Toon posts:

Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:58

BlueTooth76

Let the sun shine!

Topicstarter
Als eigenaar van een 15 maand oud SolarEdge systeem met 68 optimizers en 2x 8kW omvormers lees ik toch regelmatig over uitval en problemen met zowel optimizers als omvormers en ben ik wel benieuwd geraakt naar de ervaringen van anderen.

Om andere topics niet teveel met deze discussie te vervuilen heb ik dit topic aangemaakt.

Dit topic is om praktijkervaringen omtrent defecten uit te wisselen van zowel installateurs als gebruikers / eigenaren van SolarEdge systemen.

En liggen die defecten dan aan het product of zijn er fouten gemaakt bij het ontwerp of bij de installatie? En hoe zijn de ervaringen met de nieuwe "displayloze" omvormers?

Volgens mcelectrical.com ligt de uitval van SolarEdge optimizers in de eerste 5 jaar na plaatsing op zo'n 1,7% en bij omvormers op zo'n 11%.

Bij zonnepanelen is een uitval van zo'n 0,05% per jaar vrij gemiddeld als ik wat rondkijk, waarmee de kans dat optimizers uitvallen zo'n 7x hoger is dan dat een paneel stuk gaat. Daarmee zou de kreet "optimizers zijn vooral handig om te zien welke optimizer stuk is" wel redelijk kloppen.

Maar kloppen die cijfers?

Heb je ervaringen of betrouwbare informatie? Deel ze hier!

Probeer ook specifiek te zijn qua jaar van plaatsing, model en generatie optimizer, ligging, omvormer, etc.
En hou het gezellig, graag geen "rants" plaatsen, daar is niemand bij gebaat.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:50

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Hier in 3 jaar tijd 3 optimizers kapot, gloeiend heet. Alle vermogen vh paneel werd omgezet in warmte. Uitlezing nul watt.
Mijn installateur maakt dan een ticket aan en stuurt gelijk nieuwe op (P350) Alles onder garantie. Ik heb ze nu geaard aan het paneel frame (ze zaten op de kunststof bakken die onder de panelen zitten.) Omdat ik er vrij makkelijk bij kan heb ik ze zelf vervangen en de nieuwe nummers naar hem gemaild i.v.m. software aanpassing. Het laatste jaar gelukkig geen problemen meer gehad. Met een schuin dak is dit heel vervelend natuurlijk.

Bij een maat die een HD wave 4 k heeft hangen was de omvormer na zeg een half jaar kapot, na 2 weken een nieuwe, die niet zoveel later ook sneuvelde. (oorzaak onbekend) De 3e heeft het gelukkig langer vol gehouden zeker een jaar of 2. Nu hangt er daar wegens uitbreiding een 8k 3 fasen Solar edge die nog maar zeer kort draait.

Dus ja, er gaat wel eens iets stuk bij SE.... :'(

Hier hangt nu een 5k HD die al c.a. 4 jaar zonder problemen draait nieuw uit de doos. (was daarvoor een oude 4 k SE die zeker een jaar of 4 goed gedraaid heeft)
Ben wel blij met de automatische vonk blussing die ingrijpt als er in de bedrading of stekkers problemen zijn. Deze staat trouwens standaard uit, moet je dus wel even inschakelen. De uitlezing per paneel kan ook heel handig zijn als er iets in de junction box van een paneel niet goed gaat, is bij een vriend hier in de buurt al 2 keer gebeurd, maar dat is een beetje offtopic.

De kabeltjes tussen optimizer en paneel welke er nu tussen zitten

[Voor 26% gewijzigd door Gasschuif op 10-12-2019 16:42]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Topicstarter
Gasschuif schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:25:
Hier in 3 jaar tijd 3 optimizers kapot, gloeiend heet. Alle vermogen vh paneel werd omgezet in warmte. Uitlezing nul watt.
Mijn installateur maakt dan een ticket aan en stuurt gelijk nieuwe op (P350) Alles onder garantie. Ik heb ze nu geaard aan het paneel frame (ze zaten op de kunststof bakken die onder de panelen zitten.) Omdat ik er vrij makkelijk bij kan heb ik ze zelf vervangen en de nieuwe nummers naar hem gemaild i.v.m. software aanpassing. Het laatste jaar gelukkig geen problemen meer gehad. Met een schuin dak is dit heel vervelend natuurlijk.

Bij een maat die een HD wave 4 k heeft hangen was de omvormer na zeg een half jaar kapot, na 2 weken een nieuwe, die niet zoveel later ook sneuvelde. (oorzaak onbekend) De 3e heeft het gelukkig langer vol gehouden zeker een jaar of 2. Nu hangt er daar wegens uitbreiding een 8k 3 fasen Solar edge die nog maar zeer kort draait.

Dus ja, er gaat wel eens iets stuk bij SE.... :'(

Hier hangt nu een 5k HD die al c.a. 4 jaar zonder problemen draait nieuw uit de doos. (was daarvoor een oude 4 k SE die zeker een jaar of 4 goed gedraaid heeft)
Ben wel blij met de automatische vonk blussing die ingrijpt als er in de bedrading of stekkers problemen zijn. Deze staat trouwens standaard uit, moet je dus wel even inschakelen. De uitlezing per paneel kan ook heel handig zijn als er iets in de junction box van een paneel niet goed gaat, is bij een vriend hier in de buurt al 2 keer gebeurd, maar dat is een beetje offtopic.
Dat soort verhalen bedoel ik inderdaad ;) Ze zullen er bij andere merken ook wel zijn maar 3 optimizers stuk is wel veel.

De P350 is al een wat "oudere" optimizer toch? Ik begrijp uit je reactie dat de set uit 2016 is?

Bij mij zijn de optimizers allemaal op de montagerails geschroefd. Ik kan me voorstellen dat dat (naast aarding) voor een betere warmteafvoer zorgt van de optimizers.

Die "arc detection" moet ik nog eens inschakelen, dan moet de behuizing open om de knoppen te bedienen volgens mij?
Uiteraard. Misschien kan ik die op een later moment nog eens verwerken in een v2 van de OP.

[Voor 23% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-12-2019 16:48]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Gasschuif

Gasschuif

BlueTooth76 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:42:
[...]

Dat soort verhalen bedoel ik inderdaad ;) Ze zullen er bij andere merken ook wel zijn maar 3 optimizers stuk is wel veel.

De P350 is al een wat "oudere" optimizer toch? Ik begrijp uit je reactie dat de set uit 2016 is?

Bij mij zijn de optimizers allemaal op de montagerails geschroefd. Ik kan me voorstellen dat dat (naast aarding) voor een betere warmteafvoer zorgt van de optimizers.

[...]

Uiteraard. Misschien kan ik die op een later moment nog eens verwerken in een v2 van de OP.
Net even nagekeken, maart 2015 de eerste setup met SE 4k en 20 P350.
Arc detection kun je via het menu inschakelen (enable zetten).

[Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 10-12-2019 16:52]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Roadrunnertoao
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-03 19:49
Solaredge systeem uit 2016 met optimizers en Sunpower panelen. Nog geen enkel probleem gehad.

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-03 17:15
Hier ook een installatie van eind 2016: 24 BenQ 260w panelen / optimizers met SE5000 omvormer, nog geen enkel probleem.

[Voor 5% gewijzigd door SlasZ op 10-12-2019 17:19]

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-02 17:22
Met een 6 maanden oud systeem tel ik helemaal niet mee als het om betrouwbaarheid gaat natuurlijk.
Maar voor de vollledigheid:

Sinds juli 2019, 28 P370 optimizers op een SE10K (zonder display).

Tot dusverre geen enkel probleem.

[Voor 10% gewijzigd door FD2 op 10-12-2019 21:00]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:51
System van maart 2015. Se 3500 met 12 panelen en optimizers. Geen problemen.

• No Hands
  • Laatst online: 11:32
Oktober 2015, 24 optimizers en se5K, niets aan de hand.

Ik heb gewerkt bij een zonnepanelen installateur waar ook SE dagelijks werd geïnstalleerd en het uitvalpercentage was wisselend. Het kon een maand of wat vaker zijn dan andere maanden. Alsof het per batch gemaakte optimizers wisselde ofzo.
Omvormers maar sporadisch stuk, niet vaker dan Solis, Omnik, Chint, etc. Wel vaker dood uit de doos. Bijna nooit tijdens gebruik defect geraakt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-03 21:02
In totaal 24 installaties zichtbaar in mijn portaal.
Installatie 1: Medio 2016 geplaatst, 76 stuks P600. In 2018 1 stuks defecte optimizer.

Installatie 2: Mei 2018 geplaatst, 20 stuks P370, binnen 3 maanden na installatie 2 defecte optimizers gehad.

Installatie 3: Mei 2019 geplaatst, 3 stuks Synergy 82.8K, één stuks secondary unit defect uit de doos.

De rest van de installaties functioneert tot op heden probleemloos.

Voor de rest schroeven wij veel Solax omvormers weg, voor het geld is het een prima omvormer.
In vergelijking met de grote merken ben je minder flexibel met de designs, parallelle strings op 1 tracker kan niet bij een Solax, overdimensioneren mag slechts tot 10%.
En het monitoring portaal is brak, geen geheugen in de omvormer, geen internet is geen logging.

Doe mij dan maar een SMA of SolarEdge. :Y

[Voor 32% gewijzigd door 205Gutmann op 11-12-2019 19:51]

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Topicstarter
Wat overigens ook wel interessant is, is de monitoring per paneel.
Accuracy of the SolarEdge Monitoring System,
Technical Note

Measurement Accuracy

All measuring devices inside the SolarEdge hardware have a ±2.5% accuracy. This means that each direct measurement (i.e. voltage or current) may have a deviation of up to 2.5% from the actual value.
Values like energy, which aren’t measured directly but calculated from several direct measurements, have a ±5% accuracy.
These accuracies are within the requirements of EU and US regulations for PV monitoring applications which are not used for revenue calculation (equipment used for revenue calculation (i.e. energy meters) typically have a ±2% or ±0.5% accuracy).
If a meter is installed at the site, it records energy with certain accuracy. The difference between the value displayed in the monitoring portal and the value displayed on the meter depends on the SolarEdge accuracy and the meter accuracy, and may be greater than the SolarEdge accuracy.
bron: https://www.zonnepanelen....dge-Monitoring-System.pdf

Waar ik vandaag aan dacht: er wordt vaak genoemd dat SolarEdge zo fantastisch is omdat het de degradatie per paneel zou compenseren.

Maar hoe groot zijn die verschillen in degradatie eigenlijk echt?
En hoeveel invloed heeft dat op de opbrengst in verhouding tot de extra kosten van het SolarEdge systeem met optimizers van €50 per stuk?

SolarEdge heeft eigenlijk belang bij die onnauwkeurige waarden, op die manier lijkt het namelijk ook echt alsof er veel verschil zit in de opbrengst per paneel en dat het systeem dat opvangt.

En dat terwijl het gewoon een afwijking is in de meting door de optimizers.

Of denk ik nu te "evil"? ;)

[Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-01-2020 13:22]

• frank65
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-01 17:36
Hier anderhalf jaar installatie (17 panelen 360Wp met P370 optimiser).
Vorig jaar jan 2019 een optimiser defect en vervangen.
Nu (jan 2020) weer een optimiser defect. Storing aangemeld.

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-12-2022
Hier 14 panelen op een HD wave 4K sinds juni 2019. Tot nu toe geen problemen. Gisteren lag wel de server van SE plat.
Ik zou wel eens twee identieke opstellingen naast elkaar willen zien met een SE omvormer met optimisers en een SMA. De SMA heeft ook iets van shade controle, dacht ik.
In mijn nieuwe huis komt in ieder geval geen SE meer, maar alleen omdat ik daar met 2 schuine daken op ZW en ZO niet echt veel schaduw heb.

• holl
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-03 12:09
.. erg goed in de op.. dubbel dus

[Voor 82% gewijzigd door holl op 27-01-2020 22:10]

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:30
holl schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:05:
https://www.mcelectrical....nverter-optimiser-review/

Deze auteur heeft veel data over uitval. Ook individuele monitoring lijkt vaak uitgeschakeld te zijn
Zou wel wat zijn voor in de OP niet? ;)

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-02 19:14
Eind November 2014 heb ik 10 260 Wp panelen met P350 optimizers geplaatst op een SE3000 omvormer. In Juli 2017 is 1 optimizer uitgevallen en heb daarvoor een nieuwe opgestuurd gekregen. Sindsdien geen problemen meer gehad.

• No Hands
Gasschuif schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:25:
Ik heb ze nu geaard aan het paneel frame (ze zaten op de kunststof bakken die onder de panelen zitten.)
Toen ik het las dacht ik, die moeten toch altijd geaard zijn op het frame ofzo. Maar daar staat niks over in de montagehandleiding volgens mij, ik kon het iig niet terugvinden.

• Gasschuif

Gasschuif

No Hands schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:39:
[...]

Toen ik het las dacht ik, die moeten toch altijd geaard zijn op het frame ofzo. Maar daar staat niks over in de montagehandleiding volgens mij, ik kon het iig niet terugvinden.
Mijn panelen zijn niet geaard, zijn gemonteerd op kunststof. Nu hebben panelen en optimizers in ieder geval de zelfde potentiaal. Heb er ook niet zoveel over kunnen vinden, maar in mijn geval nu al 2 jaar gedraaid zonder problemen.

• paulelektro
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-03-2022
Hoi,

1 installatie met solar edge aangelegd (SE8K, 28x 310Wp paneel, mei 2019):
* na plus minus half jaar viel de communcatie weg tussen de omvormer en het internet, oorzaak was een kapotte communicatie print in de omvormer
* na twee weken een nieuwe geinstalleerd met de belofte van SE dat de gegevens terug zouden komen van voor de uitval, dit heeft bijna een maand geduurd (en de nodige herinneringen richting SE helpdesk)
* loopt nu nog steeds een case omdat de opgetelde vermogens niet kloppen in de app,

Met optimizers (nog) geen problemen gehad buiten dat deze zich een paar keer niet allemaal aanmelden (was vlak voordat de comm. print uitviel, symptoom?).

Grote vraag die ik heb: wat gebeurt er na 10 jaar met deze elektronica op een plek waar de temperatuur swing van -10 naar + 100 graden is en waar vocht vrij spel heeft. Vanuit de elektronica industrie weet ik dat uitvalspercentages snel oplopen naarmate de jaren verstrijken onder dit soort omstandigheden (of je moet extreme maatregelen gaan nemen om dit te voorkomen, iets wat bij een product van 4-5 tientjes niet snel zal gebeuren omdat de kostprijs enorm stijgt).

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:45

bonzz.netninja

Niente baffi

Solaredge omvormer en 8x optimizers hiero, ligt er nu 3 jaar op. Nooit problemen gehad.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• hanev001
  • Laatst online: 10:51
paulelektro schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:50:
Hoi,

1 installatie met solar edge aangelegd (SE8K, 28x 310Wp paneel, mei 2019):
* na plus minus half jaar viel de communcatie weg tussen de omvormer en het internet, oorzaak was een kapotte communicatie print in de omvormer
* na twee weken een nieuwe geinstalleerd met de belofte van SE dat de gegevens terug zouden komen van voor de uitval, dit heeft bijna een maand geduurd (en de nodige herinneringen richting SE helpdesk)
* loopt nu nog steeds een case omdat de opgetelde vermogens niet kloppen in de app,

Met optimizers (nog) geen problemen gehad buiten dat deze zich een paar keer niet allemaal aanmelden (was vlak voordat de comm. print uitviel, symptoom?).

Grote vraag die ik heb: wat gebeurt er na 10 jaar met deze elektronica op een plek waar de temperatuur swing van -10 naar + 100 graden is en waar vocht vrij spel heeft. Vanuit de elektronica industrie weet ik dat uitvalspercentages snel oplopen naarmate de jaren verstrijken onder dit soort omstandigheden (of je moet extreme maatregelen gaan nemen om dit te voorkomen, iets wat bij een product van 4-5 tientjes niet snel zal gebeuren omdat de kostprijs enorm stijgt).
SolarEdge geeft standaard 12 jaar garantie op de omvormer en 25 jaar op de Optimizers.
Zij hebben er blijkbaar vertrouwen in dat het door jouw genoemde probleem niet vaak zal voorkomen.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 11:57

AMDFreak

Intel is zo..

In mei 2016 15 zonnepanelen laten plaatsen icm SolarEdge 4k 1 fase omvormer
Medio januari 2020 viel het mij op dat 1 zonnepaneel toch wel heeel erg achterbleef qua productie.

Dit gemeld bij de installateur, welke een ticket heeft aangemaakt bij SolarEdge.
halverwege maart 2020 is de optimizer dan ook daadwerkelijk vervangen, dit was voor de installateur (2 man) toch pak en beet een uurtje werk. Hij gaf aan dat hij hiervoor een vergoeding kreeg van € 125,-.

Ik durf alleen niet te zeggen welke type optimizers er onder liggen.

15x Jinko 265Wp = 3975Wp @ SE4000 - Zuid 35 PV output

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-03 15:52
Ik heb eind februari 48 zonnepanelen laten plaatsen met 48 P370 optimzers en een 15k Omvormer.
De omvormer is na 2 weken al vervangen omdat deze vol met storingen zat. Hierna geen problemen meer gehad.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 22:11
Ik heb vooral ervaringen te delen over een pre-HD-wave omvormer en de ingebouwde optimizers van JA Solar panelen...

Systeem was opgeleverd op 3 februari 2016: SE3000 omvormer met 9 JA Solar panelen met ingebouwde optimizers. Op 12 april 2016 kwamen hier nog twee panelen bij. Zowel de omvormer als 3 van de 11 panelen hebben problemen vertoond.
Samenvatting:
  • Omvormer heeft tweemaal problemen gehad. De eerste keer is hij geprepareerd, de tweede keer vervangen door een nieuwe. De nieuwe doet het prima.
  • Eén paneel deed het in eerste instantie niet. Die is een week na plaatsing kortstondig kortgesloten en deed het daarna opeens wel.
  • Eén paneel is tot twee keer toe midden op de dag uitgevallen. Vervolgens is daarvan de optimizer gebypassed met een externe P300 optimizer. Na het bypassen is de output van dit paneel met 10% toegenomen en heeft hij geen problemen meer vertoond.
  • Eén paneel is door een defecte optimizer een tijdlang helemaal uitgevallen. Die optimizer werd gloeiend heet. Dit paneel is gerepareerd en de optimizer gebypassed.
Volledige timeline:Om met een positieve noot af te sluiten:
Jerrythafast schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:22:
Trouwens niets dan lof voor de garantie van SolarEdge. De installateur is ook al 3x langs geweest om een defecte ingebouwde optimizer te fixen of te by-passen. Het aantal storingen is me tegengevallen, maar het wordt wel allemaal gratis gefixt en dat is wel een geruststelling.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online

TvanW

Westerwolde - Groningen

Sinds juli 2016 27 SF170 met 14 P405 optimizers in juli 2017 uitbreiding naar 40 SF170 met 20 P405 optimizers.
Geen problemen met de omvormer, met de optimizers des te meer er zijn er al 8 vervangen. :(
Ondanks dat er 25 jaar garantie op de optimizers zit ben ik het ondertussen wel goed zat (en ik denk mijn leverancier ook).
Ik zoek eigenlijk een permanente oplossing...als het werkt is het mooi systeem, heb spijt dat ik zo'n duur systeem heb gekocht....deze duurkoop is een miskoop :(
Iemand ideeen :?

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

• tegeletsen
  • Laatst online: 28-04-2020
Vorig jaar door Zonneplan 11 zonnepanelen met een omvormer van Solaredge laten plaatsen.
1 Jaar en 4 dagen (12 april) later stopt mijn omvormer ermee.
Dus niet blij.
Reden van defect is onbekend, de omvormer hangt gewoon op zolder en niemand komt er aan.

Nu moet ik wachten tot 8 mei, dan wordt een een nieuwe omvormer geplaatst.

Een maand zonder opbrengst.

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-03 21:02
De laatste weken hebben wij het ook wat drukker met optimizers vervangen.
De afgelopen 4 weken 11 stuks, waarvan 6 stuks sinds oktober 2019 in gebruik.
Eén hiervan ging niet meer terug in safe dc modus bij het uitschakelen van de omvormer. Iets waarvan SolarEdge beweert wat nooit gebeurd. :F
Dit probleem zijn we op het spoor gekomen nadat we in dezelfde string een defecte optimizer hadden vervangen, men dacht eerst dat dit door de defecte optimizer werd veroorzaakt, uiteindelijk bleken er dus 2 defect...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BenZelf
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-05-2020
Heb in oktober 2015 door Zonnetrend 22 zonnepanelen Solar Frontier SF170S (170WP) laten instaleren.
Daarbij zijn 11 SolarEdge P405 optimizers geinstaleerd alles is aangesloten op een SolarEdge SE3000 omvormer.

Op 6 mei 2019 ging de eerste optimizer kapot. Als overmaat bij ramp was de installateur failliet en moest zelf schakelen met Solar Edge.
Na veel over en weer mailen en me zelf als installateur bij hun aangemeld.
Begin Augustus de optimezer binnen en toen zelf het dak maar opgegaan. De defecte optimezer zat toevallig op het hoogste punt aan de zijkant van het dak ;-(.
Op zich ging dit verder goed. Contact gehad met SolarEdge en die hebben de Optimizer weer gekoppeld zodat ik hem in het overzicht terug zag. Helaas zonder de oude data.

Op 23 maart 2020 wederom een Optimizer defect.
Direct contact gezocht via de mail en na 8 dagen had ik al weer een nieuwe optimzer. Volgende dag zelf het dak maar weer opgegaan en een dag later was hij weer zichtbaar. Echter nu wel met een ander nummer en ook weer zonder de oude data. Maar goed ze wekte weer snel stroom op.

En nu is sinds 17 mei 2020 om 00.34 uur de omvormer defect.
Groep is er uitgesprongen!
Contact gezocht met Solar Edge en hoop dat dit snel verholpen wordt.
Ben alleen benieuwd of ze nu een andere installateur dit laten doen omdat degene die het heeft verkocht en gemonteerd failliet is.

Dus in 4,5 jaar 2 optimizers en 1 omvormer defect!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:20

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Inmiddels één van 40 optimizers stuk gehad in een installatie die in augustus 2019 is opgeleverd. Ergens eind 2019 is de optimizer uitgevallen. Het duurde even voordat ik dat door had, daarna drie maanden bezig geweest om de optimizer door de installateur vervangen te krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paulelektro
  • Laatst online: 14-03-2022
hanev001 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:05:
[...]

SolarEdge geeft standaard 12 jaar garantie op de omvormer en 25 jaar op de Optimizers.
Zij hebben er blijkbaar vertrouwen in dat het door jouw genoemde probleem niet vaak zal voorkomen.
Kijk op de volgende link, hier wordt je niet vrolijk van (zeker het tweede deel van het artikel over de werkelijke prestaties):

Ik heb ondertussen ook gesproken met een grote nederlandse installateur met landelijke dekking: die plaatsen SE niet meer vanwege de grote uitvalspercentages tov andere merken. Geeft te denken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:15
Met de "extermere" temperaturen vorig jaar 2 maal dezelfde optimizer die uit ging.
Fijne is dat die wel weer aan gaat als het afgekoeld is, dus of het nu een defect is of een beveiliging weet ik niet.
Dit wel doorgezet naar de installateur en die op zijn beurt naar SE.

De overige 13 optimizers en omvormer draaien sinds september 2017 als een zonnetje.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-03 11:15
Veel PV Eigenaren die ik spreek met SolarEdge hebben wel 1 of 2 optimizers kapot gehad.
Vaak 1e jaar 1, in de 2 jaar daarna nog 1.
paulelektro schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:09:
[...]

Kijk op de volgende link, hier wordt je niet vrolijk van (zeker het tweede deel van het artikel over de werkelijke prestaties):

Ik heb ondertussen ook gesproken met een grote nederlandse installateur met landelijke dekking: die plaatsen SE niet meer vanwege de grote uitvalspercentages tov andere merken. Geeft te denken.
Die heb ik ook gelezen, not good.
Vind het toch wel slecht en heb buiten dit topic ook het nodige over gelezen.
Neemt niet weg dat ik het wel een mooi systeem vindt maar voor mij (geen schaduw) teveel nadelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-03 18:53
Misschien een beetje offtopic, maar is het normaal dat de omvormer soms even opnieuw start?
Ik merk het vooral in de ochtend (volle zon), en opeens hoor ik het relais omschakelen en zie ik kort (enkele minuten) geen stroom worden opgewerkt.
Ik denk niet dat de hele omvormer defect is, gezien hij ook dagen heeft met hele mooie grafieken. Maar misschien teken voor wat gaat komen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-03 22:49
Pff als ik dit lees ben ik blij dat ik voor mijn simpele string omvormer ben gegaan. Was omdat ik doorvroeg bij de lokale installateur hoe dat dan ging, 'ja materiaal zat dan bij de garantie maar arbeid niet. Het koste hem immers ook geld, maar dat zou op faire prijs gebeuren".

Als je dan weet dat mijn dak zeker niet makkelijk toegankelijk is dan zou ik niet vrolijk worden van verhalen dat SE alleen een vervangend artikel stuurt.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:29

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Freakie1NL schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:51:
Pff als ik dit lees ben ik blij dat ik voor mijn simpele string omvormer ben gegaan. Was omdat ik doorvroeg bij de lokale installateur hoe dat dan ging, 'ja materiaal zat dan bij de garantie maar arbeid niet. Het koste hem immers ook geld, maar dat zou op faire prijs gebeuren".

Als je dan weet dat mijn dak zeker niet makkelijk toegankelijk is dan zou ik niet vrolijk worden van verhalen dat SE alleen een vervangend artikel stuurt.
Tja, de mensen die wel tevreden zijn hoor je meestal niet zo natuurlijk. Wij hebben inmiddels 2,5 jaar een Solaredge met Sunpower combo liggen die probleemloos werkt. Ik heb niet de illusie dat die optimisers 50 jaar mee zullen gaan, maar goed als er over 7 jaar van alles stuk gaat zorgt de installateur (die ik niet snel failliet zie gaan met alle projecten die ze doen) maar dat het weer werkt. Daar hebben we immers ook genoeg voor neergeteld.

R7 5800X - RX 6900XT - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jerrythafast
Remz schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:31:
Misschien een beetje offtopic, maar is het normaal dat de omvormer soms even opnieuw start?
Ik merk het vooral in de ochtend (volle zon), en opeens hoor ik het relais omschakelen en zie ik kort (enkele minuten) geen stroom worden opgewerkt.
Ik denk niet dat de hele omvormer defect is, gezien hij ook dagen heeft met hele mooie grafieken. Maar misschien teken voor wat gaat komen?
Dit hoeft geen defect te zijn. Als de zon 's ochtends bij jou nog niet recht op de panelen schijnt, kan het ook zijn dat de omvormer vroeg aanslaat op indirect licht (bv zo'n mooie sluierwolk die het licht van de opkomende zon weerkaatst) en dan weer uit gaat wanneer die wolk is opgeschoven en de panelen weer minder licht opvangen.

Als dit gebeurt wanneer de panelen volop in de zon liggen te bakken is er wel wat aan de hand natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-03 18:53
Jerrythafast schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:25:
[...]

Dit hoeft geen defect te zijn. Als de zon 's ochtends bij jou nog niet recht op de panelen schijnt, kan het ook zijn dat de omvormer vroeg aanslaat op indirect licht (bv zo'n mooie sluierwolk die het licht van de opkomende zon weerkaatst) en dan weer uit gaat wanneer die wolk is opgeschoven en de panelen weer minder licht opvangen.

Als dit gebeurt wanneer de panelen volop in de zon liggen te bakken is er wel wat aan de hand natuurlijk.
Ik zal het eens in de gaten gaan houden, want zover ik het me kan herinneren was het de laatste keer echt van 1.2kW (50% van mijn potentiele piek) direct naar 0 en daarna weer naar 1.2kW, zonder wolkje aan de lucht.
Gelukkig is het echt minuten werk en doet het niets op het totaal.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Retrogame
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23-09-2020
Installatie 2011, 18 panelen met optimizers, omvormer SE5000.
Mei 2016: 3 optimizers defect (vervangen onder volledige garantie).
05/2019: 1 optimizer defect, vervangen 03/2020 (inderdaad 10 maanden ...) na ingebrekestelling installateur.
12/2019: 1 optimizer defect, vervangen 03/20 na diezelfde ingebrekestelling installateur.
Plots geen garantie meer op de werken: factuur ontvangen voor 4 werkuren + verplaatsing + dossierkosten. "En we mogen blij zijn dat hij het uur werk om de 2 nieuwe serienummers op de site in te geven niet heeft aangerekend". Alles samen om en bij de 350 euro voor vervanging 2 optimizers. En de melding dat ik een andere installateur moet zoeken omdat hij dit niet meer doet wegens gezondheidsproblemen.
05/2020: 1 optimizer defect. Installateur verwijst ons door naar Solar Edge (moeten we nog contacteren).
Bij de 1ste interventie in 2016 liet de werkman zich ontvallen dat het "een schande was dat dit systeem op de markt mocht komen". En dat zijn baas lastig liep omdat SE niet wilde tussenkomen in de werkuren. Bij de laatste interventie vertelde hij me dat de uitval van optimizers te wijten is aan het feit dat deze te veel in-/uitgangen had (als ik me niet vergis, had hij het er over 6, de nieuwe zouden enkel de 4 benodigde hebben). Via de niet gebruikte in-/uitgangen zou er stof en vocht in de optimizers dringen wat corrosieproblemen met zich meebrengt en uiteindelijk uitval van de optimizer. Dit dus volgens de werkman. Installateur zelf zegt niet te weten waarom deze kapot gaan ("ik weet dat niet, ik heb geen kennis van electronica" en "tja waarom gaan dingen kapot?").
We zitten nu aan 33% uitval na een derde van de garantieperiode. En een installateur die niet meer wil tussenkomen (tenzij hij overdreven kosten mag aanrekenen). Solar Edge voor ons dus zeker geen positieve ervaring ...

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-03 23:24
@Retrogame
Een systeem met dunne film panelen?

Weet je het type paneel en type optimiser?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Jerrythafast
busscherski schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 00:19:
@Retrogame
Een systeem met dunne film panelen?

Weet je het type paneel en type optimiser?
Ik zou verwachten van niet, 5000/18 ~= 280 Wp panelen. Dunne film kwam niet verder dan 170 Wp in mijn herinnering...

• busscherski
Jerrythafast schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:44:
[...]

Ik zou verwachten van niet, 5000/18 ~= 280 Wp panelen. Dunne film kwam niet verder dan 170 Wp in mijn herinnering...
In 2011 was 275 Wp per paneel sowieso al heel erg veel, ik vraag me af of TS echt 2011 bedoeld. Zelfs voor een paneel van 2x1 m was dat zover ik weet het nieuwste van het nieuwste toen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Retrogame
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23-09-2020
Ik ben een leek op dit gebied. Het zijn monokristallijne panelen en als ik mij goed herinner van het merk Dresden Solar. Dacht 230wp of 250wp. Oh ja, vanochtend nr.7 uitgevallen. Eentje die begin maart werd vervangen.

• busscherski
@Retrogame

Mocht je het precieze type paneel en optimiser kunnen achterhalen, bijvoorbeeld van de type plaatjes als je dat kunt zien oid, dan kunnen we checken of het spul überhaupt compatibel is.
Zo'n grote SE ramp als bij jou heb ik nog niet eerder van gehoord. Hopelijk lost de importeur het op. Betalen voor optimiser vervanging mag volgens mij helemaal niet.
Heb je overigens veel schaduw?

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:49
Volgens mij heb ik ook een uitdaging. Alleen lastig omdat ik niet kan zien of dit het door de optimizer komt of door het paneel zelf. Nog complexer is dat de leverancier cq installateur failliet is. Om het af te toppen had ik Ja-solar panelen besteld (Die zijn ook op de factuur te vinden) maar de dag van installatie stonden ze voor de deur met Canadian solar want die lagen nog in het magazijn en de bestelde niet. Iemand tips?

Memento mori

• busscherski
@Bob-B190 is dat sinds vandaag aan de hand?
Produceert het paneel/optimiser helemaal niets meer of nog wel gedeeltelijk?
Wil je zelf troubleshooten door een optimiser te wisselen of contact opnemen met de importeur?

• Bob-B190
busscherski schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:11:
@Bob-B190 is dat sinds vandaag aan de hand?
Produceert het paneel/optimiser helemaal niets meer of nog wel gedeeltelijk?
Wil je zelf troubleshooten door een optimiser te wisselen of contact opnemen met de importeur?
Het lijkt al wat langer aan de hand, ze liggen er sinds december 2016 op dus als ik kijk naar het totaal dan valt het verschil mee, maar naar afgelopen jaar zie je het duidelijk.

Ze liggen 10 meter hoog op een dak van ruim 50 graden, zelf doe ik het niet

Memento mori

• busscherski
@Bob-B190
Dat is lastig bereikbaar ja.
Contact opnemen met de importeur dan maar?

• Bob-B190
busscherski schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:24:
@Bob-B190
Dat is lastig bereikbaar ja.
Contact opnemen met de importeur dan maar?
Ja maar dan is het wel aardig dat ik weet dat het een optimizer is of het paneel...

Memento mori

• busscherski
@Bob-B190 ik neem aan dat je vanaf de grond niets geks ziet?
Van anderen begrijp ik dat het 9 van de 10 keer de optimiser is. Panelen gaan niet zo snel kapot.

• busscherski
@Bob-B190
Zelf heb ik nooit getroubleshoot aan een SE systeem.
Was het niet zo dat als je de string overdag loshaalt van de omvormer, dat je overdag met een multimeter 1 Volt per optimizer zou moeten meten? Dus 10 of 20 volt afhankelijk van of je 1 of 2 strings hebt. Als het een ander getal is zal het de optimiser zij.
Ik heb de klok gehoord maar weet niet waar de klepel hangt.
@Rouske

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:33
@Bob-B190
Naar mijn mening is het topic bedoeld om een opsomming te geven bij (bevestigde) uitval van SolarEdge onderdelen.

Niet om per geval problemen te gaan behandelen, dat kan beter in een eigen topic lijkt mij.
Maar aangezien je installateur failliet is zou ik SolarEdge contacten.

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-02 21:33

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Hier al vanaf september 2016 18 JA solar 270 panelen met SE 4000 en P300 optimizers.

In 2017 is dit uitgebreid met 17 JA solar 295 panelen met een SE8k (se4000 verkocht) en P300 optimizers.

Gelukkig nog geen problemen gehad. Lees hier veel relatief nieuwe systemen de problemen hebben. Kan het een combi van een bepaald type optimist zijn met hogere panelen?

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • +7Henk 'm!

• DriekusFreak
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-03 15:19
Goed topic!
Kan ik eindelijk eens mijn ervaring kwijt. We hebben sinds begin 2013 in totaal 38 installaties met SolarEdge opgeleverd.
In totaal 38 omvormers en 601 optimizers. Tot nu toe hebben we 7 optimizers moeten vervangen (1,16%). Eén omvormer heeft een kapot display gehad.
Het eerste defect kondigde zich in 2016 aan. In 2016 kwamen er nog 2 optimizers bij. Toen in 2017 er nog een bij kwam zijn we er direct mee gestopt. De ervaringen van Mark Cavanagh hielpen daarbij.
Nu alleen nog string omvormers (slechts 1 defect- in het eerste jaar) en als er schaduw is op panelen optimizers van Huawei (selectief toegepast). Alles bij elkaar meer dan 200 installaties probleemloos (tot nu). We hebben een tijd met Jinko Maxim panelen gewerkt, maar dat is ook uitgelopen op een drama. Onze ervaring: zo weinig mogelijk electronica op het dak.

[Voor 1% gewijzigd door teacher op 20-06-2020 22:37]

http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=7614

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:01
dit klinkt niet echt lekker...dus geen SolarEdge advies

Toch vallen de resultaten over het algemeen van de reacties mee..
zeker wanneer je er vanuit gaat dat een klager eerder klaagt dan iemand tevreden is.

Ik sta op het punt een systeem te bestellen met SolarEdge...(deze zitten overigens in al mijn offertes die ik heb gekregen..)...

De bedrijven van deze offertes hebben volgens mij de schaduw niet echt heel erg goed bestudeerd..of kunnen ze dat tegenwoordig door eenvoudig het adres in te tikken?...Ik zag in 1 offerte een plaatje met warmtegebied op en rond ons huis..

[Voor 47% gewijzigd door wwwmarcel op 18-06-2020 23:57]

• Jerrythafast
wwwmarcel schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:55:
Ik sta op het punt een systeem te bestellen met SolarEdge...(deze zitten overigens in al mijn offertes die ik heb gekregen..)...
Zolang je het door een bedrijf laat regelen dat qua garantie een goed trackrecord heeft hoeft er niet zoveel aan de hand te zijn. Uiteindelijk moet je immers bij je installateur kunnen aankloppen als er wat stuk gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jerrythafast
wwwmarcel schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:55:
De bedrijven van deze offertes hebben volgens mij de schaduw niet echt heel erg goed bestudeerd..of kunnen ze dat tegenwoordig door eenvoudig het adres in te tikken?...Ik zag in 1 offerte een plaatje met warmtegebied op en rond ons huis..
Er is op basis van satellietdata aardig wat mogelijk (met name schaduw van andere gebouwen en bomen), maar als bewoner ben je degene die het het hele jaar door met eigen ogen kan zien, dus als je je een beetje hebt ingelezen in de PV techniek kun je zelf ook een inschatting maken of de voorgestelde systemen in de offertes een beetje goed werken.

Ik had zelf destijds foto's meegestuurd van de schaduw in de tijd dat het het er het meeste toe zou doen (in mijn geval maart/oktober; in de zomer was er geen schaduw en in de winter was er weinig te halen). Je kunt ook hier een topic openen met wat foto's en eventuele voorstellen die je hebt ontvangen. Er lezen hier op het forum een paar mensen mee die aan een paar foto's op strategische tijdstippen al heel veel kunnen aflezen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:43

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

tegeletsen schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:14:
Vorig jaar door Zonneplan 11 zonnepanelen met een omvormer van Solaredge laten plaatsen.
1 Jaar en 4 dagen (12 april) later stopt mijn omvormer ermee.
Dus niet blij.
Reden van defect is onbekend, de omvormer hangt gewoon op zolder en niemand komt er aan.

Nu moet ik wachten tot 8 mei, dan wordt een een nieuwe omvormer geplaatst.

Een maand zonder opbrengst.
Dat is (helaas) hoe Zonneplan de service doet, niks van de beloftes op hun website maken ze waar.
Alles gooien ze op garantie, je moet heel erg moeilijk doen om iets extra geregeld te krijgen zoals tijdelijk een andere omvormer.
Ben helaas ook klant daar en heb op een gegeven moment mijn installatie zelf maar een upgrade gegeven.
Het voelt een stuk beter als je zelf het materiaal kan kiezen ipv een standaard pakketje zonder maatwerk.
Overigens kan je die gemiste opbrengst bij ze claimen, het is hun werkwijze tenslotte die daar voor zorgt.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jaspecram
  • Laatst online: 03-10-2022
Ik snap dat het een beetje off-topic is, maar is er een topic als deze maar dan voor Enphase micro-omvormers?

Ik moet binnenkort kiezen welk type omvormer ik wil. Voor mij is het belangrijkste criterium dat er zo min mogelijk onderhoud in het systeem zit. Zijn er misschien bedrijven die beide systemen leggen en een beeld hebben of Enphase vaker of minder vaak problemen heeft dan SolarEdge?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
@jaspecram
Natuurlijk wordt SolarEdge veel meer toegepast maar ik heb nog nooit van een kapotte Enphase gehoort. En die komen ook nog best vaak voor. Ook Enphase heeft een significant marktaandeel.
De reden dat er geen topic over is zal denk ik betekenen dat ze een stuk betrouwbaarder zijn dan SE optimisers.

@jaspecram even een deel herschreven, anders was het voor meerdere interpretaties vatbaar.

[Voor 22% gewijzigd door busscherski op 23-06-2020 19:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jaspecram
  • Laatst online: 03-10-2022
@busscherski Nuttige info. Dank!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jerrythafast
If only...
Zonnepanelen en omvormers in de Pricewatch?

Shopreviews en reviews van merken. Waarom komt dat nou niet :'( Uit de inhoud van dit topic (en eigenlijk nog vooral de iets offtopic posts hier) blijkt wel dat er vraag is naar beide.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:11
Wij hebben sinds enkele maanden een SE 1500m, dat is een 1500watt omvormer met 4 panelen op 1 (grote) 4 kanaals optimizer M2640. Zijn er mensen met een vergelijkbaar systeem? Schijnt een nogal weinig voorkomend systeem te zijn.

De omvormer hangt binnen. Tot nu toe in principe geen werkingsproblemen, maar ik irriteer me vreselijk aan het geklik van de omvormer wanneer de lichtopbrengst te laag is, op zonnige dagen kan hij zo 1 a 2 uur elke minuut 2-3 harde kliks geven, op regenachtige dagen eigenlijk de hele dag.
Is daar iets aan te doen? Heb wat geprobeerd om in de settings wat te doen, maar ik weet eigenlijk niet wat ik er moet doen

Doen alle SE omvormers dit?

Ik heb een ander systeem met een Growatt omvormer, die tikt 1x aan het eind van de dag en stopt er dan mee.

[Voor 8% gewijzigd door Stefke op 24-06-2020 08:57]

• Cardinal
  • Nu online
stefijn schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:54:
De omvormer hangt binnen. Tot nu toe in principe geen werkingsproblemen, maar ik irriteer me vreselijk aan het geklik van de omvormer wanneer de lichtopbrengst te laag is, op zonnige dagen kan hij zo 1 a 2 uur elke minuut 2-3 harde kliks geven, op regenachtige dagen eigenlijk de hele dag.
Is daar iets aan te doen? Heb wat geprobeerd om in de settings wat te doen, maar ik weet eigenlijk niet wat ik er moet doen

Ik heb een ander systeem met een Growatt omvormer, die tikt 1x aan het eind van de dag en stopt er dan mee.
Grappig, mijn schoonvader heeft een Growatt en vanwege het geklik dat hij ervaart had ik ervoor gekozen om de omvormer in een aparte ruimte op te hangen. Mijn 3690H geen overigens geen geklik.

Na 365+ dagen nog geen enkel probleem gehad.

• busscherski
stefijn schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:54:
Wij hebben sinds enkele maanden een SE 1500m, dat is een 1500watt omvormer met 4 panelen op 1 (grote) 4 kanaals optimizer M2640. Zijn er mensen met een vergelijkbaar systeem? Schijnt een nogal weinig voorkomend systeem te zijn.

Dat heeft qua technologie volgens mij weinig te maken met de grotere SE omvormers.
https://www.solaredge.com...r-optimizer-datasheet.pdf
Van dit probleem heb ik nog nooit gehoord, open maar even een nieuw topic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
SE3000H omvormer na 6 maanden vervangen. De omvormer leverde nog wel stroom terug, maar was totaal niet meer benaderbaar en controlelampjes branden niet meer.
De omvormer is overigens wel keurig zonder problemen vervangen voor een nieuwe.

Sony 55 A90J & Sony 48A9 - B&O Beosound Stage - Dali Menuet SE - Dali 104 - Lyngdorf BW-2 - Lyngdorf TDAI-1120 in 2.2. opstelling | 3,2 kW Qcell + SolarEdge : plat dak met 3 oost met een boom en 7 west

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tverdeni
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-07-2020
Op 18-7-2019 14 panelen geinstalleerd door Zonneplan en op 3-7-2020 deden ze niks meer.
Na telefoontje bleek de omvormer een foutcode te geven en vervangen te moeten worden.
Dit is een Omvormer SolarEdge SE3680 HD Wave SetApp.

Gaat 22-7 gebeuren en ik hoop echt dat het ding dan langer dan een jaar meegaat. Ik word in ieder geval niet blij van wat ik lees in dit topic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• traders
  • Laatst online: 10-03 11:33
Wat een ellende. Ik heb ook het idee dat SE veel verkocht(=gepusht) waarbij dit helemaal niet nodig is (geen schaduw). Ik zie een hoop "referenties" met foto's waar totaal geen schaduw is te zien (hoogste punt) maar we SE is verkocht.

Als je iets gaat doen met SE zou ik voor Enphase gaan. Dit is misschien 50 duurder per paneel maar je spaart de kosten van de omvormer uit die je bij SE nog steeds nodig hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• traders
  • Laatst online: 10-03 11:33
Trouwens zijn er eigenlijk ECHTE testen hoeveel SE of Enphase opleveren in schaduw situatie? Dus zeg 12-16 panelen (meest voorkomende setup) en daarvan ligt er af en toe 1-4 ofzo in de schaduw. Hoeveel gaat SE/Enphase opleveren? Kortom: als het al iets oplevert hoe lang duurt het dan dat je de meerprijs goed hebt gemaakt. Iedereen praat maar dat het zoveel beter is dan string maar zijn er nu ook onafhankelijke studies of dat zo is en zo ja hoeveel?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Dit is 1jaar opbrengst met 2 hoge bomen voor de deur op zzw, naast de betere opbrngst is de monitoring voor mij ook wel wat waard.

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• vellekoop
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-08-2020
Ik ben bezig met zonnepanelen en twijfel over optimizers. De garantie is 25 jaar maar niet de arbeid. Wat is jullie ervaring. Als er een keer een optimizer stuk gaat is dat een op een schuin dak bij pech altijd de middelste, minimaal een halve dag plus stijger. weegt dat op tegen wat ochtend schaduw,

• DriekusFreak
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-03 15:19
Het hangt helemaal van de situatie af of optimizers een zinvolle investering zijn. Daar is geen algemene uitspraak over te doen.
Als er maar een paar panelen schaduw hebben kun je kiezen voor losse optimizers van Huawei of SMA/Tigo, die met een normale stringomvormer samenwerken. Reken op 50,- incl BTW per paneel.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=7614

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-03 19:01
Ik heb zonnepanelen sinds 2001. Toen al veel problemen gehad met de microomvormers. Uiteindelijk door de leverancier opgelost door een Soladin te plaatsen. Nu alleen nog maar stringomvormers in gebruik.

Voor de laatste keer
De vraag is niet of electronica op het dak kapot gaat, maar wanneer het kapot gaat..

Microomvormers of optimizers alleen gebruiken als het echt niet anders kan of als je een plat dak hebt waar je zelf makkelijk op kan en ook de reparatie zelf uitvoerd.

Garantie is altijd het apparaat. Misschien dat ze de eerste 2 jaar coulant zijn, maar daarna moet je gewoon betalen. De kans dat vermogenselectronica, en dat is het als je er 11 Amp doorheeen stuurt, kapot gaat bij temparaturen van -15 tot + 80 graden is groot. Daarnaast zijn ze echt niet gemaakt van militair grade componenten. Er moet tenslotte geld verdiend worden.

Hoe mooi het verkoop praatje ook is, niet doen. Vroeg of laat krijg je er spijt van. En ja natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.

Ps Een string omvormer gaat natuurlijk ook wel kapot, maar die vervang je gewoon binnen. Voor een nieuwe en beter exemplaar....

Gr, Andre

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Hier 17 290Wp panelen met P300 optimizers op een SE7k (ja, ruimte over dus). Ligt er sinds oktober 2016, geen uitval tot nu toe.

Had geen SE nodig maar ben een grafiekjesnerd :p

Mocht het allemaal stuk gaan trek ik de optimizers eraf en hang er een stringomvormer aan. Maar so far so good :)

[Voor 39% gewijzigd door eamelink op 23-08-2020 20:41]

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 15:28
busscherski schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:31:
@jaspecram
Natuurlijk wordt SolarEdge veel meer toegepast maar ik heb nog nooit van een kapotte Enphase gehoort. En die komen ook nog best vaak voor. Ook Enphase heeft een significant marktaandeel.
De reden dat er geen topic over is zal denk ik betekenen dat ze een stuk betrouwbaarder zijn dan SE optimisers.

@jaspecram even een deel herschreven, anders was het voor meerdere interpretaties vatbaar.
Interessant, ik heb een partij gesproken die van Enphase naar SolarEdge was overgestapt vanwege de vele uitval met Enphase :o

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-03 09:07
Ik denk dat bepaalde series van bepaalde types slecht waren. Zo hebben wij al diverse kapotte P350i gehad en vervangen. Bij Enphase zal er ook wel eens een slechte batch tussen zitten.
Solaredge is altijd heel snel met een nieuwe op te sturen.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JaapZ1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-03 07:33
Inmiddels de 5e optimizer defect, in totaal heb ik er een kleine 100 geplaatst dus een hoog percentage uitval.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:27
JaapZ1 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:37:
Inmiddels de 5e optimizer defect, in totaal heb ik er een kleine 100 geplaatst dus een hoog percentage uitval.
Worden wel vervangen onder garantie neem ik aan? (maar vooral lastig / veel werk op schuin dak?)

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ga maar vast uit van 15% in de eerste 8 jaar. Leuk hè, techniek op plaatsen waar die niet bereikbaar is?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JaapZ1
Batilan schreef op maandag 8 maart 2021 @ 23:16:
[...]

Worden wel vervangen onder garantie neem ik aan? (maar vooral lastig / veel werk op schuin dak?)
Garantie met een vergoeding, maar het is gewoon gedoe. De claim gaat middels een factuur naar SE -kantoorwerk is niet gratis dus is het een slecht betaalde hobby-
Gelukkig hoeft vervangen niet onmiddellijk want de rest van de installatie produceert gewoon door.
Van het vervangen van een P600 wordt je droevig als je er zelf geen meer op voorraad hebt en dus 2* moet rijden, klimmen en sleutelen.

• JaapZ1
hesselbeertje schreef op maandag 8 maart 2021 @ 23:48:
Ga maar vast uit van 15% in de eerste 8 jaar. Leuk hè, techniek op plaatsen waar die niet bereikbaar is?
De eerste omvormers vielen met bosjes tegelijk uit, het uitwisselen van een optimizer is dan weer een stukje eenvoudiger.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
JaapZ1 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:03:
[...]

De eerste omvormers vielen met bosjes tegelijk uit, het uitwisselen van een optimizer is dan weer een stukje eenvoudiger.
Dat waag ik te betwijfelen. Omvormers hangen binnen, in het ergste geval ben je een keukentrapje nodig. Optimizers op een pannendak betekent steiger bouwen, meerdere panelen verwijderen en bovendien hopen dat er een kloppende tekening is.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JaapZ1
hesselbeertje schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:05:
[...]

Dat waag ik te betwijfelen. Omvormers hangen binnen, in het ergste geval ben je een keukentrapje nodig. Optimizers op een pannendak betekent steiger bouwen, meerdere panelen verwijderen en bovendien hopen dat er een kloppende tekening is.
Vervangen van een optimizer kost max een uurtje met inbussleutel een kniptang en 2 nieuwe tyraps, nog niet meegemaakt dat ik het defecte exemplaar retour moest sturen. Inleren kost inclusief het bakje koffie nog een half uurtje binnen. Monitoring zorgt voor heldere (remote) analyse dus goed voorbereid op pad.

Vervangen van een omvormer is toch echt bewerkelijker; beoordelen, claim indienen, bij volgend bezoek afkoppelen, nieuwe muursteun plaatsen, initialiseren, aanmelden wifi/netwerk en dan nog even een loodzwaar pakket retour sturen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@JaapZ1
Dan ben je toch wel met 2 man?
Hoe kom je bij het middelste paneel zonder de rest te demonteren en waar laat je die?
Een uurtje?

Hoe gaat het eigenlijk in zijn werk als de installateur failliet is? Wie komt er dan?
en moet de klant voorrijd kosten betalen?

Sorry, ben gewoon benieuwd hoe zoiets in zijn werk gaat.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• No Hands
AUijtdehaag schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:49:
@JaapZ1

Hoe gaat het eigenlijk in zijn werk als de installateur failliet is? Wie komt er dan?
Maar die vraag is voor elk panel en elke omvormer te stellen. Ik heb zo vaak mensen aan de telefoon die wat hebben laten plaatsen en er is geen installateur meer die dat geplaatst heeft. En andere installateurs willen niet sleutelen aan andermans installatie.

• JaapZ1
@JaapZ1
Hoe kom je bij het middelste paneel zonder de rest te demonteren en waar laat je die?
Een uurtje?

Ik werk alleen aan 'eigen' installaties, een middelste paneel is niet lastiger omdat het paneel achter de rail kan worden gestoken en een tweede man om de ladder vast te houden?
SolarEdge keert een standaard vergoeding uit aan diegene die de reparatie uitvoert, EU wetgeving is helder over garanties... Bij een faillissement van de leverancier zul je ongetwijfeld extra kosten als voorrijkosten doorbelast krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
JaapZ1 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:34:
[...]

Vervangen van een optimizer kost max een uurtje met inbussleutel een kniptang en 2 nieuwe tyraps, nog niet meegemaakt dat ik het defecte exemplaar retour moest sturen. Inleren kost inclusief het bakje koffie nog een half uurtje binnen. Monitoring zorgt voor heldere (remote) analyse dus goed voorbereid op pad.

Vervangen van een omvormer is toch echt bewerkelijker; beoordelen, claim indienen, bij volgend bezoek afkoppelen, nieuwe muursteun plaatsen, initialiseren, aanmelden wifi/netwerk en dan nog even een loodzwaar pakket retour sturen.
Pannendak, goothoogte een meter of 5. Onder de middelste rij is een optimizer defect. Ik wens je veel succes maar dat red je niet in een uurtje. Voordat de steiger weer op de aanhanger ligt ben je zeker een halve dag verder. Met 2 man wel te verstaan.

• JaapZ1
hesselbeertje schreef op zondag 21 maart 2021 @ 22:20:
[...]

Pannendak, goothoogte een meter of 5. Onder de middelste rij is een optimizer defect. Ik wens je veel succes maar dat red je niet in een uurtje. Voordat de steiger weer op de aanhanger ligt ben je zeker een halve dag verder. Met 2 man wel te verstaan.
Dat kan, maar panelen liggen niet uitsluitend op pannendaken met een goothoogte van 5 meter. SE wordt vaak toegepast bij platte daken met een oost/west opstelling of installaties waar een wat langere string gewenst is.

• hesselbeertje
  • Nu online
JaapZ1 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 22:27:
[...]

Dat kan, maar panelen liggen niet uitsluitend op pannendaken met een goothoogte van 5 meter. SE wordt vaak toegepast bij platte daken met een oost/west opstelling of installaties waar een wat langere string gewenst is.
Nee dat klopt, je proeft al dat ik er geen fan van ben (indien geen/weinig schaduw). Het is techniek op plaatsen waar deze niet nodig is, die dus per definitie tot extra kwetsbaarheid leidt. Voor langere strings hebben we altijd nog Fronius en oost/west kan op iedere stringomvormer.

[Voor 8% gewijzigd door hesselbeertje op 21-03-2021 22:30]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mgroen81
@JaapZ1
Een uurtje?

Je kan je bij SolarEdge melden als installateur en de installatie naar je eigen account halen.
Je kan dan zelf een aanvraag doen als er een optimizer/omvormer stuk gaat.

Aan de rechter kant van het inlogscherm ga je naar: Nieuwe installateur? Klik hier

https://monitoring.solare...ge-web/p/login#/dashboard

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
JaapZ1 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 22:20:
[...]

Ik werk alleen aan 'eigen' installaties, een middelste paneel is niet lastiger omdat het paneel achter de rail kan worden gestoken en een tweede man om de ladder vast te houden?
SolarEdge keert een standaard vergoeding uit aan diegene die de reparatie uitvoert, EU wetgeving is helder over garanties... Bij een faillissement van de leverancier zul je ongetwijfeld extra kosten als voorrijkosten doorbelast krijgen.
Interessant. Dus stel dat mijn installateur failliet gaat, dan kan ik een ander benaderen om een kapotte optimizer te laten vervangen en die nieuwe installateur krijgt dan ook gewoon de vergoeding van SE?

• hydex
  • Laatst online: 10-03 07:38
Zonnepanelen systeem sinds 2016. Na 2 jaar kapotte solar edge omvormen en nu heeft 1 optimizer P405 het begeven wordt onder garantie vervangen. Had gezien de garantie termijnen van 12,5 jaar voor de omvormer en 25 jaar van de optimizer niet verwacht dat het zo snel kapot gaat

• hydex
Ik heb eigenlijk nog een andere vraag weet niet of hij hier thuis hoort maar wil 1 extra paneel bijplaatsen. Moet daar perse een optimizer achter als de rest allemaal wel optimizer hebben?

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
hydex schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:41:
Ik heb eigenlijk nog een andere vraag weet niet of hij hier thuis hoort maar wil 1 extra paneel bijplaatsen. Moet daar perse een optimizer achter als de rest allemaal wel optimizer hebben?
Ja, je hebt een optimizer nodig.

• busscherski
hydex schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:41:
En die nieuwe optimiser moet compatible zijn met je al bestaande optimisers.
https://d1c96hlcey6qkb.cl...r-Id=APKAI33AGAEAYCXFBDTA

• hydex
Bedankt!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:11
JaapZ1 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:01:
[...]

Garantie met een vergoeding, maar het is gewoon gedoe. De claim gaat middels een factuur naar SE -kantoorwerk is niet gratis dus is het een slecht betaalde hobby-
Gelukkig hoeft vervangen niet onmiddellijk want de rest van de installatie produceert gewoon door.
Van het vervangen van een P600 wordt je droevig als je er zelf geen meer op voorraad hebt en dus 2* moet rijden, klimmen en sleutelen.
Wat bedoel je met 2x rijden? Ik neem aan dat je pas gaat vervangen als je een vervangende optimizer toegesturd hebt gekregen?

Ik beheer 80 SE systemen en om hoewel ik ook wel eens iets tegenkom vind ik het toch wel terecht om een tegengeluid te laten horen. De meeste problemen die ik heb gehad zijn met P405-optimizers icm SolarFrontier panelen en enkele panelen met geintegreerde optimizers. Verder met 'normale' optimizers als de P300/P370/P401/P404 nog nooit een issue gehad. Ik heb in totaal denk ik 8-10 optimizers vervangen en 2 omvormers. 1 vanwege een defect communicatiebord en een andere vanwege een fout aan de condensatoren. Voor jullie beeld: Ik heb in totaal 86 omvormers en ca 1300 optimizers in mijn systemen.

Overigens vind ik los van het administratieve gedoe dat SE zeer makkelijk is met garantieverlening en ook met het toekennen van vergoedingen aan installateurs. Je hebt pech als je als installateur een optimizer moet vervangen op een heel lastig bereikbare plek maar vaak zat heb je ook geluk en ben je in 15 minuten klaar. Het hangt ook af van hoe je je systeem hebt opgebouwd (bijvoorbeeld maak je het jezelf makkelijk als je al je panelen montagehulpnokjes geeft en de optimizers op de balk vast zet, daar heb je profijt van als je er een keer een moet vervangen).

Ik denk dat de problemen met optimizers vallen in de categorie 'kinderziektes'. Ik kom ze steeds minder tegen namelijk met de recentere modellen optimizers. Verder is het qua monitoring zo'n verademing in vergelijking tot alle andere merken dat ik toch echt de voorkeur blijf hebben voor SolarEdge. Zelfs zo'n grote partij als SMA heeft een monitoringsomgeving die om te huilen is en die volledig verbleekt bij wat SE kan.

• ellesse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-03 19:56
Ik vind het verhaal van Mark Cavanagh wel onheilspellend...
Ook sommige verhalen hier zijn weinig bemoedigend en het geheel maakt dat ik de keuze voor SE inverter plus optimizers in elk geval ga heroverwegen.

Tot nu toe heb ik zeer goede ervaringen mijn de SMA HF-omvormer (vijf jaar standaard garantie, maar - even afkloppen - doet al elf jaar fluitend z’n werk).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mgroen81
ellesse schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:25:
Ik vind het verhaal van Mark Cavanagh wel onheilspellend...
Ook sommige verhalen hier zijn weinig bemoedigend en het geheel maakt dat ik de keuze voor SE inverter plus optimizers in elk geval ga heroverwegen.

Tot nu toe heb ik zeer goede ervaringen mijn de SMA HF-omvormer (vijf jaar standaard garantie, maar - even afkloppen - doet al elf jaar fluitend z’n werk).
Je hebt gelijk dat je het her overweegt. Als je niet heel veel schaduw werking hebt heb je het eigenlijk niet nodig.
Ik heb er 12 op west 15 op oost en 3 op zuid. Allemaal in 1 string. Werkt perfect.
Geinstalleerd in juli 2016 en tot nu 1 defecte optimizer. Faillure rate van 1 op 30 is natuurlijk veel te hoog. (als het daar bij blijft)

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:11
mgroen81 schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:59:
[...]

Je hebt gelijk dat je het her overweegt. Als je niet heel veel schaduw werking hebt heb je het eigenlijk niet nodig.
Ik heb er 12 op west 15 op oost en 3 op zuid. Allemaal in 1 string. Werkt perfect.
Geinstalleerd in juli 2016 en tot nu 1 defecte optimizer. Faillure rate van 1 op 30 is natuurlijk veel te hoog. (als het daar bij blijft)
Wat voor panelen/optimizers heb jij als ik vragen mag? Ik heb zelf dus het idee dat uitval vaak te maken heeft met P405-optimizers icm SolafFrontier en met geintegreerde optimizers maar mogelijk gaat die theorie niet helemaal op. Overigens heb ik dat verhaal van Mark Cavanagh ook gelezen en hoewel hij merendeels gewoon gelijk heeft laat hij ook problemen zien met opstellingen die ik in eerste instantie al niet zou hebben aangelegd op diezelfde manier. Overigens kunnen die wel voldoen aan de SolarEdge richtlijnen maar als je technische kennis hebt over het werkingsprincipe van optimizers dan houd je ook nog wel met wat andere dingen rekening. Tot 2-3 jaar geleden hield de SolarEdge site design-tool wat minder rekening met de beperkingen mbt min/max spanning en stroom van optimizers dan tegenwoordig dus ik kan me voorstellen dat daar wel eens fouten door zijn ontstaan. Overigens is de verdeling west/oost/zuid bij jou ook niet ideaal maar ik vermoed dat het gaat om een 1-fase systeem met panelen van een relatief laag vermogen?
Pagina: 1 2 3 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee