Toon posts:

ADS-B receiver topic

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste
Acties:

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:46
tomvdhorst schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:11:
[...]

ADSBexchange heeft nooit een betaalde optie gehad of een premium account. Het enige dat je extra krijgt is een reclamevrije radarview.

Ik denk dat je waarschijnlijk FR24 bedoeld, die hebben afgelopen jaar gevraagd om MLAT te disablen als je meer dan 1 ontvanger hebt. :)

Niet dat dat veel uitmaakt, MLAT wordt bij FR24 alleen maar gebruikt van hun eigen apparatuur (F-EHAMxxx) en niet van de zelfbouw systemen (T-EHAMxxx)
Het was een mail naar iemand anders, heb de context niet gelezen. Ging samen met API call gebruik wat hoog lag.

Anyway adsb.fi draait mee

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:54

Felicia

🥚meisje?

stormfly schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:20:
[...]

Het was een mail naar iemand anders, heb de context niet gelezen. Ging samen met API call gebruik wat hoog lag.

Anyway adsb.fi draait mee
De mods van de Discord kennende, voor feeders was een mate van API gebruik toegestaan. Als je inderdaad maar 1 vliegtuig per dag feed maar wel de hele API lam legde dan heeft dat gevolgen...

Ik heb hier gewoon ADSBexchange draaien maar dan de feed uitgezet. FR24 draait nog maar weet niet of ik daar nu nog wel zin in heb :P

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• michelns
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-03 09:34
Gezien de verkoop van ADSBexchange zullen er vast wel dingen gaan veranderen in een aantal maanden.
Maar wat triggerd jullie om te connecten naar een bepaald netwerk? er zijn zoveel verschillende in omloop wat vast ook nog meer word met hetzelfde uiterlijk.

Zelf heb ik al een aantal jaren een eigen netwerk draaien om voornamelijk boven NL het vliegverkeer kunnen volgen, hierop zijn +20 ontvangers aangesloten waarbij ook een eigen MLAT server actief is.
De basis is actief en tegwoordig ben ik overgestapt van verschillende poorten van ontvangers naar 1 poort voor ADSB en andere poort voor MLAT connectie.

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:25

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik heb mijn ADSB-Exchange receiver afgelopen weekend uitgezet. Niet dat ik een heel grote bijdrage leverde, door beperkingen van mijn appartement en de omgeving ontving ik niet zo heel veel.. Maar de mensen op ADSBExchange hebben me ook een keer geholpen met het vinden van gegevens van een bepaalde vlucht.

De Pi die ik ervoor gebruikte doet nu dienst als 2e pi-hole in mijn netwerk, dus die heeft niet lang werkeloos gezeten :)

• stormfly
michelns schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:26:
Gezien de verkoop van ADSBexchange zullen er vast wel dingen gaan veranderen in een aantal maanden.
Maar wat triggerd jullie om te connecten naar een bepaald netwerk? er zijn zoveel verschillende in omloop wat vast ook nog meer word met hetzelfde uiterlijk.

Zelf heb ik al een aantal jaren een eigen netwerk draaien om voornamelijk boven NL het vliegverkeer kunnen volgen, hierop zijn +20 ontvangers aangesloten waarbij ook een eigen MLAT server actief is.
De basis is actief en tegwoordig ben ik overgestapt van verschillende poorten van ontvangers naar 1 poort voor ADSB en andere poort voor MLAT connectie.
Ik feed ze allemaal. Ook adsbexchange nog, ik zie niet in hoe dit anders is dan RadarBox of FR24. Die verkopen toch ook mijn data?

Ben zelf fan van adsbexchange omdat er geen filter op zit. Als ik rotorbladen hoor; kan ik daar zien wat het is. Militair of Politie.

• michelns
stormfly schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:26:
[...]

Ik feed ze allemaal. Ook adsbexchange nog, ik zie niet in hoe dit anders is dan RadarBox of FR24. Die verkopen toch ook mijn data?

Ben zelf fan van adsbexchange omdat er geen filter op zit. Als ik rotorbladen hoor; kan ik daar zien wat het is. Militair of Politie.
Ja RadarBox ,FR24 en flightaware staan bekend dat ze de "gratis" data weer door verkopen in ruil voor een account met extra opties. zo maken ze aardig wat winst. het is wel zo dat Flightaware de ontwikkeling van dump1090 in beheer heeft en openbaar laat zodat iedereen het kan gebruiken.
FR24 is enkel feeden en accountje krijgen maar geen data terug, hun eigen software is zo aangepast dat je ook niet kan koppelen met een andere mlat server.

Met dezelfde reden als jij aangeeft "ik wil weten wat het is" ben ik ook begonnen met een SBS-1 ontvanger voordat de raspberry pi's en SDR dongels er waren.

En nu heb ik het complete plaatje in eigen beheer, alleen nog even het script aanpassen voor nieuwe feeders en dan kan iedereen makkelijk connecten, daarbij sta ik ook open voor mensen die een netwerk willen beheren op div. vlakken. zo hoeven er niet oneindige duplicaten te komen die toch het zelfde doen of doorgeef luik zijn van een API. .

• tomvdhorst
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-03 17:47
Ik kies alleen maar voor netwerken die ook iets voor mij kunnen betekenen of iets terug doen voor de community.
Op dit moment feed ik FA en FR24.
FA omdat daar kwalitatief goede apparatuur en antennes worden gemaakt en geleverd ( antennes van Vinnant zijn net zo goed maar kosten de helft, maar dat is weer een ander verhaal) en een hele actieve community heeft.
Als ik al eens een issue heb ( na 5 jaar kan ik 99,5% zelf fixen) dan krijg je daar een goed antwoord en hulp.
Verder vindt ik de flighthistory ook een mooie feature, zeker ook om mijn eigen vluchten terug te kijken ( ben hobby piloot op kleine vliegtuigen).

FR24 feed ik omdat ik daar dan de business account krijg en dan ook iets makkelijker statistics kan vergelijken met anderen in NL.
Grafisch misschien iets beter dan de flightaware map en handig als ik eens ga spotten op Schiphol of een ander vliegveld. Voor General aviation weer iets minder omdat ze niet alle MLAT input verwerken.

• hbokh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:53

hbokh

Unox: the worst OS!

Zit inmiddels 7 jaar te "feeden", dus laat ik ook maar eens iets posten hier.
Een interessant gevalletje.

In augustus 2022 ontving ik in een tijdsbestek van twee weken 2 maal een interessante "ping" op mijn ADS-B ontvanger op 270,2 NM afstand (ver voorbij wat met mijn setup fysiek mogelijk is!). Bij zoeken bleek het afkomstig te zijn van deze grote antenne in het uiterste noorden van Denemarken (coördinaten: 57.2751297, 9.977289).
Iemand verklaring(en) hiervoor, anders dan "reflectie"?

De pieken in augustus springen er uit:

[Voor 80% gewijzigd door hbokh op 04-02-2023 16:30. Reden: Image ADS-B Range toegevoegd]

This is my sick nature.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:50

franssie

Save the albatross

@hbokh opmerkelijke ontvangst. Reflectie is een mogelijkheid bij de juiste condities. Dan nog blijft de vraag waarom die mast een ADSB signaal uitzend. Bij AIS (een soort ADSB voor scheepvaart) weet ik dat er virtuele punten kunnen worden uitgezonden (om virtuele boeien te maken bij olieplatforms etc) maar bij ADSB heb ik daar nog niet van gehoord.

[Voor 13% gewijzigd door franssie op 04-02-2023 19:55]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• tomvdhorst
Waarschijnlijk heb je het positieve effect van ducting ( reflectie) gehad over die afstand.
Ik moet zeggen dat ik boven de Noordzee ook wel eens signalen oppik op 300 NM dus dat is meestal dan reflectie van het signaal bij de juiste weersomstandigheden.

Er zijn ook ADS-B grond stations die ADS-B signalen uitzenden.
Dit kunnen tijdelijke stations zijn ( bijvoorbeeld een oefenterrein dat tijdelijk vliegverkeer ontvangt) of het zijn stations om de coverage van de omliggende vliegvelden te verbeteren. Je komt ze met name tegen in de meer landelijke gebieden.
Deze zijn meestal op de kaart wel te herkennen als je ADSBexchange gebruikt.

[Voor 13% gewijzigd door tomvdhorst op 04-02-2023 19:42]

• Banthum76
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-03 18:32
Het toeval wil dat ik ook een copy van die dag heb bewaard,
Er waren die dag zeer gunstige tropoferische condities,
Ook wel ducting genoemd.
En het zijn echt vliegtuigen en geen grondstations. Deze signalen kwamen uit richting ZO.

[Voor 8% gewijzigd door Banthum76 op 05-02-2023 22:53]

• franssie

franssie

Save the albatross

@Banthum76 condities kunnen inderdaad wel leuk zijn, ik wel eens in Muiden de BBC via DVB-T kunnen ontvangen (nauwelijks, maar toch, de ontvanger zette het in de lijst)

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03 23:59

slb

Bwoah......

Ik denk niet dat het de mast is geweest maar een geval air ducts. Augustus had inderdaad goede condities en air ducts kwamen regelmatig voor.

Normaal gesproken ligt mijn maximale range zo rond de 250NMi. Overigens heeft de Nederlandse #1 op Radarbox veel opvallende uitschieters >300NMi maar die lijken mij niet te kloppen.

[Voor 4% gewijzigd door slb op 06-02-2023 00:29]

prompt $p $g

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03 23:59

slb

Bwoah......

prompt $p $g

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-03 14:22
stormfly schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:39:
[...]
Ben benieuwd. Wil je de uitkomst laten weten?
Ik bleek geblocked te zijn vanwege het aanleveren van oude data. Ik vermoed dat dit komt omdat mijn Pi die dump1090 draait redelijk tegen zijn maximum aan zat. Ook gaf de supportdesk aan dat ik nog oude software draaide, maar dat lijkt me geen excuus om iemand te blocken (de nieuwe versie was pas net uit).

Na het updaten van de software ben ik weer geactiveerd, maar helaas is het 7 dagen later weer bal. Ik heb daarom de Pi nu maar vervangen door een Orange Pi Zero, die doet het feeden met 4 vingers in zijn neus. En dat is dan ook zijn enige taak.

• eborn
Als navolging op de vorige post: helaas blijkt je account na 2 bans permanent gebanned te worden. Ik weet nog steeds niet waardoor mijn data volgens FlightRadar24 ongeldig was. Volgens de supportafdeling kwam de 2e ban ook vanwege het aanleveren van oude data, maar hoe dat kan gebeuren legt men niet uit. Aangezien FlightAware en Radarbox gewoon blijven werken ga ik me even beraden of ik FR24 nog wel wil feeden. Theoretisch kan ik gewoon een 2e account aanmaken nu het goed werkt, maar het is allemaal wel gedoe.

• stormfly
eborn schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:22:
Als navolging op de vorige post: helaas blijkt je account na 2 bans permanent gebanned te worden. Ik weet nog steeds niet waardoor mijn data volgens FlightRadar24 ongeldig was. Volgens de supportafdeling kwam de 2e ban ook vanwege het aanleveren van oude data, maar hoe dat kan gebeuren legt men niet uit. Aangezien FlightAware en Radarbox gewoon blijven werken ga ik me even beraden of ik FR24 nog wel wil feeden. Theoretisch kan ik gewoon een 2e account aanmaken nu het goed werkt, maar het is allemaal wel gedoe.
Hoe weet je dan of je data in orde is met een nieuw account?

• eborn
stormfly schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:41:
[...]

Hoe weet je dan of je data in orde is met een nieuw account?
Niet. Dat is een beetje het probleem. Maar het heeft maanden goed gewerkt toen het op een andere PI draaide (die wat minder druk was). Dus ik kan me enkel voorstellen dat het met de CPU te maken had. Beide machines hebben namelijk netjes de actuele tijd via NTP. Ik had de fr24 feeder al op een andere machine gezet, maar ook dat was blijkbaar niet voldoende.

[Voor 6% gewijzigd door eborn op 09-02-2023 12:14]

• stormfly
eborn schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:13:
[...]

Niet. Dat is een beetje het probleem. Maar het heeft maanden goed gewerkt toen het op een andere PI draaide (die wat minder druk was). Dus ik kan me enkel voorstellen dat het met de CPU te maken had. Beide machines hebben namelijk netjes de actuele tijd via NTP. Ik had de fr24 feeder al op een andere machine gezet, maar ook dat was blijkbaar niet voldoende.
Staat je NTP / tijd wel goed? Of heeft de Pi slecht WiFi waardoor hij af en toe bij vlagen upload en het hierdoor als oude data wordt bestempeld?

• Felicia

Felicia

🥚meisje?

eborn schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:22:
Gewoon Mlat uitzetten, scheelt bij FR24 echt een hoop gezeik.

• franssie

franssie

Save the albatross

Een vraag van mij, wat is het nut van feeden naar een FR24 etc? Ik ben er al even mee gestopt. Bij ADSB.fi en de oudere exchange heb/had je nog de militaire kisten.
Flightaware en FR24 voegt voor mij weinig toe behalve dat je beter ziet waar vandaan en waarheen ene kist gaat, maar dat is bij de dingen die ik volg minder relevant en openbaar lijkt mij?

• hbokh

hbokh

Voor als je nog iets te knutselen wilt hebben dit weekend.
Ik heb de Twitter ADS-B bot "kevinabrandon/AboveTustin" en wat afgeleide code onderhanden genomen, zodat deze naar een Mastodon instance kan tooten.

Mastodon - via botsin.space: https://botsin.space/@abovegrq
Code: https://github.com/hbokh/AboveGRQ

Ik geef geen support op deze "Frankencode", dus issues staan ook uit. 😇

[Voor 0% gewijzigd door hbokh op 09-02-2023 19:58. Reden: Typo]

This is my sick nature.

• Felicia

Felicia

🥚meisje?

franssie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:10:
Een vraag van mij, wat is het nut van feeden naar een FR24 etc? Ik ben er al even mee gestopt. Bij ADSB.fi en de oudere exchange heb/had je nog de militaire kisten.
Flightaware en FR24 voegt voor mij weinig toe behalve dat je beter ziet waar vandaan en waarheen ene kist gaat, maar dat is bij de dingen die ik volg minder relevant en openbaar lijkt mij?
Het heeft geen nut, anders dan dat je bijdraagt aan een totaler beeld van vliegverkeer in jouw gebied qua bereik.

Ik vind overigens niets leuker als naar boven kijken, een vliegtuig zien en op mijn eigen receiver dat vliegtuig terugzien. Dingen zoals vlucht kunnen me gestolen worden, die vind ik totaal niet interessant.

• hbokh

hbokh

Felicia schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:20:
[...]

Gewoon Mlat uitzetten, scheelt bij FR24 echt een hoop gezeik.
Ze willen zelfs dat je MLAT uit zet als je naar meerdere netwerken feed.

“Important! If you are sharing to other networks alongside Flightradar24, please disable MLAT.”

https://www.flightradar24.com/share-your-data

This is my sick nature.

• tomvdhorst
franssie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:10:
Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat je met het feeden wil doen. Ik deel het met ze omdat ze in ruil voor mijn data mij een business account(FR24) en een enterprise account (FA) geven.
Ik gebruik die functionaliteit ook dus dan zijn die accounts welkom. FR24 business account kost normaliter €500 per jaar en een enterprise account van FA kost 99,95 per maand.
Als je die kosten in ogenschouw neemt dan verdien je binnen een jaar de kosten van een feeder station makkelijk terug.
Ik vlieg zelf en dan is het ook prettig om je eigen historie terug te kunnen vinden, unlimited alerts te kunnen zetten op bepaalde vluchten etc.

Ranglijsten en zo vindt ik wat minder spannend maar het is wel weer leuk vergelijkingsmateriaal ten opzichte van jouw setup. Ik wil er dan ook het maximale uit kunnen persen bij wijze van spreken.

Als daar niet je interesse ligt dan is de toegevoegde waarde wellicht lager. Maar als je jouw data toch al deelt dan is een tweede of derde ontvanger van jouw data maar een kleine stap.

• stormfly
In de regio Utrecht laat globe.adsb.fi nu eindelijk MLAT vluchten zien. Blijkbaar groeit het aantal ontvangers langzaam door.

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:53
Merk dat de totale coverage in west-europa helaas bij ADSBexchange nog steeds het beste is, ook op MLAT gebied....

Helaas is nog niet iedereen over. Of die zijn allemaal naar een andere site gegaan, of gestopt.

📡 ADS-B / MLAT / ACARS feeder 📻 Diamond X7000N / Uniden 125XLT / Uniden BCT15X

• stormfly
Ruben279 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:44:
Merk dat de totale coverage in west-europa helaas bij ADSBexchange nog steeds het beste is, ook op MLAT gebied....

Helaas is nog niet iedereen over. Of die zijn allemaal naar een andere site gegaan, of gestopt.
Niet iedereen gaat over, als ik het hier niet per toeval had gelezen had ik ook niets geweten. Het is voor mij niet anders dan FR24 of Flightaware, allemaal een commerciële grondslag.

De feeders die mee bewogen op de emotionele golf zijn overgestapt, en nu komt de lastigste fase voor adsb.fi. Een goed netwerk opbouwen zonder dat feeders vanzelf overstappen.

• michelns
Aantal ontvangers is iets gedaald bij ADSBX, maar zou voldoende moeten zijn.
ADSB.fi vind ik dan zelf weer een simpele kopie, verder geen website info of wat dan ook.
Zelf feed ik enkel nog naar FR24 voor het account, maar daar is ook niet alles even goed volgbaar.

Zoals eerder aangegeven heb ik een eigen netwerk met een MLAT server, er zijn al +20 ontvangers door NL maar dit is nog niet genoeg om alles te kunnen volgen. Het zou fijn zijn als er nog meer bij komt zodat er een goede dekking is en interessant wordt voor iedereen die het verkeer boven NL en over de grens wilt volgen.
De focus is geen wereld dekking maar voornamelijk Nederland, elk stukje bereik buiten NL is mooi meegenomen.

Voor iedereen die wil feeden kan het stappenplan volgen via de volgende link: DutchRadar.nl Feeden

• stormfly
michelns schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:03:
ADSB.fi vind ik dan zelf weer een simpele kopie, verder geen website info of wat dan ook.
Zelf feed ik enkel nog naar FR24 voor het account, maar daar is ook niet alles even goed volgbaar.

Zoals eerder aangegeven heb ik een eigen netwerk met een MLAT server, er zijn al +20 ontvangers door NL maar dit is nog niet genoeg om alles te kunnen volgen. Het zou fijn zijn als er nog meer bij komt zodat er een goede dekking is en interessant wordt voor iedereen die het verkeer boven NL en over de grens wilt volgen.
De focus is geen wereld dekking maar voornamelijk Nederland, elk stukje bereik buiten NL is mooi meegenomen.

Voor iedereen die wil feeden kan het stappenplan volgen via de volgende link: DutchRadar.nl Feeden
Hoe zit je in regio midden Nederland qua aantallen?

Ik ben gestart met feeden maar heb nog wel een aantal vragen:

Waarom is zerotier nodig? En die Russische modesmixer2, kan dat native via readsb?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
curl -s https://install.zerotier.com | bash > /dev/null 2>&1 &
    sudo zerotier-cli join 6ab565387a775a0e > /dev/null 2>&1 &

# Execute the netcat maintenance script.
    chmod +x /home/pi/modesmixer2
    sudo nohup /home/pi/dutchradar-netcat_maint.sh > /dev/null 2>&1 &
    sudo nohup /home/pi/dutchradar-startup.sh > /dev/null 2>&1 &
    echo 100
    sleep 0.25

[Voor 28% gewijzigd door stormfly op 16-02-2023 13:47]

• michelns
stormfly schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:03:
[...]

Hoe zit je in regio midden Nederland qua aantallen?

Ik ben gestart met feeden maar heb nog wel een aantal vragen:

Waarom is zerotier nodig? En die Russische modesmixer2, kan dat native via readsb?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

# Execute the netcat maintenance script.
    chmod +x /home/pi/modesmixer2
    sudo nohup /home/pi/dutchradar-netcat_maint.sh > /dev/null 2>&1 &
    sudo nohup /home/pi/dutchradar-startup.sh > /dev/null 2>&1 &
    echo 100
    sleep 0.25
Volgens mij had ik je al per mail beantwoord.
ZeroTier is een VPN applicatie zodat we makkelijk supoort kunnenn leveren zonder port forwarding, niet iedreen is even slim natuurlijk.
modesmixer2 fijne software waarmee je data kan samenvoegen en doorsturen via div. formats.
readsb is een decoder maar de meeste hebben gewoon Dump1090 als decoder.
Er zijn altijd wel wat dingen wat anders kan of aangepast moet worden. hoe meer input hoe beter.

• stormfly
michelns schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:42:
[...]

Volgens mij had ik je al per mail beantwoord.
ZeroTier is een VPN applicatie zodat we makkelijk supoort kunnenn leveren zonder port forwarding, niet iedreen is even slim natuurlijk.
modesmixer2 fijne software waarmee je data kan samenvoegen en doorsturen via div. formats.
readsb is een decoder maar de meeste hebben gewoon Dump1090 als decoder.
Er zijn altijd wel wat dingen wat anders kan of aangepast moet worden. hoe meer input hoe beter.
Top ik heb nog wat zaken benoemd op de mail die mij opvielen en die ik later heb moeten corrigeren voor mijn Pi.

Wil jij mijn account nog even aanmaken, wil heel graag op de radar meekijken.

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb op 26 Augustus 2022 een mail gestuurd om mijn feeder aan te melden, helaas nooit iets op gehoord.

[Voor 14% gewijzigd door Freekers op 16-02-2023 16:01]

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 2x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• michelns
Freekers schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:00:
[...]

Ik heb op 26 Augustus 2022 een mail gestuurd om mijn feeder aan te melden, helaas nooit iets op gehoord.
Ik heb even teruggezocht in de mailbox maar zie geen mail hierover op 26 Augustus 2022..
Als je de mail opnieuw wilt versturen naar support @ dan neem ik die in behandeling.

• stormfly
Freekers schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:00:
[...]

Als je de feed live hebt wil je dan eens op je pi uitvoeren:

code:
1
ps aux | grep mlat

Zie je dan een proces draaien? (wel even je GPS locatie verwijderen)?

• michelns
stormfly schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:17:
[...]

Als je de feed live hebt wil je dan eens op je pi uitvoeren:

code:
1
ps aux | grep mlat

Zie je dan een proces draaien? (wel even je GPS locatie verwijderen)?
Ter info: vanavond loop ik het script even na en pas ik het aan waar nodig.

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:38
Dutchradar ook tijdje gefeed. Had MLAT problemen waar naar gekeken zou worden, maar nooit antwoord op gehad dus maar weer mee gestopt.

• michelns
michelns schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:21:
[...]

Ter info: vanavond loop ik het script even na en pas ik het aan waar nodig.
Script is nagelopen, aangepast en getest zowel op een kale Raspberry OS buster image als laatste Piaware image.

Root toegang is niet meer nodig en ook zijn er een aantal commando's verwijderd die niet meer nodig zijn.
Voor de personen die de installatie al de gedraaid hebben kan deze het beste opnieuw uitvoeren.
Wel eerst de volgende bestanden verwijderen in /home/pi : dutchradar-netcat_maint.sh dutchradar-startup.sh install.sh mlat-client_BULLSEYE.deb .

Mochten er toch problemen ontstaan dan ontvang ik graag meer info, na installatie is er een logbestand in /home/pi/logs te vinden.

• franssie

franssie

Save the albatross

sowieso komt het nut van DutchRadar niet op mij over.
Wat de websiteservice doet, welke personen of organisatie erachter zitten, wel veel vragen maar nul transparantie.
Ik krijg er geen warm gevoel bij ....

ook dit (een pagina die wel werkt) https://dutchradar.nl/signaal/ - ja en dan? een pagina die niet werkt https://dutchradar.nl/statsdr/
https://dutchradar.nl/database-updates/ werkt niet of is zinloos

wat is het doel? Waarom deze site en server met een map achter een login?

[Voor 43% gewijzigd door franssie op 16-02-2023 22:29]

• michelns
franssie schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:11:
sowieso komt het nut van DutchRadar niet op mij over.
Wat de website doet, welke personen of organisatie erachter zitten, wel veel vragen maar nul transparantie.
Ik krijg er geen warm gevoel bij ....
Er geen warm gevoel van krijgen, dat krijg je dat ook niet van de meeste websites als ze enkel een radar pagina tonen.
Wat de website doet? Het hosten van een radar netwerk waarbij alle data op 1 scherm terecht komt.
Daarbij worden ook posities gecalculeerd mocht er een toestel zijn die zijn GPS-locatie niet uitzendt.
Het is begonnen als hobby project met vallen en opstaan.
Ook gaat er steeds meer toegevoegd worden en wie ideeën heeft en wilt uitwerken mag zicht melden.

De naam staat geregistreerd bij de KVK als eenmanszaak, niet dat er nu winst mee gehaald word maar de KVK had ik al voordat ik hiermee begon.
Zoals gezegd een eenmanszaak met verder geen ander personeel in dienst, wel mensen die vrijwillig bijdragen. Mensen zonder een ontvanger kunnen een jaar account kopen, zo is er iets van inkomsten.
Reclame zoals op de "gratis" websites ga je niet zien, daar hou ikzelf ook niet van.

De data wordt ook niet zo maar gedeeld, er is dus geen API beschikbaar.
De meeste websites zijn kopieën van elkaar gezien ze dezelfde API gebruiken.
Scannernet krijg van ons gefilterde data en hosting aangezien zij de kennis niet hadden om zelf alles te beheren.

Ik ga er vanuit dat dit een beetje info geeft die je graag wilt hebben wat iedereen ook kan lezen.

• michelns
ytr81 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:04:
Dutchradar ook tijdje gefeed. Had MLAT problemen waar naar gekeken zou worden, maar nooit antwoord op gehad dus maar weer mee gestopt.
Dat klopt, de mlat server is een probleem geweest om het goed te krijgen.
Het draait nu prima en er word steeds meer zichtbaar.
Ik kan nu een heel verhaal vertellen over dat communicatie wel een dingentje is maar daar zit niemand op te wachten, een persoon die wilt ondersteunen met het beheer mag zich melden.

• franssie

franssie

Save the albatross

@michelns dank voor je antwoord. Eenieder moet zijn haar hun eigen afweging maken, maar ik zie het nut van je site niet in, met alle respect voor de tijd die je er in stopt.
Het fijne van een adsb exchange etc vindt ik juist dat er een open platform is (of was) waar mensen hun data deelden voor de vrijheid van informatie.

• michelns
franssie schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:57:
@michelns dank voor je antwoord. Eenieder moet zijn haar hun eigen afweging maken, maar ik zie het nut van je site niet in, met alle respect voor de tijd die je er in stopt.
Het fijne van een adsb exchange etc vindt ik juist dat er een open platform is (of was) waar mensen hun data deelden voor de vrijheid van informatie.
Ja het is een vrijwillige keuze die jezelf maakt.
Het gebruik van een account systeem heeft ook te maken dat er een beetje inkomsten binnen komt.
Gratis is nooit echt gratis het moet ergens van betaald worden, overal zie je reclame en doneer knoppen voorbij komen.
De personen die data leveren of op een ander manier betrokken zijn krijgen gratis toegang als dank.

[Voor 0% gewijzigd door michelns op 16-02-2023 23:15. Reden: even een i toegevoegd bij "personen die data leveren"]

• stormfly
franssie schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:57:
@michelns
Dat is het nog steeds toch, de enige site met ongefilterde data. Of daar nu wel of geen commerciële eigenaar achter hangt. Voor mij telt wat ik te zien krijg, en dat zijn daar alle vliegbewegingen.

De site is simpel en erg snel, geen ads als je feed. Prima deal voor mij :)

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-03 18:28
michelns schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:11:
[...]

Script is nagelopen, aangepast en getest zowel op een kale Raspberry OS buster image als laatste Piaware image.

Root toegang is niet meer nodig en ook zijn er een aantal commando's verwijderd die niet meer nodig zijn.
Voor de personen die de installatie al de gedraaid hebben kan deze het beste opnieuw uitvoeren.
Wel eerst de volgende bestanden verwijderen in /home/pi : dutchradar-netcat_maint.sh dutchradar-startup.sh install.sh mlat-client_BULLSEYE.deb .

Mochten er toch problemen ontstaan dan ontvang ik graag meer info, na installatie is er een logbestand in /home/pi/logs te vinden.
Ik zit de code net toevallig te lezen en wat me opvalt is dat je zerotier.com (zonder keuze of melding) installeert?
code:
1
2

Als ik het goed lees op de website geeft dit jou volledig toegang over het systeem waarop dit script is gedraaid.

Verder zou ik eens kijken of je dit niet beter kunt oplossen met een systemd service, lijkt me een stuk netter.

En volgens mij is dit niet nodig?
code:
1
sudo apt-get install -y build-essential

The cause of the problem is: Your modem doesn't speak English.

• michelns
Charlie_Root schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:46:
[...]

Ik zit de code net toevallig te lezen en wat me opvalt is dat je zerotier.com (zonder keuze of melding) installeert?
code:
1
2

Als ik het goed lees op de website geeft dit jou volledig toegang over het systeem waarop dit script is gedraaid.

Verder zou ik eens kijken of je dit niet beter kunt oplossen met een systemd service, lijkt me een stuk netter.

En volgens mij is dit niet nodig?
code:
1
Keuze ZeroTier installeren ja of nee en melding waar het voor is is toegevoegd.
ZeroTier is een VPN applicatie waarbij je aan een privé netwerk gekoppeld word, zie het maar als een virtuele LAN waarbij elk apparaat benaderbaar is en ook te beheren als deze open staat met default wachtwoorden of helemaal geen ww.
De meeste ontvangers zijn pi's met bijna allemaal het standaard wachtwoord van de image.

"En volgens mij is dit niet nodig?
code:
1
"

Die is inderdaad niet meer nodig en verwijderd samen met meerder regels, dit was nodig met de oudere versie van deze installatie.
Nu alleen nog het broodnodige in het script.

Om alles als een service te installeren zie ik niet direct het nut er van in.
De meeste installeren het en kijken er niet meer naar om.

• franssie

franssie

Save the albatross

Maar als alles in één vpn netwerk hangt, ben je dan niet een potentieel botnetje aan het bouwen?

Ik krijg nog steeds de rillingen van de ontwerpkeuzes.
ZeroTier is een VPN applicatie waarbij je aan een privé netwerk gekoppeld word, zie het maar als een virtuele LAN waarbij elk apparaat benaderbaar is en ook te beheren als deze open staat met default wachtwoorden of helemaal geen ww.
De meeste ontvangers zijn pi's met bijna allemaal het standaard wachtwoord van de image.
en dat heeft je pi ook nog toegang tot je eigen netwerk, nee dank je hartelijk.

edit: klinkt steeds meer als een soort dutchradar.ru

[Voor 4% gewijzigd door franssie op 20-02-2023 23:27]

• michelns
franssie schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:26:
Maar als alles in één vpn netwerk hangt, ben je dan niet een potentieel botnetje aan het bouwen?

Ik krijg nog steeds de rillingen van de ontwerpkeuzes.

[...]

en dat heeft je pi ook nog toegang tot je eigen netwerk, nee dank je hartelijk.

edit: klinkt steeds meer als een soort dutchradar.ru
"potentieel botnetje" daar ben ik echt niet mee bezig, het is juist om een makkelijker manier te vinden om support te leveren.
Niet iedereen die een ontvanger host heeft de kennis om bijv. poort 22 open te zetten voor SSH toegang.
Hoe zou jij het dan doen voor deze groep ?via TeamViewer/Anydesk connecten naar een Privé PC ? (waar ik eigenlijk niks te zoeken heb).

Ik kom graag op de koffie hoor waarbij je alle instanties mag uitnodigen voor controle.
Een beetje persoon die kwaad wil doet het wel via een andere weg.

Maar goed, iedereen zijn mening, input. ben juist tevreden dat er meerder zijn de meekijken en hun oordeel geven.

• franssie

franssie

Save the albatross

michelns schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:53:
[...]

"potentieel botnetje" daar ben ik echt niet mee bezig, het is juist om een makkelijker manier te vinden om support te leveren.
Niet iedereen die een ontvanger host heeft de kennis om bijv. poort 22 open te zetten voor SSH toegang.
Hoe zou jij het dan doen voor deze groep ?via TeamViewer/Anydesk connecten naar een Privé PC ? (waar ik eigenlijk niks te zoeken heb).

Ik kom graag op de koffie hoor waarbij je alle instanties mag uitnodigen voor controle.
Een beetje persoon die kwaad wil doet het wel via een andere weg.

Maar goed, iedereen zijn mening, input. ben juist tevreden dat er meerder zijn de meekijken en hun oordeel geven.
Het is niet zozeer dat ik bang ben, of vermoed, dat jij dat van plan bent. Maat zodra een van de computers in je netwerk corrupt raakt, heb je met jouw opzet er gelijk nu 22 bij, later wellicht meer.

Het lijkt mij een een leuk initiatief om een NL adsb netwerk op te zetten, maar niet op de manier waarop je dat centraal wil regelen.
Hoe ik het zou regelen met mensen die het niet snappen? Heel simpel > NIET.
Ik ga mensen ook niet vragen om hun pincode om hun bankzaken te regelen.

• michelns
Basis van het netwerk is juist centraal werken.. het netwerk wat je zelf hebt vermeld is ook een centraal punt.
Data moet ergens heen om op een kaart te komen... daarnaast hebben zij de deuren om zelf data op te halen wijd open staan waardoor iedereen roept Kijk! mijn radar website zonder echt eigen data.

Met enkel modesmixer2 voor doorvoer Mode-S/ADS-B data naar de radarserver en mlat-client voor verbinding naar de MLAT-Server is de connectie gemaakt zonder toevoeging van andere software.
Wil je je GPS locatie niet vermelden doe dan niks met mlat-client.

• michelns
Als iemand een andere oplossing weet om makkelijk support te leveren hoor ik het graag.

• stormfly
Hoe is het aantal ontvangers inzichtelijk te maken, waar kan je dat zien?

Valt mij op dat globe.adsb.fi nu voor midden Nederland een goede MLAT dekking heeft.
Toch maar weer eens naar mijn installatie gekeken.
Mijn installatie was een RPi op zolder met de oranje FA stick. Kort stukje coax direct door het dak via LNA naar FA antenne.
Deed even uitstekend maar zo rond augustus 2021 kreeg ik allerlei rare problemen (zie mijn posts in dit topic).
Kreeg het niet opgelost en op een gegeven moment had ik er ook geen zin meer in en dus maar de DVB-T stick met DVB-T antenne op zolder ophangen zodat het in ieder geval consistent bleef werken, hetzij met matige resultaten.

Nu ruim 1.5 jaar later nog maar eens naar gekeken. De boel weer aangesloten en inderdaad weer rare problemen.
Na hulp van vanaf het FA forum lijkt het aan de gain te liggen; die zat veel te hoog.
Ik gebruikte overigens Automatic gain optimization.
Automatic gain stond op 43.9. Heb dat script verwijderd en ben nu wat dagen aan het testen en zit momenteel op 12.5 en de problemen zijn sinds het verlagen van de gain verdwenen.
Staat die antenne na ruim 1,5 jaar weer wat te doen. :P

Zie hieronder. Zaterdagavond de oude installatie weer aangesloten (LNA nu gevoed door USB splitter vanaf de RPi voeding i.p.v. de RPi header). Even korte opleving en daarna kakt de boel weer in.
Sinds maandagavond met de gain aan het tweaken wat dus goed zichtbaar is.

[Voor 22% gewijzigd door Piet91 op 16-03-2023 13:54]

• tomvdhorst
Fijn om te zien dat de ondersteuning een positief effect voor je heeft, zoals ook al op het FA forum gezegd is het nu een kwestie van goed uitbalanceren om tot het optimale resultaat voor jouw setup te komen. Had je de filter ook er nog tussen gezet ?

Groeten Tom
tomvdhorst schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:48:
Fijn om te zien dat de ondersteuning een positief effect voor je heeft, zoals ook al op het FA forum gezegd is het nu een kwestie van goed uitbalanceren om tot het optimale resultaat voor jouw setup te komen. Had je de filter ook er nog tussen gezet ?

Groeten Tom
Jij ook hier aanwezig?! :o
(Let meestal niet zo op usernames... :+ )

Nee, filter zit er (nog) niet tussen. Wil ook nog eens weer zo'n scan doen (Rtl_power) en kijken wat dat aantoont. Zo'n filter ertussen heeft natuurlijk ook weer effect op gain.

• tomvdhorst
Piet91 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:59:
[...]

Jij ook hier aanwezig?! :o
(Let meestal niet zo op usernames... :+ )

Nee, filter zit er (nog) niet tussen. Wil ook nog eens weer zo'n scan doen (Rtl_power) en kijken wat dat aantoont. Zo'n filter ertussen heeft natuurlijk ook weer effect op gain.
Zeker zit hier al een tijdje :) Ik zou eerst eens even kijken of je nu op de goede plek zit qua gain. Als je de filter er tussen zet kun je 1 gain stapje omhoog doen om te compenseren voor de filter.
Maar goed dat is een persoonlijke keus, als je tevreden bent zonder filter dan vooral zo laten ;)

Het lijkt erop dat je vandaag iets lager uitkomt met de aantallen als ik naar je FlightAware getallen kijk maar dat zou in de grafieken dan ook zichtbaar moeten zijn. anders kun je van 12.5 nog naar 14.4 gaan en dat weer ff een dag aankijken. Komende dagen ben ik weg dus ik kan niet eerder dan maandag kijken naar de resultaten als je vanavond nog wijzigt.
tomvdhorst schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:12:
Zeker zit hier al een tijdje :) Ik zou eerst eens even kijken of je nu op de goede plek zit qua gain. Als je de filter er tussen zet kun je 1 gain stapje omhoog doen om te compenseren voor de filter.
Maar goed dat is een persoonlijke keus, als je tevreden bent zonder filter dan vooral zo laten ;)

Het lijkt erop dat je vandaag iets lager uitkomt met de aantallen als ik naar je FlightAware getallen kijk maar dat zou in de grafieken dan ook zichtbaar moeten zijn. anders kun je van 12.5 nog naar 14.4 gaan en dat weer ff een dag aankijken. Komende dagen ben ik weg dus ik kan niet eerder dan maandag kijken naar de resultaten als je vanavond nog wijzigt.
Laatste 48 uur staan weer op het FA forum. Telkens per dag maar gain aanpassen (lager/hoger) tot een sweetspot en dan maar eens FA filter ook tussen zetten na zo'n RTL_power scan.

• tomvdhorst
Piet91 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:43:
[...]

Laatste 48 uur staan weer op het FA forum. Telkens per dag maar gain aanpassen (lager/hoger) tot een sweetspot en dan maar eens FA filter ook tussen zetten na zo'n RTL_power scan.
Ik denk dat 12.5 ongeveer de juiste setting is voor je. 48 uur vertekend een beetje, 24 uur is net wat makkelijker vergelijken. Ik denk dat je rond de 10-12 procent ongeveer zal uitkomen zonder range of posities op te offeren.
Nu heb je het lek boven en kun je inderdaad gaan tunen totdat het naar jouw eigen zin is.
Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee