Oh ja, als je op de hoogtekaart kiest voor dynamische opmaak (knop 'Lijst met lagen' rechtsboven), zie je beter waar bij jou in de buurt de hoge objecten staan....
prompt $p $g
prompt $p $g
Hmmm ja "antennemast" had denk ik minder vragen opgeroepenslb schreef op maandag 13 september 2021 @ 19:47:
[...]
Ik zou niet weten welke componenten van betere kwaliteit zouden zijn, alleen de behuizing is wat groter.
[...]
Beetje suggestief
Volgens het actueel hoogtebestand is het dak waar mijn antenne op staat 5m61 boven zeeniveau. De mast zelf is 5m50 dus mijn antenne staat op 11m boven zeeniveau.
Ik ga de datasheets even bekijken, ze zijn beide onderhevig geweest aan een vernieuwd ontwerp meen ik. Met mijn beperkte kennis ga ik even lezenslb schreef op maandag 13 september 2021 @ 19:31:
Kijk nog eens in de datasheets: De MGA-13116 (in de RTL-SDR) heeft een betere IP3 en lagere noise, maar (door de hogere gain) meer stroomverbruik. Achter mijn Airspy Mini heeft de RTL-SDR overigens prima gefunctioneerd, maar omdat de Airspy volgens de specs 50mA levert, heb ik later uit voorzorg een BiasTee-injector geplaatst.
Ik ga zeker je tip meenemen, ik dacht eerst dat ik de laatste dagen wat meer ontvang door de reflectie van het water op het dakkapel (badkuip effect). Maar bij wat langer nadenken is de temperatuur ook flink gedaald.Dat de RTL-SDR iets warmer wordt (bij mij handwarm/lauw) is logisch; de behuizing is kleiner dus de warmteproducerende LNA zit dichter bij de wand van de behuizing. Aangezien de LNA een hogere versterking heeft zal er waarschijnlijk ook meer warmteontwikkeling zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn.
Omdat de totale oppervlakte van de behuizing kleiner is, is er minder warmteafgifte. Met twee koelblokjes van 40x40mm vergroot je de oppervlakte en dus ook de warmteafvoer.
Nodig is het echter niet, ik heb ook een tijdje contact gehad met mensen uit o.a. Maleisië, Filipijnen en Zuid-Afrika waar de gemiddelde temperaturen flink hoger zijn en de RTL-SDR zonder extra koeling 24/7 draait.
De uputronics ga ik eens testen, net wat toegankelijker dan de 3LNA. Ook omdat ik nog geen bias-tee heb op de blauwe FA prostick +. Zou ze graag eens geruime tijd naast elkaar zetten, ik denk alleen dat een Y kabel niet gaat werken als je er een bias-tee/5v op zet, dan frituur je de andere ontvanger?In de praktijk is het verschil tussen de Uputronics en de RTL-SDR te verwaarlozen. Persoonlijk vind ik de RTL-SDR iets slimmer/beter opgebouwd (HPF-LNA-SAW-LNA-SAW) dan de Uputronics (LNA-SAW).
Bij de waterdichte behuizing plaats ik wartels voor doorvoer aan de onderzijde. Die kast gebruik ik voornamelijk om het cavity-filter tegen de weersomstandigheden te beschermen. Vanwege de 2m/70cm antenne op korte afstand en extra ESD bescherming gebruik ik het cavity filter.
Yepstormfly schreef op maandag 13 september 2021 @ 20:43:
Goed punt de 3LNA heeft geen USB jacket. Is zoiets dan al voldoende?
Ontvangst van ADS-B kan flink varieren dus het vergt wat tijd om de optimale setting te vinden.Ik ga zeker je tip meenemen, ik dacht eerst dat ik de laatste dagen wat meer ontvang door de reflectie van het water op het dakkapel (badkuip effect). Maar bij wat langer nadenken is de temperatuur ook flink gedaald.
(Y) Splitten vanaf de antenne en dan naar LNA's. Aan de antenne-ingang van de LNA's staat geen DC. Er zal geen DC op de uitgang (naar ontvanger) van de Uputronics staan wanneer je deze met USB voedt.De uputronics ga ik eens testen, net wat toegankelijker dan de 3LNA. Ook omdat ik nog geen bias-tee heb op de blauwe FA prostick +. Zou ze graag eens geruime tijd naast elkaar zetten, ik denk alleen dat een Y kabel niet gaat werken als je er een bias-tee/5v op zet, dan frituur je de andere ontvanger?
prompt $p $g
Goed idee voor het vergelijken, zijn een paar hele krachtige ontvangers rondom mij. RBFeeder heeft ook een nieuwe versie waarin ze wat met stats hebben geoptimaliseerd. Die versie draait mijn docker container blijkbaar al, zou ook mee kunnen wegen.slb schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:23:
[...]
Yep
[...]
Ontvangst van ADS-B kan flink varieren dus het vergt wat tijd om de optimale setting te vinden.
Je zou op je FA stats pagina kunnen kijken of de (tijdelijke) stijging ook bij stations in de buurt heeft plaatsgevonden.
[...]
(Y) Splitten vanaf de antenne en dan naar LNA's. Aan de antenne-ingang van de LNA's staat geen DC. Er zal geen DC op de uitgang (naar ontvanger) van de Uputronics staan wanneer je deze met USB voedt.
Met de FA Pro kun je inderdaad de Bias T van Ali gebruiken om de 3LNA te voeden. Over temperatuur gesproken; heb je al eens de temperatuur van de FA Stick gevoeld?
[ Voor 13% gewijzigd door stormfly op 13-09-2021 22:43 ]
[ Voor 12% gewijzigd door slb op 13-09-2021 22:47 ]
prompt $p $g
prompt $p $g
Ja die had ik gezien, ik heb hier geen stralingsbronnen. Maar met de nooelec ga ik eens een waterfall maken van het spectrum. Ben toch benieuwd wat hij ziet, heb ook maar een Y kabel besteld dan kunnen we even spelen met een 2e pi en kijken wat het goed. Goede tip van de y kabel voor de LNA.slb schreef op maandag 13 september 2021 @ 23:01:
Als je nog iets verder in het topic scrollt lees je waarom op de MTG-site de Uputronics is vervangen door de RTL-SDR 3LNA.
Hoe je als consument kan denken "hij is warmer, dat is mogelijk niet goed" En dat het ontwerp dan eigenlijk zo gemaakt is, erg goed om te beseffen.slb schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:47:
Bedoel je deze?
Overal te vinden: Amazon, Ebay etc
Dat de NooElec warmer wordt komt omdat er thermal pads tussen de behuizing en de print zitten, hij lijkt dus warmer, maar de electronica blijft wel koeler...
prompt $p $g
Nou niet zo bewust, wat ik lastig vind aan deze tijdslijn is het feit dat je ook leest dat uputronics en RTL-SDR 3LNA beide voorzien zijn van nieuwe componenten over de afgelopen jaren. In hoeverre dat klopt voor de laatste is mij niet helemaal helder, maar her en der lees je er wel over. Voor de uputronics is het helder, van keramisch naar SAW (enkelvoudig). In deze thread lijkt de keramische uputronics vergeleken te worden met de RTL-SDR 3LNA?
[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 14-09-2021 13:30 ]
prompt $p $g
prompt $p $g
prompt $p $g
Gebruik ik antennekaart.nl voor erg fijne site.slb schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:56:
Over GSM gesproken; in het antenneregister vind je waar zenders in je buurt zitten...
[ Voor 50% gewijzigd door slb op 17-09-2021 16:41 ]
prompt $p $g
Precies dat, (tenzij je de biaser ook voor de splitter plaatst) maar als je twee LNA's wilt vergelijken dan is het natuurlijk beter om ze achter de splitter te plaatsen.stormfly schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:52:
@slb
Iemand zei nog dat je beter de LNA voor de splitter kunt zetten, zodat hij versterkt door de splitter heen gaat. Logisch antwoord vanuit verlies perspectief, niet vanuit 5V conflicten
[ Voor 3% gewijzigd door slb op 17-09-2021 16:49 ]
prompt $p $g
Leuke invalshoek! Zou je de 5V eruit filteren met een FA bandpass filter (tonnetje) of met een biased? Wat geeft het minste verlies? De biaser sluit je dan aan zonder voeding?slb schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:48:
[...]
Precies dat, (tenzij je de biaser ook voor de splitter plaatst) maar als je twee LNA's wilt vergelijken dan is het natuurlijk beter om ze achter de splitter te plaatsen.
Je kunt natuurlijk ook een biaser gebruiken om DC te blocken, dan kun je de LNA voeden met de NooElec SMArTee en de Biaser voor de andere dongle hangen.
prompt $p $g
prompt $p $g
prompt $p $g
Ja dat is net te krap hè, zat ik ook al aan te denken. Zal een zoeken naar een maatje groter, IP67 wil minimaal. Wil nooit meer op het dak hoevenslb schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:27:
Hou er rekening mee dat de kabel ook een lus moet maken wanneer je de in- en uitgang aan de onderzijde wil hebben....
Dream onstormfly schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:45:
[...]
Ja dat is net te krap hè, zat ik ook al aan te denken. Zal een zoeken naar een maatje groter, IP67 wil minimaal. Wil nooit meer op het dak hoeven
prompt $p $g
Nee nog niet hoger geplaatst, zit nog in het denk proces over de mast. Net wel bij bol dat verlengstuk van 1 meter gekocht, gratis verzenden en retourneren. Als dat stuk past zou het echt heel fijn zijnslb schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:22:
Waarschijnlijk moet je wel de gain een paar dB lager zetten. Heb je hem meteen wat hoger geplaatst?
[...]
Dream on
Die Arli is echt een perfecte kast, gaatje aan de onderkant maken, wat silica-zakjes erin en je spul blijft kurkdroog.
prompt $p $g
1 meter? Waarom niet deze van 2 meter?stormfly schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:53:
[...]
Nee nog niet hoger geplaatst, zit nog in het denk proces over de mast. Net wel bij bol dat verlengstuk van 1 meter gekocht, gratis verzenden en retourneren. Als dat stuk past zou het echt heel fijn zijn
prompt $p $g
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| ● dump1090-fa.service - dump1090 ADS-B receiver (FlightAware customization) Loaded: loaded (/lib/systemd/system/dump1090-fa.service; enabled; vendor preset: enabled) Active: active (running) since Mon 2021-09-20 12:02:21 CEST; 3h 47min ago Docs: https://flightaware.com/adsb/piaware/ Main PID: 513 (dump1090-fa) Tasks: 3 (limit: 2063) CGroup: /system.slice/dump1090-fa.service └─513 /usr/bin/dump1090-fa --device-index 0 --gain -10 --ppm 0 --max-range 360 --fix --net --net-heartbeat 60 --net-ro-size 1300 --net-ro-interva Sep 20 12:02:21 flightaware systemd[1]: Started dump1090 ADS-B receiver (FlightAware customization). Sep 20 12:02:23 flightaware dump1090-fa[513]: Mon Sep 20 12:02:23 2021 CEST dump1090-fa 5.0 starting up. Sep 20 12:02:23 flightaware dump1090-fa[513]: rtlsdr: using device #0: Generic RTL2832U (Realtek, RTL2832U, SN 00001000) Sep 20 12:02:24 flightaware dump1090-fa[513]: Found Rafael Micro R820T tuner Sep 20 12:02:24 flightaware dump1090-fa[513]: rtlsdr: enabling tuner AGC Sep 20 12:02:24 flightaware dump1090-fa[513]: Allocating 4 zero-copy buffers |
1
2
| sudo piaware-config adaptive-dynamic-range yes warning: cannot set option 'adaptive-dynamic-range', option only supported on PiAware or FlightFeeder SD card images |
De gain-instelling is dus altijd een beetje compromis. Te hoog betekent oversturing, te laag minder verre signalen.However, there are two problems with just adding more gain to a wideband SDR. First, everything is amplified, not only the signals of interest. Noise and RF interference is also amplified. At high gain settings or in noisy RF environments, this can interfere with receiving the ADS-B signals themselves.
Second, there is a wide range of possible ADS-B signal strengths. There can be a 60dB or more difference between the weakest signals (a distant aircraft at the limit of receiver range) and the strongest signals (a nearby aircraft on the ramp 100m from the receiver). Increasing the receiver gain to handle the weakest signals can mean that the strongest signals overload the receiver. A rtlsdr receiver only has about 30-35dB of dynamic range available at a particular gain setting, so there is no single gain setting that can simultaneously handle both the weakest and strongest signals.
[ Voor 84% gewijzigd door slb op 20-09-2021 18:02 ]
prompt $p $g
Als ik die van 2m op het zeskantige verleng stuk schuif dan is de mast al 2,75 hoog en dan nog de 7,5DBD Vinnant antenne dan gaat hij naar 3,30 toe.
30 is denk wat zacht ik zou eens starten met 38-40. Zonder externe LNA kan je best wat hoger nodig hebben met de blauwe FA stick.slb schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:49:
Yep -10 is AGC wat niet werkt bij ADS-B.
Ik denk dat de gain ergens rond de 30 zal moeten staan. Zal het vanavond even uitzoeken als ik thuis ben.
Een dag(veel verkeer)/nacht(weinig verkeer) instelling zou beter zijn (dus 's nachts een kleine verhoging van de gain. @Saturnus heeft hier al eens mee geëxperimenteerd.
Ben ik met je eens. Vrij zicht is belangrijk. Hoogte is ook belangrijk maar dan maakt die éne meter niet veel uit voor wat betreft zichtlijn, dan zou je eerder aan 20 meter moeten denken en zelfs dan...stormfly schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:25:
[...]
Als ik die van 2m op het zeskantige verleng stuk schuif dan is de mast al 2,75 hoog en dan nog de 7,5DBD Vinnant antenne dan gaat hij naar 3,30 toe.
Dat is te gek, mijn doel is boven de schoorsteen uitkomen zodat ik echt vrij zicht heb. Dat lukt ruim met 1 meter. En als ik dan geen verbetering in de noord-oost hoek pak dan is de conclusie zoals eerder -> de flats.
Plan is nu de LNA vanuit China af te wachten en die dan boven in de mast te monteren. Het kastje van Conrad is IP66/IP67 en daar past zelfs de uputronics diagonaal in. Ga wel eerst de beide LNA's op zolder testen onder aan de antenne, als daar het verschil al helder is gaat er slechts 1 naar de antenne top. Kleine 1 meter Aircell7- LNA - 3,5 meter Aircell 7 - ontvanger.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Eens Frans, en dan staat het maar met een paar stoeptegelsfranssie schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:47:
[...]
Ben ik met je eens. Vrij zicht is belangrijk. Hoogte is ook belangrijk maar dan maakt die éne meter niet veel uit voor wat betreft zichtlijn, dan zou je eerder aan 20 meter moeten denken en zelfs dan...
[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 20-09-2021 21:59 ]
prompt $p $g
Die insertion loss speelt na de LNA (net als de demping van de coax) geen rol, tenzij hij gigantisch hoog zou zijn. De LNA heeft de zwakke signalen al boven de (eigen) ruisdrempel getild.stormfly schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:58:
[...]
Ik zat namelijk nog even te kijken waarom ik voor de bias-tee met het mooie uiterlijk koos. En Wiedehopf voor die kale printplaat... heeft denk ik te maken met insertion loss.
Insertionloss <1.2
Insertion loss: 0.3dB @ 512MHz 0.45dB @ 1575MHz
prompt $p $g
Goed punt, zeker met mijn lengtes coax. Ben het even kwijt hebben jij en Saturnus nu een airspy draaien of een RTL SDR?slb schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 17:18:
[...]
Die insertion loss speelt na de LNA (net als de demping van de coax) geen rol, tenzij hij gigantisch hoog zou zijn. De LNA heeft de zwakke signalen al boven de (eigen) ruisdrempel getild.
Die insertion loss speelt na de LNA (net als de demping van de coax) geen rol, tenzij hij gigantisch hoog zou zijn. De LNA heeft de zwakke signalen al boven de (eigen) ruisdrempel getild.stormfly schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:58:
[...]
Ik zat namelijk nog even te kijken waarom ik voor de bias-tee met het mooie uiterlijk koos. En Wiedehopf voor die kale printplaat... heeft denk ik te maken met insertion loss.
Insertionloss <1.2
Insertion loss: 0.3dB @ 512MHz 0.45dB @ 1575MHz
Toch kan een meter verschil maken, je hebt namelijk ook met de Fresnel zone te maken.... Dan kunnen gebouwen dichtbij net een obstructie kunnen vormen.franssie schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:47:
[...]
Ben ik met je eens. Vrij zicht is belangrijk. Hoogte is ook belangrijk maar dan maakt die éne meter niet veel uit voor wat betreft zichtlijn, dan zou je eerder aan 20 meter moeten denken en zelfs dan...
prompt $p $g
Dat effect lijkt mij niet op te trden bij vliegtuigen die op honderden meters hoogte vliegen.slb schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:47:
<>
Toch kan een meter verschil maken, je hebt namelijk ook met de Fresnel zone te maken.... Dan kunnen gebouwen dichtbij net een obstructie kunnen vormen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
In theorie zullen jullie gelijk hebben, maar ik blijf toch ook achter mijn eigen theorie staan. De Utrechtse Heuvelrug is 51 meter en onze antennes staan op een meter of 10 schat ik in. Als je een diagonaal trekt vanaf de antenne over de heuvelrug top heen, dan krijg je een zone "achter" de heuvel welke gedempt is. Niet voor alle vliegtuigen maar volgens mij wel voor een fors aantal vliegtuigen welke niet maximaal hoog vliegen.franssie schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:43:
[...]
Dat effect lijkt mij niet op te trden bij vliegtuigen die op honderden meters hoogte vliegen.
Dit is een wat beter artikel dan wat je over WiFi linkte: Wikipedia: Fresnel zone
Line of sight bereik neemt af als een formule van de wortel tussen de hoogte van beide antenne's:
https://www.easycalculati...earn-vhf-uhf-distance.php
Line of Sight = √ (2*height1) + √ (2*height2)
Dan zal je zien dat die ene meter extra hoogte relatief compleet wegvalt bij de andere hoogte.
Klopt. Iedereen heeft wel eens meegemaakt dat je als je op de radio in de stad voor een stoplicht staat, als je ontvangst wegvalt en je 5 cm vooruit rijdt, je weer prima ontvangst hebt.stormfly schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:07:
[...]
, Fersnel gaat toch meer over fase verschillen in aankomsttijden door reflectie?
[ Voor 3% gewijzigd door slb op 22-09-2021 22:41 ]
prompt $p $g
Ik ga het metertje mast ertussen zetten/schuiven, heb in de reguliere coax al rekening gehouden met verlenging. En dan kijken of het écht uitmaakt. Als het weinig verschil geeft dan kies ik voor het optische effect en zal ik hem denk weer inkorten. Meten = weten principe hanteer ik even.slb schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:28:
Idd de Fresnel zone bestaat uit meerdere zones (diameters) waarbij de fase van de golven door de afstand die ze afleggen verschillen (dus niet alleen door reflectie, maar ook door de boog die een radiosignaal aflegt tov een rechte lijn onstaan er looptijdverschillen).
Ik doelde ook meer over objecten(bijv gebouwen) die dichtbij staan waar een meter verschil kan maken.
Praktijkvoorbeeld: Achter mijn huis stond op ca 35m afstand van mijn antenne een flat (inmiddels gesloopt) waarvan het dak ongeveer gelijk was aan de voet van mijn antenne. Toen ik de antenne 90cm hoger plaatste was het verschil merkbaar in de richting van de flat.
Deze pagina vind ik net wat duidelijker (praktischer).
Dat is een opmerkelijke conclusie, de wide en small band variant hebben nagenoeg dezelfde specificaties? De 2019 barrel van FA heeft ook betere filtering rond om GSM Europe frequenties. Heb jij zo'n "legosteen"Vandaag heb ik weer even lopen spelen met de twee cavity filters die ik heb, de een is narrow en de ander wide, wat goed te zien is op mijn nanoVNA H4 met DiSlord firmware.
De narrow band heeft de volgende demping/insertion loss
-0,64dB op 1090 MHz
-3dB op 1080 MHz en 1100 MHz
-40dB op 1050 MHz en 1127 MHz
De wide is nog steeds smal:
-0,87dB op 1090 MHz:
-3dB-punt op 1075 MHz en 1104 MHz
-40dB-punt op 1051 MHz en 1129 MHz
Jammer dat ze niet meer leverbaar zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door slb op 23-09-2021 12:56 ]
prompt $p $g
Gehehe ja je kent mijn motto: nog maar 1x het dak op. Of misschien 2x om het verschil tussen uputronics en RTL-SDR 3LNA in kaart te brengen.slb schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:34:
Toch gewoon een kwestie van antenne hoger, kastje hoger?
Ik heb idd de 'lego-stenen' rondslingeren, de wide heeft een andere kleur/materiaal connector.
Ik denk dat de wartel oplossing overdreven is. Antenneversterkers hangen vaak in een mast onder een kap waarvan de onderkant open is. Zoals hier.
Wat je ook kunt doen is de kabel alvast solderen en wartel zoeken waar de plug doorheen past. Of gewoon een gat aan de onderkant, kabel.erdoor en vanaf de binnenkant opvullen met siliconenkit.
Eventueel neem je een stukje aluminium strip waarin je een gat (kabeldiameter) boort. Die zaag je dan ter hoogte van het gat door zodat je twee (of 3) strippen krijgt met een half gat.
Deze strippen schuif je met de halve gaten tegen de kabel aan en plak/lijn/schroef je dan aan de binnenkant van het kastje.
Maar nogmaals, ik vind het waterdicht maken overbodig, zolang het regenwater maar niet langs je connectoren loopt is het goed. Wanneer je persé met wartels wilt werken, kies dan voor wat dunnere coax en SMA crimp-connectoeren,
prompt $p $g
[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 26-09-2021 09:27 ]
prompt $p $g
prompt $p $g
Artikel is uit 2015 en inmiddels niet meer representatief.stormfly schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:50:
Leuke Airspy - RTL-SDR vergelijk
https://ava.upuaut.net/?p=808
prompt $p $g
Ik probeer het FA forum ook te volgen, ben vooral benieuwd naar de Pi4 upgrade van Keith die liep tegen CPU beperkingen aan. Waarom is zijn locatie zo enorm goed 2500m/s? Wat is jouw msg rate op de Airspy in Nederland?slb schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:11:
[...]
Artikel is uit 2015 en inmiddels niet meer representatief.
Op het FA-forum kun je veel meer info (eigenlijk teveel) vinden...
[ Voor 29% gewijzigd door slb op 24-09-2021 16:37 ]
prompt $p $g
Heb je zijn view rondom gezien?slb schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:29:
De mini, ik zit op ca 2000-2200 mgs/s, maar het is nog niet optimaal. Heb paar dagen geleden nog even de gain wat lager gezet.
Keith zit gewoon op een hele goede locatie. Ook de Martello Tower is een goede locatie.
Mini is bijna 2x zo goedkoop inderdaad. Preamble is dat CPU verwerking?Mini is dacht ik goedkoper, die 20 MHz sample rate gaat niet altijd goed icm MLAT. Bovendien wordt de dongle dan ook erg warm. Ik draai net als het merendeel, op 12MHz maar met een hogere preamble filterwaarde.
7 meter en je LNA binnen dan heb je nu al echt een heel goed ontvangst signaalslb schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:58:
Oh ja, op dit moment zit er bij mij 7 m H155 tussen antenne en SDR (LNA zit binnen).
Zoals je ziet, is het bereik prima.
[Afbeelding]
Bereik van 200NMi is goed haalbaar en het verlies van 3-4 meter kabel ertussen valt reuze mee, zeker wanneer je antenne goed vrij staat.
Ik wil nog het dak op om e.e.a. aan te passen (antenne vervangen en de LNA vlakbij antenne), maar daar is het nog steeds niet van gekomen.
prompt $p $g
Haha cool zeg, wat een leuke woordgrapslb schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:05:
Met de AirSpy pak je een paar procent meer (ook bereik), zeker na de laatste updates van readsb.
Vanochtend even wat koelprofieltjes gezaagd om de LNA extra te koelen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even tijdelijk met elastiek op zijn plek maar ik ga er 1 of 2 op de behuizing lijmen.
De twee andere op foto 2 komen op de AirSpy.
Waarom? Omdat het kan(en warmte=ruis...)
1
| for i in {0..30}; do sudo autogain1090; sleep 120; done |
prompt $p $g
Hoe maak jij zo'n mooi groot screenshot van alle grafieken in 1x? De sceenshots van mij zijn 4-9MB tips welkomslb schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 15:38:
49.6 lijkt me een veel te hoge gain icm een LNA, denk dat je rond de 30-35 beter zult zitten...
Waar zijn de rest van de grafieken?
[ Voor 59% gewijzigd door stormfly op 25-09-2021 19:33 ]
[ Voor 20% gewijzigd door slb op 26-09-2021 00:32 ]
prompt $p $g
Hoeveel uur heb jij in je pTracks zitten 8/12/24? Je ziet heel goed het verschil dat jouw hoge aantal vluchten uit de Duitse zijde komt. Ik heb Ridderkerk eens vergeleken met Zeist maar we zitten globaal op dezelfde hoogte. Blijf het bijzonder vinden dat jij zo diep het Oosten in kijkt terwijl je veel westelijker woont.slb schreef op zondag 26 september 2021 @ 00:20:
Heb gisteren de readsb update geïnstalleerd, na iets meer dan een dag draaien:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgende week probeer ik het dak op te gaan, antennes vervangen, cavity filter en (koele) LNA in de mast plaatsen.
Ik verwacht dat de range dan iets toe zal nemen.
[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 26-09-2021 08:34 ]
1
2
3
4
5
6
| pi@flightrecorder:~$ for i in {0..30}; do sudo autogain1090; sleep 120; done Decreasing gain to 44.5 (13.253% messages >-3dB) Decreasing gain to 43.9 (8.350% messages >-3dB) Decreasing gain to 43.4 (7.016% messages >-3dB) No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (5.713%) No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (5.011%) |
Wat verwacht je van het Cavity filter als de 3LNA al zo goed filtert?slb schreef op zondag 26 september 2021 @ 00:20:
cavity filter en (koele) LNA in de mast plaatsen.
[ Voor 7% gewijzigd door slb op 26-09-2021 23:20 ]
prompt $p $g
prompt $p $g
Ja ook weer een goed punt, jij loopt gewoon een aantal jaar voor op mijn denk tijdslijnslb schreef op zondag 26 september 2021 @ 23:06:
a- Verdere onderdrukking van de signalen in de omgeving (heb ook nog een 2m/70cm zender)
b- Doordat het cavity filter DC kortgesloten is, minder statische zooi die de LNA zouden kunnen aantasten
Sorry is ASL de waarde welke de AHN viewer aangeeft, of moet je daar nog een som overheen halen? Overigens voor de panorama (de lichtblauwe ring) dien je ook een hoogte in te vullen is dat direct de AHN viewer of reken je die om naar ASL?De voet van mijn antenne staat op 11m ASL. De nok van het dak is 7m ASL. Straat is -1m ASL
Ik kom niet hoger in de radarbox stats, ik denk inderdaad dat ik de hoogte in moetP-tracks was iets van 26h draaien, hier een nieuwe van 19 uur draaien:
[Afbeelding]
Ik denk dat je sowieso 1 meter hoger zou moeten met de antenne ivm de schoorsteen, heb je daar nog genoeg coax voor?
Ja ik heb de bending radius opgezocht die is voor Aircell 7 heel gunstig, 25mm radius, dat is slechts een cirkel van 5cm. Je hebt gelijk die bocht rechtsonder is erg krap.BTW nog even wat opmerkingen mbt de coax:
-die scherpe bochten in de coax zijn nét aan, maar de RTLSDR 3LNA is kleiner dus zullen de bochten ook ruimer kunnen.
-let op met tie-wraps, die kunnen de coax vervormen, niet te strak aantrekken.
Heb jij die vochtvreters ook in je LNA kastje gepland? Gaat dat goed met de enorme hitte van de 3LNA en zomer zon ivm brand?Ik gebruik deze lijm, ik heb ook van die blauwe pads liggen, maar de kleefkracht en warmtegeleiding zijn minder.
[ Voor 13% gewijzigd door stormfly op 27-09-2021 08:23 ]
prompt $p $g
Leuk deel je RadarBox link even als je daarmee live bent?Zwolle-Radar schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:12:
Sinds deze week ben ik feeder van Flightradar24. Ik heb een image van de website van FR24 op een raspberry 4 gezet. Samen met een ontvanger en antenne haal ik 269 nm dat is ongeveer 498 km bereik.
Ik ben nog heel erg onbekend met een Raspberry. Ik vraag me af of het mogelijk is om met dezelfde raspberry ook gelijktijdig te feeden naar andere flight trackers zoals bijvoorbeeld FlightAware of ADS-B exchange. Kan iemand daar iets over uitleggen+.
en dezestormfly schreef op maandag 27 september 2021 @ 23:18:
[...]
Leuk deel je RadarBox link even als je daarmee live bent?
https://blog.gouline.net/...raspberry-pi-7e7fdb5b97bc
Ja het kan
Radarbox is live, mijn internet heeft er vannacht uit gelegen en je zakt direct in de statsslb schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:26:
Bij Radarbox zal het een weekje duren voordat je in de stats stijgt. Bij FA en FR24 wordt de performance over een maand berekend.
Hoi,ik feed op 1 rspb3 flightaware,radarbox,flightradar 24,en ADSBExchange,werkt prima,feed ook naar OGN(zwevers)ook in combinatie.Zwolle-Radar schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:12:
Sinds deze week ben ik feeder van Flightradar24. Ik heb een image van de website van FR24 op een raspberry 4 gezet. Samen met een ontvanger en antenne haal ik 269 nm dat is ongeveer 498 km bereik.
Ik ben nog heel erg onbekend met een Raspberry. Ik vraag me af of het mogelijk is om met dezelfde raspberry ook gelijktijdig te feeden naar andere flight trackers zoals bijvoorbeeld FlightAware of ADS-B exchange. Kan iemand daar iets over uitleggen+.
[ Voor 19% gewijzigd door stormfly op 02-10-2021 10:31 ]
prompt $p $g
Noord/Noord-Westslb schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:40:
Welke richting staat de schoorsteen TOV de antenne? Toevallig Noord Noord-West of Zuid Zuid-Oost?
Noord Noord Westen..stormfly schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:22:
@slb Ik blijf nog even zoeken naar de line of sight vanaf mijn huis. In de line vanaf mijn huis zakt Nederland juist. Waarom heb ik in het Noorden dan zo'n matige ontvangst
...
prompt $p $g
Klopt is een rustige hoek. Is jouw ontvanger ergens live te volgen met msg rate etc? Zo ja/nee zou je de link willen delen, of in PB?slb schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:54:
[...]
Noord Noord Westen..![]()
Over de Noordzee zijn ook niet zoveel vluchten....
Hoe feed jij ONG? Ik heb op hun wiki e.a. gelezen waarbij ze de rtlsdr koppelen aan hun applicatie. Ik wil eigenlijk en losse feed naar ze sturen. Hoe het nu bij mij in geregeld is: de pi draait native readsb en mijn docker containers halen via het netwerk data van de pi op.robcyprus schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:24:
[...]
Hoi,ik feed op 1 rspb3 flightaware,radarbox,flightradar 24,en ADSBExchange,werkt prima,feed ook naar OGN(zwevers)ook in combinatie.
Rob
[ Voor 30% gewijzigd door robcyprus op 03-10-2021 17:00 ]
[ Voor 12% gewijzigd door slb op 08-10-2021 02:11 ]
prompt $p $g
Wat een goede URL heb je hierboven gegeven, top! Dank je wel.stormfly schreef op maandag 27 september 2021 @ 23:18:
[...]
Leuk deel je RadarBox link even als je daarmee live bent?
https://blog.gouline.net/...raspberry-pi-7e7fdb5b97bc
Ja het kan
Planefinder is ook gelukt. Ik had per ongeluk een stap overgeslagen in het configurerenPlanefinder ziet mijn ontvanger (ondanks het invoeren van de sharekey) nog niet online. Ik las dat dat bij Planefinder wel even gaat duren.
prompt $p $g
Die antenne is vrij aan de prijs. Heb je een radarbox link van je ontvanger? Ben erg benieuwd naar je cirkel? Zoals SLB aangeeft is het goed om de antenne minimaal de golf lengte van de muur te laten steken. Ik zou de focus leggen op de antenne vrijer plaatsen met een beugel.Zwolle-Radar schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:47:
[...]
Wat een goede URL heb je hierboven gegeven, top! Dank je wel.
Had even koudwatervrees en heb een micro SD met meer ruimte gekocht. Vanavond Flightaware, Radarbox, Flightradar24 en Planefinder geinstalleerd op min Raspberry Pi 4B. Planefinder ziet mijn ontvanger (ondanks het invoeren van de sharekey) nog niet online. Ik las dat dat bij Planefinder wel even gaat duren.
Ik ben helemaal blij.
Ik zie hier in dit topic mooie materialen staan, dan ben ik nog maar een beginner, maar sta open voor ideeën en suggesties. Ik woon in Zwolle op de bovenste verdieping van een appartementencomplex op een meter of 20 hoog en heb wel een gigantisch mooi vrij uitzicht (alleen helaas niet rondom, maar 270 graden heb ik wel).
[Afbeelding]
Ik heb een antenne (TEN-90) https://www.gns-electroni...-sma-ten-90-with-housing/ uit Duitsland laten komen omdat die mooi klein is, die heb ik tegen de balustrade gemonteerd. Boven de dakrand monteren wordt niet toegestaan door de verhuurder dus ik moet me een beetje behelpen.
Ik zit er over te denken om een andere antenne te kopen. Ook een TEN-90 maar dan een verbeterde versie. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan.https://www.gns-electronics.de/product/ads-b-patch-antenna/
[Afbeelding]
Goed tot zover mijn eerste stapjes in het feeden van ADS-B gegevens.
Fijne avond allemaal
Ik heb zelf de Vinnant antenne van 7.5 DBD = bijna 10dBi. Wat je merkt is dat je beperkt bent door de kromming van de aarde. Met een antenne met hogere versterking kom je niet ineens kilometers verder. Dan moet je echt naar locaties zoals hieronder genoemd in Zwolle, ofwel de hoogte in 20m +.robcyprus schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:57:
iemand hier ervaring mee?
https://paradar.co.uk/pro...or-use-11-5dbi-long-range
Dank jullie allemaal voor het hartelijk welkom, leuk om met gelijkgestemden ervaringen op te doen. Mijn kennis van electonica is beperkt tot het 'ik krijg het aan de praat'.stormfly schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:25:
[...]
Die antenne is vrij aan de prijs. Heb je een radarbox link van je ontvanger? Ben erg benieuwd naar je cirkel? Zoals SLB aangeeft is het goed om de antenne minimaal de golf lengte van de muur te laten steken. Ik zou de focus leggen op de antenne vrijer plaatsen met een beugel.
585km dat is niet mis ::) dank voor het delen. Jouw woongebouw is heel goed zichtbaar. Voor mij een bevestiging dat ik echt boven de schoorsteen uit moet gaan komen, komend voorjaar. 1090Mhz werkt het beste met vrij zicht.Zwolle-Radar schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:28:
[...]
Dank jullie allemaal voor het hartelijk welkom, leuk om met gelijkgestemden ervaringen op te doen. Mijn kennis van electonica is beperkt tot het 'ik krijg het aan de praat'.
Hierbij een URL naar mijn Radarbox station. Mijn antenne is geplaatst op de uiterste linkerhoek van het appartementencomplex. Het gebouw zie je duidelijk weergegeven in het ZuidOostelijke deel van de ontvangst.
https://www.radarbox.com/stations/EXTRPI015104
Mijn configuratie is:
- Raspberry Pi 4B 8GB met 64 gb MicroSD en ventilator
- FlightAware Pro Stick Plus (USB SDR ADS-B Receiver),
- 5 meter low loss kabel met SMA male / SMA male connector. Grade: MIL-C17F, Imp. 50 Ohm
- TEN-90 - 50 Ohm gematchte PCB-antenne voor 1090 MHz. Kan volgens de beschrijving het beste worden gebruikt voor op SDR gebaseerde apparatuur. De versterking is 4,4 dBi. Aansluiting SMA-connector.
[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 10-10-2021 13:03 ]
Ik heb diverse Vinnant antenne's(2ADSB/2OGN) en ook de Flightaware antenne en diverse zelfbouwsels.Maar die Paradar heeft meerdere banden in 1 en ik kan maar 1 antenne op het dak zetten(ook leuk om met splitters/couplers te werken)Heb 'm 2e hands.stormfly schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:21:
[...]
Ik heb zelf de Vinnant antenne van 7.5 DBD = bijna 10dBi. Wat je merkt is dat je beperkt bent door de kromming van de aarde. Met een antenne met hogere versterking kom je niet ineens kilometers verder. Dan moet je echt naar locaties zoals hieronder genoemd in Zwolle, ofwel de hoogte in 20m +.
Als je met versterkte antennes wilt gaan werken probeer dan eerst die Vinnant antenne, die heb je voor 1/4 van de prijs.
hoi,mijn Radarbox:https://www.radarbox.com/stations/EXTRPI001864Zwolle-Radar schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:28:
[...]
Dank jullie allemaal voor het hartelijk welkom, leuk om met gelijkgestemden ervaringen op te doen. Mijn kennis van electonica is beperkt tot het 'ik krijg het aan de praat'.
Hierbij een URL naar mijn Radarbox station. Mijn antenne is geplaatst op de uiterste linkerhoek van het appartementencomplex. Het gebouw zie je duidelijk weergegeven in het ZuidOostelijke deel van de ontvangst.
Mijn configuratie is:
- 5 meter low loss kabel met SMA male / SMA male connector. Grade: MIL-C17F, Imp. 50 Ohm
- TEN-90 - 50 Ohm gematchte PCB-antenne voor 1090 MHz. Kan volgens de beschrijving het beste worden gebruikt voor op SDR gebaseerde apparatuur. De versterking is 4,4 dBi. Aansluiting SMA-connector.
Prima ontvangst!Zwolle-Radar schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:28:
[...]
Mijn configuratie is:
[ Voor 3% gewijzigd door slb op 10-10-2021 19:18 . Reden: typo ]
prompt $p $g
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq