Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Het is wel zo dat als het om dit onderwerp gaat, het verhaal van Cavanagh elke keer weer terugkomt. Het is echter nu ook jaren oud. Het lijkt in ieder geval beter te zijn geworden, maar dat is vooral anekdotisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:12
godfriedd schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:33:
[...]
Verder is het qua monitoring zo'n verademing in vergelijking tot alle andere merken dat ik toch echt de voorkeur blijf hebben voor SolarEdge. Zelfs zo'n grote partij als SMA heeft een monitoringsomgeving die om te huilen is en die volledig verbleekt bij wat SE kan.
Ik zou graag willen weten wat SE monitoring kan, wat PVOutput niet kan (en ik snap dat zonder optimizers het uitlezen per paneel niet gaat lukken) Maar behalve paneel uitlezing, wat maakt het de meerprijs waard?

(misschien wel een beetje off-topic)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-05 09:44
voorstad schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:45:
[...]

Ik zou graag willen weten wat SE monitoring kan, wat PVOutput niet kan (en ik snap dat zonder optimizers het uitlezen per paneel niet gaat lukken) Maar behalve paneel uitlezing, wat maakt het de meerprijs waard?

(misschien wel een beetje off-topic)
Dat is inderdaad wel een beetje offtopic maar ik weet zelf eigenlijk niet in detail wat PVOutput standaard allemaal kan (misschien ook wel afhankelijk van wat de API van je omvormer kan aanleveren). Wat SE kan en handig is is in ieder geval met name gerelateerd aan individuele paneeldata. Zoals paneelspanning (handig als je een bypass-diode verdenkt van defect zijn), uitgaande optimizerstroom en -spanning maar ook bijvoorbeeld netspanning en stroom, vermogen en frequentie per fase, alsook reactief vermogen. Allemaal handig om dingen te onderzoeken als bijvoorbeeld een omvormer afschakelt omdat (vaak door netvervuiling of onbalans/teveel invoeding op één fase) de netspanning tegen de limieten van de netcode aanloopt en daardoor de omvormer moet afschakelen. Het zijn typisch dingen waar je alleen achter komt als dat soort data op een degelijke manier gelogd wordt en op een fatsoenlijke manier in een grafiek te plotten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ellesse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-04 23:20
Dit is misschien handig om fouten/oorzaken van problemen op te sporen, maar dat ben ik eerlijk gezegd liever voor. Voorkomen is beter dan genezen, zeg maar... :)

11kWp (Maxeon + SMA), Atlantic v4 200l, Compress 7400i AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
ellesse schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:25:
Dit is misschien handig om fouten/oorzaken van problemen op te sporen, maar dat ben ik eerlijk gezegd liever voor. Voorkomen is beter dan genezen, zeg maar... :)
Iedereen zal daar voorstander van zijn maar vaak zijn het problemen die zich lastig laten voorspellen en soms heb je er ook geen of weinig invloed op. Om een voorbeeld te noemen: Bij een PV-systeem op een vakantiepark (met veel permanente bewoning) had een klant van me steeds vaker last van het afschakelen van de omvormer bij zonnig weer. Na een analyse van de netspanning via de data uit de SolarEdge-omvormer bleek dat de netspanning op de fase die voor PV wordt gebruikt regelmatig richting 253 Volt ging (de maximale grens volgens de in NL geldende netcode). Na onderzoek bleek dat er recentelijk veel buren ook PV hadden laten installeren die toevallig op dezelfde fase waren aangesloten waardoor 1 fase bij zonnig weer een stuk hogere spanning had dan de andere 2 fasen. Bij het wisselen naar een andere fase was het verholpen. Typisch geval van een redelijk zwak net (niet ongebruikelijk op een vakantiepark) en samenloop van omstandigheden. Je komt alleen achter het probleem als je de juiste data tot je beschikking hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:43
@godfriedd
Alle merken die ik ken loggen AC voltage

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
busscherski schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:41:
@godfriedd
En ik ken 1 merk waar je het gewoon zelf aan kan passen (illegaal tegen de netcode in of niet, dat even terzijde)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
busscherski schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:41:
@godfriedd
Het loggen en het (op afstand) op een gebruiksvriendelijke manier inzichtelijk maken vind ik nog niet zo vanzelfsprekend maar ik ken niet alle merken omvormers. Bij SMA en ABB/Fimer is het in ieder geval niet zo makkelijk als ik zou hopen. Daarnaast is het AC voltage natuurlijk maar een voorbeeld en een van de meest basale metingen die je graag zou willen inzien. De voorbeelden die ik gaf gaan veel verder dan alleen AC voltage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@godfriedd Hoe makkelijk wil je het hebben?
Zonder een installateur weer lastig te vallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5tUZSS_MLI9tw8nMxr4hIE6wfk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4B1ETRIXt8Q2U4ETDeemgUC1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Stt0qouB_GFgikSzhpRVoD172zw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojuKUItBGokGlYyWsX2Vtadg.jpg?f=fotoalbum_tile

https://snapshot.raintank...ox03M14pdMiGoStqXuUQ83ask

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-04-2021 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
Dat is natuurlijk heel mooi maar niet iets wat een normale gebruiker zou toepassen. Die gebruikt gewoon de visualisatie van de fabrikant zelf. Het geeft wel aan dat een beetje fatsoenlijke visualisatie helemaal niet zo lastig is te maken dus dat het een schande is dat het voor veel partijen een ondergeschoven kindje is.

p.s. Wel een vreemde AC-spanningsdip van je omvormer op noord om ca 10:00u trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:54:
[...]

En ik ken 1 merk waar je het gewoon zelf aan kan passen (illegaal tegen de netcode in of niet, dat even terzijde)
Alle merken die ik ken kunnen dat.

Edit: Alleen bij Mastervolt is het lastig.

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 20-04-2021 17:07 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
godfriedd schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:00:
[...]
p.s. Wel een vreemde AC-spanningsdip van je omvormer op noord om ca 10:00u trouwens.
Op die fase zit ook het aton power to heat element, die meeloopt met de zonneopwek, dus die verlaagd ook de spanning op die fase.
En om 10.30 was die klaar met het 450 ltr vat opwarmen, dus is de spanning weer normaal.
https://snapshot.raintank...Z1ETMoHi8RkpEzRdKh375GBgZ

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-04-2021 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-05 11:53
godfriedd schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:45:
[...]

Wat voor panelen/optimizers heb jij als ik vragen mag? Ik heb zelf dus het idee dat uitval vaak te maken heeft met P405-optimizers icm SolafFrontier en met geintegreerde optimizers maar mogelijk gaat die theorie niet helemaal op. Overigens heb ik dat verhaal van Mark Cavanagh ook gelezen en hoewel hij merendeels gewoon gelijk heeft laat hij ook problemen zien met opstellingen die ik in eerste instantie al niet zou hebben aangelegd op diezelfde manier. Overigens kunnen die wel voldoen aan de SolarEdge richtlijnen maar als je technische kennis hebt over het werkingsprincipe van optimizers dan houd je ook nog wel met wat andere dingen rekening. Tot 2-3 jaar geleden hield de SolarEdge site design-tool wat minder rekening met de beperkingen mbt min/max spanning en stroom van optimizers dan tegenwoordig dus ik kan me voorstellen dat daar wel eens fouten door zijn ontstaan. Overigens is de verdeling west/oost/zuid bij jou ook niet ideaal maar ik vermoed dat het gaat om een 1-fase systeem met panelen van een relatief laag vermogen?
De optimizer die hier stuk was was een OPJ300-LV, dat is een optimizer die geïntegreerd is in de JASolar panelen. Deze zijn gemakkelijk te by-passen en een nieuwe er bij te plaatsen.
Dat verhaal van Mark Cavanagh heb ik ook wel eens eerder gelezen. Het is wel erg negatief en de problemen zijn erg afhankelijk van de temperatuur (ook in zijn verhaal te lezen). In Nederland zijn de temperaturen wat meer gematigd. Toch lijkt ook hier het uitvalspercentage te hoog.
Ik heb genoeg panelen op oost en op west voor het minumum wat door Solar Edge wordt gesteld. Zuid vult het nog een beetje aan. Start altijd direct op bij zonsopgang. Het is een 3 fase systeem (SE7K), alles in 1 string. 750 volt. 8kWp.
Het levert wat je van een oost/west opstelling mag verwachten. Magertjes in de winter dus.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-05 21:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INHKi4G4sR000fcuLxAKOP69lP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3pqU2jc4NmqO0UVAa9JKq1vP.png?f=fotoalbum_large

Dit zag ik vorige week ineens in de app dat er al dagen maar 18-20 kWh opgeleverd werd terwijl ik 20-22 kWh zou verwachten. Dus ik even verder kijken, zie ik dat nummer 5 van de optimizer 0 V spanning en dus ook 0 watt levert en via de site zag ik dat het tijdstip van de laatste update 4 dagen geleden was. In de ochtend om 6u20, en daarna niks meer. Bij de omvormer status staat de bevestiging, 9 van de 10 optimizers verbonden.

Dus ik zelfstroom bellen met de vraag wat er aan de hand was en waarom ik nergens, niet in de app of actief vanuit hun een melding had gekregen dat er een optimizer uit lag. Blijkbaar monitoren en niet actief en moet je zelf de app in de gaten houden.. nah ja, dat was niet mijn verwachting. Maar goed, de set is goed een jaar oud dus nog volop garantie, maar de zelfstroom helpdesk kon niet zien wat er aan de hand was en heeft een case ingezet bij solaredge. Na terugkoppeling wat er stuk was zouden ze een monteur inplannen. Een termijn van reactie heb ik niet gekregen, nu weer 2 werkdagen verder, is dit service van deze tijd?

In de tussentijd via de achterdeur van de solaredge monitoring zelf maar een simpel optimizer/paneel alarm in Node-Red gebouwd. Om 15u nog 0Wh, dan een melding via Telegram.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3W4jBKhiHB5c7Sg_78lXpNSYWd0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FXR8XjBfONWrwMQru2Te9dTy.png?f=fotoalbum_large

Dus waarschijnlijk een optimizer kaduuk. Als ze het niet binnen 14 dagen opgelost hebben gaan ze de gemiste kWh vergoeden, een schrale troost ;)

[ Voor 5% gewijzigd door maarten_NL op 14-06-2021 22:30 ]

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@maarten_NL
Ja 9 van de 10x moet je zelf de monitoring in de gaten houden en aan de bel trekken, ook al wordt in de offerte soms wel eens de schijn gewekt dat dit voor je geregeld wordt.

En ja het is heel gebruikelijk dat het 2 weken duurt voor het opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
@busscherski

Ik kan mij nog herinneren dat er gesproken werd over 24/7 monitoring, zelfstroom zegt daar de mensen niet voor te hebben (krijgen ze dan meer garantie cases dan ze willen??), Die 24/7 monitoring is dus zelf in de app kijken 😅

Ik heb wel betere dingen te doen en ga de monitoring wel uitbreiden zodat ik ook bij vreemde verschillen een melding krijg.

Technisch gezien kan de app deze faalvorm ook detecteren want ik haal die data per optimizer juist uit dezelfde bron (Per optimizer is niet beschikbaar in de normale API): https://monitoring.solare...s/JESITEID/layout/logical

Misschien dan toch eens rechtstreeks op de omvormer in gaan prikken.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@maarten_NL
Ja wat mij betreft is dat misleiding die in een groot deel van de branche plaats vind.
Ik weet niet hoeveel optimisers onopgemerkt langdurig kapot op het dak hangen.

Ik raad alleen SE aan als het ook echt nodig is.

Ik hoop dat ze een keer een advocaat misleiden en dat die er een punt van maakt. Al hebben veel advocaten wellicht te weinig technisch benul om er achter te komen dat er een issue is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Redelijk van de zotte... Een installateur kan op portal of zichzelf, of de klant, of beide laten mailen. En ja dit is een scenario wat in het portal staat.

Dus wat mij betreft: die 14 dagen gaat in op dag dat de fout op trad. De installateur had het redelijkerwijs kunnen weten, en heeft controle over de notificaties (Naar eigenaar en zichzelf) - Niet weten is dus zijn keuze.

@busscherski inderdaad, hoog tijd voor een advocaat die de zorgplicht die uit de beloften volgt afdwingt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
busscherski schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:25:
@maarten_NL
Ja wat mij betreft is dat misleiding die in een groot deel van de branche plaats vind.
Ik weet niet hoeveel optimisers onopgemerkt langdurig kapot op het dak hangen.

Ik raad alleen SE aan als het ook echt nodig is.

Ik hoop dat ze een keer een advocaat misleiden en dat die er een punt van maakt. Al hebben veel advocaten wellicht te weinig technisch benul om er achter te komen dat er een issue is.
Ik zal er nog eens induiken wat nu precies de garantie voorwaarden zijn, tussen mij en zelfstroom.

Als iemand hulp nodig heeft om zelf de monitoring ik Node-Red op te zetten, roep maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42
maarten_NL schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:27:
[Afbeelding]

Dit zag ik vorige week ineens in de app dat er al dagen maar 18-20 kWh opgeleverd werd terwijl ik 20-22 kWh zou verwachten. Dus ik even verder kijken, zie ik dat nummer 5 van de optimizer 0 V spanning en dus ook 0 watt levert en via de site zag ik dat het tijdstip van de laatste update 4 dagen geleden was. In de ochtend om 6u20, en daarna niks meer. Bij de omvormer status staat de bevestiging, 9 van de 10 optimizers verbonden.

Dus ik zelfstroom bellen met de vraag wat er aan de hand was en waarom ik nergens, niet in de app of actief vanuit hun een melding had gekregen dat er een optimizer uit lag. Blijkbaar monitoren en niet actief en moet je zelf de app in de gaten houden.. nah ja, dat was niet mijn verwachting. Maar goed, de set is goed een jaar oud dus nog volop garantie, maar de zelfstroom helpdesk kon niet zien wat er aan de hand was en heeft een case ingezet bij solaredge. Na terugkoppeling wat er stuk was zouden ze een monteur inplannen. Een termijn van reactie heb ik niet gekregen, nu weer 2 werkdagen verder, is dit service van deze tijd?

In de tussentijd via de achterdeur van de solaredge monitoring zelf maar een simpel optimizer/paneel alarm in Node-Red gebouwd. Om 15u nog 0Wh, dan een melding via Telegram.
[Afbeelding]

Dus waarschijnlijk een optimizer kaduuk. Als ze het niet binnen 14 dagen opgelost hebben gaan ze de gemiste kWh vergoeden, een schrale troost ;)
toon volledige bericht
Uit nieuwsgierigheid en voor de statistieken: hoe lang liggen die optimizers er al en welk type optimizers heb je?

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
Glenfiddich schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:13:
[...]

Uit nieuwsgierigheid en voor de statistieken: hoe lang liggen die optimizers er al en welk type optimizers heb je?
Solar Edge - SE3000HD + 10x P370

Installatie datum 1-5-20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Gisteren zag ik volgens mij een omvormer reset in de opbrengst grafiek, de opbrengst was even 0. En vandaag krijg ik een email:

Graag stel ik u op de hoogte. SolarEdge heeft uw zonnestroomsysteem geanalyseerd evenals paneel 1.1.5. SolarEdge meldt dat de optimizer achter paneel 1.1.5 een defect omvat en dient te worden vervangen. Ik heb daarom een servicebezoek voor u aangevraagd bij de installatiepartner. De planner neemt contact met u op, voor het inplannen van een afspraak.

Nu staan ze zeker op dag 13 voor de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
Ronald schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:40:
Redelijk van de zotte... Een installateur kan op portal of zichzelf, of de klant, of beide laten mailen. En ja dit is een scenario wat in het portal staat.

Dus wat mij betreft: die 14 dagen gaat in op dag dat de fout op trad. De installateur had het redelijkerwijs kunnen weten, en heeft controle over de notificaties (Naar eigenaar en zichzelf) - Niet weten is dus zijn keuze.

@busscherski inderdaad, hoog tijd voor een advocaat die de zorgplicht die uit de beloften volgt afdwingt.
Precies wat je zegt. De installateur kan via het monitoringsportaal al dit soort meldingen instellen, ook voor de eindgebruiker. Het is echter aan de installateur om dit op de juiste manier in te richten (heel gemakkelijk overigens) maar dat zal vaak zat niet gebeuren. Daarnaast vind ik het voornaamste gemis van SolarEdge dat de eindgebruiker zelf die notificaties niet kan bewerken. Een eindgebruiker heeft namelijk veel meer baat bij het snel oplossen van een probleem dan de installateur die het beheer doet. Die laatste verdient namelijk alleen aan het opleveren van nieuwe installaties en over het algemeen niets aan het jarenlange beheer wat daarop volgt. Dus het zou mijns inziens veel beter zijn als de (ervaren) eindgebruiker kan spelen met welke meldingen hij/zij wil krijgen om daar adequaat op te handelen dan dat de installateur dat moet doen, die heeft er namelijk vaak helemaal geen zin in en tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:26
Laten we niet vergeten dat als je een zonnepanelen installatie koopt, om het zo snel mogelijk terug te verdienen(wat voor de meeste mensen de insteek is) je dan toch zelf wel even de moeite kan nemen om wekelijks in je logging te kijken?
Waarom is dat de verantwoording van de installateur? Natuurlijk kunnen ze dat en is het fijn als ze dat doen maar Bol.com komt ook onze koelkast niet controleren of ie nog wel draait. Nee, als we merken dat die niet meer goed koud is bellen we zelf Bol.com.

En als je dan als eindgebruiker zelf je systeem wekelijks even bekijkt dan weet je wat er gebeurt, als er wat is bel je de installateur en die kan dan meekijken in de logging en komt het repareren als dat nodig is. Dat het dan 10 dagen duurt is vervelend maar die mensen zijn ook enorm druk. 10 dagen een niet werkende optimizer kost 3 euro, dat mag ook het probleem niet zijn denk ik.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:12
No Hands schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:02:
Laten we niet vergeten dat als je een zonnepanelen installatie koopt, om het zo snel mogelijk terug te verdienen(wat voor de meeste mensen de insteek is) je dan toch zelf wel even de moeite kan nemen om wekelijks in je logging te kijken?
Waarom is dat de verantwoording van de installateur? Natuurlijk kunnen ze dat en is het fijn als ze dat doen maar Bol.com komt ook onze koelkast niet controleren of ie nog wel draait. Nee, als we merken dat die niet meer goed koud is bellen we zelf Bol.com.

En als je dan als eindgebruiker zelf je systeem wekelijks even bekijkt dan weet je wat er gebeurt, als er wat is bel je de installateur en die kan dan meekijken in de logging en komt het repareren als dat nodig is. Dat het dan 10 dagen duurt is vervelend maar die mensen zijn ook enorm druk. 10 dagen een niet werkende optimizer kost 3 euro, dat mag ook het probleem niet zijn denk ik.
Heeft SolarEdge niet de mogelijkheid om automatisch een mailtje naar de eigenaar te sturen wanneer er een defect geconstateerd wordt?

Mijn installateur werkt met PVOutput en zodra ik paar een uur geen data upload, krijg ik direct de vraag of er iets mis is met mijn internetverbinding, of dat hij langs moet komen omdat er iets niet goed is met mijn installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
No Hands schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:02:
Laten we niet vergeten dat als je een zonnepanelen installatie koopt, om het zo snel mogelijk terug te verdienen(wat voor de meeste mensen de insteek is) je dan toch zelf wel even de moeite kan nemen om wekelijks in je logging te kijken.

Dat het dan 10 dagen duurt is vervelend
Ik ben het niet eens met jouw stelling. De techniek is er, dus waarom zou ik dan zelf handmatig logging moeten gaan bekijken en ook nog begrijpen dat er iets mis is. In deze is het duidelijk, maar wat als een paneel/optimizer onder presteert? Ik heb een Raspberry in de meterkast en ga daar wel een simpele analyse EN automatische melding op poten zetten. Afwijking op de trend, dan wil ik een melding zien.

Blijf jij met je auto ook doorrijden als er een cilinder uitvalt, ja hij rijd toch?

Ik begrijp dat de installateur de meldingen aan kan zetten, morgen zelfstroom maar weer eens bellen.
Inmiddels 2 weken verder met stralend weer, zeg een kw of 28 gemist🤐

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 21:01

jubeth

%^)

AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:54:
[...]

In de jaren zeventig hadden we vrij regelmatig pieken tot 320V AC op het net. Toen deden mensen alles gewoon, boeren met windmolentjes en zelfgebouwde omvormers etc. Er was weinig apparatuur die daar echt moeite mee had in die tijd, meeste had na de trafo een gelijkrichtbrug met zeners en stabilisatie-buizen e.d. dus er veranderde pas iets als de witte muizen bij je aan de deur kwamen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agaam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-03 18:59

agaam

dit is mijn huisdier

Niet te vreden over Solaradge, al 2 keer uitgevallen alle panelen op zwart, wat doen ze een software update gegeven, nu moet het opgelost zijn zeggen ze, nu dus al een paar keer gehad, en Solaradge doet het dus af met een update, terwijl ik denk er moet iets anders aan de hand zijn, maar komen doen ze dus niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
agaam schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 18:35:
Niet te vreden over Solaradge, al 2 keer uitgevallen alle panelen op zwart, wat doen ze een software update gegeven, nu moet het opgelost zijn zeggen ze, nu dus al een paar keer gehad, en Solaradge doet het dus af met een update, terwijl ik denk er moet iets anders aan de hand zijn, maar komen doen ze dus niet!
Kun je meer details geven? Oriëntatie, helling, aantal panelen, type omvormer en optimisers, schaduw etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
agaam schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 18:35:
Monitor je de net spanning?

Wat is de oorzaak dat ze op zwart gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agaam

agaam

dit is mijn huisdier

maarten_NL schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 20:13:
[...]

Monitor je de net spanning?

Wat is de oorzaak dat ze op zwart gaan?
Ik heb geen idee waarom ze op zwart gaan,
Solar heeft update gedaan en verder geen informatie gekregen, ze doen het nu eerst weer , maar ja dat was paar maand geleden ook zo, verder doen ze dus niks. Type SE3000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHaVOMeLqGhLWyuxjgOoYpwMnYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBzhsNyHhs5ddbGNFBnFlXg6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door agaam op 10-09-2021 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
agaam schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 21:21:
[...]

Solar heeft update gedaan en verder geen informatie gekregen, ze doen het nu eerst weer , maar ja dat was paar maand geleden ook zo, verder doen ze dus niks. Type SE3000
Wat bedoel je met "op zwart gaan"?

Leveren ze dan even een tijdje niks. Of gewoon vanaf een bepaald moment/ochtend af niks?

Je kan in de app ook naar de optimizer status kijken, wat zie je daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:38
Het grote nadeel van een omvormer zonder display, dan kan je niet even makkelijk op de omvormer checken of die nog wel produceert en dat het wellicht alleen aan de communicatie tussen omvormer en de SolarEdge servers ligt of aan het monitoring portal/app.
Als je in de 'playback' de vorige dagen wel opwek ziet dan is het gewoon een communicatie/server storing geweest en is er niks mis met je installatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
klik in de monitoring op layout, selecteer de omvormer, klik op de I (voor Info) die dan verschijnt en kies voor het tabblad Errors.

Daar staan meldingen als er bv een uitval wegens overspanning is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-05 08:21
Rouske schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:20:
Het grote nadeel van een omvormer zonder display, dan kan je niet even makkelijk op de omvormer checken of die nog wel produceert en dat het wellicht alleen aan de communicatie tussen omvormer en de SolarEdge servers ligt of aan het monitoring portal/app.
Als je in de 'playback' de vorige dagen wel opwek ziet dan is het gewoon een communicatie/server storing geweest en is er niks mis met je installatie...
Volgens mij kan dat wel: als het groene LEDje brandt, is er productie. Als het blauwe lampje brandt, is er ook communicatie tussen server en omvormer (en dan doet je app het wrslk ook). Als je app het dan niet doet, is het mogelijk je modem.

En als je een P1 meter hebt, is het ook vrij snel duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
agaam schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 21:21:
[...]

[Afbeelding]
Als ze allemaal op zwart gaan is het 99% zeker een internetprobleem. Als er 1 of enkele panelen op zwart gaan zou het een technisch probleem met optimizers kunnen zijn maar die kans is vele malen kleiner. Gewoon goed kijken naar de statusleds onder de omvormer (zoals hierboven ook genoemd). Groen is opwek, blauw is communicatie. Normaal wil je dus groen en blauw beide zien branden. Er is ook een rode led die je als het goed is niet ziet branden (Error). Internetproblemen komen nogal eens voor. Ook omdat er vanuit ISP's nog wel eens tijdelijk poorten worden geblokkeerd waar SE gebruik van maakt (iets met cyberaanvallen). Daardoor kan het in theorie zijn dat je telefoon/laptop wel werkt via je router maar je omvormer tijdelijk niet. Tenminste, dat verhaal heb ik wel eens gehoord van de SE technische support.

p.s. Geen idee wat je van SolarEdge verwacht maar zij zullen nooit langskomen om een technisch probleem op te lossen. Er is namelijk geen contractuele verbintenis tussen jou en SE. De installateur die ertussen zit hoort normaal gesproken dit soort dingen op te pakken als er echt een technisch probleem is. Overigens kan die ook terughoudend zijn als het probleem zit in de internetverbinding van de klant maar dat kan ik op basis van deze informatie niet beoordelen.

[ Voor 14% gewijzigd door godfriedd op 14-09-2021 10:27 ]

• agaam

agaam

dit is mijn huisdier

godfriedd schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:22:
[...]

Als ze allemaal op zwart gaan is het 99% zeker een internetprobleem. Als er 1 of enkele panelen op zwart gaan zou het een technisch probleem met optimizers kunnen zijn maar die kans is vele malen kleiner. Gewoon goed kijken naar de statusleds onder de omvormer (zoals hierboven ook genoemd). Groen is opwek, blauw is communicatie. Normaal wil je dus groen en blauw beide zien branden. Er is ook een rode led die je als het goed is niet ziet branden (Error). Internetproblemen komen nogal eens voor. Ook omdat er vanuit ISP's nog wel eens tijdelijk poorten worden geblokkeerd waar SE gebruik van maakt (iets met cyberaanvallen). Daardoor kan het in theorie zijn dat je telefoon/laptop wel werkt via je router maar je omvormer tijdelijk niet. Tenminste, dat verhaal heb ik wel eens gehoord van de SE technische support.

p.s. Geen idee wat je van SolarEdge verwacht maar zij zullen nooit langskomen om een technisch probleem op te lossen. Er is namelijk geen contractuele verbintenis tussen jou en SE. De installateur die ertussen zit hoort normaal gesproken dit soort dingen op te pakken als er echt een technisch probleem is. Overigens kan die ook terughoudend zijn als het probleem zit in de internetverbinding van de klant maar dat kan ik op basis van deze informatie niet beoordelen.
De installateur die ertussen zit is langs geweest en heeft een reboot uitgevoerd, in eerste instantie doen ze het nu weer maar ja had dit probleem al eerder dus ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMRMOJO
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-11-2023
Een vraag: een aantal optimizers bij mij zijn defect. Solaredge zal nieuwe optimizers opsturen naar de installateur in fabrieksgarantie. Mijn installateur zegt echter dat de plaatsing en de km's te betalen zijn aangezien deze niet onder garantie vallen. Klopt dit ? In mijn aankoopdocumenten staat weinig over garantie behalve dat de optimizers 25 jaar onder garantie blijven. Ik vroeg me gewoon af of dit niet simpelweg onder 10-jarige aansprakelijkheid valt (plaatsing bij mij in 2017).
Iemand hier ervaring mee ?
Dank voor feedback,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-05 06:38
JMRMOJO schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:35:
Een vraag: een aantal optimizers bij mij zijn defect. Solaredge zal nieuwe optimizers opsturen naar de installateur in fabrieksgarantie. Mijn installateur zegt echter dat de plaatsing en de km's te betalen zijn aangezien deze niet onder garantie vallen. Klopt dit ? In mijn aankoopdocumenten staat weinig over garantie behalve dat de optimizers 25 jaar onder garantie blijven. Ik vroeg me gewoon af of dit niet simpelweg onder 10-jarige aansprakelijkheid valt (plaatsing bij mij in 2017).
Dank voor feedback,
Wellicht heeft je installateur in de documenten wel iets staan over installatiegarantie? Dat was zo bij mijn installateur. Ik dacht dat het zo werkte: In principe zijn problemen binnen de termijn van de installatiegarantie volledig voor rekening van de installateur. Als er in de jaren daarna wat stuk gaat heb je van SolarEdge fabrieksgarantie op nieuwe onderdelen, maar is de plaatsing/vervanging voor eigen rekening.

Maar: Of installateurs ook een vergoeding krijgen van SolarEdge om storingen te verhelpen weet ik niet. Als dat wél zo is, zou ik het natuurlijk wel onterecht vinden dat ze dit dan ook nog in rekening brengen bij de klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
JMRMOJO schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:35:
Dank voor feedback,
Tja, dit is een beetje afhankelijk van de garantiebepalingen van de installateur zelf. De installateur krijgt een vergoeding vanuit SolarEdge voor het uitwisselen ter compensatie van die uren en rijkosten maar het is aan de installateur zelf of 'ie dat voldoende vindt (uit mijn hoofd 125/150 euro per optimizer en elke opvolgende 25 euro extra).

Ik heb er zelf nog nooit naar mijn klanten een vergoeding voor gevraagd aangezien ik vind dat het installatiewerk zelf ook minimaal 10/15 jaar garantie zou moeten hebben maar dit is voor elk bedrijf anders natuurlijk. Als er niets over in de offerte staat is het wel lastig want wettelijk is garantie natuurlijk maar 2 jaar. Het is dus wel belangrijk om te weten dat de installateur gewoon wordt gecompenseerd vanuit SolarEdge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@godfriedd Dat doe je netjes, maar wettelijke garantie is niet 2 jaar.... Het is een grijs gebied in lijn met te verwachten levensduur in Nederland. Voor een PV installatie... zeker meer.

(Tegen die vergoeding mogen er wel een paar stuk gaan 8)7 ... ik heb mijn systeem in eigen beheer (ook zelf gelegd) en zou in 5 minuten wel klaar zijn...)

[edit] Zegt trouwens wel iets over daadwerkelijke uitvalpercentages...
Het wordt vanuit SolarEdge onbetaalbaar als die ook maar in de buurt van relatief hoog zouden zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Ronald op 24-11-2021 11:37 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMRMOJO
Dank je wel voor de reactie. In dit geval gaat het dus over de installatie garantie of ook, garantie op uitgevoerde werken. Blijkbaar varieert dit van 2 tot 5 jaar. Maar in mijn papieren staat dit niet vermeld. Dit is in mijn ogen niet correct dus. Ik zit nog binnen 5 jaar maar niet meer binnen 2 jaar. Het wordt dus een discussie met de installateur. Bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Ronald schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:29:
@godfriedd Dat doe je netjes, maar wettelijke garantie is niet 2 jaar.... Het is een grijs gebied in lijn met te verwachten levensduur in Nederland. Voor een PV installatie... zeker meer.

(Tegen die vergoeding mogen er wel een paar stuk gaan 8)7 ... ik heb mijn systeem in eigen beheer (ook zelf gelegd) en zou in 5 minuten wel klaar zijn...)

[edit] Zegt trouwens wel iets over daadwerkelijke uitvalpercentages...
Het wordt vanuit SolarEdge onbetaalbaar als die ook maar in de buurt van relatief hoog zouden zijn.
Je hebt helemaal gelijk. Ik had eigenlijk moeten typen 'minimaal 2 jaar'. Voor een PV-installatie is het in principe langer maar het zou wel zo netjes zijn als de installateur er zelf iets over zou vermelden. Juridisch sta je sterk als je er echt een zaak van zou maken.

En inderdaad is het vaak zo dat het een klusje is van 15 minuten alleen dat hangt wel helemaal af van hoe de panelen liggen (plat of schuin dak) en waar de klant is gesitueerd ten opzichte van de installateur (qua reistijd). Ik kan me genoeg installaties indenken waar het een drama is om een optimizer te vervangen maar in de regel stelt het weinig voor.

Ik ben het overigens met je eens dat de vergoeding die SE geeft (die ruim 3 keer de initiële waarde van de optimizer zelf is) daarmee dus aangeeft dat het nooit een heel hoog percentage kan zijn dat uitvalt gedurende die 25 jaar productgarantie die ze erop geven. Dat is overigens ook mijn eigen ervaring. Er zijn alleen een paar families uit het verleden geweest die wel eens tegen problemen aanlopen (P405-serie en optimizers geïntegreerd in verschillende fabrikaten panelen). Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat in dit geval ook zo'n type is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik zat al te overwegen om te suggereren om na te gaan of er iets structureel mis is met het systeem, een optimizer kan stuk... 'een aantal'? 3? in het zelfde systeem is statistisch gezien een heel slecht teken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-05 16:01
Ik kan het toch sterker vertellen: Onze installatie is van 2017 en van de 12 optimizers zijn er in de afgelopen 2,5 jaar al 5 optimizers gesneuveld. De eerste paar jaar hebben we geen problemen met de installatie gehad.

Iedere keer werd dat netjes door de installateur opgelost, maar bij de vervanging van de vijfde optimizer kwam toch wel naar boven dat er iets structureel mis was. Bij het aanmelden van die nieuwe optimizer bleef de omvormer in een loop hangen en weigerde hij de nieuwe en bestaande optimizers te leren kennen. Na enige tijd kwam er wel alsnog leven in, maar klapte de omvormer er regelmatig spontaan uit. Conclusie: de omvormer zelf is kaduuk. Na vervanging, nu zo'n vier maanden geleden werkt de installatie, incl. optimizers weer naar behoren (even afkloppen).

[ Voor 5% gewijzigd door MichelKlok op 20-01-2022 12:46 ]

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMRMOJO
Thx voor de vele reacties. De locatie van de kapotte optimizers is een plat dak dus dat valt mee qua interventie tijd vermoed ik. Echter, zie ik vandaag geen vermogen (letterlijk 0 vermogen) terwijl het toch een klare dag is. Misschien is er dan toch iets mis met de omvormer ? Geen idee wat er mis gaat...
Nu, Solaredge gaat nazien en dan horen we wel wat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
JMRMOJO schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:10:
Thx voor de vele reacties. De locatie van de kapotte optimizers is een plat dak dus dat valt mee qua interventie tijd vermoed ik. Echter, zie ik vandaag geen vermogen (letterlijk 0 vermogen) terwijl het toch een klare dag is. Misschien is er dan toch iets mis met de omvormer ? Geen idee wat er mis gaat...
Nu, Solaredge gaat nazien en dan horen we wel wat het probleem is.
Hoeveel panelen heb je? De omvormer heeft wel een minimaal aantal werkende panelen/optimizers nodig om op te starten. Meestal is dat 8 bij een 1-fase omvormer en 16 bij een 3-fase omvormer. Maar het verschilt per type optimizer. Het zou kunnen zijn dat met die defecte je net onder dat aantal komt. Ik weet niet wat het weer bij jou is maar ik vermoed inderdaad dat er licht genoeg zou moeten zijn om de boel op te laten starten.

p.s. Puur uit interesse, welk type optimizers en panelen heb je?

[ Voor 3% gewijzigd door godfriedd op 24-11-2021 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMRMOJO
@godfriedd: dat klinkt heel aannemelijk en zou wel eens de reden hiervan kunnen zijn. Hopelijk komt daar snel klaarheid in. Ik heb 20 panelen waarvan 11 vooraan, die zouden ok moeten zijn, en achteraan heb ik er dan nog 9 die nu plat liggen door de defecte optimizers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-04 21:01
Hier is ook een JA-solar paneel met geïntegreerde optimizer min of meer uitgevallen.
De spanning op de optimizer is in de loop van een paar maanden weggevallen, terwijl de paneelspanning op peil blijft. Zie grafiek. Stom dat ik dit niet eerder heb gezien; ik kijk elke week wel een of meerdere keren op de app...maar niet naar de lay-out. |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjnXzsPRD2H_8DoX2PSxOKHt5OM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Yad7t2CDgrIM5dZlevBQhwe.jpg?f=fotoalbum_large

Het systeem is nu net iets ouder dan 5 jaar, maar 4 jaar op het moment dat dit begon te spelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DriekusFreak
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-04 14:24
Zojuist weer 3 optimizers vervangen bij een SolarEdge installatie uit 2013. Daarna bleek de omvormer niet meer op te starten. Ook die moest vervangen worden. Mark Cavanagh heeft gelijk: het uitvalpercentage van optimizers is veel te hoog. En de omvormers scoren ook al niet best. Nooit meer SolarEdge...

http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=7614

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
Laro schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:29:
Hier is ook een JA-solar paneel met geïntegreerde optimizer min of meer uitgevallen.
De spanning op de optimizer is in de loop van een paar maanden weggevallen, terwijl de paneelspanning op peil blijft. Zie grafiek. Stom dat ik dit niet eerder heb gezien; ik kijk elke week wel een of meerdere keren op de app...maar niet naar de lay-out. |:(

[Afbeelding]

Het systeem is nu net iets ouder dan 5 jaar, maar 4 jaar op het moment dat dit begon te spelen.
Krijg jijzelf, of de beheerder/installateur van het systeem hier geen melding van? Het is op zich niet best dat het gebeurt maar helaas is dat bij oudere generaties optimizers wel eens het geval (bij recentere modellen heb ik het gelukkig nog niet meegemaakt). Maar als het systeem goed is ingericht wordt er gewoon een melding van gestuurd en wordt het RMA-proces inclusief vergoeding voor de installateur ook gewoon geregeld met een paar klikken door de beheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
@godfriedd helaas niet. Toen ik het probleem inzichtelijk had, heb ik direct de installateur gezocht. Die blijkt failliet. Solar Edge gaf aan dat ik een importeur moest zoeken. Via enkele importeurs kreeg ik enkele namen van installateurs, maar die lijken geen zin te hebben in een klein garantiegevalletje van een ander. Nu overweeg ik om er een externe P300 aan te knopen, dan ben ik voor 50 euro en twee uur werk ook weer klaar.

Weet jij, of iemand anders, trouwens hoe het zit met de garantie/kosten als je het systeem zélf hebt neergelegd? In mijn geval heb ik alles van A-Z zelf gedaan (panelen, omvormer, bekabeling en meterkast). Ik lees nergens dat de garantie dan vervalt (mits goed uitgevoerd). Maar vervallen hiermee de kosten die gemaakt worden om de optimizer te wisselen, buiten de kosten van de optimizer zélf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Laro schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:37:
@godfriedd helaas niet. Toen ik het probleem inzichtelijk had, heb ik direct de installateur gezocht. Die blijkt failliet. Solar Edge gaf aan dat ik een importeur moest zoeken. Via enkele importeurs kreeg ik enkele namen van installateurs, maar die lijken geen zin te hebben in een klein garantiegevalletje van een ander. Nu overweeg ik om er een externe P300 aan te knopen, dan ben ik voor 50 euro en twee uur werk ook weer klaar.

Weet jij, of iemand anders, trouwens hoe het zit met de garantie/kosten als je het systeem zélf hebt neergelegd? In mijn geval heb ik alles van A-Z zelf gedaan (panelen, omvormer, bekabeling en meterkast). Ik lees nergens dat de garantie dan vervalt (mits goed uitgevoerd). Maar vervallen hiermee de kosten die gemaakt worden om de optimizer te wisselen, buiten de kosten van de optimizer zélf?
Ik weet niet of ik je helemaal begrijp want je zegt dat je installateur failliet is maar vervolgens dat je alles van A-Z zelf hebt gedaan. Ik weet dat er bedrijven zijn waar je een SolarEdge omvormer en optimizers kan kopen als consument zodat je deze zelf kunt plaatsen. Ik heb mezelf altijd afgevraagd wie in dat geval de 'commissioning' doet want dat is normaal gesproken werk voor een door SolarEdge geaccrediteerd installateur.

SolarEdge heeft een regeling waarbij je dus in garantiegevallen een nieuw product krijgt en ook een vergoeding voor het uitwisselen van defecte producten. Echter geeft SolarEdge die vergoeding niet aan eindklanten. Je moet er namelijk ook een training voor hebben gevolgd bij SolarEdge zodat je de administratie in het beheersysteem op de juiste manier uitvoert. Het is geen rocket-science maar je moet het wel kloppend doen en installateursrechten hebben in de SE-portal anders heb je die beheersomgeving niet eens.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat de garantievoorwaarden van SolarEdge zijn indien die geaccrediteerd installateur uit de keten wordt gehaald. Je zult in ieder geval niet die installateursvergoeding krijgen en ik weet ook eigenlijk niet of ze je zomaar een nieuwe optimizer sturen. In ieder geval zal het bij een defecte geïntegreerde optimizer wel een (P300 waarschijnlijk) externe optimizer want geïntegreerde optimizers zelf zijn onvervangbaar. Er moet dan wel een bruggetje in de aansluitbox van de geintegreerde optimizer worden vervangen zodat er vervolgens een externe aan gehangen kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laro
@godfriedd Ik begrijp de verwarring. Het systeem is (december 2016) als set gekocht bij een leverancier die óók kon installeren, maar dat installeren heb ik toen zelf gedaan. Gewoon om dat ik dat leuk vond; een nieuwe uitdaging. Zij hebben alles geleverd, en waren in de eerste instantie ook de partij die in de portal de installateursrechten hadden. Dit heb ik toen, mede na tips van hier, zélf op mijn naam gekregen via Solar Edge. De leverancier had er dus al niets meer mee te maken, en ik heb zelf de beheersomgeving.

Nu ik zo veel belletjes en mailtjes verder ben, en eigenlijk nog niks bereikt heb, ga ik het zelf maar weer doen. Ik denk dat ik de "makkelijke" route kies, en zelf een P300 aanschaf, en die ga plaatsen. Zeker nu jij al aangeeft dat de geïntegreerde optimizers niet te vervangen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Laro schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:13:
@godfriedd Ik begrijp de verwarring. Het systeem is (december 2016) als set gekocht bij een leverancier die óók kon installeren, maar dat installeren heb ik toen zelf gedaan. Gewoon om dat ik dat leuk vond; een nieuwe uitdaging. Zij hebben alles geleverd, en waren in de eerste instantie ook de partij die in de portal de installateursrechten hadden. Dit heb ik toen, mede na tips van hier, zélf op mijn naam gekregen via Solar Edge. De leverancier had er dus al niets meer mee te maken, en ik heb zelf de beheersomgeving.

Nu ik zo veel belletjes en mailtjes verder ben, en eigenlijk nog niks bereikt heb, ga ik het zelf maar weer doen. Ik denk dat ik de "makkelijke" route kies, en zelf een P300 aanschaf, en die ga plaatsen. Zeker nu jij al aangeeft dat de geïntegreerde optimizers niet te vervangen zijn.
Dag laatste is sowieso het geval en ook qua vervangende onderdelen ontvangen en een vergoeding ontvangen ter compensatie van de uren voor het vervangen dien je bij SolarEdge een training te hebben doorlopen dus ik denk dat dat je moeite niet waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Geïntegreerde optimizers zijn vaak te bypassen en te vervangen door een losse: YouTube: Embedded optimizer vervangen | SolarEdge | Alius
Let op dat het een compatibel optimizer is; Zie hiervoor de compatibility sheet.

Een paneel met OPJ300LV zoals in het filmpje is bijvoorbeeld niet compatibel met een p300 die een kapotte optimizer vervangt.

Ik denk dat het het WEL waard is om de training te volgen. ruime 3 uurtjes op een regenachtige zondagmiddag. Het is zo lastig dat ik na afloop ... Nou eigenlijk niets nieuws wist.

En dan kun je het systeem ook officieel in beheer nemen... en alerts instellen die je dit soort defecten zou moeten vertellen.

Er zit een grens op ouderdom wat betreft de extra vergoeding. Ook geen idee of SolarEdge garantie verleent als het geen SolarEdge smartpanel is, maar een Dmegc zoals in het filmpje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
Ronald schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:48:
Geïntegreerde optimizers zijn vaak te bypassen en te vervangen door een losse: YouTube: Embedded optimizer vervangen | SolarEdge | Alius
Let op dat het een compatibel optimizer is; Zie hiervoor de compatibility sheet.

Een paneel met OPJ300LV zoals in het filmpje is bijvoorbeeld niet compatibel met een p300 die een kapotte optimizer vervangt.

Ik denk dat het het WEL waard is om de training te volgen. ruime 3 uurtjes op een regenachtige zondagmiddag. Het is zo lastig dat ik na afloop ... Nou eigenlijk niets nieuws wist.

En dan kun je het systeem ook officieel in beheer nemen... en alerts instellen die je dit soort defecten zou moeten vertellen.

Er zit een grens op ouderdom wat betreft de extra vergoeding. Ook geen idee of SolarEdge garantie verleent als het geen SolarEdge smartpanel is, maar een Dmegc zoals in het filmpje.
Inderdaad goed om te checken dat die compatibiliteit klopt, hoewel ik van SolarEdge zelf ook al eens een P401 toegestuurd heb gekregen ter vervanging van een OP300LV (volgens die lijst die jij stuurt niet compatible). Die P300-optimizers zijn volgens mij ook nauwelijks meer te krijgen want die zijn sterk verouderd maar er zijn nog genoeg types die wel compatible zijn en goed verkrijgbaar in de markt.

Overigens geeft SE zeker wel garantie op die geïntegreerde optimizers zoals die in die Dmegc zitten. Het gaat er om dat die optmizer van SE is, en dat is nou eenmaal zo. Ik heb een aantal panelen van Phono Solar in beheer met diezelfde geïntegreerde optimizer en daar geldt gewoon dezelfde garantieregeling voor als voor elk andere SE optimizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@godfriedd SolarEdge support lijkt nog wel eens buiten de lijntjes te mogen kleuren. En als het op hun advies is zou het prima moeten zijn toch?

En mooi dat SE de embedded optimizers ondersteund; gebeurd lang niet altijd als fabrikant A producten van fabrikant B gebruikt en B de ondersteuning levert. SE lijkt behoorlijk goed achter hun producten te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
Ronald schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:42:
@godfriedd SolarEdge support lijkt nog wel eens buiten de lijntjes te mogen kleuren. En als het op hun advies is zou het prima moeten zijn toch?

En mooi dat SE de embedded optimizers ondersteund; gebeurd lang niet altijd als fabrikant A producten van fabrikant B gebruikt en B de ondersteuning levert. SE lijkt behoorlijk goed achter hun producten te staan.
Ben ik het zeker mee eens. Het is zeker geen systeem met nooit een probleem maar ze proberen daadwerkelijk het op de juiste manier op te lossen en leveren naar mijn mening zeer goede technische ondersteuning. Met name toen SE nog een heel jong bedrijf was (ze bestaan immers 'pas' 15 jaar geloof ik) zijn er series optimizers op de markt gekomen waar ze achteraf denk ik spijt van hebben gekregen maar qua garantieverlening en vergoedingen naar installateurs om die garantiezaken op te pakken ken ik weinig andere bedrijven die het beter doen. Bovendien heb ik met de nieuwere 'standaard' series optimizers nog nooit problemen gehad (P300 en hoger en de nieuwe S-serie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
@Ronald goede tip! Die P300 zou volgens jouw chart inderdaad niet compatibel zijn.
Ik ben in de portal aan het zoeken, maar, is er een manier om te achterhalen wélke geïntegreerde optimizer er gebruikt is? Als ik het type paneel (JAM6(K)(SE) BK-60-285PR) opzoek, kom ik er niet achter. Verder dan een serienummer kom ik ook niet.

Of zijn de geïntegreerde optimizers eigenlijk altijd de OP250-LV ? Dat lijkt de enige te zijn in de compatibility chart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Laro geen idee. Ik kan het in het installateurs deel van monitoring portal zien (admin, logische layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-05 11:53
Laro schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:33:
@Ronald goede tip! Die P300 zou volgens jouw chart inderdaad niet compatibel zijn.
Ik ben in de portal aan het zoeken, maar, is er een manier om te achterhalen wélke geïntegreerde optimizer er gebruikt is? Als ik het type paneel (JAM6(K)(SE) BK-60-285PR) opzoek, kom ik er niet achter. Verder dan een serienummer kom ik ook niet.

Of zijn de geïntegreerde optimizers eigenlijk altijd de OP250-LV ? Dat lijkt de enige te zijn in de compatibility chart.
De embedded optimizers zijn volgens mij altijd de OPJ300-LV.
Zie: https://www.solaredge.com...s/se-pb-csi-datasheet.pdf
Ik heb er bij mij zelf 1 ge by-passed en een nieuwe bij geplaatst.
Solar Edge is gelukkig wel snel met het gratis opsturen van een nieuwe als je een melding maakt.

[ Voor 10% gewijzigd door mgroen81 op 20-01-2022 14:59 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laro
Het is gelukt. Aanvankelijk wilde ik een installateur vragen de geintegreerde OPJ300 optimizer te vervangen.
Nadat ik er een paar had aangeschreven en gebeld, en telkens de boot werd afgehouden, was ik er weer eens klaar mee. Het kostte me meer tijd om iemand te vinden, dan om het zelf te doen. Vervolgens heb ik Solar Edge gevraagd om de losse optimizer op te sturen, en dat was prima. Een paar dagen later kreeg ik een P401 thuisgestuurd, mét het bypassklemmetje.

Het vervangen van de optimizer gaat inderdaad exact zoals in het eerder geplaatste nederlandstalige filmpje.
Vervolgens heb ik het paneel weer geinstalleerd. Aanvankelijk pakte hij het paneel niet, maar nadat je de optimizer hebt vervangen, het andere serienummer in de monitoring portal hebt aangegeven, moet je óók de inveter nog de nieuwe optimizers nog laten pairen. Dat gaat heel eenvoudig, en inmiddels draait alles weer prima. De service van Solar Edge is wat mij betreft prima, in tegenstelling tot diegene die het uit zouden kunnen voeren. Ik begrijp dat het voor een installateur ook geen leuk klusje is, maar zég dat dan gewoon in plaats van de boel doodzwijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Laatst online: 02-05 23:02
Eigenlijk zouden SE installateurs gewoon bij het installeren aan moeten geven wat de kosten zijn voor het vervangen van optimizers/omvormers. Zodat je weet waar je aan toe bent.

Nu bieden ze waarschijnlijk (te) goedkoop aan om de deal te winnen, en komen dan in de problemen met de kosten van garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-04 22:20
@FireAge wat was in het offerte traject bij mij ook het geval. Werd toen de P350 aangeboden, terwijl ik een korte string heb op het dak. Heb toen zelf aangegeven dat ik de P404 wilde hebben maar dan voor dezelfde prijs.

Achteraf kijkend naar de prijs was het prijsverschil voor 16x P404's ongever 30€
Set ligt er nu 2 jaar op met goede opwek en tot nu toe geen problemen.

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Laatst online: 02-05 23:02
@JustinoFTW In jouw offerte staat aangegeven wat het jou kost als nu een van de optimizers kapot gaat? Dus de kosten die de installateur rekend voor werkuren gemoeid met de vervanging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-04 22:20
@FireAge dat helaas niet, alleen wat de optimizer zelf kost.
Maar een optimizer kan ik gelukkig zelf nog wel vervangen, kan goed bij het dak.

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
FireAge schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:07:
Eigenlijk zouden SE installateurs gewoon bij het installeren aan moeten geven wat de kosten zijn voor het vervangen van optimizers/omvormers. Zodat je weet waar je aan toe bent.

Nu bieden ze waarschijnlijk (te) goedkoop aan om de deal te winnen, en komen dan in de problemen met de kosten van garantie.
Dat klinkt heel logisch maar voor welk ander 'product' dat je koopt is dat het geval? Krijg jij van tevoren van een keukenleverancier te horen wat de kosten zijn voor het vervangen van een kraan of oven mocht deze defect raken? Krijg jij van tevoren te horen wat het kost om een schokdemper van je auto te vervangen indien die faalt? Ik heb nog nooit dergelijke dingen op wat voor offerte dan ook gezien dus om dat voor een offerte voor een installatie zonnepanelen te doen vind ik zelf niet zo heel logisch.

Wat ik persoonlijk vind, maar daar hoeft niet elk bedrijf zich aan te houden, is dat je als installateur transparant moet zijn over een garantietermijn voor het installatiewerk. Bijvoorbeeld 10 of 15 jaar (of als je echt durft 25). In die periode voer je vervanging van bijvoorbeeld een optimizer gratis uit. En dat is ook de insteek van SolarEdge zelf want zij geven naast een vervangende optimizer ook een vergoeding aan de installateur voor het vervangen ervan. Dat installatebedrijven dan ook nog iets aan de klant rekenen is op zijn minst gezegd 'niet netjes',

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@godfriedd lijkt me terecht dat de installateur zolang SolarEdge de vergoeding betaald (minder lang dan de product garantie) dat de installateur ook geen kosten aan de klant berekend.

De vergoeding voor een defecte optimiser vervangen is wat mij betreft zodanig hoog dat ik hoop op defecten in mijn persoonlijke systeem... En professioneel... gezien wat de webshops voor volledige installatie vragen van een SolarEdge systeem zou het geen probleem moeten vormen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Ronald schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:14:
@godfriedd lijkt me terecht dat de installateur zolang SolarEdge de vergoeding betaald (minder lang dan de product garantie) dat de installateur ook geen kosten aan de klant berekend.

De vergoeding voor een defecte optimiser vervangen is wat mij betreft zodanig hoog dat ik hoop op defecten in mijn persoonlijke systeem... En professioneel... gezien wat de webshops voor volledige installatie vragen van een SolarEdge systeem zou het geen probleem moeten vormen...
Jij hebt zelf als eindgebruiker die cursus gedaan bij SE waardoor jij zelf de vergoeding ook krijgt. Normaal gesproken is het natuurlijk niet de bedoeling dat eindklanten dat gaan doen maar dat de installateur dat doet. Vandaar ook dat de hoogte van de vergoeding is gebaseerd op het vergoeden van in totaal ca 2 uurtjes werk voor een installateur. Inclusief wat voorbereiding, reistijd en uiteindelijk 15-30 minuten het daadwerkelijk vervangen van de optimizer vind ik het zelf een marktconforme vergoeding, zeker niet slecht maar het is ook weer niet een vergoeding waarbij installateurs liever dit werk gaan doen dan het aanleggen van nieuwe systemen. Dat laatste is natuurlijk nog wel wat meer in te halen qua omzet. Vandaar dat ik ook wel vermoed dat sommige installateurs helemaal geen zin hebben in het vervangen want ze kunnen simpelweg meer verdienen op een andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@godfriedd Ik ben niet alleen eindgebruiker, ook zelf legger ;-)
Ja die cursus doen was een keuze... Had het systeem ook bij Solar Outlet in het account kunnen laten hangen. Vond het inhoudelijk vies tegenvallen overigens. Veel te weinig aandacht voor de valkuilen in complexe situaties.

Ben er naar SE support overigens heel eerlijk over geweest: 5 minuten later stond het account op volledige installateurs rechten.

De vergoeding is professioneel gezien zeker geen vetpot... maar gewoon een vergoeding voor het werk wat je op pakt onderweg naar huis vanaf een nieuw geïnstalleerd systeem. Dit is voor mij gewoon een ding wat er bij hoort als SolarEdge professional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex754
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-04-2023
Hier een solaredge systeem wat uitgevallen is (geplaatst in 2018, 0W teruglevering sinds begin april :X ). 7 panelen waarvan er 6 25W leveren en eentje 195W. Het is me niet helemaal duidelijk wat er nu precies mis is; ik verdenk de optimizers, omdat de omvormer verder geen storing aangeeft (geen foutmeldingen in de logs etc, 7/7 optimizers gekoppeld, etc). Installateur al gebeld / gemaild, maar in de google reviews staat al dat-ie niet zo sterk is in communicatie... Jay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
7 kapotte optimizers is echt hoogst onwaarschijnlijk zonder grof incident.

SE support, en aangeven dat je installateur je negeert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex754
Zou ook kunnen dat er een optimizer kaduuk is en de omvormer daardoor niet genoeg spanning krijgt en de boel afschakelt (het zijn maar 7 panelen, P 370 optimizers). In het monitoring portal ziet 't er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2ZDxt0uA1hqjxrOesf5hVrw1iA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/98BH21qDSQjbace6xMlZVqqd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door alex754 op 08-05-2022 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@alex754
Als je 60 V optimisers hebt dan is dat inderdaad aan de hand.

Maar 60V optimisers moeten met minstens 8 in een string. Dus als het 60 V optimisers zijn is het systeem in de basis al foutief ontworpen. Dan is er ook helemaal geen schaduwmanagement mogelijk. Met een klein beetje schaduw zakt dan de opbrengst heel erg in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex754
My bad: die P370 is van de offerte; wat er uiteindelijk gelegd is zouden P404 optimisers moeten zijn (dwz: die staan op de uiteindelijke factuur). Hoewel ik me kan herinneren dat er bij het plaatsen nog gedoe was omdat de luitjes die het systeem legden niet de juiste optimizers bij zich hadden (en waarschijnlijk waren dat toch die 370s).

(en wbt schaduwgevoeligheid: die is idd. niet al te best)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Misschien kan @Ronald als SolarEdge expert vertellen hoe je kunt achterhalen welke optimiser je werkelijk gekregen hebt.

Ik heb het hier op het forum al meerdere keren voorbij zien komen dat er 60V optimisers zijn geplaatst terwijl er 85 V op de offerte / factuur staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex754
Ik ben er op zich niet vies van om zelf het dak op te gaan en die ene optimizer zelf te vervangen, als het dat daadwerkelijk is (ik zie dat optimizers zo'n 50-60 euro kosten, en om daar eindeloos voor te moeten gaan soebatten met zo'n cowboy... laat maar). Dan moet ik alleen wel weten welke optimizers er daadwerkelijk opliggen, omdat ik op het eerder gegeven compatibiliteitslinkje al zag dat P370 en P404 niet mixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ik zie optimizer typenummer in mijn portal, maar ik heb een duaal installateur+eindgebruiker account... Dus nogal lastig om duidelijk te zijn.
Optimizers zit lange garantie op, dus je zou geen geld uit moeten hoeven geven... Maar garantie kan alleen de beherende installateur claimen... En dan ben je met zo'n cowboy en beetje de Sjaak.

Hoe denk je over een zondag middag zelf studie?
(Edge academy, basic en advance cursus... Voila je kunt zelf installateur worden en het systeem in eigen beheer nemen... (Met hulp van support))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex754
Ondertussen wel een eerste reactie van de installateur waar ik ook weinig mee kan ("er is een storing bij solaredge waardoor alle systemen 0W aangeven, U hoort nog wel van ons als die storing is opgelost").

Een zondagmiddag zelfstudie is best OK, ook omdat ik erover zit te denken om nog een viertal extra panelen neer te leggen (m'n woning heeft 2 schuine daken; een 'hoofddeel', en een deel van een aanbouw die 's avonds/ 's middags iets in de schaduw ligt van bomen in de buurt). Beetje jammer alleen dat de inverter daar dan weer net te klein bemeten voor is. Maar dat is iets wat ik op de wat langere termijn zou willen doen; als ik kan achterhalen wat er mis is in het bestaande systeem zou dat ook al erg prettig zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door alex754 op 09-05-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
alex754 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:57:
Ondertussen wel een eerste reactie van de installateur waar ik ook weinig mee kan ("er is een storing bij solaredge waardoor alle systemen 0W aangeven, U hoort nog wel van ons als die storing is opgelost").
Komt die paar watt ook overeen wat je op je (slimme)meter ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Lekker nutteloze reactie van de installateur. Duidelijk niet naar de datum van de mail gekeken 🤣
Er zijn vandaag inderdaad problemen met het monitoring platform... Al upload alles gewoon via SolarEdge naar pvoutput...

Gaan die 4 panelen ongeveer op dezelfde oriëntatie liggen?
Je verliest op jaarbasis nog best weinig met 11 panelen op waarschijnlijk SE2200H.
Maak het maar eens als ontwerp in designer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
Afgelopen 4 jaar nog geen enkele klant gehad met uitval van optimizers (na installatie, monteurs nemen er altijd wat extra mee). Omvormers heb ik er 2 gehad welke DOA waren.

Er is een serie geweest die je met de Solar Frontier panelen moest gebruiken (nèt voor mijn tijd in solar) deze gaan wel erg vaak stuk, daar zijn dan ook twee revisies (optimizers) voor in de plaats gekomen.

Eigen dak: 1 JaSolar (niet al te best merk.. Degraderen merkbaar) ingebouwde optimizer kapot, kan ook door matige installatie komen, ik ga deze zelf fixen. (Garantie en nieuwe p300 binnen, ook al Is de installateur al 5-6jaar failliet)

Meest voorkomende probleem is echter WiFi problemen, al komt dit vaak 9/10 gevallen door de klant zelf (nieuwe modem, wachtwoord,powerlines.. dat soort dingen). Veel klanten kunnen gewoon niet zelf de omvormer opnieuw koppelen met de Qr-code.

Als het even kan: omvormer bedraad aansluiten op Internet :-)

Als ik een klant help die al optimizers heeft via andere partij zie ik vaak:

1. de stekkers (plat dak) tussen de smurrie en in het water liggen bij uitval.. Dat komt het eigenlijk meer door dr installateur ipv het product.
2. Verkeerde optimizers gebruikt. Geen rekening gehouden met de specs (kortsluitstroom bijv) of teveel wp op (verkeerde) optimizer.

[ Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 09-05-2022 22:48 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex754
> Komt die paar watt ook overeen wat je op je (slimme)meter ziet?

Ik werd in eerst instantie getriggerd doordat het maandelijkse overzicht van de energieleverancier liet zien dat ik maar 5kW had teruggeleverd. Bleek de boel al dus vanaf 3 april eruit te liggen (aaargh). Is ook zichtbaar op pvoutput (daarvoor nette curves). D'r hangt hier ook een raspberry pi aan de slimme meter, maar daarvan bleek 't flashcardje z'n beste tijd te hebben gehad (en natuurlijk ligt er hier geen ander flashkaartje, dus daar moet ik voor op uit. Zucht.)

wbt de installateur: morgen maar eens de rechtsbijstand bellen, om 'm tot wat meer actie aan te sporen. NIet dat ik daar veel van verwacht, maar goed, iedere spijker in z'n faillisementsaanvraag is d'r een wat mij betreft.

Qua zelf fixen: ik dacht zaterdag of zondag gezien te hebben dat er een optimizer was die bloedheet was (100 graden), terwijl de rest op 40 graden stond. Morgen nog eens kijken en het nummer noteren.

Overigens heb ik juist ivm de wifi-ellende destijds meteen een kabel aangelgd voor internet, zodat de inverter (idd een SE2200 HD wave ) direct aan internet hing.

wbt solaredge designer: nog geen installateursrechten hier. Krijg ik trouwens als 'installateur' ook rechten op m'n eigen installatie (de admin-rechten staan nu nog op die van de installateur), of moet ik dan een eigen installatie ingeven met daarin een kopie van de huidige installatie?

[ Voor 19% gewijzigd door alex754 op 09-05-2022 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex754
For the record: solaredge nederland verwijst je NIET door naar een installateur ("want dat mogen ze niet"); je krjigt het advies om die zelf op te googlen in jouw buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
busscherski schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:07:
@alex754
Als je 60 V optimisers hebt dan is dat inderdaad aan de hand.

Maar 60V optimisers moeten met minstens 8 in een string. Dus als het 60 V optimisers zijn is het systeem in de basis al foutief ontworpen. Dan is er ook helemaal geen schaduwmanagement mogelijk. Met een klein beetje schaduw zakt dan de opbrengst heel erg in.
P370 moet je inderdaad minimaal 8 per string hebben en liefst nog iets meer voor schaduw-management. In de basis lijkt dit systeem al niet te kloppen en had er een optimizer met een hogere uitgangsspanning gekozen moeten worden. Wel vreemd overigens dat 1 paneel wel meer opbrengst lijkt te hebben maar soms wordt dat ook niet helemaal kloppend weergegeven in de monitoring is mijn ervaring.

Ik zou inderdaad, zoals @Ronald al zegt zelf even met SolarEdge contact opnemen. Die helpen ook eindklanten normaal gesproken zonder moeilijk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
  • Laatst online: 19-04 20:35
Ik denk dat deze hier ook niet misstaat; in 2021 is onze nieuwbouwwoning gezet met een SE installatie. Ik schat dat de panelen in het najaar 2021 zijn gelegd.

December 2021 de sleutel gekregen en.... Maart 2022 knalt de zonnepanelengroep inclusief de hoofdzekering eruit.

Installateur tot 3x toe geweest voordat eindelijk na aandringen de conclusie wordt getrokken dat de omvormer niet meer uit nachtmodus kwam ondanks voldoende inputspanning. 5 weken geen productie gehad in de beste maart/april.

9x 385 Wp met een SE3000H omvormer.

/

Gezien ik denk dat er nog wel 6 panelen bijpassen (kon niet geregeld worden tijdens de bouw, moeilijk moeilijk) gevraagd of ze de installatie niet direct tijdens reparatie konden uitbreiden. Ook moeilijk moeilijk..
Nu iig de garantie dat ze omvormer willen terugkopen en over x weken er iemand komt kijken naar uitbreidingsmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex754
Update: na heel veel getelefoneer en heen-en-weer gemail is de defecte optimizer vervangen. Tevens twee panelen bijgeplaatst om 't system wat stabieler te maken. Ligt nu in totaal ~3000Wp (met SE2000 HD omvormer). Systeem doet 't nu weer 'zoals het hoort'. In hindisight was dit niet de beste offerte/installatie geweest van deze installateur, maar goed, daar kom je ook pas later achter.

Nog een andere installateur gebeld voor het vervangen / etvt bijplaatsen van de defecte optimizer; die bleek daarvoor 250 ex btw te rekenen (ervanuitgaande dat ik de aanvraag deed voor het overzetten van het systeem). Gezien ik begrijp dat-ie ook van Solaredge wat geld krijgt wel een niet onverdienstelijke manier om van 2 walletjes te eten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• godfriedd
alex754 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:04:
Nog een andere installateur gebeld voor het vervangen / etvt bijplaatsen van de defecte optimizer; die bleek daarvoor 250 ex btw te rekenen (ervanuitgaande dat ik de aanvraag deed voor het overzetten van het systeem). Gezien ik begrijp dat-ie ook van Solaredge wat geld krijgt wel een niet onverdienstelijke manier om van 2 walletjes te eten.
Je kunt het zo zien maar die vergoeding vanuit SolarEdge is meer een tegemoetkoming in de kosten. Het vervangen van een omvormer of optimizer levert ca 125/150 euro op vanuit SolarEdge dus het is best logisch dat als een installateur een installatie moet aanpakken die hij niet zelf geplaatst heeft (en waarbij hij dus ook geen verantwoordelijkheidsgevoel heeft voor garantiezaken) hij deze vergoeding van SolarEdge niet voldoende vindt en ook een vergoeding van de klant vraagt. Ik zou het zelf niet anders doen eerlijk gezegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kipragout
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03 08:50
Bij mij liggen 30 optimizers en heb een 8k omvormer. In de afgelopen 4 jaar zijn er 2 optimizers kapot gegaan en is de omvormer nu ook kapot. Dit gerepareerd krijgen duurt nu al 2 maanden, wat mij minimaal zo'n 700 euro aan schade oplevert.

Kortom, als ik over een aantal jaar de installatie ga vervangen ga ik niet meer voor SE, maar voor enphase. Dan koop ik een extra micro-omvormer zodat ik er altijd 1 op stock heb liggen. Wellicht dat ik voor de totale installatie dan iets meer kwijt ben, maar al deze ellende voorkom ik ermee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
kipragout schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:25:
Bij mij liggen 30 optimizers en heb een 8k omvormer. In de afgelopen 4 jaar zijn er 2 optimizers kapot gegaan en is de omvormer nu ook kapot. Dit gerepareerd krijgen duurt nu al 2 maanden, wat mij minimaal zo'n 700 euro aan schade oplevert.

Kortom, als ik over een aantal jaar de installatie ga vervangen ga ik niet meer voor SE, maar voor enphase. Dan koop ik een extra micro-omvormer zodat ik er altijd 1 op stock heb liggen. Wellicht dat ik voor de totale installatie dan iets meer kwijt ben, maar al deze ellende voorkom ik ermee.
Hier idem SE komt er bij mij niet meer in. De afgelopen jaren zijn er zeker 10 optimizers vervangen. Kosten tot nu toe 0,00 maar mijn installateur is er mee gestopt....zoek en vind maar eens een andere. Op dit moment 2 defect lekker k*t geef je zoveel geld uit. DUURKOOP IS OOK DUURKOOP. Heb ook nog een simple installatie zonder optimizers etc....,nooit problemen mee.

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex754
godfriedd schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:45:
[...]

Je kunt het zo zien maar die vergoeding vanuit SolarEdge is meer een tegemoetkoming in de kosten. Het vervangen van een omvormer of optimizer levert ca 125/150 euro op vanuit SolarEdge dus het is best logisch dat als een installateur een installatie moet aanpakken die hij niet zelf geplaatst heeft (en waarbij hij dus ook geen verantwoordelijkheidsgevoel heeft voor garantiezaken) hij deze vergoeding van SolarEdge niet voldoende vindt en ook een vergoeding van de klant vraagt. Ik zou het zelf niet anders doen eerlijk gezegd.
Ik vind 400 euro voor een half uurtje werk (en laat daar dan nog 2 x een half uur reizen bij komen) toch anders heel vorstelijk betaald. De gemiddelde CV-onderhoudsmonteur moet het voor een veel schameler tarief doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
alex754 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:21:
[...]

Ik vind 400 euro voor een half uurtje werk (en laat daar dan nog 2 x een half uur reizen bij komen) toch anders heel vorstelijk betaald. De gemiddelde CV-onderhoudsmonteur moet het voor een veel schameler tarief doen.
Dat half uurtje is hij kwijt aan administratie.

Als de optimiser zelf vervangen een half uur werk is dan is het een erg makkelijk dak. Er zijn ook situaties waar hij een steiger moet bouwen, dan 3 panelen verplaatsen en er dan achter komen dat de lay-out niet klopt...

Gemiddeld genomen wellicht alsnog beter betaald dan een CV ketel monteur. Maar bij een CV ketel is de situatie wel voorspelbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
busscherski schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:39:
[...]

Als de optimiser zelf vervangen een half uur werk is dan is het een erg makkelijk dak. Er zijn ook situaties waar hij een steiger moet bouwen, dan 3 panelen verplaatsen en er dan achter komen dat de lay-out niet klopt...
Als ze me dat vooraf hadden gezegd had ik nooit voor dit systeem gekozen :(

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43
TvanW schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:43:
Als ze me dat vooraf hadden gezegd had ik nooit voor dit systeem gekozen :(
Merk wel op dat micro-omvormers van welk merk ook dit deel van het probleem niet oplossen, als er één stuk is, heb je hetzelfde riedeltje - je moet het dak op en hopen dat de administratie goed klopt zodat je meteen de juiste hebt.

(Het helpt natuurlijk wel als het uitvalpercentage zeer laag is, maar hoe weet je dat van tevoren)

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 10-06-2022 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex754
busscherski schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:39:
[...]

Dat half uurtje is hij kwijt aan administratie.

Gemiddeld genomen wellicht alsnog beter betaald dan een CV ketel monteur. Maar bij een CV ketel is de situatie wel voorspelbaarder.
Ik heb foto's gemaakt van de buitenkant zodat-ie de situatie kon bekijken. Daarnaast heb ik 'm ook gemaild dat er nog twee panelen bij konden, met specs van de huidige installatie (daar kreeg ik dan geen antwoord of offerte op; beetje gemiste kans). Maar goed, een fotograaf werkt ook niet gratis, dus waarom zou ik dat wel doen? Net zoals het opstellen van zo'n aanvraagmail ook gewoon werk is. Als mensen denken dat ze 'ondernemer' zijn door achterlijk te gaan doen met uurtje-factuurtje bedenksels, dan kan ik dat ook (vanuit m'n hobbybedrijfje)

(srlsy: het gemak waarmee sommige bedrijven denken dat je maar even een half uur in de wacht moet gaan staan.... sheesh.)

Overigens kwam de oorspronkelijke installateur om 8:00 met 2 extra panelen; die hadden ze iets na 10:00 op de bestaande installatie aangesloten (en in de tussentijd hadden ze de optimizer ook gefixt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Je kunt altijd nog zelf SolarEdge installateur worden. Een paar uur cursus en je bent gekwalificeerd.

En dan kun je je diensten ook aanbieden aan anderen. Belangeloos, dan wel voor 250 euro extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex754
Wilke schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:57:
[...]

Merk wel op dat micro-omvormers van welk merk ook dit deel van het probleem niet oplossen, als er één stuk is, heb je hetzelfde riedeltje - je moet het dak op en hopen dat de administratie goed klopt zodat je meteen de juiste hebt.
^ Dit. Als m'n panelen niet op een schuin dak lagen had ik ze allang zelf in onderhoud genomen. Maar ze liggen dus wel op een schuin dak, met een nog best stevige hellingshoek, en hoewel je er makkelijk bij kunt mag je dan wel in je eentje met een 20 kg zwaar onhandelbaar paneel gaan lopen hannessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:48
Wilke schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:57:
[...]

(Het helpt natuurlijk wel als het uitvalpercentage zeer laag is, maar hoe weet je dat van tevoren)
Maar met micro-omvormers is het nooit zo dat bij 1 defect je hele productie plat ligt. Als je hartje zomer 5 weken moet wachten op een nieuwe omvormer, dan is dat natuurlijk doodzonde. Bij mijn Enphase-installatie kan er ook wel een micro kapot gaan, maar de overige 9 werken dan gewoon door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
En waarom zou een kapotte optimizer je productie plat leggen? Dus dingen staan uit in bypass voor zover ik weet.

Pagina: 1 2 3 Laatste