[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 42 ... 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-07 09:25

apt

Ik heb sinds vanmiddag geen verbinding meer. Modem werkt goed en vertelt me de de verbinding met de wijkcentrale er niet is. Ik heb e-mail en Twitter geprobeerd maar de helpdesk is gewoon dicht tot maandag denk ik. Maandag kan ik pas een helpdesk bellen. Een helpdesk waar ze nooit antwoord hebben gegeven op twee mails van maanden terug…

Ik ben niet heel blij met de klantenservice….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YWatchman
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-07 18:19
apt schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 22:04:
Ik heb sinds vanmiddag geen verbinding meer. Modem werkt goed en vertelt me de de verbinding met de wijkcentrale er niet is. Ik heb e-mail en Twitter geprobeerd maar de helpdesk is gewoon dicht tot maandag denk ik. Maandag kan ik pas een helpdesk bellen. Een helpdesk waar ze nooit antwoord hebben gegeven op twee mails van maanden terug…

Kan het niet zijn dat je mails in de spam zijn beland bij Freedom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Nee, ik kreeg een mail dat wegens drukte beantwoorden wat langer zou duren. Daarna is nooit een antwoord gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:04

Met maanden terug lijkt er iets niet goed te gaan. Ik had binnen weken een respons op een vraag wat ik moet doen met de fritzbox. Die heb ik vervangen door een ander modem.

Maar wel jammer. Wij hebben net weer bij getekend voor een jaar.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Vanaf begin volgend jaar gaat mijn (e-fiber glasvezel) internet verbinding lopen via Freedom, eens kijken hoe dit gaat bevallen.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sodium
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-05 11:13
Ik moet zeggen dat ik door de lengte van dit draadje initieel ook een beetje angst had maar ik ben zeer tevreden (mijn verbinding loopt via cambium en heb eigen hardware)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

apt schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 22:26:
Nee, ik kreeg een mail dat wegens drukte beantwoorden wat langer zou duren. Daarna is nooit een antwoord gekomen.
Zit je op DSL of glas van KPN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-07 10:12
sodium schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 23:10:
Ik moet zeggen dat ik door de lengte van dit draadje initieel ook een beetje angst had maar ik ben zeer tevreden (mijn verbinding loopt via cambium en heb eigen hardware)
In dit draadje wordt veel besproken. Verder zal je niet veel posts lezen van mensen voor wie de verbinding gewoon werkt.

Eén KPN FttH GPON verbinding onder mijn beheer is op afstand gemigreerd van XS4ALL naar Freedom Internet. Eigen hardware. Aan de router hoefde niets afgesteld te worden. Een herstart van de router of van de ONT was niet nodig. Het enige dat aangepast moest worden, waren publieke DNS records door de nieuwe IPv4 + IPv6 adressen (zoals verwacht). Sinds die tijd is er niet meer naar omgekeken.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

localhost schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 23:14:
[...]

Zit je op DSL of glas van KPN?
KPN.

Ik snap best dat het lastig/duur is je klantenservice in het weekeind te bemannen en van goede mensen te voorzien. Maar ik had het wel heel fijn gevonden even contact te kunnen hebben met een helpdesk.

Maandag maar verder zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PenguinPower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-07 18:48

PenguinPower

May the SOURCE be with you

Ik zie nu net dat ipv6 adressen van freedom nu ook een PTR record hebben. Hoewel de records niet uniek zijn, is dit wel weer een mooi uitgewerkt technisch detail

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 06-07 22:29

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Houd vol :)

We hebben er hier met XS4all ook eens een hele werkdag uitgelegen ondanks direct in de ochtend bellen van mij uit. Er waren meer storingen, ging niet eerder, moest iemand van KPN naar centrale toe. Dan is de service desk prima bereikbaar, maar kom je soms nog nergens voor je gevoel.

Sinds die tijd ondanks de prijs dual provider, nu achter een UDM Pro zowel Freedom als Ziggo. Wel duurder dan enkel XS4all, maar de overstap naar Freedom hielp toch iets in prijs en deze mate van betrouwbaarheid via twee gescheiden netwerken krijg je anders gewoon niet in een woonhuis.
4G/5G fallback is een ander interessant alternatief, maar is er mij bekend niet qua datavolume met videobellen, grote updates en diens meer. Dat gaat keihard tenzij je van alles op low bandwidth aanpast. Nu is de failover geheel automatisch en is het verder gewoon doorknallen alsof er niets aan de hand is >:)

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-07 10:03
PenguinPower schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:44:
Ik zie nu net dat ipv6 adressen van freedom nu ook een PTR record hebben. Hoewel de records niet uniek zijn, is dit wel weer een mooi uitgewerkt technisch detail
Ziet er inderdaad netjes uit echter het PTR record komt niet overeen wat je kunt invullen in bij Reverse DNS in je Freedom Internet dashboard. Voor je IPv4 host IP adres werkt dit namelijk wel al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YWatchman
jurry schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:20:
[...]

Ziet er inderdaad netjes uit echter het PTR record komt niet overeen wat je kunt invullen in bij Reverse DNS in je Freedom Internet dashboard. Voor je IPv4 host IP adres werkt dit namelijk wel al.
Er was al IPv6 reverse DNS, ook voor individuele records. Recentelijk is de logica achter de zones omgebouwd zodat 'alle' adressen standaard reverse hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-07 10:03
YWatchman schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:21:
[...]

Er was al IPv6 reverse DNS, ook voor individuele records. Recentelijk is de logica achter de zones omgebouwd zodat 'alle' adressen standaard reverse hebben.
Hmm... mijn aanname was dat je via https://mijn.freedom.nl/provider/freedom/reverse_dns_entry de standaard reverse voor je IPv6 adres ruimte kan invullen want ik zie bij IPv6 adres namelijk het IPv6 /48 subnet staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YWatchman
jurry schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:27:
[...]

Hmm... mijn aanname was dat je via https://mijn.freedom.nl/provider/freedom/reverse_dns_entry de standaard reverse voor je IPv6 adres ruimte kan invullen want ik zie bij IPv6 adres namelijk het IPv6 /48 subnet staan.
Ja, dat is een beetje een gekke implementatie. Zo werkt het niet, maar... dat kan misschien wel gefixt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Laatst online: 07-07 12:28

Tubby

or not to be

Gekke vraag, maar bij gebrek aan bereikbare helpdesk freedom (en ja op hun forum moet je ook eerst activeren via mail)

Hebben jullie ook mail problemen (client en webmail) met Freedom op dit moment?

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Webmail.freedom.nl Status
Is webmail.freedom.nl down right now?
It's not just you! webmail.freedom.nl is down.
ze zullen er vast mee bezig zijn :), staat iig (nog) niet op hun storingen site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonder.h
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Tubby schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:25:
Gekke vraag, maar bij gebrek aan bereikbare helpdesk freedom (en ja op hun forum moet je ook eerst activeren via mail)

Hebben jullie ook mail problemen (client en webmail) met Freedom op dit moment?
Ja, zowel imap als webmail. Op Twitter ook een aantal meldingen/vragen sinds ~50min geleden. Soverin meldt:
We are having some connextivity issues, these issues are not impacting all users. We are working very hard to get everybody back online.
https://twitter.com/soverinteam/status/1452295565694341128

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:07
24 oktober 2021 17.30: Mijn Freedom en Mail verminderd bereikbaar
Begintijd: 24 oktober 17.20
Eindtijd:

In verband met een storing zijn de MIJN Freedom omgeving, de webmail en de IMAP/SMTP servers verminderd bereikbaar.

Technici zijn op de hoogte en werken aan een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Gewoon ff geduld hebben dus, maar vond t vooral gek omdat er nog geen melding van was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:49
Ik word binnenkort op glasvezel aangesloten (Glasdraad Haarlemmermeer).
Nu kan ik uit een behoorlijk aantal aanbieders kiezen (zit nu bij ziggo).
Een ervan is Freedom via T-mobile network, hoe zijn de ervaringen hier? Ik lees op het internet nogal wat tv issues, maar ik wil alleen internet, tv gebruik ik nl-ziet.

Een aanrader? of beter kijken naar een alternatief als Trined, waar ik vrij veel positiefs over hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
raven22 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:34:
Een ervan is Freedom via T-mobile network, hoe zijn de ervaringen hier? Ik lees op het internet nogal wat tv issues, maar ik wil alleen internet, tv gebruik ik nl-ziet.

Een aanrader? of beter kijken naar een alternatief als Trined, waar ik vrij veel positiefs over hoor.
Heb je het topic doorgenomen, met name de laatste paar pagina's? Daar staan zat ervaringen op.

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 25-10-2021 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
The Zep Man schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:23:
[...]
Heb je het topic doorgenomen, met name de laatste paar pagina's? Daar staan zat ervaringen op.
Ik heb wel zitten lezen, maar het is niet altijd duideljk of het nu gaat om adsl, glas via kpn of glas via tmobile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
raven22 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:58:
Ik heb wel zitten lezen, maar het is niet altijd duideljk of het nu gaat om adsl, glas via kpn of glas via tmobile
Of het goed werkt via *DSL of FttH is meer afhankelijk van de netwerkaanbieder (in jouw geval T-Mobile). Buiten de beschikbaarheid om, is de Freedom Internet dienstverlening min of meer gelijk voor alle netwerkaanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Laatst online: 22:38
raven22 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:34:
Ik word binnenkort op glasvezel aangesloten (Glasdraad Haarlemmermeer).
Een ervan is Freedom via T-mobile network, hoe zijn de ervaringen hier?
Deze combi is een beetje vreemd; Freedom via T-Mobile op Glasdraad. T-Mobile is zelf geen Operator bij Glasdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
bj de postcode check zie ik dit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouWtIR-FD8fOtP9GHWQReoZoE4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o3934oOolfEPgSdZQd6vamhU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Grappig, voor mijn eigen adres werkt de postcodecheck niet. Voor die van de buren wel. Zou het te maken hebben met dat ik al een actieve Freedom verbinding heb? :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/je3GoKV0g3f5SegYw8h_PgHj3KA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r638q8wG0ZBaR58wFt1V4S5j.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Zr40 op 25-10-2021 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakura_nl
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-10-2023
Zou geen invloed moeten hebben, net gecheckt voor mijn eigen adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:34
Heel apart. Bij mijn weten levert T-Mobile op Glasdraad alleen via KPN WBA (die onderste optie van 50/50).
Je zal je eigen gemeente wel kennen maar je adres zit niet toevallig niet net in Haarlem waar T-Mobile aanlegt met Open Dutch Fiber? Zie kaartje op deze website..
https://opendutchfiber.nl/projects/haarlem-zuid-oost

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Zr40 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:41:
Grappig, voor mijn eigen adres werkt de postcodecheck niet. Voor die van de buren wel. Zou het te maken hebben met dat ik al een actieve Freedom verbinding heb? :P

[Afbeelding]
Ik krijg ook altijd dat scherm te zien. Ik woon in een grotere woning die is omgebouwd tot een aantal appartementen. Mijn aanname was altijd dat dit kwam doordat alleen de begane grond zou kunnen. Maar ik ben even stout geweest, en ik zie nu dat mijn boven- en onderburen wel geleverd kunnen krijgen. Alleen DSL, maar toch. Misschien toch maar eens een mailtje sturen om te vragen hoe dat zit.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Barre73 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:17:
[...]

Heel apart. Bij mijn weten levert T-Mobile op Glasdraad alleen via KPN WBA (die onderste optie van 50/50).
Je zal je eigen gemeente wel kennen maar je adres zit niet toevallig niet net in Haarlem waar T-Mobile aanlegt met Open Dutch Fiber? Zie kaartje op deze website..
https://opendutchfiber.nl/projects/haarlem-zuid-oost
Ik woon in Beinsdorp (BSD-01) https://glasdraadhaarlemmermeer.nl/
Misschien maken ze een 'dwarsverbinding' met het netwerk in Haarlem Zuidoost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-07 14:34
In een ander glasdraad gebied zie ik hetzelfde, terwijl daar niet eens KPN op de glasdraadsite staat als provider. Zou glasdraad een deal hebben gesloten met T-Mobile om apparatuur te plaatsen of zou het een bug in de database van Freedom zijn??

Update:
In de nieuwsbrief staat dat Freedom nu aangesloten is op Fiber Operator wat 180.000 glasvezelaansluitingen aan het dekkingsgebied toevoegt waaronder Glasdraad netwerken.

[ Voor 20% gewijzigd door esky op 26-10-2021 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:51

GerkeP

Vragen mag altijd........

Helaas nog steeds niet.
Freedom kan alleen via Glas van KPN leveren, maar dat kost mij 84 euro per maand voor gigabit
Kabelnoord levert 1 gigabit met zakelijk pakket en SLA voor 68 euro.
Dan dus eerst maar Kabelnoord, want 16 euro per maand is een hoop geld voor een alleenverdiener.
Dan maar hopen dat Freedom later alsnog kan gaan leveren via Kabelnoord

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
esky schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:19:
[...]

In een ander glasdraad gebied zie ik hetzelfde, terwijl daar niet eens KPN op de glasdraadsite staat als provider. Zou glasdraad een deal hebben gesloten met T-Mobile om apparatuur te plaatsen of zou het een bug in de database van Freedom zijn??

Update:
In de nieuwsbrief staat dat Freedom nu aangesloten is op Fiber Operator wat 180.000 glasvezelaansluitingen aan het dekkingsgebied toevoegt waaronder Glasdraad netwerken.
Fiber Operator is de operator van Trined.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:25
Barre73 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:34:
[...]

Fiber Operator is de operator van Trined.
Interessant, maar klopt dit wel? Dan is er iets vreemds aan de hand, want de postcode checker van Freedom laat dit niet zien voor mijn adres (of van m'n buren), terwijl ik hier wel Trined kan aanvragen.

Ook is Fiber Operator niet zo duidelijk of ze een netwerk in Eindhoven hebben. (Op mijn specifieke postcode is geen T-Mobile glasvezel netwerk aangelegd, omdat er al een glasnetwerk lag van ~2013 waar Trined dus kennelijk wel over kan leveren, vroeger OnsNet Eindhoven / ON)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

jorikc schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:03:
[...]

Interessant, maar klopt dit wel? Dan is er iets vreemds aan de hand, want de postcode checker van Freedom laat dit niet zien voor mijn adres (of van m'n buren), terwijl ik hier wel Trined kan aanvragen.

Ook is Fiber Operator niet zo duidelijk of ze een netwerk in Eindhoven hebben. (Op mijn specifieke postcode is geen T-Mobile glasvezel netwerk aangelegd, omdat er al een glasnetwerk lag van ~2013 waar Trined dus kennelijk wel over kan leveren, vroeger OnsNet Eindhoven / ON)
Beide zijn onderdeel van PaWa beheer B.V.:

Fiber Operator: https://www.kvk.nl/orders...ductgroep=Concernrelaties
Trined: https://www.kvk.nl/orders...ductgroep=Concernrelaties

Hier vallen meer bedrijven onder (o.a. SNLR waar ik tot januari bij zit), mijn op valt onder https://bgp.he.net/AS207375

Ik zie vooral (maar ik weet niet zeker) dat ze over andere netwerken leveren zoals e-fiber, glasdraad, KNN (KPN Netwerk NL?) en RE-NET

[ Voor 8% gewijzigd door MetalfanBlackness op 26-10-2021 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
MetalfanBlackness schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:13:
[...]

Beide zijn onderdeel van PaWa beheer B.V.:

Fiber Operator: https://www.kvk.nl/orders...ductgroep=Concernrelaties
Trined: https://www.kvk.nl/orders...ductgroep=Concernrelaties

Hier vallen meer bedrijven onder (o.a. SNLR waar ik tot januari bij zit), mijn op valt onder https://bgp.he.net/AS207375

Ik zie vooral (maar ik weet niet zeker) dat ze over andere netwerken leveren zoals e-fiber, glasdraad, KNN (KPN Netwerk NL?) en RE-NET
Ze zijn operator/provider, geen netwerk aanlegger. Dus logisch dat ze op passieve netwerken van anderen leveren. Dat is hun corebusiness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Laatst online: 22:38
jorikc schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:03:
[...]

Waarschijnlijk heeft Freedom dan geen afspraken met Fiber Operator gemaakt voor het KPN (Reggefiber) netwerk in Eindhoven. TriNed zal dat (als zusterbedrijf) wel gedaan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrG_NL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-07 14:19
Mbt het netwerk via Fiber Operator in Eindhoven heb ik nog een mailtje naar Freedom uitstaan, omdat mijn adres van: "we kunnen leveren via KPN", gisteren ineens naar "we kunnen niet leveren" is gegaan. Ook andere adressen in t Fiber Operator gebied geven errors. Even geduld dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrG_NL
ChrG_NL schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:56:
Mbt het netwerk via Fiber Operator in Eindhoven heb ik nog een mailtje naar Freedom uitstaan, omdat mijn adres van: "we kunnen leveren via KPN", gisteren ineens naar "we kunnen niet leveren" is gegaan. Ook andere adressen in t Fiber Operator gebied geven errors. Even geduld dus ;)
Op mijn adres nu weer KPN opties zichtbaar, maar nog geen Fiber Operator. Reactie op mail van Freedom gestuurd voor clarificatie over de opties m.b.t. Fiber Operator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Op mijn adres heb ik af en toe alleen KPN DSL en meestal alleen Gbit via cambrium netwerk (e-fiber), ik heb het gevoel dat de externe systemen die ze uitvragen niet altijd goed werken. Opnieuw proberen (van hetzelfde adres), heeft niet echt zin, volgens mij houden ze een cache bij.

Ik zie nu dat ik glasvezel kan krijgen (hoort ook zo te zijn), terwijl mijn buurman alleen DSL (hebben glasvezel via een andere aanbieder dan freedom) als optie heeft en de buurman daarnaast kan ook glasvezel.

[ Voor 33% gewijzigd door MetalfanBlackness op 27-10-2021 13:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• apt

apt

apt schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:34:
[...]

...
Maandag maar verder zien.
Storing is gisteren opgelost. Het was fijn dat @YWatchman een oogje in het zeil hield. Probleem zat in de pop, de monteur had het in enkele minuten gefixt. Jammer dat er niet meteen maandag een monteur heen kon en dat het pas dinsdag werd doorgezet naar KPN en woensdag opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoleinOne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 09:28
Is er een storing met Canal Digitaal TV via Cambrium (Almere)?
Wij zien alleen beeld van Nederland 2. We waren een opname aan het terugkijken en zagen dat de tv sprong naar Nederland 2.
Update: Het werkt weer.

[ Voor 6% gewijzigd door HoleinOne op 28-10-2021 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medicalwaste
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-07 11:56
Vanmiddag tussen 14.00 uur en 15.00 uur (glasvezel KPN) ook problemen met de verbinding van Canal Digitaal. Wisselend viel de radio uit en kwam NPO2 in beeld met storing zenderlijst melding. Zo nu en dan kwam de radio weer even terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoleinOne
Medicalwaste schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:03:
Vanmiddag tussen 14.00 uur en 15.00 uur (glasvezel KPN) ook problemen met de verbinding van Canal Digitaal. Wisselend viel de radio uit en kwam NPO2 in beeld met storing zenderlijst melding. Zo nu en dan kwam de radio weer even terug.
Dat lijkt wel erg veel op de storing die wij hebben gezien.
Zijn er meer die een soortgelijke ervaringen, ook kortdurende, hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Van die storing 's middags staat een melding op de storingspagina: https://freedom.nl/storin...-52-tv-van-canal-digitaal

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:36
Afgelopen week mijn Freedomlijn verhuisd naar mijn nieuwe adres. Het verhuisproces is nog niet geautomatiseerd dus effectief vraag je een nieuwe lijn aan en ruimen ze dat na aflevering in de backend weer op. KPN had de lijn niet goed gepatcht dus geen signaal, dat werd door een monteur snel opgelost maar toen bleek dat mijn eigen modem geen 35b profiel ondersteunt dus bleef ik met 17a steken op de helft van de haalbare bandbreedte. Vanochtend even gebeld en ik kan alsnog een Fritzbox huren die wel 35b ondersteunt. Fijn dat je een helpdesk kan bellen die begrijpt wat 35b is, alleen daarvoor blijf ik al klant :)

Update: Dag later de modem al binnen, 134 mb beloofd maar haal 175 met supervectoring. Dik tevreden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8l6PoCR6ix1_-vsBRYIB1vwA46g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fy434IiG6rsHbcUMeTO1EagU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door mukky op 09-11-2021 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrG_NL
ChrG_NL schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:08:
[...]

Op mijn adres nu weer KPN opties zichtbaar, maar nog geen Fiber Operator. Reactie op mail van Freedom gestuurd voor clarificatie over de opties m.b.t. Fiber Operator.
Update: nog geen reactie ontvangen, nieuwe mail gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
mukky schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:05:
(...) toen bleek dat mijn eigen modem geen 35b profiel ondersteunt dus bleef ik met 17a steken op de helft van de haalbare bandbreedte. Vanochtend even gebeld en ik kan alsnog een Fritzbox huren die wel 35b ondersteunt. Fijn dat je een helpdesk kan bellen die begrijpt wat 35b is, alleen daarvoor blijf ik al klant :)
Als je een kant-en-klare en door Freedom Internet ondersteunde oplossing wil, dan werkt dat. Als je zelf iets wil, dan kan je tweedehands iets als een Fritz!Box 7581 kopen. Op Marktplaats zijn er zat te vinden. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door The Zep Man op 10-11-2021 08:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:36
The Zep Man schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:19:
[...]
Als je een kant-en-klare en door Freedom Internet ondersteunde oplossing wil, dan werkt dat. Als je zelf iets wil, dan kan je tweedehands iets als een Fritz!Box 7581 kopen. Op Marktplaats zijn er zat te vinden. ;)
Ik wist niet dat de 7581 dat ook ondersteunde, die had ik laatst nog verkocht ☺️ Enfin over een jaartje glasvezel hier dus huren tot die tijd geniet de voorkeur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
mukky schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:16:
Ik wist niet dat de 7581 dat ook ondersteunde,
Oh, dat doet die zeker. Het is ook een geweldig model als je een eigen (non-DSL) router wilt gebruiken. In tegenstelling tot nieuwere modellen, kan je dit model nog in volledige bridge mode zetten en daarmee effectief enkel gebruiken als actieve DSL media converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theturtle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-07 11:34
theturtle schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:44:
Vandaag brief gehad van KPN Netwerken. Eindelijk glasvezel, ergens binnen 12 maanden. Heeft iemand al ervaring met de migratie van Freedom[ADSL] naar Freedom[glasvezel]? Want ik ga natuurlijk never weg bij Freedom ;-).
Aansluiting gereed, geprobeerd om overstap aan te vragen... blijkt het een glaspoort-aansluiting te zijn. En dakannognie :'( .

Nog maar ff DSL houden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Kan niet lang duren, toch? Freedom staat op de lijst van providers bij Glaspoort:
https://www.glaspoort.nl/providers/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theturtle
jorikc schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:50:
Kan niet lang duren, toch? Freedom staat op de lijst van providers bij Glaspoort:
Het is meer een administratief dan een technisch probleem, heb ik gisteren begrepen. Maar er wordt aan gewerkt...

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

jorikc schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:50:
Bij e-fiber kon je het eerder via de site van e-fiber bestellen dan dat je het op de site van freedom kon bestellen, dit komt omdat freedom moet aansluiten op een api van de operator (in mijn geval e-fiber), die uiteraard van elke operator anders is. Mogelijk is dit ook nog een uitdaging die ze hebben met glaspoort.

• Barre73
MetalfanBlackness schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:16:
[...]

Bij e-fiber kon je het eerder via de site van e-fiber bestellen dan dat je het op de site van freedom kon bestellen, dit komt omdat freedom moet aansluiten op een api van de operator (in mijn geval e-fiber), die uiteraard van elke operator anders is. Mogelijk is dit ook nog een uitdaging die ze hebben met glaspoort.
Is goed mogelijk. Glaspoort heeft een ander Wholesale product, geheten WBT (Wholesale Breedband Toegang).

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

O ja, het is ook gedeeltelijk van/opgezet door KPN, was ik even vergeten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• theturtle
MetalfanBlackness schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:04:
O ja, het is ook gedeeltelijk van/opgezet door KPN, was ik even vergeten.
Ja, klopt. En KPN lijkt het nu samen te voegen met KPNNetwerken.

Voor wie het gemist heeft trouwens: de video en samenvatting van de ledenavond staan online (hier). Zeker de moeite waard om even terug te kijken, vooral omdat Anco wat sappige anecdotes vertelt.

Uit die presentatie komt ook het volgende plaatje dat wel on-topic is, en laat zien hoe complex het leveren over al die verschillende kanalen is (het blijkt dat FI de enige in Nederland is die dat zo doet/kan!). Voor wie alleen dat wil kijken, vanaf 30.15 ongeveer in de video op de bovenstaande link.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-x_mcdeTpWxeWIb-BaaG3-G5UE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fiqyXiWekrHd64XZ7CoBrzGZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sakura_nl
Is zeker het bekijken waard, tenminste, dat neem ik aan, ik zat zelf in de zaal en heb het nog niet terug gekeken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
theturtle schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:17:
[...]

Hoe kom je daar nou bij??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-07 11:55
Ik ben sinds vorige week over naar Freedom (over t-mobile glas), het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar uiteindelijk draait de boel.

Mijn verbinding wordt door de FritzBox 5530 geregeld, daar zit ook direct de TV op, wifi staat uit en voor alle apparaten behalve de TV-Box van Canal Digital, gebruik ik mijn Netgear Nighthawk router. (daarmee blaas ik de hele straat weg qua Wifi signaal). Nou is IPv4 natuurlijk geen punt, alleen IPv6 wil niet werken.

Heeft iemand enig idee hoe je dit aanpakt? Bij IPv4 is sprake van NAT met een router erachter, eigenlijk wil je dat allemaal niet, alleen met IPv6 werkt dit niet meer (I know, NAT is een gedrocht), maar hoe kan je dit dan wel oplossen zonder de FritzBox ertussen uit te halen en weer een aparte converter te gebruiken?

Of is het simpelweg niet mogelijk?

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-07 14:28
Yilar schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:06:
Nou is IPv4 natuurlijk geen punt, alleen IPv6 wil niet werken.

Heeft iemand enig idee hoe je dit aanpakt? Bij IPv4 is sprake van NAT met een router erachter, eigenlijk wil je dat allemaal niet, alleen met IPv6 werkt dit niet meer (I know, NAT is een gedrocht), maar hoe kan je dit dan wel oplossen zonder de FritzBox ertussen uit te halen en weer een aparte converter te gebruiken?

Of is het simpelweg niet mogelijk?
De techniek die gebruikt wordt is DHCP6 PD (Prefix Delegation). Hopelijk hebben beide routers dat. De FritzBox is dan een DHCP6 server en geeft een /64 uit de prefix die je van Freedom krijgt. De Netgear moet een DHCPv6 client hebben die vraagt om een prefix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Waarom zou je de Netgear als router configureren? Ik zou de FritzBox lekker laten routeren en IP's uitdelen (IPv4 én IPv6) en de Netgear hoeft zich dan toch alleen als bridge tussen ethernet en wifi te gedragen? Volgens mij gaat IPv6 dan automatisch goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sodium
even een vraagje -- ik ben aangesloten op glas via Cambrium in Enschede.
Ik heb tijden geen klachten gehad maar de afgelopen week veel kleine verstoringen (paar seconden - 10 maximaal) maar
gisteravond om 23:45 - 23:54 en van 00:28 - 01:10 helemaal geen verbinding. zijn er meer mensen die dit hebben ervaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-07 16:07
sodium schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:45:
even een vraagje -- ik ben aangesloten op glas via Cambrium in Enschede.
Ik heb tijden geen klachten gehad maar de afgelopen week veel kleine verstoringen (paar seconden - 10 maximaal) maar
gisteravond om 23:45 - 23:54 en van 00:28 - 01:10 helemaal geen verbinding. zijn er meer mensen die dit hebben ervaren?
Ik heb hetzelfde ervaren via Cambrium in Almere !

Vorige week, met name woensdag en donderdag, klapte geregeld de VPN-verbinding met mijn werk eruit. Het was wel een dusdanige micro-storing dat de verbinding daarna ook wel weer werd hersteld, maar toch heel vervelend.

Echter gisteravond geen langere downtimes ervaren.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-07 16:07
theturtle schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:17:
[...]

Voor wie het gemist heeft trouwens: de video en samenvatting van de ledenavond staan online (hier). Zeker de moeite waard om even terug te kijken, vooral omdat Anco wat sappige anecdotes vertelt.

Uit die presentatie komt ook het volgende plaatje dat wel on-topic is, en laat zien hoe complex het leveren over al die verschillende kanalen is (het blijkt dat FI de enige in Nederland is die dat zo doet/kan!). Voor wie alleen dat wil kijken, vanaf 30.15 ongeveer in de video op de bovenstaande link.

[Afbeelding]
Het plaatje is nog niet eens helemaal compleet.........

Want in het verhaal omtrent Cambrium in combinatie KPN heb je ook nog onderverdeling:

Je hebt "KPN" en je hebt "KPN NetwerkNL". "KPN NetwerkNL" is nu wat voorheen bekend stond als Reggefiber (de aanlegger/beheerder van alle fysieke vezels en Area-PoP's ).

Bij "KPN" kan een provider via een "Wholesale Broadband Access" overeenkomst toegang krijgen tot de lijn van de consument, waarbij KPN actief het licht/signaal op de lijn van de consument zet en de lijn dan wordt doorgekoppeld naar de provider.

Bij "KPN NetwerkNL" zet een partij eigen apparatuur in de Area-PoP's in de glasvezelnetwerken (even heel simpel gezegd).

In het begin werkte Freedom voor beiden samen met Cambrium. Volgens mij zijn ze nu hard bezig om de WBA zelf met KPN te regelen (voor de KPNNetwerkNL gebieden waar Cambrium geen eigen apparatuur in de Area-PoP's heeft). Op plekken waar Cambrium wel eigen apparatuur heeft bieden ze nog steeds (goedkoper) 1 Gbps aan via wholesale bij Cambrium.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-07 12:03

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Momenteel geen pppoe over glas, regio Utrecht. Anderen met dit probleem?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hafireck
  • Laatst online: 25-06 12:47
.oisyn schreef op donderdag 18 november 2021 @ 01:19:
Momenteel geen pppoe over glas, regio Utrecht. Anderen met dit probleem?
Zelfde hier, ook glas regio Utrecht, denk dat het te maken heeft met het geplande onderhoud van 01:00 - 03:00.

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Waarschijnlijk gerelateerd:
https://tweakstatus.nl/

donderdag 18 november 2021 opgelost
Bij het netwerkonderhoud van deze nacht is helaas iets fout gedaan waardoor sinds 1.10 de dienstverlening is onderbroken. We proberen dit zsm. te verhelpen.

• sodium
is er ook zo'n URL voor Cambrium?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YWatchman
sodium schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:10:
is er ook zo'n URL voor Cambrium?
Die is hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrG_NL
JohDB schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:18:
[...]

Waarschijnlijk heeft Freedom dan geen afspraken met Fiber Operator gemaakt voor het KPN (Reggefiber) netwerk in Eindhoven. TriNed zal dat (als zusterbedrijf) wel gedaan hebben.
Antwoord van Anco himself: Freedom heeft wel contracten voor een paar van de netwerken waar FO levert, maar niet de ODF gebieden over KPN. Er is ook nog geen datum voor, dus we blijven gewoon wachten 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Ai jammer, ik had gehoopt op korte termijn van KPN WBA af te kunnen en bij Freedom te blijven via FO.

Geen datum vind ik niet zo'n probleem, had je in het antwoord wel begrepen dat dit überhaupt wel op de roadmap/wishlist staat? Ik heb natuurlijk geen idee van wat er technisch/administratief allemaal moet gebeuren om dit voor elkaar te brengen. Het zal vast niet minder nieuwe klanten opleveren dan de FO netwerken die niet via KPN WBA beschikbaar waren.

Naïef dacht ik: FO == FO, maar zo simpel is het natuurlijk niet :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YWatchman
jorikc schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:22:
Ai jammer, ik had gehoopt op korte termijn van KPN WBA af te kunnen en bij Freedom te blijven via FO.

Geen datum vind ik niet zo'n probleem, had je in het antwoord wel begrepen dat dit überhaupt wel op de roadmap/wishlist staat? Ik heb natuurlijk geen idee van wat er technisch/administratief allemaal moet gebeuren om dit voor elkaar te brengen. Het zal vast niet minder nieuwe klanten opleveren dan de FO netwerken die niet via KPN WBA beschikbaar waren.

KPN WBA wordt via een andere leverancier geleverd, ODF is verder geen WBA. Er worden echt stappen gezet met de implementatie van Fiber Operator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrG_NL
jorikc schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:22:

Misschien is dit iets specifieker, de quote van Anco: "We hebben nog geen overeenkomst met FO voor hun ODF deel op KPN Netwerk NL. Vermoed wel dat gaat komen maar er is geen datum voor."

Let ook op dat FO nu op dit gebied levert met Huawei PON modems. Ondanks dat je een eigen vezel hebt lijkt FO hier dus te belichten met de GPON technieken. Allemaal extra technische zaken dus waar rekening mee gehouden moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:47
Misschien een domme vraag (hoewel die niet bestaan ;) ), maar is fiber operator hetzelfde als glasoperator (T-Mobile)? Of is dat een losse partij?

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrG_NL
jk-5 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:02:
Misschien een domme vraag (hoewel die niet bestaan ;) ), maar is fiber operator hetzelfde als glasoperator (T-Mobile)? Of is dat een losse partij?
Fiber Operator is los, ze zijn allemaal niet heel creatief met de namen. We zitten nu met Fiber Crew, Glaspoort (KPN), GlasDraad, Glasoperator (origineel eigendom van Vodafone), Fiber Operator (vd Trined club), Open Dutch Fiber (niet te verwarren met de gangbare mening van ODF hier, dat is wat anders) etc

Duidelijk is 't niet altijd ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ChrG_NL op 20-11-2021 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
ChrG_NL schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:11:
[...]

Fiber Operator is los, ze zijn allemaal niet heel creatief met de namen. We zitten nu met Fiber Crew, Glaspoort (KPN), GlasDraad, Glasoperator (origineel eigendom van Vodafone), Fiber Operator (vd Trined club), Open Dutch Fiber (niet te verwarren met de gangbare mening van ODF hier, dat is wat anders) etc

Duidelijk is 't niet altijd ;)
Nu gebruik je bewust namen van verschillende lagen door elkaar? Enkele van die namen zijn namelijk belichters en enkele zijn netwerkbeheerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrG_NL
Barre73 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:15:
[...]

Nu gebruik je bewust namen van verschillende lagen door elkaar? Enkele van die namen zijn namelijk belichters en enkele zijn netwerkbeheerders.
Correct, al is het vaak lastig te vinden wie wat precies doet, maar ja dat voegt alleen maar toe aan hoe onduidelijk het is qua namen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ChrG_NL schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:27:
[...]

Correct, al is het vaak lastig te vinden wie wat precies doet, maar ja dat voegt alleen maar toe aan hoe onduidelijk het is qua namen
Als er het woord operator in zit kan je er vrijwel altijd vanuit gaan dat dat een belichtende partij is. Fiber Operator, Glasoperator, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-07 11:26
Ik ben overgestapt van Tweak naar freefom. Ik heb geen televisie en telefonie afgenomen, maar alleen internet. Eigenlijk ben ik op zoek naar een goede router in combinatie met pihole. Ik dacht aan een edgerouter, maar ik weet niet welke. Daarnaast wil ik ook met dit router Pivpn draaien.

Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:47
westlym schreef op zondag 21 november 2021 @ 15:13:
Ik ben overgestapt van Tweak naar freefom. Ik heb geen televisie en telefonie afgenomen, maar alleen internet. Eigenlijk ben ik op zoek naar een goede router in combinatie met pihole. Ik dacht aan een edgerouter, maar ik weet niet welke. Daarnaast wil ik ook met dit router Pivpn draaien.

Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn.
Ik heb zelf de omschakeling gemaakt van Edgerouters naar Mikrotik. Vooral omdat Ubiquiti de edgerouter lijn niet heel serieus meer lijkt te nemen, vrijwel nooit meer updates geeft, en de updates die er zijn ervaarde ik op bepaalde onderdelen buggy (zoals IPsec). Ik heb nu thuis de Routerboard 4011 hangen. SFP+ poort waar je gewoon je Freedom lijn in kan prikken, en 10 RJ45 1Gbps poorten die je allemaal kunt routen. Deze poorten zitten ook nog in 2 groepen van 5 poorten met een hardware switch IC. Dus als je zou willen switchen is dat ook een mogelijkheid. De twee switch chips zijn met 2.5Gbps interfaces met de CPU verbonden.

Met offloading kun je ruim meer dan 1Gbps routen. Zonder offloading en met wat meer geavanceerde QOS features geactiveerd lukt het zelfs nog om 1Gbps vol te trekken, waarbij al het verkeer de CPU raakt. Dus hij is snel genoeg.

Eigenlijk alle features zitten erop die je nodig zal hebben. Dus wat mij betreft zeker een overweging waard

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

De 4011 is een mooie router en ik heb hem zelf ook. Kijk ook eens naar de 5009 van Mikrotik die alleen zonder WiFi te verkrijgen is.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• The Zep Man
Freedom Internet koopt tweedehands IPv4 ranges. Daar is niets mis mee, want er is geen alternatief (elk IPv4 adres is ooit eens gebruikt).

Het kan echter voorkomen dat je een adres hebt dat ooit op een blokkeerlijst stond, wat last kan geven als je eigen mail host. Met name is Hotmail/Live hier (te) streng in. Als je daarheen een mail stuurt vanaf je Freedom Internet adres en je krijgt foutmelding S3150 terug, doe dan het volgende:
  1. Zorg dat anti-phishing en anti-spam zaken zoals SPF, DKIM, DMARC, etc. op orde zijn. Dit kan je allemaal testen via internet.nl .
  2. Zorg dat je voor server-to-server communicatie optionele STARTTLS ondersteuning hebt. Adverteer dit via DANE. Ook dit kan je testen via internet.nl .
  3. Laat reverse DNS goed configureren op jouw IP adres. Als je een eigen domein buiten Freedom Internet gebruikt, dan kan dit alleen door Freedom Internet te mailen. Lees hier de instructies, en welke gegevens Freedom Internet nodig heeft.
  4. Vul dit formulier in met informatie over het probleem dat je hebt met het mailen naar @hotmail.com/live.com adressen.
  5. Na verloop van tijd krijg je een geautomatiseerde mail met de opmerking dat er niets gedaan zal worden. In dit bericht staat ook dat je erop kan antwoorden, waarna een mens ernaar zal kijken.
  6. Geef antwoord op de mail. Schrijf waarom je denkt dat je IP adres geblokkeerd is (nieuwe IP range van Freedom Internet), hoe je hier geen invloed op had (het gebeurde voordat je het IP adres in gebruik nam), en wat je allemaal doet om veilig mailverkeer te ondersteunen (zie stappen 1-3).
Hierna krijg je (naar mijn ervaring binnen een dag) een bericht terug dat je IP adres van de blokkeerlijst is gehaald. Het kan 24-48 uur duren voordat de wijzigingen effectief worden. Daarna werkt mailen gewoon naar de betreffende adressen.

IPv6 ondersteuning is voor Hotmail en Live adressen niet nodig, want Microsoft ondersteunt vooralsnog enkel IPv4.

Overigens is Microsoft tot nu toe de enige partij die problemen geeft. Mailen naar andere mailproviders gaat naar mijn (beperkte) ervaring zonder problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door The Zep Man op 24-11-2021 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBW
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-07 08:50
Hoi,

Ik wordt binnenkort op glasvezel aangesloten via KPN NetwerkNL (Delft).
Nu zag ik dat wanneer ik binnen Freedom overstap van DSL (200Mbit) naar glas (200Mbit), ik van 47 naar 67 euro in de maand ga.
20 euro in de maand erbij is mij iets te gortig om over te stappen en van DSL naar Glas, hoewel ik wel graag over zou willen naar glas. Of ik zou terug moeten gaan in snelheid richting de 50Mbit, wat het me ook niet waard is om op glas te zitten.

Aan de hand hiervan heb ik de volgende vragen:
  • Waarom is de prijs voor Glas zoveel hoger?
  • Is de verwachting dat deze prijzen nog gaan dalen naar het niveau van DSL?
  • [Offtopic]Hoelang blijft mijn koperlijn nog werken?
*ps: Ik snap dat ik niet over moet oid, maar ik vind het als tweaker gewoon leuk om op de meest moderne techniek te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
1. KPN glas is duur om te huren en Freedom Internet rekent dat door naar de eindklant.
2. Het is dus afhankelijk van het prijsbeleid van KPN voor lijnverhuur. Als je naar niet-KPN gebied verhuist zal je prijs ook aangepast worden.
3. T-Mobile rechtzaakzaak van een paar maanden later laat zien dat het niet lang meer duurt.

[ Voor 15% gewijzigd door ocf81 op 24-11-2021 13:54 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-07 09:48

TGEN

Hmmmx_

MaartenBW schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:37:
Hoi,

Nu zag ik dat wanneer ik binnen Freedom overstap van DSL (200Mbit) naar glas (200Mbit), ik van 47 naar 67 euro in de maand ga.
20 euro in de maand erbij is mij iets te gortig om over te stappen en van DSL naar Glas, hoewel ik wel graag over zou willen naar glas. Of ik zou terug moeten gaan in snelheid richting de 50Mbit, wat het me ook niet waard is om op glas te zitten.

*ps: Ik snap dat ik niet over moet oid, maar ik vind het als tweaker gewoon leuk om op de meest moderne techniek te zitten.
Vergelijk eens de uploadsnelheid van beide producten, dat geeft ook een indicatie van het prijsverschil.

[ Voor 10% gewijzigd door TGEN op 24-11-2021 14:04 ]

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Aan de uploadsnelheid an sich ligt het niet, anders zou 1 Gbit/sec glasvezel in niet-KPN gebieden niet voor slechts € 49/maand aangeboden kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
MaartenBW schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:37:
Hoi,

1) Het verschil is zeker geen 20 euro, dat weet ik. Maar is er wel een verschil vanuit KPN WBA. De reden is niet relevant.
2) Nee. Maar je weet nooit.
3) Circa 3 jaren na de start van de aanleg van het hele project waar jouw adres in valt. Dat kan dus maar zo al 4 maanden geleden zijn dus zomer 2024 gaat koper uit op jouw adres omdat er glas beschikbaar is.

Je kan even contact zoeken met Freedom en aangeven dat er korting is voor een klant die van koper naar glas gaat (korting voor Freedom/Cambrium wel te verstaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Zr40 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:12:
Aan de uploadsnelheid an sich ligt het niet, anders zou 1 Gbit/sec glasvezel in niet-KPN gebieden niet voor slechts € 49/maand aangeboden kunnen worden.
Er wordt bedoeld: Vanuit de denkrichtng van KPN WBA:
100/100 mag iets duurder zijn dan 100/10 omdat de uploadsnelheid hoger is.

Ik zeg niet dat dit mijn mening is maar zo zou het kunnen werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Barre73 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:31:
Er wordt bedoeld: Vanuit de denkrichtng van KPN WBA:
100/100 mag iets duurder zijn dan 100/10 omdat de uploadsnelheid hoger is.

Ik zeg niet dat dit mijn mening is maar zo zou het kunnen werken...
Dan nog heeft @Zr40 een punt. Bij KPN wordt er voor 1 Gbit 35 EUR/maand meer gerekend. Daar is dan ook het makkelijkst mee te vergelijken, want binnen andere netwerken wordt enkel 1 Gbit aangeboden (voor een veel lager bedrag).

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-07 09:48

TGEN

Hmmmx_

Zodra we verschillen tussen providers gaan vergelijken moet je niet alleen maar naar de upload meer kijken natuurlijk. Ik dacht dat er alleen gevraagd werd naar een verklaring voor het prijsverschil van een abonnement met dezelfde downloadsnelheid bij Freedom over DSL vs. glas.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srpgdk
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-08-2023
Freedom heeft een ongelofelijk slechte klantenservice. ze hebben een ad-hoc verbinding opgeleverd van ftu naar ntu. Al weken aan het lijntje gehouden door standaardmailtjes, nee ik ben niet tevreden. :( .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HoleinOne
srpgdk schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:26:
Freedom heeft een ongelofelijk slechte klantenservice. ze hebben een ad-hoc verbinding opgeleverd van ftu naar ntu. Al weken aan het lijntje gehouden door standaardmailtjes, nee ik ben niet tevreden. :( .
Als je je probleem hier heel precies uitlegt kan er misschien iemand je helpen.
Wat bedoel je met een ad-hoc verbinding?
Is je verbinding wel werkend?
Is er een monteur betrokken geweest bij de installatie?
Wat wil je precies bereiken? Wil je bijvoorbeeld de aansluiting verplaatsen of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakura_nl
srpgdk schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:26:
En wat kreeg je als antwoord toen je gewoon even de helpdesk belde om je probleem uit te leggen? (of heb je ze niet gebeld zodat ze je probleem allang op hadden kunnen lossen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srpgdk
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-08-2023
natuurlijk bel ik ze, klantenservice doet zijn best het wordt op hogerhand anders, en komt het uit op heen en weer gepingpong van mailtjes. ja ze zijn best bereid kpn erbij te halen maar ik moet er voor dokken. daar komt het op neer. oh ja en een van hen had me nog doorgewezen naar mijn aansluitingen.nl om maar een gloednieuwe aansluiting aan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoleinOne
srpgdk schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:25:
natuurlijk bel ik ze, klantenservice doet zijn best het wordt op hogerhand anders, en komt het uit op heen en weer gepingpong van mailtjes. ja ze zijn best bereid kpn erbij te halen maar ik moet er voor dokken. daar komt het op neer. oh ja en een van hen had me nog doorgewezen naar mijn aansluitingen.nl om maar een gloednieuwe aansluiting aan te vragen.
Misschien toch eens hier proberen, eventueel met foto('s) van de situatie duidelijk te maken wat het probleem is.

Er is in deze groep veel kennis op allerlei niveau's aanwezig die je kunnen helpen met het vinden van de juiste oplossing of in ieder geval in de juiste richting te sturen.

Waarom werd verwezen naar aansluiting.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakura_nl
Ook op de community van Freedom is veel kennis en (eigen)ervaring aanwezig. Ook daar zou je eens wat vragen kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Maar begin vooral bij wat je nou eigenlijk van ze wil. Ik lees hier vooral de antwoorden die je zijn gegeven, maar de gestelde vraag of een probleemomschrijving ontbreekt. Zonder die informatie kunnen wij als geïnteresseerden op het forum ook niet beoordelen of dat bijvoorbeeld een doorverwijzing naar mijnaansluiting.nl juist is.

[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 27-11-2021 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05 06:13
Wellicht een vreemde vraag die hier niet hoort. Wij krijgen binnenkort glas. Welke provider heeft een snelle back-bone richting USA?. Ik zit nu bij Ziggo maar dat gaat niet echt vlot.
Pagina: 1 ... 42 ... 79 Laatste