Hier ben ik het ook zeker mee eens. Vanuit beleid zijn wij ook bezig om de werkzaamheden (ofwel; denkwijze) door te laten stromen naar andere afdelingen als Participatie, WMO, etc. Daar kan nog veel gewonnen worden op het gebied van maatwerk/klantgericht werken.polthemol schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:58:
@Source90 dat is al wat meer onderbouwing, dank!
Die auto stond vermeld in het krantenartikel, was aangeschaft ivm vervoer kinderen naar school, maar ook nie thele relevant voor overall beeld.
Wat ik namelijk voor een deel mis, is dat ook hoe jij het 'beoordeeld'(of omschrijft zo je wil), het vooral een heel technisch perspectief is: 'dit is de procedure, bij die stap zit deze persoon, dat moet nog komen en eigen verantwoordelijkheden moeten genomen worden'. Dit is een beleidswijze die al langer faalt en nu hier ook weer wordt toegepast: de 'zelfredzame burger'. We vergeten dat hier mensen tussen zitten die al jarenlang door de mangel worden gehaald voor iets waar ze weinig aan konden doen en nu langzaam komt er wat in beweging om zaken te herstellen.
Vanuit een bekende die ik heb geholpen met schuldenproblematiek en vanuit mijn vrouw haar werk oa. weet ik ook dat mensen die jarenlang onder zware schulden gebukt gaan, niet meer bijster rationeel worden in hun handelen (logisch effect van jarenlange stress te hebben ervaren, je hele wzen gaat op shortterm gericht zijn). We kunnen dan wel wijzen naar die schuldhulpverlener, maar ook dat is al jarenlang een cowboymarkt, wederom met dank aan de overheid die van mening was dat ook dat prima commercieel kan.
Het is daarbij tenenkrommend als ik die tijden zie staan die je noemt, ook dat onderstreept wat voor een beste zooi het is geworden en hoe lang dit genegeerd is.
Ik wil hiermee trouwens geen verwijten maken aan de ambtenaren die belast zijn om deze janboel op te lossen, ik geloof heel erg dat zij oprecht hun best doen met de middelen die ze hebben, maar ik ervaar wel dat dit dossier hele grote (moedwillig in sommige gevallen) systeemfouten in onze samenleving genadeloos bloot legt en we doen er geen ene bal mee als samenleving zijnde in het algemeen en de regering specifiek. Ook jouw uitleg onderstreept dat voor me
Met cowboymarkt en schuldhulpverleners bedoel je, neem ik aan, schuldeisers? De incasso/gerechtsdeurwaarders markt is inderdaad bizar opgeblazen met het doorverkopen van schulden in bulk en dan de schuldenaar weer bestoken met bizarre kosten, etc.
Of wat dacht je van proceskosten van €900+ op een vordering van €30. Totaal bezopen.
Als jouw vergelijken met cowboymarkt wel doelt op schuldhulpverlener, ben ik benieuwd naar verdere onderbouwing. Nagenoeg alle schuldhulpverleners via het ambtelijk apparaat (of daardoor ingehuurd/gemandateerd) werken via de NVVK of volgens de NVVK richtlijnen. Vastgestelde termijnen, VTLB (vrij te laten bedrag, wat schuldenaar mag behouden) en vaste kostenpercentages die in rekening (van de boedel) gebracht mogen worden.
-----
Ik heb zelf meerdere cursussen en trainingen gehad wat betreft schaarste/tunnelvisie en dag-tot-dag leven wat betreft schuldenstress. IQ kan zelfs 13 (!) punten dalen.¹
De brieven zijn gelukkig al iets verbeterd qua taalniveau². Had wat mij betreft nog een trapje makkelijker gekund, richting niveau A2.
Echter; er is altijd een tweedeling. Een middenweg die gevonden moet worden. Als je op A1/A2 niveau schrijft (als overheid) bereik je de laaggeletterde of de mensen met belemmerd vermogen door schaarste. Daarentegen heb je ook groepen die zich niet serieus genomen voelen omdat zij zich behandeld voelen als een kind. Laatste heb ik meermaals terug gekoppeld gekregen van gedupeerde.
Wij zijn zelf ook nog zoekende met deze doelgroep. Er zijn tenslotte zat gedupeerde die een (hoge) opleiding hebben genoten.
------
Betreft de casus: er mist gewoon te veel achtergrond informatie om hier een duidelijke mening over te vormen. Naast dat het in de brieven stond, mogelijk telefonisch is gemeld door de Belastingdienst en mevrouw waarschijnlijk óók door de woningbouw erop is geattendeerd dat de huur toch echt betaald moet worden, is er ook nog een budgetbeheerder in dit verhaal.
Het wringt bij mij toch echt dat een professional (ook in budgetbeheerland zijn cowboys die alles behalve het beste voor de cliënt doen)³ die verzuimd heeft de huur te betalen met het (aanname, er vanuit gaande dat cliënt niet het geld doorsluisde) inkomen en de huurtoeslag.
Dat stukje mis ik in alle reacties/nieuwsberichten. Waar is de verantwoordelijkheid van de budgetbeheerder in dezen.
¹ https://www.kennisbundel....20onder%20controle%20hebt.
"Geldgebrek kan leiden tot een IQ-daling van zo’n 13 punten. Dat is evenveel als het verschil in IQ tussen alcoholisten en niet-alcoholisten."
² Voorbeeld van de brief:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Zie de tekst bij het kruis en voorbeeld nummer 2.
Er zijn in totaal nog 2 van zulk soort brieven, in verschillende stadia van het hersteltraject, verstuurd.
³ Er is niet voor niets een meldpunt: https://meld.nl/melding/fraude-melden/budgetbeheerder/
[Voor 4% gewijzigd door Source90 op 01-04-2022 11:24]