Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 13:55

slb

Bwoah......

Oh ja, als je op de hoogtekaart kiest voor dynamische opmaak (knop 'Lijst met lagen' rechtsboven), zie je beter waar bij jou in de buurt de hoge objecten staan....

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:43
slb schreef op maandag 13 september 2021 @ 19:47:
[...]

Ik zou niet weten welke componenten van betere kwaliteit zouden zijn, alleen de behuizing is wat groter.

[...]

Beetje suggestief ;)
Volgens het actueel hoogtebestand is het dak waar mijn antenne op staat 5m61 boven zeeniveau. De mast zelf is 5m50 dus mijn antenne staat op 11m boven zeeniveau.
Hmmm ja "antennemast" had denk ik minder vragen opgeroepen 8) Coole site, jij hebt echt enorm veel naslag voor je hobby, erg fijn dat je het deelt.
slb schreef op maandag 13 september 2021 @ 19:31:

Kijk nog eens in de datasheets: De MGA-13116 (in de RTL-SDR) heeft een betere IP3 en lagere noise, maar (door de hogere gain) meer stroomverbruik. Achter mijn Airspy Mini heeft de RTL-SDR overigens prima gefunctioneerd, maar omdat de Airspy volgens de specs 50mA levert, heb ik later uit voorzorg een BiasTee-injector geplaatst.
Ik ga de datasheets even bekijken, ze zijn beide onderhevig geweest aan een vernieuwd ontwerp meen ik. Met mijn beperkte kennis ga ik even lezen :9

Goed punt de 3LNA heeft geen USB jacket. Is zoiets dan al voldoende?
Dat de RTL-SDR iets warmer wordt (bij mij handwarm/lauw) is logisch; de behuizing is kleiner dus de warmteproducerende LNA zit dichter bij de wand van de behuizing. Aangezien de LNA een hogere versterking heeft zal er waarschijnlijk ook meer warmteontwikkeling zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Omdat de totale oppervlakte van de behuizing kleiner is, is er minder warmteafgifte. Met twee koelblokjes van 40x40mm vergroot je de oppervlakte en dus ook de warmteafvoer.
Nodig is het echter niet, ik heb ook een tijdje contact gehad met mensen uit o.a. Maleisië, Filipijnen en Zuid-Afrika waar de gemiddelde temperaturen flink hoger zijn en de RTL-SDR zonder extra koeling 24/7 draait.
Ik ga zeker je tip meenemen, ik dacht eerst dat ik de laatste dagen wat meer ontvang door de reflectie van het water op het dakkapel (badkuip effect). Maar bij wat langer nadenken is de temperatuur ook flink gedaald.
In de praktijk is het verschil tussen de Uputronics en de RTL-SDR te verwaarlozen. Persoonlijk vind ik de RTL-SDR iets slimmer/beter opgebouwd (HPF-LNA-SAW-LNA-SAW) dan de Uputronics (LNA-SAW).

Bij de waterdichte behuizing plaats ik wartels voor doorvoer aan de onderzijde. Die kast gebruik ik voornamelijk om het cavity-filter tegen de weersomstandigheden te beschermen. Vanwege de 2m/70cm antenne op korte afstand en extra ESD bescherming gebruik ik het cavity filter.
De uputronics ga ik eens testen, net wat toegankelijker dan de 3LNA. Ook omdat ik nog geen bias-tee heb op de blauwe FA prostick +. Zou ze graag eens geruime tijd naast elkaar zetten, ik denk alleen dat een Y kabel niet gaat werken als je er een bias-tee/5v op zet, dan frituur je de andere ontvanger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

stormfly schreef op maandag 13 september 2021 @ 20:43:

Goed punt de 3LNA heeft geen USB jacket. Is zoiets dan al voldoende?
Yep
Ik ga zeker je tip meenemen, ik dacht eerst dat ik de laatste dagen wat meer ontvang door de reflectie van het water op het dakkapel (badkuip effect). Maar bij wat langer nadenken is de temperatuur ook flink gedaald.
Ontvangst van ADS-B kan flink varieren dus het vergt wat tijd om de optimale setting te vinden.
Je zou op je FA stats pagina kunnen kijken of de (tijdelijke) stijging ook bij stations in de buurt heeft plaatsgevonden.
De uputronics ga ik eens testen, net wat toegankelijker dan de 3LNA. Ook omdat ik nog geen bias-tee heb op de blauwe FA prostick +. Zou ze graag eens geruime tijd naast elkaar zetten, ik denk alleen dat een Y kabel niet gaat werken als je er een bias-tee/5v op zet, dan frituur je de andere ontvanger?
(Y) Splitten vanaf de antenne en dan naar LNA's. Aan de antenne-ingang van de LNA's staat geen DC. Er zal geen DC op de uitgang (naar ontvanger) van de Uputronics staan wanneer je deze met USB voedt.
Met de FA Pro kun je inderdaad de Bias T van Ali gebruiken om de 3LNA te voeden. Over temperatuur gesproken; heb je al eens de temperatuur van de FA Stick gevoeld?

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
slb schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:23:
[...]

Yep

[...]

Ontvangst van ADS-B kan flink varieren dus het vergt wat tijd om de optimale setting te vinden.
Je zou op je FA stats pagina kunnen kijken of de (tijdelijke) stijging ook bij stations in de buurt heeft plaatsgevonden.

[...]

(Y) Splitten vanaf de antenne en dan naar LNA's. Aan de antenne-ingang van de LNA's staat geen DC. Er zal geen DC op de uitgang (naar ontvanger) van de Uputronics staan wanneer je deze met USB voedt.
Met de FA Pro kun je inderdaad de Bias T van Ali gebruiken om de 3LNA te voeden. Over temperatuur gesproken; heb je al eens de temperatuur van de FA Stick gevoeld?
Goed idee voor het vergelijken, zijn een paar hele krachtige ontvangers rondom mij. RBFeeder heeft ook een nieuwe versie waarin ze wat met stats hebben geoptimaliseerd. Die versie draait mijn docker container blijkbaar al, zou ook mee kunnen wegen.

Jij een idee waar Keith zijn bias-tee vandaan heeft? Mooie behuizing.

De blauwe FA is eigenlijk heel koel, valt mij alles mee op dit tijdstip. Je voelt dat hij ingeschakeld is door een paar graden verhoging. Die NooElec NESDR SMArTee v2 wordt veel warmer.

The new build (v0.4.3) allows your Raspberry Pi to share additional ADS-B integrity & accuracy data that enables RadarBox to better determine the reliability of position reports sent by an aircraft. The new version of the feeder software also contains various bug fixes.

EDIT : de mooie biastee

[ Voor 13% gewijzigd door stormfly op 13-09-2021 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Bedoel je deze?
Overal te vinden: Amazon, Ebay etc

Dat de NooElec warmer wordt komt omdat er thermal pads tussen de behuizing en de print zitten, hij lijkt dus warmer, maar de electronica blijft wel koeler...

[ Voor 12% gewijzigd door slb op 13-09-2021 22:47 ]

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Ja die had ik gezien, ik heb hier geen stralingsbronnen. Maar met de nooelec ga ik eens een waterfall maken van het spectrum. Ben toch benieuwd wat hij ziet, heb ook maar een Y kabel besteld dan kunnen we even spelen met een 2e pi en kijken wat het goed. Goede tip van de y kabel voor de LNA.
slb schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:47:
Bedoel je deze?
Overal te vinden: Amazon, Ebay etc

Dat de NooElec warmer wordt komt omdat er thermal pads tussen de behuizing en de print zitten, hij lijkt dus warmer, maar de electronica blijft wel koeler...
Hoe je als consument kan denken "hij is warmer, dat is mogelijk niet goed" En dat het ontwerp dan eigenlijk zo gemaakt is, erg goed om te beseffen.

Ik heb nog wat spulletjes besteld 8)7 keep you posted met grafieken tzt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Maar had je ook deze post gelezen?

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Nou niet zo bewust, wat ik lastig vind aan deze tijdslijn is het feit dat je ook leest dat uputronics en RTL-SDR 3LNA beide voorzien zijn van nieuwe componenten over de afgelopen jaren. In hoeverre dat klopt voor de laatste is mij niet helemaal helder, maar her en der lees je er wel over. Voor de uputronics is het helder, van keramisch naar SAW (enkelvoudig). In deze thread lijkt de keramische uputronics vergeleken te worden met de RTL-SDR 3LNA?

sidenote stormfly in "ADS-B receiver topic" de SAW versie van uputronics helpt niet tegen de instraling van zijn 5w 2meter set.

De vraag is of de twee huidige hardware revisies op dit moment nog veel schelen? De zolderopruiming via marktplaats liep goed, dus ik heb het hobby geld al weer uitgegeven en wat besteld. Heb al een 2e Pi geconfigureerd en een V kabel besteld. :P

[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 14-09-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Opbouw van de Uputronics en RTL-SDR 3LNA zijn nog hetzelfde misschien dat wat andere componenten toegepast zijn, maar principe blijft gelijk.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Overigens was de SAW versie ook al langer leverbaar, het is niet zo dat de SAW in plaats van de versie met keramisch filter is gekomen.

De keramische versie zou de betere moeten zijn, maar het filter lijkt in de praktijk toch net wat te breed te zijn waardoor de naastliggende GSM-band nog voor interferentie kan zorgen.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Over GSM gesproken; in het antenneregister vind je waar zenders in je buurt zitten...

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
@slb spulletjes komen langzaam binnen, nieuwe antenne is er ook. Nu even een goede baseline maken zodat er ook echt feiten aan verbonden kunnen worden.

Iemand zei nog dat je beter de LNA voor de splitter kunt zetten, zodat hij versterkt door de splitter heen gaat. Logisch antwoord vanuit verlies perspectief, niet vanuit 5V conflicten ;-)

Aangaande koeling, de uputronics draait nu goed, wordt niet warm. De Nooelec wel, as designed. Waar ik zelf heel erg fan van ben is een grote FAN laten draaien op 5V ipv 12V. Hierdoor heb je een enorme flow en geen geluid. Ik sluit bv deze fan aan op een, gesoldeerde 5V USB stekker. Scythe SY1225SL12SH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
slb schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:56:
Over GSM gesproken; in het antenneregister vind je waar zenders in je buurt zitten...
Gebruik ik antennekaart.nl voor erg fijne site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

5V op 12Volt fan gaat niet altijd goed....
Ik ben fan van fanless cooling, dus gewoon zoveel mogelijk koeloppervlakte creëren.

[ Voor 50% gewijzigd door slb op 17-09-2021 16:41 ]

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

stormfly schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:52:
@slb
Iemand zei nog dat je beter de LNA voor de splitter kunt zetten, zodat hij versterkt door de splitter heen gaat. Logisch antwoord vanuit verlies perspectief, niet vanuit 5V conflicten ;)
Precies dat, (tenzij je de biaser ook voor de splitter plaatst) maar als je twee LNA's wilt vergelijken dan is het natuurlijk beter om ze achter de splitter te plaatsen.
Je kunt natuurlijk ook een biaser gebruiken om DC te blocken, dan kun je de LNA voeden met de NooElec SMArTee en de Biaser voor de andere dongle hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door slb op 17-09-2021 16:49 ]

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
slb schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:48:
[...]

Precies dat, (tenzij je de biaser ook voor de splitter plaatst) maar als je twee LNA's wilt vergelijken dan is het natuurlijk beter om ze achter de splitter te plaatsen.
Je kunt natuurlijk ook een biaser gebruiken om DC te blocken, dan kun je de LNA voeden met de NooElec SMArTee en de Biaser voor de andere dongle hangen.
Leuke invalshoek! Zou je de 5V eruit filteren met een FA bandpass filter (tonnetje) of met een biased? Wat geeft het minste verlies? De biaser sluit je dan aan zonder voeding?

Die fans van de link gaan top op 5V. Zelfs een high en low model.

• slb

slb

Bwoah......

Correct de biaser kan zonder voeding aangesloten worden. Je kunt ook een condensator in serie met de dongle zetten: de gelijkstroom zal daar niet doorheen gaan, het signaal wel.

Dat bandpass filter van FA is DC shorted dus niet toepassen icm BiasTee.
Je kunt hem evt wel voor de LNA plaatsen (tussen antenne en LNA) of voor de biaser (tussen biaser en dongle).

Met een y splitter kun je ook een notch-filter introduceren.

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

prompt $p $g

• stormfly
Mooi doosje voor de LNA buiten IP66/IP67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Hou er rekening mee dat de kabel ook een lus moet maken wanneer je de in- en uitgang aan de onderzijde wil hebben....

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Zou ook eerder zoiets kiezen (evt zonder zichtdeur) of iets (maar niet veel) kleiner model. Beter dan k*tten in een te krappe ruimte.
Heeft ook een metalen montageplaat.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
slb schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:27:
Hou er rekening mee dat de kabel ook een lus moet maken wanneer je de in- en uitgang aan de onderzijde wil hebben....
Ja dat is net te krap hè, zat ik ook al aan te denken. Zal een zoeken naar een maatje groter, IP67 wil minimaal. Wil nooit meer op het dak hoeven ;)

Vandaag de 7,5dbd antenne geplaatst, ben benieuwd morgen als het druk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Waarschijnlijk moet je wel de gain een paar dB lager zetten. Heb je hem meteen wat hoger geplaatst?
stormfly schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:45:
[...]
Ja dat is net te krap hè, zat ik ook al aan te denken. Zal een zoeken naar een maatje groter, IP67 wil minimaal. Wil nooit meer op het dak hoeven ;)
Dream on :)

Die Arli is echt een perfecte kast, gaatje aan de onderkant maken, wat silica-zakjes erin en je spul blijft kurkdroog.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
slb schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:22:
Waarschijnlijk moet je wel de gain een paar dB lager zetten. Heb je hem meteen wat hoger geplaatst?

[...]

Dream on :)

Die Arli is echt een perfecte kast, gaatje aan de onderkant maken, wat silica-zakjes erin en je spul blijft kurkdroog.
Nee nog niet hoger geplaatst, zit nog in het denk proces over de mast. Net wel bij bol dat verlengstuk van 1 meter gekocht, gratis verzenden en retourneren. Als dat stuk past zou het echt heel fijn zijn _/-\o_

De gain was niet direct waarneembaar, heb wel het idee dat ik wat meer vliegtuigen in de oranje zone zie en dat het geheel wat gevoeliger is geworden.

De Blue FA stick blijft (gesplit NA de uputronics LNA i.e receiver side) de Nooelec SMART v5 nipt voor in de race. Ik kreeg een v5 geleverd van amazon? Heb die adsbcompare tool geïnstalleerd zodat ik objectief metingen kan maken en opslaan over langere tijd.

Klopt die zakjes heb ik besteld bij Ali om het vocht te absorberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:32
Ik heb hier nu 6 maanden een piaware setup draaien.

Deze bestaat uit een raspberry pi met daarbij de volgende onderdelen.
https://www.sossolutions....us-usb-sdr-ads-b-receiver
https://www.sossolutions....ype-male-antenna-cable-5m
https://www.sossolutions....-n-type-antenna-26-5-5dbi

PiAware / SkyAware krijgt op dit moment tussen de 500 en 550 messages/s binnen en ziet zo'n 85 vliegtuigen.

De gehele setup heb ik gedaan met de raspberry pi op mijn bureau en de antenne er naast. Als ik echter zonder aan de kabels te zitten alle verplaats naar het dak krijg ik geen tot een enkel bericht binnen.

Heeft er iemand een idee wat ik kan doen om dit op te lossen?

Er staan 3 telefonie zendmasten op ongeveer 300 m afstand met een zichtverbinding vanaf het platte dak op het huis.
PiAware draait op versie 6.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Ws wordt de tuner overstuurd, dat is te verhelpen door de gain te verlagen.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

stormfly schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:53:
[...]

Nee nog niet hoger geplaatst, zit nog in het denk proces over de mast. Net wel bij bol dat verlengstuk van 1 meter gekocht, gratis verzenden en retourneren. Als dat stuk past zou het echt heel fijn zijn _/-\o_
1 meter? Waarom niet deze van 2 meter?

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
● dump1090-fa.service - dump1090 ADS-B receiver (FlightAware customization)
   Loaded: loaded (/lib/systemd/system/dump1090-fa.service; enabled; vendor preset: enabled)
   Active: active (running) since Mon 2021-09-20 12:02:21 CEST; 3h 47min ago
     Docs: https://flightaware.com/adsb/piaware/
 Main PID: 513 (dump1090-fa)
    Tasks: 3 (limit: 2063)
   CGroup: /system.slice/dump1090-fa.service
           └─513 /usr/bin/dump1090-fa --device-index 0 --gain -10 --ppm 0 --max-range 360 --fix --net --net-heartbeat 60 --net-ro-size 1300 --net-ro-interva

Sep 20 12:02:21 flightaware systemd[1]: Started dump1090 ADS-B receiver (FlightAware customization).
Sep 20 12:02:23 flightaware dump1090-fa[513]: Mon Sep 20 12:02:23 2021 CEST  dump1090-fa 5.0 starting up.
Sep 20 12:02:23 flightaware dump1090-fa[513]: rtlsdr: using device #0: Generic RTL2832U (Realtek, RTL2832U, SN 00001000)
Sep 20 12:02:24 flightaware dump1090-fa[513]: Found Rafael Micro R820T tuner
Sep 20 12:02:24 flightaware dump1090-fa[513]: rtlsdr: enabling tuner AGC
Sep 20 12:02:24 flightaware dump1090-fa[513]: Allocating 4 zero-copy buffers

Hier is volgens mij op regel 10 te zien dat de gain automatisch wordt geregeld of zie ik dat verkeerd?

de adaptive gain activeren van versie 6 lukt blijkbaar ook niet.
code:
1
2
 sudo piaware-config adaptive-dynamic-range yes
warning: cannot set option 'adaptive-dynamic-range', option only supported on PiAware or FlightFeeder SD card images

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Yep -10 is AGC wat niet werkt bij ADS-B.
Ik denk dat de gain ergens rond de 30 zal moeten staan. Zal het vanavond even uitzoeken als ik thuis ben.

edit: Had je dit en dit al gelezen?
However, there are two problems with just adding more gain to a wideband SDR. First, everything is amplified, not only the signals of interest. Noise and RF interference is also amplified. At high gain settings or in noisy RF environments, this can interfere with receiving the ADS-B signals themselves.

Second, there is a wide range of possible ADS-B signal strengths. There can be a 60dB or more difference between the weakest signals (a distant aircraft at the limit of receiver range) and the strongest signals (a nearby aircraft on the ramp 100m from the receiver). Increasing the receiver gain to handle the weakest signals can mean that the strongest signals overload the receiver. A rtlsdr receiver only has about 30-35dB of dynamic range available at a particular gain setting, so there is no single gain setting that can simultaneously handle both the weakest and strongest signals.
De gain-instelling is dus altijd een beetje compromis. Te hoog betekent oversturing, te laag minder verre signalen.
Daarom is een gain-instelling waarbij de zwakste signalen (ADS-B Signal Level) rond de -35 liggen redelijk goed, dan gebruik je het volledige dynamisch bereik van de ontvanger. Zet je de gain te hoog dan wordt het dynamisch bereik kleiner.

Een dag(veel verkeer)/nacht(weinig verkeer) instelling zou beter zijn (dus 's nachts een kleine verhoging van de gain. @Saturnus heeft hier al eens mee geëxperimenteerd.

[ Voor 84% gewijzigd door slb op 20-09-2021 18:02 ]

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Als ik die van 2m op het zeskantige verleng stuk schuif dan is de mast al 2,75 hoog en dan nog de 7,5DBD Vinnant antenne dan gaat hij naar 3,30 toe.

Dat is te gek, mijn doel is boven de schoorsteen uitkomen zodat ik echt vrij zicht heb. Dat lukt ruim met 1 meter. En als ik dan geen verbetering in de noord-oost hoek pak dan is de conclusie zoals eerder -> de flats.

Plan is nu de LNA vanuit China af te wachten en die dan boven in de mast te monteren. Het kastje van Conrad is IP66/IP67 en daar past zelfs de uputronics diagonaal in. Ga wel eerst de beide LNA's op zolder testen onder aan de antenne, als daar het verschil al helder is gaat er slechts 1 naar de antenne top. Kleine 1 meter Aircell7- LNA - 3,5 meter Aircell 7 - ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
slb schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:49:
Yep -10 is AGC wat niet werkt bij ADS-B.
Ik denk dat de gain ergens rond de 30 zal moeten staan. Zal het vanavond even uitzoeken als ik thuis ben.

Een dag(veel verkeer)/nacht(weinig verkeer) instelling zou beter zijn (dus 's nachts een kleine verhoging van de gain. @Saturnus heeft hier al eens mee geëxperimenteerd.
30 is denk wat zacht ik zou eens starten met 38-40. Zonder externe LNA kan je best wat hoger nodig hebben met de blauwe FA stick.

Nou ik dacht die Piaware gain optimalisatie gaat dat laatste wel bewerkstelligen, toch? Ik denk dat ik na het hele RX en fysieke gedeelte dat eens als eerste beetpak. Een Pi met PiAware 6.1 en kijken hoe het anders reageert dan readsb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
Zal komende week wat gaan testen met verschillende gains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:40

franssie

Save the albatross

stormfly schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:25:
[...]

Als ik die van 2m op het zeskantige verleng stuk schuif dan is de mast al 2,75 hoog en dan nog de 7,5DBD Vinnant antenne dan gaat hij naar 3,30 toe.

Dat is te gek, mijn doel is boven de schoorsteen uitkomen zodat ik echt vrij zicht heb. Dat lukt ruim met 1 meter. En als ik dan geen verbetering in de noord-oost hoek pak dan is de conclusie zoals eerder -> de flats.

Plan is nu de LNA vanuit China af te wachten en die dan boven in de mast te monteren. Het kastje van Conrad is IP66/IP67 en daar past zelfs de uputronics diagonaal in. Ga wel eerst de beide LNA's op zolder testen onder aan de antenne, als daar het verschil al helder is gaat er slechts 1 naar de antenne top. Kleine 1 meter Aircell7- LNA - 3,5 meter Aircell 7 - ontvanger.
Ben ik met je eens. Vrij zicht is belangrijk. Hoogte is ook belangrijk maar dan maakt die éne meter niet veel uit voor wat betreft zichtlijn, dan zou je eerder aan 20 meter moeten denken en zelfs dan...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
franssie schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:47:
[...]

Ben ik met je eens. Vrij zicht is belangrijk. Hoogte is ook belangrijk maar dan maakt die éne meter niet veel uit voor wat betreft zichtlijn, dan zou je eerder aan 20 meter moeten denken en zelfs dan...
Eens Frans, en dan staat het maar met een paar stoeptegels :X tis goed genoeg voor een hobby project. Ik zou zeker hoger willen maar dat is niet haalbaar in dit huis. Zonder dat ik anderen om mij heen tegen de haren in strijk.

Nog even over componenten @slb

Heb nu nog geen losse bias-tee waardoor de Uputronics nog niet boven in de mast kan. Dan zou ik alleen met die Nooelec smartTee kunnen testen. De blauwe FA stick pakt toch net altijd wat meer dan de noeelec (door de ingebouwde LNA).

Ik zat namelijk nog even te kijken waarom ik voor de bias-tee met het mooie uiterlijk koos. En Wiedehopf voor die kale printplaat... heeft denk ik te maken met insertion loss.

Insertionloss <1.2
Insertion loss: 0.3dB @ 512MHz 0.45dB @ 1575MHz

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 20-09-2021 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Met 30 op de FA stick icm de 7.5dBd antenne zul je aardig in de buurt zitten van het optimale.
Ik ging er van uit dat de 2m buis geheel over de 75cm pijp zou schuiven en dus de top van de buis op 2 meter boven de tegelvoet zou komen.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

stormfly schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:58:
[...]
Ik zat namelijk nog even te kijken waarom ik voor de bias-tee met het mooie uiterlijk koos. En Wiedehopf voor die kale printplaat... heeft denk ik te maken met insertion loss.

Insertionloss <1.2
Die insertion loss speelt na de LNA (net als de demping van de coax) geen rol, tenzij hij gigantisch hoog zou zijn. De LNA heeft de zwakke signalen al boven de (eigen) ruisdrempel getild.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
slb schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 17:18:
[...]

Die insertion loss speelt na de LNA (net als de demping van de coax) geen rol, tenzij hij gigantisch hoog zou zijn. De LNA heeft de zwakke signalen al boven de (eigen) ruisdrempel getild.
Goed punt, zeker met mijn lengtes coax. Ben het even kwijt hebben jij en Saturnus nu een airspy draaien of een RTL SDR?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Ik een Airspy+RTL SDR LNA, ik dacht Saturnus een FA Pro met RTL SDR LNA.
stormfly schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:58:
[...]

Insertionloss <1.2
franssie schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:47:
[...]

Toch kan een meter verschil maken, je hebt namelijk ook met de Fresnel zone te maken.... Dan kunnen gebouwen dichtbij net een obstructie kunnen vormen.

prompt $p $g

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Als je deze twee links naast elkaar zet in een TaB snel wisselt. Dan kan je volgens mij zien waar mijn theorie zich op baseert. De Utrechtse heuvelrug, vanuit mijn woonplaats kijk ik rechts tegen de heuvelrug aan en heb ik naar het noorden toe minder goed bereik. De ontvanger in het andere dorp staat achter de heuvelrug en heeft juist zuidelijk minder bereik en noordelijker beter bereik.

Als je daar de denkbeeldige heuvelrug tussen ziet, ff zoeken naar een plaatje spreekt het boekdelen met de verdeling van de range rings @slb

Locatie 1
Locatie 2

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

slb schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:47:
<>

Toch kan een meter verschil maken, je hebt namelijk ook met de Fresnel zone te maken.... Dan kunnen gebouwen dichtbij net een obstructie kunnen vormen.
Dat effect lijkt mij niet op te trden bij vliegtuigen die op honderden meters hoogte vliegen.
Dit is een wat beter artikel dan wat je over WiFi linkte: Wikipedia: Fresnel zone

Line of sight bereik neemt af als een formule van de wortel tussen de hoogte van beide antenne's:
https://www.easycalculati...earn-vhf-uhf-distance.php

Line of Sight = √ (2*height1) + √ (2*height2)

Dan zal je zien dat die ene meter extra hoogte relatief compleet wegvalt bij de andere hoogte.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• stormfly
franssie schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:43:
[...]

Dat effect lijkt mij niet op te trden bij vliegtuigen die op honderden meters hoogte vliegen.
Dit is een wat beter artikel dan wat je over WiFi linkte: Wikipedia: Fresnel zone

Line of sight bereik neemt af als een formule van de wortel tussen de hoogte van beide antenne's:
https://www.easycalculati...earn-vhf-uhf-distance.php

Line of Sight = √ (2*height1) + √ (2*height2)

Dan zal je zien dat die ene meter extra hoogte relatief compleet wegvalt bij de andere hoogte.
In theorie zullen jullie gelijk hebben, maar ik blijf toch ook achter mijn eigen theorie staan. De Utrechtse Heuvelrug is 51 meter en onze antennes staan op een meter of 10 schat ik in. Als je een diagonaal trekt vanaf de antenne over de heuvelrug top heen, dan krijg je een zone "achter" de heuvel welke gedempt is. Niet voor alle vliegtuigen maar volgens mij wel voor een fors aantal vliegtuigen welke niet maximaal hoog vliegen.

Gebaseerd op fingerspitzengefühl, Fersnel gaat toch meer over fase verschillen in aankomsttijden door reflectie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

stormfly schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:07:
[...]

, Fersnel gaat toch meer over fase verschillen in aankomsttijden door reflectie?
Klopt. Iedereen heeft wel eens meegemaakt dat je als je op de radio in de stad voor een stoplicht staat, als je ontvangst wegvalt en je 5 cm vooruit rijdt, je weer prima ontvangst hebt.
Maar om dat heuveltje te overbruggen maakt een extra meter mast hoogte denk ik geen verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Idd de Fresnel zone bestaat uit meerdere zones (diameters) waarbij de fase van de golven door de afstand die ze afleggen verschillen (dus niet alleen door reflectie, maar ook door de boog die een radiosignaal aflegt tov een rechte lijn onstaan er looptijdverschillen).

Ik doelde ook meer over objecten(bijv gebouwen) die dichtbij staan waar een meter verschil kan maken.

Praktijkvoorbeeld: Achter mijn huis stond op ca 35m afstand van mijn antenne een flat (inmiddels gesloopt) waarvan het dak ongeveer gelijk was aan de voet van mijn antenne. Toen ik de antenne 90cm hoger plaatste was het verschil merkbaar in de richting van de flat.
Deze pagina vind ik net wat duidelijker (praktischer).

Vandaag heb ik weer even lopen spelen met de twee cavity filters die ik heb, de een is narrow en de ander wide, wat goed te zien is op mijn nanoVNA H4 met DiSlord firmware.

De narrow band heeft de volgende demping/insertion loss
-0,64dB op 1090 MHz
-3dB op 1080 MHz en 1100 MHz
-40dB op 1050 MHz en 1127 MHz

De wide is nog steeds smal:
-0,87dB op 1090 MHz:
-3dB-punt op 1075 MHz en 1104 MHz
-40dB-punt op 1051 MHz en 1129 MHz

Jammer dat ze niet meer leverbaar zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door slb op 22-09-2021 22:41 ]

prompt $p $g

• stormfly
slb schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:28:
Idd de Fresnel zone bestaat uit meerdere zones (diameters) waarbij de fase van de golven door de afstand die ze afleggen verschillen (dus niet alleen door reflectie, maar ook door de boog die een radiosignaal aflegt tov een rechte lijn onstaan er looptijdverschillen).

Ik doelde ook meer over objecten(bijv gebouwen) die dichtbij staan waar een meter verschil kan maken.

Praktijkvoorbeeld: Achter mijn huis stond op ca 35m afstand van mijn antenne een flat (inmiddels gesloopt) waarvan het dak ongeveer gelijk was aan de voet van mijn antenne. Toen ik de antenne 90cm hoger plaatste was het verschil merkbaar in de richting van de flat.
Deze pagina vind ik net wat duidelijker (praktischer).
Ik ga het metertje mast ertussen zetten/schuiven, heb in de reguliere coax al rekening gehouden met verlenging. En dan kijken of het écht uitmaakt. Als het weinig verschil geeft dan kies ik voor het optische effect en zal ik hem denk weer inkorten. Meten = weten principe hanteer ik even.
Vandaag heb ik weer even lopen spelen met de twee cavity filters die ik heb, de een is narrow en de ander wide, wat goed te zien is op mijn nanoVNA H4 met DiSlord firmware.

De narrow band heeft de volgende demping/insertion loss
-0,64dB op 1090 MHz
-3dB op 1080 MHz en 1100 MHz
-40dB op 1050 MHz en 1127 MHz

De wide is nog steeds smal:
-0,87dB op 1090 MHz:
-3dB-punt op 1075 MHz en 1104 MHz
-40dB-punt op 1051 MHz en 1129 MHz

Jammer dat ze niet meer leverbaar zijn.
Dat is een opmerkelijke conclusie, de wide en small band variant hebben nagenoeg dezelfde specificaties? De 2019 barrel van FA heeft ook betere filtering rond om GSM Europe frequenties. Heb jij zo'n "legosteen" :+ filter op je dak staan? Of liggen ze in de shack op de hobby stapel?

De regen komt eraan in de komende weken, ik twijfel nog even wat haalbaar is. Mijn dakkapel dak heeft aanleg tot badkuip. Dan is het solderen van een SMA connector in een IP66/IP67 kastje niet heel comfortabel met ijskoude voeten in het water.

Ik gooi mijn keuze even in de groep, de RTL-SDR is nog niet binnen pas komende maand. We weten dat deze waarschijnlijk beter gaat presteren dan de Uputronics, en de RTL-SDR de permanente variant wordt.

-Nu de mast verhogen met 1 meter met de reguliere coax? Hiermee voorkom ik solderen op het dak.
-LNA kast ertussen monteren, waterdicht met wartels = coax connector opnieuw monteren. Zodat ik daarna slechts nog 1x het dak op hoef om de LNA te vervangen in de kast? Qua testen is het laatste leuker, zeker als je het plot op adsbcompare png plaatjes.

Als je nu een korte antennekabel soldeert, en later wil je de mast verhogen moet je weer solderen. Oplossing, nu voldoende lengte tussen antenne en LNA aanleggen, zodat er ruimte blijft tot verhogen?

• slb

slb

Bwoah......

Toch gewoon een kwestie van antenne hoger, kastje hoger?

Ik heb idd de 'lego-stenen' rondslingeren, de wide heeft een andere kleur/materiaal connector.

Ik denk dat de wartel oplossing overdreven is. Antenneversterkers hangen vaak in een mast onder een kap waarvan de onderkant open is. Zoals hier.

Wat je ook kunt doen is de kabel alvast solderen en wartel zoeken waar de plug doorheen past. Of gewoon een gat aan de onderkant, kabel.erdoor en vanaf de binnenkant opvullen met siliconenkit.

Eventueel neem je een stukje aluminium strip waarin je een gat (kabeldiameter) boort. Die zaag je dan ter hoogte van het gat door zodat je twee (of 3) strippen krijgt met een half gat.
Deze strippen schuif je met de halve gaten tegen de kabel aan en plak/lijn/schroef je dan aan de binnenkant van het kastje.

Maar nogmaals, ik vind het waterdicht maken overbodig, zolang het regenwater maar niet langs je connectoren loopt is het goed. Wanneer je persé met wartels wilt werken, kies dan voor wat dunnere coax en SMA crimp-connectoeren,

[ Voor 18% gewijzigd door slb op 23-09-2021 12:56 ]

prompt $p $g

• stormfly
slb schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:34:
Toch gewoon een kwestie van antenne hoger, kastje hoger?

Ik heb idd de 'lego-stenen' rondslingeren, de wide heeft een andere kleur/materiaal connector.

Ik denk dat de wartel oplossing overdreven is. Antenneversterkers hangen vaak in een mast onder een kap waarvan de onderkant open is. Zoals hier.

Wat je ook kunt doen is de kabel alvast solderen en wartel zoeken waar de plug doorheen past. Of gewoon een gat aan de onderkant, kabel.erdoor en vanaf de binnenkant opvullen met siliconenkit.

Eventueel neem je een stukje aluminium strip waarin je een gat (kabeldiameter) boort. Die zaag je dan ter hoogte van het gat door zodat je twee (of 3) strippen krijgt met een half gat.
Deze strippen schuif je met de halve gaten tegen de kabel aan en plak/lijn/schroef je dan aan de binnenkant van het kastje.

Maar nogmaals, ik vind het waterdicht maken overbodig, zolang het regenwater maar niet langs je connectoren loopt is het goed. Wanneer je persé met wartels wilt werken, kies dan voor wat dunnere coax en SMA crimp-connectoeren,
Gehehe ja je kent mijn motto: nog maar 1x het dak op. Of misschien 2x om het verschil tussen uputronics en RTL-SDR 3LNA in kaart te brengen.

De SMA connectoren voor Aircell 7 zijn vrij lomp, die passen niet door wartels heen. Wat ik wel kan doen, tnx voor de tip, is de antenne-LNA kabel voorbereiden in house met een wartel er omheen. De gebouwbekabeling mijn huis in moet ik dan wel op het dak solderen.

En daar zit dan ook de kneep, jij zegt antenne hoger = kastje hoger. Dat gaat niet als ik de antenne kabel afknip welke mijn woning inloopt. Omdat deze plug ook door een wartel heen moet, dient hij eraf gehaald te worden en opnieuw aangezet. Ik dacht dan knip ik het direct op maat, omdat het na de LNA is kan ik het beter wat langer houden.

• slb

slb

Bwoah......

Ok nu begrijp ik het. Ik ging eigenlijk uit van een nieuwe kabel uit tussen antenne en LNA.

Misschien kun je de huidige kabel even tijdelijk door het raam van de dakkapel halen zodat je binnen kunt solderen? Op dak solderen van een plug zuigt (ik spreek uit ervaring ;) )

Waarschijnlijk wel makkelijker om binnenshuis een nieuw 1m50 kabeltje (in de box) te maken van antenne naar LNA (N - SMA). Daarna de huidige kabel tijdelijk door het raam naar binnen, stukje afknippen, in de box voeren en SMA erop solderen. Dan het geheel weer naar buiten.

Kun je van het deel dat je eraf knipt weer een patchkabel maken, bijvoorbeeld voor de antenne die je nog over hebt....

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
@slb @franssie Is het voor jullie mogelijk om de IP3 waarde toe te lichten op leken niveau?

De RTL-SDR LNA is in Nederland, nog een paar dagen wachten voor hij in de bus valt. Ik blijf hangen in een denk loop waarbij Uputronics aangeeft dat hun Noise Figure lager is en je in sommige situaties mag verwachten dat hun LNA beter is. Dat zijn de situaties waarbij er geen instraling is vanaf andere sterke zenders, daarin is de 3LNA beter qua filtering. Mijn locatie lijkt geschikt voor de uputronics, het stuk coax vanaf het dak is slechts 3 meter tot aan de ontvanger, en geen instraling.

Ik kwam op dit document uit maar daar liep ik op vast

(RTL-SDR) 41.4 dBm Output IP3
Frequency: 1090 MHz
Gain: 27 dB @ 1090 MHz
Return Loss: -16 dB @ 1090 MHz (SWR = 1.377)
Noise Figure: ~1 dB
Out of band attenuation: More than 60 dB
ESD Protection: Dual with GDT and ESD Diode
Power: 3.3 - 5V via bias tee only, 150 mA current draw
Enclosure: Aluminum enclosure
Connectors: Two SMA Female (Male to Male adapter included)
46.5 x 32 x 15.6 mm (not including the SMA).
Including the SMA the length is 69.8 mm.

(Uputronics) High IP3, 33.5 dBm
Gain min 14dB
NF 0.75dB
Supply Voltage USB or Bias tee 5V
Bias tee 5-26V with optional regulator kit
Power Usage (from 5V) 56mA approx.
Case Dimensions 63.5mm x 63.5mm x 30mm (2.5” x 2.5” x 1.2”)

Blijf dit een mooi artikel vinden als je ook de gemeten waardes meeneemt in je readcycle.

[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 26-09-2021 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Hi! It is a brand new item and the specs are not publicly available yet. However, there are many improvements in v5, including for your application, and I think you should find it will perform better than any standard RTL-SDR on the market :) Cheers!

Ik vroeg Noeelec naar mijn v5 type...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Leuke Airspy - RTL-SDR vergelijk

https://ava.upuaut.net/?p=808

The results over a 46 hour period were as follows :

Total Messages Received:
Airspy 65,150,313
RTL 32,973,049

Airborne Position:
Airspy 4,615,972
RTL 2,270,810

Unusable:
Airspy 533
RTL 635,549

So as near as makes no difference the Airspy is doing twice the number of messages compared to the RTL. Range was again limited by radio horizon/geography both radios exceeding the 400km range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Een video zegt meer dan woorden.
Maar heel simpel gezegd: hoe hoger de IP3-waarde des te beter de afhandeling van sterke signalen.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Sinds vorige maand is prog (ism wiedehopf) weer volop bezig met de optimalisatie van readsb, die weer wat beter presteert dan de voorgaande releases. Inmiddels is V.2.2 verschenen.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Artikel is uit 2015 en inmiddels niet meer representatief.

Op het FA-forum kun je veel meer info (eigenlijk teveel) vinden...

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
slb schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:11:
[...]

Artikel is uit 2015 en inmiddels niet meer representatief.

Op het FA-forum kun je veel meer info (eigenlijk teveel) vinden...
Ik probeer het FA forum ook te volgen, ben vooral benieuwd naar de Pi4 upgrade van Keith die liep tegen CPU beperkingen aan. Waarom is zijn locatie zo enorm goed 2500m/s? Wat is jouw msg rate op de Airspy in Nederland?

Ik zit op 1450 peak, ik heb net de Nooelec v5 aangesloten die is toch ook wel erg goed, lijkt vergelijkbaar met de blue FA stick. Even de grafieken over meerdere dagen aankijken, zal graphs delen.

Zou jij een AirSpy mini of een R2 kopen? De R2 kan 12,20,24 Mhz aan, en de mini kan 20 Mhz met een tweak? Geeft dat een hogere messages rate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

De mini, ik zit op ca 2000-2200 mgs/s, maar het is nog niet optimaal. Heb paar dagen geleden nog even de gain wat lager gezet.

Keith zit gewoon op een hele goede locatie. Ook de Martello Tower is een goede locatie.

Mini is dacht ik goedkoper, die 20 MHz sample rate gaat niet altijd goed icm MLAT. Bovendien wordt de dongle dan ook erg warm. Ik draai net als het merendeel, op 12MHz maar met een hogere preamble filterwaarde.

[ Voor 29% gewijzigd door slb op 24-09-2021 16:37 ]

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
slb schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:29:
De mini, ik zit op ca 2000-2200 mgs/s, maar het is nog niet optimaal. Heb paar dagen geleden nog even de gain wat lager gezet.

Keith zit gewoon op een hele goede locatie. Ook de Martello Tower is een goede locatie.
Heb je zijn view rondom gezien?
Members only:
Mini is dacht ik goedkoper, die 20 MHz sample rate gaat niet altijd goed icm MLAT. Bovendien wordt de dongle dan ook erg warm. Ik draai net als het merendeel, op 12MHz maar met een hogere preamble filterwaarde.
Mini is bijna 2x zo goedkoop inderdaad. Preamble is dat CPU verwerking?

https://github.com/wiedeh...aster/airspy_adsb.default

Wat is jouw CLI config voor de AirSpy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
slb schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:58:
Oh ja, op dit moment zit er bij mij 7 m H155 tussen antenne en SDR (LNA zit binnen).
Zoals je ziet, is het bereik prima.
[Afbeelding]

Bereik van 200NMi is goed haalbaar en het verlies van 3-4 meter kabel ertussen valt reuze mee, zeker wanneer je antenne goed vrij staat.

Ik wil nog het dak op om e.e.a. aan te passen (antenne vervangen en de LNA vlakbij antenne), maar daar is het nog steeds niet van gekomen.
7 meter en je LNA binnen dan heb je nu al echt een heel goed ontvangst signaal _/-\o_ Waarom zien we in Nederland niet meer vliegtuigen maar wel meer messages, de overgang naar een AirSpy geeft niet veel meer range of dichtheid. Maar wel een verhoging van de messages doordat deze ontvanger meer kan verwerken. Boven de waddeneilanden is het relatief verkeersluw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Met de AirSpy pak je een paar procent meer (ook bereik), zeker na de laatste updates van readsb.

Vanochtend even wat koelprofieltjes gezaagd om de LNA extra te koelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Wliaa0p2QHnWTJNZzCquDxvX1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0tAVgxFHywu7epoTFF2dla7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuTfFSP9nfBgXGSbNDEDkKKQYq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPx97MG6oyi0ke8UmfMub5Sb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FD4eBI44t5a_bodsTlB5WktnDB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0vAklE3RuwBmUPwuEVZaTYY.jpg?f=fotoalbum_large

Even tijdelijk met elastiek op zijn plek maar ik ga er 1 of 2 op de behuizing lijmen.

De twee andere op foto 2 komen op de AirSpy.

Waarom? Omdat het kan :D (en warmte=ruis...)

prompt $p $g

• stormfly
slb schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:05:
Met de AirSpy pak je een paar procent meer (ook bereik), zeker na de laatste updates van readsb.

Vanochtend even wat koelprofieltjes gezaagd om de LNA extra te koelen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even tijdelijk met elastiek op zijn plek maar ik ga er 1 of 2 op de behuizing lijmen.

De twee andere op foto 2 komen op de AirSpy.

Waarom? Omdat het kan :D (en warmte=ruis...)
Haha cool zeg, wat een leuke woordgrap :9 je kan er ook nog van die blauwe warmte pads tussen doen.

Heb vanmorgen nog even een korte test gedaan, Blue FA stick met interne LNA tegenover de Nooelec NESDR SMArt v5 met Uputronics LNA (extern gevoed)

Dan valt de Blauwe FA stick flink door de mand, ook na het inregelen van de gain
code:
1
 for i in {0..30}; do sudo autogain1090; sleep 120; done

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7Bt53TqGX4VsdEHLO-jHoQ6gt4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yd92fDLamjGjbB8Nh3KsieHM.png?f=fotoalbum_large

Nooelec NESDR SMArt v5 externaly powered uputronics LNA gain 49.6 | messages 1450 aircrafts 130
blue fa stick no external LNA gain 40.2 | messages 1200 aircrafts 118
Nooelec NESDR SMArttee bias powered uputronics gain 44.5 | messages

• slb

slb

Bwoah......

49.6 lijkt me een veel te hoge gain icm een LNA, denk dat je rond de 30-35 beter zult zitten...
Waar zijn de rest van de grafieken?

prompt $p $g

• stormfly
slb schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 15:38:
49.6 lijkt me een veel te hoge gain icm een LNA, denk dat je rond de 30-35 beter zult zitten...
Waar zijn de rest van de grafieken?
Hoe maak jij zo'n mooi groot screenshot van alle grafieken in 1x? De sceenshots van mij zijn 4-9MB tips welkom :)

Einde middag nog even de blue FA stick getest, als je de gain lager zet dan ontvangt hij erg weinig. Vreemd genoeg is het rode gebied in balans maar de minimale sterkte hangt rond -25 dat lijkt te hard. Of hij wordt verstuurd door iets van buitenaf🤔
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yRO_yEjFXSm6z5ARdeDXe_MWM4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZAyfTAmQODgQG3uTCLJwWuPA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door stormfly op 25-09-2021 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Heb gisteren de readsb update geïnstalleerd, na iets meer dan een dag draaien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OF0lRQQKG1a3EdECvHZk9TuA628=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3t1cHCfOIHzv8AlDaXDyfuTz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QisBUWVwMeF7MY3WYZsXtCTENwI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rzuobr793fZBkyQPaNYG7jf9.png?f=fotoalbum_large

Volgende week probeer ik het dak op te gaan, antennes vervangen, cavity filter en (koele) LNA in de mast plaatsen.
Ik verwacht dat de range dan iets toe zal nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door slb op 26-09-2021 00:32 ]

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
slb schreef op zondag 26 september 2021 @ 00:20:
Heb gisteren de readsb update geïnstalleerd, na iets meer dan een dag draaien:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgende week probeer ik het dak op te gaan, antennes vervangen, cavity filter en (koele) LNA in de mast plaatsen.
Ik verwacht dat de range dan iets toe zal nemen.
Hoeveel uur heb jij in je pTracks zitten 8/12/24? Je ziet heel goed het verschil dat jouw hoge aantal vluchten uit de Duitse zijde komt. Ik heb Ridderkerk eens vergeleken met Zeist maar we zitten globaal op dezelfde hoogte. Blijf het bijzonder vinden dat jij zo diep het Oosten in kijkt terwijl je veel westelijker woont.

Goed idee om over een koel rib na te denken voor de LNA op het dak die zal ik nog even bestellen.

@slb op de AHN viewer wat is jouw achtertuinlevel en schoorsteenlevel?
  • schoorsteen 12,12m
  • achtertuin bestrating 3,07m
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKlAi5CpiVdJryakeetk5y6rwBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/adNfYhHElBGZhxkgDBC5sioK.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nog een aantal herstarts gehad ivm hobby dag, dit zal geen 24hr zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 26-09-2021 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Members only:

Nu zie je dat de gain inderdaad terug gaat regelen @slb
code:
1
2
3
4
5
6
pi@flightrecorder:~$ for i in {0..30}; do sudo autogain1090; sleep 120; done
Decreasing gain to 44.5 (13.253% messages >-3dB)
Decreasing gain to 43.9 (8.350% messages >-3dB)
Decreasing gain to 43.4 (7.016% messages >-3dB)
No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (5.713%)
No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (5.011%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
slb schreef op zondag 26 september 2021 @ 00:20:
cavity filter en (koele) LNA in de mast plaatsen.
Wat verwacht je van het Cavity filter als de 3LNA al zo goed filtert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

a- Verdere onderdrukking van de signalen in de omgeving (heb ook nog een 2m/70cm zender)
b- Doordat het cavity filter DC kortgesloten is, minder statische zooi die de LNA zouden kunnen aantasten

De voet van mijn antenne staat op 11m ASL. De nok van het dak is 7m ASL. Straat is -1m ASL

P-tracks was iets van 26h draaien, hier een nieuwe van 19 uur draaien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1-tLJ7LtDKZO_uFHa5zvxj253o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ayvHcJ3Ik7eU0dA5L4ytYZnd.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat je sowieso 1 meter hoger zou moeten met de antenne ivm de schoorsteen, heb je daar nog genoeg coax voor?

BTW nog even wat opmerkingen mbt de coax:
-die scherpe bochten in de coax zijn nét aan, maar de RTLSDR 3LNA is kleiner dus zullen de bochten ook ruimer kunnen.
-let op met tie-wraps, die kunnen de coax vervormen, niet te strak aantrekken.

Ik gebruik deze lijm, ik heb ook van die blauwe pads liggen, maar de kleefkracht en warmtegeleiding zijn minder.

[ Voor 7% gewijzigd door slb op 26-09-2021 23:20 ]

prompt $p $g

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Ben je meer een tape-plakker, dan werkt deze ook wel goed...

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
slb schreef op zondag 26 september 2021 @ 23:06:
a- Verdere onderdrukking van de signalen in de omgeving (heb ook nog een 2m/70cm zender)
b- Doordat het cavity filter DC kortgesloten is, minder statische zooi die de LNA zouden kunnen aantasten
Ja ook weer een goed punt, jij loopt gewoon een aantal jaar voor op mijn denk tijdslijn ;) Ik dacht hoe hoger hoe meer statisch geneuzel uit de lucht. Dat filter zet jij ervoor, welke pigtail gebruik je daarvoor, dat is wel de kwetsbare "range" zone waar je dan items tussenvoegt en het verlies kan verhogen?

Zoiets zou top zijn in mijn krappe kastje, alleen ik denk dan alleen maar: Ik heb geen directe instraling van zenders, dus het geeft sowieso verlies een geen voordeel. Is het mij dan waard voor een onweersbui?

Voor 2/70 snap ik het heel goed, dat zijn directe vermogens.

Ik heb het tonnetje nog liggen hier van FA, misschien moet ik die er inderdaad nog voorzetten. Heb je tips voor een pigtail? Al jouw Amazon links voldoen aan mijn kwaliteitseisen, misschien heb jij er al over nagedacht.
De voet van mijn antenne staat op 11m ASL. De nok van het dak is 7m ASL. Straat is -1m ASL
Sorry is ASL de waarde welke de AHN viewer aangeeft, of moet je daar nog een som overheen halen? Overigens voor de panorama (de lichtblauwe ring) dien je ook een hoogte in te vullen is dat direct de AHN viewer of reken je die om naar ASL?
P-tracks was iets van 26h draaien, hier een nieuwe van 19 uur draaien:

[Afbeelding]

Ik denk dat je sowieso 1 meter hoger zou moeten met de antenne ivm de schoorsteen, heb je daar nog genoeg coax voor?
Ik kom niet hoger in de radarbox stats, ik denk inderdaad dat ik de hoogte in moet _/-\o_ jouw ontvangst is echt schitterend rondom.
BTW nog even wat opmerkingen mbt de coax:
-die scherpe bochten in de coax zijn nét aan, maar de RTLSDR 3LNA is kleiner dus zullen de bochten ook ruimer kunnen.
-let op met tie-wraps, die kunnen de coax vervormen, niet te strak aantrekken.
Ja ik heb de bending radius opgezocht die is voor Aircell 7 heel gunstig, 25mm radius, dat is slechts een cirkel van 5cm. Je hebt gelijk die bocht rechtsonder is erg krap.

Over de tywaps en het indrukken van het midden-schuim van de coax had ik nog niet nagedacht _/-\o_
Ik gebruik deze lijm, ik heb ook van die blauwe pads liggen, maar de kleefkracht en warmtegeleiding zijn minder.
Heb jij die vochtvreters ook in je LNA kastje gepland? Gaat dat goed met de enorme hitte van de 3LNA en zomer zon ivm brand?

[ Voor 13% gewijzigd door stormfly op 27-09-2021 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Ik was bij RTLSDR nog even aan het vissen over mogelijke hardware veranderingen waar Wiederhoft het over had.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

ASL= Above Sea Level :)

De 3LNA wordt niet zo heet, maar eerder handwarm, ter indicatie: de AirSpy mini en NooElec worden warmer tijdens gebruik.

Wanneer je antenne 1 m hoger staat zul je zien dat de ontvangst weer iets beter zal zijn.
Filter van FA (tonnetje) heeft dacht ik vrij hoge insertion loss. Pas wanneer je veel last hebt van GSM zou je hem ertussen kunnen plaatsen. Ik zou hem er alleen tussen hangen wanneer er verbetering optreedt.

Ik ga straks van antenne naar 1m75 M&P Hyperflex 10 naar cavity, dan klein SMA-SMA kabeltje naar LNA en erna naar 6.5m Hyperflexx 7, BiasT etc.

Ik gooi zo'n herlaadbare vochtvreter in de kast. Als die goed genoeg zijn voor personenwagens dan moet een kastje van een paar liter geen probleem zijn.
Je zou zelfs een washandje met een beetje rijst erin kunnen doen. Zoveel vocht onstaat er niet in de behuizing.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Bij Radarbox zal het een weekje duren voordat je in de stats stijgt. Bij FA en FR24 wordt de performance over een maand berekend.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwolle-Radar
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 24-01-2023
Sinds deze week ben ik feeder van Flightradar24. Ik heb een image van de website van FR24 op een raspberry 4 gezet. Samen met een ontvanger en antenne haal ik 269 nm dat is ongeveer 498 km bereik.
Ik ben nog heel erg onbekend met een Raspberry. Ik vraag me af of het mogelijk is om met dezelfde raspberry ook gelijktijdig te feeden naar andere flight trackers zoals bijvoorbeeld FlightAware of ADS-B exchange. Kan iemand daar iets over uitleggen+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Zwolle-Radar schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:12:
Sinds deze week ben ik feeder van Flightradar24. Ik heb een image van de website van FR24 op een raspberry 4 gezet. Samen met een ontvanger en antenne haal ik 269 nm dat is ongeveer 498 km bereik.
Ik ben nog heel erg onbekend met een Raspberry. Ik vraag me af of het mogelijk is om met dezelfde raspberry ook gelijktijdig te feeden naar andere flight trackers zoals bijvoorbeeld FlightAware of ADS-B exchange. Kan iemand daar iets over uitleggen+.
Leuk deel je RadarBox link even als je daarmee live bent?

https://blog.gouline.net/...raspberry-pi-7e7fdb5b97bc

Ja het kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-09 15:10

• stormfly
slb schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:26:
Bij Radarbox zal het een weekje duren voordat je in de stats stijgt. Bij FA en FR24 wordt de performance over een maand berekend.
Radarbox is live, mijn internet heeft er vannacht uit gelegen en je zakt direct in de stats :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcyprus
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-02-2022
Zwolle-Radar schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:12:
Hoi,ik feed op 1 rspb3 flightaware,radarbox,flightradar 24,en ADSBExchange,werkt prima,feed ook naar OGN(zwevers)ook in combinatie.

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
@slb Ik blijf nog even zoeken naar de line of sight vanaf mijn huis. In de line vanaf mijn huis zakt Nederland juist. Waarom heb ik in het Noorden dan zo'n matige ontvangst, eerst die 3LNA van RTL-SDR er maar eens tussen. Zal hem ook even tekenen richting de heuvelrug, om te zien of deze echt impact heeft

EDIT net de 3LNA gemonteerd, eerste indruk lijkt dat je gelijk hebt _/-\o_ even wat meer grafieken afwachten de komende dagen.

Analyse hieronder ter vermeack.
Members only:

[ Voor 19% gewijzigd door stormfly op 02-10-2021 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Welke richting staat de schoorsteen TOV de antenne? Toevallig Noord Noord-West of Zuid Zuid-Oost?

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
slb schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:40:
Welke richting staat de schoorsteen TOV de antenne? Toevallig Noord Noord-West of Zuid Zuid-Oost?
Noord/Noord-West :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

stormfly schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:22:
@slb Ik blijf nog even zoeken naar de line of sight vanaf mijn huis. In de line vanaf mijn huis zakt Nederland juist. Waarom heb ik in het Noorden dan zo'n matige ontvangst
...
Noord Noord Westen.. ;)

Over de Noordzee zijn ook niet zoveel vluchten....

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
slb schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:54:
[...]

Noord Noord Westen.. ;)

Over de Noordzee zijn ook niet zoveel vluchten....
Klopt is een rustige hoek. Is jouw ontvanger ergens live te volgen met msg rate etc? Zo ja/nee zou je de link willen delen, of in PB?

Dit is een mooi alternatief om toch wat info in te zien online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
robcyprus schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:24:
[...]

Hoi,ik feed op 1 rspb3 flightaware,radarbox,flightradar 24,en ADSBExchange,werkt prima,feed ook naar OGN(zwevers)ook in combinatie.

Rob
Hoe feed jij ONG? Ik heb op hun wiki e.a. gelezen waarbij ze de rtlsdr koppelen aan hun applicatie. Ik wil eigenlijk en losse feed naar ze sturen. Hoe het nu bij mij in geregeld is: de pi draait native readsb en mijn docker containers halen via het netwerk data van de pi op.

Ik zie geen opties om over het netwerk te verbinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcyprus
Ik heb een paar orange-pi's en een RSBPi 2 die OGN software draaien en op de Rbpi-2 heb ik ook een ADSB-dongle zitten en via een script zie ik bijde(OGN+ADSB) op een Piaware map.Ogn werkt op 868Mhz.Mijn andere pi's zenden via mijn netwerk de ADSB-data naar VRS.OGN heeft wel mooie kaarten enz.
zoals:https://glidertracker.de/#lat=52.215&lon=5.943&z=10,mijn ontvangers Apeldoorn,Apeldrn1,1a en 2.
Nog een voordeel , de kleine pol. Heli's zijn ook te zien(wordt niks gefilterd)

[ Voor 30% gewijzigd door robcyprus op 03-10-2021 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Ik heb nog even een ander kastje besteld voor het Cavity Filter en RTL-SDR 3LNA.

prompt $p $g

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
@slb

Blauw = RTL-SDR LNA
Rood = Uputronics LNA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bf2ireWGf1pa7_3ckyFLOqn3N60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OqvpxauzEmgMNahwjRzqJ1x5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Een nieuw stukje pijp gehaald en cavity filter+LNA in een kastje geplaatst. Cavity filter zit vanaf achter aan gegalvaniseerd staalplaatje geschroefd, LNA met twee popnagels en ringetjes bevestigd. Wat koelpasta tussen staalplaat en LNA/koelprofielen gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgC5pGjkfshVvu2OJkiCukEoZ7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBUzEUFbgrUkoZDxheOXLibF.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gikTMFwOEamoOf5-ySSyIvD0ipw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haTezsZh6ld6nV1YWNrJmeb2.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AHkYchBeYOe1_AgnwLsFrH2uLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsHLGfqVdDCFvvxdm6Mwnm8v.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de diameter van de pijp zo gekozen dat hij precies over de bestaande mast geschoven kan worden. Nu nog even wachten op een mooie vrije dag.

edit:
Ook nog even twee ontvochtigers besteld om de boel in de kast droog te houden (gaat er 1 in, moet afdoende zijn).
Kabeldoorgangen worden afgesloten met een klein stukje PE buisisolatie om de kabels.

[ Voor 12% gewijzigd door slb op 08-10-2021 02:11 ]

prompt $p $g

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwolle-Radar
stormfly schreef op maandag 27 september 2021 @ 23:18:
[...]

Leuk deel je RadarBox link even als je daarmee live bent?

https://blog.gouline.net/...raspberry-pi-7e7fdb5b97bc

Ja het kan :)
Wat een goede URL heb je hierboven gegeven, top! Dank je wel.

Had even koudwatervrees en heb een micro SD met meer ruimte gekocht. Vanavond Flightaware, Radarbox, Flightradar24 en Planefinder geinstalleerd op min Raspberry Pi 4B. Planefinder ziet mijn ontvanger (ondanks het invoeren van de sharekey) nog niet online. Ik las dat dat bij Planefinder wel even gaat duren.

Ik ben helemaal blij.

Ik zie hier in dit topic mooie materialen staan, dan ben ik nog maar een beginner, maar sta open voor ideeën en suggesties. Ik woon in Zwolle op de bovenste verdieping van een appartementencomplex op een meter of 20 hoog en heb wel een gigantisch mooi vrij uitzicht (alleen helaas niet rondom, maar 270 graden heb ik wel).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrI_wqb7iQb_Y6IsVP6TnlFedTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lcql8rB6Hbywdb4RfeyuoPj7.png?f=fotoalbum_large
Ik heb een antenne (TEN-90) https://www.gns-electroni...-sma-ten-90-with-housing/ uit Duitsland laten komen omdat die mooi klein is, die heb ik tegen de balustrade gemonteerd. Boven de dakrand monteren wordt niet toegestaan door de verhuurder dus ik moet me een beetje behelpen.
Ik zit er over te denken om een andere antenne te kopen. Ook een TEN-90 maar dan een verbeterde versie. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan.https://www.gns-electronics.de/product/ads-b-patch-antenna/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-tIcB4V4RXj0ZAUlPTnx3rB4Qs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S1zO14CAUu2pJt6Hgs8auoIw.jpg?f=user_large

Goed tot zover mijn eerste stapjes in het feeden van ADS-B gegevens.
Fijne avond allemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwolle-Radar
Planefinder ziet mijn ontvanger (ondanks het invoeren van de sharekey) nog niet online. Ik las dat dat bij Planefinder wel even gaat duren.
Planefinder is ook gelukt. Ik had per ongeluk een stap overgeslagen in het configureren
"Then select “Beast” and type in “127.0.0.1” for the IP address and “30005” for the port (output for dump1090’s Mode-S Beast binary format)"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Ik zou eens kijken naar beugels voor weerstations en de huidige antenne daarmee net iets meer naar buiten laten steken (weg van de paal). Dan zal de ontvangst weer iets verbeteren.

Die eigenaar van GNS heeft me al eens benaderd om een HULC (Ten 90 met GPS) te testen (was nog in ontwikkelingsfase). Aanvankelijk wel interessante gesprekken over en weer gevoerd, maar hij trok zich later om onbekende redenen terug. Nooit meer wat van hem gehoord en geen HULC gezien.

Ik vind de prijzen die hij hanteert te hoog voor consumenten, dat heb ik hem ook gezegd en misschien is dat in het verkeerde keelgat geschoten.

prompt $p $g

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Zwolle-Radar schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:47:
[...]

Wat een goede URL heb je hierboven gegeven, top! Dank je wel.

Had even koudwatervrees en heb een micro SD met meer ruimte gekocht. Vanavond Flightaware, Radarbox, Flightradar24 en Planefinder geinstalleerd op min Raspberry Pi 4B. Planefinder ziet mijn ontvanger (ondanks het invoeren van de sharekey) nog niet online. Ik las dat dat bij Planefinder wel even gaat duren.

Ik ben helemaal blij.

Ik zie hier in dit topic mooie materialen staan, dan ben ik nog maar een beginner, maar sta open voor ideeën en suggesties. Ik woon in Zwolle op de bovenste verdieping van een appartementencomplex op een meter of 20 hoog en heb wel een gigantisch mooi vrij uitzicht (alleen helaas niet rondom, maar 270 graden heb ik wel).
[Afbeelding]
Ik heb een antenne (TEN-90) https://www.gns-electroni...-sma-ten-90-with-housing/ uit Duitsland laten komen omdat die mooi klein is, die heb ik tegen de balustrade gemonteerd. Boven de dakrand monteren wordt niet toegestaan door de verhuurder dus ik moet me een beetje behelpen.
Ik zit er over te denken om een andere antenne te kopen. Ook een TEN-90 maar dan een verbeterde versie. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan.https://www.gns-electronics.de/product/ads-b-patch-antenna/
[Afbeelding]

Goed tot zover mijn eerste stapjes in het feeden van ADS-B gegevens.
Fijne avond allemaal
Die antenne is vrij aan de prijs. Heb je een radarbox link van je ontvanger? Ben erg benieuwd naar je cirkel? Zoals SLB aangeeft is het goed om de antenne minimaal de golf lengte van de muur te laten steken. Ik zou de focus leggen op de antenne vrijer plaatsen met een beugel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcyprus
iemand hier ervaring mee?

:https://paradar.co.uk/products/multiband-tuned-antenna-for-hnt-and-lora-for-harsh-outdoor-use-11-5dbi-long-range

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Ik heb zelf de Vinnant antenne van 7.5 DBD = bijna 10dBi. Wat je merkt is dat je beperkt bent door de kromming van de aarde. Met een antenne met hogere versterking kom je niet ineens kilometers verder. Dan moet je echt naar locaties zoals hieronder genoemd in Zwolle, ofwel de hoogte in 20m +.

Als je met versterkte antennes wilt gaan werken probeer dan eerst die Vinnant antenne, die heb je voor 1/4 van de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwolle-Radar
stormfly schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:25:
[...]

Die antenne is vrij aan de prijs. Heb je een radarbox link van je ontvanger? Ben erg benieuwd naar je cirkel? Zoals SLB aangeeft is het goed om de antenne minimaal de golf lengte van de muur te laten steken. Ik zou de focus leggen op de antenne vrijer plaatsen met een beugel.
Dank jullie allemaal voor het hartelijk welkom, leuk om met gelijkgestemden ervaringen op te doen. Mijn kennis van electonica is beperkt tot het 'ik krijg het aan de praat'.

Hierbij een URL naar mijn Radarbox station. Mijn antenne is geplaatst op de uiterste linkerhoek van het appartementencomplex. Het gebouw zie je duidelijk weergegeven in het ZuidOostelijke deel van de ontvangst.

https://www.radarbox.com/stations/EXTRPI015104

Mijn configuratie is:
  • Raspberry Pi 4B 8GB met 64 gb MicroSD en ventilator
  • FlightAware Pro Stick Plus (USB SDR ADS-B Receiver),
  • 5 meter low loss kabel met SMA male / SMA male connector. Grade: MIL-C17F, Imp. 50 Ohm
  • TEN-90 - 50 Ohm gematchte PCB-antenne voor 1090 MHz. Kan volgens de beschrijving het beste worden gebruikt voor op SDR gebaseerde apparatuur. De versterking is 4,4 dBi. Aansluiting SMA-connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Zwolle-Radar schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:28:
[...]

Dank jullie allemaal voor het hartelijk welkom, leuk om met gelijkgestemden ervaringen op te doen. Mijn kennis van electonica is beperkt tot het 'ik krijg het aan de praat'.

Hierbij een URL naar mijn Radarbox station. Mijn antenne is geplaatst op de uiterste linkerhoek van het appartementencomplex. Het gebouw zie je duidelijk weergegeven in het ZuidOostelijke deel van de ontvangst.

Mijn configuratie is:
  • 5 meter low loss kabel met SMA male / SMA male connector. Grade: MIL-C17F, Imp. 50 Ohm
  • TEN-90 - 50 Ohm gematchte PCB-antenne voor 1090 MHz. Kan volgens de beschrijving het beste worden gebruikt voor op SDR gebaseerde apparatuur. De versterking is 4,4 dBi. Aansluiting SMA-connector.
585km dat is niet mis ::) dank voor het delen. Jouw woongebouw is heel goed zichtbaar. Voor mij een bevestiging dat ik echt boven de schoorsteen uit moet gaan komen, komend voorjaar. 1090Mhz werkt het beste met vrij zicht.

Je coax kabel is bijna een RG58 variant zie ik met een hele snelle google hit. 5mm, als je 7mm kwijt kunt is aircell7 fantastisch, heel buigzaam. :)

[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 10-10-2021 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcyprus
stormfly schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:21:
[...]

Ik heb zelf de Vinnant antenne van 7.5 DBD = bijna 10dBi. Wat je merkt is dat je beperkt bent door de kromming van de aarde. Met een antenne met hogere versterking kom je niet ineens kilometers verder. Dan moet je echt naar locaties zoals hieronder genoemd in Zwolle, ofwel de hoogte in 20m +.

Als je met versterkte antennes wilt gaan werken probeer dan eerst die Vinnant antenne, die heb je voor 1/4 van de prijs.
Ik heb diverse Vinnant antenne's(2ADSB/2OGN) en ook de Flightaware antenne en diverse zelfbouwsels.Maar die Paradar heeft meerdere banden in 1 en ik kan maar 1 antenne op het dak zetten(ook leuk om met splitters/couplers te werken)Heb 'm 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcyprus
[...]

Mijn configuratie is:
hoi,mijn Radarbox:https://www.radarbox.com/stations/EXTRPI001864
Ik heb naar het noorden een boom en naar het zuiden 3verdiepingen/ketelhuis,(antenne(Flightaware) kijkt net over de rand v/h dak i.c.m. Rpi3b/Flightaware Prostick blauw),Lna zet ik er i/h voorjaar op met de Paradar ant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcyprus
Als iemand nog met Saw filters bezig wil:https://nl.aliexpress.com/store/421570?spm=a2g0o.detail.1000061.1.320a433e53zfEj

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

[...]

Mijn configuratie is:
Prima ontvangst!
Die 8GB Pi4 is wel een beetje overkill, de 2GB variant met een 16GB kaartje is afdoende. Maar ja "Too much is just right" ;)

Enige tweaks die het bereik iets zouden kunnen vergroten:

-Vraag aan je overbuurman (op de tegenovergestelde hoek) of je daar ook een feeder/antenne kan plaatsen 8)7
-Antenne 20-30cn verder naar buiten plaatsen, van de paal vandaan.

Vandaag heb ik de Vinnant 7.5P op het dak geplaatst. Heb nog wel een stommiteit begaan: SMA moertje van de coax naar LNA te hard aangedraaid met een steeksleutel waardoor de connector op de print brak :F |:(
Gelukkig had ik nog een LNA liggen en heb die er in geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imqomkcLkMGWaDYBIk1x34BVAtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lN45xiTdNSs6ThycXZm1xCMr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qoR5TrLAcQdJUi1FKD5mVzNtZ2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRq0FNqb7B1enh54pISV7Kge.jpg?f=fotoalbum_large

Ging wel lastig, want de mast werd topzwaar.

Volgend jaar maar weer het dak op om een zwaardere tegelvoet te plaatsen met 50x50 of 40x60 tegels en de mast kantelbaar te maken.

Als we nu toch Radarboxen aan het delen zijn:
Hier is de mijn Radarbox.
en hier mijn FA-stats

[ Voor 3% gewijzigd door slb op 10-10-2021 19:18 . Reden: typo ]

prompt $p $g

Pagina: 1 ... 4 ... 14 Laatste