Beste forumleden, ik wil graag jullie ongefilterde mening vragen over een nieuw ontwerp ADSB dongle en zelfs een beetje ondernemers advies waar mogelijk. Ik heb een achtergrond in zowel luchtvaart als Elektrotechniek en had jaren geleden de droom om een apparaatje zo groot als een iets te grote usb stick / flinke sleutelhanger op een vliegtuig te kunnen richten en dat er dan op een schermpje staat wat voor vliegtuigtype het is. Ook Mode A/C/S vliegtuigen zijn hiermee te identificeren en ik vond het idee magisch.
Zo ben ik in de technische kant van ADSB terecht gekomen, tuners, printplaat ontwerpen, programmeren, FPGA’s, etc., etc., en ongeveer 2000 uur later (ik wist in het begin echt niks) was er een prototype. Dit prototype is meer ontworpen als cockpit ADSB ontvanger. Er zit een R860 tuner op, flinke ADC, FPGA en een ESP32 om de ADSB signalen te vertalen naar WIFI (GDL90 voor de “cockpit apps”). Moet je je voorstellen hoe bijzonder het was dat prototype nummer 8 daadwerkelijk ADSB begon te ontvangen.
Nu sta ik op een kruising met teveel prachtige wegen. Het oorspronkelijke idee om te richten heb ik vooralsnog laten gaan; FR24 is een prima app geworden. Ik maak dit ooit als hobby project af. Ondertussen realiseer ik me wel dat ik nu de mogelijkheid heb om een dongle te maken met een aantal leuke voordelen. De FPGA direct achter de tuner zorgt ervoor dat er geen kabelverlies is, kan betere CRC correctie doen dan software, en de ESP32 kan alle pakketten direct op WIFI zetten. Het is een mooi geïntegreerd product, specifiek voor 1090 MHz ADSB, en ik probeer 250nm als standaard bereik te halen. Een FPGA is ook erg goed in FIR filters dus ik denk dat ik met de beste/duurste oplossingen mee kan doen qua performance. De hardware prijzen zijn ondertussen wel flink gestegen dus de kale kostprijs per stuk ligt nu op ongeveer drie tientjes bij 1000 stuks.
Uiteraard zijn er ook nadelen, zo is het allergrootste nadeel dat de R860 onder NDA zit en dat je duizenden stuks moet afnemen als minimum aantal. Dit zorgt ervoor dat ik het ontwerp niet 100% open in de community mag delen om het gezamenlijk beter te maken en je moet direct als grote ondernemer denken. Een andere chip, de MAX2120, zou hier eventueel een oplossing voor zijn. Ook zou de ESP32 een probleem kunnen zijn omdat een Linux pc meer vrijheid biedt in het aanpassen van feeder sites, visualiseren, etc. De ESP kan het uiteraard ook maar het is gewoon minder gemakkelijk. Het is een overweging om er geen dongle van te maken maar een RPi HAT. Deze klikt dan op een RPi (Zero 2).
Nou, heel verhaal! Zitten jullie überhaupt op een nieuwe dongle te wachten? Kan het ontwerp beter? Willen jullie toch ook liever de sleutelhanger? Moet ik naast mijn baan ondernemer worden om dongles te verschepen? Is het beter om het ontwerp naar FA of FR24 te schuiven? Moet ik Musk een mail sturen dat hij ze op Starlink plakt? Heeft één van jullie toevallig al een donge schuif business? Ik ben blij met alle feedback en realiseer me dat er eigenlijk geen goed antwoord op te geven is. Voor mij is het belangrijkste dat jullie aangeven of een dongle ontwerp zin heeft en dat jullie heel gelukkig worden van het idee of dat ik mijn tijd verspil. Zo nee dan zijn alle andere vragen ook overbodig.
P.S. ADSB op Terschelling is echt leuk om te zien.