Ik ben het persoonlijk eigenlijk alleen maar met punt 1 eens. Quest sharing.
Mail vind ik overbodig. En sterker nog, items versturen over afstand vind ik gezien de gescheiden trading posts die new world bied, daarmee dus lokale economies, uitermate onwenselijk. Indien dit al geïncorporeerd wordt, dan zou dit iets moeten zijn waar een redelijke fee over geheven wordt. Amazon heeft de data, dus bijvoorbeeld het verschil in mean price tussen locatie van ontvanger en zender. Stel mean price van een goede item is 400 in Everfall, 700 in Monarch's bluff, dat je dus een 300g fee betaald om van Everfall naar Monarch's Bluff te mailen.
Player collision is naar mijn mening begrijpelijk. Het is en blijft een game met world PvP. Je bevind je tussen players met PvP flagging. En daar moet collision gewoon voor gelden. Het ontbreken ervan in andere MMO's beschouw ik persoonlijk juist als omissie. Het hebben van collision maakt tanking in PvP zinnig. Het werken met een gemengde populatie maakt het erg onvoorspelbaar indien een deel wel collision gaat hebben, een ander deel niet. En in PvE neemt de hinder toch al redelijk af nu spelers wat meer verspreid beginnen te raken.
Reduced cooldown, meh. Het is een uur voor gratis recall naar je in. Je hebt recht op 3 huizen met recall, eveneens gratis en timers op 2 uur ieder indien je kiest voor de grootste huizen. Oftewel, binnen een periode van 2 uur kun je 5 keer gratis recallen naar locaties. Dat is dus eens per 24 minuten. Ga je het nog veel vaker maken, kun je Azoth wel helemaal schrappen. En zelfs de Azoth teleport costs zijn helemaal zo hoog niet eens. Ik gebruik Azoth naast teleports voor crafting, maar kruip langzaam aan op richting Azoth cap. Het kan aan mij liggen. Maar ik krijg het in ieder geval niet op op dit moment.
Het laatste punt verdeeld. Tijdens gathering ja, daar kan ik inkomen. Tijdens traveling, net als collision vind ik dit tijdens PvP weer onwenselijk. Zeker swappen van gear on the run moet dan niet mogelijk zijn. En eigenlijk vind ik ook überhaupt inventory management on the run iets dat daarin buiten beschouwing gelaten moet worden. Natuurlijk kun je werken met een systeem van tijdens PvE wel, wanneer PvP flagged niet. Maar uiteindelijk maakt dat een wat verdeelde speelervaring, wat zeker voor nieuwere spelers onwennig zal zijn.