Merk je verschil qua geluid tussen de i7 en i9?Pierre_nr1 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:21:
[...]
Ik heb zowel een 16'' i7 als een i9. Zonder externe monitor ligt de CPU temp tussen de 40 en 60 graden bij gemiddeld/hoog gebruik. De fans gaan pas op hogere temperaturen aan, zo rond de 85 graden.
Met een externe monitor aangesloten liggen de CPU temps rond de 20 graden hoger, en komt door de secundaire AMD videokaart die dan het werk overneemt en zo'n 18 W aan stroom verbruikt. Ik vermoed dat de AMD drivers nog niet helemaal geoptimaliseerd zijn, en hoop daarom dat bij de komende update naar Catalina 10.15.3 dit opgelost wordt. De issue is bij Apple bekend.
Omdat de fans pas op een hoge CPU temp aangaan, valt het allemaal wel mee. Op halve kracht zijn ze amper te horen en ze koelen de CPU erg goed.
Al met al ben ik zeer tevreden, vooral het geluid is enorm goed.
NeeBoefs schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:02:
[...]
Merk je verschil qua geluid tussen de i7 en i9?
ik wil mijn 144hz scherm (2560x1080) aansluiten op de macbook. Welke kabel trekt dit op 144hz?
Edit: gevonden!
[ Voor 10% gewijzigd door zwammen op 13-01-2020 18:22 ]
Ryzen 7 9800x3D / 4080 SUPER / 64 GB G.Skill DDR5-6000 / ASUS Rog Strix 650E-F Gaming Wifi
Misschien dan ook antwoord delen.yosh1 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 23:07:
ik wil mijn 144hz scherm (2560x1080) aansluiten op de macbook. Welke kabel trekt dit op 144hz?
Heb aantal dagen geleden de 16" opgehaald (i9 2.3 GHz, 32GB, 5500M 8GB, 1TB SSD).
Na lang twijfelen eindelijk de upgrade gezet van mijn trouwe 13" 2013 (i5 2.4 GHz, 8GB). Hou al een tijd de releases van Apple in de gaten, en dit leek voor het eerst sinds tijden een waardige opvolger (keyboard gefixt, betere throttling, etc.).
Eerste indrukken: krachtige bak, extreem goede speakers, en de scherm grootte/resolutie voelt zeer fijn.
Wat ik echter één groot nadeel vind is dat bij het minste/geringste de fans aanspringen, en de 16" ook zeer heet wordt met temperaturen net onder de 100 °C.
De touchbar en het toetsenbord aanraken is onaangenaam met zo een temperatuur; ik zit er dan ook sterk aan te twijfelen om het product te retourneren..
Ben overigens niet de enige die dit is opgevallen; ik heb o.a. paar dagen de tijd gegeven om te indexen, geen externe monitor, en zowel met/zonder charger geprobeerd. Wellicht later in het jaar een minder krachtige 14" halen, en voor zwaar werk toch een iMac? Benieuwd naar jullie meningen/gedachtes.
Na lang twijfelen eindelijk de upgrade gezet van mijn trouwe 13" 2013 (i5 2.4 GHz, 8GB). Hou al een tijd de releases van Apple in de gaten, en dit leek voor het eerst sinds tijden een waardige opvolger (keyboard gefixt, betere throttling, etc.).
Eerste indrukken: krachtige bak, extreem goede speakers, en de scherm grootte/resolutie voelt zeer fijn.
Wat ik echter één groot nadeel vind is dat bij het minste/geringste de fans aanspringen, en de 16" ook zeer heet wordt met temperaturen net onder de 100 °C.
De touchbar en het toetsenbord aanraken is onaangenaam met zo een temperatuur; ik zit er dan ook sterk aan te twijfelen om het product te retourneren..
Ben overigens niet de enige die dit is opgevallen; ik heb o.a. paar dagen de tijd gegeven om te indexen, geen externe monitor, en zowel met/zonder charger geprobeerd. Wellicht later in het jaar een minder krachtige 14" halen, en voor zwaar werk toch een iMac? Benieuwd naar jullie meningen/gedachtes.
Ik heb bijna dezelfde configuratie als die van jou, aleen dan met 16GB ram.aarzelaar schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:32:
Heb aantal dagen geleden de 16" opgehaald (i9 2.3 GHz, 32GB, 5500M 8GB, 1TB SSD).
Ik kan er aan toevoegen dat wanneer je een externe monitor aansluit je direct 20 graden bij de CPU temp mag optellen. Bij het gebruik van externe monitoren gebruikt Catalina de AMD GPU en deze verbruikt zo'n 18W, wat de CPU temp omhoog stuwt met 20 graden. Tijdens het gebruik van b.v. Logic Pro X zit je voor dat je het weet op 95 graden met de fans op 'middle'. Ik heb er niet veel last van aangezien ik tijdens het gebruik van deze app een koptelefoon opzet, maar ik hoop dat Apple in toekomstige updates dit kan verhelpen. Of het is 'by design', dan zal het zo blijven.
Het geluid is werkelijk fenomenaal goed, Netflix en/of Youtube is een verademing om naar te luisteren via de speakers. Dit is eigenlijk op dit moment de grootste reden dat ik de Macbook nog bezit. Ik twijfel enorm of ik deze retourneer of zal behouden, mijn hoop is gevestigd op de komende updates. (vanavond wellicht 10.15.3.Beta2?).
Een uitgebreid topic op Apple Communities aangaande dit probleem: https://discussions.apple.com/thread/250878229?page=1Pierre_nr1 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:10:
[...]
Ik heb bijna dezelfde configuratie als die van jou, aleen dan met 16GB ram.
Ik kan er aan toevoegen dat wanneer je een externe monitor aansluit je direct 20 graden bij de CPU temp mag optellen. Bij het gebruik van externe monitoren gebruikt Catalina de AMD GPU en deze verbruikt zo'n 18W, wat de CPU temp omhoog stuwt met 20 graden. Tijdens het gebruik van b.v. Logic Pro X zit je voor dat je het weet op 95 graden met de fans op 'middle'. Ik heb er niet veel last van aangezien ik tijdens het gebruik van deze app een koptelefoon opzet, maar ik hoop dat Apple in toekomstige updates dit kan verhelpen. Of het is 'by design', dan zal het zo blijven.
Het geluid is werkelijk fenomenaal goed, Netflix en/of Youtube is een verademing om naar te luisteren via de speakers. Dit is eigenlijk op dit moment de grootste reden dat ik de Macbook nog bezit. Ik twijfel enorm of ik deze retourneer of zal behouden, mijn hoop is gevestigd op de komende updates. (vanavond wellicht 10.15.3.Beta2?).
[ Voor 9% gewijzigd door Boefs op 14-01-2020 18:08 ]
Ik weet het, ook op het Mac Rumors forum wordt er veel ver gezegd en geklaagd.Boefs schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:08:
[...]
Een uitgebreid topic op Apple Communities aangaande dit probleem: https://discussions.apple.com/thread/250878229?page=1
https://forums.macrumors....external-monitor.2211747/
Hmz.. die fan noise en de omschreven hitte doen me eerlijk gezegd wel weer twijfelen om een 16" aan te schaffen van €2700,-
https://www.facebook.com/hbbsebas2023
Ik kan via de zaak een duitse Macbook Pro 16 kopen, maar is dat aan te raden?
Het toetsenbord kan met internationaal worden besteld.
Verder zijn de modellen gelijk toch?
Ik kan me je twijfel voorstellen en ook niet wegnemen. De Macbook Pro 16'' is en bljft een mooi apparaat maar perfect is deze zeker niet.crazylegs schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:49:
Hmz.. die fan noise en de omschreven hitte doen me eerlijk gezegd wel weer twijfelen om een 16" aan te schaffen van €2700,-
Positief :
- Snelle CPU
- Dedicate videokaart waar b.v. gaming op 1080p soepel verloopt
- Hoge resolutie scherm, helaas geen 4k
- Snelle SSD
- Trackpad
- Geluid
- Toetsenbord
- Snel opgeladen
Negatief:
- Snel warm
- Fans kunnen hinderlijk zijn
- Schern niet 4k (zou voor Netflix 4k leuk geweest zijn)
- Geen WiFi6
Ik zit zelf nog binnen de retourtermijn(nog 4 weken), dus ik kijk het nog even aan. Wat absoluut verbeterd moet worden is het stroomverbruik van de AMD CPU tijdens het gebruik van een extern scherm. Hierdoor wordt de Macbook veel te warm. Voor de rest ben ik eigenlijk wel tevreden.
Ik heb volgens mij hetzelfde!Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:55:
Ik heb nu een week de nieuwe 16" machine. Deze heeft de 2015 vervangen welke reeds de 2011 had vervangen. Ik moet even wennen aan het keyboard maar anders dan dat, fijn ding weer.
Ik heb alleen iets onhebbelijks... In wifi netwerken met meerdere AP's roamt dat ding zich helemaal suf. Er kan eigenlijk niet fatsoenlijk op gewerkt worden. Met wifi netwerken met een enkele AP speelt dit niet. En uiteraard aan de kabel ook niet. Ja, er draait de laatste Catalina versie op maar op de 2015 draaide dat ook al en daar zag ik deze issues helemaal niet.
Iemand dit al eens tegengekomen?
Op kantoor 3 APs en Macbook Pro 16 verbreekt elke keer de verbinding met de dichtstbijzijnde AP (Ubiquiti), lijkt verbinding te maken met een andere maar maakt dan toch weer verbinding met de dichtstbijzijnde.
Ookal bij een klant gehad met Aruba's dat hij regelmatig stond te stuiteren.
Thuis 1 AP, Netgear R7000. Geen enkel probleem.
Ja, de modellen zijn gelijk aan elkaar. Heb je wel Nederlandse garantie als je er eentje in Duitsland koopt?TuffScout schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:02:
Ik kan via de zaak een duitse Macbook Pro 16 kopen, maar is dat aan te raden?
Dat ga ik uitzoekenPierre_nr1 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:10:
[...]
Ja, de modellen zijn gelijk aan elkaar. Heb je wel Nederlandse garantie als je er eentje in Duitsland koopt?
Wifi 6 en 4K zijn voor mij persoonlijk geen dealbreaker, wifi 6 is nog lang niet mainstream, dus zie daar zelf de meerwaarde nog niet van in. 4K is imho onzin op zo'n klein scherm, daar kijk ik naar op m'n 55" UHD Samsung tv.Pierre_nr1 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:08:
[...]
Ik kan me je twijfel voorstellen en ook niet wegnemen. De Macbook Pro 16'' is en bljft een mooi apparaat maar perfect is deze zeker niet.
Positief :
- Snelle CPU
- Dedicate videokaart waar b.v. gaming op 1080p soepel verloopt
- Hoge resolutie scherm, helaas geen 4k
- Snelle SSD
- Trackpad
- Geluid
- Toetsenbord
- Snel opgeladen
Negatief:
- Snel warm
- Geen WiFi6
Ik zit zelf nog binnen de retourtermijn(nog 4 weken), dus ik kijk het nog even aan. Wat absoluut verbeterd moet worden is het stroomverbruik van de AMD CPU tijdens het gebruik van een extern scherm. Hierdoor wordt de Macbook veel te warm. Voor de rest ben ik eigenlijk wel tevreden.
Als bekend wordt dat het andere softwarematig kan worden opgelost komt ie er, anders wacht ik voorlopig nog ff met het vervangen van m'm 13" mbp late 2013.
Net Catalina 10.15.3 Beta 2 geinstalleerd. Helaas geen verandering in het verbruik van de AMD GPU i.c.m. een externe monitor en blijven de CPU temps ongeveer 20 graden hoger. Ik begin toch te vrezen dat dit 'by design' is.
Ik ben er niet echt een fan van, maar ik ben toch blij dat we herroepingsrecht hebben hier in Nederland. heb twee dagen een Macbook gehad, wat een ellende. Simpel werk als iets downloaden of muziekformaten omzetten zorgt er al voor dat de fans in stressmode gaan. heb nog een macbook 13" uit 2017, die geeft geen kick bij dit soort dingen. Voor een duur ding mag je toch wel verwachten dat de koeling gewoon in orde. Ook stoort het me dat de typische Apple houding er weer is. Veel klachten over dit issue, maar Apple doet er niks aan op dit moment. Ben nu overgestapt naar het laatste macbook pro model 15" en deze gaat retour. Het geluid is wel werkelijk fenomaal, maar om daar nou extra geld voor te gaan leggen om uiteindelijk met een hitte kanon te moeten werken, dan is de keuze snel gemaaktPierre_nr1 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:08:
[...]
Ik kan me je twijfel voorstellen en ook niet wegnemen. De Macbook Pro 16'' is en bljft een mooi apparaat maar perfect is deze zeker niet.
Negatief:
- Snel warm
- Geen WiFi6

Zie hier en daar suggesties om vanwege de hitte te kiezen voor een upgrade naar een dikkere videokaart ivm betere heatsink, maar lijkt me nogal een vage oplossing..
Ik heb de "dikste" videokaart, kan nog steeds een ei koken bij minimale belasting.crazylegs schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:07:
Zie hier en daar suggesties om vanwege de hitte te kiezen voor een upgrade naar een dikkere videokaart ivm betere heatsink, maar lijkt me nogal een vage oplossing..
Dat was ook mijn vermoeden wel dat het inderdaad geen oplossing zou zijn.. Mja, ik heb nog ongeveer een maand voor ik ga beslissen, dus denk dat ik tzt d'r voor kies om deze te skippen als het een design dingetje is wat niet softwarematig kan worden opgelost..
Ik lees ook posts van gebruikers die geen fan noise hebben. Dus niet alle modellen hebben deze issue.
Klopt, ben in die zin ook wel benieuwd hoe groot de groep is met dit issue tov het totaal aantal gebruikers vd 16".
Vooral benieuwd of het aan bepaalde componenten ligt. Bijvoorbeeld welke GPU je kiest en/of welke CPU.crazylegs schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:39:
Klopt, ben in die zin ook wel benieuwd hoe groot de groep is met dit issue tov het totaal aantal gebruikers vd 16".
De i9 genereert iets meer warmte dan dan de i7. De modellen zijn gelijk aan elkaar, en fan-noise is geen 'issue' maar een noodzakelijk kwaad. Apple kan de fan-noise zeker beperken d.m.v. throttling maar dat willen ze niet (meer). Over de 2018 modellen ontving Apple heel veel klachten dat de CPU speed heel snel omlaag werd gebracht als deze te warm werd, dan hoefde de fans niet zo hard te draaien. Maar hierdoor gingen de prestaties ook omlaag. Dit hebben d.m.v. een software update verholpen. Consequentie was wel dat de fans sneller moesten draaien en dus luider hoorbaar waren. Het is een keuze......TuffScout schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 07:46:
Ik lees ook posts van gebruikers die geen fan noise hebben. Dus niet alle modellen hebben deze issue.
De 1 gebruikt zwaardere applicaties dan de ander, en ook het aantal achtergrondapplicaties spelen een grote rol. Er is dus alleen eerlijk te vergelijken als je een test doet onder gelijke omstandigheden en met exact dezelfde applicaties.
Ook persoonlijke beleving speelt een rol. Waar iemand zegt : 'ik heb veel last van het blazen van de fans.......', zegt een ander misschien : 'geen last van....'
De enige manier om het te testen is er zelf eentje aanschaffen en mocht deze niet bevallen binnen de retourtermijn, terug te sturen.
[ Voor 5% gewijzigd door Pierre_nr1 op 16-01-2020 16:23 ]
ben een mac noob (linux man van orgine) maar nu verplicht op zon device te werken, leuke features enkele irritaties.
een daarvan is het 'send message' geluid in firefox/safari bij whatsapp/icq etc.
hoe da fck zet je dat uit?
heb via settings geluiden uitgeschakeld
heb via message geluid uitgeschakeld
maar ding blijft 'pling' geven bij versturen message; collega's vinden dat maar irritant (ik ook)
kan laptop algeheel muten, maar dan doet spotify bizonder weinig meer
een daarvan is het 'send message' geluid in firefox/safari bij whatsapp/icq etc.
maar ding blijft 'pling' geven bij versturen message; collega's vinden dat maar irritant (ik ook)
ICQ gebruik ik niet maar heb je last van een geluid bij Whatsapp web? Dat heeft niets met mac te maken maar is een setting van Whatsapp. Op de whatsapp website: linksbovenin > het menuknopje (drie bolletjes boven elkaar) > settings > notifications. Via de whatsapp app: linksbovenin > dropdown knopje (driehoekje) > settings > notifications.himlims_ schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:01:
ben een mac noob (linux man van orgine) maar nu verplicht op zon device te werken, leuke features enkele irritaties.
[ Voor 6% gewijzigd door Sluw op 16-01-2020 16:48 ]
@Sluw geloof t meteen - weet gewoon niet waar t moeten zoeken (noob); web whatsapp via firefox (tab-muted geeft nog geluid). Zo zet ik m onder linux/windows uit. Ondanks tabblad van web whatsapp/icq gemute zijn, blijft ie 'piep' geven.
heb zojuist jouw suggestie van whatsapp via de bolletjes doorgevoerd, dat lijkt te werken
heb zojuist jouw suggestie van whatsapp via de bolletjes doorgevoerd, dat lijkt te werken

Er gaan geruchten dat er een Pro-mode komt en een Low Power-mode:Pierre_nr1 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:56:
[...]
De enige manier om het te testen is er zelf eentje aanschaffen en mocht deze niet bevallen binnen de retourtermijn, terug te sturen.
https://www.macrumors.com...-low-power-mode-for-macs/
Daarmee hou je iedereen tevreden.
Dank voor de link. Mochten de geruchten kloppen dan zou dit inderdaad een goed compromis kunnen zijn.Tom schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:08:
[...]
Er gaan geruchten dat er een Pro-mode komt en een Low Power-mode:
https://www.macrumors.com...-low-power-mode-for-macs/
Daarmee hou je iedereen tevreden.
Maar eigenlijk zou het OS(Catalina) zo slim moeten zijn dit zelfstandig te managen.
[ Voor 9% gewijzigd door Pierre_nr1 op 16-01-2020 19:40 ]
In zekere zin doet het dat ook, maar dat is wel een compromis dat er waarschijnlijk tussenin zit. Het klopt wel dat het niet erg Apple-achtig is om zoiets door de gebruiker te laten bepalen.Pierre_nr1 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:30:
[...]
Maar eigenlijk zou het OS(Catalina) zo slim moeten zijn dit zelfstandig te managen.
Vandaag voor het eerst kunnen spelen met m’n nieuwe 16” Pro. Uurtje of 6 bezig geweest en kan beamen dat ‘ie wat warm kan worden wanneer er veel tegelijk draait.
Heb met het standaard riedeltje (combo van: browsen, e-mail, tekst/spreadsheet-bewerking, muziek, YouTube + een Win10 VM via Parallels 15) nergens last van. Maar ga je echt flink tekeer dan gaan de temps wel de hoogte in. Voor mij gelukkig geen probleem aangezien dat zelden voorkomt. Degelijk verschil In temps ook tussen op de bank/bed en op tafel, maar dat is niet heel raar natuurlijk qua warmteafvoer.
Fans slaan bij mij tijdens normaal gebruik niet tot nauwelijks aan.
Al met al zeer tevreden, schermgrootte is een verademing om “mobiel mee te proggen”, afkomend van een 13”. Vanavond weer door met spelen!
Heb met het standaard riedeltje (combo van: browsen, e-mail, tekst/spreadsheet-bewerking, muziek, YouTube + een Win10 VM via Parallels 15) nergens last van. Maar ga je echt flink tekeer dan gaan de temps wel de hoogte in. Voor mij gelukkig geen probleem aangezien dat zelden voorkomt. Degelijk verschil In temps ook tussen op de bank/bed en op tafel, maar dat is niet heel raar natuurlijk qua warmteafvoer.
Fans slaan bij mij tijdens normaal gebruik niet tot nauwelijks aan.
Al met al zeer tevreden, schermgrootte is een verademing om “mobiel mee te proggen”, afkomend van een 13”. Vanavond weer door met spelen!
Zucht, tweede MacBook 16 hier nadat mijn vorige vervangen werd door een issue met het scherm. Krijg ik het bekende popping geluid bij het afspelen van muziek.
vb opgenomen: YouTube: MacBook Pro popping speakers
Heb al een update gedaan naar 10.15.2, geprobeerd de output op 96Khz te zetten, reset SMC, VRAM/PRAM op aangeven van apple, niet helpt. Apple support zei me van opnieuw naar de support bar te gaan maar daar heb ik echt geen zin in. Ben hem net al 3 weken kwijt geweest.
Wat een K*tprodcut voor 2500€
Heb al een update gedaan naar 10.15.2, geprobeerd de output op 96Khz te zetten, reset SMC, VRAM/PRAM op aangeven van apple, niet helpt. Apple support zei me van opnieuw naar de support bar te gaan maar daar heb ik echt geen zin in. Ben hem net al 3 weken kwijt geweest.
Het 'popping' geluid probleem heeft iedere Macbook Pro 16". Apple heeft het 'gefixt' in Catalina 10.15.2 door het geluidsformaat op 48Khz te zetten in de Midi/Sound settings. Wanneer je het weer terugzet naar de oorspronkelijke waarde van 44.1Khz dan heb je de popping sounds weer terug. Vooral met doorspoelen in Youtube in Safari zijn de popping sounds goed te horen, zeer irritant.Morres schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 20:07:
Zucht, tweede MacBook 16 hier nadat mijn vorige vervangen werd door een issue met het scherm. Krijg ik het bekende popping geluid bij het afspelen van muziek.
Hier het topic op MacRumors : https://forums.macrumors....-new-16-inch-mbp.2211902/
Nu we toch in de stemming zijn, nog wat 'leuk' leesvoer :
https://forums.macrumors....st=28151904#post-28151904
https://forums.macrumors....hosting-smearing.2212842/
Ik overweeg mijn MBP 16" te retourneren, ik denk dat het nog wel even duurt voordat de problemen zijn opgelost.
Wel, ik kan dus bevestigen dat het niet opgelost is in 10.15.2 door het geluidsformaat op 48Khz te zetten, op eender welke Khz nog steeds issues. Het gekke is wel, in apple music poppen de speakers, in Spotify nietPierre_nr1 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 20:46:
[...]
Het 'popping' geluid probleem heeft iedere Macbook Pro 16". Apple heeft het 'gefixt' in Catalina 10.15.2 door het geluidsformaat op 48Khz te zetten in de Midi/Sound settings. Wanneer je het weer terugzet naar de oorspronkelijke waarde van 44.1Khz dan heb je de popping sounds weer terug. Vooral met doorspoelen in Youtube in Safari zijn de popping sounds goed te horen, zeer irritant.

Ik ga zometeen mijn 16" terugbrengen. Denk niet dat ze de problemen op kunnen lossen, en anders haal ik wel evt. gereviseerd model.
Zie ook onderstaande post:
https://discussions.apple...251977495022#251977495022
Ik heb, als ik het het geluidsformaat op 48Khz zet, veel minder last dan wanneer het op 44.1Khz staat, maar het is er nog wel. Het bizarre is dat het alleen in de eigen Apple apps Safari en Music gebeurt. Onder Firefox en Spotify heb ik er geen last van.Morres schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 21:03:
[...]
Wel, ik kan dus bevestigen dat het niet opgelost is in 10.15.2 door het geluidsformaat op 48Khz te zetten, op eender welke Khz nog steeds issues. Het gekke is wel, in apple music poppen de speakers, in Spotify niet
Net even de reactie van Tim Uzzanti gelezen in de post die je hebt gelinkt. Mijn indruk : er wordt gezegd dat Apple het probleem onderkend en dat de technici bezig zijn het te evalueren. Het probleem ligt bij de AMD GPU die te warm wordt en daardoor ook de CPU temps omhoog stuwt. Het zou zo maar eens een terugroepactie kunnen worden.........aarzelaar schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 21:10:
Ik ga zometeen mijn 16" terugbrengen. Denk niet dat ze de problemen op kunnen lossen, en anders haal ik wel evt. gereviseerd model.
Quote : "To summarize, although the GPU is the biggest culprit, everything else adds to the problem. This topic has been referenced from a number of other discussions in MacRumors. If there is some peace of mind, it's clear they're seeing the issue and it's a big problem. This is something Apple will need to fix or resolve even beyond standard warranty periods because the 16-inch MBPs are not working properly since their release."
Ik neem geen risico, ik ga die van mij retourneren nu het nog kan.
[ Voor 22% gewijzigd door Pierre_nr1 op 17-01-2020 21:26 ]
Precies dit was dus ook mijn gevoel.Pierre_nr1 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 21:24:
[...]
Ik neem geen risico, ik ga die van mij retourneren nu het nog kan.
Ik vraag me af hoeveel er wel niet worden geretourneerd.
Als ik het zo om me heen lees, aardig wat. Maar niet ieder een bezoekt een forum, meestal is dat wel de minderheid.TuffScout schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 08:38:
Ik vraag me af hoeveel er wel niet worden geretourneerd.
Dat is het ook, meestal alleen diegene die problemen hebben. Ik wil binnenkort ook de 16" aanschaffen, maar tja....Pierre_nr1 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 10:18:
[...]
Als ik het zo om me heen lees, aardig wat. Maar niet ieder een bezoekt een forum, meestal is dat wel de minderheid.
Tot nu toe bevalt mijn 16 inch me supergoed. Fannoise of thermal issues heb ik nog niet gehad, ook niet bij aansluiting op mijn externe monitor.
Het valt me wel op dat ik onder relatief simpele load (code editor, 10 browser tabs, music player, remote desktop session, VPN) maar een uurtje of 5 haal op een volle accu. Dat zou toch beter moeten kunnen zou je zeggen.
Ik heb overigens een model met een i9 en 32 GB memory en de 5500M met 4 GB memory.
Het valt me wel op dat ik onder relatief simpele load (code editor, 10 browser tabs, music player, remote desktop session, VPN) maar een uurtje of 5 haal op een volle accu. Dat zou toch beter moeten kunnen zou je zeggen.
Ik heb overigens een model met een i9 en 32 GB memory en de 5500M met 4 GB memory.
Het nieuwe toetsenbord is een verademing vergeleken met de laatste 15" modellen.
Tiept een stuk lekkerder met dat extra beetje travel.
De resolutie is ook heerlijk om mee te werken, zeker met Easyres.
Tiept een stuk lekkerder met dat extra beetje travel.
De resolutie is ook heerlijk om mee te werken, zeker met Easyres.
Ik ook, maar ik heb on hold gezet vanwege alle warmte problemen die ik lees. Ik wacht nog wel maandje of indien nodig langer af...TuffScout schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 10:21:
[...]
Dat is het ook, meestal alleen diegene die problemen hebben. Ik wil binnenkort ook de 16" aanschaffen, maar tja....
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .
Ik heb de 16" i9 met 32GB / 1TB vorige week binnen gekregen. Ik heb bij mijn vorige 15,4" gemerkt dat die harde shells vuil binnenkrijgen en daar eigenlijk juist méér krassen mee maken. Nou zit ik te kijken of ik er een soort transparante folie overheen kan plakken en dan verder een simpele sleeve gebruiken.
Werkt dat een beetje? Wat zijn een beetje de beste qua prijs/kwaliteit? Het zou het mooiste zijn als ik waar het toetsenbord zit ook folie kan plakken.
Verder moet ik zeggen dat het niet echt als een keiharde upgrade voelt ten opzichte van mijn 16GB i7 2015, wat dat betreft is die qua performance nog prima en waarschijnlijk na een schone install weer helemaal vrij van beachballs.
Keyboard vind ik fijner dan de 2015, die heeft niet de zelfde feel over de hele key heen terwijl de 2019 dat wel heeft, gewoon een stabieler gevoel. Ik was dan ook zeker een fan van de nieuwe keyboards qua feel, een tijdje met de 2018 gewerkt terwijl de 2015 gerepareerd werd en dit zit er zeg maar op een goede manier tussenin, wellicht had het nog wat meer clicky gemogen voor mij.
Het geluid is duidelijk beter. Ik merkte wel wat groene glitches en freezes met Netflix full-screen die ik eerder niet zag.
Werkt dat een beetje? Wat zijn een beetje de beste qua prijs/kwaliteit? Het zou het mooiste zijn als ik waar het toetsenbord zit ook folie kan plakken.
Verder moet ik zeggen dat het niet echt als een keiharde upgrade voelt ten opzichte van mijn 16GB i7 2015, wat dat betreft is die qua performance nog prima en waarschijnlijk na een schone install weer helemaal vrij van beachballs.
Keyboard vind ik fijner dan de 2015, die heeft niet de zelfde feel over de hele key heen terwijl de 2019 dat wel heeft, gewoon een stabieler gevoel. Ik was dan ook zeker een fan van de nieuwe keyboards qua feel, een tijdje met de 2018 gewerkt terwijl de 2015 gerepareerd werd en dit zit er zeg maar op een goede manier tussenin, wellicht had het nog wat meer clicky gemogen voor mij.
Het geluid is duidelijk beter. Ik merkte wel wat groene glitches en freezes met Netflix full-screen die ik eerder niet zag.
[ Voor 46% gewijzigd door BikkelZ op 19-01-2020 17:25 ]
iOS developer
Zo'n transparante folie trekt heel veel stof aan, als dat geen probleem voor je is, dan kan je voor de folie gaan, maar misschien zou je ook kunnen kijken naar een (dBrand) skin.BikkelZ schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:20:
Ik heb de 16" vorige week binnen gekregen. Ik heb bij mijn vorige 15,4" gemerkt dat die harde shells vuil binnenkrijgen en daar eigenlijk juist méér krassen mee maken. Nou zit ik te kijken of ik er een soort transparante folie overheen kan plakken en dan verder een simpele sleeve gebruiken.
Op zich vind ik een skin zelf overbodig (vroeger wel gehad) als je zelf een sleeve gaat gebruiken. Hard shells zijn echt no-go, ver van wegblijven
hi!
Die kwam ik eerder al tegen maar die hebben geen transparante lijkt het?MysticX schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:26:
[...]
Zo'n transparante folie trekt heel veel stof aan, als dat geen probleem voor je is, dan kan je voor de folie gaan, maar misschien zou je ook kunnen kijken naar een (dBrand) skin.
Met jonge kinderen die rondrennen in de buurt van je spullen red je het niet altijd met een sleeve aangezien de meeste dingen juist gebeuren als ik mijn MacBook niet opgeborgen heb.MysticX schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:26:
[...]
Op zich vind ik een skin zelf overbodig (vroeger wel gehad) als je zelf een sleeve gaat gebruiken. Hard shells zijn echt no-go, ver van wegblijven
iOS developer
Oh jaaa! Natuurlijk, ik vergelijk het natuurlijk met mijzelf, maar ik heb nog geen rondrennende kidsBikkelZ schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:29:
[...]
Die kwam ik eerder al tegen maar die hebben geen transparante lijkt het?
[...]
Bijvoorbeeld zoiets: https://www.bodyguardz.co...-shields-skins-films.html
Met jonge kinderen die rondrennen in de buurt van je spullen red je het niet altijd met een sleeve aangezien de meeste dingen juist gebeuren als ik mijn MacBook niet opgeborgen heb.
Dan is bescherming wel wenselijk.
Maar...eigenlijk zou je het geld dat je in hoesjes en beschermfolies steekt, moeten spenderen aan AppleCare+ of een inboedelverzekering afsluiten met dekking voor je laptop. Ik gebruik zelf een sleeve, maar heb ook AppleCare+ en ben daarnaast ook via mijn inboedel verzekerd...
hi!
Het valt mij op dat mijn accu wel heel hard naar beneden gaat. Ik zal het eens wat uitgebreider testen, maar mijn gevoel is het dat na een uurtje of 4 wel bekeken is.
Ook zag ik via coconutBattery dat mijn accu nog maar 95% van de originele design capacity (van 8790 mAh) heeft (dus momenteel nog 8360 mAh) met een cycle count van 31. Is dit niet heel snel gedaald?
Ook zag ik via coconutBattery dat mijn accu nog maar 95% van de originele design capacity (van 8790 mAh) heeft (dus momenteel nog 8360 mAh) met een cycle count van 31. Is dit niet heel snel gedaald?
AppleCare+ ook genomen, ik ga geen risico lopen bij een dergelijke zakelijke aanschaf.MysticX schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:34:
[...]
Oh jaaa! Natuurlijk, ik vergelijk het natuurlijk met mijzelf, maar ik heb nog geen rondrennende kids![]()
Dan is bescherming wel wenselijk.
Maar...eigenlijk zou je het geld dat je in hoesjes en beschermfolies steekt, moeten spenderen aan AppleCare+ of een inboedelverzekering afsluiten met dekking voor je laptop. Ik gebruik zelf een sleeve, maar heb ook AppleCare+ en ben daarnaast ook via mijn inboedel verzekerd...
iOS developer
Ik heb geen sleeves maar gebruik wel een skin van Dbrand, gewoon een eenvoudige skin.MysticX schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:26:
[...]
Zo'n transparante folie trekt heel veel stof aan, als dat geen probleem voor je is, dan kan je voor de folie gaan, maar misschien zou je ook kunnen kijken naar een (dBrand) skin.
Het plakken was alvast niet moeilijk, al moet je toch eventjes opletten op de randen, ik heb er eentje genomen voor op de achterkant van het scherm en de onderkant. Als je dan toch je laptop op een vuil tafel moet leggen...
Ik weet wel niet wat iedereen zo lyrisch maakt over die improved thermals? Ik zie mijn Macbook nog de hele tijd bengelen bij 64-80 graden en wanneer er load komt, schiet die zeer snel naar de 95.
De fans kicken wel, maar zelfs een single core load van 100% jaagt de temperatuur snel naar 100 graden, ik zie daar echt geen verbetering met de vorige modellen.
[ Voor 19% gewijzigd door Lyca op 20-01-2020 12:16 ]
Hebben meer mensen een vervelende tik die uit het scharnier van het scherm lijkt te komen? Als ik de laptop op schoot heb en type, dan beweegt het scherm lichtjes en hoor je een tik. Als ik het scherm rechtsboven beet pak en lichtjes beweeg hoor ik het ook.
Op zich vrij tevreden met mijn nieuwe 16" met 32GB ram en geupgrade videokaart. Maar, soms als ik mijn laptop uitklap dan is het contrast van het beeldscherm OF heel licht OF heel donker. Meer mensen last van?
Klinkt (helaas) herkenbaar. Ben er verder nog niet achter gekomen waardoor het komt, maar het kleurenprofiel tijdelijk wijzigen (System Preferences > Display > Colour) lost het in ieder geval op.
Yup! Herkenbaar.Creffie schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:55:
Op zich vrij tevreden met mijn nieuwe 16" met 32GB ram en geupgrade videokaart. Maar, soms als ik mijn laptop uitklap dan is het contrast van het beeldscherm OF heel licht OF heel donker. Meer mensen last van?
Even resolutie aanpassen en weer terugzetten, dan is het weg.
Yep, ook een aantal keer gehad. Opnieuw dichtklappen en weer openklappen is dan de oplossing.Creffie schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:55:
Die accu zou inderdaad niet al op 95% moeten zitten. Dat is normaal pas zo na 2 jaar/150 cycli. Waarschijnlijk had jouw accu al niet de volledige capaciteit. Ik zou er mee teruggaan naar de dealer. Sommige accu’s hebben ook meer dan de gestelde capaciteit, maar 95% is wel erg aan de lage kant (behoudens het goed weergeven van CoconutBattery).
Het zou kunnen zijn dat je last hebt van de TrueTone instelling, welke te vinden is onder settings - displays. Probeer deze eens uit te zetten.Creffie schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:55:
Op welk kleurenprofiel staat je Macbook Pro ingesteld? Probeer 'colour LCD' eens, wellicht helpt dat.Creffie schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:55:
Idem config. Bedoel je dit? Ik heb hem zelf nog nooit zo zwart als de rand gezien. De foto verergert wel het beeld, IRL is het minder.Creffie schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:55:

[ Voor 4% gewijzigd door Smirnoff op 21-01-2020 17:53 ]
Volgens mij functioneert de aluminium behuizing nog altijd als het belangrijkste onderdeel van de koeling bij de Macbooks. Als je daar dan een laag plastic overheen gaat plakken verbaast een hoge bedrijfstemperatuur me nietLyca schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:14:
[...]
Ik heb geen sleeves maar gebruik wel een skin van Dbrand, gewoon een eenvoudige skin.
Het plakken was alvast niet moeilijk, al moet je toch eventjes opletten op de randen, ik heb er eentje genomen voor op de achterkant van het scherm en de onderkant. Als je dan toch je laptop op een vuil tafel moet leggen...
Ik weet wel niet wat iedereen zo lyrisch maakt over die improved thermals? Ik zie mijn Macbook nog de hele tijd bengelen bij 64-80 graden en wanneer er load komt, schiet die zeer snel naar de 95.
De fans kicken wel, maar zelfs een single core load van 100% jaagt de temperatuur snel naar 100 graden, ik zie daar echt geen verbetering met de vorige modellen.
Gisteren heb ik ‘m even in me handen gehad, maar komend vanaf een 13” is het toch wel echt een groot en zwaar apparaat.
Sleuren jullie hem dagelijks mee of staat hij op een vaste plaats?
Wel geruchten gelezen over een nieuwe MacBook, maar niks over een mogelijk (lichter) 14” model.
Sleuren jullie hem dagelijks mee of staat hij op een vaste plaats?
Wel geruchten gelezen over een nieuwe MacBook, maar niks over een mogelijk (lichter) 14” model.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ik "sleur" 'm elke dag mee in m'n rugzak. Heb even een vergelijkbare W10 laptop gehad, maar die woog meer dan m'n 16" Macbook.
Hey, ik weet niet of het hier past maar ga het toch vragen.
Ik ben op zoek naar mijn eerste macbook pro 16 ooit.
Ik zou hem willen gebruiken voor fotografie, photo editing, lightroom, coding, web development, browsing, Travelling,...
Ik zou hem geregeld willen gebruiken met een extern 4k monitor en op termijn een 2de extern 4k monitor.
Ik vroeg me alleen af welke grafische kaart en welke processor hier beste voor is?
1tb ssd opslag zal Wel goed zijn en dan de rest qua opslag op externe ssd over USB-c gebruiken?
Alleen heb ik wat schrik om zoveel geld te betalen na ik gelezen heb over mogelijke scherm problemen, batterij problemen, glitching, en serieuze warmte in de laptop.?
Ik zou hem willen gebruiken voor fotografie, photo editing, lightroom, coding, web development, browsing, Travelling,...
Ik zou hem geregeld willen gebruiken met een extern 4k monitor en op termijn een 2de extern 4k monitor.
Ik vroeg me alleen af welke grafische kaart en welke processor hier beste voor is?
1tb ssd opslag zal Wel goed zijn en dan de rest qua opslag op externe ssd over USB-c gebruiken?
Alleen heb ik wat schrik om zoveel geld te betalen na ik gelezen heb over mogelijke scherm problemen, batterij problemen, glitching, en serieuze warmte in de laptop.?
Dbrand heeft geen matte transparante, ik heb maar bij Slickwraps besteld ondanks dat ik kots van hun marketing praktijken (bijvoorbeeld iedere dag die 50% off die snel verloopt, al weken). Alles bij elkaar opgeteld waren zij de enigen die het voor < US$40 konden leveren.
https://support.apple.com/en-us/HT210754
Processor is niet van belang. Er zijn geen langzame MacBook Pro's meer. De enige reden dat ik een i9 heb is omdat het eigenlijk niks meer uitmaakte nadat ik voor 32GB / 1TB ging en ik verwacht dat ik er vijf jaar mee ga doen.
Voor op stap heb je wellicht een simpelere dock nodig met USB-A en een card reader voor je camera, tenzij je de camera gewoon direct aan je computer kunt pluggen met een USB-kabel. Hangt van het merk af of dat dat (lekker) werkt, maar als je veel foto's op RAW opneemt wil je wellicht gewoon ff snel wat kaartjes wisselen in plaats van met een computer syncen. Samsung USB-C SSD's zijn prima voor wat extra opslag.
Batterij problemen kunnen altijd voorkomen omdat een batterij gewoon van een slechte batch kan zijn. Hou het in de gaten en ga er mee terug als het niet goed werkt.
Goed plan.filou schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:12:
Er staat hier niet specifiek welke kaart je moet hebben dus ik neem aan dat ze het alle drie wel kunnen:Ik zou hem geregeld willen gebruiken met een extern 4k monitor en op termijn een 2de extern 4k monitor.
https://support.apple.com/en-us/HT210754
Processor is niet van belang. Er zijn geen langzame MacBook Pro's meer. De enige reden dat ik een i9 heb is omdat het eigenlijk niks meer uitmaakte nadat ik voor 32GB / 1TB ging en ik verwacht dat ik er vijf jaar mee ga doen.
Inderdaad, je kunt het beste bijvoorbeeld this een docking station of pass-through charging Thunderbolt 3 dock hebben waar je een externe USB-C of Thunderbolt drive van bijvoorbeeld 4TB aan hangt. Deze kun je delen tussen extra opslag en Time Machine back-ups. Time Machine back-ups worden dan automatisch uitgevoerd als je je systeem inprikt thuis. Dan moet je natuurlijk nog off-site back-ups hebben maar de grootste kans dat er wat gebeurt met je laptop is toch onderweg.1tb ssd opslag zal Wel goed zijn en dan de rest qua opslag op externe ssd over USB-c gebruiken?
Voor op stap heb je wellicht een simpelere dock nodig met USB-A en een card reader voor je camera, tenzij je de camera gewoon direct aan je computer kunt pluggen met een USB-kabel. Hangt van het merk af of dat dat (lekker) werkt, maar als je veel foto's op RAW opneemt wil je wellicht gewoon ff snel wat kaartjes wisselen in plaats van met een computer syncen. Samsung USB-C SSD's zijn prima voor wat extra opslag.
Fotografie vergt met name veel van je geheugen en SSD performance, CPU is niet super belangrijk meer, ook mede omdat de i9's een thermische limiet hebben dus in de praktijk niet hun theoretische limiet hebben. Je bent ook niet vol continu bezig met het belasten van je grafische kaart en CPU zoals bij het renderen van 3D animaties en dergelijke. Het formaat van een MacBook is gewoon redelijk compact voor wat er in zit, dat houdt in dat hij niet zo goed koelt als een hele dikke gaming laptop of een grote kast op je bureau met tig fans. Er zijn geen specifieke problemen met de 16" op dit vlak.Alleen heb ik wat schrik om zoveel geld te betalen na ik gelezen heb over mogelijke scherm problemen, batterij problemen, glitching, en serieuze warmte in de laptop.?
Batterij problemen kunnen altijd voorkomen omdat een batterij gewoon van een slechte batch kan zijn. Hou het in de gaten en ga er mee terug als het niet goed werkt.
[ Voor 4% gewijzigd door BikkelZ op 25-01-2020 13:13 ]
iOS developer
Heb je daar een bron van? Mij lijkt het onwaarschijnlijk dat een dunne laag 3M folie dat zo hard gaat beïnvloeden.pagani schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:28:
[...]
Volgens mij functioneert de aluminium behuizing nog altijd als het belangrijkste onderdeel van de koeling bij de Macbooks. Als je daar dan een laag plastic overheen gaat plakken verbaast een hoge bedrijfstemperatuur me niet
Edit: al na 10 min Google; Er is amper tot geen verschil.
[ Voor 6% gewijzigd door Lyca op 25-01-2020 14:35 ]
Voor fotowerk zou ik voor de 32GB gaan ram.filou schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:12:
Hey, ik weet niet of het hier past maar ga het toch vragen.
de i9 is de meest potente processor en derhavel wenselijk, maar met een i7 kan het ook.
Grafisch krijgt die het minder zwaar, omdat Lightroom vooral een processor intensief (en geheugen) gebeuren is. Photoshop maakt al iets meer gebruik van de videokaart bij specifieke bewerkingen.
Zowel de AMD Radeon Pro 5500M met 4 GB GDDR6-geheugen als AMD Radeon Pro 5300M met 4 GB GDDR6-geheugen lijken voldoende potent voor jouw toepassingen.
"Volgens mij". Heb je het al eens gemeten?pagani schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:28:
Volgens mij functioneert de aluminium behuizing nog altijd als het belangrijkste onderdeel van de koeling bij de Macbooks.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Lekkere volwassen reactie. Als je ook maar in de buurt van een macbook bent geweest weet je dat onder load de behuizing aardig heet wordt. Gezien aluminium een van de beste geleiders is en plastic een van de slechtste is het puur logica dat dat enig effect gaat hebben op je koeling. Helaas heeft nog niemand een daadwerkelijke test uitgevoerd onder constante load met zowel een kale als een geplastificeerde macbook, dus be my guest om het te proberen.TucanoItaly schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:50:
[...]
"Volgens mij". Heb je het al eens gemeten?
Zelf ga ik er niks op plakken. Onderweg gaat hij gewoon in een sleeve en tijdens gebruik beschadigt er niets.
[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 27-01-2020 15:33 ]
@RobbieHifi zou je dan de i9 2.3 of 2.4ghz cpu aanraden? Of gaat die niet veel verschil uitmaken?
Waarom niet de 5500m 8gb? Gaat die 4gb of 8gb vram geen verschil uitmaken als je een externe 4k monitor connecteert aan je macbook?
Waarom niet de 5500m 8gb? Gaat die 4gb of 8gb vram geen verschil uitmaken als je een externe 4k monitor connecteert aan je macbook?
RobbieHifi schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:43:
[...]
Voor fotowerk zou ik voor de 32GB gaan ram.
de i9 is de meest potente processor en derhavel wenselijk, maar met een i7 kan het ook.
Grafisch krijgt die het minder zwaar, omdat Lightroom vooral een processor intensief (en geheugen) gebeuren is. Photoshop maakt al iets meer gebruik van de videokaart bij specifieke bewerkingen.
Zowel de AMD Radeon Pro 5500M met 4 GB GDDR6-geheugen als AMD Radeon Pro 5300M met 4 GB GDDR6-geheugen lijken voldoende potent voor jouw toepassingen.
Je zegt iets op basis van redenering, en een inschatting. Het moet dus haast wel zo zijn, zo leest het. Ik stel daar vraagtekens bij, da’s alles.
Verschil tussen 2.3 en 2.4 is voor fotografie minimaal.filou schreef op maandag 27 januari 2020 @ 17:06:
@RobbieHifi zou je dan de i9 2.3 of 2.4ghz cpu aanraden? Of gaat die niet veel verschil uitmaken?
[...]
Ik zou de 4GB videokaart nemen, aangezien je die extra 4GB niet gebruikt voor de toepassingen die jij aangaf. Je doet geen 3D rendering en geen 4K processing. Lightroom maakt weinig gebruik van de grafische kaart.
@RobbieHifi OK bedankt. Dan ga ik voor de i9 cpu 2.3ghz gaan met 5500m 4gb videokaart en 1tb storage en 32gb ram voor 3679euro. Voor macbook nog aanvaardbare prijs
.
RobbieHifi schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 07:48:
[...]
Verschil tussen 2.3 en 2.4 is voor fotografie minimaal.
Ik zou de 4GB videokaart nemen, aangezien je die extra 4GB niet gebruikt voor de toepassingen die jij aangaf. Je doet geen 3D rendering en geen 4K processing. Lightroom maakt weinig gebruik van de grafische kaart.
Ik neig toch in de redenering van pagani mee te gaan. Als ie uitgeschakeld is voelt de behuizing van een macbook echt koud aan, ook al bevind ie zich in een ruimte met kamertemperatuur.TucanoItaly schreef op maandag 27 januari 2020 @ 17:24:
[...]
Je zegt iets op basis van redenering, en een inschatting. Het moet dus haast wel zo zijn, zo leest het. Ik stel daar vraagtekens bij, da’s alles.
Het zou wel leuk zijn dat je daar eens een bron bij zou linken. Ik heb namelijk zelf eens wat zitten Googlen en er zijn amper test noch klachten over.pagani schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:31:
[...]
Lekkere volwassen reactie. Als je ook maar in de buurt van een macbook bent geweest weet je dat onder load de behuizing aardig heet wordt. Gezien aluminium een van de beste geleiders is en plastic een van de slechtste is het puur logica dat dat enig effect gaat hebben op je koeling. Helaas heeft nog niemand een daadwerkelijke test uitgevoerd onder constante load met zowel een kale als een geplastificeerde macbook, dus be my guest om het te proberen.
Zelf ga ik er niks op plakken. Onderweg gaat hij gewoon in een sleeve en tijdens gebruik beschadigt er niets.
Ik vind een video over een Razer blade die ook een alu behuizing heeft en daar maakt het dus niet uit, de hitte is niet intenser en het chassis heeft geen problemen om de hitte weg te krijgen.
Die staat ook voor mij op de lijst om aan te schaffen voor fotobewerking.filou schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:03:
@RobbieHifi OK bedankt. Dan ga ik voor de i9 cpu 2.3ghz gaan met 5500m 4gb videokaart en 1tb storage en 32gb ram voor 3679euro. Voor macbook nog aanvaardbare prijs.
[...]
Lijkt me ook een goede keuze, ik heb het zelfde gedaan. Uiteindelijk ga je voor de mid-range GPU en CPU relatief weinig meer betalen ten opzichte van het basismodel. Als je dan toch al 3500 euro gaat uitgeven....dan is beknibbelen een woord wat sowieso al te laat komt.filou schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:03:
@RobbieHifi OK bedankt. Dan ga ik voor de i9 cpu 2.3ghz gaan met 5500m 4gb videokaart en 1tb storage en 32gb ram voor 3679euro. Voor macbook nog aanvaardbare prijs.
[...]
iOS developer
Ja okay, maar de vraag is, of zo'n cover zodanig isolerend werkt, dat de interne temperatuur (bijv. te meten met de CPU proximity heat sensor) ook echt veranderd. Dit is niet eens een anekdote, dit is puur naar je punt toe praten.Morres schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:28:
[...]
Ik neig toch in de redenering van pagani mee te gaan. Als ie uitgeschakeld is voelt de behuizing van een macbook echt koud aan, ook al bevind ie zich in een ruimte met kamertemperatuur.
Ik kan ook redeneren als volgt. Cover of niet, de MacBook staat op een oppervlakte. Door de voetjes is er een luchtlaag, en die staat stil: er is geen convectie. Dat werkt isolerend. Het zou mij logisch lijken, dat de laptop engineers hier rekening mee gehouden hebben, door de fans voldoende snelheid te geven. Dus ik kan net zo goed redeneren dat men amper warmte via de bodem wegzet.
Zojuist de knoop doorgehakt, en gekozen voor de i7, 16gb, 512gb ssd en de 5500m 8gb. Levering 21-2 / 25-2
Waar besteld?crazylegs schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:44:
Zojuist de knoop doorgehakt, en gekozen voor de i7, 16gb, 512gb ssd en de 5500m 8gb. Levering 21-2 / 25-2
p.s. maakt het uit, afgezien van de prijs, waar je besteld?
Accuduur blijft bij mijn MacBook Pro 16 inch wel een dik aandachtspunt. Onlangs een SMC reset gedaan, maar blijf een uur of 4 max halen. Ook heb ik best vaak last van battery drain met de Mac in slaapstand.
Mogelijk lost 10.15.3 iets op, maar daar wil ik de ervaringen van anderen ook even in meenemen.
Mogelijk lost 10.15.3 iets op, maar daar wil ik de ervaringen van anderen ook even in meenemen.
Even aangeven wat je ermee doet, Als het is met netflix kijken is het een ander verhaal dan wanneer je aan een stuk door zware builds aan het compileren bent. Als ik Windows openzet met parallels loopt de accu ook leeg als een tierelier en als ik veel compileer ook, maar als ik even een uurtje browse niet.Senser schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:14:
Accuduur blijft bij mijn MacBook Pro 16 inch wel een dik aandachtspunt. Onlangs een SMC reset gedaan, maar blijf een uur of 4 max halen. Ook heb ik best vaak last van battery drain met de Mac in slaapstand.
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .
Voor iedereen die bij ING zit kan je 6% korting krijgen op aanschaf van een MacBook Pro 16" 2019.
https://www.ing.nl/punten/productdetail/1003553
https://www.ing.nl/punten/productdetail/1003553
Ik heb het ook. Wanneer het optreedt, helpt het om even de screensaver aan te zetten en weer uit. Sinds ik True Tone heb uitgezet, heb ik het niet meer voor.Creffie schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:55:
Wat ik nu elke keer heb, is dat de brightness steeds naar 100% gaat wanneer ik uit screensaver of slaapstand kom. Auto brightness staat uit, en alle mogelijke SMC / NVRAM resets halen niets uit.
Android developer & dürüm-liefhebber
Ik draai Node.js build processen voor React, Chrome, wat Office-achtige apps en VSCode. Nu staat VSCode (en andere Electron based applicaties) niet bekend te staan als het meest energie efficient, maar als bij dit gebruik ik in plaats van 10 uur bijvoorbeeld 8 uur zou halen, hoorde je mij niet klagen.Xanion schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:44:
[...]
Even aangeven wat je ermee doet, Als het is met netflix kijken is het een ander verhaal dan wanneer je aan een stuk door zware builds aan het compileren bent. Als ik Windows openzet met parallels loopt de accu ook leeg als een tierelier en als ik veel compileer ook, maar als ik even een uurtje browse niet.
Gisteravond ge-upgrade naar 10.15.3, batterijduur lijkt aanzienlijk beter geworden!
Hi, best apart... ik heb de base 16 inch en mijn machine houdt het qua accu úren uit. Nergens last van. Jouw bericht gezien hebbende verwachtte ik dat het of een hardware issue was of zoals anderen melden een stuk software wat de boel druk houd en daarom de accu sneller leeg gaat bij jou.Senser schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:13:
Gisteravond ge-upgrade naar 10.15.3, batterijduur lijkt aanzienlijk beter geworden!
Apart dat deze software update het dan zoveel beter maakt. Stiekem benieuwd wat het dan beter maakt. vast een combinatie ergens mee, maar wat....
Maar super dat het nu beter voor je is!
[ Voor 3% gewijzigd door Zonnetje83 op 01-02-2020 14:01 ]
Misschien is mijn conclusie na een ochtend werken nog net té voorbarig, maar de eerste indruk is dat heel veel scheelt. Verder is er weinig (niets) gewijzigd.Zonnetje83 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 14:01:
[...]
Hi, best apart... ik heb de base 16 inch en mijn machine houdt het qua accu úren uit. Nergens last van. Jouw bericht gezien hebbende verwachtte ik dat het of een hardware issue was of zoals anderen melden een stuk software wat de boel druk houd en daarom de accu sneller leeg gaat bij jou.
Apart dat deze software update het dan zoveel beter maakt. Stiekem benieuwd wat het dan beter maakt. vast een combinatie ergens mee, maar wat....
Maar super dat het nu beter voor je is!
Uiteindelijk de 16" geruild met een andere tweaker voor een 13". Het was totaal niet praktisch voor mij en liet hem liever thuis staan dan dat ik hem mee nam, de 13" is toch wat makkelijk om mee te nemen.
Hopelijk komt de nieuwe 13"(of 14") straks met dunnere bezels, het toetsenbord is wel wat anders maar merk niet veel verschil in typsnelheid of fouten maken.
Hopelijk komt de nieuwe 13"(of 14") straks met dunnere bezels, het toetsenbord is wel wat anders maar merk niet veel verschil in typsnelheid of fouten maken.
Zucht...
Volgens mij maakt het weinig uit waar je besteld aangezien apple vrij strikt is in hoeveel korting mag worden gegeven door de verschillende partijen..TuffScout schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 07:33:
[...]
Waar besteld?
p.s. maakt het uit, afgezien van de prijs, waar je besteld?
Zelf ik heb hem online via de site bij Apple zelf besteld.
Hebben jullie ook last van een SSD die geluid maakt bij lees/schrijfacties?
Ik heb interesse in de aanschaf van een MBP 16 inch. Een collega van mij heeft hem ook. Echter kun je de SSD horen lezen/schrijven, alsof er een traditionele HDD in zit..
Topic op Apple forum: https://discussions.apple.com/thread/250905135
Dit is het geluid wat hij maakt: YouTube: SSDs are NOT SILENT! SSD M.2 making high pitch noise or crackling/wh...
Ik heb interesse in de aanschaf van een MBP 16 inch. Een collega van mij heeft hem ook. Echter kun je de SSD horen lezen/schrijven, alsof er een traditionele HDD in zit..
Dit is het geluid wat hij maakt: YouTube: SSDs are NOT SILENT! SSD M.2 making high pitch noise or crackling/wh...
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Ik ben nog niet eens buiten geweest met deze laptop aangezien ik de protectors nog niet heb of er zit al weer een barst door het deel onder het scherm waar MacBook Pro staat. Dat is echt heel raar, ik heb deze laptop nauwelijks 24 uur in totaal in gebruik gehad.
Ik ben nu trouwens al een tijdje in Xcode bezig. CPU rond de 50 graden volgens iStat. Mijn 2015 staat te blazen naast me terwijl ik daar helemaal niks mee doe. Wel een hoop syncen op de achtergrond.
Ik ben nu trouwens al een tijdje in Xcode bezig. CPU rond de 50 graden volgens iStat. Mijn 2015 staat te blazen naast me terwijl ik daar helemaal niks mee doe. Wel een hoop syncen op de achtergrond.
[ Voor 27% gewijzigd door BikkelZ op 03-02-2020 16:39 ]
iOS developer
Nee hier is niets te horen (gelukkig).nMad schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:57:
Dank voor je reactie. Ook niet als je een groter bestand wegschrijft en je met je oor boven het toetsenbord hangt?
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Vandaag twee keer meegemaakt dat de prijs die op Tweakers wordt vermeld niet klopt met de prijs van de aanbieder. Bol.com Plaza bied (tijdens dit schrijven) het instap model via Tweakers aan voor 2433,=. Via de url kom je op bol.com plaza een prijs tegen van 2689,=.
Gehad, ik had het basismodel gekocht bij Coolblue en ja hoor, bij de installatie was het flink hoorbaar. Een irritante hoge fluittoon die fluctueert bij lees en schrijfacties. Niet heel luid, maar toch duidelijk hoorbaar in een stille ruimte. Heb hem de dag erna om mogen ruilen in de winkel van Coolblue. Super netjes geregeld, dat mag ik wel zeggen. Zonder problemen een nieuwe meegekregen.nMad schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:57:
Deze is muisstil, ik hoor letterlijk niets. Af en toe de fans, maar dat is wel te verwachten als je hem op z'n donder geeft. Bij normaal gebruik (internetten, mail, spotify, php ontwikkeling): muisstil, geen piep of fans.
Heb op het net gezocht en ook filmpjes gezien van iemand die aangaf dat het normaal is dat álle ssd's geluid maken, maar kennelijk toch niet allemaal.
Dat filmpje (heb de url niet meer) toont hem die een externe ssd laat zien, aangesloten op een windows laptop. precies die piep, telkens als het lees/schrijf lampje ging branden.
Maar mijn huidige 16 inch heeft gelukkig nergens last van. Noch van een accu die maar 4 uur mee gaat ,kloppende speakers en screen smearing (kijk maar op het macromors forum). Ben er erg blij mee!
Ik wist niet dat er een 26 inch MacBook Pro bestond.Zonnetje83 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:18:
Maar mijn huidige 26 inch heeft gelukkig nergens last van.
Jaloers he?syltheboy schreef op maandag 3 februari 2020 @ 23:42:
[...]
Ik wist niet dat er een 26 inch MacBook Pro bestond.

File van 10 GB gedupliceerd, oor boven toetsenbord levert een heel zachte ratel op. Valt totaal niet op verder.nMad schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:44:
[...]
Dank voor je reactie. Ook niet als je een groter bestand wegschrijft en je met je oor boven het toetsenbord hangt?#durftevragen
Let op:
Let op dit topic gaat over ervaringen met en discussie over de MacBook Pro 16". Voor levertijden, beschikbaarheid en importeren is:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9
Let op dit topic gaat over ervaringen met en discussie over de MacBook Pro 16". Voor levertijden, beschikbaarheid en importeren is:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9