• claesbert
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-03 16:43
Ik gebruik een rpi4 met de blauwe stick van flightaware met een kort kabeltje naar een vinnant COL1090/5-S antenne, en ik power dat met een power over ethernet naar USB adapter. Zit allemaal in zo'n electriciteitsbakje en staat momenteel zo'n 10 à 15m hoog.
Met deze warme momenten klaagt die wel af en toe over te warme temperaturen, maar dit is telkens maar een uurtje of 2 en er lijkt daardoor niets te degraderen.

• petrus bitbyter
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-12-2022
Ik heb een SDA-B filter +lna gekocht via Aliexpress. Ziet er op het oog goed genoeg uit maar ik betwijfel of de versterker echt werkt. Twee aansluitingen van de ON1V zijn zo te zien intern doorverbonden en samen aan de common gnd van zowel voeding als signaal. Eén van beide andere aansluitingen (ingang) zweeft (geen DC-instelling, niet uitwendig in elk geval). Inganssignaal komt uit het filter De overgebleven aansluiting zal voor de uitgang zijn maar is direct met de plus van de voeding verbonden. De weerstand die er tussen zit is 0(nul) Ohm. Verder zit hij via een condensator aan de uitgangsconnnector.

Heeft iemand ervaring met deze schakeling? Is er ergens informatie over de chip?(ON1V of 0N1V)?

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03 23:59

slb

Bwoah......

Is die weerstand misschien een spoel?

prompt $p $g

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20-03 14:40

GwnLars_

In GoT we trust.

Goedenavond/nacht :),

Ik ben al een tijdje rond aan het koekeloeren voor een ADS-B receivertje (zelfbouw)..
Maar, er is nog wat onduidelijk voor mij:

- Kun je ook naar meerdere sites feeden? Zo ja, moet ik dan de install guide van bv Flightradar24 volgen en daarna wat toevoegen? Ik zie door de bomen het bos niet meer; wat ik lees is een beetje tegenstrijdig..
- Ik kan een buitenantenne niet echt hoger plaatsen dan de hoogste verdieping aan de achterkant. Zou dat een probleem moeten zijn?
- Is een RPI 4B 2GB voldoende voor meerdere sites feeden? Of is 4GB toch echt wel een must?

En hebben jullie nog andere tips, anders dan wat hier al in dit topic staat beschreven? :)

Kwalitatief Uitermate Teleurstellend Geval

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

En wat is trouwens het verschil met een RTL-SDR receiver? Of is dat een merknaam? :p

Ik zie het al, 1 en al zelfde koek.. :*) Een simpel RPI'tje + sd kaart + rtl-sdr ontvanger zou voor de beginner voldoende moeten zijn toch?

Mijn woning kent geen beton, dus dat scheelt >:)

[Voor 55% gewijzigd door GwnLars_ op 22-07-2022 00:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tomvdhorst
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-03 17:47
Nou dan zullen we maar een proberen om je vragen te beantwoorden.

Je kunt naar meerdere sites feeden inderdaad maar dat is dan wel weer afhankelijk van de volgorde.
In mijn ervaring is het meest makkelijk om te beginnen met Flightaware https://uk.flightaware.com/adsb/piaware/install en daarna uit te breiden naar Flightradar, ADSB Exchange en eventueel Radarbox.
Je hebt de keuze uit een SD card image of een package install.
De commando's staan op de gelinkte pagina, ik heb altijd de voorkeur voor een package install zodat de andere software die ik heb ook blijft bestaan. met een SD card image ben je afhankelijk van wat men aanlevert in het image.

Andere volgordes kunnen namelijk ook ongewenste resultaten opleveren.
Zo is installeren met Flightradar eerst een dingetje, die installeert namelijk een afgeleide(Dump1090-mutuability) van de Flightaware software waardoor Flightaware niet werkt.

Mijn stappen plan :
1 Flightaware
2 FR24
3 ADSB Exchange
4 Radarbox ( deze gebruik ik zelf niet trouwens maar anderen op dit forum wel).

Hoe hoger je de antenne kunt plaatsen hoe beter je ontvangst uiteraard maar je moet werken binnen de beperkingen die er zijn. Als de top van de antenne over het dak heen kan kijken dan heb je meer bereik, blijft hij er onder hou dan rekening met een lager bereik.

En Pi4 met 2GB is meer dan voldoende voor een feedersite. Ik heb zelfs een Pi2 met een feeder draaien en die doet het ook met 2 vingers in zijn neus.
Dus 4GB is niet echt nodig om een site te kunnen bouwen.

Andere tips ?
Hmmm zorg er voor dat je de spullen die je gebruikt ook de goede spullen zijn.
Ik kan een ontvangst setje van 30 of 40 euro kopen maar daar moet je dan ook niet te veel van verwachten.
Als ik kijk naar mijn basis set dan heb je het over de volgende componenten:

Flightaware pro stick ( 40 euro)
Flightware filter (30 euro)
Goede antenne (30-65 euro afhankelijk waar je hem koopt)
Aansluitkabel, ( 10-75 euro ook weer afhankelijk van kwaliteit en type)

Hopelijk kun je hier even mee vooruit, als je eenmaal up and running bent kun je toeters en bellen zoals graphs1090 gaan toevoegen en gaan tunen en tweaken om het optimale uit je setup te halen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Ook redelijk makkelijk/handig zijn de installatiescripts van wiedehopf.
Je kunt bijv direct beginnen met dump1090 fa, maar de route die @tomvdhorst hierboven aangeeft is goed. Er leiden meer wegen naar Rome.

Zelf heb ik FR24 eruit gegooid, die zorgde bij mij voor iets teveel cpu/netwerkbelasting (weet niet meer precies de reden).

Nog een tip: neem een sd-kaart die geschikt is voor continu gebruik (bijv Sandisk Endurance serie). Sommige (goedkope) kaartjes kunnen niet tegen 24/7 gebruik.

prompt $p $g

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Dank voor de uitgebreide uitleg! :)

Zover ik begrijp is een flightaware stick niet gebonden aan enkel hunzelf. Dat is mooi, dan haal ik gewoon zo'n stick :-)

SD Kaartjes zat ik inderdaad al te zoeken naar de wat betere kaarten, ik heb in het verleden nogal wat gesneuvelde kaartjes gehad voor raspberry pi's.. :p

Acties:
  • +3Henk 'm!

• tomvdhorst
Vandaag maar even de recievers in Amsterdam en omgeving voorzien van wat extra posities 😉

Heb mijn eigen ontvangers in ieder geval alle 8 aangetikt 😜

[Voor 3% gewijzigd door tomvdhorst op 30-07-2022 19:26]

• Fingie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-03 17:41
Sinds een week of 2 heb ik ook een Raspberry Pi (2b) met een Flightaware Pro Stick Plus en Vinnant FE1090-P antenne (een kleinere vanwege formaat irt zichtbaarheid op het terras en de betere windbestendigheid) op het dak staan. Ik vraag mij af of ik de beste ontvangst die mogelijk is heb.

Ik zit in Voorburg en de antenne staat op ca 15m hoog (op een pergola op een dakterras) In alle windrichtingen muv west is het uitzicht vrij van hoge(re) gebouwen of bomen in de directe omgeving. Meestal "ziet" de ontvanger ca 70 vliegtuigen. Valt mij op dat voornamelijk richting noord het bereik beperkt is, en oost minder ver als verwacht. Ik heb al geprobeerd de gain van de ontvanger aan te passen, maar dat had praktisch geen resultaat. Is er iets wat ik nog kan proberen om de ontvangst te verbeteren of is dit het maximaal haalbare?

• tomvdhorst
Ik vind je noise level aan de hoge kant. Ik zou eens een filter proberen dat de overige signalen buiten de ADS-B blokkeert
https://www.sossolutions....DgXGA7HzWroBoCYR8QAvD_BwE

Dat kan je nog wel eens wat winst opleveren denk ik.

• Banthum76
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-03 18:32
@ Fingie,
als je meer vliegtuigen gaat ontvangen, zal de CPU- temperatuur nog verder oplopen, misschien een kleine ventilator.
En niet alleen hoge gebouwen beperken het zicht, ook als je de horizon op 5 - 10 km niet kunt zien.

• Fingie
tomvdhorst schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:17:
Ik vind je noise level aan de hoge kant. Ik zou eens een filter proberen dat de overige signalen buiten de ADS-B. Blokkeert B https://www.sossolutions....DgXGA7HzWroBoCYR8QAvD_BwE

Ik heb eerder al eens gekeken naar signalen op andere frequenties. En je ziet inderdaad dat er op meer frequenties signalen opgevangen worden. Wel apart dat dit voornamelijk naar het noorden effect lijkt te hebben en niet de andere kanten op. Daarom zocht ik daar de oorzaak niet. Toch vanavond een filter besteld om te kijken wat het effect is.

https://tweakers.net/i/8hCTvdTJXVLcltCDz3zooRpENT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TnhqqUrhssO835TZXNrI5vtm.png?f=fotoalbum_large
Banthum76 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:25:
@ Fingie,
als je meer vliegtuigen gaat ontvangen, zal de CPU- temperatuur nog verder oplopen, misschien een kleine ventilator.
En niet alleen hoge gebouwen beperken het zicht, ook als je de horizon op 5 - 10 km niet kunt zien.
Die afstand zal ik net op elke plek redden. Maar, de hogere gebouwen/bomen/objecten staan muv westelijk allemaal op redelijk grote afstand. Denk dat de blauwe lijn over de kaart wel redelijk goed zou moeten kloppen. De hap richting Londen op de kaart klopt goed met de objecten die ik tegenkom in die lijn.

Voor koeling ben ik nog aan het nadenken over een oplossing. De raspberry ligt letterlijk op het dak in een dichte behuizing zodat er geen (of minimaal) vocht of beesten bij komen. Nu staat de koker nog los op het dak, ik moet deze nog vast bevestigen aan de paal en de kabel ook vast zetten. Maar, dat doe ik pas als de opstelling definitief is (of voordat de herfststormen hier over het dak razen). Suggesties voor koeling zijn welkom, denk dat ik niet ver kom met alleen koelribben op de raspberry zelf.

• tomvdhorst
De Noordzee zal altijd een stuk leger blijven dan de andere gebieden omdat daar nu eenmaal minder verkeer is.

De andere signalen kunnen je ontvanger verzadigen waardoor de zwakkere signalen ( die zijn meestal verder weg) niet meer ontvangen worden. Door een filter te gebruiken kan je daar verbetering in aanbrengen en dan zou je range ook nog hoger kunnen worden.

Voor de koeling kun je kijken naar een case met een ventilator ingebouwd die bij een bepaalde temperatuur inschakelt en weer uit gaat bij de gewenste ondergrens.
Daar zijn best wel wat scriptjes voor te vinden om dat te laten werken via de GPIO pins.

[Voor 25% gewijzigd door tomvdhorst op 03-08-2022 08:34]

• Banthum76
Fingie je kunt in ieder geval de koker wit schilderen, grijs trekt warmte aan.
Je zult zien dat een kleine ventilator al wonderen doet.
Zo maar even snel op google : https://www.tinytronics.n...t-optie-voor-ventilator-1

En wat afstanden betreft, ik heb zelf de Lemelerberg (78m) op 15 km afstand en die beperkt in die richting tot max 200 nm.

Wat me ook opvalt is dat je gain niet boven de 36 dB uitkomt.
Misschien kun je in dump1090 de min. gain eens op 40.2 of 42.1 dB zetten.
Je -3dBFS is namelijk ook wat aan de lage kant, optimaal tussen 5 en 10 dB.
Hierdoor kan het bereik ook wel groter worden.
sudo nano /etc/default/dump1090-fa

Onderstaande link geeft heel veel informatie hierover:
https://discussions.fligh...-optimizing-gain/44482/80

[Voor 49% gewijzigd door Banthum76 op 04-08-2022 20:55]

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-03 14:22
Ik vind je noise level aan de hoge kant. Ik zou eens een filter proberen dat de overige signalen buiten de ADS-B blokkeert

Mag ik vragen hoe je ziet dat het aan de 'hoge kant' is? Ik ben sinds kort ook begonnen met ADS-B en wacht nog op een betere antenne. Maar wanneer is noise dan 'te hoog'? Dit is mijn huidige grafiek met de antenne bij een open raam:

Het verspringen van de grafiek tussen 00.15 en 06.30 kwam door het sluiten van het raam. Dubbelglas houdt uiteraard veel tegen :)

Mijn ADS-B Message Rate zit zo rond de 500/sec (SkyAware zegt 1.000 gek genoeg). Maar goed, dat zegt natuurlijk weinig aangezien dat geheel afhankelijk is van je locatie en de aanwezige vliegtuigen ;)

[Voor 20% gewijzigd door eborn op 05-08-2022 10:54]

• tomvdhorst
eborn schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:49:
[...]

Mag ik vragen hoe je ziet dat het aan de 'hoge kant' is? Ik ben sinds kort ook begonnen met ADS-B en wacht nog op een betere antenne. Maar wanneer is noise dan 'te hoog'? Dit is mijn huidige grafiek met de antenne bij een open raam:

[Afbeelding]

Het verspringen van de grafiek tussen 00.15 en 06.30 kwam door het sluiten van het raam. Dubbelglas houdt uiteraard veel tegen :)

[Afbeelding]

Mijn ADS-B Message Rate zit zo rond de 500/sec (SkyAware zegt 1.000 gek genoeg). Maar goed, dat zegt natuurlijk weinig aangezien dat geheel afhankelijk is van je locatie en de aanwezige vliegtuigen ;)
Als je het noise level rond de 18 db hebt is dat aan de hoge kant. Idealiter is dit rond de 30 db en kun je tussen de 24 en 30 db aan signalen ontvangen.
Een hoge noise rate is meestal een indicatie van storing in de omgeving ( of een zwakke ontvanger) .
Dan kan een filter helpen.

Een hoge message rate in skyaware die niet klopt kan veroorzaakt worden door Radarbox software. Die software enabled mode AC ontvangst terwijl er in de grafieken alleen maar naar mode S wordt gekeken.

• eborn
tomvdhorst schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:28:
[...]
Als je het noise level rond de 18 db hebt is dat aan de hoge kant. Idealiter is dit rond de 30 db en kun je tussen de 24 en 30 db aan signalen ontvangen.
Een hoge noise rate is meestal een indicatie van storing in de omgeving ( of een zwakke ontvanger) .
Dan kan een filter helpen.
Helder verhaal, bedankt.

• Fingie
Het filter is binnen en doet zijn werk goed. Duidelijk is dat hij nodig was. De ontvangst is nu minimaal verdubbeld en het bereik is veel groter. Ik had het effect van zo'n filter onderschat, mede omdat ik dacht dat er in de blauwe FA stick al een filter zat (maar ik nu weet dat die anders werkt).

Helaas kan ik het signaal niet vergelijken tussen voordat het filter geplaatst is en erna. De shutdown voor het plaatsen van het filter, was ook de laatste adem voor de SD kaart. Moest de installatie dus opnieuw doen.

Koeling ga ik verder naar kijken, en neem dat mee als ik ook weet wat ik nog meer ga doen met de pi. Denk eraan om er bv wat weersensoren aan te hangen als weerstation of luchtkwaliteit/geluidssensoren. De kans is ook groot dat ik dan de pi update naar een 4, deze had ik nog ongebruikt in de kast liggen (met een oud SD kaartje).

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:38
Als je de levensduur van de SD kaart wilt verlengen zou je kunnen overwegen syslog te verwijderen.

sudo apt remove rsyslog -y

Logs kun je dan nog wel inzien via journalctl (uit geheugen) maar dus niet meer na een reboot.
Verder zorgen dat alle diensten waar je naar feed geen logs wegschrijven (kan meestal via de configs). Alleen bij problemen tijdelijk even logging aanzetten.

Verder heb ik wat scripts gemaakt wat data naar database schrijft en statistieken pagina's genereert. Dit doe ik allemaal op een gemounte externe SSD.

Dit allemaal nadat ik binnen een jaar 2 SD kaarten kon afschrijven. Komt ook veelal door de custom zaken die ik er omheen had gebouwd. http://www.radarwolfheze.nl/

[Voor 13% gewijzigd door ytr81 op 07-08-2022 11:41]

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Fingie schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:18:
Sinds een week of 2 heb ik ook een Raspberry Pi (2b) met een Flightaware Pro Stick Plus en Vinnant FE1090-P antenne (een kleinere vanwege formaat irt zichtbaarheid op het terras en de betere windbestendigheid) op het dak staan. Ik vraag mij af of ik de beste ontvangst die mogelijk is heb.

Ik zit in Voorburg en de antenne staat op ca 15m hoog (op een pergola op een dakterras) In alle windrichtingen muv west is het uitzicht vrij van hoge(re) gebouwen of bomen in de directe omgeving. Meestal "ziet" de ontvanger ca 70 vliegtuigen. Valt mij op dat voornamelijk richting noord het bereik beperkt is, en oost minder ver als verwacht. Ik heb al geprobeerd de gain van de ontvanger aan te passen, maar dat had praktisch geen resultaat. Is er iets wat ik nog kan proberen om de ontvangst te verbeteren of is dit het maximaal haalbare?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voorburg is wel ideaal; weinig hoogbouw (tenzij je rond Kon. Julianapl. Zit) en relatief ver zicht.. Die luxe heb ik hier helaas niet..

Waar heb je die antenne vandaan als ik vragen mag? Het lijkt erop dat ie uitverkocht is..

• Fingie
GwnLars_ schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:23:
[...]

Voorburg is wel ideaal; weinig hoogbouw (tenzij je rond Kon. Julianapl. Zit) en relatief ver zicht.. Die luxe heb ik hier helaas niet..

Waar heb je die antenne vandaan als ik vragen mag? Het lijkt erop dat ie uitverkocht is..
Ik heb inderdaad redelijk vrij uitzicht. Alleen Den Haag begint steeds meer een muur op de horizon te worden met bv de ontwikkelingen in de Binckhorst.

Ik zit praktisch recht onder de aanvliegroute naar Schiphol, en de andere kant op zie je de vliegtuigen naar Rotterdam aankomen. Heb wel het idee dat de aanvliegroute voor Schiphol verlegd is en vliegtuigen nu over de Noordzee om Den Haag heen gaan. Mogelijk vanwege grotere drukte op Rotterdam?

De antenne die ik heb is deze https://vinnant.sk/store/product/fe1090-p, maar nu inderdaad uitverkocht.

• Fingie
ytr81 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:40:
Als je de levensduur van de SD kaart wilt verlengen zou je kunnen overwegen syslog te verwijderen.

sudo apt remove rsyslog -y

Logs kun je dan nog wel inzien via journalctl (uit geheugen) maar dus niet meer na een reboot.
Verder zorgen dat alle diensten waar je naar feed geen logs wegschrijven (kan meestal via de configs). Alleen bij problemen tijdelijk even logging aanzetten.

Verder heb ik wat scripts gemaakt wat data naar database schrijft en statistieken pagina's genereert. Dit doe ik allemaal op een gemounte externe SSD.

Dit allemaal nadat ik binnen een jaar 2 SD kaarten kon afschrijven. Komt ook veelal door de custom zaken die ik er omheen had gebouwd. http://www.radarwolfheze.nl/
Dat moet ik allemaal nog doen. Syslog gaat straks naar een andere pi met SSD, net als backups. Deze pi met devsd kaart had ik eerder al gebruikt en was dus zeker niet nieuw. Ik had hem kennelijk precies op tijd vervangen voor de pi 4 met SSD :)

Nu laat ik het heel even zo, tot ik precies weet wat er allemaal gaat draaien en de opstelling definitief is. Mogelijk vervang ik deze dan ook eerst nog voor een 4.

• tomvdhorst
Fingie schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:38:
Het filter is binnen en doet zijn werk goed. Duidelijk is dat hij nodig was. De ontvangst is nu minimaal verdubbeld en het bereik is veel groter. Ik had het effect van zo'n filter onderschat, mede omdat ik dacht dat er in de blauwe FA stick al een filter zat (maar ik nu weet dat die anders werkt).
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helaas kan ik het signaal niet vergelijken tussen voordat het filter geplaatst is en erna. De shutdown voor het plaatsen van het filter, was ook de laatste adem voor de SD kaart. Moest de installatie dus opnieuw doen.

Koeling ga ik verder naar kijken, en neem dat mee als ik ook weet wat ik nog meer ga doen met de pi. Denk eraan om er bv wat weersensoren aan te hangen als weerstation of luchtkwaliteit/geluidssensoren. De kans is ook groot dat ik dan de pi update naar een 4, deze had ik nog ongebruikt in de kast liggen (met een oud SD kaartje).
Het filter in de flightaware dongle zit achter de ingebouwde versterker. Dus rotzooi wordt eerst versterkt en dan gefilterd. Met het extra filter doe je de ifiltering vooraf en dus versterk je alleen maar de ADS-B signalen. En dus een betere ontvangst en een groter bereik ( de zwakke signalen worden niet meer weggeduwd door de versterkte noise).
Voor het plaatsen van de filter hoef je niet perse een shutdown te doen (als de plek goed bereikbaar is) dan had een service restart volstaan. Maar goed nu heb je in ieder geval ook gelijk de sd card vervangen. Ik heb zelf nog nooit een failed card gehad, maar gebruik dan ook wel kaarten uit het duurdere segment.

• eborn
Fingie schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:38:
Het filter is binnen en doet zijn werk goed. Duidelijk is dat hij nodig was.
Mag ik vragen welke filter je nu gebruikt?
GwnLars_ schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:23:
[...]
Sorry, ik heb op 5 aug de laatste besteld denk ik ;) Maar vermoedelijk worden er wel weer snel nieuwe gemaakt.

[Voor 26% gewijzigd door eborn op 08-08-2022 14:05]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-03 13:55

Domme vraag. Werkt zo'n extra filter ook gewoon als je hem voor zo'n stick zit waar al een filter achter de versterker zit ? Ik zou zeggen van wel omdat dat tweede ding gewoon simpelweg niets te filteren heeft, maar ik ben verre van expert in deze materie :)

@Fingie
Als ik het goed begrijp heb jij dus nu ook een extra filter. Is dat correct ?

[Voor 6% gewijzigd door Korvaag op 08-08-2022 14:17]

UNOX: The worst operating system

• eborn
Korvaag schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:16:
[...]
Domme vraag. Werkt zo'n extra filter ook gewoon als je hem voor zo'n stick zit waar al een filter achter de versterker zit ? Ik zou zeggen van wel omdat dat tweede ding gewoon simpelweg niets te filteren heeft, maar ik ben verre van expert in deze materie :)
Ik ben ook geen expert, maar zover ik weet voegt elke koppeling c.q. kabel een bepaalde demping toe aan het signaal. Ook een filter die dus niets doet, zal het signaal verzwakken. Of dat een probleem is hangt van je ontvangst en eventuele eigen versterking van het signaal af neem ik aan.

• Fingie
eborn schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:04:
[...]

Mag ik vragen welke filter je nu gebruikt?

[...]

Sorry, ik heb op 5 aug de laatste besteld denk ik ;) Maar vermoedelijk worden er wel weer snel nieuwe gemaakt.
Volgens mij had ik inderdaad de een na laatste.
[...]

@Fingie
Ja, ik heb nu een FA 1090MHz filter. Deze zit direct op de FA Pro stick plus en aan de andere kant aan de antenne.

• Korvaag
@Fingie
Top, dat ga ik ook eens proberen dan. Antenne hangt hier aan het balkon. Kan helaas niet anders. Kan niet op het dak (niet mijn dak en er zitten nog appartementen boven me) dus elk beetje betere ontvangst is meegenomen.

• tomvdhorst
[...]

@Fingie
De filter zou idealiter voor de ingebouwde LNA zitten. Bij de flightaware dongle zit hij er achter en dan versterkt je de noise dus ook eerst.

Schematisch :
Zonder extra filter:
USB uitgang-> filter -> LNA-> SMA aansluiting.

Met extra filter:
USB uitgang->filter->LNA-> SMA aansluiting-> extra filter-> SMA aansluiting.

Het extra filter filtert de rotzooi eruit voordat het de LNA bereikt. Die versterkt alleen nog maar de ADSB signalen en die gaan nog een keer door het ingebouwde filter heen.
Het tweede filter heeft dus wel een functie maar de noise wordt nu al vooraf uitgefilterd en niet versterkt.

• Korvaag
@tomvdhorst
Thanks. Het principe snap ik volledig. Ik vroeg me alleen af of het hebben van dat tweede filter nog wat negatiefs deed met het signaal omdat er nu twee filters in het traject zitten. Denk aan teveel weerstand ofzo.

Blijkbaar is dat niet zo. Das mooi, want dan ga ik na m'n vakantie ook eens zo'n filtertje halen :) Tis helaas wel prijzig :(

• tomvdhorst
@Korvaag uiteraard heb je wel iets verlies met een filter voor de LNA maar dat maakt de LNA weer goed.

Een van mijn test setjes heeft de RTL-SDR als decoder ( zonder LNA) en daar haal ik met een simpele antenne 120 NM range mee. Daar komt nog een andere antenne voor op termijn maar een setp-up met de flightaware dongle haalt met dezelfde antenne 200 NM range. Het kost dan wel 30 euro voor een filter maar dat is in mijn setup het goedkoopste onderdeel.

Antennes haal ik meestal bij Vinnant, daar heb je kwalitatief dezelfde performance als de flightaware antenne maar dan voor de helft van het geld.

Ik gebruik deze voor buiten :
https://vinnant.sk/store/product/col10905-s

• Korvaag
Zo'n ding hangt hier aan het balkon. Geen idee meer waar ik hem vandaan heb. Was wel iets duurder idd als ik het me goed herinner.

Edit: SOSSolutions. Was inderdaad twee keer zo duur. Ach, ik verveelde me tijdens Corona dus dit was een projectje om mee te spelen :)

[Voor 17% gewijzigd door Korvaag op 08-08-2022 20:20]

• tomvdhorst
Korvaag schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:17:
[...]

Zo'n ding hangt hier aan het balkon. Geen idee meer waar ik hem vandaan heb. Was wel iets duurder idd als ik het me goed herinner.

Edit: SOSSolutions. Was inderdaad twee keer zo duur. Ach, ik verveelde me tijdens Corona dus dit was een projectje om mee te spelen :)
Als je de antenne van SOS solutions hebt dan heb je de Flightaware antenne ;) heb er zelf ook 3 bij hun gekocht maar hebt ook 3 Vinnant antennes.

Flightaware waren een tijd lang slecht leverbaar ( ook op dit moment) dus toen maar uitgeweken naar de mannen uit Slowakije maar die doen het net zo goed in mijn set-up ( ook op een balkon in een appartementen gebouw).
Qua bouw zijn de Vinnant antennes net iets beter geschikt voor buiten (hebben een waterdichte metalen houder). De Flightaware antenne moet je zelf waterdicht maken op de connector.

• Korvaag
@tomvdhorst

Is die niet waterdicht ? Naja, maakt hier niet uit, hij hangt aan het balkon net onder het balkon van de bovenburen en ook 'op de kop' dus de connector zal daar niet zo snel nat worden.

Waarom op de kop? Hij zit niet vastgeschroefd en zo kon ik hem tussen de deur van de balkonkast klemmen en de kabel door de plaats van de lamp halen :P Zal ff fototje maken. Ben best trots op m'n luiheid.

Aanschouw mijn: "goh, die moet ik eigenlijk nog eens een keer goed ophangen"-montage.

https://tweakers.net/i/0JVYEPMB6qtrw8bwb4Z0bpKuXik=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGM0U3zRqgPscIlPj5RLoNPZ.jpg?f=fotoalbum_small

Inmiddels moet ik hem al anderhalf jaar een keer goed ophangen. But hey: hij ziet vliegtuigen! (met name richting het Zuiden. Hoe zou dat nou toch komen). Die zonwering is overigens niet permanent naar beneden maar met de warmte van aankomende dagen is dat de voorbereiding om het binnen koel te houden.

[Voor 54% gewijzigd door Korvaag op 08-08-2022 21:29]

• tomvdhorst
Hahaha, altijd goed om creatieve oplossingen te zien.

Ik heb ze buiten in parasol houders geplaatst. Ze mochten van de VVE namelijk niet buiten de gevellijn uitsteken dus ze zitten aan de binnenzijde van de balkonrand vast geklemd. Bij komend voordeel is ook dat als ik er iets aan moet doen dat ze snel weer losgemaakt zijn.

De Flightaware antenne kan inderdaad bij de connector nog wat vocht opnemen als het langer vochtig is of langdurig regent. Stukje vulkaniserende tape doet dan wonderen zodat je dat ook nog buiten houdt.
Maar als je hem op een plaats hebt waar je daar geen last van hebt dan is dat waarschijnlijk ook niet nodig.

• Korvaag
@tomvdhorst
Ik wil hem hier nog een keer 'om het hoekje' hangen zodat ie echt aan de buitenzijde hangt. Past nog prima tussen het houten hok en de zonwerking. Met een extra gaatje is het dan helemaal weggewerkt en zou ik zelfs weer een lamp op kunnen hangen (ik heb daar nog nooit een lamp gehad).

De prioriteit is echter vrij laag te noemen. :+

• tomvdhorst
Korvaag schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:35:
@tomvdhorst
Ik wil hem hier nog een keer 'om het hoekje' hangen zodat ie echt aan de buitenzijde hangt. Past nog prima tussen het houten hok en de zonwerking. Met een extra gaatje is het dan helemaal weggewerkt en zou ik zelfs weer een lamp op kunnen hangen (ik heb daar nog nooit een lamp gehad).

De prioriteit is echter vrij laag te noemen. :+
Life is all about priorities ;) hier in huis zwerven 8 ontvangers voor een rondom dekking, de cheffin vindt het prima zolang alles maar functioneert en ze er geen last van heeft. Pi's dongels en filters liggen dus strategisch verstopt, antennes hangen of aan de balkon rand of ze zijn met zuignapjes aan de ramen bevestigd. zit allemaal weggewerkt achter luxaflex dus dat is ook een kwestie van dichtklappen.
Gelukkig heb ik de opdrachtjeslijst van de cheffin tijdens de coronatijd al fijn kunnen afwerken, eerste zomervakantie zonder klusjes 8)7 _/-\o_ :*)

• eborn
Kort vraagje: wat geeft de groene overlay bij Radarbox voor een station nu precies weer? De maximale afstand in een bepaalde richting die gemeten is in de afgelopen X tijd? Ik heb zitten zoeken in de F.A.Q., maar daar kom ik het niet in tegen.

Gek genoeg heb ik namelijk redelijk vaak vliegtuigen buiten dat groene vlak op mijn kaart, maar vermoedelijk zit er iets van een minimum aantal vliegbewegingen op of wordt het over een langere periode bekeken?

https://www.radarbox.com/stations/EXTRPI251920

• tomvdhorst
Heeft iemand een adresje in Nederland voor de RTL-SDR triple LNA ? Ik heb als extra test setje een RTL-SDR dongle en die heeft geen ingebouwde LNA dus ik ben eens ff aan het rondkijken waar ik een LNA vandaan kan halen.
Aliexpress en zo daar wordt ik meestal niet vrolijk van qua levertijden dus wellicht dat iemand daar een alternatief voor heeft ?

• slb

slb

Bwoah......

eborn schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:10:
Kort vraagje: wat geeft de groene overlay bij Radarbox voor een station nu precies weer? De maximale afstand in een bepaalde richting die gemeten is in de afgelopen X tijd? Ik heb zitten zoeken in de F.A.Q., maar daar kom ik het niet in tegen.

Gek genoeg heb ik namelijk redelijk vaak vliegtuigen buiten dat groene vlak op mijn kaart, maar vermoedelijk zit er iets van een minimum aantal vliegbewegingen op of wordt het over een langere periode bekeken?

https://www.radarbox.com/stations/EXTRPI251920
Het is de range van je set. Ik vermoed dat MLAT niet meegerekend waardoor de verdere vliegbewegingen niet worden geregistreerd als range. Wanneer je op zo'n ver vliegtuigje klikt, kun je onder 'Source' zien zien hoe je het signaal oppikt (ADSB of MLAT).

Bij ADS-B moet je bij zwakkere signalen een Line Of Sight hebben. Daaruit volgt dat hoe verder de vliegtuigen zijn, hoe hoger ze moeten vliegen om ze te kunnen ontvangen (door de kromming van de aarde). Lage verre vliegtuigen zijn normaliter niet op te pikken tenzij er bijzondere atmosferische omstandigheden zijn (air duct).

Mijn ADS-B range ligt op dit moment hier:
https://www.radarbox.com/stations/EXTRPI005565

Ik zeg op dit moment, want ik ben klaar met experimenteren en ga de antenne weer een paar meter lager zetten.

[Voor 8% gewijzigd door slb op 12-08-2022 01:24]

prompt $p $g

• eborn
slb schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 01:21:
[...]

Het is de range van je set. Ik vermoed dat MLAT niet meegerekend waardoor de verdere vliegbewegingen niet worden geregistreerd als range. Wanneer je op zo'n ver vliegtuigje klikt, kun je onder 'Source' zien zien hoe je het signaal oppikt (ADSB of MLAT).
Dat zou kunnen. Het enige gekke is dat ik regelmatig ABS toestellen op zee boven Norwich zie vliegen. En dat stukje is bij Radarbox niet groen. Ik zal het nog eens goed in de gaten houden.

Voor nu is het wachten op mijn nieuwe antenne van Vinnant. Helaas ligt hij al sinds dinsdag bij PostNL, maar ze blijven elke dag de aflevering uitstellen. Ben benieuwd hoe lang dat nog gaat duren. Pakketjes uit de UK zijn er soms sneller, en dit komt gewoon uit een EU land.

[Voor 27% gewijzigd door eborn op 13-08-2022 11:50]

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Fingie schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:55:
[...]

Ik heb inderdaad redelijk vrij uitzicht. Alleen Den Haag begint steeds meer een muur op de horizon te worden met bv de ontwikkelingen in de Binckhorst.
Nee dat zit niet mee inderdaad.. De huizen zullen niet zo'n probleem zijn gok ik zo, eerder de nieuwe flats bij CS & het nieuwe tramviaduct door de binckhorst heen.

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Grrrr :+

• tomvdhorst
Zo, afgelopen weekend de webshop van Vinnant maar weer ff bezocht en weer een paar antennes besteld. O-)

Het is vandaag via express verstuurd dus dat zullen we het weekend wel weer kunnen optuigen :)

COL1090/7.5-P
Qty: 1
COL1090/5-S
Qty: 2
Pigtail SMA female to MCX male 25cm RG316
3M LONG H155 BELDEN N MALE TO SMA MALE
5M H155 BELDEN LOW LOSS CABLE N MALE TO SMA MALE
1M H155 BELDEN LOW LOSS CABLE N MALE TO SMA MALE

de 7.5 P gaat een van de buiten antennes (1090/5-S) vervangen, die antenne gaat weer hergebruikt worden voor een van de set-ups binnen.

Ik had nog 3 ontvangers die met stock antenne's of geimproviseerde antennes werken en die gaan er nu allemaal uit. Die krijgen allemaal een 1090/5-S antenne.

Een setje heeft een MCX aansluiting (Radarbox ontvanger) dus daar maar gelijk een pigtail voor mee besteld dan is alles weer op SMA en N connector gestandaardiseerd.
De reserves die ik nog heb liggen hebben namelijk ook allemaal SMA aansluitingen, dus als er wat vervangen moet worden zit je dan ook niet te etteren met verloop kabeltjes |:(

Stanislav moet wel weer aan de bak, hij heeft niet veel voorraad meer als je nog iets wilt bestellen. 8)7

[Voor 9% gewijzigd door tomvdhorst op 23-08-2022 12:50]

• tomvdhorst
Zo alles binnen en geïnstalleerd vanmiddag, eerste resultaten zien er goed uit, zal morgen nog wel even wat statistieken delen.🥳

• tomvdhorst

Het verschil tussen een Vinnant 1090/5-S en een Vinnant 1090/7.5-P, range gaat leuk omhoog zo. Aantal posities blijft wel gelijk, deze antenne stond al aardig goed getuned dus O-)

Het verschil tussen een stock antenne en een Vinnant 1090/5-S antenne in combinatie met een flightaware dongle en filter

Radarbox dongle (zonder filter) in combinatie met een Vinnant antenne, in de ochtend nog de stock antenne

RTL-SDR dongle (zonder filter en LNA) met een Vinnant 1090/5-S antenne.

Alle stock antennes vervangen door de Vinnant antennes levert dus per saldo meer posities en meer range op ( maar dat was uiteraard ook wel de verwachting.
Ik ben blij met het resultaat.

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:54

Felicia

🥚meisje?

Ik heb sinds deze week ook een ADS-B ontvanger (nouja, rtl-sdr). Vrouwlief vind de hobby een beetje de spuigaten uitlopen dus ben nu aan het proberen zonder extra kosten de antenne beter te positioneren zodat ik (bij mooi weer) meer kan ontvangen.
De antenne hangt nu dus een kleine meter via het achterraam naar buiten, ik had geen magnetische buis die langer was :D

Dadelijk nog even kijken of ik wel klitteband (heb ik toch)op de stok van de ramenlap mag doen, dan kan ik de Pi met klittenband er aan vastmaken en zo via de schutting wat meer de hoogte in. Alternatief is dezelfde buis als nu via de stang van het raambeslag omhoog laten steken :)

Wat ik nu dus zie met stock antenne, die een klein metertje eruit steekt op het zuiden zodat ik Eindhoven beter kan volgen i.c.m. de radio scanner (woon in Tilburg) tussen wat flats in).

Het bereik was gisteren bij Eindhoven een stuk beter, met de antenne op het dak van de auto. Varierend tussen de 100 en 125 vliegtuigen :D Werd ik vervolgens verrast toen er een F16 een stop-go deed en daarna de echte landing :P

[edit]
Nou, vanmiddag nog even bij Eindhoven geweest. Dit keer niet met de laptop die na anderhalf uur al leeg was maar met de tablet en diverse apps. Moet wel zeggen, het was het allemaal net niet.
Dump1090 had wel een kaart maar geen labels bij de vliegtuigen dus ik kon niet matchen wat ik op de scanner hoorde met wat ik op de kaart zag (tenzij ik de details opvraag en een kwart van het scherm kwijt was)
ADS-B Radar kon volgens mij geen GPS signaal vinden waardoor Eindhoven Airport rechtsonderin net niet buiten beeld lag op de radar i.p.v. in het midden. Daarnaast heeft de tablet geen compas, dat kan je corrigeren in de radar weergave door een windrichting in te stellen maar dat werkt niet zoals ik het verwacht :?
ADSB Receiver (niet pro) klapt er met verschillende acties uit en ondanks minuten wachten geen vliegtuigen op het scherm.
Xradio ADS-B Receiver is enkel gericht op de VS
ADSB Flight Tracker, met of zonder Lite, maakte wel verbinding met de RTLSDR met de instellingen zoals opgegeven in de instructie maar liet vervolgens geen vliegtuigen zien :/

Dump1090 scherm:

Oh, en ik heb de antenne met een beetje Buurman en Buurman opgehangen O-) Dit is dus alleen maar voor nu en niet voor altijd, zoals je zou mogen verwachten gezien de oplossing :+

[Voor 46% gewijzigd door Felicia op 27-08-2022 19:56]

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Banthum76
Hallo Felicia,
Welkom op deze site. Tip: plaats de antenne vlak onder de nok van je huis.
Haakje in de nokblak en een nylon touw eraan en klaar.
Je zult het bereik en aantal vliegtuigen met sprongen omhoog zien gaan.

• Felicia

Felicia

🥚meisje?

Banthum76 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:41:
Hallo Felicia,
Welkom op deze site.
Uhm, ja, ik loop hier al 20+ jaar rond ;)
Tip: plaats de antenne vlak onder de nok van je huis.
Haakje in de nokblak en een nylon touw eraan en klaar.
Je zult het bereik en aantal vliegtuigen met sprongen omhoog zien gaan.
De nok is bij ons niet ideaal, enerzijds hebben we een betonnen draagbalk die met ijzeren bevestigingen op z'n plek wordt gehouden en anderzijds hebben we op het zuiden zonnepanelen die effect hebben op het bereik.
Bijkomend nadeel is dat de Pi in een alu behuizing zit voor de koeling en daardoor de Wifi redelijk nadelig beïnvloed wordt.

Ik heb de Pi dus nu maar aan de rails van de vitrage in de slaapkamer hangen en de antenne op een stalen buis die met magneten aan de dakgoot hangen.

[edit]
Even voor de duidelijkheid, ik heb 'm op de zolder opgehangen, zo hoog als ik 't voor elkaar kreeg zonder ladder (2.3m). Aantal messages is teruggezakt van 130-150 net naar 30-40 nu :D

[edit 2]

[Voor 15% gewijzigd door Felicia op 29-08-2022 19:06]

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-03 17:09
Saturnus schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:33:
En treedt allen toe tot de GoT / Tweakers.net FlightAware Flight Crew. *O*

Laat het even weten als je username daar anders is dan hier.
Ik heb mezelf aangemeld bij de crew. Gebruikersnaam is Jaap Heijmenberg.

• Heijmenberg99
Hoi allemaal,

Ik heb vandaag ook mijn opstelling maar eens in elkaar gezet.
Ik heb een Flightaware pro stick plus met daaraan de Flightaware antenne.

Ik vroeg me nu af of https://www.sossolutions....0mhz-band-pass-sma-filter gaat helpen met mijn bereik. Ik denk zelf dat ik echt al goed bereik heb. Vanmiddag 130 vliegtuigen op de radar maar hier op het topic zie ik mensen met meer. Ik hoor graag jullie tips en trics :)

https://flightaware.com/adsb/stats/site/181637

• Saturnus
  • Niet online
Heijmenberg99 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:38:
[...]

Ik heb mezelf aangemeld bij de crew. Gebruikersnaam is Jaap Heijmenberg.
Welkom. :)

• ytr81
Heijmenberg99 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:05:
Hoi allemaal,

Ik vroeg me nu af of https://www.sossolutions....0mhz-band-pass-sma-filter gaat helpen met mijn bereik. Ik denk zelf dat ik echt al goed bereik heb. Vanmiddag 130 vliegtuigen op de radar maar hier op het topic zie ik mensen met meer. Ik hoor graag jullie tips en trics :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou wel wat teflon tape gebruiken op de antenne. De aansluiting is namelijk niet geheel waterdicht.

• Heijmenberg99
ytr81 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:46:
[...]

Ik zou wel wat teflon tape gebruiken op de antenne. De aansluiting is namelijk niet geheel waterdicht.
Er zit tussen het schroefdraad teflon tape. En om de gehele aansluiting zit rubber/flex tape.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:50

franssie

Save the albatross

Heijmenberg99 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:56:
[...]

Er zit tussen het schroefdraad teflon tape. En om de gehele aansluiting zit rubber/flex tape.
Om of tussen? Er tussen gaat niet helpen met de ontvangst ;)

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Heijmenberg99
franssie schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 00:17:
[...]

Om of tussen? Er tussen gaat niet helpen met de ontvangst ;)
Om het buitenste schroefdraad van de antenne. Dus tussen de ring van de connector en de buitenkant van de antenne. :+

• tomvdhorst
Hallo Jaap,

Om te bepalen of je inderdaad een filter nodig hebt kun je het beste even de performance graphs installeren.
Dan even een dag afwachten zodat je kan zien wat de antenne doet over 24 uur.
Filteren is nodig indien het percentage sterke berichten (strong messages hoger dan 3 dbfs) hoger is dan 5 %. Ook kan het zijn dat je dan de gain iets lager moet zetten maar dat zullen de grafieken van uitwijzen.
https://github.com/wiedehopf/graphs1090

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:46
tomvdhorst schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:15:

Het verschil tussen een Vinnant 1090/5-S en een Vinnant 1090/7.5-P, range gaat leuk omhoog zo. Aantal posities blijft wel gelijk, deze antenne stond al aardig goed getuned dus O-)

[Afbeelding]

Alle stock antennes vervangen door de Vinnant antennes levert dus per saldo meer posities en meer range op ( maar dat was uiteraard ook wel de verwachting.
Ik ben blij met het resultaat.
Is dit de plaat van de 5DBD naar 7.5DBD upgrade, ik mis nog wat duiding in de tijdstippen en of de tekst boven of onder de graphs hoort. Voor degene die er die dag niet bij waren leest dat makkelijker _/-\o_

Ben vooral benieuwd naar de sprong van 5 naar 7.5?

• stormfly
tomvdhorst schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:40:
Hallo Jaap,

Om te bepalen of je inderdaad een filter nodig hebt kun je het beste even de performance graphs installeren.
Dan even een dag afwachten zodat je kan zien wat de antenne doet over 24 uur.
Filteren is nodig indien het percentage sterke berichten (strong messages hoger dan 3 dbfs) hoger is dan 5 %. Ook kan het zijn dat je dan de gain iets lager moet zetten maar dat zullen de grafieken van uitwijzen.
https://github.com/wiedehopf/graphs1090
Hmmm nee niet helemaal waar. Het aantal strong messages is het aantal valide ADS-B berichten wat snoeihard ontvangen wordt. Bijvoorbeeld bij locaties waar vliegtuigen landen of opstijgen kan dit uitdagingen geven. Als je dan teveel gain hebt dan drukt een landend vliegtuig het signaal van een 200km vliegtuig weg, "to strong". En met de rode graph kan je eigenlijk locatie specifiek tunnen.

Bijvoorbeeld de impact van een GSM mast met instraling, is niet te detecteren via die rode graph. Simpelweg omdat deze alleen valide ADS-B Messages meet, en geen GSM instraling.

• tomvdhorst
stormfly schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:40:
[...]

Is dit de plaat van de 5DBD naar 7.5DBD upgrade, ik mis nog wat duiding in de tijdstippen en of de tekst boven of onder de graphs hoort. Voor degene die er die dag niet bij waren leest dat makkelijker _/-\o_

Ben vooral benieuwd naar de sprong van 5 naar 7.5?
Hallo Wopper, het plaatje boven de tekst hoort bij de betreffende antenne.

hier een plaatje van deze ochtend. De range is niet erg veel veranderd maar met name het aantal hits op de iets langere afstand is wel goed omhoog gegaan. Ik denk ook dat de range niet echt groter wordt door de omgeving waarin ik woon ( veel hoogbouw erom heen).

Coverage van de 5dB antenne hierboven

Coverage van de 7.5 dB antenne op exact dezelfde locatie

[Voor 19% gewijzigd door tomvdhorst op 04-09-2022 09:48]

• eborn
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van een externe PI met dump1090 i.c.m. PiAware op een ander machine? Mijn PI is niet sterk genoeg om ook PiAware/SkyAware te draaien, dus die draait op mijn server. Ik heb de receiver-type op other gezet (relay werkt niet, omdat ik een package install heb).

Maar als ik dat doe, dan is de kaart in SkyAware leeg. Dit is blijkbaar normaal gedrag, omdat je nog het een en ander zelf moet configurereren. Punt is... er staat niet echt duidelijk wat je dan voor elkaar moet krijgen.

[Voor 3% gewijzigd door eborn op 30-08-2022 08:52]

• tomvdhorst
eborn schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:50:
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van een externe PI met dump1090 i.c.m. PiAware op een ander machine? Mijn PI is niet sterk genoeg om ook PiAware/SkyAware te draaien, dus die draait op mijn server. Ik heb de receiver-type op other gezet (relay werkt niet, omdat ik een package install heb).

Maar als ik dat doe, dan is de kaart in SkyAware leeg. Dit is blijkbaar normaal gedrag, omdat je nog het een en ander zelf moet configurereren. Punt is... er staat niet echt duidelijk wat je dan voor elkaar moet krijgen.
External receiver - Direct connection

This configures PiAware to talk to an external receiver or other ADS-B source over the network. The receiver needs to provide data in the Beast binary format over TCP. Set "receiver-type" to "other" and "receiver-host" / "receiver-port" to the host/port to connect to. PiAware will establish multiple TCP connections to the receiver. It will not forward data to the local map display or the standard ports. It does nothing extra beyond consuming the data from an existing source and forwarding it to FlightAware. This option requires more network bandwidth than the "relayed connection" mode and doesn't arrange for the local map to be fed, but it will work on package installs. It can also be used to connect to a receiver running locally on the Pi that's not covered by the other options.

Heb je de host en poort waarop ontvangen moet worden ook ingevuld ? Other alleen is schijnbaar niet voldoende ?

• tomvdhorst
stormfly schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:43:
[...]

Hmmm nee niet helemaal waar. Het aantal strong messages is het aantal valide ADS-B berichten wat snoeihard ontvangen wordt. Bijvoorbeeld bij locaties waar vliegtuigen landen of opstijgen kan dit uitdagingen geven. Als je dan teveel gain hebt dan drukt een landend vliegtuig het signaal van een 200km vliegtuig weg, "to strong". En met de rode graph kan je eigenlijk locatie specifiek tunnen.

Bijvoorbeeld de impact van een GSM mast met instraling, is niet te detecteren via die rode graph. Simpelweg omdat deze alleen valide ADS-B Messages meet, en geen GSM instraling.
Hallo Wopper, je ziet inderdaad interferentie niet in de rode graph maar je kunt dat wel weer bepalen aan de hand van het noise level. Als dat relatief hoog is dan zou je kunnen concluderen dat je een filter nodig hebt maar dan moet je wel eerst meten O-)

• eborn
tomvdhorst schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:00:
[...]
Heb je de host en poort waarop ontvangen moet worden ook ingevuld ? Other alleen is schijnbaar niet voldoende ?
Jep, en het werkt ook prima. Alleen is mijn lokale map dan leeg. Ik heb inmiddels gevonden dat je dan nog een beast-splitter moet installeren:
https://github.com/flight...58#issuecomment-573526686

Vanavond maar eens kijken of ik dat aan de praat krijg. Er staat op zich duidelijk wat er moet gebeuren, maar met al die poortnummers (waarvan ik nog steeds niet weet wat elke doet) is een foutje snel gemaakt.

[edit] Ik bedenk me net dat je natuurlijk ook gewoon https://flightaware.com/skyaware/ kunt gebruiken. Dan heb ik die lokale map niet nodig. Blijkbaar waren/zijn er nog wel eens wat problemem met beast-splitter, dus als ik die enkel voor de map nodig heb, dan laat ik het lekker zo.

[Voor 17% gewijzigd door eborn op 30-08-2022 09:27]

• tomvdhorst
eborn schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:04:
[...]

met al die poortnummers (waarvan ik nog steeds niet weet wat elke doet) is een foutje snel gemaakt.

[edit] Ik bedenk me net dat je natuurlijk ook gewoon https://flightaware.com/skyaware/ kunt gebruiken. Dan heb ik die lokale map niet nodig. Blijkbaar waren/zijn er nog wel eens wat problemem met beast-splitter, dus als ik die enkel voor de map nodig heb, dan laat ik het lekker zo.
Yep ik gebruik zelf ook skyaware anywhere, dan heb ik het gecombineerde overzicht van al mijn ontvangers zonder moeilijke configuraties. Draait op een Intel NUC die 24/7 aanstaat en gewoon via RDP op het interne netwerk te bereiken is.

• Felicia

Felicia

🥚meisje?

Nou, vanmiddag weer onsite (dit keer met de Pi via de auto i.p.v. klooien met de laptop die veel te snel leeg is). ADS-B Exchange gaf een piek van ongeveer 850msg/sec :D

Range grafiek zegt ook veel, vooral dat ik bij Brussel nog vliegtuigen op 1km hoog zag vliegen waar het thuis onder de 2km vlug op houdt :P

• Heijmenberg99
Heijmenberg99 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:05:
Hoi allemaal,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

https://flightaware.com/adsb/stats/site/181637
Update! Ik heb het filter geplaatst en heb nu verbeterd bereik en meer vliegtuigen op de kaart. Thanks voor de adviezen!

• Anoniem: 30722
  • Niet online
Hier vandaag beide receivers uitgezet. Na jaren te hebben gefeed is het mooi geweest.

• Felicia

Felicia

🥚meisje?

Anoniem: 30722 schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:17:
Hier vandaag beide receivers uitgezet. Na jaren te hebben gefeed is het mooi geweest.
Ik dacht dat ik dit al gepost had, heb je ook al een nieuw doel voor de betreffende receivers? Of is het marktplaats op en weg ermee?

• Anoniem: 30722
  • Niet online
Felicia schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:12:
[...]

Ik dacht dat ik dit al gepost had, heb je ook al een nieuw doel voor de betreffende receivers? Of is het marktplaats op en weg ermee?
Voorlopig de kast in. Waren goedkope dvb-t ontvangers. Doordat ik hier onder een route woon, nabij een baken, en er 2 had staat stond ik wel aardig in de NL top lijst, maar goed, ze blijven wel 24/7 stroom vreten. En dat business lidmaatschap van FR24, keek er nooit naar 🤷🏻‍♂️

• Banthum76
Anoniem: 30722 schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:07:
[...]

Voorlopig de kast in. Waren goedkope dvb-t ontvangers. Doordat ik hier onder een route woon, nabij een baken, en er 2 had staat stond ik wel aardig in de NL top lijst, maar goed, ze blijven wel 24/7 stroom vreten. En dat business lidmaatschap van FR24, keek er nooit naar 🤷🏻‍♂️
Groot gelijk, vreten bij de huidige stroomtarieven minstens 50 Euro per jaar,
Had er zelf 3, nu maar 1 meer, rest op reserve.

• bbrother
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

bbrother

in the Mix!

Dag allemaal :)

Heb nu een paar dagen m'n PiAware in de lucht, met een Bingfu antenne van Amazon (deze) om te testen.

Heb ook de graph1090 draaien, en daar valt mij op dat het signal level echt bizar fluctueert.

Op een goed moment heb ik 125 vliegtuigen in beeld, op een ander maar 50. Vergelijk ik dit met FR24 in mijn omgeving dan mis ik er wel een paar, maar dit kan altijd door interferentie, te laag vliegen etc.

Heb het topic doorgespit naar algemene adviezen en tips.

Ook de Antenne hoger geplaatst, deze stond eerst in de dakgoot op een metalen plaatje geplakt, maar ook bovenop het dakkapel maakt verder weinig verschil.

Is er iemand die met een kritisch oog naar deze stat kan kijken, en wellicht kan zeggen wat ik kan verbeteren?
De antenne is direct aangesloten op de Flightaware blauwe stick, zonder additionele filters.

Of is het advies beter een Vinnant antenne kopen?
Alvast dank :)

-- edit:
Kleine toevoeging, volgens autogain1090 hoeft de gain niet gewijzigd te worden:
No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (3.351%)
No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (3.487%)
No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (3.187%)
No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (2.117%)
No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (5.340%)

[Voor 17% gewijzigd door bbrother op 30-09-2022 12:38. Reden: autogain1090 toegevoegd]

Apple Certified Macintosh Technician
Apple Certified Support Professional
DJ Javier Morales

• Felicia

Felicia

🥚meisje?

bbrother schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:34:
Heb ook de graph1090 draaien, en daar valt mij op dat het signal level echt bizar fluctueert.
Als ik jouw plaatje kijk dan is de fluctuatie toch best redelijk. Noise is niet heel hoog ofzo. De hoge mate van fluctuatie geeft aan dat er veel verschil zit in de sterkte van het ontvangen signaal en dat is goed als er vliegtuigen dichtbij en veraf vliegen. Met de stock antenne van Nooelec was het signaal bij mij vooral tussen de -25 en -28dB (antenne buiten). Nu met de ADSBExchange dongle en antenne zie ik veel meer variatie in de sterkte van het signaal, en daarmee ook een betere dekking (maar, antenne binnen).

Ik denk dat jouw signaal er dus best wel goed uit ziet. Als je de antenne op de dakkapel neerzet zal je waarschijnlijk zien dat je meer signaal opvangt aan de kant waar je dak het rechtstreekse zicht belemmert.

Ik had bij de vorige dongle geen plaatje van de signaalsterkte, met deze zie ik nu dit:

Qua autogain overigens nog wel een kanttekening. Ik had bij mijn vorige dongle de gain op max staan door autogain en toen ik de nieuwe dongle installeerde ook. Echter, als de gain een stuk lager staat lijkt de ontvangst dichtbij (maar laagvliegend) ook beter te zijn. Dat is geen gefundeerde observatie, puur het gevoel.

• bbrother
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

bbrother

in the Mix!

Dank voor je reactie, ik zal kijken of ik de gain nog wat kan finetunen inderdaad. Ik woon redelijk dichtbij Rotterdam Airport hemelsbreed en onder de aanvliegroute van Schiphol. Het doel is natuurlijk van zo ver mogelijk iets op te vangen, dus ga toch wel voor een robustere en hogere Antenne :)

Apple Certified Macintosh Technician
Apple Certified Support Professional
DJ Javier Morales

• stormfly
bbrother schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:34:
Dag allemaal :)

Heb nu een paar dagen m'n PiAware in de lucht, met een Bingfu antenne van Amazon (deze) om te testen.

Op een goed moment heb ik 125 vliegtuigen in beeld, op een ander maar 50. Vergelijk ik dit met FR24 in mijn omgeving dan mis ik er wel een paar, maar dit kan altijd door interferentie, te laag vliegen etc.

Heb het topic doorgespit naar algemene adviezen en tips.

Ook de Antenne hoger geplaatst, deze stond eerst in de dakgoot op een metalen plaatje geplakt, maar ook bovenop het dakkapel maakt verder weinig verschil.

Is er iemand die met een kritisch oog naar deze stat kan kijken, en wellicht kan zeggen wat ik kan verbeteren?
De antenne is direct aangesloten op de Flightaware blauwe stick, zonder additionele filters.

[Afbeelding]

Of is het advies beter een Vinnant antenne kopen?
Alvast dank :)

-- edit:
Kleine toevoeging, volgens autogain1090 hoeft de gain niet gewijzigd te worden:
No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (3.351%)
No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (3.487%)
No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (3.187%)
No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (2.117%)
No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (5.340%)
Zon sprietje is vrij breedbandig, die pakt van alles mee wat je RTL-SDR kan benadelen.Hoe breder de ontvanger, zoals bij een RTL-SDR, hoe minder goed de filters. Met een betere antenne heb je een scherpere filtering in je ontvanger. Een vinnant antenne liggend op het dakkapeldak was bij mij ook nog prut, pas sinds de antenne goed vrij op een mast staat heb ik een bereik waar ik tevreden mee ben.

De volgende stap zou zijn om een Cavity of band filter toe te passen (zie links in dit topic)

Dit is vandaag met een AirSpy en een RTL-LNA op een normaal rijtjeshuis. Je ziet dat de autogain van de AirSpy dongle in de nacht de gain aanpast. Dan zijn er weinig vluchten boven Nederland en probeert hij dieper in de ruis te kijken.
Felicia schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:45:
[...]

Qua autogain overigens nog wel een kanttekening. Ik had bij mijn vorige dongle de gain op max staan door autogain en toen ik de nieuwe dongle installeerde ook. Echter, als de gain een stuk lager staat lijkt de ontvangst dichtbij (maar laagvliegend) ook beter te zijn. Dat is geen gefundeerde observatie, puur het gevoel.
Er is een groot verschil tussen de instelling autogein van de RTL-SDR of het script autogain1090. Die laatste variant is een stuk slimmer, zoals jij aangeeft is autogein in de RTL-SDR een extreem hoge gain.

• Felicia

Felicia

🥚meisje?

stormfly schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:04:
Er is een groot verschil tussen de instelling autogein van de RTL-SDR of het script autogain1090. Die laatste variant is een stuk slimmer, zoals jij aangeeft is autogein in de RTL-SDR een extreem hoge gain.
Ik gebruikte ook het autogain script (met een rinse en repeat looptje), die ging na 4x meteen naar max gain en toen bleef het nog 1-1,5% boven de -3dB ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• stormfly
MLAT issues met RB feeder. Ik had weer issues met mijn mlat-client icm RB feeder. Ik dacht eerst dat dit vooral bij AirSpy installaties het geval was. Na dat ik syslog weer geïnstalleerd had op de Pi kwam ik deze logregel tegen binnen het RBFEEDER proces.

sudo systemctl status rbfeeder

code:
1
[Errno 13] Permission denied: '/run/mlat-client.pid'

Als je daar een onderzoek op start dan blijkt dat de mlat-client meerdere varianten kent, waarvan er 2 meekomen met een package en rbfeeder een opensource variant gebruikt

(1) mlat-client for Flightaware (installed automatically during installation of piaware)
/usr/lib/piaware/helpers/fa-mlat-client

(2) mlat-client for Adsbexchange (installed automatically during installation of Adsbexchange feeder)
/usr/local/share/adsbexchange/venv/bin/mlat-client

(3) mlat-client for Radarbox24 (installed manually by the user: sudo apt install mlat-client)
/usr/bin/mlat-client

Het blijkt dat de mlat-client die via
code:
1
sudo apt install mlat-client
niet de juist rechten heeft om gestart te worden door de rbfeeder service (zie foutmelding aan het begin van deze post). Het advies is om de mlat-client direct vanuit de source te compilen.

(1) First purge existing package

code:
1
sudo apt purge mlat-client

(2) Install dependencies and tools required to build package from source-code

code:
1
2
sudo apt update -y
sudo apt install -y git curl build-essential debhelper python-dev python3-dev

(3) Downloaded source code and build mlat-client's installation package.

code:
1
2
cd 
git clone https://github.com/mutability/mlat-client.git

code:
1
2
3
cd mlat-client 
sudo apt install -y dh-python 
sudo dpkg-buildpackage -b -uc

(4) Install newly built package by following command

code:
1
2
cd 
sudo dpkg -i mlat-client_*.deb

(5) Prevent apt-get from overwriting the compiled mlat-client

code:
1
sudo apt-mark hold mlat-client

Het mlat-client process draait nu mee met de rbfeeder service, morgen eens kijken of hij syced is.

• stormfly
Wat ook werkt met de rbfeeder mlat issues. Een verse installatie met Bullseye OS op je Pi. Dan start hij de mlat-client wel goed op als sub proces.

Nu verder met de feeders installeren. MLAT viel om vannacht omdat de Pi 3b geen cpu had en er mlat clock errors verschenen. Toch maar zoeken naar een Pi4 oid

• Venz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-11-2022
@Saturnus ook ik heb me aangemeld bij FA voor de crew.

• Saturnus
  • Niet online
Venz schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:40:
@Saturnus ook ik heb me aangemeld bij FA voor de crew.
Welkom!

• Mrkoekie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-03 13:31
afgelopen weekend ook maar eens een oude Pi ingericht om vliegtuigjes te tracken.

nu nog heel simpel met een Raspberry pi 2, ADS-B USB Dongle R820T2 en een kleine Indoor Antenne.

Op de pi de Flightradar24 image en met wat moeite ook naar flightaware kunnen sturen. (ook gelijk aangemeld voor de GoTFlightCrew (eric brouwer)

van plan om eerst eens even aan te kijken hoe dit loopt, en dan in de toekomst misschien nog wat verbeteren qua antenne, want wat ik nu ontvang is niet heel veel

PH-MRK request startup

• Saturnus
  • Niet online
Mrkoekie schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:03:
(ook gelijk aangemeld voor de GoTFlightCrew (eric brouwer)
Geaccepteerd. :)

Gaat lekker met de groep, #8.

• Saturnus
  • Niet online
adsbexchange.com is verkocht aan een bedrijf dat commerciële belangen in de data heeft en dat eigendom is van een investeringsmaatschappij. De Discord loopt heet aan nu. De eigenaar/verkoper is eruit gegooid en mensen stoppen massaal de feeder.
Saturnus schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:18:
adsbexchange.com is verkocht aan een bedrijf dat commerciële belangen in de data heeft en dat eigendom is van een investeringsmaatschappij. De Discord loopt heet aan nu. De eigenaar/verkoper is eruit gegooid en mensen stoppen massaal de feeder.
Ik las het net inderdaad. Ik zit niet op Discord maar het lijkt inderdaad een aardige shitstorm bezig te zijn.

Wel ironisch na die idiote James die adsbexchange altijd zat op te hemelen en andere sites zat te bekritiseren...nu doen ze zelf hetzelfde...

• Saturnus
  • Niet online
Piet91 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:50:
[...]

Ik las het net inderdaad. Ik zit niet op Discord maar het lijkt inderdaad een aardige shitstorm bezig te zijn.

Wel ironisch na die idiote James die adsbexchange altijd zat op te hemelen en andere sites zat te bekritiseren...nu doen ze zelf hetzelfde...
Blijkbaar is het de hoofdman die de zaak verkocht heeft. Alle 'hulpjes' konden hem niet stoppen, waaronder deze James, die ik niet ken, en die nu iedereen overhaalt te stoppen met feeden.

• stormfly
Saturnus schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:18:
Heb je een link naar het betreffende Discord Channel? https://github.com/wiedehopf?tab=repositories hij is/was werknemer of eigenaar?

• Saturnus
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:57:
[...]

Heb je een link naar het betreffende Discord Channel? https://github.com/wiedehopf?tab=repositories hij is/was werknemer of eigenaar?
https://discord.gg/adsbexchange (Titel is nu "Airframes.io Enthusiasts", want dat wordt waarschijnlijk de organisatie waar ze zich achter gaan scharen.)

Ik weet niet hoe de organisatie eruit zag, maar hij deed wel ontwikkeling/programmeren, en is/was actief op de Discord, maar ook het Flightaware forum in in ieder geval 2019.

• stormfly
Saturnus schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:00:
[...]

https://discord.gg/adsbexchange (Titel is nu "Airframes.io Enthusiasts", want dat wordt waarschijnlijk de organisatie waar ze zich achter gaan scharen.)

Ik weet niet hoe de organisatie eruit zag, maar hij deed wel ontwikkeling/programmeren, en is/was actief op de Discord, maar ook het Flightaware forum in in ieder geval 2019.
Ja ik ging mis op die nieuwe naam ;-) tnx
Saturnus schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:53:
Blijkbaar is het de hoofdman die de zaak verkocht heeft. Alle 'hulpjes' konden hem niet stoppen, waaronder deze James, die ik niet ken, en die nu iedereen overhaalt te stoppen met feeden.
Ja, verschil tussen die 2 personen weet ik.

Lijkt wel op de situatie van een ander forum (dat ik niet ga noemen, ook heel ander onderwerp).
Dat forum heeft ook een moderator die online op zich heen slaat en het forum een (zeer) slechte naam geeft; als eigenaar zou je zo'n persoon toch de deur wijzen.

Maar goed; in dit geval gaat het dus misschien juist andersom gebeuren.
Ik gebruik geen discord dus zie wel wat de komende tijd gaat gebeuren; we zullen het denk ik nooit zien maar ik ben benieuwd hoeveel feeders de site gaat verliezen; ik denk een flink percentage.

• slb

slb

Bwoah......

Heijmenberg99 schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:06:
[...]

Update! Ik heb het filter geplaatst en heb nu verbeterd bereik en meer vliegtuigen op de kaart. Thanks voor de adviezen!

[Afbeelding]
Beetje late reactie maar ik heb nog een tip voor een wat groter bereik:
Nu zit de voet van de antenne op een houten balk en redelijk dicht bij de zinken dakgoot. Antenne kun je beter op een pijp plaatsen (al is het maar 50 cm - 1 meter) zodat de antenne rondom wat vrijer zicht heeft. Stuk Aluminium/verzinkte pijp hoeft niet veel te kosten en ik heb zelfs nog wel wat pijp liggen die je zo kunt krijgen. Mocht je dat willen kun je me een PB/DM sturen.

prompt $p $g

Ik probeer nu OpenSky te feeden, maar bij het installeren van de feeder
code:
1
wget https://opensky-network.org/files/firmware/opensky-feeder_latest_armhf.deb

Krijg ik
code:
1
2
ERROR: The certificate of 'opensky-network.org' is not trusted.
ERROR: The certificate of 'opensky-network.org' has expired.

Anderen ook last of nog beter; een oplossing?

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:23:
Dit wordt meer OS-debuggen :+. Waarschijnlijk mis je een certificaat. Letsencrypt is eind 2021 (?) gewisseld naar een ander root certificaat. Dit zou de oorzaak kunnen zijn. Een proxy/beveiligingsproduct op je eigen netwerk ook, maar daar wist je dan waarschijnlijk zelf van.

Kan je proberen de updates van het OS te draaien? De andere oplossing is de de CA certificaten met de hand te upgraden (cacerts danwel certificaat installeren en bestand genereren).

Als je de waarschuwing wilt negeren kan je ook wget --no-check-certificate doen maar dan negeer je de fout, wat eigenlijk onveilig is.

[Voor 9% gewijzigd door ANdrode op 26-01-2023 20:56]

• stormfly
Piet91 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:23:
Ik probeer nu OpenSky te feeden, maar bij het installeren van de feeder
code:
1
wget https://opensky-network.org/files/firmware/opensky-feeder_latest_armhf.deb

Krijg ik
code:
1
2
ERROR: The certificate of 'opensky-network.org' is not trusted.
ERROR: The certificate of 'opensky-network.org' has expired.

Bij de wget krijg je al een foutmelding? Kan je die file wel met je PC ophalen? Misschien een ad-blocker actief die deze site blokkeert?

code:
1
2
3
4
5
6
Connecting to opensky-network.org (opensky-network.org)|194.209.200.2|:443... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 25916 (25K) [application/x-debian-package]
Saving to: ‘opensky-feeder_latest_armhf.deb’

opensky-feeder_latest_armhf.deb         100%[===============================================================================>]  25.31K  --.-KB/s    in 0.001s

Service draait al vele maanden hier.

code:
1
2
3
4
Jan 26 21:12:57 flightrecorder openskyd-dump1090[21948]: [INFO] [INPUT] connected to 'localhost'
Jan 26 21:12:57 flightrecorder openskyd-dump1090[21948]: [INFO] [NET] Trying to connect to 'collector.opensky-network.org': [194.209.200.5]:10004
Jan 26 21:12:57 flightrecorder openskyd-dump1090[21948]: [INFO] [NET] connected to 'collector.opensky-network.org'
Jan 26 21:12:57 flightrecorder openskyd-dump1090[21948]: [INFO] [LOGIN] Sending Device ID 5, Version 2.1.7

• eborn
Bijzonder. Ik was een paar dagen weg en sinds 24 januari is mijn FlightRadar24 feeder gestopt. Ik dacht eerst vanwege een crash, maar nu zie ik in de logs:
2023-01-28 14:07:30 | [feed][e]failure: Your account was disabled, please contact support at support@fr24.com !
Maar eens contact opnemen dan... ik zag verder geen gekke dingen rondom de blokkade.

• stormfly
eborn schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:09:
Bijzonder. Ik was een paar dagen weg en sinds 24 januari is mijn FlightRadar24 feeder gestopt. Ik dacht eerst vanwege een crash, maar nu zie ik in de logs:

[...]

Maar eens contact opnemen dan... ik zag verder geen gekke dingen rondom de blokkade.
Ben benieuwd. Wil je de uitkomst laten weten?

Ik weet dat adsbexchange vorig jaar ook een aantal matige ontvangers heeft aangeschreven of ze de ontvangst wilde verbeteren of de boel uitschakelen. Nou ja niet letterlijk maar je snapt de strekking, 1 vliegtuig per dag uploaden en dan een gratis account krijgen is niet in balans.
@ANdrode en @stormfly Dat is het nadeel van een systeem dat letterlijk op zolder stof staat te happen maar gewoon z'n werk doet; updaten en bijhouden gebeurt eigenlijk niet omdat je er niet aan hoeft te denken. :P

Maar goed; de nodige updates gedaan en alles werkt weer.
PiAware liep ook ver achter (kon ik ook niet via de site van FA updaten, waarschijnlijk zelfde reden) en nu ook geüpdate.
Verder draait nu ook de feed voor OpenSky en adsb.fi.

Moet wel eindelijk eens gaan uitzoeken waarom de FA antenne (en/of bias-t) niet goed werkt of dat het wat anders was waardoor signaal steeds wegviel.
Gebruik al meer dan een jaar i.p.v. de FA antenne de oude DVB-T antenne (en bereik is dus dramatisch).

• stormfly
@Piet91 wat is adsb.fi? Een spinnoff sinds de verkoop? Heb je toevallig een bookmark met hun feed how to?

• ytr81
stormfly schreef op zondag 29 januari 2023 @ 09:17:
@Piet91 wat is adsb.fi? Een spinnoff sinds de verkoop? Heb je toevallig een bookmark met hun feed how to?
https://github.com/d4rken/adsb-fi-scripts

• tomvdhorst
stormfly schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:39:
[...]

Ik weet dat adsbexchange vorig jaar ook een aantal matige ontvangers heeft aangeschreven of ze de ontvangst wilde verbeteren of de boel uitschakelen. Nou ja niet letterlijk maar je snapt de strekking, 1 vliegtuig per dag uploaden en dan een gratis account krijgen is niet in balans.
ADSBexchange heeft nooit een betaalde optie gehad of een premium account. Het enige dat je extra krijgt is een reclamevrije radarview.

Ik denk dat je waarschijnlijk FR24 bedoeld, die hebben afgelopen jaar gevraagd om MLAT te disablen als je meer dan 1 ontvanger hebt. :)

Niet dat dat veel uitmaakt, MLAT wordt bij FR24 alleen maar gebruikt van hun eigen apparatuur (F-EHAMxxx) en niet van de zelfbouw systemen (T-EHAMxxx)
Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee