Toon posts:

ADS-B receiver topic

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste
Acties:

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Mede-auteur:
  • Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Saturnus

Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (ADS-B) is een coöperatief systeem voor luchtverkeersleiding en aanverwante toepassingen. Met ADS-B uitgeruste vliegtuigen zenden periodiek hun positie en andere informatie aan grondstations en naburige vliegtuigen die met ADS-B zijn uitgerust.

Elke seconde zendt het vliegtuig automatisch een kort bericht met zijn positie uit (via ADS-B out).[1] De luchtverkeersleiding is bij gebruik van dit systeem voor surveillance afhankelijk (Engels: dependent) van de aanwezigheid en het functioneren van het ADS-B out-systeem aan boord van de vliegtuigen die zich in het door de verkeersleiding beveiligde luchtruim bevinden.

Afhankelijk van de uitvoering van de zender worden naast de geografische locatie onder meer registratienummer, vluchtnummer, snelheid, hoogte, koers en intenties verstuurd. Het systeem werkt zowel op de grond als in de lucht.
Bron: Wikipedia: ADS-B

Dit signaal kan ook door de leek worden ontvangen.
Dit kan al met een goedkope USB DVB-T ontvanger van een tientje.
Uiteindelijk kun je hier aan blijven tweaken waarbij velen uitkomen op een installatie bestaande uit een Raspberry Pi, een USB-ontvanger speciaal bedoelt voor ADS-B, een eventuele filter en een goede antenne,
deze laatste bij voorkeur buiten geplaatst op een zo hoog mogelijke plek, met zo min mogelijk bebouwing/bomen rondom.

FlightAware antenna by Iemand91, on Flickr

Wat men vervolgens ook kan doen is deze data delen met anderen, onder ander via diverse trackingsites zoals:
https://www.flightradar24.com/
https://flightaware.com/live/
https://planefinder.net/
http://www.adsbexchange.com/
De meeste sites filteren bepaald verkeer weg; zoals militaire toestellen en privétoestellen
De laatst gelinkte site filtert dit verkeer echter niet weg.

Een installatie bouwen is heel eenvoudig. Een kwestie van de hardware installeren en een image op de geheugenkaart zetten en deze in een Raspberry Pi stoppen.
Uitgebreide uitleg staat op de diverse sites:
https://nl.flightaware.com/adsb/piaware/build
https://www.flightradar24.com/build-your-own

Je kunt met dezelfde installatie naar meerdere sites feeden. In ruil voor jouw geleverde data krijg je vaak enkele voordelen, bijvoorbeeld abonnementen op hun site. Zo krijg je in ruil voor in ruil voor jouw geleverde data bij Flightradar24 gratis een Business subscription ter waarde van $49,99 p/maand!

Dit topic is gemaakt naar aanleiding van dit topic:
Deel je tofste Raspberry Pi-projecten hier!
Dit kwam ook uiteindelijk in het Tweakers magazina nummer 4 van 2019 en wat onderling DM-berichten.
Hieruit bleek dat een apart topic over dit onderwerp, waarin we dit kunnen bespreken wel welkom was.
Dus bij deze.

PiAware Skyview by Iemand91, on Flickr
ADS-B coverage by Iemand91, on Flickr

Het maximum bereik dat je kunt bereiken, kun je overigens met deze methode berekenen:
https://forum.planefinder...-diy-antenna.23/post-1125

PS: Op de eerste foto's na, zijn alle foto's van mij; zo kunnen er geen moeilijkheden komen over eventuele rechten e.d. Alle input is welkom voor dit topic alsmede de OP. ;)

• mswp
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-08-2022

mswp

Wie Niet?

Bedankt voor het aanmaken van dit topic! Ik ben zelf ook na aanleiding van het Raspberry projecten topic begonnen met mijn eigen ontvanger.

Ik upload nu naar FlightAware en Flightradar24, ik heb alleen nog niet zo'n groot bereik als @Piet91.

Ik maak gebruik van een Raspberry 3B+ met daarop rasbian. Aan de Raspberry heb ik de volgende antenne hangen: Ebay De antenne staat nu nog midden in een kamer, ik zoek nog een mooie plek waar ik veel ontvangst heb. Misschien dat ik in de toekomst nog een buiten antenne maak.

Flightradar24:

FlightAware:

[Voor 53% gewijzigd door mswp op 15-11-2019 21:20]

😲

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Saturnus
  • Niet online
En treedt allen toe tot de GoT / Tweakers.net FlightAware Flight Crew. *O*

Laat het even weten als je username daar anders is dan hier.

• Derice
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Heeft iemand het al voor elkaar om dit in Docker Container(s) te draaien?

Kwam deze tegen: https://hub.docker.com/r/jraviles/dump1090
Heb docker 'vanilla' draaien maar die commando's downloaden alleen het image, maken geen container aan.

code:
1
docker run --rm -d --device /dev/bus/usb --name dump1090 -p 8181:8080 jraviles/dump1090:latest

(uiteraard aan het testen op een kale Pi)

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• Saturnus
  • Niet online
Derice schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:36:
Heeft iemand het al voor elkaar om dit in Docker Container(s) te draaien?

Kwam deze tegen: https://hub.docker.com/r/jraviles/dump1090
Heb docker 'vanilla' draaien maar die commando's downloaden alleen het image, maken geen container aan.

code:
1
docker run --rm -d --device /dev/bus/usb --name dump1090 -p 8181:8080 jraviles/dump1090:latest

(uiteraard aan het testen op een kale Pi)
Alles van ADS-B heb ik in Docker. Altijd de bedoeling om het ook te publiseren op Docker Hub maar het is nog niet helemaal af. Dump1090 inclusief handleiding wel. Als je nu al toegang wilt hebben, laat dan even je Docker Hub username weten. Je hebt dan ook schrijftoegang maar ik ga er vanuit dat je die niet gebruikt. :P

• Derice
  • Niet online

Derice

Klinkt interessant!

Ik ben inmiddels al iets verder met klooien en heb het e.a. wel in containers gekregen, maar ze zien de dump1090 container niet.
Althans, ze resolven de naam van de container niet/zien de dump1090 niet.
Kan zijn dat mijn Pihole docker instance daar roet in het eten gooit. Ben ik nog niet helemaal uit.

Wat ik tot nu toe heb gedaan is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
#DUMP1090
docker run -h dump1090 -d --device /dev/bus/usb --name dump1090 -p 8181:8080 -p 30001:30001 -p 30002:30002 -p 30003:30003 -p 30004:30004 -p 30005:30005 -p 30104:30104 --restart unless-stopped jraviles/dump1090:latest 

#PIAWARE(FLIGHTAWARE)
docker run -d --link dump1090:beast --name piaware --restart unless-stopped --env FEEDER_ID=<ID> wnagele/piaware <USERNAME> <PASSWORD> 

#Planefinder
docker run -d \ 
--name=planefinder \ 
-p 30053:30053 \ 
-e PLANEFINDER_LATITUDE=<LAT> \ 
-e PLANEFINDER_LONGITUDE=<LONG> \ 
-e PLANEFINDER_SHARECODE=<SHARECODE> \ 
--restart unless-stopped \ 
shoginn/planefinder:latest 

#FLIGHTRADAR24 
docker run -d \ 
--restart unless-stopped \ 
--name=flightradar24 \ 
-e FR24FEED_KEY=<KEY> \ 
shoginn/flightradar24:latest

Zie jij iets wat ik over het hoofd zie?

• Saturnus
  • Niet online
@Derice
Je bent toegevoegd aan de repo.

Je huidige setup kan ik niet veel over zeggen, bij mijn repo kan ik wel helpen mocht het niet lukken.

• Derice
  • Niet online

Derice

Thanks, ik ga er eens mee proberen (zal wel weekend worden).
Nog plannen om planefinder toe te voegen aan de stack?

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:55

Pazo

Mroaw?

Kwam toevallig dit topic tegen. Heb nog een RPi-3 liggen, dus leuk om hier eens mee te rommelen. Moet alleen nog even een ADS-B / DVB-T antenne kopen. Ik zou graag heel NL willen coveren. Kan dat al met zo'n antenne van €10-20 of heb je daar duurdere modellen voor nodig? En waar moet je dan op letten? Zat o.a. even bij Conrad te kijken. Tot een euro of €50 een hoop te krijgen. Heb ook gezocht op specifiek ADS-B antennes, maar dan kom je ook modellen van +€100 tegen. Zit daar nu veel verschil in?

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@Derice
Ja. Draait lokaal al. Zal proberen de zaak af te maken (alles) en te publiceren. Wellicht ook het Docker compose verhaal.

@Pazo
Met 50 euro kom je er wel. Toen ik de FlightAware Pro Stick Plus en Stanislav 5dB antenne nog binnen had pakte die Nederland ruim.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@Saturnus Bedankt voor je antwoord. Ik heb nog een oude DVB-T stick liggen van Pinnacle, waar ik vroeger dan TV mee kon kijken op de laptop. Ik ga daar eerst eens mee proberen, eens kijken of ik de boel aan de praat krijg en wat het doet :)

@Pazo Met zo'n setje als wat in de OP op de eerste foto staat ben ik begonnen.

Mijn ontvangst was zo (achter ene raam) en zo (achter andere raam)
Weet niet of ik toen de antenne als wat ingekort had.

Kun je prima mee beginnen en dan kun je altijd nog upgraden als je het interessant vind.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@Piet91 Ja zo iets heb ik ook. Ik ben as we speak aan het proberen om de feeder van ADS-B Exchange te installeren, omdat die ook de militaire vliegtuigen laat zien. Maar wil nog niet echt lukken, krijg allemaal foutmeldingen bij het eerste keer opstarten / installatie. Dus wordt weer ouderwets een avondje prutsen :)

@Pazo Ik ben voor de dumb-proof methode gegaan; PiAware image gebruikt en vervolgens de verschillende feeders daarna geïnstalleerd. Dat kon ik zelfs. :+

Heb meerdere malen ook gedacht om ADSBx te gaan feeden maar zeker na wat ik afgelopen week las, heb ik daar niet zo'n behoefte meer aan.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@Piet91 ASDB Exchange heb ik opgegeven, kreeg het niet aan de praat. Zojuist de versie Flightaware geïnstalleerd. Dat ging in 1x, kan nu op mijn 'eigen' pagina komen op Flightaware. Alleen heb ik de melding dat ie geen antenne kan vinden, dus wellicht dat mijn DVB-T niet herkent wordt of kapot is (volgens mij is dat ding van 2008, haha).

EDIT: tijdje aan het rommelen geweest met de antenne / usb stick, maar denk toch dat ie overleden is. Op mn PC geeft ie ook geen kick. Dus net toch maar even FIightaware stick en antenne via Amazon besteld. Weekje wachten, en dan kunnen we gaan!

[Voor 26% gewijzigd door Pazo op 04-03-2020 22:31]

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ik heb vandaag mijn Flightware stick en antenne ontvangen. Ik moet alleen nog een kabel / verloopstuk hebben. Ik zit te zoeken op Allekabels maar komt er niet uit. Hoe heten deze aansluitingen? Ik kom o.a. F-connector tegen wat in de richting komt, maar weet het niet zeker.

