MickJanssen schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 14:16:
[...]
Bedankt voor je reactie! Ik kan me niet voorstellen dat mijn specifieke vraag zo vaak gesteld is. Ik vraag namelijk niet wat de verschillen tussen OLED en QLED zijn maar gewoon welke keuze anderen gemaakt hebben en waarom.

Jawel, jouw vraag is heel vaak voorbij gekomen. Lees de topics door die Hamakzi hier aangeeft. Daar lees je de voor- en nadelen van LCD's ten opzichte van OLED's en andersom.
Even wat basics OLED/LCD's:
- OLED's bieden het beste beeld. Dat komt omdat die tv's een perfect contrast hebben. OLED's zijn 'light emitting' (organic light emitting diode), dat betekent dat de led's (dat zijn er miljoenen) zelf lichtgeven en dus heel precies afzonderlijk aan- en uitgezet kunnen worden, wat zorgt voor perfect zwart waar dat nodig is. LCD's kennen een back/edge light (in high-end tv's tientallen tot honderden zones), waarbij de leds's met behulp van dat licht kleurtjes laten zien. Bij LCD's kunnen slechts de zones worden gedimd/uitgezet, wat nooit kan zorgen voor perfect zwart. Het menselijk oog is veel gevoeliger voor contrast dan voor kleur, dus geldt contrast = king
- Sommige LCD's (vooral de QLEDs) kunnen een breder kleurspectrum weergeven dan OLED's. Dit is echt in de marge, waar je niks van merkt.
- LCD tv's kunnen een feller licht produceren (nits genoemd). In een heel lichte omgeving is een LCD beter in staat om een goed zichtbaar plaatje te laten zien dan een OLED. Dit betekent niet dat HDR beelden (bekend om het hoge aantal nits) mooier is op een high-end LCD die wel 1.500 nits weergeeft tov een OLED die op 800nits blijft hangen. De OLED heeft een perfect contrast, waardoor het verschil tussen licht en donker groter is en HDR meer impact maakt.
- OLEDs blijken gevoelig voor direct zonlicht op het scherm. Kan verkleuring met zich meebrengen. Of dit permanent is weet ik niet
- LCD's hebben veel meer last van ghosting en blooming. Ghosting is heel extreem gezien het 'blur' effect bij snelle bewegingen (of de sluier erachter) en blooming betekent dat delen van het scherm onbedoelt oplichten bij felle delen in een scene. Bij ondertiteling kan het zijn dat de onderste 1/3 van je beeld door blooming wordt verpest. Bij HDR vaak nog extremer zichtbaar dan SDR. OLED's hebben geen ghosting door de perfecte responsetijd van de led's en geen blooming door het perfecte contrast.
- Het meest storende aan (vaak de goedkopere) LCD's is het Dirty Screen Effect. Lijkt alsof het scherm smerig/vlekkerig is, maar wordt veroorzaakt doordat belichting niet overal lekker doorkomt. Vaker zichtbaar bij edge lit schermen (goedkopere schermen)
- Doordat bij OLEDs de leds lichtgeven kan (nadruk op kan) onregelmatige slijtage ontstaan van de leds, wat leidt tot een verminderde kleurweergave. Vooral rode/oranje statische beelden zijn hier boosdoener. In de volksmond inbranden genoemd. LCD's hebben hier geen last van. LG is een fabrikant die hier redelijk coulant mee omgaat als ik dit forum zo lees. Mocht het gebeuren dan is er vaak wel iets te regelen.
Beslisboom is dus als volgt

1) heb je een hele lichte woonkamer met veel direct zonlicht op de tv? -> LCD
2) ben je panisch voor OLED probleempjes als inbranden en color banding? -> LCD
3) boeit beeldkwaliteit niet en moet het vooral goedkoop? -> LCD
4) ga je de tv gebruiken als reclamebord? Dus statisch materiaal voor lange tijd op het scherm? -> LCD
5) speelt voornoemde niet? -> OLED
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |