Ik kom helaas een minder positieve ervaring meedelen...
Om mijn 2013 MBP 15" te vervangen die ik gebruik voor mijn werk, ging ik afgelopen donderdag mijn bestelde Macbook Pro 16" afhalen (het standaardmodel met 2,3Ghz i9, 1TB SSD,...). In het weekend dat er op volgde vrolijk gevuld met mijn foto's, documenten en programma's.
Het poppen van het geluid en de screen-ghosting OOK bij mijn macbook aanwezig... maar ik stoorde me er niet erg aan. Maandag was het MBP's eerste werkdag en ik installeerde er nog even het allerlaatste programma van het kantoor. Even herstarten en... niks meer!
Ik zit maar op de knop te drukken, trackpad, toetsenbord... niks. Beeld blijft uit, touchbar blijft uit, toetsenbordverlichting blijft uit. Het enige teken van leven dat ik kan waarnemen is het "pling"-geluidje wanneer ik de voedingskabel insteek en de force feedback van het trackpad bij het indrukken.
Dan maar naar de Apple winkel getrokken en daar bevestigde men dat zelfs het openen van de Macbook en ontkoppelen/aankoppelen van de batterij (om de spanning volledig van het systeem te halen) geen soelaas bracht. "Een DOA dus" werd me meegedeeld... uiteraard werd er niet moeilijk om gedaan en werd me een nieuwe besteld, maar ondertussen stond ik daar wel mooi! Wat een geluk dat ik mijn oude 2013 MBP nog niet had leeggemaakt en daarmee nog kon werken!
Niet alleen heeft me de troubleshooting, heen en weer gerij naar de Apple winkel me een werkdag en onnodig weekend van voorbereiding gekost, maar tevens mijn vertrouwen in Apple als een professional die zijn Macbook Pro koopt voor werk. Wat als ik mijn oude laptop al had geledigd? Wat als dit probleem zich nog eens zou voordoen? Zonder mijn laptop = geen werk = geen inkomsten. Een DOA kan uiteraard overal bij ieder merk eens voorkomen, maar een directe confrontatie met nota bene een van de "beste" en duurste keuze van laptop die je kan maken doet eender wie wel zijn of haar vertrouwen verliezen in de QC en de betrouwbaarheid... vooral als het om zo'n belangrijk werkinstrument gaat.