Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcyprus
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-02-2022
soooo,super professioneel!

nog deze:https://www.flightradar24.com/share-statistics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 13:55

slb

Bwoah......

Daar sta ik ook ergens, mijn Username is PA1NT, Feeder T-EHRD359

[ Voor 49% gewijzigd door slb op 10-10-2021 19:29 ]

prompt $p $g

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Het zou leuk zijn als de 'nieuwelingen' de GoT FlightAware Flight Crew joinen.
Heeft @Saturnus ook weer wat te doen :)

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Ja die connector van de LNA sloop je niet zo maar, daar moet je echt wel de nodige professionele lompheid voor hebben 8)7

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:43
slb schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 19:13:
[...]

Enige tweaks die het bereik iets zouden kunnen vergroten:

-Vraag aan je overbuurman (op de tegenovergestelde hoek) of je daar ook een feeder/antenne kan plaatsen 8)7
Heerlijk, omdenken zonder belemmeringen, ik hou er van. "dingdong, ik heb een vraagje buurman..." 8)
Vandaag heb ik de Vinnant 7.5P op het dak geplaatst. Heb nog wel een stommiteit begaan: SMA moertje van de coax naar LNA te hard aangedraaid met een steeksleutel waardoor de connector op de print brak :F |:(
Gelukkig had ik nog een LNA liggen en heb die er in geplaatst.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ging wel lastig, want de mast werd topzwaar.

Volgend jaar maar weer het dak op om een zwaardere tegelvoet te plaatsen met 50x50 of 40x60 tegels en de mast kantelbaar te maken.

Als we nu toch Radarboxen aan het delen zijn:
Hier is de mijn Radarbox.
en hier mijn FA-stats
Leuk mooie setup zo, je hebt tuidraden. Hoe heb je de factor topzwaar getoetst? En als hij topzwaar is met tuidraden, wat helpt een andere tegelvoet dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
slb schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 19:30:
[...]
Ja die connector van de LNA sloop je niet zo maar, daar moet je echt wel de nodige professionele lompheid voor hebben 8)7
ff snel voor de F1 of daarna O-). Je antenne coax is Hyperfle 10, wat is het voor type coax naar "beneden" ?

[ Voor 12% gewijzigd door stormfly op 10-10-2021 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcyprus
over die patch antenne:https://youtu.be/FB0w0lGgFfE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
robcyprus schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:41:
[...]

Ik heb diverse Vinnant antenne's(2ADSB/2OGN) en ook de Flightaware antenne en diverse zelfbouwsels.Maar die Paradar heeft meerdere banden in 1 en ik kan maar 1 antenne op het dak zetten(ook leuk om met splitters/couplers te werken)Heb 'm 2e hands.
Heb je mogelijk wat resultaten of observaties die je kunt delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
robcyprus schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:28:
over die patch antenne:https://youtu.be/FB0w0lGgFfE
Ik weet niet of zijn analyze helemaal wetenschappelijk onderbouwd is. Een aantal zaken die mij opvallen, waarom ontvangt hij alleen vliegtuigen aan de rechterzijde van zijn scherm? Het klopt de antenne kijkt omhoog, waardoor je een militair vliegtuig op 15km hoogte beter zult ontvangen. Waarbij ik wel denk dat je die door de kromming van de aarde ook wel zal zien als hij wat verder weg is met een staafantenne.

Mijn theorie is een staafantenne met hoge gain, die drukt de antenne lobs (patronen) dan naar de horizon toe. Indirect hoe meer gain hoe meer hij drukt naar de horizon waardoor je dichtbij dan mogelijk minder goede ontvangst hebt.

---

Rob probeer even tussen je : en je link een spatie te tikken dan kunnen we direct doorklikken met onze muis ipv copy paste ;-)

lastig:
antenne:https://youtu.be/FB0w0lGgFfE

fijn:
antenne: YouTube: the brand new ADS-B Patch Ten90

[ Voor 42% gewijzigd door stormfly op 10-10-2021 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcyprus
ok,ben nog nieuw hier....
ADSB rtlsdr v3 met de triple-filter lna geeft bij mij de beste ontvangs veraf,heb ook een 1/2 dipool en spider voor dichterbij.ik zit op de 2e verdieping met 1 antenne bij de buurman , die kijkt stiekem over de rand v/h dak.
Ik heb nog wel wat foto's die zal ik er v/d week opzetten.
link: https://www.gns-electroni...-only-with-sma-connector/
die wil ik ook nog proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcyprus
over dat youtube filmpje(rechter kant scherm),ik denk dat de bergen links liggen??Ik koop er wel een , kan ik het proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
robcyprus schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:39:
ok,ben nog nieuw hier....
ADSB rtlsdr v3 met de triple-filter lna geeft bij mij de beste ontvangs veraf,heb ook een 1/2 dipool en spider voor dichterbij.ik zit op de 2e verdieping met 1 antenne bij de buurman , die kijkt stiekem over de rand v/h dak.
Ik heb nog wel wat foto's die zal ik er v/d week opzetten.
link: https://www.gns-electroni...-only-with-sma-connector/
die wil ik ook nog proberen.
Ik heb sinds vrijdag ook de RTL-SDR v3 en de RTL-SDR LNA, ben ook erg tevreden met de resultaten?

Leuk tag mij maar als je nieuwe antenne resultaten hebt, heb je adsbcompare al eens gebruikt voor je vergelijkingen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bf2ireWGf1pa7_3ckyFLOqn3N60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OqvpxauzEmgMNahwjRzqJ1x5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

stormfly schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:26:
[...]

Leuk mooie setup zo, je hebt tuidraden. Hoe heb je de factor topzwaar getoetst? En als hij topzwaar is met tuidraden, wat helpt een andere tegelvoet dan nog?
Heb de factor topzwaar getoetst met de hoeveelheid vereiste spierkracht om de mast omhoog te krijgen ;)
Moest mijn zoon erbij roepen om te helpen de mast in bedwang te houden. Toen hij eenmaal rechtop stond was het een kwestie van tuidraden vast zetten en de coaxkabels onder de dakpan doorvoeren.

Ik wil een iets zwaardere tegelvoet plaatsen met een (deels getuide) pijp van 2 meter, zodat ik een mast van 6m kan laten scharnieren en hij zelfs zonder tuidraden stabiel staat (blijf wel tuidraden gebruiken). Nu is het nog een 4x30x30 tegelvoet met 50mm pijp van 1m20.

In principe kan ik ook een mast met scharnierende voet maken, maar dan kom ik haast niet meer bij de antennes als de mast plat ligt.
stormfly schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:27:
[...]

ff snel voor de F1 of daarna O-). Je antenne coax is Hyperfle 10, wat is het voor type coax naar "beneden" ?
Hehe, stond om een uur of 10 op het dak en om 13:45 was ik klaar (voor de race ;) ).
Tussen LNA (in de box) naar de receiver (Bias-T, Airspy Mini en RPi 4) zit nu 7 meter M&P Highflexx 7 die is qua performance/demping gelijk aan Aircell 7, maar de afscherming is iets beter.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
slb schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:04:
[...]

Heb de factor topzwaar getoetst met de hoeveelheid vereiste spierkracht om de mast omhoog te krijgen ;)
Moest mijn zoon erbij roepen om te helpen de mast in bedwang te houden. Toen hij eenmaal rechtop stond was het een kwestie van tuidraden vast zetten en de coaxkabels onder de dakpan doorvoeren.

Ik wil een iets zwaardere tegelvoet plaatsen met een (deels getuide) pijp van 2 meter, zodat ik een mast van 6m kan laten scharnieren en hij zelfs zonder tuidraden stabiel staat (blijf wel tuidraden gebruiken). Nu is het nog een 4x30x30 tegelvoet met 50mm pijp van 1m20.

In principe kan ik ook een mast met scharnierende voet maken, maar dan kom ik haast niet meer bij de antennes als de mast plat ligt.

[...]

Hehe, stond om een uur of 10 op het dak en om 13:45 was ik klaar (voor de race ;) ).
Tussen LNA (in de box) naar de receiver (Bias-T, Airspy Mini en RPi 4) zit nu 7 meter M&P Highflexx 7 die is qua performance/demping gelijk aan Aircell 7, maar de afscherming is iets beter.
Hey heeft je Pi ook stilletjes een upgrade ondergaan? Dat was een 3B+ toch? Geïnspireerd door Keith zeker ;-) Je bent op radarbox al door gestegen naar pos #5 van Nederland, je was altijd 6/7.

Net ook de bestelling voor de mast verhoging doorgezet, komende dagen even ophalen met een paar uurtjes verlof. Aircom gekozen voor de coax vanaf de antenne tot aan de mast, de ene shop heeft wel 10mm connectoren maar levert coax per 10m. De andere shop heeft niet de coax die ik als voorkeur had maar levert wel per meter. Aircom is de gulden middenweg, en de spec zijn helemaal zo gek nog niet, eigenlijk wel keigoed voor een locatie zonder instraling.

Ik heb gezocht maar kon het niet meer vinden, hoe hoog is jouw antenne nu? 15 meter met vrij zicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Pi is al lange tijd Pi4, heb nog wel een 3B+ liggen die ik voor de lage antenne gebruikte (niet meer in gebruik).
Onderkant antenne staat op 12 meter ASl, hij is ongeveer een meter omhoog gegaan. (moet ik nog even aanpassen bij de feeder).

Zelf zou ik de Aircom niet gebruiken, slechte ervaringen gehad in het verleden. Was eerder een waterslang dan coaxkabel.

Kabel haal ik bijna altijd bij H.O. Veenstra, die zet de pluggen er als service op (wel even aangeven bij het bestellen)

Maar vanaf de LNA naar receiver doet de kabel er niet toe de LNA heft het effect van de demping op en zorgt dat je je gain (=ruis) terug kunt draaien. Je kunt gewoon gerenommeerde 5 of 7 mm kabel toepassen. Als je nog Aircell 7 hebt, gewoon gebruiken. Eventueel kun je een USB verlengkabel gebruiken (wel een goede kwaliteit) zodat je de dongle dichterbij kunt brengen.

[ Voor 4% gewijzigd door slb op 11-10-2021 00:25 . Reden: linkje ]

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcyprus
stormfly schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:07:
[...]

Ik heb sinds vrijdag ook de RTL-SDR v3 en de RTL-SDR LNA, ben ook erg tevreden met de resultaten?

Leuk tag mij maar als je nieuwe antenne resultaten hebt, heb je adsbcompare al eens gebruikt voor je vergelijkingen?[Afbeelding]
hoi,nee , ik ben niet goed in grafieken enz.nooit geleerd,daarom vind ik OGN gliderradar en glidertracker.de mooi ,die houden alle data bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwolle-Radar
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 24-01-2023
slb schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:16:
Ik zou eens kijken naar beugels voor weerstations en de huidige antenne daarmee net iets meer naar buiten laten steken (weg van de paal). Dan zal de ontvangst weer iets verbeteren.

Die eigenaar van GNS heeft me al eens benaderd om een HULC (Ten 90 met GPS) te testen (was nog in ontwikkelingsfase). Aanvankelijk wel interessante gesprekken over en weer gevoerd, maar hij trok zich later om onbekende redenen terug. Nooit meer wat van hem gehoord en geen HULC gezien.

Ik vind de prijzen die hij hanteert te hoog voor consumenten, dat heb ik hem ook gezegd en misschien is dat in het verkeerde keelgat geschoten.
Goede tip dat van die beugels, ik zal eens kijken. Dus ik belemmer nu door die paal een golf? Wat is dan de golflengte wat ik als afstand moet hanteren als afstand in cm? Ik roep maar wat hoor 🤪 mijn natuurkunde was niet mijn sterkste vak al vond ik en vind ik het wel interessant.

Mbt GNS ik vraag me nog steeds af wat voor een bedrijf dat is. Het lijkt mij een producent in electronica? Misschien dat daarom zijn prijzen zo hoog zijn dat ze in bulk willen verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwolle-Radar
stormfly schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:58:
[...]

585km dat is niet mis ::) dank voor het delen. Jouw woongebouw is heel goed zichtbaar. Voor mij een bevestiging dat ik echt boven de schoorsteen uit moet gaan komen, komend voorjaar. 1090Mhz werkt het beste met vrij zicht.

Je coax kabel is bijna een RG58 variant zie ik met een hele snelle google hit. 5mm, als je 7mm kwijt kunt is aircell7 fantastisch, heel buigzaam. :)
Dank voor je berichtje Wopper. 7 mm is geen probleem ik heb de coax door een geboord gaatje in kozijn naar buiten lopen. Binnen heb ik de Raspberry Pi. Kabellengte is 5 mtr. Geeft een dikkere kabel zoals Aircell7 meer weerstand dus minder storing?
Wat betekent RG58 en is dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwolle-Radar
slb schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 19:13:
[...]

Prima ontvangst!
Die 8GB Pi4 is wel een beetje overkill, de 2GB variant met een 16GB kaartje is afdoende. Maar ja "Too much is just right" ;)

Enige tweaks die het bereik iets zouden kunnen vergroten:

-Vraag aan je overbuurman (op de tegenovergestelde hoek) of je daar ook een feeder/antenne kan plaatsen 8)7
-Antenne 20-30cn verder naar buiten plaatsen, van de paal vandaan.

Vandaag heb ik de Vinnant 7.5P op het dak geplaatst. Heb nog wel een stommiteit begaan: SMA moertje van de coax naar LNA te hard aangedraaid met een steeksleutel waardoor de connector op de print brak :F |:(
Gelukkig had ik nog een LNA liggen en heb die er in geplaatst.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ging wel lastig, want de mast werd topzwaar.

Volgend jaar maar weer het dak op om een zwaardere tegelvoet te plaatsen met 50x50 of 40x60 tegels en de mast kantelbaar te maken.

Als we nu toch Radarboxen aan het delen zijn:
Hier is de mijn Radarbox.
en hier mijn FA-stats
Ja 8 Gb is idd overkill maar ik dacht straks kan ik de raspberry pi ook voor een Hexabot gebruiken die ik ooit wil bouwen. Ik heb inmiddels nog een Pi, een 3B 4gb aangeschaft dus straks koop ik een 3B 2gb voor bet ADS-B feeden maar er is bijna niet aan te komen momenteel vanwege leveringsproblemen.

Dat van die buurman, tja dat is wel een goeie. Zou hij misschien nog doen ook, goede kerel, hij is mijn Lego Technics maatje 😄. Maar er is ook een buurvrouw en die moet dat allemaal niet hebben 😉

Aanleiding voor mijn ADS-B bouwsel is overigens dat de nieuwe aanvliegroute voor Lelystad hier een km vandaan ligt. Ik vind vliegtuigen (en kerosine lucht) fantastisch dus wil dat straks (mocht het doorgaan, ik denk van wel) beetje monitoren, leuk. Wil nog een stevige kijker kopen straks.

Is een LNA ook wat voor mij of niet nodig?

Mooie professionele apparatuur heb je dat is vast genieten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Zwolle-Radar schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:02:
[...]

Goede tip dat van die beugels, ik zal eens kijken. Dus ik belemmer nu door die paal een golf? Wat is dan de golflengte wat ik als afstand moet hanteren als afstand in cm? Ik roep maar wat hoor 🤪 mijn natuurkunde was niet mijn sterkste vak al vond ik en vind ik het wel interessant.
Dat is zeker te vinden, Google weet alles, ik wil het je verklappen +/- 27cm. Een hele mooie lengte om een uitzetbeugel te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Zwolle-Radar schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:07:
[...]

Dank voor je berichtje Wopper. 7 mm is geen probleem ik heb de coax door een geboord gaatje in kozijn naar buiten lopen. Binnen heb ik de Raspberry Pi. Kabellengte is 5 mtr. Geeft een dikkere kabel zoals Aircell7 meer weerstand dus minder storing?
Wat betekent RG58 en is dat goed?
RG-58 is de goedkoopste coax welke er is, volgens mij is dat een andere naam voor jouw coax. Hoe goedkoper de coax, des te matiger hij is op hoge frequenties. 1090Mhz rekenen we als een hoge frequentie in radioland.

Met de vergelijker welke ik noemde kan je alle "demping by 1Ghz" vergelijken, lager is beter. @slb gebruikt Hyperflex10 kabel voor het kwetsbare stuk voor de LNA, ik gebruik daar (binnenkort) Aircom Premium kabel voor, bij mij is het 2meter vanaf de mast tot de LNA. Ik wil de LNA zo laag mogelijk ivm windlast. Het is met coaxkabel een mix met de volgende componenten: budget (connectoren zijn ook prijzig), lengte en verliezen, dikte en buigzaamheid ivm monteren. Dat laatste zal voor jou me het kozijn mogelijk minder relevant zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Probleem met een huurwoning is dat je niet zo makkelijk toestemming krijgt om dingen aan de gevel te bevestigen. Gaten boren is vaak uit den boze. Je zult een lichte en kleine constructie moeten hebben. Als je toegang tot het dak hebt, zou een kleine antenne op een tegelvoet met 1x 50x50 4x 30x30cm tegels een mogelijkheid kunnen zijn. Dat is een mooie oplossing want dat is niet zichtbaar vanaf de straat. Verhuurders zijn hier vaak niet happig op ivm risico evt lekkages (wat m.i. nihil is wanneer je het goed aanpakt).

Hyperflexx7 en Aircell 7 zijn (zoals de naam al doet vermoeden) 7mm (7,3mm) kabels. Beide hebben ze lage verliezen. Mil C17 zegt niet veel over de elektrische specificaties van de kabel, maar meer over de mechanische eigenschappen. Zo bestaat er o.a. Mil C17 spec RG 213 (10mm kabel), RG 214 (10mm) en RG 58 (5mm).

Elke meter coax-kabel dempt (verzwakt) het signaal. Deze demping (attenuation) wordt aangegeven in dB per 100 meeter en/of per 100ft en stijgt met de frequentie. In de datasheets van coax-kabels staat vaak de demping bij bepaalde frequenties aangegeven. Ook in de vergelijker die @stormfly noemde staan talloze kabels.

Datasheets 5mm kabels:
RG-58C/U
Belden H155
Hyperflex 5
Aircell 5

Datasheets 7mm kabels:
Aircell 7 datasheet
Hyperflexx 7.

Bij veel demping vallen de zwakste signalen weg (ze komen onder de ruisdrempel van de ontvanger) wat resulteert in een kleiner bereik. ADS-B werkt op een frequentie van 1090MHz, deze staat niet in de tabellen in de datasheets dus moet je de waarde tussen de 1000MHz en 1296MHz pakken. Meestal hanteer ik voor ADS-B de richtlijn om onder de 2 dB te blijven (je verliest ook wat met pluggen).

Nu is het niet zo drastisch/dramatisch dat je niets meer zult ontvangen, er blijft echt meer dan genoeg over. Ik zal, als het weer het toelaat, volgende week een Vinnant COL1090 met 7½meter H155 plaatsen die dan net boven het dak uit zal steken.

Nadeel van Hyperflexx 7 is dat de SMA-pluggen nogal fors zijn wat een probleem kan opleveren bij de doorvoer van de kabel. Blijf je onder de 5 meter, dan zijn de Hyperflex 5 en Belden H155 prima kabels. Dit zijn 5mm kabels waar kleine SMA-pluggen op toegepast kunnen worden.

Wat voor jouw situatie het beste is, hangt af van je wensen. Je kunt sowieso niet verder ontvangen dan de fysieke grens (zichtlijn door curve van de aarde) en de horizon ligt op ca 240NMi (pak hem beet 500km). Law of diminishing returns is van toepassing, dus het kost steeds meer om een klein beetje meer te ontvangen.

Wat ook leuk is met de RTL-SDR is het ontvangen van het radioverkeer van de vliegtuigen. Veel heb je hiervoor niet nodig. Met een programma als SDR sharp (SDR#) is dat zo gebeurd. Dat radioverkeer zit op lagere frequenties: van ca 118MHz-136MHz.

[ Voor 12% gewijzigd door slb op 16-10-2021 20:55 ]

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

DIY antenne voor de Airband. Gewoon gemaakt van een stuk coax en wat PVC. Je zou ook een junctionbox met wartels kunnen nemen ipv de ronde lasdoos die merseyradar toepast.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcyprus
Als je SDR# gebruikt,probeer dan FMSuite,is FrequencyManager+Scanner,werkt goed en je kan 20/40 kan.scannen.

Rob

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alleyoopie
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-05-2023
SLB/PA1NT, bedankt voor de tip op het forum van Flightaware, wist helemaal niets af van het bestaan van een NL-talig ADS-B Forum, leuk!
Dus hier zitten de gasten (m/v/x) die Ruud NL3EHV van de troon willen stoten? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwolle-Radar
alleyoopie schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:28:
SLB/PA1NT, bedankt voor de tip op het forum van Flightaware, wist helemaal niets af van het bestaan van een NL-talig ADS-B Forum, leuk!
Dus hier zitten de gasten (m/v/x) die Ruud NL3EHV van de troon willen stoten? ;-)
😄 Welkom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alleyoopie
En als introductie een foto van de antennes van mijn beide feeders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARBj7yQ6zbCSdRkdftc-AtlbgZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGJmhwp660rQqe8JcUfohzV9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xo_KPafbo5kj7pGtpDLRu-xks7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0SKFUSLE7HLw3r6EHLmo4jw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwolle-Radar
alleyoopie schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:04:
Heb je serieus een antenne aan een kerkgebouw? Gaaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alleyoopie
Tja, zo'n toplocatie qua hoogte laat je niet liggen als je de kans hebt, er was trouwens al een glasvezelverbinding aanwezig voor een LoRa-antenne en ik heb er dan maar een ADS-B antenne (en complete feeder) op een andere plek in de klokkentoren bijgeplaatst.
Op die plek geraken is natuurlijk steeds een relatief hachelijk avontuur en geloof me dat je niet in de buurt wil zijn van de klokken wanneer het spul in gang schiet!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOckSCMMzYRKb2sp0PfOp2w4Rug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bl4fKmKW5VNX4VQgzXJ8ochN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door alleyoopie op 15-10-2021 20:42 . Reden: foto bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
alleyoopie schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:28:

Waar en hoe hoog staat die? Ben toe aan een radarbox link met een grafische voorstelling van je beide feeders, vooral die op de kerk wekt mijn interesse. Zie je kans deze te delen?

[ Voor 24% gewijzigd door stormfly op 15-10-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
alleyoopie schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:04:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
België? Mooie locatie zeg op die kerk, hoe hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwolle-Radar
alleyoopie schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:37:
Tja, zo'n toplocatie qua hoogte laat je niet liggen als je de kans hebt, er was trouwens al een glasvezelverbinding aanwezig voor een LoRa-antenne en ik heb er dan maar een ADS-B antenne (en complete feeder) op een andere plek in de klokkentoren bijgeplaatst.
Op die plek geraken is natuurlijk steeds een relatief hachelijk avontuur en geloof me dat je niet in de buurt wil zijn van de klokken wanneer het spul in gang schiet![Afbeelding]
Kijk zo'n construktie moet ik ook hebben. Is die strip metaal gelast aan de antennehouder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banthum76
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05-11-2024
Hallo, ik ben nieuw hier.
Heeft iemand al geprobeerd het ads-b filter van sysmocom open te draaien.
Of is er een tekening van dit filter.
https://www.sysmocom.de/downloads/rf_filter_cf1090-kt30.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alleyoopie
Zwolle-Radar schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:28:
[...]

Kijk zo'n construktie moet ik ook hebben. Is die strip metaal gelast aan de antennehouder?
Die antennehouder is er eentje van wifi-shop24.com maar ik had aan iemand die kan lassen gevraagd om er een verlengstuk tussen te lassen zodat de antenne wat verder van het dak af staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alleyoopie
stormfly schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:17:
[...]
Waar en hoe hoog staat die? Ben toe aan een radarbox link met een grafische voorstelling van je beide feeders, vooral die op de kerk wekt mijn interesse. Zie je kans deze te delen?
NL3EHV staat op 1 bij Flightaware
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6krpVH7AJfDAZ5Gu5uEkYbJi99c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7yEqz44OhNlHRyNpALGFqN1.jpg?f=fotoalbum_large
Stream delen gaat niet lukken want de Pi zit jammer genoeg op een bedrijfsnetwerk achter een firewall ...
Antenne (A3 van Jetvision) staat 40m van de grond

[ Voor 3% gewijzigd door alleyoopie op 15-10-2021 22:12 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alleyoopie
Banthum76 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:55:
Hallo, ik ben nieuw hier.
Heeft iemand al geprobeerd het ads-b filter van sysmocom open te draaien.
Of is er een tekening van dit filter.
https://www.sysmocom.de/downloads/rf_filter_cf1090-kt30.pdf
Kijk eens hier:
http://www.radioforeveryo...-ads-b-cavity-filter.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banthum76
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05-11-2024
@ Alleyoopie: bedankt voor je reactie. Dat gaat me niet lukken om zelf te maken.
Ben nu met een COMB filter van S53MV bezig http://s53mv.s5tech.net/cavity/cavity.html
Kijken wat me dat brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alleyoopie
Banthum76 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 22:21:
@ Alleyoopie: bedankt voor je reactie. Dat gaat me niet lukken om zelf te maken.
Ben nu met een COMB filter van S53MV bezig http://s53mv.s5tech.net/cavity/cavity.html
Kijken wat me dat brengt.
In het slechtste geval kan je er nog altijd eentje op maat laten maken door Bert Modderman PE1RKI:
http://www.pe1rki.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomvdhorst
  • Laatst online: 06-09 17:32
Nou dan kom ik hier ook nog maar ff buurten.

Ik heb 5 sites, die doen het allemaal een stuk slechter dan die van jullie zie ik al, hier zitten nog wat mooiere set-ups bij.

Wat heb ik :

1x Pi 2, 1x Pi 3B+, 3x Orange Pi 2GB
4x FA prostick plus, 1x RTL-SDR ontvanger.
2x FA antenne ( indoor) 3x Vinnant 1090/S 5dB antenne ( 1x Indoor 2x Outdoor)
Alle FA Prosticks hebben een FA 1090 filter ( 2x lichtblauw, 2x donkerblauw). Dit omdat ik 3 GSM zendmasten in de buurt heb.

4 sites zijn aangesloten met LMR240 kabels van 1-5 meter lang, 1 site met LMR400 met een kabel van 10 meter lang.
Message rate variëren tussen de 350-500 per seconde voor de LMR240 ontvangers en rond de 600-750 voor de LMR400 site.

De RTL SDR draait zonder filter omdat met filter alle ontvangst wegvalt.
Als de nieuwe FA Prostick X uitkomt ( hopelijk dit jaar nog) dan wordt de RTL-SDR vervangen.
De RTL-SDR heb ik via Marktplaats gekocht, het werkt maar het bereik is bagger (50 NM).
Die gebruik ik voor nu om software op uit te testen en dan heb ik geen last van uitval op de andere 4 sites.
Op de overige 4 feeders heb ik een gemiddeld bereik van 150-200 NM af ten toe uitschieters naar 250-300 NM maar dan moet het weer wel optimaal zijn.

De outdoor antennes staan op mijn balkons. Ik woon in een appartementencomplex op de 3e verdieping, totaal zijn er 9 verdiepingen.
Dat is ook de reden van de 4 feeders, ik moet proberen om rond het gebouw te kijken en door de bouw is het mogelijk om 320 graden zicht te krijgen. Ik krijg niet alles afgedekt, daar zitten net teveel bochten voor in het gebouw.
Antennes op het dak is geen optie, ik heb al moeten bedelen bij de VVE om de antennes buiten te mogen plaatsen, dat mocht als ze niet buiten de gevellijn ( en dus de balkons) uitsteken. En als het al wel zou mogen krijg je met serieuze kabelverliezen te maken.

Ik feed aan FA, FR24 en ADSBexchange. bij FA staat ik op plaats 94 qua users wereldwijd , FR24 momenteel op plaats 35 wereldwijd. Ik ben door de 5 sites Robcyprus nu voor bij op de NL ranglijst bij FR24 daar sta ik nu op 1 (niet dat dat belangrijk is trouwens). Dat is alleen op basis van de hoeveelheid data trouwens.

Ik woon in Amsterdam Zuid Oost, veel hoge gebouwen en bomen om de locatie heen maar ik ben over het algemeen tevreden met mijn ontvangst.
Voor mijn deur ligt de approach naar de Buitenveldert baan en achter mijn flat ligt een van de routes die gebruikt wordt voor departures naar het zuiden en oosten).
Gemiddeld rond de 2000 toestellen per dag per feeder, en zo rond de 350.000-450.000 positions per dag.

FR 24sites :
T-EHAM282
T-EHAM283
T-EHAM590
T-EHAM591
T-EHAM608 (testsite)

FA stats;
https://uk.flightaware.com/adsb/stats/user/tomvdhorst

Groeten,

Tom

[ Voor 2% gewijzigd door tomvdhorst op 16-10-2021 10:01 . Reden: info toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alleyoopie
Héél interessante info Tom, het valt wel op dat je zweert bij de Amerikaanse LMR coax met alu-buitenmantel terwijl de Amerikaanse feeders net proberen om de Italiaanse Messi&Paolini kabel met koperen mantel te pakken te krijgen ;)

[ Voor 1% gewijzigd door alleyoopie op 16-10-2021 12:27 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomvdhorst
Dat zweren bij dat type kabel is omdat ik die via een Nederlandse leverancier laat komen.
Ik heb het niet zo op Ali express en dat soort webshops

https://www.ddselectronic...onnectoren/verloopkabels/

Leveren binnen 2-3 dagen aan huis en hebben ook redelijke prijzen. Zetten ook connectoren aan voor een schappelijke prijs 😉

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stormfly
@slb hij staat, toen ik klaar was dacht ik ff snel jouw stats checken, maar jij blijft 30 vliegtuigen voorlopen. Dat was voor je verhoging het geval, en nu na mijn verhoging weer. Ik heb toch goede hoop dat die laatste 30 vliegtuigen voor mij ook zichtbaar worden met de AirSpy eind dit jaar.

2meter massieve kern Aircom Premium (0,118db verlies per meter). RTL-SDR LNA, daarna een meter of 4 Hyperflex 7 coax. Op een RTL-SDR v3 omdat ik daar nu de beste resultaten mee boek, zal over een poosje de Nooelec Smart v5 weer eens aansluiten.

Maar eerst een adsbcompare run draaien over een 14 dagen, rode en blauwe balletjes vergelijken (zie mijn oudere posts)

Het elastiekje om de koelribben was al gebroken, nu met ijzerdraad opgelost.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 10% gewijzigd door stormfly op 16-10-2021 16:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stormfly
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZ8SVxV-kFnwGsK7T7WKkoa9ENk=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/BRhZ5eIey9ysBl6RKKLvnkPl.gif?f=fotoalbum_large
@slb verschil tussen ons ;-)

[ Voor 22% gewijzigd door stormfly op 16-10-2021 17:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alleyoopie
Voor de kerktoren moest mijn complete feeder incl. switch in een rugzak passen en dit was het resultaat:
Gebruikte kabel is 20m Hyperflex 10 met BNC en N-connector
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74am5aR_TyRJ8ttFGghKBY8wh8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8Qu2UfGTuJv9pwhfZ71uF5x.jpg?f=fotoalbum_large

En dit zijn beide feeders in Virtual Radar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVof3bz04Pu4BKgxjqeElg0LusY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QOturV7vwnMMXHGr9U0NExKT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door alleyoopie op 16-10-2021 17:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwolle-Radar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMwh9yBVNx_P27PIxfZ56y5fP9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cK2A7IhdIF18nQknsiIdpDpu.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag de antenne verplaatst en op de uiterste hoek van het appartement geplaatst. Volgens mij wel stevig genoeg 😉

[ Voor 17% gewijzigd door Zwolle-Radar op 16-10-2021 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcyprus
zit er nu niet een deel v/d metalen strip voor de antenne(er zit toch een print-antenne in?)

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

tomvdhorst schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:50:
Nou dan kom ik hier ook nog maar ff buurten.

Ik heb 5 sites, die doen het allemaal een stuk slechter dan die van jullie zie ik al, hier zitten nog wat mooiere set-ups bij.

Wat heb ik :

1x Pi 2, 1x Pi 3B+, 3x Orange Pi 2GB
4x FA prostick plus, 1x RTL-SDR ontvanger.
2x FA antenne ( indoor) 3x Vinnant 1090/S 5dB antenne ( 1x Indoor 2x Outdoor)
Alle FA Prosticks hebben een FA 1090 filter ( 2x lichtblauw, 2x donkerblauw). Dit omdat ik 3 GSM zendmasten in de buurt heb.

4 sites zijn aangesloten met LMR240 kabels van 1-5 meter lang, 1 site met LMR400 met een kabel van 10 meter lang.
Message rate variëren tussen de 350-500 per seconde voor de LMR240 ontvangers en rond de 600-750 voor de LMR400 site.

De RTL SDR draait zonder filter omdat met filter alle ontvangst wegvalt.
Als de nieuwe FA Prostick X uitkomt ( hopelijk dit jaar nog) dan wordt de RTL-SDR vervangen.
De RTL-SDR heb ik via Marktplaats gekocht, het werkt maar het bereik is bagger (50 NM).
Die gebruik ik voor nu om software op uit te testen en dan heb ik geen last van uitval op de andere 4 sites.
Op de overige 4 feeders heb ik een gemiddeld bereik van 150-200 NM af ten toe uitschieters naar 250-300 NM maar dan moet het weer wel optimaal zijn.
Hey Tom,

Hehehe, leuke collectie! d:)b

Is dat toevallig een oud model RTL-SDR dongle (niet V3)? Die hadden namelijk nog wel eens een afwijking waardoor de frequentie niet helemaal klopte. De twee RTL-SDR's (V3) die ik heb doen het prima, maar ik moet hier wel filteren vanwege allerlei sterke zenders (GSM, FM). Airspy mini lijkt hier iets minder gevoelig voor te zijn.

Wat ik niet zie in je lijst is een LNA, misschien zou dat nog iets verschil kunnen maken?
De RTL-SDR Triple is een goede performer, iets beter dan de Uputronics.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Zwolle-Radar schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:22:
[Afbeelding]
Vandaag de antenne verplaatst en op de uiterste hoek van het appartement geplaatst. Volgens mij wel stevig genoeg 😉
Ik zie dat de eerste bewonderaar al vanaf de grond staat toe te kijken ;)

Toch een kleine opmerking: let op met scherpe knikken in de coax, dat kan weer wat demping veroorzaken. Kun je de antenne 2 cm naar omhoog brengen?

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

alleyoopie schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:11:
Voor de kerktoren moest mijn complete feeder incl. switch in een rugzak passen en dit was het resultaat:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hemelse onderneming! (y) :*) Supernetjes gefabriceerd!

Maar waar dient de 8 poort switch voor? Plannen om verder uit te breiden? >:)

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcyprus
[Afbeelding]
Zoiets zit er inAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBnBIS00gldAYWC42od39SrRgmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UAxUO227ekPvDMs9WwubzeKi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Jij pakt heel wat meer bij Lelystad en Schiphol. Merk je al verschil richting de Noordzee nu de antenne iets hoger staat?

Ziet er weer erg strak uit, complimenten. Zijn de tyraps wel UV-bestendig? Ik gebruik nu klittenband om de coax vast te zetten, grootste deel van mijn tyraps braken af, eens kijken hoe de klittenband er over een jaar uitziet.

Volgend jaar wil ik de mast vervangen en een kantelbare ervoor in de plaats maken. Zit nog te verzinnen over de constructie, maar denk het kantelpunt op 1½-2m te maken en wat gewicht aan de onderkant toe te voegen. De huidige pijp wordt dan iets ingekort en naar de achterkant van het huis verplaatst voor andere antennes.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvdhorst
slb schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:13:
[...]

Hey Tom,

Hehehe, leuke collectie! d:)b

Is dat toevallig een oud model RTL-SDR dongle (niet V3)? Die hadden namelijk nog wel eens een afwijking waardoor de frequentie niet helemaal klopte. De twee RTL-SDR's (V3) die ik heb doen het prima, maar ik moet hier wel filteren vanwege allerlei sterke zenders (GSM, FM). Airspy mini lijkt hier iets minder gevoelig voor te zijn.

Wat ik niet zie in je lijst is een LNA, misschien zou dat nog iets verschil kunnen maken?
De RTL-SDR Triple is een goede performer, iets beter dan de Uputronics.
Nee is een sdr radio ontvanger met de juiste chipset en tuner. Het ding heeft ook twee antenne ingangen, eentje voor VHF en de ander voor HF. Had er ook geen verwachtingen van dus die kwamen ook uit 😎
Ik heb geen LNA’s inderdaad, law of deminishing returns, het bereik wordt er niet heel veel groter van, daar is de omgeving niet geschikt genoeg voor. Ik heb er een weekje mee getest maar leverde niet genoeg op.

Airspy mini is leuk maar zoals ik al zei, ben ik best tevreden zo, op de RTL-SDR na.
Die wordt straks vervangen als de Prostick X uitkomt. Tot die tijd is het een testbank voor software expirimenten.

Morgen ga ik jullie posities maar eens ff verhogen, ADSB is een hobby, vliegen is een passie (Ik ben GA vlieger).
Best wel grappig om je eigen vluchten terug te kijken 😂🤣👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
tomvdhorst schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:35:
[...]
Airspy mini is leuk maar zoals ik al zei, ben ik best tevreden zo, op de RTL-SDR na.
Die wordt straks vervangen als de Prostick X uitkomt. Tot die tijd is het een testbank voor software expirimenten.
Wat zijn de specs van de Prostick X, vanwaar dat je er zo naar uit kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
slb schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:40:
[...]

Jij pakt heel wat meer bij Lelystad en Schiphol. Merk je al verschil richting de Noordzee nu de antenne iets hoger staat?

Ziet er weer erg strak uit, complimenten. Zijn de tyraps wel UV-bestendig? Ik gebruik nu klittenband om de coax vast te zetten, grootste deel van mijn tyraps braken af, eens kijken hoe de klittenband er over een jaar uitziet.
Nou nee het verschil valt nog wat tegen, ik heb wel mijn hoogste piek getal in aantal vliegtuigen gehad vandaag. Dat feit geeft aan dat e.a. verbeterd is, als ik nu mijzelf blind zou staren op alleen de range outline van TAR1090 dan zou ik voorzichtig concluderen: De extra lengte Aircom Premium (2) heft een groot deel van de antenne verhoging op. Maar daar is het nog wat vroeg voor, zeker als je de specs van deze coax bekijkt.

Ja ik weet het bijna zeker, komen bij mijn vorige werkgever vandaan. Zakje is bijna leeg en ik dacht ik bestel een nieuw zakje, maar ze zijn fors aan de prijs.
Volgend jaar wil ik de mast vervangen en een kantelbare ervoor in de plaats maken. Zit nog te verzinnen over de constructie, maar denk het kantelpunt op 1½-2m te maken en wat gewicht aan de onderkant toe te voegen. De huidige pijp wordt dan iets ingekort en naar de achterkant van het huis verplaatst voor andere antennes.
Ja de meeste kantel masten hebben een contragewicht, zodat je je zoon niet hoeft te tillen. :+

----

Welke opties gebruik jij voor de AirSpy

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#other options
OPTIONS= -v -f 1 -w 5 -C 80

#gain is 0 to 21, each step of gain is equivalent to about 3dB, so reduce in increments of 1 if 21 is too high
GAIN=21

SAMPLE_RATE=12
# sample rate can be 12 or 20, 20 may not work depending on the system
# when using the Airspy Mini a sample rate of 20 MSPS is not officially supported and an extra heat sink attached to the metal case or active ventilation are recommended

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvdhorst
stormfly schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:06:
[...]

Wat zijn de specs van de Prostick X, vanwaar dat je er zo naar uit kijkt?
Dit is wat FA er over zegt :
One of the design parameters for the Pro Stick X is that its performance is significantly better than the Pro Stick Plus.

We are still working on the Pro Stick X as well as a couple other new product lines. We had originally wanted to release them for the holiday shopping season, but the global electronic component shortage is putting that goal into question. I want to emphasize this is not because of the acquisition. We simply can’t get the parts we need in the quantities we want at a reasonable price right now.

We’ve got at least one more round of prototypes to go and then there’s FCC certification. Once the designs are finalized I will make sure to put out a set of specs here and in our new online store

Ze zouden in november komen maar zijn vertraagd omdat de componenten op dit moment te duur zouden zijn. Er is een testbatch gemaakt met goedkopere componenten maar dat was niet goed genoeg qua performance.

Qua prijs zal hij gelijk zijn ongeveer met de Pro Stick Plus.
Dat is nog steeds 25% van een Airspy 😉 dus dan blijft een hobby nog betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
tomvdhorst schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:28:
[...]

Dit is wat FA er over zegt :
One of the design parameters for the Pro Stick X is that its performance is significantly better than the Pro Stick Plus.

We are still working on the Pro Stick X as well as a couple other new product lines. We had originally wanted to release them for the holiday shopping season, but the global electronic component shortage is putting that goal into question. I want to emphasize this is not because of the acquisition. We simply can’t get the parts we need in the quantities we want at a reasonable price right now.

We’ve got at least one more round of prototypes to go and then there’s FCC certification. Once the designs are finalized I will make sure to put out a set of specs here and in our new online store

Ze zouden in november komen maar zijn vertraagd omdat de componenten op dit moment te duur zouden zijn. Er is een testbatch gemaakt met goedkopere componenten maar dat was niet goed genoeg qua performance.

Qua prijs zal hij gelijk zijn ongeveer met de Pro Stick Plus.
Dat is nog steeds 25% van een Airspy 😉 dus dan blijft een hobby nog betaalbaar.
Tnx Tom, dat geeft wel helderheid. Ik ben benieuwd wat ze er extra mee doen, ook de Airspy Mini gebruik gewoon de 820T2 (nu R860 meen ik ivm EOL van de 820T2). Door kwalitatief hoge componenten en de 12bit ADC oversampling is hij in staat beter details te onderscheiden. Ben benieuwd wat ze dan in de X stoppen wat hem nog zo betaalbaar maakt, en wel écht voor een verschil zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
[Afbeelding]
Nice mooi oplost, ben benieuwd. Metaal komt idd vrij hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
alleyoopie schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:11:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan de LNA niet dichter naar de antenne? In de eerste twee meter van de coax?

Ziet er goed uit de fabricage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alleyoopie
slb schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:24:
[...]
Maar waar dient de 8 poort switch voor? Plannen om verder uit te breiden? >:)
De aansluiting is via glasvezel en de afspraak was dat ik ging zorgen voor een switch met Vlan ondersteuning + SFP-poort en daaraan voldeed de Netgear die ik nog had liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alleyoopie
stormfly schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:59:
[...]
Kan de LNA niet dichter naar de antenne? In de eerste twee meter van de coax?
Dan wordt het een rommeltje omdat het cavity filter nog voor de LNA zit en dan ook naar boven zou moeten samen met een extra 5V-kabel voor de voeding van de LNA aangezien die niet via bias-tee wordt gevoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwolle-Radar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEynXr4BgkdGBEBQB0xsLG4NLuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEb0g61HPs1WxNggmZObgQyx.jpg?f=fotoalbum_large
Antenne paar cm omhoog gezet zoals door jullie geadviseerd. Het buisje staat nu wel wat instabieler. Vraag me wel af waarom het metalen kokertje meegeleverd wordt waarop het antennetje is bevestigd. Geeft dat dan geen storing? Misschien constructie met pvc kokertje maken waar de antenne invalt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUlaIbpt9oWCXs5GvA_5izZqSoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAITp8kCA96CaLwPP3DvT2D9.jpg?f=fotoalbum_large
Vwb de rode delen waar ontvangst niet gedekt is, kan ik daar nog iets aan twaeken? Sowieso ga ik betere coax kopen, en dan de hyperflex 7. Iets voor volgende week om uit te proberen.
Pal noord staat op 400 meter een zendmast in het deel waar de bomen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Al een jaar of 20 ben ik in het bezit van een Yupiteru MVT-7100 handscanner. Minstens de helft van deze tijd ligt hij in een doos stof te happen vanwege een veelvoorkomend probleem met het geheugen. Sinds een tijdje begint het weer te jeuken om te luisteren naar (militaire) radiotelefonie.

In mijn zoektocht naar een nieuwe scanner viel mijn oog op de mogelijkheden van een Raspberry Pi in combinatie met een RTL-SDR V3. Niet te duur en wat blijkt, je kunt met deze combinatie bovendien het ADS-B signaal ontvangen. Twee vliegen in één klap.

Nu ben ik in het bezit van een VFR/IFR RT license, maar van het zelf bouwen van een scanner voor beide doeleinden heb ik nog geen kaas gegeten. Ik zit daarom op dit moment met twee vragen. In mijn zoektocht naar antwoorden vind ik veel informatie over het ontvangen van ADS-B (zoals in dit topic) en over het uitluisteren van luchtvaart. Maar over een combinatie van beide word ik nog niet veel wijzer. Kunnen jullie mij een zetje in de juiste richting geven? :)

TL;DR: Concreet zit ik op dit moment met twee vragen:
  • Is het mogelijk om tegelijkertijd het ADS-B signaal én radiotelefonie te verwerken met behulp van 1 Raspberry Pi?
  • ADS-B is te ontvangen op 1090 MHz. Civiele en militaire luchtvaart tussen de 108 en 400 MHz. Is er een oplossing om beide tegelijkertijd te ontvangen? De FlightAware antenne voor het ontvangen van ADS-B lijkt mij bijvoorbeeld hiervoor niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvdhorst
Squawk schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:08:
Al een jaar of 20 ben ik in het bezit van een Yupiteru MVT-7100 handscanner. Minstens de helft van deze tijd ligt hij in een doos stof te happen vanwege een veelvoorkomend probleem met het geheugen. Sinds een tijdje begint het weer te jeuken om te luisteren naar (militaire) radiotelefonie.

In mijn zoektocht naar een nieuwe scanner viel mijn oog op de mogelijkheden van een Raspberry Pi in combinatie met een RTL-SDR V3. Niet te duur en wat blijkt, je kunt met deze combinatie bovendien het ADS-B signaal ontvangen. Twee vliegen in één klap.

Nu ben ik in het bezit van een VFR/IFR RT license, maar van het zelf bouwen van een scanner voor beide doeleinden heb ik nog geen kaas gegeten. Ik zit daarom op dit moment met twee vragen. In mijn zoektocht naar antwoorden vind ik veel informatie over het ontvangen van ADS-B (zoals in dit topic) en over het uitluisteren van luchtvaart. Maar over een combinatie van beide word ik nog niet veel wijzer. Kunnen jullie mij een zetje in de juiste richting geven? :)

TL;DR: Concreet zit ik op dit moment met twee vragen:
  • Is het mogelijk om tegelijkertijd het ADS-B signaal én radiotelefonie te verwerken met behulp van 1 Raspberry Pi?
  • ADS-B is te ontvangen op 1090 MHz. Civiele en militaire luchtvaart tussen de 108 en 400 MHz. Is er een oplossing om beide tegelijkertijd te ontvangen? De FlightAware antenne voor het ontvangen van ADS-B lijkt mij bijvoorbeeld hiervoor niet geschikt.
Hoi,

In antwoord op je vragen :
Nee dat gaat niet, de Pi kan maar 1 frequentie locken, dus het is of het een of het ander. Het wordt gezien als 1 device met 1 toepassing.
Je hebt dan een tweede ontvanger nodig, je kunt wel meerdere ontvangers op 1 Raspberry Pi aansluiten.

Als je meerdere signalen wil ontvangen dan heb je naast 2 ontvangers dus ook 2 antennes nodig. De FA antenne is inderdaad daarvoor niet geschikt, dan zal je een andere antenne (bijvoorbeeld een loop antenne) nodig hebben.

Groeten,

Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Squawk schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:08:
Klopt, Het makkelijkste is met twee dongles werken en elke dongle van een eigen antenne voorzien. Maar ik zou eerder geneigd zijn een dedicated ADS-B Pi in te richten en een andere voor het beluisteren van de luchtvaaartband. Dat laatste kan overigens ook met een laptop/PC.

Met het combineren van meerdere dongles op 1 RPi heb ik geen ervaring, het wordt wel gedaan in de VS waar zowel ADS-B Mode-S als en ADS-B UAT actief zijn. Wel weet ik dat je met bijvoorbeeld SDR-Server stukjes band via LAN/WAN kunt streamen.

prompt $p $g

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomvdhorst
slb schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:36:
[...]

Klopt, Het makkelijkste is met twee dongles werken en elke dongle van een eigen antenne voorzien. Maar ik zou eerder geneigd zijn een dedicated ADS-B Pi in te richten en een andere voor het beluisteren van de luchtvaaartband. Dat laatste kan overigens ook met een laptop/PC.

Met het combineren van meerdere dongles op 1 RPi heb ik geen ervaring, het wordt wel gedaan in de VS waar zowel ADS-B Mode-S als en ADS-B UAT actief zijn. Wel weet ik dat je met bijvoorbeeld SDR-Server stukjes band via LAN/WAN kunt streamen.
Meerdere dongels op 1 rapsberry Pi is mogelijk zolang je ze allebei een uniek serienummer meegeeft in de setup.

Bijvoorbeeld 001090 voor 1090Mhz en 000978 voor 978 Mhz als je inderdaad een ADSB en een UAT dongle hebt.

BIj een SDR radio heb je fysiek maar 1 dongel dus daar gaat het dan niet mee. dan is twee dongels op 1 Pi wel mogelijk maar allebei met een eigen serienummer. Dat kun je zetten in de config file op de Pi bij het inrichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Die SDR-Server lijkt beperkt te zijn door de werkbreedte van de dongle (bij RTL-SDR is dat dacht ik 2MHz).

Zelf heb ik een SDR Play RSP1A voor het scannen van de luchtvaartband en marifoon verkeer. Dat doe ik dan met SDR Uno

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Bedankt voor jullie snelle reacties! Het bevestigt grotendeels mijn gedachten. Waarschijnlijk is het voor mij gemakkelijker om een losse handscanner te kopen voor de radiotelefonie en daarnaast een permanente opstelling thuis te maken met een Raspberry Pi voor het ontvangen van de ADS-B. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvdhorst
Squawk schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:59:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie snelle reacties! Het bevestigt grotendeels mijn gedachten. Waarschijnlijk is het voor mij gemakkelijker om een losse handscanner te kopen voor de radiotelefonie en daarnaast een permanente opstelling thuis te maken met een Raspberry Pi voor het ontvangen van de ADS-B. (y)
Of je maakt gebruik van https://www.liveatc.net/

Daar kun je heel veel vliegvelden vinden.
Het is maar een suggestie 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
tomvdhorst schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:23:
[...]

Of je maakt gebruik van https://www.liveatc.net/

Daar kun je heel veel vliegvelden vinden.
Het is maar een suggestie 😉
Is dat niet een beetje hetzelfde als in dit topic tegen iedereen zeggen dat ze beter op flightradar24.com kunnen kijken? 🙂

Het gaat mij juist om alle radioverkeer in het luchtruim rondom mijn woonplaats. Bovendien mis je erg veel communicatie als je alleen naar de luchtverkeersleiding van vliegvelden luistert. Denk bijvoorbeeld aan air-to-air communicatie van militaire luchtvaart. Met mijn handscanner heb ik regelmatig meegemaakt dat f-16’s overvlogen en ik de comms een tijdje kon volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvdhorst
Zo als ik al zei het was een suggestie.
Ik kan niet bepalen waar jij naar op zoek bent, ieder zijn ding.

Uniden Bearcat XLT125 is een leuke hand scanner voor een redelijke prijs. Ik gebruik hem zelf rondom vliegvelden tijdens het spotten.

Zelf ook in bezit van een VFR RT licentie dus dan is het fijn om mee te kunnen luisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Zwolle-Radar schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:59:
[Afbeelding]
Antenne paar cm omhoog gezet zoals door jullie geadviseerd. Het buisje staat nu wel wat instabieler. Vraag me wel af waarom het metalen kokertje meegeleverd wordt waarop het antennetje is bevestigd. Geeft dat dan geen storing? Misschien constructie met pvc kokertje maken waar de antenne invalt?[Afbeelding]
Vwb de rode delen waar ontvangst niet gedekt is, kan ik daar nog iets aan twaeken? Sowieso ga ik betere coax kopen, en dan de hyperflex 7. Iets voor volgende week om uit te proberen.
Metalen kokertje is er zodat je de antenne met beugels kunt bevestigen zoals bijvoorbeeld bij deze antenne maar dan een enkele beugel. Zoiets als dit (eerste item).

Misschien is dit een idee voor de montage?
Die antenne zit overigens ook met een beugel aan de pijp.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcyprus
Zwolle-Radar schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:59:
[Afbeelding]
Antenne paar cm omhoog gezet zoals door jullie geadviseerd. Het buisje staat nu wel wat instabieler. Vraag me wel af waarom het metalen kokertje meegeleverd wordt waarop het antennetje is bevestigd. Geeft dat dan geen storing? Misschien constructie met pvc kokertje maken waar de antenne invalt?[Afbeelding]
Dit helpt goed: https://nl.aliexpress.com...m=a2g0o.new_account_index
of de Flightaware Pro-Stick + gebruiken,zit een filter in.
Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
robcyprus schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:33:
[...]

Dit helpt goed: https://nl.aliexpress.com...m=a2g0o.new_account_index
of de Flightaware Pro-Stick + gebruiken,zit een filter in.
Rob
Ik ben nog steeds op zoek waarom mijn max range toch enigszins beperkt is. Goed dat je dit onderwerp even noemt @slb zijn setup is mijn voorbeeld als maximaal doel. Hij heeft gekozen voor het cavifty filter in het zwarte doosje.

FlightAware blauwe "tonnetje"
1090MHZ ADS-B / Mode S Filter
SMA Female to SMA Male
Pass Band Frequency Range: 1080 - 1100MHz
Manufacturer PN: PCT-BPF-1080-1100
Pass Band Insertion Loss: <2.5 dB
Stop Band Rejection: >30 dB
Nominal Impedance: 50 Ohm
Approximate dimensions: 1.5 inches x 2.25 inches
Reduces RF noise, increasing number of ADS-B/Mode S messages

Aliexpress SAW BPF filter
Kenmerken:
Het is een nuttig en kleine grootte, dus je kunt het overal u het wilt gebruiken.
Gemaakt van fijn materiaal, heeft een lange levensduur, je hoeft niet te veranderen het vaak.
De center frequentie van dit product op 25 ℃ is 1090dB.
De insertion loss binnen 1075 ~ 1105Mz op typ is 2.3, bij max is 3.0.
De amplitude rimpel (p-p) binnen 1085 ~ 1095 bij typ is 0.25, bij max is 0.5.

Specificaties:
Materiaal: metaal
Center frequentie: typ.1090dB
Insertion loss binnen 1075 ~ 1105MHz: 2.3dB (typ), 3.0dB(max)
Amplitude rimpel binnen 1085 ~ 1095MHz: 0.25dB (typ), 0.5dB(max)
Demping (referentie niveau van 0 dB):
DC ~ 970MHz: 25.0dB(min), 30dB (typ)
1150 ~ 1300MHz: 25.0dB(min), 33.5dB (typ)
VSWR binnen 1075 ~ 1105MHz: 1.8dB (typ), 2.1dB(max)
Bron impedantie: 50Zs (typ)
Impedantie: 50Zl(typ)
Pakket maat: 44*10*8mm / 1.7*0.4 * 0.3in
Pakket gewicht: 5g / 0.2ounce

Cavity filter van sysmocom
1090 MHz ADS-B Cavity Filter
Pass Band 1086 - 1094 MHz
Insertion Loss <= 1.0 dB
Passband Ripple 0.2 dB
Rejection 80 dB @ 921-960 MHz (GSM 900)
VSWR <= 1.20
Impedance 50 Ohms
Power 30 W average RF power (max)
Temperature -10 to 50 Centigrade
Dimensions 54x54x45 mm
Weight 200 g

@slb of andere kenners:
-Wat is het verschil tussen een cavity filter en een bandpass filter, netto onderdrukken ze toch beide signalen buiten de doorgelaten frequentie? Een cavity filter is een variant van een type bandpass filter?
-Meest verstandig is om dit filter aan de antenne zijde van je LNA te bevestigen, zodat je LNA niet overstuurt wordt? Zou het ook kunnen functioneren aan de ontvanger zijde, ik denk het niet omdat je LNA dan al overstuurd kan zijn.
-Zit er zo'n klein BPF ook op de RTL-SDR LNA, waardoor de Aliexpress variant dubbelop zou worden, als je deze ervoor plaatst?
-Lastig om te bepalen of er veel storing van buiten af komt, hebben we daar een meet methode voor?

---

De nieuwe RTL-SDR LNA is voorzien van ingeslepen schroefjes, waardoor je niet kunt zien welke componenten ze veranderd hebben. Toch zijn er zeker wel componenten verandert geven ze aan op de chat, in het SAW filter vanwege het chiptekort.

Zouden de oude types beter zijn?

The only difference is a different SAW filter. The previous SAW filter is in shortage due to the global supply chain crisis from COVID. The two SAW filters are very similar, it just costs us more
Sorry I can't release the exact part becuase we have problems with cloners, but if you search for 1090 MHz SAW you will see similar ones
All the ones shipping now use the more expensive part. There is a slight increase in the bandwidth passed, but there is not usually interference within that bandwidth so it's not a problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcyprus
Zit inderdaad i/d rtl-sdr lna(filtered),zit ook i/d groene radarbox stick,maar die van Ali zijn goedkoop,kan je simpel proberen.Ik heb ook een GSM mast vlakbij en het verschil is goed merkbaar(gain kan 6 db omhoog)

https://www.rtl-sdr.com/n...-blog-1090-mhz-ads-b-lna/
Ook deze(maar dan in 1090Mhz uitvoering)bevallen goed , 868Mhz gebruik ik voor OGN(Flarm,Flightaware)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Wnym8_WkqKtQSWv06gfRmp3b7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZgAWXoCjwsYkPaI8GkzXQY2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
robcyprus schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:01:
Zit inderdaad i/d rtl-sdr lna(filtered),zit ook i/d groene radarbox stick,maar die van Ali zijn goedkoop,kan je simpel proberen.Ik heb ook een GSM mast vlakbij en het verschil is goed merkbaar(gain kan 6 db omhoog)

Ook deze(maar dan in 1090Mhz uitvoering)bevallen goed , 868Mhz gebruik ik voor OGN(Flarm,Flightaware)
[Afbeelding]
Ik heb nog even getracht te meten, want meten is weten _/-\o_ :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42d_CYQV3CxDEbDLatfOgvJwvdI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bzRZ8HlobdeeX8sTpzu6j7v2.png?f=fotoalbum_large
De telescope op tafel, daar zie je al dat het op 936Mhz rommelig is.

In de volgende twee platen is goed zichtbaar wat de verhouding is van het ADS-B signaal versus de GSM signalen. Gemeten op de Vinnant 7.5DBD antenne + RTL-LNA BiasTee powered op de test ontvanger (Nooelec v5).

GSM masten staan op 320meter afstand op 32meter hoogte. Hoe bepaal je nu of dit ook impact heeft op je ontvangst? De onderstaande platen zijn gemeten na de LNA, dit is wat mijn ontvanger ook binnenkrijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmC3ZSSV0-v3pOnP-essk-0a3NY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o2v1J6ZCDelrHOzrpYWMYo37.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFVMw1ZAm-Uo6Gxc02uY8zE8Ymk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tAZSC2KNCED4DxtTJeSwlJOP.png?f=fotoalbum_large

Overigens nog een gek piekje op 1080Mhz, iemand anders dat ook?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyPHvi3tozFBAn8xc3xlmwi6ZEE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s3xgnv6KYhgy2A6gpeSf2I0r.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
robcyprus schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:01:

[Afbeelding]
Zijn deze passief, geen power nodig? Wat ik nog niet begrijp is waarom die van FA dan zo groot is, zitten zij dan tussen een Cavity filter en BPF (chip filter) in?

Ik ben wel heel benieuwd of je mijn GSM test van hieronder kan herhalen met het zonder het filter _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 18-10-2021 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcyprus
Ja,zijn passief,enkel saw filter.FA heeft een Lna(voorversterker+filters,zie lnk)Ik zet ze voor de LNA/FA-prostick-geel.

[ Voor 3% gewijzigd door robcyprus op 18-10-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Altijd benieuwd geweest wat erin zou zitten. Het blauwe FA tonnetje.

@robcyprus hoe dichtbij is jouw GSM mast? 6dB omhoog schreef je, is dat niet omdat insertion moet compenseren? Merk je ook echt betere ontvangst/meer range?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcyprus
mast is op 350m,6db ,buiten de insertion loss,niet veel meer range maar meer vliegtuigen,mijn lokatie is wat lastig,boom naar het noorden,direct naast m'n appartement naar zuid 4hoog blok enkel oost is ok.Ik had de loss gemeten,(heb een VNA) heb geen foto's nu.Ik denk dat i/h tonnetje een saw-filter,zit ook i/d filteredLNA en prostick+???Kan niet zo veel in...

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Verwijderd schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:18:
Ik vroeg me af of jullie dit fenomeen weleens gezien hebben:

[Afbeelding]

Iedere dag vanaf ca. 7:30 tot ca. 8:20 geen data in FlightRadar24. Ik draai FlightAware op een RPi.
Heb je wel internet rondom die tijd? Of komt de huishoudster en gebruikt ze het stopcontact van je modem voor haar stofzuiger? (waargebeurd verhaal)

---

Ik kwam nog een klein bandpassfilter tegen, onbekend merk Mouser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Verwijderd schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:53:
[...]

Ik heb geen redenen om aan te nemen dat ik op die momenten geen internet zou hebben. Volgens mij werkt Spotify op dat tijdstip gewoon en ook op mijn mobiel heb ik Internet ervaren rond die tijden. Het is ook al een lange tijd zo. Bij mijn vorige Internet provider had ik het al, maar ik heb wel dezelfde router nog in mijn netwerk. Maar ik constateer geen andere netwerk problemen. Bestaat er een online 24 uurs netwerk monitoring dienst? Dan zou ik het eens kunnen testen, just to be sure......
Je zou smokeping kunnen gebruiken, of misschien gemakkelijker en binnen de huidige comfortzone: een tweede feeder naar FlightAware of RadarBox opzetten vanaf hetzelfde systeem. Zie je daar dan ook de verbinding wegvallen dan weet je zeker dat het internet onderbroken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-09 15:10

[Afbeelding]

Iedere dag vanaf ca. 7:30 tot ca. 8:20 geen data in FlightRadar24. Ik draai FlightAware op een RPi.
ja, alleen ander tijdstip
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kU33zNGPOeJyD8s2nKtukXYW3Cc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j3qn8lmL3O27S0nSCjOUlbfk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

[Afbeelding]

Misschien de lease time instelling van je router? Na 50% van het verstrijken van de lease time zou de Pi opnieuw een aanvraag bij de DHCP server moeten doen. Misschien kun je de lease time op 8 dagen zetten.

prompt $p $g

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUcM8Hg2nuDpL64PFpEOpVVOpuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vv6c41kevBZjqfUE5CoUtGkh.png?f=fotoalbum_large
De antenne verhoging met 1.5 meter, moet wel zeggen dat ik de coax nog wel een flink aantal keer los heb gehad waardoor de blauwe data niet volledig is. Ben nog aan het experimenteren met mijn interferentie uitsluiting.

Toch geeft het een goede indruk van de hoogte verbetering. 1700msg/s op een RTL-SDR v3 + RTL-SDR LNA is best netjes.

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 21-10-2021 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

stormfly schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:44:
Toch geeft het een goede indruk van de hoogte verbetering. 1700msg/s op een RTL-SDR v3 + RTL-SDR LNA is best netjes.
is zeer goed ;)

[ Voor 45% gewijzigd door slb op 21-10-2021 12:03 ]

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
@tomvdhorst ik zag dat jij op het flightware forum je ook mengde in het 6.1 auto gain topic. Ik heb gisteren eens een tweede Pi aangesloten met dump1090-fa en PiAware 6.1 native op deze Pi.

Toch loop het niet lekker, de scan stagneert en blijft dan hangen op een uitzonderlijk slechte waarde (te laag of te hoog)

Ik geef een adaptive range aan, en een onderste en bovenste limiet. Door mijn LNA heb ik al een basis dosis versterking. Ook als ik andere varianten of de defaults gebruik loopt het niet door tot een full scan.

Dan eindigt het altijd in zo'n melding:

Oct 22 21:22:26 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: available dynamic range (31.0dB) >= required dynamic range (30.0dB), stopping downwards scan here

Wat mis ik? Ik zou rond de 20.7 base gain willen zitten met 5 stapjes omhoog en 5 stapjes omlaag.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
# SDR device type. Use "none" for a net-only configuration
RECEIVER=rtlsdr
# serial number or device index of device to use (only needed if there is more than one SDR connected)
RECEIVER_SERIAL=
# Initial receiver gain, in dB. If adaptive gain is enabled (see below) the actual gain
# may change over time
RECEIVER_GAIN=22.9

# Adjust gain to try to achieve optimal dynamic range / noise floor?
ADAPTIVE_DYNAMIC_RANGE=yes
# Target dynamic range in dB (leave blank to autoselect based on SDR type)
ADAPTIVE_DYNAMIC_RANGE_TARGET=
# Reduce gain when loud message bursts from nearby aircraft are seen?
ADAPTIVE_BURST=no
# Gain range to allow when changing gain, in dB (empty = no limit)
ADAPTIVE_MIN_GAIN=
ADAPTIVE_MAX_GAIN=

-- Logs begin at Fri 2021-10-22 19:58:32 CEST. --
Oct 22 21:19:46 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: Allocating 4 zero-copy buffers
Oct 22 21:19:56 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: available dynamic range (45.1dB) >= required dynamic range (30.0dB), continuing upward scan
Oct 22 21:19:56 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: changing gain from 22.9dB (step 13) to 25.4dB (step 14) because: probing dynamic range gain upper bound
Oct 22 21:19:56 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: rtlsdr: tuner gain set to 25.4 dB (gain step 14)
Oct 22 21:20:06 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: available dynamic range (43.6dB) >= required dynamic range (30.0dB), continuing upward scan
Oct 22 21:20:06 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: changing gain from 25.4dB (step 14) to 28.0dB (step 15) because: probing dynamic range gain upper bound
Oct 22 21:20:06 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: rtlsdr: tuner gain set to 28.0 dB (gain step 15)
Oct 22 21:20:16 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: available dynamic range (39.0dB) >= required dynamic range (30.0dB), continuing upward scan
Oct 22 21:20:16 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: changing gain from 28.0dB (step 15) to 29.7dB (step 16) because: probing dynamic range gain upper bound
Oct 22 21:20:16 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: rtlsdr: tuner gain set to 29.7 dB (gain step 16)
Oct 22 21:20:26 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: available dynamic range (38.5dB) >= required dynamic range (30.0dB), continuing upward scan
Oct 22 21:20:26 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: changing gain from 29.7dB (step 16) to 32.8dB (step 17) because: probing dynamic range gain upper bound
Oct 22 21:20:26 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: rtlsdr: tuner gain set to 32.8 dB (gain step 17)
Oct 22 21:20:36 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: available dynamic range (37.9dB) >= required dynamic range (30.0dB), continuing upward scan
Oct 22 21:20:36 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: changing gain from 32.8dB (step 17) to 33.8dB (step 18) because: probing dynamic range gain upper bound
Oct 22 21:20:36 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: rtlsdr: tuner gain set to 33.8 dB (gain step 18)
Oct 22 21:20:46 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: available dynamic range (37.4dB) >= required dynamic range (30.0dB), continuing upward scan
Oct 22 21:20:46 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: changing gain from 33.8dB (step 18) to 36.4dB (step 19) because: probing dynamic range gain upper bound
Oct 22 21:20:46 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: rtlsdr: tuner gain set to 36.4 dB (gain step 19)
Oct 22 21:20:56 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: available dynamic range (37.2dB) >= required dynamic range (30.0dB), continuing upward scan
Oct 22 21:20:56 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: changing gain from 36.4dB (step 19) to 37.2dB (step 20) because: probing dynamic range gain upper bound
Oct 22 21:20:56 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: rtlsdr: tuner gain set to 37.2 dB (gain step 20)
Oct 22 21:21:06 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: available dynamic range (34.6dB) >= required dynamic range (30.0dB), continuing upward scan
Oct 22 21:21:06 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: changing gain from 37.2dB (step 20) to 38.6dB (step 21) because: probing dynamic range gain upper bound
Oct 22 21:21:06 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: rtlsdr: tuner gain set to 38.6 dB (gain step 21)
Oct 22 21:21:16 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: available dynamic range (34.4dB) >= required dynamic range (30.0dB), continuing upward scan
Oct 22 21:21:16 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: changing gain from 38.6dB (step 21) to 40.2dB (step 22) because: probing dynamic range gain upper bound
Oct 22 21:21:16 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: rtlsdr: tuner gain set to 40.2 dB (gain step 22)
Oct 22 21:21:26 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: available dynamic range (33.6dB) >= required dynamic range (30.0dB), continuing upward scan
Oct 22 21:21:26 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: changing gain from 40.2dB (step 22) to 42.1dB (step 23) because: probing dynamic range gain upper bound
Oct 22 21:21:26 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: rtlsdr: tuner gain set to 42.1 dB (gain step 23)
Oct 22 21:21:36 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: available dynamic range (33.0dB) >= required dynamic range (30.0dB), continuing upward scan
Oct 22 21:21:36 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: changing gain from 42.1dB (step 23) to 43.4dB (step 24) because: probing dynamic range gain upper bound
Oct 22 21:21:36 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: rtlsdr: tuner gain set to 43.4 dB (gain step 24)
Oct 22 21:21:46 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: available dynamic range (31.4dB) >= required dynamic range (30.0dB), continuing upward scan
Oct 22 21:21:46 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: changing gain from 43.4dB (step 24) to 43.9dB (step 25) because: probing dynamic range gain upper bound
Oct 22 21:21:46 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: rtlsdr: tuner gain set to 43.9 dB (gain step 25)
Oct 22 21:21:56 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: available dynamic range (31.2dB) >= required dynamic range (30.0dB), continuing upward scan
Oct 22 21:21:56 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: changing gain from 43.9dB (step 25) to 44.5dB (step 26) because: probing dynamic range gain upper bound
Oct 22 21:21:56 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: rtlsdr: tuner gain set to 44.5 dB (gain step 26)
Oct 22 21:22:06 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: available dynamic range (31.0dB) >= required dynamic range (30.0dB), continuing upward scan
Oct 22 21:22:06 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: changing gain from 44.5dB (step 26) to 48.0dB (step 27) because: probing dynamic range gain upper bound
Oct 22 21:22:06 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: rtlsdr: tuner gain set to 48.0 dB (gain step 27)
Oct 22 21:22:16 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: available dynamic range (29.3dB) < required dynamic range (30.0dB), switching to downward scan
Oct 22 21:22:16 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: changing gain from 48.0dB (step 27) to 44.5dB (step 26) because: probing dynamic range gain lower bound
Oct 22 21:22:16 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: rtlsdr: tuner gain set to 44.5 dB (gain step 26)
Oct 22 21:22:26 flightrecorder2 dump1090-fa[2476]: adaptive: available dynamic range (31.0dB) >= required dynamic range (30.0dB), stopping downwards scan here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvdhorst
@stormfly je hebt de start waarde wel ingesteld maar je heb geen limieten ingesteld voor de upward en downward scan in de code uit je bericht.

Het systeem start op 22.9 zoals je zelf hebt ingesteld maar kijkt dan naar de meest ideale waarde vanuit systeem optiek.
Daardoor kan het systeem bij default 30 db upward en 30 db downward scannen.
De downward scan stopt als hij in de 30 dB range zit, dat is de melding dit je krijgt.
Systeem denkt dat de aanpassing voldoende is en stopt daarom de scan.
Daarom eindig je op hogere waardes dan verwacht, het systeem denkt dat je meer nodig hebt dan 22.9

Je zal de volgende parameters moeten invullen, regel 16& 17 in de bovenstaande code, regel 23&24 in de config file.

ADAPTIVE_MIN_GAIN= 20.7
ADAPTIVE_MAX_GAIN=33.8

20.7 is de laagste gain die je op dump1090-fa kan zetten.
33.8 is vijf stappen omhoog vanaf 22.9
Dan zal het systeem in die bandbreedte blijven.

Adaptive gain wordt 1x per uur gemeten
Gebaseerd op de range wordt er dan een waarde gekozen.
Als je zelf de sweet spot al weet dan heeft het aanzetten van de adaptive gain niet zoveel toegevoegde waarde. dan zou ik heb instellen en met rust laten.
Ik gebruik het zelf wel omdat ik zie dat het op de langere termiojn de resultaten verbeterd. In low traffic situaties zoals in de nachturen gaat de gain om hoog en verbeterd de gevoeligheid van de ontvangst voor long distance signalen in mijn setups.

Ik probeer altijd te mikken op ongeveer 5% strong messages in de grafieken.
Met adaptive gain heb ik sommige ontvangers die er boven zitten ( 8-9%) en weer andere die er onder zitten (3-4%).

Adaptive gain is primair bedoeld om de ontvangst zo goed mogelijk te laten zijn. Veel mensen installeren gewoon out of the box en kijken nooit naar de gain, dit mechanisme zorgt er voor dat het systeem zelf zoveel mogelijk probeert om de ontvangstgevoeligheid te optimaliseren.

[ Voor 4% gewijzigd door tomvdhorst op 23-10-2021 20:14 . Reden: text edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
tomvdhorst schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:04:
@stormfly je hebt de start waarde wel ingesteld maar je heb geen limieten ingesteld voor de upward en downward scan in de code uit je bericht.

Het systeem start op 22.9 zoals je zelf hebt ingesteld maar kijkt dan naar de meest ideale waarde vanuit systeem optiek.
Daardoor kan het systeem bij default 30 db upward en 30 db downward scannen.
Daarom eindig je op hogere waardes dan verwacht, het systeem denkt dat je meer nodig hebt dan 22.9

Je zal de volgende parameters moeten invullen, regel 16& 17 in de bovenstaande code, regel 23&24 in de config file.

ADAPTIVE_MIN_GAIN= 20.7
ADAPTIVE_MAX_GAIN=33.8

20.7 is de laagste gain die je op dump1090-fa kan zetten.
33.8 is vijf stappen omhoog vanaf 22.9
Dan zal het systeem in die bandbreedte blijven.

Adaptive gain wordt 1x per uur gemeten
Gebaseerd op de range wordt er dan een waarde gekozen.
Als je zelf de sweet spot al weet dan heeft het aanzetten van de adaptive gain niet zoveel toegevoegde waarde. dan zou ik heb instellen en met rust laten.
Ik gebruik het zelf wel omdat ik zie dat het op de langere termiojn de resultaten verbeterd. In low traffic situaties zoals in de nachturen gaat de gain om hoog en verbeterd de gevoeligheid van de ontvangst voor long distance signalen in mijn setups.

Ik probeer altijd te mikken op ongeveer 5% strong messages in de grafieken.
Met adaptive gain heb ik sommige ontvangers die er boven zitten ( 8-9%) en weer andere die er onder zitten (3-4%).

Adaptive gain is primair bedoeld om de ontvangst zo goed mogelijk te laten zijn. Veel mensen installeren gewoon out of the box en kijken nooit naar de gain, dit mechanisme zorgt er voor dat het systeem zelf zoveel mogelijk probeert om de ontvangstgevoeligheid te optimaliseren.
Dank voor je reactie @tomvdhorst ik heb ingesteld wat jij aangaf en dan stopt hij nog steeds. Is het nu een kwestie van wachten, het is zo zonde want nu staat hij een uur lang compleet overstuurd te ontvangen.

Mijn behoefte is ook in de nacht de range wat opkrikken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Oct 23 20:10:13 flightrecorder2 dump1090-fa[32256]: Detached kernel driver
Oct 23 20:10:13 flightrecorder2 dump1090-fa[32256]: Found Rafael Micro R820T tuner
Oct 23 20:10:13 flightrecorder2 dump1090-fa[32256]: rtlsdr: tuner gain set to 22.9 dB (gain step 13)
Oct 23 20:10:13 flightrecorder2 dump1090-fa[32256]: adaptive: using 50% duty cycle
Oct 23 20:10:13 flightrecorder2 dump1090-fa[32256]: adaptive: enabled adaptive gain control with gain limits 22.9dB (step 13) .. 32.8dB (step 17)
Oct 23 20:10:13 flightrecorder2 dump1090-fa[32256]: adaptive: enabled dynamic range control, target dynamic range 30.0dB
Oct 23 20:10:13 flightrecorder2 dump1090-fa[32256]: Allocating 4 zero-copy buffers
Oct 23 20:10:23 flightrecorder2 dump1090-fa[32256]: adaptive: available dynamic range (45.1dB) >= required dynamic range (30.0dB), continuing upward scan
Oct 23 20:10:24 flightrecorder2 dump1090-fa[32256]: adaptive: changing gain from 22.9dB (step 13) to 25.4dB (step 14) because: probing dynamic range gain upper bound
Oct 23 20:10:24 flightrecorder2 dump1090-fa[32256]: rtlsdr: tuner gain set to 25.4 dB (gain step 14)
Oct 23 20:10:33 flightrecorder2 dump1090-fa[32256]: adaptive: available dynamic range (45.0dB) >= required dynamic range (30.0dB), continuing upward scan
Oct 23 20:10:33 flightrecorder2 dump1090-fa[32256]: adaptive: changing gain from 25.4dB (step 14) to 28.0dB (step 15) because: probing dynamic range gain upper bound
Oct 23 20:10:34 flightrecorder2 dump1090-fa[32256]: rtlsdr: tuner gain set to 28.0 dB (gain step 15)
Oct 23 20:10:43 flightrecorder2 dump1090-fa[32256]: adaptive: available dynamic range (40.2dB) >= required dynamic range (30.0dB), continuing upward scan
Oct 23 20:10:43 flightrecorder2 dump1090-fa[32256]: adaptive: changing gain from 28.0dB (step 15) to 29.7dB (step 16) because: probing dynamic range gain upper bound
Oct 23 20:10:44 flightrecorder2 dump1090-fa[32256]: rtlsdr: tuner gain set to 29.7 dB (gain step 16)
Oct 23 20:10:53 flightrecorder2 dump1090-fa[32256]: adaptive: available dynamic range (38.9dB) >= required dynamic range (30.0dB), continuing upward scan
Oct 23 20:10:53 flightrecorder2 dump1090-fa[32256]: adaptive: changing gain from 29.7dB (step 16) to 32.8dB (step 17) because: probing dynamic range gain upper bound
Oct 23 20:10:54 flightrecorder2 dump1090-fa[32256]: rtlsdr: tuner gain set to 32.8 dB (gain step 17)
Oct 23 20:11:03 flightrecorder2 dump1090-fa[32256]: adaptive: reached upper gain limit, halting dynamic range scan here

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
# dump1090-fa won't automatically start unless ENABLED=yes
ENABLED=yes

RECEIVER=rtlsdr
# serial number or device index of device to use (only needed if there is more than one SDR connected)
RECEIVER_SERIAL=
# Initial receiver gain, in dB. If adaptive gain is enabled (see below) the actual gain
# may change over time
RECEIVER_GAIN=22.9

ADAPTIVE_BURST=no
ADAPTIVE_MIN_GAIN=20.7
ADAPTIVE_MAX_GAIN=33.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomvdhorst
@stormfly Hij stopt inderdaad omdat hij de grens bereikt heeft van wat je hebt ingesteld.

Je geeft een onderste en een bovenste limiet aan.
Tussen die twee waardes gaat het systeem dan kijken wat de meest optimale waarde is gezien vanuit de systeem optiek.
Het systeem vindt dat je te laag zit met 22.9 dus hij probeert naar boven bij te stellen.
Hij stopt bij 33.8 omdat dat als bovengrens is ingesteld.

Als je zeker weet dat 20.7 voor jou de ideale waarde is dan zou ik de adaptive gain limiet nog wat kleiner zetten, dan zou ik ADAPTIVE_MAX_GAIN= 25.4 instellen.
Dan maak je de bandbreedte nog wat smaller en kan er toch nog 2 stapjes omhoog gegaan worden in de low traffic hours.
maar dan kan het nog steeds zo zijn dat het systeem 25.4 als waarde prefereert en instelt.
Als dat nog te veel is kun je beter adaptive gain uitzetten en met een vaste gain setting werken.
Het is niet zaligmakend, zeker niet als je er zelf al ingedoken bent.

met sudo systemctl restart dump1090-fa kun je zelf het opnieuw meten van de gain forceren en hoef je geen uur te wachten.

[ Voor 26% gewijzigd door tomvdhorst op 23-10-2021 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
tomvdhorst schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:24:
@stormfly Hij stopt inderdaad omdat hij de grens bereikt heeft van wat je hebt ingesteld.

Je geeft een onderste en een bovenste limiet aan.
Tussen die twee waardes gaat het systeem dan kijken wat de meest optimale waarde is gezien vanuit de systeem optiek.
Het systeem vindt dat je te laag zit met 22.9 dus hij probeert naar boven bij te stellen.
Hij stopt bij 33.8 omdat dat als bovengrens is ingesteld.

Als je zeker weet dat 20.7 voor jou de ideale waarde is dan zou ik de adaptive gain limiet nog wat kleiner zetten, dan zou ik ADAPTIVE_MAX_GAIN= 25.4 instellen.
Dan maak je de bandbreedte nog wat smaller en kan er toch nog 2 stapjes omhoog gegaan worden in de low traffic hours.
maar dan kan het nog steeds zo zijn dat het systeem 25.4 als waarde prefereert en instelt.
Als dat nog te veel is kun je beter adaptive gain uitzetten en met een vaste gain setting werken.
Het is niet zaligmakend, zeker niet als je er zelf al ingedoken bent.

met sudo systemctl restart dump1090-fa kun je zelf het opnieuw meten van de gain forceren en hoef je geen uur te wachten.
Nee hij wil echt niet...suf zeg. Het lijkt wel alsof hij niet door heeft dat er een LNA voor zit.

ADAPTIVE_DYNAMIC_RANGE_TARGET= zou ik deze moeten invullen op 4.7 zodat ik de bandbreedte beperk.EDIT nee dat helpt ook niet hij blijft vastlopen op

Oct 24 10:45:09 flightrecorder2 dump1090-fa[24567]: adaptive: enabled adaptive gain control with gain limits 22.9dB (step 13) .. 22.9dB (step 13)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
RECEIVER=rtlsdr
RECEIVER_SERIAL=
# may change over time
RECEIVER_GAIN=22.9

ADAPTIVE_BURST=no
ADAPTIVE_MIN_GAIN=20.7
ADAPTIVE_MAX_GAIN=25.4

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
pi@flightrecorder2:~ $ sudo journalctl --no-pager -u dump1090-fa -f
-- Logs begin at Sat 2021-10-23 12:29:43 CEST. --
Oct 24 10:37:41 flightrecorder2 systemd[1]: Started dump1090 ADS-B receiver (FlightAware customization).
Oct 24 10:37:41 flightrecorder2 dump1090-fa[19238]: Sun Oct 24 10:37:41 2021 CEST  dump1090-fa 6.1 startin                                                                                                                                g up.
Oct 24 10:37:41 flightrecorder2 dump1090-fa[19238]: rtlsdr: using device #0: Generic RTL2832U (Generic, RT                                                                                                                                L2832U, SN 77771111153705700)
Oct 24 10:37:41 flightrecorder2 dump1090-fa[19238]: Detached kernel driver
Oct 24 10:37:41 flightrecorder2 dump1090-fa[19238]: Found Rafael Micro R820T tuner
Oct 24 10:37:41 flightrecorder2 dump1090-fa[19238]: rtlsdr: tuner gain set to 22.9 dB (gain step 13)
Oct 24 10:37:42 flightrecorder2 dump1090-fa[19238]: adaptive: using 50% duty cycle
Oct 24 10:37:42 flightrecorder2 dump1090-fa[19238]: adaptive: enabled adaptive gain control with gain limi                                                                                                                                ts 22.9dB (step 13) .. 22.9dB (step 13)
Oct 24 10:37:42 flightrecorder2 dump1090-fa[19238]: adaptive: enabled dynamic range control, target dynami                                                                                                                                c range 30.0dB
Oct 24 10:37:42 flightrecorder2 dump1090-fa[19238]: Allocating 4 zero-copy buffers
Oct 24 10:37:52 flightrecorder2 dump1090-fa[19238]: adaptive: reached upper gain limit, halting dynamic range scan here

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 24-10-2021 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Hij blijft gewoon continu pushen naar hogere waardes, bijzonder systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvdhorst
Dan zou ik gewoon een vaste waarde instellen. dan is dit mechanisme niet voor jou geschikt in combinatie met de apparatuur die je gebruikt.
Adaptive_Dynamic_range=NO is dan de optie en dan de start waarde instellen op je gewenste waarde.

[ Voor 26% gewijzigd door tomvdhorst op 24-10-2021 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
@slb Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuKcvmiLn9pj87XbfXpchJER-Yk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/npG6r7c1APEZrZcSSeGqXlXF.png?f=fotoalbum_large

Well done ;-) #1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwolle-Radar
@slb jij staat 1 toch?
@wopper sta jij er ook tussen?
Momenteel sta ik 10e plek, en dat voor een nieuweling in het ADS-B gebeuren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Zwolle-Radar schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:34:
@slb jij staat 1 toch?
@wopper sta jij er ook tussen?
Momenteel sta ik 10e plek, en dat voor een nieuweling in het ADS-B gebeuren :+
Jazeker nummer #7 slb zijn oude plek _/-\o_ inderdaad helemaal geen gekke score voor twee starters.

[ Voor 8% gewijzigd door stormfly op 26-10-2021 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Radarbox varieert altijd een beetje, soms zak/stijg je ineens wat plekken. Wel klasse om als 'beginner' in de top 10 te belanden. * slb ziet meerdere tweakers in de top 10 :*)

Feeder uit Wezep is een cheater.

Hoe scoren jullie bij Flightaware en Flightradar24? (Country op Netherlands zetten)
Ik blijf nu nog hangen rond P12/P10 en moet nog 2 weken feeden om mijn uiteindelijke score te zien.

Gisteren en vandaag even een dip t.o.v. het weekgemiddelde:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUoV_xjg7NBeTD16cUQ8W1FigYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pJSLK6v4WbnoHH9YDVgsJt2s.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door slb op 27-10-2021 01:19 ]

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
slb schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 00:54:
Radarbox varieert altijd een beetje, soms zak/stijg je ineens wat plekken. Wel klasse om als 'beginner' in de top 10 te belanden. * slb ziet meerdere tweakers in de top 10 :*)

Feeder uit Wezep is een cheater.

Hoe scoren jullie bij Flightaware en Flightradar24? (Country op Netherlands zetten)
Ik blijf nu nog hangen rond P12/P10 en moet nog 2 weken feeden om mijn uiteindelijke score te zien.

Gisteren en vandaag even een dip t.o.v. het weekgemiddelde:[Afbeelding]
Goedemorgen

Ook ik zit nog in de 30dagen count voor de sites die jij noemt. 17 oktober weet ik het definitief. Dan is het 30 dagen na de antenne verhoging.

FlightAware 32
Flightradar24 42

Heb je het topic gelezen op FlightAware over de atmosferische dip op de 25? @alleyoopie heeft hem ook gezien.

Wat doet Wezep om die enorme range te behalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

stormfly schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 07:14:
[...]
17 oktober weet ik het definitief.
Back to the future? 8)7
Heb je het topic gelezen op FlightAware over de atmosferische dip op de 25? @alleyoopie heeft hem ook gezien.

Wat doet Wezep om die enorme range te behalen?
Wezep heeft meerdere feeders of verplaatst zijn feeder. Dat laatste verklaart ook dat er geen MLAT is.
Soms zie je bijvoorbeeld vliegtuigen in Dresden die op een paar duizend voet zitten.
Of dat cheaten bewust gebeurt laat ik in het midden, kan best zijn dat het per abuis is.

Ja, ik heb dat topic over de dip ook gevolgd. Aliens? Anti-spionage? Misschien wel veroorzaakt door magnetische storingen van een gevaccineerde... :+

Gekheid natuurlijk, het was wel interessant om de zien dat deze storing zich over het continent verplaatste.

[ Voor 3% gewijzigd door slb op 27-10-2021 16:16 . Reden: puntjes op de i.... ]

prompt $p $g

Pagina: 1 ... 5 ... 14 Laatste