[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 15 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mumsel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:12
voorstad schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:27:
[...]

Je hebt gelijk, ik doelde op npo+ plus. De optie om alle programma's een jaar terug te kijken en sommige prorgamma's vooruit te kijken. Dat vind ik persoonlijk belangrijker dan het npo extra aanbod. Overzicht heb ik aangepast.
Vooruit kijken en een jaar terugkijken van NPO content kan ook met NLZiet, net als met NPO+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:06
voorstad schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:27:
[...]

Je hebt gelijk, ik doelde op npo+ plus. De optie om alle programma's een jaar terug te kijken en sommige prorgamma's vooruit te kijken. Dat vind ik persoonlijk belangrijker dan het npo extra aanbod. Overzicht heb ik aangepast.
Dat heb ik ook met NLZiet. Ik kan (een aantal NPO, RTL, etc.) programma's ook vooruit kijken en tot een jaar terug, volgens mij is het precies hetzelfde aanbod als bij NPO Plus maar dan ook met de abonnement-varianten van de commerciëlen. De site van NLZiet zegt het ook als volgt:
  • NPO Plus, RTL XL en KIJK in één handige app, zonder reclame
  • Bingewatch je favoriete Nederlandse series
  • Kijk programma's tot 365 dagen terug en soms zelfs vooruit
Hmm, had laatste reactie nog niet gezien |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 22:19
voorstad schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:52:
[...]

Volgens mij ziet het landschap er momenteel ongeveer zo uit:
[Afbeelding]
*aangepast 25-6-2020 11:25
Zover ik gevonden heb; krijg je bij Ziggo voor 18,70 alleen coax. Bij 26.95 (TV Start) kom je pas op het groene vinkje "mediabox" en dan kan je ook digitale TV in HD kijken.

Dan mag er bij ziggo een vakje van groen naar rood, echter in jouw overzicht vergelijk je HD zenders neem ik aan? Dan zou je het TV Start pakket kunnen benoemen van 26,95, dan is het meer een appels/appels vergelijking.

[b]Wat is het verschil tussen Kabel TV en de andere tv-pakketten?[/b]
Met Kabel TV kijk je al vanaf € 18,70 per maand televisie, zonder een ontvanger. Je hebt alleen een kabelaansluiting nodig.

https://www.ziggo.nl/televisie/kabel-tv
https://www.ziggo.nl/televisie/tv-start/

[ Voor 30% gewijzigd door stormfly op 25-06-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:52
stormfly schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:54:
[...]

Zover ik gevonden heb; krijg je bij Ziggo voor 18,70 alleen coax. Bij 26.95 kom je pas op het groene vinkje "mediabox" en dan kan je ook digitale TV in HD kijken.

Dan mag er bij ziggo een vakje van groen naar rood.

[b]Wat is het verschil tussen Kabel TV en de andere tv-pakketten?[/b]
Met Kabel TV kijk je al vanaf € 18,70 per maand televisie, zonder een ontvanger. Je hebt alleen een kabelaansluiting nodig.

https://www.ziggo.nl/televisie/kabel-tv
https://www.ziggo.nl/televisie/tv-start/
Klopt op zich met een kleine nuance. Met alleen het Kabel TV abonnement van 18,70 krijg je wel NPO1, 2 en 3 in HD en ook Ziggo Sport. De rest is SD.
Alles in DVB-C en in sommige gebieden nog echt analoog. Dat laatste zal snel minder worden want Ziggo heeft al al in een groot deel uitgeschakeld.

Tevens krijg je de Ziggo Go app om online TV te kijken (en evt te chromecasten)

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:39
Barre73 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:00:
[...]

Klopt op zich met een kleine nuance. Met alleen het Kabel TV abonnement van 18,70 krijg je wel NPO1, 2 en 3 in HD en ook Ziggo Sport. De rest is HD.
Alles in DVB-C en in sommige gebieden nog echt analoog. Dat laatste zal snel minder worden want Ziggo heeft al al in een groot deel uitgeschakeld.

Tevens krijg je de Ziggo Go app om online TV te kijken (en evt te chromecasten)
Klopt. En ook bij een Internet only abonnement krijg je het standaard DVB-C pakket inclusief ZiggoGo. Dat laatste vind ik eigenlijk het meest interessante. Ik ben ook beta tester van de Android TV app die maar niet uitkomt.

Wanneer ik Freedom neem, zal ik waarschijnlijk ook alleen de CD app nemen, en niet dat gedoe met die Mediaboxen. Maar ja, CD of Freedom = geen Discovery. En geen F1, dus daar krijg ik thuis de handen niet voor op elkaar.

En Ziggotv apart zou ik prima vinden, ware het niet dat ZiggoGo alleen werkt op een internet verbinding van Ziggo 😱

Het zal wel een samenraapsel aan apps gaan worden, totdat er eindelijk een aanbieder opstaat die het hele zwikkie via internet (zonder restricties) aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 15:39
stormfly schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:54:
[...]

Zover ik gevonden heb; krijg je bij Ziggo voor 18,70 alleen coax. Bij 26.95 (TV Start) kom je pas op het groene vinkje "mediabox" en dan kan je ook digitale TV in HD kijken.
Er zit m.i. een verschil tussen bestaande en nieuwe Ziggo-klanten. Ik ben al jaren klant en kijk via een Humax (nog met Casema smartcard). Bovendien maken wij probleemloos gebruik van de ZiggoGo app over onze XS4ALL-internetverbinding. Die overigens prima installeert op een A95X Android TV-box. En dat alles voor € 18,70, vanaf volgende week dus € 19,95. Het pakket heet TV Standard, wat niet meer aangeboden wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 25-06-2020 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
JiMiHeNdRiX schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:52:
[...]

Er zit m.i. een verschil tussen bestaande en nieuwe Ziggo-klanten. Ik ben al jaren klant en kijk via een Humax (nog met Casema smartcard). Bovendien maken wij probleemloos gebruik van de ZiggoGo app over onze XS4ALL-internetverbinding. Die overigens prima installeert op een A95X Android TV-box. En dat alles voor € 18,70, vanaf volgende week dus € 19,95. Het pakket heet TV Standard, wat niet meer aangeboden wordt.
Helder, het lijkt mij alleen wel fijn om zaken te benoemen die je nu nog kunt aanschaffen, om tot een eerlijke vergelijking te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
JiMiHeNdRiX schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:52:
[...]

De A95X is waarschijnlijk een gewone Android versie en niet de Android TV versie. Die is er alleen voor Nvidia en MiBox en Android tv's van Philips en Sony. De ZiggoGo app heeft inderdaad prima gewerkt op niet Ziggo streams, maar:

- De laatste ZiggoGo Android TV (nu nog Beta) app draait alleen nog op het Ziggo netwerk (incl. Replay TV)
- Chromecasten van Replay TV werkt niet met de gewone ZiggoGo app

Ben wel benieuwd hoe jouw interface op de A95X eruit ziet, maar is wel erg off topic hier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
voorstad schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:39:
[...]

En Ziggotv apart zou ik prima vinden, ware het niet dat ZiggoGo alleen werkt op een internet verbinding van Ziggo 😱
Dat kan toch niet? Ze bieden bij hun KabelTV only abonnement ook gratis Ziggo Go aan. En dan heb je dus ook geen internet van Ziggo. Maar die app zal dan toch wel werken neem ik aan?

Edit: van de Ziggo website:
"Overal waar internet is, kijk je online naar je favoriete programma met de Ziggo GO app. Je hebt toegang tot alle zenders van Kabel TV, inclusief Ziggo Sport. Zowel in Nederland als in de EU"

Dus ook formule 1..

[ Voor 22% gewijzigd door Barre73 op 25-06-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
Barre73 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:00:
[...]

Dat kan toch niet? Ze bieden bij hun KabelTV only abonnement ook gratis Ziggo Go aan. En dan heb je dus ook geen internet van Ziggo. Maar die app zal dan toch wel werken neem ik aan?

Edit: van de Ziggo website:
"Overal waar internet is, kijk je online naar je favoriete programma met de Ziggo GO app. Je hebt toegang tot alle zenders van Kabel TV, inclusief Ziggo Sport. Zowel in Nederland als in de EU"

Dus ook formule 1..
Even goed lezen: Je hebt ZiggoGo voor Android en je hebt ZiggoGo voor Android TV. Android TV is een speciale Android versie voor een groot scherm zonder touch. De bediening is dan geoptimaliseerd voor een afstandsbediening. Er zijn dus twee versies in omloop: die voor je mobieltje (waar je replay tv niet kunt casten) en een testversie voor Android TV, waar je dus WEL replay tv kunt kijken, maar alleen op een Ziggo netwerk....

Snap je 'm?

nieuws: Ziggo GO Android TV- en Fire TV-app zijn niet meer buitenshuis te geb...

[ Voor 13% gewijzigd door voorstad op 25-06-2020 23:43 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• jgelauff
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-09 23:17
Wellicht moeten we dit draadje weer over freedom als provider laten gaan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 11:01
voorstad schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:39:
[...]
Wanneer ik Freedom neem, zal ik waarschijnlijk ook alleen de CD app nemen, en niet dat gedoe met die Mediaboxen. Maar ja, CD of Freedom = geen Discovery. En geen F1, dus daar krijg ik thuis de handen niet voor op elkaar.
Ik ben dus wel overgestapt naar Freedom, met CD STB's (totaal 2). Het is op dit moment wel in een minimale staat van functioneren, tegen het erbarmelijke aan. Of ik dat nog eens zou doen, weet ik eigenlijk niet.

Gisteren heb ik even wat zitten experimenteren met NLziet op een AppleTV, dat beviel echt heel goed.

Ik kijk ook graag F1, had hiervoor altijd het extra Ziggo pakket bij XS4ALL. Dit keer ga ik de officiele streams van F1TV proberen: https://f1tv.formula1.com/en/ . Dit dan via een media pc (of chromecast).

Discovery via het normale pakket kijk ik al een behoorlijke poos niet meer, vooral omdat je meer reclame zit te kijken dan docu. Ik zit wel met een schuin oog naar dplay te loeren (40 EUR/jr, reclamevrij): https://www.dplay.nl/mydplay/products

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 21:24
Wie gebruik wilt maken van Rainloop (Beta) webmail in plaats van de standaard Roundcube webmail, kan met zijn Freedom e-mailadres ook inloggen op https://beta-mail.soverin.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:01
Zo te zien is die beta verouderd en gaan ze die binnekort uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyps
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-04 22:56
Nog voor in het tv overzicht: https://kodi.tv/addon/plugins-video-add-ons/retrospect

Je kunt gratis publieke streams live en terug kijken van npo, rtl en sbs. Verder nog een aantal buitenlandse. De kwaliteit is niet full hd (480p) maar wat mij betreft goed genoeg op m'n Raspberry Pi3.

Ik kijk zelf maar af en toe tv dus voor mij volstaat dit :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• don spike
edit:
Graag wil ik een aanvulling plaatsen op deze post.

In reacties op deze post was namelijk de vraag ontstaan of je wel of niet zelf NTU mag uitnemen en een Patchcover mag plaatsen.

Nu wil ik als eerste duidelijk zijn dat je alleen zelf de NTU uitneemt en een Patchcover plaatst als je weet waarmee je bezig bent. Ten zeerste raad ik af om aan de pigtail van de hoofdaansluiting te zitten in de FTU.

Nu was ik in de veronderstelling dat je zelf de NTU mag uitnemen en een Patchcover mag plaatsen, mede door mijn eigen ervaringen met XS4ALL, zie hieronder;
offtopic:
Nu wist ik zelf al zeker dat ik minimaal een keer de NTU zelf had vervangen nadat XS4ALL zónder monteur deze had opgestuurd na aanleiding van een storing. Na dieper in de archieven te hebben gedoken, kan ik nu met zekerheid ook zeggen dat in ons toen nieuwe appartement de FTU is vervangen (GN01 / FXP-10 door een UFTU / TY-01) door Guidion, zónder NTU medio maart 2015. De NTU zelf is pas veel later door XS4ALL verstuurd zónder monteur toen onze nieuwe glasvezellijn werd geactiveerd medio mei 2015.

Daarnaast heb ik een andere kennis medio september 2019 ook geholpen met het plaatsen van de NTU op een TK01. Hij had bij het bestellen van zijn nieuwe XS4ALL glasvezel direct aangeven een NTU te willen, in verband met gebruik van een eigen modem. Ook zijn NTU werd pas verstuurd nadat Guidion de FTU al had vervangen voor een TK01.

Deze ervaringen, en dat Freedom Internet met zijn glasvezel internet een Fritz!Box 5490 met een Patchcover verstuurd, zonder monteur (mede vanwege Corona, maar ik denk dat de optie zonder monteur blijft?) was ik in de veronderstelling dat het toegestaan en zelfs gebruikelijk is om zelf de NTU of Patchcover te plaatsen en/of te vervangen.

Echter als ik nu op de website zoek van XS4ALL of KPN is daar wat onduidelijkheid over. De XS4ALL installatie handleiding staat dat de monteur altijd de NTU plaatst. De fora op XS4ALL en KPN zijn ook niet eenduidig, maar die reactie is meestal dat het systeem bepaald of een monteur noodzakelijk is of niet, en soms komt deze alleen controleren of alles nog up-to-date is.

Misschien is het wel mede afhankelijk wie je vorige provider was en/of Guidion onlangs al is langsgeweest.

De website van XS4ALL zegt wel 'Het wordt ten sterkste afgeraden om de NTU los te maken en een eigen router aan te sluiten', echter geven ze vervolgens wel aan hoe je dit moet doen; zie FTTH (Glasvezel)

Ook vind ik het raar dat je wel zelf een Patchcover kan vragen en meestal ook krijgt (XS4ALL) of kan bestellen in de KPN webshop. En anderzijds willen ze niet dat je daar zelf aan zit.

Vandaag hebben we de NTU ertussenuit gehaald, en de glasvezel direct in de eigen router. Dit stond al langer op de planning, maar door de verhuizing van XS4ALL naar Freedom Internet leek ons dit een mooi moment om dit project ook direct op te pakken.

Voor mij was glasvezel een nieuw medium waarvan ik nog weinig tot geen kennis had. Vandaar dat ik mijn ervaring hieronder even deel, zodat andere daar mogelijk ook wat aan hebben. Mocht iets van mijn verhaal niet kloppen, dan hoor ik dat graag, dan pas ik mijn post hierop aan.

Wij hadden nog een wat oudere TY01 / UFTU met een ZTE ZXHN F3100 NTU.
(zie hier voor een mooi overzicht van alle soorten FTU met bijbehorende Patchcovers)

Nu hebben wij géén Patchcover ontvangen, en als je wel een Patchcover ontvangt bij Freedom Internet (alleen i.c.m. Fritz!Box 5490 ?) is deze ook alléén geschrikt voor de laatste generatie FTU, namelijk de TK01 van TKF.
Indien gewenst kan je een Patchcover bestellen in de KPN zakelijk webshop; AT01, TY01 of TK01. (let op, afbeeldingen wijken af).

Wel hadden wij de lege (bescherm) cover bewaard welke met de TY01 ooit was geleverd door XS4ALL, toen onze GN01 is vervangen door de TY01 medio mei 2015.
Deze lege cover voor de TY01 blijkt gewoon hetzelfde als een Patchcover, maar dan zonder de glasvezel adapter en zonder de glasvezel patchkabel erin. Wel moet je zelf de opening voor de glasvezelkabel naar buiten toe uitbreken in de plastic kap. Dit gaat heel makkelijk, en de plek hiervoor is extra dun.
Dus hebben wij zelf een glasvezel adapter en glasvezelkabel besteld. Gezien onze patchkast met router niet in de meterkast bevind waar ook de glasvezel bij ons binnenkomt, heb ik direct ook de juiste lengte glasvezelkabel kunnen bestellen.

Voor wat ik begrijp zijn er verschillende soorten glasvezel pigtails;
Zoals verschillende soorten maten, bijvoorbeeld;
• SC-connector (Subsciber Connector) en
• LC-connector (Lucent Connector)
en daarbij verschillende soorten manieren hoe deze contact maken, zoals bijvoorbeeld;
APC (Angled Physical Contact) (groen) en
PC (Physical Contact) (blauw).

Nu heb je een SC-Connector (en een koppelblokje) nodig aan de zijde van de FTU, in de uitvoering;
SC/PC (blauw) of
SC/APC (groen)
Afhankelijk van jouw situatie. Kijk gewoon naar welke kleur glasvezeladapter nu in de NTU zit.

Aan de zijde van een Fritz!box 5490 heb je een ook een SC-connector nodig, en in de PC-uitvoering;
SC/PC (blauw).

Met een SPF module met een eigen router heb je waarschijnlijk een LC-connector nodig, in de PC-uitvoering;
LC/PC (blauw).

In onze NTU zit een blauwe glasvezel adapter. Bij de wat nieuwere generatie (TK01) is dit een groene glasvezel adapter (wat ik begrijp).

Nu zie ik hier op Tweakers veel links naar fs.com voor glasvezelkabels, adapters en SFP-modules, maar die hebben wat langere levertijden, daarnaast wilde ik graag bij een Nederlandse webshop bestellen. Wij zijn uitgekomen bij Simac, welke ook netjes en goed verpakt alles de volgende dag heeft geleverd.

Een glasvezelkabel moet de volgende specificaties hebben volgens Freedom Internet;
• Singlemode Fiber
• 9/125 µm glasvezel
• SC/PC connector (blauw) of SC/APC (groen)
Nu begrijp ik dat APC standaard een hoek heeft van 8º, en dus APC8 gebruikt kan worden.

Daarmee kom ik dan zelf uit op een patchkabel met de volgende specificaties;
• Singlemode OS1 of OS2
• Simplex
• 9/125 µm glasvezel
• SC/PC connector (blauw) of SC/APC(8) (groen), zijde FTU
Nu kon ik niet veel vinden over OS1 of OS2 maar diverse reacties in het XS4ALL forum hier op Tweakers zeggen dat je gewoon een OS1 of OS2 kan gebruiken..

De glasvezeladapter/koppelblokje voor in de ('zelfgemaakte') Patchcover of direct op je FTU is een;
SC/PC (blauw), of
SC/APC (groen).
Afhankelijk van jouw situatie. Kijk gewoon naar welke kleur glasvezeladapter nu in de NTU zit.
Nog een pro-tip, het koppelblokje heeft aan één zijde een opening, plaats het koppelblokje met deze opening aan dezelfde zijde in je Patchcover of direct op de FTU, zoals deze ook in de NTU zit.

Vervolgens een glasvezel patchkabel van FTU naar de eigen router met SFP-module met LC-connector;
LC/PC - SC/PC, (bij blauwe glasvezeladapter zijde FTU), of
SC/APC8 - LC/PC, (bij groene glasvezeladapter zijde FTU).

Van de FTU naar een Fritz!Box 5490 heb je andere glasvezel patchkabel nodig, namelijk;
SC/PC - SC/PC (bij blauwe glasvezeladapter zijde FTU), of
SC/APC8 - SC/PC (bij groene glasvezeladapter zijde FTU).
Deze kabel kan je ook gebruiken als je een SFP-Module hebt met SC-connector.

Wij hebben dus een eigen router met SFP-Module gebruikt.

Om weer terug naar de specificaties te gaan, heeft deze de volgende eigenschappen nodig;
• 1Gbit (1000Base-BX-10-U)
• TX 1310 nm
• RX 1490/1550 nm
• Singlemode Fiber

Zelf gebruiken wij momenteel een Ubiquiti USG-PRO-4, hiervoor zijn wij uitgekomen bij de
Ubiquiti UF-SM-1G-S SFP-Module. Deze word wel geleverd in een set van twee, waarvan je alléén de blauwe variant nodig hebt. Deze SFP-Module heeft de volgende specificaties; TX 1310 nm, RX 1550 nm, met een LC-connector.

We hebben voor deze veilige optie gekozen omdat we dan zeker weten dat deze goed samenwerkt met onze Ubiquiti apparatuur.

Daarnaast hoefde wij niets te wijzigen met de instellingen in de UniFI Controller. De NTU eraf geklikt, de 'zelfgemaakte' Patchcover op de FTU geklikt. Vervolgens de WAN Ethernetkabel uit de USG gehaald, SPF-Module erin, glasvezelkabel in de SFP-Module, en binnen enkele seconden was alles weer normaal.

Ter extra informatie, bij ons ging de glasvezelkabel met LC-connector goed door een 16mm flexbuis van ongeveer 4,5 meter lengte. Ik heb deze heel voorzichtig met een trekveer door de buis getrokken, met een elastiek tussen de glasvezel connector en de trekveer.

Een algemene opmerking;
Indien je een TK01 FTU hebt in combinatie met een zwart vierkant kastje, een zogenaamde ONT, dat zit je in een KPN GPON gebied, en dan kan je helaas je glasvezel niet direct op de router aansluiten.

edit:
Ook in deze post de foto's toegevoegd

orgineelgat hier uitbrekengat uitgebrokencloseup van koppelblokje met gleuf naar achterzijdecompleet binnenzijdecompleet achterzijdemeterkastrouter

[ Voor 143% gewijzigd door don spike op 28-06-2020 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

don spike schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:06:
We hebben voor deze veilige optie gekozen omdat we dan zeker weten dat deze goed samenwerkt met onze Ubiquiti apparatuur.
Alle SFP modules werken goed samen met Ubiquiti. In tegenstelling tot bepaalde andere merken is Ubiquiti hardware niet kieskeurig op het merk SFP module. (Zolang je niet een SFP+ module in een SFP slot steekt.)

Ik heb zelf een Draytek SFP module in mijn ER4 zitten. Ooit nog gered uit een router van T-Mobile bij een andere aansluiting, die T-Mobile niet terug hoefde :P
Wij hadden nog een wat oudere TY01 / UFTU met een ZTE ZXHN F3100 NTU.
Grappig. Mijn ZTE ZXHN F3100 past op de TK01 en heeft een groene glasvezelconnector. Zouden ze het typenummer gelijk hebben gehouden voor de verschillende form factors?

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/zte.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Zr40 op 27-06-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
Zr40 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:15:
Eh, weet je dat zeker? Die NT van ZTE past alleen op de huidige TK01.
Ik ken deze NT van nieuwe aansluitingen bij vrienden. en die hebben wij niet.

Wij hebben een TY01 welke is geplaatst medio mei 2015 toen wij hier kwamen wonen. Daarvoor zat er nog een GN01.
De NT zelf is wel een keer vervangen toen wij geen glasvezel verbinding meer hadden. Dat is een NT van ZTE. In ieder geval exact zelf lijkend dan de eerste.
Uiteindelijk bleek onze glasvezelkabel verwijderd te zijn tijdens groot onderhoud in de wijkcentrale. Dat heeft meer dan een week geduurd voordat het was opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@don spike Ik heb mijn bericht inmiddels bewerkt. Het blijkt dat er verschillende "ZTE ZXHN F3100" NTs in omloop zijn. Lekker duidelijk zo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
Zr40 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:42:
@don spike Ik heb mijn bericht inmiddels bewerkt. Het blijkt dat er verschillende "ZTE ZXHN F3100" NTs in omloop zijn. Lekker duidelijk zo 8)7
Daar kwam ik dus ook net achter. Erg bijzonder dat ze exact dezelfde type nummers gebruiken voor NT’s op verschillende generaties FTU’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
Nu hebben wij géén Patchcover ontvangen, en als je wel een Patchcover ontvangt bij Freedom Internet (alleen i.c.m. Fritz!Box 5490 ?) is deze ook alléén geschrikt voor de laatste generatie FTU, namelijk de TK01 van TKF.
Dit is niet helemaal correct. Ik heb van Freedom een leen Fritzbox ontvangen om de ppp connectie te troubleshooten, hier hadden ze netjes een TY01 patchcover bij gedaan.

Kennelijk is het dus wel leverbaar door Freedom, misschien even specifiek om vragen :)

Voor wat betreft het verschil tussen OS1 en OS2: https://community.fs.com/blog/os1-vs-os2-smf-cables.html

Ik ben inmiddels ook "rechtstreeks" op glas overgestapt (NTU er tussenuit gehaald) en heb daarvoor deze SFP besteld: https://www.fs.com/de-en/products/75335.html . Deze heeft een LC connector op de SFP, dus daar moet je dan een kabeltje bij bestellen met aan de ene kant SC/PC (blauw) of SC/APC (groen) voor de FTU zijde.

Deze doet het prima in mijn Mikrotik CCR 1009, kost ongeveer 8 EUR en had ik binnen 3 dagen in huis. De dBm rates zijn prima.

[ Voor 32% gewijzigd door EnigmA-X op 28-06-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
EnigmA-X schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:11:
Dit is niet helemaal correct. Ik heb van Freedom een leen Fritzbox ontvangen om de ppp connectie te troubleshooten, hier hadden ze netjes een TY01 patchcover bij gedaan.

Kennelijk is het dus wel leverbaar door Freedom, misschien even specifiek om vragen :)
Dit is natuurlijk een andere situatie, jij hebt een leen Fritzbox ontvangen waarbij pas de Patchcover bij werd geleverd, omdat je problemen had, zo begrijp ik uit je verhaal. En het is natuurlijk niet standaard dat je een leen Fritzbox krijgt als je kiest voor gebruik van een eigen modem, tegen 2 euro korting per maand.

Daarnaast hebben wij er later ook niet om gevraagd, omdat ten eerste de Patchcover een erg korte glasvezelkabel heeft (wat ik begrijp) en ik minimaal 5 meter nodig had. Ten tweede heb ik voor mijn SFP-Module een LC-connector nodig, in plaats van een SC-connector.

En nog een derde reden is dat de huidige NTU prima was, en alles daarmee al enkele weken prima werkte, met een vlekkeloze overgang van XS4ALL naar Freedom Internet. Maar dit was dan ook een fun-project, en het scheelt weer een actief apparaat in de meterkast. Nu zit alle netwerk apparatuur bij elkaar in de Patchkast, achter eenzelfde UPS. De Access Points zijn ook alle direct PoE gevoed uit de switch.
Voor wat betreft het verschil tussen OS1 en OS2: https://community.fs.com/blog/os1-vs-os2-smf-cables.html
Bedankt voor de link, ik zal er eens induiken.

EDIT

Ik zie dat je je post heb uitgebreid, dat je nu ook 'direct' op glasvezel zit zonder NTU.

Nu klinkt die 8 euro voor je SFP-module leuk, maar daar komt nog eens verzendkosten bij, waardoor het totaal bijna de 20 euro aan tikt. Ja okay, je kunt dan direct ook het juiste kabeltje laten meesturen voor een paar euro extra. Maar mijn voorkeur ging uit naar een Nederlandse webshop vanwege meerdere algemene redenen.

Wat je zelf ook al aangeeft is dat je ook een andere kabeltje nodig had, zoals ik in mijn eerdere post ook al met exact dezelfde type connectors aangeef. Dus aan die Patchcover van Freedom had jij direct ook niet veel, of heb je daarin zelf de glasvezelkabel vervangen, en dus de plastic cover en adapter hergebruikt..?

Wij hadden nog een lege cover liggen, wat exact hetzelfde is als een Patchcover, maar dan zonder de glasvezel adapter en zonder de glasvezel patchkabel erin. (Ik neem aan dat elke FTU met een beschermcover word geleverd?) Dus het zou volledig zonde zijn geweest van alle kosten en inspanning als wij een Patchcover aan Freedom Internet hadden gevraagd, als wij die toch niet gingen gebruiken. Want wat ik begrijp word de Patchcover standaard alleen geleverd samen met een Fritz!Box 5490.

Ik zal eens kijken of ik later wat foto's kan toevoegen van onze 'zelfgemaakte' Patchcover.

EDIT 2

Hieronder foto's van mijn 'zelfgemaakte' patchcover, van de lege cover (TY01).

orgineelgat hier uitbrekengat uitgebrokencloseup van koppelblokje met gleuf naar achterzijdecompleet binnenzijdecompleet achterzijdemeterkastrouter

[ Voor 81% gewijzigd door don spike op 28-06-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 15:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

don spike schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:32:

Wat je zelf ook al aangeeft is dat je ook een andere kabeltje nodig had, zoals ik in mijn eerdere post ook al met exact dezelfde type connectors aangeef. Dus aan die Patchcover van Freedom had jij direct ook niet veel, of heb je daarin zelf de glasvezelkabel vervangen, en dus de plastic cover en adapter hergebruikt..?
Je hoeft natuurlijk niet het kabeltje te vervangen ín de patch cover als je een female-female connector ook gewoon aan de pigtail van de patchcover zelf kan hangen :)

Zo heb ik het ook gedaan met de TY01 die ik nog had van xs4all.

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 28-06-2020 14:07 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
.oisyn schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:06:
[...]
Je hoeft natuurlijk niet het kabeltje te vervangen ín de patch cover als je een female-female connector ook gewoon aan de pigtail van de patchcover zelf kan hangen :)

Dat kan ook, mijn ervaring met glasvezel is nog beperkt, maar ik had zelf zoiets van, hoe minder overgangen hoe beter. Maar je kunt natuurlijk ook een kabeltje female connector bestellen uiteraard, of een extra koppelblokje gebruiken. Maar denk inderdaad dat het niet veel tot niets zal uitmaken.

Daarnaast wilde ik zelf zo min mogelijk loshangende glasvezelkabel hebben hangen in de meterkast, of bij de router. Nu is alles netjes op lengte. Nu alleen nog een keer de patchkabels ordenen op de switch.

[ Voor 13% gewijzigd door don spike op 28-06-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

don spike schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:14:
[...]

Maar je kunt natuurlijk ook een kabeltje female connector bestellen uiteraard, of een extra koppelblokje gebruiken.
Die heb je toch sowieso nodig als je een dummy patchcover om gaat bouwen?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
.oisyn schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:30:
Die heb je toch sowieso nodig als je een dummy patchcover gebruikt?
Ik heb alleen één koppelblokje en één patchkabel gebruikt.

Als je de normale pachcover gebruikt, welke een CS-connector heeft aan het uiteinde, bedoeld voor naar de Fritz!Box, en je een SFP-module wilt gebruiken met een LC-connector, dan heb je dus een extra overgang nodig. Bijvoorbeeld een tweede koppelblokje, en een tweede patchkabel van CS-PC of CS-APC naar LC-PC. Als je de kabel in de patchcover niet vervangt. Dat is wat ik uit jouw verhaal haal;

En nu zit alles strak en netjes bij ons, en heb ik Freedom Internet niet onnodig voor een patchcover hoeven vragen welke in de basis niet nodig was in ons geval, gezien wij een lege cover hadden, en een LC-connector en langere lengte kabel nodig hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

don spike schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:46:
[...]

Ik heb alleen één koppelblokje en één patchkabel gebruikt.
Precies zoveel als dat ik moest bestellen dus, dat is mijn punt :). De patch cover had ik al.
Als je de normale pachcover gebruikt, welke een CS-connector heeft aan het uiteinde, bedoeld voor naar de Fritz!Box, en je een SFP-module wilt gebruiken met een LC-connector, dan heb je dus een extra overgang nodig.
Klopt, maar dat was mijn punt niet. Die extra overgang maakt echt niets uit. Mijn punt is, als je al een patch cover hebt, dan kun je beter het koppelstukje en het kabeltje aan de patch cover hangen, dan dat je direct met de pigtail van je glasvezelverbinding gaat spelen.

Als je de patch cover sloopt, dan kost je dat €15. Als je je glasvezel sloopt, dan loopt dat dik in de papieren.
en heb ik Freedom Internet niet onnodig voor een patchcover hoeven vragen welke in de basis niet nodig was in ons geval, gezien wij een lege cover hadden, en een LC-connector en langere lengte kabel nodig hadden.
Ik krijg hieruit een beetje het idee alsof je mijn post als kritiek op jou interpreteert, maar zo bedoel ik het geenszins :). Jij hebt natuurlijk een prima oplossing. Ik wil alleen maar zeggen dat jouw oplossing niet goedkoper is als je toch al een patch cover hebt. Je hebt in beide gevallen een kabeltje en een koppelstukje nodig. En als je al een patch cover hebt, dan zou ik aanraden om die er lekker op te laten zitten om zo het risico op schade te verminderen.

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 28-06-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
.oisyn schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:28:
Klopt, maar dat was mijn punt niet. Die extra overgang maakt echt niets uit. Mijn punt is, als je al een patch cover hebt, dan kun je beter het koppelstukje en het kabeltje aan de patch cover hangen, dan dat je direct met de pigtail van je glasvezelverbinding gaat spelen.

Als je de patch cover sloopt, dan kost je dat €15. Als je je glasvezel sloopt, dan loopt dat dik in de papieren.
Mijn punt deels ook, dan je met dat extra koppelblokje, weer extra lange lengte glasvezelkabel hebt hangen, wat het minder netjes en kwetsbaar maakt.

Daarnaast zit ik niet anders op de pigtail van de glasvezelverbinding te spelen, dan dat jij dat doet. (ik heb ook niets gedaan aan de UFTU of gezeten aan de pigtail). Want als je de glasvezelkabel zou vervangen in je patchcover, dan doe je dat vanaf het koppelblokje in de patchcover.
Daarnaast is mijn 'zelfgemaakte' patchcover exact hetzelfde als een 'normale'. Zie mijn toegevoegde foto's in andere post.
Ik krijg hieruit een beetje het idee alsof je mijn post als kritiek op jou interpreteert, maar zo bedoel ik het geenszins :). Jij hebt natuurlijk een prima oplossing. Ik wil alleen maar zeggen dat jouw oplossing niet goedkoper is als je toch al een patch cover hebt. Je hebt in beide gevallen een kabeltje en een koppelstukje nodig. En als je al een patch cover hebt, dan zou ik aanraden om die er lekker op te laten zitten om zo het risico op schade te verminderen.
Het was niet bedoeld als kritiek, maar we hadden beide een andere invalshoek.

Mij gaat het niet om goedkoper, maar om het resultaat. Zoals geen extra loshangende glasvezelkabels in huis.
En dat ik echt geen meerwaarde zie om een patchcover aan Freedom Internet te vragen in onze situatie. Ook heb ik dus niet anders met de pigtail van mijn glasvezelverbinding lopen spelen als dat ik een patchcover van Freedom/XS/KPN had gevraagd / gekocht en deze intact had gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

don spike schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:47:
Daarnaast zit ik niet anders op de pigtail van de glasvezelverbinding te spelen, dan dat jij dat doet.
Behalve dan dat jij zelf je dummy patchcover erop hebt gezet, en de xs4all monteur dat bij mij heeft gedaan (je mag er van KPN eigenlijk ook zelf niet aan zitten, maar lekker boeiend ;)).

Daarom zeg ik: als je al een patch cover hebt, en die zit erop, lekker laten zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
.oisyn schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:53:
Behalve dan dat jij zelf je dummy patchcover erop hebt gezet, en de xs4all monteur dat bij mij heeft gedaan (je mag er van KPN eigenlijk ook zelf niet aan zitten, maar lekker boeiend ;)).
XS4ALL and Freedom Internet stuurt de Patchcover gewoon op voor zelf installatie. Bij XS4ALL is dit al jaren zo. De monteur komt alleen nog bij niet-zelfinstallatie of indien er een nieuwe FTU geplaatst moet worden. Maar anders mag je dat dus zelf doen.

Ook heeft XS ons eerder een nieuwe NT toegestuurd om zelf te vervangen omdat we geen glasvezelverbinding meer hadden. Pas nadat het toen nog niet werkte kwam er een monteur kijken.
De oorzaak bleek uiteindelijk in de wijkcentrale te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

don spike schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:01:
[...]

XS4ALL and Freedom Internet stuurt de Patchcover gewoon op voor zelf installatie. Bij XS4ALL is dit al jaren zo.
Ik ben in 2018 overgestapt naar xs4all. Ik heb niet gekozen voor de installateur, maar omdat ik nog de oude NTU van KPN had (100 mbit) kwamen ze toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
.oisyn schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:02:
Ik ben in 2018 overgestapt naar xs4all. Ik heb niet gekozen voor de installateur, maar omdat ik nog de oude NTU van KPN had (100 mbit) kwamen ze toch.
Hebben ze alleen de NTU vervangen (door een Patchcover)? Of is ook de FTU vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@don spike Alleen de NTU. Omdat ze vonden dat ik er zelf niet aan mocht zitten. Ook al had ik de NTU er in eerste instantie gewoon zelf opgeprikt omdat mijn vorige provider ook geen monteur stuurde ;)

[ Voor 76% gewijzigd door .oisyn op 28-06-2020 17:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EnigmA-X
[...]

Dit is natuurlijk een andere situatie, jij hebt een leen Fritzbox ontvangen waarbij pas de Patchcover bij werd geleverd, omdat je problemen had, zo begrijp ik uit je verhaal. En het is natuurlijk niet standaard dat je een leen Fritzbox krijgt als je kiest voor gebruik van een eigen modem, tegen 2 euro korting per maand.
Eh, nee. Ik vind het een hele goede service dat er een leen Fritzbox wordt opgestuurd, maar daar gaat het niet om.

Jouw stelling was:
Die stelling lijkt dus niet te kloppen, omdat ze kennelijk dus prima in staat zijn een andere patchcover op te sturen (dat is waarop ik reageerde).

Dat jij het niet vraagt of wil vragen, of jouw specifieke situatie een andere (betere) oplossing kent, verandert daar volgens mij niet aan: je kan wel een andere patchcover krijgen.
De patchcover die ik van Freedom heb gekregen wordt geleverd met 2 simplex SC/SC fibers (1 langere, 1 hele korte) en 2 SC/SC PC koppelblokjes. Die koppelblokjes klik je in de uitsparingen van de patchcover, de korte kabel gaat in de (holle) patchcover). Zo krijg je netjes een SC PC aansluiting aan de buitenzijde van je patchcover, zodat je daar de langere kabel naar je modem op aan kan sluiten.
Want wat ik begrijp word de Patchcover standaard alleen geleverd samen met een Fritz!Box 5490.
Ik denk, als je het vraagt, dat ze er best eentje op willen sturen, al is het tegen een kleine betaling. Via de KPN webshop zijn de patchcovers namelijk alleen met een zakelijk account te bestellen.

Tot slot de manier waarop jij de aansluiting met de patchcover nu gemaakt heb: uiteindelijk is het natuurlijk helemaal jouw keuze hoe je dit precies doet. Punt van aandacht vind ik wel: je hebt nu een simplex kabel die rechtstreeks op de FTU zit aangesloten. De kabel loopt aan de zijkant weg, haaks op de aansluiting met de FTU. Als die kabel strak komt te staan, iemand erachter blijft haken, of er valt iets op, dan is de kans aanzienlijk dat er een haakse kracht op de connector van je FTU komt te staan en de boel afbreekt. Het koppelblokje is qua haakse trekontlasting met een SC connector niet bepaald geschikt.

Een tweede koppelblokje waarop je de kabel naar het modem aansluit voorkomt dit probleem. Daarnaast is de kabel tussen modem en patchcover dan ook eenvoudig te vervangen, zonder dat de patchcover los moet. Hoe minder bewegingen op die patchcover, hoe beter. Tenslotte is er dan nog het extra koppelblokje: naast het feit dat deze juist een goede functie heeft (zorgen dat er niets afbreekt op de FTU als het misgaat), hoef je echt niet bang te zijn voor de "extra schakel". Het signaal wat op jouw fiber staat kan dat licht 10-14km verderop brengen, dus voor zowel signaalverlies als de extra lengte van de kabel hoef je niet bang te zijn. SC/PC connectors zijn behoorlijk idiot proof, passief en tegenwoordig van prima kwaliteit dat je er domweg niets van merkt.

Nogmaals, ik zou het nooit iemand aanraden het zo te doen als jij het gedaan hebt, maar het is jouw FTU en jouw keuze :)

[ Voor 23% gewijzigd door EnigmA-X op 29-06-2020 09:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
EnigmA-X schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:47:
[...]

Eh, nee. Ik vind het een hele goede service dat er een leen Fritzbox wordt opgestuurd, maar daar gaat het niet om.

Jouw stelling was:

[...]

Die stelling lijkt dus niet te kloppen, omdat ze kennelijk dus prima in staat zijn een andere patchcover op te sturen (dat is waarop ik reageerde).

Dat jij het niet vraagt of wil vragen, of jouw specifieke situatie een andere (betere) oplossing kent, verandert daar volgens mij niet aan: je kan wel een andere patchcover krijgen.

[...]

De patchcover die ik van Freedom heb gekregen wordt geleverd met 2 simplex SC/SC fibers (1 langere, 1 hele korte) en 2 SC/SC PC koppelblokjes. Die koppelblokjes klik je in de uitsparingen van de patchcover, de korte kabel gaat in de (holle) patchcover). Zo krijg je netjes een SC PC aansluiting aan de buitenzijde van je patchcover, zodat je daar de langere kabel naar je modem op aan kan sluiten.

[...]

Ik denk, als je het vraagt, dat ze er best eentje op willen sturen, al is het tegen een kleine betaling. Via de KPN webshop zijn de patchcovers namelijk alleen met een zakelijk account te bestellen.

Tot slot de manier waarop jij de aansluiting met de patchcover nu gemaakt heb: uiteindelijk is het natuurlijk helemaal jouw keuze hoe je dit precies doet. Punt van aandacht vind ik wel: je hebt nu een simplex kabel die rechtstreeks op de FTU zit aangesloten. De kabel loopt aan de zijkant weg, haaks op de aansluiting met de FTU. Als die kabel strak komt te staan, iemand erachter blijft haken, of er valt iets op, dan is de kans aanzienlijk dat er een haakse kracht op de connector van je FTU komt te staan en de boel afbreekt. Het koppelblokje is qua haakse trekontlasting met een SC connector niet bepaald geschikt.

Een tweede koppelblokje waarop je de kabel naar het modem aansluit voorkomt dit probleem. Daarnaast is de kabel tussen modem en patchcover dan ook eenvoudig te vervangen, zonder dat de patchcover los moet. Hoe minder bewegingen op die patchcover, hoe beter. Tenslotte is er dan nog het extra koppelblokje: naast het feit dat deze juist een goede functie heeft (zorgen dat er niets afbreekt op de FTU als het misgaat), hoef je echt niet bang te zijn voor de "extra schakel". Het signaal wat op jouw fiber staat kan dat licht 10-14km verderop brengen, dus voor zowel signaalverlies als de extra lengte van de kabel hoef je niet bang te zijn. SC/PC connectors zijn behoorlijk idiot proof, passief en tegenwoordig van prima kwaliteit dat je er domweg niets van merkt.

Nogmaals, ik zou het nooit iemand aanraden het zo te doen als jij het gedaan hebt, maar het is jouw FTU en jouw keuze :)
Om alleen op dat laatste te reageren: het is niet zijn FTU. Het is de FTU van Reggefiber. Het is wel zijn keuze en als er dus iets kapot gaat en er daardoor een Reggefiber monteur moet komen zijn de kosten 300 euro. Dat is de keuze die je maakt. De patchcover is wel toegestaan door Reggefiber dus dat zou de slimmere oplossing zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Hier sinds vanmorgen ook een happy Freedom-fiber-klant! Toen ik wakker werd was de verbinding al actief over de oude FB, die dus even omgewisseld voor die van Freedom en alles doet het als een zonnetje. *O*

Het is uiteindelijk net wat later dan ik had aangevraagd, ik had de aanvraag gedaan voor afgelopen vrijdag. Maar volgens mij was er toch iets fout gegaan, want er ging nogal wat tijd overheen en ik hoorde maar niks van XS4all over de opzegging aan hun kant. Dus maar even gemaild met Freedom, en hoewel mijn aanvraag goed was binnengekomen bevestigden zij dat het er inderdaad op leek dat er toch iets niet helemaal in orde was aangezien het zo stil bleef, en dat ze gingen checken. Wat er dan fout zou zijn weet ik niet, ik weet wel dat ik vervolgens binnen een dag of 2 wel het verwachte bericht van XS4all.

Eind goed, al goed, maar beter dus om er zelf ook even alert op te blijven als je overstapt van glas naar glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theturtle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 09:34
juupke schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:11:
Hier sinds vanmorgen ook een happy Freedom-fiber-klant! Toen ik wakker werd was de verbinding al actief over de oude FB, die dus even omgewisseld voor die van Freedom en alles doet het als een zonnetje. *O*
Ik zit in de laatste 24 uur xs4allKPN. Nieuwe fritzbox is al aangesloten, het providerprofiel is door de provider aan te passen volgens de instellingen. Ben benieuwd of dat automatisch gaat morgenochtend of dat ik hem nog handmatig moet aanpassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 16:10

Een algemene opmerking;
Indien je een TK01 FTU hebt in combinatie met een zwart vierkant kastje, een zogenaamde ONT, dat zit je in een KPN GPON gebied, en dan kan je helaas je glasvezel niet direct op de router aansluiten.

Iemand een idee of dat met deze zou werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicolon
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
theturtle schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:13:
[...]

Ik zit in de laatste 24 uur xs4allKPN. Nieuwe fritzbox is al aangesloten, het providerprofiel is door de provider aan te passen volgens de instellingen. Ben benieuwd of dat automatisch gaat morgenochtend of dat ik hem nog handmatig moet aanpassen...
Toen mijn lijn overgezet werd van XS naar Freedom hoefde ik zelf helemaal niets te doen, slechts 15 seconden downtime gehad vroeg in de ochtend (voor 7 uur). Ideaal!

Ook hier een tevreden klant dus, FTTH 100/100 zonder tv.

:D/-<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

esky schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:18:
[...]

Iemand een idee of dat met deze zou werken?
Het idee van PON is dat er meerdere aansluitingen op 1 fiber in de PoP zitten aangesloten. Alle data voor alle aansluitingen op die fiber komt bij iedere aansluiting binnen. Het ONT kastje zorgt er voor dat alleen jouw data doorgelaten wordt en dat de aansluitingen op dezelfde fiber goed samenwerken.

Technisch gezien zou het vast met dat product kunnen werken, maar om er voor te zorgen dat de ONT correct is geconfigureerd en alleen jouw data doorlaat moet deze geconfigureerd (aangemeld) worden door een KPN NetwerkNL monteur. Dat doen ze uitsluitend met hun eigen ONT. In een PON gebied zal je dus nooit glasvezel direct in je router kunnen krijgen.

Om een idee te geven van de werking: als jij je ONT omruilt met die van je buren, dan hebben jullie je verbindingen omgeruild.

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 30-06-2020 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 16:10
Zr40 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:31:
Technisch gezien zou het vast met dat product kunnen werken, maar om er voor te zorgen dat de ONT correct is geconfigureerd en alleen jouw data doorlaat moet deze geconfigureerd (aangemeld) worden door een KPN monteur. In een PON gebied zal je dus nooit glasvezel direct in je router kunnen krijgen.
Ik snap hoe PON werkt, maar wat ik me afvroeg is of je die SFP module zo kan instellen dat KPN denkt dat ze met hun ONT praten. Scheelt weer een kastje en stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Niet. Je hebt geen toegang tot de ONT van KPN. Helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 30-06-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiddenWolf
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-01 08:08
Even terug naar Freedom. De NTU-discussie zou wat mij betreft ook in een separaat draadje mogen.

Ik heb inmiddels mijn domein naar Freedom verhuisd, mail ingesteld en langzaam aan het migreren.
Ik ben nog aan het puzzelen hoe ik omga met het gebrek aan labels (eerst google, nu proton), en hoe ik de migratie van moderne met labels georganiseerde mailbox naar 1993-mapjes-mailbox ga doen. Anyway

Wat ik echt nog mis is een kalender. Als ik terugzoek in dit draadje zie ik dat soverin die wel heeft en het onofficieel ook met freedom zou moeten werken, maar ik krijg het niet aan de praat. Heeft iemand de juiste instellingen voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
theturtle schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:13:
[...]

Bij mij ging dit automatisch, maar ik heb de nieuwe fritzbox dus ook pas aangesloten toen het signaal al om was. Ik zie in het event log ook de entry 'The service provider successfully transmitted settings to this device' - ongeveer 30 seconden nadat hij de fiber had opgepikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-09 15:49
Heb Freedom nu sinds dag de 128 groep, en bevalt best wel ok, ben een maand weg geweest waardoor ik niet veel kon testen. Maar heb een vraag aan mede-Freedom gebruikers, die toevallig een Xbox hebben.

Hiervoor had ik T-Mobile Thuis en zaten de downloads in principe altijd ‘rond’ de 300 mbit/s.

Nu met Freedom zit het vooral tussen de 20-100, heel soms piekt ie even op 400. Maargoed, zijn er anderen die verschil merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Laatst online: 12:01
slijkie schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:14:
Heb Freedom nu sinds dag de 128 groep, en bevalt best wel ok, ben een maand weg geweest waardoor ik niet veel kon testen. Maar heb een vraag aan mede-Freedom gebruikers, die toevallig een Xbox hebben.

Hiervoor had ik T-Mobile Thuis en zaten de downloads in principe altijd ‘rond’ de 300 mbit/s.

Nu met Freedom zit het vooral tussen de 20-100, heel soms piekt ie even op 400. Maargoed, zijn er anderen die verschil merken?
Als je nu een Fritzbox hebt en voorheen een ander modem moet je even kijken naar het teredo filter.

https://freedom.nl/helpde...eredo-filter-uitschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
RollieBollie schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:31:
[...]

Als je nu een Fritzbox hebt en voorheen een ander modem moet je even kijken naar het teredo filter.

Nee, had bij beide providers geen modem, en die fritzboxen hoef ik voor geen goud (no offense aan iemand). Heb de glas direct in m’n Ubiquiti devices.

NAT is open en juiste poorten zijn open.

[ Voor 4% gewijzigd door slijkie op 30-06-2020 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RollieBollie schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:31:
[...]

Dat gaat toch meer over de situatie dat het helemaal niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Mijn idee is dat de BGP routing van Freedom naar het Xbox CDN wat minder is. Maargoed, hoor graag anderen met een Xbox om dit te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
slijkie schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:07:
Mijn idee is dat de BGP routing van Freedom naar het Xbox CDN wat minder is. Maargoed, hoor graag anderen met een Xbox om dit te bevestigen.
Heb je een traceroute?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

slijkie schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:07:
Of Microsoft heeft een mirror geplaatst binnen de netwerken van grotere providers.

Ik heb hier geen consoles in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Zr40 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:23:
[...]

Of Microsoft heeft een mirror geplaatst binnen de netwerken van grotere providers.

Ik heb hier geen consoles in huis.
Ik neem aan dat de xbox servers gewoon ergens in azure staan, als ik kijk naar hoe ik naar Azure connected is dan loopt dat via freedom naar Fusix via equinix internet exchange naar Azure.

Hoewel iets langer dan normaal (een grote provider zal een eigen peering hebben met Microsoft) zijn de tijden die ik hier zie prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xebeche4you
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
HiddenWolf schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:59:
Wat ik echt nog mis is een kalender. Als ik terugzoek in dit draadje zie ik dat soverin die wel heeft en het onofficieel ook met freedom zou moeten werken, maar ik krijg het niet aan de praat. Heeft iemand de juiste instellingen voor me?
https://support.soverin.n...f8=%E2%9C%93&query=caldav
En bij instellingen soverin.net vervangen voor freedom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
code:
1
assets1.xboxlive.com

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Traceroute has started…

traceroute to cs615.wpc.edgecastcdn.net (68.232.34.240), 64 hops max, 72 byte packets
 1  unifi.localdomain (192.168.5.1)  0.393 ms  0.172 ms  0.112 ms
 2  192.168.1.1 (192.168.1.1)  0.520 ms  0.462 ms  0.472 ms
 3  connected.by.freedom.nl (185.**.***.***)  2.172 ms  2.174 ms  2.081 ms
 4  connected.by.freedom.nl (185.**.***.***)  2.301 ms  2.432 ms  2.536 ms
 5  cr0.nikhef.nl.fusixnetworks.net (37.139.138.48)  2.210 ms  4.000 ms  2.402 ms
 6  br0.drtam1.nl.fusixnetworks.net (37.139.139.247)  2.307 ms  2.524 ms  2.230 ms
 7  adm-b1-link.telia.net (62.115.151.184)  2.754 ms  2.653 ms  2.837 ms
 8  adm-bb4-link.telia.net (62.115.137.64)  3.212 ms  3.104 ms  3.115 ms
 9  * adm-b10-link.telia.net (62.115.120.229)  3.950 ms  3.649 ms
10  verizon-ic-324323-adm-b2.c.telia.net (62.115.154.35)  3.115 ms  3.948 ms  3.132 ms
11  ae-65.core1.amb.edgecastcdn.net (152.195.104.131)  5.225 ms  3.954 ms  7.527 ms
12  68.232.34.240 (68.232.34.240)  2.681 ms  2.607 ms  2.647 ms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:25

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

slijkie schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:33:
[...]

code:
1
assets1.xboxlive.com

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Traceroute has started…

traceroute to cs615.wpc.edgecastcdn.net (68.232.34.240), 64 hops max, 72 byte packets
 5  cr0.nikhef.nl.fusixnetworks.net (37.139.138.48)  2.210 ms  4.000 ms  2.402 ms
 6  br0.drtam1.nl.fusixnetworks.net (37.139.139.247)  2.307 ms  2.524 ms  2.230 ms
10  verizon-ic-324323-adm-b2.c.telia.net (62.115.154.35)  3.115 ms  3.948 ms  3.132 ms
11  ae-65.core1.amb.edgecastcdn.net (152.195.104.131)  5.225 ms  3.954 ms  7.527 ms
Op xs4all netwerk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
tracert assets1.xboxlive.com

Tracing route to a259.dspw65.akamai.net [82.94.229.10]
over a maximum of 30 hops:

1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  192.168.1.1
  2     5 ms     4 ms     4 ms  lo0.dr21.2f300.xs4all.net [194.109.5.203]
  3     4 ms     4 ms     4 ms  0.ae21.xr2.2f300.xs4all.net [194.109.7.157]
  4     4 ms     4 ms     4 ms  0.et-3-3-0.xr4.1d12.xs4all.net [194.109.5.14]
  5     4 ms     4 ms     4 ms  a82-94-229-10.deploy.akamaitechnologies.com [82.94.229.10]

PS ben je niet dubbel geNAT?
code:
1
2

[ Voor 4% gewijzigd door Tomba op 01-07-2020 10:42 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
[...]

code:
1
assets1.xboxlive.com

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Traceroute has started…

Beide directe peerings.

KPN
ping  cs690.wpc.edgecastcdn.net
PING cs690.wpc.edgecastcdn.net (152.199.20.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 152.199.20.1 (152.199.20.1): icmp_seq=1 ttl=59 time=9.28 ms
64 bytes from 152.199.20.1 (152.199.20.1): icmp_seq=2 ttl=59 time=9.73 ms
64 bytes from 152.199.20.1 (152.199.20.1): icmp_seq=3 ttl=59 time=9.80 ms
64 bytes from 152.199.20.1 (152.199.20.1): icmp_seq=4 ttl=59 time=9.57 ms
64 bytes from 152.199.20.1 (152.199.20.1): icmp_seq=5 ttl=59 time=9.33 ms

traceroute to cs690.wpc.edgecastcdn.net (152.199.20.1), 64 hops max
  1   172.16.1.1 (172.16.1.1)  0.366ms  0.312ms  0.247ms
  2   195.190.228.34 (195.190.228.34)  5.215ms  5.396ms  4.879ms
  3   *  139.156.98.100 (139.156.98.100)  5.873ms  5.873ms
  4   193.239.118.157 (vdms-1.telecity2.nl-ix.net)  7.352ms  7.345ms  7.439ms
  5   152.195.105.145 (152.195.105.145)  6.508ms  6.459ms  6.296ms
  6   152.199.20.1 (152.199.20.1)  9.604ms  9.304ms  9.021ms
  7   152.199.20.1 (152.199.20.1)  9.575ms  9.071ms  8.978ms

Ziggo
PING cs690.wpc.edgecastcdn.net (152.199.20.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 152.199.20.1 (152.199.20.1): icmp_seq=1 ttl=57 time=12.0 ms
64 bytes from 152.199.20.1 (152.199.20.1): icmp_seq=2 ttl=57 time=8.66 ms
64 bytes from 152.199.20.1 (152.199.20.1): icmp_seq=4 ttl=57 time=9.23 ms
64 bytes from 152.199.20.1 (152.199.20.1): icmp_seq=5 ttl=57 time=8.68 ms
64 bytes from 152.199.20.1 (152.199.20.1): icmp_seq=6 ttl=57 time=9.01 ms

traceroute to cs690.wpc.edgecastcdn.net (152.199.20.1), 64 hops max
  1   172.16.1.1 (172.16.1.1)  0.344ms  0.280ms  0.239ms
  2   *  *  *
  3   213.51.190.253 (hvs-rc0002-cr102-ae124-0.core.as9143.net)  12.136ms  10.559ms  10.549ms
  4   213.51.5.32 (asd-tr0021-cr101-be155-2.core.as33915.net)  16.582ms  20.446ms  10.410ms
  5   213.51.64.186 (nl-ams14a-ri1-ae51-0.aorta.net)  20.236ms  15.161ms  11.996ms
  6   213.46.182.154 (213.46.182.154)  10.830ms  10.622ms  9.881ms
  7   152.195.105.143 (152.195.105.143)  11.409ms  10.654ms  10.516ms
  8   152.199.20.1 (152.199.20.1)  15.054ms  12.301ms  9.812ms
  9   152.199.20.1 (152.199.20.1)  10.634ms  9.670ms  9.835ms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

assets1.xboxlive.com - ik zie dat daar een heel oerwoud aan DNS magie achter zit verstopt om de 'dichtstbijzijnde' of 'beste' server te kiezen.

Gebruik je misschien de DNS resolvers van Google (8.8.8.8) of Cloudflare (1.1.1.1) ipv die van Freedom? Merk op dat het resultaat in alle drie de gevallen anders is.

% host assets1.xboxlive.com 1.1.1.1
Using domain server:
Name: 1.1.1.1
Address: 1.1.1.1#53
Aliases: 

assets1.xboxlive.com is an alias for 2-01-364c-0006.cdx.cedexis.net.
2-01-364c-0006.cdx.cedexis.net is an alias for assets1.azureedge.net.
assets1.azureedge.net is an alias for assets1.ec.azureedge.net.
assets1.ec.azureedge.net is an alias for sa25gl.lb.wpc.apr-4c19e.edgecastdns.net.
sa25gl.lb.wpc.apr-4c19e.edgecastdns.net is an alias for hlb.apr-4c19e-0.edgecastdns.net.
hlb.apr-4c19e-0.edgecastdns.net is an alias for cs615.wpc.edgecastcdn.net.
cs615.wpc.edgecastcdn.net has address 68.232.34.240

% host assets1.xboxlive.com 8.8.8.8
Using domain server:
Name: 8.8.8.8
Address: 8.8.8.8#53
Aliases: 

2-01-364c-0006.cdx.cedexis.net is an alias for assets1.xboxlive.com.c.footprint.net.
assets1.xboxlive.com.c.footprint.net has address 8.247.209.254
assets1.xboxlive.com.c.footprint.net has address 67.26.109.254
assets1.xboxlive.com.c.footprint.net has address 67.27.155.126
assets1.xboxlive.com.c.footprint.net has address 67.27.155.254
assets1.xboxlive.com.c.footprint.net has address 67.26.105.254
assets1.xboxlive.com.c.footprint.net has IPv6 address 2001:1900:2327:2c00::1fe
assets1.xboxlive.com.c.footprint.net has IPv6 address 2001:1900:2327:2b00::1fe
assets1.xboxlive.com.c.footprint.net has IPv6 address 2001:1900:232c:4d08::1fe
assets1.xboxlive.com.c.footprint.net has IPv6 address 2001:1900:2336:f00::1fe
assets1.xboxlive.com.c.footprint.net has IPv6 address 2001:1900:2336:c00::1fe

% host assets1.xboxlive.com dns1.freedom.nl
Using domain server:
Name: dns1.freedom.nl
Address: 2001:7b8:650:1::44#53
Aliases: 

2-01-364c-0006.cdx.cedexis.net is an alias for assets1.xboxlive.com.c.footprint.net.
assets1.xboxlive.com.c.footprint.net has address 8.238.21.126
assets1.xboxlive.com.c.footprint.net has address 8.247.209.126
assets1.xboxlive.com.c.footprint.net has address 8.247.209.254
assets1.xboxlive.com.c.footprint.net has address 8.248.3.254
assets1.xboxlive.com.c.footprint.net has address 8.248.7.254
assets1.xboxlive.com.c.footprint.net has IPv6 address 2001:1900:2327:e02::1fe
assets1.xboxlive.com.c.footprint.net has IPv6 address 2001:1900:2336:f00::1fe
assets1.xboxlive.com.c.footprint.net has IPv6 address 2001:1900:2324:3c00::1fe
assets1.xboxlive.com.c.footprint.net has IPv6 address 2001:1900:2324:2f01::1fe
assets1.xboxlive.com.c.footprint.net has IPv6 address 2001:1900:23a8:1e00::1fe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Gebruik in hele netwerk altijd 1.1.1.1 van Cloudflare ja. Dit deed ik ook al bij T-Mobile Thuis.

[ Voor 25% gewijzigd door slijkie op 01-07-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Kijk voor de grap eens of het met de DNS van Freedom beter werkt.

IP adressen staan hier: https://freedom.nl/helpdesk/internet/algemene-instellingen

[ Voor 39% gewijzigd door Zr40 op 01-07-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Tomba schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:41:
[...]

Op xs4all netwerk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
tracert assets1.xboxlive.com

Tracing route to a259.dspw65.akamai.net [82.94.229.10]
over a maximum of 30 hops:

1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  192.168.1.1
  2     5 ms     4 ms     4 ms  lo0.dr21.2f300.xs4all.net [194.109.5.203]
  3     4 ms     4 ms     4 ms  0.ae21.xr2.2f300.xs4all.net [194.109.7.157]
  4     4 ms     4 ms     4 ms  0.et-3-3-0.xr4.1d12.xs4all.net [194.109.5.14]
  5     4 ms     4 ms     4 ms  a82-94-229-10.deploy.akamaitechnologies.com [82.94.229.10]

PS ben je niet dubbel geNAT?
code:
1
2
Nah, eigen glas router. Plus die eerste regel mag weg, aangezien de xbox pas vanaf de 2e begint. De Traceroute werd gedaan vanaf m’n Mac.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Vanmorgen om 06:56 uur in 17 seconden zonder problemen overgegaan naar Freedom! Alles werkt!

Mijn FB geeft nu wel elke ca. 45 minuten de melding 'Automatische inrichting en updates voor dit apparaat door de dienstaanbieder niet mogelijk: verbinding met de autoconfiguratieserver mislukt.'. Er gaat dus kennelijk toch iets niet goed, alleen ik merk er niets van want alles werkt gewoon. Onder Internet-->Toegangsgegevens-->Internettoegang staan nog steeds de oude gegevens (soort toegang XS4ALL FTTH, gebruikersnaam FB7590@xs4all.nl, enz). Is het beter om dit toch verder te onderzoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:01:
Vanmorgen om 06:56 uur in 17 seconden zonder problemen overgegaan naar Freedom! Alles werkt!

Mijn FB geeft nu wel elke ca. 45 minuten de melding 'Automatische inrichting en updates voor dit apparaat door de dienstaanbieder niet mogelijk: verbinding met de autoconfiguratieserver mislukt.'.
Is dat niet de TR-069 instelling? Ik geloof niet dat Freedom daar gebruik van maakt; dat kan je uitschakelen als je de melding weg wil hebben.
Onder Internet-->Toegangsgegevens-->Internettoegang staan nog steeds de oude gegevens (soort toegang XS4ALL FTTH, gebruikersnaam FB7590@xs4all.nl, enz). Is het beter om dit toch verder te onderzoeken?
PPPoE authenticatie maakt niet uit. Niet bij XS4ALL en niet bij Freedom. :) De enige verplichting is dat het wachtwoordveld is ingevuld, maakt niet uit met wat. (Ik gebruik "x" :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Onder Internet-->Toegangsgegevens stond inderdaad 'Automatische inrichting door de dienstaanbieder toelaten' aangevinkt. Ik heb het nu uitgeschakeld. Over 45 min. weet ik of het gelukt is. Bedankt.

/Edit: @Zr40 de melding wordt nu niet meer getoond. Probleem opgelost dus. Dank.

[ Voor 19% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 01-07-2020 14:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik heb nog steeds geen Begin Gemist. Ik heb iemand van de Freedom helpdesk read-only toegang gegeven tot mijn ER-4, maar die zag niets vreemds. Wel de suggestie om de ip-ranges van IPTV expliciet toe te voegen aan mijn firewall rules, maar dat mocht niet baten (zelfs met een allow-all op de firewall werkte het nog niet).

Ze hebben nu een leen-Fritzbox opgestuurd om uit te sluiten of het probleem bij mij ligt. De problemen ten spijt ben ik zeer te spreken over de snelle en behulpzame helpdesk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
.oisyn schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:27:
Ik heb nog steeds geen Begin Gemist. Ik heb iemand van de Freedom helpdesk read-only toegang gegeven tot mijn ER-4, maar die zag niets vreemds. Wel de suggestie om de ip-ranges van IPTV expliciet toe te voegen aan mijn firewall rules, maar dat mocht niet baten (zelfs met een allow-all op de firewall werkte het nog niet).

Ze hebben nu een leen-Fritzbox opgestuurd om uit te sluiten of het probleem bij mij ligt. De problemen ten spijt ben ik zeer te spreken over de snelle en behulpzame helpdesk :).
Als je de default WAN_IN / WAN_LOCAL gebruikt zijn extra FW rules voor uitgaand verkeer niet nodig. Als je normale routes opneemt gaat de ER het routeren. Als je NAT voor je globale interfaces hebt ingesteld moet dat ook goed gaan, soms natten Tweakers op source en vergeten ze het TV segment toe te voegen.

Advies: hou een zo plat mogelijke ER config en als het stabiel is pas uitbreiden met allemaal extras, netwerken, fw rules.

Vallen de TVkastjes in hetzelfde segment als al je andere clients/devices, en ter controle; heb je daar normaal internet toegang?

Heb je ook scripts die het GW adres van vlan 4 ophalen?
  • Router moet DHCP-requests doen op VLAN 4 voor TV.
  • Er moet NAT worden toegepast voor verkeer over VLAN 4.
  • Er moeten static routes worden gezet naar 185.24.175.0/24 en 185.41.48.0/24 over het op VLAN 4 verkregen gateway IP. Deze routes worden ook via DHCP optie 121 doorgegeven.
  • De settopboxen hangen in het normale LAN.
  • IGMP snooping of proxying moet worden toegepast op VLAN 4.

[ Voor 17% gewijzigd door stormfly op 01-07-2020 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
@.oisyn

Wat voor output zie je met " show ip route & show interfaces" ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

stormfly schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:09:
[...]

Als je de default WAN_IN / WAN_LOCAL gebruikt zijn extra FW rules voor uitgaand verkeer niet nodig.
Mijn idee. Helemaal gezien het feit dat de firewall alleen aan de pppoe interface hangt, en TV over eth3.4 gaat, dus dat zou sowieso niet van toepassing moeten zijn. Maar zoals ik al zei, zelfs met een allow all op alles werkt het niet.
Als je normale routes opneemt gaat de ER het routeren. Als je NAT voor je globale interfaces hebt ingesteld moet dat ook goed gaan, soms natten Tweakers op source en vergeten ze het TV segment toe te voegen.
Ik heb puur een WAN masquerade op zowel pppoe als eth3.4
Advies: hou een zo plat mogelijke ER config en als het stabiel is pas uitbreiden met allemaal extras, netwerken, fw rules.
Well duh ;)
Vallen de TVkastjes in hetzelfde segment als al je andere clients/devices, en ter controle; heb je daar normaal internet toegang?
Ik kan gewoon TV kijken hoor :). Ook TV Gemist doet het. Alleen Begin Gemist doet moelijk (dus inclusief pauzeren en terugspoelen)
Heb je ook scripts die het GW adres van vlan 4 ophalen?
Nope. Ik heb een handmatige next-hop van 10.10.16.1.
  • Router moet DHCP-requests doen op VLAN 4 voor TV.
  • Er moet NAT worden toegepast voor verkeer over VLAN 4.
  • Er moeten static routes worden gezet naar 185.24.175.0/24 en 185.41.48.0/24 over het op VLAN 4 verkregen gateway IP. Deze routes worden ook via DHCP optie 121 doorgegeven.
  • De settopboxen hangen in het normale LAN.
  • IGMP snooping of proxying moet worden toegepast op VLAN 4.
I know

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

[...]

code:
1
assets1.xboxlive.com

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Traceroute has started…

Je haalt <3ms naar die specifieke host. Neemt niet weg dat je via het oerwoud van cnames ook uit zou kunnen komen bij Highwinds of Level3 (en wellicht nog andere partijen ook).

Vind je de traceroute gewoon niet mooi genoeg of is er daadwerkelijk sprake van b.v. throughput issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
BHQ schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:54:
[...]

Je haalt <3ms naar die specifieke host. Neemt niet weg dat je via het oerwoud van cnames ook uit zou kunnen komen bij Highwinds of Level3 (en wellicht nog andere partijen ook).

Vind je de traceroute gewoon niet mooi genoeg of is er daadwerkelijk sprake van b.v. throughput issues?
Traceroute had ik voor de post hier nog niet eens bekeken. Het valt mij echter op dat hij te veel tussen 20-100 Mbit/s schommelt, ipv stabiel 200-300 of zelfs 400.

Maargoed, benieuwd of dit ook op de Series X het geval zal zijn. Zelf ben ik helemaal niet van de schijfjes en heb alle games digital. Dus ik zou echt graag mijn lijn maximaliseren om content op te halen. Vooral nu aardig wat games 80+ GB zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiddenWolf
Dat dacht ik ook, maar met calendar.freedom.nl krijg ik een timeout, zowel met als zonder ssl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-09 16:02
Ook ik ben inmiddels online via Freedom. Ik had zelf nog een draytek 165 liggen en deze heb ik in bridge mode gezet zodat mijn pfsense machine PPPoE kan doen. Daarvoor had ik even een dubbele NAT om te testen maar dit maakt het gevoelsmatige wel allemaal wat trager, harde cijfers heb ik alleen niet ;-)

Ik heb ipv4 nu goed werken op icm pfsense als router en firewall, maar krijg ipv6 nog niet echt werkend. Wanneer ik de WAN interface instel op DHCP6 krijg ik wel een ipv6 adres, maar dit adres lijkt niet op de range die ik heb toegewezen gekregen van Freedom. fe80::2e0:67ff:fe1c:6f84 om precies te zijn, als ik het goed begrijp is dit een niet publiek routerbaar adres.

Pfsense system log:
/rc.newwanipv6: rc.newwanipv6: on (IP address: fe80::2e0:67ff:fe1c:6f84%igb0) (interface: wan) (real interface: pppoe0).

Heeft iemand nog tips hoe dit ik goed moet instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je krijgt IPv6 via DHCPv6-PD over de PPPoE link.

Een fe80: adres is link-local, iedere link heeft dat. Het is niet afkomstig van de provider.

[ Voor 50% gewijzigd door Zr40 op 02-07-2020 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifmeister
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-07 20:39
Graag zou ik nu op dit moment al drie dagen bij de freedom.nl internet familie horen. En heb toch de overstap durven maken in deze tijd van voornamelijk thuiswerk. En er via de blog post werd verteld dat er 95% vloeiend overgaat. Voor mij is het geloof ik dat ik bij de 5% hoor.

30-06
Dag van de overdracht, XS4ALL kant netjes in werking gezet en had al een doos opgestuurd gekregen om m'n XS4ALL spul in te doen. Rond 11:00 was de lijn in ieder geval dood. En zou freedom nu zijn plasje moeten doen. Helaas deze dag geen enkel signaal. Na contact met freedom, moest ik nog een dagje wachten en was cambrium bezig met de patch opdracht.

01-07
Hele huis ingericht voor 4G internet, om toch maar te kunnen werken etc.. in de ochtend nog geen signaal op de FTU (of hoe het ook heet, dat eerste kastje op de glasvezel) rond 14:00 een groen lampje op het signaal icoontje. Op de fritzbox zag ik nu ook op de online monitor wat groene grafieken onder de kop Upstream. Alleen Downstream grafiek bleef wit, ook kreeg ik geen IP adres, en er zaten meldingen in mn event log "PPPoE error: Timeout"

Na gesproken te hebben met support paar keer profiel gewijzigd, router shutdown 20 min, stroom van FTU, stroom van fritzbox... allemaal zelfde resultaat, alleen upstream op de grafiek. Ze hebben er nu een high prio ticket van gemaakt, maar weet niet wat dat betekend. Ze nemen contact op wanneer ze iets weten....

02-07
Helaas nog steeds geen internet. Hopelijk zijn ze op de achtergrond hard aan het rennen, want mn 4G bundels raken langzaam op :-)

Ik hoop dat ze er ook daadwerkelijk een prio van maken en samen met cambrium tot een oplossing komen, desnoods sturen ze wel een monteur...
Moet ik ze een deadline geven of dergelijks? Als dit langer aanhoud dan twijfel ik of ik dit gedoe moet afzeggen, en weer terug naar mn XS4ALL honk moet gaan... en dan op een later tijdstip maar weer eens proberen in zee te gaan met freedom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Clifmeister Vervelend zeg.

Hoe is je Fritz!Box precies verbonden? Met een NT (en dus een ethernetkabel) of met een patch cover (en dus een glasvezelkabel)?

Heb je zelf XS4ALL opgezegd of hebben ze dit zelf gedaan als gevolg van de lijnovername door Freedom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifmeister
@Zr40 Fritz!Box is verbonden met een NT ethernet kabel, op poort 1, profiel staat op Freedom Founding, glasvezel via LAN poort.

XS4ALL is vanzelf opgezegd als gevolg lijnovername freedom. En freedom heeft een lijn check gedaan en deze staat op verbonden.

Ik had de fritzbox van XS4ALL al vervangen een paar dagen ervoor met de box van freedom op dezelfde settings als boven vermeld, en toen kreeg ik nog netjes het oude XS4ALL ip adres en internet. Dus de hardware e.d. werkte gewoon nog. Totdat natuurlijk XS4ALL de lijn stopte.

Freedom support melde mij dat het voor mij iets langer duurde omdat er fysiek iemand mijn internet moest omzetten van het KPN netwerk naar Cambrium ofzo? En volgens mij is dat wel gelukt, want ik had een tijdje geen groen lampje op de lijn, en na een dag ineens weer wel dus er is iets aangezet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Clifmeister Zit je toevallig in een 'gigabit voor 49 euro' gebied? Dan klopt dat inderdaad - zie ook Barre73 in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"

Ik zou haast denken dat Cambrium de glasvezel in een verkeerde poort heeft gestoken. Of een verkeerde glasvezel in de juiste poort. Dan kan het voor Freedom wel verbonden lijken, maar in feite gaat het dan om de aansluiting van iemand anders.

Wat je eventueel zou kunnen controleren wanneer je Freedom aan de telefoon hebt is je NT stroomloos maken. Als Freedom dan nog steeds ziet dat je verbonden bent, dan ben je zeker verkeerd aangesloten.

Ik hoop dat ze het snel kunnen oplossen. Misschien heeft @Barre73 nog wat inzicht?

[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 02-07-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifmeister
@Zr40 Yup! Ik zit in dat gebied...

Wat ik hoop is dat ze er wel actief mee aan de gang gaan, want met "we laten het weten wanneer er iets veranderd" word ik altijd kriebelig want daar zit geen tijdseenheid aan vast :-)

Misschien een tip voor hun, om met tijdsblokken te werken, we bellen u in twee uur terug, or mailen, met de huidige stand van zaken. "Er helaas nog geen informatie" is ook een vorm van communicatie waar we blijer van worden. Nu kan het zo nog dagen duren.

Ik geloof nog steeds in hun kunde, en zo erg lang zonder internet is het ook weer niet. I give them some more time :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clifmeister
Net een pro-actieve mail ontvangen vanuit hun support, das top. Ze zitten er bovenop, en zijn aan het sparren met cambrium. Hopelijk snel klant van freedom, will let you know!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Clifmeister
En, BAM! Ik ben online! Cambrium toch stiekem een change doorgevoerd of whatever I don't care. Ik hoor nu bij de freedom.nl familie! En iedereen blij :-) Thanx Freedom support team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
En ik lees net op Twitter dat we Reverse DNS kunnen instellen, op dit moment zo te zien alleen iets dat op:
.connected.by.freedominter.net
eindigt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odo966
  • Laatst online: 10:07
Ze zijn ook een beetje inconsistent of het nu ".connected.by.freedominter.net" wordt of ".connected.by.freedom.nl"... Mijn RDNS zonder eigen naampje is ieder geval in de twee weken dat ik klant ben al een keer veranderd van dat eerste naar dat tweede.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

jorikc schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:06:
En ik lees net op Twitter dat we Reverse DNS kunnen instellen, op dit moment zo te zien alleen iets dat op:
.connected.by.freedominter.net
eindigt...
Zinloos dus, een vast ip-adres onthouden is korter :P
.edit: oh nee dat is andersom :z

Ik ging ook vol enthousiastme naar de wijzigingspagina, maar heb het er maar bij gelaten.

[ Voor 16% gewijzigd door .oisyn op 02-07-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifmeister
Iemand het hier voor elkaar gekregen om op de activatie knop te drukken voor canal digitaal tv app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
Clifmeister schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:36:
Iemand het hier voor elkaar gekregen om op de activatie knop te drukken voor canal digitaal tv app?
Dat werkte bij mij ook niet nee, maar ja ik neem dan ook geen TV af bij Freedom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifmeister
jorikc schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:52:
[...]

Dat werkte bij mij ook niet nee, maar ja ik neem dan ook geen TV af bij Freedom ;)
lol, grappenmaker. :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-05 21:29
Clifmeister schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:36:
Het is mij net wel gelukt en inloggen in de app iukte ook nog daarna.
Eerste wachtwoord pakte hij niet mogelijk vanwege spaties zonder spaties lukte het wel.

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Zanbee schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:26:
Eerste wachtwoord pakte hij niet mogelijk vanwege spaties zonder spaties lukte het wel.
:F

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 19:53
De link met Telia lijkt wel vaak congested te zijn. Daar moet serieus wel wat aan gebeuren. Zie dit bij meerdere endpoints, hieronder een voorbeeld naar de Universiteit Twente (AS1133):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WoUCVV-88iK8DRE9ynTnszU28I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W6OXqxWqbsR7fPlMqEv00t3H.png?f=user_large

Datzelfde systeem (de RIPE Atlas Anchor in AS1133) heeft ook een IPv6 adres, die loopt via NTT en heeft wel een fatsoenlijke latency. (Alhoewel ik daar geen monitoring op heb, dus op basis van ad hoc metingen).

[ Voor 22% gewijzigd door woutertje op 03-07-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantis
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 13:46
woutertje schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:53:
De link met Telia lijkt wel vaak congested te zijn. Daar moet serieus wel wat aan gebeuren. Zie dit bij meerdere endpoints, hieronder een voorbeeld naar de Universiteit Twente (AS1133):

[Afbeelding]

Datzelfde systeem (de RIPE Atlas Anchor in AS1133) heeft ook een IPv6 adres, die loopt via NTT en heeft wel een fatsoenlijke latency. (Alhoewel ik daar geen monitoring op heb, dus op basis van ad hoc metingen).
Idem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/madIisjwt6Y4H0NQauhU5qzAqhw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pU5DSZDHQE6pFFY2BUa8IjG9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb zelf een RIPE Atlas probe, daar zou ik dit vast ook moeten kunnen zien. Alleen lijkt RIPE op dit moment een storing te hebben met het weergeven van de statistieken. Vanavond kijk ik weer.

edit: de built-in measurement 1011 naar c.root-servers.net loopt hier via Telia. Ik zie in de grafiek over de afgelopen week niets wat op bovenstaande observatie lijkt.

Route:
AS206238: Freedom
AS57866: Fusix
AS1299: Telia
AS174: Cogent
AS2149: Cogent

Kunnen jullie eens de output van "mtr -rwbz" naar die endpoint delen?

[ Voor 71% gewijzigd door Zr40 op 03-07-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
woutertje schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:53:

[Afbeelding]

Dat is vrij forse congestie. Ik heb /heel/ benieuwd hoe de helpdesk dit zou oppakken. Hier kan je het verschil maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 19:53
ANdrode schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:30:
[...]

Dat is vrij forse congestie. Ik heb /heel/ benieuwd hoe de helpdesk dit zou oppakken. Hier kan je het verschil maken.
Heb er net een mailtje aan gewaagd. Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiddenWolf
woutertje schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:05:
[...]

Heb er net een mailtje aan gewaagd. Ik houd jullie op de hoogte.
Ik heb vorige week een mailtje gestuurd nadat ik merkte dat ik zeer variabele resultaten op speedtesten kreeg. Het antwoord ws dat men nog werkt aan de peering, en dat ik mijn volledige snelheid zou moeten halen als ik een testbestand download bij TransIP. Wellicht dat jij een iets inhoudelijkere reactie kunt uitlokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
HiddenWolf schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:40:
[...]

Ik heb vorige week een mailtje gestuurd nadat ik merkte dat ik zeer variabele resultaten op speedtesten kreeg. Het antwoord ws dat men nog werkt aan de peering, en dat ik mijn volledige snelheid zou moeten halen als ik een testbestand download bij TransIP. Wellicht dat jij een iets inhoudelijkere reactie kunt uitlokken.
Dit heb ik ook gemerkt. Een 10GB.bin van http://speedtest.tele2.net/ gaat volle bak (500Mbps), maar van http://speed.transip.nl/ krijg ik max 300-380Mbps, afhankelijk van het tijdstip.

Ik zag in mijn smokeping ook dat de latency van Facebook van ~4ms naar bijna 25ms ging. (Die enorme stijging is het moment dat ik aangesloten werd op Freedom).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPSLoWedAqaCOztdN7l8PUUgqIE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lFTodPWNJ3X1wWlycDcBBUnT.png?f=user_large

Afgelopen week is dat ineens weer teruggegaan naar ongeveer 12ms.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrP6L8q91IfGhL23PmGD-0DKxGU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W4sTiLpWIETD7vzNOqeZAv1u.png?f=user_large

Kortom, het lijkt er wel op dat eraan gewerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
Ohja, voor wie zich nog afvraagt hoe de patchcover geleverd wordt voor TY01/UFTU:
  • patchcover zelf
  • 2x SC/PC koppelblokje
  • 1x SC-SC simplex fiberpatch van 25cm (deze sluit de FTU aan binnen de patchcover)
  • 1x SC-SC simplex fiberpatch van 200cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 19:04
EnigmA-X schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 17:14:
Ohja, voor wie zich nog afvraagt hoe de patchcover geleverd wordt voor TY01/UFTU:
  • patchcover zelf
  • 2x SC/PC koppelblokje
  • 1x SC-SC simplex fiberpatch van 25cm (deze sluit de FTU aan binnen de patchcover)
  • 1x SC-SC simplex fiberpatch van 200cm
Heb je hier toevallig een foto van?
Want ik begrijp er dus uit dat je blindkap van de UFTU dan een "interne" glasvezel bevat, dus dat tweede koppelblokje zit dat dan aan de zijkant, wat ook een SC connector heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
EnigmA-X schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 17:09:
[...]

Dit heb ik ook gemerkt. Een 10GB.bin van http://speedtest.tele2.net/ gaat volle bak (500Mbps), maar van http://speed.transip.nl/ krijg ik max 300-380Mbps, afhankelijk van het tijdstip.
Volgens Hurricane Electric en het NLNOG ring looking glass is Fusix een upstream van transip.

Daardoor vind ik het heel apart dat je van speed.transip.nl de maximale snelheid niet haalt. Daar zou ik eerder de server van transip de schuld geven. En was dat IPv4 of IPv6?

Ik zie nu in ieder geval vanaf speed.transip.nl vanaf verschillende machines sterk variërende snelheden. Bij verkeer dat over AMS-IX gaat schommelt het tussen de 20-50 MB/s. Maar bij één run van het 1gb.bin bestand volle snelheid/108 MB/s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmA-X
Soundwork schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 21:01:
[...]

Heb je hier toevallig een foto van?
Want ik begrijp er dus uit dat je blindkap van de UFTU dan een "interne" glasvezel bevat, dus dat tweede koppelblokje zit dat dan aan de zijkant, wat ook een SC connector heeft?
Het is deze kap: https://www.bnsdistributi...ires/985-shell-ty-01.html

Freedom werkt samen met BNS.

De patchcover heeft 2 gaten:
  1. waarop de aansluiting met de FTU (binnenkomende fiber) wordt gemaakt
  2. aan de onderkant van de patchcover, om je modem op aan te sluiten
In beide gaten klik je een koppelblokje. Aan de binnenkant van de patchcover verbind je de koppelblokjes met de korte fiberpatch van 25cm. Vervolgens schuif je de patchcover op zijn plek op de FTU.

Tot slot steek verbind je de fiberpatch naar je modem aan de onderkant van de patchcover op het koppelblokje wat je daarin geklikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
ANdrode schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 21:02:
[...]

Volgens Hurricane Electric en het NLNOG ring looking glass is Fusix een upstream van transip.

Daardoor vind ik het heel apart dat je van speed.transip.nl de maximale snelheid niet haalt. Daar zou ik eerder de server van transip de schuld geven. En was dat IPv4 of IPv6?

Ik zie nu in ieder geval vanaf speed.transip.nl vanaf verschillende machines sterk variërende snelheden. Bij verkeer dat over AMS-IX gaat schommelt het tussen de 20-50 MB/s. Maar bij één run van het 1gb.bin bestand volle snelheid/108 MB/s.
Ik test IPv4, maar zie nu inderdaad nog meer variatie en ben ook geneigd te denken dat de verbinding wellicht niet de vertraging veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
Bedankt voor de info. Deze is totaal anders dan die bij XS/KPN word of werd geleverd. En denk dat die van Freedom/BNS ook wel beter is in ontwerp.

Edit: op de website van BNS staat ook Nieuw product

[ Voor 6% gewijzigd door don spike op 03-07-2020 22:44 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 80 Laatste