Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:47

_Eend_

🌻🇺🇦

Piet91 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:28:
Misschien eens naar kijken. Ik kijk eigenlijk nooit naar dit soort grafieken of statistieken.
Als het draait, dan draait het en kijk ik er soms maanden niet naar om.

Ik kreeg wat rare problemen de laatste dagen en vanmorgen deed het systeem een reboot.
In de logs regelmatig:
code:
1
Disconnecting from localhost:30005: No data (not even keepalives) received for 150 seconds

Ik gok een probleem met de voeding, niet?
Zo klinkt het wel, het zou heel goed kunnen dat de hele setup te veel stroom vraagt van de voeding. Ik zou een andere voeding proberen, of om USB apparaten via een powered USB hub aan te sluiten
Hmm, de oude 1A telefoonlader vervangen door een stevigere 3A lader en het leek even te helpen (maandag geen last gehad), maar nu elke dag zo tussen 12 en 8 's middags problemen.
Wel raar, had nooit problemen met de setup.

Heb ook maar even op ander forum hulp gevraagd.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Piet91 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:07:
Hmm, de oude 1A telefoonlader vervangen door een stevigere 3A lader en het leek even te helpen (maandag geen last gehad), maar nu elke dag zo tussen 12 en 8 's middags problemen.
Wel raar, had nooit problemen met de setup.

Heb ook maar even op ander forum hulp gevraagd.
Je zou nog naar de USB kabel en de connector kunnen kijken, wellicht vuil of draadbreuk, soldeer puntje etc.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Niet meer logs beschikbaar met betere informatie? Benchmark/stresstest gedaan? Bij een RPi voeding kan het ook van belang zijn dat de spanning niet te laag is. De officiële adapter (RPi 3 tenminste) is zelfs 5,1V waar USB adapters normaal 5,0V zijn.

[Voor 6% gewijzigd door Saturnus op 29-07-2021 23:13]

@Saturnus Welke logs bijvoorbeeld?

Ik weet niet of het wel een voedings-probleem is. Tuurlijk, een lader kan na een paar jaar gewoon slecht worden, maar ook bij een nieuwe (degelijke) lader is er direct weer hetzelfde probleem.

Misschien gaat het eerder de kant op van de FlightAware stick of de LNA o.i.d.
Op het FlightAware forum wordt ook al die suggestie gegeven.
De connecties vanaf de antenne zijn goed. Misschien werkt de stick niet meer goed, de bias tee injector of de LNA. Probleem ligt misschien ergens tussen de antenne en de USB-poort van de RPI waar de stick inzit.

Net even een stroom eraf en erop gezet en momenteel komt er weer data door.
Eens kijken voor hoe lang, helaas maakt de piaware log niet veel duidelijker.

EDIT: vcgencmd get_throttled geeft throttled=0x0.
Lader geeft dus niet te laag voltage.

EDIT #2: en de feed is weer weg en nu weer terug...

EDIT #3: Als op op de lokale Skyaware pagina kijk, lijkt de ontvangst in golven te gaan. Ene moment heb ik uitstekend ontvangst, andere moment vallen bijna alle vliegtuigen weer weg. En even later komen ze weer terug....
Als ik het ene moment toestellen ver weg(!) kan ontvangen, dan lijkt me een fysiek probleem (antenne, connectie) niet het probleem.

EDIT #4: Heb de FA stick vervangen door een oude DVB-T stick. Die geeft momenteel ontvangst.
Eens aankijken of de FA stick de boosdoener is.

[Voor 65% gewijzigd door Piet91 op 31-07-2021 22:22]

De DVB-T stick deed het toch vanmorgen.
Gek genoeg kreeg net even gekeken of ik toch last van undervoltage/throttling had, en nu wel.
code:
1
throttled=0x50000

Had ik t/m gisteravond nog niet. Dan toch maar die officiële RPi voeding bestellen.
Hopelijk is het dan wél eens opgelost...
De oorzaak van mijn probleem lijkt specifieker te worden:

Nu uitvogelen wat hiervan de oorzaak is.

• Saturnus
  • Niet online
@Piet91
Is de voeding er al, en getest? Ik weet niet of dat het probleem kan zijn, het was een suggestie.
En met die andere stick, is het probleem er dan ook?

Wat ik nog uit eigen ervaring kan vertellen is dat ik hier eind vorig jaar een radiopiraat had die op iets van een frequentie zat die 1090/4 of 1090/8 was en daardoor voor complete verstoring zorgde. Denk niet dat dat bij jou het geval is. Ik zou alle delen van je opstelling afzonderlijk testen.
@Saturnus
- Ik heb momenteel de case fan uitgeschakeld om die als storing uit te sluiten.
Ik heb sinds december niets aan de setup veranderd behalve de case fan, die had ik eind juni aangesloten, de grote storingen begonnen half juli; geen verschil.
- Ik heb een oude DVB-T stick tijdelijk gebruikt; geen verschil.
- Ik gebruik nu de officiële RPi voeding; geen verschil.
- Het is geen netwerk/Wifi-issue; immers de grafieken worden gewoon op de SD geschreven en hebben geen netwerk nodig en die grafieken tonen de noise levels.
- Een mogelijkheid is dat ik de huidige RPi3 even inruil voor een 1e generatie RPi model B om de RPi3 uit te sluiten.

En dan nog - waar ik het minst zin in heb - het dak op en kijken of daar alles goed is aangesloten.
Op het FA forum wordt ook nog de LNA genoemd; mogelijk heeft die problemen.
Die zou wel gewoon droog moeten zijn, maar who knows. Zou wel raar zijn, want als de LNA echt 'kapot' is, dan zou ik eigenlijk helemaal geen ontvangst meer moeten hebben, maar de ontvangst gaat tussen prima en niets.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Piet91 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:48:
De oorzaak van mijn probleem lijkt specifieker te worden:

[Afbeelding]

Nu uitvogelen wat hiervan de oorzaak is.
Lijkt op QRM oftewel storing dat de ontvanger overstuurt? Kan van alles zijn, oude plasma tv, wasdroger ...

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Er is in dit huishouden niets veranderd.

Ben er even niet mee bezig geweest, maar probleem blijft volharden.

Het is dus niet de voeding (heb ik vervangen door de officiële RPi voeding)
Lijkt ook niet het deel vanaf de USB-poort (FA stick -> bias tee -> coax -> LNA (buiten) - antenne.
Want ik heb er nu een oude DVB-stick met antenne vervangen en nog hetzelfde probleem.

Dus het is - gok ik... - de RPi3 B+ zelf (kan ik eventueel vervangen door oude RPi 2, alleen nog even ethernet regelen) of SD-kaart, maar lijkt me raar want ik ervaar verder geen problemen, de webservices zijn bijvoorbeeld prima bereikbaar.

Of het is een firmware/software probleem of een externe storing.

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:39
Piet91 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:21:
Er is in dit huishouden niets veranderd.

Ben er even niet mee bezig geweest, maar probleem blijft volharden.

Het is dus niet de voeding (heb ik vervangen door de officiële RPi voeding)
Lijkt ook niet het deel vanaf de USB-poort (FA stick -> bias tee -> coax -> LNA (buiten) - antenne.
Want ik heb er nu een oude DVB-stick met antenne vervangen en nog hetzelfde probleem.

Dus het is - gok ik... - de RPi3 B+ zelf (kan ik eventueel vervangen door oude RPi 2, alleen nog even ethernet regelen) of SD-kaart, maar lijkt me raar want ik ervaar verder geen problemen, de webservices zijn bijvoorbeeld prima bereikbaar.

Of het is een firmware/software probleem of een externe storing.
Dan lijkt het haast wel de pi zelf. Ik zou hem inderdaad even proberen te vervangen.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:43
@slb wat een leuk topic! Ik wil ook beginnen met decoderen, ik heb wat vragen na het doornemen van het topic.

Ik zou graag starten met een basis setup, het lieft op mijn Linux server die toch draait. Maar anders op de Pi. Een buitenantenne gaat de vrouw niet goed vinden, op zolder binnen lijkt mij het fijnst.

FlightAware blauwe stick
FlightAware oranje stick https://uk.flightaware.com/adsb/prostick/
https://www.nooelec.com/store/sdr/nesdr-smartee.html Deze bevelen ze aan via FR24 en goed betaalbaar.
RTL-SDR

Welke is verstandig om te kiezen in mijn situatie?

Ik lees ook over filters en LNA? Ik woon op zo’n plaats waar elke provider 1-2 streepjes bereik heeft.

Zouden jullie willen adviseren?

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:47

_Eend_

🌻🇺🇦

Je zou ook nog deze kunnen overwegen. Hij is vast wel ergens goedkoper te vinden, maar dit is een Nederlandse winkel dus heb je hem sneller binnen en zonder (mogelijke) invoerkosten :)

https://www.vandijkenelek...0mhz-sma-aansluiting.html

of zonder antennes:
https://www.vandijkenelek...0mhz-sma-aansluiting.html

Zelf heb ik deze:
https://www.vandijkenelek...n/502-rtl-sdr-dongle.html
Al heb ik hem zelf bij Ome Ali gekocht (maar dat is al een paar jaar geleden). Werkt ook prima.

• stormfly
Komende dagen komt de ontvanger binnen, ben benieuwd! Naar welke sites leveren jullie data uit? Hoe lever je meervoudig data uit als je maar 1 USB ontvanger hebt? De applicaties kunnen deze USB input niet sharen denk ik?

Fun:
ADS-B Exchange
OpenSky Network
ADSBHub
https://plane.watch/
https://twinfan.gitbook.io/livetraffic/

Profit:
https://flightaware.com/adsb/piaware/
https://www.flightradar24.com/share-your-data
https://www.radarbox.com
https://planefinder.net
https://radarvirtuel.com

Ben zelf fan van docker, heb daar al veel in draaien en nu ook de omgeving klaar gemaakt voor het inpluggen van de ontvanger. Ontzettend goede guide.

https://mikenye.gitbook.io/ads-b/

• stormfly
PVG555 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:13:
Zo alles is weer terug vanouds en beter(!), mast compleet gemaakt met een COL1090/5-P
Zojuist ook besteld, https://vinnant.sk/store/product/col10905-p

Uitleg over alle letters: https://vinnant.sk/vinnant-antenna-types

Wat ze bij Vinnant minder goed benadrukken maar wel een enorm pluspunt is, ze rekenen in DBD ipv dBi.

So converting between dBi and dBd is adding or subtracting 2.14 according to these formulas:

dBi = dBd + 2.14
dBd = dBi - 2.14

Een Vinnant 5DBD antenne is gelijkwaardig aan 7,14 dBi antenne, vaak zie je bij de FlightAware of adsbexchange waardes van 5,5-6dBi.

Ze hebben ook nog een 7.5DBD antenne die is 1,20m lang...dat vond ik (nog) wat te absurd voor op het dakkapel.

Zijn er hier mensen die tips hebben over kabel doorvoer (onder de pannen) of platdak mastjes met tegels van zon 50cm hoog? Maak mij met name zorgen over de kabel die over de dakkapel rand "knikt/schuurt"

Keuze is op de Aircell 7 kabel gevallen, die had ik nog liggen vanuit mijn zendamateur tijd 15 jaar geleden. Er bestaat een coax kabel vergelijker

tags: antenne antennekeuze coaxkabel

• stormfly
Piet91 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:20:
@Saturnus Welke logs bijvoorbeeld?

EDIT #2: en de feed is weer weg en nu weer terug...

EDIT #3: Als op op de lokale Skyaware pagina kijk, lijkt de ontvangst in golven te gaan. Ene moment heb ik uitstekend ontvangst, andere moment vallen bijna alle vliegtuigen weer weg. En even later komen ze weer terug....
Als ik het ene moment toestellen ver weg(!) kan ontvangen, dan lijkt me een fysiek probleem (antenne, connectie) niet het probleem.

EDIT #4: Heb de FA stick vervangen door een oude DVB-T stick. Die geeft momenteel ontvangst.
Eens aankijken of de FA stick de boosdoener is.
Is dit opgelost? Ik kwam erachter dat de HDMI kabel van mijn monitor stoorde, had overdag mindere ontvangst met thuiswerken dan avonds. Met een oude portofoon/scanner op 1090Mhz geluisterd en hij sloeg uit in de buurt van de monitor, stroom eraf ruis weg 8)7 nieuwe HDMI kabel gepakt en probleem weg.

• stormfly
Piet91 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:00:
Ik had altijd de FlightAware antenne op het dak staan. Die ging via een meter of 10 Koka 9TS coax kabel naar een raam. Daar ging de coax over in een kort stukje platte coax die weer in de FlightAware stick ging.

Daarna installeerde ik een RTL-SDR LNA direct onder de antenne, maar dit had als gevolg dat ik nul bereik kreeg. Mijn vermoeden is dat dit aan dat korte stukje platte coax ligt.
Omdat ik mijn streak niet wilde verliezen (ik zit momenteel op 1580 dagen) had ik de hele boel maar binnen achter dat raam geplaatst. Zou tijdelijke situatie zijn, maar heeft uiteindelijk bijna een half jaar zo gestaan.

Afgelopen week toch maar het dak op gegaan. Antenne met LNA op het dak, 2 meter SMA kabel gaat door het dak naar de vliering. Daar hangt de overige hardware (bias tee, FlightAware dongle en RPi).
Ook maar een stekkerdoos gemonteerd want stroom ontbrak op de vliering.

Op het dak:
[Afbeelding]FlightAware antenne with LNA by Iemand91, on Flickr

Op de vliering:
[Afbeelding]Raspberry 3 with ADS-B by Iemand91, on Flickr

Wat stats; je kunt denk ik wel zien wanneer de situatie is gewijzigd:
[Afbeelding]graphs1090 by Iemand91, on Flickr

Wat vergelijkingsmateriaal:

Tar1090 voor:
[Afbeelding]Tar1090 1 by Iemand91, on Flickr

Tar1090 na:
[Afbeelding]Tar1090 2 by Iemand91, on Flickr

Planefinder voor:
[Afbeelding]Planefinder 1 by Iemand91, on Flickr

Planefinder na:
[Afbeelding]Planefinder 2 by Iemand91, on Flickr

Radarbox voor:
[Afbeelding]Radarbox1 by Iemand91, on Flickr

Radarbox na:
[Afbeelding]Radarbox2 by Iemand91, on Flickr

Tracks van de afgelopen 24 uur, voor:
[Afbeelding]Tar1090 24 hour tracks 1 by Iemand91, on Flickr

Tracks van de afgelopen 24 uur, na:
[Afbeelding]Tar1090 24 hour tracks 2 by Iemand91, on Flickr
Hoe heb je de LNA waterdicht gemonteerd? Ben benieuwd, wat een enorme boost van je range.
@stormfly Nee, probleem is nog niet opgelost. Heb nu al een week ofzo dit aangesloten i.p.v. de FA stick + Bias tee + LNA + FA antenne
en ik heb nu eigenlijk geen momenten meer dat het systeem niets meer oppikt.
Hier te zien (onder HOURLY RECEIVED REPORTS)
Ook zie ik onder de ADS-B Signal Level geen opschietende noise levels meer.

Maar verder is het systeem beroerd nu met zo'n afgeknipt antennetje onder het dak i.p.v. de FA antenne op het dak.

Maar ik vrees dat het probleem dus bij de FA stick, bias tee, LNA of antenne ligt (of de aansluitingen daartussen).
De FA stick denk ik niet (die heb ik eerder eens tijdelijk vervangen door een andere stick waarbij het probleem bleef). Misschien is de LNA de schuldige, misschien toch vocht bijgekomen o.i.d.
stormfly schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:07:
Hoe heb je de LNA waterdicht gemonteerd? Ben benieuwd, wat een enorme boost van je range.
Heb 'm in een oude kunstof kruidenpotje gedaan en de openingen met hot glue dicht gemaakt.
Maar mogelijk toch niet helemaal waterdicht gebleken.

• stormfly
Piet91 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:30:
@stormfly Nee, probleem is nog niet opgelost. Heb nu al een week ofzo dit aangesloten i.p.v. de FA stick + Bias tee + LNA + FA antenne
en ik heb nu eigenlijk geen momenten meer dat het systeem niets meer oppikt.
Hier te zien (onder HOURLY RECEIVED REPORTS)
Ook zie ik onder de ADS-B Signal Level geen opschietende noise levels meer.

Maar verder is het systeem beroerd nu met zo'n afgeknipt antennetje onder het dak i.p.v. de FA antenne op het dak.

Maar ik vrees dat het probleem dus bij de FA stick, bias tee, LNA of antenne ligt (of de aansluitingen daartussen).
De FA stick denk ik niet (die heb ik eerder eens tijdelijk vervangen door een andere stick waarbij het probleem bleef). Misschien is de LNA de schuldige, misschien toch vocht bijgekomen o.i.d.

[...]

Heb 'm in een oude kunstof kruidenpotje gedaan en de openingen met hot glue dicht gemaakt.
Maar mogelijk toch niet helemaal waterdicht gebleken.
Tnx voor je uitleg, mijn gevoel zou idd ook de LNA zijn of verstoring via die antenne installatie. Leuk is het niet nu alles net in de mast hangt.

Wat leuk dat je mij op de FA stats wijst, ik zocht een manier om uit te vogelen wat de sites hier in de buurt waren. Zij gaan zelfs zover dat ze je laten zien welke vliegtuigen ze hebben getoond op de website via jouw ontvanger, wel een erg leuke teaser.

Gezien jouw ervaring heb jij nog andere tips om deze info boven te halen, ontvangers in de buurt en of je ontvanger gebruikt is voor live content?

• stormfly
@Piet91 bij jou zie ik dat MLAT gesynchroniseerd is met vele anderen. Bij mij staat er slechts:

Multilateration (MLAT): Supported / Enabled

Is dat een kwestie van geduld tot FA je ontvanger markeert als stabiel?

• stormfly
@slb @Piet91 Ben nog bezig met spullen verzamelen, plat dakkapel dak en dan steekt de antenne boven het huis uit. Dat is hoe het moet worden, daar zijn we nu nog niet. Ik ben begonnen met een binnen antenne, heb twee SDR ontvangers. Daar zit max een kabel tussen van 5 meter, zouden jullie dan nog een LNA plaatsen. (binnen) of is dat wat overbodig...

Links is de FlightAware PRO stick, een goede RSSI, rechts is de Nooelec stick. Het lijkt erop dat de blauwe stick écht een betere RSSI neerzet door de toegepaste filters. In beide gevallen staat autogain nog in de startfase met 49,6db.

-FlightAwarePRO stick
-Nooelec NESDR SMArTee v2 Bundle

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 23:28

slb

Bwoah......

@stormfly je kunt de gain van de FA stick ws iets lager zetten in de FA stick zit al een filter en LNA. icm de NESDR SmarTee zou je dicht bij de antenne Bias-T LNA kunnen plaatsen.
Er gaat echter niets boven een goede antenne plaatsing, die bepaalt voor het grootste gedeelte je ontvangst.
Wideband LNA moet je vermijden tenzij je een goed filter (bijvoorbeeld cavity filter) ervoor kunt hangen. Beste is wel een LNA icm filter zoals de RTL-SDR Tripple Filter LNA of een Uputronics LNA.

@Piet91 ik heb dezelfde uitval ervaren als jij (Keith van Essexradar attendeerde me erop dat mijn feeder niet meer werkte). Ik vermoed dat de LNA (icm de AirSpy) teveel stroom uit de USB poort van de RPi trok dus ik heb de bias-t injector even aan een losse USB adapter gehangen.

Off topic:
Er zijn hier de laatste maanden wat omstandigheden in de familie geweest waardoor ik wat minder actief ben en zal zijn. Tumoren gevonden bij schoonvader, onze hond in moeten laten slapen.
Waarschijnlijk lijd ik aan Parkinson en misschien zelfs MSA. In september zullen tests uitsluitsel geven.

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

stormfly schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 23:06:
@Piet91 bij jou zie ik dat MLAT gesynchroniseerd is met vele anderen. Bij mij staat er slechts:

Multilateration (MLAT): Supported / Enabled

Is dat een kwestie van geduld tot FA je ontvanger markeert als stabiel?
Voor een goede MLAT is het zo nauwkeurig mogelijk aangeven van je positie essentieel. Als je twijfelt of MLAT functioneert kun je in PiaWare SkyAware in de kolom 'Data Source' zien.

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

Antenne kun je op een tegelvoet plaatsen, tegelvoet met 1 (of 2) tegel is voldoende, de windlast van de Vinnant antenne is erg laag. Wel even wat rubber/granulaat onder de voet leggen. Er bestaan ook campingstatieven voor satellietschotels.

Vinnant heeft ook weer kant en klare kabels met N en SMA connectoren. Met een kabel van 3m zou de LNA binnenshuis geplaatst kunnen worden.

Dakdoorvoer bij een dakkapel hoeft niet moeilijk te zijn. Gewoon onder de dakpannen. Eerst bepalen wat het beste punt is om de kabel door te voeren.
Dakpan(nen) naar boven schuiven of tijdelijk weghalen. Dan gaatje boren door het dak (wel minimaal 5cm hoger dan de hoogste rand van de dakkapel). Kabel doorvoeren, evt met wat schuim/buisisolatie het gat afsluiten en de pannen weer op hun plek leggen. De kabel komt dan onder de onderste pan vandaan en gaat weer omhoog naar de antenne.

Andere mogelijkheid is muurbeugels op de zijwang van de dakkapel.

prompt $p $g

• stormfly
slb schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 18:55:
@stormfly je kunt de gain van de FA stick ws iets lager zetten in de FA stick zit al een filter en LNA. icm de NESDR SmarTee zou je dicht bij de antenne Bias-T LNA kunnen plaatsen.
Er gaat echter niets boven een goede antenne plaatsing, die bepaalt voor het grootste gedeelte je ontvangst.
Wideband LNA moet je vermijden tenzij je een goed filter (bijvoorbeeld cavity filter) ervoor kunt hangen. Beste is wel een LNA icm filter zoals de RTL-SDR Tripple Filter LNA of een Uputronics LNA.

@Piet91 ik heb dezelfde uitval ervaren als jij (Keith van Essexradar attendeerde me erop dat mijn feeder niet meer werkte). Ik vermoed dat de LNA (icm de AirSpy) teveel stroom uit de USB poort van de RPi trok dus ik heb de bias-t injector even aan een losse USB adapter gehangen.

Off topic:
Er zijn hier de laatste maanden wat omstandigheden in de familie geweest waardoor ik wat minder actief ben en zal zijn. Tumoren gevonden bij schoonvader, onze hond in moeten laten slapen.
Waarschijnlijk lijd ik aan Parkinson en misschien zelfs MSA. In september zullen tests uitsluitsel geven.
Wat een rot periode, en wat een onzekerheid, vanaf deze kant sterkte gewenst. Stel je afleiding hier nog wel op prijs of liever geen tags etc?

In het meest gunstige geval is mijn gehele antenne kabel slechts 3-5 meter, ik blijf twijfel houden of een LNA aan de Pi zijde dan nog verschil gaat maken. Je versterkt de ruis dan ook mee, misschien gewoon een keer proberen.

MLAT werkt die zijn gesynchroniseerd. Op 5 mile afstand staat hier een ontvanger die echt bizar veel ontvangt, kan je in contact komen met deze personen om eens te babbelen? https://flightaware.com/adsb/stats/user/Jazz159
slb schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 03:11:
Antenne kun je op een tegelvoet plaatsen, tegelvoet met 1 (of 2) tegel is voldoende, de windlast van de Vinnant antenne is erg laag. Wel even wat rubber/granulaat onder de voet leggen. Er bestaan ook campingstatieven voor satellietschotels.

Vinnant heeft ook weer kant en klare kabels met N en SMA connectoren. Met een kabel van 3m zou de LNA binnenshuis geplaatst kunnen worden.

Dakdoorvoer bij een dakkapel hoeft niet moeilijk te zijn. Gewoon onder de dakpannen. Eerst bepalen wat het beste punt is om de kabel door te voeren.
Dakpan(nen) naar boven schuiven of tijdelijk weghalen. Dan gaatje boren door het dak (wel minimaal 5cm hoger dan de hoogste rand van de dakkapel). Kabel doorvoeren, evt met wat schuim/buisisolatie het gat afsluiten en de pannen weer op hun plek leggen. De kabel komt dan onder de onderste pan vandaan en gaat weer omhoog naar de antenne.

Andere mogelijkheid is muurbeugels op de zijwang van de dakkapel.
Klopt ik heb al gehunt naar antennevoeten, heb al een leuke op het oog met gewone 30x30 tegels. Ik wil de antenne kabel in de buurt van de CV pijp (schuine dak) naar binnen laten komen. Boven op het dakkapel zit je direct tegen de nokvorsten aan en heb je weinig ruimte, je komt dan eigenlijk niet boven de bitumen rand uit.

Nog tips over het boren van een ga in het schuine dakbeschot? Moet door de isolatie aan de binnenzijde heen, hopen dat je geen rachel raakt en dan naar buiten toe. Of van buiten naar binnen, blijf dat wel spannend vinden.

• slb

slb

Bwoah......

TNX! Taggen is geen probleem hoor....

Nokpannen losmaken is een stuk lastiger, misschien dat je de kabel langs de buis van de rookgasafvoer kunt laten lopen?

Misschien dat je naast de dakkapel een pan naar boven kunt schuiven? Dan kun je de kabel met een lus onder de 'bobbel' van de pan laten gaan en op ca 1/3 vanaf de bovenkant van de pan gat in het dak boren. Eerst met een dunne lange boor (bijv 6mm), daarna met een grotere boor. Ik vind het makkelijker om de kabel door een 3/4 pijp (20mm) door te voeren, maar als de dak isolatie hard is (PIR/XPS/PS) is dat vaak niet nodig.

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

stormfly schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 08:48:
[...]
In het meest gunstige geval is mijn gehele antenne kabel slechts 3-5 meter, ik blijf twijfel houden of een LNA aan de Pi zijde dan nog verschil gaat maken. Je versterkt de ruis dan ook mee, misschien gewoon een keer proberen.
Hier het verschil.
Afweging bestaat uit betrouwbaarheid (extra schakel in de keten) en performance op de lange afstand.
@Saturnus heeft 3m M&P Airborne 10 kabel van antenne naar LNA lopen. Die kabel heeft een demping van ca 12,5 dB / 100m op 1090MHz.

prompt $p $g

• stormfly
Saturnus schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:11:
[...]

Of in mijn geval, wat ik altijd hier verkondig... :P Waarom überhaupt een image van zo'n feederpartij gebruiken? DietPi op de Pi en de rest in Docker, of op een andere pc via het netwerk. Al die softwareconflicten zijn voorbij. Ik gebruik trouwens Kingston Canvas React SD-kaarten. Die zijn iets industrieeler dan gemiddeld.
Of via een USB thumb drive, de nieuwere Pi's ondersteunen boot van USB. Doordat de diskcontroller in de stick zit heb je een langere levensduur.

Hoe bevalt jouw LNA, zou je dat aanbevelen op een kabel lengte van <5m? Hij zou dan binnen aan het einde van de kabel gemonteerd worden.

Ik wil ook wel bij de FA GoT club ;-) Zijn jullie allemaal FA fan, ik zie weinig flightradar screenshots?

[Voor 6% gewijzigd door stormfly op 29-08-2021 16:10]

• stormfly
slb schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:48:
TNX! Taggen is geen probleem hoor....

Nokpannen losmaken is een stuk lastiger, misschien dat je de kabel langs de buis van de rookgasafvoer kunt laten lopen?

Misschien dat je naast de dakkapel een pan naar boven kunt schuiven? Dan kun je de kabel met een lus onder de 'bobbel' van de pan laten gaan en op ca 1/3 vanaf de bovenkant van de pan gat in het dak boren. Eerst met een dunne lange boor (bijv 6mm), daarna met een grotere boor. Ik vind het makkelijker om de kabel door een 3/4 pijp (20mm) door te voeren, maar als de dak isolatie hard is (PIR/XPS/PS) is dat vaak niet nodig.
Heb even een vraag gesteld over de LNA. ben benieuwd.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit is eigenlijk de binnenzijde, aan de buitenkant heb je krap twee pannen, maar dat lijkt mij te doen. Volgens mij kan ik ook via de nokvoorsten onder de pannen blijven vanaf het plattedak tot aan het boorgat.

Zoek alleen nog tips hoe ik door het gips, rockwoll, dakbeschot moet boren. Je boort dan eigenlijk blind...aan de buitenkant zit ook de loodslab.

Huidige ontvangst via de binnenantenne 2m/70cm spriet uit mijn zendamateur tijd.

Plaatje erbij zodat we wat kunnen vergelijken komende weken als ik het dak op ben geweest #naslag.

[Voor 16% gewijzigd door stormfly op 02-09-2021 15:41]

• slb

slb

Bwoah......

stormfly schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:18:
[...]
Dit is eigenlijk de binnenzijde, aan de buitenkant heb je krap twee pannen, maar dat lijkt mij te doen. Volgens mij kan ik ook via de nokvoorsten onder de pannen blijven vanaf het plattedak tot aan het boorgat.

Zoek alleen nog tips hoe ik door het gips, rockwoll, dakbeschot moet boren. Je boort dan eigenlijk blind...aan de buitenkant zit ook de loodslab.
Simpelste oplossing: van buiten naar binnen boren, je hebt de rookgasafvoer als referentie. Ik schat in dat het een concentrische 125/80 pijp is (meest voorkomende type) je kunt de afstand tot de muur meten.
Eerst met lange 6 of 8 mm boor boren, daarna kun je evt 20 mm boren van twee kanten en er een stuk pvc buis door schuiven.

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

Heb je misschien een foto van de buitenkant waar de rga op staat?

prompt $p $g

• stormfly
slb schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:48:
Heb je misschien een foto van de buitenkant waar de rga op staat?
Jazeker! Woensdag schilder ik de dakgoot, dan maak ik even een goede foto en kijk ik of de pannen kunnen schuiven aldaar.

• stormfly
@slb zie hier de fotos, met dit mooie weer even op de dakkapel gelegen en over de rand bezig geweest. De pan richting de schoorsteen (boven de RGA) zit muurvast, en die daarboven zit natuurlijk tegen de schoorsteen zelf aan met oud lood. De enige optie lijkt de dakpan op de erfscheiding en dan in de bruine isolatie boren, de keuze is dan naast de RGA of de pan erboven. Die erboven kan je veel beter bij qua armlengte (foto met solarkabels) maar is de dakbeschot oppervlakte kleiner.

Tips ;-) ?
Members only:

• slb

slb

Bwoah......

Ik bedoelde eigenlijk een foto van wat meer afstand (bijv vanuit de tuin) maar dit is redelijk duidelijk.

De pan boven de RGA waar lood over heen ligt, lekker op zijn plek laten liggen. Even een balkje/plankje tussen de omhoog geschoven pan en de pan eronder zodat hij tijdens het boren niet naar beneden komt zakken.

Op foto 3 lijkt het alsof de gording (dikke houten dwarsbalk) op het punt zit waar de tengel (vertikale lat) is vastgespijkerd. Als dat zo is, is het misschien beter een andere mogelijkheid te zoeken de pan eronder te pakken.

Als het NIET zo is, zou ik inderdaad in de isolatie boren net naast de tengel, ter hoogte van de onderkant van de naar omhoog geschoven dakpan. (kun je het nog volgen?)

Ik weet niet waar de gipsplaten op geschroefd zitten (hopelijk hout), maar bij metalstuds ca 7 cm vanaf de muur uit zien te komen (beetje schuin boren dus). Als het hout is, boor je er wel doorheen en kun je bijna parallel aan de muur boren. Niet haaks op het dak boren, maar iets meer horizontaal zodat de kabel geen scherpe knik hoeft te maken onder de pan.

Eenmaal binnen (met de dunne boor) kun je van buiten het gat voor een GEDEELTE (NIET tot binnen) ruimer boren. Dan vanaf binnen het gat ruimer boren zodat de kabel (of buis) doorgevoerd kan worden. Als je direct met een grote boor van buiten naar binnen zou boren krijg je binnen een lelijk gat.

Als de isolatie hard is hoef je geen buis te gebruiken, daar kun je de coax vaak zo doorheen voeren.
Coax kan je door gat/pijp doorvoeren en daarna de pan weer terug op zijn plek schuiven.even zoeken wat het beste punt is, misschien net naast het geribbelde deel van de pan boven de RGA. Dan de kabel niet direct naar boven maar met een lus ivm lekkage door water dat langs de coax zal lopen. Of de coax eerst om de onderzijde van de RGA laten lopen.

Wat betreft de coax: misschien is het beter om bijv Belden H155, M&P Hyperflex 5 of Aircell 5 te nemen. Daar kan een dunne SMA stekker op, dan heb je maar een klein gaatje nodig om de kabel door te voeren.
Demping van de Hyperflex 5 is ca 0.28dB/m op 1090MHz, dus met 3 meter kabel blijf je onder de 1 dB demping en kun je kleinere bochten maken. H155 is iets stugger en heeft een demping van ca 0,33dB/m. Aircell 5 zit er tussenin qua soepelheid en demping.

Ik gebruik altijd buisisolatie (bij de bouwmarkt ca € 1 voor 1 meter) om de gaten weer te vullen. Gewoon stukjes in de pijp/gat proppen (evt met een schroevendraaiertje). Het sluit goed af, houd de kabel op zijn plek en is ook weer makkelijk te verwijderen. Makkelijker en minder permanent dan kitten/purren.

[Voor 0% gewijzigd door slb op 30-08-2021 22:36. Reden: kleine aanpassing]

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

Oh ja, op dit moment zit er bij mij 7 m H155 tussen antenne en SDR (LNA zit binnen).
Zoals je ziet, is het bereik prima.

Bereik van 200NMi is goed haalbaar en het verlies van 3-4 meter kabel ertussen valt reuze mee, zeker wanneer je antenne goed vrij staat.

Ik wil nog het dak op om e.e.a. aan te passen (antenne vervangen en de LNA vlakbij antenne), maar daar is het nog steeds niet van gekomen.

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

slb schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:26:
Wat betreft de coax: misschien is het beter om bijv Belden H155, M&P Hyperflex 5 of Aircell 5 te nemen. Daar kan een dunne SMA stekker op, dan heb je maar een klein gaatje nodig om de kabel door te voeren.
Demping van de Hyperflex 5 is ca 0.28dB/m op 1090MHz, dus met 3 meter kabel blijf je onder de 1 dB demping en kun je kleinere bochten maken. H155 is iets stugger en heeft een demping van ca 0,33dB/m. Aircell 5 zit er tussenin qua soepelheid en demping.
Of LMR240 coax, demping ca 0,29dB/m
Zoals deze bij Amazon (of bij Amazon.de).

prompt $p $g

• stormfly
[quote]slb schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:26:
Ik bedoelde eigenlijk een foto van wat meer afstand (bijv vanuit de tuin) maar dit is redelijk duidelijk.
Members only:
Op foto 3 lijkt het alsof de gording (dikke houten dwarsbalk) op het punt zit waar de tengel (vertikale lat) is vastgespijkerd. Als dat zo is, is het misschien beter een andere mogelijkheid te zoeken de pan eronder te pakken.

Als het NIET zo is, zou ik inderdaad in de isolatie boren net naast de tengel, ter hoogte van de onderkant van de naar omhoog geschoven dakpan. (kun je het nog volgen?)
Die gording dat zou dan de balk zijn op de foto van een paar dagen geleden met al die gaatjes erin (van de vele wifi zender testen)...dat vertekend toch wel wat, komt denk omdat hij schuin zit.
Ik weet niet waar de gipsplaten op geschroefd zitten (hopelijk hout), maar bij metalstuds ca 7 cm vanaf de muur uit zien te komen (beetje schuin boren dus). Als het hout is, boor je er wel doorheen en kun je bijna parallel aan de muur boren. Niet haaks op het dak boren, maar iets meer horizontaal zodat de kabel geen scherpe knik hoeft te maken onder de pan.

Als de isolatie hard is hoef je geen buis te gebruiken, daar kun je de coax vaak zo doorheen voeren.
Coax kan je door gat/pijp doorvoeren en daarna de pan weer terug op zijn plek schuiven.even zoeken wat het beste punt is, misschien net naast het geribbelde deel van de pan boven de RGA. Dan de kabel niet direct naar boven maar met een lus ivm lekkage door water dat langs de coax zal lopen. Of de coax eerst om de onderzijde van de RGA laten lopen.
Mijn idee is om de lus van de coax misschien om de RGA heen te slaan en dan van onder af aan te voeren, dan loopt het water eraf. Jij bedoelt waarschijnlijk dat je moet zorgen dat het gat van de coax kabel eigenlijk richting de achtertuin wijs (downwards) ipv recht omhoog?
Eenmaal binnen (met de dunne boor) kun je van buiten het gat voor een GEDEELTE (NIET tot binnen) ruimer boren. Dan vanaf binnen het gat ruimer boren zodat de kabel (of buis) doorgevoerd kan worden. Als je direct met een grote boor van buiten naar binnen zou boren krijg je binnen een lelijk gat.
Daar zit mijn grootste zorg, de isolatie is zacht en zeker 8cm, en dan nog wat rachelwerk. Hoe krijg ik dat gat door en door als ik op moment x de boor er helemaal uit trek, dan kom je toch nooit meer in de gaatjes omdat de zachte isolatie ervoor zakt?

Ik gebruik altijd buisisolatie (bij de bouwmarkt ca € 1 voor 1 meter) om de gaten weer te vullen. Gewoon stukjes in de pijp/gat proppen (evt met een schroevendraaiertje). Het sluit goed af, houd de kabel op zijn plek en is ook weer makkelijk te verwijderen. Makkelijker en minder permanent dan kitten/purren.
Ik was erg trots op mijn hergebruikte stukje aircell 7, hoe dikker hoe wijder de pan komt te staan besef ik mij wel. Het plan was om de aircell 7 SMA connector er in het huis aan te solderen, dan steek ik de aircell zonder connector er doorheen.

Mooie site is dit

Aircell7=0,2 dB per meter
Aircell5=0,3 dB per meter
H155=0,33 db per meter

Waar haal jij coax voordelig?

EDIT: lijkt erop dat alles van 5mm kabel voorzien is van crimp ipv soldeer?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@stormfly let wel dat die demping meesta wordt weergegeven per 100 meter en niet per meter. Dus staar je er niet blind op als je maar een klein stukje nodig hebt, zeker omdat je alleen maar gaat ontvangen en niet zenden.

• stormfly
franssie schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:22:
@stormfly let wel dat die demping meesta wordt weergegeven per 100 meter en niet per meter. Dus staar je er niet blind op als je maar een klein stukje nodig hebt, zeker omdat je alleen maar gaat ontvangen en niet zenden.
Frans helemaal waar hoor, vanwege de kierende dakpannen zou ik liever aircell5 hebben, maar dan moet ik checken of mijn crimp-tang dit aan kan. Volgens mij zijn daar maatvoeringen in?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

stormfly schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:24:
[...]

Frans helemaal waar hoor, vanwege de kierende dakpannen zou ik liever aircell5 hebben, maar dan moet ik checken of mijn crimp-tang dit aan kan. Volgens mij zijn daar maatvoeringen in?
Dat lijkt mij wel. Eventueel loop je langs een radioonderdelen winkel in de buurt als je nog hebt bij jou. Misschien als je het vriendelijk vraagt zij een tang hebben om het te doen mocht die van jou niet passen?

• slb

slb

Bwoah......

Ik haal mijn kabels en connectoren vaak bij ho. Veenstra
https://www.handelsondern...orderway=asc&orderway=asc
Die heeft ook een gratis montageservice.

Hyperflex5 is een super flexibele coax met zeer goede specs die ook kleine radius toestaat.
Zoals @franssie al zei, zou ik me niet te druk maken over de demping, 1,1dB of 0,9dB zal je niet merken bij ontvangst. Bij mij zit er 7m H155 tussen. ADS-B bestaat uit duizenden digitale pakketjes (2000 msg/s), als je er een paar mist geeft dat niet. Je moet natuurlijk geen RG58 toepassen, niet alleen vanwege de hoge demping, maar ook vanwege de slechte screening.

Het gat dat geboord wordt, hoeft niet horizontaal te zijn, maar iets meer richting het horizontale zodat de coax niet te scherp zal moeten buigen. Een haakse knik kan de ontvangst aanzienlijk verslechteren.

Als er glaswol of steenwol isolatiemateriaal is toegepast een PVC (3/4 of 5/8) pijp gebruiken waar de coax doorheen loopt.
Voor 5/8 pijp moet je boordiameter minimaal 18mm zijn. Dat grote gat hoef je alleen in de harde materialen te boren, door glaswol wrot je de buis makkelijk heen.

De lange boor is meer ter referentie. Nadat je het gat groter hebt gemaakt kun je deze bijv met een stuk PVC buis oeromheen door het gat manoeuvreren .
Als de pvc buis op zijn plek zit kan je deze met een schroefje langs de buis makkelijk vastzetten.

Kabel er doorheen en deze vastzetten met schuim (bijv buisisolatie)

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

@stormfly IPV een tegelvoet zou je ook schoorsteenbanden kunnen overwegen. De Vinnant is een onopvallende antenne en kun je op een pijpje plaatsen dat net boven de schoorsteen uit steekt.
FYI schoorsteenbanden verstevigen een schoorsteen.

[Voor 55% gewijzigd door slb op 02-09-2021 12:34]

prompt $p $g

• stormfly
slb schreef op woensdag 1 september 2021 @ 02:10:
@stormfly IPV een tegelvoet zou je ook schoorsteenbanden kunnen overwegen. De Vinnant is een onopvallende antenne en kun je op een pijpje plaatsen dat net boven de schoorsteen uit steekt.
FYI schoorsteenbanden verstevigen een schoorsteen.
Ben ik weer! Ja had ik vroeger ook toen ik bij mijn ouders woonde met mijn ontvangst hobby. De huidige buren zijn aan beide kanten bezorgd over de schoorsteen ik hou dat even af;-) Nu in je eigen huis is het toch anders, dan toen je vader de gaten boorde :X 8)7
slb schreef op woensdag 1 september 2021 @ 01:52:
Ik haal mijn kabels en connectoren vaak bij ho. Veenstra
https://www.handelsondern...orderway=asc&orderway=asc
Die heeft ook een gratis montageservice.

Hyperflex5 is een super flexibele coax met zeer goede specs die ook kleine radius toestaat.
Zoals @franssie al zei, zou ik me niet te druk maken over de demping, 1,1dB of 0,9dB zal je niet merken bij ontvangst. Bij mij zit er 7m H155 tussen. ADS-B bestaat uit duizenden digitale pakketjes (2000 msg/s), als je er een paar mist geeft dat niet. Je moet natuurlijk geen RG58 toepassen, niet alleen vanwege de hoge demping, maar ook vanwege de slechte screening.

Het gat dat geboord wordt, hoeft niet horizontaal te zijn, maar iets meer richting het horizontale zodat de coax niet te scherp zal moeten buigen. Een haakse knik kan de ontvangst aanzienlijk verslechteren.

Als er glaswol of steenwol isolatiemateriaal is toegepast een PVC (3/4 of 5/8) pijp gebruiken waar de coax doorheen loopt.
Voor 5/8 pijp moet je boordiameter minimaal 18mm zijn. Dat grote gat hoef je alleen in de harde materialen te boren, door glaswol wrot je de buis makkelijk heen.

De lange boor is meer ter referentie. Nadat je het gat groter hebt gemaakt kun je deze bijv met een stuk PVC buis oeromheen door het gat manoeuvreren .
Als de pvc buis op zijn plek zit kan je deze met een schroefje langs de buis makkelijk vastzetten.

Kabel er doorheen en deze vastzetten met schuim (bijv buisisolatie)
Members only:

Mijn oude 2m/70cm sprietje tussen de robijn, of de nieuwe antenne tussen de robijn dat geeft nogal wat verschil, en helaas negatief. Ik heb de antenne nu even buiten op het dak gelegd dat geeft wel beter resultaat. Opmerkelijk is dat de RSSI wel stijgt maar het aantal gedetecteerde vliegtuigen zakt.

Ik ga eerst proberen om even met een breinaald langs de RGA omhoog te freubelen, lukt dat niet dan gaat de lange boor erin op de manier zoals jij aangegeven hebt. Het dichtstoppen met flex isolatie is een goede tip want pur geeft rommel.

• slb

slb

Bwoah......

Voordeel van schoorsteenbanden is dat je niets hoeft te boren. Om fabrieksschoorstenen worden vaak banden toegepast om ze te versterken.
Maar ja ik begrijp dat het lastig kan zijn met de buren. Misschien een beetje uitleg dat je een kleine ontvangst-antenne op het dak wil plaatsen die boven het dak uit moet komen. Het helpt als je de antenne meeneemt.

Verassend vaak gaan buren er heel makkelijk in mee andere keren gaan ze dwars liggen maar dan heb je nog altijd de tegelvoet als alternatief.

Ik zou wel aanraden om met de voet van de antenne boven de schoorsteen uit te komen.

Het is zonder vergunning toegestaan een antenne (INCLUSIEF mast) van 5 meter hoog te plaatsen.
Dat is gerekend vanaf het punt waar de mastvoet de daklijn kruist.
slb in "[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger"

Dus voor eventuele bezwaren hoef je niet bang te zijn.

[Voor 4% gewijzigd door slb op 02-09-2021 17:39]

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

Oh ja, wellicht overbodige info, maar als je met de breinaald tekeer gaat , stop dan wel onder de dakpan.
De kabel eerst naar beneden laten lopen, onder de onderkant van de dakpan naar buiten laten komen.

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

Als de rode pijl in je status de Vinnant is, weet ik de oorzaak al: je gain staat te hoog (kijk maar naar het signaal niveau en de rode messages >-3dB lijn) waardoor ontvanger wordt overstuurd.... Even de gain terugschroeven totdat minimale signal level zo rond de 30-34 ligt....

[Voor 19% gewijzigd door slb op 02-09-2021 18:16]

prompt $p $g

• stormfly
slb schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:13:
Als de rode pijl in je status de Vinnant is, weet ik de oorzaak al: je gain staat te hoog (kijk maar naar het signaal niveau en de rode messages >-3dB lijn) waardoor ontvanger wordt overstuurd.... Even de gain terugschroeven totdat minimale signal level zo rond de 30-34 ligt....
Goed punt ik gebruik die autotune versie, die moet ik dan resetten. Ik ga maandag even de voet halen en probeer zaterdag alvast de kabel aan te leggen.
slb schreef op donderdag 2 september 2021 @ 17:45:
Oh ja, wellicht overbodige info, maar als je met de breinaald tekeer gaat , stop dan wel onder de dakpan.
De kabel eerst naar beneden laten lopen, onder de onderkant van de dakpan naar buiten laten komen.
Je doelt denk ik op afwatering? Het is een vrij cryptisch bericht ik heb moeite om het om te zetten in een "plaatje" wat je exact bedoeld?
slb schreef op donderdag 2 september 2021 @ 17:37:
Voordeel van schoorsteenbanden is dat je niets hoeft te boren. Om fabrieksschoorstenen worden vaak banden toegepast om ze te versterken.
Maar ja ik begrijp dat het lastig kan zijn met de buren. Misschien een beetje uitleg dat je een kleine ontvangst-antenne op het dak wil plaatsen die boven het dak uit moet komen. Het helpt als je de antenne meeneemt.

Verassend vaak gaan buren er heel makkelijk in mee andere keren gaan ze dwars liggen maar dan heb je nog altijd de tegelvoet als alternatief.

Ik zou wel aanraden om met de voet van de antenne boven de schoorsteen uit te komen.

Het is zonder vergunning toegestaan een antenne (INCLUSIEF mast) van 5 meter hoog te plaatsen.
Dat is gerekend vanaf het punt waar de mastvoet de daklijn kruist.
slb in "[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger"

Dus voor eventuele bezwaren hoef je niet bang te zijn.
Gehehe dit kwam perfect qua timing, na het openen van de box vond ik de antenne eigenlijk vrij klein met 57cm. Als je de tegelvoet van 75cm er nog bijtelt is het alweer een fors ding. Ik was even in overleg met de Chef thuis of het grotere model van 120cm ook kon. Maar wordt het geheel net zo lang als ik.

Overweging: wat zou je eerder doen (er is een forse schoorsteen van 60 hoog ten aanzien van het dakkapeldak).

-tegelvoet 75 en dan de 5dbd antenne van 57cm.
-tegelvoet inkorten tot 15cm en dan de 7.5dbd antenne van 120cm

Ik neig naar de eerste omdat het vrije uitzicht met deze hoge frequentie meer voordelen biedt.

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:15

De KLPD had het er ook druk mee bij de Formule 1 (1e vrije training) vandaag :)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@PVG555 en de ZXP01 houdt Haarlem in de gaten.

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:15
franssie schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:19:
@PVG555 en de ZXP01 houdt Haarlem in de gaten.
@franssie (y) Ik zal straks even kijken als ze weer gaan rijden.

• slb

slb

Bwoah......

stormfly schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:46:
[...]
Je doelt denk ik op afwatering? Het is een vrij cryptisch bericht ik heb moeite om het om te zetten in een "plaatje" wat je exact bedoeld?

[...]
Overweging: wat zou je eerder doen (er is een forse schoorsteen van 60 hoog ten aanzien van het dakkapeldak).

-tegelvoet 75 en dan de 5dbd antenne van 57cm.
-tegelvoet inkorten tot 15cm en dan de 7.5dbd antenne van 120cm
Ik bedoelde idd dat je de kabel afwaterende neerlegt.

Wat zou ik doen? Pijp van 2m op de tegelvoet :p

Nee, eerst even kijken wat dit doet, later zou je evt de antenne kunnen omwisselen met het grotere model ZONDER de buis van de tegelvoet in te korten.
Hoogte en vrij zicht is alles bij ADS-B.

prompt $p $g

• stormfly
slb schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:52:
[...]

Ik bedoelde idd dat je de kabel afwaterende neerlegt.

Wat zou ik doen? Pijp van 2m op de tegelvoet :p

Nee, eerst even kijken wat dit doet, later zou je evt de antenne kunnen omwisselen met het grotere model ZONDER de buis van de tegelvoet in te korten.
Hoogte en vrij zicht is alles bij ADS-B.
2m haha, dat wordt een scheiding hier.

Deze antenne van FlightAware blijf wel lonken, zou hem heel graag eens testen naast de Vinnant. Maar vanuit een raam is dat niet handig, eerst maar eens een baseline opbouwen met de Vinnant ;-) Je kan inderdaad 100% terugrekenen in de tar1090 straling patronen uit welk raam je hem gestoken hebt. Het dak/woning blokkeert flink, ook niet vreemd bij 1090Mhz.

[Voor 3% gewijzigd door stormfly op 03-09-2021 20:19]

• slb

slb

Bwoah......

Het hangt er maar van af wat je wilt, met de Vinnant zul je bereik een cirkel van ca 450km (240 NMi) bedragen. Wil je (een fractie) meer ontvangen, kun je met filter/LNA en andere ontvanger gaan werken.

Met een redelijk goedkope, maar goed geconfigureerdee basis (hard- en software) zit je al snel dicht tegen de grenzen van het (fysisch) mogelijke aan. Een simpele opstelling met goede antenne(opstelling) geeft de beste prijs/prestatie. Alles wat je daarna investeert levert maar weinig extra op.

Ik begon met een discone en VRS op een PC. Dat ging al aardig, zeker toen ik ook filters ging toepassen. Met een Radarbox dongle rechtstreeks aan de Stanislav Palo antenne (nu Vinnant) en een lange USB kabel was het al behoorlijk optimaal. Alleen liep ik tegen een vochtprobleem aan. Daarna nog wat optimalisaties.

TL;DR: Wanneer je eenmaal.je antenne op dak hebt staan en de ideale gain gevonden hebt, zal er daarna niet zo veel te verbeteren overblijven.

prompt $p $g

• stormfly
slb schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 08:52:
Het hangt er maar van af wat je wilt, met de Vinnant zul je bereik een cirkel van ca 450km (240 NMi) bedragen. Wil je (een fractie) meer ontvangen, kun je met filter/LNA en andere ontvanger gaan werken.

Met een redelijk goedkope, maar goed geconfigureerdee basis (hard- en software) zit je al snel dicht tegen de grenzen van het (fysisch) mogelijke aan. Een simpele opstelling met goede antenne(opstelling) geeft de beste prijs/prestatie. Alles wat je daarna investeert levert maar weinig extra op.

Ik begon met een discone en VRS op een PC. Dat ging al aardig, zeker toen ik ook filters ging toepassen. Met een Radarbox dongle rechtstreeks aan de Stanislav Palo antenne (nu Vinnant) en een lange USB kabel was het al behoorlijk optimaal. Alleen liep ik tegen een vochtprobleem aan. Daarna nog wat optimalisaties.

TL;DR: Wanneer je eenmaal.je antenne op dak hebt staan en de ideale gain gevonden hebt, zal er daarna niet zo veel te verbeteren overblijven.
Heb jij ook die 5DBD antenne van Vinnant? Wat is jouw optimale gain, is natuurlijk afhankelijk van locatie wel/niet bij sterke vliegtuigen dat besef ik.

Hier in het midden van het land hebben we relatief gezien zelden een vlucht over, en zeker niet laag. Dan zijn het de overheid helicopters, LL of Zulu.

• slb

slb

Bwoah......

Ik heb een Airspy Mini dongle, daarbij is de gain heel anders, maar op de FA Prostick had ik de gain zonder LNA op ca 42. Met een NoElec SmarTee + LNAhad ik hem dacht ik rond de 37. Staat de gain te hoog dan vallen overdag veel uit, staat hij te laag dan mis je de zwakkere signalen.
Voor mij (in Ridderkerk) hield ik het minimale signaal niveau op ca -35 en het maximale op net onder de 0, dat gaf bij mij het beste resultaat.

Script van Wiederhopf werkt goed om te bepalen waar de optimale gain ligt. Paar dagen draaien en dan fine tunen.

edit:@Saturnus wees me erop dat de nieuwe Piaware (6.0) een autogain feature heeft.

[Voor 18% gewijzigd door slb op 04-09-2021 17:31]

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
stormfly schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:16:
[...]

Hoe bevalt jouw LNA, zou je dat aanbevelen op een kabel lengte van <5m? Hij zou dan binnen aan het einde van de kabel gemonteerd worden.

Ik wil ook wel bij de FA GoT club ;-) Zijn jullie allemaal FA fan, ik zie weinig flightradar screenshots?
Mijn 3LNA... Kort na installatie was er een leuke toename. Beschreven in Saturnus in "ADS-B receiver topic" Als ik er nu uitgezoomd naar kijk valt er weinig vast te stellen. Heeft natuurlijk met de covid-situaties te maken die toen elke maand verschilden waardoor vergelijken lastig is.
Wat ik nu wel heb is dat ik verbaast ben over de resultaten vergeleken met 2 jaar terug toen het systeem net voltooid was, en dan vooral als er veel in de lucht zit. Het lijkt erop dat mijn setup daarmee goed overweg kan.
Gain 14.4 overdag en 15.7 in de nacht. Al met al denk ik dat het het wel waard is.

Ben jij butterfly2 op FA?

FlightRadar24 heb ik een hekel aan. Ze interpoleren vluchten. Zo heb ik een aantal maal gezien dat er zogenaamd een vliegtuig ergens moet zijn, maar in werkelijkheid was het er niet, ook niet volgens andere feederpartijen. Ik stuur nog wel data naar ze toe voor het gratis Businessaccount.

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08-06 23:26
Saturnus schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 13:20:
[...]

Mijn 3LNA... Kort na installatie was er een leuke toename. Beschreven in Saturnus in "ADS-B receiver topic" Als ik er nu uitgezoomd naar kijk valt er weinig vast te stellen. Heeft natuurlijk met de covid-situaties te maken die toen elke maand verschilden waardoor vergelijken lastig is.
Wat ik nu wel heb is dat ik verbaast ben over de resultaten vergeleken met 2 jaar terug toen het systeem net voltooid was, en dan vooral als er veel in de lucht zit. Het lijkt erop dat mijn setup daarmee goed overweg kan.
Gain 14.4 overdag en 15.7 in de nacht. Al met al denk ik dat het het wel waard is.

FlightRadar24 heb ik een hekel aan. Ze interpoleren vluchten. Zo heb ik een aantal maal gezien dat er zogenaamd een vliegtuig ergens moet zijn, maar in werkelijkheid was het er niet, ook niet volgens andere feederpartijen. Ik stuur nog wel data naar ze toe voor het gratis Businessaccount.
welke is volgens jou beter dan flightradar24 ?

• stormfly
Saturnus schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 13:20:
[...]

Jeps dat ben ik. Goed streven om wel te blijven feeden, hoe meer ze aan echte data ontvangen des te meer ze kunnen toetsen op de realiteit.

FlightAware is een mooie sites, ook leuk dat ze laten zien "jouw ontvanger heeft de volgende vliegtuigen op de site laten zien" Ze hebben een goede community vibe, maar die blauwe kaart...brrr om rillingen van te krijgen.
Het is zoals @slb al benoemde, op een gegeven moment zit je aan de grenzen van de fysieke max, goed om dat te blijven realiseren. Ik neig er wel naar dat ik nog even met een LNA wil testen binnenshuis, gewoon vanwege het hobby gehalte, doen we wel weer in het voorjaar.

De kabel ligt buiten! Het is gelukt, komende week even de voet ophalen.

Deze LNA

Of deze Daar schrijft guru wiedehopf het volgende:
FEBRUARY 2, 2021 - 9:25 AM
wiedehopf
Current production run has much wider SAW filters than the previous production run.
Sadly no longer as good as it was.

[Voor 55% gewijzigd door stormfly op 04-09-2021 19:58]

• slb

slb

Bwoah......

Van de Uputronics was er voorheen ook een met keramische filters, die was iets beter maar stukken duurder.

De RTL-SDR ADS-B Tripple Filtered LNA hebben meerdere personen hier en heeft ook een hele goede performance. Hij is wel een stuk duurder geworden en kan nu alleen via een winkel in de EU, AliExpress of eBay gekocht worden, niet meer rechtstreeks bij de RTL-SDR shop.

Andere mogelijkheid is een cavity filter met een LNA erachter.

prompt $p $g

• Saturnus
  • Niet online
dss58 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 18:46:
[...]

welke is volgens jou beter dan flightradar24 ?
adsbexchange.com beweert volledig ongefilterd te zijn. Hun live map vind ik echter niet zo best.
radarbox.com is aardig, weet niet hoe gefilterd die is.
adsbhub.org is volgens mij wat kleiner en ik dacht ook ongefilterd, en het leuke is dat als je aan hun levert je al hun data in VirtualRadarServer mag openen.
slb schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:16:
edit:@Saturnus wees me erop dat de nieuwe Piaware (6.0) een autogain feature heeft.
Yes dit hoop ik dezer dagen te gaan testen.
stormfly schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 19:45:
[...]

Jeps dat ben ik. Goed streven om wel te blijven feeden, hoe meer ze aan echte data ontvangen des te meer ze kunnen toetsen op de realiteit.

FlightAware is een mooie sites, ook leuk dat ze laten zien "jouw ontvanger heeft de volgende vliegtuigen op de site laten zien" Ze hebben een goede community vibe, maar die blauwe kaart...brrr om rillingen van te krijgen.

[...]

Het is zoals @slb al benoemde, op een gegeven moment zit je aan de grenzen van de fysieke max, goed om dat te blijven realiseren. Ik neig er wel naar dat ik nog even met een LNA wil testen binnenshuis, gewoon vanwege het hobby gehalte, doen we wel weer in het voorjaar.

De kabel ligt buiten! Het is gelukt, komende week even de voet ophalen.

Deze LNA

Of deze Daar schrijft guru wiedehopf het volgende:
FEBRUARY 2, 2021 - 9:25 AM
wiedehopf
Current production run has much wider SAW filters than the previous production run.
Sadly no longer as good as it was.
Toegevoegd!

Ja de binnen-hardware valt hier weinig op te winnen. Antenne hoger maken zou mijn enige interessante optie zijn, maar dan zijn we ~200 euro verder.

Goed werk. (y)

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08-06 23:26
Saturnus schreef op zondag 5 september 2021 @ 15:16:
[...]

adsbexchange.com beweert volledig ongefilterd te zijn. Hun live map vind ik echter niet zo best.
adsbhub.org is volgens mij wat kleiner en ik dacht ook ongefilterd, en het leuke is dat als je aan hun levert je al hun data in VirtualRadarServer mag openen.
Thanks ! ik heb zojuist een feed van adsbhub.org toegevoegd, werkte meteen op de raspberry pi :)

• stormfly
Saturnus schreef op zondag 5 september 2021 @ 15:16:
[...]

Dank voor het toevoegen, ik zit even te zoeken. Ik kom VRS tegen als windows applicatie of als docker image...welke doel jij op?

• Saturnus
  • Niet online
dss58 schreef op zondag 5 september 2021 @ 16:52:
[...]

Thanks ! ik heb zojuist een feed van adsbhub.org toegevoegd, werkte meteen op de raspberry pi :)
Nice. (y)
stormfly schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:00:
[...]

Dank voor het toevoegen, ik zit even te zoeken. Ik kom VRS tegen als windows applicatie of als docker image...welke doel jij op?
Windows werkt wat sneller maar ik draai hem als Docker container op een linux server.

• stormfly
@slb hij staat! Dank voor al je hulp!

Twijfel nog om hem iets op te hogen zoals @Saturnus zei. Wat denken jullie van zo'n verlengpijp? De bovenzijde is 6-kantig waardoor je hem kunt verlengen.

Dan komt hij beter boven de schoorsteen uit, alhoewel er in die hoek van de schoorsteen ook nog een aantal flats tussen mij en schiphol staan.

Zou dit dezelfde maatvoering zijn?

Members only:

Members only:

[Voor 5% gewijzigd door stormfly op 08-09-2021 12:28]

• slb

slb

Bwoah......

Heel netjes hoor! Complimenten! d:)b
stormfly schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:21:
@slb hij staat! Dank voor al je hulp!

Twijfel nog om hem iets op te hogen zoals @Saturnus zei. Wat denken jullie van zo'n verlengpijp? De bovenzijde is 6-kantig waardoor je hem kunt verlengen.
Hallo, je geeft mij teveel eer, ook anderen hier hebben je geholpen.... :$

IMO is deze pijp te duur... Voor tegelvoeten bestaan er ook buizen van 2 meter.

Wat je ook kunt doen, is even de buitendiameter opmeten van de huidige pijp (42mm?) en een pijp met een binnendiameter +1 (of 2) mm eroverheen schuiven. Of omgekeerd kan ook, een dunnere pijp (buitendiameter nieuwe pijp = binnendiameter huidige pijp minus 1 á 2 mm) in de bestaande laten zakken.
De pijp kan van alu zijn.

Evt zou je die met een popnagels of parkertjes de nieuwe pijp op de gewenste hoogte kunnen brengen.
Of evt de buitenste pijp inzagen en een uitlaatklem er overheen.

Waarom heb je de tegelvoet eigenlijk zover van de doorvoer van de coax-kabel geplaatst? Dat zorgt weer voor een langere kabel. Zelf zou ik hem wat meer richting de schoorsteen hebben geplaatst.

En zijn de kabels zo wel afwaterend geplaatst? Ze lijken boven de rga te zitten...

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

Op Marktplaats kun je vaak in de buurt voor een paar euro's gegalvaniseerde steigerbuis van een meter of twee (tot 6m aan toe) vinden.
Die kun je met mastklemmen tegen de buis van de tegelvoet vastzetten of misschien zelfs over de huidige pijp heen schuiven.

Ook zou je een stuk CV buis (bijv 28mm) kunnen nemen icm zogenaamde balkonbeugels.

[Voor 10% gewijzigd door slb op 08-09-2021 23:09]

prompt $p $g

• stormfly
slb schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:40:
Heel netjes hoor! Complimenten! d:)b

[...]

Hallo, je geeft mij teveel eer, ook anderen hier hebben je geholpen.... :$

IMO is deze pijp te duur... Voor tegelvoeten bestaan er ook buizen van 2 meter.

Wat je ook kunt doen, is even de buitendiameter opmeten van de huidige pijp (42mm?) en een pijp met een binnendiameter +1 (of 2) mm eroverheen schuiven. Of omgekeerd kan ook, een dunnere pijp (buitendiameter nieuwe pijp = binnendiameter huidige pijp minus 1 á 2 mm) in de bestaande laten zakken.
De pijp kan van alu zijn.

Evt zou je die met een popnagels of parkertjes de nieuwe pijp op de gewenste hoogte kunnen brengen.
Of evt de buitenste pijp inzagen en een uitlaatklem er overheen.

Waarom heb je de tegelvoet eigenlijk zover van de doorvoer van de coax-kabel geplaatst? Dat zorgt weer voor een langere kabel. Zelf zou ik hem wat meer richting de schoorsteen hebben geplaatst.

En zijn de kabels zo wel afwaterend geplaatst? Ze lijken boven de rga te zitten...
Eens dat anderen ook geholpen hebben, waarvoor dank!

Tnx voor het buizen idee, ga ik nog even over nadenken. Het geeft ook direct de uitdaging weer die ik probeerde te ondervangen. De schoorsteen is hoger dan gedacht, de tegelvoet met een massieve pijp zitten rond 75cm, de schoorsteen hoger. Je kan buizen kopen van 2meter, dan geeft bol.com aan dat het pakket max 40cm lang is, dat bestaat mijn inziens dan uit vele telescoop delen.

Ik hoef niet heel hoog maar ik zou graag geen blokkade van de schoorsteen ondervinden, daarom heb ik hem opgeschoven. Een volledige wave van 1090Mhz is 28cm meen ik? Dat moet hij sowieso van de schoorsteen af blijven staan met de huidige mast lengte. Of hij moet er direct bovenuit steken met een hogere mast dan kan hij helemaal naar de rand toe?

Wat denken jullie wat de meeste winst geeft voor een volgende hobby iteratie op het dak?

-Antenne kabel inkorten, door de mast te verplaatsen?
-mast verhogen met benodigde schoorsteen lengte?
-mast verhogen met 1 meter?
-langer Vinnant antenne aanschaffen, en de mast op de huidige hoogte houden onder de schoorsteen. Door de lange antenne steekt er een veel groter deel boven de schoorsteen uit. En kan hij toch met een veel kortere kabel aangesloten worden. 75cm geeft 5DBD = 7,15 dBi of 120cm geeft 7,5DBD = 9,65dBi (ik herinner mij dat mijn huidige antenne 57cm werd benoemd, nu 75)

Welke optie geeft de meeste winst?

Foto vanaf aluminum mount hoogte genomen.
Members only:

De antenne kabel ligt water veilig rond de rga, over de zonnepaneel kabel twijfelde ik. Je wilt hier denk ik een grotere lus over de pan eronder hebben?

• slb

slb

Bwoah......

Hogere plaatsing van de antenne en liefst kabel kort houden (tenzij je LNA bij antenne plaatst) geeft meeste winst. De hogere antenne gain van de COL 7 is leuk, maar de winst wordt vooral behaald door het plattere stralingsdiagram (de 'donut' is platter). Staat de antenne laag, dan geeft dat in de praktijk maar weinig winst (en in sommige gevallen minder winst).
Ook bomen hebben invloed op de ontvangst.

In de korte tijd dat je draait is de maximale range nu al ca 230Nmi en al aardig in de buurt van het praktisch haalbare. Door hogere plaatsing zal de ontvangst in de richtingen die nu wat minder zijn ook wat verbeteren.

Bedoel je deze pijp bij bol?
Hij lijkt mij uit één stuk te bestaan. Als je huidige diameter 42mm is, zou de 48mm pijp er over heen moeten kunnen.... Mocht je (directrice) het geheel te hoog vinden, kun je er altijd wel een stuk af zagen/slijpen.

[Voor 3% gewijzigd door slb op 08-09-2021 23:45]

prompt $p $g

• stormfly
slb schreef op woensdag 8 september 2021 @ 23:43:
Hogere plaatsing van de antenne en liefst kabel kort houden (tenzij je LNA bij antenne plaatst) geeft meeste winst. De hogere antenne gain van de COL 7 is leuk, maar de winst wordt vooral behaald door het plattere stralingsdiagram (de 'donut' is platter). Staat de antenne laag, dan geeft dat in de praktijk maar weinig winst (en in sommige gevallen minder winst).
Ook bomen hebben invloed op de ontvangst.
Leuk dat je hierover begint, ik heb gisteren tot (te)laat nog filmpjes zitten kijken over antenne patronen. De E plane is hoe de antenne richting de lucht kijkt? Ofwel \/ of _ _ ? Een antenne met meer DBD kijkt dan directer naar de horizon en minder richting de lucht?

5DBD white antenna radiation pattern E plane 40ˇ
5DBD black antenna radiation pattern E plane 24ˇ
7.5DBD black antenna radiation pattern E plane 16ˇ

Wat dan leuk is om even over te bomen: de beide 5DBD antennes hebben een andere E plane? Met welke antenne zou je dan meer vliegtuigen opvangen, de 40 of de 24? Zoals ik het nu begrijp kijkt de 16 variant meer richting de boomtoppen, waar mee je ook kan concluderen dat je hiervoor écht rondom vrij moet zitten? Ik heb nu de 24ˇ variant, ter info, valt er precies tussenin 8)

Zijn er hier mensen met vinnant antennes?
In de korte tijd dat je draait is de maximale range nu al ca 230Nmi en al aardig in de buurt van het praktisch haalbare. Door hogere plaatsing zal de ontvangst in de richtingen die nu wat minder zijn ook wat verbeteren.
Voor mij zit de hobby in de radio techniek, ooit was ik jongste zendamateur van Nederland. Nu een vermoeide "jonge" ouder. Lees: de kennis is ver afgezakt.

Wat is het getal voor het maximaal haalbare?

Hij zit met zijn antenne op 20meter, heb hem even een PM gestuurd. Zijn range is enorm _/-\o_
Bedoel je deze pijp bij bol?
Hij lijkt mij uit één stuk te bestaan. Als je huidige diameter 42mm is, zou de 48mm pijp er over heen moeten kunnen.... Mocht je (directrice) het geheel te hoog vinden, kun je er altijd wel een stuk af zagen/slijpen.
Weet je wat ik niet zo zie zitten, buizen schuiven over elkaar. Ik voorzie dan allemaal metaal geluiden met de enorme wind hier aan het weiland. Het liefste schuif ik de 6-kant erop en dan kort ik de paal in aan de bovenzijde binnen de marge van "de Chef" maar wel als minimale eis dat hij vrij boven de schoorsteen uitkomt. Wil ook niet de bliksemafleider van de buurt worden :o

• slb

slb

Bwoah......

Oh ja, door de afmetingen van de tegelvoet blijf je sowieso op voldoende afstand. Ik zou hem een meter of twee richting de schoorsteen zetten en de voet van de antenne boven de metalen kap op de schoorsteen zetten.

Ik zag in eerste instantie niet dat het kabels van de zonnepanelen waren, maar als deze een stuk boven de onderkant van de dakpan door het dak gaan is het goed.

Water heeft de neiging om aan kabels te kleven dus moet je proberen een lusje naar beneden te hebben voordat je het dak/een muur door gaat.

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

stormfly schreef op donderdag 9 september 2021 @ 12:12:
[...]

Leuk dat je hierover begint, ik heb gisteren tot (te)laat nog filmpjes zitten kijken over antenne patronen. De E plane is hoe de antenne richting de lucht kijkt? Ofwel \/ of _ _ ? Een antenne met meer DBD kijkt dan directer naar de horizon en minder richting de lucht?

5DBD white antenna radiation pattern E plane 40ˇ
5DBD black antenna radiation pattern E plane 24ˇ
7.5DBD black antenna radiation pattern E plane 16ˇ

Wat dan leuk is om even over te bomen: de beide 5DBD antennes hebben een andere E plane? Met welke antenne zou je dan meer vliegtuigen opvangen, de 40 of de 24? Zoals ik het nu begrijp kijkt de 16 variant meer richting de boomtoppen, waar mee je ook kan concluderen dat je hiervoor écht rondom vrij moet zitten? Ik heb nu de 24ˇ variant, ter info, valt er precies tussenin 8)

Zijn er hier mensen met vinnant antennes?

[...]

Voor mij zit de hobby in de radio techniek, ooit was ik jongste zendamateur van Nederland. Nu een vermoeide "jonge" ouder. Lees: de kennis is ver afgezakt.

Wat is het getal voor het maximaal haalbare?

Hij zit met zijn antenne op 20meter, heb hem even een PM gestuurd. Zijn range is enorm _/-\o_

[...]

Weet je wat ik niet zo zie zitten, buizen schuiven over elkaar. Ik voorzie dan allemaal metaal geluiden met de enorme wind hier aan het weiland. Het liefste schuif ik de 6-kant erop en dan kort ik de paal in aan de bovenzijde binnen de marge van "de Chef" maar wel als minimale eis dat hij vrij boven de schoorsteen uitkomt. Wil ook niet de bliksemafleider van de buurt worden :o
Hehe.. de H-plane staat Haaks op het antenne-element. Bij een vertikaal gepolariseerde antenne (zoals de Vinnant-antennes) is de H-plane dus de (openingshoek in de) horizontale richting en de E-plane de vertikale richting. Hoe lager de E-plane hoe platter de denkbeeldige donut om de antenne (is geen perfecte donut er zijn ook stralingslobben in hogere richting maar dat is een ander verhaal). De getallen moet je als richtlijn nemen, en niet als exacte waardes beschouwen. Het zal iets uitmaken, maar niet veel.

edit: Hier een paper waarin het effect van het aantal elementen in een collineaire antenne wordt besproken. De diagrammen moet je 90 graden draaien.
/edit

De Vinnant COL1090/5 en COL1090/7.5 zijn collineaire antennes, oftewel boven elkaar gestapelde dipolen.
Ik heb de 7.5 in de garage liggen dus als je de exacte afmetingen wilt hebben kan ik wel even opmeten.

Het signaal van vliegtuigen in de buurt (boven je hoofd) is sterker dan vliegtuigen verder weg. Dus om meer vliegtuigen bij de horizon te pakken is een lage E-plane beter.

Ik (en ook @Saturnus hebben de Vinnant 5 op het dak staan.

Wat betreft het verlengen van de mast van de tegelvoet, ben ik benieuwd of de zeskant er wel overheen zal gaan. Ik zou eerder geneigd zijn de bol pijp nemen en de onderkant af te zagen/slijpen zodat er op de bovenkant nog een dop zit (esthetisch). Of gewoon een stuk steigerpijp van nog geen tientje ;)

Mocht het metaalgeluid bij over elkaar heen geschoven buizen optreden (wat ik niet verwacht), dan is dat heel simpel te verhelpen door een (paar) parkertjes of schuim of kit of inzagen en uitlaatklem/slangenklem.

Ik weet niet wat de diameter van de dop is op de buis van de tegelvoet, maar die zal ws de buis ook klemmen.

Ik zou het sowieso eerst even een weekje kijken wat de performance van de set nu is en daarna pas bekijken wat je doet. Met dat weekje (of langer) krijg je ook meer gevoel voor de installatie en komen de inzichten vanzelf.

[Voor 4% gewijzigd door slb op 09-09-2021 13:09]

prompt $p $g

• stormfly
slb schreef op donderdag 9 september 2021 @ 12:57:
[...]

Hehe.. de H-plane staat Haaks op het antenne-element. Bij een vertikaal gepolariseerde antenne (zoals de Vinnant-antennes) is de H-plane dus de (openingshoek in de) horizontale richting en de E-plane de vertikale richting. Hoe lager de E-plane hoe platter de denkbeeldige donut om de antenne (is geen perfecte donut er zijn ook stralingslobben in hogere richting maar dat is een ander verhaal). De getallen moet je als richtlijn nemen, en niet als exacte waardes beschouwen. Het zal iets uitmaken, maar niet veel.

edit: Hier een paper waarin het effect van het aantal elementen in een collineaire antenne wordt besproken. De diagrammen moet je 90 graden draaien.
/edit
Dit is wel serieuze stuff, ik moet eerst nog wat achtergrond info ophalen via youtube
De Vinnant COL1090/5 en COL1090/7.5 zijn collineaire antennes, oftewel boven elkaar gestapelde dipolen.
Ik heb de 7.5 in de garage liggen dus als je de exacte afmetingen wilt hebben kan ik wel even opmeten.

Het signaal van vliegtuigen in de buurt (boven je hoofd) is sterker dan vliegtuigen verder weg. Dus om meer vliegtuigen bij de horizon te pakken is een lage E-plane beter.

Ik (en ook @Saturnus hebben de Vinnant 5 op het dak staan.
Dit is eigenlijk wel informatie die ik zocht, waarom hebben jullie gekozen voor de Vinnant 5 ipv de 7.5? Zeker als je hem in de garage hebt liggen, is dat een bewuste keuze geweest? Tell me more _/-\o_
Wat betreft het verlengen van de mast van de tegelvoet, ben ik benieuwd of de zeskant er wel overheen zal gaan. Ik zou eerder geneigd zijn de bol pijp nemen en de onderkant af te zagen/slijpen zodat er op de bovenkant nog een dop zit (esthetisch). Of gewoon een stuk steigerpijp van nog geen tientje ;)

Mocht het metaalgeluid bij over elkaar heen geschoven buizen optreden (wat ik niet verwacht), dan is dat heel simpel te verhelpen door een (paar) parkertjes of schuim of kit of inzagen en uitlaatklem/slangenklem.

Ik weet niet wat de diameter van de dop is op de buis van de tegelvoet, maar die zal ws de buis ook klemmen.

Ik zou het sowieso eerst even een weekje kijken wat de performance van de set nu is en daarna pas bekijken wat je doet. Met dat weekje (of langer) krijg je ook meer gevoel voor de installatie en komen de inzichten vanzelf.
De 6 kant van JBE die klemt inderdaad wel goed eroverheen, heb een foto van ze gekregen uit de winkel. Wat ik nu net gedaan heb is de antenne om 13:15 naar de schoorsteen geschoven (plan coax inkorten, maar nog niet geknipt). Daarna heb ik rond 14:10 de antenne in de schoorsteen gestoken, heb die grote metalen kap eraf gehaald en de antenne zweeft nu op zijn radialen in dat gat.

Het valt mij nog wat tegen wat de winst is, ik denk toch dat jouw uitspraak op gaat over de natuurkundige max. Kijk maar eens.

Waarom ontstaat er zoveel geel als ik de antenne voet verplaats? De tracked aircrafts count neemt ook iets af nu hij in de schoorsteen geprikt zit, daarvoor niet.

[Voor 9% gewijzigd door stormfly op 09-09-2021 14:30]

• slb

slb

Bwoah......

Dat geel is het gemiddelde van de afgelopen 7 dagen dacht ik.

Omdat de ontvangst van ADS-B zo varieert (bewegende zenders waarvan at random de data pakketjes worden opgepikt) is het lastig de winst in een kort tijdsbestek te bepalen. In principe zou de antenne geen tegencapaciteit nodig hebben, maar als je de zijradialen op de schoorsteen laat rusten heeft dat wel effect..

De Vinnant 5 antennes werden oorspronkelijk door Stanislav Palo verkocht op e-Bay en waren er minder varianten. De 7.5 kwam later....

[Voor 15% gewijzigd door slb op 09-09-2021 15:20]

prompt $p $g

• stormfly
slb schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:17:
Dat geel is het gemiddelde van de afgelopen 7 dagen dacht ik.

Omdat de ontvangst van ADS-B zo varieert (bewegende zenders waarvan at random de data pakketjes worden opgepikt) is het lastig de winst in een kort tijdsbestek te bepalen. In principe zou de antenne geen tegencapaciteit nodig hebben, maar als je de zijradialen op de schoorsteen laat rusten heeft dat wel effect..

De Vinnant 5 antennes werden oorspronkelijk door Stanislav Palo verkocht op e-Bay en waren er minder varianten. De 7.5 kwam later....
De 7.5 is door jou wel getest of niet? Waarom is hij niet op het dak gebleven? Is hij door jou als minder goed bestempeld?

Woon je ergens in het midden van het land _/-\o_ zou leuk zijn hem eens te testen als jij er niets mee doet.

Ik ben met je eens dat het er op lijkt dat de radialen wel degelijk vrij moeten zijn voor de optimale prestaties, nu dempt hij iets. Terwijl hij hoger en vrijer staat.

• slb

slb

Bwoah......

Ik woon in Ridderkerk. De antenne is nog nooit op het dak geweest door weersomstandigheden en een schouderblessure.
Ik moet nog een keer het dak op om het antennepark aan te passen.

Heb alles wel liggen; de Vinnant COL1090/7, nieuwe discone, Diamond X300 en wat kabels.

prompt $p $g

• stormfly
slb schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:41:
Ik woon in Ridderkerk. De antenne is nog nooit op het dak geweest door weersomstandigheden en een schouderblessure.
Ik moet nog een keer het dak op om het antennepark aan te passen.

Heb alles wel liggen; de Vinnant COL1090/7, nieuwe discone, Diamond X300 en wat kabels.
Vinnant schrijft het volgende je kan zo’n 30KM extra range mee krijgen maar hij waarschuwt ook voor de veranderde antenne patronen door de hogere gain. Kan ook anders uitpakken dan verwacht, geeft hij aan. Eigenlijk tempert hij de verwachtingen naar neutraal.

Is jouw ontvangst ergens online te bekijken? Ben benieuwd, via een feeder site oid?

• slb

slb

Bwoah......

Ah, je had Stanislav al gemaild :)

Bij Radarbox zie je mijn radar (moet je wel even inloggen/account aanmaken). En hier is Saturnus.

Juist omdat het stralingsdiagram platter is zijn antennes met hoge performance gevoeliger voor objecten in de omgeving, dus moeten ze zo vrij (lees hoog) mogelijk staan. Ontvangst is afhankelijk van veel factoren waarbij de locatie een belangrijke rol speelt.

Ik heb een goed contact met G6NHU (Keith) (FA stats) die zelf een leuke feeder heeft gebouwd en ben zelf ook feeder voor de EssexRadar die op het moment dat ik dit schrijf uit lijkt te liggen......
Als ik het dak op ga, vervang ik de COL1090/5-H N door de COL1090/7.5P met RTL-SDR LNA. Nu zit er 7½ meter H155 tussen antenne en LNA, straks een pigtail van 40cm. Pi4 met Airspy mini en Bias-t injector liggen op zolder, vlak bij waar de kabel binnenkomt.

[Voor 3% gewijzigd door slb op 09-09-2021 19:22]

prompt $p $g

• stormfly
slb schreef op donderdag 9 september 2021 @ 19:12:
Ah, je had Stanislav al gemaild :)

Bij Radarbox zie je mijn radar (moet je wel even inloggen/account aanmaken). En hier is Saturnus.

Juist omdat het stralingsdiagram platter is zijn antennes met hoge performance gevoeliger voor objecten in de omgeving, dus moeten ze zo vrij (lees hoog) mogelijk staan. Ontvangst is afhankelijk van veel factoren waarbij de locatie een belangrijke rol speelt.

Ik heb een goed contact met G6NHU (Keith) (FA stats) die zelf een leuke feeder heeft gebouwd en ben zelf ook feeder voor de EssexRadar die op het moment dat ik dit schrijf uit lijkt te liggen......
Als ik het dak op ga, vervang ik de COL1090/5-H N door de COL1090/7.5P met RTL-SDR LNA. Nu zit er 7½ meter H155 tussen antenne en LNA, straks een pigtail van 40cm. Pi4 met Airspy mini en Bias-t injector liggen op zolder, vlak bij waar de kabel binnenkomt.
Ja Stanislav is cool, heel aardig persoon.

Tnx voor de info, ik heb de 7.5DBD besteld, toch ff kijken wat het doet. Als de dode hoek blijft dan in het voorjaar de mast iets verhogen. Heb 60-80cm nodig voor het verhogen van de mast tot schoorsteen hoogte.

Vandaag even een krappe 5 meter coax (Aircell 7) uit het pad verwijderd op jouw advies, mast dichter naar de schoorsteen gaf eigenlijk niet direct een verzwakking. Had dat wel verwacht, in die hoek dempen de flats van een wijk verderop denk ik ook.

Owh nice die Airspy ontvangers zijn vrij goed toch, en vrij kostbaar? Ik las dat wiedehopf schreef dat een LNA plus generieke RTL-SDR vaak beter werkt dan een blauwe FA prostick+. Heb daar zelf de conclusie uit getrokken dat de externe LNA betere filtering heeft. Een kale RTL-SDR aansluitingen heeft weer een minder resultaat hier, dan mis je de filters voor 1090Mhz. Is dat ook jouw ervaring?

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:39
Leuk en leerzaam om hier mee te blijven lezen. Inmiddels heb ik de afgelopen maanden wat Python kennis opgedaan waarmee ik alle data kan opslaan, statistieken kan maken etc. Inmiddels weer aan het bedenken wat ik er nog meer mee zou kunnen. De antenne buiten op dak zien te krijgen is een van mn volgende projectjes :)

http://www.radarwolfheze.nl/

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@ytr81 Die dichtbij funtie heb ik ook wel eens aan zitten denken. Als je dat zo geplot krijgt op ee GPS positie zou je een filter kunnen maken van vliegtuigen die je wil fotograferen bijvoorbeeld, zodat je op tijd een push bericht krijgt op je telefoon oid :+

• stormfly
franssie schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:20:
@ytr81 Die dichtbij funtie heb ik ook wel eens aan zitten denken. Als je dat zo geplot krijgt op ee GPS positie zou je een filter kunnen maken van vliegtuigen die je wil fotograferen bijvoorbeeld, zodat je op tijd een push bericht krijgt op je telefoon oid :+
PlaneFence ken je die?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Nee kende ik niet, zal eens in de code duiken (niet mijn sterkste punt overigens).

@franssie De FR24 app heeft ook zo'n functie. ;)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Piet91 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:36:
@franssie De FR24 app heeft ook zo'n functie. ;)
Maar die doet geen militair verkeer etc toch?

franssie schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:40:
Maar die doet geen militair verkeer etc toch?
Meestal niet nee. Maar voor civiel werkt het prima.

• slb

slb

Bwoah......

stormfly schreef op donderdag 9 september 2021 @ 19:48:
[...]
Owh nice die Airspy ontvangers zijn vrij goed toch, en vrij kostbaar? Ik las dat wiedehopf schreef dat een LNA plus generieke RTL-SDR vaak beter werkt dan een blauwe FA prostick+. Heb daar zelf de conclusie uit getrokken dat de externe LNA betere filtering heeft. Een kale RTL-SDR aansluitingen heeft weer een minder resultaat hier, dan mis je de filters voor 1090Mhz. Is dat ook jouw ervaring?
Klopt, maar ook de filtering van de Blauwe FA-stick is niet zo denderend.
Hang hem maar eens aan een laptop en probeer eens SDR# (SDR-Sharp).

Zonder filtering is mijn ontvangst slechter, ik heb hier in de buurt aardig wat GSM masten en sterke FM-zenders zitten en als ik niet filter merk ik dat in de ontvangst. Als ik bijvoorbeeld de airband wil ontvangen werkt het beter als ik een FM-notch filter gebruik.

Ook Keith was hier al achter gekomen:

Some readers may have noticed that the receiver already has a built in bandpass filter and wonder why I felt the need to add an external one. The reason is quite straightforward – With a relatively high gain aerial up in the clear, with no feeder loss, it’s quite common to overload the front end of these receivers and for them to be swamped by external signals. I knew I’d have plenty of gain so I decided that it wouldn’t be a problem to add a little insertion loss through the filter and I’d get the benefits of additional filtering.

The main reason for a filter is to attenuate out of band signals and this seems good. The actual bandpass part was wider than I expected but it still provides decent attenuation at cellphone frequencies.

Geen zorgen hoor, als je in een minder druk gebied woont zul je aan het ingebouwde filter genoeg hebben. Mocht je een filter zoeken, kun je beter een Tripple filtered LNA nemen, daar zit een zeer goed filter en is er vrijwel geen insertion loss. De opbouw is als volgt:
In the LNA signal path there is first a low insertion loss high pass filter that reduces the strength of any broadcast FM, TV, pager or other similar signals that are usually extremely strong. Then in between the first and second stage of the LNA is a SAW filter tuned for 1090 MHz. A second SAW filter sits on the output of the LNA. The result is that strong out of band signals are significantly blocked, yet the LNA remains effective at 1090 MHz with a low ~1 dB noise figure.
Dus:
High pass filter - Pre-amp - SAW-filter - LNA - SAW-filter

De Airspy dongles zijn goed maar dat zijn de RTL-SDR V3, FA stick etc. ook.
Airspy is net iets beter maar het verschil is minimaal en als je het prijsverschil bekijkt is het het meestal niet waard. Als je ooit een Airspy wilt kopen kun je het best even op een goede deal wachten; ik heb er 1 gekocht voor € 89,- en 1 voor € 99,- tijdens een Black Friday deal.
slb schreef op donderdag 9 september 2021 @ 12:12:
Oh ja, door de afmetingen van de tegelvoet blijf je sowieso op voldoende afstand. Ik zou hem een meter of twee richting de schoorsteen zetten en de voet van de antenne boven de metalen kap op de schoorsteen zetten.
Hiermee bedoelde ik dat wanneer je de antenne op de verlengde mast plaatst, je ervoor zorgt dat de voet van de antenne (ruim) boven de metalen kap uitsteekt.

[Voor 8% gewijzigd door slb op 11-09-2021 19:40. Reden: aanvulling]

prompt $p $g

• stormfly
slb schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 19:30:
[...]

Klopt, maar ook de filtering van de Blauwe FA-stick is niet zo denderend.
Hang hem maar eens aan een laptop en probeer eens SDR# (SDR-Sharp).

Zonder filtering is mijn ontvangst slechter, ik heb hier in de buurt aardig wat GSM masten en sterke FM-zenders zitten en als ik niet filter merk ik dat in de ontvangst. Als ik bijvoorbeeld de airband wil ontvangen werkt het beter als ik een FM-notch filter gebruik.

Ook Keith was hier al achter gekomen:

Some readers may have noticed that the receiver already has a built in bandpass filter and wonder why I felt the need to add an external one. The reason is quite straightforward – With a relatively high gain aerial up in the clear, with no feeder loss, it’s quite common to overload the front end of these receivers and for them to be swamped by external signals. I knew I’d have plenty of gain so I decided that it wouldn’t be a problem to add a little insertion loss through the filter and I’d get the benefits of additional filtering.

The main reason for a filter is to attenuate out of band signals and this seems good. The actual bandpass part was wider than I expected but it still provides decent attenuation at cellphone frequencies.

Geen zorgen hoor, als je in een minder druk gebied woont zul je aan het ingebouwde filter genoeg hebben. Mocht je een filter zoeken, kun je beter een Tripple filtered LNA nemen, daar zit een zeer goed filter en is er vrijwel geen insertion loss. De opbouw is als volgt:

[...]

Dus:
High pass filter - Pre-amp - SAW-filter - LNA - SAW-filter

De Airspy dongles zijn goed maar dat zijn de RTL-SDR V3, FA stick etc. ook.
Airspy is net iets beter maar het verschil is minimaal en als je het prijsverschil bekijkt is het het meestal niet waard. Als je ooit een Airspy wilt kopen kun je het best even op een goede deal wachten; ik heb er 1 gekocht voor € 89,- en 1 voor € 99,- tijdens een Black Friday deal.

[...]

Hiermee bedoelde ik dat wanneer je de antenne op de verlengde mast plaatst, je ervoor zorgt dat de voet van de antenne (ruim) boven de metalen kap uitsteekt.
Goed artikel van Keith. Ik begrijp zijn setup volledig, hij heeft aan fysieke componenten dan het volgende: FA ronde smallband filter -> LNA -> FA prostick plus? Is dat wat hij nu draait en 375 vliegtuigen ziet?

Een LNA webshop schrijft “ Let op: De Pro Stick Plus en de Preamp gaan niet samen vanwege dat de preamp al beschikt over een ingebouwde filter. ” nu heb ik meer vertrouwen in Keith zijn onderzoek _/-\o_ uputronics heeft geen keramisch filter meer, klinkt wel als premium. Is het vernieuwde model net zo goed? Zou hij tripple filtering hebben? Ze geven aan in de datasheet dat de LNA voor het SAW filter komt, logisch dan verlies je minder.

Wat vind jij dichtbij voor een GSM mast?

Ik heb mij nooelec V2 met biasT geretourneerd, hij ontving slechter dan de blauwe FA stick. Toen niet wetende deze ontvanger met LNA en SAW waarschijnlijk beter is dan de blauwe FA stick. Zou wel willen weten of ik dan weer een Noeelec of een SDRv3 zou aanschaffen, jij wel eens een test gelezen? Neem ze wel mee in de blackfriday tip!

Over de antenne en de schoorsteen helder, het verhogen is door de Chef naar het voorjaar geschoven. Puur vanwege glibberige daken en dat ik wat langer moet meten, en de hand op de hobby knip moet houden. De 7,5 DBD komt nog wel dit jaar. Die pakt vanzelfsprekend meer signaal op, ook verstoring. Dan zou een LNA de volgende stap zijn zodat het beter wordt gefilterd.

Welke LNA heb jij? Jij berust dan in de filtering van de LNA je hebt er niet nog het ronde filter voor zitten? Antenne -> LNA -> blauwe fa stick of nu al een airspy?

Ik zou vooral mijn cirkel ronder willen krijgen, ten oosten ligt de Utrechtse heuvelrug met 48m hoogte verschil en op noord flats van gelijke hoogte. Weet niet of het haalbaar is.

• stormfly
slb schreef op zondag 5 september 2021 @ 00:42:
Van de Uputronics was er voorheen ook een met keramische filters, die was iets beter maar stukken duurder.

De RTL-SDR ADS-B Tripple Filtered LNA hebben meerdere personen hier en heeft ook een hele goede performance. Hij is wel een stuk duurder geworden en kan nu alleen via een winkel in de EU, AliExpress of eBay gekocht worden, niet meer rechtstreeks bij de RTL-SDR shop.

Andere mogelijkheid is een cavity filter met een LNA erachter.
Deze nog gevonden, deze heb jij ook?

This filtered LNA has worked well for a year now. Reliable hardware so far and strong clean amplification.

If you want the best ADS-B station possible, there's really only two reasonable pre-made choices: 1) this RTL-SDR Blog filtered LNA or 2), the Uputronics filtered LNA. This RTL-SDR LNA is smaller and costs less but runs pretty warm which you might care about if you are using it in a hot outdoor utility box for example. The Uputronics runs very cool, is much much larger in size and performs similarly with about 12 db less signal amplification, so requires a higher SDR gain.

Every station is different, but in my case with an Airspy and many trees, the RTL-SDR provides maybe 5 to 8% more messages, and roughly the same plane count. The Uputronics perhaps gets another 10 nautical miles of far edge range. But that's pretty sporadic and far between each message. So while you might see a plane with an extra message or two farther out on the edge of the map with the Uputronics, it won't change your station stats in any meaningful way (based on my experience).

[Voor 45% gewijzigd door stormfly op 11-09-2021 21:12]

• slb

slb

Bwoah......

Ik heb van alles liggen.... verschillende dongles/SDR, filters, kabels, antennes, want ja, hobby ;)

De Uputronics LNA heeft vziw een enkel SAW-filter. In 'rural areas' zal de RTL-SDR 3LNA he iets beter doen dan de Uputronics. Ik heb twee koelblokjes op de 3 LNA bevestigd en op de AirSpy idem dito. Ook de NooElec die ik heb heb ik voorzien van koelprofielen, want warmte=ruis.

NooElec SMArTee heeft als voordeel dat de Bias-Tee spanning altijd aanwezig is (hardwarematig). Bij de RTL-SDR V3 is dat een softwarematige instelling. Qua ontvangst ontlopen ze elkaar vrijwel niet.

Ik gebruik nu de Tripple Filtered LNA (noem ik verder maar even 3LNA) en het heeft voor de ontvangst weinig zin om het ronde FA-filter ervoor (aan de antennekant) te zetten. Dat filter is DC kortgesloten dus kun je deze niet in het Bias-Tee pad opnemen. Wel tussen antenne en LNA.

Bij een oranje of blauwe FA-stick kan zo'n filter wel zin hebben, maar niet altijd. Het filter is net zo duur of zelfs duurder dan de 3LNA en dan is de keuze snel gemaakt.

Mijn planning is de COL1090/7.5P in de mast te plaatsen, korte kabel naar een waterdichte kast waarin een cavity-filter en 3LNA in zitten. Dan de (bestaande) coax naar de Airspy Mini/RPi op zolder. Of misschien dat ik de Airspy en RPi in de kast plaats en de boel met POE voedt.
De voornaamste reden dat ik het cavity-filter wil gebruiken is het filteren van de 2m/70cm die erbij in de buurt staat en een ESD-beveiliging. Het filter is DC kortgesloten waardoor (de ingang van) de LNA beter beschermd is.
Omdat de mast vrij hoog is, is de boel lastig te bereiken en wil ik zoveel mogelijk problemen voorkomen.

Je zult altijd wel wat deuken in je cirkel hebben door de geografische beperkingen. Om je cirkel ronder te krijgen is er vaak maar een remedie: hoogte en locatie. Maar je zult zat vliegtuigen ontvangen hoor!

Keiths set is inmiddels al gewijzigd, dat setje is van 2017. Eind 2019 had hij dit setje.

[Voor 9% gewijzigd door slb op 11-09-2021 22:04]

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

Hier een vergelijk tussen de Uputronics en RTL-SDR Tripple LNA.
Conclusie:
Rtl-sdr.com 25,621 vs Oputonics 25,416 Totals, max range 164.49 vs 164.26 nautical miles.
As close to identical as possible

[Voor 16% gewijzigd door slb op 11-09-2021 22:14]

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

stormfly schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 21:04:
[...]
uputronics heeft geen keramisch filter meer, klinkt wel als premium. Is het vernieuwde model net zo goed? Zou hij tripple filtering hebben? Ze geven aan in de datasheet dat de LNA voor het SAW filter komt, logisch dan verlies je minder.
...
Wat vind jij dichtbij voor een GSM mast?
...
De 7,5 DBD komt nog wel dit jaar. Die pakt vanzelfsprekend meer signaal op, ook verstoring. Dan zou een LNA de volgende stap zijn zodat het beter wordt gefilterd.
Uputronics met keramisch filter was twee keer zo duur als de SAW-versie. Het enige vernieuwde aan de SAW-versie zijn de SMA-bussen, de oude wilden nog wel eens dol draaien. Je geeft zelf het antwoord al op de vraag of er een tripple filter toegepast zou zijn. Aaangezien het filter na de LNA is geplaatst is dat niet het geval (zie opbouw van RTL-SDR 3LNA ter vergelijking)

Wanneer je de datasheets van de toegepaste naast elkaar legt komt de MGA-13116 van de RTL-SDR LNA er iets beter uit dan de PSA4-5043+ die in de Uputronics gebruikt wordt. IP3 is bij de MGA hoger en de noise lager. Alleen qua stroomverbruik is de de PSA gunstiger 75mA vs
https://datasheetspdf.com...oTechnologies/MGA-13116/1
https://www.minicircuits.com/pdfs/PSA4-5043+.pdf

-Ik vind 200 meter wel dichtbij voor GSM mast.

Je zult niet echt veel meer verstoring oppakken met de 7.5 in vergelijking met de 5. De antenne is getuned op 1090MHz dus frequenties die daar buiten liggen komt minder binnen (op harmonischen na dan...) Bij de 7.5 zijn er meer dipolen toegepast en dus een smallere bandbreedte. Ja hij zal wat meer signaal oppikken maar de 1090 wordt nog iets beter opgepikt.

[Voor 5% gewijzigd door slb op 11-09-2021 23:12]

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

Zo goed filtert de FA-Blue... Vrijwel niet dus....

prompt $p $g

• stormfly
Interessant ik heb Uputronics nog even gemaild of ze een vergelijk hebben tussen de ceramische en SAW variant. Daar kwam een goed onderbouwd antwoord terug, wat is jouw beeld? De nieuwe versie lijkt beter bestand tegen GSM signalen op 900Mhz?

Members only:

• stormfly
slb schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 23:10:
[...]

Uputronics met keramisch filter was twee keer zo duur als de SAW-versie. Het enige vernieuwde aan de SAW-versie zijn de SMA-bussen, de oude wilden nog wel eens dol draaien. Je geeft zelf het antwoord al op de vraag of er een tripple filter toegepast zou zijn. Aaangezien het filter na de LNA is geplaatst is dat niet het geval (zie opbouw van RTL-SDR 3LNA ter vergelijking)

Wanneer je de datasheets van de toegepaste naast elkaar legt komt de MGA-13116 van de RTL-SDR LNA er iets beter uit dan de PSA4-5043+ die in de Uputronics gebruikt wordt. IP3 is bij de MGA hoger en de noise lager. Alleen qua stroomverbruik is de de PSA gunstiger 75mA vs

-Ik vind 200 meter wel dichtbij voor GSM mast.

Je zult niet echt veel meer verstoring oppakken met de 7.5 in vergelijking met de 5. De antenne is getuned op 1090MHz dus frequenties die daar buiten liggen komt minder binnen (op harmonischen na dan...) Bij de 7.5 zijn er meer dipolen toegepast en dus een smallere bandbreedte. Ja hij zal wat meer signaal oppikken maar de 1090 wordt nog iets beter opgepikt.
Net gemeten ze staan hier op hemelsbreed 350meter, en de sectoren staan ook hierheen gericht omdat dit de uithoek van een woonplaats is. Toch veel dichterbij dan ik had gedacht.

Vandaag een topdag, enorm veel messages decoded, opmerkelijk.

• stormfly
slb schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 22:13:
Hier een vergelijk tussen de Uputronics en RTL-SDR Tripple LNA.
Conclusie:

[...]
Dan ga ik denk voor de Uputronics, voornamelijk vanwege de warmteontwikkeling welke veel lager lijkt. En de levering kan via een NL shop met een lange zichttermijn. Samen met de Nooelec v2 (always on BiasT) is dat zeker het testen waard.

• stormfly
slb schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 21:49:
Ik heb van alles liggen.... verschillende dongles/SDR, filters, kabels, antennes, want ja, hobby ;)

De Uputronics LNA heeft vziw een enkel SAW-filter. In 'rural areas' zal de RTL-SDR 3LNA he iets beter doen dan de Uputronics. Ik heb twee koelblokjes op de 3 LNA bevestigd en op de AirSpy idem dito. Ook de NooElec die ik heb heb ik voorzien van koelprofielen, want warmte=ruis.

NooElec SMArTee heeft als voordeel dat de Bias-Tee spanning altijd aanwezig is (hardwarematig). Bij de RTL-SDR V3 is dat een softwarematige instelling. Qua ontvangst ontlopen ze elkaar vrijwel niet.

Ik gebruik nu de Tripple Filtered LNA (noem ik verder maar even 3LNA) en het heeft voor de ontvangst weinig zin om het ronde FA-filter ervoor (aan de antennekant) te zetten. Dat filter is DC kortgesloten dus kun je deze niet in het Bias-Tee pad opnemen. Wel tussen antenne en LNA.

Bij een oranje of blauwe FA-stick kan zo'n filter wel zin hebben, maar niet altijd. Het filter is net zo duur of zelfs duurder dan de 3LNA en dan is de keuze snel gemaakt.
Nice goede link die koelblokjes, interessant voor de Nooelec tzt.
Mijn planning is de COL1090/7.5P in de mast te plaatsen, korte kabel naar een waterdichte kast waarin een cavity-filter en 3LNA in zitten. Dan de (bestaande) coax naar de Airspy Mini/RPi op zolder. Of misschien dat ik de Airspy en RPi in de kast plaats en de boel met POE voedt.
De voornaamste reden dat ik het cavity-filter wil gebruiken is het filteren van de 2m/70cm die erbij in de buurt staat en een ESD-beveiliging. Het filter is DC kortgesloten waardoor (de ingang van) de LNA beter beschermd is.
Omdat de mast vrij hoog is, is de boel lastig te bereiken en wil ik zoveel mogelijk problemen voorkomen.
Hoe hoog is jouw mast? En hoe koppel je de antenne kabel naar buiten toe via de waterdichte kast? Gebruik je wartels of kit?
Je zult altijd wel wat deuken in je cirkel hebben door de geografische beperkingen. Om je cirkel ronder te krijgen is er vaak maar een remedie: hoogte en locatie. Maar je zult zat vliegtuigen ontvangen hoor!
Ja ik kwam aanrijden vandaag, en toen dacht ik die flats (waar GSM op staat) zijn best fors op 350meter afstand en 32 meter hoog. Vandaar ook de intentie om eerst het maximale te behalen zonder mastverlenging. Het is mij te toevallig dat dit slechts alleen door mijn eigen schoorsteen zou komen, mede bevestigd door het tijdelijk plaatsen van de antenne in het schoorsteen gat (vrij zicht, wel met geblokkeerde radialen).

[Voor 3% gewijzigd door stormfly op 12-09-2021 20:54]

• stormfly
@slb nog wat extra info, ik vroeg hem naar een vergelijk tussen de RTL-SDR LNA en degene die via Uputronics leverbaar is.

Aliexpress en retourneren, iemand dat wel eens ondervonden of dat goed verloopt? Zou ze eigenlijk beide wel willen testen ;-) Ik denk dat de uputronics hier met GSM op 350meter best nog wel eens goed kan presteren. Ben benieuwd naar jouw visie @slb wanneer het tijdstip je schikt, geen haast.

Members only:

[Voor 8% gewijzigd door stormfly op 13-09-2021 12:36]

• slb

slb

Bwoah......

stormfly schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:45:
[...]

Dan ga ik denk voor de Uputronics, voornamelijk vanwege de warmteontwikkeling welke veel lager lijkt. En de levering kan via een NL shop met een lange zichttermijn. Samen met de Nooelec v2 (always on BiasT) is dat zeker het testen waard.
slb schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 23:10:
[...]
Kijk nog eens in de datasheets: De MGA-13116 (in de RTL-SDR) heeft een betere IP3 en lagere noise, maar (door de hogere gain) meer stroomverbruik. Achter mijn Airspy Mini heeft de RTL-SDR overigens prima gefunctioneerd, maar omdat de Airspy volgens de specs 50mA levert, heb ik later uit voorzorg een BiasTee-injector geplaatst.

Dat de RTL-SDR iets warmer wordt (bij mij handwarm/lauw) is logisch; de behuizing is kleiner dus de warmteproducerende LNA zit dichter bij de wand van de behuizing. Aangezien de LNA een hogere versterking heeft zal er waarschijnlijk ook meer warmteontwikkeling zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Omdat de totale oppervlakte van de behuizing kleiner is, is er minder warmteafgifte. Met twee koelblokjes van 40x40mm vergroot je de oppervlakte en dus ook de warmteafvoer.
Nodig is het echter niet, ik heb ook een tijdje contact gehad met mensen uit o.a. Maleisië, Filipijnen en Zuid-Afrika waar de gemiddelde temperaturen flink hoger zijn en de RTL-SDR zonder extra koeling 24/7 draait.

In de praktijk is het verschil tussen de Uputronics en de RTL-SDR te verwaarlozen. Persoonlijk vind ik de RTL-SDR iets slimmer/beter opgebouwd (HPF-LNA-SAW-LNA-SAW) dan de Uputronics (LNA-SAW).

Bij de waterdichte behuizing plaats ik wartels voor doorvoer aan de onderzijde. Die kast gebruik ik voornamelijk om het cavity-filter tegen de weersomstandigheden te beschermen. Vanwege de 2m/70cm antenne op korte afstand en extra ESD bescherming gebruik ik het cavity filter.

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

I can’t say if our unit or the RTL unit will give you better results in your environment, ours uses better quality components/case etc.
Ik zou niet weten welke componenten van betere kwaliteit zouden zijn, alleen de behuizing is wat groter.
Hoe hoog is jouw mast?...
Beetje suggestief ;)
Volgens het actueel hoogtebestand is het dak waar mijn antenne op staat 5m61 boven zeeniveau. De mast zelf is 5m50 dus mijn antenne staat op 11m boven zeeniveau.

[Voor 4% gewijzigd door slb op 13-09-2021 19:48]

prompt $p $g

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee