SinergyX schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:05:
Gezien je tekst erna, snap ik eerder dat je totaal niet op de hoogte bent van ontwikkelingen binnen MMO's. Dodges zijn al heel veel jaren in veel games toegepast, actief blokken, actief/tijdig meppen, integendeel is juist dat New World (voor dat uurtje dat ik heb gespeeld), de meest dumbed-down versie heeft neergezet.
Beetje niveau GW2/Wildstar, maar waar het bij GW2/Wildstar met redelijke opzet was, lijkt dit hier gewoon 'maar dit is cutting edge spul!' idee te zijn wat totaal niet lekker uit de verf is gekomen.
New World heeft niet zozeer het telegraph systeem, of in ieder geval niet binnen de world mobs zoals ik ze tot nu toe ben tegengekomen. En op early levels voelt het dan ook wat simpel. Maar moet zeggen, ben nu nog maar level 20. Maar als ik bijvoorbeeld een level 23 - 25 mob tegenkom, zit er toch een duidelijk verschil tussen actief gebruik maken van dodge en blocks versus gewoon passief klappen incasseren en skills spammen wanneer mogelijk.
Het systeem is niet complex, maar geeft wel de mogelijkheid om op basis van player skill meer neer te zetten dan de meer traditionele systemen.
SinergyX schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:05:Eerlijk voelt het voor mij 3 stappen terug, waar ik bij TESO (en indirect FF14) nog het idee had dat het de transitieperiode was, iets wat nu 'cutting edge' moet zijn uitgekomen.. is mijn gevoel matig uitgewerkt. Het is niet niet action, maar ook niet de 'hit lock' principe, grabbelbak van elke combat type van populaire games, waar ik de uiteindelijke uitwerking.
Ik denk dat dit redelijk persoonlijk is. Het combat systeem is ESO vind ik persoonlijk een draak van een systeem. Het eerste gevoel met New World is voor mij daarin beter. Het enige dat ik in ESO wel beter vind is het dodge systeem, ik zou in plaats van de dodge back zoals we dit nu zien ook gewoon graag siderolls zien hier.
FF14 is qua combat gewoon ouderwets. Maakt het niet per se slecht. Jarenlang veel plezier aan beleeft. Maar zit weinig echt transitieperiode in als je het mij vraagt

.
SinergyX schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:05:
Het is een prima game, maar niets bijzonders. Beetje zo'n 'yet another' moba of battle royal game in de tijd dat die genres populair waren, grafisch is het netjes neergezet qua omgeving, maar daartegen vind ik de skills (voor welke ik heb gezien) gewoon weer te simpel.
Die mening deel ik zeker niet. Wat ik wel denk is dat voor een groot deel van de meer traditionele MMO playerbase, New World mogelijk niet is wat zij zullen zoeken. Daarentegen denk ik wel dat New World meer is dan 'yet another'. Het is namelijk een beetje het onderstaande wat het anders maakt.
Gelukszoekr schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:08:
Echt leuk om maximaal de beta gespeeld te hebben. En tegelijkertijd kan ik nu niet wachten om echt te beginnen. Ik vind het grafisch zeer aangenaam. Geen loadingschermen of veel invisiwalls. Voor mij een emersion- dealbreaker.
Ik kan straks heerlijk een avondje gaan vissen. Of farmen voor een goede skinning-knife. verschillende mats proberen. de passives ontdekken... Crafting zit imo echt leuk in elkaar. Of dat de trading stations per stad anders zijn. Ik ben best bereid wat te travelen. Ook het handelen in resources vind ik leuk. En dit is gewoon uitgebreid.
Ik houd van de combat. Niet tab-target, beetje skill. Ik houd van de vrijheid. alles crafts, alle kleren, alle wapens. Ik houd van stats op basis van gewicht, in armour en wat je kan meedragen.
Ik heb laren lang tientallen MMO's gespeeld. Dit is voor mij echt weer eens iets om in te duiken en hopelijk weer jaren mee kan vermaken.

New World geeft een MMO semi-survival experience in zekere zin. Een wereld met ruime diversiteit, veel te doen in de zin van gathering en crafting, mobs te killen, beetje fishing als je er zin in hebt, occasional PvP, etc. Zonder dat er een hele hoge barrier tot entry is, namelijk geen sub fee.
Dit alles toch redelijk anders dan bijvoorbeeld FFXIV en ESO, als twee van de betere MMO's van de afgelopen 10 jaar.
Die titels speel je veel sneller puur en alleen voor de quest lines, dungeons en de meer traditionele MMO verwachtingen. In New World heb ik de afgelopen dagen (omdat ik verder de quest line niet wilde spoilen), mijzelf bijvoorbeeld uitstekend vermaakt met gathering en crafting, jagen op wildlife, vissen. Ik heb zo'n 30 uur door kunnen brengen als een soort blend van games als theHunter, Ultimate Fishing Simulator, Medieval Dynasty met voor wat betreft sommige gebieden een vleugje Green Hell.
En dat alles met een niet too serieus, arcady approach.
Waarin ik mij echt goed kan voorstellen dat dit toch best een grote groep gamers aan zal kunnen spreken. Op één van de fishing spots waar ik gisteren bijvoorbeeld een uurtje of 2 gestaan heb stonden zo bijvoorbeeld een stuk of 30 man te vissen.
Dit is dan ook iets wat ik hierin juist vrij sterk vind, het is eigenlijk één van de eerste nieuwe MMO's die naar mijn gevoel geen WoW in een ander jasje probeert neer te zetten. Maar wat gewoon anders is.
Ben verder wel benieuwd hoe een aantal zaken als territory control, faction balance, etc. zullen gaan uitwerken.
Op sommige beta servers hebben we kunnen zien dat dat beter in de verdeling was dan op andere. Op de server waar ik momenteel zit tijdens de beta is de verdeling tussen syndicate en marauders bijvoorbeeld redelijk 50-50. Maar als covenant doe je dan gewoon echt niet mee. Ook screenshots van diverse servers voorbij zien komen waar het eigenlijk gewoon een enkele dominating faction was, minder optimaal als je het mij vraagt.
Lastig is hoe dit adequaat aan te pakken. Meer controle uitoefenen met behulp van incentives voor de underdog? Toevoegen van meer territories bij latere land expansions zodat companies zich verder verdelen? Een beperking op het maximale aantal territories dat door een enkele faction beheerd kan worden? Moeilijk te duiden waaraan hier goed gedaan wordt. En hoe het zich uit balanseert bij het op een vrije loop laten.