• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-06 23:08

slb

Bwoah......

PeaceFreak schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:03:
Heb nu allerlei feeders draaien via Raspbian image op RPi 3.
Echter komt er bij AirNav Radarbox alleen maar gele blokjes (No Data) terwijl de vliegtuigen gewoon te zien zijn via Radarbox.
Wat moet ik doen om groene blokjes bij Radarbox te krijgen??

EDIT: En vaak floept mijn MLAT ook ineens weg, terwijl die gewoon op de Pi aanstaat...... :?
Zie ook onderstaande screenshot:

[Afbeelding]
@PeaceFreak: Don't worry.
Die gele blokjes zijn veroorzaakt door een storing (14-10 en 15-10) bij Radarbox.
Als je naar de top van NL feeders kijkt, zie je ook overal gele blokjes.

Wat soms helpt om de MLAT weer aan de praat te krijgen is de locatie op de website invoeren. Dat doe je door te klikken op 'edit' naast je woonplaats en je exacte coordinaten invoeren.

Dat kun je grofweg doen, daarna verschijnt er een satelietbeeld en als je inzoemt en het bolletje op de plek waar je antenne staat zet (inzoomen en schuiven met de kaart), wordt de exacte locatie opgeslagen.

Daarna de hoogte van (de voet van) de antenne in meters boven de zeespiegel (ASL) invullen.

Als je de hoogte niet weet, kun je deze vinden met de AHN hoogtekaart; adres en woonplaats invullen, inzoomen en klikken op het punt waar je de hoogte van wilt weten.

[Voor 9% gewijzigd door slb op 16-10-2020 14:15. Reden: plaatje]

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

Had je op de Pi in /etc/rbfeeder.ini de coordinaten en hoogte (zzz in meters ASL) ingevuld?

code:
1
sudo nano /etc/rbfeeder.ini

onder "sn=EXTRPI000nnn"
lat=xx.xxxxxx
lon=yy.yyyyyy
alt=zzz

[mlat]
autostart_mlat=true

code:
1
sudo systemctl restart rbfeeder

prompt $p $g

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:32

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Even een algemeen vraagje over de Pi 3 B.
Ik krijg steeds de melding "Low voltage warning" en een paar uur later ligt mijn feed er weer uit.
Ik heb al diverse usb voedingen geprobeerd van meer dan 2A, maar nog steeds die error.

Wat gebruiken jullie voor een Raspberry Pi voeding, die wel stabiel werkt?
Voor de rest lopen de feeds prima op mijn Pi, op soms een power probleempje na dan...

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
PeaceFreak schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:46:
Even een algemeen vraagje over de Pi 3 B.
Ik krijg steeds de melding "Low voltage warning" en een paar uur later ligt mijn feed er weer uit.
Ik heb al diverse usb voedingen geprobeerd van meer dan 2A, maar nog steeds die error.

Wat gebruiken jullie voor een Raspberry Pi voeding, die wel stabiel werkt?
Voor de rest lopen de feeds prima op mijn Pi, op soms een power probleempje na dan...
De officiële Pi voeding geeft 5,1V terwijl de meeste USB micro adapters 5V leveren. Dat heeft een aantal mensen geholpen. Vreemd eigenlijk dat dat nodig is, je zou het een ontwerpfout kunnen noemen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:06

franssie

Save the albatross

@PeaceFreak Ik heb een powered hub die zowel de rPi als de USB stick voedt.
Deze: pricewatch unsorted: LogiLink UA0125 USB-Hub (10-Port, USB 2.0) schwarz

Dus de hub voedt de rPi met een USB kabel naar de voedingspoort, maar de USB kabel van de bub zit ook in de rPi voor de data. WiFi stick en RTL Stick zitten in de hub.
Werkt hier stabiel.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

franssie schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:05:
@PeaceFreak Ik heb een powered hub die zowel de rPi als de USB stick voedt.
Deze: pricewatch unsorted: LogiLink UA0125 USB-Hub (10-Port, USB 2.0) schwarz

Dus de hub voedt de rPi met een USB kabel naar de voedingspoort, maar de USB kabel van de bub zit ook in de rPi voor de data. WiFi stick en RTL Stick zitten in de hub.
Werkt hier stabiel.
@franssie Kun je mij uitleggen wat je precies nodig hebt om de Pi en de RTL stick zo aan te sluiten, zodat ik die hub zou kunnen gebruiken?

Ik dacht aan een usb kabel van de hub naar de micro-usb voeding van de rPi.
Maar hoe sluit je dan de RTL stick en WiFi stick aan?
Want als ik de sticks in de hub stop, kunnen die dan wel met de rPi communiceren...? :?

EDIT: Is dit een goede/goedkope oplossing voor de rPi 3B?
https://tweakers.net/ext/...26utm_campaign%3Dtweakers

[Voor 17% gewijzigd door PeaceFreak op 20-10-2020 16:55]

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

• franssie

franssie

Save the albatross

@PeaceFreak

De setup is dus:
220V > poweradapter van de USB hub (dit is de enige die ik gebruik, dus één voeding)
De Pi voeding kabel aangesloten op de hub
De data kabel van de Hub in een USB poort van de Pi gestoken (deze is zwart dus slecht zichtbaar, maar de HUB repliceert dus de Pi poorten, maar die poorten worden niet door de Pi gevoed maar door de voeding van de hub).
Dus de wifi en ADSB stick worden (net zoals de Pi) gevoed door de hub, er lopen geen stromen door de Pi heen om de externe apparatuur te voeden op deze manier.

Niet de mooiste oplossing wellicht, maar hier werkt het.

edit: de poorten communiceren dus met de Pi via de Pi USB poort, niet de voedingspoort. Er zijn dus twee verbindingen tussen de Pi en de Hub (voeding en data).

edit2: Current Streak: 84 days (29/7/2020 - Now) en die was langer geweest als er hier geen stroomstoring was geweest toen.

[Voor 13% gewijzigd door franssie op 20-10-2020 17:09]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

@franssie Klinkt allemaal heel interessant en vrij handig gedaan.

Maar wil ook graag een betere antenne.
Ik heb nu een standaard RTLSDR antenne (zie: ).

Zijn er voor de 1090MHz ook nog redelijke binnen-antennes die beter werken dan die standaard antenne?
Mijn bereik is namelijk nu erg matig, en loopt maar tot ongeveer 70NM...

EDIT: Is dit een betere binnen antenne of is dat allemaal China-crap?
https://www.amazon.nl/YeB...nne&qid=1603206974&sr=8-1
Heb zelf nog wel een GPA-30 antenne in de tuin, echter staat deze aan de achterkant van het huis en is niet aangesloten, omdat ik niet weet hoe.
Mijn opa (ovl.) en ik zijn zendamateurs, en ik heb ook mijn luisternummer e.d. vandaar... ;)

[Voor 40% gewijzigd door PeaceFreak op 20-10-2020 17:18]

• franssie

franssie

Save the albatross

@PeaceFreak is dat zo'n antennetje met een magneetvoetje? Het wil wel eens helpen om dat ding op een fors metalen verfblik oid te zetten. Daarnaast is antennehoogte van groot belang.

1090mhz heeft een dipool lengte van ca 13 centimeter. Vaak kan je het stalen deel van de antenne eruit halen en vervangen door eentje van de juiste lengte. De spriet (13cm dus) is de ene helft van de dipool, het blik de andere helft.
https://www.hamradiosecrets.com/antenna-calculator.html freq is 1090 mhz

edit:// voor ontvangen is afstemming van de antenne minder van belang dan bij zenden (maar dat weet je nog van je examen) dus je kan die GPA voor de grap aansluiten al loop je dan wel een risico dat er teveel volt richting je ontvanger gaat en deze zwaar overstuurt of erger.

[Voor 21% gewijzigd door franssie op 20-10-2020 17:22]

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

franssie schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:18:
@PeaceFreak is dat zo'n antennetje met een magneetvoetje? Het wil wel eens helpen om dat ding op een fors metalen verfblik oid te zetten. Daarnaast is antennehoogte van groot belang.

1090mhz heeft een dipool lengte van ca 13 centimeter. Vaak kan je het stalen deel van de antenne eruit halen en vervangen door eentje van de juiste lengte. De spriet (13cm dus) is de ene helft van de dipool, het blik de andere helft.
@franssie
Jup is eentje met magneetvoet.
Dus eens kijken wat ik daarmee al zou kunnen.
Heb achter in de tuin nog wel een Fritzel GPA-30 antenne in de mast staan, maar die is niet aangesloten, en eerlijk gezegd, weet ik ook niet hoe..
Kan er zelf ook niet bij, hebben geen ladder van 4-5 meter...
Ik ga eerst maar even die hub bestellen, vrij prijzig maar wel benodigd om de hobby feed door te zetten denk ik.

• franssie

franssie

Save the albatross

@PeaceFreak probeer eerst maar eens dat ding hoog te zetten op iets van metaal, dan evt de sprietlengte aanpassen.
Wil je andere antennes gaan aansluiten (en in mijn eddit hierboven denk ik dat de GPA te groot is) dan is je zoekterm op ebay 'pigtial' - dat zijn de verloopjes van je SMA (er zijn er 4) naar je andere antenne kabel (PL of N of BNC etc).

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

franssie schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:29:
@PeaceFreak probeer eerst maar eens dat ding hoog te zetten op iets van metaal, dan evt de sprietlengte aanpassen.
Wil je andere antennes gaan aansluiten (en in mijn eddit hierboven denk ik dat de GPA te groot is) dan is je zoekterm op ebay 'pigtial' - dat zijn de verloopjes van je SMA (er zijn er 4) naar je andere antenne kabel (PL of N of BNC etc).
Oke Frans, ga ik doen.
Ik ga nu even de hub bestellen, en dan aansluiten.

Heel erg bedankt voor de informatie, en dat geld ook voor @Saturnus .
Dit houdt de radiohobby voor mij wel levend ;)

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Wat goed helpt om je ontvangst te verbeteren is een cavity filter. Hier 2KM verderop staat een digitenne mast en zonder filter ontvang ik zo goed als niks.

Ik gebruik een cavity filter icm een oranje Flightaware stick. Het cavity filter is gemaakt door Dolf van Delft (PA2DOL). Ik weet niet of hij ze nog steeds maakt, maar zo’n ding helpt pas echt om sterke signalen weg te filteren.

Voor gebruikers van de blauwe Flight-Aware stick: De ingebouwde LNA zit vóór het het filtercircuit, dus met harde signalen loop je alsnog het risico dat de zaak overstuurd wordt.

Ik gebruik een oranje stick van Flightaware icm een Flightaware buitenantenne (klik)

• franssie

franssie

Save the albatross

@Zerobase ik kan ze niet vinden, dus deze maar eens besteld (voor het geld de gok waard en de filterwaardes in de review geven hoop). Nu heb ik wel ergens een simpele analyzer liggen, een kijken wat die zegt.

edit: nu nog beter met link :+
https://nl.aliexpress.com/item/1005001360176475.html

[Voor 17% gewijzigd door franssie op 20-10-2020 18:28]

• slb

slb

Bwoah......

PeaceFreak schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:13:
@franssie
Maar wil ook graag een betere antenne.
Ik heb nu een standaard RTLSDR antenne (zie: [Afbeelding]).

Zijn er voor de 1090MHz ook nog redelijke binnen-antennes die beter werken dan die standaard antenne?
Mijn bereik is namelijk nu erg matig, en loopt maar tot ongeveer 70NM...

Mijn opa (ovl.) en ik zijn zendamateurs, en ik heb ook mijn luisternummer e.d. vandaar... ;)
De lengte van de straler is te lang, die moet je iets inkorten naar ¼ golf (=300/1090/4= 6,9 cm). Let op: er zit nog een deel van de antenne in de voet.
ALs je een NanoVNA hebt kun je de antenne exact op de juiste maat afknippen.
Ook even op een metalen plaat/ondergrond zetten, bijv soepblik o.i.d.

Rondom de antenne moet zeker 50cm vrij zijn.

Je kunt ook een spider (¼ golf GP) van een stuk coax maken.
Of een Cantenne, die doet het ook goed en is leuk om te maken.

Er zijn ook van die kant en klare printplaatantennetjes met LNA (en soms zelfs filtering), daarvan is het altijd maar afwachten van wat je krijgt en kun je bijvoorbeeld dit verwachten.

Een andere iets duurdere, maar betaalbare optie is een Vinnant antenne van Stanislav Palo. Deze Slowaakse antennebouwer maakt voor een heel schappelijke prijs goede antennes. Ook rekent hij de werkelijke verzendkosten.

De FE1090 (Five Eights= 5/8) is een compacte antenne (30cm hoog) die evt ook buiten geplaatst kan worden (uiteindelijk ga je daar toch naar toe :P ). Hij is er met N- of F-connector.
Op je huidige dongle zul je wel een verloopadapter/pigtail van MCX naar iets anders (SMA/BNC/F/N) moeten hebben om de coaxkabel op je huidige dongle aan te sluiten.

Zelf heb ik recent de FE1090-P bij hem besteld en ik was € 29,99 kwijt INCL verzendkosten.

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

Zerobase schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:40:
Wat goed helpt om je ontvangst te verbeteren is een cavity filter. Hier 2KM verderop staat een digitenne mast en zonder filter ontvang ik zo goed als niks.
Cavity filters werken goed, maar zijn prijzig en het afstellen kan ook lastig zijn. Wanneer ze te smalbandig zijn kan de doorlaatfrequentie door grote temperatuursverschillen verschuiven, dus ze moeten goed ontworpen en afgeregeld zijn. Sysmocom maakte ze ook, maar volgens de website zijn ze out of stock.

Wat in mijn ervaring net zo goed (en soms zelfs beter) werkt is de RTL-SDR triple Filter LNA. door het hoogdoorlaatfilter voor de preamp wordt er al een hoop afgevangen. Daarna gaat het signaal door nog twee SAW-filters en nog een versterker.

[Voor 5% gewijzigd door slb op 21-10-2020 19:56]

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

franssie schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:18:
@PeaceFreak
Hmmz, niet helemaal goed; de spriet is wel de helft van een dipool, maar de totale dipool is een halve golflengte. De spriet is dus de helft van de helft van de golflengte oftewel ¼.

Golflengte (λ) is de lichtsnelheid (ca 300.000.000 m/s) gedeeld door de frequentie (Hz).
λ=c/f
Het rekent het makkelijkst in MHz. Dan wordt de formule:
λ = 300/freq (MHz). Bij 1090MHz is de golflengte dan λ = 300/1090 = 0,275 meter oftewel λ=27½cm.
Een ½ golf (λ/2) is dan 13,75 cm, een ¼ golf (λ/4) is 6,88 cm.

Een dipool bestaat uit twee elementen van ¼ golf, die samen een ½ golf beslaan.

Er bestaan verschillende halve golf antennes; eindgevoed, halve golf dipool en GP (groundplane, spriet met zijradialen).

De impedantie van de stick is 50 of 75 ohm, nu luistert dit bij ontvangst niet zo nauw, maar een eindgevoede antenne heeft een te hoge impedantie.
Een halve golf dipool heeft een impedantie van ongeveer 70 ohm.
Bij een GP is de impedantie afhankelijk van de hoek van de zijradialen t.o.v. de straler en varieert tussen de 32 en 70 ohm.

De spriet kan dus het best worden ingekort naar ¼ golf, oftewel 6,9 cm en op een plaat met een diameter van ca 13 cm diameter (groter/kleiner is niet zo erg).

Andere mogelijkheid is de spriet 17,2cm te maken, dan is het een 5/8 golf.

[Voor 3% gewijzigd door slb op 21-10-2020 19:54]

prompt $p $g

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Nog even een homebrew vraagje.
Welke connector zit er aan de magneetantenne die bij die RTL-SDR stick zit?

Ben van plan een gp'tje te brouwen maar hoe connect ik die aan de usb stick?
Welke adapter is dat? En zijn die connectors los te koop, zodat ik die aan de ground plane kan solderen...?

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-06 05:17
PeaceFreak schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:47:

Welke adapter is dat? En zijn die connectors los te koop, zodat ik die aan de ground plane kan solderen...?
De connector is sma denk ik, maar ik zou er geen geld aan uitgeven.
Beter gewoon een goede antenne via hier bijvoorbeeld : https://vinnant.sk/store?...&productlist-itemcount=20

Kabel zou ik aircell of ecoflex nemen, met bijbehorende connectoren.
Je verliest anders zoveel door slechte kabel, @slb kan je daar wel meer over vertellen en anders zeker in dit of rtl-sdr topic terug te vinden. Bij Hamshop.nl kan je meen ik ook op maat bestellen met connectoren. Antenne buiten (en zo hoog mogelijk) plaatsen geeft je sowieso nog meer resultaat.

• slb

slb

Bwoah......

PeaceFreak schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:47:

Het hangt een beetje van de Stick af die je hebt, maar zoals @PVG555 al zei wordt tegenwoordig vaak een
SMA connector toegepast. Oudere modellen hebben een MCX connector. Voor beide zijn er verloopadapters verkrijgbaar.

Als je wilt experimenteren kun je evt met F-connectoren werken icm een SMA-F adapter. F connectoren zijn goedkoop en makkelijk te verwerken.

Sommigen gebruiken een SO239 voor de antenne en een PL259-SMA (of PL259-F) adapter.

Met een F-F bus (=twee keer F female) kun je ook eenvoudig een antenne maken;
voor de straler kun je een stukje 0,75-1½mm ² VD (installatiedraad, zwart) in de F-connector steken. Je kunt ook stukje coax nemen waar je de buitenmantel en braiding vanaf heb gestript.

Andere manier om een GP te maken is de coax zelf onderdeel van de antenne te maken.
Ideeën voor zelfbouw vind je bijvoorbeeld op het Flightaware Forum

Heb je langere kabels, dan moet je of goede verliesarme coax nemen, of een LNA (versterker) bij de antenne plaatsen. Hoe langer je kabel, hoe groter het verlies.

Edit:
Bij H.O. Veenstra kun je ook je coaxkabel en connectoren kopen en gratis laten confectioneren (solderen).

M&P Ultraflex 7 is met €1,90/m betaalbaar en heeft zeer goede specs (attenuation ca 0,2dB/m@1090MHz)

[Voor 13% gewijzigd door slb op 08-11-2020 03:21]

prompt $p $g

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Dank jullie voor de informatie.
Ik was van plan een simpele ground plane te maken met als basis zo'n SO239 adapter.

Zie dat op het FlightAware zelfbouw forum (https://discussions.fligh...ennas-for-beginners/16348) ook daarover wordt gesproken.
Nogmaals dank!

• slb

slb

Bwoah......

Heb je deze constructie al overwogen?
Een pigtail SMA-F en twee plaatringen, heel simpel en geen soldeerwerk nodig.

Of deze wat stukjes koperdraad, tieraps en hotglue/siliconenkit om het waterbestendig te maken.

Hoe dikker de straler (rechtopstaande deel) hoe breedbandiger de antenne is, en bij ADS-B wil je zo smalbandig mogelijk zijn.

De ground plane (GP) overigens is niet de beste antenne voor lange afstand ADS-B vanwege het stralingspatroon (zeg maar ontvangstgebied), vooral wanneer deze antenne hoog geplaatst is.
Wanneer de antenne lager geplaatst is en de horizon is geblokkeerd door obstructies, kan de GP juist de meest geschikte antenne zijn. Het stralingspatroon om een antenne ziet eruit als een donut (waar de antenne door het gat prikt). Bij de 1/4λ GP ziet de donut als je deze zijdelings doorsnijdt uit als 2 cirkels. Bij 5/8λ, .64λ en collineaire antennes is deze donut platter en 'kijkt' de antenne meer naar de horizon.
De λ/4 GP kijkt wat meer omhoog.

[Voor 12% gewijzigd door slb op 08-11-2020 17:33. Reden: aanvulinkje]

prompt $p $g

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

slb schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:26:
Heb je deze constructie al overwogen?
Een pigtail SMA-F en twee plaatringen, heel simpel en geen soldeerwerk nodig.

Of deze wat stukjes koperdraad, tieraps en hotglue/siliconenkit om het waterbestendig te maken.

Hoe dikker de straler (rechtopstaande deel) hoe breedbandiger de antenne is, en bij ADS-B wil je zo smalbandig mogelijk zijn.

De ground plane (GP) overigens is niet de beste antenne voor lange afstand ADS-B vanwege het stralingspatroon (zeg maar ontvangstgebied), vooral wanneer deze antenne hoog geplaatst is.
Wanneer de anten9ne lager geplaatst is en de horizon is geblokkeerd door obstructies, kan de GP juist de meest geschikte antenne zijn. Het stralingspatroon om een antenne ziet eruit als een donut (waar de antenne door het gat prikt). Bij de 1/4λ GP ziet de donut als je deze zijdelings doorsnijdt uit als 2 cirkels. Bij 5/8λ, .64λ en collineaire antennes is deze donut platter en 'kijkt' de antenne meer naar de horizon.
De λ/4 GP kijkt wat meer omhoog.
Dat is inderdaad een goed idee.
Ikzelf zat aan zoiets te denken (https://discussions.fligh...nas-for-beginners/16348/8).

Wel een fijn topic aldaar! Thanks!

EDIT (maandag 09-11):
Ik heb zo'n aliexpress dongle met MCX-aansluiting.
Hoe krijg ik die naar een SMA-aansluiting???
Bestaat er bijv. een MCX naar SMA adapter? (Ben zelf even aan 't kijken op ali)

[Voor 5% gewijzigd door PeaceFreak op 09-11-2020 21:07. Reden: Zie EDIT.]

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Sorry voor de bump, maar ik zit nog even met een probleempje.
De RPi wordt nu wel flink warm, en valt om de ± 2 dagen weg.
Dan moet ik het hele gebeuren weer even aan en uitzetten...

Ik heb de code van deze pagina gebruikt in de terminal: https://raspberrypi.stack...ian-detects-under-voltage

Dan geeft ie bij mij aan 0x50000.
Dus under-voltage en throttled...

Ik gebruik al een x aantal weken die logilink hub...
Weet een van jullie hoe dat dan als nog kan komen?
Is namelijk wel vervelend, steeds rebooten...

• slb

slb

Bwoah......

Welke voeding gebruik je?
Pi is best wel gevoelig voor lagere spanning. Als de Pi warm wordt, verergert dit.
Welke behuizing/koeling?

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

PeaceFreak schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:36:
EDIT (maandag 09-11):
Ik heb zo'n aliexpress dongle met MCX-aansluiting.
Hoe krijg ik die naar een SMA-aansluiting???
Bestaat er bijv. een MCX naar SMA adapter? (Ben zelf even aan 't kijken op ali)
Sorry, de Edit had ik gemist, maar waar je beter naar kunt zoeken is een pigtail MCX-SMA.
Eeen pigtail is een verloopkabeltje. Voordeel daarvan is dat de connector een soepeler verbinding heeft met hetgeen waar de SMA op aangesloten wordt. Daardoor zal de verbinding minder snel losschieten.

EDIT:
Zoiets dus.

[Voor 7% gewijzigd door slb op 14-11-2020 21:27]

prompt $p $g

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Oke, dank je voor je reactie op de edit.
Daar ga ik eens even op googelen.

Mijn RPi 2b heeft geen koeling.
Ik zei een x posts terug dat ik een 3b had, maar die heb ik niet. Heb hier de RPi zonder wifi met quad-core processor en 1gb ram.
Dat moest de 2b dus zijn. Excuses.

Ik heb mijn RPi2B altijd in een plastic caseje zitten, echter werd die zwarte chip wel heel warm net, dus de bovenkant er voorlopig afgehaald....
Maar dan nog de undervoltage....

Ik gebruik de voeding van die hub naar de 220V-stekker.
Dezelfde opstelling als @franssie .

Dus zo (alleen een wlan stick van TP-Link ipv ETH0):

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb een van die goedkope band pass filters van Ali binnen en een SMA pigtail om deze tussen de SDR en Antenne te zetten.
Ergens gaat er iets fout (in de BPF of de kabel) maar het setje wordt super doof - dus daar moet ik aan meten (maar mijn frequentie analyzer heeft geen SMA ingang dus daar moet ik iets op bedenken). Waarschijnlijk is het filter gewoon een prutsding maar meten is weten.

@PeaceFreak heb je nu nog steeds te weinig voltage in je meldingen of is het alleen een warmte probleem?

• slb

slb

Bwoah......

Wat betreft warmte: Koop ook gelijk een heatsink setje voor de Pi 2b. Zijn zelfklevend en kosten een paar Euro.

Ik kan 3 mogelijke oorzaken bedenken;
-voedingskabel Hub ==> P
-voedingsadapter hub
-hoog stroomverbruik wifi stick (of heb je die ook aan de hub hangen?)

Waarom WLAN stick? Er zit toch al WiFi on board?

[Voor 3% gewijzigd door slb op 14-11-2020 22:57]

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

franssie schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:52:
Ik heb een van die goedkope band pass filters van Ali binnen en een SMA pigtail om deze tussen de SDR en Antenne te zetten.
Ergens gaat er iets fout (in de BPF of de kabel) maar het setje wordt super doof - dus daar moet ik aan meten (maar mijn frequentie analyzer heeft geen SMA ingang dus daar moet ik iets op bedenken). Waarschijnlijk is het filter gewoon een prutsding maar meten is weten.
In de specs staat te lezen:
Insertion Loss: <4dB

Ik vermoed dat dit zelfs wat hoger ligt. Misschien dat achter de LNA plaatsen soelaas biedt?

Edit:
Gaat je frequentie analyzer wel zo hoog? anders ff verloop SMA-BNC? die zijn over het algemeen redelijk goedkoop.

Of een (nano-)VNA, die kosten tegenwoordig ook niet zoveel meer, voor ca € 50 koop je al een leuke nanoVNA met een 4"schermpje in mooi doosje met kabeltjes en ijkplugjes..

[Voor 19% gewijzigd door slb op 14-11-2020 23:06]

prompt $p $g

• franssie

franssie

Save the albatross

@slb 4db is natuurlijk al enorm en op mijn huidige sprietantennetje had ik ook geen verbetering verwacht maar zeker geen afname van 85% (ruwe schatting op basis van ontvangen vliegtuigen en afstand).

Ik denk dat de rPi 2B geen wifi heeft (die van mij in ieder geval niet).
edit: ik denk inderdaat niet dat mijn analyzer zo hoog gaat - misschien toch eens naar het clubhuis in Hilversum op dinsdag ... EDIT2:// die gaat inderdaad maar tot 70cm

[Voor 22% gewijzigd door franssie op 14-11-2020 23:15]

• slb

slb

Bwoah......

Zou best kunnen, ik heb diverse Pi's, maar heb ze bijna allemaal bedraad aangesloten.

Hier een wat duurdere nanoVNA maar wel betere specs (to 4GHz). Maar doet eigenlijk precies hetzelfde als de goedkopere. Voor de goedkopere is er meer software verkrijgbaar omdat dat een van de populairste uitvoeringen is.

prompt $p $g

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Er zit bij de RPi 2b geen WiFi onboard, daarom de wifi stick.
Ik zal kijken of ik hem bedraad kan krijgen.
Nu is de dump-1090 draaiende maar de radarbox ziet hem niet.
Krijg de error op de RPi als volgt:

code:
1
2
3
4
5
[2020-11-15 17:55:25]  Starting RBFeeder Version 0.3.5 (build 20200727132301)
[2020-11-15 17:55:25]  Using configuration file: /etc/rbfeeder.ini
[2020-11-15 17:55:25]  Network-mode disabled. Using local dongle.
usb_claim_interface error -6
rtlsdr: error opening the RTLSDR device: Device or resource busy

[Voor 4% gewijzigd door PeaceFreak op 15-11-2020 17:58]

• franssie

franssie

Save the albatross

@PeaceFreak dus et de voeding-hub constructie die ik ook gebruik ziet jouw rPi de stick niet meer? Of bedoel je met 'dump-1090' dat deze wel data geeft maar Radar Box deze niet kan inlezen?

[Voor 4% gewijzigd door franssie op 15-11-2020 18:25]

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

franssie schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:23:
@PeaceFreak dus et de voeding-hub constructie die ik ook gebruik ziet jouw rPi de stick niet meer? Of bedoel je met 'dump-1090' dat deze wel data geeft maar Radar Box deze niet kan inlezen?
Nee de pi ziet de stick wel op het standaard 192.168.x.x en 8080 maar Radarbox kan ze waarschijnlijk niet inlezen.
Radarbox geeft mij al 24 uur offline aan, terwijl de stick gewoon blijft ontvangen (zoals ik zie op 192.168.x.x. en poort 8080).

En inderdaad heb ik nu dezelfde voeding-hub constructie als jij.

EDIT: Ook Flightaware ziet mijn stick gewoon wel...

[Voor 4% gewijzigd door PeaceFreak op 15-11-2020 18:49]

• franssie

franssie

Save the albatross

@PeaceFreak ah ok - dus de hardware werkt en de core van de software dus ook.
Dus als Flightaware wel een feed krijgt en radarbox niet dan moet het wel een rechten probleem zijn. Ik heb wel eens gelezen dat FLightaware en FR24 soms geintjes uithalen om je feed te kapen dus wellicht is dat het geval. Ik neem aan dat je (net als ik) een Flightaware image draait? Ik moet er zelf nog eens induiken om met de ADSB-Exchange versie te draaien. Misschien dat ik dan een tweede rPi inzet om de andere feeds te regelen (die ik wil gaan inrichten voor AIS Scheepvaart).

Maar uiteindelijk is mijn Linux kennis te beperkt om uit te vogelen waar het fout gaat.

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

@franssie Oke dan hoop ik dat het een rechten probleem is.
Ik heb gewoon de standaard Raspbian draaien met allerlei feeders, als beschreven in deze post: slb in "ADS-B receiver topic" .

Ik ga zelf nog even op onderzoek uit.
In ieder geval bedankt voor je hulp.

EDIT: Heb de WiFi stick er uit en de ETH0 er in, echter geen soelaas mbt de lov voltage warning...
Ook al een andere Micro-USB kabel, ook geen resultaat... Ja de low voltage warning. :/

Het is gelukt met rbfeeder.
Ik heb de volgende code toegevoegd aan rbfeeder.ini:

code:
1
2
3
4
5
6
[client]
network_mode=true
[network]
mode=raw
external_host=127.0.0.1
external_port=30005

[Voor 40% gewijzigd door PeaceFreak op 15-11-2020 20:07]

I.p.v. met coaxkabels en F-connectors te gaan werken, ga ik denk ik maar een SMA - SMA kabel door het dak voeren. Levert minder connectors op en ik hoef niet zelf connectors op een coax-kabel monteren.
En zo'n SMA-connector is nauwelijks groter dan de dikte van een coax kabel.

Ik zie er alleen nog niet echt naar uit om een gat in het dak te boren...

[Voor 10% gewijzigd door Piet91 op 26-11-2020 15:20]

• slb

slb

Bwoah......

Qua beklimmen, uitvoeren of angst voor lekkage?

Dakpan naar omhoog schuiven (en goed vastklemmen zodat hij niet opeens naar beneden komt glijden) of wegnemen, dan met dunne, lange boor (5 a 6 mm) gaatje boren halverwege de plek waar de dakpan zat.
Neem ook een vegertje mee om het stof weg te vegen.
Je zult zien dat het onder de pan kurkdroog (en stoffig) is (en er dus geen water terecht komt), dus je geen angst hoeft te hebben voor lekkage

Daarna evt van binnen naar buiten gat groter boren, want het gat zal uiteindelijk toch >8mm moeten zijn (dus waarschijnlijk 10mm) om de SMA-plug door te kunnen voeren.... Niet teveel kracht zetten anders kunnen binnen de stukken eraf springen.
Waar de kabel het dak ingaat wat schuim + tape oid om de kabel heen wikkelen zodat het gat afgesloten is tegen vuil/ongedierte.

Als je pech hebt kom je met de boor op een gording (balk in het dak) of (metalen) stud (waar gipslaat tegenaangeschroefd is) terecht en moet je schuiner of 10cm verderop het gaatje boren.

prompt $p $g

• franssie

franssie

Save the albatross

En als je toch bang bent voor tocht of lekkage afdichten met Sikaflex.

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:26
Ik heb nog een flightaware filter liggen. Als iemans interesse heeft. PM

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Is er hier trouwens iemand die een database heeft met historische gegevens? Ik zoek een vlucht van een traumaheli (PH-MMT) op een bepaalde dag/tijd van een paar jaar terug

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:07
Sinds een maandje ook aan het spelen met een ADS-B receiver. begonnen met een kleine antenne, maar inmiddels de Flightaware antenne gekocht. Helaas heb ik nog geen manier om deze buiten te plaatsen dus heb ik deze op hoog in de nok op zolder geplaatst. Verder gebruik ik de PiAware SD card image (https://flightaware.com/adsb/piaware/build). Inmiddels stuur ik data naar Flightaware, FR24, ADS-B Exchange, Radarbox24 en Planefinder. https://bit.ly/33Mlrwo

Tevens heb ik de standaard pagina van piAware wat aangepast zodat ik een wat meer totaaloverzicht heb.

Het blok linksonder heb ik zelf met Python gebouwd. Alle vluchten die ik ontvang sla ik op in een SQLite database. Op basis hiervan kan ik zelf wat analyses uitvoeren.

Wanneer is vluchtnummer KLM39N (Amsterdam - Billund) op mijn receiver ontvangen:

En op welke vluchten is toestel met hex 485260 ingezet:

En zo zijn er natuurlijk allerlei leuke query's die je kan draaien.
Eens kijken wat ik er in de toekomst nog meer mee kan :-)

• franssie

franssie

Save the albatross

@ytr81 leuk gedaan! Opo zich zou je daarmee leuke alerts kunnen instellen voor bijzondere toestellen (al dan niet millitair) om te fotograferen etc.

• ytr81
franssie schreef op zondag 6 december 2020 @ 23:18:
@ytr81 leuk gedaan! Opo zich zou je daarmee leuke alerts kunnen instellen voor bijzondere toestellen (al dan niet millitair) om te fotograferen etc.
Thanks. Daar heb ik al klein beetje mee zitten experimenteren. Lifeliners, politie en wat militaire toestellen heb ik een alert op wat naar Twitter post (https://twitter.com/fwolfheze) Meeste werk zat hem overigens in de Python Twitter library werkend krijgen. :X

• slb

slb

Bwoah......

ytr81 schreef op zondag 6 december 2020 @ 23:06:
Sinds een maandje ook aan het spelen met een ADS-B receiver. begonnen met een kleine antenne, maar inmiddels de Flightaware antenne gekocht. Helaas heb ik nog geen manier om deze buiten te plaatsen dus heb ik deze op hoog in de nok op zolder geplaatst. Verder gebruik ik de PiAware SD card image (https://flightaware.com/adsb/piaware/build). Inmiddels stuur ik data naar Flightaware, FR24, ADS-B Exchange, Radarbox24 en Planefinder. https://bit.ly/33Mlrwo

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welcome to the club :*)
Mooie aanpassingen ook!

Helaas niet echt een hele optimale situatie voor een antenne, maar een stuk beter dan een (verkeerde) kleine antenne. Zo te zien zit de antenne rechtstreeks tegen een gipsplatenwand (met metalstuds?) geschroefd.

Objecten dichtbij een antenne beïnvloeden de ontvangst, als je wat afstand kunt creëren tussen wand en antenne zal dat waarschijnlijk een positieve uitwerking hebben op de ontvangst. Misschien dat je met wat plankjes/blokjes of beugels kunt realiseren.

Andere mogelijkheid is de antenne met een paar tie-wraps op/tegen de zwarte PP-buis vastzetten, want polypropyleen heeft veel minder effect op de ontvangst dan de wand.

Of de houtjes-touwtjesmethode; de antenne met een touwtje aan de witte aftimmering bij de nok hangen, zal er wat knullig uitzien, maar waarschijnlijk wel betere resultaten geven. In ieder geval een stuk makkelijker en minder gevaarlijk dan het dak op.

prompt $p $g

• ytr81
slb schreef op woensdag 9 december 2020 @ 00:51:
[...]

Welcome to the club :*)
Mooie aanpassingen ook!

Helaas niet echt een hele optimale situatie voor een antenne, maar een stuk beter dan een (verkeerde) kleine antenne. Zo te zien zit de antenne rechtstreeks tegen een gipsplatenwand (met metalstuds?) geschroefd.

Objecten dichtbij een antenne beïnvloeden de ontvangst, als je wat afstand kunt creëren tussen wand en antenne zal dat waarschijnlijk een positieve uitwerking hebben op de ontvangst. Misschien dat je met wat plankjes/blokjes of beugels kunt realiseren.

Andere mogelijkheid is de antenne met een paar tie-wraps op/tegen de zwarte PP-buis vastzetten, want polypropyleen heeft veel minder effect op de ontvangst dan de wand.

Of de houtjes-touwtjesmethode; de antenne met een touwtje aan de witte aftimmering bij de nok hangen, zal er wat knullig uitzien, maar waarschijnlijk wel betere resultaten geven. In ieder geval een stuk makkelijker en minder gevaarlijk dan het dak op.

Ben naar aanleiding van je opmerkingen wat aan het experimenteren met de plaatsing van de antenne. Probeer het nu even zo:

let niet op de afwerking en bevestiging, dat is puur omdat ik nog wat aan het proberen ben..

Lijkt dat het wel wat uitmaakt. De piek range ligt meteen hoger nu de antenne verder van de wand staat.

Zie ook een wijziging in de range level, maar weet nog niet zo goed hoe ik dat moet interpreteren.

[Voor 14% gewijzigd door ytr81 op 11-12-2020 13:42]

• ytr81
Vandaag weer wat hobby uurtjes. Bestaand script https://github.com/kevinabrandon/AboveTustin aangepast zodat deze werkt met nieuwe piaware/dump1090-fa instanties. Script kijkt of er vliegtuigen op een vooraf gedefinieerde afstand van de receiver over vliegen (in mijn geval op 5 NM ingesteld) en post deze op Twitter met een screenshot van het vliegtuig op de tar1090 web interface.

• slb

slb

Bwoah......

ytr81 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:34:
[...]

Ben naar aanleiding van je opmerkingen wat aan het experimenteren met de plaatsing van de antenne. Probeer het nu even zo:

[Afbeelding]

let niet op de afwerking en bevestiging, dat is puur omdat ik nog wat aan het proberen ben..

Lijkt dat het wel wat uitmaakt. De piek range ligt meteen hoger nu de antenne verder van de wand staat.
...

Zie ook een wijziging in de range signal level, maar weet nog niet zo goed hoe ik dat moet interpreteren.

[Afbeelding]
Over dat laatste: de noise is naar beneden gezakt (wat gunstig is voor de ontvangst van zwakkere signalen).

Met antenneplaatsing is het altijd een beetje zoeken een paar cm verplaatsing kan al verschil maken. Het lastige bij ADS-B ontvangst is dat het sterk fluctueert dus kun je meestal het resultaat pas over een grotere periode zien. Wanneer je in een korte periode al verbetering ziet is de verbetering goed/zeer goed.

Ik zit eigenlijk te wachten op een post met resultaten/bevindingen van @Saturnus die inmiddels zijn Triple Filter LNA + BiasTee heeft ontvangen en aangesloten.

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
slb schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:00:
[...]

Ik zit eigenlijk te wachten op een post met resultaten/bevindingen van @Saturnus die inmiddels zijn Triple Filter LNA + BiasTee heeft ontvangen en aangesloten.
Haha, na nog geen 31 uur draaien. :P
Een snelle blik op de cijfers suggereert 5% meer vliegtuigen en 10% meer messages. Het lijkt vooral dat boven de 200KM afstand de dichtheid toegenomen is. Volgende week meer details.
Ik had altijd de FlightAware antenne op het dak staan. Die ging via een meter of 10 Koka 9TS coax kabel naar een raam. Daar ging de coax over in een kort stukje platte coax die weer in de FlightAware stick ging.

Daarna installeerde ik een RTL-SDR LNA direct onder de antenne, maar dit had als gevolg dat ik nul bereik kreeg. Mijn vermoeden is dat dit aan dat korte stukje platte coax ligt.
Omdat ik mijn streak niet wilde verliezen (ik zit momenteel op 1580 dagen) had ik de hele boel maar binnen achter dat raam geplaatst. Zou tijdelijke situatie zijn, maar heeft uiteindelijk bijna een half jaar zo gestaan.

Afgelopen week toch maar het dak op gegaan. Antenne met LNA op het dak, 2 meter SMA kabel gaat door het dak naar de vliering. Daar hangt de overige hardware (bias tee, FlightAware dongle en RPi).
Ook maar een stekkerdoos gemonteerd want stroom ontbrak op de vliering.

Op het dak:
FlightAware antenne with LNA by Iemand91, on Flickr

Op de vliering:
Raspberry 3 with ADS-B by Iemand91, on Flickr

Wat stats; je kunt denk ik wel zien wanneer de situatie is gewijzigd:
graphs1090 by Iemand91, on Flickr

Wat vergelijkingsmateriaal:

Tar1090 voor:
Tar1090 1 by Iemand91, on Flickr

Tar1090 na:
Tar1090 2 by Iemand91, on Flickr

Planefinder voor:
Planefinder 1 by Iemand91, on Flickr

Planefinder na:
Planefinder 2 by Iemand91, on Flickr

Radarbox voor:
Radarbox1 by Iemand91, on Flickr

Radarbox na:
Radarbox2 by Iemand91, on Flickr

Tracks van de afgelopen 24 uur, voor:
Tar1090 24 hour tracks 1 by Iemand91, on Flickr

Tracks van de afgelopen 24 uur, na:
Tar1090 24 hour tracks 2 by Iemand91, on Flickr

• slb

slb

Bwoah......

Zo... Dat scheelt aanzienlijk. #4 bij Radarbox, NICE!

Maar waarom zit de antenne niet hoger op de pijp? Er lijkt nog voldoende kabel over te zijn.
Vandaag heb ik deze kabeltjes (30cm), als je wilt kan ik er wel 1 (of evt 2) naar je (of ergens anders) toe sturen tegen kostprijs. (PB-tje)

Binnenkort 2 weken vrij dus wil ik het dak op voor een aanpassing aan mijn mast (kantelbaar maken) en vervanging van antennes.

prompt $p $g

• franssie

franssie

Save the albatross

Let wel dat elke connector verlies oplevert, dus de winst van een iets hoger geplaatste antenne kan teniet worden gedaan, maar uiteindelijk geldt het resultaat.

@slb De antenne zit niet hoger omdat het lastig is om bij te komen en bij monteren al merkte dat er toch veel beweging in de 'mast' zit. Ook bij wat wind zie ik de boel meer bewegen dan eerst.
Je creëert toch een behoorlijk moment bij zo'n lange mast.

Ik ga dit nog even aankijken, maar als ik het niet (meer) vertrouw ga ik mogelijk weer terug naar de oude PVC buis die iets korter was. Helaas zit de onderkant van de antenne dan wel net onder de nok.
Dus zoals het eerst was: https://www.flickr.com/ph.../album-72157675511065535/

Moet denk ik de fan ook wel in de RPi case plaatsen, want ik zie dat de CPU temperatuur ook flink gestegen is. (geen wonder; eerst lag de RPi open op een stenen vensterbank, nu in een gesloten plastic case.

[Voor 21% gewijzigd door Piet91 op 16-12-2020 14:02]

• slb

slb

Bwoah......

franssie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:52:
Let wel dat elke connector verlies oplevert, dus de winst van een iets hoger geplaatste antenne kan teniet worden gedaan, maar uiteindelijk geldt het resultaat.
True, maar in dit geval zit het kabeltje na een LNA waardoor de zwakste signalen zo versterkt zijn dat het verlies in de connectoren te verwaarlozen is/geen rol meer speelt. Het signaal ligt boven de ruisdrempel van de ontvanger. Het aantal connectoren blijft ook gelijk, er komt alleen een extra stukje coax tussen.

@Piet91 Ik heb erg goede ervaring met passief gekoelde behuizingen voor de Pi(4), maar als je wifi gebruikt kan een metalen behuizing tegenwerken. Flinke koelblokjes zijn bij de Pi3 ook efficiënt.

Wat is het materiaal van de pijp? Als het niet te lastig gaat zou ik de antenne toch hoger plaatsen of de pijp iets inkorten (de dikke pijp zal meer windlast veroorzaken dan de dunne spriet). Ik kan niet goed inschatten hoe sterk de beugel aan de onderkant is, maar als je op een of andere manier een (of meerdere) driehoek(en) kunt maken (bijvoorbeeld dmv tuidraadjes) wordt het een stuk steviger.
Misschien leuk projectje voor in de lente/zomer, want voorlopig draait het toch zeer goed?
Liefst de voet van de antenne wel iets boven de nok uit laten steken, want dat scheelt aanzienlijk.

Ik zit met een flat achter mijn huis die in de Fresnel zone zit, gelukkig wordt deze deze flat in Q1 2021 gesloopt en komt er lagere nieuwbouw voor in de plaats.

Algemene tip: Voor ADS-B antennes kun je naar bevestigingsoplossingen voor satellietschotels kijken; die moeten een flinke windlast kunnen verdragen. Een kleine schotel vangt vele malen meer wind dan een spriet en de gemiddelde schotel heeft al gauw een diameter van 60cm.

prompt $p $g

• franssie

franssie

Save the albatross

@slb ik had over de LNA heen gelezen.
@Piet91 voor stijfheid (want het zwakke punt is denk ik de bevestiging onderaan) kan je er ook aan denken om het mastje te tuien (zoals de stagen op een zeilboot boor stevigheid zorgen).En inderdaad, sat schotel spul is berekend op hoge windlasten.

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Heb ik eindelijk dump1090 werkend gekregen op mijn Pi, is er in de wijde omtrek geen vliegtuig te bekennen :/

• franssie

franssie

Save the albatross

@_Eend_ wat is je locatie dan grofweg? Ik zie er toch nog wel een paar met mijn binnen antenne.

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

@franssie Omgeving Amersfoort. Ik zie net 1 vliegtuig, maar als ik op de gewone site kijk zie ik ook nauwelijks vliegtuigen in de omgeving.

• franssie

franssie

Save the albatross

@_Eend_ en als je uitzoomt? Ik ben QTH Muiden dus dat scheelt niet heel veel hemelsbreed, mijn antenne staat op een meter boven water en ik zie toch wel 20 vliegtuigen met positie (ontvang er 27)

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

@franssie Ik zag net 3 privejets, maar die vlogen allen tussen 22.000 en 44.000 voet.

Het zal waarschijnlijk aan mijn setup en locatie liggen, die zijn niet ideaal. Ik woon op de begane grond in een redelijk drukke en volgebouwde straat, en het goedkope DVB-T stickje met bijgeleverde antenne zullen ook niet zo denderend zijn voor de ontvangst.

Ik heb er denk ik iets te veel van verwacht, in mijn oude huis ontving ik veel meer vliegtuigen, maar daar stond ie op 4 hoog met maar weinig gebouwen/huizen in de buurt die hoger waren. Volgend jaar maar eens gaan kijken naar een andere antenne en een ander huis (dat laatste niet alleen maar omdat ik weinig kan ontvangen hier :P )

• slb

slb

Bwoah......

@_Eend_ Lengte van het antennetje al aangepast? Kan weer iets verbetering geven....

Bij Stanislav palo kun je betaalbare ADS-B antennes vinden.

prompt $p $g

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

@slb Nog niet, heb hem wel zo hoog mogelijk gezet, maar dat had ook niet veel effect. Van het weekend nog even wat dingen uitproberen.

En ik bedenk me nu dat ik misschien nog ergens een antenne heb liggen.

• PVG555
Sinds gisteren plots een enorme drop in range en msg/s (minder dan 1/3 van normaal).

Eerst de stick en LNA uitgewisseld en dat gaf geen verschil, daarna een reserve antenne geprobeerd en toen kwam de boel weer tot leven.
Helaas heb ik de oude antenne voor nu even terug moeten zetten omdat ik voor de reserve nog een adapter voor de buis moet 3d-printen.

Vraag me wel af hoe dit plots is gebeurd, de oude antenne zit in een adapter (ook gemaakt met de 3d printer) ingelijmd met epoxy, er kan met geen mogelijkheid water in terecht komen.
Alles onder de antenne in de buis zelf (lna/stick) was dus ook nog helemaal droog.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat er tussen de aluminium ring en fiberglass pijpje van de antenne water is gekomen.
Hier zit wat silicone tussen vanaf de maker (Stanislav Palo FE-1090-p antenne).

Anyways, jammergenoeg slechts een 1,5 jaar meegegaan en zie weinig mogelijkheden qua reparatie.

De reserve antenne van Stanislavis Palo is jammergenoeg wel wat minder qua ontvangst (ontgaat me even welk model dit is).
Overweeg nu om een nieuwe te bestellen op https://vinnant.sk/store?...&productlist-itemcount=20

@slb heb jij nog een goede suggestie welke te nemen?

Setup is Pi4 > actieve USB-kabel (5 meter) > Noeelec stick met bias-t > rtl-sdr triple filter LNA > pigtail 30cm > antenne.

• slb

slb

Bwoah......

@PVG555 een van de COL antennes, die zijn wel wat langer dan de FE (Five Eight). Wanneer je de LNA gaat gebruiken is het natuurlijk het makkelijkst om weer dezelfde N-connector te nemen. Op de antenne zit net boven het aluminium deel een sticker met het typenr.
De type-aanduiding staat hier uitgelegd.

Het hoeft niet persé water te zijn, het kan ook een rotte (soldeer)verbinding zijn geweest.

Ik zou sowieso contact met Stanislav opnemen over het probleem. Slowakije is lid van de EU, dus misschien is er nog iets van garantie te regelen of wat korting op een nieuwe antenne.

prompt $p $g

• PVG555
@slb

Dus 1 van de COLLINEAR antennes , maakt de lengte nog veel uit (als in hoe langer hoe beter bijvoorbeeld?). Ze zijn er in er namelijk in 65, 75 of 120cm...

Ik meen wel gelezen te hebben dat de langere versies de ontvanger kunnen overbelasten zonder SAW filter.
In hoeverre de RTL-SDR triple filter daar dan tegen bestand is, is nog maar de vraag natuurlijk.

V.w.b. de oude kapotte antenne zal ik het inderdaad nog wel even aangeven bij Stanislav v.w.b. garantie.
Wat je zegt, het kan inderdaad ook een rotte (soldeer) verbinding kunnen zijn ipv water.

N-Connector zal ik op letten!

Thanks!

• slb

slb

Bwoah......

YVW.
Verschil in lengte tussen 65cm en 75cm zit hem in de lengte van de voet (alu pijp). De antenne van 120cm (/7) heeft meer elementen waaruit de antenne is opgebouwd.

Een collinear bestaat eigenlijk uit gestapelde elke keer geïnverteerde dipolen. De /5-modellen bestaan uit 5 dipolen en de /7 uit 7. Hoe meer dipolen/elementen, hoe hoger de gevoeligheid van de antenne en hoe platter de denkbeeldige ontvangst-donut. Wel wordt de bandbreedte smaller, waardoor het tunen van de antenne steeds lastiger wordt.

Triple Filter LNA heeft een hoge lineariteit, dat wil zeggen dat hij goed met sterke signalen (en zwakke) overweg kan. Hij heeft als het ware een groot ontvangststerktebereik, dus het verschil tussen zwak en sterk signaal kan erg groot zijn.

[Voor 11% gewijzigd door slb op 09-01-2021 01:21. Reden: volgorde tekst wat logischer gemaakt]

prompt $p $g

• PVG555
Zo alles is weer terug vanouds en beter(!), mast compleet gemaakt met een COL1090/5-P, en D777(had ik al) en een nieuwe Discone D130NJ. Stats zijn zeker beter dan met de FE1090-P antenne voorheen.

https://flightaware.com/adsb/stats/user/pvgeel#stats-105512

Achteraf, bleek de oude antenne het probleem niet te zijn maar de triple filter LNA van RTL-SDR die niet meer goed werkte. Dus onterecht de antenne de schuld gegeven. Toch niet helemaal de juiste diagnose gesteld destijds 8)7

Met de nieuwe RTL-SDR Triple Filter LNA i.c.m.COL1090/5-P werkt het weer goed, jammer genoeg zijn de LNA's van RTL wel bijna 2x zo duur geworden dus ik hoop dat deze langer blijft werken. :X

Nu wil alleen de Nooelec smartee nog eens vervangen met een Airspy Mini, alleen lees ik dat deze slechts 50mA bias-t heeft. Moet dan weer even gaan uitzoeken hoe ik een bias-t injector kan maken. Meen dat je dan ook een DC blocker nodig hebt om de stick niet te slopen?

Verder nog wat updates gedaan (alhoewel niet helemaal geralateerd aan dit ADS-B topic), SDR-RSPx Duo (wat een verschil is dat zeg tegenover een RTL-SDR V3 _/-\o_ ).

Nu nog even een knoop doorhakken v.w.b. een HF antenne, twijfel nog aan een mini-whip (clean ground nodig en dat maakt het lastig) of iets anders. I.v.m. plat dak en weinig ruimte voor een conventionele HF antenne gaat daar wel de voorkeer naar uit.

Deze bvb: https://www.vandijkenelek...ntenne-10-khz-30-mhz.html

@slb Heb jij al iets voor de HF band op de mast hangen? :*)

Verder wel benieuwd hoe jullie de ingestelde gain bepalen, vind het lastig inschatten wat nou juist is.

[Voor 9% gewijzigd door PVG555 op 21-02-2021 20:37]

• slb

slb

Bwoah......

@PVG Nee nog niets voor HF, maar neem tzt een magnetic loop. Voorlopig moet ik nog mijn 2 meter antenne op de mast plaatsen naast de D777 en COL1090/7-P.

Omdat ik Ziggo eruit heb gegooid en weer terug ben gegaan naar satellietontvangst, heb ik een nieuwe Wavefrontier T90 schotel gekocht. Van de oude waren alle bouten verroest dus dat was lastig met afstellen, gelukkig stond hij nog goed.

Ben nu de bedrading van de multiswitch en nieuwe LNB's aan het aansluiten. Eerst had ik de Ziggo coax op de terrestrische ingang aangesloten, maar ik denk dat ik mijn DAB antenne erop aansluit en verplaats naar een hogere plek. Ik heb nog een nieuwe discone (Sirio SD-1300N) die ik wat lager in de mast plaats (wel boven de nok van het dak uit)
SDR-RSPx Duo
Je bedoelt ws de SDRPlay RSP Duo? Ik heb zelf de RSP1A. Enige nadeel vind ik de tragere scanner in SDRUno, maar ontvangst van de luchtvaartband is wel iets beter dan de RTL-SDR V3.

Zo oud was je Triple Fliter LNA toch niet? Ik heb wel eens een DOA gehad, maar kreeg na overleg met Karl gewoon een nieuwe opgestuurd.

Voor HF zou je ook een Magnetic Loop antenne kunnen nemen. Lage ruis, redelijk compact enigszins richting gevoelig. Kant en klaar zijn ze erg aan de prijs, maar zelfbouw (met Wicu/roodkoper of Pexfit o.i.d) is redelijk goed te doen.
https://pa0fri.home.xs4al.../magnetic%20HF%20loop.htm
YouTube: MINI-WHIP ANT vs WBL-01 Active LOOP
YouTube: Review of MFJ-1886 Rx-only Antenna (#67 MFJ)
https://www.classicintern.../basis-antennes/mfj-1886/

Ik heb de Airspy mini een paar maanden gebruikt zonder biaser en dat ging gewoon goed icm Triple LNA. Je wint niet veel met Airspy vs NooElec, dat zal echt marginaal zijn.

prompt $p $g

• PVG555
@slb

Inderdaad, het is een SDRPlay RSP Duo.
Ik vind de scanner functie niet erg traag te noemen, maar wellicht dat de duo wat sneller is?

Magnetic loops ga ik ook even bekijken als optie, deze was ik nog niet tegen gekomen eerlijk gezegd.
Bedankt voor de linkjes met extra leesvoer!

De LNA was inderdaad nog niet heel erg oud, 1,5 jaar ongeveer.

Die multiswitch ziet er erg mooi uit zeg, en dat i.c.m. een verse wavefrontier T90.
Ik heb hier zelf een Triax 80cm met 4 LNB's, geen Inverto's maar weet nog dat ze er niet veel onder doen.
Ben alleen het merk even vergeten.

Ik doe niet veel meer met de satelliet, wel van plan om het weer eens op te pakken.

Maar we dweilen af van ADS-B ;-)

Airspy Mini zal inderdaad niet veel betere resultaten geven, ben ik me van bewust hoor.
Ben er ook nog niet helemaal uit of ik het wel zal doen.

Moet ook nog eens een keer het hele Gain verhaal gaan uitzoeken, want daar valt misschien nog wel wat meer te halen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Degene die GoT wil joinen op FA, meld je hier even, dan houden we het groepje persoonlijk.

• ytr81
Saturnus schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:45:
Degene die GoT wil joinen op FA, meld je hier even, dan houden we het groepje persoonlijk.
Meldt!

Heb de afgelopen weken weer de 'radar' website wat uitgebreid met statistieken. Welke vluchten pik ik het meeste op, welke toestellen etc. www.radarwolfheze.nl Zo leer je ook nog eens wat Python :+

[Voor 32% gewijzigd door ytr81 op 09-03-2021 21:43]

• franssie

franssie

Save the albatross

Waarom FA ipv ADSB-Exchange gebruiken? Ik had FA maar na een crash lijkt mij SD kaart corrupt dus zit ik aan ADSB-Exchange te denken ipv FA. Of ik maar er een p2000 station van.

• Saturnus
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:23:
Waarom FA ipv ADSB-Exchange gebruiken? Ik had FA maar na een crash lijkt mij SD kaart corrupt dus zit ik aan ADSB-Exchange te denken ipv FA. Of ik maar er een p2000 station van.
Of in mijn geval, wat ik altijd hier verkondig... :P Waarom überhaupt een image van zo'n feederpartij gebruiken? DietPi op de Pi en de rest in Docker, of op een andere pc via het netwerk. Al die softwareconflicten zijn voorbij. Ik gebruik trouwens Kingston Canvas React SD-kaarten. Die zijn iets industrieeler dan gemiddeld.

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Saturnus schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:45:
heb net als rick3ssen een request gedaan.

Nu nog een testopstelling met raspberry en de flightaware pro stick. Binnenkort de antenne naar buiten plaatsen.

[Voor 19% gewijzigd door 3ssen op 18-03-2021 12:27. Reden: syteem toegevoegd.]

• Saturnus
  • Niet online
3ssen schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:26:
[...]

heb net als rick3ssen een request gedaan.

Nu nog een testopstelling met raspberry en de flightaware pro stick. Binnenkort de antenne naar buiten plaatsen.
Toegevoegd!

• gaia18
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-10-2022
Beste mensen,
Ik ben van plan een ads-b antenne te kopen ik heb alleen geen raspberry maar wel een pc kan ik daar dan ook iets mee?
Alvast bedankt

• franssie

franssie

Save the albatross

@gaia18 Als je een linux parititie hebt (ubuntu oid) dan zou het redelijk makkelijk te installeren moeten zijn. En Raspberry draait ook gewoon linux.
Nadeel van een PC ten opzichte van een rPi is het energie verbruik.

• gaia18
Ik heb een Windows 10 pc

• franssie

franssie

Save the albatross

dump1090 lijkt wel voor windows te bestaan maar met de rest van het ecosysteem er omheen heb ik geen ervaring. Maar als je op dump1090 windows zoekt zie je wel wat verschijnen.

• gaia18
oke vedankt

• gaia18
https://www.amazon.nl/ILS...+v3&qid=1616856223&sr=8-1
deze heb ik nu maart werk niet wat doe ik fout
op de windows 10 pc

Acties:
  • +1Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Hey @gaia18

Heb je wel al de dongle aan de praat (bijvoorbeeld FM-radio of DAB ontvangst)?
Zoniet, installeer dan SDR# (SDRSharp), kun je vinden op deze pagina.

Hier heb je een beschrijving hoe je het kunt aanpakken met VRS. Er zijn ook andere mogelijkheden, maar dit werkt vrij makkelijk.

prompt $p $g

• gaia18
Fm ontvang ik met sdrharp
Nu nog VRS werken krijgen

• Saturnus
  • Niet online
@BosGnoom, heb jij net gevraagd GoT te joinen op FA?

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:59
Hoi @Saturnus , jep, dat was ik...

Heb een mini receiver staan, wou 'm graag delen...

• Saturnus
  • Niet online
BosGnoom schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 06:59:
Hoi @Saturnus , jep, dat was ik...

Heb een mini receiver staan, wou 'm graag delen...
Nice. Toegevoegd!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Piet91 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:00:
Ik had altijd de FlightAware antenne op het dak staan. Die ging via een meter of 10 Koka 9TS coax kabel naar een raam. Daar ging de coax over in een kort stukje platte coax die weer in de FlightAware stick ging.

Daarna installeerde ik een RTL-SDR LNA direct onder de antenne, maar dit had als gevolg dat ik nul bereik kreeg. Mijn vermoeden is dat dit aan dat korte stukje platte coax ligt.
Omdat ik mijn streak niet wilde verliezen (ik zit momenteel op 1580 dagen) had ik de hele boel maar binnen achter dat raam geplaatst. Zou tijdelijke situatie zijn, maar heeft uiteindelijk bijna een half jaar zo gestaan.

Afgelopen week toch maar het dak op gegaan. Antenne met LNA op het dak, 2 meter SMA kabel gaat door het dak naar de vliering. Daar hangt de overige hardware (bias tee, FlightAware dongle en RPi).
Ook maar een stekkerdoos gemonteerd want stroom ontbrak op de vliering.

Op het dak:
[Afbeelding]FlightAware antenne with LNA by Iemand91, on Flickr

Op de vliering:
[Afbeelding]Raspberry 3 with ADS-B by Iemand91, on Flickr
Dat ziet er netjes uit allemaal! :)

Hier sinds een week ook bezig met het tracken van vliegtuigjes maar ik was benieuwd wat je nu direct na de antenne hebt zitten, ik zie een rood/wit kastje maar wat is dit precies? Ik begrijp een filter maar ik kan geen soort gelijk filter vinden als ik hier op google. Of zit je filter dan in een extra behuizing voor de waterdichtheid?
Zelf ben ik al in het bezig van de rtl-sdr V3 stick en een 1090mhz 5.5db antenne die ik besteld had bij onze Chineze vrienden.

En na de het vinden van de nodige info uit dit topic en tijdens het spitten in linkjes (uit dit topic) ook een rtl-sdr lna filter besteld en ik begrijp dat jij die direct aan de antenne hebt zitten maar die ik heb besteld is nie rood/wit gekleurd :+

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • +1Henk 'm!
@the_cyberspace Dat is een Verstegen kruidenpotje dat inderdaad dient als waterdichte behuizing voor de LNA-filter die erin zit. Dat filter is namelijk niet van zichzelf waterdicht.
Hmm, mijn RPi is de afgelopen maand 2x onbereikbaar geraakt.
Gelukkig op tijd emails gekregen van de diverse sites dat de feeder eruit lag, dus mijn 'streak' blijft behouden.
De sites worden niet gefeed en de RPi is niet bereikbaar (ben vergeten om te kijken of ik 'm kon pingen)
Even rebooten (stekker eruit halen) en het is weer opgelost.

Helaas heb ik nog kunnen vinden wat de oorzaak is. De logfiles (piaware.log en syslog) tonen niets bijzonders.
Zijn er nog andere log-bestanden die mogelijk oorzaak kunnen tonen?

Tevens misschien toch maar eens die fan installeren. De CPU-temp is nu 3 maal de 70 graden over gegaan.
Helpt natuurlijk niet dat die RPi op zolder hangt waar het zomers flink warm kan worden :P ...

• slb

slb

Bwoah......

Hangt de Pi bedraad of draadloos in je netwerk?
Ik heb hier een stroomuitval gehad waardoor mijn streak wel aangetast is :/

prompt $p $g

@slb draadloos.

• slb

slb

Bwoah......

@Piet91 Kan misschien wel temperatuur gerelateerd zijn met die absurd hete dagen van afgelopen maand. Afgelopen twee weken was de gemiddelde Temp van de Pi4 (onder het slecht geïsoleerde dak waar de temperatuur aardig oploopt) 47,5 graden met op 18 juni een piek van 57,8 graden.
Heb nu mijn Pi bedraad aangesloten om wifi-problemen te voorkomen, maar dat is niet in elke situatie mogelijk.

Moet nog steeds het dak op om antennes te vervangen (nieuwe Discone, Diamond X300 en Vinnant COL1090/7.5P) en de Tripple Filter LNA dichter bij de antenne te plaatsen. Ook wil ik de mast nog aanpassen/vervangen, maar heb door omstandigheden nog steeds te weinig tijd (lees: prioriteit)/zin om het dak op te gaan.

prompt $p $g

slb schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:03:
@Piet91 Kan misschien wel temperatuur gerelateerd zijn met die absurd hete dagen van afgelopen maand.
De installatie ging maandagmorgen rond 7 uur down. (ik kreeg de mails van de websites 6 uur later)
Dus qua temperatuur lijkt me dat raar.
Misschien eens op de internationale websites hierover wat navragen wat die denken.
Afgelopen twee weken was de gemiddelde Temp van de Pi4 (onder het slecht geïsoleerde dak waar de temperatuur aardig oploopt) 47,5 graden met op 18 juni een piek van 57,8 graden.
Heb je het over de CPU-temp? graphs1090 geeft bij mij een gemiddelde maximum core temperature van 62,8 graden bij een RPi3 onder vergelijkbare omgeving (ook matig geïsoleerde zolder)

Als ik Google moet geloven gaat een temperatuur van 80 graden of meer problemen opleveren.
Als het deze zomer nog echt warm wordt gaat de CPU die temperatuur wel halen denk ik.
Ik denk dat ik die fan binnenkort maar even moet aansluiten.
Heb nu mijn Pi bedraad aangesloten om wifi-problemen te voorkomen, maar dat is niet in elke situatie mogelijk.
Hier niet echt mogelijk nee. Ervaar eigenlijk ook nooit wifi-problemen op de RPi, tenzij dit natuurlijk een voorbode is.
Moet nog steeds het dak op om antennes te vervangen (nieuwe Discone, Diamond X300 en Vinnant COL1090/7.5P) en de Tripple Filter LNA dichter bij de antenne te plaatsen. Ook wil ik de mast nog aanpassen/vervangen, maar heb door omstandigheden nog steeds te weinig tijd (lees: prioriteit)/zin om het dak op te gaan.
Zou het wel doen voordat het écht zomers weer wordt. Dakpannen worden dan héét. :X

[Voor 196% gewijzigd door Piet91 op 24-06-2021 23:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Yep die temperaturen zijn CPU temperaturen:

prompt $p $g

Acties:
  • 0Henk 'm!
@Saturnus Wat is het voordeel daar van?

Gisteren de fan geínstalleerd (zoiets) en het kan natuurlijk zijn dat na lange tijd de RPi 'vol loopt' en bij een reboot alles weer wat koeler loopt (memory utilization loopt ook langzaam op tot je weer een reboot doet) maar de CPU max. core temp is vooralsnog toch even een graad of 10-15 gedaald.

• erwink
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 09:59
Mochten jullie data willen delen met http://www.virtualradar.nl dan kan je een berichtje sturen.

• Saturnus
  • Niet online
Eerder wat over geschreven:
Saturnus schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:03:
Als je de kans nog hebt zou ik niet aan Graphs1090 beginnen. Naar mijn mening/inzicht een systeem dat niet flexibel is, continue resources neemt om afbeeldingen klaar te hebben en verouderde software (collectd) gebruikt. Ik vermoed dat wat je via Grafana ziet van https://github.com/claws/dump1090-exporter komt. Draait nu een dag of 10 hier, heerlijk om een eigen dashboard te kunnen maken. Die dump1090-exporter+prometheus+grafana kan je ook zelf los opzetten, nog beter via Docker. Dan de JSONs van Dump1090 op een NFS schrijven, en de server die laten lezen voor statistieken, VRS, enz. Ik zou zelfs niet afhankelijk willen zijn van een image van een feeder partij.
Veel bruikbaarder/handiger om via dump1090-exporter plus Prometheus database en Grafana de boel te registeren. Je kan terug naar elk moment in de tijd, tot op elk detail level, als je dit configureert voor de database. Als je geen variabelen gebruikt in het dashboard dan kan je ook alarmen instellen zodat je via Telegram of een ander kanaal te horen krijgt of iets down/outdated is.
Misschien eens naar kijken. Ik kijk eigenlijk nooit naar dit soort grafieken of statistieken.
Als het draait, dan draait het en kijk ik er soms maanden niet naar om.

Ik kreeg wat rare problemen de laatste dagen en vanmorgen deed het systeem een reboot.
In de logs regelmatig:
code:
1
Disconnecting from localhost:30005: No data (not even keepalives) received for 150 seconds

Ik gok een probleem met de voeding, niet?
Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee