Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:29

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

bramalmelo schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:10:
Bij mijn SE string van 2017 zijn in 2022 panelen toegevoegd en in 2024 panelen vervangen. Dus van 8 naar 11 SE optimizers gegaan. Sinds die tijd zijn er van de 11 al 4 defecte vervangen en sinds 3 weken hebben al weer 2 het opgegeven. Kortom een score van 6 op 11, zelfs de Action heeft betere producten.
In 2025 is de garantie verlaagd naar 12 jaar en sinds enkele maanden naar 5 jaar. En maar volhouden dat het risico bij de klant ligt. 8)7 Wat natuurlijk niet kan want je kunt garantie niet zo maar inkorten als je ontdekt dat je slechte dingen op de markt brengt.,
Mijn vertrouwen in de producten van SE is onder het vriespunt. Zelfs de installatiekosten brengen ze in rekening en dat is bij verticaal geplaatste panelen geen k*pis. Heb medelijden met de installateur.
Ik begrijp trouwens niet waarom een optimizer niet zo gemaakt is dat bij een eigen defect het paneel gewoon wordt overgeslagen, net als bij overmatige schaduw. Lijkt me technisch een kleine aanpassing. :?
SE optimizers zijn gemaakt om zichzelf te monitoren. Dat heb je niet bij een string omvormer. :+

Theo

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-04 21:17
Kom bij toeval dit topic tegen. Hier is onlangs ook een optimizer vervangen, defect na 4,5 jaar. Hier draait een SE2000M met 1 optimizer voor 6 panelen.

We hebben ook al 2x eerder een storing gehad waarbij er gemeten moest worden aan de optimizer of panelen op het dak.

Al dat gebobbel over de dakpannen heeft de reservevoorraad dakpannen inmiddels aardig uitgedund.

Ik begreep van de servicemonteur dat er weinig vraag is naar nieuwe installaties (dat zou nu anders kunnen zijn) maar optimizers vervangen, daar is altijd werk in.

• bramalmelo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-04 17:10
De oorspronkelijke garantie was (volgens AI) 25 jaar, in elk geval niet minder dan voor de omvormer. In mijn beeld was dat dus minstens 15 jaar. Anders had ik die dingen nooit aangeschaft.
Vanaf april 2025 zou na 12 jaar geen compensatie of vervanging meer volgen en sinds april dit jaar is dat teruggebracht naar 5 jaar. Dat is beide informatie van SE, niet van mijn installateur! Geloof het of niet.
Uiteindelijk brengt die installateur zijn netto kosten bij mij in rekening. Kan ik inkomen.
Ik kan die wijzigingen die SE toepast niet anders zien dan verkorting van de garantie voor de eindgebruiker, linksom of rechtsom. En wanneer doe je dat: als je beseft dat je product een strop om de nek is.

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12:29
Hier sinds 2018 een SolarEdge installatie met 14 panelen met optimizers.
In die 8 jaar tijd zijn vier van de 14 (28%) optimizers vervangen. Twee door de installateur en twee door mezelf. Gelukkig liggen deze panelen op een plat dak. De onderdelen zijn iedere keer gratis beschikbaar gesteld maar het is toch wat werk om ze te vervangen.
In 2022 heb ik 12 panelen op een schuin dak laten leggen en bewust gekozen voor een string omvormer. Naar mijn ervaring raken die optimizers eerder defect dan de panelen. Dus ik zie het voordeel er niet van wanneer je een dak hebt zonder deel schaduw.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:42
Ook hier in zeven jaar tijd 2 van de 8 optimizers vervangen. 25% dus... Dat had nog best wat voeten in de aarde omdat mijn installateur failliet is, en ik SE moest overhalen om de boel rechtstreeks naar mij te verzenden. Dat hebben ze gelukkig gedaan.

Maar hier lees ik voor het eerst dat de optimizers die je nu aanschaft slechts 5 jaar garantie hebben? Oef... dan hoop ik dat ze ook 5x zo betrouwbaar zijn geworden...

Edit: ik zie op de site nog vrolijk plaatjes van optimizers met de welbekende 15-year-warranty-sticker ernaast.

[ Voor 11% gewijzigd door Gramser op 07-04-2026 12:54 ]

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:38

Smoke

Maverick Reploid

Dat is dus niet het geval, de garantie is gewoon 25 jaar. Het is echter wel zo dat SolarEdge bepaalde installateurs een vergoeding geeft, maar dat is alleen gedurende de eerste 5 jaar na installatie.

De enige keren dat SolarEdge garantie zal weigeren is bij een design/installatiefout of als er al een RMA voor dezelfde optimizer geweest is maar die niet vervangen werd.

• bramalmelo
Smoke schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:07:
Dat is dus niet het geval, de garantie is gewoon 25 jaar. Het is echter wel zo dat SolarEdge bepaalde installateurs een vergoeding geeft, maar dat is alleen gedurende de eerste 5 jaar na installatie....
Wat heb ik aan een papieren garantie van 25 jaar als vergoeding of vervanging al na 5 jaar nul euro is? Wat houdt die garantie dan precies in? Vlgs mijn installateur schijnen vooral mijn optimizers van 2017 de boosdoeners te zijn. Daarop zou (zegt die inst.) 12 jaar garantie zitten van het materiaal. Installatiekosten zijn dus 100% voor rekening klant. 8)7
Zo'n garantieflop zou geen enkele autofabrikant of andere serieuze producent zich kunnen en willen veroorloven. SE doet verder niets met klachten. |:(

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:29
@bramalmelo goed lezen. De eerste 5 jaar krijgt de installateur geld voor het vervangen van de optimizer. Bovenop het vervangende product.

Daarna alleen het vervangende product.

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 09-04-2026 22:58 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _JGC_
  • Laatst online: 19:01
Dat is de grap dus, je hebt 12 panelen op je dak liggen met 12 optimizers. Dan gaat van je bovenste rij eentje kapot en moet iemand het dak op om te vervangen. Verkoopprijs van de optimizer is 5 tientjes, de man die het dak op moet kost een paar honderd euro.

• Ronald
Er is een reden dat ik meestal string systemen adviseer hè, @_JGC_ … maar daar gaat dit topic niet over.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• bramalmelo
Ronald schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:57:
@bramalmelo goed lezen. De eerste 5 jaar krijgt de installateur geld voor het vervangen van de optimizer. Bovenop het vervangende product.
Daarna alleen het vervangende product.
Die 5 jaar was in 2017 nog 15-25 jaar. Sinds 2024 12 jaar. En nu dus 5 jaar. Daar is een reden voor en die is volgens mij dat SE zelf niet meer in het product gelooft. Of, zoals ik nu vernam, verwijzen naar fouten bij de installatie. Wel vasthouden aan de eis dat een SE omvormer altijd alleen met optimizers kan werken.
Daar kom je als eindafnemer mooi niet verder mee. |:(

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:29
@bramalmelo
Een SE omvormer is in principe een iets simpeler apparaat dan een gewone string omvormer. Het werkt met een vast string voltage (nouja ongeveer 1.7x hoger dan het netvoltage). De optimisers zorgen er mede voor dat het stringvoltage constant is.

Het is geen kwestie van een firmware update om van een SE omvormer een string omvormer te maken die redelijk werkt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• bramalmelo
busscherski schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:12:
@bramalmelo
Een SE omvormer is in principe een iets simpeler apparaat dan een gewone string omvormer. Het werkt met een vast string voltage (nouja ongeveer 1.7x hoger dan het netvoltage). De optimisers zorgen er mede voor dat het stringvoltage constant is.

Het is geen kwestie van een firmware update om van een SE omvormer een string omvormer te maken die redelijk werkt.
Ik zie het verband niet. Kun je wat duidelijker zijn wat je bedoelt in deze?

• Ronald
Solaredge omvormers hebben geen mppt, dat doen de optimizers per paneel. Gezamenlijk maken ze de vaste string spanning voor de omvormer.

• FAAV
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 24-04 21:17
Installatie met 14 panelen. Zijn nu 6de jaar ingegaan. In de eerste 5 jaar 3 optimisers vervangen onder garantie, inclusief kosten plaatsing. Nu jaar 6 gestart, opnieuw (4de) optimiser stuk. Onderdeel wordt onder garantie geleverd, maar er wordt nu 151€ plaatsingkosten gerekend door installateur waar ook initieel de installatie is aangekocht. Reactie van installateur op vraag of dit zo'n grote uitval wel normaal is? Je kan een onderhoudscontract nemen van 16,95€/maand, dan heb je geen installatiekosten. Voor mij geen SolarEdge meer en volgende keer ook andere installateur.

• Ronald
@FAAV welke panelen met welke optimizers…

Me tooooooooo heeft weinig zin

[ Voor 28% gewijzigd door Ronald op 15-04-2026 15:54 ]

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:49
Voor de statistieken zou het fijn zijn als mensen die klachten over uitvallende optimizers melden, voortaan niet alleen het jaar van plaatsing en het aantal uitgevallen optimizers noemen maar ook het type optimizer.

Of bepaalde type optimizers opvallend vaker uitvallen dan andere, dat zou nuttige informatie zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Glenfiddich op 15-04-2026 16:09 ]

Catch a smile out there!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:38

Smoke

Maverick Reploid

Type paneel zou ook nuttige informatie zijn, zie ook de problematiek met P405 in combinatie met Solar Frontier panelen die buiten de specs van het datasheet gaan.

Dit is trouwens ook data die SolarEdge waarschijnlijk ook zelf bijhoudt.

• FAAV
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 24-04 21:17
@Ronald en al wie het wil weten:
SolarEdge SE 5k (3F)
P505 optimisers
Zonnepanelen Longi solar monokristalijn 355 Wp

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Voel me inmiddels toch geroepen ook even te reageren.
Hier ligt een installatie met een SE3680, 14x P300 optimizer en 14x HT Solar 275Wp panelen.
De installatie is actief sinds december 2017 en sindsdien is er *niets* stuk gegaan.

• bramalmelo
Glenfiddich schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:09:
Voor de statistieken zou het fijn zijn als mensen die klachten over uitvallende optimizers melden, voortaan niet alleen het jaar van plaatsing en het aantal uitgevallen optimizers noemen maar ook het type optimizer.

@Glenfiddich Of bepaalde type optimizers opvallend vaker uitvallen dan andere, dat zou nuttige informatie zijn.
Goede vraag:
oorspronkelijk in 2017 8 PV panelen met optimizers, specs mij nu niet (meer) bekend. Kort daarop zijn 2 optimizers vernieuwd onder garantie.
in 2022 uitbreiding naar 11 panelen met toevoeging van 3 SE optimizers P405.
in 2023 zijn er 2 opt's vervangen en in 2025 weer 2.
nu, voorzover ik kan uitlezen en iemand er wijs uit kan worden:
zie ik alleen 11 keer Solar Frontier SF170-S panelen , waarvan er, volgens de installateur, (weer) 2 optimizers het hebben opgegeven.
Als ik de lay-out bekijk zie ik bij 5 stuks 0kWh en bij de andere 6 tot 26 Wh (om 20:12h)
Maar het type optimizer zie ik niet terug.

• busscherski
@bramalmelo
Het verbaast me niet dat je SolarFrontier hebt. Die dunne film panelen met hoog voltage was gewoon een slechte combo met de P405 van toen.
Elke keer weer die servicekosten en dat voor een klein paneeltje van slechts 170 Wp, (wat naar hedendaagse maatstaven per paneel weinig opbrengt) ik zou er ook erg ontevreden over zijn.

Ik snap niet dat SE jouw optimisers niet gewoon allemaal in 1x vervangt door betere want dit is echt een gebed zonder einde.
De slechte reclame voor SolarEdge blijft zo voortduren. En dat terwijl jouw ervaring met SolarFrontier icm SolarEdge overigens niet representatief is voor andere situaties waar 'gewone' zonnepanelen zijn gebruikt. Ook daar gaan optimisers vele malen vaker kapot dan zonnepanelen. Maar lang niet zo extreem als bij SF.

Ik weet niet of er een manier is om SolarEdge zover te krijgen maar als je niets doet gaat dit patroon van elk jaar 1 optimiser vervangen nog heel lang door denk ik. Je zult je panelen inmiddels wel terugverdiend hebben maar als je elk jaar servicekosten moet betalen dan verdien je er ook niets meer aan...

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ronald
FAAV schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:22:
@Ronald en al wie het wil weten:
SolarEdge SE 5k (3F)
P505 optimisers
Zonnepanelen Longi solar monokristalijn 355 Wp
Hoe liggen de panelen op het dak? Alles op 1 richting of meerdere?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@busscherski
Het nut van de combinatie Solaredge en Solar Frontier was naar mijn mening ook totaal overbodig.
Per twee panelen een optimizer, terwijl je al met 3 panelen een parallelle string kon maken op een gewone string omvormer.
Dan heb je ook schaduwmanagement (wat deze panelen niet nodig hebben)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Technician-
  • Laatst online: 19:44
PV bedrijven vallen met bosjes om, met de flinterdunne marges kunnen zij ook nooit jaren dingen onder garantie vervangen.
Dat vind ik vanaf begin al een utopie.

• bramalmelo
Smoke schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:21:
Type paneel zou ook nuttige informatie zijn, zie ook de problematiek met P405 in combinatie met Solar Frontier panelen die buiten de specs van het datasheet gaan.
Dit is trouwens ook data die SolarEdge waarschijnlijk ook zelf bijhoudt.
Ik moet die eerdere specs opgave corrigeren :-( . De gegevens in de app kloppen helemaal niet:
Er staat bijv. totaal 1,87Wp, maar dat moet zijn 2,85Wp.
In 2017 begonnen met 8 PV panelen met optimizers, specs mij nu niet (meer) bekend. Kort daarop is 1 optimizer vernieuwd onder garantie.
in 2022 uitbreiding naar 11 panelen met toevoeging van 3 SE optimizers P405.
Het zijn nu 6 panelen DMEGC 330Wp en 5 keer Solar Frontier SF170-S panelen.Op beide type PV-panelen gaan de optimizers stuk, niet alleen de originele!
De optimizers, ook die na 2017 zijn vervangen zijn, volgens de monteur, alle P405.
Volgens installateur en SE kan mijn SE-omvormer alleen overweg met panelen via optimizers.
Dat zou ik graag anders zien.
Binnenkort is mijn omvormer bejaard en gaan alle SE producten eraf. Dat weet ik nu al wel. :)

• busscherski
bramalmelo schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:23:
Binnenkort is mijn omvormer bejaard en gaan alle SE producten eraf. Dat weet ik nu al wel. :)
Ja lijkt me de beste oplossing. Misschien nog even wachten tot het volgende SE onderdeel kapot gaat en dan nog 1x het dak op om al die optimisers er onderuit te slopen.

Liggen alle panelen nog een beetje in dezelfde richting? Of heb je bijvoorbeeld 8x SF op een oost gericht 45 graden dak en de 3 normale panelen op een schuin dak naar het westen?

• bramalmelo
busscherski schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:51:
[...]
Liggen alle panelen nog een beetje in dezelfde richting? Of heb je bijvoorbeeld 8x SF op een oost gericht 45 graden dak en de 3 normale panelen op een schuin dak naar het westen?
5 van 170Wp zitten verticaal en de andere 6 zitten op een plat dak (8 gr); alles (bijna) op zuid.

Vanmorgen een reactie van SE. Kennelijk willen ze toch over het geval in overleg. :*)

[ Voor 10% gewijzigd door bramalmelo op 23-04-2026 17:10 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste