LG oled C8 of de Samsung q9fn

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardK2
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-09-2023
Hallo iedereen,

ik zit nu al een tijdje te twijfelen tussen de LG oled 55c8pla en de Samsung qled qe55q9fn.

beide tv's kan ik aanschaffen voor een net bedrag waarbij de oled iets duurder is.

maar naar vele en echt vele reviews te hebben gelezen ben ik niet echt iets wijzer geworden over welke tv nu beter is.

Daarom kwam mijn collega met het idee van vraag Tweakers hier krijg je altijd een antwoord en een goed antwoord.

Ik zal even in het kort uitleggen wat mijn situatie is en waarvoor de tv gebruikt zal worden.

Ik game redelijk veel dit zal zo'n 3 a 4 uur per dag doordeweeks zijn, in het weekend rond 6 uur per dag en veelal meerde weken hetzelfde spel.
Ook heb ik een zoontje die graag tv kijkt dat is veelal naar hetzelfde programma ook weer meerdere dagen achter elkaar.
Nu kijk hij natuurlijk geen uren tv op 1 dag maar de tv uitzetten wordt vaak vergeten.

Op vele sites lees ik dat de oled tv's toch wel gevoelig zijn voor het permanente inbranden van het scherm.
Nu zijn er in de 2018 modellen verschillende technieken toegepast om dit tegen te gaan.
Maar is dit genoeg vraag ik mij af of is het gewoon allemaal overdreven en gebeurt er pas iets na dagelijks 10 uur lang op 1 bepaalde zender te hebben staan bijv.

Wat is jullie ervaring hiermee? en wat zijn jullie ervaringen met de oled c8 en de qled 9fn.

Welke van deze tv's is nu echt het betere scherm voor gamen en voor movies?

ik wil graag volgende week één van deze tv's aanschaffen en ben zeer benieuwd of jullie kunnen zeggen of de één echt daadwerkelijk beter is dan de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:09

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies, TB > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
https://twitter.com/hdtvtest/status/1018537151292690435 de tweede plaats in de Gaming categorie ging overigens naar de C8. Is gewoon zo dat er geen overduidelijke verschillen zijn in kwaliteit, op het voordeel in kijkhoek van een OLED na

[ Voor 62% gewijzigd door apis29 op 18-08-2018 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:30

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ja, er zijn mensen die last hebben van inbranden en image retention. Ik heb mijn LG C7 nu circa 14 maanden waarin hij wisselend heel veel en dan weer wat minder aan staat. Dat is vooral Netflix, maar bijv. ook uhd-blu-rays, Kodi, YouTube, een paar games en live televisie op de NPO (WK, Olympische Spelen, Wielrennen) en RTL 7 / Veronica (Voetbal Inside). Ik zie nulkommaniks aan inbranden, image retention of andere ellende. Wellicht heb ik geluk, maar mijn ervaring na normaal gebruik is dat ik net zo weinig problemen heb met deze tv, dan met de andere hiervoor (Toshiba LCD, JVC beeldbuis)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardK2
Bedankt voor alle reacties, naar nog eens wat meer onderzoek te hebben gedaan zie ik dat het beeldkwaliteit van de LG c8 aanzienlijk beter is.
Heeft iemand van jullie deze schermen in het echt gezien? en dan goed gekalibreerd.
Bij de lokale winkels staan ze wel maar dan draaien ze alleen maar promo filmpjes net als bij de mm en daarbij komt dat ze niet optimaal zijn ingesteld.

En toch blijft dat inbranden wel een dingetje voor mij. Ja ik begrijp dat als je dit een probleem vindt koop dan geen oled.
Maar overal staat dat bij normaal gebruik er niks gebeurt maar wat is 'normaal'gebruik?
Valt 4 tot 6 uur gamen onder dat gebruik? of 5 uur lang op een RTL zender laten staan?
Persoonlijk vindt ik een avondje tv kijken elke dag normaal gebruik en dit doe je al gauw een uur of 4 denk ik zo.
hoe is jullie kijk hierop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

Hier een OLED LG B6 Gebruiker.
Ik kijk geen TV. Dus geen Logos e.d die in kunnen branden.

Maar ik kijk wel films, series (netflix, Plex etc) En ik game.
Heb ook regelmatig game weekendjes waarbij de TV zowat 40 uur aan staat in het weekend ;-)
Geen problemen met HUD's e.d.

Maar OLED is, en blijft, wel ontvankelijker voor inbranden. Maar persoonlijk maak ik me er geen zorgen om (hiervoor had ik een plasma ook zonder issues)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:30

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zoals ik al zei: als ik dagelijks een paar uur Tour de France kijk (zenderlogo's, tijden, km's, etc voortdurend in beeld) merk ik helemaal niks. Ik zie ook het menu van Netflix met alle vlakjes voor films en series niet terug. Weliswaar op een C7, maar volgens mij zijn de schermen van de 7- en 8-serie aardig gelijk.

Ik weet niet wat voor prijs je moet betalen, maar kijk ook even in het OLED-prijzentopic voor de beste prijs voor een C8.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Even een opmerking m.b.t. de RTL logo's, deze zijn zeer recentelijk aangepast naar format Oled vriendelijk. Zoals ze nu zijn ben ik er niet bang voor om (opnieuw) met een permanent RTL4 logo opgezadeld te worden (zichtbaar bij rood/oranje achtergrond), na verloop van tijd bedoel ik dan. Een zeer prettige aanpassing wat mij betreft 👏

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardK2
iemand ook ervaring met de Samsung Qled q9fn?
Ben echt zeer benieuwd wat de gebruikerservaringen zijn van dit model.
Komt het in de buurt van de Oled is het op sommige punten beter of is het gewoon
een marketing stunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@RichardK2 [UHD TV] Samsung 2018 QLED TV's daar zullen er beslist wel een paar een mening over hebben en v.w.b. LG Oled's; [LG OLED] Ervaringen & Discussie

Testing, one, two ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 21:36
Ik heb de q9fn nu bijna een maand volgens mij. wat voor mij de redenen waren om hiervoor te kiezen is dat ik de zon naar binnen heb schijnen overdag en ik wil altijd goed beeld hebben. Ook de one connectbox is voor mij echt ideaal. Ik heb de tv aan de muur hangen en kan nu gewoon iets aansluiten zonder de tv van de muur te halen. Denk hierbij aan een usb stickje of een hdmi kabel van bijvoorbeeld een laptop ofzo.

Oled heeft een groot voordeel en dat is dat zwart ook echt zwart is. In aanloop naar de aanschaf van mijn nieuwe tv heb ik dit ook meegewogen. Echter bij het kijken van films ben ik erop gaan letten dat er maar weinig scenes zijn waar het echt zwart is.
het meeste wat je kijkt bij films en series is gewoon met daglicht opgenomen. en dan is er weinig zwart.
De piek helderheid bij HDR ligt bij de q9 ook 2 keer hoger dan bij de c8. Hierbij vond ik dit voor mij ook een plus bij de q9 dat dingen die fel moeten zijn ook echt fel zijn.
de gemeten waardes in piek helderheid zijn rond de 700 bij de c8 en 1600 bij de q9.
Beide merken claimen hoger maar geen enkel merk haalt eigenlijk wat ze claimen.

Beide tv's hebben minpunten en die kunnen op dit moment ook al anders zijn door de updates die er zijn geweest. De q9 had bijvoorbeeld een te agressieve local dimming bij de release maar dit is inmiddels al opgelost met updates. Voor de c8 kan ik hierover niet spreken maar ik neem aan dat die ook zijn verbetering kent tegenover de release.

Het zal lastig zijn om iemand te vinden die beie tv's naast elkaar heeft behalve in de winkel. met beide modellen zul je een goede aankoop doen maar bij welke tv voel jij je het prettigst?

Miscchien dat de smarthub voor jou een beslissende factor kan zijn. of misschien iets stoms als de ambient mode van de q9. Qua beeldkwaliteit zullen beide modellen elkaar niet veel ontlopen.
Let er wel op dat de one connectbox van de q9 een flink blok is. Dit is omdat er slecht een dun kabeltje naar je tv gaat die het van beeld en stroom vooerziet. De voeding van de tv zit dus niet meer in de tv maar is nu ingebouwd in de one connectbox.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardK2
Bedankt iedereen.

Zoals het nu lijkt ga ik waarschijnlijk voor de LG c8.
Ik ben nog niet 100% overtuigd omdat de reviews over het bekende oled kwaaltje 50/50 is.
Wat wel heel duidelijk is is dat het beeldkwaliteit zeer veel beter is.
Als dit nou maar minimaal zal zijn zou ik voor de Q9fn gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 21:36
Misschien helpt deze link je iets verder.
YouTube: LG C8 OLED vs Samsung Q9FN QLED 2018 TV Comparison

Dit filmpje is 2 maanden oud en beide tv's hebben inmiddels updates gehad.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardK2
Top daar maak je het mij wel weer heel lastig haha.
Persoonlijk ging mijn gevoel uit naar Qled in het begin, goed beeld en geen kans op gekke dingen.
Maar nu ik verder lees en kijk heb ik toch wel zoiets van voor het geld wat je uitgeeft mag je ook echt wel het beste plaatje verwachten met eem goede kijkhoek.
Kan inmiddels beide modellen voor hetzelfde geld krijgen dus daar zal de keuze niet aan liggen.

En wat ik over q9fn lees is een beetje hetzelfde als wat ik over het kwaaltje van de oled lees.
Bij de oled is het 50/50 die er last van hebben en bij de Qled is het over het beeldkwaliteit tegenover de Oled weer 50/50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-10 22:30
RichardK2 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 19:59:
Top daar maak je het mij wel weer heel lastig haha.
Persoonlijk ging mijn gevoel uit naar Qled in het begin, goed beeld en geen kans op gekke dingen.
Maar nu ik verder lees en kijk heb ik toch wel zoiets van voor het geld wat je uitgeeft mag je ook echt wel het beste plaatje verwachten met eem goede kijkhoek.
Kan inmiddels beide modellen voor hetzelfde geld krijgen dus daar zal de keuze niet aan liggen.

En wat ik over q9fn lees is een beetje hetzelfde als wat ik over het kwaaltje van de oled lees.
Bij de oled is het 50/50 die er last van hebben en bij de Qled is het over het beeldkwaliteit tegenover de Oled weer 50/50
Haal gewoon lekker die Oled. De verhoudingen zijn eerder 5/95 dan 50/50. Oled tv's zijn de beste op het moment. Qled is een typisch Samsung iets: een mooie naam erop, alleen niks bijzonders of nieuw. Bij een Oled zul je een wauw ervaring hebben. Heb je de tv's al bekeken bij een winkel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 16:10
Jorgen schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 23:04:
Ja, er zijn mensen die last hebben van inbranden en image retention. Ik heb mijn LG C7 nu circa 14 maanden waarin hij wisselend heel veel en dan weer wat minder aan staat. Dat is vooral Netflix, maar bijv. ook uhd-blu-rays, Kodi, YouTube, een paar games en live televisie op de NPO (WK, Olympische Spelen, Wielrennen) en RTL 7 / Veronica (Voetbal Inside). Ik zie nulkommaniks aan inbranden, image retention of andere ellende. Wellicht heb ik geluk, maar mijn ervaring na normaal gebruik is dat ik net zo weinig problemen heb met deze tv, dan met de andere hiervoor (Toshiba LCD, JVC beeldbuis)
Same here. Ik heb mijn C7 nu 10 maanden. Staat gewoon veel aan. Elke dag wel 4uur en dan ook nog eens behoorlijk wat RTL4 (nieuws en dan die rommel die er na komt). De RTL logo's zijn nu grijs, dus dat scheelt :)
Gedurende het WK hebben een maand lang al die rode vlekken van het scorebord en het NOS logo op gestaan. Daarnaast speel ik rustig een game een paar uur achter elkaar in het weekend en kijken we veel netflix

Scherm is helemaal clean nog.

Een Q9 zal een hogere helderheid halen dan de C8, echter zal de OLED mogelijk een indrukwekkender plaatje neerzetten in HDR dan de Q9. @Major_ton heeft laatst een leuke vergelijking geplaatst van een OLED B6 (dacht ik) en een Sony XE90 LCD. Die sony kan een hogere helderheid weergeven, maar het HDR plaatje op een OLED zag er indrukwekkender uit. Wellicht door het perfecte zwart en contrast wat een OLED weergeeft. Het verschil in zwartwaardes is ook enorm in een donkere kamer. Een LCD kan nog zulke goede dimming hebben, dat kan nooit op tegen OLED. Contrast is king, dus kun je wat dat betreft niet om OLED heen. Ik zou met niet al te druk maken om inbranden. Gebeurd het wel, dan geeft LG gewoon garantie.

Een Q9 is natuurlijk ook gewoon een hele knappe tv. Dus voor je gemoedsrust (inbranden gebeurd bij een LCD nagenoeg niet) is dat natuurlijk een prima keuze. Feit blijft, het plaatje van een OLED is gewoon veel beter.

[ Voor 28% gewijzigd door Hulleman op 22-08-2018 08:46 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:59

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Om nog even in te gaan op het inbranden: daar krijg je pas last van als er heel lang hetzelfde beeld (bijvoorbeeld een lichtgekleurd logo) steeds op dezelfde plek wordt weergegeven op hoge helderheid. Ik heb een Samsung Galaxy S8 die ik veel gebruik voor navigatie. Omdat ik automatische brightness aan had staan en ik veel overdag rijd, heb ik nu ingebrande stukjes waar bepaalde vaste delen van het navigatieprogramma worden weergegeven.
Ik heb hiervoor meerdere telefoons met OLED schermen gehad die hier allemaal geen last van hadden. Ik vermoed dus dat echt de combinatie van volle helderheid van het scherm in combinatie met die vaste elementen de oorzaak is. Bij een TV zal je niet vaak die situatie tegen komen als hij niet op een heel lichte plek staat waar overdag steeds naar hetzelfde gekeken wordt. Bij gamen wisselt het beeld heel veel, en kinderprogramma's duren vaak zo kort dat er volgens mij ook geen tijd is om een logo in te branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
gwystyl schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:29:
Om nog even in te gaan op het inbranden: daar krijg je pas last van als er heel lang hetzelfde beeld (bijvoorbeeld een lichtgekleurd logo) steeds op dezelfde plek wordt weergegeven op hoge helderheid. Ik heb een Samsung Galaxy S8 die ik veel gebruik voor navigatie. Omdat ik automatische brightness aan had staan en ik veel overdag rijd, heb ik nu ingebrande stukjes waar bepaalde vaste delen van het navigatieprogramma worden weergegeven.
Ik heb hiervoor meerdere telefoons met OLED schermen gehad die hier allemaal geen last van hadden. Ik vermoed dus dat echt de combinatie van volle helderheid van het scherm in combinatie met die vaste elementen de oorzaak is. Bij een TV zal je niet vaak die situatie tegen komen als hij niet op een heel lichte plek staat waar overdag steeds naar hetzelfde gekeken wordt. Bij gamen wisselt het beeld heel veel, en kinderprogramma's duren vaak zo kort dat er volgens mij ook geen tijd is om een logo in te branden.
Klopt en wat pech. De mate van inbranden is per scherm weer verschillend. Ik heb ooit een Galaxy S2 gehad en die had ook een OLED scherm. Toen wist ik niet eens van inbranden af en ook echt nooit wat gemerkt.

Wat betreft logo's... er zijn hier op het forum echt wel voorbeelden van ingebrande RTL4 logo's. Daar is ook om de haverklap reclame, maar toch is het ingebrand. Het is sporadisch en LG regelt het tegenwoordig qua garantie ook netjes af als ik de verhalen hier mag geloven.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichardK2
Bedankt voor alle hulp mensen!
Ik heb vandaag de c8 besteld bij Foka.
Gekocht voor €1799 inclusief 5 jaar garantie en dan gaat de cashback er nog af.
Iemand nog tips waarbij ik moet opletten betreft de c8?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-10 17:06
Dat is nou eenmaal inherent aan de techniek. Plasma kon in theorie ook inbranden. Bij mij ondertussen in 13 jaar tijd nog nooit gebeurd. Bij normale afwisseling van content (gaming, kabeltv, series etc.) valt het reuze mee imho.

Mijn schoonouders kijken bijna 1 jaar naar de Philips POS9002 OLED en kijken vanaf dag 1 alleen maar kabeltv en Netflix ( en dan echt veel ook, want ze zijn met pensioen). Daar houd ik het in de gaten, maar is nog nergens een logo te zien. En mijn schoonpa kijkt bijvoorbeeld:
Alle WK wedstrijden
Alle Tour etappes

Veel meer ´dezelfde´ content in een korte looptijd kan je niet hebben denk ik... daar is niks van inbranden te zien. En ook dat is gewoon een LG paneel.

• Hulleman
RichardK2 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:29:
Bedankt voor alle hulp mensen!
Ik heb vandaag de c8 besteld bij Foka.
Gekocht voor €1799 inclusief 5 jaar garantie en dan gaat de cashback er nog af.
Iemand nog tips waarbij ik moet opletten betreft de c8?
Beeld goed instellen. Zoek de C8 instellingen van Rtings.com op en gebruik die. Wellicht moet je wennen aan het “warme” beeld. Tip, ga daar aan wennen!

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 19:33
M.b.t. opmerking q9f en oled naast elkaar, deed me denken aan Modernwize en Rtings.com.
Link: YouTube: (Live Test) 2018 Q9FN vs. Q8FN, LG C8 OLED, Z9D, X900F / XF90 --- Br...

Verwijderd

welliswaar 2 weken oud maar ik zelf had een q9fn 2018 model en heb deze om laten ruilen voor een c8 beide 65inch de reden was:samsung tv had last van dirty screen effect en niet te zuinig ook.

sidenote mn tv die vervangen werd was een ks8000 (65) ook binnen 1,5jaar stuk helaas.

Hoop dat je inmiddels de juiste keuze hebt gemaakt! gr paul

• DeGoedheiligman
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04-2023
Met zulke posts begrijp ik nooit waarom je ze niet gewoon in de winkel opzoekt en naast elkaar vergelijkt.

ik heb van het weekend de C8 en zon Qled 2018 model naast elkaar gezien en het verschil is gigantisch.

Ik zou altijd voor OLED gaan. Het is bijna schandalig dat ze zoveel geld voor Qled durven te vragen.
Pagina: 1