prompt $p $g
Afhankelijk van de installatie zou je het volgende commando kunnen uitvoeren: sudo systemctl restart tar1090
Wat is jullie mening over deze antenne? Ik heb nu nog een lange whip maar ik wil een stapje maken in mijn set up.
Geen mening over specifiek die antenne maar wel een opmerking. De meeste winst haal je met een antenne die zoveel mogelijk horizon kan zien. Hoog, vrijstaand. Vervolgens de kabel van je antenne "zo kort mogelijk" houden, ik heb ~ 1m teflon coax (lage demping op 1090MHz). Die gaat in een preamp van Uputronics maar er zijn tegenwoordig meer goede preamps voor 1090MHz. Belangrijk is dat er een bandpassfilter in zit om rotzooi zoveel mogelijk weg te houden. Die gaat met 10cm kabel naar een RTL-SDR V3 die aan een Pi3 op 9m hoog hangt in een weerbestendige behuizing. Het zootje wordt gevoed met PoE. In mijn geval ging ik met preamp naar >10% rapporten. Vervolgens van de FA antenne naar de Vinnant nog eens 10% extra. De afgelopen dagen zit in in FA > 1 miljoen rapporten per dag, ~3000-3500 toestellen. Mijn lokatie is wel redelijk vrij. De Vinnant antenne is volgens de leverancier niet opgewassen tegen windsnelheden > 90kmh. Ik heb hier tot 88kmh gemeten in het afgelopen jaar, leveracier adviseerde de antenne niet te nemen, maar ja - mijn risicomenzo schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:51:
https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld
Wat is jullie mening over deze antenne? Ik heb nu nog een lange whip maar ik wil een stapje maken in mijn set up.
Vinnant heeft meerder lengtes, welke heb jij hangen ? Zelf heb ik de CC1090/9-PSE op hoogte hangen in vrij open terrein.DjoeC schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:56:
[...]
Geen mening over specifiek die antenne maar wel een opmerking. De meeste winst haal je met een antenne die zoveel mogelijk horizon kan zien. Hoog, vrijstaand. Vervolgens de kabel van je antenne "zo kort mogelijk" houden, ik heb ~ 1m teflon coax (lage demping op 1090MHz). Die gaat in een preamp van Uputronics maar er zijn tegenwoordig meer goede preamps voor 1090MHz. Belangrijk is dat er een bandpassfilter in zit om rotzooi zoveel mogelijk weg te houden. Die gaat met 10cm kabel naar een RTL-SDR V3 die aan een Pi3 op 9m hoog hangt in een weerbestendige behuizing. Het zootje wordt gevoed met PoE. In mijn geval ging ik met preamp naar >10% rapporten. Vervolgens van de FA antenne naar de Vinnant nog eens 10% extra. De afgelopen dagen zit in in FA > 1 miljoen rapporten per dag, ~3000-3500 toestellen. Mijn lokatie is wel redelijk vrij. De Vinnant antenne is volgens de leverancier niet opgewassen tegen windsnelheden > 90kmh. Ik heb hier tot 88kmh gemeten in het afgelopen jaar, leveracier adviseerde de antenne niet te nemen, maar ja - mijn risico
Met die " Storm " van laatst prima blijven hangen.
Ik heb de CC1090/11-PEL. Ietsje langer, doet t goed. Nadeel is wel dat de verticale openingshoek wat lager ligt en de "donut" van het stralingpatroon dus ook waardoor dat wat "boven je vliegt" zwakker is. Maar goed, uiteindelijk komen ook die weer in de donut... Mijn radius ligt > 200NM behalve over de Ardennen/Eifel (vliegtuigen op grote hoogte vallen daar onder de horizon).michelns schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:02:
[...]
Vinnant heeft meerder lengtes, welke heb jij hangen ? Zelf heb ik de CC1090/9-PSE op hoogte hangen in vrij open terrein.
Met die " Storm " van laatst prima blijven hangen.
Aanvulling: De 2dB verschil in (opgegeven) gain merk je denk ik pas echt als ook de andere stappen in je keten op orde zijn zoals voldoende (goede!) filtering. Zo zou ik best deze preamp willen hebben maar vind de prijs te gortig tov de Uputronics. 't Moet wel een beetje hobby blijven
Trouwens, mijn 2e ontvanger, pi3, china stick, met inmiddels bijna doorgeroest antennetje tegen de garagemuur op 2,5m uitzicht oost, max 150 NM, doet ook al 2100 toestellen, maar slechts zo'n 200.000 posities.
[ Voor 32% gewijzigd door DjoeC op 31-12-2025 12:21 ]
Ik denk dat ik die antenne met een goede coax ga kopen. Kijken waar we dan op uitkomen.
Eerst antenne, daar zit de meeste winst. Dan kabel met laag verlies op 1090MHz. Dan je ruisgetal verlagen (preamp met laag NF) dan de rest bekijkenmenzo schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:21:
Mijn antenne staat op de hijsbalk van een oud pand. Dus het uitzicht is best prima in een cirkel van 270graden. Ik ben met minder dan 2 meter coax binnen. Naar en 10 jaar oude dvb-t stick. Heeft het nog zin om naar een nieuwe stick (RTL-SDR V3) of is dat gepruts in de marge?
Ik denk dat ik die antenne met een goede coax ga kopen. Kijken waar we dan op uitkomen.
Inderdaad goede antenne (Vinnant 5P compact en zeer stevig of 8P moet wel hoog en vrij staan) en goede coax (bijvoorbeeld Highflexx 7 of Ultraflex10, bij h.o. Veenstra kun je er ook connectoren aan laten zetten) Misschien mogelijk de antenne iets hoger te plaatsen? 50cm kan al verschil maken.menzo schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:21:
Mijn antenne staat op de hijsbalk van een oud pand. Dus het uitzicht is best prima in een cirkel van 270graden. Ik ben met minder dan 2 meter coax binnen. Naar en 10 jaar oude dvb-t stick. Heeft het nog zin om naar een nieuwe stick (RTL-SDR V3) of is dat gepruts in de marge?
3m goede coax en later kun je dan bijv een Airspy SDR aanschaffen (fractie beter dan RTLSDR, misschien nog een cavity filter en LNA
[ Voor 11% gewijzigd door slb op 31-12-2025 13:22 ]
prompt $p $g
Ik heb nog een Airspy mini liggen maar kan op dit moment niet bij m'n opstelling om te zien of dat inderdaad verschil maakt met de RTL V3slb schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:10:
[...]
Inderdaad goede antenne (Vinnant 5P compact en zeer stevig of 8P moet wel hoog en vrij staan) en goede coax (bijvoorbeeld Highflexx 7 of Ultraflex10, bij h.o. Veenstra kun je er ook connectoren aan laten zetten) Misschien mogelijk de antenne iets hoger te plaatsen? 50cm kan al verschil maken.
3m goede coax en later kun je dan bijv een Airspy SDR aanschaffen (fractie beter dan RTLSDR, misschien nog een cavity filter en LNA
O ja, ook nog: mijn RTL en preamp zitten netjes strak in het aluminium folie om zoveel mogelijk straling uit de Raspi buiten te houden (kooitje van Faraday). En even nagezocht: de kabel die ik gebruik tussen antenne en preamp is 1m RG142 van Alie..
[ Voor 13% gewijzigd door DjoeC op 31-12-2025 13:33 ]
Ik had bij de Airspy mini tov de RTLSDR V3 een iets hogere message rate, aantal vliegtuigen leek zo'n beetje gelijk. (lastig te bepalen door de variatie)
Het is natuurlijk geneuzel in de marge.
Verschil tussen goede en goedkope coax zit hem vaak (niet altijd) in de demping en screening.
Een 8dBd antenne hoeft niet persé beter te presteren dan een 5dBd, de plaatsing is een belangrijke factor. Een antenne met hoge gain heeft geen nut wanneer hij laag geplaatst wordt. Toen ik mijn 8dBd op een zij-arm plaatste deed hij het niet beter dan de 5dBd, maar eenmaal hoog geplaatst was er verschil in bereik (niet veel).
Filtering (Cavity) en versterking (RTL Triple LNA) zorgen voor het laatste beetje performance.
PS Ik ben nu een beetje 'uit' de ADSB en 'in' Meshcore/Meshtastic. Met een wat laag geplaatste antenne is ADSB prima voor mij, het gaat me vooral om wat lokaal verkeer..
prompt $p $g
Waarom alu? kastjes zijn vrijwel nooit helemaal dicht, connectoren, etc. Extra bijkomend effect is dat het ook als koeling functioneert want ook warmte vermindert de gevoeligheid. In de zomer loopt de temperatuur in mijn kastje op tot ~45-50 graden, de pi tot 55 graden (is momenteel 44).slb schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:12:
Ik neem aan dat je je ChinaSDR bedoelt want de RTLSDR is toch al van metaal? En de meeste preamps zitten ook in een metalen behuizing, zie niet in waarom je dan nog een kooi van Faraday zou moeten maken.
Ik had bij de Airspy mini tov de RTLSDR V3 een iets hogere message rate, aantal vliegtuigen leek zo'n beetje gelijk. (lastig te bepalen door de variatie)
Het is natuurlijk geneuzel in de marge.
Verschil tussen goede en goedkope coax zit hem vaak (niet altijd) in de demping en screening.
Een 8dBd antenne hoeft niet persé beter te presteren als een 5dBd, de plaatsing is een belangrijke factor. Een antenne met hoge gain heeft geen nut wanneer hij laag geplaatst wordt. Toen ik mijn 8dBd op een zij-arm plaatste deed hij het niet beter dan de 5dBd, maar eenmaal hoog geplaatst was er verschil in bereik (niet veel).
Filtering (Cavity) en versterking (RTL Triple LNA) zorgen voor het laatste beetje performance.
PS Ik ben nu een beetje 'uit' de ADSB en 'in' Meshcore/Meshtastic. Met een wat laag geplaatste antenne is ADSB prima voor mij, het gaat me vooral om wat lokaal verkeer..
Op dit plaatje over het afgelopen jaar kun je vast wel ontdekken wanneer de antenne is vervangen....
Na week of 3 problemen met Ziggo gelukkig weer stabiel, maar wel de streak kwijt
Tja. ..it happens..... 5G backup aanleggen? Of - extra tip - Als je langdurig uit de lucht gaat je ID met een 2e station wisselen. De uitgevallen ID een uurtje per dag in de lucht brengen zou moeten werken.....Ruben279 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:26:
Helaas waren er afgelopen tijd diverse keren problemen in de internetaansluiting van mijn feeder op Terschelling.
Na week of 3 problemen met Ziggo gelukkig weer stabiel, maar wel de streak kwijt
[Afbeelding]
Voor de koeling heb ik koelprofiel op de LNA (in kast bij antenne) en Dongle (binnenshuis) geplaatst.DjoeC schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:05:
[...]
Waarom alu? kastjes zijn vrijwel nooit helemaal dicht, connectoren, etc. Extra bijkomend effect is dat het ook als koeling functioneert want ook warmte vermindert de gevoeligheid. In de zomer loopt de temperatuur in mijn kastje op tot ~45-50 graden, de pi tot 55 graden (is momenteel 44).
Op dit plaatje over het afgelopen jaar kun je vast wel ontdekken wanneer de antenne is vervangen....
[Afbeelding]
Hier mijn grafiek van afgelopen jaar, inclusief outage :):
/f/image/GT2uleIw0CsTi8DvHBbYcx9D.png?f=fotoalbum_large)
En hier van de afgelopen maand:
/f/image/0qJStQA5lnMyvBb2oo62kVmR.png?f=fotoalbum_large)
En mijn LNA:
Oorspronkelijk:
:strip_exif()/f/image/haTezsZh6ld6nV1YWNrJmeb2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jBUzEUFbgrUkoZDxheOXLibF.jpg?f=fotoalbum_large)
en (nadat ik HEEL LOMP de SMA bus op de LNA had gesloopt bij het aandraaien van de connector) de nieuwe LNA met iets minder koeling, maar wel tegen de grote metalen plaat.
prompt $p $g
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
-
[ Voor 16% gewijzigd door slb op 31-12-2025 17:33 ]
prompt $p $g
Bij mijn allereerste hoge ADSB-opstelling hat ik de SDR-dongle (Radarbox) met een N-SMA verloop direct onder de Vinnant 5dBd gehangen, met een USB kabel van 5 meter. Had een aluminium bus gedraaid waar de antenne perfect paste en deze in de pijp (42mm) geschoven. Zo was (dacht ik) de USB-dongle beschermd tegen de weersinvloeden. Dat werkte ook perfect, totdat er vochtproblemen ontstonden door condens boven in de pijp. Natuurkundig heel simpel te verklaren: warme lucht hoopt zich op en condenseert op de koude pijp.
Ik had gewoon nog wat gaatjes in de pijp moeten maken zodat er ventilatie was.
prompt $p $g