Om even ontopic te zijn betreft LED vs OLED en mijn ervaringen met vergelijkingen gedurende de afgelopen maanden:
Nu ik zelf in de markt ben (of was) voor een 2e televisie heb ik een tijdje een OLED in huis gehad naast mijn TV uit 2011. Gewoon om ze naast elkaar te vergelijken. Mijn woonkamer is zelfs 's avonds redelijk licht omdat ik nooit volledig in 't donker zit. OLED toont alleen een merkbare/opvallende meerwaarde als ik alle lampen uit doe.
Maar dan nog stoor ik mij een beetje aan de hype rond 4k én OLED. Ik zit op bijna 2 meter afstand van mijn televisie en ik kon op 1080p de pixels al niet zien, sterker nog, ik blijf
nog steeds onder de indruk van de scherpte van het beeld. 4k Biedt voor mij geen toegevoegde waarde.
En dan OLED. Ja, je ziet het verschil. Ook bij licht in de kamer. Vooral als het donker is. Maar mijn 2011-tv heeft ook goed donker beeld door de backlight zones uit te kunnen schakelen. Ja, je ziet het verschil als ze naast elkaar staan. OLED is mooier. Maar niet €1000 euro mooier.
Morgen ontvang ik een 1080p projector voor thuis. Die kan beeld tot 2 meter breed op mijn muur projecteren. Een LED DLP projector: de
LG PF1500G. Maximaal 120" kan hij op mijn muur toveren. Een 100" tv kost iets van €70.000,--
Er komt ook nog een projectiescherm bij maar dat wordt volgende week ergens.
Om heel erg eerlijk te zijn ben ik na lang onderzoek doen (3 maanden mee bezig nu al, geen nood, veel tijd

) vooral 100% overtuigd dat 4k en OLED simpelweg marketing is. Een goede hype. Men is overtuigd dat ze zoiets MOETEN hebben en iedereen waant zich opeens een videofiel. En de volgende hype staat vast alweer klaar, want iedereen heeft een 8k televisie "nodig" natuurlijk.
En vervolgens gaan we alle episodes van Friends nog een keer kijken vanaf de DVD op 720p
Een LED projector gaat vermoedelijk mijn voorkeur krijgen. Geen onderhoud aan en het biedt opeens veel meer opties in mijn interieur omdat ik niet meer met een televisie zit die veel ruimte inneemt. PS4 gamen en via de PS4 Netflix kijken gaat denk ik enorm leuk zijn op zo'n formaat
Overigens heb je voor het budget van 1 moderne en kleine OLED tv ook een
4k projector beschikbaar met overtuigende zwartwaardes. Heb ik mij laten vertellen. Niet zelf getest. Maximaal 302 inch, 4k. Voor net geen €1500,--
Ik begrijp de tv-markt eerlijk gezegd niet zo goed meer. De laatste tv die ik in mijn leven kocht was in 2011 ben ik van overtuigd.