tnx tom, ik kreeg alleen URLs met een nummer erin, dat hielp niet.tomvdhorst schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:03:
Je gain is inderdaad aan het aanpassen naar de omgeving, dat gebeurd in stapjes en die zie je inderdaad in log terug. dus de adaptive gain werkt op dit moment.
@stormfly https://uk.flightaware.com/adsb/stats/user/JaapdenEngelsman
Je range is een stuk beter nu na het aandraaien van de connector
Klopt, maar wellicht kan het nog beter..... met wat extra hardware.....tomvdhorst schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:03:
Je gain is inderdaad aan het aanpassen naar de omgeving, dat gebeurd in stapjes en die zie je inderdaad in log terug. dus de adaptive gain werkt op dit moment.
@stormfly https://uk.flightaware.com/adsb/stats/user/JaapdenEngelsman
Je range is een stuk beter nu na het aandraaien van de connector
Ik heb mijn SDRplay Duo aangesloten op een andere Raspberry Pi 4.
De antenne ingang van de SDRpay Duo heb aangesloten op de 2e poort van de splitter.
Aangezien de SDRPlay in principe een veel betere ontvanger is zou ik ook betere resultaten verwachten.
Maar.....
PiAware laat 40 vliegtuigen zien met 37 posities. Op de setup met de SDRPlay respectievelijk 29 vliegtuigen met 19 posities... Vreemd
Nu gebruikt Piaware de Flightaware pro stick. Maar zou dat filtertje dat erin zit zoveel uitmaken?
Misschien is de opstelling om te vergelijken ook niet correct. Maar ik zou niet weten hoe ik real-time kan vergelijken......
Wie heeft hier ervaringen mee?
De opstelling met de SDRPlay om op de ene tuner ADSB te ontvangen en op de andere de luchtvaartband ga ik niet doen. Dat kan voorzover ik weet praktisch alleen met PC software. De ontvangst va ASDSB in combinatie met de ontvangst van de luchtvaart band op de Pi (en via mijn LAN elders bekijken/luisteren) zou theoretisch moeten kunnen. Alleen ben ik bang dat de Pi dit niet trekt.... Ik heb er ook nog niets over gehoord.
Misschien een leuk project voor de komende wintermaanden.
Op dit moment heeft een LNA met goed filter prioriteit bij mijn experimenten....
De antenne ingang van de SDRpay Duo heb aangesloten op de 2e poort van de splitter.
Aangezien de SDRPlay in principe een veel betere ontvanger is zou ik ook betere resultaten verwachten.
Maar.....
PiAware laat 40 vliegtuigen zien met 37 posities. Op de setup met de SDRPlay respectievelijk 29 vliegtuigen met 19 posities... Vreemd
Nu gebruikt Piaware de Flightaware pro stick. Maar zou dat filtertje dat erin zit zoveel uitmaken?
Misschien is de opstelling om te vergelijken ook niet correct. Maar ik zou niet weten hoe ik real-time kan vergelijken......
Wie heeft hier ervaringen mee?
De opstelling met de SDRPlay om op de ene tuner ADSB te ontvangen en op de andere de luchtvaartband ga ik niet doen. Dat kan voorzover ik weet praktisch alleen met PC software. De ontvangst va ASDSB in combinatie met de ontvangst van de luchtvaart band op de Pi (en via mijn LAN elders bekijken/luisteren) zou theoretisch moeten kunnen. Alleen ben ik bang dat de Pi dit niet trekt.... Ik heb er ook nog niets over gehoord.
Misschien een leuk project voor de komende wintermaanden.
Op dit moment heeft een LNA met goed filter prioriteit bij mijn experimenten....
SDRplay ontvanger heeft een veel grotere bandbreedte waardoor er meer signaal binnen kan komen.
Dat leidt dan weer tot een verzwakking van het ADSB signaal.
Dus dan heb je inderdaad een stuk minder postities en toestellen.
Ik heb zelf als test setje ook een SDR ontvanger die ook wideband is.
Als ik daar 15 positions per seconde mee haal dan is het druk en dan heb ik een gemiddelde range van 30 NM.
Als ik dat vervang door een Flightaware dongel en filter dan zit ik op de 200 NM en 10x meer posities en 4x meer toestellen.
SDR setjes zijn leuk voor Radio ontvangst maar in mij beleving niet echt geschikt voor ADSB. maar goed, iedereen kan daar een andere mening over hebben
Ik heb zelf als test setje ook een SDR ontvanger die ook wideband is.
Als ik daar 15 positions per seconde mee haal dan is het druk en dan heb ik een gemiddelde range van 30 NM.
Als ik dat vervang door een Flightaware dongel en filter dan zit ik op de 200 NM en 10x meer posities en 4x meer toestellen.
SDR setjes zijn leuk voor Radio ontvangst maar in mij beleving niet echt geschikt voor ADSB. maar goed, iedereen kan daar een andere mening over hebben

SDRplay besteed behoorlijk wat aandacht aan de ontvangst van ADSB. Meestal in combinatie met het standaardprogramma SDRUNO waarvoor een ADSB plugin is. Ik geeft er de voorkeur aan om de raspberry hiervoor te gebruiken. Ik zal t.z.t eens kijken wat de resultaten van die combinatie zijn zodat ik zeker weet dat het niet een software probleem is op de rapsberry. Ik had gehoopt juist betere resultaten te krijgen door de SDRplay Duo te gebruiken in combinatie met het Flightaware filter om ongewenste signalen weg te houden. Helaas!tomvdhorst schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:53:
SDRplay ontvanger heeft een veel grotere bandbreedte waardoor er meer signaal binnen kan komen.
Nu maar eens verder krijgen of een LNA (met filter) betere resultaten geeft.
LNA (uptronics) tussen antenne geplaatst. Een verbetering!
Door de leverancier afgeraden in combinatie met de FlightAwarePro.
Wel al twee keer geen messages richting mijn virtual radar server en de sites die ik feed. Vreemd…..
Na een reboot weer up and running….
Door de leverancier afgeraden in combinatie met de FlightAwarePro.
Wel al twee keer geen messages richting mijn virtual radar server en de sites die ik feed. Vreemd…..
Na een reboot weer up and running….
Net als veel anderen stuur ik feeds naar meerdere sites (Flightaware, Adsbexchange, Flightradar24, Radarbox, Planefinder). Voor zover mogelijk heb ik MLAT aangezet.
Het val me op dat in de logs van Planefinder en Flightradar24 meldingen van NTP synchronisatie terug komen.
2022-04-14 11:59:49.526531 [V] Performing NTP sync (1.planefinder.pool.ntp.org)...
2022-04-14 11:59:49.564516 [V] NTP sync succeeded with settings:
2022-04-14 11:59:49.564807 [V] NTP drift: 0.0000s/min
2022-04-14 11:59:49.564842 [V] NTP offset: -0.0002s
2022-03-26 15:31:18 | [time][i]Synchronizing time via NTP
Op zich snap ik dat voor MLAT tijd synchronisatie belangrijk is. Standaard draai ik al NTPd. Dus deze meldingen in de logs verbazen mij wat. Weet iemand wat de MLAT clients van de verschillende sites precies doen rond NTP synchronisatie? Passen die de systemclock van mijn raspberrypi aan of houden de MLAT clients intern een eigen klok bij? In het 1e geval zou het kunnen dat alle clients en NTPd de systemclock in verschillende richtingen trekken.
Het val me op dat in de logs van Planefinder en Flightradar24 meldingen van NTP synchronisatie terug komen.
2022-04-14 11:59:49.526531 [V] Performing NTP sync (1.planefinder.pool.ntp.org)...
2022-04-14 11:59:49.564516 [V] NTP sync succeeded with settings:
2022-04-14 11:59:49.564807 [V] NTP drift: 0.0000s/min
2022-04-14 11:59:49.564842 [V] NTP offset: -0.0002s
2022-03-26 15:31:18 | [time][i]Synchronizing time via NTP
Op zich snap ik dat voor MLAT tijd synchronisatie belangrijk is. Standaard draai ik al NTPd. Dus deze meldingen in de logs verbazen mij wat. Weet iemand wat de MLAT clients van de verschillende sites precies doen rond NTP synchronisatie? Passen die de systemclock van mijn raspberrypi aan of houden de MLAT clients intern een eigen klok bij? In het 1e geval zou het kunnen dat alle clients en NTPd de systemclock in verschillende richtingen trekken.
Je logs laten een periodieke check zien maar geen aanpassing.
Om MLAT goed te laten functioneren moet er periodiek gecheckt worden. Dit zal richting de server gebeuren 9m te zien of je nog in sync bent.
Zolang je geen drops hebt zou ik me er niet te veel zorgen om maken.
In principe zal ntpd inderdaad voldoende zijn maar die checkt niet naar de server van je flightaware, fr24 etc.
Om MLAT goed te laten functioneren moet er periodiek gecheckt worden. Dit zal richting de server gebeuren 9m te zien of je nog in sync bent.
In principe zal ntpd inderdaad voldoende zijn maar die checkt niet naar de server van je flightaware, fr24 etc.
Dank je.tomvdhorst schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:14:
Je logs laten een periodieke check zien maar geen aanpassing.
Vanwege "NTP sync succeeded" maakte ik me wat zorgen.
@Saturnus ik heb me aangemeld voor de flightcrew, username is gelijk aan hier, 7 sites dus dat krikt het gemiddelde aardig op denk ik ;-)
Geaccepteerd.tomvdhorst schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:30:
@Saturnus ik heb me aangemeld voor de flightcrew, username is gelijk aan hier, 7 sites dus dat krikt het gemiddelde aardig op denk ik ;-)

Er zijn nog een aantal mensen die gevraagd hebben voor deelname, maar dat moet toch echt hier gemeld worden om het GoT te houden.
@Saturnus ook ik heb mij aangemeld voor de flight crew, zelfde username als hier
Geaccepteerd.Pjotrofsky schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:45:
@Saturnus ook ik heb mij aangemeld voor de flight crew, zelfde username als hier

Een korte update over het gebruik van een LNA. Ik gebruik de ADSB LNA van uptronic in combinatie met de blauwe Flightaware Pro stick. Deze combinatie geeft in mijn setup een verbetering van plm 20% (meer vliegtuigen). Overigens werd deze combinatie sterk afgeraden door de NL leverancier. Een van de redenen om de LNA te gebruiken is dat ik de Flightaware stick via een splitter op antenne aangesloten heb zodat ik gelijktijdig met andere ontvangers kan experimenteren. Wellicht dat wat experimenteren met de gainsettings een nog beter resultaat geven. Ik overweeg ook om een 2e antenne/stick te plaatsen maar moet nog uitzoeken hoe ik de output kan samenvoegen met de eerste stick en kan feeden aan Flightaware en de anderen. Op mijn virtualradarserver lukt het al wel (vrij eenvoudig).
@slb @stormfly
Ik ga binnenkort de antenne en receiver vervangen, airspy mini en de 8-s cc10908-s.
Ik overweeg ook meteen de Raspberry Pi 3b naar een 4 te switchen.
Nu meen ik dat de config totaal anders is voor een Airspy, driver, gain instellingen etc.
Kan niet klakkeloos de zelfde configs gebruiken heb ik begrepen.
Vroeg me af of er een notendop handleiding ergens beschikbaar is, of enige andere bruikbare tips?
De RTL-SDR LNA komt ertussen en zal via Bias-T gevoed worden.
Mocht er een voedingsprobleem zijn zal ik een injector moeten toepassen, die schaf ik misschien liever vooraf nog even aan, Tips voor een?
Bedankt alvast.
P.
Ik ga binnenkort de antenne en receiver vervangen, airspy mini en de 8-s cc10908-s.
Nu meen ik dat de config totaal anders is voor een Airspy, driver, gain instellingen etc.
Vroeg me af of er een notendop handleiding ergens beschikbaar is, of enige andere bruikbare tips?
Mocht er een voedingsprobleem zijn zal ik een injector moeten toepassen, die schaf ik misschien liever vooraf nog even aan, Tips voor een?
Bedankt alvast.
P.
De AirSpy bias-T is niet bijzonder sterk, ik zou er op voorhand een van Alieexpress aanschaffen en via USB van je Pi voeden. Je wilt niet dat je kostbare AirSpy uitbrandt.PVG555 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:03:
@slb @stormfly
Bedankt alvast.
P.
Installatie is simpel, dit script draaien: https://github.com/wiedehopf/airspy-conf naar een 4 switchen hoeft niet meer. Een 3B doet het prima, AirSpy is multicore geworden afgelopen jaar met dit script. In de tijd dat hij single core was ontworpen had je meer baat bij een Pi4
[Voor 8% gewijzigd door stormfly op 11-05-2022 19:31]
Ja die Bias-T output is inderdaad niet bijzonder sterk (genoeg), dus dan beter iets via een 5v voeding extern. Scheelt op z'n minst wat hitte. Externe voeding heb ik sowieso beschikbaar via een meanwell voeding in de buitenkast. Aliexpress is een optie, maar ga nog even kijken wat er sneller te krijgen is. Alle suggesties welkom uiteraard.
Bedankt voor het snelle reageren in ieder geval ;-)
Bedankt voor het snelle reageren in ieder geval ;-)
Ik heb maanden zonder problemen de RTL Tripple LNA gevoed met de Bias-T vanuit de Airspy, maar nu voed ik hem dmv injector. Verschil in performance is er niet dus daarvoor hoef je het niet te doen.
Met de injector creëer je wel een extra schakel. Als die schakel makkelijk toegankelijk is (Airspy binnenshuis) zou ik het doen. Zou je de boel via POE voeden (Pi op het dak) dan zou ik eerder voor het KISS principe kiezen (voeden met Airspy); denk dat er dan zelfs geen LNA nodig is voor optimale ontvangst.
De Airspy heeft namelijk een hogere selectiviteit, gevoeligheid en lineariteit dan de op de RTL2832U gebaseerde dongles.
Bij 20MHz sampling ondervind ik problemen met MLAT, bij mij draait hij dus op 12MHz. Geen meetbaar verschil in performance, wel in CPU belasting.
Met de injector creëer je wel een extra schakel. Als die schakel makkelijk toegankelijk is (Airspy binnenshuis) zou ik het doen. Zou je de boel via POE voeden (Pi op het dak) dan zou ik eerder voor het KISS principe kiezen (voeden met Airspy); denk dat er dan zelfs geen LNA nodig is voor optimale ontvangst.
De Airspy heeft namelijk een hogere selectiviteit, gevoeligheid en lineariteit dan de op de RTL2832U gebaseerde dongles.
Bij 20MHz sampling ondervind ik problemen met MLAT, bij mij draait hij dus op 12MHz. Geen meetbaar verschil in performance, wel in CPU belasting.
prompt $p $g
@PVG555 Hmmmz, ik las in de spec van de Vinnant ”LOW TO MEDIUM wind load", dus ik denk dat je wel even de montagebeugel moet modden, aangezien je op jouw locatie hoge windlast hebt.
Is de oude Vinnant overleden?
Is de oude Vinnant overleden?
prompt $p $g
@slb
Bedankt voor de info, ik ga dan toch met deze wetenschap de LNA via Bias-T voeden.
De LNA en Airspy komen 20cm (pigtail) onder de antenne te zitten in een antennebuis.
LNA wellicht niet nodig maar ik zet hem er wel tussen, steeds de mast naar onder trekken voor expirementeren voel ik ook niet zoveel voor op dit moment.
Voor een injector had ik weer een extra kabel naar de top van de antenne moeten trekken, en dat is ook niet gewenst als het niet nodig is.
De antenne komt verlijmd met epoxy in een 3d-geprinte (ABS) mount/dop bovenop de buis te zitten, zo zit de huidige Vinnant ook al meer dan een jaar naar volle tevredenheid en vooral enorm stevig.
Oude Vinnant is nog prima, maar deze word bij iemand anders opgestelt en zag daarom meteen een upgrade mogelijkheid die enigszins verantwoord is ;-)
Edit 1:
Hebben jullie er ook last van dat VRS geen plaatjes meer download?
Edit 2:
Zo ziet de mast er tegenwoordig uit
En dit is een ander projectje, moet bij de volgende ADS-B update ook de mast in.
Bedankt voor de info, ik ga dan toch met deze wetenschap de LNA via Bias-T voeden.
De LNA en Airspy komen 20cm (pigtail) onder de antenne te zitten in een antennebuis.
LNA wellicht niet nodig maar ik zet hem er wel tussen, steeds de mast naar onder trekken voor expirementeren voel ik ook niet zoveel voor op dit moment.
Voor een injector had ik weer een extra kabel naar de top van de antenne moeten trekken, en dat is ook niet gewenst als het niet nodig is.
De antenne komt verlijmd met epoxy in een 3d-geprinte (ABS) mount/dop bovenop de buis te zitten, zo zit de huidige Vinnant ook al meer dan een jaar naar volle tevredenheid en vooral enorm stevig.
Oude Vinnant is nog prima, maar deze word bij iemand anders opgestelt en zag daarom meteen een upgrade mogelijkheid die enigszins verantwoord is ;-)
Edit 1:
Edit 2:
Zo ziet de mast er tegenwoordig uit

En dit is een ander projectje, moet bij de volgende ADS-B update ook de mast in.
[Voor 37% gewijzigd door PVG555 op 13-05-2022 19:08]
@Saturnus we hebben nog een vrijwilligerJengelsm schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 05:27:
Ook ik heb me aangemeld voor de flightcrew….
Username Jaapdenengelsman

Ja. Heb https://github.com/vradarserver/vrs/discussions/53 gevonden maar nog niet geprobeerd.PVG555 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:07:
@slb
Edit 1:
Jengelsm schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 05:27:
Ook ik heb me aangemeld voor de flightcrew….
Username Jaapdenengelsman
Thanks, toegevoegd!

Zoek de verschillen:PVG555 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:07:
@slb
Zo ziet de mast er tegenwoordig uit[Afbeelding]
prompt $p $g
@Saturnus wat is de flightcrew en hoe kan ik mij daarvoor aanmelden?
@Zwolle-Radar de flightcrew is een groepje GoT gebruikers die samen een team (flightcrew) vormen op Flightaware.Zwolle-Radar schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:39:
@Saturnus wat is de flightcrew en hoe kan ik mij daarvoor aanmelden?
Als je daar bent ingelogd kun je dat vinden onder je naam en de optie my account.
Daar moet je onder optie 3 je flightcrew instellen.
Dan kan je de naam van de flightcrew invullen en je daar bij aansluiten.
Deze crew heet GoT / Tweakers.net
Als je daar de aanmelding hebt gedaan dan moet je dat hier ff melden aan Saturnus, dan kan hij je op active zetten. Als je Flightaware inlognaam anders is moet je die er ff bij vermelden.
De resultaten van de deelnemers worden bij elkaar opgeteld waardoor je ergens in de ranking komt te staan met je crew. Nu is dat plaats 10 maar dat kan altijd beter

[Voor 4% gewijzigd door tomvdhorst op 25-05-2022 20:17]
Goede dag,
Heeft tweakers een beginners guide over hoe men dit het beste kan aanpakken?
https://stats.free-dc.org/cpidtagb.php?cpid=1774c0adc3408697fb50168c04d9749e&theme=1&cols=1
Wat is je budget? Locatie antenne - binnen/buiten?asterix78 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:21:
Goede dag,
Hardware die je minimaal nodig hebt is een Raspberry Pi, (het kan via een pc maar niet ideaal voor 24/7 setup), SD Kaart, USB Voeding, RTL-SDR ontvanger of vergelijkbaar, Antenne, Coax kabel.
Vertel eens wat je er precies van verwacht en wat je zelf voor ogen hebt, we kunnen met je vraag niet zoveel nu.

[Voor 20% gewijzigd door PVG555 op 01-06-2022 18:23]
Budget is tot 200 euro voor er eens mee te beginnen.PVG555 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:19:
[...]
Wat is je budget? Locatie antenne - binnen/buiten?
Hardware die je minimaal nodig hebt is een Raspberry Pi, (het kan via een pc maar niet ideaal voor 24/7 setup), SD Kaart, USB Voeding, RTL-SDR ontvanger of vergelijkbaar, Antenne, Coax kabel.
Vertel eens wat je er precies van verwacht en wat je zelf voor ogen hebt, we kunnen met je vraag niet zoveel nu.
De antenne wil ik buiten aan de geval langs het platte dak plaatsen want op het dak zelf is niet meer veel plaats.
Momenteel bezit ik al een rasberry pi 4
Kwa ontvangers heb ik geen idee zijn nog al wat verschillen tussen
https://stats.free-dc.org/cpidtagb.php?cpid=1774c0adc3408697fb50168c04d9749e&theme=1&cols=1
200,- is alvast een mooi budget.asterix78 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 00:43:
[...]
Budget is tot 200 euro voor er eens mee te beginnen.
De antenne wil ik buiten aan de geval langs het platte dak plaatsen want op het dak zelf is niet meer veel plaats.
Momenteel bezit ik al een rasberry pi 4
Kwa ontvangers heb ik geen idee zijn nog al wat verschillen tussen
Plaats van de antenne is hoe hoger hoe beter en vrij zicht, dat is dan ook meteen wat het meeste invloed op je resultaat heeft. Veel plek heeft die antenne niet nodig eigenlijk, geen schoorsteen waar je een antenne buis op kunt monteren?
Ik draai nu zelf met een Noeelec SmartT v4 i.c.m. een RTL Triple filter LNA en een Vinnant antenne bijvoorbeeld en heb best wel goede resultaten. Neem daar een Aircell 7 kabel bij met bijbehorende connectoren (SMA en N-Connectors) en je kan in principe al aan de slag.
Antenne e-shop: https://vinnant.sk/store?...&productlist-itemcount=20
Maar je kan ook de Flightaware 1090mhz antenne nemen, zelf geen ervaring mee maar schijnt ook goed te werken.
Voordeel van de Noeelec SDR ontvanger die ik gebruik is dat hij een Bias-T ingebouwd heeft die standaard aan staat. De LNA tussen de SDR ontvanger en de antenne krijgt voeding van de SDR stick (Bias-T) want zonder werkt de LNA niet.
Je kan ook een Flightaware stick kopen met ingebouwde LNA, echter werkt die veel minder goed dan de RTL-SDR triple filter LNA.
De coax kabel vanaf de SDR ontvanger wil je het liefst zo kort mogelijk houden en de LNA zo dicht bij de antenne als het toelaat. Waterproof maken is vaak het lastigste.
Verders, er staat al veel in dit topic omschreven, en ook nog het e.e.a in topic "[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger" voordat deze is afgesplitst. Flightaware forum is ook een aanrader.
Succes ermee
bedankt voor de reactie, ik zal ook eens op die flightaware forum rond kijken zag wel dat men veel spreekt over die stick maar las ook dat een custom optie vaak beter resultaat heeft.
Custom hoe precies dan? Je kan uiteraard zo gek gaan als je wilt, alleen zal je met de setup van hierboven beschreven al 90% resultaat hebben. Alles daarboven is veel duurder en "law of demishing returns" van toepassing.asterix78 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:56:
bedankt voor de reactie, ik zal ook eens op die flightaware forum rond kijken zag wel dat men veel spreekt over die stick maar las ook dat een custom optie vaak beter resultaat heeft.
Zoals ik al zei, beste bang for the buck is de antenne op het hoogst mogelijke punt krijgen, alles daarna is bijzaak als je een redelijke ontvanger en filters toepast.
Ideale setup imho: Ethernet kabel naar dak, Raspberry Pi gevoed door POE (of anders) in waterdichte behuizing, USB verlengkabel richting antenne, SDR Stick (Airspy Mini), LNA kort op antenne (wel een pigtail ertussen van z'on 15cm n.a.v. @Saturnus experiment. Eventueel nog met een cavity filter ertussen al heb ik daar zelf geen ervaring mee. Zo gebruik je bijna geen Coax kabel en heb je daar geen demping van.
Maar eerst komt "location, location en location" van de antenne.
Dit zijn mijn stats:
https://flightaware.com/adsb/stats/user/pvgeel#stats-105512
https://www.radarbox.com/stations/EXTRPI014468
Wissel stuivertje met @slb van plek 1 en 2

https://www.flightradar24.com/account/feed-stats/?id=21343
En, zodra je wat hebt draaien natuurlijk niet vergeten om het GOT team te joinen op Flightaware

[Voor 14% gewijzigd door PVG555 op 02-06-2022 21:49]
Vanavond even anderhalf uurtje op ADS-B DXpeditie geweest naar de Archemerberg (naast de Lemelerberg) op 76 meter NAP. Blue stick - filter en 8 elements Coco antenne. Gelijk nummer 3 bij AirNav RadarBox
[Voor 31% gewijzigd door Banthum76 op 02-06-2022 22:32]
Nou plek 5 of 4 tegenwoordig. Ze zouden die Utrechtse heuvelrug wat moeten afvlakkenPVG555 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:29:
[...]
Custom hoe precies dan? Je kan uiteraard zo gek gaan als je wilt, alleen zal je met de setup van hierboven beschreven al 90% resultaat hebben. Alles daarboven is veel duurder en "law of demishing returns" van toepassing.
Zoals ik al zei, beste bang for the buck is de antenne op het hoogst mogelijke punt krijgen, alles daarna is bijzaak als je een redelijke ontvanger en filters toepast.
Ideale setup imho: Ethernet kabel naar dak, Raspberry Pi gevoed door POE (of anders) in waterdichte behuizing, USB verlengkabel richting antenne, SDR Stick (Airspy Mini), LNA kort op antenne (wel een pigtail ertussen van z'on 15cm n.a.v. @Saturnus experiment. Eventueel nog met een cavity filter ertussen al heb ik daar zelf geen ervaring mee. Zo gebruik je bijna geen Coax kabel en heb je daar geen demping van.
Dit zijn mijn stats:
Wissel stuivertje met @slb van plek 1 en 2en volgens mij staat @stormfly op 3.
En, zodra je wat hebt draaien natuurlijk niet vergeten om het GOT team te joinen op Flightaware

Maak daar maar uitstekende van.PVG555 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:44:
[...]
Ik draai nu zelf met een Noeelec SmartT v4 i.c.m. een RTL Triple filter LNA en een Vinnant antenne bijvoorbeeld en heb best wel goede resultaten.
Als de antenne onopvallend moet zijn kun je met een gerust hart een Vinnant FE1090 (Five Eight, 5/8) antenne nemen. Heeft een uitstekende performance. De COD1090 kun je beter links laten liggen tenzij je vooral lokaal wilt ontvangen.
Voor de lange afstand zijn de COL1090s goed, maar die moet je dan wel hoog en vrij plaatsen. Zoals PVG al aangaf is het belangrijkste de plaats van de antenne, die vangt de signalen op.
Ook binnenshuis (op zolder) kun je al wat oppikken.
In de kabel tussen antenne en ontvanger kan heel wat signaal verloren gaan. Goede coax verzwakt (dempt) het ontvangen signaal minder. Om coaxverliezen tot een minimum te beperken kun je een LNA (versterker) overwegen, plaats deze dan wel dicht bij de antenne met een goede, korte coax. Het heeft niet veel zin om een LNA bij de dongle te plaatsen; een signaal dat er niet is (verloren in de coax) kun je ook niet versterken.
De coax na de LNA hoeft niet geen top-kabel te zijn omdat de signalen zo zijn versterkt dat de demping in de coax vrijwel geen rol meer speelt.
Ik haalde met een (Radarbox) stick direct aan de antenne (en een lange USB-kabel) ook hele goede resultaten, maar er kwam vocht op de USB-connector waardoor het boeltje ermee ophield. LNA is tegenwoordig behoorlijk aan de prijs (als je ze no kunt krijgen).
Zit je vlak bij de antenne, dan zou je kunnen overwegen de dongle direct aan de antenne te hangen met een pigtail (hele korte kabel) of een verloopplug van N-connector (m) naar SMA (m).
Zoek in dit topic eens naar coax, dan vind je al een hoop info.
Hier vind je de uitleg van de typenrs van Vinnant antennes.
De ADSB antennes hebben 1090 in het typenr staan.
Begin eerst simpel, je kunt echt al een flink gebied ontvangen met een simpele set (Rpi, dongle, stukje goede coax, antenne)
prompt $p $g
Oh ja, mijn set bestaat nu uit een hoog opgestelde COL1090/7.5, cavity filter (als buffer tegen statische elektriciteit) RTL-SDR Triple Filter LNA, Airspy mini, RPi4 2GB.
Als ik nu een set zou bouwen, zou ik ws de CC1090/8-S nemen en het cavity filter laten vervallen. Heeft een iets hogere openingshoek (t.o.v. de horizon) maar geeft wel een veel betere bescherming tegen statische elektriciteit.
Als ik nu een set zou bouwen, zou ik ws de CC1090/8-S nemen en het cavity filter laten vervallen. Heeft een iets hogere openingshoek (t.o.v. de horizon) maar geeft wel een veel betere bescherming tegen statische elektriciteit.
[Voor 6% gewijzigd door slb op 03-06-2022 04:37]
prompt $p $g
Ik denk dat wat je daar over mij zegt inderdaad klopt. Tevens kan een USB-verlengkabel wel problemen geven. Hier de originele post:PVG555 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:29:
[...]
Custom hoe precies dan? Je kan uiteraard zo gek gaan als je wilt, alleen zal je met de setup van hierboven beschreven al 90% resultaat hebben. Alles daarboven is veel duurder en "law of demishing returns" van toepassing.
Dit zijn mijn stats:
Wissel stuivertje met @slb van plek 1 en 2en volgens mij staat @stormfly op 3.
Waarschijnlijk zodra je iets aan Vdrop hebt gaan berichten verloren. Ideale setup lijkt inderdaad alles zo kort mogelijk met de uitzondering dat de stick ‘iets’ van de antenne af moet zijn. Maar het is dus geen schande om een paar meter coax te hebben. Dat kan een setup opleveren die veel beter te onderhouden is.Saturnus schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:30:
Bij het testen en aanleggen afgelopen zomer dacht ik het 'lange coax probleem' op te lossen door een directe converter N-SMA te gebruiken. Vraag mij niet waarom maar dit was drama. Zowel een goedkope Chinese, als duurdere Europese adapters resulteerden in problemen van signaalverlies. Het zou iets te maken kunnen gehad met dat de stick te dicht bij de antenne zat, of de aarding/verbindingen enz.
Toen overgestapt op het plan een hoge kwaliteit pigtail met daaronder de stick en vervolgens 3 meter USB-kabel maar ook daarmee problemen bij het testen. Geen idee of een zeer dure USB-kabel zou hebben geholpen maar ook hier signaalverlies. Een goedkopere USB-kabel werkte zelfs iets beter maar mijn vertrouwen was al verloren.
Dus toch gegaan voor mega dure coax van slechts 3 meter ofzo.Ik kon letterlijk geen signaalverlies vaststellen tussen dat en de korte pigtail. En het voordeel is nu dat het hele digitale gedeelte binnen zit. Dat is dan ook wat ik kan aanraden als het mogelijk is; hoge mount, kabel door de muur, direct de hardware in.
Wie weet het volgende:
Op deze link zie je bij het kopje ‘live testing’ wat stats, enig idee welke tool dat is?
https://www.rtl-sdr.com/r...ads-b-antenna-and-filter/
Tevens verzoek gedaan om de flightcrew te joinen (als user Cornmeister)
Op deze link zie je bij het kopje ‘live testing’ wat stats, enig idee welke tool dat is?
[Voor 16% gewijzigd door theezeefje op 04-06-2022 17:43]
Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....
Toegevoegd.theezeefje schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:41:

Dank!

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....
In de comments staat de gebruikte tool:theezeefje schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:41:
Wie weet het volgende:
We’re using the miniVNA Tiny http://miniradiosolutions.com/

De laatste dagen heb ik wat problemen met de ontvangst. Ik gebruik piaware, een Flightaware pro stick en een uptronics lna.
Plotseling wordt er geen flight data meer doorgegeven. Een reboot werkt soms wel, en soms na een uurtje of zo.
Vroeger een keer per maand, en nu dagelijks.
Ik moet nog wel mlat uitzetten. Had een mailtje van Flightaware hierover gekregen.
(Ik feed Flightaware,Flightradar24 en openadsb)
Soms draait Flightaware wel, en stopt dump1090, andere keren andersom. Uiteindelijk stoppen beiden. (Gezien adhv het ‘status’ commanda voor beide programma’s op de Pi4. De graphs1090 geeft ook geen bijzonderheden.
Herkenbaar? Wie weet waar het aan zou kunnen liggen?
Plotseling wordt er geen flight data meer doorgegeven. Een reboot werkt soms wel, en soms na een uurtje of zo.
Ik moet nog wel mlat uitzetten. Had een mailtje van Flightaware hierover gekregen.
Soms draait Flightaware wel, en stopt dump1090, andere keren andersom. Uiteindelijk stoppen beiden. (Gezien adhv het ‘status’ commanda voor beide programma’s op de Pi4. De graphs1090 geeft ook geen bijzonderheden.
Wat is de temperatuur van je Pi in graphs1090?Jengelsm schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:01:
De laatste dagen heb ik wat problemen met de ontvangst. Ik gebruik piaware, een Flightaware pro stick en een uptronics lna.
Volgens mij gaat hij bij 60gr ingrijpen door de CPU minder krachtig te laten functioneren.
Bij een PI is het veel vaak een voedings probleem, brakke adapter, of een hitte probleem. Beide zorgen voor te weinig rekenkracht.
Ik gebruik de orginele voeding voor de Pi4.
De temperatuur zal ik eens checken. Kan zien of en hoe vaak hij boven de 60 graden komt. Ik gebruik zo’n casing met van die koelribben. Heb ook nog van die Pi fan’s liggen. Kan ik natuurlijk altijd als extra erop lijmen.
Thanks
De temperatuur zal ik eens checken. Kan zien of en hoe vaak hij boven de 60 graden komt. Ik gebruik zo’n casing met van die koelribben. Heb ook nog van die Pi fan’s liggen. Kan ik natuurlijk altijd als extra erop lijmen.
Thanks
Als ik naar de 7 daagse grafiek kijk is de temperatuur eigenlijk nooit te hoog.
Ik zal eens goed op letten. Ik zie wel dat de cpu belasting inzakt (als er geen data meer wordt door gegeven.
Ik zal eens goed op letten. Ik zie wel dat de cpu belasting inzakt (als er geen data meer wordt door gegeven.
Ga ik ook doen!
Ik las net dat het scriptje waarmee je fr24 feed ook voor problemen kan zorgen tgv auto-updates.
Ik las net dat het scriptje waarmee je fr24 feed ook voor problemen kan zorgen tgv auto-updates.
Sinds een paar weken ook weer een ADS-B ontvanger geinstalleerd op het balkon. De setup bestaat uit een Raspberry Pi Zero W (gemonteerd in een lasdoos) en een simpele RTL-SDR ontvanger die ik lang geleden een keer via Aliexpress heb besteld. De antenne heb ik ingekocht voor een beter ontvangst.
Helaas vanwege de de flat wordt het zicht met 180 graden beperkt, maar desondanks met deze simpele setup een prima bereik.
Helaas vanwege de de flat wordt het zicht met 180 graden beperkt, maar desondanks met deze simpele setup een prima bereik.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Canon Eos 77D | Canon 50mm 1.8 | Canon 18-55 mm IS STM | Canon 55-250mm
Throttling van de CPU wordt geactiveerd vanaf 80 graden Celsius dus 60-70 is nog steeds prima 😉stormfly schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:13:
[...]
Volgens mij gaat hij bij 60gr ingrijpen door de CPU minder krachtig te laten functioneren.
Bij een PI is het veel vaak een voedings probleem, brakke adapter, of een hitte probleem. Beide zorgen voor te weinig rekenkracht.
For Raspberry Pi 3+, a ‘soft’ temperature limit of 60oC has been introduced. This means that even before reaching the hard limit at 85oC, the clock speed is reduced from 1.4GHz to lower frequencies, reducing the temperature rise to the componentstomvdhorst schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:59:
[...]
Throttling van de CPU wordt geactiveerd vanaf 80 graden Celsius dus 60-70 is nog steeds prima 😉
kijk, zo leer ik ook nog eens wat, nog nooit last van gehad maar dan weet ik dat ook weer, ik refereerde inderdaad naar de hard limit
Interessant. Wellicht aan graphs1080 cpu-speed toevoegen. ‘Overall CPU Utilization’ laat geen bijzonderheden zien rondom hogere temperatuur
Probeer eens het commando: dmesg in de LXterminal. Hierin is een historisch overzicht van alle meldingen te zien.Jengelsm schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:01:
Ik heb ondertussen al jaren een simpele USB DVB-T ontvanger van AliExpress draaien, na jaren trouwe dienst vindt ik het tijd voor een upgrade, maar ik wil er niet teveel geld aan kwijt.
MIjn oog was gevallen op een FlightAware pro stick, alleen hebben ze bij Sos Solutions alleen deze antenne: https://www.sossolutions....-n-type-antenna-26-5-5dbi
Hartstikke mooi natuurlijk, alleen wordt het me dan inclusief kabel net wat te duur.
Iemand suggesties voor een iets betaalbaardere antenne en kabel van ongeveer 3 meter? Ik heb de mogelijkheid om hem in een loze kunstof schoorsteen te plaatsen op ons dak!
Zou dit misschien wat zijn?
MIjn oog was gevallen op een FlightAware pro stick, alleen hebben ze bij Sos Solutions alleen deze antenne: https://www.sossolutions....-n-type-antenna-26-5-5dbi
Hartstikke mooi natuurlijk, alleen wordt het me dan inclusief kabel net wat te duur.
Iemand suggesties voor een iets betaalbaardere antenne en kabel van ongeveer 3 meter? Ik heb de mogelijkheid om hem in een loze kunstof schoorsteen te plaatsen op ons dak!

Zou dit misschien wat zijn?
[Voor 35% gewijzigd door Danielson op 21-06-2022 13:33]
Kijk eens hier https://vinnant.sk/datasheets/1090mhz
Ik heb zelf een aantal (3) COL1090/5-S antennes van ze, worden binnen 10 dagen (gemiddeld) geleverd en geven dezelfde resultaten als de flightaware antenne voor de helft van de prijs.
Verder zijn ze nog iets beter qua afscherming van de connector en daardoor minder kans op water in je kabel.
Ze bouwen ze in batches, kabel kan je eventueel ook gelijk mee bestellen ( N connector naar SMA connector)
Ik ben er erg tevreden over 👍🏻
Ik heb zelf een aantal (3) COL1090/5-S antennes van ze, worden binnen 10 dagen (gemiddeld) geleverd en geven dezelfde resultaten als de flightaware antenne voor de helft van de prijs.
Verder zijn ze nog iets beter qua afscherming van de connector en daardoor minder kans op water in je kabel.
Ze bouwen ze in batches, kabel kan je eventueel ook gelijk mee bestellen ( N connector naar SMA connector)
Ik ben er erg tevreden over 👍🏻
Leuke topic, ik had eerst een zelf gemaakte 1090 MHz Slim Jim gemaakt, welke prima voldeed,. Vorig jaar toch een AirNav RadarBox Bundle gekocht met een AirNav RadarBox ADS-B FlightStick en ADS-B 1090 MHz Outdoor Antenna. En heb inmiddels alles draaien op een Raspberry Pi 4 met Dump1090 en Virtual Radar. Waarbij ik ook nog date deel met FR24. Bereik is top, wel op grote hoogte, soms wel tot op 375 km.
Wat meer plaatjes + uitleg is hier te vinden:
https://www.vanwageningen.net/index/tags/6782-ads_b
Wat meer plaatjes + uitleg is hier te vinden:
https://www.vanwageningen.net/index/tags/6782-ads_b
Deze noob is ook up and running met een FlighAware stick en een knaken antennetje, ik heb geen referentiematriaal, maar het bereik is niet slecht volgens mij! 
https://uk.flightaware.co...Danielson187#stats-178386
Ik feed de data nu naar FR24 en FlightAware en Home Assistant, kijken of ik daar nog wat leuks mee kan doen!

https://uk.flightaware.co...Danielson187#stats-178386
Ik feed de data nu naar FR24 en FlightAware en Home Assistant, kijken of ik daar nog wat leuks mee kan doen!

Vertel, hoe en wat.Danielson schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:07:
Home Assistant

Deze even in de configuration.yaml plaatsen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| sensor: - platform: rest name: FR24 Aircraft resource: http://IPVANDUMP1090/dump1090/data/aircraft.json value_template: "{{ value_json.messages }}" method: GET scan_interval: 15 json_attributes: - now - aircraft |
https://github.com/fratsloos/fr24_card
Ik wil nog kijken of ik een automation kan maken die me b.v. een melding stuurt als hij een F16 of F35 heeft opgepikt. gewoon omdat het kan

[Voor 17% gewijzigd door Danielson op 24-06-2022 09:39]
Dank. Interessant. Daar heb ik ook wel eens aan gedacht. Hier een custom setup dus heb het webserver deel van Dump1090 los moeten starten, maar dan werkt het. Het is wel een overvloed aan data die meestal nutteloos is. Een melding voor specifieke vliegtuigen zou leuk zijn, bijvoorbeeld de exacte frames waar je zelf in hebt gevlogen, speciale vliegtuigen of inderdaad militaire. F-35 doet helaas geen ADS-B meestal.Danielson schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:35:
[...]
Deze even in de configuration.yaml plaatsen:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 sensor: - platform: rest name: FR24 Aircraft resource: http://IPVANDUMP1090/dump1090/data/aircraft.json value_template: "{{ value_json.messages }}" method: GET scan_interval: 15 json_attributes: - now - aircraft
https://github.com/fratsloos/fr24_card
Ik wil nog kijken of ik een automation kan maken die me b.v. een melding stuurt als hij een F16 of F35 heeft opgepikt. gewoon omdat het kan
Tweaker @ytr81 heeft ook iets met Python gemaakt, wellicht heeft hij ondertussen ook iets voor HA. Zie zijn posts en website http://www.radarwolfheze.nl/.
Ik zie trouwens dat jullie een crew hebben op FlightAware, mag ik ook bij het clubje horen?
Danielson187

Zeker weten.Danielson schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:18:
Ik zie trouwens dat jullie een crew hebben op FlightAware, mag ik ook bij het clubje horen?Danielson187

Ik heb wat vreemds met dump1090-fa, Ik draaide eerst een feed voor alleen FS24 en FA, maar nu heb ik ook de feed voor ADSBexchange en Radarbox geinstalleerd en voorheen had ik een ADS-B Message Rate van ongeveer 500 a 900, maar na de installatie ineens 1700 a 2000?
Is dit normaal of?
Heeft er iemand deze antenne?
https://vinnant.sk/store/product/col10905-s
Ik ben benieuwd hoe breed dat onderste kruis is...
Is dit normaal of?

edit:
Blijkbaar komt dit door de installatie van RadarBox, hierna moest ik deze parameter toevoegen aan de dump1090-fa config: --no-modeac-auto
Blijkbaar komt dit door de installatie van RadarBox, hierna moest ik deze parameter toevoegen aan de dump1090-fa config: --no-modeac-auto
[Voor 33% gewijzigd door Danielson op 28-06-2022 14:55]
Ik denk dat ik dezelfde heb, schat de kruis z'on 20-25cm in breedte.Danielson schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:05:
Ik heb wat vreemds met dump1090-fa, Ik draaide eerst een feed voor alleen FS24 en FA, maar nu heb ik ook de feed voor ADSBexchange en Radarbox geinstalleerd en voorheen had ik een ADS-B Message Rate van ongeveer 500 a 900, maar na de installatie ineens 1700 a 2000?
Is dit normaal of?
edit:
@slb heeft al eens eerder in dit topic aangehaald dat de ruimte rondom de antenne heen minimaal 50cm moet zijn, ik kan het niet technisch onderbouwen maar wellicht iets om rekening mee te houden met een plekje vinden - ik geef het maar even aan gezien de vraag omtrend de afmetingen.. Daarbuiten is hoe hoger, hoe beter en uiteraard is vrij zicht op de horizon rondom het best voor resultaten.

Heb het ff voor je nagemeten, 22,5 cm . PVG555 had het goed ingeschat 👍🏻🧐
Hij hangt bij mij in de mast dus lastig metentomvdhorst schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:24:
Heb het ff voor je nagemeten, 22,5 cm . PVG555 had het goed ingeschat 👍🏻🧐

Thx! Hmmm... Ik ga dan niet wegkomen met dat kruis, ik wil hem plaatsen in een loze kuntstof schoorsteen op ons dak, die heeft een diameter van een cm of 15 a 20.
Ik gebruik nu deze knakenantenne De COL1090/5 zonder het kruis zou dan toch wel een goede upgrade zijn denk ik?
Ik gebruik nu deze knakenantenne De COL1090/5 zonder het kruis zou dan toch wel een goede upgrade zijn denk ik?
Zeker, het kruis is niet perse noodzakelijk en ik heb een van mijn antennes aan de binnenzijde van een raam op gehangen. De 4 spaken kun je los monteren, die zitten met schroefdraad vast en komen los mee. Mijn binnen antenne heeft bijvoorbeeld maar 3 van de 4 spaken gemonteerd en doet het primaDanielson schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:29:
Thx! Hmmm... Ik ga dan niet wegkomen met dat kruis, ik wil hem plaatsen in een loze kuntstof schoorsteen op ons dak, die heeft een diameter van een cm of 15 a 20.
Top! Ik heb hem besteld en hij is al verzonden, ik kan hem niet met de spaken gebruiken, maar goed om te horen dat het niet noodzakelijk is, ik ben benieuwd hoeveel verschil het gaat maken.tomvdhorst schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:48:
[...]
Zeker, het kruis is niet perse noodzakelijk en ik heb een van mijn antennes aan de binnenzijde van een raam op gehangen. De 4 spaken kun je los monteren, die zitten met schroefdraad vast en komen los mee. Mijn binnen antenne heeft bijvoorbeeld maar 3 van de 4 spaken gemonteerd en doet het prima

Met het mooie weer druk met de antenne hobby, vandaag ff extra tegels voor de tegelvoet halen, die had het zwaar met de storm onlangs.
[
membersonly]
[/membersonly]
Ik zou nog wel eens een niet-Vinnant antenne willen testen voor ADS-B maar die lijken niet verkrijgbaar. De échte FlightAware antenne lijkt mij wel leuk om te testen, toen ik een tijd geleden mijn onderzoek deed waren ze er erg enthousiast over.
https://vinnant.sk/store/product/cc10909-p zag ik net nog op de site dat is een 11dBi antenne, dat lijkt mij wat voor in de top van de mast van @slb met 133cm.
[
membersonly]
[/membersonly]
Ik zou nog wel eens een niet-Vinnant antenne willen testen voor ADS-B maar die lijken niet verkrijgbaar. De échte FlightAware antenne lijkt mij wel leuk om te testen, toen ik een tijd geleden mijn onderzoek deed waren ze er erg enthousiast over.
https://vinnant.sk/store/product/cc10909-p zag ik net nog op de site dat is een 11dBi antenne, dat lijkt mij wat voor in de top van de mast van @slb met 133cm.
[Voor 63% gewijzigd door stormfly op 29-01-2023 14:21]
Ik gebruik de FlightAware Pro stick, maar zou zo'n filter nog meerwaarde voor me hebben? Ik heb op ongeveer 800 meter van mijn huis twee zendmasten staan...
https://shop.sysmocom.de/...-Mode-S-ADS-B/cf1090-kt30 ik zou dan altijd deze kiezen, minder demping als je hem ertussen plaatst.Danielson schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:09:
Ik gebruik de FlightAware Pro stick, maar zou zo'n filter nog meerwaarde voor me hebben? Ik heb op ongeveer 800 meter van mijn huis twee zendmasten staan...
Wat zijn je grafieken met Graph1090, wil je die eens delen?
[Voor 3% gewijzigd door stormfly op 02-07-2022 09:16]
Hier zijn ze:stormfly schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:11:
[...]
https://shop.sysmocom.de/...-Mode-S-ADS-B/cf1090-kt30 ik zou dan altijd deze kiezen, minder demping als je hem ertussen plaatst.
Wat zijn je grafieken met Graph1090, wil je die eens delen?
Ik heb alleen nu deze antenne, maar deze is onderweg.
Als je antenne al onderweg is dan hoeven we niet teveel te rekenen, wil je ons op de hoogte houden van de vorderingen? Ben benieuwd naar het verschil, welke kabel heb je erbij gekozen? AirCell 7 of 10mm kabel? Het aantal vliegtuigen wat je ontvangt is aan de lage kant, valt mij op.Danielson schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:58:
[...]
Hier zijn ze:
Ik heb alleen nu deze antenne, maar deze is onderweg.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dit zijn mijn graphs setup is als volgt:
7.5DBD Vinnant antenne op een zij arm (zie filmpje van vanmorgen). +/- 1,5 tot 2 meter Aircom Premium 10mm coax. Dan een RTL-SDR 1090Mhz LNA, dan 6 meter AirCell 7 coax naar de AirSpy mini. De AirCell 7 coax is het versterkte gedeelte vanuit de LNA, en telt qua verlies niet zwaar.
De 1090 Mhz LNA dat is echt een top ding ik kan hem iedereen aanbevelen. 2x een 1090Mhz SAW filter, filtert veel instraling van GSM etc weg. Als alternatief kan je een Cavity filter nemen dan heb je geen versterking en de prijs is nagenoeg gelijk.
Dat is wel een enorm verschil met mij, ik ben benieuwd wat de nieuwe antenne en kabel hier voor verschil gaat maken! Ik hou jullie zeker op de hoogte!stormfly schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:12:
[...]
Als je antenne al onderweg is dan hoeven we niet teveel te rekenen, wil je ons op de hoogte houden van de vorderingen? Ben benieuwd naar het verschil, welke kabel heb je erbij gekozen? AirCell 7 of 10mm kabel? Het aantal vliegtuigen wat je ontvangt is aan de lage kant, valt mij op.
***members only***
7.5DBD Vinnant antenne op een zij arm (zie filmpje van vanmorgen). +/- 1,5 tot 2 meter Aircom Premium 10mm coax. Dan een RTL-SDR 1090Mhz LNA, dan 6 meter AirCell 7 coax naar de AirSpy mini. De AirCell 7 coax is het versterkte gedeelte vanuit de LNA, en telt qua verlies niet zwaar.
De 1090 Mhz LNA dat is echt een top ding ik kan hem iedereen aanbevelen. 2x een 1090Mhz SAW filter, filtert veel instraling van GSM etc weg. Als alternatief kan je een Cavity filter nemen dan heb je geen versterking en de prijs is nagenoeg gelijk.

Aircell?

[Voor 4% gewijzigd door Danielson op 02-07-2022 13:33]
Voor die lengte een prima kabel. Waarom is o.a AirCom beter?Danielson schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:30:
[...]
Ik hou jullie zeker op de hoogte!
Aircell?Ik hoop dat ik de juiste hebt besteld: https://vinnant.sk/store/...belden-n-male-to-sma-male
H155 heeft 30db loss bij 1Ghz
AirCom heeft 13 db loss bij 1Ghz
Lees: de helft minder verlies
Verkoopt Vinnant die dan? Ik heb er blijkbaar helemaal overheen gekeken!stormfly schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:33:
[...]
Voor die lengte een prima kabel. Waarom is o.a AirCom beter?
Nee handelsonderneming Veenstra wel.Danielson schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:36:
[...]
Verkoopt Vinnant die dan? Ik heb er blijkbaar helemaal overheen gekeken!
Je hebt gelijk Wopper maar die verliezen zijn over 100 meter. Omgerekend dus een verlies van 0,9 dB en 0,39 dB over een afstand van 3 meter. Je verliest meer als je connector niet helemaal vast zit 😉stormfly schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:33:
[...]
Voor die lengte een prima kabel. Waarom is o.a AirCom beter?
Connectoren zitten hier altijd vast, als 3dB de helft is bij radio signaal. Dan vind ik 0.9 dB de moeite waar om een luxere kabel aan te schaffen. Zal voor iedereen een persoonlijke keuze zijn, voor mij is de hobby factor zo ver mogelijke ontvangst creëren.tomvdhorst schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:33:
[...]
Je hebt gelijk Wopper maar die verliezen zijn over 100 meter. Omgerekend dus een verlies van 0,9 dB en 0,39 dB over een afstand van 3 meter. Je verliest meer als je connector niet helemaal vast zit 😉
Het ads-b scherm of tar1090 heb nooit open, ze vliegen ook wel zonder dat ik meekijk

Toch gaat de MLAT weer mis bij RadarBox, iemand anders ook deze ervaring?stormfly schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:56:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 pi@flightrecorder:~$ cat /etc/rbfeeder.ini § [client] network_mode=true log_file=/var/log/rbfeeder.log disable_log=0 key=<key> sn=<key> [network] mode=beast external_port=30005 external_host=172.16.1.99 [mlat] autostart_mlat=true mlat_cmd=/usr/bin/python3.5 /usr/bin/mlat-client [dump978] #dump978_enabled=true
@slb of anderen, hebben jullie op een Pi RBfeeder draaien inclusief mlat-client? Ik heb deze nu geïnstalleerd, maar het wil nog niet syncen. Met Docker ging het prima, maar op de Pi niet?
EDIT oplossing staat hier Ga naar je ontvanger, klik links op EDIT naast je plaatsnaam en voer daar je coordinaten + antenne hoogte in. Deze syncen dan vanzelf terug naar je config file, daarna rbfeeder herstarten.
code:
1
2
3
4
5
| pi@flightrecorder:~ $ ps aux | grep mlat root 584 1.7 0.9 16976 9940 ? S Jul06 13:25 /usr/bin/python3.7 /usr/bin/mlat-client --input-type dump1090 --input-connect 127.0.0.1:32457 --server mlat1.rb24.com:40900 --lat <knip> --alt 14 --user EXTRPI012610 --results beast,connect,127.0.0.1:32004 pi 6364 0.0 0.0 7348 556 pts/1 S+ 09:39 0:00 grep --color=auto mlat piaware 9962 3.5 0.8 15900 8868 ? S 06:22 6:56 /usr/lib/piaware/helpers/fa-mlat-client --input-connect localhost:30005 --input-type auto --results beast,connect,localhost:30104 --results beast,listen,30105 --results ext_basestation,listen,30106 --udp-transport 206.253.80.201:9589:742054996 pi@flightrecorder:~ $ |
Mlat client is gestart
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| pi@flightrecorder:~ $ cat /etc/rbfeeder.ini [client] network_mode=true log_file=/var/log/rbfeeder.log disable_log=1 key= sn=EXTRPI012610 lat=52. lon=5. alt=14 sat_used=0 sat_visible=0 [mlat] autostart_mlat=true mlat_cmd=/usr/bin/python3.7 /usr/bin/mlat-client [network] mode=beast external_port=30005 external_host=127.0.0.1 |
Dit zou goed moeten zijn....maar.....
De COL1090/5-S is net binnengekomen en ik heb hem aangesloten rond 12:20 uur:stormfly schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:12:
[...]
Als je antenne al onderweg is dan hoeven we niet teveel te rekenen, wil je ons op de hoogte houden van de vorderingen? Ben benieuwd naar het verschil, welke kabel heb je erbij gekozen? AirCell 7 of 10mm kabel? Het aantal vliegtuigen wat je ontvangt is aan de lage kant, valt mij op.
***members only***
Ik heb het idee dat de gain van 49.6 nu te hoog is, kijken wat autogain er van maakt!

Aircraft-seen grafiek spreekt boekdelen ;-) je zou de gain 6 db kunnen laten zakken gebaseerd op de lichtblauwe "weakest" signaal plot.Danielson schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:35:
[...]
De COL1090/5-S is net binnengekomen en ik heb hem aangesloten rond 12:20 uur:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb het idee dat de gain van 49.6 nu te hoog is, kijken wat autogain er van maakt!
PS: welke ontvanger gebruik je, jouw messages rate is nog vrij laag. Dat zou met een normale RTL-SDR 1300 moeten zijn en met een AirSpy 2000.
Dit is met de H155 kabel in place? Dit filter zou nog wel eens een boost kunnen geven bij jou. Er vanuit gaande dat je nu: Col antenne, 3M H155 en dan je ontvanger?
EDIT: staat zo'n filter op marktplaats.
[Voor 22% gewijzigd door stormfly op 08-07-2022 13:57]
Dit MLAT vraagstuk lijkt mogelijk serverside mis te gaan met AirSpy gebruikers, gisteren deed hij het even en nu weer niet.stormfly schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:41:
[...]
Toch gaat de MLAT weer mis bij RadarBox, iemand anders ook deze ervaring?
code:
1 2 3 4 5 pi@flightrecorder:~ $ ps aux | grep mlat root 584 1.7 0.9 16976 9940 ? S Jul06 13:25 /usr/bin/python3.7 /usr/bin/mlat-client --input-type dump1090 --input-connect 127.0.0.1:32457 --server mlat1.rb24.com:40900 --lat <knip> --alt 14 --user EXTRPI012610 --results beast,connect,127.0.0.1:32004 pi 6364 0.0 0.0 7348 556 pts/1 S+ 09:39 0:00 grep --color=auto mlat piaware 9962 3.5 0.8 15900 8868 ? S 06:22 6:56 /usr/lib/piaware/helpers/fa-mlat-client --input-connect localhost:30005 --input-type auto --results beast,connect,localhost:30104 --results beast,listen,30105 --results ext_basestation,listen,30106 --udp-transport 206.253.80.201:9589:742054996 pi@flightrecorder:~ $
Mlat client is gestart
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 pi@flightrecorder:~ $ cat /etc/rbfeeder.ini [client] network_mode=true log_file=/var/log/rbfeeder.log disable_log=1 key= sn=EXTRPI012610 lat=52. lon=5. alt=14 sat_used=0 sat_visible=0 [mlat] autostart_mlat=true mlat_cmd=/usr/bin/python3.7 /usr/bin/mlat-client [network] mode=beast external_port=30005 external_host=127.0.0.1
Dit zou goed moeten zijn....maar.....
[Afbeelding]
Die lage message rate viel me ook al op.stormfly schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:45:
[...]
Aircraft-seen grafiek spreekt boekdelen ;-) je zou de gain 6 db kunnen laten zakken gebaseerd op de lichtblauwe "weakest" signaal plot.
PS: welke ontvanger gebruik je, jouw messages rate is nog vrij laag. Dat zou met een normale RTL-SDR 1300 moeten zijn en met een AirSpy 2000.
Dit is met de H155 kabel in place? Dit filter zou nog wel eens een boost kunnen geven bij jou. Er vanuit gaande dat je nu: Col antenne, 3M H155 en dan je ontvanger?
EDIT: staat zo'n filter op marktplaats.
Mijn setup is nu: FlightAware Pro Stick --> 3M H155 --> COL1090/5-S (in een loze kunstof schoorsteen op ons dak)
Je geeft aan dat ik mijn gain nog 6db kan laten aan de hand van mijn weakest signal plot, maar deze is toch -30 dBFS?
Ik was aan het kijken naar deze guide: https://github.com/wiedeh...ipts/wiki/Optimizing-gain en daar staat:
If you're using graphs1090, adjusting gain so your weakest signal is between -25 to -30 dBFS usually yields similar results, again it's just a guideline. In case of focus on nearby aircraft you can also go lower with the weakest signal to something like -35 dBFS.
En wat betekend Messages > -3dBFS in de bovenste grafiek? Deze is ook vrij hoog sinds ik de nieuwe antenne gebruik, aangezien het rood gekleurd is zou het wel niet goed zijn

Dat filter ga ik zeker even naar kijken!

[Voor 6% gewijzigd door Danielson op 11-07-2022 09:02]
Andere manier: elke dag een andere gain en op Flightaware vergelijken met >=3 mensen om je heen. In Dump1090 Exporter plus Grafana is mijn noise level zodoende op dit moment op zijn hoogste zelfs -14. 

Zit de antenne in die schoorsteen buis of op de schoorsteen buis?Danielson schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:59:
[...]
Die lage message rate viel me ook al op.
Mijn setup is nu: FlightAware Pro Stick --> 3M H155 --> COL1090/5-S (in een loze kunstof schoorsteen op ons dak)
Je geeft aan dat ik mijn gain nog 6db kan laten aan de hand van mijn weakest signal plot, maar deze is toch -30 dBFS?
Ik was aan het kijken naar deze guide: https://github.com/wiedeh...ipts/wiki/Optimizing-gain en daar staat:
If you're using graphs1090, adjusting gain so your weakest signal is between -25 to -30 dBFS usually yields similar results, again it's just a guideline. In case of focus on nearby aircraft you can also go lower with the weakest signal to something like -35 dBFS.
En wat betekend Messages > -3dBFS in de bovenste grafiek? Deze is ook vrij hoog sinds ik de nieuwe antenne gebruik, aangezien het rood gekleurd is zou het wel niet goed zijn
Dat filter ga ik zeker even naar kijken!
ADSB Exchange is gemaakt door degene van de weblink die je deelt. My2cents over zijn visie: hij wil een zo goed mogelijk netwerk. Dat is niet op afstand maar op nauwkeurigheid voor o.a MLAT. De vliegtuigen dichtbij om je heen wil hij graag ontvangen. Want “iedereen” ontvangt die hoge vliegtuigen al.
Hoe minder gain hoe minder snel je ontvanger overstuurt wordt door closes vliegtuigen.
Die rode bubbel geeft aan wat het percentage “hard signaal berichten” was. Als die fors rood is dan is je gain mogelijk wat hoog. Zijn script autogain (ander url) regelt het automatisch voor je in per 24hr meen ik. Je kan hem met een loopje per 120seconden laten draaien.
Hieronder een foto van de AirSpy en de autogain van de AirSpy firmware. Je ziet dat hij in de nacht andere waardes hanteert.
De antennen zit IN de schoorsteenbuisstormfly schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:35:
[...]
Zit de antenne in die schoorsteen buis of op de schoorsteen buis?
ADSB Exchange is gemaakt door degene van de weblink die je deelt. My2cents over zijn visie: hij wil een zo goed mogelijk netwerk. Dat is niet op afstand maar op nauwkeurigheid voor o.a MLAT. De vliegtuigen dichtbij om je heen wil hij graag ontvangen. Want “iedereen” ontvangt die hoge vliegtuigen al.
Hoe minder gain hoe minder snel je ontvanger overstuurt wordt door closes vliegtuigen.
Die rode bubbel geeft aan wat het percentage “hard signaal berichten” was. Als die fors rood is dan is je gain mogelijk wat hoog. Zijn script autogain (ander url) regelt het automatisch voor je in per 24hr meen ik. Je kan hem met een loopje per 120seconden laten draaien.
Hieronder een foto van de AirSpy en de autogain van de AirSpy firmware. Je ziet dat hij in de nacht andere waardes hanteert.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik ga nog eens spelen met de gain, ik heb in de dump1090-fa config ADAPTIVE_DYNAMIC_RANGE=yes geconfigureerd staan, is dat weer anders dan dit script?
Dat filter ga ik ook nog even overwegen, hopelijk brengt dat ook nog wat verbetering!

De adaptive_dynamic_range parameter zorgt er voor dat 1x per uur wordt gecontroleerd of je gain nog goed is.
Dat gebeurd door een moment opname van het verkeer op dat moment. afhankelijk van het verkeers aanbod gat hij dan iets hoger of iets lager.
Het script van wiedehopf controleert maar 1 keer per 24 uur en dan ook nog altijd op hetzelfde moment.
Dat is de controle van flightaware frequenter en dus ook meer gericht op de verkeersomstandigheden gedurende de dag.
Het percentage in Messages > -3dBFS geeft aan hoeveel berichten er binnen komen met een sterker signaal dan -3dB.
Normaal gesproken zou dat bij een goede setup rond de 5% schommelen. Ook is dan uiteraard je locatie weer van belang. Ik woon zelf in een aanvliegroute van Schiphol en heb de toestellen binnen 1 NM dus die geven dan een sterk signaal.
Om dit lager te krijgen moet de gain omhoog maar dat heeft dan wel weer tot gevolg dat je vliegtuigen dichtbij kunt verliezen.
De ontvangstomstandigheden kunnen per dag wijzigen ( atmosfeer is ook een grote factor) dus het is altijd een keus, of meer toestellen of meer bereik.
Zo heb ik op sommige antennes 3% Messages > -3dBFS en op andere weer 7-8 %. dat hangt ook af van de kwaliteit van het gebruikte materiaal. Hoge kwaliteit kabel kan het getal wat meer naar beneden brengen maar dan heb je wellicht weer andere obstakels (LMR 400 kabel is stugger en dan lastiger naar buiten te brengen dan bijvoorbeeld een LMR200 kabel).
Soms kun je tweaken en tunen maar dan kom je op een moment dat je of een forse investering moet doen of moet accepteren dan je op je max zit.
Zo heb ik geen LNA's maar wel filters. als ik alles van een LNA zou willen voorzien (7 antennes x 50 euro= 350 euro) dan heb ik een kostenpost die me wellicht 3-5% meer vliegtuigen en posities zou opleveren. Dan moet je je afvragen of je dat de moeite waard vindt of tevreden bent met wat je hebt ( ik ben tevreden
)
Een filter zou je nog kunnen helpen met de uitfilteren van ongewenste signalen, de blauw flightaware stick heeft al een eenvoudige ingebouwde filter maar het flightware filter is voor mij in bebouwd gebied een must om de GSM signalen te blocken.
Oh en de message rate van een flightaware pro stick is inderdaad wel wat lager dan een RTL SDR of een AirSpy dus dat klopt wel. Ik zit zo gemiddeld tussen de 600 en 800 messages per seconde, afhankelijk weer van de weersomstandigheden. RTL-SDR heeft dan wel een hogere rate maar geen ingebouwde filters zoals de pro stick van flightaware.
Dat gebeurd door een moment opname van het verkeer op dat moment. afhankelijk van het verkeers aanbod gat hij dan iets hoger of iets lager.
Het script van wiedehopf controleert maar 1 keer per 24 uur en dan ook nog altijd op hetzelfde moment.
Dat is de controle van flightaware frequenter en dus ook meer gericht op de verkeersomstandigheden gedurende de dag.
Het percentage in Messages > -3dBFS geeft aan hoeveel berichten er binnen komen met een sterker signaal dan -3dB.
Normaal gesproken zou dat bij een goede setup rond de 5% schommelen. Ook is dan uiteraard je locatie weer van belang. Ik woon zelf in een aanvliegroute van Schiphol en heb de toestellen binnen 1 NM dus die geven dan een sterk signaal.
Om dit lager te krijgen moet de gain omhoog maar dat heeft dan wel weer tot gevolg dat je vliegtuigen dichtbij kunt verliezen.
De ontvangstomstandigheden kunnen per dag wijzigen ( atmosfeer is ook een grote factor) dus het is altijd een keus, of meer toestellen of meer bereik.
Zo heb ik op sommige antennes 3% Messages > -3dBFS en op andere weer 7-8 %. dat hangt ook af van de kwaliteit van het gebruikte materiaal. Hoge kwaliteit kabel kan het getal wat meer naar beneden brengen maar dan heb je wellicht weer andere obstakels (LMR 400 kabel is stugger en dan lastiger naar buiten te brengen dan bijvoorbeeld een LMR200 kabel).
Soms kun je tweaken en tunen maar dan kom je op een moment dat je of een forse investering moet doen of moet accepteren dan je op je max zit.
Zo heb ik geen LNA's maar wel filters. als ik alles van een LNA zou willen voorzien (7 antennes x 50 euro= 350 euro) dan heb ik een kostenpost die me wellicht 3-5% meer vliegtuigen en posities zou opleveren. Dan moet je je afvragen of je dat de moeite waard vindt of tevreden bent met wat je hebt ( ik ben tevreden

Een filter zou je nog kunnen helpen met de uitfilteren van ongewenste signalen, de blauw flightaware stick heeft al een eenvoudige ingebouwde filter maar het flightware filter is voor mij in bebouwd gebied een must om de GSM signalen te blocken.
Oh en de message rate van een flightaware pro stick is inderdaad wel wat lager dan een RTL SDR of een AirSpy dus dat klopt wel. Ik zit zo gemiddeld tussen de 600 en 800 messages per seconde, afhankelijk weer van de weersomstandigheden. RTL-SDR heeft dan wel een hogere rate maar geen ingebouwde filters zoals de pro stick van flightaware.
[Voor 13% gewijzigd door tomvdhorst op 11-07-2022 19:15]
Bedankt voor de informatie, ik begin het allemaal steeds beter te snappen! 
SOS had het FlightAware ADS-B 1090MHz Band-pass SMA Filter weer op voorraad, ik kon me niet inhouden om hem te bestellen, ik ben benieuwd of het veel verschil voor me gaat maken. Ik heb binnen een straal van ongeveer 1 KM 5 zendmasten staan die op 900Mhz uitzenden.

SOS had het FlightAware ADS-B 1090MHz Band-pass SMA Filter weer op voorraad, ik kon me niet inhouden om hem te bestellen, ik ben benieuwd of het veel verschil voor me gaat maken. Ik heb binnen een straal van ongeveer 1 KM 5 zendmasten staan die op 900Mhz uitzenden.
Hij zal in ieder geval alle gsm signalen er uit filteren.
Filter plaatsen tussen de dongel en de kabel, daarna de autogain weer ff zijn werk laten doen en dan na 24 uur weer eens vergelijken 😉🧐
Filter plaatsen tussen de dongel en de kabel, daarna de autogain weer ff zijn werk laten doen en dan na 24 uur weer eens vergelijken 😉🧐
Heb je wat meer techdetails? Kabel lengte korter, welke ontvanger of filters?claesbert schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:54:
Mijn ontvanger en antenne wat hoger geplaatst en wat minder gebouwen in weg!
Alvast bijna dubbel zoveel vliegtuigen per uur!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Voor 3% gewijzigd door stormfly op 13-07-2022 19:29]