@
tomvdhorst Ik heb even zitten kijken naar de Airspy mini, € 149,- bij koop in Nederland, iets minder rechtstreeks bij Itead inclusief BTW - bijkomende kosten zijn onduidelijk.
Als ik ga zoeken naar vergelijkende ervaringen dan zie ik dat er verbetering KAN zijn tov de RTL-SDR bij gebruik van 20MHz sampling. Daarvoor zou minimaal een Pi4 nodig zijn. Die heb ik liggen maar die geeft wel weer flink meer warmte af - iets dat bij montage zonder (veel) ventilatie problematisch kan worden.
Ik zie opmerkingen dat een Airspy tot 3.000 messages/seconde kan leveren t.o.v. ~ 1.800 voor een RTL-SDR. Ik zit momenteel (bewolkt, nevelig en dus demping op de signalen) rond de 1600/sec.
17 mei heb ik de antenne opgewaardeerd. Dat geeft (gemiddeld) 15% meer signalen. Zie plaatje met grafieken (23 is weggevallen ivm cache verlies):
/f/image/eE60zpfpPeyz6kCqquf0Qg6v.png?f=fotoalbum_medium)
De vorige opwaardering van blauwe FA Prostick naar RTL-SDR + Uputronics bracht ook al eens 20% verbetering.
Zijn er hier mensen die de Airspy mini met de RTL V3 (beiden in combinatie met een LNA) vergeleken hebben? Als ik het goed begrijp (...) komt de verbetering voor bij de hogere sampling rate van 20MHz naar voren, begrijpelijk want met een goeie LNA zal het inkomend signaal (SNR/ruisgetal) niet heel anders zijn.
Het grooste nadeel: Ik kan m'n antenne niet "hoog" plaatsen, geen flats zoals in de steden, geen kerktoren oid waar ik m op kwijt kan (mag).
Ik zit nu volgens FA op >4K vliegtuigen en rond de 1.1-1.2M posities/dag (gisteren minder vanwege het weer). Hoveel meer is realistisch als ik zie dat (FA stats) nummer 2 in Nederland al op een lokatie zit die 35 meter hoger is dan de mijne, dichter bij grote vliegvelden zit en dus meer laagvliegend verkeer in die omgevingen kan oppikken....
Het blijft een hobby om er het maximale uit te halen maar er zijn nog meer hobbies

En dan wordt t weer klussen - alles in een weerdicht kastje dat ook nog eens goed vastgezet kan worden. Ik weet nl niet of het in het huidige kastje past en nog een beetje koel blijft in de - klinkt gek op een regenachtige dag als vandaag - bloedhete zon.
Hmm.... Nog maar eens goed over denken, het kriebelt wel.