Welke 55" OLED of QLED aan te schaffen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MickJanssen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-05-2024
Gezien mijn huidige samsung 4k inmiddels aardig verouderd is en waanzinnig veel software problemen heeft hoop ik deze week/black Friday een nieuwe 55" TV te kunnen vinden die past bij mijn budget.

Ik ben een totale leek in de technische praat over OLED en QLED. Ik weet alleen dat dit de huidige norm is voor nieuwere televisies. Het hoeft niet persé een samsung te zijn, dus mag ook een OLED zijn van een andere fabrikant. Ik ben gewoon erg benieuwd waar andere op zijn uitgekomen en waarom.

Ik zoek een?
55" OLED of QLED

Wat is je budget?
Onder de 1000 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Netflix en Youtube.

Wat heb je zelf al gevonden?
Een Samsung QE55Q70R op bol.com voor 884 euro, ik heb deze gevonden dankzij zijn positieve reviews.

Beste antwoord (via MickJanssen op 26-11-2019 16:18)

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:35
MickJanssen schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 14:16:
[...]
Bedankt voor je reactie! Ik kan me niet voorstellen dat mijn specifieke vraag zo vaak gesteld is. Ik vraag namelijk niet wat de verschillen tussen OLED en QLED zijn maar gewoon welke keuze anderen gemaakt hebben en waarom. :)
Jawel, jouw vraag is heel vaak voorbij gekomen. Lees de topics door die Hamakzi hier aangeeft. Daar lees je de voor- en nadelen van LCD's ten opzichte van OLED's en andersom.

Even wat basics OLED/LCD's:

- OLED's bieden het beste beeld. Dat komt omdat die tv's een perfect contrast hebben. OLED's zijn 'light emitting' (organic light emitting diode), dat betekent dat de led's (dat zijn er miljoenen) zelf lichtgeven en dus heel precies afzonderlijk aan- en uitgezet kunnen worden, wat zorgt voor perfect zwart waar dat nodig is. LCD's kennen een back/edge light (in high-end tv's tientallen tot honderden zones), waarbij de leds's met behulp van dat licht kleurtjes laten zien. Bij LCD's kunnen slechts de zones worden gedimd/uitgezet, wat nooit kan zorgen voor perfect zwart. Het menselijk oog is veel gevoeliger voor contrast dan voor kleur, dus geldt contrast = king
- Sommige LCD's (vooral de QLEDs) kunnen een breder kleurspectrum weergeven dan OLED's. Dit is echt in de marge, waar je niks van merkt.
- LCD tv's kunnen een feller licht produceren (nits genoemd). In een heel lichte omgeving is een LCD beter in staat om een goed zichtbaar plaatje te laten zien dan een OLED. Dit betekent niet dat HDR beelden (bekend om het hoge aantal nits) mooier is op een high-end LCD die wel 1.500 nits weergeeft tov een OLED die op 800nits blijft hangen. De OLED heeft een perfect contrast, waardoor het verschil tussen licht en donker groter is en HDR meer impact maakt.
- OLEDs blijken gevoelig voor direct zonlicht op het scherm. Kan verkleuring met zich meebrengen. Of dit permanent is weet ik niet
- LCD's hebben veel meer last van ghosting en blooming. Ghosting is heel extreem gezien het 'blur' effect bij snelle bewegingen (of de sluier erachter) en blooming betekent dat delen van het scherm onbedoelt oplichten bij felle delen in een scene. Bij ondertiteling kan het zijn dat de onderste 1/3 van je beeld door blooming wordt verpest. Bij HDR vaak nog extremer zichtbaar dan SDR. OLED's hebben geen ghosting door de perfecte responsetijd van de led's en geen blooming door het perfecte contrast.
- Het meest storende aan (vaak de goedkopere) LCD's is het Dirty Screen Effect. Lijkt alsof het scherm smerig/vlekkerig is, maar wordt veroorzaakt doordat belichting niet overal lekker doorkomt. Vaker zichtbaar bij edge lit schermen (goedkopere schermen)
- Doordat bij OLEDs de leds lichtgeven kan (nadruk op kan) onregelmatige slijtage ontstaan van de leds, wat leidt tot een verminderde kleurweergave. Vooral rode/oranje statische beelden zijn hier boosdoener. In de volksmond inbranden genoemd. LCD's hebben hier geen last van. LG is een fabrikant die hier redelijk coulant mee omgaat als ik dit forum zo lees. Mocht het gebeuren dan is er vaak wel iets te regelen.

Beslisboom is dus als volgt :p
1) heb je een hele lichte woonkamer met veel direct zonlicht op de tv? -> LCD
2) ben je panisch voor OLED probleempjes als inbranden en color banding? -> LCD
3) boeit beeldkwaliteit niet en moet het vooral goedkoop? -> LCD
4) ga je de tv gebruiken als reclamebord? Dus statisch materiaal voor lange tijd op het scherm? -> LCD
5) speelt voornoemde niet? -> OLED

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:38
OLED ga je niet/moeilijk onder de 1000 euro vinden, maar de C9 is na cashback wel voor ~1199 te krijgen.
Die daarvoor ook het OLED prijzen topic.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
De black Friday deals zullen niet beter zijn dan de prijs die je doorgaans kan onderhandelen op een tv. Verder, wat @Hamazaki aangeeft. Deze vraag is 100 miljard keer gesteld op dit forum en het gehele internet.

OLED heeft de beste beeldkwaliteit, daarom heb ik een OLED. QLED's zijn overpriced LCD tv's van Samsung. Dus als je voor LCD wilt gaan kijk dan naar een high-end Sony XF90 LCD.

Wil je genieten van HDR en goede beeldkwaliteit? Kijk dan alleen naar high-end TV's. Ben je al lang blij als het een kleurentv is met bewegend beeld, dan kun je gerust kijken naar 55" tv's van zo'n € 500.

[ Voor 25% gewijzigd door Hulleman op 26-11-2019 12:48 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MickJanssen
Hulleman schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:45:
De black Friday deals zullen niet beter zijn dan de prijs die je doorgaans kan onderhandelen op een tv. Verder, wat @Hamazaki aangeeft. Deze vraag is 100 miljard keer gesteld op dit forum en het gehele internet.

OLED heeft de beste beeldkwaliteit, daarom heb ik een OLED. QLED's zijn overpriced LCD tv's van Samsung. Dus als je voor LCD wilt gaan kijk dan naar een high-end Sony XF90 LCD.

Wil je genieten van HDR en goede beeldkwaliteit? Kijk dan alleen naar high-end TV's. Ben je al lang blij als het een kleurentv is met bewegend beeld, dan kun je gerust kijken naar 55" tv's van zo'n € 500.
Bedankt voor je reactie! Ik kan me niet voorstellen dat mijn specifieke vraag zo vaak gesteld is. Ik vraag namelijk niet wat de verschillen tussen OLED en QLED zijn maar gewoon welke keuze anderen gemaakt hebben en waarom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
QLED is LED met voornamelijk een Samsung-marketing-sausje. De vraag LED of OLED is zeker wel ontelbaar vaak voorbij gekomen; check de diverse topics eens.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
MickJanssen schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 14:16:
[...]
Jawel, jouw vraag is heel vaak voorbij gekomen. Lees de topics door die Hamakzi hier aangeeft. Daar lees je de voor- en nadelen van LCD's ten opzichte van OLED's en andersom.

- OLED's bieden het beste beeld. Dat komt omdat die tv's een perfect contrast hebben. OLED's zijn 'light emitting' (organic light emitting diode), dat betekent dat de led's (dat zijn er miljoenen) zelf lichtgeven en dus heel precies afzonderlijk aan- en uitgezet kunnen worden, wat zorgt voor perfect zwart waar dat nodig is. LCD's kennen een back/edge light (in high-end tv's tientallen tot honderden zones), waarbij de leds's met behulp van dat licht kleurtjes laten zien. Bij LCD's kunnen slechts de zones worden gedimd/uitgezet, wat nooit kan zorgen voor perfect zwart. Het menselijk oog is veel gevoeliger voor contrast dan voor kleur, dus geldt contrast = king
- Sommige LCD's (vooral de QLEDs) kunnen een breder kleurspectrum weergeven dan OLED's. Dit is echt in de marge, waar je niks van merkt.
- LCD tv's kunnen een feller licht produceren (nits genoemd). In een heel lichte omgeving is een LCD beter in staat om een goed zichtbaar plaatje te laten zien dan een OLED. Dit betekent niet dat HDR beelden (bekend om het hoge aantal nits) mooier is op een high-end LCD die wel 1.500 nits weergeeft tov een OLED die op 800nits blijft hangen. De OLED heeft een perfect contrast, waardoor het verschil tussen licht en donker groter is en HDR meer impact maakt.
- OLEDs blijken gevoelig voor direct zonlicht op het scherm. Kan verkleuring met zich meebrengen. Of dit permanent is weet ik niet
- LCD's hebben veel meer last van ghosting en blooming. Ghosting is heel extreem gezien het 'blur' effect bij snelle bewegingen (of de sluier erachter) en blooming betekent dat delen van het scherm onbedoelt oplichten bij felle delen in een scene. Bij ondertiteling kan het zijn dat de onderste 1/3 van je beeld door blooming wordt verpest. Bij HDR vaak nog extremer zichtbaar dan SDR. OLED's hebben geen ghosting door de perfecte responsetijd van de led's en geen blooming door het perfecte contrast.
- Het meest storende aan (vaak de goedkopere) LCD's is het Dirty Screen Effect. Lijkt alsof het scherm smerig/vlekkerig is, maar wordt veroorzaakt doordat belichting niet overal lekker doorkomt. Vaker zichtbaar bij edge lit schermen (goedkopere schermen)
- Doordat bij OLEDs de leds lichtgeven kan (nadruk op kan) onregelmatige slijtage ontstaan van de leds, wat leidt tot een verminderde kleurweergave. Vooral rode/oranje statische beelden zijn hier boosdoener. In de volksmond inbranden genoemd. LCD's hebben hier geen last van. LG is een fabrikant die hier redelijk coulant mee omgaat als ik dit forum zo lees. Mocht het gebeuren dan is er vaak wel iets te regelen.

4) ga je de tv gebruiken als reclamebord? Dus statisch materiaal voor lange tijd op het scherm? -> LCD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MickJanssen
Hulleman schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:50:
[...]

Helder, bedankt voor je uitleg. Het ziet ernaar uit dat ik maar even doorspaar voor een OLED ;)
Inmiddels wat verder ingelezen en een LG C8 of C9 55" ziet er ook interessant uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
MickJanssen schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:22:
[...]

Helder, bedankt voor je uitleg. Het ziet ernaar uit dat ik maar even doorspaar voor een OLED ;)
Inmiddels wat verder ingelezen en een LG C8 of C9 55" ziet er ook interessant uit.
Zijn hele mooie tv's en niet duurder dan de high-end LCD's van Sony of Samsung hoor. Volgens mij is de C8 in het prijzen topic met cashback actie al eens voor € 1.000 voorbij gekomen.

Wat betreft inbranden en statisch materiaal. Zelf hou ik rustig een gamesessie van een uur of 4 achter elkaar waar statisch materiaal in voorkomt. Het scherm van mijn C7 is nog helemaal clean. Ik kan me wel voorstellen dat als je maximaal FIFA oid speelt dat je vanzelf problemen gaat krijgen met een OLED bij de statische beelden van scores en logo's in beeld. Dat heeft wat tijd nodig, dus na een jaar of 2 ga je er mogelijk wel last van krijgen. Jij gebruikt em voor Netflix en Youtube, dus dan is dat niet zo'n punt :)

[ Voor 34% gewijzigd door Hulleman op 26-11-2019 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MickJanssen
Nice, hopelijk vind ik een C8 voor een leuke prijs, ik ben overtuigd. Ik game wel eens maar nooit langer dan 4 uur en al helemaal geen fifa dus dat zal goedkomen. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hulleman schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:50:
[...]

Bijna helemaal mee eens :). Ik zou alleen bij punt 1 willen zeggen dat een OLED In een hele lichte woonkamer ook prima werkt. Alleen als de zon erop staat én je wilt dan nog steeds veel (HDR) contrast hebben en je prefereert dat boven oneindig contrast in de avond, dan moet je een high end LCD hebben met veel lichtopbrengst.

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 27-11-2019 18:47 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1