Ik denk dat dat heel goed te compenseren is geweest doordat dat veterschoenen zijn. Overigens zaten die prima. Goede en aanpasbare ondersteuning voor je voetboog out of the box.DDX schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:01:
Wel gek dat je van de empire slx die vrij smal zijn naar een wide model van shimano gaat ?
If it aint fixed, it's broken.
In een van m'n schoenen zit een scheur in de carbonzool, bij de hak. Weet niet of dat common is voor dit type schoen, maar ik heb ze daarom niet meer in gebruik. Merkte er overigens niks van.DDX schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:04:
Ja echt super schoenen, ik heb er aantal paar van.
Ik heb deze Nike vaporwing elite en ze zien er snel uitAdam1980 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:12:
Overigens, wat is heden ten dage een vlot montuurtje
Na een professionele voetentest heb ik een paar leren Lakes gekocht van 330,-. Resultaat : Mijn voeten hebben ruimte maar worden nog steeds koud.
Het helpt als je af en toe bewust je tenen etc beweegt. Daarnaast zou je gevoerde winterschoenen kunnen overwegen.FFW schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:42:
Mijn voeten worden erg koud na een paar uur fietsen, dwz echt wit/blauw van kleur al bij temperaturen rond 10 graden. nu dacht ik dat dat kwam door krappe schoenen dus draag ik een maat groter zodat ik er warmteelementen in kan doen. (Helpt iets)
Na een professionele voetentest heb ik een paar leren Lakes gekocht van 330,-. Resultaat : Mijn voeten hebben ruimte maar worden nog steeds koud.
Je kan ook proberen je verder warmer aan te kleden met een dikkere jas en broek.FFW schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:42:
Mijn voeten worden erg koud na een paar uur fietsen, dwz echt wit/blauw van kleur al bij temperaturen rond 10 graden. nu dacht ik dat dat kwam door krappe schoenen dus draag ik een maat groter zodat ik er warmteelementen in kan doen. (Helpt iets)
Je aderen vernauwen namelijk ook als je core anders niet warm genoeg blijft, met als gevolg koude voeten.
Ik was zondag erg positief verrast van de Futurum merino neusstukjes. Normaal ook hele koude tenen en handen, beperk me in de wintermaanden dan ook vooral tot de gravelbike waar ik winterschoenen voor heb.
Zondag bij de start van de 11steden was het nog tegen het vriespunt en geen moment last gehad van koude tenen. Ook later op de dag toen de temperatuur naar de 17gr kroop waren ze niet te warm.
Dat is het tegendeel van wat GCN laatst adviseerde. Je core _te_ warm maken is slecht voor je prestatie. Focus op het warm houden van je extremiteiten.Stevie-P schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:14:
[...]
Je kan ook proberen je verder warmer aan te kleden met een dikkere jas en broek.
Je aderen vernauwen namelijk ook als je core anders niet warm genoeg blijft, met als gevolg koude voeten.
Al hangt het natuurlijk ook wel af van je use case en eigen lichaam + ervaren van kou):
YouTube: We’ve Been Dressing Wrong For Cycling All This Time
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Maar als je gewoon wat rustiger fietst helpt het naar mijn mening echt wel om je lichaam gewoon goed warm te houden.
Met doortrappen warmt alles vanzelf op en ja dan moet die warmte ergens weg (en dan doe ik soms zelf met temperaturen rond vriespunt handschoenen uit)
Dus ik denk een beetje van beide. En houdt je core goed warm, zo blijft er energie over om naar je ledematen te sturen. En pak die ook goed in om warmteverlies te minimaliseren.
48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Sowieso aan (bij start)
- Handschoenen
- Overschoenen
Ik zit nog te twijfelen over:
Lange broek vs korte broek met beenstukken
Polartec jasje met lang ondershirt vs kort ondershirt vs geen ondershirt
Merino sokken vs gewone sokken
[ Voor 21% gewijzigd door Tjebakka op 26-03-2026 13:53 ]
Daar is een hele leuke site voor, tempelo.appTjebakka schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:50:
Zondag fiets ik van Castricum naar een verjaardag in Arnhem (135km). Zo te zien vrijwel volledig wind mee, leukDe start is vrij koud rond 8 uur 's ochtends, maar bij 10 graden later op de dag krijg ik het al gauw te warm. Daarnaast dus wind mee, wat normaal gesproken ook helpt bij het warmer blijven.
Sowieso aan (bij start)
- Handschoenen
- Overschoenen
Je kan je moment van vertrek en route ingeven en krijgt dan kledingadvies. Je kan zelfs zien wat het advies per uur is.
10 graden op de thermometer of 10 graden gevoelstemperatuur? er staat ook een windje zie ik, dan is 10 graden op de thermometer zeker niet wat je voelt.Tjebakka schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:50:
Zondag fiets ik van Castricum naar een verjaardag in Arnhem (135km). Zo te zien vrijwel volledig wind mee, leukDe start is vrij koud rond 8 uur 's ochtends, maar bij 10 graden later op de dag krijg ik het al gauw te warm. Daarnaast dus wind mee, wat normaal gesproken ook helpt bij het warmer blijven.
Sowieso aan (bij start)
- Handschoenen
- Overschoenen
ik moet zondag ochtend van Castricum naar Zandvoort fietsen voor een of andere Omloop. Als ik naar de temperatuur kijk, vraag ik mij af wie en hoe mij er in geluisd heeft.....
Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl
😇ElGreco schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:10:
[...]
ik moet zondag ochtend van Castricum naar Zandvoort fietsen voor een of andere Omloop. Als ik naar de temperatuur kijk, vraag ik mij af wie en hoe mij er in geluisd heeft.....
Ik ga de weerapp zondag uitgebreid testen.
Uiteraard moet je je core ook gewoon goed warm houden maar nu word vaak het advies gegeven om dat nóg warmer te doen voor je extremiteiten.DDX schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:53:
Dit soort testen werken misschien leuk als je uurtje flink doortrapt.
Maar als je gewoon wat rustiger fietst helpt het naar mijn mening echt wel om je lichaam gewoon goed warm te houden.
Met doortrappen warmt alles vanzelf op en ja dan moet die warmte ergens weg (en dan doe ik soms zelf met temperaturen rond vriespunt handschoenen uit)
Jij en die handschoenen is wel een ding hoor
Afgelopen zaterdag was de Joop Zoetemelk classic en deze week al meerdere mensen gesproken die hem ook reden en eigenlijk iedereen hoor ik er over dat het zó koud was. Grappig want ik heb juist een deel van mijn echte wintergear achterwege gelaten, geen thermo mutsje, geen winter handschoenen (wel lange maar geen gevoerde) en één baselayer en dat ging prima qua temperatuur. Die was overigens 2 graden bij de start.
Verschil is denk dat ik deze winter bijna elke week buiten gereden heb en vrijwel elke dag kort op de fiets zit terwijl de meeste die ik sprak dit de eerste buitenrit in enkele maanden was
Gewenning scheelt veel!
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Mijn core blijft wel warm, mijn vingers heb ik ook geen last van. Het zijn echt mijn voeten die lijden.GerbenBK schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:51:
[...]
Focus op het warm houden van je extremiteiten.
Ik verwarm mijn kleding voor het rijden
Ik heb electrische schoenverwarmers (die bedoeld zijn om schoenen te drogen)
Ik heb hoge winterschoenen
Ik heb overschoenen
Soms draag ik verwarmingselementen in de neus van mijn winteschoenen, die blijven 8 uur warm
Het nadeel daarvan is dat ze gaan zwerven en mijn tenen knellen.
Ik ervaar het op meerdere modellen zadels
De gedachte aan fietsen maakt mijn voeten al koud
Oplossing is om niet meer te fietsen in de winter.
Ik fiets in de winter niet maar als ik bij 5 -10 graden buiten fiets dan heb ik merino sokken aan. Gewoon in mijn normale schoenen. Als het echt fris is dan doe ik mijn overschoenen erbij aan. Nooit echt last van koude voeten. Maar heb in het nromale leven ook geen last daarvan. Heb jij dat wel?
Do { Ping } while ( LOL )
Ja ik herken het en zo te zien heb je alles wel een beetje geprobeerd. Ik kan op of onder het vriespunt tot 2 uur nog wel comfortabel fietsen, maar langer wordt bij mij onprettig.FFW schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:37:
[...]
Voor mijn handen heb ik op basis van een tip in dit forum verwarmde handschoenen gekocht van Ekoi en dat werkte erg goed een paar ritten deze winter. Voor mijn voeten heb ik die niet, dus misschien kan ik daar winst behalen.
Bij mij is dus de conclusie dat ik mijn winterritjes beperk tot 2 uur, en dat is voor mij eigenlijk ook wel prima. De rest train ik in de winter binnen.
Dat is inderdaad hun use case in de video. Daarom zet ik er ook bij dat het erg persoonlijk is.DDX schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:53:
Dit soort testen werken misschien leuk als je uurtje flink doortrapt.
Jouw opmerking dat 'met doortrappen alles vanzelf op warmt' geldt bij mij bijvoorbeeld maar heel beperkt voor mijn voeten. Maar zoals gezegd, ik vind het prima om mijn echte winterritjes (rond of onder vriespunt) te beperken tot max 2 uur.
Geen van die 4 was @FFW gok ikDDX schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:14:
Vanmorgen was ik blij dat ik de buff omhoog kon trekken, kwam ondertussen wel 4 wielrenners tegen in korte broek
Wel dapper nu met korte broek, zelf dochter naar school gebracht vanmorgen op fiets maar zelfs toen vond ik het koud! Zat ook nog ijs op de lokale brug
Do { Ping } while ( LOL )
Misschien zijn deze vragen wel eerder gesteld maar:FFW schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:37:
[...]
Mijn core blijft wel warm, mijn vingers heb ik ook geen last van. Het zijn echt mijn voeten die lijden.
Ik heb overschoenen
Soms draag ik verwarmingselementen in de neus van mijn winteschoenen, die blijven 8 uur warm
De gedachte aan fietsen maakt mijn voeten al koud![]()
- zijn je schoenen te strak? Te strakke schoenen, te weinig doorbloeding, koude tenen
- heb je ventilatie gaten? Heb je die afgeplakt van binnenuit zodat er geen lucht naar binnen stroomt?
- heb je (hoge) winterschoenen overwogen? Dat scheelt echt onwijs veel
- heb je neusjes al dan niet in combinatie met overschoenen geprobeerd?
wellicht stomme vragen, wellicht zit ergens een hit voor je.
Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl
Dus al bijna 2,5 jaar oud. Wat zouden jullie doen, terugsturen of houden? Ik snap dat het in een magazijn heeft gelegen, maar hij is toch al vrij oud.
Na hoeveel tijd vervangen jullie een helm?tiswat schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:23:
Hier een vraagje, ik heb een nieuwe helm gekocht, met de productiedatum van 12/23.
Dus al bijna 2,5 jaar oud. Wat zouden jullie doen, terugsturen of houden? Ik snap dat het in een magazijn heeft gelegen, maar hij is toch al vrij oud.
Ik ben vrij nieuw in deze sport, en kom 5 jaar tegen op het www. Echter, vervang je ook als alles er nog goed uitziet?
Verder koop je gewoon een andere helm als je een mooie tegenkomt die je graag hebben wilt.
Gister zoals benoemd een rit van 132km gemaakt. Van tevoren had ik thuis de schoenplaatjes afgesteld. Toch blijft de proof of the pudding(benen) altijd in het fietsen.Tjebakka schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:57:
Eindelijk weer eens nieuwe fietskleding besteld. Mocht ook wel, want mijn helm (Giro Synthe Mips, zwart) is al acht jaar oud. Evenals mijn schoenen (Giro Empire SLX). Erg benieuwd.
Sweet Protection Falconer 2Vi
[Afbeelding]
Shimano RC703 wide
[Afbeelding]
Nu ook nog in de markt voor een paar nieuwe korte broeken (met langere pijpen) en shirts.
Afstelling was goed. Tijdens het fietsen geen pijntjes! De RC7 is een stevige schoen, al voelt hij wel vrij hard om je voet heen qua materiaal. Wellicht is dat nog een kwestie van infietsen en gewenning. De breedte past goed bij mijn voet en ik merk een goede overbrenging op de pedalen. Beter misschien nog wel dan bij m'n vorige schoenen.
Ik heb ook een tijdje met AGU 910 schoenen gefietst maar de ATOP sluitingen snijden in je wreef en de schoen zelf is erg slap. Hierdoor ging ik altijd erg met m'n tenen 'grippen' waardoor ik een doof gevoel in m'n tenen kreeg.
De helm is ietsje zwaarder (15 gram ofzo) dan mijn Giro Synthe Mips maar zit wel beter om mijn hoofd.
Rijd al een jaar of 4 op groene inlegzolen van Specialized, destijds aanbevolen door bikefitter en bevallen uiteindelijk voor de high arch support. Ze worden steeds minder goed beschikbaar en met 4 paar schoenen wil ik eigenlijk nog wel een setje erbij. Nu kan ik natuurlijk mijn speurtocht op het internet af om te zorgen dat ik hetzelfde paar krijg maar inmiddels zijn er natuurlijk ook weer nieuwe ontwikkelingen.
Bikeshoe4u heeft bijvoorbeeld Sidas maar ook Currex maakt ze. Merken jullie nog veel verschil in inlegzolen of is het allemaal wel een beetje hetzelfde? Wil altijd wel nieuwe dingen proberen
Geen idee of dit wat is maar deze bikefitter biedt deze dienst aan: https://velometric.nl/fietsmetingen/custom-insoles/rolandos582 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:06:
Fietszolen vallen ook onder fietskleding toch?![]()
Rijd al een jaar of 4 op groene inlegzolen van Specialized, destijds aanbevolen door bikefitter en bevallen uiteindelijk voor de high arch support. Ze worden steeds minder goed beschikbaar en met 4 paar schoenen wil ik eigenlijk nog wel een setje erbij. Nu kan ik natuurlijk mijn speurtocht op het internet af om te zorgen dat ik hetzelfde paar krijg maar inmiddels zijn er natuurlijk ook weer nieuwe ontwikkelingen.
Bikeshoe4u heeft bijvoorbeeld Sidas maar ook Currex maakt ze. Merken jullie nog veel verschil in inlegzolen of is het allemaal wel een beetje hetzelfde? Wil altijd wel nieuwe dingen proberen
Ik herken het probleem ook, sinds deze winter heb ik deze sokken en dat maakte voor mij een groot verschil:FFW schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:37:
[...]
Mijn core blijft wel warm, mijn vingers heb ik ook geen last van. Het zijn echt mijn voeten die lijden.
Ik heb overschoenen
De gedachte aan fietsen maakt mijn voeten al koud![]()
https://eu.sealskinz.com/nl/products/worstead-waterproof-cold-weather-knee-length-sock?variant=42588455338224
erg tevreden over deze:rolandos582 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:06:
Fietszolen vallen ook onder fietskleding toch?![]()
https://g8performance.com/products/pro-series-2620-insoles
niet goedkoop, maar gaan lang mee
Ik ken duidelijk het belang en comfort van echt goed passende fietsschoenen nog niet...
Het lukt me met mijn maat 48/49 de laatste jaren steeds beter om passende schoenen te vinden, maar ik heb eigenlijk nog nooit 2 verschillende paren fietsschoenen achter elkaar gepast, om het verschil te voelen.
[ Voor 204% gewijzigd door guapper op 07-04-2026 20:27 ]
Zijn er plekken waar mensen dit aanbieden specifiek gericht op wieler artikelen of moet ik gewoon naar Vinted of marktplaats uitweiden?
Wie het laatst lacht, denkt het traagst.
Buycycle zou je kunnen overwegen, maar persoonlijk vind ik Vinted wel heel fijn werken. Veel gebruikers en dus veel potentiële kopers.jordyyyys schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:00:
Ik stel deze vraag hier omdat ik niet goed weet waar ik hem anders zou moeten stellen. Een jaar of twee geleden heb ik impulsief een racefiets van iemand over kunnen nemen, kleding gekocht, schoenen, helm etc. Nu twee jaar later ligt alles stof te happen en wil ik er eigenlijk van af.
Zijn er plekken waar mensen dit aanbieden specifiek gericht op wieler artikelen of moet ik gewoon naar Vinted of marktplaats uitweiden?
Nog even terugkomend hierop. Ik heb de zooltjes van de Giro SLX Empire's in m'n RC703 schoenen gestoken en ze zitten nu echt fantastischDDX schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:04:
Ja echt super schoenen, ik heb er aantal paar van.
Afgelopen week in de aanbieding een X-Bionic Corefusion Bib aangeschaft. Gister het eerste ritje gemaakt en het lijkt een prima aanschaf te zijn.Duclaasie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:30:
Ik zoek nog een extra bib short voor voorjaar en najaar. Nu krijg ik alleen compleet keuzestress van het aanbod. Ik wil ook langere (meerdaagse) ritten gaan maken, dus een goede zeem is erg belangrijk. Ik heb nu een Assos Mille GT C2 die op zich redelijk bevalt, maar ik denk dat het beter kan. Wat zijn op dit moment aanraders?
/f/image/VxCLCPWvoT1lLWbi3f3TXb2k.png?f=fotoalbum_large)