Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:31
TvanW schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:37:
[...]

Hier idem SE komt er bij mij niet meer in. De afgelopen jaren zijn er zeker 10 optimizers vervangen. Kosten tot nu toe 0,00 maar mijn installateur is er mee gestopt....zoek en vind maar eens een andere. Op dit moment 2 defect lekker k*t geef je zoveel geld uit. DUURKOOP IS OOK DUURKOOP. Heb ook nog een simple installatie zonder optimizers etc....,nooit problemen mee.
De vraag is waarom je 12 kapotte optimisers hebt... Denk even na... Geen enkele fabrikant van electronica kan overleven als dat normaal is.

Zijn de optimisers wel geschikt voor de panelen? Is het originele ontwerp wel met SolarEdge designer gedaan? Dat gebeurd vaker niet dan wel... Ze beunen er echt serieus op los...

Ten nadele van jouw en de naam van SolarEdge dus ...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 07:45:
[...]

De vraag is waarom je 12 kapotte optimisers hebt... Denk even na... Geen enkele fabrikant van electronica kan overleven als dat normaal is.

Zijn de optimisers wel geschikt voor de panelen? Is het originele ontwerp wel met SolarEdge designer gedaan? Dat gebeurd vaker niet dan wel... Ze beunen er echt serieus op los...

Mijn vertrouwen in fabrikanten is niet zo groot. Ze ontkennen keihard een probleem....denk maar ff aan Philips, autofabrikanten enz.

Achteraf blijkt dat de combinatie van mijn Solar Frontier panelen met de P405 optimizer geen gelukkig huwelijk is. Een goede/betere oplossing is er niet,. Volgens de SolarEdge designer zou deze combinatie de juiste zijn, ook volgens SE zelf.

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Bekend probleem en voor zover ik weet moet p485 het wel overleven.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:58
Ik weet niet goed waar anders dit te plaatsen, maar ik heb de afgelopen twee weken geregeld dat de app geen informatie geeft. “Laatste update 14 uur geleden”, dat soort dingen. In mijn WiFi-config is niks veranderd, en de ontvangst is gewoon goed. Blauwe lampje is helemaal uit (SE2200HDwave), wat duidt op een communicatieprobleem met de server als ik me niet vergis.

Zijn er meer mensen die dit geconstateerd hebben? Ik heb het idee alsof dit bij SE ligt, en niet aan mijn specifieke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ronald schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 07:45:
[...]

Blikseminslag ( in de buurt) gehad?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 07:13
Gramser schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:06:
Ik weet niet goed waar anders dit te plaatsen, maar ik heb de afgelopen twee weken geregeld dat de app geen informatie geeft. “Laatste update 14 uur geleden”, dat soort dingen. In mijn WiFi-config is niks veranderd, en de ontvangst is gewoon goed. Blauwe lampje is helemaal uit (SE2200HDwave), wat duidt op een communicatieprobleem met de server als ik me niet vergis.

Zijn er meer mensen die dit geconstateerd hebben? Ik heb het idee alsof dit bij SE ligt, en niet aan mijn specifieke situatie.
Tja, dat is het nadeel van een clouddienst. Als die verminderd beschikbaar is, krijg je dit soort situaties. Het valt mij ook wel eens op dat dit gebeurt, maar de 'storing' houdt dan niet lang aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
ds23man schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:11:
[...]

Blikseminslag ( in de buurt) gehad?
Over een periode van 4 jaar ? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@TvanW Nooit overwogen om SE eronder uit te schroeven en ze op een string omvormer te plaatsen?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

TvanW schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:34:
[...]

Over een periode van 4 jaar ? :)
Een kennis van mij heeft een aantal jaren geleden blikseminslag gehad. Daarna werkte alles nog maar in de jaren daarna gingen er 1 voor 1 optimizers kapot. Advies van SE is dan ook om alles te vervangen na een inslag ( verzekering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
ds23man schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:49:
[...]

Een kennis van mij heeft een aantal jaren geleden blikseminslag gehad. Daarna werkte alles nog maar in de jaren daarna gingen er 1 voor 1 optimizers kapot. Advies van SE is dan ook om alles te vervangen na een inslag ( verzekering).
Dit is niet het gevolg van Blikseminslag, duik maar eens in deze materie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:40:
@TvanW Nooit overwogen om SE eronder uit te schroeven en ze op een string omvormer te plaatsen?
Ja, daar ben ik momenteel mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05 08:31
Eerste jaar 2x P500 defect en 1x SE17k, omgeruild voor een ander exemplaar die uit Hongarije moest komen 3 weken in juli zonder omvormer gezeten. Zelf geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• randommen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-05 20:22
Ronald schreef op maandag 9 mei 2022 @ 00:03:
Ik zie optimizer typenummer in mijn portal, maar ik heb een duaal installateur+eindgebruiker account... Dus nogal lastig om duidelijk te zijn.
Optimizers zit lange garantie op, dus je zou geen geld uit moeten hoeven geven... Maar garantie kan alleen de beherende installateur claimen... En dan ben je met zo'n cowboy en beetje de Sjaak.

Hoe denk je over een zondag middag zelf studie?
(Edge academy, basic en advance cursus... Voila je kunt zelf installateur worden en het systeem in eigen beheer nemen... (Met hulp van support))
Hoe werkt dat laatste precies? Ik heb nu de basic en advanced cursus gevolgd en succesvol afgerond, best prettig weg te kijken en toch informatief, een leuk kijkje in de keuken. Wordt ik dan nu zelf installateur door dit gewoon aan te melden? Of moet ik dat ook via support vragen?

Mijn doel: Volledige toegang dashboard (zonder admin) zodat ik zelf foutmeldingen uit kan lezen, de installateur doet dit niet proactief en wilt de rechten ook niet toekennen, als je ze belt zien ze geen foutmeldingen (lees: ze weten niet waar ze moeten kijken) en via de mail waar ze om vragen laten ze het afweten...

Wat ik niet wil, alle problemen op mij nemen, wil nog steeds aanspraak kunnen maken op de installateur, zonder het gevecht aan te gaan "maar je hebt nu alles in eigen beheer".

Lijkt me ook wel handig zelf direct vragen aan SolarEdge te kunnen stellen, voor de storing die ik laatst had hebben ze toen een case aangemaakt en op afstand opgelost buiten de installateur om, ook al ben ik de systeemeigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@randommen dit heeft erg weinig te maken met het uitvalpercentage van optimizers.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 19-06-2022 10:36 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-05 20:22
@teacher valt volgens mij wel mee, in eerste instantie gaat het over het achterhalen van typenummers, zo ben ik hier ook gekomen want die kan ik nu ook niet zien. Vervolgens werden die trainingen aangeraden en vraag ik nu hoe daarna verder, want dat is niet helemaal duidelijk.

Lijkt me dat dat wel moet kunnen, anders zou ik hier in alle reacties alleen maar percentages verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:01
randommen schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:13:
[...]

Hoe werkt dat laatste precies? Ik heb nu de basic en advanced cursus gevolgd en succesvol afgerond, best prettig weg te kijken en toch informatief, een leuk kijkje in de keuken. Wordt ik dan nu zelf installateur door dit gewoon aan te melden? Of moet ik dat ook via support vragen?

Mijn doel: Volledige toegang dashboard (zonder admin) zodat ik zelf foutmeldingen uit kan lezen, de installateur doet dit niet proactief en wilt de rechten ook niet toekennen, als je ze belt zien ze geen foutmeldingen (lees: ze weten niet waar ze moeten kijken) en via de mail waar ze om vragen laten ze het afweten...

Wat ik niet wil, alle problemen op mij nemen, wil nog steeds aanspraak kunnen maken op de installateur, zonder het gevecht aan te gaan "maar je hebt nu alles in eigen beheer".

Lijkt me ook wel handig zelf direct vragen aan SolarEdge te kunnen stellen, voor de storing die ik laatst had hebben ze toen een case aangemaakt en op afstand opgelost buiten de installateur om, ook al ben ik de systeemeigenaar.
Je kan een installateurs account aanmaken op:
https://monitoring.solare...egistration/?locale=nl_NL
Het was voorheen niet nodig om een training er voor te doen. Ik weet niet of dit veranderd is?

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 09:24
TvanW schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 08:22:
[...]

Mijn vertrouwen in fabrikanten is niet zo groot. Ze ontkennen keihard een probleem....denk maar ff aan Philips, autofabrikanten enz.

Achteraf blijkt dat de combinatie van mijn Solar Frontier panelen met de P405 optimizer geen gelukkig huwelijk is. Een goede/betere oplossing is er niet,. Volgens de SolarEdge designer zou deze combinatie de juiste zijn, ook volgens SE zelf.
Dit is inderdaad zoals @Ronald al aangeeft een bekend probleem. Hoewel SE in het verleden heeft aangegeven dat dit een werkende combinatie is blijkt dat die SF panelen in sommige omstandigheden een flink hogere spanning geven dan wat in de datasheet staat en ook dan wat de S405-optimizers kunnen hebben. De S485 kan het wel hebben. Ik heb er ook al een aantal vervangen (hoewel niet zoveel als in jouw installatie). Dat SE niet publiekelijk erkent dat dit een probleem is heeft vermoed ik te maken met het feit dat het ook niet 100% aan hen te wijten is. Ze vervangen nu gewoon (probleemloos) de gevallen die zich melden maar bij een officieel statement ga je natuurlijk situaties krijgen dat mensen preventief hele installaties vervangen willen hebben terwijl dat een gigantische kostenpost zal zijn. Uit bedrijfsmatig perspectief begrijp ik dat wel eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-05 06:43
De installatie is uit 2014 en in 2018 is de eerste P405-2RM4MRM optimizer kapot gegaan. Die is toen vervangen door de P405-5RM4MRM-NM24 optimizer in onderstaande overzicht. Later zijn nog een paar extra panelen aan de installatie toegevoegd met de P485-4RMDMRM-NM25 optimizers. Twee weken geleden is de tweede P405 (uit 2014) kapot gegaan. Ga die z.s.m. vervangen door een P485. Na vervanging zitten nog 9 x de P405 in de installatie zit...het uitvalsrisico blijft dus hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHrxJ4IE9yLZ4f-G8thyvoI8YbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wk4eYZOuY6y52toNp8kL9y0c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
rogervdh schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:49:
De installatie is uit 2014 en in 2018 is de eerste P405-2RM4MRM optimizer kapot gegaan. Die is toen vervangen door de P405-5RM4MRM-NM24 optimizer in onderstaande overzicht. Later zijn nog een paar extra panelen aan de installatie toegevoegd met de P485-4RMDMRM-NM25 optimizers. Twee weken geleden is de tweede P405 (uit 2014) kapot gegaan. Ga die z.s.m. vervangen door een P485. Na vervanging zitten nog 9 x de P405 in de installatie zit...het uitvalsrisico blijft dus hoog.

[Afbeelding]
Ja die P405's zijn wel probleemkindjes helaas. Ik heb er zelf ook al best wel wat vervangen. En naast die ook al een aantal geintegreerde optimizers in panelen. Gelukkig nog geen andere types op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
godfriedd schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:30:
[...]

Ja die P405's zijn wel probleemkindjes helaas. Ik heb er zelf ook al best wel wat vervangen. En naast die ook al een aantal geintegreerde optimizers in panelen. Gelukkig nog geen andere types op dit moment.
RMA bij Solaredge aangevraagd en vergeten erbij te zetten dat ik graag een P485 zou ontvangen (had een beetje verwacht dat het automatisch zou gebeuren). Hebben ze een P405 verzonden. :-S Gelukkig twee dagen geleden een (nieuwe) P485 optimizer via Marktplaats op de kop kunnen tikken, dus die ga ik monteren. Blijft die RMA P405 van Solaredge als reserve op de plank liggen....

Iemand een idee wat het verschil is tussen de P405-2RM4MRM (type uit 2014) en de P405-4RM4MRM-NA25 (die nu verzonden is als RMA). Hopelijk een verbeterde versie van de P405, maar misschien ook wishful thinking. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PDEV12
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-11-2024
12 panelen. 2015 geïnstalleerd. (Nu 8 jaar oud). 3x optimizers defect. Betreft iedere keer een andere optimizer.

1e optimizer defect na ca. 2 jaar?
2e optimizer 24 maart 2022 (3 juni vervangen.. )
3e optimizer 12 december 2022 (Wacht nog altijd op herstel...)

Het probleem van vervanging ligt bij de installateur. Moeten een hoogwerker huren...

Wellicht iets om over na te denken bij aanschaf (en verkoop...) van zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@PDEV12 fijn dat je ook even aangeeft welke panelen en optimizers je hebt.

Toevallig Solar frontier een p405?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PDEV12
Beste Ronald,

8 jaar geleden, die info niet direct voorhanden.
Bij deze de info uit de offerte.

Omvormer: SE3000
Phono Solar PS250P-20/U
Gebruikte optimizers onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
Als je in de Solaredge monitoringportal toegang hebt tot "Rapporten", dan kun je het "Inbedrijfstelling" rapport downloaden en daar vind je ook de type(s) optimizers.De installateur moet je dan wel voldoende rechten hebben gegeven in de monitoring portal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7TavDM5PvJ4sY3bwN-plDOux98=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iv9MWr5MVJYHRZeb6cx3iA6q.jpg?f=user_large
Het probleem van vervanging ligt bij de installateur. Moeten een hoogwerker huren...
Mag ik vragen welk tarief de installeur in rekening brengt per optimizer wissel? Pure interesse, bij mij was het € 411,00.

[ Voor 42% gewijzigd door rogervdh op 28-02-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PDEV12
Beste Roger,

Geen toegang tot rapporten.
Valt nog onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
25 jaar garantie heb ik ook (op de optimizers), maar gratis verwisselen is er helaas niet bij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PDEV12
Als er in jouw offerte geen expliciete melding staat dat het verwisselen op eigen kosten is, zou ik het niet zomaar accepteren. Die panelen liggen (meestal) op grote hoogte.

De installateur mag het uitvechten met de leverancier van die optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Bij mijn weten ontvangt de installateur een vergoeding voor het vervangen van een optimizer.
Bij mij zijn er vanaf 2016 10+ optimizers P405 vervangen. :-(

[ Voor 25% gewijzigd door TvanW op 28-02-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

De installateur ontvangt inderdaad een bedrag voor zijn werk, maar dat is vrij laag en vaak niet toereikend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PDEV12
Maar ja, daar heeft een consument niets mee te maken. Dat is aan het ondernemerschap van de installateur om dit goed te regelen met de aanbieder van de optimizers of met de klant door dit vooraf te melden.

Ik las ergens dat die optimizer €50,- kosten?
Een halve dag een hoogwerker (16,15 m) huren kost €180,- ex BTW.

Lijkt me dat je daar wel goede afspraken over kunt maken met de verschillende partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Volgens mij betaald SE ongeveer een 60 euro. Dit is trouwens nog netjes omdat onder zakelijke garantie over het algemeen alleen de onderdelen vergoed worden. Daar heeft de consument verder niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@ds23man €100-€125(bij demontage paneel) voor de eerste optimizer, €30 voor elk volgend bij zelfde bezoek.

Mits de installatie voldoet aan de richtlijnen ;)
En de installateur de welbekende certificering heeft

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 28-02-2023 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ronald schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:41:
@ds23man €100-€125(bij demontage paneel) voor de eerste optimizer, €30 voor elk volgend bij zelfde bezoek.

Mits de installatie voldoet aan de richtlijnen ;)
En de installateur de welbekende certificering heeft
Dan is dat wel wat verhoogd volgens mij. Maar als je een hoogwerker nodig hebt, kan het niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@ds23man staat al tijden in diverse documenten als je zoekt op onkostenvergoeding solaredge.

Ze kunnen er ook voor kiezen niet te onpas met solaredge te werken hè…

Bij luxe systemen hoort luxe dienstverlening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
De defecte P405 optimizer is inmiddels vervangen en links de vervangende/nieuwe P405 (als RMA ontvangen vanuit Solaredge) en rechts de oude/defecte P405 uit 2014. Alleen al de warmteafvoer is van een heel ander niveau. Ik kende optimizers eigenlijk alleen zoals links afgebeeld. Die nopjes als warmteafvoer was nieuw voor me. Tot welk jaartal zijn die (ongeveer) geproduceerd? Eind 2018 is ook een optimizer vervangen (niet door mezelf) en hoop een beetje dat het de nieuwere variant is. Dan heb ik nog 8 optimizers van het oude type in de installatie zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NcxZ_sKLarw6dGijYxiMTuJgAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqJtsiRHm6ACJT7ke34VRIbF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door rogervdh op 06-03-2023 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rense
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 10:04
Ik heb hier nu 3 kapotte P405 optimizers van de 10 gehad. 2 waren er stuk na 2 jaar, de derde na 4 jaar. Niets bijzonders aan de temperatuur gezien oid. Ik heb ze hier in combinatie met SF170 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

er zijn wat offtopic posts "gearchiveerd"....

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquilly
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-07-2023
Onlangs een tiental zonnepanelen laten plaatsen. Direct bij oplevering 3 optimizers defect (SolarEdge), welke een week later zijn vervangen. Zit me niet helemaal lekker. Vooral als je na twee jaar je in een juridisch spanningsveld bevindt omtrent de vraag of een defect onderdeel nou wel of niet onder de garantie behoort te vallen. :/

(EDIT: Het lag toch niet aan de optimizers hoor ik nu. :F Bedankt voor jullie reacties, stelt me weer gerust!)

[ Voor 14% gewijzigd door Tranquilly op 04-04-2023 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Tranquilly schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:04:
Onlangs een tiental zonnepanelen laten plaatsen. Direct bij oplevering 3 optimizers defect (SolarEdge), welke een week later zijn vervangen. Zit me niet helemaal lekker. Vooral als je na twee jaar je in een juridisch spanningsveld bevindt omtrent de vraag of een defect onderdeel nou wel of niet onder de garantie behoort te vallen. :/
Zit toch 25 jaar fabrieksgarantie op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
Tranquilly schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:04:
Maak je geen zorgen, mijn installatie (17 panelen) is inmiddels 8 jaar oud. Vorige jaar had ik voor het eerst een defect. Een mailtje naar de installateur en 2 dagen later werd de optimizer kostenloos vervangen onder garantie. SolarEdge is wat duurder dan andere merken maar dat verdien je dus weer terug met de lange garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
hanev001 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:16:
[...]

Maak je geen zorgen, mijn installatie (17 panelen) is inmiddels 8 jaar oud. Vorige jaar had ik voor het eerst een defect. Een mailtje naar de installateur en 2 dagen later werd de optimizer kostenloos vervangen onder garantie. SolarEdge is wat duurder dan andere merken maar dat verdien je dus weer terug met de lange garantie.
Solaredge kan wel lang garantie geven (en hun RMA proces werkt prima kan ik inmiddels bevestigen!), maar je bent wel afhankelijk van je installateur of de vervanging al dan niet kostenloos is. Voltasolar rekening iets meer dan € 400,00 voor het vervangen van een optimizer (terwijl op het onderdeel zelf dus nog gewoon garantie zit). Ik viel er wel van achterover...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
rogervdh schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:35:
[...]

Solaredge kan wel lang garantie geven (en hun RMA proces werkt prima kan ik inmiddels bevestigen!), maar je bent wel afhankelijk van je installateur of de vervanging al dan niet kostenloos is. Voltasolar rekening iets meer dan € 400,00 voor het vervangen van een optimizer (terwijl op het onderdeel zelf dus nog gewoon garantie zit). Ik viel er wel van achterover...
Dat is volgens mij pure oplichting. De kosten daarvoor worden volgens mij ook door SolarEdge betaald. Maar zelfs als dat niet het geval is, is dat een belachelijk bedrag. De vervanging bij mij was kwestie van ladder neerzetten, dak op, vervangen. naar beneden, ladder opruimen.. Alles in 15 minuten en geheel kostenloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh
hanev001 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:00:
[...]

Dat is volgens mij pure oplichting. De kosten daarvoor worden volgens mij ook door SolarEdge betaald. Maar zelfs als dat niet het geval is, is dat een belachelijk bedrag. De vervanging bij mij was kwestie van ladder neerzetten, dak op, vervangen. naar beneden, ladder opruimen.. Alles in 15 minuten en geheel kostenloos.
Ik ben het volledig met je eens en ik heb ook echt wel actie ondernomen, maar het was toch akkoord geven op € 411,40 of 'zoek het maar uit'. Ik heb voor dat laatste gekozen. Zelf nieuwe optimizer aangevraagd via RMA bij Solaredge (kwam binnen een paar dagen uit (ik meen) Roemenië met GLS). Portal heb ik via een support ticket bij Solardege laten updaten.

In vernoemde prijs zit overigens € 102,85 (!) voorrijkosten...terwijl het bedrijf letterlijk 7,2 km bij mij vandaan zit. Ik heb er pittige e-mails aan gewijd, inclusief naar hoger geplaatste personen binnen hun organisatie, maar zonder enig resultaat. Jammer dat het zo moet. Dat zijn naar mijn mening klusjes die je monteurs laat doen als ze rond 14 uur klaar zijn met een nieuwe installatie en op de terugweg even 'n optimizer vervangen (tegen een schappelijke prijs of als stukje service voor het feit dat je in het verleden voor hun gekozen hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 23:32
Toch kost het dat gewoon. Als je het als installateur voor minder doet dat voorrijden geef je geld toe. Je moet officieel met zijn tweeën zijn bij gebruik van een ladder. En een beetje bus kost ook 1000 euro per maand. Je moet je zekeren etc. Nog maar los van het feit dat de meeste installateurs omkomen in het werk. Ik blijf bij mijn mening dat electronica op dak geen goede keus is. Je weet vooraf dat er in de gebruikstijd van een zonnepanelen installatie er vroeg of laat een stuk gaat niet anders dan een omvormer die binnen hangt geen 25 jaar mee gaat.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:16
M'n eerste foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAIAha21nltcBpwMAMaJ6mMtZzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DZKypHba6YsyUgYDHflagkjP.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJvH92PLbm-hHU7WN-z2-5RhiJs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZEB20OpSB3cddSSBdLRSasyy.png?f=fotoalbum_large
Leverancier gebeld en die gaf aan dat Solar Edge een reactietijd heeft van meer dan een week op dit moment. Installatie is 11 maanden oud.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKeurentjes
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-04 11:51
Gisteren de 4de optimizer (P405) van de 10 die ik in gebruik heb defect gegaan. Dit allemaal binnen 10 jaar. Installatie uit 2014. Optimizers defect in 2016, 2019, 2022 en nu weer. Optimizers in combi met SolarFrontier SFl7O-S Full Black Dunne film. Optimizers worden wel vergoed, maar vervanging vaak duurder. Mijn leverancier (TentenSolar) woont te ver weg om de vervanging te laten doen (voorrijkosten). Leverancier gooit het erop dat het ondertussen een oudere installatie is en dat er dus onderdelen kapot kunnen gaan! Vorige keer heeft mijn 'huisinstalalteur' er veel werk aan gehad. Lastige plaats, andere type optimizer, was niet direct makkelijk aan te sluiten, hulpstukken nodig en uiteindelijk een rekening van bijna € 400. :'( .

Wat mag je nu van SE en leverancier verwachten? Wie heeft ervaringen?

Uitval van 40% binnen 10 jaar in niet normaal? In combi met SolarFrontier SFl7O-S zie ik ook meer uitvalproblemen.
Ik denk er aan vandaag mijn rechtsbijstandsverzekering maar eens te bellen.

Suggesties hoe hiermee verder te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-05 16:18

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

toch maar even gekeken thuis. kijk er eigenlijk al best lang niet meer naar om, het werkt gewoon..

installatie van november 2015, nog geen enkele omvormer stuk.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
GKeurentjes schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:33:
Gisteren de 4de optimizer (P405) van de 10 die ik in gebruik heb defect gegaan. Dit allemaal binnen 10 jaar. Installatie uit 2014. Optimizers defect in 2016, 2019, 2022 en nu weer. Optimizers in combi met SolarFrontier SFl7O-S Full Black Dunne film. Optimizers worden wel vergoed, maar vervanging vaak duurder. Mijn leverancier (TentenSolar) woont te ver weg om de vervanging te laten doen (voorrijkosten). Leverancier gooit het erop dat het ondertussen een oudere installatie is en dat er dus onderdelen kapot kunnen gaan! Vorige keer heeft mijn 'huisinstalalteur' er veel werk aan gehad. Lastige plaats, andere type optimizer, was niet direct makkelijk aan te sluiten, hulpstukken nodig en uiteindelijk een rekening van bijna € 400. :'( .

Uitval van 40% binnen 10 jaar in niet normaal? In combi met SolarFrontier SFl7O-S zie ik ook meer uitvalproblemen.

Ik zou zeggen welkom bij de club en lees dit topic door.
In ieder geval worden de optimizers gratis omgeruild en ontvangt de gecertificeerde installateur een (kleine ?) vergoeding voor het vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door TvanW op 03-05-2023 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

De 20 panelen op een string omvormer met 4x5 panelen.

SE en SF is een slecht huwelijk gebleken

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@prein2 volgens je PVoutput heb je geen Solar frontier

Het is Solar frontier die routinematig p405 frituurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dudeness
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-04 16:49
Goedenavond,

Ik heb 12 SolarFrontier 170 en HD WAVE 2200 en 6 P405 Dual.

Ook ik heb problemen met de 2 P405Dual optimizers waardoor mijn systeem op 0 staat. Ik heb nu na heel lang mailen 4 stuks S500B gekregen.

Iemand deze al eerder gebruikt in combinatie met P405Dual? Ik heb vandaag 2 panelen even parallel op 1 S500B aangesloten, maar de nieuwe paring ziet de optimizer nog niet. Werkt dit niet en moet ik inderdaad per paneel een S500B gebruiken?

Of moet ik echt op zoek naar P405 omdat de S500B niet werkt met SolarFrontier wellicht?

Ben benieuwd of iemand dit weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Dudeness schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:48:
Goedenavond,

Ik heb 12 SolarFrontier 170 en HD WAVE 2200 en 6 P405 Dual.

Ook ik heb problemen met de 2 P405Dual optimizers waardoor mijn systeem op 0 staat. Ik heb nu na heel lang mailen 4 stuks S500B gekregen.

Iemand deze al eerder gebruikt in combinatie met P405Dual? Ik heb vandaag 2 panelen even parallel op 1 S500B aangesloten, maar de nieuwe paring ziet de optimizer nog niet. Werkt dit niet en moet ik inderdaad per paneel een S500B gebruiken?

Of moet ik echt op zoek naar P405 omdat de S500B niet werkt met SolarFrontier wellicht?

Ben benieuwd of iemand dit weet.
Je hoeft niet op zoek naar P405-optimizers. Die zijn ook lastig te vinden inmiddels denk ik. P405/P505 is compatible met S500B. Het kan zijn dat ze mogelijk voor elk paneel een eigen optimizer hebben gestuurd omdat de S500B in tegenstelling tot je P405-dual maar een enkel paar input MC4-connectoren heeft? Is op te lossen met MC4-splitters maar mogelijk is dat niet de manier waarop SE dat zelf oplost bij garantiezaken. Qua vermogen zous een S500B gewoon 2 parrallel geschakelde (let op dat ze absoluut niet serieel staan want dan wordt de spanning véél te hoog!) SF170 panelen aan moeten kunnen.

Mogelijk kan technical support je nog ondersteunen. In bepaalde gevallen moet ook het communicatieprotecol van je oude optimizers een update krijgen om de hele string incl. nieuwe optimizers aan de praat te krijgen. Dit is echter wel vrij uitzonderlijk moet ik zeggen en iets wat je niet zelf kunt vanuit de beheersomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Dudeness welke firmware / cpu is je omvormer.

Niet alle omvormers kunnen werken met de s serie. Soms na firmware update.

Niet zoeken naar p405. Dat is wachten op herhaling.

Je zal 5 werkende optimizers moeten hebben om überhaupt te starten. 6 is minimum wat er aangesloten hoort te zijn

[ Voor 24% gewijzigd door Ronald op 23-05-2023 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:16
utbone schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:33:
M'n eerste foutmelding:
Leverancier gebeld en die gaf aan dat Solar Edge een reactietijd heeft van meer dan een week op dit moment. Installatie is 11 maanden oud.
Omvormer is vandaag vervangen. Op de kop af nog net geen maand uitval. Wel met een hoop nagebel en uitvoerende partij op de huid zitten. Ging over een SE3000H-RWS00BE04 van nog geen jaar oud.

[ Voor 6% gewijzigd door utbone op 25-05-2023 14:27 ]

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-05 21:58
godfriedd schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:52:
[...]

Je hoeft niet op zoek naar P405-optimizers. Die zijn ook lastig te vinden inmiddels denk ik. P405/P505 is compatible met S500B. Het kan zijn dat ze mogelijk voor elk paneel een eigen optimizer hebben gestuurd omdat de S500B in tegenstelling tot je P405-dual maar een enkel paar input MC4-connectoren heeft? Is op te lossen met MC4-splitters maar mogelijk is dat niet de manier waarop SE dat zelf oplost bij garantiezaken. Qua vermogen zous een S500B gewoon 2 parrallel geschakelde (let op dat ze absoluut niet serieel staan want dan wordt de spanning véél te hoog!) SF170 panelen aan moeten kunnen.

Mogelijk kan technical support je nog ondersteunen. In bepaalde gevallen moet ook het communicatieprotecol van je oude optimizers een update krijgen om de hele string incl. nieuwe optimizers aan de praat te krijgen. Dit is echter wel vrij uitzonderlijk moet ik zeggen en iets wat je niet zelf kunt vanuit de beheersomgeving.
Mijn PV systeem bestaat uit 20 SolarFrontier panelen met 10 P405 optimizers. De opbrengst (ZO) is door de jaren heen 1kWh per Wp, dus uitstekend. Er is in de ochtens redelijk wat onregelmatige schaduw van bomen, daarom P405 optimizers.
De helft van de P405 optimizers op de panelen SolarFrontier 170 werkt niet meer. (2 panelen per optimizer)
De installateur wil ze vervangen maar ik vraag mij af of dat de oplossing is. Het is een structurele fout denk ik.
Zou een oplossing zijn:

* Een zwaardere optimizer Pxxx? Welke kan een hogere spanning aan?
* P405 per paneel, kan dat?
* De hoge en lage (schaduw) panelen splitsen en een omvormer gebruiken met 2 groepen.

Mijn installatie heeft 25Mwh opgebracht en is dus al terugverdiend. Ik wil van dit gedonder af en een structurele oplossing waarbij ik wel wat wil bijdragen.

SF moet met een oplossing komen want ik ga ervan uit dat ik niet de enige ben met deze problemen.
Ik lees dat SF170 en de P405 een slachte combinatie is. Vervangen van de P405 zal weer opnieuw storing geven. Is er al een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
P485 mag veel meer spanning hebben.

De fout is mijns inziens SF, die blijkbaar meer spanning kan maken dan blijkt uit datasheet.
Solaredge is vrij coulant met garantie… de kapotte optimizers zitten via installateur voor rma moeten kunnen. Ik weet niet of het dan p405, p485 is iets anders terug krijgt.

Of een van de s serie optimizers mag/kan zit even nagekeken moeten worden

[ Voor 54% gewijzigd door Ronald op 14-06-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Tomexergie schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:13:
[...]
SF moet met een oplossing komen want ik ga ervan uit dat ik niet de enige ben met deze problemen.
Ik lees dat SF170 en de P405 een slachte combinatie is. Vervangen van de P405 zal weer opnieuw storing geven. Is er al een oplossing gevonden?
Hoezo moet de oplossing van Solar Frontier komen :?
Het zijn toch SolarEdge optimizers die kapot gaan :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-05 21:58
TvanW schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:19:
[...]

correct ik bedoel SE

Ik dacht dat ik zelf reageerde, mijn naam is afgekort ook TvanW ha ha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKeurentjes
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-04 11:51

Update
Met rechtsbijstand over gesproken. In mijn geval duidelijk sprake van non-conformiteit. In overleg met rechtsbijstand afgesproken om met verwijzing naar non-conformiteit tot een minnelijke oplossing te komen.
Paar keer mailcontact met de installateur over gehad en steeds uit moeten leggen wat nu precies non-conformiteit is en dat dat wat anders is dan garantie (installatie is immers al 9 jaar oud). Hierbij werd er ook steeds naar producent van de zonnepanelen (Solar Fronties) en de optimizers verwezen (SolarEdge). Maar dat had ik uiteraard geen boodschap aan, ik had immers bij mijn installateur gekocht en niet bij Solar Frontier en Solar Edge. Toen ik mijn zaak uiteindelijk dreigde over te doen naar mijn rechtsbijstand kwam alles in een stroomversnelling. Voorstel gedaan om alle resterende oude optimizers op kosten van /door de installateur te laten vervangen (kosten optimizers en arbeidskosten/reiskosten). Installateur ging meteen akkoord en alles in no-time geregeld. Nu weer een goed werkende installatie zonder problemen.

DUS advies: laat je niet afschepen, onderneem actie. :)

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-05 22:08
MichelKlok schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:41:
Ik kan het toch sterker vertellen: Onze installatie is van 2017 en van de 12 optimizers zijn er in de afgelopen 2,5 jaar al 5 optimizers gesneuveld. De eerste paar jaar hebben we geen problemen met de installatie gehad.

Iedere keer werd dat netjes door de installateur opgelost, maar bij de vervanging van de vijfde optimizer kwam toch wel naar boven dat er iets structureel mis was. Bij het aanmelden van die nieuwe optimizer bleef de omvormer in een loop hangen en weigerde hij de nieuwe en bestaande optimizers te leren kennen. Na enige tijd kwam er wel alsnog leven in, maar klapte de omvormer er regelmatig spontaan uit. Conclusie: de omvormer zelf is kaduuk. Na vervanging, nu zo'n vier maanden geleden werkt de installatie, incl. optimizers weer naar behoren (even afkloppen).
Sinds gisteren is optimizer nummer zes stuk. De helft van de optimizers is dan in een periode van ruim zes jaar vervangen…

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
TvanW schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:19:
[...]

Zo eenvoudig is het niet. Volgens Solar frontier zou de spanning uit het paneel niet zodanig hoog moeten worden dat de p405 geroosterd wordt.

Dat de p485, die hogere spanning aan kan het wel overleeft is toch echt een teken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:35:
[...]

Zo eenvoudig is het niet. Volgens Solar frontier zou de spanning uit het paneel niet zodanig hoog moeten worden dat de p405 geroosterd wordt.

Dat de p485, die hogere spanning aan kan het wel overleeft is toch echt een teken…
Dan moet de oplossing toch van SE komen want die adviseerde de p405 bij deze panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@TvanW welke van de 2 componenten houdt zich blijkbaar niet aan de gegeven technische specificaties.

Het paneel.

SolarEdge is er wat mij betreft coulant over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:16:
@TvanW welke van de 2 componenten houdt zich blijkbaar niet aan de gegeven technische specificaties.

Het paneel.

Dat is mij niet duidelijk. Wie zegt dat en is daar bewijs van ?
Overigens is het zo dat, in ieder geval de P405, ook veel uitval heeft met andere panelen dan Solar Frontier.
Hiervan is genoeg te vinden in dit topic.

[ Voor 24% gewijzigd door TvanW op 08-09-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snyper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 20:23
Mijn installatie bestaat uit een SE15k omvormer en A) string met 16 P600, P650 en P701 optimizers + B) een string met 15 S1000 optimisers. De laatste string is van een paar maanden geleden.
Oorspronkelijk waren het 2 strings met P600, P650 en P701 optimizers. Totaal 30 stuks. 60 panelen.
De reden: steeds 2 panelen per optimizer drukt de kosten (per paneel) behoorlijk.
Vanaf 2017 zijn in acht jaar een viertal optimizers gesneuveld. Dat is dus 13% toch aardig wat.

Nog een ander dingetje (beetje off topic):
Ik wilde de helft van de panelen 290Wp vervangen door ( nu erg goedkope) 425 Wp glas-glas panelen en was dus aangewezen op de nieuwste S1000 optimizers. Volgens Solaredge moest ik dan de omvormer ook vervangen door de SE16k. Echter de oude SE15k werkte gewoon! :)

SJoepie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesjand
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-05 20:56
PhilipsFan schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 04:00:
[...]

Maar met micro-omvormers is het nooit zo dat bij 1 defect je hele productie plat ligt. Als je hartje zomer 5 weken moet wachten op een nieuwe omvormer, dan is dat natuurlijk doodzonde. Bij mijn Enphase-installatie kan er ook wel een micro kapot gaan, maar de overige 9 werken dan gewoon door.
Dat is bij SE optimizers toch ook zo? 1 kapot rest blijft werken?
Maar ik lees ook veel over kapotte SE optimizers
(sta nu ook voor de keuze Solaredge of Enphase.)
Problemen met SE kan natuurlijk opgelost zijn maar dat weten we pas over paar jaar want dan kijk je terug naar nu.

Maar goede studies hoeveel het scheelt?
Kreeg dit door van installateur https://www.solarquotes.c...s-or-optimisers-worth-it/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Laatst online: 29-05 20:03
@keesjand
Bij SolarEdge heb je een minimaal aantal panelen in de zon nodig (met werkende optimiser).

Er worden nog wel eens slecht ontworpen systemen geinstalleerd, bijvoorbeeld een veel voorkomend slecht ontwerp is de beruchte 8+8 oostwest steil dak met S440 optimisers en 3 fase omvormer. Die by design al te weinig panelen in de zon heeft en smorgens en eind van de middag slecht werkt. Als daar ook nog een optimiser kapot gaat wordt het nog veel meer drama (flink negatief effect op de rest van de panelen)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@keesjand met de sneeuw laatst had ik een bak panelen die onvoldoende gaven om de optimizer wakker te houden. Systeem bleef gewoon in productie op 8 van de 20.

Optimizers hebben gewoon een bypass.

Artikel lijkt redelijk genuanceerd, maar slaat plank mis op half cell. Dat geeft in de meeste residentiële systemen 0 voordeel op een string omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Laatst online: 30-05 23:45

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Vandaag ook een S500 optimizer ontvangen. Net geen twee jaar oud. Feest, mocht weer het dak op. Historische paneel opbrengst gegevens zijn nu verloren gegaan. Is daar nog een oplossing voor? Hele idee van paneel monitoring gaat daarmee toch wel verloren. Het doel van optimizers is dan meer optimizer monitoring?
Ik heb de defecte nog even nagemeten. Deze heeft een kortsluiting aan de paneel zijde. Een goed exemplaar hoort aan de uitgang 130uF en aan de paneelkant 64uF te meten. Symptoom was 0V 'safetyspanning'.
Optimizer heeft van binnen flinke brand sporen en is dus extreem heet geworden. Defecte optimizers dus niet op je dak laten zitten!

[ Voor 14% gewijzigd door xah5kiDe op 18-02-2024 00:59 ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 14:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juYyNpVNYq1Aqad0sE3tLM1V8SU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uwV0FdUezxYrFTBYArreOFKf.png?f=fotoalbum_large
Hier een SolarEdge SE4000H omvormer met optimizers.

Paneel 1.1.5 heeft waarschijnlijk een kapotte optimizer. Gemeld bij SolarEdge en die sturen een nieuwe.

Het valt me op dat de hele bovenste rij flink achterblijft. Kan dat door die ene defecte optimizer komen? Iemand andere ideeën wat er aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 06:33
FastForwardNL schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:15:
[Afbeelding]
Hier een SolarEdge SE4000H omvormer met optimizers.

Paneel 1.1.5 heeft waarschijnlijk een kapotte optimizer. Gemeld bij SolarEdge en die sturen een nieuwe.

Het valt me op dat de hele bovenste rij flink achterblijft. Kan dat door die ene defecte optimizer komen? Iemand andere ideeën wat er aan de hand kan zijn?
Zonder foto van de daadwerkelijke installatie ernaast is het lastig gokken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 06:33
Ronald schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:16:

Het paneel.

Dat ligt echt aan de spanningspieken van SF ja.
Ik heb net 21 gebruikte SF170 gekocht op MP en die gaan allemaal met een eigen S500B op mijn omvormer, dat is wat de SE designer nu aangeeft.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Vandaag tweede optimizer gesneuveld in een jaar. Omdat ik zelf heb geïnstalleerd moet ik zelf vervangen. Het RMA proces verlangt dat je een foto van de optimizer maakt, inclusief het serienummer. Dat betekent dat ik de komende jaren nog 34 keer het dak op mag (Ik heb 17 panelen). Of ben ik nu erg pessimistisch?
Ik kan natuurlijk een extra optimizer aanschaffen voor eigen voorraad.
Tip voor iedereen die zelf aanlegt, neem foto's van al je optimizers voordat je ze monteert! Grote kans dat je dat nodig zult hebben de komende jaren. En als ze stuk zijn, worden ze loei en loei heet bij zon dus monteer ze niet in de buurt van brandbare materialen! De paneel zijde kan namelijk niet gezekerd worden en alle warmte gaat in de defecte optimizer zitten. Ik heb de vorige volledig open gemaakt en heb de brandsporen gezien...

Theo

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:35

Smoke

Maverick Reploid

In de praktijk heb je geen foto's nodig, gewoon case inschieten bij SolarEdge of op de chat aanvragen en je krijgt een nieuwe.

• hanev001
xah5kiDe schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:08:
Vandaag tweede optimizer gesneuveld in een jaar. Omdat ik zelf heb geïnstalleerd moet ik zelf vervangen. Het RMA proces verlangt dat je een foto van de optimizer maakt, inclusief het serienummer. Dat betekent dat ik de komende jaren nog 34 keer het dak op mag (Ik heb 17 panelen). Of ben ik nu erg pessimistisch?
Ik kan natuurlijk een extra optimizer aanschaffen voor eigen voorraad.
Tip voor iedereen die zelf aanlegt, neem foto's van al je optimizers voordat je ze monteert! Grote kans dat je dat nodig zult hebben de komende jaren. En als ze stuk zijn, worden ze loei en loei heet bij zon dus monteer ze niet in de buurt van brandbare materialen! De paneel zijde kan namelijk niet gezekerd worden en alle warmte gaat in de defecte optimizer zitten. Ik heb de vorige volledig open gemaakt en heb de brandsporen gezien...
Je bent inderdaad erg pessimistisch. Ik heb ook 17 panelen en ze liggen al bijna 10 jaar. In die tijd heb ik slechts 1 optimizer moeten laten vervangen wegens defect. Dus jouw 2 in een jaar is een grote uitzondering.

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Smoke schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:09:
In de praktijk heb je geen foto's nodig, gewoon case inschieten bij SolarEdge of op de chat aanvragen en je krijgt een nieuwe.
Bedankt voor de tip. Hoop hem niet meer nodig te hebben :). Geloof natuurlijk ook niet echt dat ze alle 17 stuk gaan. Maar vertrouwen in de kwaliteit is wel weg. Mogelijk een slechte batch. Er is niets wat je verkeerd kunt doen bij het installeren.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
xah5kiDe schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:40:
[...]

Bedankt voor de tip. Hoop hem niet meer nodig te hebben :). Geloof natuurlijk ook niet echt dat ze alle 17 stuk gaan. Maar vertrouwen in de kwaliteit is wel weg. Mogelijk een slechte batch. Er is niets wat je verkeerd kunt doen bij het installeren.
Er is genoeg wat verkeerd kan gaan bij installatie. Mogelijk niet het aansluiten van de connectoren want dat is wel erg makkelijk gemaakt maar bijvoorbeeld het niet respecteren van de omliggende vrije ruimte voor ventilatie of het aanleggen van inductielussen in de bedrading is iets wat zeker mee kan helpen bij het voortijdig overlijden van een optimizer.

Overigens vind ik het uitvalpercentage zelf ook wel aan de hoge kant hoor en het verschilt een beetje van type tot type maar 100% uitval zal het zeker niet zijn. Ik heb er ca 1500-2000 in beheer en ik denk dat ik qua uitval op 2-3% zit. Wel te hoog, maar niet zo extreem als jij schetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 31-05 12:27
Hier een installatie waar onlangs de 5de optimizer defect is geraakt. Totaal 32 stuks, installatie is nu drie jaar oud. Dat is een uitvalpercentage van 16% in drie jaar, wat me best hoog lijkt.

Het betreft 32x 370Wp bifacial panelen met 32x S440 optimizer op plat dak (10graden tilt, 17 panelen zuid, 15 panelen noord) met een SE10K omvormer. Ik weet niet precies hoe ze aangesloten zijn, volgens de app is het 1 string. Er komen 4 DC kabels binnen (2x zwart en 2x rood), die op de 4 aansluitpunten van de omvormer zitten.

De eerste twee optimizers heeft de leverancier kostenloos vervangen. Bij de derde wilden ze 200 EUR rekenen voor vervanging, maar is uiteindelijk ook kostenloos gedaan (overeenkomst was inclusief 10jr service).

Zelf heb ik al wat met SolarEdge designer ontworpen, en daar wordt nu ook nog de S440 aangeraden.

Wat kan deze hoge uitval veroorzaken, of wat kan ik doen om daarachter te komen/op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:35

Smoke

Maverick Reploid

Dat zijn dus 2 strings, waarvan 1 te kort is (15 ipv 16). Zijn alle uitgevallen optimizers op dezelfde orientatie? Als die namelijk allemaal in die string van 15 zitten is daar al een designfout gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Smoke schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:02:
Dat zijn dus 2 strings, waarvan 1 te kort is (15 ipv 16). Zijn alle uitgevallen optimizers op dezelfde orientatie? Als die namelijk allemaal in die string van 15 zitten is daar al een designfout gemaakt.
4 Op noord, 1 op zuid.

Edit: De strings zijn inderdaad 15x op noord, 17x op zuid. Wat zou de beste oplossing zijn? Alles maar in serie zetten door de strings te koppelen bij de omvormer, of moet de volgorde op het dak anders?

[ Voor 48% gewijzigd door Thorsd op 07-04-2025 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:01
Check in designer of het in 1 string kan.
Ik vermoed van wel. Ik heb 32 panelen op oost/west in 1 string.

Hier ook al 1 defect gehad paar jaar terug en ik zie nu net dat ik er waarschijnlijk weer 1 stuk heb.
Dus in 9 jaar 2 optimizers defect en ook de omvormer is al vervangen 2 jaar terug.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Op een 10K mag dat ongeacht aangesloten vermogen als 1 string omdat de 10K geen 15A @750V kan trekken.

Hoeveel strings het volgens de app is zegt niets. Ik heb 1 fysieke string geconfigureerd als 3 in de app.

@Thorsd omvormer uitschakelen, dan spanning er af. Strings los en koppelen zou moeten werken. Mogelijk moet er een pairing van de optimizers gestart worden met de nieuwe configuratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Laatst online: 29-05 20:03
Ronald schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 06:45:
Op een 10K mag dat ongeacht aangesloten vermogen als 1 string omdat de 10K geen 15A @750V kan trekken.

Hoeveel strings het volgens de app is zegt niets. Ik heb 1 fysieke string geconfigureerd als 3 in de app.

@Thorsd omvormer uitschakelen, dan spanning er af. Strings los en koppelen zou moeten werken. Mogelijk moet er een pairing van de optimizers gestart worden met de nieuwe configuratie.
2x rood en 2x zwart. Lijkt me toch duidelijker dat het nu 2 strings zijn.
Met alles in 1 string, klopt het max vermogen per string dan nog?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
busscherski schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:58:
[...]

2x rood en 2x zwart. Lijkt me toch duidelijker dat het nu 2 strings zijn.
Met alles in 1 string, klopt het max vermogen per string dan nog?
Max string vermogen is alleen een ding bij omvormers met voldoende vermogen om meer dan 15A te kunnen trekken.

Je mag dus op een SE5000H meer string vermogen hebben dan een SE6000H.

Dito met een SE10K VS SE12.5K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Bedankt, volgens de designer kan het inderdaad allemaal op 1 string.

Nog een vraag over de bevestiging van de optimizers, een flink aantal zitten nu per 2 met 1 bout op het frame. Vanuit thermish oogpunt lijkt me dat niet ideaal. Ik kan in de documentatie niets vinden of dat expliciet aan- of afgeraden wordt. Wordt dat wel vaker gedaan of is dat eigenlijk een no-go?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Thorsd dat zit in de installateur basis training; zie edge academy

Pagina: 1 2 3 Laatste