Om te testen wil ik een korte kabel en verloopstukje kopen. Later zal er een langere kabel tussen moeten van misschien wel 20-30 meter. Wat voor soort kabel is hier geschikt voor?

[Voor 23% gewijzigd door Pazo op 17-03-2020 14:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Derice
  • Niet online

Derice

Ik heb deze aangeschaft: https://www.vandijkenelek...male-naar-sma-female.html

In mijn geval was het een MCX en een SMA connector en heb ik ook een SMA verlengkabel besteld:
https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1197030

[Voor 35% gewijzigd door Derice op 17-03-2020 14:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Pazo schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 14:12:
Ik heb vandaag mijn Flightware stick en antenne ontvangen. Ik moet alleen nog een kabel / verloopstuk hebben. Ik zit te zoeken op Allekabels maar komt er niet uit. Hoe heten deze aansluitingen? Ik kom o.a. F-connector tegen wat in de richting komt, maar weet het niet zeker.

[Afbeelding]

Om te testen wil ik een korte kabel en verloopstukje kopen. Later zal er een langere kabel tussen moeten van misschien wel 20-30 meter. Wat voor soort kabel is hier geschikt voor?
Volgens mij is het een N connector. Op Amazon staat in de beschrijving van die(?) antenne "N Type Termination".

Dan wil je dus een N-connector aan de ene kant en een SMA Male aan de andere kant (zie specs van de stick hier). Voor de N connector moet je ook een male hebben denk ik, maar dat kan ik niet heel goed zien in het plaatje. Even googlen 'N connector male', 'N connector female' en dan vergelijken met je antenne, je moet dan dus de andere hebben dan die je antenne heeft. ;)

Bij Jetvision in Duitsland hebben ze zo'n kabel in een stuk in de lengtes 5, 10, en 20 meter (specs hier). Als je toch al zo'n lengte nodig hebt zou ik zo'n kant en klaar optie kiezen. Als je aan een veel kortere kabel genoeg hebt dan zou ik nog even verder zoeken. Een langere kabel werkt natuurlijk ook, maar dan verlies je mogelijk wel wat signaal door attenuation.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@Derice en @Verwijderd1 bedankt hiervoor, daar ga ik zeker verder mee komen. Nu weet ik ook beter de benamingen van de aansluitingen, dat maakt het zoeken een stuk makkelijker :) Ik denk dat ik eerst maar even een korte bestel die @Derice noemt, om de boel de testen en mee te gaan spelen. Dan later waarschijnlijk een positie voor de antenne bepalen en bijbehorende verlengkabel te kopen.

EDIT:
Na alles goed bekeken te hebben, moet het denk ik toch een SMA male -> N-connector male verloop zijn. Zojuist een verloopstukje en een SMA verlengkabel besteld. Morgen binnen als het goed is :)

[Voor 20% gewijzigd door Pazo op 18-03-2020 08:52]

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Saturnus schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:33:
En treedt allen toe tot de GoT / Tweakers.net FlightAware Flight Crew. *O*

Laat het even weten als je username daar anders is dan hier.
Ik heb mijn antenne en verloopstukken binnen en de boel inmiddels aan de praat. Eerste vliegtuigen zijn gespot :)
Ik wil mij best aanmelden, maar doen jullie nog bepaalde dingen of het gewoon leuk om te kijken wat medetweakers doen? Username is Pazo, net als hier.

• Derice
  • Niet online

Derice

Dat laatste namelijk. Ik moet me ook aanmelden eigenlijk, maar zie geen subscribe linkje.
@Saturnus hoe werkt dat? Of moet jij het zelf doen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@Pazo
Uitnodiging verstuurd.

@Derice
Er zou een knop moeten zijn om je aan te melden, anders kan ik op username toevoegen.

Verder nog gelukt met alle Docker-zaken?

• Derice
  • Niet online

Derice

Saturnus schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:55:
@Pazo
Uitnodiging verstuurd.

@Derice
Er zou een knop moeten zijn om je aan te melden, anders kan ik op username toevoegen.

Verder nog gelukt met alle Docker-zaken?
Gevonden! Ik moet eerst "enable flightcrew" aanzetten in Flightaware en daarna zoeken naar de groep.
Als het goed is heb je nu een invite.

Docker ben ik nog mee aan het pielen helaas.
Ik wil eerst maar eens het DNS issue oplossen waar ik mee te maken heb, denk dat dat ook blocking is voor andere zaken. Wellicht nog maar eens met een schone lei (zonder pihole) beginnen en kijken wat dat doet.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Goed, ik weet nu waar ik de antenne wil hebben, en waar de RPi komt te hangen. Daar zit circa 25 meter tussen. Kan ik daarvoor gewoon een SMA kabel gebruiken of kan er dan signaal verlies ontstaan? Ik zie overal kabels tot max 10m, een enkele 15m. Allekabels verkoopt ook een rol van 100m. Eigenlijk veel te veel, maar stuk goedkoper dan 2x 15m bestellen.
Of zou ik een andere kabel tussen de antenne en het verloopstuk naar SMA moeten gebruiken? Wat voor kabel zou dat moeten zijn?

• Saturnus
  • Niet online
Pazo schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 17:07:
Goed, ik weet nu waar ik de antenne wil hebben, en waar de RPi komt te hangen. Daar zit circa 25 meter tussen. Kan ik daarvoor gewoon een SMA kabel gebruiken of kan er dan signaal verlies ontstaan? Ik zie overal kabels tot max 10m, een enkele 15m. Allekabels verkoopt ook een rol van 100m. Eigenlijk veel te veel, maar stuk goedkoper dan 2x 15m bestellen.
Of zou ik een andere kabel tussen de antenne en het verloopstuk naar SMA moeten gebruiken? Wat voor kabel zou dat moeten zijn?
Voor zover ik weet treden er dan monsterlijke verliezen op als je geen tegenmaatregelen neemt. @slb kan je er meer over vertellen.

• Derice
  • Niet online

Derice

Bij de antenne die ik had, zat 10 meter kabel, daar heb ik 5m aan verlengkabel bij gekocht.
Voor mij is het prima, ik zit meer met het feit dat de antenne beetje te dicht bij de schoorsteen zit (dat pijpje wat eruit steekt) waardoor ik best een deel van het bereik mis.
Moet nog steeds eens iemand charteren om dat te fixen voor me.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Pazo schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 17:07:
Er zit volgens mij veel verschil in kabels. De informatie die wil hebben is de attenuation per (100) meter (of feet die je om kan rekenen) op 1090MHz. Ik heb zelf 10 meter van deze (kant en klaar kabel). In die spec sheet staat een tabelletje met die attenuation voor verschillende frequenties, hier een screenshot:

Veel van die kabel, ook op andere sites, hebben in ieder geval een naam, bijvoorbeeld de CFD200 die hier eerder gelinkt werd van de allekabels webshop. Dan google je die naam met de zoekterm 'attenuation' en dan kom je vaak op een specsheet of vergelijkingssite uit.

1090MHz, staat er vaak, zoals in het screenshot hierboven, niet bij, maar je kun wel interpoleren van de omliggende waarden. Voor mijn kabel zal je dus op 1090MHz tussen de 32 en 47 dB/100m zitten. Laten we voor het gemak schatten op 34 dB/100m. Dan heb je dus voor mijn kabel van 10 meter een verlies van 34/10=3,4dB (door 10 delen want 10 meter is 10% van 100m). Ik denk dat de connectors daar ook nog wat bijdragen aan het verlies, maar daar kan ik niet veel zinnigs over zeggen (en uiteindelijk heb je bij elke kabel connectors nodig).

Die 3,4dB is aanzienlijk wat, maar je kunt er nog best goede resultaten behalen. Je ziet ook gelijk hoe het schaalt met kabellengte, verdubbel je de lengte van de kabel dan verdubbelt het verlies, halveer je de kabellengte dan halveert het verlies. Wat dat betreft wil je dus een zo kort mogelijke kabel, als dat enigszins mogelijk is.

Je kunt natuurlijk nog een betere kabel kiezen (duurder, maar lagere attenuation), maar de lengte speelt nog steeds een grote rol. Aan de andere kant heb je ook zal slechtere kabels (iig voor hogere frequenties, ter vergelijking TV frequenties over coax zitten in de orde van 100~500MHz en dan speelt attenuation een kleinere rol).

Een andere oplossing is om eerder een versterker (low noise amplifier, specifiek voor 1090MHz) ertussen te plaatsen. Dan is het signaal wat sterker en is dat verlies een kleiner probleem. Dat komt echter weer met andere problemen omdat die LNA's stroom nodig hebben (kan via de kabel zelf, maar toch een extra stap) en je dan waarschijnlijk buiten iets (die LNA) moet plaatsen waardoor je weer met weersomstandigheden zit.

Persoonlijk denk ik dat 25m heel lang is. Ik ken je situatie natuurlijk niet, maar als je dat kunt beperken tot 5 à 10 meter dan is dat een van de makkelijkste manieren om het verlies te beperken. Wellicht kun je toch ergens de kabel onder een dakpan doorsteken en de pi op zolder leggen. Dan heb je denk ik het beste van twee werelden: geen extra electronica buiten en toch relatief weinig verlies door een lange kabel.

TL;DR: coax kabel het liefst zo kort mogelijk en op de attenuation letten bij het kiezen van de kabel.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Super uitleg @Verwijderd1 , bedankt.
Dan is het inderdaad beter om het te verkorten. Mijn oorspronkele plan was op de paal van de windmeter, die aan de pergola in de tuin vast zit. En dan via de kruipruimte naar de meterkast waar de Pi hangt. Maar dan ga ik voor een andere oplossing, ik heb een lose leiding in de gevel zitten voor bijv een elektrisch zonnescherm. Ik denk dat ik het dan met 10m wel moet redden. Dat wordt binnenkort weer even knutselen :)

Ik heb destijds Hirschmann Koka 9TS kabel gebruikt; die zit op een demping van zo'n 20dB per 100 meter.
Ik weet niet hoeveel meter ik precies gebruik; maar dat zal op 15 meter of iets eronder zitten (in een mail zie ik dat ik 15 meter heb besteld).
En dan heb ik zelfs nog een kort stukje (enkele decimeters) platte coax tussen een raam en kozijn zitten.
Maar m'n ontvangst is op zich niet verkeerd.

Ik wilde de Raspberry Pi binnen hebben omdat ik er gemakkelijk bij wilde komen mochten er problemen zijn.
De antenne staat hier namelijk boven op het dak.
Maar ik heb al een streak van 1311 dagen, dus ik heb er al ruim 3,5 jaar niet bij hoeven zijn.

Dus zo af en toe denk ik toch om de RPi in een waterdichte doos te stoppen (zoiets als dit) en deze ook boven op het dak te zetten. Eventueel verlies zou dan dus minimaal moeten zijn.

Maar of ik dat ooit ga doen; misschien als het wat mooier weer wordt. :$

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Saturnus
  • Niet online
Bij het testen en aanleggen afgelopen zomer dacht ik het 'lange coax probleem' op te lossen door een directe converter N-SMA te gebruiken. Vraag mij niet waarom maar dit was drama. Zowel een goedkope Chinese, als duurdere Europese adapters resulteerden in problemen van signaalverlies. Het zou iets te maken kunnen gehad met dat de stick te dicht bij de antenne zat, of de aarding/verbindingen enz.

Toen overgestapt op het plan een hoge kwaliteit pigtail met daaronder de stick en vervolgens 3 meter USB-kabel maar ook daarmee problemen bij het testen. Geen idee of een zeer dure USB-kabel zou hebben geholpen maar ook hier signaalverlies. Een goedkopere USB-kabel werkte zelfs iets beter maar mijn vertrouwen was al verloren.

Dus toch gegaan voor mega dure coax van slechts 3 meter ofzo. :P Ik kon letterlijk geen signaalverlies vaststellen tussen dat en de korte pigtail. En het voordeel is nu dat het hele digitale gedeelte binnen zit. Dat is dan ook wat ik kan aanraden als het mogelijk is; hoge mount, kabel door de muur, direct de hardware in.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:13

slb

Bwoah......

@Pazo Zoals @Verwijderd1 al noemde is verlies door de coaxkabel aanzienlijk. Door de demping van de kabel verzwakken de signalen. Resultaat is dat alleen sterke signalen overblijven en dus je bereik (aantal vliegtuigen dat je ziet) kleiner wordt. Goede goedkope kabels is Koka-9 TS/eca.
Probeer te zoeken naar een mogelijkheid om de coax zo kort mogelijk te houden en de dongle (en/of RPi) zo dicht mogelijk bij de antenne te krijgen. Bijvoorbeeld door langere USB kabel toe te passen (heb ik wat slechtere ervaring mee door vocht/condens en contactproblemen)

@Saturnus heeft een IMO de opstelling met de beste prijs-prestatie verhouding (alleen montagemateriaal was wat prijzig). Goede antenne, korte, hoge kwaliteit coax en FA Prostick. Hier wat mogelijkheden besproken door Keith die Essex Radar draaiende houdt.

Mocht het echt niet mogelijk zijn de coax kort te houden en wil je toch een groot bereik, dan is een LNA dicht bij de antenne een goede manier om de kabelverliezen (grotendeels) te compenseren. Ik heb erg goede ervaringen met de RTL-SDR ADS-B Triple Filter LNA. Te verkrijgen via de RTL-SDR Store.

Je moet er dan wel nog voor zorgen dat de LNA gevoed wordt en omdat de Blauwe FA Prostick geen BIAS-T heeft (manier om voeding over de coaxkabel te laten lopen) moet je een BIAS-T injector tussen de lange coax en de dongle hangen (of andere dongle aanschaffen).
Edit1:
In plaats van een BIAS-T injector is het dus ook mogelijk de nieuwe RTL-SDR dongle of NOOELEC SMArTee dongle (ook verkrijgbaar viaAmazon.de) met ingebouwde BIAS-T te kopen.
/Edit1

De LNA kun je met een pigtail N-SMA, korte (<3m) goede coax (met N-SMA connectoren) of met een verloop N-SMA aan de antenne hangen. Van daar met een lange kabel naar de BIAS-T/Dongle. 25m is dan geen probleem. Als je RG6/KOKA799/9TS gebruikt, is het makkelijker om met F-connectoren en verloop SMA-F te gebruiken. Dat geeft wel wat meer demping, maar die wordt door de LNA gecompenseerd.

POE kan ook een oplossing zijn op de RPi dichter bij de antenne te krijgen.
Voorbeeld: Martello Tower

Edit2
Goede coaxkabel en antenne (plaatsing!) zijn erg belangrijk voor goede ontvangst.
Messi & Paoloni kabels zijn erg goed en ook betaalbaar. Hyperflex 10 (ca €3/m) heeft bijvoorbeeld een demping van ca 14dB per 100m, oftewel 1,4dB per 10m. De goedkopere Ultraflex 7 (aka Highflexx 7) (ca €2/m) heeft op 1090MHz een demping van ca 20db/100m. De goedkopere Hirschmann Koka 9 (ca €1/m) ligt ook rond de 20dB/100m.

Bij lengtes <2m zul je geen verschil merken. Gebruik je een LNA dan is de demping van de coax minder belangrijk en kun je goedkopere kabel toepassen. Gecombineerd met LNA is 20m Koka 9 (bouwmarkt ca € 19,-) meer dan afdoende.

Als je zelf niet goed bent in solderen/crimpen, zijn er ook webshops die de kabel voor je confectioneren tegen meerprijs of zelfs gratis wanneer je kabel en pluggen besteld. (bijv HO Veenstra).
/Edit2

[Voor 42% gewijzigd door slb op 07-10-2020 04:03. Reden: coax geneuzel]

prompt $p $g

Acties:
  • +2Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Oh ja nog een tip: Let er bij geconfectioneerde kabels, adapters en connectoren op dat je SMA selecteert en niet SMA-R / RP-SMA. De laatste wordt bijvoorbeeld bij Wifi antennes en routers gebruikt.

Voorbeeld van Pigtail N-SMA

Edit:

Mijn stats op FlightAware

En hier de foto's van mijn antennes (sorry voor de slechte kwaliteit), van links naar rechts:
Discone voor algemeen gebruik, ADS-B (collinear van Stanislav Palo, Ebay), Diamond DX-777 voor de luchtvaart band.

[Voor 68% gewijzigd door slb op 16-10-2020 19:58. Reden: foto's]

prompt $p $g

@slb Jij lijkt net wat meer verstand van te hebben dan ik.

Stel dat ik inderdaad de RPi verplaats naar het dak. Dan is het de bedoeling at ik alles daar in een waterdichte doos stop (ethernet naar binnen -> POE-splitter -> RPi -> FlightAware-stick -> ?? -> FlightAware antenne.
Die doos monteer ik dan onder de antenne (hier) zodat het stukje pigtail tussen antenne en de FlightAware-stick zeer kort is en er dus zo weinig mogelijk verlies is. Dus eigenlijk precies zoals hier gedaan is.

Mijn installatie bestaat nu nog o.a. uit de FlightAware Pro Stick en filter zoals hier is te zien.
Dat gaat vanaf daar via een kort stukje platte coax (anders kan raam niet dicht) en daarna een meter of 10 Koka 9TS onder de dakpannen naar de antenne.

Ik ben benieuwd of alles naar het dak verplaatsen betere resultaten oplevert. Misschien op dag met mooi weer de RPi tijdelijk even bij de antenne hangen (en dan lange stroomkabel naar beneden) om te kijken of resultaten verbeteren. Zo ja; dan mogelijk voorgoed de installatie boven monteren.

Maar zoals gezegd draait mijn installatie al 3+ jaar onaangeroerd, dus mijn kennis op dit gebied is wat weggezakt en ik heb de laatste ontwikkelingen ook niet echt meer gevolgd.
In die tijd zijn er nieuwe producten gekomen; Flightaware is gekomen met de Pro Stick Plus (wat dus mijn stick en filter combineert in 1 product), een filter dat meer op de EU gericht is (i.v.m. GSM-banden, hier staat een GSM-mast op zo'n 1100 meter afstand) en ook andere partijen zijn met talloze sticks, filter etc. gekomen.

Wat acht jij het beste als ik alles daarboven in een doos stop? Eigenlijk heb ik weinig behoefte om er veel euro's tegenaan te gooien, want het is even leuk om mee te tweaken maar daarna heb ik er niet enorm veel interesse meer voor; beetje zonde van de centen. :P
Dus wat ik nu heb (stick + filter) maar meteen boven monteren, of toch nog wat zaken veranderen?

[Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 25-03-2020 15:19]

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ik heb het nu allemaal geïnstalleerd en draaien. Antenne zit buiten aan mijn wind/regen/temperatuur meter paal. SMA kabel van 15m in een PVC buis via de pergola door de gevel het huis in, en dan ligt in het TV meubel de RPi3 met FlightAware Pro Plus stick. Als ik vergelijk met de online flightradars ontvang ik wel minder, maar toch nog best wel wat. Voorlopig maar even laten zo.

• slb

slb

Bwoah......

@Pazo Nice!
Let er wel op dat tie-raps door UV kunnen uitdrogen en breken. Misschien vervangen door metalen beugels? Ook zou ik wat vulkaniserende tape om de antenne plug doen, daar kan vocht in komen.

Wat je zou kunnen doen om je range te vergroten is een LNA vlakbij de antenne plaatsen (in waterdichte behuizing) dat compenseert het verlies in de kabel.
Piet91 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 14:58:
Stel dat ik inderdaad de RPi verplaats naar het dak. Dan is het de bedoeling at ik alles daar in een waterdichte doos stop (ethernet naar binnen -> POE-splitter -> RPi -> FlightAware-stick -> ?? -> FlightAware antenne.

...

Ik ben benieuwd of alles naar het dak verplaatsen betere resultaten oplevert. Misschien op dag met mooi weer de RPi tijdelijk even bij de antenne hangen (en dan lange stroomkabel naar beneden) om te kijken of resultaten verbeteren. Zo ja; dan mogelijk voorgoed de installatie boven monteren.

Maar zoals gezegd draait mijn installatie al 3+ jaar onaangeroerd, dus mijn kennis op dit gebied is wat weggezakt en ik heb de laatste ontwikkelingen ook niet echt meer gevolgd.

...

Eigenlijk heb ik weinig behoefte om er veel euro's tegenaan te gooien, want het is even leuk om mee te tweaken maar daarna heb ik er niet enorm veel interesse meer voor; beetje zonde van de centen. :P
Dus wat ik nu heb (stick + filter) maar meteen boven monteren, of toch nog wat zaken veranderen?
@Piet91

TLDR: Antenne hoger, korte kabel en RPi op zolder, of antenne hoger en Triple Filter LNA+BiasTee injector in huidige kabel.

Bij mij is het ook al wat weggezakt hoor ;)

De goedkoopste oplossing voor hogere performance is de antenne hoger plaatsen zodat hij boven het dak uitsteekt. Dan een goede, kortere coaxkabel en de RPi+stick+filter als het mogelijk is op zolder te leggen. Wanneer je langere kabel wilt toepassen, een LNA dicht bij de antenne.

Een buitenbehuizing lijkt leuk, maar de kosten lopen snel op door de behuizing zelf en POE (Let op: POE Hat geeft nog al eens problemen) etc. Warmte/condens kan ook een issue vormen, dus je moet het wel goed doen. In de behuizing wat van die silica-zakjes en/of buideltje rijst gooien tegen condens.
Er is een discussie dat RPi3+Ethernet slechter werkt dan RPi3+wifi, omdat de USB en LAN afgehandeld worden door één IC (en wifi door apart IC). Bij de RPi4 is dit niet van toepassing.
Kortom: buitenbehuizing vergt wel enig puzzelwerk. Dit is een leuke kast met zichtdeur of een maatje kleiner.

Wanneer je je hardware wilt upgraden zijn er een aantal betaalbare mogelijkheden:
-ProStick Pro Plus (blauwe dongle) valt eigenlijk af, omdat de performance met je huidige dongle plus filter vrijwel gelijk zal zijn.

-Bias-Tee injector+Triple Filter LNA (kan je huidige opstelling vrijwel gelijk blijven, alleen filter kan evt vervallen)
Aansluitvolgorde: Antenne - Pig tail - LNA - lange coax - Injector - [huidig filter -] - dongle

Je huidig filter kan DC kortgesloten zijn, dus nooit tussen BiasTee injector en LNA aansluiten, evt wel tussen Antenne en LNA of tussen dongle en injector.

-RTL-SDR V3 + Bias-Tee injector + Filter LNA (wordt je huidige filter en dongle overbodig)
of NooElec SMArTee + Filter LNA. (wordt je huidige filter en dongle overbodig)

Hier een testje met het RTL-SDR Triple Filter LNA.

-Een stap hoger is de Airspy Mini (gebruik ik in mijn setup), maar die is een stuk duurder dan de andere dongles.

Ook heb ik geëxperimenteerd met een Sysmocom cavity filter en ultra low noise LNA, maar de performance is vrijwel gelijk aan het RTL-SDR Triple Filter LNA.

Edit:
Wiedehopf (kun je beschouwen als ADS-B guru) heeft een mooi aanschaflijstje voor ADS-B opgesteld.
/Edit

[Voor 8% gewijzigd door slb op 26-03-2020 12:54. Reden: shopping list Wiedehopf]

prompt $p $g

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@slb Er zit inmiddels al tape om aansluiting / einde pvc buis, had ik ook al bedacht dat me dat beter leek :)
Verder zaten er al wel metalen beugels bij, maar de buis is te dik daarvoor. Dus moet ik nog een keer een andere voor halen.

• slb

slb

Bwoah......

@Pazo Het is wel rustiger dan normaal....
Momenteel hier:

prompt $p $g

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Dan zie je toch wel een verschil in kwaliteit van de antenne / setup. Mag ook wel, voor dat geld ;)

• slb

slb

Bwoah......

Bij ADS-B is wel de law of diminishing returns van toepassing... Grote investeringen om klein beetje winst te behalen.. Maar daar staat tegenover dat je met kleine aanpassingen ook grote resultaten behalen.

Mijn set-up is nog steeds niet optimaal; ik moet nog steeds een keer het dak op om de LNA dichter bij de antenne te krijgen. Maar ja, ik ben en blijf een procrastinator die goed is in het maken van semi-permanente oplossingen ;)

Ik denk dat je de performance behoorlijk kunt verbeteren wanneer je je kabelverlies zou aanpakken.

Afgelopen twee weken is het effect van de Corona-crisis goed te zien:

Message rate is gehalveerd en aantal vliegtuigen is nog maar een derde...

Edit:
Hier over 3 maanden gezien:

/Edit

[Voor 18% gewijzigd door slb op 26-03-2020 14:01]

prompt $p $g

@slb Thanks voor de info.

Dit heeft nu wel een beerput aan mogelijkheden geopend.
Dit is momenteel de opstelling:

(Foto van internet; niet ons huis dus, ons huis is véél ouder maar wel gelijksoortige bouw qua woning/garage)

De rode lijn op het dak is de antenne; de rode stip boven de garage is een Dahua IP-camera.
De IP-camera wordt gevoegd met een stukje platte netwerkkabel door tussen raam en kozijn naar binnen gaat; daar wordt deze gevoed door een POE-injector en netwerkaansluiting gebeurd met een powerline adapter.
Dat ziet er zo uit.

De gele lijn naar de antenne is Koka 9TS coax kabel; deze gaat onder de dakpannen door en zal zo'n 10-15 meter lang zijn (exacte lengte weet ik niet; weet alleen dat ik ooit 15M heb besteld).
Die Koka zit aangesloten op een korte stukje (20cm o.i.d.) plattte coax; die op deze foto nog net te zien is.
Die foto is dus de vensterbank van dat raam.

Bij mij begon deze overweging met het feit dat ik de powerline van de camera wil vervangen door ethernet.
Powerline werkte in het begin nog prima, maar tegenwoordig is het stuk slechter; ik wil dus netwerkkabel naar die camera krijgen. Dat zal veel werk zijn (moet via kruipruimte, meterkast omhoog (en dus 2 betonnen vloeren door) en nog 2 muren door. Maar zou op zich wel kunnen.

Dan kan ik bij die camera ook een POE-switch neerzetten; die evt. ook de ADS-B installatie voedt.
De Koka 9TS vervangen door netwerkkabel en een kort stukje platte netwerkkabel tussen raam en kozijn door en dan in de switch. (Ik heb ervaring met POE over korte stukjes platte netwerkkabel en dat werkt gelukkig prima).
De RPi + stick + filter dan in een doosje op het dak bij de antenne en de prestaties zouden dan waarschijnlijk toch weer wat beter moeten zijn dan nu.
(ik heb vooral m'n twijfels over het stukje platte coax van zo'n 30cm.; daarom heb ik ook m'n bedenken bij het plaatsen van een LNA bij de antenne; want die moet dan ook gevoed worden door dat stukje brakke platte coax)

Ik kan de bekabeling onder het dak ook via de achterkant van het huis doen. Daar is op een gelijke manier een raam. Qua resultaten niet beter; maar dat scheelt weer 1 lelijke kabel over de voorgevel.

Ik kan ook de RPi + stick + filter op zolder plaatsen; direct onder de antenne boven de slaapkamers op de 1e verdieping. Coax hoeft dan maar 2-2,5 meter lang te zijn, geen platte coax meer en RPi is nog steeds re-de-lijk bereikbaar. Stroom kan ik daar ook wel krijgen.
Maar dan moet er wel een gat voor de coax door dakbeschot; en dat willen we eigenlijk niet. Dus dat is eigenlijk geen optie.

TLDR: ik heb ondertussen talloze manieren bedacht wat ik zou kunnen doen dus ik moet er maar even over nadenken wat het beste voor mijn situatie is.
Belangrijkste is dat de IP-camera bekabeld netwerk krijgt, daarna dat de kabels over de gevel netter/opgeruimd worden en pas daarna of ik iets aan de ADS-B installatie kan doen wat betere resultaten oplevert.

Denk dat wanneer het mooier weer is; ik de RPi + stick + filter maar eens direct op de antenne aansluit en lang verlengsnoer voor stroom daar heen brengt en een dag aankijk wat dat met de prestaties doet.
Qua eventuele verliezen/prestaties is dat meest optimaal en als de resultaten dan niet of nauwelijks beter zijn dan nu; dan hoef ik überhaupt niets aan de installatie te veranderen.
Dus eerst maar wachten op beter weer.

[Voor 198% gewijzigd door Piet91 op 26-03-2020 17:16]

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Interessant topic. Het heeft raakvlakken met wat ik doe (radiohobby in het algemeen): de filters voorversterkers, mastjes, coax, antennes. Er is duidelijk leuk spul te koop b.v. bij die Duitse winkel maar veeeel te duur. Wat een bizarre prijzen. Ik zie persoonlijk nog even niet de charme van het ontvangen van vliegtuigen maar wie weet... :)

Foto van situatie die elke week weer anders is:

[Voor 17% gewijzigd door Bart2005 op 26-03-2020 18:26]

• Derice
  • Niet online

Derice

Zie flinke antennes voorbij komen, geen angst voor bliksem?!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Nee, bliksem is zo zeldzaam. Tenminste op de bewuste plek. Je hoort vaak dat antennes bliksem "aantrekken" maar dat is niet zo.

• slb

slb

Bwoah......

Piet91 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:50:
Dan kan ik bij die camera ook een POE-switch neerzetten; die evt. ook de ADS-B installatie voedt.
De Koka 9TS vervangen door netwerkkabel en een kort stukje platte netwerkkabel tussen raam en kozijn door en dan in de switch. (Ik heb ervaring met POE over korte stukjes platte netwerkkabel en dat werkt gelukkig prima).
De RPi + stick + filter dan in een doosje op het dak bij de antenne en de prestaties zouden dan waarschijnlijk toch weer wat beter moeten zijn dan nu.
(ik heb vooral m'n twijfels over het stukje platte coax van zo'n 30cm.; daarom heb ik ook m'n bedenking bij het plaatsen van een LNA bij de antenne; want die moet dan ook gevoed worden door dat stukje brakke platte coax)

Ik kan de bekabeling onder het dak ook via de achterkant van het huis doen. Daar is op een gelijke manier een raam. Qua resultaten niet beter; maar dat scheelt weer 1 lelijke kabel over de voorgevel.

Ik kan ook de RPi + stick + filter op zolder plaatsen; direct onder de antenne boven de slaapkamers op de 1e verdieping. Coax hoeft dan maar 2-2,5 meter lang te zijn, geen platte coax meer en RPi is nog steeds re-de-lijk bereikbaar. Stroom kan ik daar ook wel krijgen.
Maar dan moet er wel een gat voor de coax door dakbeschot; en dat willen we eigenlijk niet. Dus
dat is eigenlijk geen optie.
@Piet91 Over het platte stukje hoef je je geen zorgen te maken mbt Bias-Tee. Bias-Tee doet niets anders dan een gelijkspanning op de coax zetten. Die gelijkspanning wordt er door de LNA weer afgehaald.

LNA Triple Filter + Prostick werkt beter dan alleen Prostick (blue) op dezelfde kabel, ik heb het met diverse dongles getest en de LNA bracht altijd verbetering, zelfs wanneer deze er een wat langere kabel aan de antenne hing. Waarschijnlijk door de goede filtering van de LNA.

Prestatieverschillen meet ik dmv PC of laptop. Gebruik daarbij RTL1090 / ADSBSharp-1090 en Virtual Radar Server. Maar je kun natuurlijk ook PiaWare gebruiken. Message rate is een goede indicator.
Je zou ook de set met korte kabel en daarna met de huidige kabel kunnen testen.
Een aanrader is om te kijken welke sterke signalen er in je omgeving zitten en of je filter werkt is Spektrum.

@Piet91 Heb je deze optie al overwogen? 230V naar waterdichte doos met RPi+dongle etc en ADS-B via Wifi (echt veel data loopt er niet, dus zelfs met betrekkelijk zwak wifi-signaal gaat het goed). Dan moet je alleen 230V ergens aan de achterkant hebben, maar dat is vaak wel aanwezig. Dan kan de kabel weg bij het raam.

Edit:
Hmmz, ben nog even aan het rondkijken, maar een biaser (BiasTee) in behuizing kost ca € 12,- maar levertijd is vrij lang.
/Edit

[Voor 6% gewijzigd door slb op 26-03-2020 21:27. Reden: Link naar nieuwere versie van Spektrum]

prompt $p $g

slb schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:31:
[...]

@Piet91 Over het platte stukje hoef je je geen zorgen te maken mbt Bias-Tee. Bias-Tee doet niets anders dan een gelijkspanning op de coax zetten. Die gelijkspanning wordt er door de LNA weer afgehaald.
Snap ik; maar die coax wordt steeds minder. De witte mantel verpulverd al; dus ik gok dat ik daar dan o.a. kortsluiting ga krijgen. Die coax moet ik dus eigenlijk sowieso vernieuwen of veranderen.
LNA Triple Filter + Prostick werkt beter dan alleen Prostick (blue) op dezelfde kabel, ik heb het met diverse dongles getest en de LNA bracht altijd verbetering, zelfs wanneer deze er een wat langere kabel aan de antenne hing. Waarschijnlijk door de goede filtering van de LNA.
Zal ik in gedachten houden.
Prestatieverschillen meet ik dmv PC of laptop. Gebruik daarbij RTL1090 / ADSBSharp-1090 en Virtual Radar Server. Maar je kun natuurlijk ook PiaWare gebruiken. Message rate is een goede indicator.
Je zou ook de set met korte kabel en daarna met de huidige kabel kunnen testen.
Een aanrader is om te kijken welke sterke signalen er in je omgeving zitten en of je filter werkt is Spektrum.
Zal er eens naar kijken. Ergens op de fora van FR24 of FlightAware staat ook een soort gelijk script waarmee je dergelijke zaken kunt zoeken.
@Piet91 Heb je deze optie al overwogen? 230V naar waterdichte doos met RPi+dongle etc en ADS-B via Wifi (echt veel data loopt er niet, dus zelfs met betrekkelijk zwak wifi-signaal gaat het goed). Dan moet je alleen 230V ergens aan de achterkant hebben, maar dat is vaak wel aanwezig. Dan kan de kabel weg bij het raam.
Mocht ik de boel naar het dak verplaatsen, dan gaat het via ethernet naar beneden. Kan ik altijd later beslissen of ik dat puur voor stroom gebruik of stroom + data.

Maar goed; eerst maar een mooie dag vinden om tijdelijk de boel boven neer te hangen en kijken of het überhaupt wat oplevert.
Maar ja; met vliegverkeer nu op hun gat wordt dat ook wat minder handig.
Heb gisteren en vandaag eens mijn ontvangst gescand m.b.v. RTL_tools zoals hier beschreven.

Eerst met de FlightAware filter en daarna zonder.

Met FlightAware filter:
https://live.staticflickr.com/65535/49707957173_66cb2eeb93_c.jpgRTL_power without FlightAware filter by Iemand91, on Flickr

Zonder filter:
https://live.staticflickr.com/65535/49707957173_66cb2eeb93_c.jpgRTL_power without FlightAware filter by Iemand91, on Flickr

Goed te zien hoe het filter al flink wat weg filtert, maar ook duidelijk waarom ze een nieuw filter hebben ontwikkeld voor Europa; rond de 950MHz. komt nog veel binnen.
Dat is niet verwonderlijk; hier staat op 1100 meter afstand een GSM-mast die o.a. op die frequentie uitzend.
Gek genoeg was dat signaal gistermiddag minder sterk dan vanmiddag.

Wat dat betreft zou die nieuwe FA filter mogelijk wel verbetering brengen.
Kost ongeveer €30.

De LNA kost ook ongeveer €30 (inclusief losse injector die gevoed kan worden door de RPi of USB-voeding)
Doe ik voeding van LNA met geschikte dongle, dan wordt de upgrade zo'n €50-60, afhankelijk van welke dongle.

Nog even het eventuele verplaatsen van de RPi daargelaten, eens rondzoeken op Google hoe het filteren van de overige signalen verhoudt tussen het filter van FA en de RTL-SDR LNA en of het zin heeft om voor een andere dongle te gaan i.p.v. de huidige behouden i.c.m. een injector.
Als de LNA net zo goed filtert als de nieuwe FA filter, dan moet het denk ik sowieso maar de LNA worden, desnoods via injector.
En heeft zo'n LNA veel meerwaarde t.o.v. de FA filter als ik alles bij de antenne plaats, en dus geen coax-kabel meer heb. (dan gaat het immers antenne - filter/LNA - dongle -RPi)

[Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 28-03-2020 17:47]

• michelns
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-03 09:34
Goedemiddag iedereen,

Leuk dat iedereen zo bezig is met ADS-B ontvangst maar zitten hier ook mensen met kennis om de pi te programmeren en zelf software/scripts te maken ?
Ik ben eigenaar van DutchRadar.nl, een ADS-B netwerk waarbij we alles in eigen beheer hebben en dus ook een eigen MLAT server. Met de MLAT server berekenen we de posities van de luchtvaartuigen die zelf geen GPS uitzenden zoals onze defensie.

Via een kennis bestaan er nu 2 opties om een ontvanger te koppelen.
Dit kan via ons eigen image of via een script waarbij je de software op een huidige installatie kan installeren.

Maar ik wil hierin een hoop aanpassen en verbeteren, zelf heb ik weinig kennis van python en diegene die de image en script heeft gemaakt heeft ook geen grote kennis om dit alles te kunnen programmeren.
Het meeste is al voorgeschreven zoals dump1090, maar om een ontvanger te koppelen zijn er ook gegevens nodig zoals de ontvangstlocatie en server poorten. Hiervoor moet er dus een config komen die aangepast kan worden.

Dus mocht er iemand zijn die wel de kennis heeft dan ontvang ik graag een reactie per mail: info@dutchradar.nl

En als jullie willen meedoen met een Nederlands netwerk dan mag je ook mailen :).
Ik richt me vooral op Nederland maar het bereik overlapt natuurlijk de aangrenzende landen.

mvg,
DutchRadar.nl
Ondertussen hier een clean install gedaan. Ik had wat problemen met graphs1090 en dat leek te liggen aan een te oude debian versie (Jessie).

De nieuwe PiAware image geflashed, de feeders voor FR24 en Planefinder weer geínstalleerd (ging probleemloos met de oude keys) en ook maar ADSBexchange toevoegd.
Daarnaast dus graphs1090 (hopelijk werkt het nu wel; bij de oude installatie had ik problemen met de oude database; nu zou deze goed moeten zijn en zou ik uiteindelijk ook de volle 3 jaar geschiedenis moeten krijgen, maar dat is nu nog niet duidelijk te zien), daarnaast tar1090, timelapse1090 en Automatic gain optimization geïnstalleerd.

Nu wel duidelijk geworden dat er de LNA moet komen en een bias tee injector.
Daarnaast nog de nodige adapters/pigtails etc. om alles op elkaar aan te sluiten.
Moet nog wel bedenken hoe ik de LNA ga beschermen tegen het weer. Ik kan een stukje coax laten zitten tussen de antenne en LNA en de LNA dan aan de voet van de antenne onder de dakpannen leggen of ik moet die LNA in een waterdichte doos stoppen; maar weet nog niet hoe ik dat laatste zou gaan doen.

Ga m'n opties denk ik sowieso openhouden voor een eventuele plaatsing van alle hardware in een doos bij de antenne.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Hmmz, ik dacht dat ik een reactie geplaatst had, maar zal wel weer afgeleid zijn geweest.
ipv een biaser, zou een nieuwe dongle met Bias-Tee misschien ook een optie zijn (bijv NooElec SMArTee). Kost nu € 30,- maar qua bekabeling is het wat netter/simpeler.
Piet91 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:39:
Nu wel duidelijk geworden dat er de LNA moet komen en een bias tee injector.

Daarnaast nog de nodige adapters/pigtails etc. om alles op elkaar aan te sluiten.
Moet nog wel bedenken hoe ik de LNA ga beschermen tegen het weer. Ik kan een stukje coax laten zitten tussen de antenne en LNA en de LNA dan aan de voet van de antenne onder de dakpannen leggen of ik moet die LNA in een waterdichte doos stoppen; maar weet nog niet hoe ik dat laatste zou gaan doen.

Ga m'n opties denk ik sowieso openhouden voor een eventuele plaatsing van alle hardware in een doos bij de antenne.
De LNA past in een ronde pijp met een binnendiameter van ca 34mm, bijvoorbeeld stukje 40mm (of 50mm) PVC pijp. Je zou een PVC-afvoerpijp met eindkap aan de bovenkant onder de antenne kunnen plaatsen. Wel opletten dat je de kabel niet te scherp buigt.

prompt $p $g

Acties:
  • +1Henk 'm!
@slb Daar dacht ik ook eerst aan, maar ga nu eerst toch maar voor een losse voeding.
Ten eerste goedkoper, maar ik lees her en der ook wel een voorkeur voor die manier t.o.v. dongle vanwege warmteontwikkeling en evt. voedingsproblemen via USB.

Wat betreft LNA beschermen; ik zal de opties nog open laten staan, ik moet sowieso diverse adapters bestellen. Als deze buiten moet; zou ik ook een omgekeerde 'beker' over de LNA kunnen doen waar de SMA-uitgang door een gaatje gaat. Deze met wat kit o.i.d. afwerken en dan hangt het ook droog.
En doordat onderkant open is geen vochtopbouw.

Maar goed; dat is toekomstmuziek; eerst moet het spul maar eens uit China komen. :P

EDIT: overigens heb ik sinds gisteren ook een feed richting RadarBox lopen.
Ik heb de smaak te pakken geloof ik...

[Voor 8% gewijzigd door Piet91 op 07-04-2020 23:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-03 17:47

_Eend_

🌻🇺🇦

Weer een leuk topic om te volgen :)

Ik heb een paar Raspberry Pi 2's en een Zero 'over' en zit er aan te denken om een daarvan op te tuigen met een het DVB-T dongletje uit het starttopic, maar ik vraag me af hoe veel nut dat heeft aangezien ik in een vrij drukke straat woon waar veel bussen, vrachtwagens en trekkers doorheen rijden en rondom bebouwing, en ik woon op de begane grond. De DVT-T stick heb ik al, dus ik ga vanavond het eea. even optuigen.

Ik had die stick ooit gekocht om wat aan te kloten met SDR, en uiteindelijk gebruikte ik het alleen om FM radio te luisteren en als er een evenement in de stad was om mee te luisteren met het portofoonverkeer van de beveiliging en de geel/oranje mannetjes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Een Kevin heeft gevraagd GoT flightcrew te willen joinen op FlightAware. Reageer hier even. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robbi-Ho
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-03 19:51
Mooi topic waar ik nog niet eerder op gezocht had. Ik heb nu zelf sinds eind 2019 mijn blauwe FA stick pro aan een niet gebruikte RPi zero op de voorzolder hangen. Omdat ik nog niet precies wist (en weet) hoe ik eea wil gaan doen met een antenne ben ik gestart met enkel een SMA verlengkabel van 50cm aan de stick met daarin een rechtgebogen paperclip. En daarmee ontving ik zo waar mijn eerste vliegtuigen. Er is hier ook voldoende aanbod onder de aanvliegroutes van Schiphol.
Heb inmiddels een zelfgemaakte kleine 4-poot spiderantenne met een kant-en-klare pigtail aan de stick hangen. Deze heeft wel het bereik wat vergroot, maar het kan natuurlijk altijd beter.
Ik weet niet of de WAF hier een FA-antenne op het dak toestaat, eerst maar het boeltje zo hoog mogelijk in de nok ophangen. En de RPi zero vervangen door een zero W zodat er enkel voeding naartoe hoeft.

Waar kan ik me aanmelden voor de GoT flightcrew?

Acties:
  • +1Henk 'm!
Voor wie nog een satellietschotel heeft liggen; een tutorial voor ADS-C.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:08

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Inmiddels heb ik ook alles op orde voor mijn tracker. Alles werkt (op basis van de ADS-Exchange Buster image), maar ik mis een stukje historie. Binnen Grafana zijn mooie grafieken te zien, maar na een reboot is die (blijkbaar vluchtige) data weg.
Nu begrijp ik dat een Pi met een SDCard niet echt geschikt is voor veel schrijfacties, maar er moet toch iets voor zijn. Is er iemand die daar wat voor verzonnen heeft?

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Derice
  • Niet online

Derice

Je kunt een SSD via USB mounten aan je Pi en daar alle transacties etc. op laten uitvoeren.
Of als je nog een stapje verder wil, je Pi direct opstarten van SSD en heel die SD kaart niet eens gebruiken.
Daar zijn topics genoeg over te vinden op GoT en 't internet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:08

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Derice schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:53:
Je kunt een SSD via USB mounten aan je Pi en daar alle transacties etc. op laten uitvoeren.
Of als je nog een stapje verder wil, je Pi direct opstarten van SSD en heel die SD kaart niet eens gebruiken.
Daar zijn topics genoeg over te vinden op GoT en 't internet.
Dat deel weet ik, maar dan moet ik nog steeds ergens die data heen laten sturen (lokaal of naar een netwerk bestemming). De graph1090 mogelijkheid heb ik bekeken (die kan je batchgewijs laten schrijven begreep ik), maar die kreeg ik niet aan de praat. De service wilde niet starten.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Als je de kans nog hebt zou ik niet aan Graphs1090 beginnen. Naar mijn mening/inzicht een systeem dat niet flexibel is, continue resources neemt om afbeeldingen klaar te hebben en verouderde software (collectd) gebruikt. Ik vermoed dat wat je via Grafana ziet van https://github.com/claws/dump1090-exporter komt. Draait nu een dag of 10 hier, heerlijk om een eigen dashboard te kunnen maken. Die dump1090-exporter+prometheus+grafana kan je ook zelf los opzetten, nog beter via Docker. Dan de JSONs van Dump1090 op een NFS schrijven, en de server die laten lezen voor statistieken, VRS, enz. Ik zou zelfs niet afhankelijk willen zijn van een image van een feeder partij.

• slb

slb

Bwoah......

Piet91 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:32:
Voor wie nog een satellietschotel heeft liggen; een tutorial voor ADS-C.
Kleine opmerking: de Inmarsat satellieten in de tutorial zijn in Nederland (vrijwel) niet te ontvangen. Je zult af moeten stemmen op de 24.8E Inmarsat-4A F4 (aka Alphasat), deze gebruikt ook het Inmarsat Aero protocol.

prompt $p $g

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remondoo
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:50
Na wat lurken in dit topic ben ik een aantal maanden geleden ook gestart met het opzetten van een ontvanger op de zolderkamer. Hierbij gebruik gemaakt van een Nooelec SMArTee v2 in combinatie met een LNA en een Raspberry Pi zero W.

Bovenstaande combinatie communiceert met een Docker container, waarin de FR24 feeder service draait. De container die hiervoor gebruikt wordt is opgezet met FR24 versie 1.0.24-5, echter krijg ik MLAT niet aan de praat in deze versie.

Voor de gain optimalisatie op de Pi gebruik ik het automatische script van de ADS-B guru Wiedehopf.

Vandaag maar eens mijn stock antenne uit de Nooelec bundle op maat geknipt (52mm), waarbij mijn bereik nu op max 220NM zit.
Voor de mensen die een LNA buiten hebben (of soortgelijke hardware); hoe hebben jullie die waterdicht gemaakt?
De LNA komt hier direct onder de antenne met een SMA-N adapter.
Een doosje eromheen gaat lastig worden i.c.m. deze SMA-connectie. Intapen schijnt niet al te best te zijn voor warmte-ontwikkeling.

Iemand een idee waar ik nu zo niet aan denk? :P

• Saturnus
  • Niet online
@Piet91 Als het kan zou ik ook testen met pigtail in plaats van adapter. Ik dacht ook mooi te gaan voor wat op papier het beste is, maar kwam er achter dat op een of andere manier de adapter voor storing zorgde.

• slb

slb

Bwoah......

Piet91 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:05:
Voor de mensen die een LNA buiten hebben (of soortgelijke hardware); hoe hebben jullie die waterdicht gemaakt?
De LNA komt hier direct onder de antenne met een SMA-N adapter.
Een doosje eromheen gaat lastig worden i.c.m. deze SMA-connectie. Intapen schijnt niet al te best te zijn voor warmte-ontwikkeling.

Iemand een idee waar ik nu zo niet aan denk? :P
Zoals @Saturnus al opmerkte: pigtail N-SMA ipv adapter nemen en in een omgekeerde beker of waterdichte behuizing plaatsen.

Of een constructie waar je een omgekeerde beker (of waterdichte behuizing) aan de onderzijde van de antenne maakt.
Wat is het voor antenne?

[Voor 4% gewijzigd door slb op 17-06-2020 20:35. Reden: linkje pigtail toegevoegd]

prompt $p $g

Zijn die adapters zo slecht dan?
slb schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:23:
Zoals @Saturnus al opmerkte: pigtail N-SMA ipv adapter nemen en in een omgekeerde beker of waterdichte behuizing plaatsen.

Of een constructie waar je een omgekeerde beker (of waterdichte behuizing) aan de onderzijde van de antenne maakt.
Wat is het voor antenne?
FlightAware antenne:

FlightAware Flightradar24 ADS-B by Iemand91, on Flickr

• slb

slb

Bwoah......

Adapters zijn niet slecht, maar @Saturnus heeft wel vreemde problemen gehad toen hij zijn dongle direct aan de antenne hing met zo'n adapter. Kan een kwestie van onvoldoende tegencapaciteit geweest zijn.

Met een pigtail ben je iets flexibeler met montage.

Je zou bijvoorbeeld de LNA in de pijp kunnen laten zakken en de antennekabel door de pijp heen voeren.
Kwestie van een pvc dop die over de antenne buis past, gat in boren, pigtail door gat voeren en met flinke klodder (siliconen)kit/lijm dichtmaken. SMA connector voor de LNA hoeft maar net aan de onderkant van de dop uit te steken. LNA komt dan vlak onder de dop.

Zo'n soort dop:
https://www.depvcspeciali...-pvc-eindkap-lijmkap.html
https://www.depvcspeciali...c-eindkap-afsluitkap.html

edit:
en zo'n soort pigtail:
https://www.amazon.de/Low...42-Adapter/dp/B083N94JF2/

[Voor 20% gewijzigd door slb op 18-06-2020 01:53]

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

Piet91 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:42:
@slb
Wat betreft LNA beschermen; ik zal de opties nog open laten staan, ik moet sowieso diverse adapters bestellen. Als deze buiten moet; zou ik ook een omgekeerde 'beker' over de LNA kunnen doen waar de SMA-uitgang door een gaatje gaat. Deze met wat kit o.i.d. afwerken en dan hangt het ook droog.
En doordat onderkant open is geen vochtopbouw.
https://www.ikea.com/nl/n...ker-veelkleurig-30421297/
:)
Dat is ook een optie, pal onder de antenne omgekeerde stevige plastic beker, gaatje ter grootte van de LNA-SMA-plug (6mm?), LNA in de beker en SMA door het geboorde gat steken, adapter erop schroeven, kitten, (evt ook twee dotjes kit op de LNA) even laten drogen, en dan het geheel aan de antenne schroeven.

edit:
Misschien zelf het moertje even losdraaien van de LNA, LNA (met wat kit) in beker en moertje er weer op draaien....

[Voor 81% gewijzigd door slb op 18-06-2020 02:16]

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

Goed nieuws; Stanislav Palo heeft weer ADS-B (en andere) antennes gebouwd. Prijzen zijn schappelijk, bouwkwaliteit erg goed.

De Vinnant FE1090-P (zwart, N-connector) en FE1090-S (wit, F-connector) zijn compacte ADS-B 5/8λ antennes. Groot voordeel is dat deze elektrisch zijn kortgesloten en er dus geen opbouw van statische elektriciteit optreedt. Gain is 2.9 dBd (=gain tov dipool)

Wat groter en net dat beetje meer performance op de lange afstand zijn de collineaire Vinnant COL1090/5-H en de Vinnant COL1090/5-S. De S heeft 3 zijradialen, N-connector en een impedantie van 50Ω, de H heeft 4 zijradialen, F-connector en een impedantie van 75Ω. Gain 5 dBd.

Edit:
Stanislav is gestopt met verkoop op Ebay maar heeft nu een eigen shop, te vinden op https://vinnant.sk/
De beschrijving en data van de ADS-B antennes vind je hier, de shop hier.

De gain die hij opgeeft in in dBd niet in dBi zoals de meeste commerciële partijen doen.
dBd is de gain t.o.v. een ½ golf dipoolanttene en dBi is de gain t.o.v. een isotrope straler.
Een ½ golf dipool heeft een gain van 2.15 dB t.o.v. een isotrope straler dus omrekenen is een kwestie van 2,25dB optellen of aftrekken. Dus dBd = dBi+2.15dB en dBi = dBd-2.15dB

[Voor 41% gewijzigd door slb op 16-10-2020 20:33. Reden: URL update]

prompt $p $g

Vanmiddag moest ik er aan geloven; ik moest het dak op om de LNA te bevestigen.
Helaas alle moeite voor niets; zodra ik alles had aangesloten ontving de installatie letterlijk geen enkel vliegtuig.

De bias tee word gevoed via de GPIO pinnen van de Raspberry Pi. Ik heb alle connecties/adapters gecontroleerd.
Ik ben bang dat het stukje platte coax voor problemen zorgt.
Voltage-drop dacht ik ook aan (5V over een meter of 10 kabel gaat natuurlijk flink zakken aan het eind) maar de LNA heeft voldoende aan 3.3V, en zo'n systeem van bias tee en LNA is juist voor langere stukken coax.

Helaas heb ik niet een geschikte adapter liggen om de 'normale' coax (Hirschmann Koka 9TS) op de bias tee aan te sluiten (SMA-male -> F-female) om zo de platte coax als probleem te kunnen duiden.

Maar het werd ondertussen ook al later dus heb de antenne (inclusief LNA/bias tee) nu maar binnen achter het raam hangen zodat ik volgende week kan gaan testen wat het probleem is.

Wel jammer.

Oh; en voor de LNA kwamen we een oude kruidendoosje tegen waar de LNA precies in past.
Gatje in de onderkant geboord; SMA-aansluiting van de LNA door heen en met wat hot glue waterdicht gemaakt. Onderkant wat open voor condens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

@Piet91
Had je wel de 'OUT' van de LNA aan de BIAS-T geknoopt? Aan 'IN' moet de antenne.
Misschien de LNA als test voor het platte kabeltje aansluiten?
En altijd even met en zonder LNA testen, ik heb al eens een defect exemplaar ontvangen, maar kreeg vrijwel direct een nieuwe toegestuurd van Karl.

Ik moet ook weer eens het dak op om mijn Discone te vervangen, ik had een cheap-ass gekocht bij Amazon, maar de bouwkwaliteit blijkt niet al te denderend en de zijradialen waaien er stuk voor stuk af.
Ook moet ik het ADS-B deel aanpassen (antenne/kabels vervangen en LNA met pigtail aan antenne hangen). Nu maar deze Sirio discone besteld, die is wel degelijk (degelijk).

prompt $p $g

Acties:
  • 0Henk 'm!
@slb Ja, daar heb ik op gelet.
Antenne hangt nu dus zoals gezegd binnen zodat ik nu alles 1 voor 1 kan testen en uitsluiten.
Enig verschil is dan de ~10m Hirschmann coax dat onder de dakpannen ligt; de rest kan ik op de grond testen.

• slb

slb

Bwoah......

@Piet91 Al wat wijzer geworden?
SMA-F heb ik wel liggen, als je me een adres via PB stuurt, kan ik er wel een in een envelop naar je toe sturen.

prompt $p $g

@slb Nee, nog niet. Heb momenteel andere dingen aan het hoofd en het is/wordt nu toch te warm om op herhaaldelijk het dak te klimmen.
Grote kans overigens dat het stukje platte coax de boosdoener is want die valt al half uit elkaar. :P

• erwink
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 09:59
Mochten mensen hun data willen delen dan hoor ik dat graag.

Heb divers pi's met blauwe sticks staan.

http://www.virtualradar.nl

• GapClio
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-03 18:59
Explain

• BaasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-03 21:49

BaasG

Spiral out. Keep going

Tnx :)

Vandaag begonnen met een FlightAware Pro Stick Plus op een Raspberry 3+. Ben nog wat aan het stoeien hoe ik alles het beste ophang thuis. Tips genoeg hier om te lezen ;)

Op FlightAware heb ik dezelfde username.

[Voor 4% gewijzigd door BaasG op 01-09-2020 18:51. Reden: Toegevoegd aan de crew]

member of the Dark side: black Nikon gear

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:01
@BaasG
BaasG schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:58:
Tnx :)

Vandaag begonnen met een FlightAware Pro Stick Plus op een Raspberry 3+. Ben nog wat aan het stoeien hoe ik alles het beste ophang thuis. Tips genoeg hier om te lezen ;)

Op FlightAware heb ik dezelfde username.
Even @slb en @Saturnus vragen, zij zijn de moderators van het GOT team op Flightaware.
Ik zag laatst volgens mij nog wat meer "pending" requests staan bij het GOT FA team.

• Saturnus
  • Niet online
BaasG was toegevoegd. Van de pendings die er nu nog staan heb ik hier niets gehoord en ook geen GoT account gevonden dus laten staan om er voor te zorgen dat het echt GoT blijft.

• slb

slb

Bwoah......

Sorry dat ik wat minder actief ben geweest. Mijn site ligt eruit omdat ik een andere router heb aangeschaft en te lui ben om even naar de Pi op zolder een kabel te leggen. Ook erg druk geweest op mijn werk en thuis.

Heb afgelopen woensdag wel het F-examen met goed gevolg afgelegd :)
Misschien dat ik ADS-B over een paar weken weer oppak, heb nu even wat andere zaken die mijn aandacht vereisen.

prompt $p $g

Meer sites hebben last, ook FlightAware en Planefinder hebben (af en toe) last.
Dus als je - zoals ik - een mail krijgt dat je feeder eruit ligt; hier ligt het aan.

[Voor 15% gewijzigd door Piet91 op 29-09-2020 21:14]

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:42

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Ik ben nu ook live met PiAware.

Graag zou ik de Tweakers groep joinen.
Heb al op de link in een van de beginposts geklikt, maar kan nergens een Join knop oid vinden...
Misschien kan iemand mij daarbij helpen?

Edit: Heb net een join aangevraagd bij GoT Flight Crew, nu nog iemand die het bevestigen kan!

[Voor 19% gewijzigd door PeaceFreak op 05-10-2020 16:45]

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

• Saturnus
  • Niet online

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Dank je @Saturnus .
Hoe kan ik FR24 activeren?
Heb hier PiAware draaien en het volgende commando via SSH uitgevoerd:
code:
1
sudo bash -c "$(wget -O - https://repo-feed.flightradar24.com/install_fr24_rpi.sh)"

Heb alles doorlopen, maar kom hier (https://www.flightradar24.com/activate-raspberry-pi) niet mijn Pi tegen......
Wat kan er fout zijn...?

EDIT:

code:
1
 sudo service fr24feed status

Geeft me de volgende info:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
● fr24feed.service - Flightradar24 Decoder & Feeder
   Loaded: loaded (/etc/systemd/system/fr24feed.service; enabled; vendor preset:
   Active: active (running) since Mon 2020-10-05 15:11:11 UTC; 4min 50s ago
 Main PID: 4648 (fr24feed)
    Tasks: 18 (limit: 2065)
   CGroup: /system.slice/fr24feed.service
           └─4648 /usr/bin/fr24feed

Oct 05 15:09:49 piaware systemd[1]: Starting Flightradar24 Decoder & Feeder...
Oct 05 15:11:11 piaware systemd[1]: Started Flightradar24 Decoder & Feeder.

[Voor 46% gewijzigd door PeaceFreak op 05-10-2020 17:17]

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

• slb

slb

Bwoah......

Kleine aanpassing ADS-B Triple Filter LNA:

De LNA komt in de blauwe tupperware beker te zitten, onder deze antenne:

@Piet91 Ik kwam deze tegen: https://www.amazon.de/Fen...itiges-mit/dp/B0757PZDC7/
Misschien ter vervanging van het huidige platte kabeltje?

prompt $p $g

slb schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:50:
@Piet91 Ik kwam deze tegen: https://www.amazon.de/Fen...itiges-mit/dp/B0757PZDC7/
Misschien ter vervanging van het huidige platte kabeltje?
Leuk dat je aan m'n setup denkt. O+

Maar die had ik als eerste gebruikt en had ik later juist vervangen door de huidige.
Die jij linkt was nog veel slechter van kwaliteit.

Setup hangt momenteel al een paar maanden in huis op zolder achter een raam in afwachting van wat ik ga doen. Denk er nu aan om maar gewoon een gate in het dak te boren en de coax naar binnen te voeren met de RPi en toebehoren op zolder.

• slb

slb

Bwoah......

Een gat iets groter dan de plug op ca ¼ van een dakpan kan prima. Klein beetje schuim om de kabel zodat het gat luchtdicht afsluit.

Ik heb nu een losse voeding met Bias-T inserter ingezet omdat de Airspy Mini maar 50mA levert. Lijkt wel iets verbetering te geven.....

Edit:
@Piet91 Ik bedenk me opeens iets: Aangezien je antennepijp niet zo lang is kun je misschien de LNA onder de dakpan leggen. Korte kabel vanaf je antenne er naartoe. Of een kabel van <3m naar binnen brengen en daar de LNA plaatsen. Mochten er in de toekomst problemen zijn is dat een stuk toegankelijker.

Ik heb nu eindelijk een kabel getrokken van de Pi4B naar een switch in de meterkast. Wifi uitgeschakeld en ik zag meteen een iets lagere CPU load. Ook de LNA in de omgekeerde (blauwe) beker gebouwd zodat ik hem onder de antenne kan plaatsen.

Edit2:
Heb een nieuwe behuizing voor de Pi4B aangeschaft en hem meteen een beetje overgeklokt (1700MHz).
Temperatuur blijft bij 75-80% belasting rond de 38C.

Morgen of overmorgen komt deze behuizing voor mijn tweede feeder binnen, dan kan ik die ook onder handen nemen.

[Voor 69% gewijzigd door slb op 09-10-2020 06:02]

prompt $p $g

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• slb

slb

Bwoah......

PeaceFreak schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:14:
Dank je @Saturnus .
Hoe kan ik FR24 activeren?
Heb hier PiAware draaien en het volgende commando via SSH uitgevoerd:
code:
1
sudo bash -c "$(wget -O - https://repo-feed.flightradar24.com/install_fr24_rpi.sh)"

Heb alles doorlopen, maar kom hier (https://www.flightradar24.com/activate-raspberry-pi) niet mijn Pi tegen......
Wat kan er fout zijn...?

EDIT:

code:
1
 sudo service fr24feed status

Geeft me de volgende info:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
● fr24feed.service - Flightradar24 Decoder & Feeder
   Loaded: loaded (/etc/systemd/system/fr24feed.service; enabled; vendor preset:
   Active: active (running) since Mon 2020-10-05 15:11:11 UTC; 4min 50s ago
 Main PID: 4648 (fr24feed)
    Tasks: 18 (limit: 2065)
   CGroup: /system.slice/fr24feed.service
           └─4648 /usr/bin/fr24feed

Oct 05 15:09:49 piaware systemd[1]: Starting Flightradar24 Decoder & Feeder...
Oct 05 15:11:11 piaware systemd[1]: Started Flightradar24 Decoder & Feeder.
@PeaceFreak
Misschien dat je hier iets kunt zien?
code:
1
sudo fr24feed-status

Soms staat de time zone niet goed ingesteld, dat kun je corrigeren met
code:
1
sudo raspi-config

Heb je je webbrowser in hetzelfde netwerk geopend als de Pi?
Juiste emailadres ingevoerd?
Hoe heb je FR24feed draaien? in een docker /onder Piaware image / Raspbian? 32bit/64bit?

Ik werk het liefst met VNC, de Pi draait gewoon een desktop. Daarin kun je een browser openen, dan weet je absoluut zeker dat je in hetzelfde netwerk zit. Ook is het makkelijk copy pasten. Voor SSH gebruik ik Putty of SSH via powershell in windows (Win-x,a):
code:
1
SSH -l pi 192.168.x.yy

Met mijn 64-bit installatie heb ik ook af en toe problemen met FR24. Op 32-bit draait hij probleemloos

Hier is wat bij elkaar geraapte info met verzamelde instructies uit Github en het flightaware forum:

Install Raspian and Dump 1090:
https://flightaware.com/adsb/piaware/install or https://github.com/wiedeh...bian-Lite:-ADS-B-receiver

(for 64-bit :https://github.com/abcd567a/piaware-64bit-raspbian)
sudo bash -c "$(wget -O - https://raw.githubusercon...ain/install-dump1090.sh)"

Other handy stuff:
https://github.com/abcd567a

-MM2
Config:
code:
1
sudo nano /usr/share/mm2/mm2.conf

Add following line (latitude:longitude):
--location xx.xxxxx:y.yyyyy
code:
1
sudo systemctl restart mm2

https://github.com/wiedehopf

-Airspy conf, config:
code:
1
sudo nano /etc/default/airspy_adsb
code:
1
sudo systemctl restart airspy_adsb dump1090-fa

-graphs1090,
code:
1
sudo nano /etc/default/graphs1090
code:
1
sudo systemctl restart collectd graphs1090

-timelapse1090,
code:
1
sudo nano /etc/default/timelapse1090
code:
1
sudo systemctl restart timelapse1090

-tar1090,
code:
1
sudo nano /etc/default/tar1090
code:
1
sudo systemctl restart tar1090

-adsbexchange + stats

URLs:
http://qso365.co.uk/2019/...aising-my-ads-b-receiver/
http://192.168.x.yy/graphs1090 http://192.168.x.yy/perf
http://192.168.x.yy:8787 (MM2)
http://192.168.x.yy/tar1090
http://192.168.x.yy/tar1090/?pTracks
http://192.168.x.yy/timelapse

https://www.heywhatsthat.com/
https://www.adsbexchange.com/how-to-feed/#scriptmethod
https://www.adsbexchange.com/myip/
MLAT check: http://adsbx.org/sync

My Feeders:
Lat/long
Hoog: 51.xxxxxx 4.yyyyyyy
Laag: 51.xxxxxx 4.yyyyyyy

Stationsnamen + Keys
Hoog :
Flightaware : 105136 SLKV Hoog kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
RadarBox : EXTRPI005565 kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
Flightradar24 : T-EHRD359 kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
ADSBExchange : PA1NT_1

Laag :
Flightaware 107007 SLKV Laag kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
RadarBox EXTRPI014205 kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
Flightradar24: T-EHRD383 kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
ADSBExchange : PA1NT_2

ADSBexchange Installation
https://www.adsbexchange.com/how-to-feed/#scriptmethod
code:
1
sudo bash -c "$(wget -nv -O - https://raw.githubusercontent.com/adsbxchange/adsb-exchange/master/install.sh)"

Radarbox
https://www.radarbox.com/raspberry-pi/guide
code:
1
2
sudo bash -c "$(wget -O - http://apt.rb24.com/inst_rbfeeder.sh)"
sudo nano /etc/rbfeeder.ini

FR24 FEEDER Installation
Run following bash command to install FR24 feeder
code:
1

Above script after installing FR24 feeder starts configuration by asking email or receiver type.
If you already have a key, don’t enter anything at this point, instead, break the process by pressing Ctrl+C.
Now open file fr24feed.ini
code:
1
sudo nano /etc/fr24feed.ini

Delete all its contents and copy-paste contents from below (replace xxxxxxxxxx by your actual fr24 key)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
receiver="beast-tcp"
host="127.0.0.1:30005"
fr24key="xxxxxxxxxxxxxxxx"
logmode="1"
bs=no
raw=no
mlat="yes"
mlat-without-gps="yes"

Save file (Ctrl+O), then close (Ctrl+x)
Now restart fr24feed
code:
1
sudo systemctl restart fr24feed

Wait for few minutes, then check status:
code:
1
sudo fr24feed -status

Changing Location (antenna location)
1. Flightaware feeder
From your “My ADSB” page: For Beginners - How To Set Receiver Location 37
2. Flightradar24 feeder
code:
1
sudo fr24feed --signup

enter your email, sharing key, say yes to MLAT, then enter NEW figures for Latitude, Longitude and Antenna height.
3. Planefinder feeder
From web browser at this address http://192.168.x.yyy:30053/setup.html
Click Enable Configuration Mode button at top-right of page. You will need your sharing key. Change Latitude and Longitude in Configuration page opened.
4. Adsbexchange feeder
code:
1
sudo nano /etc/default/adsbexchange

Change LATITUDE=”xx.xxxxx” and LONGITUDE=”yy.yyyyy”.
(You can als edit the Reciever name.)
Save file (Ctrl+o), and Close (Ctrl+x).

code:
1
sudo reboot

prompt $p $g

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:25
Ben benieuwd hoe ik de presaties kan verbeteren van mijn setup.

Draai nu met Nooelec NESDR SMArt v4, flightaware filter en zo een printplaat antenne. Alles verbonden met Exoflex 10.

Met welke upgrade gaat het meeste helpen.

Heb nu een range van 174nm en ongeveer 184k positions.

• slb

slb

Bwoah......

-Biaser of NESDR SMARTee + RTL-SDR Triple filter LNA
-andere antenne/antenneplaatsing (bij voorkeur boven het dak uit)

Hier is de ontvangt van mijn feeder met een buitenantenne.

[Voor 3% gewijzigd door slb op 14-10-2020 20:00]

prompt $p $g

• Remco Tr
slb schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:30:
-Biaser of NESDR SMARTee + RTL-SDR Triple filter LNA
-andere antenne/antenneplaatsing (bij voorkeur boven het dak uit)

Hier is mijn feeder met een buitenantenne.
Welke biaser kan ik gebruiken? Gewoon 1 van Ali?

• slb

slb

Bwoah......

Remco Tr schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:43:
[...]

Welke biaser kan ik gebruiken? Gewoon 1 van Ali?
Ja, alleen wel even op het frequentiebereik letten (minimaal 1.5GHz)
Kost een Euro of 3-4, een biaser is niets anders dan wat condensatoren en een spoeltje Het zet een gelijkspanning op de antennezijde maar blokkeert deze op de ontvangerkant.

Edit: Zoiets als dit is prima

[Voor 18% gewijzigd door slb op 14-10-2020 16:20. Reden: juiste link]

prompt $p $g

• Remco Tr
slb schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:55:
[...]

Ja, alleen wel even op het frequentiebereik letten (minimaal 1.5GHz)
Kost een Euro of 3-4, een biaser is niets anders dan wat condensatoren en een spoeltje Het zet een gelijkspanning op de antennezijde maar blokkeert deze op de ontvangerkant.

Edit: Zoiets als dit is prima
Wat doet de RTL-SDR Triple filter LNA anders dan flightaware v2 filter?

• slb

slb

Bwoah......

Een derde optie is een LNA direct achter het huidige Flightaware filter plaatsen. Die hoeft niet persé met Bias-Tee gevoed te worden, maar Bias-Tee geeft wel een wat nettere bedrading.
Wel het filter direct aan de antenne hangen (en daaronder de LNA).
Dus: Antenne => Filter => LNA => coax => ontvanger

Wanneer je voor de RTLSDR Triple filter LNA kiest, kan het blauwe filter vervallen.
Remco Tr schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:34:
Wat doet de RTL-SDR Triple filter LNA anders dan flightaware v2 filter?
De RTL-SDR Triple filter LNA Filtert niet alleen maar is ook een Low Noise Amplifier (LNA).

Er is een drievoudig filter toegepast:
eerst een low loss highpass filter, dan een voorversterker, gevolgd door twee saw filters en nog een versterker. Door deze constructie kan een zeer hoge mate van filtering bereikt worden zonder al teveel insertion loss te veroorzaken. De toegepaste versterker heeft een zeer lage eigen ruis op 1090MHz.

Dit komt uit de data sheet van de toegepaste LNA (MGA-13116):

[

NF (Noise Figure) is de eigen ruis en OIP3 is lineariteit wat aangeeft hoe goed een versterker met kleine en grote signalen om kan gaan. Op 1100MHz zie je dat de NF ca 0.5dB ligt en de lineariteit iets boven de 40dBm. Dat zijn uitstekende waarden.

[Voor 45% gewijzigd door slb op 14-10-2020 20:17. Reden: duidelijkheid]

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

Dus zijn de aansluitmogelijkheden:

(Nieuwe LNA)
Antenne => Filter => LNA => Coax kabel => Biaser => ontvanger (of ontvanger met Bias-Tee)
Antenne => Filter => LNA => Biaser => Coax kabel => ontvanger
Antenne => Filter => LNA + voeding => Coax kabel => ontvanger

of

(RTL-SDR Triple Filter LNA)
Antenne => Triple Filter LNA => Coax kabel => Biaser => ontvanger (of ontvanger met Bias-Tee)
Antenne => Triple Filter LNA => Biaser => Coax kabel => ontvanger

Als je een LNA gebruikt zul je wel de gain iets terug moeten draaien. Meer gain betekent niet automatisch meer vliegtuigposities omdat de ontvanger overstuurd kan worden door sterke signalen (vliegtuigen dichtbij).

[Voor 55% gewijzigd door slb op 14-10-2020 21:28]

prompt $p $g

• Remco Tr
Thanks voor de uitleg. De opties worden nu duidelijk.

Is de optie met de triple LNA beter dan LNA icm FA filter?

En er is geen speciaal LNA voor 1090mhz toch? Omdat je filter gebruikt versterkt hij alleen 1090mhz.

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:01
Remco Tr schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:19:
Thanks voor de uitleg. De opties worden nu duidelijk.

En er is geen speciaal LNA voor 1090mhz toch? Omdat je filter gebruikt versterkt hij alleen 1090mhz.
Er is wel een speciaal filter voor 1090Mhz: https://www.vandijkenelek...lna-bias-tee-powered.html

:P

• slb

slb

Bwoah......

>:)
Remco Tr schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:19:
Nee, maar het is wel een goedkopere oplossing om toch net wat meer uit het beschikbare signaal te halen.

Door de insertion loss van het FA filter (2-2½dB) vallen de zwakste signalen weg voordat ze bij de LNA aankomen. Om dat te kunnen compenseren zou je de LNA (NF@1GHz <1dB) aan de antenne kunnen hangen en daarachter het filter, MAAR dan kun je geen Bias Tee als voeding gebruiken (FA is kortgesloten voor gelijkstroom).

Bovendien zou de versterker overstuurd kunnen raken door sterke signalen in de buurt (FM, DAB, DVB, GSM etc). Beste is dus LNA met hoge lineariteit en NF<1dB (@1GHz).
Als je zoekt op Ultra Low Noise High linearity LNA vind je er wel een paar.
bijvoorbeeld zoiets of zoiets. Specs op Aliexpress moet je met een korreltje zout nemen.

De Triple Filter LNA zal iets beter presteren, maar het verschil is niet enorm. (diminishing returns)
Een filter is niet altijd perfect, behalve de insertion loss heeft een filter een bepaalde bandbreedte, steilheid en outer band rejection. Een 1090MHz filter met een wat bredere bandbreedte zal signalen van 960MHz minder dempen dan misschien gewenst en zal dus ook deze signalen versterken. Bovendien kan het buiten de gefilterde band nog frequenties hebben die minder onderdrukt worden.

Gebruiksklare LNA's voor 1090MHz bestaan, maar daar zitten altijd filters in. Bijv. Uputronics of de RTL-SDR
Of als je wat meer te besteden hebt deze van Kuhne.

De term LNA is wat verwarrend het wordt ook gebruikt om geïntegreerde versterkerschakelingen (IC's) mee te duiden die in de antenneversterkers zitten.

prompt $p $g

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:39

franssie

Save the albatross

Leuk topic, het RTL topic kende ik wel maar deze had ik gemist.

Ik feed nu naar Flightaware maar ik vraag mijzelf af waarom ik dat doe. Ik heb er zelf weinig aan en als ik een vlucht wil zien kijk ik op adsb-exchange du sdat ga ik omzetten.
Maar iets anders - heeft iemand hier ervaring met het plotten van inkomende vliegtuigen? Dus zoals AIS in de scheepvaart werkt, dat ik een melding krijg als er een bepaalde registratie mijn eigen "CTR" binnenvliegt? Zou wel leuk zijn voor fotografie om dat net even een paar minuten eerder te weten dan dat ik het hoor met mijn oren want dan ben ik vaak te laat (ok, altijd). Idealiter koppel ik dat aan een GNSS (GPS) ontvanger maar statisch op mijn vaste locatie zou al een goed begin zijn.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Heb nu allerlei feeders draaien via Raspbian image op RPi 3.
Echter komt er bij AirNav Radarbox alleen maar gele blokjes (No Data) terwijl de vliegtuigen gewoon te zien zijn via Radarbox.
Wat moet ik doen om groene blokjes bij Radarbox te krijgen??

EDIT: En vaak floept mijn MLAT ook ineens weg, terwijl die gewoon op de Pi aanstaat...... :?
Zie ook onderstaande screenshot:

[Voor 6% gewijzigd door PeaceFreak op 15-10-2020 19:26]

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee