Dit spel had inderdaad potentie, maar de uitwerking was gewoon niet goed. Server structuur was gewoon bare-bones en wat we zagen in MMO titel's begin 2000. Dat het spel zo populair was bij release is ook één van de redenen waarom het spel nu sluit. Je had zéér lange wachtrijen, tot wel twee tot drie uur. Uiteindelijk ging iedereen op een server spelen die het snelste op dat moment beschikbaar was. Resultaat? Iedereen die ik kende, speelde allemaal op een apart server.
Uiteindelijk kregen we wel server transfers maar de schade was al gedaan. Veel mensen waarmee ik zou spelen, hadden allemaal opgegeven. En dan was het nog een hel om iedereen op dezelfde server te krijgen.
Dan komen de saaie quests er boven op. Kill 5 herten, en met een beetje geluk was je hier binnen een half uur mee klaar omdat andere mensen ook alle herten moesten killen. Daar sta je dan met dertig man, aan het wachten tot één hert spawned. De gene die de final blow deed, kreeg de kill. Uiteindelijk na een half uur of zelfs langer ga je de quest inleveren, nieuwe quest komt, kill nu 15 herten.
Storyline kon je niet meteen achter elkaar volgen, je had een bepaald level nodig om de volgende storyline quest te doen. TESO heeft dit ook, maar één groot verschil, TESO heeft dan wel weer interessante side quests die ook weer allemaal een aparte mini storyline verhaal hebben.
En niet kill 5 herten, daarna 15, daarna 25 etc.
Het spel voelde echt aan alsof de ontwikkelaar 0 mensen in dienst hadden, die ooit aan een MMO hadden gewerkt. Potentie? Ja. Afwerking? Nee. Het voelde gewoon bare-bones aan en alsof ik een F2P MMO speelde uit begin 2000 maar dan met betere graphics. Dit spel is gewoon 21 jaar te laat uitgekomen.
Er is een reden waarom WoW, FF14 en TESO nog altijd razend populair zijn. Niet alleen hebben ze vernieuwende server structuren maar ook interessante side quests en genoeg content om je bezig te houden. WoW doet nu veel met crossplay tussen servers, TESO gewoon 1 grote server waar iedereen op speelt, alleen US, EU en Asia zijn gesplits. Maar deze titels krijgen ook steeds goede content updates, veel variatie in gebieden, evenementen en nog meer.
Veel mensen waaronder ik hebben totaal geen aandrang gehad om New World weer op te pakken. De schade is waarschijnlijk voor veel mensen al gedaan. En ik denk dat de meeste MMO spelers weer richting WoW, FF14 en TESO zijn gegaan. MMO spelers zijn meestal ook gamers die op langere termijn denken. Waarom zoveel grind en tijd stoppen in iets dat over een jaar niet meer bestaat?
Jammer, Amazon heeft de assets en budget om een MMO neer te zetten die zich kan concureren met bovenstaande MMO's. Wat kregen we uiteindelijk? Nou dit.

Jammer!
[
Voor 40% gewijzigd door
Toonen1988 op 08-11-2025 17:41
]