Na ik geloof alweer bijna twee jaar stilte post ik toch weer eens een trotse update van mijn zelf ontworpen ADS-B ontvanger. Destijds deelde ik de overwegingen over welke chip en welk ontwerp de beste keuze zou zijn; het mocht sindsdien weer helemaal op de kop. Na dus ongeveer twee jaar very-small-part-time ontwikkeling zet het bordje net een nieuw record neer; 1600 messages/s. Geen screenshot kunnen nemen maar mensen, dat is toch tof!? Ik zat met argwaan te kijken en heb een heel stuk software geschreven om de data te valideren (stuur ik frames dubbel? stuur ik rommel?). De commerciële ontvanger (ADS-B dongle) deed op dat moment "maar" 1100 messages/s en ik vertrouw mezelf natuurlijk niet helemaal
Korte samenvatting van de opstelling: antenne op een dak in Drenthe. Ontvangst naar het vriendelijke zuiden is beperkt door de buren. Ik ga kijken of ik hogerop kan komen. 10 meter kabel naar eigen hardware. Geen Linux maar puur embedded. Ik heb een STM32H5 aan een FPGA gekoppeld en tussen die twee wordt 16MB/s aan data verwerkt (een uitdaging om alleen dat al goed te krijgen). Ik ontwerp alles zelf d.m.v. Kicad en soldeer met een low-temp soldeeroplossing. Dit maakt het makkelijk om alle componenten zonder verlies van versie N-1 naar versie N over te zetten. Ik programmeer ook zelf, totdat ik vastloop en dan mag chatgpt me van de regen in de drup helpen. Hoewel het soms juist een briljante oplossing of uitleg van mijn stupiditeiten oplevert.
De volgende stap is om de losse printplaatjes te combineren tot één ontwerp en er een behuizing omheen te ontwerpen. Daarna wordt het de sport om twee ontwerpen met elkaar te laten concurreren (lagere weerstandswaarde? Kan ik altijd op max. gain draaien door clipping af te vangen? FIR filters? OTA? Etc. Etc.). Lange adem en veel te leren...
Dus, met een kleine slag om de arm dat ik ergens weer door chatgpt uitgelachen word deel ik toch de "vangst" van net. Een paar maanden geleden kon ik net een paar berichten rondom het huis ontvangen dus ik vind het een redelijke overwinning
P.S. gain staat lang niet op max. Daarmee ontvang ik uiteraard veel meer vliegtuigen (verderweg) maar ik richt me vandaag op een maximaal aantal messages/s.
Korte samenvatting van de opstelling: antenne op een dak in Drenthe. Ontvangst naar het vriendelijke zuiden is beperkt door de buren. Ik ga kijken of ik hogerop kan komen. 10 meter kabel naar eigen hardware. Geen Linux maar puur embedded. Ik heb een STM32H5 aan een FPGA gekoppeld en tussen die twee wordt 16MB/s aan data verwerkt (een uitdaging om alleen dat al goed te krijgen). Ik ontwerp alles zelf d.m.v. Kicad en soldeer met een low-temp soldeeroplossing. Dit maakt het makkelijk om alle componenten zonder verlies van versie N-1 naar versie N over te zetten. Ik programmeer ook zelf, totdat ik vastloop en dan mag chatgpt me van de regen in de drup helpen. Hoewel het soms juist een briljante oplossing of uitleg van mijn stupiditeiten oplevert.
De volgende stap is om de losse printplaatjes te combineren tot één ontwerp en er een behuizing omheen te ontwerpen. Daarna wordt het de sport om twee ontwerpen met elkaar te laten concurreren (lagere weerstandswaarde? Kan ik altijd op max. gain draaien door clipping af te vangen? FIR filters? OTA? Etc. Etc.). Lange adem en veel te leren...
Dus, met een kleine slag om de arm dat ik ergens weer door chatgpt uitgelachen word deel ik toch de "vangst" van net. Een paar maanden geleden kon ik net een paar berichten rondom het huis ontvangen dus ik vind het een redelijke overwinning
P.S. gain staat lang niet op max. Daarmee ontvang ik uiteraard veel meer vliegtuigen (verderweg) maar ik richt me vandaag op een maximaal aantal messages/s.
/f/image/c8GFQvZMQYX49NP6CqEXQbUt.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7lEsh8TBRKmA5AoVm9kqP6vW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Xgh6YAeopRoGGaBO9JS3p9M8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lseeXa1hyqymcMh3rIQ6OLsv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aoLFqI81qZjx9x1S6eUbgd95.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/WvSCIQVbsuxaUlsi4L1nGuCt.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sh9WMF77dq6g4wi3PQ3Qld6l.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RQZmKGHMbea1RpIuHE46S6Ox.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xRoSpCXszAXGhN98v4gnHHHJ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XxlmlZ1gpmsVX9Rah7SlUtcf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RqMzecsRhX6WhXAT9I2qmAL2.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/6wUQbt0ZNJHltNwWm5jimTn7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/W0zHh3tMtoTMwsUnB93f8zNc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PaKGcp8HegQCLURYeVk4olW8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0zMy8dW3UAVbDndiFCnZPCSz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GT2uleIw0CsTi8DvHBbYcx9D.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0qJStQA5lnMyvBb2oo62kVmR.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/haTezsZh6ld6nV1YWNrJmeb2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jBUzEUFbgrUkoZDxheOXLibF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lN45xiTdNSs6ThycXZm1xCMr.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/rbuBcUAKMzBi2xZfXxWU4Iyp.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Vb4pWYC1ip1JNqcRPG8ZOIW0.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/fPwpwP1vLnvefGxtugEftBpA.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/B1r4aU3AFE4ciiEBMCJ8CQCn.png?f=user_large)