ADS-B receiver topic

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:30
Piet91 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 00:18:
[...]
Ondertussen heb ik alle feeds herstelt (voor zover ik weet). Mijn streak lijkt dus gered (nu 2805 dagen).
Tip: Tijdelijk je ID wisselen tussen 2 ontvangers kan je streak langer intact houden als je dat belangrijk vind.

Enneh, kaartje kopen: Bij Dataio meestal zonder gedoe de volgende dag in huis. Ik heb inmiddels zoveel Pi's draaien en nog liggen dat er wel een kaartje te vinden is - al bleek een reserve Sandisk Extreme 64GB ook corrupt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvdhorst
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-06 18:37
DjoeC schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:05:
[...]

Tip: Tijdelijk je ID wisselen tussen 2 ontvangers kan je streak langer intact houden als je dat belangrijk vind.

Enneh, kaartje kopen: Bij Dataio meestal zonder gedoe de volgende dag in huis. Ik heb inmiddels zoveel Pi's draaien en nog liggen dat er wel een kaartje te vinden is - al bleek een reserve Sandisk Extreme 64GB ook corrupt.....
Dan moet je wel meer dan 1 ontvanger hebben anders wordt het ook lastig :)
Maar inderdaad, ik heb ook altijd spare liggen van alle onderdelen om uitval te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
tomvdhorst schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:01:
[...]

Dan moet je wel meer dan 1 ontvanger hebben anders wordt het ook lastig :)
Maar inderdaad, ik heb ook altijd spare liggen van alle onderdelen om uitval te voorkomen.
Tja, door de jaren heb ik m'n ontvanger zo af en toe opgewaardeerd. Er liggen hier her en der nog wat stickies - voor tijdelijk maakt de hoeveelheid data die doorgegeven wordt niet zo heel veel uit. Maar, wel handig als je weet hoe het truukje werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Nou, de data van graphs is ook hersteld. Daar is de afgelopen maanden ook niet alles goed gegaan, want de laatste automatische backup is van week 10.
Maar goed; de data daarvoor is wel terug, hoewel dat minder ver terug gaat dan ik eerst dacht; ongeveer tot april 2021.

Mijn NAS is ook aan het wegvallen en ben bezig met kijken naar vervanging en dan ook eens kijken of ik op een of andere manier kan regelen dat er automatisch een backup van de SD naar de NAS gemaakt kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 13:55

slb

Bwoah......

Je kunt ook de interval van het schrijven naar de kaart iets vergroten. Is gesuggereerd in een discussie op FA.

SD-kaartjes houden er niet van constant beschreven te worden. Ik gebruik tegenwoordig endurance kaartjes, die worden bijvoorbeeld voor dashcams geadviseerd. Iets duurder dan de standaardkaartjes maar met de prijzen van tegenwoordig valt het wel mee.

prompt $p $g

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
slb schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 01:16:
Je kunt ook de interval van het schrijven naar de kaart iets vergroten. Is gesuggereerd in een discussie op FA.

SD-kaartjes houden er niet van constant beschreven te worden. Ik gebruik tegenwoordig endurance kaartjes, die worden bijvoorbeeld voor dashcams geadviseerd. Iets duurder dan de standaardkaartjes maar met de prijzen van tegenwoordig valt het wel mee.
De wiedehopf versie van de software schrijft al een stuk minder naar de kaartjes. Ook het gebruik van een RAM disk helpt de kaartjes beschermen. De mijne ging 5 jaar mee, de 2e loopt na 5 jaar nog steeds al heb ik inmiddels wel een reserve kaartje: https://www.digikey.nl/nl...AK6-148HTA-00101/21576750 , 32GB met echte specs, 568TBW ofwel 17.000 keer compleet herschrijven. Gekkigheid om 30 euro voor een 32GB kaartje uit te geven? Vast wel. Maar het uitbouwen en weer inbouwen van de Pi en het vervangen van het kaartje is ook geen lolletje. NB: Alleen de 16 en de 32GB hebben dit soort specs, de grotere kaartjes al weer een stuk minder. Zie de (link naar de datasheet) hoofdstuk 2.6 (blz 10). Ik had nog nooit eerder een specsheet voor een SD kaartje gezien van 26 (!) pagina's...

Aanvulling: Aan dit type gekomen via een artikel van een zuidelijke blogger. Ik meen met titel "the best SD card YOU will never buy", al kan ik m niet terug vinden. De kern van het verhaal is was: gewoon, extereme, high endurance, allemaal termen zonder achterliggende data. Belangrijk was "industrial" met specs want bedrijven die apparatuur met embedded SD cards leveren zitten niet te wachten op uitval of "gevalletje garantie" omdat ook commercieel veel wordt ingebouwd op "moeilijk berijkbare plekken".

Aanvulling 2: linkje toch nog gevonden: YouTube: The best microSD card for Raspberry Pi 5 you're NOT going to buy.

[ Voor 19% gewijzigd door DjoeC op 02-05-2024 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Nog steeds veel Graphs1090 gebruikers hier?
Qua ADS-B was dat de deur uit trappen een van de betere beslissingen die ik gemaakt heb. Wat een rotzooi is dat.

Recent in Prometheus 'alerting rules' gemaakt. Nu krijg ik direct berichten op de telefoon als uit Dump1090 data blijkt dat er iets mis is of juist extreem goed gaat, zoals voor x minuten lang een lage/hoge berichtensnelheid, te zwak signaal, te sterk signaal, enz.

Ook vorige week even onderhoud op de setup gedaan. Mogelijk was de 5V voedingskabel van de bias tee af. Prestaties waren toen al een week slecht vergeleken met de omgeving. Het leek er ook op dat als die kabel te dicht bij 230V ligt die gewoon geannuleerd wordt. Tenslotte de hele zooi van aluminiumfolie voorzien. Nu volgens mij beter dan ooit te voren. *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:23
Saturnus schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:58:
Recent in Prometheus 'alerting rules' gemaakt. Nu krijg ik direct berichten op de telefoon als uit Dump1090 data blijkt dat er iets mis is of juist extreem goed gaat, zoals voor x minuten lang een lage/hoge berichtensnelheid, te zwak signaal, te sterk signaal, enz.
Heb je toevallig zin om hier iets meer over te delen?
Lijkt me wel interessant, maar heb momenteel geen tijd om zelf iets uitgebreids te gaan uitzoeken helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Saturnus schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:58:
Qua ADS-B was dat de deur uit trappen een van de betere beslissingen die ik gemaakt heb. Wat een rotzooi is dat.

Ook vorige week even onderhoud op de setup gedaan. Mogelijk was de 5V voedingskabel van de bias tee af. Prestaties waren toen al een week slecht vergeleken met de omgeving. Het leek er ook op dat als die kabel te dicht bij 230V ligt die gewoon geannuleerd wordt. Tenslotte de hele zooi van aluminiumfolie voorzien. Nu volgens mij beter dan ooit te voren. *O*
Ja, ik gebruik graph1090, niet dat ik er veel naar kijk anders dan historische overview.... Ik ben benieuwd welk probleem je opgelost hebt door dat niet meer te gebruiken? Ik lees eigenlijk alleen maar dat je in de nieuwe setup alerting hebt ingesteld die nooit onderdeel heeft uitgemaakt van graph1090?

Grote verschillen heb ik nog nooit problemen mee gehad. Wel stroomuitval, internet uitval, hangende Pi na een (maandelijkse) reboot. Maar die worden allemaal al netjes op andere manieren gemeld ofwel, is er een behoefte die ik zou moeten hebben maar waar ik nog niks over weet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ruben279 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:57:
[...]

Heb je toevallig zin om hier iets meer over te delen?
Lijkt me wel interessant, maar heb momenteel geen tijd om zelf iets uitgebreids te gaan uitzoeken helaas...
Jawel.

Met context: Er staan hier een server en een Raspberry Pi 3B+ (en nog meer spul, zoals een experimentele RTL-TCP setup, maar maakt niet uit voor dit verhaal). Op de Pi staat DietPi als distro. Op alle apparaten staat Docker en van alle ADS-B software die ik gebruik heb ik 'images' gemaakt die als containers in Docker draaien. Dump1090 en de feeders op de Pi, en het wat zwaardere spul (VRS en wat ik nu ga uitleggen) op de server. Dump1090 schrijft JSON-bestanden naar NFS van de server. Dump1090-exporter leest dat uit en transformeert het naar een formaat geschikt voor Prometheus. Prometheus 'schraapt' die data en zo zit het in een database. Prometheus heeft die 'alerting rules' als configuratie, die bij afgaan in Prometheus Alertmanager terecht komen, waarna je vele keuzes hebt voor een vervolg stap. Ik heb gekozen voor Zulip, wat hier nog meer dingen afhandelt. Tenslotte om die mooie grafieken (live) te laden is er Grafana dat Prometheus uitleest. In Grafana is er enorme flexibiliteit qua uitlezen. Ik kan nu op de minuut terug tot 2020. Overkill, maar die 1980 pixelblokjes van Graphs1090, vastlopers, dataverlies is het sowieso niet meer.

Nu snap ik ook dat dit hierboven klinkt als 8)7 |:( maar dit is niet opgezet in een paar dagen. Om van Graphs1090 af te zijn heb je Dump1090-exporter, Prometheus en Grafana nodig, en dit hoeft niet per se in Docker, maar dat kan ik wel aanraden. Dat zou aardig te doen moeten zijn. In 2020 was ik op dit gebied ook nog behoorlijk een beginner. En Grafana biedt wat mogelijkheden voor monitoring, verbinden met Telegram enz. dus Alertmanager en alles daarna is ook niet per se nodig.

Hoe Prometheus op een Pi draait kan ik niet zeggen (elke vorm van databasing op een Pi vind ik twijfelachtig), maar op de server nemen die drie applicaties bij elkaar 0,1% van de processor (5600G) bij dataverwerking en een paar procent voor queries in Grafana. Geheugengebruik ~50-400 MB. ~800MB opslag aan applicaties exclusief Docker en 600MB dataopslag voor die 4 jaar.

@DjoeC
Als je niet veel naar data kijkt heb je wellicht niets aan bovenstaande. Ik kijk vaak, alhoewel dat ook komt doordat de hoofdstatistiek (msg/sec) onderdeel is van een generiek dashboard over alle systemen hier. Met Graphs1090 had ik dat ik die om de zoveel tijd opnieuw moest starten want het ding kapte ermee. Dat en het gebaseerd zijn op iets als collectd wat ik al eerder had meegemaakt als stug, geen vertrouwen in dat de data niet over een paar jaar corrupt is of uit backup te herstellen is, geen flexibiliteit in bekijken van de data (een paar presets), extreem lelijke niet aanpasbare weergave, geen live 'nummer statistieken', alleen de grafieken en misschien vergeet ik nog wel wat redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@Saturnus Mooie post. Misschien heb je wat linkjes naar wat uitgebreidere omschrijvingen of zijn dit je eigen produkten (gebaseerd op)? Ik ben momenteel van alles op Docker aan t inrichten maar de ADSB kant wil ik zo simpel mogelijk houden omdat de Pi's buitenshuis moeilijk bereikbaar/onderhoudbaar zijn opgezet. Momenteel werkt het en ik heb nog wat andere dingen te gaan voordat "meer inzicht" in ADSB een rol gaat spelen. Overgang van platte software naar containers (inclusief eigen Python spul) en overgang naar uptodate bookwork is best wel tijdrovend ;-)

Maar je beschrijving is zeker iets om in de toekomst verder naar te kijken, ik weet dat veel meer mogelijk is dan wat ik nu doe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvdhorst
Nog nooit issues met Graphs1090 gehad moet ik zeggen, draait hier op een hoop pi’s maar het ergste wat ik ooit heb gehad was een gestresste lighttpd installatie die ik handmatig kon herstellen.
De visuele weergave vind ik niet heel spannend, wil vooral wel weten was mijn Max range en Max aantal toestellen per setup is maar ik ben niet zozeer geïnteresseerd in ranking ten opzichte van anderen.
Probeer wel het maximale er uit te halen qua gain settings maar dat is het ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@DjoeC @tomvdhorst
Nog een leuke reden om het Prometheus-systeem te hebben: Je hebt één dashboard met al je locaties erin. Natuurlijk weer, als je daar behoefte aan zou hebben.

@DjoeC
Ik heb de Github pagina's van de applicaties en eigen kennis/creativiteit gebruikt. Dus geen tutorial online. Misschien bestaat die wel. Ik kan vanuit dit topic wel hulp bieden aan een ieder die het gaat opzetten.

Hier blijkt er helaas toch meer mis. Het signaal is sinds gisterochtend net als eind april...een decibel of 4-6 lager. Ik zie 25-35% minder berichten per seconde. Ook het bereik is lager.

Alweer uren binnen bezig geweest. Toen toch eens besloten met de zoomlens naar buiten te gaan...
Hmm......
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8e3TwQQdK2lSOlH-5jJ00_vyzQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2lmnFemH9r3B5srd1dkmgYbI.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
@Saturnus Je denkt toch niet aan dat moertje? Bij 5-6 dB verschil is het waarschijnlijker dat er iets in de fiberbuis mis is OF dat je coax problemen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
DjoeC schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 23:35:
@Saturnus Je denkt toch niet aan dat moertje? Bij 5-6 dB verschil is het waarschijnlijker dat er iets in de fiberbuis mis is OF dat je coax problemen heeft.
Ja die aanname deed ik min of meer. Maar het radiogolvendeel in ADS-B setups heb ik weinig verstand van. Nu nog even met ChatGPT gepraat, die zegt dat de verwachte impact inderdaad niet groot zal zijn... Maarja, wat zou het dan zijn...

Setup: Antenne -> 3 meter Airborne 10 -> RTL-SDR Tripple LNA -> Bias Tee -> 20 cm Highflexx 7 pigtail -> FlightAware Pro Stick Plus -> Raspberry Pi 3B+

Geprobeerd/gecheckt: Stick gewisseld, Bias Tee voeding/adapter gewisseld, Triple LNA filter, Bias Tee en pigtail er tussen uit. Voltage die op de stick komt uit de Pi, en uit de AMS1117, en uit de voeding naar de bias tee...
Morgen nog even een spectrumscan doen met laptop er aan. In 2020 zat hier een radiopiraat, maar dat liep toch anders dan wat er nu gebeurt...

De Airborne 10 maakt op het einde een bocht van 90 graden met 20-25 cm radius. Dat voelde prima, ging soepel er is niet geforceerd. Zou die na 5 jaar schade hebben? Denk het niet, heb er nog aan gewiebeld enz.
Ja dan blijft de antenne over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@Saturnus Als ik de specs goed lees (...) is het kabel met een lucht dielectricum. Buigen kan MAAR kan ook de kabel beschadigen als het te scherp gebogen wordt. Daarnaast zie ik wel staan "volledig waterdicht" maar met lucht valt daar vermoedelijk wel iets op af te dingen. Tot slot hoop ik dat de kabel vast zit en niet in op de wind beweegt, heel slecht.

Dat allemaal gezegd hebbend: Er hoeft helemaal niks met je kabel aan de hand te zijn, meten is weten maar dan moet je wel hoogfrequent kunnen meten. Als het intermittent is - vorig jaar "even" en nu weer moet je de vraag stellen: wat was er vorig jaar gelijk aan nu en wat veranderde er tussen toen niet werken en "plotseling" weer wel? Kan het zijn dat er een connector losgetrild is? Of een connector aan de binnekant (van de antenne of van de LNA of van het filter) onvoldoende contact maakt Ik heb zelf een Uputronics, die had ook wat problemen met de SMA connector aan de binnenkant van het doosje.

Tip: Als alles goed werkt netjes afdichten met Scotchfil met daaroverheen een laagje Scotch 23, 33, 88 oid. Of alleen isolatietape (Scotch). Waarom dat merk? Het plakt en blijft plakken. Lekker strak aantrekken zodat t een beetje rekt dan zit alles goed waterdicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomvdhorst
Ik zou vermoeden dat je wellicht of een niet goed aangedraaide connector hebt of dat je water in de kabel hebt gekregen op een of andere manier. Dat zou met het weer van de afgelopen weken zomaar kunnen.
Daar zou ik als eerste zoeken. Als je dat kan uitsluiten dan wellicht de antenne zelf checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@DjoeC @tomvdhorst

Antennesysteem ligt nu binnen. Dat is de enige optie, kan buiten er niets aan checken/veranderen.
Antenne
Eigenlijk kan de kabel hierin niet bewegen. Er heeft zelfs nog wat vulmateriaal in de buis gezeten. Tussen die plaat (metaal) en de muur (hout) zit een ruimte van een centimeter of 2. Die is afgeschermd met compriband, ook dat lijkt goed te werken. Onder is die open, eventuele regen kan er gemakkelijk uit.

Bij het aanschouwen zie ik dat de radials, waar die verbinden met de antenne, in matige staat zijn met roest. Een van de 'houdertjes' is losgeraakt en dus 'verandert in een boutje.' Gelukkig zit er in de pijp ook schroefdraad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7GlyiqWfdlHVSUfzPHzKRODvVY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/85yZqJqoB9JZ9KgVgiYO9c7q.jpg?f=user_large

De kabel uit de metalen buis gehaald... er zit veel wit poeder overal, waarschijnlijk niet van Pablo. Ben wel benieuwd wat dat dan is... Let op, in de volgende foto heb ik vooraf siliconen spray moeten gebruiken om de antenne uit de buis te krijgen, daarom lijkt het extreem ranzig. Denk even de vloeistof weg en dan houd je dus wat wit poeder over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcwGfLH6ZQiRba7Jin2K45VgiKc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1yQ27U4N7DsuuXvaJXYtwf11.jpg?f=user_large

Er zit ook wat vocht en viezigheid op de 3m lange kabel maar weinig schokkends tot nu toe. Het lijkt er niet op dat er een connector los heeft gezeten. Ook in het andere deel van de setup geen aanwijzingen dat er verbindingsproblemen zijn. Tips om de die kabel goed door te meten? Ik heb een normale goede multimeter maar dat zal dan wel niet voldoende zijn?

Die 3m kabel getest tegenover een zelfde Airborne 10, maar dan pigtail. In een aantal van die 'wisseltests' lijkt de lange kabel wel een handvol decibels te verliezen. Wat mij betreft nog niet de eindconclusie.

Aangezien het een behoorlijke hel is het antenne systeem te monteren en demonteren, overweeg ik nu heel sterk om preventief beide te vervangen waarbij ik dan een antenne zonder radials kies en zal zien of ik de top van de metalen buis volledig waterdicht kan maken, bijvoorbeeld met een dikke laag uit een lijmpistool, om dat vervolgens op maat te snijden. Echter, ook hier weer, materialen, harde technieken enz. niet iets waar ik heel goed in thuis ben. Hoe goed lijmpistoollijm het buiten doet...geen idee.

@slb Nog even slb taggen, die vind dit ook wel interessant. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 11:36
Ik zou als ik jou was ook maar even de toestand van de coax zelf bekijken!
Als de kern en de mantel zwart is geworden dan heb je vocht in de kabel en dat veroorzaakt dus slechte ontvangst.

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvdhorst
Heb je ook aan de binnenkant gekeken? Als er daar vocht zit dan is dat wel een teken van vocht in de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (KBX) Harkanoid
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:58
Heb je iemand in je kenniskring met een nanovna oid? Daarmee kan je je reflectie demping en resonantiefreq van je antenne mooi mee bekijken , er kan ook vocht/water in je coax zitten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

Ik heb overigens wel een antenne analyzer met SWR meter digitaal @Saturnus als je in de buurt van Muiden bent en de antenne mee kan nemen (al ben ik nog wel even op vakantie)

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 12-05-2024 22:12 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Ik vermoed dat het witte stof afkomstig is van de fiberbuis. Dat ding beweegt en slijt dus. Dat stof hoeft niet de oorzaak van de demping te zijn. Maar een breuk in de collineair in die buis kan dat wel zijn. Het verschil pigtail vs kabel is veelzeggender MITS de omstandigheden gelijk zijn, posities antenne, hardware, etc. zodat het patroon/de veldsterkte niet verstoord wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

@Saturnus Een mogelijke andere oorzaak: zonneactiviteit

https://www.space.com/pow...nspot-ar3664-may-10-video

We zitten op dit moment op een piek (van een cyclus van 11 jaar).
Hier en hier de zonneactiviteitsvooruitzichten.

Toch ook even de antenne-aansluiting van de FA stick controleren. Heb al eens een stick gehad waarbij deze niet goed gesoldeerd was op de print. Misschien nog ergens andere stick liggen?

[ Voor 26% gewijzigd door slb op 13-05-2024 01:30 ]

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@tita_tovenaar
Ik zal zien of het mogelijk is de N-connector te openen.

@tomvdhorst
De binnenkant van de buis/paal toch? Ja daar is het wat vochtig. Omdat ik siliconen spray heb gebruikt kan ik de mate (erg weinig of een beetje) niet vaststellen.

@(KBX) Harkanoid
Nee, helaas.

@franssie
Ik zit helaas in het hoge noorden. Dank.

@DjoeC
Ik moest nog denken aan dat het uit de regen kan komen...5 jaar regen... Antennebuis voelt na schoonmaken nog als bijna nieuw, maar geen idee. Gisteren ook weer getest maar ik denk dat in die nieuwe testsetup de hele backend te dicht bij de antenne ligt bij gebruik van pigtail en stoort, daarom dat opeens de buiten kabel het beter deed. Zometeen weer even ombouwen.

@slb
Interessant. Ik kan op die site niet een geschiedenis vinden behalve https://www.spaceweatherl...torical-solar-cycles.html wat niet genoeg details (per dag/uur) heeft. Zou ideaal zijn voor een vergelijking. Als dat het zou zijn is het wel specifiek mijn setup die er gevoelig voor is want mensen uit de omgeving verliezen geen prestaties.

Ja ik heb de RTL-SDR v3 van jou gebruikt in eerdere tests.

Nog even de tijdlijn:
20 april vermoedelijk tussen 03:00 en 4:30 gebeurt er iets, en sindsdien komt het signaal niet meer op volle kracht. Prestaties onder de maat.
1 mei ~15:00-15:30: prestaties terug naar normaal. Op die dag was ik binnen met de setup bezig, maar blijkbaar is er geen link te leggen. (Ik dacht dat het de voedingskabel van de Bias Tee was, maar dat is dus hoogstwaarschijnlijk niet zo.)
9 mei: Prestaties mogelijk wat onder de maat.
10 mei: Duidelijk iets mis. Prestaties een stuk lager.

[ Voor 11% gewijzigd door Saturnus op 13-05-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvdhorst
@Saturnus ik bedoel de binnenkant van de kabel zelf en niet de binnenkant van de buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (KBX) Harkanoid
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:58
@Saturnus

Ik bedoelde dit goedkope speeltje :

https://www.eleshop.nl/nanovna-h.html

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DjoeC
Voor degenen met een Flightaware account lijkt er een fors datalek geweest te zijn met "gevoelige" gegevens:
What Happened?
On July 25, 2024, we discovered a configuration error that may have inadvertently exposed your personal information in your FlightAware account, including user ID, password, and email address. Depending on the information you provided, the information may also have included your full name, billing address, shipping address, IP address, social media accounts, telephone numbers, year of birth, last four digits of your credit card number, information about aircraft owned, industry, title, pilot status (yes/no), and your account activity (such as flights viewed and comments posted).  

What We Are Doing?
FlightAware values your privacy and deeply regrets that this incident occurred. Once we discovered the exposure, we immediately remedied the configuration error. Out of an abundance of caution, we are also requiring all potentially impacted users to reset their password.
Neem dit serieus, amerikaanse bedrijven hebben in dit soort situaties nogal gevoel voor "understatement"... Als je elders dezelfde combinatie user/password gebruikt zorg dan dat je (minimaal) het wachtwoord ook op die plaatsen aanpast, bij voorkeur gebruik je overal een uniek wachtwoord!

Ik gebruik https://keepass.info/ om unieke wachtwoorden aan te maken, op te slaan en automatisch in te typen, https://play.google.com/s...s2android.keepass2android op m'n tablet/telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:22
Saturnus schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:33:
En treedt allen toe tot de GoT / Tweakers.net FlightAware Flight Crew. *O*

Laat het even weten als je username daar anders is dan hier.
Kan je mij ook toevoegen?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Na de password leak van laatst? Weet je het zeker @Hmmbob

edit: of is je account hier nu ook lek. :P

Dat zou hilarischi zijn overigens gezien je sector.

[ Voor 48% gewijzigd door franssie op 18-08-2024 22:40 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:34:
[...]

Kan je mij ook toevoegen?
Verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
franssie schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:37:
Na de password leak van laatst? Weet je het zeker @Hmmbob

edit: of is je account hier nu ook lek. :P

Dat zou hilarischi zijn overigens gezien je sector.
Die is allang weer gewijzigd (en was al uniek, dus no worries)
Tx!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://global.discourse-cdn.com/flex019/uploads/flightaware/original/3X/2/1/215fc5f6186644c7fffb745ffe01af5f80a9321f.jpeg

Zoals te lezen in dit topic, heb ik een aantal keren moeten haasten om de streak vast te houden.
(falende geheugenkaarten e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Piet91 schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:24:
[Afbeelding]

Zoals te lezen in dit topic, heb ik een aantal keren moeten haasten om de streak vast te houden.
Dan doe je vast ook aan Duo Lingo en Pokemon als je zo van de streaks bent :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Piet91 schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:24:
[Afbeelding]

Ik zit pas op 2541 dagen... Bij uitval zet ik de ID tijdelijk naar de 2e ontvanger >:) vooral omdat ik toch echt moet klimmen om erbij te kunnen en daar moet het weer bij meewerken... ontvanger, dongel en Pi hangen in een kastje vlak bij de antenne, voeding met PoE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:58
Al een tijdje volg ik dit topic en ben erg geintereseerd geraakt. De feestdagen komen er weer aan en wil graag een setje vragen aan de kerstman :)

Ik zie diverse hardware voorbij komen, maar wat is de beste combinatie.

Ik heb een plat dak waar ik een dakdoorvoer naar binnen heb, direct daar heb ik een switch en een nic met proxmox waar ik het e.e.a. op kan installeren.

Ik kan dus een prima stick kwijt, en dichtbij de ADS-B stick binnen. Ik weet niet of een filter ook nodig is.

Wat is volgens jullie de beste setup ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
boswandeling schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:27:
Al een tijdje volg ik dit topic en ben erg geintereseerd geraakt. De feestdagen komen er weer aan en wil graag een setje vragen aan de kerstman :)

Ik zie diverse hardware voorbij komen, maar wat is de beste combinatie.

Ik heb een plat dak waar ik een dakdoorvoer naar binnen heb, direct daar heb ik een switch en een nic met proxmox waar ik het e.e.a. op kan installeren.

Ik kan dus een prima stick kwijt, en dichtbij de ADS-B stick binnen. Ik weet niet of een filter ook nodig is.

Wat is volgens jullie de beste setup ?
Ik gebruik de RTL-SDR V3 met een 1090MHz voorversterker en een Flightaware antenne aan een Raspi 3B+ met PoE board. Gevoed met netwerkkabel voor buiten, alle componenten in een ABS doos (met ventilatie) gebouwd en op 1m van de antenne opgehangen - wel 70% van de dag in de schaduw onder een dakje anders wordt het te heet.....

Ik heb nog 2 verbeterpunten: andere antenne en meer hoogte, zeg maar zoiets.

Signalen gaan "rechtuit", hoe vrijer je natenne staat en hoe lager (line-of-sight) je horizon ligt, hoe beter je ontvangst zal zijn. Bomen en gebouwen komt het signaal niet of nauwelijks doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrrri
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:09

Jrrri

Simulant

Hoe ga je eigenlijk om met bliksembeveiliging bij zo'n installatie op je dak?

Kachel: Ryzen 7 5800X - Aorus B550 - 32GB - RX6800XT - 3x14cm + 1x12cm - 1440p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Jrrri schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:09:
Hoe ga je eigenlijk om met bliksembeveiliging bij zo'n installatie op je dak?
In veel jaren nog nooit inslag gehad, wel op 40 meter afstand. Maar heel praktisch: Bliksem zoekt de weg van de minste weerstand. Hoewel dat via "het hoogste punt" kan zijn hoeft dat zeker niet het geval te zijn. En ook al is je systeem beveiligd: Een directe inslag kan nog steeds enorme schade aanrichten/brand veroorzaken.

Aanleg bliksembeveiliging zou je professioneel moeten laten doen, is echt iets meer dan een aardpen de grond in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
Ik heb in ieder geval als aardpunt het complete frame van mijn zonnepanelen (plat dak frame) dit frame is middels een directe 6mm aardkabel aangesloten op de aardpen in de meterkast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
boswandeling schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:22:
Ik heb in ieder geval als aardpunt het complete frame van mijn zonnepanelen (plat dak frame) dit frame is middels een directe 6mm aardkabel aangesloten op de aardpen in de meterkast.
Ik ben geen specialist dus ik geef geen verder commentaar. Na foto's gezien te hebben van een inslag in een antennemast achter in een tuin en de gevolgen in het huis (brand net voorkomen, alle stopcontacten van de muren geblazen, alle bedrading gesmolten, aangesloten apparatuur verworden tot een brei van componenten in gesmolten plastic) vindt ik: Doe niks of laat er een specialist over mee denken.

Het gaat NIET over huis-tuin en keuken vermogens: A typical lightning flash is about 300 million Volts and about 30,000 Amps. In comparison, household current is 120 Volts and 15 Amps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:15

_Eend_

🌻🇺🇦

DjoeC schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:47:
[...]

Ik ben geen specialist dus ik geef geen verder commentaar. Na foto's gezien te hebben van een inslag in een antennemast achter in een tuin en de gevolgen in het huis (brand net voorkomen, alle stopcontacten van de muren geblazen, alle bedrading gesmolten, aangesloten apparatuur verworden tot een brei van componenten in gesmolten plastic) vindt ik: Doe niks of laat er een specialist over mee denken.

Het gaat NIET over huis-tuin en keuken vermogens: A typical lightning flash is about 300 million Volts and about 30,000 Amps. In comparison, household current is 120 Volts and 15 Amps.
Bij een oude werkgever heb ik meerdere malen meegemaakt dat de bliksem insloeg in een ondergrondse kabel van ons. Die kabel verbond de alarmen en brandmelders in de verschillende gebouwen op het terrein.

Meestal viel de schade redelijk mee, alleen de centrales waar de kabel tussen liep hadden een opdonder gekregen. Maar een keer hebben we ook vrijwel het gehele alarmsysteem moeten vervangen, in een groot deel van de gebouwen..

Dat was een dure hobby :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
DjoeC schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:47:
[...]

Ik kom er ook niet onderuit :) het is namelijk verplicht in de nieuwe NEN1010 om het frame van je zonnepanelen te aarden.

https://www.zonnepanelen.net/aarden-zonnepanelen/

Kopje "Hoe moet ik zonnepanelen aarden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@boswandeling NEN1010 is een norm, geen wet en dus voor particulieren geen verplichting, anders dan conform bouwbesluit of verzekering. Maar dit hoort meer thuis in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 denk ik. We dwalen af van ADS-B....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvdhorst
DjoeC schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:07:
[...]

Ik gebruik de RTL-SDR V3 met een 1090MHz voorversterker en een Flightaware antenne aan een Raspi 3B+ met PoE board. Gevoed met netwerkkabel voor buiten, alle componenten in een ABS doos (met ventilatie) gebouwd en op 1m van de antenne opgehangen - wel 70% van de dag in de schaduw onder een dakje anders wordt het te heet.....

Ik heb nog 2 verbeterpunten: andere antenne en meer hoogte, zeg maar zoiets.

Signalen gaan "rechtuit", hoe vrijer je natenne staat en hoe lager (line-of-sight) je horizon ligt, hoe beter je ontvangst zal zijn. Bomen en gebouwen komt het signaal niet of nauwelijks doorheen.
Ik snap je wens voor de antenne maar die wordt helaas ivm de lengte niet naar Nederland verzonden ( been there tried that) de COL1090/9-PEL dan weer wel trouwens maar die is 35 cm korter 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
franssie schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:28:
Dan doe je vast ook aan Duo Lingo en Pokemon als je zo van de streaks bent :P
Dat eerste zou ik eigenlijk wel weer eens moeten oppakken om de ooit geleerde talen weer eens op te frissen.
DjoeC schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:41:
Ik zit pas op 2541 dagen... Bij uitval zet ik de ID tijdelijk naar de 2e ontvanger >:) vooral omdat ik toch echt moet klimmen om erbij te kunnen en daar moet het weer bij meewerken... ontvanger, dongel en Pi hangen in een kastje vlak bij de antenne, voeding met PoE.
Heb ook ooit gedacht om alle hardware in een waterdichte doos bij de antenne te hangen.
Blij dat ik dat niet gedaan heb want heb er ondertussen toch wel een handvol keer bij moeten zijn; en dan had ik over het dak naar toe moeten gaan.
Nu kwestie van op de vliering stappen en zoveel verlies heeft zo'n korte coaxkabel toch niet.

@boswandeling Over hardware kan ik weinig zeggen (ik gebruik al jarenlang hetzelfde en heb me er al jaren niet meer in verdiept); maar op plaats een staat toch wel dat je hoogte en vrij uitzicht wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banthum76
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05-11-2024
@boswandeling Een filter kan nooit geen kwaad, Vooral in de buurt van GSM en/of FM piraten. En net wat anderen zeggen, de aarde van je zonnepanelen NOOIT als bliksemafleider gebruiken !!!

[ Voor 34% gewijzigd door Banthum76 op 05-11-2024 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
tomvdhorst schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:26:
[...]

Ik snap je wens voor de antenne maar die wordt helaas ivm de lengte niet naar Nederland verzonden ( been there tried that) de COL1090/9-PEL dan weer wel trouwens maar die is 35 cm korter 😉
Misschien een keer een vakantietrip of via Duitsland, alleen nog iemand daar vinden ;) uiteindelijk telt die laatste 0.1 dB ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeroen
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-01 16:21
Mss een rare vraag om hier te stellen.
Ik vlieg met een paramotor en heb al jaren een transponder welke ik gebruik om "gezien" te worden.
Deze is ADS-B out.
Sinds ik een nieuwe radio heb: https://paragliding-shop....-wouxun-kg-uvd1-dualband/
lijkt het dat ik slechter binnenkom bij grondstations.
Mijn kennis op dit gebied is erg beperkt maar de frequenties liggen dusdanig ver uit elkaar dat hier eigenlijk toch geen logische verklaring voor is te geven? Hiervoor had ik een goedkopere Baofeng op exact dezelfde frequentie en met nagenoeg hetzelfde zendvermogen. Het probleem doet zich alleen voor op de 2 mtr band...

Het probleem is ook niet consistent wat testen met andere radio's onbetrouwbaar maakt.
Kan er een verband zijn of zou de transponder het probleem kunnen zijn. Deze even uitwisselen is niet eenvoudig. Wordt niet veel gebruikt in mijn sport en is een prijzig ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
joeroen schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:31:
Mss een rare vraag om hier te stellen.
Ik vlieg met een paramotor en heb al jaren een transponder welke ik gebruik om "gezien" te worden.
Deze is ADS-B out.
Sinds ik een nieuwe radio heb: https://paragliding-shop....-wouxun-kg-uvd1-dualband/
lijkt het dat ik slechter binnenkom bij grondstations.
Mijn kennis op dit gebied is erg beperkt maar de frequenties liggen dusdanig ver uit elkaar dat hier eigenlijk toch geen logische verklaring voor is te geven? Hiervoor had ik een goedkopere Baofeng op exact dezelfde frequentie en met nagenoeg hetzelfde zendvermogen. Het probleem doet zich alleen voor op de 2 mtr band...

Het probleem is ook niet consistent wat testen met andere radio's onbetrouwbaar maakt.
Kan er een verband zijn of zou de transponder het probleem kunnen zijn. Deze even uitwisselen is niet eenvoudig. Wordt niet veel gebruikt in mijn sport en is een prijzig ding.
Op zich geen gekke vraag. Wel zou je er zelf een antwoord op moeten kunnen geven/vinden gezien je aangeeft dat jij slechter binnenkomt bij het grondstation op de 2m band. Je hebt dan een registratie van de RDI waarvoor je een examen hebt moeten doen en daarna een roepnaam hebt ontvangen. Je zou de kennis moeten hebben.

Zo niet: lees je vraag nog eens door, zoek de verschillen in je uitrusting en vraag je nog eens af: waar zou dit door kunnen zijn veroorzaakt? De transponder is het iig niet, het antwoord is te vinden in de zin die begint met "sinds ik....".

<aanvulling>
Getver, ik zie nu dat de shop uit je link dit ding zonder verdere verklaring aan iedereen aanbied. Wees voorzichtig, de boetes voor illegaal gebruik van frequenties kunnen hoog oplopen. Daarnaast staan de Chinese porto's niet bekend om hun "schone spectrum" waardoor sommigen ook op andere frequenties signaal uitzenden. Zeker omdat je vanaf een hoger punt uitzend is uitpeilen vermoedelijk niet zo'n issue.

Suggestie: Lees dit eens door.

[ Voor 15% gewijzigd door DjoeC op 11-12-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
Even vraagje, waar pushen jullie anno 2024 (bijna 2025 zelfs) je ADS-B data heen? Flightaware ligt voor de hand, heb piaware al geinstalleerd. Eerder had ik volgens mij ook een client van FR24 draaien, maar ik zie nu dat die een eigen decoder gebruiken ipv gewoon dump1090.
Ben mijn gesneuvelde receiver weer aan het optuigen.
Piet91 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:12:
Heb ook ooit gedacht om alle hardware in een waterdichte doos bij de antenne te hangen.
Blij dat ik dat niet gedaan heb want heb er ondertussen toch wel een handvol keer bij moeten zijn; en dan had ik over het dak naar toe moeten gaan.
Nu kwestie van op de vliering stappen en zoveel verlies heeft zo'n korte coaxkabel toch niet.
Daar zeg je me wat. Ik had al besloten de RPi naar binnen te verplaatsen d.m.v USB-kabels maar waarom eigenlijk de DVB-T dongles ook niet? Ik ga het nog aanpassen. Met een beetje mazzel gaat het dit keer ook langer dan een paar jaar mee dan.

nog ff @joeroen: Los van dat je met chinese import natuurlijk überhaupt geen garantie hebt op EMC/FCC compliance, zou een radio helemáál niets uit horen te zenden zolang je niet op de PTT knop drukt. Lijkt me niet dat hier een causaal verband is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:14
mcDavid schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:16:
Even vraagje, waar pushen jullie anno 2024 (bijna 2025 zelfs) je ADS-B data heen? Flightaware ligt voor de hand, heb piaware al geinstalleerd. Eerder had ik volgens mij ook een client van FR24 draaien, maar ik zie nu dat die een eigen decoder gebruiken ipv gewoon dump1090.
Ben mijn gesneuvelde receiver weer aan het optuigen.
Ik push zelf data naar Flightradar24, meer voor het gratis "business" abonnement. Zal zelf ook eens kijken of ik nog wat kan delen met non-profits.

Als je nog wat inspiratie op wil doen kun je bij SDR-enthusiasts kijken. Zij hebben ook kant-en-klare open-source container images.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
oohh schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:25:
[...]

Ik push zelf data naar Flightradar24, meer voor het gratis "business" abonnement. Zal zelf ook eens kijken of ik nog wat kan delen met non-profits.

Als je nog wat inspiratie op wil doen kun je bij SDR-enthusiasts kijken. Zij hebben ook kant-en-klare open-source container images.
goed idee, maakt idd ook wel sense dit met docker te managen gezien ik ook al meerdere receivers heb (ook eentje voor FLARM/OGN)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwink
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 01:17
Misschien leuk om www.virtualradar.nl te feeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
mcDavid schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:16:
Even vraagje, waar pushen jullie anno 2024 (bijna 2025 zelfs) je ADS-B data heen?
[...]
Daar zeg je me wat. Ik had al besloten de RPi naar binnen te verplaatsen d.m.v USB-kabels maar waarom eigenlijk de DVB-T dongles ook niet? Ik ga het nog aanpassen. Met een beetje mazzel gaat het dit keer ook langer dan een paar jaar mee dan.
Mijn data gaat o.a, naar adsbexchange vanwege de weergave van "alle" ontvangen vliegbewegingen zonder filtering. FA filtert nogal veel... 1 vd ontvangers stuurt t ook naar adsb.fi en nog zo'n open site.

Mijn hoofdontvanger hangt buiten om de kabellengte kort te houden. Zelfs dikke coax heeft op 1090MHz nogal wat demping. Gaat om een PI3 met PoE, RTL-SDR V3 en een preamp. Ik heb wel voorzieningen om de boel wat koeler te houden zoals zoveel mogelijk uit de zon, extra alu om te koelen maar oomk afscherming tussen de pi en de sdr om processorruis te beperken. Mets een FA antenne kom ik zonder volledig vrij zicht op dit moment rond de 800K posities op FA. Houdt je kabellengte kort - signaal dat verloren gaat krijg je nooit meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvdhorst
Ik stuur mijn data naar FA en FR24.
Vroeger ook ADSBexchange gedaan maar sinds de overname daar en de manier waarop de vrijwilligers behandeld zijn na de overname ben ik daar mee gestopt.

Ik heb wel eens met de container variant gespeeld maar vindt de baremetal setups net even wat prettiger.
Het OS erop en daarna de packages van FA en FR24 er op zetten.
Als laatste nog Graphs1090 ( dat kan je echt helpen met de analyse) en je bent klaar.

Als je eerst FA installeert kan FR24 van dump1090 gebruik maken en heb je geen dump1090 van FR24 meer nodig (die is verouderd en wordt niet meer bijgehouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
tomvdhorst schreef op maandag 30 december 2024 @ 06:09:
Vroeger ook ADSBexchange gedaan maar sinds de overname daar en de manier waarop de vrijwilligers behandeld zijn na de overname ben ik daar mee gestopt.
Ik snap dat. Eigenlijk geldt min of meer hetzelfde voor Flightaware die in 2021 overgenomen zijn door CollinsAerospace. Uiteindelijk hebben beide bedrijven een enorm (financieel) belang bij de data die door ons wordt aangeleverd.

Bij FA zie je lang niet alles terug omdat ze zowel militair verkeer als de FAA blocklist (waar iedereen zich op kan laten zetten) niet laten zien. ADSBx blokkeert dat verkeer iig niet.

Op m'n 2e ontvanger geef ik vanwege het niet-filteren de data door naar adsb.fi en adsb.lol (...). Beiden zijn nogal vaag over wie/wat erachter zit maar filteren vzv ik kan zien geen data. Jammer genoeg hebben ze een "beperktere" dekking....

Huidige situatie: Steeds meer verkeer zonder ADSb zoals F35's, USA transporten etc.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jonckers1
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:14
https://my.adsb.im/home
Het "alles in 1" pakket.
De moeite waard om eens te bekijken,
regelmatig updates onderhouden door Wiedehopf (dé readsb man) _/-\o_ en Dirk Hondel (Linux prof) _/-\o_
Gratis, dus 't kost niks om eens te kijken...
Ik wil maar zeggen dat ik geweldig blij ben dat ik deze site ooit gevonden heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvdhorst
DjoeC schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:51:
[...]

Ik snap dat. Eigenlijk geldt min of meer hetzelfde voor Flightaware die in 2021 overgenomen zijn door CollinsAerospace. Uiteindelijk hebben beide bedrijven een enorm (financieel) belang bij de data die door ons wordt aangeleverd.

Bij FA zie je lang niet alles terug omdat ze zowel militair verkeer als de FAA blocklist (waar iedereen zich op kan laten zetten) niet laten zien. ADSBx blokkeert dat verkeer iig niet.

Op m'n 2e ontvanger geef ik vanwege het niet-filteren de data door naar adsb.fi en adsb.lol (...). Beiden zijn nogal vaag over wie/wat erachter zit maar filteren vzv ik kan zien geen data. Jammer genoeg hebben ze een "beperktere" dekking....

Huidige situatie: Steeds meer verkeer zonder ADSb zoals F35's, USA transporten etc.
FA is inderdaad ook eerder overgenomen maar was op dat moment ook al een commercieel bedrijf. Ik heb daar geen moeite mee maar daar is men wel gewoon transparant erover.
Filteren van FA heb ik geen last van, ik heb een gecombineerde lokale ontvanger die de ontvangen data laat zien voordat deze naar FA gaat. Dus ik zie wel alle geblokte kisten in mijn lokale overview. Die is vaak ook nog actueler en geeft meer resultaten dan Sky Anywhere omdat die inderdaad wel filtert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrJP
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:00

HerrJP

!!!!!

@Saturnus mag ik ook bij de flight crew? :) Zelfde username als hier

-o-o-0-o-o-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goegol
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-06 08:58
@Saturnus mag ik er ook bij? zelfde naam als hier

Hemelaar Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
HerrJP schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:19:
@Saturnus mag ik ook bij de flight crew? :) Zelfde username als hier
Geaccepteerd.
Goegol schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:03:
@Saturnus mag ik er ook bij? zelfde naam als hier
Uitgenodigd.

Mijn antenne is nog steeds niet geïnstalleerd. :'( Ik wacht op iemand voor een montagedeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 12:23

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik heb net ook een request gestuurd voor de Flight Crew :)

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
gday schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:17:
Ik heb net ook een request gestuurd voor de Flight Crew :)
Geaccepteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben279
Gisteren ADSB-TERSCHELLING-1 even afgestoft en voorzien van de ADSB.im image i.p.v. de zelfbouw image die er deze maand precies een jaar geleden op gekomen is bij de installatie van deze mast.

Werkte tot het ontkoppelen van de SD-kaart gisteren ook nog steeds prima, maar gezien de image van ADSB.im ook erg goed werkt en mooie support heeft voor o.a. ZeroTier heb ik 'm toch maar vervangen.
Na nog geen uur waren we weer in de lucht met zowel ADS-B als MLAT.

Wel weer blij met deze waardes. Het enorm vrije zicht helpt natuurlijk wel erg mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Vpgo4GqVYaSxJrwiQA2mXJK_So=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Q9fDBLmiqnTfO1TnZGK2EO4E.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0kIQbuDJfSSBSqJbzaOwNhd3h0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/78mJ98aItN1EilyTdOAaVS6q.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyingdm
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-03 09:41
Goedemiddag allemaal,

Ik moet voor mijn werk uitzoeken wat een complete set kost.

Ik zou graag zoveel mogelijk verschillende sites willen voorzien van onze data.
Waarom? Wij hebben hier zelf belang bij aangezien wij vliegen met een drone met ADSB in en uit (PH-2RK). Helaas mogen wij niet zo hoog vliegen met onze drone (120 meter Europese wetgeving). Wij zijn er dan ook achter gekomen dat we niet altijd zichtbaar zijn op diverse sites. ADSB-exchange werkt tot nu toe nog het best.
Op onze oefen locatie, vliegveld Twente, waren wij wel zichtbaar op Flightradar24 maar vervolgens op andere locaties niet. Flightradar24 is voor ons eigenlijk wel een must omdat we open en transparant willen zijn waar en wanneer we vliegen. Flightradar24 is wel de meest bekende onder de "normale" burgers.
Wat zou jullie ideale setup zijn en wat zou dit kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Flyingdm is mijn aanname juist dat je dus een mobiele ADSB ontvanger wil? Op zich hoeft dat niet veel te kosten, rPi 3 of hoger, SDR stick en een kleine antenne, iets van een MiFi routertje om de datastroom op internet te krijgen, en natuurlijk een flinke powerbank om dat alles te voeden.
Beetje stevige koffer om alles in te bouwen is denk ik mobiel ook wel handig.

Bij de meeste software moet je wel je GPS coördinaten invoeren maar dat wordt dacht ik alleen voor MLAT gebruikt en is voor jou dus minder relevant als je ADSB transponder van de drone gewoon GPS doorgeeft. Welke klasse transponder zit er in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyingdm
Mobiel hoeft niet want we gaan vliegen vanaf een vast punt met een radius van 25km om dat vaste punt heen.
Ik heb geen idee welke klasse er in zit dat zou ik moeten navragen bij de fabrikant van de drone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dan kan je de hier besproken images (eentje dan) op een rPi zetten en zou het moeten werken. ook (of juist) bij een radius van 25km is hoogte van de antenne erg belangrijk, je zou het liefst zicht blijven houden op de drone.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
Flyingdm schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:22:
Mobiel hoeft niet want we gaan vliegen vanaf een vast punt met een radius van 25km om dat vaste punt heen.
Ik heb geen idee welke klasse er in zit dat zou ik moeten navragen bij de fabrikant van de drone
Tja, om op de diverse sites terecht te komen zul je door 1 of meer feeders ontvangen moeten worden, zij geven je data door. Geen idee of er om Twente heen veel naar FR24 gaat, ze staan niet in mijn lijst.

Maar er speelt vermoedelijk veel meer en dat gaat naar de adsb-out op je drone: vermogen, antenne gain, antenne lokatie, etc. Adsb-out is bedoeld om andere toestellen in de buurt te waarschuwen. Omdat jij een laagvlieger bent kan ik me voorstellen dat je antenne boven op je drone staat en naar onderen afgeschermd is. Heb je H en E plane diagrammen van de geïnstalleerde antenne?

Daarnaast heeft je zender vermoedelijk flink minder uitgangsvermogen dan de "normale" ~250 watt. Tot slot: feeders moeten je kunnen "zien". Op 1090MHz heb je te maken met zichtverbindingen, gebouwen, bomen, metaal, alles dempt die frequentie ontzettend sterk.

Dat gezegd hebbend..

Begin zelf met een paar raspberries. Zet daar deze docker container op. RTL SDR V3 stick eraan, bij voorkeur met een goede voorversterker met filter, bijvoorbeeld https://store.uputronics....utronics-filtered-preamps

Een goede antenne op een hoge lokatie. Ga dan testen en zie hoever je zelf je eigen signaal kunt ontvangen (en feeden natuurlijk..). Zet dan ontvangers neer zodat je het hele gebied bestrijkt, je organisatie heeft vast wel hoge opstelpunten.

Maar ik vermoed dat de grootste winst aan de zender kant, de drone dus, is te behalen.

Omdat je Twente noemt zou je ook eens met de UT contact op kunnen nemen voor een oplossing. Hier heb je een linkje naar iemand/afdeling waar je vast verder geholpen kunt worden (budget meenemen helpt gezien de huidige universitaire perikelen vast).

Als adsb niet werkt zou je met bijvoorbeeld een lora achtige oplossing gps data naar een eigen website kunnen sturen en die als kaart in de lucht brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
Flyingdm schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:38:
Goedemiddag allemaal,

Ik moet voor mijn werk uitzoeken wat een complete set kost.

Ik zou graag zoveel mogelijk verschillende sites willen voorzien van onze data.
Waarom? Wij hebben hier zelf belang bij aangezien wij vliegen met een drone met ADSB in en uit (PH-2RK). Helaas mogen wij niet zo hoog vliegen met onze drone (120 meter Europese wetgeving). Wij zijn er dan ook achter gekomen dat we niet altijd zichtbaar zijn op diverse sites. ADSB-exchange werkt tot nu toe nog het best.
Op onze oefen locatie, vliegveld Twente, waren wij wel zichtbaar op Flightradar24 maar vervolgens op andere locaties niet. Flightradar24 is voor ons eigenlijk wel een must omdat we open en transparant willen zijn waar en wanneer we vliegen. Flightradar24 is wel de meest bekende onder de "normale" burgers.
Wat zou jullie ideale setup zijn en wat zou dit kosten?
Dan heb ik jullie vorig jaar op 24 en 25 april wel zien vliegen op de beurs op EHTW ;)

Ik zou kijken naar:

Hardware
- Raspberry Pi 5B (https://www.raspberrypi.com/products/raspberry-pi-5/)
- SanDisk 64GB Micro-SD kaart (https://www.dataio.nl/san...o-sdxc-extreme-u3-v30-a2/)
- RTL-SDR V4 (https://www.rtl-sdr.com/buy-rtl-sdr-dvb-t-dongles/)
- 1090 MHz antenne (https://vinnant.sk/store/...&productlist-itemcount=20)
- Antennekabel (https://vinnant.sk/store/...-variable-lenghts-05m-10m)
- Power supply auto (https://www.conrad.nl/nl/...sb-c-stekker-2476162.html)
- Peli case (https://www.pelican.com/us/en/product/cases/protector/1120/)

Software
- ADSB.im (https://adsb.im/)

Waar je wel even rekening mee moet houden is dat je niet mee kan doen in MLAT berekeningen, omdat je geen vaste locatie hebt. Nou is dat voor deze toepassing ook niet nodig omdat de drone gewoon ADS-B DO-260B transponder heeft maar dan hoef je het ook niet te configureren om errors te voorkomen.

Ik neem aan dat je altijd een auto/bus bij je hebt, dus dan kan je de voeding van de Raspberry Pi daarop aangesloten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Ik benader het praktisch:

zou voor deze toepassing (25km) een Vinnant FE antenne nemen en geen CC/COL , een korte coax kabel, Flightaware Prostick Plus (heeft ingebouwd filter en lna), RPi 3B+ en een POE adapter. Alles inbouwen in een waterdichte behuizing.

Antenne zou je tegen de behuizing kunnen monteren.
Voeden met POE, dan heb je maar één kabel nodig (en evt POE switch of injector).

FE antenne ipv CC ivm stralingsdiagram, evt een print antenne zou ook prima zijn.

prompt $p $g

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flyingdm
Ruben279 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:49:
[...]

Dan heb ik jullie vorig jaar op 24 en 25 april wel zien vliegen op de beurs op EHTW ;)

Ik zou kijken naar:

Hardware
- Raspberry Pi 5B (https://www.raspberrypi.com/products/raspberry-pi-5/)
- SanDisk 64GB Micro-SD kaart (https://www.dataio.nl/san...o-sdxc-extreme-u3-v30-a2/)
- RTL-SDR V4 (https://www.rtl-sdr.com/buy-rtl-sdr-dvb-t-dongles/)
- 1090 MHz antenne (https://vinnant.sk/store/...&productlist-itemcount=20)
- Antennekabel (https://vinnant.sk/store/...-variable-lenghts-05m-10m)
- Power supply auto (https://www.conrad.nl/nl/...sb-c-stekker-2476162.html)
- Peli case (https://www.pelican.com/us/en/product/cases/protector/1120/)

Software
- ADSB.im (https://adsb.im/)

Waar je wel even rekening mee moet houden is dat je niet mee kan doen in MLAT berekeningen, omdat je geen vaste locatie hebt. Nou is dat voor deze toepassing ook niet nodig omdat de drone gewoon ADS-B DO-260B transponder heeft maar dan hoef je het ook niet te configureren om errors te voorkomen.

Ik neem aan dat je altijd een auto/bus bij je hebt, dus dan kan je de voeding van de Raspberry Pi daarop aangesloten worden.
Dat klopt dat waren wij op EHTW.
Ik was denk ik niet helemaal duidelijk wij vliegen straks hoofdzakelijk vanaf het politiebureau in Nijverdal. De ontvanger kan gewoon in het bureau blijven staan. We krijgen meerdere antennes op het dak o.a. RT een antenne voor ADSB kan hier zeker nog wel bij. De drone box staat nu al in Nijverdal en wordt uiteindelijk op het dak geplaatst.
Incidenteel zullen wij op andere locaties gaan vliegen maar in principe vanaf Nijverdal op First Response meldingen. Met de informatie die ik ondertussen heb gekregen via hier kan ik in ieder geval een kostenplaatje aangeven. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyingdm
Goedemorgen,

Het is iets lastiger om zakelijk allemaal dingen bij verschillende bedrijven te gaan kopen op factuur. Daarom had ik bij een leverancier gevraagd of hij alles kan leveren op 1 factuur. Hij had toevallig nog iets liggen op de plank, wat zijn jullie ideeën daarbij?

Airsquitter FLARM

OPA-5-GPS-antenne (1090 MHz GNSS)

Actieve Diapason-antenne (868 MHz FLARM)

Omvat twee 10-meter coaxkabels met N-connector/SMA-connector voor eenvoudige installatie

inclusief commercial use license key.

Tevens zag ik de Garmin GDL 50 portable ADSB receiver,https://pilotshop.nl/cont...table-ADS-B-Receiver.html

Afgezien van de extra antenne die ik dan wil plaatsen op het dak ben ik met de Garmin in 1 keer klaar.

Moet er bij het lijstje van jou Ruben279 nog eventueel een GPS ontvanger en een mifi voor de mobiliteit?

Wederom bedankt en alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Zie dat je bij Jetvision of Wimo bent geland... ;)
Alleen die 10m coax :|

prompt $p $g

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Flyingdm met die garmin heb je geen feeds naar de websites lijkt me, dat ding is voor in vliegtuigen dus bizar duur.

Vraag gewoon wat budget om zelf te prutsen op je werk en koop wat spul bij https://www.rtl-sdr.com/buy-rtl-sdr-dvb-t-dongles/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@Flyingdm Waarom zo'n lange coax? Of heb je stiekem toch een voorversterker bij je antenne. Ben je bekend met de termen demping en ruisgetal? Ruisgeral is de belangrijkste - signaal dat je kwijt bent komt nooit meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyingdm
Ja ik snap dat een lange coaxkabel niet gewenst is, echter wil ik de antenne op het dak hebben en de ontvanger in onze control room. Ik zou kunnen kijken of de ontvanger dichterbij de antenne kan maar dat is niet de voorkeur.
Ik zag nog dit systeem staan, is deze te oud inmiddels en kan ik hier andere software opgooien zodat ik meer sites kan feeden? https://www.sossolutions.nl/raspberry-fa-kit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Flyingdm schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:41:
Ja ik snap dat een lange coaxkabel niet gewenst is, echter wil ik de antenne op het dak hebben en de ontvanger in onze control room. Ik zou kunnen kijken of de ontvanger dichterbij de antenne kan maar dat is niet de voorkeur.
Ik zag nog dit systeem staan, is deze te oud inmiddels en kan ik hier andere software opgooien zodat ik meer sites kan feeden? https://www.sossolutions.nl/raspberry-fa-kit
Tja, ik heb ook zoiets in gebruik: Pi3B+ (met PoE). Ik heb na een paar jaar de blauwe Flicghtaware vervangen door een RTL-SDR V3 en een Uputronics preamp. Dat gaf met een 2m hogere antenne locatie > 100.000 extra posities per dag. Mijn (teflon) coax is 1m lang, het hele spul zit al ruim 2 jaar in een weerbestendige behuizing in weer en wind (maar wel beschermd tegen de hitte van de volle zomerzon). Wiedehopf software versie, weinig schrijven op de SD kaart.

Als je de Pi binnen wilt hebben, hang dan minimaal een voorversterker zo dicht mogelijk bij de antenne. Scheelt je zomaar een dB of 4 (of meer) aan signaal-ruis afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Ik ben bezig om voor een experiment tijdelijk een Pi op te zetten met ADSB. Ik heb er nu 2 draaien, eentje die ergens in 2022 is opgezet vanuit de basis met toen nog een Wiedehopf script en eentje die in september 2023 is opgezet met de adsb.im docker containers.

Nou kom ik ook deze container setup van "sdrenthousiasts" tegen en zie zo snel de verschillen niet.

Wat is "momenteel" de beste manier/setup op een nieuwe ADSB feeder op de Pi (een 3 of een 4) te configureren? Eigenlijk draait t altijd en kijk ik er nauwelijks naar om dus ik ben niet goed (meer) op de hoogte. Tips zijn welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
DjoeC schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:25:
Wat is "momenteel" de beste manier/setup op een nieuwe ADSB feeder op de Pi (een 3 of een 4) te configureren? Eigenlijk draait t altijd en kijk ik er nauwelijks naar om dus ik ben niet goed (meer) op de hoogte. Tips zijn welkom!
Wat mij betreft is https://my.adsb.im/home momenteel de beste en makkelijkste die er tussen zit.
Heb ADSB-TERSCHELLING-1 nu een tijdje draaien op dat image, en draait als een zonnetje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecS5xarrVTIrJuqoCe2jdzTu34E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e8VIyfWZLvdZY593vXxX9Y2i.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iq6qOitZ1n0HW0-RkbAvAG-PEQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C9sYE6wJ44aoz5L8rotNSwpY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Ruben279 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:16:
[...]

Wat mij betreft is https://my.adsb.im/home momenteel de beste en makkelijkste die er tussen zit.
Heb ADSB-TERSCHELLING-1 nu een tijdje draaien op dat image, en draait als een zonnetje!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb vanmiddag beide containeroplosdingen uitgeprobeerd. Ben met je eens dat adsb.im momenteel het beste lijkt, daarmee dus verder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
DjoeC schreef op woensdag 23 april 2025 @ 23:04:
[...]

Ik heb vanmiddag beide containeroplosdingen uitgeprobeerd. Ben met je eens dat adsb.im momenteel het beste lijkt, daarmee dus verder....
Waarom lijkt het jou het beste? Waarschijnlijk is het iets makkelijker in te stellen omdat je niet meerdere containers hoeft te draaien om te feeden naar derden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
oohh schreef op donderdag 24 april 2025 @ 07:54:
[...]

Waarom lijkt het jou het beste? Waarschijnlijk is het iets makkelijker in te stellen omdat je niet meerdere containers hoeft te draaien om te feeden naar derden?
Op dit moment: Ja. Hoewel daar ook wel wat dingen in lijken te ontbreken (of die ik nog niet gevonden heb). En, voor nu is "even snel opzetten" ook een plusje waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Ik heb wat aan mijn opstelling zitten rommelen en lijk n u tegen het "verdrinken" van berichten aan te lopen (1500-1700 messages per seconde, momenteel 310 vliegtuigen op de kaart) met een RTL V3 stick en een filter/preamp.

Nu vraag ik me af: Gaat een andere ontvanger (bijvoorbeeld een Airspy mini) me aantoonbaar meer opleveren? Zo zie ik vooral in de nacht als er nauwelijks NL vliegverkeer is dat er meer messages over grotere afstand binnenkomen.

Ook vraag ik me af of ik ontvangst over meerdere ontvangers met een eigen antenne voor MLAT e.d. weer naar 1 feeder kan combineren? Ik kan daar eigenlijk geen goed antwoord op vinden. Ik wil dus niet zelf een aggregator worden maar de resultaten van 2 of meer richtantenne's combineren zonder dat de messages over elkaar gaan lopen waardoor er minder niet te decoderen packets binnen komen. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michelns
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-06 19:27
DjoeC schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:07:
Ik heb wat aan mijn opstelling zitten rommelen en lijk n u tegen het "verdrinken" van berichten aan te lopen (1500-1700 messages per seconde, momenteel 310 vliegtuigen op de kaart) met een RTL V3 stick en een filter/preamp.

Nu vraag ik me af: Gaat een andere ontvanger (bijvoorbeeld een Airspy mini) me aantoonbaar meer opleveren? Zo zie ik vooral in de nacht als er nauwelijks NL vliegverkeer is dat er meer messages over grotere afstand binnenkomen.

Ook vraag ik me af of ik ontvangst over meerdere ontvangers met een eigen antenne voor MLAT e.d. weer naar 1 feeder kan combineren? Ik kan daar eigenlijk geen goed antwoord op vinden. Ik wil dus niet zelf een aggregator worden maar de resultaten van 2 of meer richtantenne's combineren zonder dat de messages over elkaar gaan lopen waardoor er minder niet te decoderen packets binnen komen. Iemand een idee?
Er zal zeker een limiet zijn wat mogelijk is qua load voor een ontvanger.
Hou wel rekening mee dat de aarde rond en zo max aantal kilometers kan ontvangen met daarbij nodige obstakels in zichtlijn.

Opsplitsen met richtantenne met beide eigen SDR is mogelijk allen kan er voglens mij maar 1 stick per dump1090/readsb gekoppeld worden dus zou je dit via netwerk moeten laten samen voegen in 1 dump1090/readsb applicatie of VRS(net wat je gebruikt).

PD0G heeft een zelfbouw richtantenne getest en info staat op zijn blog (Even google gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
michelns schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:29:
[...]

Er zal zeker een limiet zijn wat mogelijk is qua load voor een ontvanger.
Hou wel rekening mee dat de aarde rond en zo max aantal kilometers kan ontvangen met daarbij nodige obstakels in zichtlijn.

Opsplitsen met richtantenne met beide eigen SDR is mogelijk allen kan er voglens mij maar 1 stick per dump1090/readsb gekoppeld worden dus zou je dit via netwerk moeten laten samen voegen in 1 dump1090/readsb applicatie of VRS(net wat je gebruikt).

PD0G heeft een zelfbouw richtantenne getest en info staat op zijn blog (Even google gebruiken).
Tja, die limiet op de ontvanger gaat het me nu over. Ik ben niet super bekend met SDR maar ik vermoed dat als er een limiet is dat die 2 vormen heeft: Gevoeligheid - die heb ik binnen mijn budget nu vrijwel optimaal vermoed ik - en verwerking naar datastream. Omdat alle RTL2832 gebaseerde sticks dezelfde tuner gebruiken valt daar weinig te verbeteren, da's een analoog traject. Verbetering daar wordt "moeilijk". Dan kom je bij de D/A converter en het daarop volgende digitale traject. Hmm, en nu bedenk ik me dat hier nog een SDRPlay ontvanger ligt. Misschien dat ik die eens zou moeten proberen.....

Afstand op basis van hoogten, obstakels is me bekend. Maar ook dat 1090MHz zo af en toe "condities" kent die "over de horizon" mogelijk maken.

Ik zal eens naar PD0G op zoek gaan.

Mijn idee is (nog) niet om met een echte richtantenne te gaan werken maar om een collineaire spriet richting gevoelig te maken, bijvoorbeeld door er een corner reflector scherm achter te zetten.

Het (vermoedelijke) probleem: berichten worden "random" uitgezonden en kunnen dus overlappen waardoor (beide?) berichten niet gedecodeerd kunnen worden. Er zit geen foutcorrectie op. Net even gekeken: een bericht met positieinformatie (dus niet de MLAT) is 120 microseconden, dat geeft in optimale omstandigheden 8.333 berichten per seconde. Dat zou dus de "ultieme" ontvangst rate zijn.

Nu vermoed ik (geen specialist) dat een zwak signaal meteen na een sterk signaal wat wordt weggedrukt (betere SDR als oplossing?). Ook komen signalen over grotere afstanden (zeg 400km) op een verschoven tijdstip binnen t.o.v. signalen dichterbij en gaat dus overlappen. Dat lijkt me onoplosbaar?

Met een richtantenne zul je minder vliegtuigen pakken (dode hoeken) en dus minder "last" hebben van overlaps want minder berichten in een richting. De truuk wordt dan om met meerdere datastromen er toch weer een "rondom" stroom van te maken die ook nog werkt voor MLAT.

Los van of dit zou kunnen werken - denk ik nou heel krom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomvdhorst
Een Airspy kan de berichten net wat beter decoderen dan een RTL-SDR of een FA Prostick Plus maar daar hangt inderdaad een prijskaartje aan. De LNA is voor een Airspy ook een must, op zichzelf is hij redelijk “doof” maar met LNA doen ze het echt goed.

Naast de betere decodering heb je ook nog de uitdaging van de timingsverschillen tussen de twee of meer SDR dongles. Dus je zal ook in een gecombineerde feed overlap hebben tussen de twee berichtenstromen.

Derde factor is de load op de USB bus van het apparaat waar je de SDR aankoppelt, als je een Pi4 of Pi5 gebruikt zal het beter gaan dan met een Pi3. De USB bus op een Pi3 en Pi4 wordt aangestuurd door 1 controller voor USB2 op de Pi5 heb je er twee, een voor USB2 en één voor USB3.

Als je dan alle zaken voor elkaar hebt dan is de laatste vraag of de aggregators de gecombineerde datastroom accepteren.

Genoeg uitdagingen dus 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@tomvdhorst Ik heb even zitten kijken naar de Airspy mini, € 149,- bij koop in Nederland, iets minder rechtstreeks bij Itead inclusief BTW - bijkomende kosten zijn onduidelijk.

Als ik ga zoeken naar vergelijkende ervaringen dan zie ik dat er verbetering KAN zijn tov de RTL-SDR bij gebruik van 20MHz sampling. Daarvoor zou minimaal een Pi4 nodig zijn. Die heb ik liggen maar die geeft wel weer flink meer warmte af - iets dat bij montage zonder (veel) ventilatie problematisch kan worden.

Ik zie opmerkingen dat een Airspy tot 3.000 messages/seconde kan leveren t.o.v. ~ 1.800 voor een RTL-SDR. Ik zit momenteel (bewolkt, nevelig en dus demping op de signalen) rond de 1600/sec.

17 mei heb ik de antenne opgewaardeerd. Dat geeft (gemiddeld) 15% meer signalen. Zie plaatje met grafieken (23 is weggevallen ivm cache verlies): 2 weken ADSB stats
De vorige opwaardering van blauwe FA Prostick naar RTL-SDR + Uputronics bracht ook al eens 20% verbetering.

Zijn er hier mensen die de Airspy mini met de RTL V3 (beiden in combinatie met een LNA) vergeleken hebben? Als ik het goed begrijp (...) komt de verbetering voor bij de hogere sampling rate van 20MHz naar voren, begrijpelijk want met een goeie LNA zal het inkomend signaal (SNR/ruisgetal) niet heel anders zijn.

Het grooste nadeel: Ik kan m'n antenne niet "hoog" plaatsen, geen flats zoals in de steden, geen kerktoren oid waar ik m op kwijt kan (mag).

Ik zit nu volgens FA op >4K vliegtuigen en rond de 1.1-1.2M posities/dag (gisteren minder vanwege het weer). Hoveel meer is realistisch als ik zie dat (FA stats) nummer 2 in Nederland al op een lokatie zit die 35 meter hoger is dan de mijne, dichter bij grote vliegvelden zit en dus meer laagvliegend verkeer in die omgevingen kan oppikken....

Het blijft een hobby om er het maximale uit te halen maar er zijn nog meer hobbies ;) En dan wordt t weer klussen - alles in een weerdicht kastje dat ook nog eens goed vastgezet kan worden. Ik weet nl niet of het in het huidige kastje past en nog een beetje koel blijft in de - klinkt gek op een regenachtige dag als vandaag - bloedhete zon.

Hmm.... Nog maar eens goed over denken, het kriebelt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomvdhorst
Het kriebelt altijd om het maximale er uit te halen maar soms is het ook een kosten/baten afweging.
Ik zit aan de rand van Amsterdam, vlakbij de aanvliegroute van de Buitenveldertbaan. Ik heb een gemiddelde van 2600 toestellen per dag.
20 sites in totaal die samen 50k aan toestellen opleveren.
Ik zit op 3 hoog in een appartementencomplex en kan ook niet hoger dan dit.
Alles op een Airspy zetten is voor mij 3000 euro en dan ook nog 900 euro voor de LNA’s.
Ik heb 1 site met een LNA en die doet 5% meer dan eentje zonder (beide FA prostick en FA filter).
Dus dan is het de afweging of ik dat geld wil investeren om tot 5% verbetering te komen.

Voor mij is het antwoord nee, ik ben tevreden met de performance die ik nu heb, zowel op FR24 als FA nummer 2 wereldwijd als user (totaal aantal sites, niet op basis van 1 site) maar dat heeft alles te maken met het volume van verkeer dat ik aanlever.
Soms is goed ook goed genoeg 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
tomvdhorst schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:52:
Het kriebelt altijd om het maximale er uit te halen maar soms is het ook een kosten/baten afweging.
Ik zit aan de rand van Amsterdam, vlakbij de aanvliegroute van de Buitenveldertbaan. Ik heb een gemiddelde van 2600 toestellen per dag.
20 sites in totaal die samen 50k aan toestellen opleveren.
Ik zit op 3 hoog in een appartementencomplex en kan ook niet hoger dan dit.
Alles op een Airspy zetten is voor mij 3000 euro en dan ook nog 900 euro voor de LNA’s.
Ik heb 1 site met een LNA en die doet 5% meer dan eentje zonder (beide FA prostick en FA filter).
Dus dan is het de afweging of ik dat geld wil investeren om tot 5% verbetering te komen.

Voor mij is het antwoord nee, ik ben tevreden met de performance die ik nu heb, zowel op FR24 als FA nummer 2 wereldwijd als user (totaal aantal sites, niet op basis van 1 site) maar dat heeft alles te maken met het volume van verkeer dat ik aanlever.
Soms is goed ook goed genoeg 😉
Tja, 20 sites ;) ze lijken wel binnen een kleine straal van elkaar te staan.

Ik draai er 2 op 22 meter uit elkaar, 1 goeie op 9 meter hoog en 1 op 2m20 hoog - die 2e vooral om onder de gemeentebomen door te kijken. M'n 1e chinese stickie geen lna, een sprietje van 20cm. Zelfs die brengt 2500 vliegtuigen met 200k posities...

Enige dat ik nog ga proberen is van 9 meter hoog iets meer te maken. Verder ga ik mezelf leren "tevreden te zijn".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oZe NL
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:35
Beste mede-tweakers,

Ik heb de afgelopen twee weken mijn eerste ADSB-receiver opgebouwd en getest. Het is een RPI Zero2W met een NooElec Smart SDR dongle icm versterkte Bingfu outdoor antenne. Vanwege omstandigheden kan ik even niet werken maar is er tijd voor leuke hobby projecten, ben dus absoluut geen ervaren-pro of iemand die er veel geld aan uitgeeft. De hele setup kost +/- 80 euro.

Dit alles heb ik in een opbouwdoos van de Praxis gemonteerd met een 5V koeling. Op de RPI draait docker met een basic ultrafeeder container en Beszel om de boel te monitoren. Temperaturen, CPU, mem etc lijken allemaal in orde te zijn; de RPI kan het prima aan. Wij wonen aan de boulevard in Zuid-Holland. Op mijn balkon heb ik vrij zicht en kan ik de antenne op redelijke hoogte plaatsen.

Hebben jullie tips/quick-wins of andere suggesties? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddCNZEVb4A7uusqqap-GIoTZkbs=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/OPf13kTvfMEOmYhQRYHygPs1.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuD7L9XKqQM8rOHXlWT1P7lq67k=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/0hEeAOdRFPfVmQAQkmN0Hl9f.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjU056XWjnDhm4lESg9jRXa9VUk=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/1NdJXNwjiP1klziGSioyKIgS.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kF7TRo-A-LzPbH44MnwoSwsqhv0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/zqhVJPaDPCe9ATauKd2mvzhD.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@oZe NL Tip 1: Antenne zo vrij mogelijk opstellen, niet te dicht in de buurt van metaal. Tip 2: Kwalitatief "de beste" antenne gebruiken. Als het signaal niet door de antenne ontvangen wordt zal het ook niet gedecodeerd worden.

Maar, eea hangt er ook een beetje vanaf wat je zelf wilt. Wil je zien wat er over je hoofd komt dan is het niet super kritisch. Wil je maximaal bereik met zoveel mogelijk observaties dan ben je de komende paar jaar nog wel wat aan het tweaken.

Je lokatie ziet er trouwens super uit!

[ Voor 4% gewijzigd door DjoeC op 10-06-2025 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Die groene daken - is dat koper?

edit - want:
DjoeC schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:16:
@oZe NL Tip 1: Antenne zo vrij mogelijk opstellen, niet te dicht in de buurt van metaal.
edit2:

Je zit in ieder geval bijna onder de aanvliegroutes, dus t zal luid en duidelijk binnen komen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/es5nAweKm617h6-AOT_bOIQHN84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jd85ucdlyK17l75BO3ZhGghC.png?f=fotoalbum_large

Misschien ook een mooie plek om laagvliegende heli's mee te pakken (zoals die links op t plaatje, 900ft)

[ Voor 128% gewijzigd door Hmmbob op 10-06-2025 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@oZe NL gezien je ligging aan zee is het wellicht ook wel leuk - als bijvoorbeeld afwisseling - eens te kijken naar AIS (scheepsvaart)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
@Hmmbob Overigens, op 1090MHz geeft vrijwel alles demping, ook bomen die goed in 't blad (en vocht) zitten. Optimaal is zicht tot de horizon zonder obstakels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZe NL
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:35
Dank allen voor de reacties. :D

De spullenboel hangt en draait inmiddels. Ik ben zeer tevreden met bereik en ontvangst... Niet verwacht dat ik zo nu en dan tot in Engeland signaal zou opvangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s63o_n4eDfQl4dSwSrbYWPwa55Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fzpjUvfZO0TneReRRjEERnqN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyZxdxEOZ-iPlqiHaN_MSLoArso=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/NB0Jch4rZKajy4b9oQKoOhBe.gif?f=fotoalbum_large

Deze wil ik in de toekomst nog vrij op het dak monteren maar ben niet in het bezit van een ladder of hoogwerker, ik moet dan een meter of 6 de lucht in. Het is een schuin dak dus daar klim ik ook niet even op... :/
franssie schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:15:
@oZe NL gezien je ligging aan zee is het wellicht ook wel leuk - als bijvoorbeeld afwisseling - eens te kijken naar AIS (scheepsvaart)
Heb je misschien ergens een link naar een tutorial? :D. Ik heb nog wel ruimte voor een leuk projectje erbij.
Hmmbob schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:11:
Die groene daken - is dat koper?

edit - want:

[...]

edit2:

Je zit in ieder geval bijna onder de aanvliegroutes, dus t zal luid en duidelijk binnen komen

Misschien ook een mooie plek om laagvliegende heli's mee te pakken (zoals die links op t plaatje, 900ft)
Moet ik nog iets speciaals instellen om heli's mee te pakken? Of moet ik gewoon opletten als er een helikopter voorbij vliegt en kijken of die op de rader verschijnt?

edit:

Eerste heli al gespot :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEOGGAE1Bf6CE0W9EiqdRrqcwNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HOHSypc1i1j7nH0WdChXNBwJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door oZe NL op 13-06-2025 14:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oohh
@oZe NL
SDR enthusiasts heeft ook een AIS container: waarmee je kunt feeden naar Marinetraffic en consorten:
https://github.com/sdr-enthusiasts/docker-shipfeeder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Maar dat kan niet tegelijk met dezelfde SDR....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Hmmbob schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:21:
Maar dat kan niet tegelijk met dezelfde SDR....
En gaat ook niet zo goed met een adsb antenne.

Kan wel op dezelfde pi en antenne's een metertje of zo uit elkaar is ook geen gek idee.
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste