Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi98
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-05 16:05
De MacBook is vandaag gearriveerd. Eerste indrukken zijn positief, hoewel ik pas later deze week kan testen met een tweede monitor om te zien of het energieverbruik/fan noise probleem opgelost is.

Wat mij jammer genoeg ook opvalt is dat de 'ghosting' een pak opvallender is dan bij mijn oude 13 inch Pro uit 2015. Gewoon scrollen door webpagina's met veel tekst, het bekijken van video's: alles ziet er net een tikkeltje waziger uit bij bewegende beelden. Iemand hier nog ervaringen mee? Heb mijn oude 13 inch er een keer naast gezet en het verschil is toch wel merkbaar helaas. Het is en blijft een 60Hz paneel natuurlijk, maar hopelijk raak ik er aan gewend...

• Navi98
TriPSs schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:47:
@Navi98 zeer benieuwd hoe die het doet, zit er namelijk aan te denken om deze terug te sturen en alsnog de upgrade naar 5600M te doen.
Zonet de monitor aangesloten op mijn LG Ultrawide 3440x1440 via Thunderbolt. Performance is op zich fantastisch maar ik vrees dat het probleem net hetzelfde is, al dan niet nog erger dan bij jou. Gewoon een beetje browsen, Spotify en WhatsApp brengt de temperatuur naar 65-70 graden en stuurt de fans richting 4000-5000 rpm binnen een paar minuten. Ik was ook van plan er Windows 10 (Bootcamp) op te gooien, eens kijken of het resultaat daar hetzelfde is...

• TriPSs
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-04 08:03
Navi98 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:35:
[...]

Zonet de monitor aangesloten op mijn LG Ultrawide 3440x1440 via Thunderbolt. Performance is op zich fantastisch maar ik vrees dat het probleem net hetzelfde is, al dan niet nog erger dan bij jou. Gewoon een beetje browsen, Spotify en WhatsApp brengt de temperatuur naar 65-70 graden en stuurt de fans richting 4000-5000 rpm binnen een paar minuten. Ik was ook van plan er Windows 10 (Bootcamp) op te gooien, eens kijken of het resultaat daar hetzelfde is...
Jammer om te horen, als ik macrumors goed begreep heeft Windows 10 er geen last van ivm betere drivers of iets in die richting.

Heb vandaag mijn Macbook weer terug gestuurd, wacht wel op de volgende generatie.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Alexff schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:28:
Er zit een verschil in het open of dicht gebruiken van de mbp16. Dicht gaat het vaak prima. Open gaat de dgpu aan de slag en is het volgens mij bij alle schermen raak (iig met scaling).
Dat is niet verschil. Als je de laptop dicht gebruikt dan hoeft ie maar 1 scherm aan te sturen, bij open juist 2 en dat vergt meer power. Open of dicht is echter niet bepalend voor gebruik van de dGPU. De dGPU wordt altijd gebruikt wanneer je een extern scherm aansluit ongeacht wat voor soort (dat is ook terug te vinden in het draadje van macrumors waar @Navi98 naar verwijst). Zonder extern scherm zijn het de applicaties en macOS die bepalen of de Intel of de AMD gpu gebruikt moet worden (en dat gebeurt obv de power behoefte).
TriPSs schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:22:
@Navi98 Ik heb nu een week de nieuwe mbp16 met AMD Radeon Pro 5500M 8 GB erin en even getest wat @Alexff zei en dat klopt aardig, als ik werk met laptop open (nu denk ook deels door de warmte) draait de fan op gemiddeld 5000 rpm, laptop dicht draait die rond de 3500 rpm (soms 3600 maar vaker lager).
Dat kun je beter niet controleren aan de hand van fan speeds maar door in System Profiler of About My Mac te kijken welke GPU in gebruik is: https://support.apple.com/en-gb/HT202053

Het gedrag wat je hier beschrijft is niet ongewoon. Dit is hoe het al werkt sinds de eerste MacBook Pro met 2 GPU's. Wat wel anders is, is dat het bij deze specifieke AMD GPU erger is dan bij voorgaande modellen of die nieuwe 5600M. Geen idee hoeveel impact die 5600M precies heeft op het geheel maar verwacht nu niet dat je ineens een koele laptop hebt met veel accuduur. De dGPU is daar gewoon te krachtig voor.

• Navi98
TriPSs schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:23:
[...]

Jammer om te horen, als ik macrumors goed begreep heeft Windows 10 er geen last van ivm betere drivers of iets in die richting.

Heb vandaag mijn Macbook weer terug gestuurd, wacht wel op de volgende generatie.
Helemaal te begrijpen, het is dan ook echt storend als de fans de hele tijd tegen de 5000rpm aanzitten op idle.

Ik heb nog de hele namiddag met een externe monitor gewerkt en het lijkt erop dat het zich stabiliseert - na ongeveer een halfuurtje zaten de fans nog tussen de 2000-3000 rpm bij gewoon kantoorwerk met de twee schermen tegelijkertijd. Heb in die tijd ook nog een macOS update doorgevoerd (10.15.6), maar het lijkt me sterk dat dit hier mee te maken zou hebben. Een andere optie is dat hij mijn fotobibliotheek nog aan het indexeren was en dit, mede door het aansluiten van de monitor, de 5600M triggerde. Maar dat is al eerder speculatie :)

Daarnet ook even onder Windows 10 geprobeerd en als je het mij vraagt is er geen noemenswaardig verschil op te merken.
ppl schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:45:
[...]

Dat is niet verschil. Als je de laptop dicht gebruikt dan hoeft ie maar 1 scherm aan te sturen, bij open juist 2 en dat vergt meer power. Open of dicht is echter niet bepalend voor gebruik van de dGPU. De dGPU wordt altijd gebruikt wanneer je een extern scherm aansluit ongeacht wat voor soort (dat is ook terug te vinden in het draadje van macrumors waar @Navi98 naar verwijst). Zonder extern scherm zijn het de applicaties en macOS die bepalen of de Intel of de AMD gpu gebruikt moet worden (en dat gebeurt obv de power behoefte).

[...]

Dat kun je beter niet controleren aan de hand van fan speeds maar door in System Profiler of About My Mac te kijken welke GPU in gebruik is: https://support.apple.com/en-gb/HT202053

Het gedrag wat je hier beschrijft is niet ongewoon. Dit is hoe het al werkt sinds de eerste MacBook Pro met 2 GPU's. Wat wel anders is, is dat het bij deze specifieke AMD GPU erger is dan bij voorgaande modellen of die nieuwe 5600M. Geen idee hoeveel impact die 5600M precies heeft op het geheel maar verwacht nu niet dat je ineens een koele laptop hebt met veel accuduur. De dGPU is daar gewoon te krachtig voor.
toon volledige bericht
Ik verwacht zeker geen wonderen qua thermals en accuduur, het is en blijft een vernuftig design in een compacte behuizing. Daarbij is dit voor mij van minder belang wanneer de laptop kan opladen en aangesloten is aan een tweede monitor. Maar dat de fans naar dik 5000-6000 RPM klimmen zonder de laptop nog maar aan te raken is op geen enkele manier redelijk te noemen.

Fan noise, energieverbruik en temperatuur zijn zeker wel goede indicatoren om dit te meten. Het punt is net dat bij het aansluiten van een monitor uitsluitend de dGPU wordt aangesproken. About my Mac geeft dan ook de 5600M aan. Wanneer ik zonder tweede scherm werk en de Macbook manueel op de dGPU forceer ('automatic graphics switching' afvinken onder System Preferences > Energy Saver) is de fan noise een pak minder prominent en in de meeste gevallen zelfs zo goed als onhoorbaar. De hoge RPM bij zeer lichte belasting icm een tweede monitor (browsen, office, muziekje) is daarom op zijn minst abnormaal te noemen, zij het nu hard- of softwaregerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Je zult inderdaad op zoek moeten gaan met Activity Monitor om te achterhalen waarom die fans nou zou hard draaien. Bij dit specifieke issue met die 5500 in de 16" MBP is dat lang niet altijd te achterhalen. Hopelijk is het met de 5600M inderdaad een pak minder.

De reden waarom ik pessimistischer ben over de oplossing heeft met de techniek te maken (de AMD GPU's zijn krachtiger en daardoor slurpen ze meer stroom en creëren ze meer warmte) en ook ervaring. Ik heb het met oudere modellen namelijk ook al gehad. Mijn huidige werklaptop is een 15" MBP 2018 en die doet exact hetzelfde: haal je 'm van het externe scherm dan is de onderkant echt bloedheet. Kom je dan weer terug van een vergadering dan is ie gewoon koel. Het is ook heel eenvoudig om dat ding te laten blazen: beetje compilen of een virusscan laten doen (die 1x per week verplicht wordt gedraaid) is al voldoende. De vergelijkbare Dell XPS machines doen overigens hetzelfde. De eerste vraag als er een laptop staat te blazen is dan ook altijd "virusscan?". En met dit weer is het overigens al helemaal eenvoudig.

De oplossing die ik gebruikte was werken op de Intel GPU. Dat moet je, als je een extern scherm gebruikt, weer forceren met een stukje software (of gaan knutselen met EFI instellingen die in de NVRAM komen te staan). Dat Intel-only model wat ze ooit hadden is eigenlijk best wel een uitkomst mocht je dat grafisch geweld toch niet nodig hebben (en met een eGPU is zelfs dat nog wel ergens op te vangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriPSs
  • Laatst online: 29-04 08:03
[...]

Het aantal schermen maakt niet uit, mensen op macrumors draaien 2 schermen in clamshell mode en hebben dan geen enkel probleem, echter als ze hun laptop weer openen gaat het mis. Vanaf het moment dat je je laptop opent hebt met een extern scherm gaat het stroom verbruik van de AMD naar ~20W, terwijl als je in clamshel mode draait het rond de 4W of 6W als je dan 2 schermen hebt.
ppl schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 01:08:
De oplossing die ik gebruikte was werken op de Intel GPU. Dat moet je, als je een extern scherm gebruikt, weer forceren met een stukje software ...
Dit had ik tevens geprobeerd met gfxCardStatus echter vanaf het moment dat je een extern scherm hebt kan je met deze tool niet meer de intel forceren.
Dit controleerde ik met gfxCardStatus.

Edit:
@ppl check dit filmpje die iemand op Macrumors gemaakt voor het support team van Apple.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Fan Noise / Overheating with Macbook Pro 16" Explained

[ Voor 6% gewijzigd door TriPSs op 14-08-2020 08:52 . Reden: Youtube video toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
TriPSs schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:31:
Het aantal schermen maakt niet uit, mensen op macrumors draaien 2 schermen in clamshell mode en hebben dan geen enkel probleem, echter als ze hun laptop weer openen gaat het mis.
Dat is wat de meesten daar ook bedoelen met 2 schermen: het externe scherm en hun laptop scherm. Ik denk niet dat het aantal externe schermen hier echt het probleem is, eerder wat de GPU moet aansturen qua resolutie. De meesten hebben namelijk 1x 4k of 5k scherm, die met 2 schermen hebben vooral 2x 1080p. Op de een of andere manier heeft de 5500M moeite met de combinatie van intern scherm en extern scherm terwijl de 5600M dat kennelijk niet heeft.

Men moet zich echter realiseren dat dit los staat van het feit dat bij gebruik van de AMD GPU de laptop sowieso al erg warm wordt aan de onderkant en veel vatbaarder is om de fans te laten draaien. Dat ga je met een switch van de 5500M naar 5600M niet oplossen. Ook met de 5600M is het verstandig om de laptop in een standaard te zetten voor betere airflow.
Dit had ik tevens geprobeerd met gfxCardStatus echter vanaf het moment dat je een extern scherm hebt kan je met deze tool niet meer de intel forceren.
Dat is ook niet zo raar, die tool is als sinds 2012 niet meer onderhouden. Deze ondersteund dan ook de nieuwe Macs niet meer. Dat het werkt is dan meer mazzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:30
Helaas hier sinds vandaag problemen met de MBP16. Als ik het scherm open doe, heb ik alleen beeld als ik het scherm net niet haaks heb. Daarna:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbKvfCkub9F2KeD0_oACtoi8Gqc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iUseuObmTmGK7c6emRe4NhEt.jpg?f=user_large

Het ontstond probleem spontaan toen hem opende. Lijkt een hardware/stekker probleem? Kan er zo niets over vinden op Google. Wordt een reparatie, maar helaas zijn er weinig reparatie adressen beschikbaar in mijn regio. Zal morgen eens een aMac bellen waarom dat is. Wellicht i.v.m. vakantie periodes?

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik krijg vanavond het instap model binnen.

Eens kijken of die mijn pricewatch: Apple Mac Mini 2018 i5 3,2GHz, 32GB, 512GB en pricewatch: Apple MacBook Pro 2020 13,3" met Touch Bar, i5 2,0GHz, 16GB inter... kan vervangen.

Zal in clamshell mode worden gebruikt, aangesloten op een (OLED) TV in 1080p mode.

Benieuwd naar de fans en hoe hij omgaat met Plex als Server voor HDR content.

[ Voor 46% gewijzigd door Greatsword op 19-08-2020 15:05 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Inmiddels een klein dagje mee kunnen spelen en hij staat nu dus in clamshell met onderstaande stand, een samsung T7 als externe bootschijf en een USB-C > HDMI kabel richting de TV.

Gisteren nog wat 4K (10bit x265 HDR) films via Plex op de TV afgespeeld en dit ging zonder problemen.

Ik blijf het een gigantisch ding vinden maar qua performance is hij in ieder geval krachtig genoeg voor Plex als Mediaserver.

Het geluid heb ik in clamshell mode ook gewoon via de laptop laten verlopen i.p.v. de TV, maar geen idee of dit kwaad kan.

Qua wifi ook alles prima, dus zie geen reden om dat bekabeld aan te sluiten. De temperatuur en fan speed zijn gemeten toen het volgende open stond en draaide:

Safari 2 vensters met in totaal 30 tabbladen, Muziek, Mail, Outlook, Teams, Synology Drive, Plex, Bettertouchtool, iStat Menus, Wipr.

Als Plex moet transcoden gaan de fans wel naar 3500+ en dat is hoorbaar, maar voor mij niet storend.

Qua kosten is het goedkoper dan mijn oorspronkelijke setup van een Mac mini + MBP 2020 13", maar ik denk dat ik het draagbare echt ga missen. Keuzes.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_Oshilb1ZaXjumhpXXFXXurvjs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y5ZvcoDVlXOj7kFFkGrdzZdJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuOlSD8ieWEy8hcDUimyZMPRCvc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g28mUGi13d6wfDUKmsFjV85j.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJkz_REPveOv8Hf3D3_BftrsU_E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4fNllLNcSTa2LSsda8LdbHb2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:18

page404

Website says no

Ik heb de 16” i7/16GB/500GB/5500M net besteld bij Coolblue en kan hem morgen ophalen. Nog even geen dock en hoes besteld, kon niet echt wat naar mijn zin vinden en ben er qua dock ook nog niet helemaal uit wat een goeie is.
Mooi moment om mijn MBA 2014 op te volgen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

page404 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:10:
Ik heb de 16” i7/16GB/500GB/5500M net besteld bij Coolblue en kan hem morgen ophalen. Nog even geen dock en hoes besteld, kon niet echt wat naar mijn zin vinden en ben er qua dock ook nog niet helemaal uit wat een goeie is.
Mooi moment om mijn MBA 2014 op te volgen.
We flink aan de prijs bij Coolblue, op V&A en MP zijn ze een flink stuk goedkoper;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:52
Greatsword schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:30:
[...]

We flink aan de prijs bij Coolblue, op V&A en MP zijn ze een flink stuk goedkoper;)
Bij Amazon.nl zelfs met 230 euro korting nu... En je koopt rechtstreeks van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Greatsword schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:30:
[...]

Kan ik daar ook BTW aftrekken en opvoeren voor de KIA?
Dennisweb schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 17:08:
[...]

Bij Amazon.nl zelfs met 230 euro korting nu... En je koopt rechtstreeks van Apple.
Ik heb wekenlang zitten kijken of mijn uitvoering te verkrijgen was en continu waren alle 16”s uitverkocht. Ik ben gestopt met kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

page404 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:59:

Kan ik daar ook BTW aftrekken en opvoeren voor de KIA?
Nee dat niet, maar BTW is maar 21% teruggave, ik zie de i9 modellen bijvoorbeeld al vanaf 2350 nieuw op MP en 2450 hier via V&A.

Das toch een stuk mooier dan belastingvoordeel zou ik zeggen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 22-08-2020 23:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Da's toch heel anders dan nieuw? Alleen het gebrek aan garantie is al een dealbreaker voor 95% van de mensen, zeker op zo'n bedrag.

[ Voor 17% gewijzigd door TucanoItaly op 23-08-2020 08:09 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@TucanoItaly Ik heb het ook over nieuwe (geseald). Vaak wel zonder bon, maar garantie loopt via serienummer en waar gewenst is dit binnen 90 dagen nog uit te breiden met Apple Care.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Greatsword schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:55:
[...]

Nee dat niet, maar BTW is maar 21% teruggave, ik zie de i9 modellen bijvoorbeeld al vanaf 2350 nieuw op MP en 2450 hier via V&A.

Das toch een stuk mooier dan belastingvoordeel zou ik zeggen ;)
Nou, ik waardeer je suggestie, maar dat is gunstiger dan je denkt. Ik mag op de zaak eerst de BTW aftrekken, dan gaat er 28% investeringsaftrek af en de rest mag ik afschrijven. Daar kan geen 2e hands uit mogelijk twijfelachtige bron tegenaan hoor ;)
Blijft wel een hoop geld, daar niet van :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Die van mijn is inmiddels weer retour, 16" is me toch iets te groot en zwaar dus blijf voorlopig bij de pricewatch: Apple MacBook Pro 2020 13,3" met Touch Bar, i5 2,0GHz, 16GB inter...

• page404

page404

Website says no

Goed, het feest was bij mij ook van korte duur. 10x per dag valt de internetverbinding via WiFi weg. Ik zit te denken wat ik doe. CoolBlue heeft een 30 dagen garantie, misschien moet ik ze maar bellen. Ik stond al op het punt om het gewoon terug te brengen en door te gaan met mijn MBA. Die werkt beter namelijk :(
Echt teleurstellend dit. Heeft hier iemand nog suggesties om dit op te lossen? Ik heb al een herinstallatie gedaan, en een nieuwe locatie in netwerkvoorkeuren aangemaakt, maar het maakt allemaal niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tempen
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-04-2024
page404 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:10:
Goed, het feest was bij mij ook van korte duur. 10x per dag valt de internetverbinding via WiFi weg. Ik zit te denken wat ik doe. CoolBlue heeft een 30 dagen garantie, misschien moet ik ze maar bellen. Ik stond al op het punt om het gewoon terug te brengen en door te gaan met mijn MBA. Die werkt beter namelijk :(
Echt teleurstellend dit. Heeft hier iemand nog suggesties om dit op te lossen? Ik heb al een herinstallatie gedaan, en een nieuwe locatie in netwerkvoorkeuren aangemaakt, maar het maakt allemaal niet uit.
Gebeurt dit alleen bij je eigen wifi netwerk (thuis?) of bij alle wifi netwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Dat is wel een goed idee. Ga ik proberen als ik terug ben van het weekendje weg :)
Tempen schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:07:
[...]

Gebeurt dit alleen bij je eigen wifi netwerk (thuis?) of bij alle wifi netwerken?
Dat bedacht ik me ook nog. Heb het nog niet geprobeerd. Er is niks veranderd aan mijn thuisnetwerk (3 Apple routers). Mijn Air heeft er geen last van, de Dell van de opdrachtgever en mijn oude Dell ook niet. Kan ik ook nog proberen, op een ander netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-05 17:07

GforceNL

Out of memory....

Kan iemand hier nog een goede lader adviseren voor een 16" MacBook Pro?

De meeste USB-C laders die ik tegen kom zijn allemaal van een laag wattage (rond de 60) en zou graag een extra willen zonder een hoop geld voor een originele uit te geven.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

GforceNL schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:17:

De meeste USB-C laders die ik tegen kom zijn allemaal van een laag wattage (rond de 60) en zou graag een extra willen zonder een hoop geld voor een originele uit te geven.
Gewoon origineel nemen, desnoods tweedehands via V&A of MP (Wel controleren op echtheid) geloof me hier wil je niet de mist in mee gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-05 12:21
GforceNL schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:17:

https://www.hypershop.com...ce-100w-usb-c-gan-charger

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Na wat experimenteren heb ik het idee dat mijn wifi probleem alleen optreedt als ik op de 2e etage zit. En daar staat mijn 4e generatie AirPort Extreme uit .... 2009. Ik vermoed dat die niet helemaal meer lekker compatible is met de nieuwere wifichips. Nog even wat proberen op de andere etages en anders maar gaan kijken voor een vervanger voor de oude Airport. Die torentjes van de 6e generatie zijn nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:52
Greatsword schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:33:
[...]

Gewoon origineel nemen, desnoods tweedehands via V&A of MP (Wel controleren op echtheid) geloof me hier wil je niet de mist in mee gaan.
Dit. In het verleden wel eens een ‘vervangende lader’ gekocht. Die bleek achteraf niet zo echt als het leek en is binnen een paar weken opgebrand. Gelukkig had ik de MacBook er niet aan hangen op dat moment. Maar de brandplek was duidelijk te zien en de zeer ongezonde chemische lucht te ruiken.

Koop gewoon een nieuwe. Op zo’n duur apparaat moet je echt niet een paar tientjes willen besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
16" hier voor me, net uit de doos met lege batterij (rood leeg batterijtje), hangt aan lader maar lijkt niet echt wat te gebeuren. Met google vind ik wel meer gevallen.

https://forums.macrumors....ging-and-booting.2247824/

DOA? Of ben ik te snel? (moet hij uren aan de lader dan oid?)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meirnoordermeer
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-05-2024
maratropa schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:13:
16" hier voor me, net uit de doos met lege batterij (rood leeg batterijtje), hangt aan lader maar lijkt niet echt wat te gebeuren. Met google vind ik wel meer gevallen.

https://forums.macrumors....ging-and-booting.2247824/

DOA? Of ben ik te snel? (moet hij uren aan de lader dan oid?)
Ik zou het even aankijken en mocht ie uiteindelijk opstarten, dan even de batterij checken met https://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/.

In mijn ervaring zou een kwartiertje aan de lader genoeg moeten zijn om je MacBook te laten opstarten.

Edit: net zoals ze zeggen opdat forum, ik heb ook nog nooit een MacBook gekocht en meegemaakt dat de batterij leeg was toen ik 'm de eerste keer aan deed.

[ Voor 9% gewijzigd door meirnoordermeer op 06-09-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Dennisweb schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:53:
[...]

Dit. In het verleden wel eens een ‘vervangende lader’ gekocht. Die bleek achteraf niet zo echt als het leek en is binnen een paar weken opgebrand. Gelukkig had ik de MacBook er niet aan hangen op dat moment. Maar de brandplek was duidelijk te zien en de zeer ongezonde chemische lucht te ruiken.

Koop gewoon een nieuwe. Op zo’n duur apparaat moet je echt niet een paar tientjes willen besparen.
Ik gebruik een 45w en een 65w USB-C lader van HP als extra laders voor mijn 11" iPad Pro en 13" MacBook Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
meirnoordermeer schreef op zondag 6 september 2020 @ 10:51:
[...]

Ik zou het even aankijken en mocht ie uiteindelijk opstarten, dan even de batterij checken met https://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/.

In mijn ervaring zou een kwartiertje aan de lader genoeg moeten zijn om je MacBook te laten opstarten.

Edit: net zoals ze zeggen opdat forum, ik heb ook nog nooit een MacBook gekocht en meegemaakt dat de batterij leeg was toen ik 'm de eerste keer aan deed.
thnx. Hij hangt er al uren aan. Als het icoontje in beeld is en je trekt de usb-c er uit dan valt het scherm meteen weg. Nouja, ik ga er niet te veel tijd in stoppen, gekocht bij coolblue dus ik kan hem morgen omruilen. Kwam er ook nog achter dat er kleine krasjes op de bovenkant zaten..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

maratropa schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:44:
[...]

thnx. Hij hangt er al uren aan. Als het icoontje in beeld is en je trekt de usb-c er uit dan valt het scherm meteen weg. Nouja, ik ga er niet te veel tijd in stoppen, gekocht bij coolblue dus ik kan hem morgen omruilen. Kwam er ook nog achter dat er kleine krasjes op de bovenkant zaten..
Dat klinkt inderdaad niet best. Hopelijk met je ingeruilde exemplaar meer lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
page404 schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:36:
[...]

Dat klinkt inderdaad niet best. Hopelijk met je ingeruilde exemplaar meer lol.
NOPE :/

Exact hetzelfde meuh. Iemand loopt ergens te klootn. Ook weer niks doen bij openklappen, lege accu en niet laden. Hangt er nu al weer 2 uur aan ofzo, meerdere usb-c poorten geprobeerd..
Op naar nr3 dus.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-05 17:07

GforceNL

Out of memory....

Uiteindelijk is het deze geworden, werkt perfect en kan tegelijk m’n telefoon opladen:

https://www.amazon.de/dp/...ech&qid=1599516534&sr=8-3

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

maratropa schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 00:05:
[...]

Exact hetzelfde meuh. Iemand loopt ergens te klootn. Ook weer niks doen bij openklappen, lege accu en niet laden. Hangt er nu al weer 2 uur aan ofzo, meerdere usb-c poorten geprobeerd..
Op naar nr3 dus.
Damn, daar zou ik ook sjagrijnig van worden! Hoe groot is de kans!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 08:08

Zjemm

...

Toch ook maar een 16 inch gekocht, heb hem snel nodig anders had ik nog ff gewacht op nieuws over nieuwere versies

Ben benieuwd

opensecure.nl

• Tempen
maratropa schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 00:05:
[...]

Op naar nr3 dus.
Hoe is het nu afgelopen? Was de 3e wel goed?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Tempen schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:33:
[...]

Hoe is het nu afgelopen? Was de 3e wel goed?
3de gaf meteen het apple logo bij openklappen en draait tot nu toe zonder problemen!

We kregen nog een handgeschreven "fijn dat het nu werkt" kaart van coolblue lol.

specs

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 08:08

Zjemm

...

heb hem ook binnen nu, en typt beter dan ik had verwacht. was de oude 2015 versie nog gewend en die typt toch anders.

nu deze met us keyboard zodat ik de enter niet de hele tijd mis tik

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinezzz
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-05 21:08
Nu voor 2389,- bij Bol. Bij een Nederlandse verkoper heb ik hem nog niet gezien voor deze prijs. Wel jammer dat de 32GB niet ook in de aanbieding is. Sterker nog, deze is niet eens verkrijgbaar bij Bol. Als je dan deze 16GB prijs verglijkt met de Apple website dan zit er ongeveer 800 prijsverschil in..!

https://www.bol.com/nl/p/...paign=CPS&utm_content=pdl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Martinezzz Die gaan nieuw doorgaans voor 1900-2000 weg via V&A of MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinezzz
Thanks :-) Maar ik heb een factuur nodig om de btw terug te vragen, dus ik kan niet van een consument kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremsy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-03 11:03
Martinezzz schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:50:
Nu voor 2389,- bij Bol. Bij een Nederlandse verkoper heb ik hem nog niet gezien voor deze prijs. Wel jammer dat de 32GB niet ook in de aanbieding is. Sterker nog, deze is niet eens verkrijgbaar bij Bol. Als je dan deze 16GB prijs verglijkt met de Apple website dan zit er ongeveer 800 prijsverschil in..!

https://www.bol.com/nl/p/...paign=CPS&utm_content=pdl
Hij is nu €2419. Bij Apple €2699. Dat scheelt geen €800. Met onderwijskorting is hij. €2493, dat scheelt maar €80.

• Martinezzz
Ik bedoelde het prijsverschil tussen de 16GB en 32GB ram ;-)

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ja dat is altijd zo met CTO-modellen. Als er een standaardmodel was uitgerust met 32GB dan hadden Amazon, Bol en andere dealers dat ook net iets onder de prijs van de Apple Store verkocht.

Zo zou ik kunnen zeggen dat een US-toetsenbord ook een meerprijs van minstens honderd euro heeft. Simpelweg omdat dat in Nederland al een soort maatwerkoptie is waarvoor je niet terecht kunt bij dozenschuivers.

Sommige dealers hebben wel enkele veelgevraagde afwijkende configuraties op voorraad. Zoals het i9-model met 8GB 5500M en 32GB of, in mindere mate, het i9 2,4GHz-model met 5600M, 64GB en 2TB. Dat zijn configuraties met de upgrades waarvan het niet vreemd was geweest als Apple ze zelf als standaardconfiguratie had aangeboden.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-05 08:05
Ik overweeg ook een 16" te kopen, een base model met i7 en 5300M dGPU. Het 'thermal issue' wanneer een extern beeldscherm wordt aangesloten baart me wel zorgen. Die dGPU verbruikt blijkbaar 5W of 18W, afhankelijk van de situatie. En dat zorgt weer voor fan noise (>5000rpm) en een warme Touch Bar en toetsenbord terwijl de laptop verder nog idle staat.

Ik heb gekeken wat mijn 2015 model (Intel Iris Pro + AMD Radeon M370x) nu doet:
  1. laptop open (stand alone): dGPU gebruikt 0.2W
  2. laptop dicht, aangesloten op extern scherm: dGPU gebruikt 4W
  3. laptop open, én aangesloten op extern scherm: dGPU gebruikt 13W. En warempel ook het 2015 model wordt dan flink warm (verwarmd toetsenbord? feature? :) )!
Mijn use cases zijn 1 en 2, eigenlijk nooit optie 3. Als het 16" model zich hetzelfde gedraagt heb ik geen probleem. Het wordt anders als in optie 2 de dGPU al naar die 18W modus omschakelt. Weet iemand hoe dat zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ja, ik gebruik mijn 16" (i9/5500M-8GB/32GB) vrijwel 100% van de tijd in een verticale standaard, met de ventilatieopening naar de buitenkant gericht, aangesloten op een 4K-scherm. De fan hoor ik zelden, dus ik ga ervan uit dat hij niet het maximale energieverbruik heeft.

Zeker in de huidige thuiswerksituatie komt de MacBook zelden van z'n standplaats. Een keer in de maand controleer ik even of het scherm nog goed werkt.

Wat ik wel merk is dat de batterij met 16 cycles in 7 maanden al onder de 90% is gezakt. Dat komt deels door de alternatieve kalibratie van 'Battery health management' die een paar procent van de capaciteit reserveert en deels doordat ik de moeite niet neem om af en toe de lader los te koppelen. Maar daarvoor heb ik AppleCare+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
Canaria schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:51:
Ja, ik gebruik mijn 16" (i9/5500M-8GB/32GB) vrijwel 100% van de tijd in een verticale standaard, met de ventilatieopening naar de buitenkant gericht, aangesloten op een 4K-scherm. De fan hoor ik zelden, dus ik ga ervan uit dat hij niet het maximale energieverbruik heeft.
Dat klinkt hoopvol. :) Mag ik vragen wat voor 4K scherm je gebruikt? Toevallig aangesloten via een USB-C naar DisplayPort aansluiting? Dat zou het dan bij mij worden in ieder geval.

Nb. Ik kreeg de temperatuur en het stroomverbruik met dit tooltje in beeld:
https://github.com/exelban/stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 13:39

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Canaria schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:51:
Wat ik wel merk is dat de batterij met 16 cycles in 7 maanden al onder de 90% is gezakt. Dat komt deels door de alternatieve kalibratie van 'Battery health management' die een paar procent van de capaciteit reserveert en deels doordat ik de moeite niet neem om af en toe de lader los te koppelen. Maar daarvoor heb ik AppleCare+.
Ha, interessant wat je daar zegt. Het is dus niet zo dat Battery Health Management standaard x% 'reserveert' van je effectieve 100% capaciteit en eigenlijk dan 100%-x% voorschotelt als de 100% die je ziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

@Snelletomaat ik heb een LG 32UL950 Wit, aangesloten via Thunderbolt. Ik gebruik het scherm op de native resolutie, dus zonder scaling.

Op een werkplek van een klant waar ik weleens zit, staat een Dell 4K-scherm en daar sluit ik de MBP aan met een usb-c naar DP-kabel van Moshi. Dat is een 27"-scherm waar ik de UI instel op "Looks like 3360 x 1890", dat vraagt meer van de gpu dan 3840 x 2160. Als ik het interne beeldscherm ook gebruik, begint de MBP vaak wel te blazen, maar dat stopt weer zodra ik de MBP dichtklap.

[edit]
@Snelletomaat Interessant tooltje! Lijkt inderdaad te bevestigen wat ik schreef.

(plaatjes zijn klikbaar)

Extern scherm + MBP dicht: 6W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1hCSlOrigTNqaAq3GJP8MxEDJw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/b7o8chpYlcAtu3Rcej8HaoBq.png?f=fotoalbum_medium

Extern scherm + MBP open: 19W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxqPLQt6e9NtJk21z906gK1Zkkw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ey4QMTKNjdCnUkpIBAijAun2.png?f=fotoalbum_medium

Alleen MBP, ook zonder laadkabel: 3W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RvFOzO1HiKBKXvjtHeMW5nysB4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/T5YKypoYeU8DGzP0bZaHVW2P.png?f=fotoalbum_medium

Ik heb niet op de temperatuur gelet en de MBP is niet heel lang uit z'n standaard geweest maar het lijkt erop dat de temperatuur van de GPU in die paar seconden wel opliep.

[ Voor 54% gewijzigd door Canaria op 28-10-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

6129(15) schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:23:
[...]

Ha, interessant wat je daar zegt. Het is dus niet zo dat Battery Health Management standaard x% 'reserveert' van je effectieve 100% capaciteit en eigenlijk dan 100%-x% voorschotelt als de 100% die je ziet?
Nee, de 100% is gelijk aan de "Design Capacity" en dus een constante. Met health management ingeschakeld wordt de "Full Charge Capacity" verlaagd.
Wat ik gelezen heb is dat de "Full Charge Capacity" en dus het health percentage iets stijgt als je Battery health management weer uitschakelt. Dat gebeurt niet direct maar pas na een (volledige) laadcyclus, want dat triggert hercalibratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snelletomaat
Canaria schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:32:
Interessant tooltje! Lijkt inderdaad te bevestigen wat ik schreef.

(plaatjes zijn klikbaar)

Extern scherm + MBP dicht: 6W
Extern scherm + MBP open: 19W
Alleen MBP, ook zonder laadkabel: 3W

Ik heb niet op de temperatuur gelet en de MBP is niet heel lang uit z'n standaard geweest maar het lijkt erop dat de temperatuur van de GPU in die paar seconden wel opliep.
Top, dat is precies de bevestiging die ik zocht, thx!

Fraai scherm trouwens. :) Ik gebruik nu nog een Apple Cinema HD 30 met een 2560x1600 resolutie. Erg tevreden over maar nu 13 jaar oud dus ik verwacht dat die wel een keer de geest geeft.
Daar zit nu al een verloop van Dual DVI -> mini DisplayPort op, om dat te koppelen met de 16" zou er weer een verloop achter moeten naar USB-C. En ik vraag me onderhand af of dat allemaal wel gaat werken.
Dus een 32" 4K, dat is ongeveer waar ik ook naar kijk nu. Ik denk dat 30" 4K net wat te klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silent785
  • Laatst online: 06-05 16:47
Is er eigenlijk al meer info (releasedate enz) over de nieuwe Macbook pro 16 inch van dit jaar? Had gehoord dat ze potentieel zouden overschakelen naar ARM maar wil dat niet zeggen dat niet alle apps ondersteund zullen worden(x86 vs ARM)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 21:20
silent785 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:27:
Is er eigenlijk al meer info (releasedate enz) over de nieuwe Macbook pro 16 inch van dit jaar? Had gehoord dat ze potentieel zouden overschakelen naar ARM maar wil dat niet zeggen dat niet alle apps ondersteund zullen worden(x86 vs ARM)?
Volgens Big Sur komen er 3 nieuwe macbooks aan. (3 nieuwe typenummers. Ik was ook aan het kijken voor een nieuwe macbook en nu valt het me op. Als je naar Apple.coml gaat en je besteld een 16" macbook de leverdatum NA 17 november is. Oftewel, na het event dat op 17 november gepland is.
Dan zou je dus inderdaad zeggen dat Apple door zijn voorraad heen is en vanaf 17 november de nieuwe types begint te leveren. Ik wacht even het event af voor ik er een ga bestellen. :-)
Ik verwacht dat de 16" modellen een spec bump krijgen en een nieuwe ARM driven macbook.

New 16-inch MacBook Pro
Apple refreshed the 13-inch MacBook Pro in May, adding scissor switch keyboards and a new 32GB maximum RAM option, but there are also rumors that a new 16-inch MacBook Pro will be released in 2020, and it could feature a mini-LED display. It's not clear if the ongoing health crisis will affect Apple's plans, however, and the rumored mini-LED MacBook Pro could be delayed until 2021.

https://www.macrumors.com/guide/apple-event/

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:25
Hopelijk horen we tijdens de november keynote meer over de ARM Macbooks. Mijn 15" is deze maand gesneuveld en wil z.s.m. een nieuwe, maar bestellen via Apple Store geeft al een leverdatum van halverwege/eind november. En de 13" pro zelfs begin december.

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTADDICT
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-05 20:48

UTADDICT

NERF

Hmmm dus helemaal geen informatie over de 16" variant en/of er nog een intel-based refresh komt. Beetje balen wel, mijn 2012 15" is aan het sneuvelen (gpu gaat dood) en ik wil graag een nieuwe bestellen soon.

Voor nu de i7 + 5600m in gedachten, maar goed, ik zou wel hard als er dan WEL ineens een 10th gen refresh komt..

PSN: utaddict1988 || Guardian Down NL is nu NERF || Diablo 3 account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:16
UTADDICT schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:10:
Hmmm dus helemaal geen informatie over de 16" variant en/of er nog een intel-based refresh komt. Beetje balen wel, mijn 2012 15" is aan het sneuvelen (gpu gaat dood) en ik wil graag een nieuwe bestellen soon.

Voor nu de i7 + 5600m in gedachten, maar goed, ik zou wel hard als er dan WEL ineens een 10th gen refresh komt..
Same here. Baal ook, had een nieuwe verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-10-2023
Kan je de snelheid van het scrollen op een pagina in Safari (twee vingers) ook wijzigen?
Sinds vanochtend is deze op vage wijze veel te snel ineens.
Kan niet eens goed scrollen zo snel gaat het nu.

Opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door Whatagwaan op 20-11-2020 07:13 . Reden: Gevonden, ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

UTADDICT schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:10:

Ik heb het idee dat ze het eerst een jaartje aanzien met de MacBook Air en Mac mini en dan op gaan schalen naar de Pro modellen en iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod
  • Laatst online: 12-05 19:12

Nimrod

King in the land of Shinar

Zijn hier grafici die deze Macbook als werkpaardje proberen gebruiken? Ik heb sinds aanschaf (mei dit jaar) best wel wat vervelende ervaringen. Mijn vorige Macbook was een pak stabieler.

Nu kan het best aan alle meuk liggen die er ifv werkgever op moet, maar soms vraag ik me toch af, ligt het niet aan Mac zelf.

Ik heb een configuratie met 2,4 GHz i9, 32 GB DDR4, AMD 5500M 8GB en 2TB SSD. Wat moet er op: O365-shit en Adobe-shit. Ik zeg shit, omdat deze pakketten quasi dagelijks updates hebben, vaak 'ifv stabiliteit', wat heel ironisch is.
Want ondanks zijn behoorlijke spierballen, hyperventileert de Mac elke dag, en crasht zowat alle Adobe software, keer op keer.

Crashes zijn vrij voorspelbaar; als ik Indesign of Illustrator een tijdlang niet 'aanraak', cf. er staat een ontwerp of twee open en terwijl heb ik een Teams meeting, of Outlook ik, of surf ik wat rond, of ook vaak: ik neem een break, en keer dan terug naar mijn bureau (kortom, niet altijd de meest geheugenintensieve taakjes), en bam, daar loopt Illustrator/ Indesign vast. Force quit, met véél moeite (en geblaas), en dan mag ik technical reports naar Apple/ Adobe verzenden.

Mijn oude Macbook Pro, bouwjaar 2014, specs vergeten, alleszins pak minder, met +- dezelfde softwareshit hier eigenlijk amper last van had, een sporadische crash gebeurde wel, maar was dus sporadisch.

Bij de nieuwe Mac zijn deze grapjes dus werkelijk dagelijkse kost, en dat sinds mei. Ik heb al een paar keer proberen zoeken wat het kon zijn, maar ik lijk wel alleen te staan met deze symptomen. Hier en daar lees je dat het aan de 2TB SSD kan liggen, of aan de grafische kaart, maar ik heb er eigenlijk het raden naar.
Ik heb lang gehoopt dat MS/ Adobe er wel eens zouden in slagen met update 7584 mijn specifieke problematiek op te lossen, en/ of dat een clean install met big sur alles zou oplossen. Maar ondanks alle updates en de clean install vorige week, blijft het blazen en crashen.

Meer nog, gisteren wou ik een half dagje op batterij werken maar dat was buiten de Mac gerekend, die er na een uur en een kwart al de brui aan gaf. De batterij was zo hard leeggezogen, dat ie pas na 5 minuten aan voeding te hangen terug wou opstarten. Battery report gaf aan dat Adobe software 'energieverslindend' was, vnl het illustere ccxproces, wat de 'uitwisseling' tussen Adobeprogramma's zou bevorderen (huh? welke uitwisseling)? Hoe dan ook niet echt uit te schakelen want bij de tigste update meteen opnieuw geactiveerd. Alles bleef uiteraard ook weer hangen. De batterij bleef opladen tot 7%, de energieverslindende toepassingen waren nochtans allen geforcequit, maar blijkbaar niet uit geheugen of zo, pas na een cold reboot kroop het percentage langzaam weer omhoog.

Is dit alles 'normaal', ligt dit aan het wringen tussen MS, Adobe & Apple, met al hun voortdurende updates staat niets ooit echt goed geïntegreerd? Kan ik klagen bij Apple Support? Houden ze bv. mijn technical reports bij? Want die moet toch al boven de 100 staan, is dat geen reden om het ding te vervangen?

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempen
Nimrod schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:16:
Zijn hier grafici die deze Macbook als werkpaardje proberen gebruiken? Ik heb sinds aanschaf (mei dit jaar) best wel wat vervelende ervaringen. Mijn vorige Macbook was een pak stabieler.

Nu kan het best aan alle meuk liggen die er ifv werkgever op moet, maar soms vraag ik me toch af, ligt het niet aan Mac zelf.

Ik heb een configuratie met 2,4 GHz i9, 32 GB DDR4, AMD 5500M 8GB en 2TB SSD. Wat moet er op: O365-shit en Adobe-shit. Ik zeg shit, omdat deze pakketten quasi dagelijks updates hebben, vaak 'ifv stabiliteit', wat heel ironisch is.
Want ondanks zijn behoorlijke spierballen, hyperventileert de Mac elke dag, en crasht zowat alle Adobe software, keer op keer.

Crashes zijn vrij voorspelbaar; als ik Indesign of Illustrator een tijdlang niet 'aanraak', cf. er staat een ontwerp of twee open en terwijl heb ik een Teams meeting, of Outlook ik, of surf ik wat rond, of ook vaak: ik neem een break, en keer dan terug naar mijn bureau (kortom, niet altijd de meest geheugenintensieve taakjes), en bam, daar loopt Illustrator/ Indesign vast. Force quit, met véél moeite (en geblaas), en dan mag ik technical reports naar Apple/ Adobe verzenden.

Mijn oude Macbook Pro, bouwjaar 2014, specs vergeten, alleszins pak minder, met +- dezelfde softwareshit hier eigenlijk amper last van had, een sporadische crash gebeurde wel, maar was dus sporadisch.

Bij de nieuwe Mac zijn deze grapjes dus werkelijk dagelijkse kost, en dat sinds mei. Ik heb al een paar keer proberen zoeken wat het kon zijn, maar ik lijk wel alleen te staan met deze symptomen. Hier en daar lees je dat het aan de 2TB SSD kan liggen, of aan de grafische kaart, maar ik heb er eigenlijk het raden naar.
Ik heb lang gehoopt dat MS/ Adobe er wel eens zouden in slagen met update 7584 mijn specifieke problematiek op te lossen, en/ of dat een clean install met big sur alles zou oplossen. Maar ondanks alle updates en de clean install vorige week, blijft het blazen en crashen.

Meer nog, gisteren wou ik een half dagje op batterij werken maar dat was buiten de Mac gerekend, die er na een uur en een kwart al de brui aan gaf. De batterij was zo hard leeggezogen, dat ie pas na 5 minuten aan voeding te hangen terug wou opstarten. Battery report gaf aan dat Adobe software 'energieverslindend' was, vnl het illustere ccxproces, wat de 'uitwisseling' tussen Adobeprogramma's zou bevorderen (huh? welke uitwisseling)? Hoe dan ook niet echt uit te schakelen want bij de tigste update meteen opnieuw geactiveerd. Alles bleef uiteraard ook weer hangen. De batterij bleef opladen tot 7%, de energieverslindende toepassingen waren nochtans allen geforcequit, maar blijkbaar niet uit geheugen of zo, pas na een cold reboot kroop het percentage langzaam weer omhoog.

Is dit alles 'normaal', ligt dit aan het wringen tussen MS, Adobe & Apple, met al hun voortdurende updates staat niets ooit echt goed geïntegreerd? Kan ik klagen bij Apple Support? Houden ze bv. mijn technical reports bij? Want die moet toch al boven de 100 staan, is dat geen reden om het ding te vervangen?
toon volledige bericht
Vervelend tricky dick.
Een vraag: gebruik je je MacBook veel met een externe monitor. Dat zou namelijk wel een deel van het blazen kunnen veroorzaken. De Radeon 5500M gebruikt een waanzinnige ~20W als de macbook met open scherm wordt gebruikt in combinatie met een externe monitor.
Zie ook: https://forums.macrumors....external-monitor.2211747/

Ik zelf heb een 5600M waar ik eigenlijk erg tevreden over ben. Toegegeven dat ik de batterijduur soms ook wat vindt tegenvallen, maar ik werk relatief vaak met een dock aan de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:40
Ja 16 inch is geen held op batterij.

Daarom dat ik nog steeds overweeg voor een MBA te nemen als ik een dag heb met weinig laadmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod

Nimrod

@Tempen Yup, externe DELL U2520D en doorgaans ook de voedingsbron, op zich ben ik daar wel tevreden van, dat is echt een beste koop/ aanvulling op MacBook.Heb er nu opnieuw (ook) de originele voedingsadapter in stoppen, misschien dat dit iets verandert.
@Lyca Meestal haal ik wel een 3-4 uur bij 'kantoorwerk', behalve gisteren dus. Ik vermijd ook om Teams te draaien als ie op batterij gaat, werk met lage helderheid ... maar bij Big Sur helpt dat blijkbaar niet, hopelijk verbetert dat opnieuw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brick5492
  • Laatst online: 12-05 09:28
Tweakers met een Retina Macbook en een 1080p monitor, hoe bevalt dit? :) Ik wil de Dell Ultrasharp U2421E gaan halen (hub monitor met 90W Power delivery naar m'n Macbook Pro 16") maar ben een beetje bang dat de 1080p tegenvalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
brick5492 schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:57:
Tweakers met een Retina Macbook en een 1080p monitor, hoe bevalt dit? :) Ik wil de Dell Ultrasharp U2421E gaan halen (hub monitor met 90W Power delivery naar m'n Macbook Pro 16") maar ben een beetje bang dat de 1080p tegenvalt.
1080p geeft erg weinig werkruimte. Zou naar 1440p gaan kijken als je er een beetje relaxed mee wilt werken. Verder is 1080p op 24" maar 94dpi. Naast je retina scherm van 226dpi komt dat echt niet lekker uit de verf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-05 17:45
2K is wel fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Inderdaad, niet doen. Ik heb nu 2 Dell P2421DC en dat is wel een fijne resolutie. 2560x1440 native. Nog steeds niet zo scherp en helder als mijn 16" MBP scherm, maar dan kom je toch in een andere prijsklasse :*)
Eens met @Cubix dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brick5492
  • Laatst online: 12-05 09:28
page404 schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:51:
[...]

Inderdaad, niet doen. Ik heb nu 2 Dell P2421DC en dat is wel een fijne resolutie. 2560x1440 native. Nog steeds niet zo scherp en helder als mijn 16" MBP scherm, maar dan kom je toch in een andere prijsklasse :*)
Eens met @Cubix dus ;)
Bedankt voor al jullie reacties! :) Vind je 1440p op 24" niet te klein? Ik vind 1080p op 24" namelijk perfect qua tekstgrootte en ben bang dat ik met 1440p wat dichter bij m'n monitor ga zitten. :P Het liefst zou ik 24" 4k pakken en dan schalen naar 1080p grootte, maar dat wordt een beetje duur haha.

[ Voor 8% gewijzigd door brick5492 op 30-11-2020 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

brick5492 schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:57:
[...]

Bedankt voor al jullie reacties! :) Vind je 1440p op 24" niet te klein? Ik vind 1080p op 24" namelijk perfect qua tekstgrootte en ben bang dat ik met 1440p wat dichter bij m'n monitor ga zitten. :P Het liefst zou ik 24" 4k pakken en dan schalen naar 1080p grootte, maar dat wordt een beetje duur haha.
Ik gebruik ze op dit moment vooral in Windows -O- en daar staan ze op 125% geschaald. Op MacOS hoef je niks in te stellen *O* en is het allemaal prima leesbaar. Anders kan je altijd nog de schaling aanpassen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Als ik op de bank zit en mijn Macbook in Clamshell staat dan heb ik mijn 55" OLED ook gewoon op 1080 ingesteld.

Op 3-4 meter afstand niets mis mee, verschil qua pixels zie je toch niet meer, maar de UI blijft dan gelukkig wel leesbaar ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 30-11-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-05 08:14

Boost9898

www.brambenik.nl

Zijn er hier ook gebruikers van de MacBook Pro 16 inch die een relatief lage helderheid ervaren? Naast MacOS heb ik Windows draaien en in Windows lijkt het scherm stukken helderder te kunnen. Ik ben niet de enige die dit probleem ervaart: https://forums.macrumors....st=28808871#post-28808871

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
brick5492 schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:57:
[...]

Bedankt voor al jullie reacties! :) Vind je 1440p op 24" niet te klein? Ik vind 1080p op 24" namelijk perfect qua tekstgrootte en ben bang dat ik met 1440p wat dichter bij m'n monitor ga zitten.
Ik heb een monitor die vergelijkbaar is met deze: pricewatch: Dell UltraSharp U2520D Zwart. ...en dat is heel goed te doen op 117dpi.

Op m'n werkkamer draai ik 4k zonder scaling op 32", en dat is met 140dpi voor mij te doen, maar op het randje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Boost9898 schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:12:
Zijn er hier ook gebruikers van de MacBook Pro 16 inch die een relatief lage helderheid ervaren?
Geen last van, maar eigenlijk zou je eens de jouwe naast die van een ander moeten zetten. Dan zie je direct het verschil. Kun je wellicht in de winkel doen.

Als ik wat rondzoek, zou je ook kunnen proberen om de SMC kunnen resetten:
https://support.apple.com/en-gb/HT201295

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Ik heb de laatste dagen ineens problemen met mijn audio. Steeds vaker worden de EarPods niet herkend en blijft de audio op speaker staan, wat bij meetings irritant is maar ik heb ook dat de audio tegenwoordig óf kraakt óf dubbel gaat. Het kraken lijkt een beetje op het geluid wat ik vroeger kreeg als de audio buffer niet gevuld was voordat hij afgespeeld werd bij hoge CPU belasting.

---------

Naar 48Khz gezet en het is in ieder geval even weg.

[ Voor 9% gewijzigd door BikkelZ op 07-12-2020 10:03 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dramajob
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-01-2022
Me oude MacBook Pro 16 inch probleem was dat mijn toetsenbord niet herkent werd door de MacBook Pro als op de volgende afbeelding na het open klappen van de MacBook Pro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eStRR1Kp1zte8QwgcLwL-2BjxIM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SCzXH9HgeTVBHjPrwjV1CeBH.png?f=fotoalbum_large

SMC & NVRAM opnieuw instellen was hier de oplossing voor. (op advies van @Greatsword)

Sinds kort echter een nieuw toetsenbord probleem, het toetsenbord exclusief de trackpad loopt compleet vast. Enkel een herstart van de MacBook Pro 16 inch verhelpt dit. Gelukkig werkt de trackpad nog wel en kan ik bestanden opslaan voordat ik hem herstart. Iemand die dit ook ervaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:05
Mijn vriendin heeft sinds kort ook de 16" en ik hoor haar alleen maar klagen over de slechte performance van Adobe applicaties.

Is dit herkenbaar?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel L
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-04 07:41
Tenzij je echt een chronisch tekort hebt aan werkgeheugen, nee, niet herkenbaar.

Geheugen kan je controleren in activiteitenweergave. De kleur van de grafiek moet bij voorkeur groen zijn. Bij geel of rood ga je het merken in de prestaties, maar dan niet alleen van adobe applicaties maar van het hele systeem.

http://emiellensink.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:05
Emiel L schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:54:
[...]

Tenzij je echt een chronisch tekort hebt aan werkgeheugen, nee, niet herkenbaar.

Geheugen kan je controleren in activiteitenweergave. De kleur van de grafiek moet bij voorkeur groen zijn. Bij geel of rood ga je het merken in de prestaties, maar dan niet alleen van adobe applicaties maar van het hele systeem.
Ik heb de root cause inmiddels gevonden... en het is echt een slecht verhaal. De batterij van het Magic Keyboard zat op 10%. Laden en opgelost...

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mataklap
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-01-2021
Scherm van mijn 16inch pro gaat niet meer aan.. stond op bureau en dacht dat hij in slaap stand ging. Maar gaat niet meer aan. Kan wel met een extern scherm gewoon gebruik van maken. Hebben resets SMC en P+R etc gedaan, zou het nog iets anders kunnen zijn of raden jullie aan om maar weg te brengen? Dank je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nimrod

Nimrod

Deze praatbarak lijkt bij wijlen een klachtenbak ...

Ik heb soortgelijke ervaringen als hierboven;
@ericafterdark Adobe veroorzaakt hier vaak kernel panics, hangs en ventilatiepieken. Kamp er al van meet af aan mee, twee repairs en een nieuw logic board later lijkt het beter, dwz meestal slaagt hij er in alle programma's soepel te laten lopen, tenzij ik meer dan één Adobe programma gebruik. Wat ik werkgewijs wel moet doen. Dus, al bij al blijft dit model een ontgoocheling. Al kan het ook aan Adobe's software as a 'service' luiheid liggen, dat voordeel van twijfel gun ik het nog even ...
@mataklap Dit issue had ik na dag één, bij mij was er een repair nodig om het goed te krijgen, alle reset-truukjes brachten geen soelaas. Een half jaar verder begon het scherm opnieuw signaal te verliezen, was ook een reden voor een tweede repair, en dit lijkt voorlopig ook weer opgelost te zijn.

En ik voeg er nog een vervelende ervaring aan toe. Al bij al brengt dit model mij in een lethargische staat, ik denk dat dit ook de normale reactie is bij mijn wedervaren... Ik lijst het even op
- Drie maanden levertijd
- Vanaf dag één zwart scherm, twee weken reparatietijd
- Hierna kernel panics. Wat natuurlijk ook aan de software kon liggen. Na zes maanden tandenbijten voorbije vakantie nog es aan Apple Support gemeld, een week reparatietijd tijdens Kerst
- Voorlopig ben ik matig positief, het lijkt allemaal iets soepeler te draaien, en plots is het 'akelig stil', wat me vooral leert dat het tevoren echt niet normaal was. Maar echt tevreden ben ik nog niet, want het ding verslikt zich nog altijd in het minste grafische werk, zucht
- Nog een domper om mijn matige feestvreugde: na de tweede repair zit er plots een deuk in het cover-deel, iets onder het logo. Daar moet ik nog even over doorbomen.

Mijn toestel staat hier al de hele tijd op een laptopstand geparkeerd. Er gebeurt nauwelijks iets mee (geen dagelijks gependel dankzij Corona). Soms haal ik het wel es uit de laptopstand, om ergens in een rustiger hoekje een meeting te houden. Maar dat is het ook. Het ding vangt dus vooral stof. Toen ik het voor de twee repair in de doos stopte, heb ik alles netjes ontstoft. En dus ook letterlijk vastgesteld 'het ziet er nog steeds nagelnieuw uit' (ook al werkt het voor geen meter).
En toen kwam de doos terug, zichtbaar onbeschadigd. Wel waren de gebruikelijke drie dwarse stukjes tape extra overtaped met een overlangse. Maar anders dan dat het me opviel, heb ik er verder geen aandacht aan gegeven. Toestel opnieuw in de werkplek geplaatst. Tot ik enkele dagen later iets achter de laptopstand zocht, en hierbij de cover van de Macbook wat terugvouwde. En toen viel mijn ook op de deuk. What the fuck. Meteen Apple Support gecontacteerd. In totaal een twee uurtjes aan de lijn gehangen, met een aantal bereidwillige medewerkers gepraat, maar in the end trekt Apple haar staart in want het betreft cosmetische schade waarvan de oorzaak niet duidelijk is. Tot daar de reputatie van uitmuntende support. En zo voeg ik nog maar een minnetje toe aan het lijstje.
Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat de schade hier gebeurd is. En goed, het is voor Apple wellicht even onwaarschijnlijk dat het in hun herstelplaats gebeurd is. En voor de pakjesdienst evenmin waarschijnlijk omdat de doos niet zichtbaar beschadigd is. Maar uiteindelijk ben ik de dupe. En is Apple degene die er voor kiest om herstel uit te besteden naar Tsjechië, waardoor het toestel wel door een hele resem handen gaat alvorens het terugkeert. Dus in mijn ogen, is het aan Apple om ook de cosmetische schade te herstellen. En daarna kan Apple natuurlijk klacht indienen bij de pakjesdienst, of misschien overwegen om een andere dienst te gebruiken, of wie weet on-site support aan te bieden. Whatever. Maar dit is het alleszins niet.

Bon, hartje gelucht, en weer wat bytes digitale smuk er bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 13:09

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Ihkv thuiswerken heb ik mijzelf ook maar getrakteerd op een 27 inch scherm: pricewatch: HP E27d G4 Zwart

Helaas krijg ik geen beeld via USB-C, andere kabel geprobeerd. Laptop laadt wel op en hij herkent netwerk kaart in scherm ook, maar MacBook Pro geeft geen beeld. Source staat goed, want scherm zegt dat er geen input is op USB-C.
Ook zie ik het scherm niet bij de systeemvoorkeuren verschijnen.

Ik heb het 2019 model, iemand nog een tip of idee waarom ik geen beeld krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Is het met deze MacBook ook mogelijk om clamshell mode te draaien met een open clamshell? Ik heb al op veel plekken een magneet gelegd maar hij reageert nergens op.

Iemand een idee?

Heb nu twee externe monitoren aangesloten en heb eigenlijk geen behoefte aan een 3e scherm. Behalve het gebruik van de webcam, verder niet eigenlijk. Daarnaast wordt de macbook best warm, wat volgens mij komt doordat deze 3 schermen aan moet sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Timo002 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:03:
<knip>

Iemand een idee?

Daarnaast wordt de macbook best warm, wat volgens mij komt doordat deze 3 schermen aan moet sturen.
Geen idee of dat mogelijk is, sorry, maar over je opmerking over de warmte: dat komt omdat als je een extern scherm aansluit, altijd de losse GPU gebruikt word i.p.v. de geïntegreerde. En daarbij horen dan ook de bijbehorende fans die je hoort. Staan op macrumors hele topics over, spijtig genoeg :-(

zie:

https://forums.macrumors....-monitor.2211747/page-186

Hopelijk is dat met de toekomstige 16inch met M1/2/1x of whatever verleden tijd. We hebben hier ook een Air met M1 CPU en dat ding draait (stilletjes ;-) ) rondjes rond de 16 inch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
@Zonnetje83 Het gaat me ook wel een beetje om de warmte, maar vooral dat ik dat 3e scherm niet nodig heb. Gebruik alleen de webcam voor Team meetings, dan zou het scherm wel weer handig zijn.

Mijn oude Macbook Pro 15" (2014) kon ik doen alsof het scherm gesloten was door er een magneetje op te leggen. Maar dat lijkt bij deze dus niet meer te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Timo002 Als je de helderheid van het scherm helemaal uit zet gaat het scherm ook gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
@Greatsword Euh nee, dat klopt niet. Het beeld is misschien uit of zo goed als uit. Maar hij is nog gewoon als derde scherm aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Daarnaast wordt de macbook best warm, wat volgens mij komt doordat deze 3 schermen aan moet sturen.
Timo002 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:32:
@Greatsword Euh nee, dat klopt niet. Het beeld is misschien uit of zo goed als uit. Maar hij is nog gewoon als derde scherm aanwezig.
Temperatuur kom je niet onderuit want Intel CPU en het design van de MacBook.

Als dat echt een probleem is kan je beter switchen naar de 16" M1(x) variant zodra die er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Greatsword schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:40:
Als dat echt een probleem is kan je beter switchen naar de 16" M1(x) variant zodra die er is.
Ja daar zit ik ook aan te twijfelen, ben bang dat ik dan wel veel in moet leveren op mijn 2019 MacBook Pro 16". In waarde bedoel ik dan, want wie wil die dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Timo002 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:41:
[...]

Ja daar zit ik ook aan te twijfelen, ben bang dat ik dan wel veel in moet leveren op mijn 2019 MacBook Pro 16". In waarde bedoel ik dan, want wie wil die dan nog?
Ik koop/verkoop veel Macbooks en kan je zeggen dat de markt inderdaad flink op zijn kop staat.

Vooral het duurdere Intel segment krijgt het hard te verduren omdat de M1's echt veel Bang for the Buck geven.

Alleen op grafisch gebied, bootcamp en connectiviteit is een Intel Macbook nog interessant.

Het 16" base model zie ik met moeite voor 1900 nieuw in doos weg gaan, reken dan maar een paar honderd euro daaronder voor gebruikte en als je die bedragen dan weer tegen een M1 afzet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Je kunt de fan speed ophogen met Macs Fan Control: https://crystalidea.com/macs-fan-control
Ik heb begrepen dat iStat Menus dat ook kan, maar dat heb ik nooit geprobeerd.

Tevens krijg ik een nerdgasme als ik naar dit ding kijk:
https://www.amazon.nl/The...book-Cooler/dp/B00IGSATZY
... maar de vraag is of dit werkelijk invloed heeft op near-CPU temperaturen.

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/919B55ca9bL._AC_SX569_.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door TucanoItaly op 12-01-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

TucanoItaly schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:49:
[...]

Je kunt de fan speed ophogen met Macs Fan Control: https://crystalidea.com/macs-fan-control
Ik heb begrepen dat iStat Menus dat ook kan, maar dat heb ik nooit geprobeerd.

Tevens krijg ik een nerdgasme als ik naar dit ding kijk:
https://www.amazon.nl/The...book-Cooler/dp/B00IGSATZY
... maar de vraag is of dit werkelijk invloed heeft op near-CPU temperaturen.

[Afbeelding]
Kan inderdaad maar hogere fans zorgen natuurlijk voor geluidsoverlast wat ook niet wenselijk is.

En dit soort accessoires doen echt afbreuk aan het design plus de functionaliteit daarvan heeft ook minimale impact.

Die intel macs gaan al snel richting 100 graden bij intensieve workloads, meerdere schermen etc, dus je moet je er gewoon bij neerleggen dat het een gegeven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reservoir_Dog
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-10-2022
Hallo
Nu, mei 2021, ben ik nog altijd te vinden om een macbook pro 16 inch te kopen met intel chip
Ik heb ook graag bootcamp met windows 10. Ben ik nu lomp om nu nog dit toestel nieuw aan te kopen, nu dat we op de vooravond staan van een nieuwe versie met apple silicon?

Indien ik dit wil doen, hoe lang zal de support er nog zijn voor macs met intel chips?
Wat denken jullie -?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Reservoir_Dog schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:06:
Hallo
Nu, mei 2021, ben ik nog altijd te vinden om een macbook pro 16 inch te kopen met intel chip
Ik heb ook graag bootcamp met windows 10. Ben ik nu lomp om nu nog dit toestel nieuw aan te kopen, nu dat we op de vooravond staan van een nieuwe versie met apple silicon?

Indien ik dit wil doen, hoe lang zal de support er nog zijn voor macs met intel chips?
Wat denken jullie -?

Mvg
Zijn nu steeds tweedehands voor leuke prijzen te vinden, heb ze al voorbij zien komen vanaf 1600,-

Nieuw zou ik sowieso niet meer kopen, volgende week is het WWDC waar waarschijnlijk de nieuwe 16" wordt aangekondigd.

Wat is je definitie van support?

Alles wat werkt blijft natuurlijk gewoon werken, als je het echt over MacOS upgrades hebt, verwacht ik zelf denk nog max 3 jaar. Hou er ook rekening mee dat bepaalde features mogelijk alleen op M1 werken als ze uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reservoir_Dog
Greatsword schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:21:
[...]

Zijn nu steeds tweedehands voor leuke prijzen te vinden, heb ze al voorbij zien komen vanaf 1600,-

Nieuw zou ik sowieso niet meer kopen, volgende week is het WWDC waar waarschijnlijk de nieuwe 16" wordt aangekondigd.

Alles wat werkt blijft natuurlijk gewoon werken, als je het echt over MacOS upgrades hebt, verwacht ik zelf denk nog max 3 jaar. Hou er ook rekening mee dat bepaalde features mogelijk alleen op M1 werken als ze uitkomen.
Ja ik bedoel macos ondersteuning
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Reservoir_Dog schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:32:
[...]

Ja ik bedoel macos ondersteuning
Mvg
Uiteindelijk wordt het dan een financiële discussie.

Stel je koopt nu een tweedehands base model voor c.a 1600 omdat je graag Bootcamp wilt blijven gebruiken. Puur voor bepaalde software of gaming.

Na 3 jaar krijg je bijvoorbeeld geen upgrades meer, maar je kan hem gewoon zonder problemen blijven gebruiken.

Vind je dat dan erg? Wil je echt elk jaar de nieuwste updates hebben of lig je daar niet echt wakker van?

Hoeveel van die 1600 wil je uiteindelijk nog terug zien bij eventuele verkoop, of ben je zo iemand die hem helemaal afschrijft en genoegen neemt met 250,- na 7+ jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reservoir_Dog
Greatsword schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:21:
[...]

Max 3 jaar? Tja dan heb ik het antwoord, tim apple beweerde dat intel macs nog "many years" ondersteuning zouden krijgen, niet dus....
Schandalig eigenlijk voor zo een dure machines...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Reservoir_Dog schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:26:
[...]

Max 3 jaar? Tja dan heb ik het antwoord, tim apple beweerde dat intel macs nog "many years" ondersteuning zouden krijgen, niet dus....
Schandalig eigenlijk voor zo een dure machines...
Het is maar net hoe je ondersteuning interpreteert.

Beveiligingsupdates zijn in principe ook gewoon ondersteuning, maar zoals je nu dus al ziet zijn er functies die alleen op M1 apparaten werken. Dat zal in de toekomst natuurlijk allen maar groter worden.

Al je programma's e.d. zullen het gewoon zonder problemen blijven doen, je mist alleen hier en daar nieuwe features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-05 18:51
Ja niks raars aan ook. Bij ondersteuning: Van een update verwacht ik dat als het op de hardware van een ouder type werkt, je dat dan ook doet. Ik verwacht niet dat ze als work around een volledig nieuw software ontwerp doen om maar een vergelijkbare feature aan te kunnen bieden.
Ik geloof wel dat ze echt de komende jaren hun Intel spul zullen ondersteunen en onderhouden. Maar ik verwacht anderzijds niet dat hun R&D veel tijd in features van Intel machines gaat steken.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Let op:
Let op dit topic gaat over ervaringen met en discussie over de MacBook Pro 16". Voor levertijden, beschikbaarheid en importeren is:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9