godfriedd schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:52:
[...]
Je hoeft niet op zoek naar P405-optimizers. Die zijn ook lastig te vinden inmiddels denk ik. P405/P505 is compatible met S500B. Het kan zijn dat ze mogelijk voor elk paneel een eigen optimizer hebben gestuurd omdat de S500B in tegenstelling tot je P405-dual maar een enkel paar input MC4-connectoren heeft? Is op te lossen met MC4-splitters maar mogelijk is dat niet de manier waarop SE dat zelf oplost bij garantiezaken. Qua vermogen zous een S500B gewoon 2 parrallel geschakelde (let op dat ze absoluut niet serieel staan want dan wordt de spanning véél te hoog!) SF170 panelen aan moeten kunnen.
Mogelijk kan technical support je nog ondersteunen. In bepaalde gevallen moet ook het communicatieprotecol van je oude optimizers een update krijgen om de hele string incl. nieuwe optimizers aan de praat te krijgen. Dit is echter wel vrij uitzonderlijk moet ik zeggen en iets wat je niet zelf kunt vanuit de beheersomgeving.
Mijn PV systeem bestaat uit 20 SolarFrontier panelen met 10 P405 optimizers. De opbrengst (ZO) is door de jaren heen 1kWh per Wp, dus uitstekend. Er is in de ochtens redelijk wat onregelmatige schaduw van bomen, daarom P405 optimizers.
De helft van de P405 optimizers op de panelen SolarFrontier 170 werkt niet meer. (2 panelen per optimizer)
De installateur wil ze vervangen maar ik vraag mij af of dat de oplossing is. Het is een structurele fout denk ik.
Zou een oplossing zijn:
* Een zwaardere optimizer Pxxx? Welke kan een hogere spanning aan?
* P405 per paneel, kan dat?
* De hoge en lage (schaduw) panelen splitsen en een omvormer gebruiken met 2 groepen.
Mijn installatie heeft 25Mwh opgebracht en is dus al terugverdiend. Ik wil van dit gedonder af en een structurele oplossing waarbij ik wel wat wil bijdragen.
SF moet met een oplossing komen want ik ga ervan uit dat ik niet de enige ben met deze problemen.
Ik lees dat SF170 en de P405 een slachte combinatie is. Vervangen van de P405 zal weer opnieuw storing geven. Is er al een oplossing gevonden?