Het grote fietskleding topic

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:35
blitzkrieg schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:36:
Iemand tips voor een combinatie die warmer is dan onderstaande? Ik doe mijn zondagochtendritjes samen met mijn vrouw, dus het tempo ligt voor mij niet heel hoog(Z1/Z2), afgelopen zondag bij -1°C 4 uur lang lopen blauwbekken.
En ook goede handschoenen? Ik heb zelf lobster handschoenen die erg warm zijn.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:16

blitzkrieg

Whoop Whoop!

rodiee schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:05:
[...]

En ook goede handschoenen? Ik heb zelf lobster handschoenen die erg warm zijn.
Die heb ik zondagavond toevallig al besteld. :D
Maar ik mijn handen gaan nog steeds koud worden als de rest van mijn lichaam koud is. Zie ik ook bij mijn voeten, die waren ondanks de wintersokken en winterschoenen ook uiteindelijk koud geworden. Gelukkig niet zo erg als mijn handen, toen ik thuis was heb ik eerst in de garage op een krukje gezeten, enigszins misselijk van de pijn toen ze weer warm werden. ;(

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

DDX schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:59:
[...]

Gewoon nog een extra laagje over de fietsjack ?
Doe ik ook wel als het wat kouder is en ik wat rustiger fiets. (Goed ademend regenjack)
Al heb je al 3 lagen aan natuurlijk....
Ik zal aankomende zondag eens met een windjack eroverheen proberen, kijken of dat het probleem oplost.

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:11
Gewoon 2 uur gaan fietsen in dat soort weer ipv 4 uur geen optie?

Ik heb namelijk hetzelfde. Mijn handen (armen) en voeten kunnen slecht tegen kou (ook Raynaud bij vingers). Met goede kleding gaat een uur of 2 best dus winterschoenen gekocht en aan het kijken naar verwarmde handschoenen zoals de EKOI heat concept. Maar langer dan 2 uur bij temperaturen rond of onder vriespunt is voor mij niet meer plezierig bij zeker als het ook regent. Ik fiets dan ook veel binnen nu (of een paar dagen in het buitenland 8)) .

[ Voor 95% gewijzigd door GerbenBK op 21-01-2026 12:26 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:25
Of op je gravelfiets met dikke banden gaan, indien je normaal gesproken op de racer gaat. Dan kun je je wat meer inspannen bij dezelfde snelheid.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

GerbenBK schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:13:
Gewoon 2 uur gaan fietsen in dat soort weer ipv 4 uur geen optie?
Zo kom ik nooit aan de 10K dit jaar. :+
En dan heb ik het 2 uur koud ipv. 4 uur, dat is niet echt een oplossing.
guapper schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:17:
Of op je gravelfiets met dikke banden gaan, indien je normaal gesproken op de racer gaat. Dan kun je je wat meer inspannen bij dezelfde snelheid.
Ik rij al op een all-road met 40mm Pirelli P-zero's en volledige spatborden. Ik doe nu al 25W meer. Ik kan natuurlijk trekkerbanden monteren, maar dan zit ik in mijn andere ritten hier ook mee.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17:07
Geef je vrouw een e-bike. Dat lijkt me het eenvoudigste.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

De hobby is al 2x zo duur geworden sinds zij ook fietst. :P

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:53
bwernsen schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:23:
[...]

Geef je vrouw een e-bike. Dat lijkt me het eenvoudigste.
Dan gaat ze max 25km/u, vraag me af of @blitzkrieg het daar wel warm van krijgt.

Flickr - Strava

• dfbt
  • Laatst online: 15:28
beetje t verschil tussen iemand die aan t wandelen is, of aan het hard lopen. Hard loper zal zweten en t warm krijgen :)
Sommige dingen gaan gewoon niet helemaal samen. Zodra ik onder 150 watt kom , koel ik redelijk snel af. Alles daarboven lijkt voor mij in de winter wel te werken.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:07
blitzkrieg schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:34:
De hobby is al 2x zo duur geworden sinds zij ook fietst. :P
Wel unlimited credits :P

Beetje hogere cadans aanhouden? Je kunt ook eens met hand/voetwarmers proberen. bijv van Decathlon.

https://www.decathlon.nl/sporten/wintersport/handenwarmers

Let er verder op dat de laagjes niet té strak over elkaar zitten, want een laagje lucht ertussen is wel belangrijk. Ik pak vaak bij echte kou een mouwloos ondershirt, thermo shirt, merino shirt, en dan een winddicht fietsjack.
Ik heb ooit een Aliexpress jack gekocht, met amper ventilatie. Dat trek ik echt alleen bij vorst aan, alles daarboven is het al te warm; en hij zit ook wat losjes. Maar bij echte kou doet ie het prima :+

En als je gezellig samen 4u op pad bent, halverwege ff lekker een kop chocomel pakken? Doe ik alleen nooit maar wel als ik met vrouwlief zo lang op pad ga. (Dat wordt overigens dan meestal een pannenkoek ;))

[ Voor 27% gewijzigd door Mistraller op 21-01-2026 14:22 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
blitzkrieg schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:12:
[...]

Die heb ik zondagavond toevallig al besteld. :D
Maar ik mijn handen gaan nog steeds koud worden als de rest van mijn lichaam koud is. Zie ik ook bij mijn voeten, die waren ondanks de wintersokken en winterschoenen ook uiteindelijk koud geworden. Gelukkig niet zo erg als mijn handen, toen ik thuis was heb ik eerst in de garage op een krukje gezeten, enigszins misselijk van de pijn toen ze weer warm werden. ;(
En wat heb je op je hoofd en aan je voeten? Met koude handen, voeten en hoofd ga je het nooit comfortabel krijgen

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:11
Eens kijken of hier wellicht iemand een tip heeft, weet niet of ik als pedelec'er ook welkom ben :9

Afgelopen winter is mijn eerste winter woon-werk op pedelec, 17km enkele reis in goed half uur. Ik ga er goed tegenaan en heb het snel warm. Ik heb dus gewoon sportkleding aan en kleed me op het werk om.

Bij de echt lagere temperaturen zeker i.c.m. regen merk ik dat ik het nog warm heb maar bijvoorbeeld mijn rug als een speldenkussen voelt door de kou. Ik wil dus toch eens kijken naar een geschikt jasje om op de fiets aan te doen. Het hoeft niet waterdicht te zijn, als het beetje tegenhoudt is het al snel goed.

Omdat ik het snel warm heb zou ik eigenlijk een jasje willen met ritsen onder de oksels; dat lijkt alleen niet echt een ding te zijn om één of andere reden? Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Ik ben verder niet echt kritisch; ik vind €100 al veel voor een jasje. Ik geef wel de voorkeur aan een beetje een "normaal" jasje, ik hoef er niet als wielrenner uit te zien.

Tips/ervaringen voor dit gebruik?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

assje schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:59:
Endura Humvee of MT500? Zijn mountainbike jassen, dus ruimer en iig de Humvee met pit-zips.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Mistraller schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:14:
[...]
En als je gezellig samen 4u op pad bent, halverwege ff lekker een kop chocomel pakken? Doe ik alleen nooit maar wel als ik met vrouwlief zo lang op pad ga. (Dat wordt overigens dan meestal een pannenkoek ;))
Zou kunnen, maar ik ben geen terrasjes/ff lekker zitten wielrenner. :P

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

418O2 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:52:
[...]

En wat heb je op je hoofd en aan je voeten? Met koude handen, voeten en hoofd ga je het nooit comfortabel krijgen
Buff, bivakmuts en koerspet. Merino sokken en Northwave Artic GTX winterschoenen. Daar valt weinig meer te verbeteren.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:11
blitzkrieg schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:02:
Endura Humvee of MT500? Zijn mountainbike jassen, dus ruimer en iig de Humvee met pit-zips.
Dat ziet er top uit....waarom is dat nou zo moeilijk te vinden |:(

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Mistraller
assje schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:59:
Eens kijken of hier wellicht iemand een tip heeft, weet niet of ik als pedelec'er ook welkom ben :9

Afgelopen winter is mijn eerste winter woon-werk op pedelec, 17km enkele reis in goed half uur. Ik ga er goed tegenaan en heb het snel warm. Ik heb dus gewoon sportkleding aan en kleed me op het werk om.

Bij de echt lagere temperaturen zeker i.c.m. regen merk ik dat ik het nog warm heb maar bijvoorbeeld mijn rug als een speldenkussen voelt door de kou. Ik wil dus toch eens kijken naar een geschikt jasje om op de fiets aan te doen. Het hoeft niet waterdicht te zijn, als het beetje tegenhoud is het al snel goed.

Omdat ik het snel warm heb zou ik eigenlijk een jasje willen met ritsen onder de oksels; dat lijkt alleen niet echt een ding te zijn om één of andere reden? Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Ik ben verder niet echt kritisch; ik vind €100 al veel voor een jasje. Ik geef wel de voorkeur aan een beetje een "normaal" jasje, ik hoef er niet als wielrenner uit te zien.

Ik heb een rogelli winterjack, met ventilerende panelen onder de armen/oksels en het rugpand, voorzijde winddicht/waterwerend (niet 100% waterdicht dus)
Rogelli is niet al te duur, ik vind het zelf prima voldoen. Wel "racy" want zakken op het rugpand maar daar ontkom je niet aan hier :P
Maar tijdens het mountainbiken trek ik hem net zo makkelijk aan.

---------------

• Mistraller
blitzkrieg schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:03:
[...]

Zou kunnen, maar ik ben geen terrasjes/ff lekker zitten wielrenner. :P
Thermosflesje thee mee? Dat is wat ik op lange soloritjes bij vrieskou vaak doe.

---------------

• GerbenBK
  • Laatst online: 17:11
dfbt schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:03:
beetje t verschil tussen iemand die aan t wandelen is, of aan het hard lopen. Hard loper zal zweten en t warm krijgen :)
Sommige dingen gaan gewoon niet helemaal samen. Zodra ik onder 150 watt kom , koel ik redelijk snel af. Alles daarboven lijkt voor mij in de winter wel te werken.
Ik kan prima zweten met ijskoude vingers en tenen :X. M'n core is het probleem niet, die blijft wel warm. Soms komt er na een half uur wat warmte in mijn handen, maar dat houdt dan niet langer aan dan 1 a 1,5 uur waarna ze weer koud worden. Maar binnenkort dus maar eens proberen met verwarmde handschoenen. Winterschoenen gaat eigenlijk al heel goed tot minimaal 2 uur.

[ Voor 25% gewijzigd door GerbenBK op 21-01-2026 16:58 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
assje schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:05:
[...]

Dat ziet er top uit....waarom is dat nou zo moeilijk te vinden |:(
https://www.rullensfietse...ion-all-weather-fietsjack

Deze heeft het ook. Zelf heb ik trouwens een softshell ski-jas die ook okselritsen heeft. Die categorie zou je ook naar kunnen kijken. Ik zou dat jack prima ook voor woon-werk ritten als jij noemt gebruiken.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17:07
Ik heb een winterjas van Van Rysel. Het huismerk van Decathlon. Die houdt je echt goed warm.

De thermokleding bedoelt voor de wintersport is ook echt een aanrader. Die thermokleding is een stuk dikker en daarmee WARMER. Als ik die onderlaag aan heb, maakt het weinig uit wat ik daarboven draag. Ook van de Decathlon. Niet te duur, wel heel effectief.

[ Voor 58% gewijzigd door bwernsen op 21-01-2026 16:43 ]

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste