Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:56
Dancing_Animal schreef op zondag 1 december 2019 @ 17:42:
[...]

De specs oplezen van een bordje of zeggen dat ze het niet hebben als het er niet bij staat? Ik noem dat geen verkooptechniek.
Verkooptechniek is inderdaad een groot woord maar ze pushen harder..

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-05 11:54
Heb de mijne nu een weekje, geweldig. Wat een verschil met mijn 2017 model, inzake toetsenbord en toch wel de performantie ook.

De i9 *8-Core en 32 GB geheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 18:09
Saven schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 19:48:
[...]

[...]

Same. Het butterflytoetsenbord typte imo echt heerlijk. En sinds de derde generatie (met soft shell eronder) nóg beter.

Als ik dit nieuwe toetsenbord zie moet ik meteen denken aan een oude MBP 2012. Dat toetsenbord zag en voelde echt outdated aan vergeleken met het butterflytoetsenbord.

Sowieso zien ook de omgekeerde T-arrows er ook niet uit. Alsof het navigeren daardoor makkelijker wordt :X . Enige toevoeging is imo de losse ESC key.

Overigens: kan iemand nou vertellen wat het voordeel is van het 16" scherm t.o.v. de 15.4" ? In feite is het scherm alleen maar groter, er is niet meer werkruimte beschikbaar. De schaling van de resolutie is precies hetzelfde als voorheen. Feitelijk loop je nu dus gewoon met een groter apparaat rond zonder specifieke voordelen in het scherm zelf.

Imo komt deze launch een beetje over als "we hebben het verneukt" (vooral de toetsenbordproblemen en de cooling issues). En daarom moest de behuizing per se groter worden? En tja, dan maar een groter scherm ipv lompe 2012 bezels?

Anders kan ik me niet voorstellen waarom de bezels om het scherm niet nóg dunner waren.

[...]

Workspace was altijd al 1680x1050. Zie: https://support.apple.com/kb/SP756?locale=nl_NL . Verandert dus niks aan
Nog nergens iemand zo negatief over dit apparaat gehoord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:12
Dancing_Animal schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:10:
[...]

Laat dat maar aan het DNA van Nederlanders over, die zijn erg kritisch.

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 01-12-2019 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:35
Omdat de Amac's waar ik geweest ben (Spijkenisse en Rotterdam) het personeel geen kennis van zaken heeft en geen klantvriendelijkheid kent.
Ook merk ik, als ik daar binnen ben, dat er verkeerd advies gegeven wordt aan de klanten. En ja, dat mag/kan ik beoordelen als Apple consultant ;)
Wanneer ik daar voor een reparatie iets wegbreng dan meldt men mij direct aan voor de Amac nieuwsbrief terwijl ze daar geen toestemming voor vragen en/of dat niet meedelen. Al 4x klacht over ingediend.

Inmiddels tik in dit op mijn 16" MacBook Pro. Erg fijn toetsenbord zeg, vergelijkbaar met de MacBook Pro 2015 die ik hiervoor had. Je merkt enige "travel" in het tikken, minder als bij de 2015 maar precies genoeg voor mij.
Ook weer fijn om een TouchID te hebben met unlocken, moet alleen de Touchbar zelf binnen de juiste applicaties nog instellen.

Ik ben wel enorm aan het verdwalen in een goede dock/adapter set up voor op kantoor en thuis.
Wil met zo min mogelijk aansluiten zo veel mogelijk resultaat halen. Liefste dus 1 USB-C/Thunderbolt3 waarover 2x HDMI, Power en USB kan. Opties die ik tegen kwam zijn alleen behoorlijk aan de prijs.

Bij Apple zelf kwam ik deze tegen:
https://www.apple.com/nl/...bolt-3-minidockingstation
Bij CoolBlue deze:
https://www.coolblue.nl/p...hdmi-kabel-converter.html

Al kreeg ik het advies om te kijken naar 2x DisplayPort in plaats van 2x HDMI. schijnt driver technisch een heel stuk beter te werken maar daar heb ik zelf nog geen ervaringen mee.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:42

Nitai

Live the life you love.

Saven schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 19:48:
[...]

[...]

Overigens: kan iemand nou vertellen wat het voordeel is van het 16" scherm t.o.v. de 15.4" ? In feite is het scherm alleen maar groter, er is niet meer werkruimte beschikbaar. De schaling van de resolutie is precies hetzelfde als voorheen. Feitelijk loop je nu dus gewoon met een groter apparaat rond zonder specifieke voordelen in het scherm zelf.
Ik hoorde in meerdere video's dat het een grotere batterij mogelijk maakte (samen met het feit dat het iets dikker is) van 100 watt.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

TerrorSource schreef op zondag 1 december 2019 @ 23:50:
Omdat de Amac's waar ik geweest ben (Spijkenisse en Rotterdam) het personeel geen kennis van zaken heeft en geen klantvriendelijkheid kent.
Ook merk ik, als ik daar binnen ben, dat er verkeerd advies gegeven wordt aan de klanten. En ja, dat mag/kan ik beoordelen als Apple consultant
Helder; ik trok het niet in twijfel hoor, maar je opmerking heeft veel meer waarde met onderbouwing.

Mijn tip qua dock is om te kijken in de refurbished sectie van CalDigit:
http://shop.caldigit.com/eu/Refurbished

Persoonlijk zou ik altijd voor Thunderbolt gaan. Mijn ervaring met USB-C is dat alles net ietsje minder is. Betrouwbaarheid is minder, power delivery is minder, refresh rate op 4K is minder, etc.

Ook hebben die docks die je aanwijst, een vaste kabel. Bij een vaste setup wil je volgens mij liever een losse kabel. Dan kun je het dock overal neerzetten, ook onder het bureau, en sleep je niet dat dock over je bureau bij aansluiten.

Maar goed, budget is budget... maar check desnoods V&A, want af en toe komt daar heel aantrekkelijk geprijsd Thunderbolt spul langs.

[ Voor 16% gewijzigd door TucanoItaly op 02-12-2019 09:21 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-06 11:17

Saven

Administrator

Dancing_Animal schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:10:
[...]

Komt omdat de meeste mensen een oud apparaat =<2015 hebben en geen geld hebben om elke 2 jaar zo'n nieuw ding te kopen. Ja natuurlijk is het een vooruitgang vergeleken met het 2015 model. Dat is zelfs een 2019 Acer laptop... Oneerlijke vergelijking dus. Maar vergeleken met het 2018 model is het een achteruitgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Saven schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:06:
[...]

Komt omdat de meeste mensen een oud apparaat =<2015 hebben en geen geld hebben om elke 2 jaar zo'n nieuw ding te kopen. Ja natuurlijk is het een vooruitgang vergeleken met het 2015 model. Dat is zelfs een 2019 Acer laptop... Oneerlijke vergelijking dus. Maar vergeleken met het 2018 model is het een achteruitgang.
Ben ik toch blij dat ik het 2017 model ga vervangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-04 11:53

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Fn toets induwen of anders configureren in settings.

[ Voor 23% gewijzigd door Shark.Bait op 03-12-2019 13:13 ]

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:54

epo

Saven schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:06:
[...]

Hmm, ik heb een 2015 Pro variant en een Acer 2019 Acer is dan nog steeds een achteruitgang.
In mijn ogen is de 2019 t.o.v de 2018 pro een flinke verbetering, ja persoonlijk hoeft het van mij ook niet groter, maar een grotere batterij, beter scherm, betere cooling, fijner toetsenbord, veel snellere videokaart dus ik snap jouw super negatieve reactie niet. Daarnaast als jij een Acer 2019 beter vindt dan een 2015 pro dan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 12:55
Ik heb momenteel en early 2011, supermachine (wel met SSD). Tijd voor een verse, en kijkend naar de 16". Nu ben ik er al een tijdje uit, en google verschaft mij niet heel veel helderheid. Concrete vraag (want deze vader wil ook wel eens relaxen): kan COD Modern Warfare draaien op de 16"? Gaat dat goed? Tuurlijk kan je voor andere merken laptops (Surface 2 oid) gaan, maar ik ben stiekem wel verliefd op Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Gisteravond probleem gehad met mijn 16" MacBook Pro en vanochtend weer.
Gisteravond was het scherm enorm vaag, leek wel alsof de TrueTone niet werkte. Na aanpassen resolutie en weer terugzetten naar dezelfde waarde was het opgelost.

Vanochtend na openklappen bleef hij op het inlogscherm hangen, alleen aan/uit-knop werkte nog. Ook na de herstart kwam hij niet verder als login scherm. Na een 2de herstart werkte hij pas weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Smirnoff schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 18:47:
Ik heb momenteel en early 2011, supermachine (wel met SSD). Tijd voor een verse, en kijkend naar de 16". Nu ben ik er al een tijdje uit, en google verschaft mij niet heel veel helderheid. Concrete vraag (want deze vader wil ook wel eens relaxen): kan COD Modern Warfare draaien op de 16"? Gaat dat goed? Tuurlijk kan je voor andere merken laptops (Surface 2 oid) gaan, maar ik ben stiekem wel verliefd op Apple.
YouTube: 16" MacBook Pro Gaming Review - Modern Warfare at 1440P!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G4mert
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-04 19:52
TerrorSource schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:22:
Gisteravond probleem gehad met mijn 16" MacBook Pro en vanochtend weer.
Gisteravond was het scherm enorm vaag, leek wel alsof de TrueTone niet werkte. Na aanpassen resolutie en weer terugzetten naar dezelfde waarde was het opgelost.

Vanochtend na openklappen bleef hij op het inlogscherm hangen, alleen aan/uit-knop werkte nog. Ook na de herstart kwam hij niet verder als login scherm. Na een 2de herstart werkte hij pas weer.
Klinkt niet best. Had ook al verhalen gehoord van een reviewer die juist enorm contrast had uit het niets bij opstarten. Blijkbaar toch iets aan de hand met de schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Dat had de 2017 variant ook, die bleef soms ook uit bij openklappen. Keurig met firmware opgelost.

Wat ik mij afvroeg, als je de router pingt over WiFi wat is dan de latency?

Oude 2017 MBP 1-2ms
Nieuwe 2019 MBP 7-8ms

Netwerk UniFi.

Iemand met een MBP 2018 ziet exact hetzelfde, waardoor je dit zou kunnen toespitsen aan de WiFicard/driver? Is deze gelijk in 2018/2019?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:39
TerrorSource schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:05:
Zojuist de 16” MacBook binnen gekregen. Via SURFspot besteld. Uitlevering via Amac.
Dat terwijl Amac zelf een ballentent is...
Die van mij komt vandaag binnen via Schoolspot. Zaterdag besteld, levertijd 2 a 3 weken en nu komt hij vandaag al. Dus ik ben heel benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-06 13:04
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Nj0oIuy.png

Zit enorm te twijfelen over het spekken an een nieuwe 16". €2500 euro is eigenlijk wel de max die ik wil uitgeven. Hebben jullie wat suggesties?

Voor 500 euro meer heb je de een 5500m en i9 8-core. Ik twijfel of het onverstandig is om hierop te besparen in het kader van future-proofing en het streven om er 5 jaar mee te doen. Al heb ik het vermoeden dat 16gb het eerste struikelblok zal worden.

Zal voornamelijk voor Revit, CAD, Rhino en dergelijke gebruikt worden. Niet enorm GPU intensief, en leunt voornamelijk op singlecore clockspeeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
FilipK schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:05:
[Afbeelding]

Zit enorm te twijfelen over het spekken an een nieuwe 16". €2500 euro is eigenlijk wel de max die ik wil uitgeven. Hebben jullie wat suggesties?

Voor 500 euro meer heb je de een 5500m en i9 8-core. Ik twijfel of het onverstandig is om hierop te besparen in het kader van future-proofing en het streven om er 5 jaar mee te doen. Al heb ik het vermoeden dat 16gb het eerste struikelblok zal worden.

Zal voornamelijk voor Revit, CAD, Rhino en dergelijke gebruikt worden. Niet enorm GPU intensief, en leunt voornamelijk op singlecore clockspeeds.
Ik zou de 6-core pakken en dan RAM upgraden. Zeker als je met CAD aan de slag gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

TerrorSource schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:03:
[...]

Ik zou de 6-core pakken en dan RAM upgraden. Zeker als je met CAD aan de slag gaat.
Inderdaad. 512GB is voldoende voor MacOS + Bootcamp en een externe Samsung T5 SSD. De processor zal niet zoveel performance winst opleveren als een 32GB ram upgrade dat doet. De 4GB videokaart zal ook voldoende moeten zijn.

Aan de andere kant kan jij je afvragen wat je liever hebt: iedere 2 jaar een nieuwe baseline MacBook Pro of elke 5 jaar een maxed-out MacBook? Ik kies voor de eerste optie.

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• makooy
iApp schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:44:
[...]

Inderdaad. 512GB is voldoende voor MacOS + Bootcamp en een externe Samsung T5 SSD. De processor zal niet zoveel performance winst opleveren als een 32GB ram upgrade dat doet. De 4GB videokaart zal ook voldoende moeten zijn.

Aan de andere kant kan jij je afvragen wat je liever hebt: iedere 2 jaar een nieuwe baseline MacBook Pro of elke 5 jaar een maxed-out MacBook? Ik kies voor de eerste optie.
Ik zou die SSD zelf maken:
https://nl.hardware.info/...1-nvme-enclosure-van-e-17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

De T5 is vaak in de aanbieding en heeft goeie software voor hardwarematige versleuteling. Tenzij je al een M2 SSD hebt, vind ik de service van Samsung (naast de goeie looks) wel echt een voordeel t.a.v. zelfbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
iApp schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:44:
[...]

Hey bedankt voor alle reacties,

Dat is ook wel weer zo. Wat dat te gaat is 5 jaar misschien wat arbitrair. Maar hoe kom jij aan 2 jaar?
In het verlengde daarvan schrijf ik hem liever wat eerder af dan €440 neerleggen voor 16gb aan RAM.

Ook, zo'n externe t5 ssd is toch weer een leuke 100 euro voor 'maar' 512 gb extra. En dan zit je met een extra extern ding. Dan valt het argument te maken dat het miss wat zinvoller is te gaan voor extra interne opslag, zeker met boodcamp in het achterhoofd.

[ Voor 3% gewijzigd door FilipK op 07-12-2019 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
76 graden :D
Betrouwbaarheid is wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

FilipK schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 00:02:
[...]

Hey bedankt voor alle reacties,

Dat is ook wel weer zo. Wat dat te gaat is 5 jaar misschien wat arbitrair. Maar hoe kom jij aan 2 jaar?
In het verlengde daarvan schrijf ik hem liever wat eerder af dan €440 neerleggen voor 16gb aan RAM.

Ook, zo'n externe t5 ssd is toch weer een leuke 100 euro voor 'maar' 512 gb extra. En dan zit je met een extra extern ding. Dan valt het argument te maken dat het miss wat zinvoller is te gaan voor extra interne opslag, zeker met boodcamp in het achterhoofd.
De 1TB T5 was met black friday 130 euro, de 2TB zo rond de 280 euro. Ze zijn dus wel goedkoper te vinden.

Ik doe zelf al jaren met 256GB. Was echt wennen. Maar nu ik alles in de cloud heb werkt dat prima. Ik werk overigens nooit offline; dat helpt wel. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-06 12:49
Ik heb nu een week de nieuwe 16" machine. Deze heeft de 2015 vervangen welke reeds de 2011 had vervangen. Ik moet even wennen aan het keyboard maar anders dan dat, fijn ding weer.

Ik heb alleen iets onhebbelijks... In wifi netwerken met meerdere AP's roamt dat ding zich helemaal suf. Er kan eigenlijk niet fatsoenlijk op gewerkt worden. Met wifi netwerken met een enkele AP speelt dit niet. En uiteraard aan de kabel ook niet. Ja, er draait de laatste Catalina versie op maar op de 2015 draaide dat ook al en daar zag ik deze issues helemaal niet.

Iemand dit al eens tegengekomen?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jvjadoe
  • Laatst online: 01-08-2024
TerrorSource schreef op zondag 1 december 2019 @ 23:50:

Ik ben wel enorm aan het verdwalen in een goede dock/adapter set up voor op kantoor en thuis.
Wil met zo min mogelijk aansluiten zo veel mogelijk resultaat halen. Liefste dus 1 USB-C/Thunderbolt3 waarover 2x HDMI, Power en USB kan. Opties die ik tegen kwam zijn alleen behoorlijk aan de prijs.

Bij Apple zelf kwam ik deze tegen:
https://www.apple.com/nl/...bolt-3-minidockingstation
Bij CoolBlue deze:
https://www.coolblue.nl/p...hdmi-kabel-converter.html

Al kreeg ik het advies om te kijken naar 2x DisplayPort in plaats van 2x HDMI. schijnt driver technisch een heel stuk beter te werken maar daar heb ik zelf nog geen ervaringen mee.
https://www.amazon.com/Ch...jenpro%2Caps%2C224&sr=8-4

Deze misschien handig? Zelf ook besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Nee, zit geen 2x HDMI of DisplayPort op. Lijkt ook USB-C te zijn en geen Thunderbolt 3.

Uiteindelijk 2x de "CalDigit Thunderbolt 3 mini Dock Dual DisplayPort" besteld.
http://shop.caldigit.com/...tation%203?product_id=173

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:10
Heb 'm ook, de i9 basis versie. Viel me gisteren op dat hij erg warm was toen ik m van de lader af haalde, terwijl hij al lang vol was (dus niet tijdens het laden zelf, hij zat er al langer aan).
Hebben jullie dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijntje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 14:01
StanTheMan schreef op zondag 8 december 2019 @ 09:18:
Heb 'm ook, de i9 basis versie. Viel me gisteren op dat hij erg warm was toen ik m van de lader af haalde, terwijl hij al lang vol was (dus niet tijdens het laden zelf, hij zat er al langer aan).
Hebben jullie dit ook?
Dat komt door de Power Nap functie.
https://support.apple.com/nl-nl/HT204032

"Wanneer Power Nap is ingeschakeld, kan de computer warm aanvoelen, zelfs als deze zich in de sluimerstand bevindt. Als de temperatuur een bepaalde waarde overschrijdt, worden de activiteiten van Power Nap uitgesteld zodat de Mac niet oververhit raakt. Wanneer de Mac uit de sluimerstand wordt gehaald, kunt u er direct mee aan de slag gaan."

Als het goed is blijft hij ook alleen warm als hij aan de lader ligt, check het maar eens.

[ Voor 5% gewijzigd door Mandarijntje op 08-12-2019 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:10
Oh ja, was het vast de timemachine.
Of de 3 onderdelen die in photo's vastzitten bij het uploaden..

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-06 17:52

Terrestraeon

END OF LINE

Ik kom helaas een minder positieve ervaring meedelen...

Om mijn 2013 MBP 15" te vervangen die ik gebruik voor mijn werk, ging ik afgelopen donderdag mijn bestelde Macbook Pro 16" afhalen (het standaardmodel met 2,3Ghz i9, 1TB SSD,...). In het weekend dat er op volgde vrolijk gevuld met mijn foto's, documenten en programma's. Het poppen van het geluid en de screen-ghosting OOK bij mijn macbook aanwezig... maar ik stoorde me er niet erg aan. Maandag was het MBP's eerste werkdag en ik installeerde er nog even het allerlaatste programma van het kantoor. Even herstarten en... niks meer!

Ik zit maar op de knop te drukken, trackpad, toetsenbord... niks. Beeld blijft uit, touchbar blijft uit, toetsenbordverlichting blijft uit. Het enige teken van leven dat ik kan waarnemen is het "pling"-geluidje wanneer ik de voedingskabel insteek en de force feedback van het trackpad bij het indrukken.

Dan maar naar de Apple winkel getrokken en daar bevestigde men dat zelfs het openen van de Macbook en ontkoppelen/aankoppelen van de batterij (om de spanning volledig van het systeem te halen) geen soelaas bracht. "Een DOA dus" werd me meegedeeld... uiteraard werd er niet moeilijk om gedaan en werd me een nieuwe besteld, maar ondertussen stond ik daar wel mooi! Wat een geluk dat ik mijn oude 2013 MBP nog niet had leeggemaakt en daarmee nog kon werken!

Niet alleen heeft me de troubleshooting, heen en weer gerij naar de Apple winkel me een werkdag en onnodig weekend van voorbereiding gekost, maar tevens mijn vertrouwen in Apple als een professional die zijn Macbook Pro koopt voor werk. Wat als ik mijn oude laptop al had geledigd? Wat als dit probleem zich nog eens zou voordoen? Zonder mijn laptop = geen werk = geen inkomsten. Een DOA kan uiteraard overal bij ieder merk eens voorkomen, maar een directe confrontatie met nota bene een van de "beste" en duurste keuze van laptop die je kan maken doet eender wie wel zijn of haar vertrouwen verliezen in de QC en de betrouwbaarheid... vooral als het om zo'n belangrijk werkinstrument gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwammen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 20:38
MediaMarkt Belgie: 2469 EUR voor base model, staat in de winkel aan normale prijs. Vandaag online besteld en afgehaald, medewerker keek ook even op van het prijsverschil :)

https://www.mediamarkt.be...19-mvvj2fn-a-1860614.html

Straks alles instellen! :D

Ryzen 7 9800x3D / 4080 SUPER / 64 GB G.Skill DDR5-6000 / ASUS Rog Strix 650E-F Gaming Wifi

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaSaN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-05 22:33
Terrestraeon schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:49:
Ik kom helaas een minder positieve ervaring meedelen...

Om mijn 2013 MBP 15" te vervangen die ik gebruik voor mijn werk, ging ik afgelopen donderdag mijn bestelde Macbook Pro 16" afhalen (het standaardmodel met 2,3Ghz i9, 1TB SSD,...). In het weekend dat er op volgde vrolijk gevuld met mijn foto's, documenten en programma's. Het poppen van het geluid en de screen-ghosting OOK bij mijn macbook aanwezig... maar ik stoorde me er niet erg aan. Maandag was het MBP's eerste werkdag en ik installeerde er nog even het allerlaatste programma van het kantoor. Even herstarten en... niks meer!

Ik zit maar op de knop te drukken, trackpad, toetsenbord... niks. Beeld blijft uit, touchbar blijft uit, toetsenbordverlichting blijft uit. Het enige teken van leven dat ik kan waarnemen is het "pling"-geluidje wanneer ik de voedingskabel insteek en de force feedback van het trackpad bij het indrukken.

Dan maar naar de Apple winkel getrokken en daar bevestigde men dat zelfs het openen van de Macbook en ontkoppelen/aankoppelen van de batterij (om de spanning volledig van het systeem te halen) geen soelaas bracht. "Een DOA dus" werd me meegedeeld... uiteraard werd er niet moeilijk om gedaan en werd me een nieuwe besteld, maar ondertussen stond ik daar wel mooi! Wat een geluk dat ik mijn oude 2013 MBP nog niet had leeggemaakt en daarmee nog kon werken!

Niet alleen heeft me de troubleshooting, heen en weer gerij naar de Apple winkel me een werkdag en onnodig weekend van voorbereiding gekost, maar tevens mijn vertrouwen in Apple als een professional die zijn Macbook Pro koopt voor werk. Wat als ik mijn oude laptop al had geledigd? Wat als dit probleem zich nog eens zou voordoen? Zonder mijn laptop = geen werk = geen inkomsten. Een DOA kan uiteraard overal bij ieder merk eens voorkomen, maar een directe confrontatie met nota bene een van de "beste" en duurste keuze van laptop die je kan maken doet eender wie wel zijn of haar vertrouwen verliezen in de QC en de betrouwbaarheid... vooral als het om zo'n belangrijk werkinstrument gaat.
Apple is natuurlijk ook niet heilig, en dit soort dingen kunnen gebeuren. Het is netjes opgelost lijkt mij. Als je echt voor je inkomsten zo afhankelijk bent van een laptop zul je naar mijn mening zelf daar wat voor moeten regelen: zorg dat je een backup laptop hebt, of sluit Apple Care af, zodat je in een dergelijk geval direct een express replacement kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

DaSaN schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:52:
[...]

Apple is natuurlijk ook niet heilig, en dit soort dingen kunnen gebeuren. Het is netjes opgelost lijkt mij. Als je echt voor je inkomsten zo afhankelijk bent van een laptop zul je naar mijn mening zelf daar wat voor moeten regelen: zorg dat je een backup laptop hebt, of sluit Apple Care af, zodat je in een dergelijk geval direct een express replacement kunt krijgen.
Geldt apple care ook voor bedrijven?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppernerd
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-06 13:09
kevinl schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:15:
[...]

Geldt apple care ook voor bedrijven?
Hoewel je als zakelijke klant de normale Apple care kan afsluiten, heeft Apple ook pakketten speciaal gericht op bedrijven. Wellicht een kijkje waard.

https://www.apple.com/nl/support/enterprise/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
DaSaN schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:52:
[...]

Eens, DOA kan bij ieder merk gebeuren. Het is alleen erg spijtig dat hij / zij al dat werk en tijd kwijt is. Dus ik begrijp het balen ervan. Maar inderdaad, express replacement en weer gaan en niet meer achterom kijken.

M.b.t. de vraag ' wat nou als ik mijn 13 inch niet meer had': dat is voor een onderneming / ondernemer een kwestie van een goed back-up maken voordat je dit soort acties uithaalt. Dan maakt het niet meer uit of de 13 inch er niet meer is. Sowieso geldt dit voor iedere individu, denk ik.

Ik vind het sowieso lastig want een DOA of een device wat na X dagen / maanden / jaren kapot gaat: beiden gaan ze stuk en kun je hetzelfde probleem ervaren (tijd en backup nodig).

Een DOA zie ik als dead on arrival trouwens, en dat lijkt dit device niet geweest te zijn. Hij ging pas na uren gebruik stuk. what's in a name.

Maar dat verandert niets aan het rot gevoel was poster eraan overgehouden heeft. Het is spijtig genoeg niet anders....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylegs
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-05 17:55
Ik ben ook in de markt voor een nieuwe MBP 16". Deze gaat mijn late 2013 13" vervangen. Wat zijn jullie ervaringen met bestellen via het edu gedeelte van de apple site?

Ik kan hem laten bestellen door familie welke nog student is, maar gezien de aankoopsom, regel ik toch liever alles gewoon helemaal zelf. :)

https://www.facebook.com/hbbsebas2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:04
Helaas pas vanaf 1000 devices. Jammer want als ZZP-er zou ik best wat bij willen betalen voor onsite service ipv dat ik mn MacBook nu minimaal een week kwijt ben omdat brakke toetsenbord te laten repareren (2016 model).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Ik heb nu al 6x gehad dat mijn Mac na standby niet meer kan inloggen, dan moet ik hem echt een power-cycle via de knop geven om uberhaupt weer te kunnen gebruiken.
Dat terwijl ik niet eens Beta OS draai...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Ascension schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:43:
[...]

Helaas pas vanaf 1000 devices. Jammer want als ZZP-er zou ik best wat bij willen betalen voor onsite service ipv dat ik mn MacBook nu minimaal een week kwijt ben omdat brakke toetsenbord te laten repareren (2016 model).
Lees ik hieruit dat apple care+ niet van toepassing is bij een ZZP-aanschaf?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-06 09:50
TerrorSource schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:03:
Ik heb nu al 6x gehad dat mijn Mac na standby niet meer kan inloggen, dan moet ik hem echt een power-cycle via de knop geven om uberhaupt weer te kunnen gebruiken.
Dat terwijl ik niet eens Beta OS draai...
Bedoel je dat het toetsenbord en trackpad niet reageert? Dat is een bekend probleem. Staan op Macrumors ook een aantal topics over. Ik heb het zelf ook af en toe. Na de update naar 10.15.2 nog geen last meer van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:04
kevinl schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:26:
[...]

Lees ik hieruit dat apple care+ niet van toepassing is bij een ZZP-aanschaf?
Dat is geen probleem maar er zit geen onsite support bij AppleCare+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppernerd
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-06 13:09
Ascension schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:34:
[...]

Onsite support is idd niet mogelijk voor zzp klanten. De reguliere AppleCare+ is voor garantie uitbreiding in schadeverzekering. Wat wellicht ook wel aantrekkelijk kan zijn aangezien je als zakelijke klant maar 1 jaar garantie hebt (geen consumentenrecht).

Ik zag dat Apple ook iets anders heeft voor ZZP of MKB bedrijven.

https://www.apple.com/nl/...s/jointventure/terms.html

Leentoestel mocht de reparatie meer dan 24 uur duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
Op het MacRumors forum zijn er een paar grote topics over oa ghosting te vinden.

Hier hoor ik daar niemand over. Heeft iemand er wel last van hier? de url naar dat forum:

https://forums.macrumors....-smearing.2212842/page-14

Heb de 16 inch even aan de tand gevoeld bij de amac en ik moet zeggen dat het toetsenbord gewoon prima aanvoelt (dus beter dan het butterfly keyboard wat mij betreft). Ga hem denk ik wel aanschaffen. Prachtig apparaat! Dat er nog geen wifi6 op zet, ach....

[ Voor 12% gewijzigd door Zonnetje83 op 15-12-2019 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G4mert
Als aanvulling op bovenstaande reactie.

Is het ploppende geluid nu ook opgelost met de laatste OS update?

Dit zijn twee van mijn twijfels voordat ik de trekker overhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 15:56
10.15.2 geïnstalleerd op de 16 inch. Popping geluid was weg. Was flink hoorbaar bij YouTube video’s en dan daar doorheen scrollen etc.

Alleen nu een ander probleempje: de Mac liep vast en is totaal gecrasht (tijdens browsen in Safari). Ik vermoedde T2 chip oid, dus dacht even rebooten en opgelost.

Helaas is de Mac nooit meer aangegaan. 1x nog in de Apple Diagnostics kunnen krijgen (opstarten met D), maar dan loopt de Mac vast tijdens de test (cursos freeze) en valt uit.

Dit wordt een nieuw moederbord ben ik bang 😉. Bizar wel. Met de 15” 2016-2019 nooit problemen gehad en heb elke versie gehad. Zéker de 2018-2019 15” waren perfect.

[ Voor 9% gewijzigd door Idutchman op 15-12-2019 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuuk
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-05-2024
Whoop, daar is hij! Na bijna een jaar te hebben gewacht, de knoop doorgehakt en de Mac gekocht waar ik al die tijd op heb gewacht. Heb de basisversie gekozen met 2,6GHz i7, 16 GB RAM, en 512 GB storage.

Wat een wereld van verschil, wanneer je overstapt vanaf een 2012 13" MBP. :+ Inmiddels twee avondjes mee aan het spelen, en ik ben er onwijs blij mee. Het toetsenbord komt door het teruggebrachte schaarmechanisme overeen met dat van de rMBP die tussen 2013 en 2016 op de markt was. Heerlijk, en het typen is een verademing vergeleken met de 15" uit 2018 die ik van mijn werk heb.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5df9379be1682/5df9379bd8fc3-Screenshot_2019-12-17_at_21.14.40.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Luuuk op 17-12-2019 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morres
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-06 22:41
Ik heb de mijne ook besteld, ben nu op zoek naar een leverancier die custom skins afdrukt op kwaliteitsvolle stickers (met apple logo cutout). Ik heb een bestelling gedaan via slickwraps maar hoor er helaas niet zo een positieve dingen over (maanden wachten op skins etc, ...). Ik kon ook enkel een top skin kiezen.

Iemand ervaring met met andere leveranciers, eventueel bedrijven in NL ?

[ Voor 3% gewijzigd door Morres op 18-12-2019 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Morres schreef op woensdag 18 december 2019 @ 17:07:
Ik heb de mijne ook besteld, ben nu op zoek naar een leverancier die custom skins afdrukt op kwaliteitsvolle stickers (met apple logo cutout). Ik heb een bestelling gedaan via slickwraps maar hoor er helaas niet zo een positieve dingen over (maanden wachten op skins etc, ...). Ik kon ook enkel een top skin kiezen.

Iemand ervaring met met andere leveranciers, eventueel bedrijven in NL ?
Dbrand is een goede, anders even op Etsy kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morres
Nitai schreef op woensdag 18 december 2019 @ 17:56:
[...]

Dbrand is een goede, anders even op Etsy kijken?
Ja maar daar kan je niet je eigen ontwerp uploaden toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:45
Is het basismodel MacBook 16, 6-core 16GB 512GB 5300M, voldoende om simpele videos (Go Pro 4K) te editen? Of is uitbreiding van het geheugen en of videokaart nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morres
sinasappel schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:29:
Is het basismodel MacBook 16, 6-core 16GB 512GB 5300M, voldoende om simpele videos (Go Pro 4K) te editen? Of is uitbreiding van het geheugen en of videokaart nodig?
meer dan genoeg maar de videokaart upgraden is niet zo prijzig dus je kan het steeds overwegen, zo is je laptop meer future proof.

[ Voor 4% gewijzigd door Morres op 18-12-2019 21:44 ]

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-05 11:54
Iemand nog issues met een shutdown te doen op je 16 inch?

Het duurde gisteren zeer lang voor die effectief een shutdown doet en hij kwam erna terug met " Your computer ran into a problem".

Toch al meerdere keren voorgehad.

• Rickstars
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-01-2023
is het iemand gelukt om Mojave op de 16inch MacBook Pro te installeren ?
:'(

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-06 09:50
Rickstars schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:25:
Drivers voor de grafische chip ontbreken in Mojave, dus dat gaat sowieso problemen opleveren. Als je afhankelijk bent van Mojave, dan kun je dit beter in een VM installeren.

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik ben in de race voor een nieuwe MacBook Pro. Op dit moment nog een MacBook Pro (2014) 15”, 16GB RAM / 512GB.

Ik wil het 16” model, maar twijfel tussen de i7 met 32GB RAM of de i9 met 16GB RAM.

Ik gebruik hem voor web development (vagrant / docker), grafische kaart ie niet echt nodig, aan 512GB opslag heb ik genoeg, rest zit toch in de cloud. 16GB RAM is voor nu ook ruim voldoende, maar weet niet hoe dat zit over een jaar of 4 a 5.

Wat zou de beter koop zijn? i9 16GB of i7 32GB, beide ongeveer zelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Rickstars schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:25:
Je kunt naar mijn weten nooit een lagere macOS versie installeren dan diegene die pre-installed was. Ik heb bijv. heir een Mac Mini die met Mojave werd geleverd. Die kan niet terug naar High Sierra of zo.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-06 15:46
Timo002 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 20:04:
Ik ben in de race voor een nieuwe MacBook Pro. Op dit moment nog een MacBook Pro (2014) 15”, 16GB RAM / 512GB.

Ik wil het 16” model, maar twijfel tussen de i7 met 32GB RAM of de i9 met 16GB RAM.

Ik gebruik hem voor web development (vagrant / docker), grafische kaart ie niet echt nodig, aan 512GB opslag heb ik genoeg, rest zit toch in de cloud. 16GB RAM is voor nu ook ruim voldoende, maar weet niet hoe dat zit over een jaar of 4 a 5.

Ik zou voor RAM gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Daar zat ik zelf eigenlijk ook aan te denken. Ik heb nu ook 16GB ram, wat genoeg lijkt. Maar om nog 5 jaar door te gaan is het denk ik wat aan de krappe kant. Heb nu ook een i7 wat voldoende is, dus een 5 jaar nieuwere i7 zal soweiso al een dikke boost zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morres
Timo002 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 11:48:
[...]

Daar zat ik zelf eigenlijk ook aan te denken. Ik heb nu ook 16GB ram, wat genoeg lijkt. Maar om nog 5 jaar door te gaan is het denk ik wat aan de krappe kant. Heb nu ook een i7 wat voldoende is, dus een 5 jaar nieuwere i7 zal soweiso al een dikke boost zijn.
Zolang je niet teveel multitasked of virtuele machines draait denk ik niet dat je snel tegen de limiet aan loopt, heb in 2011 mijn eerste macbook gekocht met 16GB ram en daar tot nu toe ruim mee toegekomen.
Maar zeg nooit nooit natuurlijk, de tech ontwikkelingen gaan razendsnel en wie weet wat voor apps we binnen 5 jaar draaien (Al denk ik dat het hier ook allemaal verder richting cloud zal evolueren).

Het jammere blijft natuurlijk dat je niet kan upgraden als het ooit nodig zou blijken, dus better safe than sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Un93m59
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:53
Zijn er mensen die de macbook pro 16 inch combineren met een tweede monitor? Ik zit erg te twijfelen of ik nu een docking station moet halen met HDMI om vervolgens mijn monitor daarop aan te sluiten

Of gewoon een peperdure USB-c monitor, maar dan heb ik geen docking station nodig.

Anybody advice? :) Also monitor advice's zijn van harte welkom. Het zal voornamelijk voor netflix/ tweede scherm voor het programmeren/ bekijken van stackoverflow gebruikt worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Un93m59 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 22:04:
Zijn er mensen die de macbook pro 16 inch combineren met een tweede monitor? Ik zit erg te twijfelen of ik nu een docking station moet halen met HDMI om vervolgens mijn monitor daarop aan te sluiten

Of gewoon een peperdure USB-c monitor, maar dan heb ik geen docking station nodig.

Anybody advice? :) Also monitor advice's zijn van harte welkom. Het zal voornamelijk voor netflix/ tweede scherm voor het programmeren/ bekijken van stackoverflow gebruikt worden
Oplossing: Caldigit Mini Dock :9

Heb er 2, de Display Port uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online

Gewoon een dock gebruiken. Goedkoper en functioneler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
@RobbieHifi @Morres , voor een i7 32GB gegaan! Wordt volgende week geleverd, mijn oude Macbook Pro 2014 goed kunnen inruilen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89752

Ik heb op mijn Macbook Pro deze monitor, met een Displayport:
https://www.coolblue.nl/p...78/philips-276e8vjsb.html

en daarna deze kabel besteld, dan kan je hem direct aansluiten, werkt prima.
https://www.bol.com/nl/p/...-3d-wit/9200000094325241/

Overigens heb ik er toch ook een dock bij gekocht, heel fijn dingetje, direct ook een draadloze lader:
https://www.bol.com/nl/p/...-iphone/9200000124067746/

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 89752 op 21-12-2019 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morres
De mijne is vandaag geleverd. Heb wel al een paar keer iets vreemds voorgehad, meteen bij de eerste boot flikkerde het scherm heel snel, precies of er een slecht contact zit ergens. Heel fletse kleur ook. Na een minuutje flikkeren was het opeens in orde dus ik dacht ... hmmm ... ok ... zal wel goed komen.

Maar nu heb ik hem voor de eerste keer insleep modus gezet voor een uurtje of 2, toen ik het lid opnieuw opende opnieuw hetzelfde geflikker. Voor een paar seconden deze keer en daarna weer goed.

Is dit iets bekends?

Heb het proberen reproduceren door opnieuw in slaap stand te zetten maar daarna liep alles weer goed dus ik heb geen idee wat de trigger is.

EDIT: https://imgur.com/gallery/zpOXglf (filmpje toegevoegd, het flikkeren ging sneller, de framerate van het filmpje lag gewoon veel lager en pakte niet alle frames op).

Heb ook al eens een hardware test gedaan, booten met D ingedrukt, deze gaf geen problemen aan. Ook al een CPU en GPU benchmark gedaan, ook daar geen issues tijdens de test.

[ Voor 31% gewijzigd door Morres op 21-12-2019 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Morres schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 16:58:
De mijne is vandaag geleverd. Heb wel al een paar keer iets vreemds voorgehad, meteen bij de eerste boot flikkerde het scherm heel snel, precies of er een slecht contact zit ergens. Heel fletse kleur ook. Na een minuutje flikkeren was het opeens in orde dus ik dacht ... hmmm ... ok ... zal wel goed komen.

Maar nu heb ik hem voor de eerste keer insleep modus gezet voor een uurtje of 2, toen ik het lid opnieuw opende opnieuw hetzelfde geflikker. Voor een paar seconden deze keer en daarna weer goed.

Is dit iets bekends?

Heb het proberen reproduceren door opnieuw in slaap stand te zetten maar daarna liep alles weer goed dus ik heb geen idee wat de trigger is.
Misschien een keer filmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morres
https://imgur.com/gallery/zpOXglf

Ik heb het gefilmd bij de eerste boot, het flikkeren gaat sneller als je op de video ziet, deze heeft niet alle frames opgepakt helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morres
Even ook nog een vraagje over de resolutie van het beeldscherm. Deze zou een native resolutie hebben van 3072x1920. Als ik dan in de instellingen van het scherm ga kijken kan je bij resolutie kiezen tussen:

1. Standaard voor beeldscherm, wat volgens mij de native resolutie moet zijn.Als ik hier echter een print screen neem met cmd + shift + 4 en zo het hele scherm overtrek dan geeft hij 1792 x 1120 aan.

2. Geschaald. Hier kan ik kiezen voor standaard (1792 x 1120), meer ruimte (2048 x 1280) of nog andere kleinere resoluties.

Hoe komen ze dan bij de native resolutie van 3072 x 1920 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
Morres schreef op zondag 22 december 2019 @ 07:43:
Even ook nog een vraagje over de resolutie van het beeldscherm. Deze zou een native resolutie hebben van 3072x1920. Als ik dan in de instellingen van het scherm ga kijken kan je bij resolutie kiezen tussen:

1. Standaard voor beeldscherm, wat volgens mij de native resolutie moet zijn.Als ik hier echter een print screen neem met cmd + shift + 4 en zo het hele scherm overtrek dan geeft hij 1792 x 1120 aan.

2. Geschaald. Hier kan ik kiezen voor standaard (1792 x 1120), meer ruimte (2048 x 1280) of nog andere kleinere resoluties.

Hoe komen ze dan bij de native resolutie van 3072 x 1920 ?
https://www.onemorething....-pro-16-inch-2019/#scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Ik moest ook even zoeken hoor. Ik had dezelfde gedachte.
Prima scherm maar als je x resolutie hebt moet je er ook gebruik van kunnen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morres
TerrorSource schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:11:
[...]

Ik moest ook even zoeken hoor. Ik had dezelfde gedachte.
Prima scherm maar als je x resolutie hebt moet je er ook gebruik van kunnen maken.
Inderdaad, wat ben je met een hogere resolutie als ze toch geschaald wordt ? Je kan niet eens kiezen in het systeem om deze resolutie te gebruiken. Nu, alles wordt blijkbaar toch veel te klein om nog te kunnen lezen maar waarom gebruiken ze dan niet een native resolutie die op maximum niveau toch nog prettig om te werken is en houden ze dat reclamepraatje voor zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_to_P
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-12-2024
Heb de 16" nu net een paar uurtjes in gebruik, wat een verademing ten opzichte van de MacBook pro 13' uit 2016: heerlijk. Nu nog op zoek naar apps die de touchbar nuttig maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijntje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 14:01
M_to_P schreef op maandag 23 december 2019 @ 21:40:
Heb de 16" nu net een paar uurtjes in gebruik, wat een verademing ten opzichte van de MacBook pro 13' uit 2016: heerlijk. Nu nog op zoek naar apps die de touchbar nuttig maken.
BetterTouchTool is echt geweldig als je je er een beetje in verdiept.
Kleine demonstratie: https://youtu.be/1g7xFZkcU-g

Een hele mooie preset is GoldenChaos-BTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borkdude
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 10:49
@Timo002
mijn oude Macbook Pro 2014 goed kunnen inruilen
Waar ingeruild? Bij Apple of bv. Amac vind ik de inruilprijzen nogal laag in vergelijken met de prijzen op bijvoorbeeld Marktplaats of Tweakers Vraag & Aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_to_P
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-12-2024
Mandarijntje schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:11:
[...]

BetterTouchTool is echt geweldig als je je er een beetje in verdiept.
Kleine demonstratie: https://youtu.be/1g7xFZkcU-g

Een hele mooie preset is GoldenChaos-BTT
Top, dankjewel! deze is binnen Setapp beschikbaar, dus binnenkort maar even testen. Heb gisteren nog even bootcamp geïnstalleerd en kon meteen een paar potjes Overwatch spelen, loopt soepel dus ik ben helemaal tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

M_to_P schreef op maandag 23 december 2019 @ 21:40:
"Nuttig" ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 24-12-2019 17:12 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Borkdude schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 15:42:
@Timo002

[...]

Waar ingeruild? Bij Apple of bv. Amac vind ik de inruilprijzen nogal laag in vergelijken met de prijzen op bijvoorbeeld Marktplaats of Tweakers Vraag & Aanbod.
Lokale partij, bood me €900. Misschien iets minder als via marktplaats maar een stuk minder gedoe. En waarschijnlijk als je op marktplaats 1100 vraagt kring je uiteindelijk alsnog maar 900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat een rare uitleg staat daar. Ze geven aan dat je uit 4 opties kan kiezen, maar dat zijn er 5. De middelste keuze (niet standaard) is 1536x960 wat een perfecte 4 pixels = 1 “beeldpunt” oplevert. Je mist niets, en is heel scherp.

Wel is alles ietsje te groot naar mijn smaak. Met nieuwe assets zou alles kleiner en nog steeds scherp getoond kunnen worden. Hopelijk komt dat ooit.

• Gustaaf437
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-06 16:30
Timo002 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 20:04:

Ik zou 100% gaan voor 32GB. Mijn 7 jaar oude MacBook Pro loopt nog prima op de I7 van die tijd voor hetzelfde werk. Het enige wat nu een beetje lastig begint te worden is RAM.

Misschien dat zelfs 64 GB een goed idee is, omdat de geheugenhonger van zo’n beetje alles niet te stillen is. Jira tabje open; 1 GB, 3 vagrant boxen open; 3x2 GB; PHPStorm met een aantal projecten open; 2 GB. Kortom, het wordt allemaal steeds meer.

• Volkan1984
  • Laatst online: 18:44
Ascension schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:34:
[...]

Er zit wel on-site support bij. Ook zit er pick-up and return bij als het probleem niet opgelost kan worden ter plekke. Kijk de voorwaarden van AppleCare+ maar eens na.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G4mert
Een tijdje hier gelezen en over getwijfeld maar de volgende 16 inch Macbook komt nu mijn kant op.
Lijkt me een prima 'future proof' apparaat.

- 2,3‑GHz 8‑core Intel Core i9-processor van de 9e generatie, Turbo Boost tot 4,8 GHz
- 32 GB 2666‑MHz DDR4-geheugen
- AMD Radeon Pro 5500M met 8 GB GDDR6-geheugen
1 TB SSD‑opslag

Zal snel mijn eerste bevindingen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:39
Is er een mogelijkheid om de MacBook Pro te downgraden naar macOS Mojave? of is er een andere manier om Mojave te laten werken op de MacBook Pro 16 inch? Dit omdat ik werk met FL Studio en een aantal plugins nu niet werken onder Catalina. Hoop dat iemand een oplossing heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:16
j.f.otten schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:12:
Is er een mogelijkheid om de MacBook Pro te downgraden naar macOS Mojave? of is er een andere manier om Mojave te laten werken op de MacBook Pro 16 inch? Dit omdat ik werk met FL Studio en een aantal plugins nu niet werken onder Catalina. Hoop dat iemand een oplossing heeft.
Nee, dat is niet mogelijk. Mojave heeft geen grafische drivers ingebakken voor de Macbook Pro 16''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morres
Morres schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 19:09:
[...]

https://imgur.com/gallery/zpOXglf

Ik heb het gefilmd bij de eerste boot, het flikkeren gaat sneller als je op de video ziet, deze heeft niet alle frames opgepakt helaas.
Uiteindelijk nog 2x voorgevallen in de afgelopen week. Ben er terug mee naar de winkel gelopen, vreesde eerst dat ze hem gingen nakijken eventueel ter reparatie terug sturen, maar bij het openen in de winkel meteen opnieuw het issue zichtbaar, dus ze hebben hem als DOA gemarkeerd en ik krijg een nieuwe !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Gisteren een 2e kansje Macbook Pro16' bij Coolblue gekocht. Nu valt me op dat de batterij al een 'degrade' heeft van 3.1%, na 10 laad cycli. Dat lijkt me wel heel snel, is dat normaal?

Design capacity : 8790 mAh
Current capacity : 8534 mAh

Ik gebruik de app 'íStat Menus' om dit te bekijken. Wat zijn jullie waardes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaSaN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-05 22:33
Ik gebruik ook iStat Menus en heb nog 99 % na 8 laadcycli (8790 / 8740)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaadgras
  • Laatst online: 23:22
Om voor de komende tig jaar weer even klaar te zijn, gisteravond na lang de pro’s & con’s afwegen het volgende beestje besteld:

MacBook Pro 16” SpaceGray
  • 2,3‑GHz 8‑core Intel Core i9-processor van de 9e generatie, Turbo Boost tot 4,8 GHz
  • 32 GB 2666‑MHz DDR4-geheugen
  • AMD Radeon Pro 5500M met 8 GB GDDR6-geheugen
  • 1 TB SSD‑opslag
Nu zoek ik een goede sleeve c.q. shell om hem ietwat meer te beschermen (wekelijks gependel binnen Europa voor de baas), maar wil ook niet dat het hele design teniet wordt gedaan. Iemand tips?

Kan niet wachten :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Pierre_nr1 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:33:
Gisteren een 2e kansje Macbook Pro16' bij Coolblue gekocht. Nu valt me op dat de batterij al een 'degrade' heeft van 3.1%, na 10 laad cycli. Dat lijkt me wel heel snel, is dat normaal?

Design capacity : 8790 mAh
Current capacity : 8534 mAh

Ik gebruik de app 'íStat Menus' om dit te bekijken. Wat zijn jullie waardes?
Ik heb dat iStat menus gedownload en ik zit op 7 laad cycli met een current capacity van 8569 mAh, ook een degrade van 3%. Laptop komt van m'n werkgever en was verzegeld + nieuw. Ik zou me dus niet druk maken om je 2e kans Macbook accu, het lijkt 'normaal' :)

Edit: accu health is nu ineens 8574 en 98% health. Ik betwijfel sowieso het nut van softwarematig uitlezen van accucapaciteit. Oplaadcycles oké, maar de capaciteit...

[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 03-01-2020 14:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-06 09:37
squaadgras schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:06:
Om voor de komende tig jaar weer even klaar te zijn, gisteravond na lang de pro’s & con’s afwegen het volgende beestje besteld:

MacBook Pro 16” SpaceGray
  • 2,3‑GHz 8‑core Intel Core i9-processor van de 9e generatie, Turbo Boost tot 4,8 GHz
  • 32 GB 2666‑MHz DDR4-geheugen
  • AMD Radeon Pro 5500M met 8 GB GDDR6-geheugen
  • 1 TB SSD‑opslag
Nu zoek ik een goede sleeve c.q. shell om hem ietwat meer te beschermen (wekelijks gependel binnen Europa voor de baas), maar wil ook niet dat het hele design teniet wordt gedaan. Iemand tips?

Kan niet wachten :*)
Ik draag m'n macbook pro "los" in een Bobby Biz tas en neem m dagelijks mee, doe ik al twee modellen lang (hiervoor een vergelijkbare tas) en nooit problemen gehad. Dat is een tas verstevigd met metaal en waterdicht. Ik gebruik zelf nooit meer een fulltime sleeve/shell, in het verleden kwam daar vuil tussen te zitten en vind t zelf echt afdoen aan de ervaring. Ik vind de sleeves van Apple zelf ook erg mooi en goed gemaakt maar ook erg duur, je hebt wel vergelijkbare leren sleeves op bijvoorbeeld Etsy. Dan is je laptop beschermd tegen stoten en krassen maar als je hem er uit haalt heb je gewoon je macbook pro.

[ Voor 3% gewijzigd door Sluw op 03-01-2020 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaadgras
  • Laatst online: 23:22
Top, thanks.

Ben via Etsy op de volgende 2 handgemaakte sleeves gekomen; beetje een long shot, maar iemand enige ervaring met deze verkopers? Ben er nog niet helemaal uit welke het moet worden..

Afbeeldingslocatie: https://i.etsystatic.com/19691199/r/il/7cc2ac/2034069741/il_1588xN.2034069741_tjd6.jpg
https://www.etsy.com/nl/l...home_active_4&pro=1&frs=1

Afbeeldingslocatie: https://i.etsystatic.com/11096498/r/il/146ff5/2131369341/il_1588xN.2131369341_dqc2.jpg
https://www.etsy.com/nl/l...cbook?ref=related-3&frs=1

Denk dat de onderste het mooist past bij SpayGray, al zie ik de drukknoppen wat minder zitten :+

[ Voor 21% gewijzigd door squaadgras op 07-01-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-06 09:37
Ja let inderdaad op met ritsen en knopen, misschien slim om zonder te kopen? Als je 'm in een tas meeneemt valt ie er toch niet uit. Ik heb zelf wel eens een leren iPad hoes via Etsy gekocht en zolang ze genoeg (goede) reviews hebben komt t meestal wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morres
Stevige korting op de base i7 (zilver) bij vandenborre

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JAOCWX7.jpg

https://www.vandenborre.b...-i7-512gb-touchbar-silver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@Morres Helaas alleen in België.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Laatst online: 18:44
Vandenborre is alleen in België actief dus dat is niet zo gek 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-03 09:36
Kan iemand iets zeggen over fan noise. Ik lees wisselende berichten, over de i7 en i9 specs.

Wat naar voren lijkt te komen is vooral wanneer de gpu belast wordt, de fans behoorlijk aanwezig zijn, vooral met een externe monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Boefs schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:25:
Kan iemand iets zeggen over fan noise. Ik lees wisselende berichten, over de i7 en i9 specs.

Wat naar voren lijkt te komen is vooral wanneer de gpu belast wordt, de fans behoorlijk aanwezig zijn, vooral met een externe monitor.
Ik heb zowel een 16'' i7 als een i9. Zonder externe monitor ligt de CPU temp tussen de 40 en 60 graden bij gemiddeld/hoog gebruik. De fans gaan pas op hogere temperaturen aan, zo rond de 85 graden.
Met een externe monitor aangesloten liggen de CPU temps rond de 20 graden hoger, en komt door de secundaire AMD videokaart die dan het werk overneemt en zo'n 18 W aan stroom verbruikt. Ik vermoed dat de AMD drivers nog niet helemaal geoptimaliseerd zijn, en hoop daarom dat bij de komende update naar Catalina 10.15.3 dit opgelost wordt. De issue is bij Apple bekend.

Omdat de fans pas op een hoge CPU temp aangaan, valt het allemaal wel mee. Op halve kracht zijn ze amper te horen en ze koelen de CPU erg goed.

Al met al ben ik zeer tevreden, vooral het geluid is enorm goed.
Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste

Let op:
Let op dit topic gaat over ervaringen met en discussie over de MacBook Pro 16". Voor levertijden, beschikbaarheid en importeren is:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9