Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-04 14:24
Ik vraag me af of het verschil tussen OLED en LED nou echt duidelijk te zien is. Ik ben in de mediamarkt wezen kijken en er stond een OLED en LED tv naast elkaar. Er was enigszins beter contrast en de zwart was echt zwart. Maar het was niet heel bijzonder. Ik heb het OLED topic doorgelezen en las dat het kan liggen aan verkeerde instellingen. Dus daar ga ik maar vanuit.
Maar dan is mijn vraag aan jullie: Mits het goed ingesteld is, is OLED dan echt een compleet nieuwe en betere beleving?

Ik zat namelijk te kijken naar een leuk tvtje. Maar tussen OLED en LED zit zo veel verschil in prijs. Terwijl voor zover ik gezien heb, het extra kleurkwaliteit niet zo bijzonder is.
Neem bijvoorbeeld deze 2, pricewatch: LG OLED55B6V Zwart en pricewatch: LG 55UJ630V Zwart . Ze hebben beide HDR en IMO best overeenkomende specificaties. Behalve dat de ene OLED is en de ander LED. De LED TV is zelfs een stuk nieuwer dan de OLED tv.

[ Voor 7% gewijzigd door 7Sins op 04-09-2017 15:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:40

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik ben aanwezig geweest bij het LG Event waar de 7-serie gepresenteerd werd. Er stond ter vergelijking ook een nieuwe LED-tv van LG naast een paar OLED's. Allemaal aangesloten op dezelfde bron, was het beeld van de OLED-tv's vele malen mooier. Het was helderder en sprankelender qua kleurbeleving en ook het zwart was veel dieper.

[ Voor 5% gewijzigd door Jorgen op 04-09-2017 15:55 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:17

CyBeRSPiN

sinds 2001

Vooral in een verduisterde kamer zie je het verschil.
Als je een zwarte scene hebt met ondertitels: bij OLED zie je dan alleen de tekst oplichten. Bij LED zal je een lichte gloed (backlight bleeding) waar kunnen nemen (want de 'lamp' achter het scherm licht op), afhankelijk van hoe luxe zal er een beperkt gedeelte oplichten.
Overdag of met lampen aan in je kamer is dit effect een stuk minder, want het echt diepe zwart kun je dan niet meer zien.
OLED is op dit moment wel de beste techniek, maar je hebt gelijk dat een goede LED tv ook heel prima beeld kan geven. Het 'sprankelende' is een setting, het diepe zwart kan alleen OLED aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-05 22:36
Je vergeet ook dat de ene Hdr de andere niet is. Veel tv fabrikanten maken reclame met HD ondersteuning (=dat de tv HD informatie kan 'lezen'), terwijl er geen adequate hdr weergave mogelijk is. Daarvoor moet er een hoge contrastratio zijn (bij oled standaard erg hoog door het echte zwart, bij led afhankelijk van hoe fel het scherm kan worden) en moet je een 10-bit kleurenpaneel hebben. Veel goedkopere led tv's (afhankelijk van merk en type beneden de 1000 euro) hebben een 8 bit paneel en hebben maximale helderheid van 500 nits. Bovendien gebruiken veel tv's een IPS paneel (grotere kijkhoek, mindere zwarteeergave).

Wat daarnaast een grote rol speelt is local dimming. Bij Hdr worden er grote contrasten weergegeven, waardoor diepzwart en felwit naast elkaar kunnen voorkomen. Bij oled kan dit: iedere led produceert immers zelf z'n licht. Bij lcd vindt de verlichting vanaf de rand plaats en zal vaak de hele strook lichter worden weergegeven. En dan heb je dus geen echte hdr meer.

De lg tv die jij noemt heeft voor zover ik nu zie alle 'mindere' punten. En volgens mij ook een 50 Hz paneel.

Het zal geen slechte tv zijn, maar de oled is wat dat betreft wel terecht duurder. Of je de meerprijs er voor over hebt hangt erg af van je portemonnee en de waarde die je eraan hecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:21
Sinds vorige week staat er hier een ks7000 in de huiskamer en ondanks dat het beeld echt wel mooi is als je er recht voor zit gaat ie toch retour.

Waarom? Voornamelijk door de totaal belabberde kijkhoek. Ik ben plasma gewend en kan echt niet wennen dat het beeld zo snel minder wordt als je er ook maar iets schuin voor zit.

To dare is to do

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Echt niet te vergelijken OLED is een veel kleurechter dan lcd. Of dat nu door led's word verlicht of niet.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 10:49

TheBorg

Resistance is futile.

Ik was met iemand in de Media Markt die totaal geen verstand heeft van TV's. Die persoon vond bepaalde LED TV's mooier beeld geven van de OLED modellen. Echter staan de helderheid en de kleuren bij de Media Markt bij bepaalde modellen op maximaal. Dat ziet er spetterend uit maar elke voetbal wedstijd lijkt gespeeld te worden op kunstgras. Totaal onrealistisch. Thuis zet je natuurlijk de kleuren wel op een zo waarheidsgetrouw niveau. En dan is de OLED TV een heel stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Oled heeft hogere resolutie dan 4k, maar dat weten veel mensen niet. Daarom is oled mooier. /mediamarktverkopermodus

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:43

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Zie mijn reactie van 1 jaar geleden

Sparhawk in "4K HDR Panasonic VS Samsung"

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 654914

Over het algemeen ben ik het helemaal eens met de Oled is beter dan LCD discussie. Maar in bepaalde situaties kan een lcd het de oled (series van nu) lastig maken. Zo heb ik de Sony ZD9 65" naast de Sony A1 65" met dezelfde content (Passenger 4k HDR bluray) gezien. Waar de Oled natuurlijk geweldige scoort in zwart, kwam het naar mijn mening te kort in de helderheid. Hierdoor kwam de A1 naast de ZD9 vaak flets over.

Echter doe je twee stappen naar links of rechts en de ZD9 is niks meer vergeleken de A1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-05 08:59
Een zogenaamd verschil in kleurechtheid en resolutie daar heb ik al vaak over gelezen, maar van wat ik begrepen heb van een pro: in principe vallen de meeste verschillen weg na calibratie. Het is wel zo dat het kleurenspectrum van een LCD tv (laten we zeggen de TVs die het goed doen, dus met local dimming = FALD LED) anders is dan van een OLED TV, de kleuren zullen er dus iets anders uitzien. We zouden er meetgegevens bij moeten halen maar voor zover ik mij herinner verlies je kleurschakeringen met LED verlichting tov. andere lichtbronnen.

Maar zijn er nog FALD te vinden in 55" of 65"? En is de verkoopprijs van een FALD LCD TV nog lager dan een instap OLED TV?

De motion handling/ motion blur is een verschil die al dan niet kan opvallen. Iemand die van Plasma komt en "smoothness" verwacht zal wellicht moeten aanpassen bij OLED en FALD LCD TV, waarbij OLED iets meer in de buurt komt (het beeld blijft scherper bij bewegingen). Ben je de motion blur gewoon van een vorige LCD TV, dan zal OLED ook gewenning vragen omdat pans plots hakkerig zullen overkomen.
De 4K UHD panels hebben ook dezelfde statische resolutie. Motion resolution is dan weer iets anders, waarbij instap LCDs onderaan de pikorde zijn, en waarbij de top-of-the-range LCDs beter scoren dan OLED.

Tot slot is uniformiteit van het beeld een parameter die iedereen opvalt.
Edge-lit LCD TV's die zijn op dat vlak "gewoon slecht". Ttz. dat de beperkingen door edge-lit dusdanig zijn dat het vergelijk niet opgaat met OLED. De prijs is er ook naar zoals de TS aanhaalde. Maar voor sommigen is dat goed genoeg.
Om een analogie te zoeken: er zijn ook mensen die het OK vinden om met een Dacia te rijden (ongeacht de kostprijs), terwijl anderen net meer verwachtingen hebben in zitpositie, rijgedrag, afwerkingsniveau, aanwezige omgevingsgeluiden enz. Dan kom je in de subjectiviteit terecht, "wat is goed genoeg voor mij".

Prijs kan de doorslag geven. Als je 500€ comfortabel uit kan geven zonder maar iets te moeten laten en als 1500€ betekent dat je de komende zes maand op alles moet gaan letten en amper rondkomt, hoeveel is "TV kijken" jou dan waard. Uiteindelijk kan je op een TV van 500€ ook het journaal en GTST zien. Dat kan niemand anders voor jou bepalen ben ik bang!

[ Voor 13% gewijzigd door road rebel op 05-09-2017 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-04 10:34
Ik heb het beeld van LCD TV's, want dat zijn LED TV's, nooit fijn gevonden om naar te kijken. Ik vind het misleidend om ze LED TV's te noemen aangezien je oude LCD TV's ook geen CCFL TV's noemt.

LCD zijn in de loop der jaren wel stukken beter geworden, maar nog steeds hebben ze in een aantal nadelen.
- Motion resolution. LCD schakeltijden zorgen ervoor dat we motion artifacts zien, het beeld wordt uitgesmeerd. Om dit verhullen hebben we zaken als TrueMotion 120HZ gekregen waarbij we extra tussen frames berekenen. Dit zorgt voor het home video effect.
- Kleur echtheid. LCD's hebben vaak moeite om kleuren goed gekalibreerd weer te geven.
- Zwartwaarden. Aangezien er gebruik gemaakt wordt van een lichtbron, CCFL of LED's en de LCD's nooit 100% het licht kunnen blokkeren zijn de zwartwaarden nooit zo goed als OLED. Er zijn wel Local Dimming LED's gebruikt, maar dan nog is het niet per pixel en krijg je soms halo effecten in donkere scenes.
- Kijkhoeken. De kleurechtheid en zwartwaarden gaan sterk achteruit als je vanaf een hoek naar het scherm kijkt.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:38
Zeker zijn er nog enkele FALD LCD TV`s te koop.
O.a. bij Philips momenteel de toch wel geprezen 65PUS7601, met name op de prestatie van de goede prestatie op gebied van de contrast en de HDR weergave.
Verder de nieuwe op de IFA gepresenteerde opvolger: 65PUS8102, 128 dimmingzonen en cirka 1050 tot 1100 Nits.
Of de beste op moment volgens velen, de Sony ZD9 serie, behalve in 65 ook en 100 inch...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 13:26

pro_6or

amateur_60r

OLED VS Led bestaat ook niet.

Het is OLED VS LCD (met LED ipv CCFL backlighting FALD of sidelit). Vooral Samsung maakt het bont door het OLED VS QLED (LCD met een filter laag van qdot kristallen en LED ipv CCFL backlight ) te noemen, Dat terwijl ze een echte QLED lijn in ontwikkeling hebben (hopelijk blijkt dat levensvatbaar over een paar jaar).

Ik zie de introductie al voor me Samsung Q11 REALqled. Now replacing our fakenews Q10 QLED is this years QLED a quantum leap in display quality, all before was never viable but with REALQLED you can now see the image as it was intended.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel9970
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-02 10:28
Welke keus beter is, hangt af van waar je naar kijkt, van welke afstand en wanneer.

Oled is buiten motion, op alle vlakken beter dan LED.
Helaas ben ik nou net erg gevoelig voor motion, anders had hier allang een Oled gestaan.
Zelf checken is het beste elk oog is weer anders, mijn kameraad heeft een Oled en ziet de motionproblemen niet/amper.

Bij een goede LED en overdag en met normaal tv kijken, dan is imo het prijsverschil te groot.
Bij kwalitatief goede content en in donker kijken, wordt het verschil aanzienlijk.
De grote kijkhoek bij Oled is ook een voordeel.

Ander punt om rekening mee te bouden is dat 4k, hdr10, 8k, HDMI 2.- etc.nog volop in ontwikkeling is en wanneer je up todate wilt blijven, je binnen een paar jaar een nieuwe tv nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
7Sins schreef op maandag 4 september 2017 @ 15:47:
Ik ben in de mediamarkt wezen kijken en er stond een OLED en LED tv naast elkaar. Er was enigszins beter contrast en de zwart was echt zwart. Maar het was niet heel bijzonder.
Je hebt een van de beste televisies gezien in een omgeving waar het toestel de meest slechte prestaties heeft, en zelfs daar heb je het verschil weten te ervaren.

Zet beide televisies naast elkaar in een thuissituatie, zonder zo enorm veel omgevingslicht, met het juiste content, en het prijsverschil zal direct duidelijk worden.

Je vergelijking loopt overigens mank door een budget LCD-televisie te vergelijken met een high-end OLED-televisie. Voor een goede vergelijking dien je ook een high-end LCD-televisie te nemen en dan is het prijsverschil ineens een heel stuk kleiner.

Mogelijk dat de specificaties van de twee toestellen hier op Tweakers en bij de fabrikant best overeenkomen, in prestaties zit er een enorm verschil tussen die twee.
Marcel9970 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:38:
Oled is buiten motion, op alle vlakken beter dan LED.
Hoe kom je daarbij?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
7Sins schreef op maandag 4 september 2017 @ 15:47:
Ik ben in de mediamarkt wezen kijken en er stond een OLED en LED tv naast elkaar. Er was enigszins beter contrast en de zwart was echt zwart. Maar het was niet heel bijzonder. Ik heb het OLED topic doorgelezen en las dat het kan liggen aan verkeerde instellingen. Dus daar ga ik maar vanuit.
Het doet mij denken aan toen ik zelf eens in die winkel ging kijken om OLED in het echt te zien. Daar stond toen een 6-serie van LG, een beetje op de tweede rang gepositioneerd.
Je kon al direct zien dat de zwartwaarden fantastisch waren, gewoon echt zwart. Verder mooi strak beeld en prima kleuren, erg mooi om te zien. Toch zag je wel dat hij wat moeite had om echt te schitteren onder het geweld van al die TL-balken. De TV knalde er niet echt uit.

Op de eerste rang stond zo'n enorme Samsung met verzadiging op maximum te knallen. Dat valt uiteraard meteen op. Zwartwaarden waren ruk en de content was slecht gekozen en slecht ingesteld, maar hij schitterde wel echt ondanks de TL-balken.

Daar stonden dan ook een stuk meer mensen zich aan te vergapen. Lang verhaal kort: de omgeving doet heel veel, maar het is bekend waar OLED kan excelleren. Dat is niet in een heel lichte omgeving met knallende kleuren. Geef je hem echter de juiste omgeving dan is het heel mooi beeld.
Als het niet zo duur was had ik er zelf ook een. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

dinandus schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:23:
Zeker zijn er nog enkele FALD LCD TV`s te koop.
O.a. bij Philips momenteel de toch wel geprezen 65PUS7601, met name op de prestatie van de goede prestatie op gebied van de contrast en de HDR weergave.
Verder de nieuwe op de IFA gepresenteerde opvolger: 65PUS8102, 128 dimmingzonen en cirka 1050 tot 1100 Nits.
Of de beste op moment volgens velen, de Sony ZD9 serie, behalve in 65 ook en 100 inch...
Nog een paar 2017 toestellen met FALD

Sony XE90 (49,55,65 en 75 ")
YouTube: Sony XE90 (X900E) TV Review

Sony XE94 (75 ")
YouTube: Sony XE94 (X940E) Review: Best 2017 TV for HDR?

Vreemd genoe heeft het tussenliggende model (XE93) geen FALD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:13

Bever!

3

Edge lit van tegenwoordig is ook tamelijk goed. Ziet geen verschil bij meeste content daarom xe93 geen fald. Oled heeft prima motion vooral met blinking backlight. Panasonic en Sony in de kopgroep lg voor 95% van de mensen ook prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Remmerde
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-10-2021
Ik kan hier wel over meepraten , heb zelf een hele mooie FALD Led televisie aan de muur hangen namelijk de Philips 60pfl9607. Toestel heeft echt een heel hoog contrast en zwart is echt wel zwart in het donker hier thuis. Toestel is wel 5 jaar oud en was toen iets van 3000 euro en het beste wat er toen ongeveer te koop was.
De restwaarde van het toestel ligt nu rond de 800 euro op marktplaats. Ik moet zeggen als ik in de Media Markt de oleds bekijk dan zeg ik ja dit is echt een nog mooier beeld maar om nou mijn tv te verkopen en even ongeveer 1700 bij te leggen voor een 65 inch oled ( bijvoorbeeld de 65B6V die nu rond de 2500 te krijgen is ) dat vind ik het nou ook weer niet waard.
Ik denk dat als je nu aan het kijken bent voor een nieuwe televisie en je wilt gewoon een goed beeld dan is oled de enige en juiste keuze : edge led valt voor mij meteen af door de slechte zwartwaardes , heb toevallig vanavond bij de media markt de nieuwe philips 65pus7502 bekeken en de tranen sprongen meteen in mijn ogen door de grijze waas over het scherm. FALD is gewoon een goede techniek en levert mooi beeld op maar het prijsverschil met oled is tegenwoordig gewoon te klein , zouden deze goedkoper zijn dan is het gewoon een goed alternatief. Kan je nog wel een tip geven : er stond bij de media markt the wall vanavond een showmodel van de philips 65pus7601 voor 1777 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:38
Oled is toch wel beter, denk ik, maar ik zou dan wel een Sony prefereren, en geen Lg, omdat ik Sony meer vertrouw met processing, en ze hebben Android, met het design van Lg is niks mis. Helaas is mijn smaak hierin nogal duur.
Dat van die kijkhoek klopt wel, maar iets terzijde van het optimale midden zitten afdoen als bagger-ervaring (bij VA) is spijkers zoeken op laag water.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjah op 09-09-2017 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oban606
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-12-2024
Misschien is het voor jou niet zo belangrijk , het hele oled verhaal. Je bent immers al een keertje gaan kijken naar een tv'tje en zag voornamelijk het grote prijsverschil tussen een normale led en oled.
Gewoon je buikgevoel volgen en je eigen ding doen, zit je toch altijd goed?

Je kunt ook ipv je beperkte startpost Google gebruiken en echt helemaal los gaan san info die je in je gezicht gedrukt krijgt. Met al die info nog een keer gaan kijken en vergelijken . Misschien zit het juiste tv'tje d'r dan wel tussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-05 22:09
Heb in een electronica zaak (nog zo'n ouderwetse, geen warenhuismodel) een Sony LED van 55" gezien met daaronder de OLED van Sony. De 4K filmpjes van youtube waren op de OLED net effe wat scherper maar niet overtuigend beter. Het gewone tv beeld (live voetbalwedstrijd) was op de LED beter.

Kan aan de instellingen gelegen hebben maar ik ben tevreden met mijn 65" Panasonic die prima beelden geeft in 4K. Ik wilde persé een 65" en de meerprijs van OLED zag ik niet terug in de praktijk.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:17
Zelf was ik wel echt positief verrast toen ik naar OLED keek. Was ook in de MM, maar in een relatief 'donkere' hoek. Echt schitterend! Maar, zoals hierboven ook al eens genoemd, persoonlijk stoorde ik me direct aan de motion prestaties. Dat gaat voor mij niet werken. Ben er na wat zoeken op internet wel achter gekomen dat de Philips OLED's beter presteren dan de LG's op het gebied van motion, maar die zijn wellicht kwalitatief verder iets minder. Voor nu besloten maar even alles op hold te zetten en te kijken of nieuwe generaties het beter doen of het toch echt een producteigenschap is.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:35

liberque

Vrijzinnig!

Helemaal mee eens dat OLED geweldige zwartwaarden heeft, maar in mijn beleving is dat dan ook het enige superverschil als je kijkt naar de recentere LED televisies. Sterker nog de zwartwaarden van OLED mogen geweldig zijn, maar de witwaarden (helderheid) van OLED halen het bij lange niet als je het vergelijkt met LED - zelfs niet met HDR. Een LED tv met HDR haalt met gemak 1000nits terwijl een OLED blijft steken op 540nits. Het ligt er dus aan wat je belangrijker vind - zwartwaarden of helderheid en in wat voor omgeving je kijkt. Ik ben zelf bijvoorbeeld nogal fan van Ambilux en dan heb je vrij weinig aan die zwartwaarden van OLED - ook al heeft TPVision/Philips recentelijk een OLED variant uitgebracht (wat dus stompzinnig is in mijn optiek)

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Lekker Ventje schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 10:20:

Kan aan de instellingen gelegen hebben maar ik ben tevreden met mijn 65" Panasonic die prima beelden geeft in 4K. Ik wilde persé een 65" en de meerprijs van OLED zag ik niet terug in de praktijk.
Dit dus!
Ik heb zelf een OLED-tv (LG OLED55C7), maar het ligt er aan wat je gewend bent. Aangezien je thuis nooit twee verschillende TV's naast elkaar hebt, zal,je waarschijnlijk het voordeel van X of het nadeel van Y niet of nauwelijks missen. Mijn broer heeft de Samsung KS8000 (kan dat? Heb het type niet 100% duidelijk), maar ik vond het beeld op zijn TV ook erg mooi. In zijn woonkamer. Op zijn bank. Terwijl hij wel enthousiast was over mijn TV, maar het de meerprijs ten opzichte van de zijne niet waard vond.

Dus zelf een keuze maken, niet te veel laten beïnvloeden door reviews en (spook-)verhalen en uiteindelijk heb je een TV waar je blij mee bent :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben ook wezen kijken naar oled en normale led. Ik zag amper verschil dus heb mooi een smak geld in de knip gehouden. Ik wacht wel tot de techniek verbeterd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diazull37
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-12-2024
Verschil is er zeker, ik heb iets meer drie kwart jaar een 60ks7000 gehad.
deze gaf erg mooi beeld maar ik had toch heel veel moeite met 2 dingen.
Ik wist bij aanschaf dat het een bekend probleem is bij lcd maar het viel heel erg op tijdens HDR, namenlijk blooming en halos.
Bij de film ghost in the shell was het verschrikkelijk. Je had echt een vertical beam of light op de plek van je ondertitels.
Ben nu de trotse eigenaar van een 65c7 en wat een verschil, zwartwaarden doen veel maar geen blooming meer is een verademing.
Mijn uhd movies zijn er echt mooier op geworden .
De prijs is hoog maar mijn voornaamste ergernissen zijn e niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-04 14:06
Als jarenlang plasma gebruiker die doorgaans in vrij donkere living kijkt was er geen andere optie dan oled, maar er zijn inderdaad ook nadelen, althans die ontdek ik nu de 65c7 hier hangt. Op een totaal wit beeld of heel witte scenes is de rechtse kant, vooral onderaan, geplaagd door een gele tint. En de helderheid van het beeld is links iets hoger dan rechts. Dus perfect is oled ook niet hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 457607

Ik herken de MediaMarkt ervaring heel erg. Ik zal OLED en allerlei felle LED LCDs naast elkaar staan blinken en de OLED kwam er echt niet goed uit. Het zwart was een tintje zwarter maar zeker niet absoluut zwart, aangezien sterk omgevingslicht ook het beeld beinvloed. Verder viel de helderheid erg tegen vergeleken met het andere geweld. Op basis van die ervaring, ben ik behoorlijk afgeknapt op het "wondermiddel" OLED.

Ik snap heel goed dat thuis de verlichting niet zo fel is, maar toch heb ik thuis behoorlijke verlichting binnenshuis. Ik kan absoluut geen TV kijken in een donkere kamer, dan ben ik in 15 minuten doodmoe. Dus voor mij zal OLED in alle gevallen een marginale verbetering zijn, en zeker geen spectaculaire.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M.Remmerde
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-10-2021
Loop even bij de media markt the wall utrecht helemaal achteraan de winkel de filmstudio in , die is namelijk redelijk donker. Daar hangen diverse oleds en helemaal links hangt een 2017 premium edge led namelijk de philips 65pus7502. Dan is het verschil wel duidelijk hoor dan neem je wel een oled. En wat betreft helderheid , in een normaal verlichte woonkamer heb je overdag aan 300 nits voldoende en s avonds 150 nits , lees de reviews van diverse televisies hier op tweakers maar eens door. Dus een oled met 540 nits is echt wel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-04 12:31
Chilly_Willy schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 08:18:
- Motion resolution. LCD schakeltijden zorgen ervoor dat we motion artifacts zien, het beeld wordt uitgesmeerd. Om dit verhullen hebben we zaken als TrueMotion 120HZ gekregen waarbij we extra tussen frames berekenen. Dit zorgt voor het home video effect.
MCFI lost ghosting niet op, black frame insertion en scanning backlight doen dat (vaak ook betitelt als XXX Hz, niet echt een peil op te trekken zonder een high speed camera op de tv te richten).

MCFI is een alternatief voor judder, wat je bij OLED net zo goed hebt (en in de bios ook). In 24 Hz ziet beweging er gewoon verschrikkelijk bagger uit, maar de meeste zijn er een aan gewent ... sommigen vinden het zelfs een pluspunt.

Met black frame insertion of scrolling backlight alleen kunnen LCD tvs de beweging precies zo bagger op het scherm krijgen als OLED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Anoniem: 457607 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 22:48:
Ik herken de MediaMarkt ervaring heel erg. Ik zal OLED en allerlei felle LED LCDs naast elkaar staan blinken en de OLED kwam er echt niet goed uit. Het zwart was een tintje zwarter maar zeker niet absoluut zwart, aangezien sterk omgevingslicht ook het beeld beinvloed. Verder viel de helderheid erg tegen vergeleken met het andere geweld. Op basis van die ervaring, ben ik behoorlijk afgeknapt op het "wondermiddel" OLED.

Ik snap heel goed dat thuis de verlichting niet zo fel is, maar toch heb ik thuis behoorlijke verlichting binnenshuis. Ik kan absoluut geen TV kijken in een donkere kamer, dan ben ik in 15 minuten doodmoe. Dus voor mij zal OLED in alle gevallen een marginale verbetering zijn, en zeker geen spectaculaire.
Als het niet absoluut zwart was stond hij ruk afgesteld of het bronmateriaal was slecht.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dimens
Pinkys Brain schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 22:17:
[...]

MCFI lost ghosting niet op, black frame insertion en scanning backlight doen dat (vaak ook betitelt als XXX Hz, niet echt een peil op te trekken zonder een high speed camera op de tv te richten).

MCFI is een alternatief voor judder, wat je bij OLED net zo goed hebt (en in de bios ook). In 24 Hz ziet beweging er gewoon verschrikkelijk bagger uit, maar de meeste zijn er een aan gewent ... sommigen vinden het zelfs een pluspunt.

Met black frame insertion of scrolling backlight alleen kunnen LCD tvs de beweging precies zo bagger op het scherm krijgen als OLED.
Een beeldinterpolatiealgoritme gaat juist bewegingsonscherpte bij LCD-televisies tegen. Voorheen, toen men nog 240Hz LCD-televisies kende, was het de normaalste zaak van de wereld om LCD-televisies met slechts beeldinterpolatie de bewegingsonscherpte tegen te gaan. Sinds de komst van LED-achtergrondverlichting is men meer Black Frame Insertion toe gaan passen.

Echter is Black Frame Insertion alleen bij een lage frame rate onvoldoende. Een 60Hz LCD-televisie zonder beeldinterpolatie, is niet in staat om met Black Frame Insertion alleen een beduidend betere bewegingsscherpte te behalen zonder introductie van ernstige artifacten zoals flikkering.

Tegenwoordig is het altijd een combinatie van beiden. De 120Hz LCD-televisies met een bepaalde vorm van Black Frame Insertion behalen gelijke of betere resultaten dan de 240Hz LCD-televisies van enkele jaren terug zonder Black Frame Insertion.

Black Frame Insertion is overigens niet te vergelijken met hetgeen OLED van nature behaalt.
Anoniem: 457607 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 22:48:
Je gaat ook geen maaltijd bereid door een kok uit een drie sterren restaurant, vergelijken met een maaltijd bereid in een eethuis, terwijl jij je op de toiletten van studentencorps Vindicat bevindt, om vervolgens te stellen dat je de subtiele smaken niet kunt proeven en liever voor de maaltijd uit het eethuis kiest omdat de ketchup zo sterk van smaak is en de strontlucht in de toiletten overheerst.

En zo beoordeel je ook geen OLED-televisie in de Media Markt.

[ Voor 22% gewijzigd door Dimens op 30-09-2017 10:51 ]

• ggj87
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-02 09:07
Ik heb hetzelfde. Ik ben de afgelopen maanden ook een aantal keer in de MM en tv zaken geweest om eens te kijken. Ik zoek een tv waar ik vooral op wil gamen met de nieuwe Xbox ONE X. Op internet heb ik al veel nagezocht en gelezen en zijn er veel discussies over OLED vs. LCD/LED. Wat mij in winkels opviel was dat OLED idd. erg mooi helder en mooi zwart beeld toont. Maar toen ik eens goed verder keek, leek ik geen (merkbaar) verschil te zien tussen met name de QLED en OLED tv’s. Het lijkt zelfs zo dat QLED mooiere kleuren heeft dan OLED maar dat kan ook aan de getoonde beelden liggen. Ik ben vandaag in gesprek geweest met een verkoper omdat ik graag een tv wil om vooral mee te gamen en hij adviseerde mij daarvoor eerder een QLED dan een OLED vanwege de kleuren en minder kans op inbranden. Ik lees op internet weer vooral goede verhalen over OLED maar dat gaat met name over het zwarte. Qua prijs ontlopen ze elkaar niet veel, dus wat nou de beste keuze is.. Ik weet het ook niet meer hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dimens
ggj87 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 18:42:
Ik heb hetzelfde. Ik ben de afgelopen maanden ook een aantal keer in de MM en tv zaken geweest om eens te kijken. Ik zoek een tv waar ik vooral op wil gamen met de nieuwe Xbox ONE X. Op internet heb ik al veel nagezocht en gelezen en zijn er veel discussies over OLED vs. LCD/LED. Wat mij in winkels opviel was dat OLED idd. erg mooi helder en mooi zwart beeld toont. Maar toen ik eens goed verder keek, leek ik geen (merkbaar) verschil te zien tussen met name de QLED en OLED tv’s. Het lijkt zelfs zo dat QLED mooiere kleuren heeft dan OLED maar dat kan ook aan de getoonde beelden liggen. Ik ben vandaag in gesprek geweest met een verkoper omdat ik graag een tv wil om vooral mee te gamen en hij adviseerde mij daarvoor eerder een QLED dan een OLED vanwege de kleuren en minder kans op inbranden. Ik lees op internet weer vooral goede verhalen over OLED maar dat gaat met name over het zwarte. Qua prijs ontlopen ze elkaar niet veel, dus wat nou de beste keuze is.. Ik weet het ook niet meer hoor.
QLED is niets meer dan een LCD-televisie met LED-achtergrondverlichting en Quantum Dots. Daar is niets nieuws aan, behalve dat Samsung de naam groots als marketingtool inzet in de hoop zo mensen van OLED weg te trekken. QLED klinkt immers net zo interessant als OLED.

Trap niet in de marketingpraat maar ga op zoek naar de feiten.

Dat het "mooiere kleuren" heeft, is ook vrij weinig nieuws. Samsung staat erom bekend flink te overdrijven in de kleursaturatie wanneer de televisies in de winkelmodus staan. Aan die modus is dan ook niets realistisch en moet je thuis niet aan willen hebben staan.

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-04 12:31
Als je de flicker frequentie significant overtreft (ie. 120 Hz, maar de 72 Hz in de bioscoop is ook al genoeg) zit er niet echt een verschil tussen strobe en sample and hold voor 24 Hz content zonder MFCI. Het juddert allebei als de pest.

Van 24 Hz ga je nooit vloeiende beweging maken ... het beste voor de beweging zonder MCFI is flitsen op 24 Hz, maar dat flikkert een beetje.

PS. de opmars van MCFI in tvs, ook OLED tvs overigens, is mooi. Worden de mensen langzaam afgeleerd om judder te associëren met kwaliteit en kunnen we echt goede beweging krijgen, met hoge framerate content.

[ Voor 27% gewijzigd door Pinkys Brain op 30-09-2017 19:08 ]

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:21
Slaapje schreef op maandag 4 september 2017 @ 22:13:
Sinds vorige week staat er hier een ks7000 in de huiskamer en ondanks dat het beeld echt wel mooi is als je er recht voor zit gaat ie toch retour.

Waarom? Voornamelijk door de totaal belabberde kijkhoek. Ik ben plasma gewend en kan echt niet wennen dat het beeld zo snel minder wordt als je er ook maar iets schuin voor zit.
Sinds deze week een Oled binnen gekregen (Philips pos9002) en ik ben echt weggeblazen door het beeld. Hiervoor heb ik altijd plasma gehad, maar oled gaat hier op het gebied van zwartwaardes/kleur/helderheid/ ruim overheen. Ook SD en normale HD beelden zijn echt heel mooi. Ben oprecht heel erg blij dat ik de Samsung retour heb gestuurd en deze heb gehaald.

Het zal ongetwijfeld persoonlijk zijn en een kwestie van smaak, maar mijns inziens is oled onovertroffen.

To dare is to do

• ggj87
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-02 09:07
Dimens schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 19:00:
[...]

QLED is niets meer dan een LCD-televisie met LED-achtergrondverlichting en Quantum Dots. Daar is niets nieuws aan, behalve dat Samsung de naam groots als marketingtool inzet in de hoop zo mensen van OLED weg te trekken. QLED klinkt immers net zo interessant als OLED.

Trap niet in de marketingpraat maar ga op zoek naar de feiten.

Dat het "mooiere kleuren" heeft, is ook vrij weinig nieuws. Samsung staat erom bekend flink te overdrijven in de kleursaturatie wanneer de televisies in de winkelmodus staan. Aan die modus is dan ook niets realistisch en moet je thuis niet aan willen hebben staan.
Ik probeer ook op zoek te gaan naar feiten maar dat gaat lastig als mensen steeds negatief over LCD zitten te praten, bijna bashen. Met verkopers moet je ook oppassen want die willen je uiteindelijk een tv verkopen. Het zijn toch geen slechte tv’s? Mijn ouders en een vriend hebben een 4k LCD tv (Sony/Samsung) en ik vind het beeld heel mooi bij hun. Als ik bij bepaalde tv’s (in de winkel) waaronder de QLED van Samsung (Q7 om precies te zijn) bijna geen verschil zie, wat is er dan beter aan OLED behalve de zwart waardes die iedereen altijd aanhaalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mijn TV is inmiddels 6 jaar oud, maar doet het nog prima eigenlijk. Gewoon een full-HD Samsung van 46 inch ofzo. In winkels ben ik ook gaan kijken naar OLED schermen en... ik vond het niet echt indrukwekkend eigenlijk. Zwart is zwarter, maar dat is mij nog nooit storend opgevallen bij mijn LCD TV. Als ik een serie of film kijk zit ik niet te letten op de diepte van het zwart.

En ik zit ook ruim 180cm van mijn televisie af. Pixels zie ik nu al niet. Een 4k-TV zou voor mij ook niets toevoegen. Het beeld zal ongetwijfeld mooier en beter zijn, maar ik ben gewoon niet met beeldkwaliteit bezig. Een film op 1080p ziet er ook gewoon gruwelijk mooi uit.

Als ik nu mijn TV zou moeten vervangen zou ik waarschijnlijk gaan voor een 1080p LCD. Een verschil van 1000 euro voor de instapmodellen alleen al. Voor dat geld kan ik veel andere dingen doen die ik persoonlijk belangrijker vind dan een hogere pixel densiteit en iets diepere zwarte pixels.

Mijn budget zou rond de 1000 euro liggen.

60" 1080p LCD: Samsung UE60J6240 Zwart - 60" Full HD LCD TV met 1 tuner voor € 799,-
55" 1080p OLED: LG 55EG910V Zwart - 55" Full HD 3D OLED TV met 1 tuner voor € 1.198,-
55" 4K OLED: LG 55EG920V Zwart - 55" Ultra HD 3D OLED TV met HDR en 1 tuner voor € 1.642,-

De verschillen tussen de eerste twee: € 399,- euro.
De verschillen tussen de laatste twee: € 444,- euro.
De verschillen tussen nummer 1 en 3: € 843,- euro.

Kijk, die 1080p LCD TV is met 60" een slag groter dan beide andere toestellen. En ruim de helft goedkoper dan die 4k OLED TV. En als ik een film lig te kijken is de grootte van het scherm voor mij belangrijker voor de immersie dan de zwartwaarde van een pixel, of hoe klein die pixel is.

1080p Is voor mij voldoende.

De prijzen voor OLED zijn te hoog. En de waarde van 4k ontgaat mij een klein beetje.

[ Voor 4% gewijzigd door Blue-eagle op 30-09-2017 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lau_P
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-05 13:41
ggj87 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 20:20:
[...]

Ik probeer ook op zoek te gaan naar feiten maar dat gaat lastig als mensen steeds negatief over LCD zitten te praten, bijna bashen. Met verkopers moet je ook oppassen want die willen je uiteindelijk een tv verkopen. Het zijn toch geen slechte tv’s? Mijn ouders en een vriend hebben een 4k LCD tv (Sony/Samsung) en ik vind het beeld heel mooi bij hun. Als ik bij bepaalde tv’s (in de winkel) waaronder de QLED van Samsung (Q7 om precies te zijn) bijna geen verschil zie, wat is er dan beter aan OLED behalve de zwart waardes die iedereen altijd aanhaalt?
Het is ook heel persoonlijk en ik deel je ervaring dat lcd er ook gewoon goed uit ziet. Daarnaast: in de winkel kan je ze nog naast elkaar zien, thuis staat er 1 toestel en vergelijk je niet. Daarnaast treedt er voor kleurweergave bijvoorbeeld ook gewenning op snel.
Toch was ik zelf gisteren bij de mediamarkt om eea te bekijken. Toch wel overtuigd door OLED moet ik zeggen. Contrast en kijkhoeken zo overtuigend beter dan lcd. Maar... wel met de juiste content. Sdr materiaal is het verschil al minder. Vond overigens zelf vooral de kijkhoeken van de q serie van samsung opvallend slecht. Verder valt de helderheid van de nieuwe lcd's toch wel op, maar ik heb daar niet zo heel veel behoefte aan heb ik gemerkt. Zelfs onder de felle lampen in de mediamarkt deden de oleds van lg en sony het erg goed. Philips pos901f oled was een flater, klopte iets niet mee. Heel lage helderheid, extreme image retention en in het scherm de melding dat de beeldverversing was vast gelopen.
Was en ben zelf nu wel overtuigd van de sony oled. LG ben ik niet zo'n fan van als merk op zich en het design en bouwkwaliteit van de sony vind ik geweldig.
Dan de vraag of OLED de meerprijs waard is? Voor mij wel, maar ook die afweging kan iedereen alleen voor zichzelf maken. Wat ik in elk geval kan aanbevelen is in het OLED prijs topic te kijken. Kan zomaar zijn dat een OLED ineens binnen het budget past.
Zelf vind ik ca. 500 euro verschil de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
ggj87 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 20:20:
[...]

Ik probeer ook op zoek te gaan naar feiten maar dat gaat lastig als mensen steeds negatief over LCD zitten te praten, bijna bashen. Met verkopers moet je ook oppassen want die willen je uiteindelijk een tv verkopen. Het zijn toch geen slechte tv’s? Mijn ouders en een vriend hebben een 4k LCD tv (Sony/Samsung) en ik vind het beeld heel mooi bij hun.
Dat is natuurlijk heel relatief. Qua beeldkwaliteit is het tegenwoordig ook niet slecht als je het vergelijkt met de kwaliteit van vroeger. Maar dat wil nog niet zeggen dat je ook waar voor je geld krijgt met een LCD-televisie.

De keus tussen een High-end LCD-televisie of een OLED-televisie is voor mij al gauw gemaakt. Vaak betaal je slechts een fractie meer, terwijl de kwaliteit zoveel hoger is. LCD heeft het in de strijd met plasma al vooral van marketing moeten hebben toen het zichzelf 'LED' ging noemen. En nu LCD het moeilijk heeft met de steeds goedkoper wordende OLED-televisies, wordt marketing eveneens ingezet door bijvoorbeeld de LCD-televisie 'QLED' te noemen. Naar mijn mening zou het niet zo genoemd mogen worden.

Maar ook in de andere klassen is het momenteel gewoon niet goed. Enkele jaren opper ik al dat UHD-televisies met een 50/60Hz paneel gewoon niet goed zijn en je beter een goede 100/120Hz Full HD LCD-televisie kunt kopen. Daar heb ik op de FP nog een bericht over geschreven: Dimens in 'nieuws: GfK: verkoop uhdtv's in Nederland is bijna verviervoudigd ...

Helaas is ook hier de marketing goed actief geweest en is de UHD-trend zo gehypet, dat je tegenwoordig nauwelijks meer aan een 100/120Hz FHD LCD-televisie kunt komen, laat staan een goede. Je bent zo'n beetje gewezen op de tweedehands markt om er een te kunnen bemachtigen.

Wil je in deze tijd nog aan een nieuwe en goede LCD-televisie kunnen komen, moet je - zeker in vergelijking tot enige tijd terug - gewoon veel geld neerleggen en zit je in de high-end markt. En als je daar toch al bereid toe bent, kun je bijna net zo goed een OLED-televisie kopen.
Als ik bij bepaalde tv’s (in de winkel) waaronder de QLED van Samsung (Q7 om precies te zijn) bijna geen verschil zie, wat is er dan beter aan OLED behalve de zwart waardes die iedereen altijd aanhaalt?
Op vrijwel alle punten is een LG C7 OLED-televisie beter dan de Samsung "QLED" televisies. Die zwartwaarden worden vooral aangehaald omdat ze onderdeel zijn van toch wel het meest belangrijkste aspect voor een goede beeldkwaliteit; het contrast. Dat is de echte brengen van het WOW-effect en zo goed als OLED dat kan, is dat gewoon niet mogelijk met LCD. Logisch dat dit dus steeds aangehaald wordt. Het is alleen jammer dat je dit niet goed kunt zien in een fel verlichte Media Markt, waardoor dat WOW-effect daar niet goed waar te nemen is.

En die LG C7 OLED-televisies hoeven niet eens duurder te zijn. Ze zijn ondertussen al flink goedkoper te krijgen wanneer je met verschillende verkopers onderhandelt.

\[Prijs-discussie] OLED Televisies

Waarom dan nog voor een (dure) LCD-televisie kiezen?
Blue-eagle schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 23:52:
De prijzen voor OLED zijn te hoog. En de waarde van 4k ontgaat mij een klein beetje.
En daarmee kom je eigenlijk bij de essentie van je verhaal; je hoeft de hogere kwaliteit niet voor de prijs. Dat heeft al niets meer met LCD vs. OLED te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Dimens schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 15:06:
[...]

Dat is natuurlijk heel relatief. Qua beeldkwaliteit is het tegenwoordig ook niet slecht als je het vergelijkt met de kwaliteit van vroeger. Maar dat wil nog niet zeggen dat je ook waar voor je geld krijgt met een LCD-televisie.

De keus tussen een High-end LCD-televisie of een OLED-televisie is voor mij al gauw gemaakt. Vaak betaal je slechts een fractie meer, terwijl de kwaliteit zoveel hoger is. LCD heeft het in de strijd met plasma al vooral van marketing moeten hebben toen het zichzelf 'LED' ging noemen. En nu LCD het moeilijk heeft met de steeds goedkoper wordende OLED-televisies, wordt marketing eveneens ingezet door bijvoorbeeld de LCD-televisie 'QLED' te noemen. Naar mijn mening zou het niet zo genoemd mogen worden.

Maar ook in de andere klassen is het momenteel gewoon niet goed. Enkele jaren opper ik al dat UHD-televisies met een 50/60Hz paneel gewoon niet goed zijn en je beter een goede 100/120Hz Full HD LCD-televisie kunt kopen. Daar heb ik op de FP nog een bericht over geschreven: Dimens in 'nieuws: GfK: verkoop uhdtv's in Nederland is bijna verviervoudigd ...

Helaas is ook hier de marketing goed actief geweest en is de UHD-trend zo gehypet, dat je tegenwoordig nauwelijks meer aan een 100/120Hz FHD LCD-televisie kunt komen, laat staan een goede. Je bent zo'n beetje gewezen op de tweedehands markt om er een te kunnen bemachtigen.

Wil je in deze tijd nog aan een nieuwe en goede LCD-televisie kunnen komen, moet je - zeker in vergelijking tot enige tijd terug - gewoon veel geld neerleggen en zit je in de high-end markt. En als je daar toch al bereid toe bent, kun je bijna net zo goed een OLED-televisie kopen.

[...]

Op vrijwel alle punten is een LG C7 OLED-televisie beter dan de Samsung "QLED" televisies. Die zwartwaarden worden vooral aangehaald omdat ze onderdeel zijn van toch wel het meest belangrijkste aspect voor een goede beeldkwaliteit; het contrast. Dat is de echte brengen van het WOW-effect en zo goed als OLED dat kan, is dat gewoon niet mogelijk met LCD. Logisch dat dit dus steeds aangehaald wordt. Het is alleen jammer dat je dit niet goed kunt zien in een fel verlichte Media Markt, waardoor dat WOW-effect daar niet goed waar te nemen is.

En die LG C7 OLED-televisies hoeven niet eens duurder te zijn. Ze zijn ondertussen al flink goedkoper te krijgen wanneer je met verschillende verkopers onderhandelt.

\[Prijs-discussie] OLED Televisies

Waarom dan nog voor een (dure) LCD-televisie kiezen?

[...]

En daarmee kom je eigenlijk bij de essentie van je verhaal; je hoeft de hogere kwaliteit niet voor de prijs. Dat heeft al niets meer met LCD vs. OLED te maken.
toon volledige bericht
Dus als ik het goed begrijp kan ik/je/men beter een goede high end full hd tv kopen in plaats van een midrange 4k ?

Ik wou namelijk een pricewatch: LG 55UJ630V Zwart kopen. Maar dan kan ik beter kijken naar een Full HD en later als OLED gemeen goed is geworden overstappen op een OLED 4k ?
Ik kom nu van een oude 1024x769 42 inch plasma af.

Heb je ook een paar tips voor goede full hd tv's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
kaasaanfiets schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 12:39:
[...]

Dus als ik het goed begrijp kan ik/je/men beter een goede high end full hd tv kopen in plaats van een midrange 4k ?

Ik wou namelijk een pricewatch: LG 55UJ630V Zwart kopen. Maar dan kan ik beter kijken naar een Full HD en later als OLED gemeen goed is geworden overstappen op een OLED 4k ?
Ik kom nu van een oude 1024x769 42 inch plasma af.

Heb je ook een paar tips voor goede full hd tv's ?
Zoals ik al aangaf, kun je tegenwoordig nog nauwelijks FHD-televisies krijgen, laat staan goede tegen een interessante prijs. Als je niet moet upgraden omdat de oude televisie het bijvoorbeeld nog goed doet, is het misschien verstandiger om door te sparen totdat je een echt goede televisie kan kopen. Die LG waarmee je aan komt zetten is geen goede televisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-05-2019
Jorgen schreef op maandag 4 september 2017 @ 15:55:
Ik ben aanwezig geweest bij het LG Event waar de 7-serie gepresenteerd werd. Er stond ter vergelijking ook een nieuwe LED-tv van LG naast een paar OLED's. Allemaal aangesloten op dezelfde bron, was het beeld van de OLED-tv's vele malen mooier. Het was helderder en sprankelender qua kleurbeleving en ook het zwart was veel dieper.
ik heb ook een lguh850, zet dan een sony x930e tegenover de oled. en de bravia heeft zelfs meer details in het zwart e.d. en mooiere fellere hdr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
liberque schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 11:53:
Helemaal mee eens dat OLED geweldige zwartwaarden heeft, maar in mijn beleving is dat dan ook het enige superverschil als je kijkt naar de recentere LED televisies. Sterker nog de zwartwaarden van OLED mogen geweldig zijn, maar de witwaarden (helderheid) van OLED halen het bij lange niet als je het vergelijkt met LED - zelfs niet met HDR. Een LED tv met HDR haalt met gemak 1000nits terwijl een OLED blijft steken op 540nits. Het ligt er dus aan wat je belangrijker vind - zwartwaarden of helderheid en in wat voor omgeving je kijkt. Ik ben zelf bijvoorbeeld nogal fan van Ambilux en dan heb je vrij weinig aan die zwartwaarden van OLED - ook al heeft TPVision/Philips recentelijk een OLED variant uitgebracht (wat dus stompzinnig is in mijn optiek)
en wat dacht je van het diepe zwart van de oled, leuk. maar je verliest echt details erin. bijvoorbeeld in een autoband is helemaal zwart, je zag er geen structuur meer op, wat je op een led wel ziet. een sonybravia x930e schijnt super te zijn ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 14:49
liberque schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 11:53:
De 2017 modellen Oleds halen in HDR een piek van 700nits in een klein oppervlak. Naarmate het oppervlak groter wordt zullen de OLEDs steeds minder helder worden tot aan rond de 100 nits. Dit komt door ABL, waardoor het aantal nits afneemt, naarmate het heldere oppervlak groter wordt. Dat is voor bescherming van de OLEDs. Een high-end LCD tv kan wel 750 nits halen op een volledig wit scherm met een piek van dik boven de 1000.

Desondanks de lagere piekhelderheid ziet HDR content er op een OLED een stuk mooier uit dan een high-end LCD, omdat het contrast van een OLED oneindig is. Op SDR content heb je ook baat bij dat oneindige contrast. Piekhelderheid is belangrijk, contrast is alles.

Daarnaast is de reactiesnelheid van de OLEDs perfect. Een backlight heeft dit niet, waardoor motion mooier is op een OLED. Kijkhoeken zijn perfect, uniformiteit is een stuk beter. Dus het is niet alleen de zwartwaarde van een OLED die beter is. Nagenoeg alles is beter, behalve de helderheid.

Laten we wel zijn. Een hele goede LCD (liefst FALD) kan echt wel mee met een OLED en ik denk dat de verschillen marginaal met het oog waarneembaar zijn. Alleen het prijsverschil is dan ook beperkt, aangezien een high-end LCD FALD ook dik aan de prijs is. Hierdoor zal ik altijd voor een OLED zal gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 28-02-2018 10:58 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
dvgemerden80 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 01:30:
[...]

en wat dacht je van het diepe zwart van de oled, leuk. maar je verliest echt details erin. bijvoorbeeld in een autoband is helemaal zwart, je zag er geen structuur meer op, wat je op een led wel ziet. een sonybravia x930e schijnt super te zijn ook
Black crush noemen ze dat. Echt wel op te lossen door je TV te calibreren.
Die Sony is wellicht de beste LCD (edge LED lit) van het moment. Zou voor mij een LCD tegenhanger van mijn huidige OLED zijn.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

dvgemerden80 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 01:21:
[...]

ik heb ook een lguh850, zet dan een sony x930e tegenover de oled. en de bravia heeft zelfs meer details in het zwart e.d. en mooiere fellere hdr!
dvgemerden80 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 01:30:
[...]

Dat is een tone-mapping verhaal waarbij helder wit en diepzwart echt niet hun details hoeven te verliezen.
YouTube: HDR Tone-Mapping Explained: Sony A1, LG C7 vs Panasonic OLED TV

[ Voor 7% gewijzigd door Jorgen op 28-02-2018 09:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:00
Bijzonder om te zien hoe de OLED vs LCD discussie voor blijft sudderen. Alle TV eigenschappen zijn meetbaar en dus feitelijk vast te leggen. Wat je er vervolgens zelf van vindt is subjectief en dus niet universeel van toepassing voor iedereen. Je kan ook niet generaliseren en zeggen dat een LCD TV meer helderheid kan genereren dan een OLED TV. Dit is model afhankelijk en de toepassing van beeldluminantie is per techniek compleet verschillend. Veel mensen hebben de neiging om maar naar één aspect te kijken zonder de achterliggende techniek te begrijpen en vervolgens daarmee hun mening te vormen om deze dan als absolute waarheid te gaan prediken. De ideale TV kies je uit aan de hand van welke content je gaat kijk, in welke omgevingen, wat je budget is en aan welke eigenschappen je zelf veel waarde hecht. So what dat een TV 1400 nits kan halen. In een batcave doet dit er niet toe en so what dat OLED perfect black heeft. Als je alleen in een verlichte omgeving TV kijkt heeft dit geen meerwaarde ten opzichte van een (goede) LCD TV. Wil je echt goed een mening kunnen vormen (en ook anderen juist kunnen informeren), dan zal je heel veel vergelijkingen intensief moeten uitvoeren en je goed moeten verdiepen in de gebruikte technieken. Wanneer je cijfertjes van internet als je bron van informatie gebruikt om dit te doen, dan neem je niet alleen jezelf in de maling, maar ook anderen wanneer je hun van advies voorziet.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
Jorgen schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:29:
[...]

[...]

Dat is een tone-mapping verhaal waarbij helder wit en diepzwart echt niet hun details hoeven te verliezen.
YouTube: HDR Tone-Mapping Explained: Sony A1, LG C7 vs Panasonic OLED TV
ja thanks voor je reply. maar hij zegt dus ook dat hogere peak brightness wel degelijk meer detail geeft in hdr. blijft een moeilijke keuze man. welke tv heb jij als ik vragen mag? ik heb dus een lguh850v en mijn games zien er al awesome uit. het is een ips paneel, waarbij zwart ook al aardig diep zwart is en de kleurengradient nog beter is dan op een oled. las ook dat dit jaar de nieuwe tv`s ook weer ips gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
Hulleman schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 08:45:
[...]

Die Sony is wellicht de beste LCD (edge LED lit) van het moment. Zou voor mij een LCD tegenhanger van mijn huidige OLED zijn.
maat van me heeft de e6, en heeft hem professioneel laten calibreren, het blijft zichtbaar gewoon. Oled is mooi hoor, maar het wordt een beetje overhyped wel. Als je een bravia koopt een high end model zie je weinig verschil. in het donker is de oled dan weer wat beter omdat de blacks natuurlijk perfect zijn. maar ik verwacht dat de nieuwe fald schermen van sony en lg ook wel hoog gaan scoren in de reviews. ik verwacht een dikke 9 voor contrast en blacks. en lees toch veel verhalen van mensen die hun c7 oled van lg hebben ingeruild voor een sony x930e. en geen moment spijt hebben. hdr geeft je nog een mooiere ervaring ook en meer nits nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
Hulleman schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 08:45:
[...]

sony zd9 schijnt beste te zijn. maar kwa reviews scoren ze gelijk. sony x930e wordt ook wel het kleine broertje van de zd9 genoemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
dvgemerden80 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:31:
[...]
maat van me heeft de e6, en heeft hem professioneel laten calibreren, het blijft zichtbaar gewoon. Oled is mooi hoor, maar het wordt een beetje overhyped wel. Als je een bravia koopt een high end model zie je weinig verschil. in het donker is de oled dan weer wat beter omdat de blacks natuurlijk perfect zijn. maar ik verwacht dat de nieuwe fald schermen van sony en lg ook wel hoog gaan scoren in de reviews. ik verwacht een dikke 9 voor contrast en blacks. en lees toch veel verhalen van mensen die hun c7 oled van lg hebben ingeruild voor een sony x930e. en geen moment spijt hebben. hdr geeft je nog een mooiere ervaring ook en meer nits nog eens.
Ik ben niet met je eens dat Oled overhyped is in vergelijking met LCD's. Oled is gewoon superieur qua beeldweergave aan de LCD's. Ik lees inderdaad ook mensen die hun C7 hebben ingeruild voor de sony x930e, omdat ze problemen hadden met de C7. Mocht mijn OLED kuren krijgen zoals burn-in, vlekken, extreme banding etc. dan ben ik er ook gauw van genezen en ga ik lekker voor een Sony high-end LCD.
dvgemerden80 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:38:
[...]
sony zd9 schijnt beste te zijn. maar kwa reviews scoren ze gelijk. sony x930e wordt ook wel het kleine broertje van de zd9 genoemd
Klopt, maar de ZD9 (FALD scherm) is dan ook pittig aan de prijs en mogelijk zelfs duurder dan een 65" Oled. De enige reden om dan voor de ZD9 te gaan is de betere helderheid en bijna geen risico op burn-in, omdat een LCD verder in nagenoeg alle opzichten minder is dan een Oled. Als Sony, LG en Samsung in 2018 meer FALD LCD's uitbrengen mag je ook rekenen op een prijs gelijk of hoger dan Oleds.
dvgemerden80 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:19:
[...]
ik heb dus een lguh850v en mijn games zien er al awesome uit. het is een ips paneel, waarbij zwart ook al aardig diep zwart is en de kleurengradient nog beter is dan op een oled. las ook dat dit jaar de nieuwe tv`s ook weer ips gaan gebruiken.
IPS is nou niet echt een techniek die je graag in een tv wil zien. IPS schermen staan juist bekend om slechte zwartwaardes en contrast.

[ Voor 12% gewijzigd door Hulleman op 28-02-2018 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:51
Ik ben op het moment al genezen van een OLED. Als je een tv niet eens meer in direct zonlicht kan zetten omdat je dan vlekken krijgt in het scherm dan houd het voor mij al snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-05 21:54
@vinom Dat wilde ik ook al zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvgemerden80
Hulleman schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:08:
[...]

Ik ben niet met je eens dat Oled overhyped is in vergelijking met LCD's. Oled is gewoon superieur qua beeldweergave aan de LCD's. Ik lees inderdaad ook mensen die hun C7 hebben ingeruild voor de sony x930e, omdat ze problemen hadden met de C7. Mocht mijn OLED kuren krijgen zoals burn-in, vlekken, extreme banding etc. dan ben ik er ook gauw van genezen en ga ik lekker voor een Sony high-end LCD.

[...]

Klopt, maar de ZD9 (FALD scherm) is dan ook pittig aan de prijs en mogelijk zelfs duurder dan een 65" Oled. De enige reden om dan voor de ZD9 te gaan is de betere helderheid en bijna geen risico op burn-in, omdat een LCD verder in nagenoeg alle opzichten minder is dan een Oled. Als Sony, LG en Samsung in 2018 meer FALD LCD's uitbrengen mag je ook rekenen op een prijs gelijk of hoger dan Oleds.

[...]

IPS is nou niet echt een techniek die je graag in een tv wil zien. IPS schermen staan juist bekend om slechte zwartwaardes en contrast.
toon volledige bericht
nou zwartwaardes op mijn tv zijn juist zeer goed, ik heb een foto van the revenant op mijn tv in hdr en een foto van de foto op een lg e6 oled. en iedereen die ik foto stuurde vond de foto van mijn tv mooier. je moet niet alles geloven wat de reviewers schrijven. daarbij zijn er veel mensen die niet weten hoe je tv juist moet calibreren ook. En oled is superieur aan goedkope kut 4k led tv, dat zeker. maar als je een 930e tegenover de oled zet is de oled echt niet superieur hoor. in de avond komt het wat beter uit de verf waarschijnlijk door de wat betere zwartwaardes en contrast. echter kijk je overdag, dan wint de 930e het gewoon. zeker kwa hdr! vincent theo zegt het ook. de hogere helderheid zorgt wel degelijk voor nog meer details dan enkel diep zwart en contrast. oled blijft het in hele donkere scenes gewoon moeilijk hebben. op de 930e zie je dan meer details

[ Voor 15% gewijzigd door dvgemerden80 op 28-02-2018 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05 16:38
dvgemerden80 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:22:
[...]

nou zwartwaardes op mijn tv zijn juist zeer goed, ik heb een foto van the revenant op mijn tv in hdr en een foto van de foto op een lg e6 oled. en iedereen die ik foto stuurde vond de foto van mijn tv mooier. je moet niet alles geloven wat de reviewers schrijven. daarbij zijn er veel mensen die niet weten hoe je tv juist moet calibreren ook.
Een foto van een tv en mensen die hem dan op verschillende schermen bekijken, lekker relevant 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
Hulleman schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:08:
[...]

[...]

[...]

toon volledige bericht
oled is superieur in zwart en contrast. maar zijn genoeg dingen waar ik de 930e gewoon mooier naar voren vind komen dan de oled. heb jij de 930e en de oled naast elkaar gezien? welke oled heb jij als ik vragen mag? als ik op mijn ps4 pro wilt gamen, dan wil ik niet bang zijn dat ik na 5 uur gamen met een battlefield met een huds en static screen in beeld dat het inbrand. vind dit toch vrij droevig dat oleds dit nog steeds niet onder de knie hebben. de oleds zijn er al vanaf 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
dvgemerden80 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:26:
[...]

oled is superieur in zwart en contrast. maar zijn genoeg dingen waar ik de 930e gewoon mooier naar voren vind komen dan de oled. heb jij de 930e en de oled naast elkaar gezien? welke oled heb jij als ik vragen mag? als ik op mijn ps4 pro wilt gamen, dan wil ik niet bang zijn dat ik na 5 uur gamen met een battlefield met een huds en static screen in beeld dat het inbrand. vind dit toch vrij droevig dat oleds dit nog steeds niet onder de knie hebben. de oleds zijn er al vanaf 2013.
Ik speel al een jaar gemiddeld 2-3 avonden per week battlefield op een 65B6 (waarvan het laatste halfjaar met HDR) en er is sowieso niks ingebrand en heb zelfs geen retentie gezien. Denk dat het allemaal schromelijk overdreven wordt.

Belang van het aantal Nits wordt ook zwaar overdreven, mijn B6 kan al helder genoeg om verblindend te zijn. Gewoon weer een marketingterm waar iedereen blijkbaar voor valt,

[ Voor 9% gewijzigd door Malt007 op 28-02-2018 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
dvgemerden80 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:22:
[...]

nou zwartwaardes op mijn tv zijn juist zeer goed, ik heb een foto van the revenant op mijn tv in hdr en een foto van de foto op een lg e6 oled. en iedereen die ik foto stuurde vond de foto van mijn tv mooier. je moet niet alles geloven wat de reviewers schrijven. daarbij zijn er veel mensen die niet weten hoe je tv juist moet calibreren ook.
Ik vind het heel erg fijn dat jij blij bent met je TV, moet je ook zeker zijn en aan een mening kan ik niet tornen, maar de LG IPS modellen heb gewoon geen degelijke zwartwaarde. De techniek laat het simpelweg niet toe. En foto's kan je NIET vergelijk, gewoon totaal NIET. Verder heb je ook niks te bewijzen. Nogmaals, als jij blij bent dan is het toch goed? Dit is wat ik in mijn voorgaande post probeerde uit te leggen, maar de zinloze discussie gaat door alsof we kleuters zijn. We moeten feiten en meningen niet gaan vermengen. Over een feit kan je een mening hebben, maar een mening kan je niet tot feit gaan verbuigen.
[...]

Een daar gaan we weer... Op elke OLED TV kan je prima 5 uur lang gamen in HDR met max brightness en contrast. Stop eens met die internet wijsheden. De OLED techniek is gebaseerd op organische materialen dus zal je altijd retentie hebben, maar dit is geen permanente burn-in. Dan moet je het wel heel gek maken. En ik verdedig OLED niet, ik verdedig alleen de waarheid.

[ Voor 31% gewijzigd door Major_ton op 28-02-2018 13:32 ]

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
Malt007 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:24:
[...]

Een foto van een tv en mensen die hem dan op verschillende schermen bekijken, lekker relevant 8)7
klopt in person is het nog mooier. zal je straks wel foto sturen. ips geeft gewoon mooiere kleuren weer. is een feit. waarom denk je dat veel mensen zweren bij een ips monitor om te gamen? ik zag de oleds in de mediamarkt, en het deed me bek niet open slaan van verbazing. omdat mijn tv ook al zeer indrukwekkende beelden geeft in hdr en dolby vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
dvgemerden80 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:29:
[...]

klopt in person is het nog mooier. zal je straks wel foto sturen. ips geeft gewoon mooiere kleuren weer. is een feit. waarom denk je dat veel mensen zweren bij een ips monitor om te gamen? ik zag de oleds in de mediamarkt, en het deed me bek niet open slaan van verbazing. omdat mijn tv ook al zeer indrukwekkende beelden geeft in hdr en dolby vision
Bestaan er uberhaubt OLED monitors? De C7 scoort overigens hoger dan de X93 als pc monitor op Rtings.

En hoezo is het een feit dat IPS betere kleuren kan weergeven? Dat blijkt niet uit de reviews.

[ Voor 13% gewijzigd door Malt007 op 28-02-2018 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
[...]

Ik heb een LG C7. Ik heb daar ook lange game sessies op en geen last van retentie of inbranden.

Je hebt het over smaak. Jij vindt de 930 mooier dan een Oled. Dat is uiteraard prima en je moet altijd kiezen voor persoonlijke smaak. Maar je moet niet vergeten dat prestaties van tv’s gewoon gemeten kunnen worden. Rtings.com doet dat heel netjes en daar komt een C7 (alle oleds wel) gewoon beter naar voren dan LCD’s waaronder een x930 van sony.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-05 08:20
Wat is het voordeel van de hogere piekfelheid in nits?

Op een gegeven moment wordt je tv dan toch 1 grote bak licht waar je (met name 's avonds) toch niet op te wachten zit? Of wordt met hoge piekfelheid het maximum bedoeld wat waarschijnlijk maar bij 1% van de branduren een keer voorkomt? Daarop ga je toch geen tv kiezen?

Het hele marketing verhaal omtrent piekfelheid in nits rammelt aan alle kanten. Anders gezegd: meer nits is niet altijd beter. Een gemiddelde hogere felheid zit je ook zeker niet te wachten en ga je toch wel weer naar beneden stellen. Tenzij je het leuk vind om 's avonds weg te moeten kijken als het beeld van een donkere kelder springt op een scene met fel zonlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Malt007 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:31:
[...]

Bestaan er uberhaubt OLED monitors?

En hoezo is het een feit dat IPS betere kleuren kan weergeven? Dat blijkt niet uit de reviews.
Nee, de oled 2017 modellen hebben sowieso een beter kleurbereik dan het ips paneel van de lg 850 en zullen dus betere kleuren weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
Justinn1988 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:36:
Wat is het voordeel van de hogere piekfelheid in nits?

Op een gegeven moment wordt je tv dan toch 1 grote bak licht waar je (met name 's avonds) toch niet op te wachten zit? Of wordt met hoge piekfelheid het maximum bedoeld wat waarschijnlijk maar bij 1% van de branduren een keer voorkomt? Daarop ga je toch geen tv kiezen?

Het hele marketing verhaal omtrent piekfelheid in nits rammelt aan alle kanten. Anders gezegd: meer nits is niet altijd beter. Een gemiddelde hogere felheid zit je ook zeker niet te wachten en ga je toch wel weer naar beneden stellen. Tenzij je het leuk vind om 's avonds weg te moeten kijken als het beeld van een donkere kelder springt op een scene met fel zonlicht.
Om hierover te kunnen oordelen moet je eerst weten wat de getallen die leest inhouden. Een verdubbeling van het aantal nits wordt door ons niet als een verdubbeling in helderheid ervaren. Zie de volgende grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://media.licdn.com/mpr/mpr/shrinknp_800_800/AAEAAQAAAAAAAAR6AAAAJGIwY2I1MWJjLWRlOGItNDdiYi04M2UxLTdjYzM5MmI5ODZkMg.png

Daarom moet je, zoals eerder aangegeven, eerst goed bekend zijn met de beeldtechniek(en) voordat je iets kan roepen en er een mening over kan vormen. Meer nits heeft in een aantal gevallen wel degelijk zin, net zoals meer kleur, een perfecte zwartweergave etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 00:17
[...]

Als je het over de Sony XE9305/X930E hebt, dit is een VA panel, geen IPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
Major_ton schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:29:
[...]

Ik vind het heel erg fijn dat jij blij bent met je TV, moet je ook zeker zijn en aan een mening kan ik niet tornen, maar de LG IPS modellen heb gewoon geen degelijke zwartwaarde. De techniek laat het simpelweg niet toe. En foto's kan je NIET vergelijk, gewoon totaal NIET. Verder heb je ook niks te bewijzen. Nogmaals, als jij blij bent dan is het toch goed? Dit is wat ik in mijn voorgaande post probeerde uit te leggen, maar de zinloze discussie gaat door alsof we kleuters zijn. We moeten feiten en meningen niet gaan vermengen. Over een feit kan je een mening hebben, maar een mening kan je niet tot feit gaan verbuigen.

[...]

Een daar gaan we weer... Op elke OLED TV kan je prima 5 uur lang gamen in HDR met max brightness en contrast. Stop eens met die internet wijsheden. De OLED techniek is gebaseerd op organische materialen dus zal je altijd retentie hebben, maar dit is geen permanente burn-in. Dan moet je het wel heel gek maken. En ik verdedig OLED niet, ik verdedig alleen de waarheid.
toon volledige bericht
Nou mensen oordelen zonder iets zelf gezien te hebben. Ja maar kom op *KNIP*. de lg c7 zijn er echt genoeg ingebrand. vooral het rtl4 logo. aangezien oled met de kleur oranje moeite had. als ik zondagmiddag heel de middag lekker fox sports wilt kijken heb ik dan geen problemen met inbranding? nogmaals. ik wil graag een oled kopen. maar is het het nou echt waard? want ik ben wel wat gewend namelijk. mensen die van een goedkope 4k tv komen van 4 jaar oud, die gaan er echt op voorruit. maar goed. de b7 lijkt me wel interessant, enkel weer geldklopperij dat lg de firmware update voor black frame insertion niet toepast. wat wel mogelijk is. aangezien de b8 dezelfde processor gebruikt en hier wel black frame insertion op zit.

[ Voor 0% gewijzigd door FeaR op 28-02-2018 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-05 08:20
Hulleman schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:35:
[...]

Ik heb een LG C7. Ik heb daar ook lange game sessies op en geen last van retentie of inbranden.

Je hebt het over smaak. Jij vindt de 930 mooier dan een Oled. Dat is uiteraard prima en je moet altijd kiezen voor persoonlijke smaak. Maar je moet niet vergeten dat prestaties van tv’s gewoon gemeten kunnen worden. Rtings.com doet dat heel netjes en daar komt een C7 (alle oleds wel) gewoon beter naar voren dan LCD’s waaronder een x930 van sony.
Een meting is iets anders dan een oordeel (wat subjectief is en gebaseerd is op smaak). Zwartwaardes, piekfelheid en contrast is allemaal meetbaar, maar dat maakt een tv niet naar het oordeel van één website per definitie 'beter', ondanks de goede onderbouwing met metingen. Er zijn genoeg aspecten die veel minder of zelfs niet meetbaar zijn, maar wel het oordeel beïnvloeden.

Ik ben het er mee eens dat OLED overigens het beste is qua beeldkwaliteit, maar aangezien ik zelden in een donkere kamer tv kijk, haalt dat voor mij het voordeel mbt perfecte zwartwaardes weg. Wat daarnaast mijn oordeel omtrent OLED enorm heeft beïnvloed is de schijnbaar kwetsbare techniek en dat ik van alles moet ondernemen om burn-in of vlekken door zonlicht te voorkomen. Dat maakt OLED voor mij persoonlijk niet per definitie beter dan high-end LCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Justinn1988 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:54:
[...]
Wat daarnaast mijn oordeel omtrent OLED enorm heeft beïnvloed is de schijnbaar kwetsbare techniek en dat ik van alles moet ondernemen om burn-in of vlekken door zonlicht te voorkomen. Dat maakt OLED voor mij persoonlijk niet per definitie beter dan high-end LCD.
Dat is wel een “dingetje” ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Justinn1988 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:54:
[...]

Een meting is iets anders dan een oordeel (wat subjectief is en gebaseerd is op smaak). Zwartwaardes, piekfelheid en contrast is allemaal meetbaar, maar dat maakt een tv niet naar het oordeel van één website per definitie 'beter', ondanks de goede onderbouwing met metingen. Er zijn genoeg aspecten die veel minder of zelfs niet meetbaar zijn, maar wel het oordeel beïnvloeden.

Ik ben het er mee eens dat OLED overigens het beste is qua beeldkwaliteit, maar aangezien ik zelden in een donkere kamer tv kijk, haalt dat voor mij het voordeel mbt perfecte zwartwaardes weg. Wat daarnaast mijn oordeel omtrent OLED enorm heeft beïnvloed is de schijnbaar kwetsbare techniek en dat ik van alles moet ondernemen om burn-in of vlekken door zonlicht te voorkomen. Dat maakt OLED voor mij persoonlijk niet per definitie beter dan high-end LCD.
Je weet dat OLED's tegenwoordig helderder zijn dan welke TV van <2016 dan ook? Toen kon je blijkbaar alleen tv kijken in een donkere kamer?

Ben blij dat ik van mijn Sony LCD af ben, beeldkwaliteit was significant slechter op alle fronten (X85) maar vooral de software was om te janken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
Hier wat korte feitjes:

Techniek, DCI P3 (XY) kleurbereik en contrast:

- LG UH850 = IPS paneel, 84,35% en 1166:1
- Samsung KS800 = VA paneel, 91,53% en 6820:1
- LG E6 = OLED paneel, 94,85% en inf:1

Ik heb voor een eerlijk vergelijk 3 modellen uit 2016 gekozen. Dit zijn feiten en ze geven een aardig idee over een deel van de kwaliteiten van deze TV's, maar de persoonlijke ervaring kan uiteraard voor iedereen verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
Malt007 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:28:
[...]

Ik speel al een jaar gemiddeld 2-3 avonden per week battlefield op een 65B6 (waarvan het laatste halfjaar met HDR) en er is sowieso niks ingebrand en heb zelfs geen retentie gezien. Denk dat het allemaal schromelijk overdreven wordt.

Belang van het aantal Nits wordt ook zwaar overdreven, mijn B6 kan al helder genoeg om verblindend te zijn. Gewoon weer een marketingterm waar iedereen blijkbaar voor valt,
kijk even naar vincent theo *KNIP*. hij had het erover dat de helderheid wel degelijk belangrijk is om details nog beter weer te geven.

[ Voor 1% gewijzigd door FeaR op 28-02-2018 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
dvgemerden80 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:02:
[...]

kijk even naar vincent theo gozer. hij had het erover dat de helderheid wel degelijk belangrijk is om details nog beter weer te geven.
Die hoge helderheid wordt gebruikt om bijvoorbeeld een zon te weergeven gozer, oogverblindend al op een B6. Daar zijn geen details in te zien. Of denk je dat tv's van voor 2016 details niet goed kunnen weergeven? Die hebben immers een lagere peak brightness dan een B6.

Geloof toch niet in al die marketingtermen gozer.

[ Voor 4% gewijzigd door Malt007 op 28-02-2018 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
Major_ton schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:01:
Hier wat korte feitjes:

Techniek, DCI P3 (XY) kleurbereik en contrast:

- LG UH850 = IPS paneel, 84,35% en 1166:1
- Samsung KS800 = VA paneel, 91,53% en 6820:1
- LG E6 = OLED paneel, 94,85% en inf:1

Ik heb voor een eerlijk vergelijk 3 modellen uit 2016 gekozen. Dit zijn feiten en ze geven een aardig idee over een deel van de kwaliteiten van deze TV's, maar de persoonlijke ervaring kan uiteraard voor iedereen verschillen.
klopt, maar op rtings scoort de kleurgradient van mijn lguh850 weer beter dan een oled. samsung is overigens waardeloze tv. zoveel bleeding die tv. en de prijs was echt belachelijk van de ks8000. maar samsung is overigens zowieso veel te duur voor de middelmatige kwaliteit die je ervoor krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
vinom schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:15:
Ik ben op het moment al genezen van een OLED. Als je een tv niet eens meer in direct zonlicht kan zetten omdat je dan vlekken krijgt in het scherm dan houd het voor mij al snel op.
Je hebt het dan wel over een zeer beperkte hoeveelheid gevallen waarbij dit voorkomt.

Sinds een persoon hier op Tweakers een bericht heeft geplaatst over dit fenomeen, ben ik er goed op gaan letten bij zowel mijzelf als bij anderen. Nimmer is het mij opgevallen dat zonlicht vlekken veroorzaakt. Naast de betreffende Tweakeraar kan ik slechts een ander geval op YouTube vinden. Dat maakt het anekdotisch bewijs voor het probleem.

Het is ook niet logisch. Zonlicht zou geen effect behoren te hebben op de luminantie van de OLED-pixels. Althans, niet op zo'n korte termijn. Mijn beste gok voor het ontstaan van dit probleem is dat in beide gevallen gebruik is gemaakt van een schoonmaakmiddel dat een reactie geeft bij zonlicht en hierdoor een blokkade vormt voor het licht van de OLED-televisie.
ips geeft gewoon mooiere kleuren weer. is een feit. waarom denk je dat veel mensen zweren bij een ips monitor om te gamen?
Nimmer heb ik gehoord van gamers dat zij zweren bij IPS. Die zweren voornamelijk bij TN-panelen met hoge paneelfrequenties omdat dit veel meer voordeel biedt dan een betere kleurreproductie. De IPS-technologie vind je juist terug bij ontwerpers die baat hebben bij een goede kleurreproductie.
ik zag de oleds in de mediamarkt, en het deed me bek niet open slaan van verbazing.
Maar dan sta je ook in de Media Markt. Als er een plek is te noemen waar je de kwaliteiten van een televisie niet kunt beoordelen - ongeacht de techniek LCD, OLED, plasma of wat is geweest of moet komen - is dat wel de Media Markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
dvgemerden80 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:05:
[...]

klopt, maar op rtings scoort de kleurgradient van mijn lguh850 weer beter dan een oled. samsung is overigens waardeloze tv. zoveel bleeding die tv. en de prijs was echt belachelijk van de ks8000. maar samsung is overigens zowieso veel te duur voor de middelmatige kwaliteit die je ervoor krijgt.
De Samsung KS8000 was een formidabele TV (is het nog steeds) en heeft een stuk minder last van bleeding dan de gemiddelde UH850 kan ik je zeggen en over backlight blooming van de local dimming zullen het maar helemaal niet hebben... Ik weet echt niet waar jij je 'wijsheden' vandaan haalt, maar het kan niet van praktijk ervaringen/metingen komen. Een hoop Samsung TV's zijn wel flink aan de prijs inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

dvgemerden80 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:19:
[...]

ja thanks voor je reply. maar hij zegt dus ook dat hogere peak brightness wel degelijk meer detail geeft in hdr. blijft een moeilijke keuze man. welke tv heb jij als ik vragen mag? ik heb dus een lguh850v en mijn games zien er al awesome uit. het is een ips paneel, waarbij zwart ook al aardig diep zwart is en de kleurengradient nog beter is dan op een oled. las ook dat dit jaar de nieuwe tv`s ook weer ips gaan gebruiken.
LG OLED55C7V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
Malt007 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:05:
[...]

Die hoge helderheid wordt gebruikt om bijvoorbeeld een zon te weergeven gozer, oogverblindend al op een B6. Daar zijn geen details in te zien. Of denk je dat tv's van voor 2016 details niet goed kunnen weergeven? Die hebben immers een lagere peak brightness dan een B6.

Geloof toch niet in al die marketingtermen gozer.
vincent theo is een personal calibrator *KNIP*. maar ik twijfel teveel man. wilde eerst de c7 bestellen. kon hem voor 1700 euro kopen met inruil voor mijn tv. de c7 65 inch. maar ik wordt niet weggeblazen in de winkels man door een oled. en kwa gaming scoort mijn tv ook al een 8.0 kwa hdr. en een oled een 8.5. is niet echt de moeite lijkt mij. weet niet wat jouw ervaring is. met de sony x900e en sony x930e. heb je die naast de oled modellen van 2017 gezien? bijft een luxe die tv`s. wel zeer verslavend;-)

[ Voor 0% gewijzigd door FeaR op 28-02-2018 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
Major_ton schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:10:
[...]

De Samsung KS8000 was een formidabele TV (is het nog steeds) en heeft een stuk minder last van bleeding dan de gemiddelde UH850 kan ik je zeggen en over backlight blooming van de local dimming zullen het maar helemaal niet hebben... Ik weet echt niet waar jij je 'wijsheden' vandaan haalt, maar het kan niet van praktijk ervaringen/metingen komen. Een hoop Samsung TV's zijn wel flink aan de prijs inderdaad.
*KNIP*. ik heb totaal geen last van blooming en local dimming moet je gewoon op high zetten. maar wat ik zeg. sommige mensen kunnen niet kalibereren, *KNIP* en *KNIP*. die qleds waren 3900 euro een 65 inch van samsung. als je dat niet duur vind. voor 2585 euro koop ik dan liever een b7 65 inch bij plasmavisie.nl blijkbaar had jij een afwijkend paneel. ik heb er amper last van. zelfs bij een oled zie bij witte letters op een heel zwart scherm wat verlichting reflecterend op het zwart.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 28-02-2018 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
wat bedoel je? ik zou dan eerder voor de b7 gaan. zelfde processor zelfde paneel. ik heb zelf al een dikke audio installatie met atmos etc staan. dus ga dan niet 300 meer betalen voor een c7 die audiocodecs van atmos in de tv hebt zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
dvgemerden80 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:15:
[...]
. zelfs bij een oled zie bij witte letters op een heel zwart scherm wat verlichting reflecterend op het zwart.
Dat kan niet, omdat oleds zelf oplichtend zijn. Ondertiteling straalt niet af op een zwarte achtergrond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton
[...]

je lult maar wat man. ik heb totaal geen last van blooming en local dimming moet je gewoon op high zetten. maar wat ik zeg. sommige mensen kunnen niet kalibereren, ben jij er blijkbaar een van! en kom op man. die qleds waren 3900 euro een 65 inch van samsung. als je dat niet duur vind. voor 2585 euro koop ik dan liever een b7 65 inch bij plasmavisie.nl
Facepalm...

1; Een KS8000 is geen QLED model.
2; Ik ben blij voor je dat jij je backlight blooming niet ziet, ik zal je er verder niet op attenderen.
3; Ik wil prima met je praten over paneel kalibraties, maar ik denk dat je snel afhaakt afgaande op je eerdere reacties en vooral de vragen die je nog hebt over een potentiële nieuwe aankoop van een TV.
4; Je aannames over mijn kundigheid omtrent dit onderwerp mag je voor je houden.

Veel plezier gewenst van je huidige en/ of nieuwe TV.
Hulleman schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:20:
[...]

Dat kan niet, omdat oleds zelf oplichtend zijn. Ondertiteling straalt niet af op een zwarte achtergrond.
Helaas gebeurt dit wel degelijk door kleine interne reflecties in het paneel. Ik zie het op mijn B6 ook.

[ Voor 14% gewijzigd door Major_ton op 28-02-2018 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
dvgemerden80 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:20:
[...]

wat bedoel je? ik zou dan eerder voor de b7 gaan. zelfde processor zelfde paneel. ik heb zelf al een dikke audio installatie met atmos etc staan. dus ga dan niet 300 meer betalen voor een c7 die audiocodecs van atmos in de tv hebt zitten.
Je begint nu aardig wat onzin te verkopen op dit forum. De B7 is heel lang niet verkocht in NL, maar alleen de C7. Ik heb voor € 1.500 een 55” C7 gekocht. No way dat jij voor € 1.200 een 55” B7 koopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
[...]

je lult maar wat man. ik heb totaal geen last van blooming en local dimming moet je gewoon op high zetten. maar wat ik zeg. sommige mensen kunnen niet kalibereren, ben jij er blijkbaar een van! en kom op man. die qleds waren 3900 euro een 65 inch van samsung. als je dat niet duur vind. voor 2585 euro koop ik dan liever een b7 65 inch bij plasmavisie.nl blijkbaar had jij een afwijkend paneel. ik heb er amper last van. zelfs bij een oled zie bij witte letters op een heel zwart scherm wat verlichting reflecterend op het zwart.
Als je local dimming op high zet dan haal je die peak brightness niet meer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

[...]

Jij vroeg welke tv ik had. Deze dus ;)
Daarnaast kosten de B7 en C7 in principe evenveel en is alleen de voet anders. Verder kan je de C7 in Nederland bij verschillende winkels al voor < € 1500 aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
Hulleman schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:22:
[...]

Je begint nu aardig wat onzin te verkopen op dit forum. De B7 is heel lang niet verkocht in NL, maar alleen de C7. Ik heb voor € 1.500 een 55” C7 gekocht. No way dat jij voor € 1.200 een 55” B7 koopt
*KNIP*waar hoor je dat ik dat zeg *KNIP*?! *KNIP*. ik kan met inruil van mijn tv de c7 65 inch kopen voor 1700 euro! b7 kan je gewoon bij tvreus.nl en plasmavisie.nl bestellen voor 2585 euro de 65 inch versie. *KNIP*. ik koop elke 2 a 3 jaar een nieuwe tv. en weet de prijzen echt wel hoor. waar een mediamarkt de adviesprijs hanteert van 3499 euro voor de b7, wat gewoon veel te duur is. bij andere dealers als foka kan je hier gewoon zeker 500 euro vanaf krijgen. en bij een plasmavisie betaal je dus maar 2585 euro,

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 28-02-2018 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
Major_ton schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:22:
[...]

Facepalm...

1; Een KS8000 is geen QLED model.
2; Ik ben blij voor je dat jij je backlight blooming niet ziet, ik zal je er verder niet op attenderen.
3; Ik wil prima met je praten over paneel kalibraties, maar ik denk dat je snel afhaakt afgaande op je eerdere reacties en vooral de vragen die je nog hebt over een potentiële nieuwe aankoop van een TV.
4; Je aannames over mijn kundigheid omtrent dit onderwerp mag je voor je houden.

Veel plezier gewenst van je huidige en/ of nieuwe TV.

zeg ik je toch dat het zichtbaar is. en ik weet ook wel dat een ks8000 een model van 2016 is een geen qled. maar ik geef maar even aan dat de prijs gewoon veel te hoog is voor de samsung tv`s. En blij dat je het met mij eens bent over de oled kwa betrekking die witte letters op zwart die reflectie schaduw weergeven op zwart. kan hulleman zeggen dat het niet zo is. maar is dus wel zo.

[...]

Helaas gebeurt dit wel degelijk door kleine interne reflecties in het paneel. Ik zie het op mijn B6 ook.
toon volledige bericht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Qua prijs verschilt een oled tv nauwelijks van een high end led-lcd tv. Of je nu een 55 inch C7 van LG, een 55 inch Philips oled neemt of een XE905/930 van Sony. De Sony's halen allebei een hogere helderheid wat meer in het oog springt. En de motion processing laat in verhouding minder te wensen over. Maar voor de rest? Voor hetzelfde geld kies ik liever voor goede kijkhoeken, betere zwartwaarden boven hogere helderheid en betere motion processing. Zowel oled als led-lcd met fald hebben beide hun sterke en zwakke punten. Het is maar net welk punt voor jou belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-05 07:35
[...]

je lult maar wat man. ik heb totaal geen last van blooming en local dimming moet je gewoon op high zetten. maar wat ik zeg. sommige mensen kunnen niet kalibereren, ben jij er blijkbaar een van! en kom op man. die qleds waren 3900 euro een 65 inch van samsung. als je dat niet duur vind. voor 2585 euro koop ik dan liever een b7 65 inch bij plasmavisie.nl blijkbaar had jij een afwijkend paneel. ik heb er amper last van. zelfs bij een oled zie bij witte letters op een heel zwart scherm wat verlichting reflecterend op het zwart.
Je vergelijkt een introductieprijs met een tv die jij mooi vindt met de prijs die dat model nu heeft. jij vind 3900 duur maar de b7 die jij noemt was op hetzelfde moment 4500. Je zegt dat sommige niet kunnen kalibreren maar er zijn ook mensen die geen prijzen kunnen vergelijken

[ Voor 0% gewijzigd door Marcievg op 28-02-2018 14:42 . Reden: typo ]

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
Joosie200 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:37:
Qua prijs verschilt een oled tv nauwelijks van een high end led-lcd tv. Of je nu een 55 inch C7 van LG, een 55 inch Philips oled neemt of een XE905/930 van Sony. De Sony's halen allebei een hogere helderheid wat meer in het oog springt. En de motion processing laat in verhouding minder te wensen over. Maar voor de rest? Voor hetzelfde geld kies ik liever voor goede kijkhoeken, betere zwartwaarden boven hogere helderheid en betere motion processing. Zowel oled als led-lcd met fald hebben beide hun sterke en zwakke punten. Het is maar net welk punt voor jou belangrijk is.
En dat is het ook. Over het algemeen zijn alle topmodellen gewoon goede TV's met elk hun sterke en minder sterke punten die ook nog eens per persoon verschillend beoordeeld worden. In de woonkamer heb ik een 65B6 OLED staan waar ik aardig tevreden over ben, maar ik ben nu ook een kantoor / film- en gamekamer aan het maken waar ik een LCD TV ga plaatsen omdat ik daar graag 75" wil hebben. Het zijn vooral de toepassingen en de persoonlijke voorkeuren die bepalend zijn voor de keuze en daarom kan je niet roepen dan een TV of een bepaalde beeldtechniek altijd beter is dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

dvgemerden80 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:31:
[...]

gozer waar hoor je dat ik dat zeg man?! leer eens lezen voordat je zomaar rare dingen gaat roepen. ik kan met inruil van mijn tv de c7 65 inch kopen voor 1700 euro! b7 kan je gewoon bij tvreus.nl en plasmavisie.nl bestellen voor 2585 euro de 65 inch versie. je hoeft mij niet de les te gaan lezen. ik koop elke 2 a 3 jaar een nieuwe tv. en weet de prijzen echt wel hoor. waar een mediamarkt de adviesprijs hanteert van 3499 euro voor de b7, wat gewoon veel te duur is. bij andere dealers als foka kan je hier gewoon zeker 500 euro vanaf krijgen. en bij een plasmavisie betaal je dus maar 2585 euro,
[...]

Daar dus, in dat moeras van posts dat je in korte tijd hebt weten te produceren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
Marcievg schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:41:
[...]

Je vergelijkt een introductieprijs met een tv die jij mooi vindt met de prijs die dat model nu heeft. jij vind 3900 duur maar de b7 die jij noemt was op hetzelfde moment 4500. Je zegt dat sommige niet kunnen kalibreren maar er zijn ook mensen die geen prijzen kunnen vergelijken
*KNIP* *KNIP* Ik heb het over de prijs nu! de b7 65 inch is bij mediamarkt 3499 euro en bij plasmavisie 2585 euro! *KNIP* is toch een aardig verschil he?!

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 28-02-2018 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
dvgemerden80 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:31:
[...]

gozer waar hoor je dat ik dat zeg man?! leer eens lezen voordat je zomaar rare dingen gaat roepen. ik kan met inruil van mijn tv de c7 65 inch kopen voor 1700 euro! b7 kan je gewoon bij tvreus.nl en plasmavisie.nl bestellen voor 2585 euro de 65 inch versie. je hoeft mij niet de les te gaan lezen. ik koop elke 2 a 3 jaar een nieuwe tv. en weet de prijzen echt wel hoor. waar een mediamarkt de adviesprijs hanteert van 3499 euro voor de b7, wat gewoon veel te duur is. bij andere dealers als foka kan je hier gewoon zeker 500 euro vanaf krijgen. en bij een plasmavisie betaal je dus maar 2585 euro,
Gefeliciteerd. Als je bij tvreus en plasmavisie je televisies koopt dan laat je je inderdaad honderden euro’s teveel uit je zak kloppen. € 2.585 voor een 65” B7 is veel te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
dvgemerden80 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:52:
[...]
Gozer kap eens met je onzin door mijn strot te duwen man. Je zegt onzin. Ik heb het over de prijs nu! de b7 65 inch is bij mediamarkt 3499 euro en bij plasmavisie 2585 euro! ben je zo dom, of doe je alsof? is toch een aardig verschil he?!
Ik kan het zo betalen hoor, maar de kwaliteit die je krijgt voor 3900 euro is vele malen minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:00
dvgemerden80 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:52:
[...]
Gozer kap eens met je onzin door mijn strot te duwen man. Je zegt onzin. Ik heb het over de prijs nu! de b7 65 inch is bij mediamarkt 3499 euro en bij plasmavisie 2585 euro! ben je zo dom, of doe je alsof? is toch een aardig verschil he?!
zullen we een beetje niveau houden en elkaar normaal te woord staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
Wren schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:54:
[...]

zullen we een beetje niveau houden en elkaar normaal te woord staan?
Klopt, de toon maakt de muziek he. Maar de toon kan je niet horen bij het typen. Beetje temperament ik. Maar sommige reacties zijn ook zo belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
Hulleman schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:53:
[...]

Gefeliciteerd. Als je bij tvreus en plasmavisie je televisies koopt dan laat je je inderdaad honderden euro’s teveel uit je zak kloppen. € 2.585 voor een 65” B7 is veel te veel.
*KNIP*, ik hoop dat je dit sarcastisch bedoeld. *KNIP*. Koop jij lekker bij mediamarkt een b7 voor 3499 euro. Kom op zeg de b7 is gelijk aan de c7. Wist je blijkbaar nog niet. en in alle 2017 oleds zitten dezelfde processor. enige verschil zit hem in design, bezel en atmos sound. en vanaf de e7 picture on glass!

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 28-02-2018 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton
dvgemerden80 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:00:
[...]

Klopt, de toon maakt de muziek he. Maar de toon kan je niet horen bij het typen. Beetje temperament ik. Maar sommige reacties zijn ook zo belachelijk.
Misschien is het een goed idee je iets meer bescheiden op te stellen. Er zitten hier mensen met een behoorlijk grote rugzak vol met kennis zonder dat ze dit perse aan iedereen moeten vertellen, maar gelijktijdig deze kennis wel graag delen ter goed bedoeld advies. Het is aan alle kanten duidelijk dat jij meer kennis denkt te hebben dan wat werkelijk zo is en de manier waarop je je daarbij opstelt naar anderen is tamelijk respectloos. Aan de ene kant vraag je je een hoop af op TV gebied, maar gelijktijdig heb je zelf overal een 'beter' antwoord op en zoek je je gelijk. Prima hoor, maar verwacht dan niet dat je nog lang serieus genomen zal worden.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.