Dat is pech. Gewoon over een half jaar nog een keer proberen. Dan aanvragen voor een weerstation. Zet je er een los windvaantje/meter naast met een draadje in een leeg doosje. Weten zij veel.Zwolle-Radar schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:27:
[...]
Helaas, ik heb een officiële afwijzing ontvangen van de verhuurder op mijn verzoek om de antenne op het dak te plaatsen. "Alle schotels, antennes en ander zendmateriaal moeten wij afwijzen. Hierop kunnen wij geen uitzonderingen maken voor bijzondere casussen"![]()
De antenne die ik al op het balkon heb gezet noem ik eufemistisch maar temperatuursensor![]()
Banthum76 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:17:
[...]
Dat is pech. Gewoon over een half jaar nog een keer proberen. Dan aanvragen voor een weerstation. Zet je er een los windvaantje/meter naast met een draadje in een leeg doosje. Weten zij veel.

[ Voor 9% gewijzigd door Zwolle-Radar op 03-12-2021 15:58 ]
Is in tegenspraak met EVRM maar daar hebben verhuurders vaak maling aan.Zwolle-Radar schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:27:
[...]
"Alle schotels, antennes en ander zendmateriaal moeten wij afwijzen. Hierop kunnen wij geen uitzonderingen maken voor bijzondere casussen"
Ik zou toch nog een keer vragen op welke grond zij het plaatsen van een ontvangstantenne 'moeten' afwijzen. (Overigens is 'afwijzen' iets anders dan 'verbieden').
Guido van de Berg (PA0GMM) heeft e.e.a. juridisch in kaart heeft gebracht en gepubliceerd in het boek "Amateurradioantennes, een juridische leidraad", het is niet meer helemaal up-to-date, maar nog steeds bruikbaar.
Ook het Antennebureau heeft veel informatie, bijvoorbeeld hier
Maar de weerstationtruc kan prima werken, het is nu niet zo dat een ADSB-antenne onnoemelijk groot is.
prompt $p $g
Ik heb maar eens het huurcontract opgezocht en ik lees dat er wel wel toestemming kan worden verleend onder bijzondere omstandigheden en volgens bepaalde criteria.slb schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:02:
[...]
Is in tegenspraak met EVRM maar daar hebben verhuurders vaak maling aan.
Ik zou toch nog een keer vragen op welke grond zij het plaatsen van een ontvangstantenne 'moeten' afwijzen. (Overigens is 'afwijzen' iets anders dan 'verbieden').
Guido van de Berg (PA0GMM) heeft e.e.a. juridisch in kaart heeft gebracht en gepubliceerd in het boek "Amateurradioantennes, een juridische leidraad", het is niet meer helemaal up-to-date, maar nog steeds bruikbaar.
Ook het Antennebureau heeft veel informatie, bijvoorbeeld hier
Maar de weerstationtruc kan prima werken, het is nu niet zo dat een ADSB-antenne onnoemelijk groot is.
Ik wil het niet op de spits drijven maar nu wordt ik toch wel nieuwsgierig wat er onder bijzondere omstandigheden wordt verstaan en wat de criteria dan zijn.
Volgens mij is het vooral een kwestie van gunnen en ik heb niet de indruk dat deze vastgoedbeheerder soepel is. Toch nog maar een mailtje er aan wagen maandag a.s.
Schotelantenne
12.24 Het is huurder zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van verhuurder niet toegestaan op of aan het gehuurde een (schotel)antenne aan te brengen of te plaatsen en te handhaven. Ook in het geval huurder meent dat de door hem aan te brengen schotel)antenne een roerende zaak is of bij het einde van de huurovereenkomst zonder noemenswaardige kosten kan worden verwijderd, is huurder verplicht voor het aanbrengen of plaatsen van de gewenste(schotel)antenne de Vastgoedmanager van verhuurder te informeren en vooraf schriftelijke toestemming te krijgen. Deze toestemming kan onder bijzondere omstandigheden uitsluitend worden verleend volgens de bij de Vastgoedmanager van verhuurder bekende en verkrijgbare criteria voor het aanbrengen van (schotel)antennes en onder het aanvaarden door huurder van de voorwaarden die aan het aanbrengen of plaatsen en handhaven van een (schotel)antenne verbonden zijn.
Je kunt ook aanvragen voor een vlaggenmast, met in de top je ads-b antenne, (grapje). Ik denk dat ze een beeld van een antenne hebben zoals een schotel of Yagi met rotor. Gewoon een foto meesturen van een slanke antenne die net boven het dak uitsteekt en vanaf de straat niet zichtbaar is.Zwolle-Radar schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:36:
[...]
Ik heb maar eens het huurcontract opgezocht en ik lees dat er wel wel toestemming kan worden verleend onder bijzondere omstandigheden en volgens bepaalde criteria.
Ik wil het niet op de spits drijven maar nu wordt ik toch wel nieuwsgierig wat er onder bijzondere omstandigheden wordt verstaan en wat de criteria dan zijn.
Volgens mij is het vooral een kwestie van gunnen en ik heb niet de indruk dat deze vastgoedbeheerder soepel is. Toch nog maar een mailtje er aan wagen maandag a.s.
Schotelantenne
12.24 Het is huurder zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van verhuurder niet toegestaan op of aan het gehuurde een (schotel)antenne aan te brengen of te plaatsen en te handhaven. Ook in het geval huurder meent dat de door hem aan te brengen schotel)antenne een roerende zaak is of bij het einde van de huurovereenkomst zonder noemenswaardige kosten kan worden verwijderd, is huurder verplicht voor het aanbrengen of plaatsen van de gewenste(schotel)antenne de Vastgoedmanager van verhuurder te informeren en vooraf schriftelijke toestemming te krijgen. Deze toestemming kan onder bijzondere omstandigheden uitsluitend worden verleend volgens de bij de Vastgoedmanager van verhuurder bekende en verkrijgbare criteria voor het aanbrengen van (schotel)antennes en onder het aanvaarden door huurder van de voorwaarden die aan het aanbrengen of plaatsen en handhaven van een (schotel)antenne verbonden zijn.
@Zwolle-Radar Net zoals bij de vlaggenmast moeten of mogen ze beoordelen of de constructie veilig is (gebouw schade of als ie op een voorbijganger valt) en het is opmerkelijk dat bloembakken nooit genoemd worden. Bij een ADSB antennetje kan dat nooit een factor zijn.
Vaak zijn die bepalingen zo opgesteld om nee te kunnen zeggen. Ik zou het melden, plaatsen en afwachten. Gaan ze zeuren dan zie de hierboven geplaatste links naar jurisprudentie dat ze het alleen om bouwtechnische redenen mogen weigeren.
Vaak zijn die bepalingen zo opgesteld om nee te kunnen zeggen. Ik zou het melden, plaatsen en afwachten. Gaan ze zeuren dan zie de hierboven geplaatste links naar jurisprudentie dat ze het alleen om bouwtechnische redenen mogen weigeren.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb zelfs netjes afmetingen, foto's en een korte uitleg gegeven over ads-b signalen en hoe websites daar gebruik van maken. De persoon die toestemming moest verlenen vond het zelfs een "interessante hobby"Banthum76 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:48:
[...]
Je kunt ook aanvragen voor een vlaggenmast, met in de top je ads-b antenne, (grapje). Ik denk dat ze een beeld van een antenne hebben zoals een schotel of Yagi met rotor. Gewoon een foto meesturen van een slanke antenne die net boven het dak uitsteekt en vanaf de straat niet zichtbaar is.
Ik kan zonder sleutel van de verhuurder niet het dak op komen....franssie schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:05:
@Zwolle-Radar Net zoals bij de vlaggenmast moeten of mogen ze beoordelen of de constructie veilig is (gebouw schade of als ie op een voorbijganger valt) en het is opmerkelijk dat bloembakken nooit genoemd worden. Bij een ADSB antennetje kan dat nooit een factor zijn.
Same here, ik mocht uiteindelijk de antennes aan de binnenzijde van mijn balkons plaatsen, voorwaarde was wel dat ze niet buiten de gevels zouden steken.
Ik heb een eigen huis maar daar zit wel een VVE aangekoppeld.
Ook maar even bewust vooraf toestemming gevraagd want dat voorkomt gezeik.
Ik woon op de 3e verdieping in totaal zijn er 9 etages, antenne op het dak wordt dan ook lastig als je 6 verdiepingen omhoog je kabel moet gaan organiseren.
Zou een erg duur kabeltje worden, dus maar tevreden met de opstelling op de balkons.
Ik woon op de 3e verdieping in totaal zijn er 9 etages, antenne op het dak wordt dan ook lastig als je 6 verdiepingen omhoog je kabel moet gaan organiseren.
Zou een erg duur kabeltje worden, dus maar tevreden met de opstelling op de balkons.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| pi@flightrecorder:~$ cat /etc/rbfeeder.ini § [client] network_mode=true log_file=/var/log/rbfeeder.log disable_log=0 key=<key> sn=<key> [network] mode=beast external_port=30005 external_host=172.16.1.99 [mlat] autostart_mlat=true mlat_cmd=/usr/bin/python3.5 /usr/bin/mlat-client [dump978] #dump978_enabled=true |
@slb of anderen, hebben jullie op een Pi RBfeeder draaien inclusief mlat-client? Ik heb deze nu geïnstalleerd, maar het wil nog niet syncen. Met Docker ging het prima, maar op de Pi niet?
EDIT oplossing staat hier Ga naar je ontvanger, klik links op EDIT naast je plaatsnaam en voer daar je coordinaten + antenne hoogte in. Deze syncen dan vanzelf terug naar je config file, daarna rbfeeder herstarten.
[ Voor 24% gewijzigd door stormfly op 04-12-2021 15:42 ]
Mag ik uit de grafiek opmaken dat er met de Airspy meer berichten worden ontvangen = beter ?stormfly schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:58:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@slb blauw is de AirSpy en rood de RTL-SDR v3...hmmmm. De gain is vrij laag via autogein, zal hem eens hoger zetten.
@tomvdhorst Volgens mij heb je meerdere ontvangers draaien hè? Heb je daardoor wel rondom zicht?tomvdhorst schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 09:40:
Same here, ik mocht uiteindelijk de antennes aan de binnenzijde van mijn balkons plaatsen, voorwaarde was wel dat ze niet buiten de gevels zouden steken.
Ik woon op de 6e (=bovenste) en het luik naar het dak is bij mijn voordeur...kabeltje van dak tot in mijn woonkamer is 12 meter. Jammer hè dat er zo moeilijk gedaan wordt over een klein antennetje. Zelfde gezamenlijke zonnepannelen op dak vind al tegenstand bij medebewoners ,ook zo eng blijkbaar. Beetje wat de boer niet kent vreet ie niet. Ik ga maandag nog even de verhuurder met zijn eigen regels confronteren maar wil er verder geen big issue van maken. Heb de antenne nu al op de rand van balkon staan, dat mag ook al niet op straffe van 50 euro/dag als ze het zien. Voorlopig geen commentaar gehad van medebewoners en zo ja dan is het een temperatuursensor. Hoewel ik altijd correct ben ben ik niet roomser dan de paus.
:strip_exif()/f/image/VEb0g61HPs1WxNggmZObgQyx.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja dat is beter, hij kan veel meer tegelijk decoderen. Maar wat mij nog wat tegenvalt is de verminderde aircrafts (middelste blok rechtsboven?).Zwolle-Radar schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:52:
[...]
Mag ik uit de grafiek opmaken dat er met de Airspy meer berichten worden ontvangen = beter ?
Ja ik zie het. Welk tool is dat waarmee je die grafieken kunt genereren en kan ik het op een Pi krijgen?stormfly schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:32:
[...]
Ja dat is beter, hij kan veel meer tegelijk decoderen. Maar wat mij nog wat tegenvalt is de verminderde aircrafts (middelste blok rechtsboven?).
adsbcompareZwolle-Radar schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:47:
[...]
Ja ik zie het. Welk tool is dat waarmee je die grafieken kunt genereren en kan ik het op een Pi krijgen?
De key en SN staan niet ingevuld, ook heb je dump978 op true staan, wat hier niet werkt.stormfly schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:56:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 pi@flightrecorder:~$ cat /etc/rbfeeder.ini § [client] network_mode=true log_file=/var/log/rbfeeder.log disable_log=0 key=<key> sn=<key> [network] mode=beast external_port=30005 external_host=172.16.1.99 [mlat] autostart_mlat=true mlat_cmd=/usr/bin/python3.5 /usr/bin/mlat-client [dump978] #dump978_enabled=true
@slb of anderen, hebben jullie op een Pi RBfeeder draaien inclusief mlat-client? Ik heb deze nu geïnstalleerd, maar het wil nog niet syncen. Met Docker ging het prima, maar op de Pi niet?
EDIT oplossing staat hier Ga naar je ontvanger, klik links op EDIT naast je plaatsnaam en voer daar je coordinaten + antenne hoogte in. Deze syncen dan vanzelf terug naar je config file, daarna rbfeeder herstarten.
Heb ook vandaag een RBfeeder, zie hierbij mijn ini-file.
Ik feed vanuit Dump1090-fa
[client]
network_mode=true
log_file=/var/log/rbfeeder.log
disable_log=0
key=xxxxxxxxxxxxxxxx
sn=EXTRPI015541
lat=52.52xxx
lon=6.61xxx
alt=16
sat_used=0
sat_visible=0
[network]
mode=raw
external_port=30005
external_host=127.0.0.1
[mlat]
autostart_mlat=true
#mlat_cmd=/usr/bin/python3.5 /usr/bin/mlat-client
[dump978]
Ik heb er in totaal 5 draaien 😉😇 daarmee kan ik ongeveer 330 graden rond kijken, sommige stukken zit het gebouw in de weg.Zwolle-Radar schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:11:
[...]
@tomvdhorst Volgens mij heb je meerdere ontvangers draaien hè? Heb je daardoor wel rondom zicht?
Ik woon op de 6e (=bovenste) en het luik naar het dak is bij mijn voordeur...kabeltje van dak tot in mijn woonkamer is 12 meter. Jammer hè dat er zo moeilijk gedaan wordt over een klein antennetje. Zelfde gezamenlijke zonnepannelen op dak vind al tegenstand bij medebewoners ,ook zo eng blijkbaar. Beetje wat de boer niet kent vreet ie niet. Ik ga maandag nog even de verhuurder met zijn eigen regels confronteren maar wil er verder geen big issue van maken. Heb de antenne nu al op de rand van balkon staan, dat mag ook al niet op straffe van 50 euro/dag als ze het zien. Voorlopig geen commentaar gehad van medebewoners en zo ja dan is het een temperatuursensor. Hoewel ik altijd correct ben ben ik niet roomser dan de paus.[Afbeelding]
Bij mij deden ze niet heel ingewikkeld maar de afstand van mijn balkon naar het dak is toch nog een dikke 20 meter. Dus dan maar iets betere kwaliteit kabel voor de huidige ontvangers. Die zitten op 12 meter hoog dus ik heb redelijk goed zicht maar het blijft een wijk met hoogbouw.
Maar goed gemiddeld 200 NM range dus ik mag niet klagen 😇😉
Keys zijn geknipt omdat ik die niet wil delen, 978 staat een # voor waardoor het uitgesloten is. De oplossing heb ik in het edit veld geplaatst. MLAT werkt nu.Banthum76 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 19:06:
[...]
De key en SN staan niet ingevuld, ook heb je dump978 op true staan, wat hier niet werkt.
Heb ook vandaag een RBfeeder, zie hierbij mijn ini-file.
Ik feed vanuit Dump1090-fa
[client]
network_mode=true
log_file=/var/log/rbfeeder.log
disable_log=0
key=xxxxxxxxxxxxxxxx
sn=EXTRPI015541
lat=52.52xxx
lon=6.61xxx
alt=16
sat_used=0
sat_visible=0
[network]
mode=raw
external_port=30005
external_host=127.0.0.1
[mlat]
autostart_mlat=true
#mlat_cmd=/usr/bin/python3.5 /usr/bin/mlat-client
[dump978]
:fill(white):strip_exif()/f/image/i4PnowbPD9KESQsMbBCOAYvP.png?f=user_large)
MLAT Synced
Ik heb nu 2x een Raspberry Pi draaien met daarop een Flightaware Pro Plus dongle. Uitbreiden met meer antennes wil ik niet en ik heb ook geen toestemming om de antenne op het dak van het complex te plaatsen.
Ik vraag me af of het de moeite waard is om te investeren in een Airspy Mini dongle? Is er iemand die deze dongles met elkaar vergeleken hebben?
Ik vraag me af of het de moeite waard is om te investeren in een Airspy Mini dongle? Is er iemand die deze dongles met elkaar vergeleken hebben?
Search?Zwolle-Radar schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:29:
stormfly in "ADS-B receiver topic"
stormfly schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:58:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@slb blauw is de AirSpy en rood de RTL-SDR v3...hmmmm. De gain is vrij laag via autogain, zal hem eens hoger zetten.
/f/image/yaOlaL4NULKLtK4lAYc7T1p0.png?f=fotoalbum_large)
Dit is een nieuwe run van slechts 3 dagen waarin de gain hoger staat. Dan is het airspy met airspy, de vorige plaat was met de RTL-SDR.
[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 07-12-2021 17:07 ]
Ja die heb ik gezien, maar dat is een vergelijking met een RTL-SDR v3, ik heb een flightaware pro plus. Jouw vergelijking bracht mij wel op het idee om een Airspy mini te kopen. Kost wel rond de 140 euro en dat is best wel wat geld...
Jeps hij was 109 met BlackFriday. Nog steeds prijzig, ik moet zeggen dat het verschil mij in ontvangst niet erg opvalt. De RTL-SDR v3 met de RTL-SDR LNA is een gouden combinatie. De hoogste messages rate van een SDR dongle was die van RTL-SDR daar haalde ik pieken van 1700msgs. De AirSpy is in staat om meer berichten te verwerken, waarbij de single track hits afnemen.Zwolle-Radar schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:12:
[...]
Ja die heb ik gezien, maar dat is een vergelijking met een RTL-SDR v3, ik heb een flightaware pro plus. Jouw vergelijking bracht mij wel op het idee om een Airspy mini te kopen. Kost wel rond de 140 euro en dat is best wel wat geld...
Ik had stilletjes gehoopt dat hij in de uiterste regionen nog net iets meer kon pakken. Ik moet het cavity filter nog plaatsen, dat zit nu nog binnen.
Wat ik mij nu afvraag is of de RTL-SDR-LNA nu niet de top performance van de AirSpy limiteert. Logischer wijs niet, @slb ontvangt op dezelfde wijze een grotere cirkel. Door zijn betere locatie, dus ik denk dat het technisch hetzelfde is, en mijn locatie de beperkende factor is. Door het chiptekort heeft RTL-SDR wel voor andere componenten moeten kiezen, mogelijk scheelt dat nog.
Met @slb ook wel eens besproken om de AirSpy van de zomer eens direct aan de antenne te hangen met een 15cm kabeltje. Dan eens kijken wat het doet.
Is dat geen idee om het antenneverbod te omzeilen? Een bloembak met daarin een ADS-B-antenne in Yucca-vermomming?franssie schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:05:
...

Met POE (UTP) is het een goedkoper kabeltje, maar dan moeten de dongle en RPi ook naar boven.tomvdhorst schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 09:40:
prompt $p $g
Zwolle-Radar schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:29:
Ik heb nu 2x een Raspberry Pi draaien met daarop een Flightaware Pro Plus dongle. Uitbreiden met meer antennes wil ik niet en ik heb ook geen toestemming om de antenne op het dak van het complex te plaatsen.
Airspy Mini maakt te weinig verschil voor een dergelijke investering. De message rate gaat omhoog maar het aantal vliegtuigen (vrijwel) niet, eerder het aantal messages per vliegtuig. Ook al heb ik er zelf een (paar), ik heb ze destijds gekocht (€ 99,- en € 89,-) met het idee dat ik ze ook voor andere doeleinden kan/zal gebruiken.Zwolle-Radar schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:12:
[...]
Wat bij mij een groot verschil maakte toen ik met een FA Pro stick draaide was een FM notch filter omdat ik op een paar km van een 100kW FM zender zit. Daar moet ik wel bij opmerken dat ik een Discone antenne gebruikte toen ik begon met ADS-B.
Met de collineaire antenne en RTL-SDR Triple Filter LNA werd het ook weer beter.
prompt $p $g
Klopt nu een aantal dagen wachten tot je een baseline hebt. Ik pak vaak een volle week. Daarna kan je tunnen aan je antenne en dan weer een week laten staan. En dan kan je die twee weken met elkaar vergelijken dmv het compare script wat je gedownload hebt.Banthum76 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:02:
[...]
Hallo Wopper, ik probeer de grafieken ook te gebruiken.
Heb scatter aangezet, maar hoe nu verder? Of moet er een script worden aangemaakt.
[Afbeelding]
Yep dat zou een optie geweest kunnen zijn maar dan heb ik er helemaal geen zicht meer op. Er zijn 170 appartementen in het gebouw. Ook veel huurders en soms ook wat wazig volk bij particuliere verhuurders. Daar zijn mijn spulletjes me net iets te lief voor 😎😇 dus dan maar tevreden zijn met wat je hebt.slb schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:49:
[...]
Is dat geen idee om het antenneverbod te omzeilen? Een bloembak met daarin een ADS-B-antenne in Yucca-vermomming?![]()
[...]
Met POE (UTP) is het een goedkoper kabeltje, maar dan moeten de dongle en RPi ook naar boven.
Dank voor de snelle reactie.stormfly schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:17:
[...]
Klopt nu een aantal dagen wachten tot je een baseline hebt. Ik pak vaak een volle week. Daarna kan je tunnen aan je antenne en dan weer een week laten staan. En dan kan je die twee weken met elkaar vergelijken dmv het compare script wat je gedownload hebt.
Nog 1 vraagje: waar vul ik de compare regel in (in de browser of is het een unix commando)
Dat is een script commando dus op de pi vanaf de commandprompt 😇Banthum76 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:37:
[...]
Dank voor de snelle reactie.
Nog 1 vraagje: waar vul ik de compare regel in (in de browser of is het een unix commando)
Bedankt, we wachten een paar dagen.tomvdhorst schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:38:
[...]
Dat is een script commando dus op de pi vanaf de commandprompt 😇

Hallo Tom,tomvdhorst schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:38:
[...]
Dat is een script commando dus op de pi vanaf de commandprompt 😇
Ik zie dat er al maanden data staat in de map /var/lib/graphs1090/scatter .
Toch is me niet duidelijk hoe nu een plot op te roepen, heb al verschillende forums afgestruind.
Maar nergens een duidelijk voorbeeld.
Moet ik een script installeren, zo ja, in welke map ??
Hey hallo, ik heb geen idee, ik gebruik deze toepassing niet sorry 😇
Banthum76 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:42:
[...]
Hallo Tom,
Ik zie dat er al maanden data staat in de map /var/lib/graphs1090/scatter .
Toch is me niet duidelijk hoe nu een plot op te roepen, heb al verschillende forums afgestruind.
Maar nergens een duidelijk voorbeeld.
Moet ik een script installeren, zo ja, in welke map ??![]()
code:
1
2
3
4
5
6
7
| sudo apt get install nano nano compare.sh (dan plak je de content van deze url in de editor https://raw.githubusercontent.com/caiusseverus/adsbcompare/master/compare.sh) ctrl s ctrl x chmod u+x compare.sh sudo ./compare.sh 2021-12-01 3 2021-12-04 3 |
PS: mijn webserver draait op een andere locatie dan bij de persoon uit GitHub, ik heb deze aanpassing nog gemaakt helemaal onder.
code:
1
| sudo cp /tmp/compare.png /var/www/html/compare.png |
Wopper, super bedankt voor je reactie.stormfly schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:00:
[...]
code:
1 2 3 4 5 6 7 sudo apt get install nano nano compare.sh (dan plak je de content van deze url in de editor https://raw.githubusercontent.com/caiusseverus/adsbcompare/master/compare.sh) ctrl s ctrl x chmod u+x compare.sh sudo ./compare.sh 2021-12-01 3 2021-12-04 3
PS: mijn webserver draait op een andere locatie dan bij de persoon uit GitHub, ik heb deze aanpassing nog gemaakt helemaal onder.
code:
1 sudo cp /tmp/compare.png /var/www/html/compare.png
script draait tot regel 24. Moet ik eerst nog gnuplot installeren ?
Had gnuplot niet geinstalleerd. melding op regel 24.
Na installatie loopt de script, nu even zoeken waar het plaatje staat.
Heb het bestand: /var/www/html/compare.png gevonden.
En middels http://192.168.xx.xx/compare.png zichtbaar gemaakt.
Hartelijk dank voor de adviezen
[ Voor 50% gewijzigd door Banthum76 op 08-12-2021 21:16 ]
Als voorbeeld het verschil tussen een RTL-SDR met LNA (rood) en een BlueFA ProStick (blauw).
:strip_exif()/f/image/4wia6xHMZbSs430GFzzcQjBC.jpg?f=fotoalbum_large)
Met een kleine aanpassing kun je zelfs je eigen naam er nog bij zetten.
set mytics
set pointsize 0.5
set title "Comparison VECHTDAL of ".ARG1." to ".ARG2." and ".ARG3." to ".ARG4
set fit prescale
:strip_exif()/f/image/4wia6xHMZbSs430GFzzcQjBC.jpg?f=fotoalbum_large)
set mytics
set pointsize 0.5
set fit prescale
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IR1CaKaQTWzFROyYEF1k8GqA.jpg?f=user_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Banthum76 op 08-12-2021 22:04 ]
Staat je gain goed bij de RTLSDR? Kan bijna niet dat hij op 1000msgs blijft hangen.Banthum76 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:53:
Als voorbeeld het verschil tussen een RTL-SDR met LNA (rood) en een BlueFA ProStick (blauw).
[Afbeelding]
set mytics
set pointsize 0.5
set fit prescale
[Afbeelding]
De RTL-SDR sticks gebruik ik vanaf september niet meer. Alleen maar FA-sticks met cavity filters en autogain.stormfly schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:05:
[...]
Staat je gain goed bij de RTLSDR? Kan bijna niet dat hij op 1000msgs blijft hangen.
Hoe heb je die schaal in twintigtallen gekregen bij het aantal vliegtuigen?Banthum76 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:53:
[Afbeelding]
set mytics
set pointsize 0.5
set fit prescale
[Afbeelding]
Geen idee, het script copy/paste en dat was alles.stormfly schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:32:
[...]
Hoe heb je die schaal in twintigtallen gekregen bij het aantal vliegtuigen?
Vind het ook vreemd dat hij de onderste bereiken laat zien.
Ik zie nu wat je bedoeld, waarschijnlijk een laatste update.
[ Voor 9% gewijzigd door Banthum76 op 08-12-2021 22:55 ]
Banthum76 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:48:
[...]
Wopper, super bedankt voor je reactie.
script draait tot regel 24. Moet ik eerst nog gnuplot installeren ?
Had gnuplot niet geinstalleerd. melding op regel 24.
Na installatie loopt de script, nu even zoeken waar het plaatje staat.
Heb het bestand: /var/www/html/compare.png gevonden.
En middels http://192.168.xx.xx/compare.png zichtbaar gemaakt.
Hartelijk dank voor de adviezen![]()
code:
1
| sudo apt install gnuplot |
Vast al gelukt, maar voor volgelingen na jou.
[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 09-12-2021 10:38 ]
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/LMfgqVcR9VHk9nuoN8iNGS4m.gif?f=user_large)
@slb 100% vergelijkende setup met cavity filter, dit kan een locatie doen met het signaal. Merk jij dat je op 2m/70cm ook op een uitzonderlijke goede locatie zit?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Gisteren het cavity filter geplaatst, geen verschil in positive zin. De RTL-SDR LNA filtert
zelf al goed voor de GSM torens op 325m afstand. Als het weer beter is en de daken minder koud dan zou ik wel eens willen testen met het Cavity alleen, zonder LNA. Meer iets voor in Mei ;-)
:fill(white):strip_exif()/f/image/lpgNdiqN4xHkGSfTguqly4m2.png?f=user_large)
Heb er nog een Zigbee tempsensor in gestopt, ben benieuwd in de zomer
[ Voor 16% gewijzigd door stormfly op 09-12-2021 10:53 ]
Ben niet zo actief, maar rondom Slikkerveer waar ik woon is er vooral poldergebied en in mijn directe omgeving vooral laagbouw. Hoogbouw begint op op ruime afstand dus de antenne kijkt over de horizon (mits hoog genoeg geplaatst).stormfly schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:45:
[Afbeelding]
@slb 100% vergelijkende setup met cavity filter, dit kan een locatie doen met het signaal. Merk jij dat je op 2m/70cm ook op een uitzonderlijke goede locatie zit?
Ben op zoek naar een rotor om toch even te kijken wat ik aan DAB-zenders hier kan ontvangen.
prompt $p $g
https://discussions.fligh...he-best-antenna/17869/421
Mooie tabellen over wat antenne hoogte (bijna niet) doet met de reikwijdte.
Mooie tabellen over wat antenne hoogte (bijna niet) doet met de reikwijdte.
Klopt, meer let wel op de randvoorwaarde "If you have LoS "
Maar die paar meter gaan inderdaad niet het verschil maken bij vliegtuigen op hoogte.
Maar die paar meter gaan inderdaad niet het verschil maken bij vliegtuigen op hoogte.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
/f/image/2ipYx1PoK0BhbP6y4FQdrBIT.png?f=fotoalbum_large)
Het verschil zonder en met cavity filter.
code:
1
| sudo ./compare.sh 2021-11-27 11 2021-12-08 11 |
De voorzichtig conclusie lijkt dat er in de grote blauwe wolk meer stipjes staan dan voorheen. Waardoor je mogelijk de conclusie kan trekken dat hij met cavity filter dieper in de ruis kan kijken, doordat de GSM antenne invloeden volledig zijn buitengesloten?
/f/image/aRzKqjubaXrmxkzOhMvjquEa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZXUxt93LvOddHL39br0uzp6h.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door stormfly op 18-12-2021 15:25 ]
Ziet er goed uit, ben benieuwd hoe je ADS-B Range en ASD-B Signal Level grafieken over die periode eruit zien.stormfly schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:20:
[Afbeelding]
Het verschil zonder en met cavity filter.
code:
1 sudo ./compare.sh 2021-11-27 11 2021-12-08 11
De voorzichtig conclusie lijkt dat er in de grote blauwe wolk meer stipjes staan dan voorheen. Waardoor je mogelijk de conclusie kan trekken dat hij met cavity filter dieper in de ruis kan kijken, doordat de GSM antenne invloeden volledig zijn buitengesloten?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Banthum76 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:01:
[...]
Ziet er goed uit, ben benieuwd hoe je ADS-B Range en ASD-B Signal Level grafieken over die periode eruit zien.
Members only:
Inloggen
:fill(white):strip_exif()/f/image/TiOQDyPlU1MI3auUqGhmuW6J.png?f=user_large)
Blijf het grappig vinden die Zigbee temp sensor in het LNA kastje.
Kijken jullie ook wel eens naar buiten? Vandaag in de namiddag genoten van de knal blauwe lucht met ondergaande zon. Door de rode gloed werden de condensstrepen van vliegtuigen vuurrood verlicht. Vanuit ons Zwols appartement (23 mtr boven NAP) kon ik met een verrekijker 10x50 prima het van Schiphol vertrekkende verkeer volgen net als veel vluchten langs onze westkust. ADS-B is machtig leuk maar naar buiten kijken met een prachtig blauwe lucht is net zo leuk 😁
Yes, 11eBanthum76 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:28:
Ook maar een AirNav-RadarBox account aangemaakt en 14 dagen gewacht.
[Afbeelding]
Na de winter maar eens kijken of ik in de top 10 kan komen.
Maar plek 15 is ook niet slecht.
Iedereen goede kerstdagen en een voorspoedig 2022 toegewenst.
Iemand ervaring met het installeren van de VHFfeeder bij AirNav.
Heb de procedure gevolgd zoals beschreven op https://www.radarbox.com/sharing-vhf
Maar kom op de een af andere manier niet online.
Gebruik een RPI 4B met 2 dongles voor ADSB en VHF.
VHF dongle met index = 0. Icecast 2 is aktief, maar geen data van de VHF-dongle naar icecast.
Adviezen/ervaringen welkom.
Heb de procedure gevolgd zoals beschreven op https://www.radarbox.com/sharing-vhf
Maar kom op de een af andere manier niet online.
Gebruik een RPI 4B met 2 dongles voor ADSB en VHF.
VHF dongle met index = 0. Icecast 2 is aktief, maar geen data van de VHF-dongle naar icecast.
Adviezen/ervaringen welkom.
[ Voor 9% gewijzigd door Banthum76 op 06-01-2022 14:21 ]
@slb /f/image/3O9y8HrTpxhJClRJh0FIwYCh.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag een slechte dag, ik wilde de antenne mantel grounden tegen ontladingen. Maar dat heeft een defect component opgeleverd heel bijzonder.
Antenne -> Cavity filter (testje) -> RTL-SDR LNA -> 8 meter aircell 7 -> AirSpy. Wat ik heb gedaan het aarde punt/-punt van de bias-tee op de waterleiding aangesloten. Daarna ging het mis, maar ik kan niet doorgronden wat nu de LNA defect heeft gemaakt. Omdat de Cavity erboven zit, DC shorted?
Resultaat is top ontvangst, lange troubleshoot, dak op geweest, en daarna zonder LNA geactiveerd. Wel een enorm verschil met en zonder LNA, is dat daadwerkelijk zo groot? Zowel een RTL-SDR als een AirSpy geven dezelfde waardes, de AirSpy is wat beter zoals ik zou verwachten van een betere ontvanger.
/f/image/3O9y8HrTpxhJClRJh0FIwYCh.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag een slechte dag, ik wilde de antenne mantel grounden tegen ontladingen. Maar dat heeft een defect component opgeleverd heel bijzonder.
Antenne -> Cavity filter (testje) -> RTL-SDR LNA -> 8 meter aircell 7 -> AirSpy. Wat ik heb gedaan het aarde punt/-punt van de bias-tee op de waterleiding aangesloten. Daarna ging het mis, maar ik kan niet doorgronden wat nu de LNA defect heeft gemaakt. Omdat de Cavity erboven zit, DC shorted?
Resultaat is top ontvangst, lange troubleshoot, dak op geweest, en daarna zonder LNA geactiveerd. Wel een enorm verschil met en zonder LNA, is dat daadwerkelijk zo groot? Zowel een RTL-SDR als een AirSpy geven dezelfde waardes, de AirSpy is wat beter zoals ik zou verwachten van een betere ontvanger.
Hoi Wopper, wat een pech.stormfly schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:09:
@slb [Afbeelding]
Ik zal proberen uit te leggen wat er waarschijnlijk mis is gegaan.
De mantel van je coax is niet van hetzelfde potentiaal als de aarde van je waterleiding of stopcontact.
Je AirSpy (of een RPi) krijgen hun voeding via een transformator of geschakelde voeding. De 0 Volt ligt hierbij niet aan de aarde omdat deze niet is doorverbonden aan de randaarde (waterleiding). Het kan zomaar zijn dat hier spanningsverschillen tot 50 V dc optreden. Die hoge spanning zoekt zich dan een weg via iets met de laagste weerstand (lees hoogste stroom). Deze heeft jou LNA vernield.
En wat de eventuele poging tot ontlading betreft. Dat valt best mee een een relatief kleine ADS-B antenne.
Bij een goede LNA zit er zelfs een beschermingsdiode op de antenne-ingang.
Goedemorgen, je hebt helemaal gelijk. Er staat 18V AC tussen de bias-t massa en de aarde/waterleiding. Oef dure les van 45 euro...Banthum76 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:00:
[...]
Hoi Wopper, wat een pech.
Ik zal proberen uit te leggen wat er waarschijnlijk mis is gegaan.
De mantel van je coax is niet van hetzelfde potentiaal als de aarde van je waterleiding of stopcontact.
Je AirSpy (of een RPi) krijgen hun voeding via een transformator of geschakelde voeding. De 0 Volt ligt hierbij niet aan de aarde omdat deze niet is doorverbonden aan de randaarde (waterleiding). Het kan zomaar zijn dat hier spanningsverschillen tot 50 V dc optreden. Die hoge spanning zoekt zich dan een weg via iets met de laagste weerstand (lees hoogste stroom). Deze heeft jou LNA vernield.
En wat de eventuele poging tot ontlading betreft. Dat valt best mee een een relatief kleine ADS-B antenne.
Bij een goede LNA zit er zelfs een beschermingsdiode op de antenne-ingang.

Andere vraag, ik ga nu even creatief denken. Met 2x een Bias-T kan ik boven in het kastje 5V krijgen. Daar kan ik dan deze versterker op aansluiten. Zouden jullie dan het cavity filter voor of na de versterker doen, ik neig naar erna ivm demping? Deze versterker is zo cheap dat hij alles versterkt, of kan de versterker aan de RX zijde ook dichtgedrukt worden?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| pi@flightrecorder2:~ $ for i in {0..30}; do sudo autogain1090; sleep 60; done No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (3.378%) Gain already at maximum! (0.340% messages >-3dB) Decreasing gain to 49.6 (40.709% messages >-3dB) Decreasing gain to 48.0 (8.372% messages >-3dB) No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (5.950%) No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (5.326%) No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (5.382%) No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (6.730%) No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (5.646%) Decreasing gain to 44.5 (7.551% messages >-3dB) No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (5.095%) No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (6.087%) No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (6.438%) Decreasing gain to 43.9 (7.195% messages >-3dB) |
De LNA met 2x bias-t en cavity aan de ontvanger zijde werkt lokaal op de werkbank goed.
Ik heb zonder cavity filter echt een beroerde ontvangst. De ruis in deze omgeving, GSM 300m, maar niet direct gericht op ons huis geeft blijkbaar toch een enorme demping. Dat heb ik eerder nooit zo waar kunnen nemen doordat ik vrij snel de 3LNA voor ADS-B geplaatst heb, daar zit al filtering in.
/f/image/IeEMDuEUUcQawUGyA2qgS5Xl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XTppQaXzEjv2G4qgkDdwqAqO.png?f=fotoalbum_large)
Dit is de AirSpy (Pi1) eerst met cavity filter, en daarna zonder cavity filter op een 7.5DBD antenne. Zelfs de AirSpy zakt helemaal in zonder cavity filter.
/f/image/ntCb5t0JWJbKf3tYb9xbgoR3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/j9ChlhsZGN5W6yuPtbgFcgi9.png?f=fotoalbum_large)
Op de andere ontvanger (RTL-SDR Pi2) heb ik nu de LNA geplaatst en dat gaf eigenlijk eerst een verzwakking, compleet overstuur, dat zie je net na het witte blok. Daarna heb ik het cavity filter ertussen geplaatst (ontvanger zijde) en dan ontstaat er weer magie ;-)
Goedemorgen Wopper.stormfly schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:29:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 pi@flightrecorder2:~ $ for i in {0..30}; do sudo autogain1090; sleep 60; done No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (3.378%) Gain already at maximum! (0.340% messages >-3dB) Decreasing gain to 49.6 (40.709% messages >-3dB) Decreasing gain to 48.0 (8.372% messages >-3dB) No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (5.950%) No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (5.326%) No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (5.382%) No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (6.730%) No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (5.646%) Decreasing gain to 44.5 (7.551% messages >-3dB) No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (5.095%) No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (6.087%) No gain change needed, percentage of messages >-3dB is in nominal range. (6.438%) Decreasing gain to 43.9 (7.195% messages >-3dB)
De LNA met 2x bias-t en cavity aan de ontvanger zijde werkt lokaal op de werkbank goed.
Ik heb zonder cavity filter echt een beroerde ontvangst. De ruis in deze omgeving, GSM 300m, maar niet direct gericht op ons huis geeft blijkbaar toch een enorme demping. Dat heb ik eerder nooit zo waar kunnen nemen doordat ik vrij snel de 3LNA voor ADS-B geplaatst heb, daar zit al filtering in.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is de AirSpy (Pi1) eerst met cavity filter, en daarna zonder cavity filter op een 7.5DBD antenne. Zelfs de AirSpy zakt helemaal in zonder cavity filter.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op de andere ontvanger (RTL-SDR Pi2) heb ik nu de LNA geplaatst en dat gaf eigenlijk eerst een verzwakking, compleet overstuur, dat zie je net na het witte blok. Daarna heb ik het cavity filter ertussen geplaatst (ontvanger zijde) en dan ontstaat er weer magie ;-)
Je experiment bewijst het al helemaal. Als je de LNA voor het filter plaatst wordt hij compleet overstuurd door signalen die je niet wilt horen. Dus altijd eerst het filter na de antenne en daarna de rest.
Het kleine beetje demping door het filter is minder dan een fikse regenbui op 1GHz dempt.
Er wat de LNA betreft. Deze heb ik in het verleden ook gebruikt.Trekt flink stroom en wordt erg warm. Bij een hete zomer en buiten in een dicht bakkie kan dat fataal worden.
De beste oplossing is een Blue FA stick boven in het bakkie en met USB naar beneden( als het meer dan 5 meter is dan met een extra USB-extender.)
[ Voor 4% gewijzigd door Banthum76 op 24-01-2022 11:20 ]
Zeker een premium cavitiy filter doet weinig tot niets, vergeleken tot deze boomrijke omgeving in het blad.Banthum76 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:11:
[...]
Goedemorgen Wopper.
Je experiment bewijst het al helemaal. Als je de LNA voor het filter plaatst wordt hij compleet overstuurd door signalen die je niet wilt horen. Dus altijd eerst het filter na de antenne en daarna de rest.
Het kleine beetje demping door het filter is minder dan een fikse regenbui op 1GHz dempt.
Amplifier -> Filter
Advantage: lower noise figure
Disadvantage: IMD if there are very strong blockers
Filter -> Amplifier
Advantage: very strong blockers don't impact the amplifier (if they are present)
Disadvantage: higher noise figure
Ik heb hem nu binnen staan, vanuit de overweging dat is beter voor de kamertemperatuur waarde van het cavity filter.
Ik heb eigenlijk niet naar de temperatuur gekeken, zal nog eens voelen binnenkort.Er wat de LNA betreft. Deze heb ik in het verleden ook gebruikt.Trekt flink stroom en wordt erg warm. Bij een hete zomer en buiten in een dicht bakkie kan dat fataal worden.
Nee man geen Blue FA, AirSpy. Dat is ook de reden dat ik het filter even beneden hield, betere NF en daar schijnt de AirSpy baat bij te hebben omdat hij zo extreem gevoelig is. Overigens is de Blue FA een prima stick, heb hem ook lang gebruikt en was zeer tevreden.De beste oplossing is een Blue FA stick boven in het bakkie en met USB naar beneden( als het meer dan 5 meter is dan met een extra USB-extender.)
@stormfly dat is ff pech hebben inderdaad. Toch maar weer een RTL-SDR LNA kopen dan ?
Over: Filter -> Amplifierstormfly schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:45:
[...]
Zeker een premium cavitiy filter doet weinig tot niets, vergeleken tot deze boomrijke omgeving in het blad.
Amplifier -> Filter
Advantage: lower noise figure
Disadvantage: IMD if there are very strong blockers
Filter -> Amplifier
Advantage: very strong blockers don't impact the amplifier (if they are present)
Ik heb hem nu binnen staan, vanuit de overweging dat is beter voor de kamertemperatuur waarde van het cavity filter.
[...]
Ik heb eigenlijk niet naar de temperatuur gekeken, zal nog eens voelen binnenkort.
[...]
Nee man geen Blue FA, AirSpy. Dat is ook de reden dat ik het filter even beneden hield, betere NF en daar schijnt de AirSpy baat bij te hebben omdat hij zo extreem gevoelig is. Overigens is de Blue FA een prima stick, heb hem ook lang gebruikt en was zeer tevreden.
Het ruisgetal is niet het meest belangrijk. Dat geldt alleen bij zeer zwakke signalen over de horizon. Bij ADS-B zijn bijna alle signalen zichtverbindingen. Het gaat om de verhouding signaal / ruis, Bij een goede cavity zul je minder dan 1 dB verliezen.
Hierbij nog 2 links:
https://www.techplayon.co...n-example-receiver-chain/
https://www.onesdr.com/20...before-or-after-a-filter/
[ Voor 9% gewijzigd door Banthum76 op 24-01-2022 22:02 ]
Chip: MGA-13116
SAW filters: 1 voor de LNA en 1 na de LNA.
(RTL-SDR) 41.4 dBm Output IP3
Frequency: 1090 MHz
Gain: 27 dB @ 1090 MHz
Return Loss: -16 dB @ 1090 MHz (SWR = 1.377)
Noise Figure: ~1 dB
Out of band attenuation: More than 60 dB
ESD Protection: Dual with GDT and ESD Diode
Power: 3.3 - 5V via bias tee only, 150 mA current draw
Enclosure: Aluminum enclosure
Connectors: Two SMA Female (Male to Male adapter included)
46.5 x 32 x 15.6 mm (not including the SMA).
Including the SMA the length is 69.8 mm.
Chip: PSA4-5043+
SAW filters: 1 na de LNA
(Uputronics) High IP3, 33.5 dBm
Gain min 14dB
NF 0.75dB
Supply Voltage USB or Bias tee 5V
Bias tee 5-26V with optional regulator kit
Power Usage (from 5V) 56mA approx.
Case Dimensions 63.5mm x 63.5mm x 30mm (2.5” x 2.5” x 1.2”)
Datasheet van deze versterker chipset.
Chip: SPF5189Z
SAW filters: 0
Ultra-Low Noise Figure 0.60dB at 900MHz
• Gain 18.7dB at 900MHz
• High Linearity; Output IP3 +39.5dBm at 1960MHz IP3 + 38.5dBm at 900MHz
• P1dB +22.7dBm at 1960MHz
• Single DC Supply Operation +5V 90mA
• Flexible DC Supply Options +3V to +5V
• Broadband Internal Matching
Even als kladblaadje mijn oude post aangepast, zie het als naslag.
[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 25-01-2022 12:04 ]
Tnx ik doorgrond de theorie, het is in feite het Uptronics LNA ontwerp (SAW behind LNA) of het RTL-SDR LNA concept (SAW in front (and behind) LNA).Banthum76 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:22:
[...]
Over: Filter -> Amplifier
Het ruisgetal is niet het meest belangrijk. Dat geldt alleen bij zeer zwakke signalen over de horizon. Bij ADS-B zijn bijna alle signalen zichtverbindingen. Het gaat om de verhouding signaal / ruis, Bij een goede cavity zul je minder dan 1 dB verliezen.
Hierbij nog 2 links:
https://www.techplayon.co...n-example-receiver-chain/
https://www.onesdr.com/20...before-or-after-a-filter/
Zojuist ff op het dak geweest en het Cavity filter verplaatst van voor de LNA naar achter de LNA. Laat hem even op temperatuur komen dan moeten de grafieken uitkomst bieden.
Nieuwe ADSB LNA van RTL-SDR is besteld, het valt vooral op dat de messages rate lager is met deze setup.
Ik had graag voor je gekeken, dit is de enige applicatie die op de Pi niet goed antwoord op port 8080. Daar moet ik nog eens naar kijken (tips welkom, als iemand dit al eens gehad heeft).Banthum76 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:57:
Hebben jullie dat ook. In Skyaware ligt de ASD-B berichten rate veel hoger dan in Graphs1090.
[Afbeelding]
Welke applicatie @stormfly ? Skyaware of graphs1090 ? Als het de laatste is kun je het installscript gewoon nog een keer runnen, dat zou eventueel de instellingen kunnen fixen.stormfly schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:09:
[...]
Ik had graag voor je gekeken, dit is de enige applicatie die op de Pi niet goed antwoord op port 8080. Daar moet ik nog eens naar kijken (tips welkom, als iemand dit al eens gehad heeft).
Het is piaware skyaware op de Pi. Ik heb de meest kritieke uptime berekenende feeds naar de Pi gezet. Die reboot ik minder dan mijn VMware cluster (hobby outage). Alles werkt naar behoren alleen de Skyaware port op 8080 wordt geheel niet geopend en aan lighthttpd gekoppeld.tomvdhorst schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:41:
[...]
Welke applicatie @stormfly ? Skyaware of graphs1090 ? Als het de laatste is kun je het installscript gewoon nog een keer runnen, dat zou eventueel de instellingen kunnen fixen.
Probeer dit eens op de pi dat zou de settings in lighthttpd goed moeten zetten :stormfly schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:44:
[...]
Het is piaware skyaware op de Pi. Ik heb de meest kritieke uptime berekenende feeds naar de Pi gezet. Die reboot ik minder dan mijn VMware cluster (hobby outage). Alles werkt naar behoren alleen de Skyaware port op 8080 wordt geheel niet geopend en aan lighthttpd gekoppeld.
sudo mv -f /etc/lighttpd/conf-available/89-dump1090-fa.conf.dpkg-dist /etc/lighttpd/conf-available/89-dump1090-fa.conf
sudo systemctl restart lighttpd
Helaas die file heb ik niet, ik gebruik piaware met readsb van Wiedehopf. Dat is mogelijk dan ook de oorzaak?tomvdhorst schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:05:
[...]
Probeer dit eens op de pi dat zou de settings in lighthttpd goed moeten zetten :
sudo mv -f /etc/lighttpd/conf-available/89-dump1090-fa.conf.dpkg-dist /etc/lighttpd/conf-available/89-dump1090-fa.conf
sudo systemctl restart lighttpd
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| # This file configures piaware and related software. # You can edit it directly or use piaware-config from the command line # to view and change settings. # # If /boot/piaware-config.txt also exists, then settings present in # that file will override settings in this file. allow-auto-updates yes # updated by fa_piaware_config allow-manual-updates yes # updated by fa_piaware_config feeder-id <knip> # updated by fa_piaware_config allow-mlat yes # updated by fa_piaware_config mlat-results yes # updated by fa_piaware_config receiver-type relay # updated by fa_piaware_config receiver-host 127.0.0.1 # updated by fa_piaware_config receiver-port 30005 # updated by fa_piaware_config |
Dan kun je beter even Wiedehopf zelf vragen, ik gebruik readsb niet :stormfly schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:25:
[...]
Helaas die file heb ik niet, ik gebruik piaware met readsb van Wiedehopf. Dat is mogelijk dan ook de oorzaak?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 # This file configures piaware and related software. # You can edit it directly or use piaware-config from the command line # to view and change settings. # # If /boot/piaware-config.txt also exists, then settings present in # that file will override settings in this file. allow-auto-updates yes # updated by fa_piaware_config allow-manual-updates yes # updated by fa_piaware_config feeder-id <knip> # updated by fa_piaware_config allow-mlat yes # updated by fa_piaware_config mlat-results yes # updated by fa_piaware_config receiver-type relay # updated by fa_piaware_config receiver-host 127.0.0.1 # updated by fa_piaware_config receiver-port 30005 # updated by fa_piaware_config
sudo journalctl --no-pager -u readsb
If you have any issues, try a reboot an rerun the install script.
Otherwise you can open an issue here on github with the above log and the output of the install script included
If you would rather report the issue via discord, contact wiedehopf here: https://discord.com/invite/n9dGbkTtZm
2000, dat is een super score.
Nee, begonnen met deze: pricewatch: Raspberry Pi model B (512MB)Banthum76 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:12:
2000, dat is een super score.Steeds dezelfde Raspberry Pi?
Toen antenne op het dak geplaatst en dat kon die niet meer aan dus al jaren deze:
pricewatch: Raspberry Pi 3 Model B 1GB
/f/image/3pN2kq68hT9IYDDtGcT5FzR2.png?f=fotoalbum_large)
Members only:
Inloggen
De Vinnant antenne doorgemeten met een nanoVNA, en de nieuwe RTL-SDR LNA is geleverd. Echt een enorm verschil.
Hoi,
Volg deze topic al een tijdje. Nu maar een account aangemaakt en een korte beschrijving van mijn beperkte ervaringen met mijn setup.
Sinds zaterdag mijn ADSB setup weer geactiveerd.
Ik gebruik de ‘blauwe’ FlightAware Pro stick met de PiAware Version: 6.1 en dump1090-fa 6.1. op een Raspberry Pi 4 (2GB)
Ik feed FlightAware, Flightradar24, Adsb Exhange en mijn ‘eigen’ VirtualRadar Server welke draait op een Raspberry Pi 4 (4Gb). Beide raspberry’s zijn aangesloten via een switch op mijn router/modem en zijn passief gekoeld (zie foto)
:strip_exif()/f/image/xwFEUnsmkemlTRwULCIvpzQN.jpg?f=fotoalbum_large)
De antenne is de ADSB antenne van van Dijken welke via de meegeleverde kabel is aangesloten op een splitter van MiniCircuits (ZFSC-2-372-S+) zodat ik eventueel het ADSB signaal van de ‘van Dijken’ antenne ook beschikbaar heb voor een andere ontvanger.
Om het uitproberen van verschillende antenne - ontvanger combinaties uit te proberen heb ik een ‘patchpanel’ met SMA connectoren en ‘dunne’ coax.
Alhoewel niet ver van Schiphol is mijn locatie is niet ideaal. Mijn woning is een laagbouw woning in Amstelveen (plm. -6,5 meter NAP) met in het zuiden en noorden hoge gebouwen. Ook de plek op de past is ‘behelpen’. (zie foto):strip_exif()/f/image/rr789Ysv3wqgqswiBirg6SJG.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot mijn spijt is de ontvangst op dit moment een stuk minder dan toen ik met deze setup begon. Ik had de setup een tijd offline wegens tijdgebrek, maar sinds het opnieuw opstarten lijkt het wel of de ontvanger ‘doof’ (of beter gezegd ‘blind’) is. Geen vliegtuigen verder dan plm 50 km. Dat was ‘vroeger’ beter. Ik ‘zie’ nu tussen de 520-568 vliegtuigen per dag.
Ik vermoed dat het een antenne probleem is.
Daarnaast ben ik benieuwd of het gebruik van een LNA (ik heb in het verleden bij mijn andere antennes succesvol van de LNA4all gebruik gemaakt. Helaas niet meer te bestellen. Ook heb ik nog een flightaware filter liggen. Ik denk dat ik ook eens ga kijken of de Whip van Bonito GigActiv GA3005 Ultra Wideband (9kHz – 3 Ghz) een beter resultaat geeft (in combinatie met de FlightAware filter)
/f/image/YquapFwouXtoZq3jWY3QOD3F.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mMUnJLDoNsAGRxMUvB3QIwHb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/24cGhFQigqfEuy1tJtYII4ps.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8hPVEFTrbM4vhRMcGye9bgVs.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/6yKing1yiaE1rmyi6bOix7cf.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/alOX8iL3RS5WOM5aKoAAPyUG.png?f=user_large)
Ik heb geen zin en energie op dit moment om mijn antenne masten aan te passen.
Wat zouden jullie verder nog adviseren om mijn setup te verbeteren of uit te breiden?
Volg deze topic al een tijdje. Nu maar een account aangemaakt en een korte beschrijving van mijn beperkte ervaringen met mijn setup.
Ik gebruik de ‘blauwe’ FlightAware Pro stick met de PiAware Version: 6.1 en dump1090-fa 6.1. op een Raspberry Pi 4 (2GB)
Ik feed FlightAware, Flightradar24, Adsb Exhange en mijn ‘eigen’ VirtualRadar Server welke draait op een Raspberry Pi 4 (4Gb). Beide raspberry’s zijn aangesloten via een switch op mijn router/modem en zijn passief gekoeld (zie foto)
:strip_exif()/f/image/myuNZcQPUg8u1O6YOGTMP05w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xwFEUnsmkemlTRwULCIvpzQN.jpg?f=fotoalbum_large)
De antenne is de ADSB antenne van van Dijken welke via de meegeleverde kabel is aangesloten op een splitter van MiniCircuits (ZFSC-2-372-S+) zodat ik eventueel het ADSB signaal van de ‘van Dijken’ antenne ook beschikbaar heb voor een andere ontvanger.
Om het uitproberen van verschillende antenne - ontvanger combinaties uit te proberen heb ik een ‘patchpanel’ met SMA connectoren en ‘dunne’ coax.
Alhoewel niet ver van Schiphol is mijn locatie is niet ideaal. Mijn woning is een laagbouw woning in Amstelveen (plm. -6,5 meter NAP) met in het zuiden en noorden hoge gebouwen. Ook de plek op de past is ‘behelpen’. (zie foto)
:strip_exif()/f/image/rr789Ysv3wqgqswiBirg6SJG.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot mijn spijt is de ontvangst op dit moment een stuk minder dan toen ik met deze setup begon. Ik had de setup een tijd offline wegens tijdgebrek, maar sinds het opnieuw opstarten lijkt het wel of de ontvanger ‘doof’ (of beter gezegd ‘blind’) is. Geen vliegtuigen verder dan plm 50 km. Dat was ‘vroeger’ beter. Ik ‘zie’ nu tussen de 520-568 vliegtuigen per dag.
Daarnaast ben ik benieuwd of het gebruik van een LNA (ik heb in het verleden bij mijn andere antennes succesvol van de LNA4all gebruik gemaakt. Helaas niet meer te bestellen. Ook heb ik nog een flightaware filter liggen. Ik denk dat ik ook eens ga kijken of de Whip van Bonito GigActiv GA3005 Ultra Wideband (9kHz – 3 Ghz) een beter resultaat geeft (in combinatie met de FlightAware filter)
/f/image/YquapFwouXtoZq3jWY3QOD3F.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mMUnJLDoNsAGRxMUvB3QIwHb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/24cGhFQigqfEuy1tJtYII4ps.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8hPVEFTrbM4vhRMcGye9bgVs.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/6yKing1yiaE1rmyi6bOix7cf.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/alOX8iL3RS5WOM5aKoAAPyUG.png?f=user_large)
Wat zouden jullie verder nog adviseren om mijn setup te verbeteren of uit te breiden?
[ Voor 39% gewijzigd door Jengelsm op 09-03-2022 12:31 ]
Een splitter halveert het signaal, je bent de helft al kwijt door de splitter. Hoe kwalitatief hij ook is, het kost je de helft en zelfs nog een fractie meer 3,5 ipv 3db staat in de datasheet.Jengelsm schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:28:
Hoi,
Ik feed FlightAware, Flightradar24, Adsb Exhange en mijn ‘eigen’ VirtualRadar Server welke draait op een Raspberry Pi 4 (4Gb). Beide raspberry’s zijn aangesloten via een switch op mijn router/modem en zijn passief gekoeld (zie foto) [Afbeelding] [Afbeelding]
Alhoewel niet ver van Schiphol is mijn locatie is niet ideaal. Mijn woning is een laagbouw woning in Amstelveen (plm. -6,5 meter NAP) met in het zuiden en noorden hoge gebouwen. Ook de plek op de past is ‘behelpen’. (zie foto) [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je wilt splitten dien je voor de splitter een RTL-SDR 3LNA voor 1090Mhz te gebruiken (ze links in dit topic) . Bij voorkeur plaats je die in de antenne kabel hoog bij de antenne, of als dat niet kan tenminste voor je splitter.
De gemakkelijkste test is om te kijken wat de ontvangst is zonder splitter, of dat toeneemt. Het kan ook nog een GMS antenne zijn dichtbij, en dan heb je een SAW of Cavity Filter nodig. Je heb volgens mij al 1 filter in de blauwe stick zitten, dat is een voordeel in het kader van de GSM antenne.
Goede tip. Thanks. Ga ik proberen. Ik las op de site van een leverancier dat de 'blauwe stick' met de RTL-SDR 3LNA afgeraden werd. Maar ik denk dat ik het toch ga proberen.stormfly schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:04:
[...]
Een splitter halveert het signaal, je bent de helft al kwijt door de splitter. Hoe kwalitatief hij ook is, het kost je de helft en zelfs nog een fractie meer 3,5 ipv 3db staat in de datasheet.
Als je wilt splitten dien je voor de splitter een RTL-SDR 3LNA voor 1090Mhz te gebruiken (ze links in dit topic) . Bij voorkeur plaats je die in de antenne kabel hoog bij de antenne, of als dat niet kan tenminste voor je splitter.
Ga ik ook proberen. Er is inderdaad niet al te lang geleden een grote GSM mast op een paar honderd meter bij mij vandaan geplaatst. Zou dat de reden kunnen zijn dat ik nu maar 50% in vergelijking met september 2020 ontvang?stormfly schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:04:
[...]
De gemakkelijkste test is om te kijken wat de ontvangst is zonder splitter, of dat toeneemt. Het kan ook nog een GMS antenne zijn dichtbij, en dan heb je een SAW of Cavity Filter nodig. Je heb volgens mij al 1 filter in de blauwe stick zitten, dat is een voordeel in het kader van de GSM antenne.
Als ik die RTL LNA gebruik (heeft ook een goed filter toch?) vang ik dan 2 vliegen in een klap? Of is een apart Cavity Filter die in een eerdere posting gaan de orde kwam dan raadzaam?
[ Voor 5% gewijzigd door Jengelsm op 09-03-2022 18:04 ]
Welkom,
Ik zou ook eens kijken waar je gain op staat, het lijkt dat je inderdaad niet heel veel ontvangt terwijl je juist rondom Schiphol toch genoeg aanbod zou moeten hebben.
Ik denk dat Wopper gelijk heeft m.b.t de signaal sterkte, dus voor de splitter een LNA kan helpen.
Dan natuurlijk wel weer je gain corrigeren dus even je percentage strong messages bekijken over 24 uur of de autogain optie gebruiken. Die is niet zaligmakend maar geeft je wel een indicatie wat het beste signal level is.
Verder zou je nog kunnen upgraden naar piaware versie 7.1 die is sinds eind december uit en functioneert prima.
Je laatste screenshot is voor mij de indicatie dat je gain te hoog staat dus vandaar de tip
Ik zou ook eens kijken waar je gain op staat, het lijkt dat je inderdaad niet heel veel ontvangt terwijl je juist rondom Schiphol toch genoeg aanbod zou moeten hebben.
Ik denk dat Wopper gelijk heeft m.b.t de signaal sterkte, dus voor de splitter een LNA kan helpen.
Dan natuurlijk wel weer je gain corrigeren dus even je percentage strong messages bekijken over 24 uur of de autogain optie gebruiken. Die is niet zaligmakend maar geeft je wel een indicatie wat het beste signal level is.
Verder zou je nog kunnen upgraden naar piaware versie 7.1 die is sinds eind december uit en functioneert prima.
Je laatste screenshot is voor mij de indicatie dat je gain te hoog staat dus vandaar de tip
[ Voor 7% gewijzigd door tomvdhorst op 09-03-2022 20:07 ]
Yes de gain kan je ook nog naar kijken de gain staat nu te hoog, de lichtblauwe lijn moet rond de -32 komen. Hij moet zakken, verder de min in.tomvdhorst schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:07:
Welkom,
Je laatste screenshot is voor mij de indicatie dat je gain te laag staat dus vandaar de tip
Another approach is to adjust the weakest signal to be from -30 to -34
For that it's best to use graphs1090: https://github.com/wiedehopf/graphs1090#graphs1090 Note that -30 is less than -20 when looking at RSSI (Wikipedia: Negative number) So you increase/decrease gain step by step until the light blue line (weakest signal) is in the range of -30 to -34. That should typically give good reception while not overloading for close flights.
Originally posted here: Thoughts on optimzing gain (FA)
Of je automatiseert het
[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 09-03-2022 19:37 ]
wat voor coax gebruik je tussen de antenne en sdr ?
Soms weet ik het ook niet meer.........
De gain staat op max..... Dus die ga ik aanpassen. Dat scriptje om het te automatiseren lijkt me wel. Ga ik ook doen....stormfly schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:36:
[...]
Yes de gain kan je ook nog naar kijken de gain staat nu te hoog, de lichtblauwe lijn moet rond de -32 komen. Hij moet zakken, verder de min in.
For that it's best to use graphs1090: https://github.com/wiedehopf/graphs1090#graphs1090 Note that -30 is less than -20 when looking at RSSI (Wikipedia: Negative number) So you increase/decrease gain step by step until the light blue line (weakest signal) is in the range of -30 to -34. That should typically give good reception while not overloading for close flights.
Of je automatiseert het
Thanks
Cheap.... Maar het is maar 3 meter (kreeg ik bij de antenne)tita_tovenaar schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:26:
wat voor coax gebruik je tussen de antenne en sdr ?
Ik heb nog wel een rol Hyperflex 5 liggen, maar of ik mij er toe kan zetten om de kabel te vervangen.....
Van het antenne patch panel naar de stick RG213 maar dat is minder dan een meter....
Verlies door coax is beperkt. Mogelijk is er 'iets' met de antenne.....
Bedankt voor de tips.stormfly schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:36:
[...]
Yes de gain kan je ook nog naar kijken de gain staat nu te hoog, de lichtblauwe lijn moet rond de -32 komen. Hij moet zakken, verder de min in.
Of je automatiseert het
Vandaag een paar keer de script om de gain instellingen te bepalen gedraaid. (die herhaaldelijk de waarde uitrekent)
Uitkomst: max gain. Maar daar was ie al op ingesteld.....
Ik ga eerst maar eens handmatig een dagje draaien met een 'lagere' waarde en kijken wat dat doet.
Daarna een dagje zonder de splitter.
Als dat geen effect heeft eens kijken wat mijn Flightaware stick doet met de de Whip van Bonito GigActiv GA3005 Ultra Wideband (9kHz – 3 Ghz).
Feit blijft dat ik in 2020 (tijdens de Corona lockdown) niet echt ontevreden was met een ontvangst van 2x zoveel vliegtuigen over grotere afstand dan nu.
[ Voor 11% gewijzigd door Jengelsm op 10-03-2022 20:18 ]
Je kunt ook versie 7.1 installeren van Piaware en dump1090-FA als je dan de autgain optie enabled meet hij per uur de sterkte en past waar nodig aan.
Adaptive gain in dynamic range mode
The dynamic range adaptive gain mode attempts to set the receiver gain to maintain a given dynamic range - that is, it tries to set the gain so that general noise is at or below a given level. This takes into account different or changing RF environments and different receiver hardware (antenna, preamplifiers, etc) that affects the overall gain of the system, and usually will pick a reasonable gain setting without intervention.
To enable this mode:
Set adaptive-dynamic-range yes in piaware-config; or
Set ADAPTIVE_DYNAMIC_RANGE=yes in /etc/default/dump1090-fa ; or
Pass the --adaptive-range option on the command line.
The default settings for dynamic range will use a dynamic range target chosen based on SDR type (e.g. 30dB for rtlsdr receivers). This is usually a good default. To override this target:
Set adaptive-dynamic-range-target in piaware-config; or
Set ADAPTIVE_DYNAMIC_RANGE_TARGET in /etc/default/dump1090-fa ; or
Pass the --adaptive-range-target option on the command line.
Adaptive gain in “burst” / loud signal mode
The “burst” adaptive gain mode listens for loud bursts of signal that were not successfully decoded as ADS-B messages, but which have approximately the right timing to be possible messages that were lost due to receiver overloading. When enough overly-loud signals are heard in a short period of time, dump1090 will reduce the receiver gain to try to allow them to be received.
This is a more situational setting. It may allow reception of loud nearby aircraft (e.g. if you are close to an airport). The tradeoff is that when there are nearby aircraft, overall receiver range may be reduced. Whether this is a good tradeoff depends on the aircraft you’re interested in. By default, adaptive gain burst mode is disabled.
To enable burst mode:
Set adaptive-burst yes in piaware-config; or
Set ADAPTIVE_BURST=yes in /etc/default/dump1090-fa ; or
Pass the --adaptive-burst option on the command line.
This mode is more experimental than the dynamic range mode and tweaking of the advanced burst options may be needed depending on your local installation. In particular, --adaptive-burst-loud-rate and adaptive-burst-quiet-rate may need adjusting. Feedback on what works for you and what doesn’t would be appreciated!
Burst mode and dynamic range mode can be enabled at the same time.
Limiting the gain range
If you know in advance approximately what the gain setting should be, so you want to allow adaptive gain to change the gain only within a certain range, you can set minimum and maximum gain settings in dB. Adaptive gain will only adjust the gain within this range. To set this:
Set adaptive-min-gain and adaptive-max-gain in piaware-config; or
Set ADAPTIVE_MIN_GAIN and ADAPTIVE_MAX_GAIN in /etc/default/dump1090-fa ; or
Pass the --adaptive-min-gain and --adaptive-max-gain options on the command line.
If you know approximately where the gain should be, then a good starting point would be to set the max and min adaptive gain to +/- 10dB around your gain setting.
Andere vraag is of de splitter ook al aanwezig was bij je eerdere setup ? Anders zou dat mijn eerste onderzoekspunt zijn.
Adaptive gain in dynamic range mode
The dynamic range adaptive gain mode attempts to set the receiver gain to maintain a given dynamic range - that is, it tries to set the gain so that general noise is at or below a given level. This takes into account different or changing RF environments and different receiver hardware (antenna, preamplifiers, etc) that affects the overall gain of the system, and usually will pick a reasonable gain setting without intervention.
To enable this mode:
The default settings for dynamic range will use a dynamic range target chosen based on SDR type (e.g. 30dB for rtlsdr receivers). This is usually a good default. To override this target:
Adaptive gain in “burst” / loud signal mode
The “burst” adaptive gain mode listens for loud bursts of signal that were not successfully decoded as ADS-B messages, but which have approximately the right timing to be possible messages that were lost due to receiver overloading. When enough overly-loud signals are heard in a short period of time, dump1090 will reduce the receiver gain to try to allow them to be received.
This is a more situational setting. It may allow reception of loud nearby aircraft (e.g. if you are close to an airport). The tradeoff is that when there are nearby aircraft, overall receiver range may be reduced. Whether this is a good tradeoff depends on the aircraft you’re interested in. By default, adaptive gain burst mode is disabled.
To enable burst mode:
Set adaptive-burst yes in piaware-config; or
Set ADAPTIVE_BURST=yes in /etc/default/dump1090-fa ; or
Pass the --adaptive-burst option on the command line.
This mode is more experimental than the dynamic range mode and tweaking of the advanced burst options may be needed depending on your local installation. In particular, --adaptive-burst-loud-rate and adaptive-burst-quiet-rate may need adjusting. Feedback on what works for you and what doesn’t would be appreciated!
Burst mode and dynamic range mode can be enabled at the same time.
Limiting the gain range
If you know in advance approximately what the gain setting should be, so you want to allow adaptive gain to change the gain only within a certain range, you can set minimum and maximum gain settings in dB. Adaptive gain will only adjust the gain within this range. To set this:
Set adaptive-min-gain and adaptive-max-gain in piaware-config; or
Set ADAPTIVE_MIN_GAIN and ADAPTIVE_MAX_GAIN in /etc/default/dump1090-fa ; or
Pass the --adaptive-min-gain and --adaptive-max-gain options on the command line.
If you know approximately where the gain should be, then a good starting point would be to set the max and min adaptive gain to +/- 10dB around your gain setting.
Andere vraag is of de splitter ook al aanwezig was bij je eerdere setup ? Anders zou dat mijn eerste onderzoekspunt zijn.
Conform de suggestie de splitter onderworpen aan een nader onderzoek.tomvdhorst schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:21:
En wat schetst mijn verbazing?
Ik had de connector die de antennekabel verbond met de splitter niet goed vastgedraaid.....

Tsja, als je met die kolenschoppen van mij gaat zitten prutsen met zo'n klein SMA connectortje kan het wel eens misgaan.
De ontvangst lijkt nu drastisch verbeterd.
Allen toch hartelijk dank voor de suggesties want dat zet mij wel aan het denken welke mogelijkheden er nog meer zijn om nog 'meer te kunnen zien'.
De autogain wordt nog steeds automatisch op max (ik dacht 48) gezet dus misschien toch nog een puntje van aandacht.
Daarnaast ben ik benieuwd of ik met een LNA toch nog betere resultaten kan behalen (qua 'ver weg' signalen.
Wel enig risico op oversturing zo nu en dan vrees ik, want ik zie de vliegtuigen zowat langs het raam van mijn werkkamer vliegen....
Kan ik 7.1 installeren zonder mijn oude instellingen etc kwijt te raken?tomvdhorst schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:21:
Je kunt ook versie 7.1 installeren van Piaware en dump1090-FA als je dan de autgain optie enabled meet hij per uur de sterkte en past waar nodig aan.
In de config file heb ik nu de setting 'ADAPTIVE_DYNAMIC_RANGE=yes' staan.tomvdhorst schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:21:
To enable this mode:
Er staat ook nog in de config 'rtlsdr-gain 48.0'
Bijt dit elkaar?
Ik realiseer mij terdege dat een goede antenne met vrij uitzicht eigenlijk de kwaliteit van de ontvangst bepaald.
De signaal sterkte lijkt mij niet echt verkeerd.
/f/image/nUMKns2HaB5THnnSMdi5AJyi.png?f=fotoalbum_large)
Kan ik nog winst behalen door een LNA toe te voegen? bv die RTL met dat 3-voudig filter? (als die nog leverbaar is.....) Gaat die goed samen met de Flightaware Stick Pro of zijn daar ook echt betere alternatieven voor rekening houdende met mijn beperkte antenne mogelijkheden?
De signaal sterkte lijkt mij niet echt verkeerd.
/f/image/nUMKns2HaB5THnnSMdi5AJyi.png?f=fotoalbum_large)
Kan ik nog winst behalen door een LNA toe te voegen? bv die RTL met dat 3-voudig filter? (als die nog leverbaar is.....) Gaat die goed samen met de Flightaware Stick Pro of zijn daar ook echt betere alternatieven voor rekening houdende met mijn beperkte antenne mogelijkheden?
7.1 installeren overschrijft geen instellingen die in een bestaande set-up zijn.
Dus je hoeft geen aanpassingen achter af te doen.
Als je in de config nu nog rtlsdr-gain 48 hebt staan dan kun je die regel weghalen.
Vul wel even bij RECIEVER_GAIN=60 in.
60 is de nieuwe max waarde die ingesteld kan worden maar de dynamic adapitve range zoekt zelf de optimale waarde 1x per uur. die zal dan zo rond de 48 voor je uitkomen denk.
Een LNA toevoegen is altijd een optie maar ik gebruik ze zelf niet.
Ik woon in Amsterdam tussen hoogbouw en dan wegen de kosten van de LNA's niet op tegen het resultaat.
Wellicht iets meer posities maar meestal blijft het aantal toestellen wel ongeveer hetzelfde.
Ik heb zelf 7 ontvangers nu tegenwoordig ( beetje verslaafd maar
) en om er nu ook weer 350 euro aan LNA's tegenaan te gooien vindt ik weer wat overdreven.
Alle setups zijn bij mij Flightaware Prostick Plus en een Flightaware filter. Daar haal ik gemiddleld 200-220NM range mee met ongeveer 1900 toestellen per antenne per dag.
Maar wellicht kan een LNA jou wel wat brengen, hangt erg van de locatie af en van de plek waar je hem in zet, het liefst zo dicht mogelijk bij de antenne. Wel moet je daarna weer met de gain aan de slag anders krijg je wellicht oversturing op de Prostick en verzadig je dat filter.
Je hebt dan filter (van de LNA) op filter (van de Prostick) maar ik heb er geen ervaring mee, wellicht een van de anderen.
oh en op flightaware en FR24 is mijn gebruikersnaam hetzelfde als hier
dat houdt het eenvoudig
Als je in de config nu nog rtlsdr-gain 48 hebt staan dan kun je die regel weghalen.
60 is de nieuwe max waarde die ingesteld kan worden maar de dynamic adapitve range zoekt zelf de optimale waarde 1x per uur. die zal dan zo rond de 48 voor je uitkomen denk.
Een LNA toevoegen is altijd een optie maar ik gebruik ze zelf niet.
Ik woon in Amsterdam tussen hoogbouw en dan wegen de kosten van de LNA's niet op tegen het resultaat.
Wellicht iets meer posities maar meestal blijft het aantal toestellen wel ongeveer hetzelfde.
Ik heb zelf 7 ontvangers nu tegenwoordig ( beetje verslaafd maar
Alle setups zijn bij mij Flightaware Prostick Plus en een Flightaware filter. Daar haal ik gemiddleld 200-220NM range mee met ongeveer 1900 toestellen per antenne per dag.
Maar wellicht kan een LNA jou wel wat brengen, hangt erg van de locatie af en van de plek waar je hem in zet, het liefst zo dicht mogelijk bij de antenne. Wel moet je daarna weer met de gain aan de slag anders krijg je wellicht oversturing op de Prostick en verzadig je dat filter.
Je hebt dan filter (van de LNA) op filter (van de Prostick) maar ik heb er geen ervaring mee, wellicht een van de anderen.
oh en op flightaware en FR24 is mijn gebruikersnaam hetzelfde als hier
[ Voor 3% gewijzigd door tomvdhorst op 11-03-2022 19:47 ]
Thanks !tomvdhorst schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:44:
7.1 installeren overschrijft geen instellingen die in een bestaande set-up zijn.
Done.......
Gedaan! Nu eens kijken of wat er gebeurt....tomvdhorst schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:44:
Ik woon in Amstelveen - Wijk Groenelaan, tussen een paar hoge gebouwen met een aantal GSM masten.Dus dat zou nogal wat storing kunnen geven. In het verleden had ik ook al bij een ander projectje veeI last van storing.tomvdhorst schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:44:
Ik heb nog zo'n FlightAware filter liggen kijken wat dat doet.
Ik zal ook eens mijn SDRplay ontvanger aansluiten op de andere uitgang van de splitter en kijken hoe sterk de 'stoorsignalen' zijn en wat het effect van dat dat filter is (hopelijk niet te veel signaal verlies).
Ik heb natuurlijk ook al een verlies van plm 3dB door die splitter dus misschien dat een LNA helpt.
Uit de discussie in dit topic lijkt mij de LNA van RTL met dat 3-voudig filter de beste (value for money). Anders moet ik weer moeilijk doen met een filter en een LNA.
Overigens een ieder hartelijk dank voor de tips....
Mijn piaware config ziet er als volgt uit (zonder de remarks mbt :
wired-network yes
wireless-network no
# rtlsdr-gain 48.0 # updated by fa_piaware_config (veranderd 11/2/2022)
allow-auto-updates yes
allow-manual-updates yes
allow-mlat yes
allow-modeac yes
feeder-id [blablablabla] # updated by fa_piaware_config
RECEIVER_GAIN=60
adaptive-dynamic-range=yes # updated by fa_piaware_config (was no voor 11/2/2022)
Niet echt spannend denk ik....
De dump
1090-fa.service - dump1090 ADS-B receiver (FlightAware customization)
Loaded: loaded (/lib/systemd/system/dump1090-fa.service; enabled; vendor preset: enabled)
Active: active (running) since Fri 2022-03-11 21:54:11 UTC; 7min ago
Docs: https://flightaware.com/adsb/piaware/
Main PID: 554 (dump1090-fa)
Tasks: 3 (limit: 4497)
Memory: 5.1M
CGroup: /system.slice/dump1090-fa.service
`-554 /usr/bin/dump1090-fa --quiet --device-type rtlsdr --device-index 0 --gain 60 --adapti
Mar 11 21:54:12 ADSBPi1 dump1090-fa[554]: rtlsdr: tuner gain set to about 58.6 dB (gain step 29) (tune
Mar 11 21:54:12 ADSBPi1 dump1090-fa[554]: adaptive: using 50% duty cycle
Mar 11 21:54:12 ADSBPi1 dump1090-fa[554]: adaptive: enabled adaptive gain control with gain limits 0.0
Mar 11 21:54:12 ADSBPi1 dump1090-fa[554]: adaptive: enabled dynamic range control, target dynamic rang
Mar 11 21:54:12 ADSBPi1 dump1090-fa[554]: Allocating 4 zero-copy buffers
Mar 11 21:54:12 ADSBPi1 dump1090-fa[554]: Detected Kernel usbfs mmap() bug, falling back to buffers in
Mar 11 21:54:34 ADSBPi1 dump1090-fa[554]: adaptive: available dynamic range (27.5dB) < required dynami
Mar 11 21:54:34 ADSBPi1 dump1090-fa[554]: adaptive: changing gain from 58.6dB (step 29) to 49.6dB (ste
Mar 11 21:54:34 ADSBPi1 dump1090-fa[554]: rtlsdr: tuner gain set to 49.6 dB (gain step 28)
Mar 11 21:54:44 ADSBPi1 dump1090-fa[554]: adaptive: available dynamic range (37.5dB) >= required dynam
~
Dus het lijkt of er wel 'iets' gebeurt met de gain....
wired-network yes
wireless-network no
# rtlsdr-gain 48.0 # updated by fa_piaware_config (veranderd 11/2/2022)
allow-auto-updates yes
allow-manual-updates yes
allow-mlat yes
allow-modeac yes
feeder-id [blablablabla] # updated by fa_piaware_config
RECEIVER_GAIN=60
adaptive-dynamic-range=yes # updated by fa_piaware_config (was no voor 11/2/2022)
Niet echt spannend denk ik....
De dump
1090-fa.service - dump1090 ADS-B receiver (FlightAware customization)
Loaded: loaded (/lib/systemd/system/dump1090-fa.service; enabled; vendor preset: enabled)
Active: active (running) since Fri 2022-03-11 21:54:11 UTC; 7min ago
Docs: https://flightaware.com/adsb/piaware/
Main PID: 554 (dump1090-fa)
Tasks: 3 (limit: 4497)
Memory: 5.1M
CGroup: /system.slice/dump1090-fa.service
`-554 /usr/bin/dump1090-fa --quiet --device-type rtlsdr --device-index 0 --gain 60 --adapti
Mar 11 21:54:12 ADSBPi1 dump1090-fa[554]: rtlsdr: tuner gain set to about 58.6 dB (gain step 29) (tune
Mar 11 21:54:12 ADSBPi1 dump1090-fa[554]: adaptive: using 50% duty cycle
Mar 11 21:54:12 ADSBPi1 dump1090-fa[554]: adaptive: enabled adaptive gain control with gain limits 0.0
Mar 11 21:54:12 ADSBPi1 dump1090-fa[554]: adaptive: enabled dynamic range control, target dynamic rang
Mar 11 21:54:12 ADSBPi1 dump1090-fa[554]: Allocating 4 zero-copy buffers
Mar 11 21:54:12 ADSBPi1 dump1090-fa[554]: Detected Kernel usbfs mmap() bug, falling back to buffers in
Mar 11 21:54:34 ADSBPi1 dump1090-fa[554]: adaptive: available dynamic range (27.5dB) < required dynami
Mar 11 21:54:34 ADSBPi1 dump1090-fa[554]: adaptive: changing gain from 58.6dB (step 29) to 49.6dB (ste
Mar 11 21:54:34 ADSBPi1 dump1090-fa[554]: rtlsdr: tuner gain set to 49.6 dB (gain step 28)
Mar 11 21:54:44 ADSBPi1 dump1090-fa[554]: adaptive: available dynamic range (37.5dB) >= required dynam
~
Dus het lijkt of er wel 'iets' gebeurt met de gain....
Kan je een link plakken. Krijg je niet gevonden qua range kaart.Jengelsm schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:52:
Overigens, bij Flightaware heet ik 'JaapdenEngelsman'
Je gain is inderdaad aan het aanpassen naar de omgeving, dat gebeurd in stapjes en die zie je inderdaad in log terug. dus de adaptive gain werkt op dit moment.
@stormfly https://uk.flightaware.com/adsb/stats/user/JaapdenEngelsman
Je range is een stuk beter nu na het aandraaien van de connector
@stormfly https://uk.flightaware.com/adsb/stats/user/JaapdenEngelsman
Je range is een stuk beter nu na het aandraaien van de connector