Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
@MRE-Inc Ja ik word ook een dagje ouder. ;)

Mwah in 2013 was FHD toch al flink ingeburgerd hoor. Volgens zat ik ik zelfs al aan mijn 2e 1080p TV destijds. Het was natuurlijk voor veel mensen een tegenvaller dat hun next gen console daar geen gebruik van maakte en ik moet zeggen dat je het onder de 1080p toch wel wat meer begint te zien hoor. De eerste Battlefront draaide volgens mij op 900- of 720p en daar viel het wel bij op een op FHD TV.

Verder hebben we gewoon weinig meer te klagen nu we resoluties hebben die op 1440p en nog hoger zitten. Ik hoop ook van harte dat die resolutie race wel een beetje voorbij is, want we zitten qua IQ echt een beetje op de diminishing returns nu. Laat Sony en Microsoft developers maar pushen op andere gebieden zoals een stabiele locked framerate, of gewoon dikke desctructability. Ik vind de NPC's in AC echt nog veel te weinig. Unity kwam qua realisme mooi in de buurt, maar over het algemeen voelen de steden en dorpjes in AC toch wel behoorlijk "gamey" aan en merk je aan alles dat er consessies gedaan zijn vanwege de beperkte hardware. Als je dan bijvoorbeeld ziet hoe Hellblade II eruitziet (ja, ik weet dat de graphics tijdens gameplay waarschijnlijk iets minder zullen zijn, maar dan nog was het real-time en in-engine), dan interesseert het je toch geen zak of dat op 1440p, 2160p of via checkerboarding gedaan wordt. Mij niet in ieder geval. Het ziet er hoe dan ook gruwelijk uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 337891

https://www.mcvuk.com/we-...ty-on-the-future-of-xbox/

Geen exclusives voor de series x in het eerste jaar. Niet schrikken: hij (baasje van Xbox Gaming) bedoelt dat games het eerste jaar na release op zowel de One als de Series X uit zullen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Anoniem: 337891 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:14:
https://www.mcvuk.com/we-...ty-on-the-future-of-xbox/

Geen exclusives voor de series x in het eerste jaar. Niet schrikken: hij (baasje van Xbox Gaming) bedoelt dat games het eerste jaar na release op zowel de One als de Series X uit zullen komen.
Las het net, 'next year or two'. Hellblade 2 wordt dus sowieso een 2021/2022 game.

Wel opvallend. Volgens mij waren er op de One toch wel een aantal next gen exclusives toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bram1984 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:55:
[...]

Las het net, 'next year or two'. Hellblade 2 wordt dus sowieso een 2021/2022 game.

Wel opvallend. Volgens mij waren er op de One toch wel een aantal next gen exclusives toch?
Hoe lees jij nu dat Hellblade een 2022 game wordt? :) Ik zeg niet dat het niet zo is maar het is toch wel weer grappig dat die conclusies nu al getrokken worden?

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bram1984 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:55:
[...]

Dat is precies wat er niet staat. Hellblade kan prima bij release uitkomen maar komt dan ook uit voor de One.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
uchiha tijntje schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:59:
[...]

Hoe lees jij nu dat Hellblade een 2022 game wordt? :) Ik zeg niet dat het niet zo is maar het is toch wel weer grappig dat die conclusies nu al getrokken worden?
Denk je dat Hellblade 2 cross gen wordt? Ik heb juist het idee dat die game een soort van Series X showcase moet gaan zijn. Ik zie ook een hoop mensen op Era dit voorspellen die er wat meer verstand van hebben dan ik. Hoop vooral juist dat Ninja Theory all out gaat en geen rekening hoeft te houden met een Jaguar CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bram1984 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:21:
[...]

Denk je dat Hellblade 2 cross gen wordt? Ik heb juist het idee dat die game een soort van Series X showcase moet gaan zijn. Ik zie ook een hoop mensen op Era dit voorspellen die er wat meer verstand van hebben dan ik. Hoop vooral juist dat Ninja Theory all out gaat en geen rekening hoeft te houden met een Jaguar CPU.
Heb je het artikel wel helemaal gelezen in plaats van alleen de reacties op Era ;)

Het is niet wat ik denk. Het zijn conclusies die jij trekt over Hellblade uit een artikel waar niet eens Hellblade genoemd wordt :p

[ Voor 11% gewijzigd door uchiha tijntje op 10-01-2020 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
uchiha tijntje schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:28:
[...]

Heb je het artikel wel helemaal gelezen in plaats van alleen de reacties op Era ;)

Het is niet wat ik denk. Het zijn conclusies die jij trekt over Hellblade uit een artikel waar niet eens Hellblade genoemd wordt :p
Yes. Wel stuk doel je precies op?

Ja, het is puur een aanname vanwege de manier waarop MS de trailer van HB2 inzette. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die deze op de Xbox One verwachten. Als je dan zegt dat alles de eerste 2 jaar cross gen wordt, dan is dat optelsom. Maar wellicht is 'ie toch cross gen.

Wel een hele andere aanpak dan met de One. Toen waren er wel een stuk of 4/5 X1 exclusives geloof ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bram1984 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:40:
[...]
Ja, het is puur een aanname vanwege de manier waarop MS de trailer van HB2 inzette.
Omdat je nu zegt “puur een aanname” en in je vorige post je zegt “het wordt dus sowieso”.

Is niet helemaal van gelijke strekking :)

Hoe dan ook, welke keuze ze ook maken. Er zullen altijd wel argumenten voor of tegen te verzinnen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door uchiha tijntje op 10-01-2020 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bram1984 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:40:
Wel een hele andere aanpak dan met de One. Toen waren er wel een stuk of 4/5 X1 exclusives geloof ik.
Dat is niet zo gek... de One was een compleet andere architectuur dan de 360. Dat is nu niet het geval. De Series X wordt (veel) krachtiger, maar het is in de basis dezelfde architectuur.
Zolang ze de games dus niet zo ontwerpen dat ze per se de CPU power van de nieuwe console nodig hebben dan kun je gewoon de graphics terugdraaien voor de One (S/X).
Bij de 360/One was dat niet het geval, dat waren twee dermate verschillende systemen dat er gewoon voor beiden apart ontwikkeld zou moeten worden.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat een enorme heisa weer naar aanleiding van dat interview. De clickbait video’s zijn er ook weer.. Met titels als “xbox series x has no exclusives. Has PS5 already won” :+ Het is echt weer van een laag niveau.

Net alsof The Last of Us 2 en Ghost of T nog wat niet uit gaan komen op de PS5 :p

[ Voor 16% gewijzigd door uchiha tijntje op 11-01-2020 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
uchiha tijntje schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 02:24:
Wat een enorme heisa weer naar aanleiding van dat interview. De clickbait video’s zijn er ook weer.. Met titels als “xbox series x has no exclusives. Has PS5 already won” :+ Het is echt weer van een laag niveau.

Net alsof The Last of Us 2 en Ghost of T nog wat niet uit gaan komen op de PS5 :p
Komt natuurlijk vooral omdat cross gen titels anders ontwikkeld worden dan echte next gen exclusives en dus in principe niet alles meteen uit de Series X halen. Ja je kan dingen terugschalen, maar je zal dingen ook anders moeten ontwerpen.

Het is verder niet eens bekend wat Sony gaat doen dus ik ben het met je eens dat het allemaal weer wat voorbarig is. Misschien doet Sony wel precies hetzelfde. Die hebben nota bene nog een grotere install base ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fighter
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-01-2024
First party games voor Xbox worden sowieso al ontwikkeld met PC in het achterhoofd, dus dit maakt helemaal niets uit. Je kan nu al op voorhand zeggen dat als de Xbox en PS praktisch even krachtig zijn we nog steeds gaan zien dat Halo Infinite de mooiste game van de launch zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
X-Fighter schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:50:
First party games voor Xbox worden sowieso al ontwikkeld met PC in het achterhoofd, dus dit maakt helemaal niets uit. Je kan nu al op voorhand zeggen dat als de Xbox en PS praktisch even krachtig zijn we nog steeds gaan zien dat Halo Infinite de mooiste game van de launch zal zijn.
Dat is dus juist afwachten. Halo moet ook op een Jaguar CPU en een "ouderwetse" harde schijf goed kunnen draaien. Als een Horizon Zero Dawn 2, nieuwe Spidey of nieuwe God of War puur alleen voor de PS5 ontwikkeld wordt, dan ligt het voor de hand dat die er waarschijnlijk beter uit zullen zien dan een cross gen game. Dat geldt ook voor multiplatform titels die alleen naar next gen komen.

Aan de ene kant een hele logische strategie, want MS is heel erg software- en service gefocust nu en het interesseert ze niet waar je hun games op speelt, als je ze maar speelt. Maar aan de andere kant laten ze ook weer zien heel ambitieus te zijn als het aankomt op hardware, maar doen ze er tegelijkertijd dus niet meteen iets aan om mensen naar die hardware te pushen, lijkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fighter
bram1984 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:53:
[...]

Dat is dus juist afwachten. Halo moet ook op een Jaguar CPU en een "ouderwetse" harde schijf goed kunnen draaien. Als een Horizon Zero Dawn 2, nieuwe Spidey of nieuwe God of War puur alleen voor de PS5 ontwikkeld wordt, dan ligt het voor de hand dat die er waarschijnlijk beter uit zullen zien dan een cross gen game. Dat geldt ook voor multiplatform titels die alleen naar next gen komen.

Aan de ene kant een hele logische strategie, want MS is heel erg software- en service gefocust nu en het interesseert ze niet waar je hun games op speelt, als je ze maar speelt. Maar aan de andere kant laten ze ook weer zien heel ambitieus te zijn als het aankomt op hardware, maar doen ze er tegelijkertijd dus niet meteen iets aan om mensen naar die hardware te pushen, lijkt wel.
Games worden top down ontwikkeld, niet andersom. Dus dit valt niet af te wachten, dit is nu eenmaal hoe developers te werk gaan. Dus ze halen eerst alles uit de XSX en dan gaan ze downgrade voor alleen maar de OneX en OneS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram1984
X-Fighter schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:21:
[...]

Games worden top down ontwikkeld, niet andersom. Dus dit valt niet af te wachten, dit is nu eenmaal hoe developers te werk gaan. Dus ze halen eerst alles uit de XSX en dan gaan ze downgrade voor alleen maar de OneX en OneS
Wat ik al zei: gamedesign gaat fundamenteel anders zijn als je geen rekening meer hoeft te houden met HDD's en oudere CPU's. Er is meer dan alleen resolutie en framerate bijstellen. Een Halo met 100% focus op Series X word een totaal ander spel dan eentje die ook op de One S moet draaien: meer vijanden, grotere levels met misschien wel talloze NPC's en meer epische battles of misschien wel massale veldslagen en wellicht missies die met de Banshee gespeeld moeten worden waarbij er door de snelle SSD met enorme hoge snelheden door het level geraasd kan worden zonder dat je doorhebt dat textures ingeladen worden. Dat kun je niet simpelweg "even" downgraden.

Kijk bijvoorbeeld hoe Star Citizen op een HDD draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X-Fighter
bram1984 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:38:
[...]

Wat ik al zei: gamedesign gaat fundamenteel anders zijn als je geen rekening meer hoeft te houden met HDD's en oudere CPU's. Er is meer dan alleen resolutie en framerate bijstellen. Een Halo met 100% focus op Series X word een totaal ander spel dan eentje die ook op de One S moet draaien: meer vijanden, grotere levels met misschien wel talloze NPC's en meer epische battles of misschien wel massale veldslagen en wellicht missies die met de Banshee gespeeld moeten worden waarbij er door de snelle SSD met enorme hoge snelheden door het level geraasd kan worden zonder dat je doorhebt dat textures ingeladen worden. Dat kun je niet simpelweg "even" downgraden.

Kijk bijvoorbeeld hoe Star Citizen op een HDD draait.

[Video: Star Citizen HDD vs SSD]
Ik ben van mening van wel. Dit is toch wat 343i zegt... Dus als ik moet kiezen tussen een echte developer zijn visie en ervaring hier in, of een interpretatie van jou. Wel... 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bram1984 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:38:
[...]
Wat ik al zei: gamedesign gaat fundamenteel anders zijn als je geen rekening meer hoeft te houden met HDD's en oudere CPU's.
Ik ben benieuwd hoe fundamenteel anders games gaan worden... De laatste grote wisseling van gamedesign was van 2d naar 3d. Sindsdien zijn er in mijn optiek geen fundamentele vernieuwingen geweest. En dat gaat in mijn optiek ook niet gebeuren met de nieuwe generatie consoles. Zeker niet in het eerste jaar na launch van een nieuwe console.

Mocht je andere voorbeelden hebben van fundamenteel andere gamedesign. Ik hoor ze graag :)

[ Voor 4% gewijzigd door uchiha tijntje op 12-01-2020 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
X-Fighter schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:41:
[...]

Ik ben van mening van wel. Dit is toch wat 343i zegt... Dus als ik moet kiezen tussen een echte developer zijn visie en ervaring hier in, of een interpretatie van jou. Wel... 😅
Oh dan zal het wel waar zijn. :+

Het is toch gewoon logisch dat je bepaalde dingen kunt doen die je niet kan doen als je rekening moet houden met oude hardware? Je hoeft geen gamedesigner te zijn om dat te snappen.
uchiha tijntje schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:44:
[...]

Ik ben benieuwd hoe fundamenteel anders games gaan worden... De laatste grote wisseling van gamedesign was van 2d naar 3d. Sindsdien zijn er in mijn optiek geen fundamentele vernieuwingen geweest. En dat gaat in mijn optiek ook niet gebeuren met de nieuwe generatie consoles. Zeker niet in het eerste jaar na launch van een nieuwe console.

Mocht je andere voorbeelden hebben van fundamenteel andere gamedesign. Ik hoor ze graag :)
Ik bedoel de manier waarop bijvoorbeeld levels ontworpen worden of gameplay segmenten gebouwd worden. Je kunt (tot op zekere hoogte) bijvoorbeeld een GTA bouwen waarbij de straten ook daadwerkelijk druk bezocht zijn en echt veel verkeer hebben waarbij dit soort aspecten veel dichter bij de werkelijkheid zit.

Shadow of Mordor: fundamenteel anders op last gen met een uitgekleed nemesis systeem.

Spider-Man: snelheidsbeperking vanwege de harde schijf. Bij hogere snelheid kreeg de game vastlopers en complete gebouwen die uit het niets tevoorschijn kwamen (denk dat je de SSD demo wel gezien hebt op YouTube?). Dit is door Insomniac zelf gezegd.

The Witcher 3: door een CDPR dev gezegd op de GDC; Novigrad is zo gebouwd dat nergens de draw distance te hoog is omdat current gen CPU's dat niet aan kunnen. Fundamenteel anders ontworpen dus vanwege beperkingen.

En Star Citizen hierboven is natuurlijk een mooi voorbeeld. Bijna 9 minuten voordat je überhaupt in de game zit en zeer schokkerig op een HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fighter
bram1984 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:00:
[...]

Oh dan zal het wel waar zijn. :+

Het is toch gewoon logisch dat je bepaalde dingen kunt doen die je niet kan doen als je rekening moet houden met oude hardware? Je hoeft geen gamedesigner te zijn om dat te snappen.
Maar zoals ik al zei je werkt top-down. Dus als het begint te haperen op een oudere console, ga je dan pas dingen uit die versie halen. De high-end versie blijft hetzelfde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
X-Fighter schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:07:
[...]

Maar zoals ik al zei je werkt top-down. Dus als het begint te haperen op een oudere console, ga je dan pas dingen uit die versie halen. De high-end versie blijft hetzelfde...
Ik denk niet dat je het begrijpt, maar oké. We zien het vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bram1984 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:00:
[...]
Ik bedoel de manier waarop bijvoorbeeld levels ontworpen worden of gameplay segmenten gebouwd worden. Je kunt (tot op zekere hoogte) bijvoorbeeld een GTA bouwen waarbij de straten ook daadwerkelijk druk bezocht zijn en echt veel verkeer hebben waarbij dit soort aspecten veel dichter bij de werkelijkheid zit.

Shadow of Mordor: fundamenteel anders op last gen met een uitgekleed nemesis systeem.

Spider-Man: snelheidsbeperking vanwege de harde schijf. Bij hogere snelheid kreeg de game vastlopers en complete gebouwen die uit het niets tevoorschijn kwamen (denk dat je de SSD demo wel gezien hebt op YouTube?). Dit is door Insomniac zelf gezegd.

The Witcher 3: door een CDPR dev gezegd op de GDC; Novigrad is zo gebouwd dat nergens de draw distance te hoog is omdat current gen CPU's dat niet aan kunnen. Fundamenteel anders ontworpen dus vanwege beperkingen.

En Star Citizen hierboven is natuurlijk een mooi voorbeeld. Bijna 9 minuten voordat je überhaupt in de game zit en zeer schokkerig op een HDD.
Gelet op je voorbeelden hebben wij andere “definities“ van fundamenteel ander gamedesign :)

Dat men design keuzes maakt gelet op de hardware is van alle tijden. Maar wat denk ik over het hoofd wordt gezien is dat het moet bijdragen aan de gameplay. Leuk dat je in GTA meer auto’s hebt, maar is dat leuker? Sta al genoeg in de file naar mijn werk.. :P Leuk dat je met 200 km door Manhattan kunt zwieren, maar is dat leuker?
Met andere woorden, niet alles wat nu mogelijk wordt door de betere hardware is per definitie beter qua gamedesign.

Ik verwacht zelf weinig schokkende veranderingen in gamedesign. Zeker dus niet in de eerste jaren. Het zal voornamelijk grafisch vertoon zijn, waarbij het gemis aan laadtijden het grootste voordeel is.

[ Voor 3% gewijzigd door uchiha tijntje op 12-01-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 19:15

Bullet NL

Eigen Wijs

De mate van backwards compatibiliteit hangt af van hoe je dit wil inzetten en met name hoe makkelijk de architectuur van het platform is. De Xbox 360 emulatie op een Xbox One (X) werkt volledig softwarematig en erg goed. Sterker de Xbox 360 games zien er zelfs op een One beter uit.

Rekening houden met oudere software op nieuwe hardware hoeft dus helemaal niet nadelig te zijn. een HDD of SSD is dan maar bijzaak, het platform met het vinden van gemak van software emulatie en/of hardware emulatie zijn veel belangrijker.

Juist MS heeft laten zien dat dit met de 360 emulatie op een One erg goed kan, net zal voor de NextGen dus wel goed komen....

Gaming gaat inderdaad niet radicaal veranderen, de mainstream gamer zit bijvoorbeeld niet op VR te wachten, die wil gewoon lekker ontspannen gamen. Zijn of haar Xboxje aan zetten om gezellig, in de best mogelijke kwaliteit, alleen of met vrienden te gamen.

Neem Forza als voorbeeld, als er nu 600 of 900 auto's in zitten maakt niet uit voor de werking van het spel. Meer is niet altijd beter, maar kan wel leuker zijn door keuze vrijheid. Dit laatste is echter een hele andere discussie.

[ Voor 27% gewijzigd door Bullet NL op 12-01-2020 13:34 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
uchiha tijntje schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:26:
[...]

Gelet op je voorbeelden hebben wij andere “definities“ van fundamenteel ander gamedesign :)

Dat men design keuzes maakt gelet op de hardware is van alle tijden. Maar wat denk ik over het hoofd wordt gezien is dat het moet bijdragen aan de gameplay. Leuk dat je in GTA meer auto’s hebt, maar is dat leuker? Sta al genoeg in de file naar mijn werk.. :P Leuk dat je met 200 km door Manhattan kunt zwieren, maar is dat leuker?
Met andere woorden, niet alles wat nu mogelijk wordt door de betere hardware is per definitie beter qua gamedesign.

Ik verwacht zelf weinig schokkende veranderingen in gamedesign. Zeker dus niet in de eerste jaren. Het zal voornamelijk grafisch vertoon zijn, waarbij het gemis aan laadtijden het grootste voordeel is.
Leuker? Mogelijk wel, los van de rush die je krijgt als je daadwerkelijk realistische snelheden hebt. Als je sneller door de stad kunt slingeren, zal de stad waarschijnlijk groter gemaakt worden zodat je niet binnen 1 minuut aan de andere kant van de map bent. Missies die met een timer werken of waarbij je bijvoorbeeld een auto moet avhtervolgen zullen aangepast moeten worden. Die timer moet of minder tijd hebben of de objectives moeten verder uit elkaar komen te liggen. De auto moet sneller gaan en daaromheen het andere verkeer ook. Ook als het realistisch druk is beneden heeft dat invloed op hoe een missie werkt en zich ontvouwt. Enkele relatief simpele voorbeelden die compleet anders kunnen zijn als je geen rekening met current gen hoeft te houden. En zo kun je zelfs voor de meest lineaire games scenario's bedenken die nu niet goed mogelijk zijn.

Novigrad in TW3 kun je groter en meer verticaal maken met menigten zoals in AC Unity.

Of pak Horizon Zero Dawn. Meridian is natuurlijk lachwekkend als "stad". Ik woon zelf in een klein dorpje dat nog groter is. Dat soort dingen kan je veel grootser aanpakken straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bram1984 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:06:
[...]

Leuker? Mogelijk wel, los van de rush die je krijgt als je daadwerkelijk realistische snelheden hebt. Als je sneller door de stad kunt slingeren, zal de stad waarschijnlijk groter gemaakt worden zodat je niet binnen 1 minuut aan de andere kant van de map bent. Missies die met een timer werken of waarbij je bijvoorbeeld een auto moet avhtervolgen zullen aangepast moeten worden. Die timer moet of minder tijd hebben of de objectives moeten verder uit elkaar komen te liggen. De auto moet sneller gaan en daaromheen het andere verkeer ook. Ook als het realistisch druk is beneden heeft dat invloed op hoe een missie werkt en zich ontvouwt. Enkele relatief simpele voorbeelden die compleet anders kunnen zijn als je geen rekening met current gen hoeft te houden. En zo kun je zelfs voor de meest lineaire games scenario's bedenken die nu niet goed mogelijk zijn.

Novigrad in TW3 kun je groter en meer verticaal maken met menigten zoals in AC Unity.

Of pak Horizon Zero Dawn. Meridian is natuurlijk lachwekkend als "stad". Ik woon zelf in een klein dorpje dat nog groter is. Dat soort dingen kan je veel grootser aanpakken straks.
Veel grootser aanpakken betekent ook meer werk. Althans wel als je het interessant wil maken. Een grotere stad vergt ook meer gameplay content, want waarom groter maken om enkel het groter maken.

Meer werk betekent ook langere ontwikkelingstijd. Denk aan 4+ jaar. Als je dan een exclusive next gen launch game hebt zouden ze drie jaar geleden moeten zijn begonnen.

Ik gok niet dat er 1 grote developer al 3 jaar bezig is met een exclusive next gen AAA launch game voor een userbase van net een paar miljoen spelers met een fundamenteel ander gamedesign. Maar wie weet worden we verrast :p

[ Voor 4% gewijzigd door uchiha tijntje op 12-01-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
uchiha tijntje schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:54:
[...]

Veel grootser aanpakken betekent ook meer werk. Althans wel als je het interessant wil maken. Een grotere stad vergt ook meer gameplay content, want waarom groter maken om enkel het groter maken.

Meer werk betekent ook langere ontwikkelingstijd. Denk aan 4+ jaar. Als je dan een exclusive next gen launch game hebt zouden ze drie jaar geleden moeten zijn begonnen.

Ik gok niet dat er 1 grote developer al 3 jaar bezig is met een exclusive next gen AAA launch game voor een userbase van net een paar miljoen spelers met een fundamenteel ander gamedesign. Maar wie weet worden we verrast :p
Ik leg net toch waarom je de stad groter zou willen maken?

En los van het argument dat ik al gebruikt heb: sense of scale, authenticiteit, realisme. Een stad of bos waar je echt in kan verdwalen waarbij je vergeet dat je in een game rondloopt. Dat lijkt me heel tof.

Kijk bijvoorbeeld Alexandrië in AC Origins. Ik heb geen moment geloofd dat ik echt in stad rond liep.

En die ontwikkeltijd loopt wel los hoor. Vooral met een game als Spider-Man. Daar is de blauwdruk al voor gelegd. De stad hebben ze al. Die kunnen ze groter maken en oppimpen met next gen graphics. Beetje extra verkeer en voetgangers erbij en dan anderhalf/twee jaar focus op het verhaal en de acteurs. Dat zal minder tijd kosten dan de eerste game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bram1984 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:43:
[...]

Ik leg net toch waarom je de stad groter zou willen maken?

En los van het argument dat ik al gebruikt heb: sense of scale, authenticiteit, realisme. Een stad of bos waar je echt in kan verdwalen waarbij je vergeet dat je in een game rondloopt. Dat lijkt me heel tof.

Kijk bijvoorbeeld Alexandrië in AC Origins. Ik heb geen moment geloofd dat ik echt in stad rond liep.

En die ontwikkeltijd loopt wel los hoor. Vooral met een game als Spider-Man. Daar is de blauwdruk al voor gelegd. De stad hebben ze al. Die kunnen ze groter maken en oppimpen met next gen graphics. Beetje extra verkeer en voetgangers erbij en dan anderhalf/twee jaar focus op het verhaal en de acteurs. Dat zal minder tijd kosten dan de eerste game.
Dat we anders tegen dingen aankijken is eerder regel dan uitzondering, dus ik ga maar even in op de kern waarom ik op je post reageerde. :)

Een game moet in mijn optiek op de 1e plaats wel een game blijven. Dus een betere/grotere sense of scale, authenticiteit en realisme, uiteraard prima, maar ze moeten allen bijdragen aan de core gameplay. Een goed voorbeeld is RDR2. Een geweldige wereld, samen met de originele Dark Souls en Hollow Knight de tofste die ik ooit heb mogen ervaren. Maar qua gameplay met name in de main story missies was er nogal wat op aan te merken. Dat komt je denk ik niet onbekend voor. :P Een ander voorbeeld zijn de vroegere Assassins Creed games. Toffe grote wereld, gameplaywise in mijn optiek niet zo boeiend.

Dus het is van belang om games niet alleen maar groter of sneller of wat dan ook te maken for the sake of. Het moet bijdragen aan de core gameplay. Als dat niet in balans is, dan kun je nog zo'n verticale Novigrad hebben of een Spiderman die met realistische snelheden door New York vliegt (wat is eigenlijk een realistische snelheid voor het webgeslinger van Spiderman :+) maar juist dan voelt een game "gamey of gimmicky". Neem aan dat je het hierover wel met mij eens bent.

Ben trouwens verder wel benieuwd naar het achtergrondverhaal in Spiderman 2 als ze mogen uitleggen waarom de omvang van de stad ineens verdrievoudigd is, maar dat is voor een ander topic :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:48

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

Zo maar weer wat fan art:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EOMSRQeXUAAoPvu?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EOMSRqPXUAEj-mG?format=jpg&name=large

XBL: MRE Inc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Een nieuwe Alan Wake zou echt super zijn. Dat spel is me nog heel lang bijgebleven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:25
In het kader van "fundamenteel andere manier van games designen" hier een stuk van Digital Foundry waar ze uiteenzetten waarom cross generational development niet perse een slecht ding hoeft te zijn, en hoe ook al bewezen is dat het kan (bv Witcher 3 welke loopt van de X box One X tot een switch)

https://www.eurogamer.net...still-supporting-xbox-one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

kezzza schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:14:
In het kader van "fundamenteel andere manier van games designen" hier een stuk van Digital Foundry waar ze uiteenzetten waarom cross generational development niet perse een slecht ding hoeft te zijn, en hoe ook al bewezen is dat het kan (bv Witcher 3 welke loopt van de X box One X tot een switch)

Had deze ook gezien. Interessante video ja. Ik vind de cross-gen aanpak niet erg. Ik ga sowieso wel updaten vanaf de OG Xbox One, maar ik vraag me wel af hoe bijvoorbeeld een Halo Infinite moet gaan draaien. De beelden die zijn getoond zijn echt wel mijlen ver vooruit van wat ik op de originele XBO heb gezien. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het op 60fps kan draaien op zulke oude hardware, en 30fps zou enorm afbreuk doen aan Halo lijkt mij. Achja, de tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v8power67
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

v8power67

Psn: Mausosaurus

Grootste probleem lijkt mij online.
Series x vs xbox one online moet wel.eerlijk en stabiel gaan.
Dus er moet hier dus echt flink getimmerd moeten worden om op de one niet veel framedrops enz te krijgen.
Plus game werelden moeten dus klein blijven waar het op alleen series x groter en immenser kan.
Dat singleplayer bv 4k/60 draait met all bells and whistles op series x en bv 720/900 30fps op one dat is te overzien. Maar zou de one ook zo draaien online en series x op 4k/60 is er natuurlijk een mega voordeel voor series x spelers. Lijkt me niet dat je zo een groot verschil wil hebben online.
Of misschien juist wel zodat mensen upgraden.. hmm is ook een manier.
Thomas schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:09:
[...]

Had deze ook gezien. Interessante video ja. Ik vind de cross-gen aanpak niet erg. Ik ga sowieso wel updaten vanaf de OG Xbox One, maar ik vraag me wel af hoe bijvoorbeeld een Halo Infinite moet gaan draaien. De beelden die zijn getoond zijn echt wel mijlen ver vooruit van wat ik op de originele XBO heb gezien. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het op 60fps kan draaien op zulke oude hardware, en 30fps zou enorm afbreuk doen aan Halo lijkt mij. Achja, de tijd zal het leren.
Alle bungie halo's waren altijd 30fps op console.
En dat zijn toch echt de beste halo's volgens vele dus.

[ Voor 35% gewijzigd door v8power67 op 15-01-2020 19:36 ]

Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:48
Die trailer van Halo Infinite, draait die eigenlijk op een One X of een Series X? Want ik vind die trailer eigenlijk niet zo extreem indrukwekkend ofzo, dat zijn de graphics die je tegenwoordig ziet bij iedere AAA game.
Ik verwacht van echte nex gen games wel meer.

Ik denk dat dat ook te maken heeft met die uitspraak over 2 jaar compatibility: MS is gewoon nog niet klaar om in 20-21 met echte next gen games te komen. Ze zijn rond midden 2018 begonnen met het kopen van studio's. Die zullen wel een jaar of 4 nodig hebben om dikke games te maken.
De games die in het komend 1,5 jaar verschijnen, zijn al veel langer in ontwikkeling, waarschijnlijk nog met de One in het achterhoofd. (zoals Halo Infinite).

Voor mij is dit nieuws opzich wel positief. Ik ben niet van plan om een Series X bij launch te kopen, dus dan kan ik de komende exclusives nog op m'n One S spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou ja, ze... Richard. Ze hebben ook een discussie video op youtube geplaatst waar John een stuk minder positief is dan Richard. YouTube: DF Direct: Xbox Series X First Party Games To Run On Xbox One - Is T...
Het valt te bezien wat de impact werkelijk is, en voor veel van de eerste titels zal het wellicht niet uitmaken, maar ik vind het ook niet echt onverdeeld positief dat Microsoft zich vastlegt aan een periode van twee jaar waarin ze alle first party titels ook nog naar het oude platform brengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Finraziel schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:03:
[...]

Nou ja, ze... Richard. Ze hebben ook een discussie video op youtube geplaatst waar John een stuk minder positief is dan Richard. YouTube: DF Direct: Xbox Series X First Party Games To Run On Xbox One - Is T...
Het valt te bezien wat de impact werkelijk is, en voor veel van de eerste titels zal het wellicht niet uitmaken, maar ik vind het ook niet echt onverdeeld positief dat Microsoft zich vastlegt aan een periode van twee jaar waarin ze alle first party titels ook nog naar het oude platform brengen...
Qua kwaliteit en scope van games is het niet onverdeeld positief nee. Wat al die techsites ook zeggen: 100% focus op 1 platform zorgt voor meer optimalisatie dan als ze aandacht over 2 of 3 apparaten moeten besteden.

Qua ecosysteem is het natuurlijk wel super slim. We raken steeds meer verwend door en gewend aan Gamepass, crossplay en backwards compatible spellen die ook nog geupscaled worden. Speculatie: Dat uitbreiden met zaken als spellen die je mee kunt nemen naar je nieuwe console en crossplay tussen alle generaties Xbox zou helemaal een meesterzet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
v8power67 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:34:
Dus er moet hier dus echt flink getimmerd moeten worden om op de one niet veel framedrops enz te krijgen.
Plus game werelden moeten dus klein blijven waar het op alleen series x groter en immenser kan.
Dat singleplayer bv 4k/60 draait met all bells and whistles op series x en bv 720/900 30fps op one dat is te overzien. Maar zou de one ook zo draaien online en series x op 4k/60 is er natuurlijk een mega voordeel voor series x spelers. Lijkt me niet dat je zo een groot verschil wil hebben online.
Als dat het probleem is, is dat vrij snel opgelost... De series x speler komt in een lobby met andere series x spelers en de xbox one speler komt in een lobby met andere xbox one spelers. :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

uchiha tijntje schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:52:
[...]

Als dat het probleem is, is dat vrij snel opgelost... De series x speler komt in een lobby met andere series x spelers en de xbox one speler komt in een lobby met andere xbox one spelers. :p
Ik denk dat het "probleem" van 1-2 jaar current gen ondersteunen groter wordt gemaakt dan het is. Voornamelijk door het andere kamp. Ik zie hier althans weinig console gebruikers die als main platform XBox hebben die daar continu over door aan het gaan zijn.

Next gen games worden tegengehouden want op current gen kunnen minder NPC's, minder grote werelden etc etc. Het genereren van dat soort zaken kost ook gewoon rekenkracht voor de XBox Series X en PS5. Je krijgt dan weer dat het maximale uit dat soort zaken wordt gepushed ten koste van oa framerate, draw distance en dat soort zaken. Een beetje wat je nu ook hebt. En ja ik weet dat we er nu CPU wise ook op vooruit gaan, maar dan nog.

Na de komst van de One X was alles toch pixel neuqen toch ? Alles moest toch 400x vergroot worden voordat we het verschil zagen ? Het verschil PS4 Pro en One X viel toch allemaal wel mee ? En liever toch 60fps@1080 dan 30fps@4k ? Dat gaat voor komende games nu niet anders zijn, lijkt mij, ja waarschijnlijk dat we het nu 200x moeten vergroten ipv 400x. Nou poeh poeh.....

Maar laten we het eens omdraaien. Sony komt op hun eigen event met het statement dat van all 1st party studio's 80% cross gen uitkomt. Dan is het natuurlijk allemaal dikke prima want je laat natuurlijk niet een 106 miljoen userbase in de steek. Dan zijn het lof uitingen hier en daar en overal en komen we excuses te kort. 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MRE-Inc schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 07:30:
[...]

Ik denk dat het "probleem" van 1-2 jaar current gen ondersteunen groter wordt gemaakt dan het is. Voornamelijk door het andere kamp. Ik zie hier althans weinig console gebruikers die als main platform XBox hebben die daar continu over door aan het gaan zijn.

Next gen games worden tegengehouden want op current gen kunnen minder NPC's, minder grote werelden etc etc. Het genereren van dat soort zaken kost ook gewoon rekenkracht voor de XBox Series X en PS5. Je krijgt dan weer dat het maximale uit dat soort zaken wordt gepushed ten koste van oa framerate, draw distance en dat soort zaken. Een beetje wat je nu ook hebt. En ja ik weet dat we er nu CPU wise ook op vooruit gaan, maar dan nog.

Na de komst van de One X was alles toch pixel neuqen toch ? Alles moest toch 400x vergroot worden voordat we het verschil zagen ? Het verschil PS4 Pro en One X viel toch allemaal wel mee ? En liever toch 60fps@1080 dan 30fps@4k ? Dat gaat voor komende games nu niet anders zijn, lijkt mij, ja waarschijnlijk dat we het nu 200x moeten vergroten ipv 400x. Nou poeh poeh.....

Maar laten we het eens omdraaien. Sony komt op hun eigen event met het statement dat van all 1st party studio's 80% cross gen uitkomt. Dan is het natuurlijk allemaal dikke prima want je laat natuurlijk niet een 106 miljoen userbase in de steek. Dan zijn het lof uitingen hier en daar en overal en komen we excuses te kort. 8)7 |:(
Ben ik nou ook ineens een Sony fanboy omdat ik het waag iets minder enthousiast te zijn over één aspect? :? Je grijpt wel erg snel naar die stok hoor... Ook dat continu over doorgaan klinkt een beetje zielig wat mij betreft, volgens mij was het alleen de discussie waarin Bram aangaf waarom het een nadeel was (en waar hij, voor de verandering ;), goede punten had imho maar niemand leek het te willen horen omdat hij het zei). Vervolgens haalde iemand het df artikel aan en ik reageer daarop. Nou nou wat wordt er continu over door gezeken inderdaad.../s

Maar, ik heb eens even gekeken wat die gast van Microsoft nou eigenlijk precies gezegd heeft...
“As our content comes out over the next year, two years, all of our games, sort of like PC, will play up and down that family of devices,” Booty explains. “We want to make sure that if someone invests in Xbox between now and [Series X] that they feel that they made a good investment and that we’re committed to them with content.”
Dat klinkt eigenlijk veel minder extreem dan wat de media er van lijkt te maken.

Van de video van df kreeg ik de indruk dat Microsoft zich vastgelegd had op twee jaar na de release van de series x voor 100% van de first party games. Dat is de hele reden dat het wat minder leek want dan sluit je dus uit dat je bepaalde games uit gaat brengen die echt fundamenteel gebruik kunnen maken van de hogere cpu power op manieren die niet makkelijk terug te schalen zijn.

Maar dat zegt hij helemaal niet. Hij heeft het over 1, misschien 2 jaar, en het is niet eens helemaal duidelijk of hij bedoelt vanaf de release van de series x, of vanaf nu. Als het vanaf nu is dan hoeft het alleen maar voor de allereerste launch titels te gelden en daar zullen ze ondertussen natuurlijk al lang van weten welke games dat worden. Waarschijnlijk zijn het zelfs games die oorspronkelijk gestart zijn als ontwikkeling voor de one.

Dus, ja, uiteindelijk denk ik toch ook dat het een storm in een glas water is. Herinnert me weer dat ik ook van df niet zomaar alles aan moet nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik vind de discussie over cross generation zelf een non-discussie, maarja, dat ben ik :). De media moet er wel iets van vinden want je moet tenslotte traffic genereren naar je site.

Het volgende is wel persoonlijk, maar 1 van de belangrijkste redenen waarom ik sinds 2003 een Xbox als main platform heb is gewoonweg de controller. Zowel de originele xbox, de 360 en de one controller waren in mijn optiek verreweg de beste op de markt. En aangezien ik redelijk wat uurtjes game per jaar is een controller voor mij enorm belangrijk. Belangrijker dan exclusives trouwens :P

Ben dan ook echt blij dat MS een paar jaar geleden de Elite heeft geintroduceerd en nu de V2. Het prijskaartje dubbel en dwars waard. En ook lekker compatible met de series X. Dat alleen al is een reden voor mij om die console te kopen.

MS heeft in mijn optiek gewoon de laatste jaren echt veel aandacht voor alle type gamers. Voorbeelden zijn de adaptive controller voor mensen met een beperking. De elite controller. De verschillende typen consoles (de S/X). Service als gamepass. Echt gewoon for the players :P.

[ Voor 4% gewijzigd door uchiha tijntje op 16-01-2020 08:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Finraziel schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:01:
[...]

Ben ik nou ook ineens een Sony fanboy omdat ik het waag iets minder enthousiast te zijn over één aspect? :?
Nee want dan zou ik ook een Sony fanboy zijn omdat ik minder enthousiast ben over sommige zaken bij XBox, zoals het ontbreken van HDMI CEC bv, de nieuwe Elite controller, de huidige Elite controller, het trage OS op de Xbox, de reclame op het dashboard. Dus nee, ik zie jou niet zo. Ik waardeer juist jouw posts gezien jij niet alles door een groene of blauwe bril only ziet.
Je grijpt wel erg snel naar die stok hoor... Ook dat continu over doorgaan klinkt een beetje zielig wat mij betreft,
Is dat zo ? Kijk dit topic en het normale XBox topic nog eens door. De posts van zij die een andere console als main platform hebben, hebben of altijd een negatieve lading of beginnen positief maar moet er altijd iets van: "Maar ik koop toch geen Xbox als main console" of "De exlcusives van Microsoft zijn toch wat minder dan die van Sony als je kijkt naar kwaliteit", in ieder geval altijd een excuus om iets van XBox in een negatief daglicht te zetten, uitzonderingen zoals jij en nog een heel klein handje vol daargelaten.
volgens mij was het alleen de discussie waarin Bram aangaf waarom het een nadeel was (en waar hij, voor de verandering ;), goede punten had imho maar niemand leek het te willen horen omdat hij het zei).
Oh Bram had zeker een punt, dat is het probleem niet. Ik en anderen van het XBox kamp staan daar denk ik best wel voor open, maar het gros hier heeft het nauwelijks over die 1-2 jaar ondersteuning. Die denken, ok, prima, het zij zo en gaan verder. Dan wordt er toch weer wat over gezegd (niet dat zoiets niet mag, daarvoor zitten we op een forum) maar dan valt het wel op dat het altijd weer de Brams, V8PowerV67 en Anton.netten zijn die een andere console als main platform hebben. Een zelfde zie ik op social media terugkomen. Playstation fans die drukker bezig zijn met het bekritiseren van XBox dan dat ze zich bezig houden met hun Playstation. Is hun goed recht, maar opvallend is het wel.... Just saying....
Vervolgens haalde iemand het df artikel aan en ik reageer daarop. Nou nou wat wordt er continu over door gezeken inderdaad.../s
Nogmaals, dat er over gediscussierd wordt, is prima. Maar het valt gewoon op dat de XBox liefhebbers het niet zo als een groot probleem zien, maar dat het andere kamp het vooral aangrijpt om er maar weer iets (negatiefs) van te vinden.
Maar, ik heb eens even gekeken wat die gast van Microsoft nou eigenlijk precies gezegd heeft...

[...]

Dat klinkt eigenlijk veel minder extreem dan wat de media er van lijkt te maken.
Het is ook veel minder extreem dan dat het is. Maar als je de "grote" game sites een beetje volgt, dan is de tendens zo dat alles wat Sony doet fantastisch is en alles wat Microsoft doet, juist niet. Maar misschien heb ik wel een te groene bril op hoor en wil ik het zo graag zien. Ik sta open voor een andere kijk op zaken.
Van de video van df kreeg ik de indruk dat Microsoft zich vastgelegd had op twee jaar na de release van de series x voor 100% van de first party games. Dat is de hele reden dat het wat minder leek want dan sluit je dus uit dat je bepaalde games uit gaat brengen die echt fundamenteel gebruik kunnen maken van de hogere cpu power op manieren die niet makkelijk terug te schalen zijn.
Tja, ik heb het idee heel erg dat men denkt dat er 6 man bij elke 1st party studio werken en dat er geen tijd en resources zijn om zaken exclusief XSX te maken en zaken One X en lager. Een game op een pc draait op een high end pc ook beter dan op een low end en daar hoor ik ook nooit iemand over. Nu is het ineens een probleem.
Maar dat zegt hij helemaal niet. Hij heeft het over 1, misschien 2 jaar, en het is niet eens helemaal duidelijk of hij bedoelt vanaf de release van de series x, of vanaf nu. Als het vanaf nu is dan hoeft het alleen maar voor de allereerste launch titels te gelden en daar zullen ze ondertussen natuurlijk al lang van weten welke games dat worden. Waarschijnlijk zijn het zelfs games die oorspronkelijk gestart zijn als ontwikkeling voor de one.
Zou idd kunnen, maar denk dat het gewoon vanaf de release van de Series X zal zijn anders hadden ze dat wellicht wel aangegeven, maar ja, Microsoft kennende en hun falende Marketing afdeling :X
Dus, ja, uiteindelijk denk ik toch ook dat het een storm in een glas water is. Herinnert me weer dat ik ook van df niet zomaar alles aan moet nemen.
Eensch, maar ik heb toch wat meer vertrouwen in DF dan ik al die anderen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-06 15:24
v8power67 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:34:

[...]

Alle bungie halo's waren altijd 30fps op console.
En dat zijn toch echt de beste halo's volgens vele dus.
Dat hoeft geen probleem te zijn. Dat is immers op de PC markt al jaren zo en op dit moment ook al met de
PS4pro/ps4 en de Xbox one X/Xbox one. Je gaat als speler toch altijd van je eigen situatie uit, draait iets goed of niet, had ik dit wel kunnen overleven als het soepeler had gedraaid.

Ik denk dat MS dat ook wel zegt omdat ze dit jaar nog wat consoles willen verkopen. Beide kampen geven elke generatie altijd aan om de oude generatie nog een tijd te ondersteunen.

Enige wat ik hoop is dat MS het niet als verplicht maakt voor thirdparty developers om de oude hardware te blijven ondersteunen tijdens deze periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984

The Witcher 3 is ook ontworpen aan de hand van de limieten van de PS4 en de Xbox One. Een CDPR dev heeft op GDC als voorbeeld gegeven dat ze in Novigrad muren in bepaalde straten hebben gezet om zo de draw distance te verlagen, omdat anders de CPU's het niet zouden trekken. En de docked mode op de Switch is natuurlijk niet om over naar huis te schrijven. Hoewel het zeer indrukwekkend is dat het draait op de Switch en het heel tof is dat de portable "versie" wel uitstekend is, moet de docked "versie" denk ik niet de graadmeter voor cross gen development zijn. Het ziet er bijna uit als een 360/PS3 game.

Los daarvan had je natuurlijk ook deze generatie op de Xbox One een aantal games die absoluut niet mogelijk waren geweest op de 360: Ryse en Dead Rising 3, om er 2 te noemen.
Anoniem: 337891 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:19:
[...]

Qua kwaliteit en scope van games is het niet onverdeeld positief nee. Wat al die techsites ook zeggen: 100% focus op 1 platform zorgt voor meer optimalisatie dan als ze aandacht over 2 of 3 apparaten moeten besteden.

Qua ecosysteem is het natuurlijk wel super slim. We raken steeds meer verwend door en gewend aan Gamepass, crossplay en backwards compatible spellen die ook nog geupscaled worden. Speculatie: Dat uitbreiden met zaken als spellen die je mee kunt nemen naar je nieuwe console en crossplay tussen alle generaties Xbox zou helemaal een meesterzet zijn.
Het zijn er zelfs 5 als je One S en OG One meerekent (One S, One X, One, Lockhart en Series X).

@uchiha tijntje Je kan op andere platformen ook al jaren third party controllers kopen hoor, licensed en alles. Zelfs in de vorm van de Xbox controller. ;)

Laat dat vooral geen sta-in-de-weg voor je zijn. Neemt niet weg dat de Elite controller een heel fraai ding is. Beter dan al die Scuf meuk (hopelijk worden die dingen nu een stuk goedkoper, met die opzet paddles die binnenkort voor de DS4 gaan komen). Maar mij sowieso iets te duur allemaal.

@MRE-Inc Mwah ik zou het persoonlijk niet echt relaxt vinden als de nieuwe nog niet aangekondigde games van Sony's first party studio's ook op de PS4 gaan draaien. Dat zou ik zelfs een grote teleurstelling vinden. Op een gegeven moment moet je gewoon door en een nieuwe console moet wel een echte toegevoegde unieke waarde hebben in mijn optiek. Maar goed, vanuit strategisch oogpunt snap ik de beslissing en voor mensen die niet meteen op de next gen trein springen, is het aan de andere kant weer prima. Er is eigenlijk niet een goed of fout, maar als early adpoter zit er geen voordeel in cross gen development. Ik vrees ook een beetje voor de nieuwe AC. Ik ben bang dat dit gewoon weer een Odyssey/Origins achtige game gaat zijn in een mooier jasje. Net als met Black Flag eigenlijk. Daar zag je ook wel een groot verschil in terug.

@Finraziel Het is inderdaad onduidelijk tot wanneer die 1/2 jaar lopen en wat nog onduidelijker is, is op welke games het invloed gaat hebben. Tot nu toe alleen Halo en de nieuwe Forza. Ik denk sowieso niet dat de meeste first party studio's van Microsoft (vooral niet degenen die net zijn gekocht) binnen de eerste 2 jaar iets af hebben. Het kan dus inderdaad zomaar zijn dat het allemaal meevalt, maar voor de day one Series X koper is het toch wel mooi als je minstens 1 game hebt die echt laat zien waar dat ding toe in staat is. Wellicht een multiplatform game, wie weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bram1984 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:53:
[...]
@uchiha tijntje Je kan op andere platformen ook al jaren third party controllers kopen hoor, licensed en alles. Zelfs in de vorm van de Xbox controller. ;)

Laat dat vooral geen sta-in-de-weg voor je zijn. Neemt niet weg dat de Elite controller een heel fraai ding is. Beter dan al die Scuf meuk (hopelijk worden die dingen nu een stuk goedkoper, met die opzet paddles die binnenkort voor de DS4 gaan komen). Maar mij sowieso iets te duur allemaal.
Dank dat je met me meedenkt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-06 17:57
Ik denk dat je die 1/2 jaar gewoon moet zien als ondersteuning zoals je van een dergelijk product mag verwachten. Als je nu consoles in de winkel zet, maar vanaf morgen krijgen ze geen nieuwe games meer, dan moet dat gewoon duidelijk gemeld worden en dat doen winkels niet (ook omdat ze dan niks meer verkopen). Ik gok zelf dat het 1 jaar wordt, maar 2 jaar zou kunnen afhankelijk van de releases.

Qua limitering van games, newsflash: elke game werkt zijn ontwerp bij naar aanleiding van de limieten van een platform. Er is altijd een bepaalde tijd waarbij ze gaan tweaken. Hoeveel NPC's kan ik hier plaatsen en wat doet dat met de drawdistance? Moet deze muur dan dichterbij wellicht?

Als ik even kijk naar wat voor games er uiteindelijk zijn gemaakt, dan kan ik niet anders concluderen dan dat de games die nu uitkomen heel goed rekening houden met de limieten van de huidige platformen en het dus ook geen groot probleem is om met nieuwe consoles daar rekening mee te houden. Gezien het de CPU betreft, moet je ook al anders gaan denken dan dat het puur GPU is. Dat ze dan dingen weglaten uit een singleplayer die weinig invloed op de ervaring hebben maar wel tof zijn om te zien. Terrain deformation bv, minder NPC's in de omgeving, cutscenes die niet live gerenderd worden maar een video afspelen. En daarnaast natuurlijk ook modellen gebruiken met lagere resolutie textures of minder polygonen omdat de GPU dat gewoon niet aan kan, maar ik denk dat de meeste verschillen in grafische kracht toch gaan zitten in resolutie en FPS.

We zitten niet meer in een tijdperk waarbij de grafische pracht enorm toe gaat nemen.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2013/10/2486940-0248877224-ChsSw.pngWe gaan de laatste stap nemen (of daar zelfs nog een stapje boven) en de verschillen zijn dus minimaal zo op het oog.

Als je kijkt naar de grafische pracht van een Red Dead 2. Het aantal objecten in beeld met dag/nacht ritme note bene van The Division 2, de wereld van Sunset Overdrive (een launchgame note bene), de massive multiplayer met vernietiging en voertuigen in Battlefield, de looks van Forza en Gran Turismo, de grootte van de map in AC Odyssey, de hoeveelheid NPC's in Hitman 2, etc dan kun je toch niet concluderen dat de huidige generatie de komende generatie zwaar gaat terughouden? Zolang je genoeg devs aan het werk zet om er een mooie game van te maken, zie ik het probleem niet. En tegenwoordig hangt het bij mij meer af van de gameplay en het verhaal of een game me boeit dan de grafische pracht.

We gaan geen baanbrekende generatie tegemoet en devs zijn slim genoeg om met meerdere platformen om te gaan. Het lijkt me duidelijk dat de One S het ondergeschoven kindje gaat worden voor de komende games waarbij ik me afvraag of ie de 720p wel gaat halen voor sommige titels, maar ik vind het raar om te redeneren dat dit leidt tot brakke games. Support is belangrijk en we weten nog helemaal niet wat devs gaan doen om de verschillen te minimaliseren. Ik verwacht dat we nu grotere verschillen gaan zien tussen games dievoor de XSX releasen vs XO, dan tussen de XOS en XOX of de X360 en XO. Niet alleen meer pixelneuken en met side-by-side video's bepalen dat die ene toch een wat betere belichting heeft. Maar dat er ook gewoon delen heel anders zijn. Devs zijn slim en kundig genoeg om de nieuwe generatie nieuw aan te laten voelen.

Bovendien gaat dit om first party games. Third party kan helemaal los gaan op alleen de XSX en PS5. Ik verwacht alleen dat hier ook de vorige generatie de titels wat gaat tegenhouden, simpelweg omdat er nog teveel geld aan te verdienen is. Het omslagpunt om een nieuwe console te halen, zal dan ook niet bij launch liggen, maar een jaar of wat erna. En dat is gewoon prima.

Ik vind het in ieder geval beter dan dat je een heel game-evenement aan je voorbij laat gaan met als excuus dat je het niet eens bent met de organisatie. Daar je de afgelopen 2 presentaties gewoon helemaal zelf verneukt hebt en de rest van de branche nog wel wat inzet, al is het misschien niet in de beurs zelf. Je hebt shit te verkopen en te demonstreren, het is niet alsof ze bij Gamescom of Paris Game Show nou elke keer zo schitterden. Als je vertrouwen hebt in je producten, dan moet je er gewoon staan.
Maar goed, dat terzijde.

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:25
bram1984 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:53:
[...]

The Witcher 3 is ook ontworpen aan de hand van de limieten van de PS4 en de Xbox One. Een CDPR dev heeft op GDC als voorbeeld gegeven dat ze in Novigrad muren in bepaalde straten hebben gezet om zo de draw distance te verlagen, omdat anders de CPU's het niet zouden trekken. En de docked mode op de Switch is natuurlijk niet om over naar huis te schrijven. Hoewel het zeer indrukwekkend is dat het draait op de Switch en het heel tof is dat de portable "versie" wel uitstekend is, moet de docked "versie" denk ik niet de graadmeter voor cross gen development zijn. Het ziet er bijna uit als een 360/PS3 game.

Los daarvan had je natuurlijk ook deze generatie op de Xbox One een aantal games die absoluut niet mogelijk waren geweest op de 360: Ryse en Dead Rising 3, om er 2 te noemen.
Maar dat is toch precies het punt bij de Witcher, het is gedesigned op de toen beste console hardware en is teruggeschaald om ook te functioneren op oudere/andere systemen. Dit dootrekkend kan er dus ontwikkeld worden voor Xbox Series X en dan teruggeschaald worden voor de legacy systemen (en net zo goed lockhart als deze geintroduceerd wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
kezzza schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:01:
[...]

Maar dat is toch precies het punt bij de Witcher, het is gedesigned op de toen beste console hardware en is teruggeschaald om ook te functioneren op oudere/andere systemen. Dit dootrekkend kan er dus ontwikkeld worden voor Xbox Series X en dan teruggeschaald worden voor de legacy systemen (en net zo goed lockhart als deze geintroduceerd wordt).
Klopt en dat is dus het punt. Een game gaat hoe dan ook anders zijn zonder cross gen ontwikkeling. Cyberpunk zou er flink anders uitzien als deze alleen op de PC, Series X en PS5 uit zou komen. Alleen de Series X SSD is al 40x sneller dan de storage in de One (X). Dat is een gigantisch potentieel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X-Fighter
Martinspire schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:36:
Als je kijkt naar de grafische pracht van een Red Dead 2. Het aantal objecten in beeld met dag/nacht ritme note bene van The Division 2, de wereld van Sunset Overdrive (een launchgame note bene), de massive multiplayer met vernietiging en voertuigen in Battlefield, de looks van Forza en Gran Turismo, de grootte van de map in AC Odyssey, de hoeveelheid NPC's in Hitman 2, etc dan kun je toch niet concluderen dat de huidige generatie de komende generatie zwaar gaat terughouden?
Heel goeie post, gewoon even muggenziften, Sunset Overdrive was geen launchgame.

Wat het probleem op dit moment is, is dat we eigenlijk gewoon niets weten. We weten niet hoe capabel de nieuwe systemen zijn, we weten niet welke games er op zullen uitkomen, of hoe die er uit zullen gaan zien.

Theoretisch is het inderdaad zo dat de OneS wel eens de XSX zou kunnen tegenhouden, maar we moeten nog steeds zien of dit ook zo in de praktijk is. Eigenlijk moet Sony gewoon met een game komen die volledig gebruik maakt van de mogelijkheden van de PS5, en veel beter is als alles op de XSX. Als dat het geval is, dan maakte het inderdaad iets uit dat Microsoft nog first party crossgen games maakt, maar als dat niet is, wat maakt het dan in hemelsnaam uit...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bram1984
Ik kan via de search niks vinden, dus weet niet of dit al gepost is. Series X ondersteunt volgens geruchten een "Windows Mode" en daarmee Steam en EGS. Dat zou wel een killer feature zijn als je verder geen PC hebt. Ik heb ook wat Steam games (bijvoorbeeld Half-Life).

https://www.gamesradar.co...__twitter_impression=true

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:01
Wel een beetje bizar ver gezocht:
The Generaciòn Xbox portal has brought back to the net some of what seem to be particularly interesting corridor rumors that are currently circulating among the professionals of the Xbox community.

According to these rumors , in the next generation Xbox Series X console there will be a boot mode called " Windows mode ", through which it seems that it will be possible to make some Windows 10 applications compatible with the operating system of the platform, which will be available to be installed .

It seems that it will be possible to switch from an Xbox game console version to a Windows PC version , in which some of these supported applications seem to be Steam and Epic Games Store , according to the rumors in question.
Gerucht naar idee naar mogelijkheid, dat er misschien wel een 'native' Win10 op draait, verwacht ik zeker niet dat dit een fullblown PC niveau gaat worden (met alle mogelijkheden van dien).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:35

Sagat

Is pappa x2!

kezzza schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:01:
[...]

Dit!
Vroeger was het niet anders, de arcade had 'onbeperkt' power, daarna ging het naar de 16bitters, en uiteindelijk waren er ook nog 8 bit systemen! Geloof opa, it wasn't pretty! In die situatie had je vaak meerdere ontwikkel teams met vaak platform specialisten
Stukje dichter bij onze tegenwoordige werkelijkheid! pc gaming! je kan gamen met een videokaart van 2000 euro en met een freaking inter grated videokaart, en alles wat daar tussen zit......dan lijkt me 3 consoles nog wel te overzien.

En dan voorzie ik (visionair die ik ben :+ ) 2 scenarios
je hebt nog een 'legacy console' sorry maar beggars cant be choosers, ben je gevoelig voor de nadelen hiervoor, dan met je gewoon per game kijken hoe goed de game nog speelt. en accepteren dat het dusdanig tegen kan vallen dat je de game wellicht zelfs wil verkopen.
En misschien simpelweg accepteren dat je dan even de dedicated games moet spelen of gewoon serieus gaan sparen om aan te haken bij de current gen.

Ben je wel die pioneer/early 'adpoter' :P ja dan heb je wel meer dan de oudjes MAAR je weet dat er een veel grotere userbase is bij de oudjes, en dat daar rekening mee gehouden word money talks.........vind je dat vervelend dan heb je weinig keuzes.......master race? kost je wel 'iets' meer geld.
Of ook hier accepteren of wederom het op een per spel basis bekijken......

als laatste.......ik kan me nog herinneren toen de x360 en ps3 er kwamen, dan de legacy versies van pes en fifa zelfs de meest uitgebreide waren qua features.......de nieuwe hadden die snazzy gfx, maar geloof dat men (lees reviewers) redelijk unaniem was dat je beter de oude versie kon kopen! Het leven is hard en meedogenloos!

10 second ninja DONE

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MRE-Inc schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:35:
Nee want dan zou ik ook een Sony fanboy zijn omdat ik minder enthousiast ben over sommige zaken bij XBox, zoals het ontbreken van HDMI CEC bv, de nieuwe Elite controller, de huidige Elite controller, het trage OS op de Xbox, de reclame op het dashboard. Dus nee, ik zie jou niet zo. Ik waardeer juist jouw posts gezien jij niet alles door een groene of blauwe bril only ziet.

[...]

Is dat zo ? Kijk dit topic en het normale XBox topic nog eens door. De posts van zij die een andere console als main platform hebben, hebben of altijd een negatieve lading of beginnen positief maar moet er altijd iets van: "Maar ik koop toch geen Xbox als main console" of "De exlcusives van Microsoft zijn toch wat minder dan die van Sony als je kijkt naar kwaliteit", in ieder geval altijd een excuus om iets van XBox in een negatief daglicht te zetten, uitzonderingen zoals jij en nog een heel klein handje vol daargelaten.
Ok, dan kwam het ten onrechte zo over, maar volgens mij was er nu in deze discussie niet echt sprake van 'bashers uit het sony kamp' om het zo te stellen. Eerder in dit topic af en toe wel inderdaad.
Bedankt voor het compliment, fijn dat mijn posts gewaardeerd worden :)
(rest even weggeknipt omdat het erg lang werd maar ik ben het in grote lijnen met je eens)

Wat betreft het downscalen van games, en dat we qua GPU niet meer zulke grote stappen gaan maken in effectieve graphics... ja dat klopt, maar wat je niet moet vergeten is dat hét grote verschil van deze generatie helemaal niet in de GPU zit. Ja die wordt sterker, maar het verschil zit hem véél meer in de CPU en in de opslag. Microsoft geeft zelf aan dat de CPU zo'n 4 keer zo krachtig wordt. DF schat dat ze daar misschien wel voorzichtig mee zijn en dat het misschien wel 6 keer kan blijken te zijn. Zo'n groot verschil maakt het veel waarschijnlijker dat je tegen limieten aanloopt die je niet zomaar een beetje omlaag kan schroeven voor de vorige generatie.

De opslag hetzelfde. Zo gaf DF in hun video het voorbeeld van Horizon Zero Dawn (misschien iets minder bekend bij Xbox-only spelers, maar het is een open world game) waarbij de ontwikkelaars tijdens het ontwikkelen overwogen hebben om spelers snel te laten vliegen. De hardware kon dat echter gewoon totaal niet aan waardoor ze die feature weggelaten hebben.

En het is altijd mogelijk natuurlijk dat je een versie van een game uitbrengt voor de vorige generatie met minder mogelijkheden, maar ik denk dat als Microsoft dat doet dat ze zich pas echt in een wespennest steken. Als ze nu zeggen dat de game op beide systemen speelbaar blijft maar straks blijkt dat je op het oude systeem een zwaar gegimpte versie krijgt dan zijn mensen echt niet blij. Het lijkt mij dan dus veel waarschijnlijker dat ze de game in zijn geheel een beetje tegenhouden zodat de oude generatie nog mee kan komen.

Maar goed, de hele discussie is op dit punt compleet academisch natuurlijk, want zoals gezegd hebben ze veel minder beloofd dan wat er van gemaakt wordt. Als ze in maart 2021 met een supervette next gen console only titel komen dan hebben ze gewoon voldaan aan hun belofte, want ze hebben toch 14 maanden geen games uitgebracht die niet naar de One kwamen.

Overigens, wat dat 'master race' betreft, dat is helemaal geen oplossing want die zitten nu al in de situatie dat vrijwel alle games tegengehouden worden door de consoles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaakmeGek
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-04 17:28

MaakmeGek

XBL: XtrordinarY

Finraziel schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:06:
[...]

Wat betreft het downscalen van games, en dat we qua GPU niet meer zulke grote stappen gaan maken in effectieve graphics... ja dat klopt, maar wat je niet moet vergeten is dat hét grote verschil van deze generatie helemaal niet in de GPU zit. Ja die wordt sterker, maar het verschil zit hem véél meer in de CPU en in de opslag. Microsoft geeft zelf aan dat de CPU zo'n 4 keer zo krachtig wordt. DF schat dat ze daar misschien wel voorzichtig mee zijn en dat het misschien wel 6 keer kan blijken te zijn. Zo'n groot verschil maakt het veel waarschijnlijker dat je tegen limieten aanloopt die je niet zomaar een beetje omlaag kan schroeven voor de vorige generatie.

De opslag hetzelfde. Zo gaf DF in hun video het voorbeeld van Horizon Zero Dawn (misschien iets minder bekend bij Xbox-only spelers, maar het is een open world game) waarbij de ontwikkelaars tijdens het ontwikkelen overwogen hebben om spelers snel te laten vliegen. De hardware kon dat echter gewoon totaal niet aan waardoor ze die feature weggelaten hebben.

En het is altijd mogelijk natuurlijk dat je een versie van een game uitbrengt voor de vorige generatie met minder mogelijkheden, maar ik denk dat als Microsoft dat doet dat ze zich pas echt in een wespennest steken. Als ze nu zeggen dat de game op beide systemen speelbaar blijft maar straks blijkt dat je op het oude systeem een zwaar gegimpte versie krijgt dan zijn mensen echt niet blij. Het lijkt mij dan dus veel waarschijnlijker dat ze de game in zijn geheel een beetje tegenhouden zodat de oude generatie nog mee kan komen.
Die wespennest valt wel mee lijkt mij? Het is toch logisch dat wanneer je 2 of 1 generatie(s) achterloopt op de top console van dat moment dat je kan verwachten dat de draw distance minder ver zal zijn, dat er bijvoorbeeld veel minder characters in beeld te zien zijn, textures lager enz enz. Dat is gewoon hetzelfde als wat op de PC nu het geval is. Heb je niet het nieuwste van het nieuwste dan moet je dus in het spel alle bells & whistles uitschakelen.

Daarbij is het gewoon een service van Microsoft dat de games nog een jaar of misschien langer nog draaien op oudere consoles. Je zou er ook niet over na willen denken dat wanneer er een nieuwe iPhone of Android toestel uit komt dat ineens alle apps niet meer gaan werken omdat alles alleen voor de nieuwste phones wordt gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MaakmeGek schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:33:
[...]

Die wespennest valt wel mee lijkt mij? Het is toch logisch dat wanneer je 2 of 1 generatie(s) achterloopt op de top console van dat moment dat je kan verwachten dat de draw distance minder ver zal zijn, dat er bijvoorbeeld veel minder characters in beeld te zien zijn, textures lager enz enz. Dat is gewoon hetzelfde als wat op de PC nu het geval is. Heb je niet het nieuwste van het nieuwste dan moet je dus in het spel alle bells & whistles uitschakelen.

Daarbij is het gewoon een service van Microsoft dat de games nog een jaar of misschien langer nog draaien op oudere consoles. Je zou er ook niet over na willen denken dat wanneer er een nieuwe iPhone of Android toestel uit komt dat ineens alle apps niet meer gaan werken omdat alles alleen voor de nieuwste phones wordt gemaakt.
Maar dat is nou net het hele punt. Deze nieuwe hardware heeft de potentie om meer toe te voegen dan alleen bells en whistles. Het gaat niet alleen om de grafische settings wat lager zetten, maar het kan compleet nieuwe gameplay mogelijk maken.

Stel nou Microsoft komt uit met een nieuwe Fable. Op zeg 1/3e van de campaign is er een hele poeha over het bemachtigen van een of andere vliegende mount, of misschien leer je zelf wel te vliegen en met een noodgang over de wereld te schieten. Verschillende quests leunen op dat vliegen. De laatste missie bevat een episch lucht-gevecht...

Maar de One trekt dat niet. Dus, wat nu? Sloop dat vliegen maar er uit, kick alle quests er uit die er op leunden en verzin wat anders voor de laatste quest. Heel wat diepere impact dan alleen de grafische settings wat lager zetten dus...

Nogmaals, de discussie is wel leuk (imho), maar heeft wat mij betreft weinig meer met de realiteit te maken aangezien de Microsoft studio's waarschijnlijk sowieso nog wat langer nodig gaan hebben om zo'n game te maken. Het gaat me puur om het concept, dat deze CPU en SSD veel meer mogelijk maakt dan alleen wat extra eyecandy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaakmeGek
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-04 17:28

MaakmeGek

XBL: XtrordinarY

Finraziel schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:41:
[...]

Maar dat is nou net het hele punt. Deze nieuwe hardware heeft de potentie om meer toe te voegen dan alleen bells en whistles. Het gaat niet alleen om de grafische settings wat lager zetten, maar het kan compleet nieuwe gameplay mogelijk maken.

Stel nou Microsoft komt uit met een nieuwe Fable. Op zeg 1/3e van de campaign is er een hele poeha over het bemachtigen van een of andere vliegende mount, of misschien leer je zelf wel te vliegen en met een noodgang over de wereld te schieten. Verschillende quests leunen op dat vliegen. De laatste missie bevat een episch lucht-gevecht...

Maar de One trekt dat niet. Dus, wat nu? Sloop dat vliegen maar er uit, kick alle quests er uit die er op leunden en verzin wat anders voor de laatste quest. Heel wat diepere impact dan alleen de grafische settings wat lager zetten dus...

Nogmaals, de discussie is wel leuk (imho), maar heeft wat mij betreft weinig meer met de realiteit te maken aangezien de Microsoft studio's waarschijnlijk sowieso nog wat langer nodig gaan hebben om zo'n game te maken. Het gaat me puur om het concept, dat deze CPU en SSD veel meer mogelijk maakt dan alleen wat extra eyecandy.
Maar sowieso welke games tijdens de launch zouden dit nog geïmplementeerd kunnen krijgen zonder dat het gimmicky aanvoelt of als een veredelde demo.

Dan zou ik ook liever beslissen om current gen nog te ondersteunen, waardoor current gen zich niet achtergelaten voelt en waarbij Next gen mag genieten van extra eye candy en hogere framerates. Daarmee geef je je studio's ook nog een jaar langer de tijd om leuke dingen te bedenken en goed te implementeren zodat die games echt next gen aanvoelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MaakmeGek schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:31:
[...]

Maar sowieso welke games tijdens de launch zouden dit nog geïmplementeerd kunnen krijgen zonder dat het gimmicky aanvoelt of als een veredelde demo.

Dan zou ik ook liever beslissen om current gen nog te ondersteunen, waardoor current gen zich niet achtergelaten voelt en waarbij Next gen mag genieten van extra eye candy en hogere framerates. Daarmee geef je je studio's ook nog een jaar langer de tijd om leuke dingen te bedenken en goed te implementeren zodat die games echt next gen aanvoelen.
Vandaar mijn laatste alinea :)

Mijn argument toen ik dacht dat het enigszins relevant was was gebaseerd op een harde belofte dat er twee jaar na release geen enkele next gen only game uit zou komen, maar alles ook op de One. En die belofte is helemaal niet gemaakt. En zelfs dan zou het nog niet een héél groot probleem zijn, ik vind het meer interessant om te bedenken wat er meer gedaan kan worden met deze sprong in hardware dan alleen maar de grafische settings opschroeven en laadtijden verkorten (allebei mooi meegenomen, maar wel saai).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SinergyX
Finraziel schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:41:

Je verwacht teveel van nieuwe consoles, de hardware is niets magisch, GPU kant is geen topseries, er gaan geen gamebreaking dingen gemaakt worden of geschrapt worden vanwege de lagere kant van consoles.

NVME's zijn er al lang, ze doen leuke dingen, maar ze brengen weinig extra, de schaalbaarheid van game engines vandaag de dag is zo extreem dat ze alles wel kunnen bouwen. (zelfs je HZD voorbeeld, dat zou een gimmick zijn als toevoeging, net als Spiderman ook niet sneller kon door steden vanwege popup).

We krijgen gewoon een nieuwe console, iets meer 'solid' 4k/60, iets meer details, iets snellere laadtijden, we gooien er gewoon 2k of 4k textures ipv 512's in, vleugje 'hype' raytracing, de diverse UE4 demo's hebben laten zien hoe ver we kunnen, maar ook hoe bizar ver je zut terug kan schalen. Er zijn nu al games met aardige framedrops op de XBX (zeker bv anthem of BDO), denk gewoon niveau van zulke games, maar dan alles stukje vloeiender.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
Ik denk dat het ook wel meevalt met limieten. HZD was ook zonder vliegen gewoon een prima titel en Spider-man kon sneller webslingen met een NVMe, maar is nu ook gewoon een prima titel. Ik heb er geen probleem mee als delen uit een game worden gehaald bij een Xbox One versie. Ik denk dat devs slim genoeg zijn om delen wel of niet in een game te schrijven en te zorgen dat er ook nog wel wat tofs bij de andere versie te spelen is. Ik zei eerder al dat ik vermoed dat games gewoon verschillende delen gaan hebben, afhankelijk van het platform en dat dit de nieuwe features van een console niet hoeven te remmen. En men zegt nu dat de eerste consoles van de huidige generatiel afremmend zijn, maar je hebt ook nog te maken met ports voor switch of mobile en de minimumspecs voor een PC-release bij de multiplatform titels. Ze gaan echt geen Nvidia 2080 eisen als minimum-GPU, dus kun je er vanuit gaan dat er sowieso geschaald gaat worden voor PC en die schaling kun je prima overnemen voor XSX en PS4. De afgelopen jaren was er juist al een enorme shift naar meerdere devices ondersteunen met een engine die flexibel genoeg is om daarmee te spelen. Het is voor veel devs echt niet nieuw meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SinergyX schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:48:
[...]

Je verwacht teveel van nieuwe consoles, de hardware is niets magisch, GPU kant is geen topseries, er gaan geen gamebreaking dingen gemaakt worden of geschrapt worden vanwege de lagere kant van consoles.

NVME's zijn er al lang, ze doen leuke dingen, maar ze brengen weinig extra, de schaalbaarheid van game engines vandaag de dag is zo extreem dat ze alles wel kunnen bouwen. (zelfs je HZD voorbeeld, dat zou een gimmick zijn als toevoeging, net als Spiderman ook niet sneller kon door steden vanwege popup).

We krijgen gewoon een nieuwe console, iets meer 'solid' 4k/60, iets meer details, iets snellere laadtijden, we gooien er gewoon 2k of 4k textures ipv 512's in, vleugje 'hype' raytracing, de diverse UE4 demo's hebben laten zien hoe ver we kunnen, maar ook hoe bizar ver je zut terug kan schalen. Er zijn nu al games met aardige framedrops op de XBX (zeker bv anthem of BDO), denk gewoon niveau van zulke games, maar dan alles stukje vloeiender.
We zullen zien :)
Maar ik denk dat die GPU tegenwoordig echt het minst interessante onderdeel is zo ongeveer als je het hebt over gameplay mogelijkheden. Als je GPU power tekort komt is dat wel vrij makkelijk om gewoon de graphics een beetje te downscalen, maar als je CPU power tekort komt dan moet je potentieel terug naar de tekentafel. En de CPU was nou net hét punt waar de huidige consoles echt zich in de verste verte niet konden meten met een PC. De Xbox One X is grofweg even sterk op GPU vlak als mijn PC (met een 1060), maar door de zwakke CPU kan hij zich toch niet er mee meten.
De makkelijkste win is natuurlijk framerate, maar ik hoop dat ze er ook meer mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
Finraziel schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 20:53:
[...]

We zullen zien :)
Maar ik denk dat die GPU tegenwoordig echt het minst interessante onderdeel is zo ongeveer als je het hebt over gameplay mogelijkheden. Als je GPU power tekort komt is dat wel vrij makkelijk om gewoon de graphics een beetje te downscalen, maar als je CPU power tekort komt dan moet je potentieel terug naar de tekentafel. En de CPU was nou net hét punt waar de huidige consoles echt zich in de verste verte niet konden meten met een PC. De Xbox One X is grofweg even sterk op GPU vlak als mijn PC (met een 1060), maar door de zwakke CPU kan hij zich toch niet er mee meten.
De makkelijkste win is natuurlijk framerate, maar ik hoop dat ze er ook meer mee doen.
Uiteraard, ik maak me ook nooit druk over wat ze wel/niet gaan leveren tegen die tijd, koop dat ding toch wel :P Maar als ik al mijn 'hopen' van de mogelijkheden zou blijven volgen, zou ik eerder tot de conclusie komen dat we al 10 jaar vast zitten. De focus is er niet meer om alles eruit te halen wat erin zit, meer een 'meest efficiente methode binnen zo'n laag mogelijk systeem', vermogen in te ruilen voor minder verbruik, features te schrappen om eerder te leveren (en te cashen). Hoeveel remakes en HD-remakes hebben we al gezien en gaan we zien? Hoeveel 'prachtige' games zonder enige inhoud of dynamisch geheel?

Neem bv Division 2 als voorbeeld in PVE mode, stel je voor 64-128 man in die hele stad versus 'de rellende idiootjes', op elke hoek events, opbouw/afbraak van hubs en safehouses, verzamel en verdelen van resources, een nonstop veranderende wereld waar CPU nooit stopt, de ene dag hele zone van jou is, dag erna alles is ingenomen. Genoeg power in die XBSX om dat grafisch te doen, maar geen enkel bedrijf die daar nog moeite voor gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170423

Ik ben nog steeds aan het twijfelen over een te halen PS5 of een Series X. De enige reden dat ik voor een Series X zou gaan is Flight Simulator 2020, maar die kan ik ook op mijn laptop spelen en meestal heb ik het na een half jaartje wel gezien met vliegen. De Xbox One en Xbox One X zijn mij slecht bevallen qua snelheid van software, opstarten en downloaden. Mijn favoriet nu is de PS4 Pro met de spellen als Uncharted, maar Uncharted is nu afgelopen of ze moeten nog een spin-off zoals The Lost Legacy maken.

Ik hoop snel op meer nieuws over beide consoles, zodat mijn keuze makkelijker gaat worden.

Keuzes en nog eens keuzes, wie kan mij overtuigen welke te halen?

8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:39
@Anoniem: 170423 ik denk niemand, want er is echt amper wat bekend.

En verder, als je bepaalde exclusives perse wil spelen gewoon die console halen. En maakt het je qua games niet uit dan gewoon lekker de snelste(duurste) of de goedkoopste :+

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad, het duurt nog 10 maanden voordat ze uberhaubt uit komen. :) Ik zou je nu niet vermoeien met het maken van een keuze. Dat komt vanzelf wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-06 23:55
Anoniem: 170423 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 19:13:
Ik ben nog steeds aan het twijfelen over een te halen PS5 of een Series X. De enige reden dat ik voor een Series X zou gaan is Flight Simulator 2020, maar die kan ik ook op mijn laptop spelen en meestal heb ik het na een half jaartje wel gezien met vliegen. De Xbox One en Xbox One X zijn mij slecht bevallen qua snelheid van software, opstarten en downloaden. Mijn favoriet nu is de PS4 Pro met de spellen als Uncharted, maar Uncharted is nu afgelopen of ze moeten nog een spin-off zoals The Lost Legacy maken.

Ik hoop snel op meer nieuws over beide consoles, zodat mijn keuze makkelijker gaat worden.

8)7
Die kunnen wij niet voor je maken, dat bepalen de games die je speelt namelijk. De sterkte van de hardware zegt ook vrij weinig over hoe goed een exclusieve game wordt. Als ik Call of Duty 1 speel heb ik tranen van plezier (je kent het wel, nostalgie).. game ziet er gewoon schijterig uit in vergelijking met nu, dusja.

Maak je geen druk, zie het gewoon aan :)

Ѫа$тёя чѳця аят

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
SinergyX schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:48:
[...]

Ik verwacht juist erg veel van de nieuwe consoles. NVME‘s mogen dan niet nieuw zijn voor de pc er kan nu wel voor het eerst rekening mee gehouden worden tijdens het ontwikkelen van games en dat bied mogelijkheden.

Als ik zie wat ze nu uit de beperkte hardware van een PS4pro of XboxOneX weten te halen dan wordt dat met die 12 TF GPU, NVME SSD en de console optimalisatie alleen nog maar meer smullen :)

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire
Anoniem: 170423 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 19:13:

8)7
Ik zou afwachten tot je wat meer weet wat er op welk platform uitkomt. Wellicht niet eens een nieuw systeem in huis halen tot er wat boeiends te spelen is? Qua snelheid/opstarten/downloaden vind ik het allemaal wel meevallen. Daar is de PS4 echt niet veel sneller mee (of je moet je netwerk verkeerd geconfigureerd hebben). Maar Flight Simulator komt ook voor de Xbox One dus daar hoef je eigenlijk ook niet voor te upgraden. En verder weten we dus nog niet wat Sony gaat brengen. Maar het aantal launchgames is al 2 generaties erg karig.

Zelf verwacht ik dat ik wellicht niet eens een console koop eind dit jaar, maar liever gewoon de games ga spelen op de X. Alleen een megatoffe titel kan me overtuigen om eerder te switchen, denk ik. Maar als het niet nodig is, hou ik liever tot januari/februari de hand op de knip om dan pas over te stappen, zodat eind 2020 niet al te duur wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Martinspire op 18-01-2020 12:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:18

S2S

Wordt wel een goedkope overgang van Xbox One. Voorheen kocht ik met launch er 2 tot 3 games bij, maar nu met Game Pass, is alleen de console kopen ook voldoende, alle MS launch games staan er met launch op! En controllers van de One zouden er ook op moeten werken.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram1984
Series X prototype in het wild? Wat opvalt: geen USB-C, maar dat kan zijn omdat het een prototype is.

https://www.resetera.com/...eal-xbox-series-x.166108/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 19:15

Bullet NL

Eigen Wijs

Hij is kleiner dan verwacht voor mij.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

Drie usb poorten “maar”?
Hoopte op eentje meer :+

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik dacht dat er al bekend was dat hij 2 HDMI poorten zou hebben (1 in en 1 uit waarschijnlijk, net als de huidige)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton.net
Die grote aansluiting vanachter zou dus een extra M.2 slot zijn. Dat zou wel super zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:39
Anton.net schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:57:
Die grote aansluiting vanachter zou dus een extra M.2 slot zijn. Dat zou wel super zijn.
Vrij zeker dat dat een debug port is die je niet op het uiteindelijke product gaat zien.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
bram1984 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 07:03:
Series X prototype in het wild? Wat opvalt: geen USB-C, maar dat kan zijn omdat het een prototype is.

https://www.resetera.com/...eal-xbox-series-x.166108/
Waarom niet rechtstreeks naar de bron linken?

Anyhow: Zo te zien zit er geen USB-C op, jammer maar geen groot gemis. Hopelijk zit dat wel op een toekomstige revisie. Het zou helemaal top zijn als er een extra m.2 slot, achter een klepje of iets, op zit zodat je eenvoudig de storage kan uitbreiden/vervangen zonder een extra kastje.

Ligt het trouwens aan mij of zit er een soort van draai voetje/standaard aan de onderkant?

Iemand heeft in ieder geval een leuk gesprek op kantoor :+

[ Voor 10% gewijzigd door Caayn op 22-01-2020 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Caayn schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:02:
[...]
Waarom niet rechtstreeks naar de bron linken?

Anyhow: Zo te zien zit er geen USB-C op, jammer maar geen groot gemis. Hopelijk zit dat wel op een toekomstige revisie. Het zou helemaal top zijn als er een extra m.2 slot, achter een klepje of iets, op zit zodat je eenvoudig de storage kan uitbreiden/vervangen zonder een extra kastje.

Ligt het trouwens aan mij of zit er een soort van draai voetje/standaard aan de onderkant?

Iemand heeft in ieder geval een leuk gesprek op kantoor :+
De bron is direct zichtbaar na één muisklik, dus zie niet helemaal in wat dat toevoegt, maar leef je vooral uit. Daarbij altijd interessant om de reacties te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X-Fighter
Achja we wisten al hoe het er uit ging zien, hoop wel dat de uiteindelijke versie iets cleaner is langs achter. Minimalistischer, minder case openingen. Ook nog interessant was iemands LinkedIn profiel die bevestigt welke SSD controller we mogen verwachten.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2020/01/EO18iiRW4AcLAY5-740x496.jpg

Volgens het artikel van tweakers vorige week zou dit dus neerkomen op 3.6GB/s leessnelheid. Maar aangezien deze speciale E19 versie DRAM-less is, zal het uiteindelijk wel iets trager uitdraaien.

[ Voor 10% gewijzigd door X-Fighter op 22-01-2020 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
X-Fighter schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:24:
Achja we wisten al hoe het er uit ging zien, hoop wel dat de uiteindelijke versie iets cleaner is langs achter. Minimalistischer, minder case openingen. Ook nog interessant was iemands LinkedIn profiel die bevestigt welke SSD controller we mogen verwachten.

[Afbeelding]

Volgens het artikel van tweakers vorige week zou dit dus neerkomen op 3.6GB/s leessnelheid. Maar aangezien deze speciale E19 versie DRAM-less is, zal het uiteindelijk wel iets trager uitdraaien.
Cleaner aan de achterkant? Sorry maar waarom is dat een punt waar je over zou struikelen? Je ziet de achterkant als je hem uit de doos haalt, zet hem ergens neer en kijkt er (als het goed is) niet meer naar om.

Wat mij betreft zorgen ze eerst dat de koeling op orde is en wat extra lucht aan de achterkant zorgt daar hopelijk voor.

Wat mij betreft prima voor een 'work in progress' _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
Ik dacht dat DRAM meer voor de IOP's was? Ik heb enkel die Marvel chips gezien, waarbij de snelheden met/zonder DRAM gelijk was, maar de IOP's goeie ~20% lager is.

Blijft de grote vraag, hoe groot gaat die schijf worden.. Met 500GB kom je er echt niet, 1TB is te doen, maar je zal ergens de keuze moeten maken wat je dus extern wil gaan zetten, wat dus hele principe erachter (en je online ervaring) dus weer tenietdoet.

Ik verwacht niet dat je er zelf nog even een Gen4x4 bij mag prikken (neem ik meteen een 2TB), maar je 'overige' games op een usb-sata schijf te hangen maakt die hele NVME idee beetje kreupel (of alle games worden gecached naar de NVME).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X-Fighter
D-Ed schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:37:
[...]
Cleaner aan de achterkant? Sorry maar waarom is dat een punt waar je over zou struikelen? Je ziet de achterkant als je hem uit de doos haalt, zet hem ergens neer en kijkt er (als het goed is) niet meer naar om.
Je hebt wel gelijk dat de achterkant eigenlijk niet zou moeten uitmaken, het is eerder om een volledig af product te hebben. Zoals bijvoorbeeld de onderkant van je macbook ziet er ook goed uit, vergeleken met die van goedkopere makelij. Gewoon dat alle details kloppen. Maar dit is natuurlijk een prototype, vrij zeker dat de uiteindelijke versie goed afgewerkt is vanachter, als de voorkant.
SinergyX schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:39:
Ik dacht dat DRAM meer voor de IOP's was? Ik heb enkel die Marvel chips gezien, waarbij de snelheden met/zonder DRAM gelijk was, maar de IOP's goeie ~20% lager is.
Ik was iets te voorbarig, blijkbaar is de E19T al DRAM-less, en haalt hij nog steeds max leessnelheden van 3.6 gbps. Meer als snel genoeg lijkt me voor deze consoles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
Volgens mij gaat de achterkant gewoon zijn zoals die nu is: aansluiting en een hoop koelgaten om 10+ TF te koelen in zo'n kleine case. Wat kan je dan nog meer verwachten?

Een console is sowieso geen premium product, dus een mooie afwerking met brushed aluminium zonder naden is er (jammer genoeg) nooit.

[ Voor 28% gewijzigd door Anton.net op 22-01-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
Anton.net schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:27:

Een console is sowieso geen premium produkt, dus een mooie afwerking met brushed aluminium zonder naden is er (jammer genoeg) nooit.
Is natuurlijk ook wat je een beetje mooi vind, geef mij maar beetje mooi ogende tech, niet dat klinisch schoon afwerking. Bv zo'n mac mini kan ik echt niet mooi vinden, plus dat beetje logica toch wel duidelijk is dat er concessies zijn met performance vs esthetisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X-Fighter
Anton.net schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:27:
Een console is sowieso geen premium product, dus een mooie afwerking met brushed aluminium zonder naden is er (jammer genoeg) nooit.
Ik vond de OneX toch wel zeer goed in elkaar gestoken, en de look van een premium product hebben. Bij de Series X launch trailer zag dit er ook uit als een top afgewerkt product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
X-Fighter schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:22:
[...]

Ik vond de OneX toch wel zeer goed in elkaar gestoken, en de look van een premium product hebben. Bij de Series X launch trailer zag dit er ook uit als een top afgewerkt product.
Ik heb hier idd de OneX staan en die ziet (én voelt) helemaal af idd! Maar dat is een ‘derde revisie’ vanaf dat grote lompe ding die men de Xbox One noemde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joh, we komen van Xbox versies waarbij de voeding als een soort straalkachel erbij geleverd werd. Over de huidige formfactors ga je mij niet horen klagen hoor :+

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SinergyX
serieus :/ Ging hier op discord (channel met weet ik hoeveel mensen) een link rond voor een inschrijving van een Series X, daarmee zou je een Alpha ring tester worden om in de zomer al te spelen, moet je op een notepad-made pagina 'even inloggen met je XBL' account. 8)7 Link werd nog binnen 10 minuten verwijderd (iets met insiderxbox.nogiets), nu al aantal reacties 'i logged in and only showing blank page'.. echt hoe f.... dom kan je zijn? |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-06 23:55
SinergyX schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:32:
serieus :/ Ging hier op discord (channel met weet ik hoeveel mensen) een link rond voor een inschrijving van een Series X, daarmee zou je een Alpha ring tester worden om in de zomer al te spelen, moet je op een notepad-made pagina 'even inloggen met je XBL' account. 8)7 Link werd nog binnen 10 minuten verwijderd (iets met insiderxbox.nogiets), nu al aantal reacties 'i logged in and only showing blank page'.. echt hoe f.... dom kan je zijn? |:( |:(
Baad het niet, schaad het nie.. ow kut :')

Ѫа$тёя чѳця аят

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SinergyX schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:32:
Je hebt van die zielen _O-

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 15:11

Zeror

Ik Henk 'm!

Gepost als Youtube blog post:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tptD0DJ5zCtjkbwZJEhZRkEz/full.png

Zouden ze bedoelen dat er meer info over de Xbox Series X gaat komen?

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
Als game pass? Nee, denk een paar grote games.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon27
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-12-2024
Waarschijnlijk wordt Control volgende maand aan de game-pass toegevoegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bullet NL schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 07:39:
Hij is kleiner dan verwacht voor mij.
That's what she said :(:)

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Wellicht toch een poort voor uitbereidbare opslag. Volgens Windows Central (Brad Sams) en NL info via xboxnederland.nl

https://www.xboxnederland...upersnelle-geheugenkaart/

https://www.windowscentra...ries-x-expandable-storage
Kort geleden kwamen er wat plaatjes van de komende Series X online. Ook de achterkant met alle aansluitingen was te zien. Met één mysterie die nu misschien is opgelost.

Als we kijken naar next-gen dan is een ding zeker, de graphics zullen behoorlijk beter worden. Dat maakt dat de grootte van games ook meer zal gaan worden. Nu zijn er al titels, zoals CoD, die de 100GB gewoon passeren. Dat maakt dat je opslag ook aangepast moet worden. Want 10 games op een schijf van 1TB, daar doen we het niet voor.

Een paar weken terug zagen we deze foto’s van de Xbox Series X. Naast alle bekende uitgangen, was er een langwerpige rechthoekige uitgang tussen de HDMI en de digitale audio uitgang te zien. In eerste instantie dacht men dat dit voor diagnose doeleinden was. Maar dat blijkt waarschijnlijk toch anders te liggen.

Volgens ingewijden is die uitgang namelijk voor de uitbreiding van je opslag. Nu is de vraag, over wat voor opslag praten we dan. Want de afmeting van de poort komen in eerste instantie niet overeen met enige aansluiting die we nu op de Xbox kennen. We gaan er al vanuit dat de interne opslag een snelle SSD zal zijn. Een externe zal dus ook een schijf met hoge snelheid moeten zijn. Blijkbaar is die ene uitgang daarvoor gemaakt.

Een paar weken terug werd er door een oplettende lezer wat interessante informatie opgediept. Dit hield in dat de afmeting van de uitgang, die rond de 31mm bij 4mm lijkt te zijn, overeenkwamen met de CFExpress card type B, die exact 29,8mm bij 3,8mm is. Dit Compact Flash Express geheugen zien we tegenwoordig in de pro videocamera’s gebruikt worden.

Dit specifieke geheugen wordt weer genoemd als onderdeel van de voor de Series X in ontwikkeling zijnde PS5019-E19T SSD controller van Phison. Een SSD controller zorgt voor het doorgeven van de data van de SSD in- en uitgang en de CFExpress geheugenkaart welke dan waarschijnlijk ook intern in de Series X gebruikt zal gaan worden. Simpel gezegd, je kan je geheugen uitbreiden door simpelweg zo’n Flash kaart achter in je Xbox te steken.

Op dit moment zijn deze CFExpress kaarten aan de prijs. Een 512GB versie zit rond de 500 euro. Maar men verwacht bij Microsoft waarschijnlijk dat die wel in prijs zullen dalen waardoor steeds meer gamers voor die uitbreiding zullen gaan. In het begin zullen we ons nog tot de gebruikelijke USB externe schijven wenden. Maar met deze optie laat Microsoft zien dat ze naar de toekomst kijken.
Bron: Xboxnederland.nl

Afbeeldingslocatie: https://www.windowscentral.com/sites/wpcentral.com/files/styles/xlarge/public/field/image/2020/02/xbox-series-x-leak-side.jpg?itok=GETah6iQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
Mijn gok is eerder dat het ivm prototype en SDK meer gaat om snel opslag te delen met meerdere devices. Dus dat je niks hoeft te installeren en je qua snelheid gelijk bent aan een normale SSD.
Dat ze dus met sticks rondlopen om in meerdere machines te steken. Niet iets wat ineens voor consumenten beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MRE-Inc Ingewijden als in : een aantal random posters op reddit ?

[ Voor 4% gewijzigd door justifire op 04-02-2020 22:39 ]

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Zou wel tof zijn als je er een strip NVMe in kan duwen. Maar las net al dat het speculatie is en dus niet bevestigd.

Ik ben wel benieuwd wat de uitbreidingsopties gaan zijn dan. Externe HDD beats een beetje the purpose.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Dat lijkt inderdaad iets waar zowel Sony als MS niet echt over na lijken denken; Externe opslag.

Denk niet dat we nu allemaal massaal (breekbare) dure SD/CF kaarten moeten gaan kopen voor onze consoles..

Met een normale HDD is het bij de nieuwe consoles ook waardeloos, alle snelheid weg.

Wat dan? Eigen dure opslag? Of gewoon niet, of eigen keuze met een dikke vette melding in beeld, dat de performance achteruit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Segafreak83 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:39:
Dat lijkt inderdaad iets waar zowel Sony als MS niet echt over na lijken denken; Externe opslag.

Denk niet dat we nu allemaal massaal (breekbare) dure SD/CF kaarten moeten gaan kopen voor onze consoles..

Met een normale HDD is het bij de nieuwe consoles ook waardeloos, alle snelheid weg.

Wat dan? Eigen dure opslag? Of gewoon niet, of eigen keuze met een dikke vette melding in beeld, dat de performance achteruit gaat?
Sd en CF zijn daar totaal niet geschikt voor ook, veel te langzaam.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

justifire schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:38:
@MRE-Inc Ingewijden als in : een aantal random posters op reddit ?
Geen idee, maar Brad Sams staat als betrouwbaar bekend en heeft wel een reputatie hoog te houden op dat gebied. Volgens het artikel op Windowscentral is het met name gericht op de toekomst. Brad Sams is niet zo maar een random poster en zal zeker niet zijn geloofwaardigheid op het spel zetten voor wat kleine geruchtjes.
Today, Brad Sams noted that he'd heard from sources familiar with Microsoft's plans that it is indeed for expandable storage. I can also confirm at my end that Microsoft is testing CFExpress cards using this port.
En beeld:

[ Voor 38% gewijzigd door MRE-Inc op 05-02-2020 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
Volg even de logica.. ze gaan een console uitbrengen die state of the art is, met waarschijnlijk een NVME, om vervolgens een CFExpress slot erop te gooien waarvan 500GB kaart mogelijk duurder is dan de hele console bij elkaar? En dat dan nog bij een exclusief kaart systeem terwijl USB4 (en dus TB3) dit jaar gaan komen waar je zo'n beetje elk ding wat je kan bedenken op kan aansluiten?

Nee, ik denk dat er nog eens flink wat desillusies gaan komen, wat ironisch genoeg straks allemaal op MS wordt afgerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
CFExpress klinkt niet echt geloofwaardig, ik zou het geloofwaardiger vinden als het geen debug poort maar een m.2 slot blijkt te zijn (met houder uiteraard). Maar ook dat zie ik niet gebeuren, dus hou ik het lekker op een debug poort :)

Hopelijk wordt gewoon "ouderwets" externe USB opslag ondersteund (zowel op de PS5 als de XSX), eventueel met behulp van de interne SSD als cache laag. Ik zou het ontzettend jammer vinden als USB opslag niet langer ondersteund wordt.

Prijs technisch zal het mij zeer verbazen als er meer dan 1TB aan interne opslag aanwezig is, wat voor mij te beperkt zal zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Caayn op 05-02-2020 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

SinergyX schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 00:33:
Volg even de logica.. ze gaan een console uitbrengen die state of the art is, met waarschijnlijk een NVME, om vervolgens een CFExpress slot erop te gooien waarvan 500GB kaart mogelijk duurder is dan de hele console bij elkaar? En dat dan nog bij een exclusief kaart systeem terwijl USB4 (en dus TB3) dit jaar gaan komen waar je zo'n beetje elk ding wat je kan bedenken op kan aansluiten?

Nee, ik denk dat er nog eens flink wat desillusies gaan komen, wat ironisch genoeg straks allemaal op MS wordt afgerekend.
Jah, ik kwam het tegen zoals zoveel geruchten, maar die van Brad Sams wil ik wel serieus nemen.

Verder heb je natuurlijk gelijk met je gehele post. Ik vind het ook niet echt logisch allemaal.

En ja, uiteraard gaat MS hier op afgerekend worden als het in eerste instantie niet aan slaat. Totdat Sony het natuurlijk gaat doen, dan is het natuurlijk allemaal logisch en fantastisch.

Pagina: 1 ... 5 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.