Nog bedankt voor dit idee, had vorige week een gaatje in een bib die verder nog heel netjes was, dus even in dit topic gezocht en ook maar zo'n wetsuit patch besteld. Dit weekend gelijmd en een dag later getest en was weer mooi dicht. Het scheurtje gaf voordat het gerepareerd was huidirritatie doordat het schuurde, en dat was ook helemaal opgelost.Stevie-P schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:10:
Voor het repareren ben ik voor de wetsuit patch gegaan. Het was een klusje van niets en ik ben best tevreden met het resultaat.
[Afbeelding]
Fijn dat je er wat aan had.danoontjeh schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:27:
[...]
Nog bedankt voor dit idee, had vorige week een gaatje in een bib die verder nog heel netjes was, dus even in dit topic gezocht en ook maar zo'n wetsuit patch besteld. Dit weekend gelijmd en een dag later getest en was weer mooi dicht. Het scheurtje gaf voordat het gerepareerd was huidirritatie doordat het schuurde, en dat was ook helemaal opgelost.
Ik ben ook nog steeds tevreden met m'n reparatie. Na meer dan een half jaar en vele wasbeurten later houdt die patch nog prima.
Even wat recente ervaringen delen voor de grote medemensen... met mijn 1.97m lengte is fietskleding al een sinecure, maar ik bleef altijd stabiel rond de 94kg hangen, dus meeste kon prima in L of XL (of Castelli in XXL). Half jaar geleden tot de conclusie gekomen dat ik mezelf eigenlijk permanent aan het ondervoeden en overtrainen was. Daar wat stappen in gemaakt, en dat begint nogal z'n vruchten af te werpen...
Toen was het onlangs ineens weer koud/nat genoeg voor de winterkleding, en bleek het allemaal niet meer te passen. Mijn geliefde Castelli Perfetto RoS lange mouwen jas (waarvan ik er meerdere heb) paste ineens niet meer rond mijn borst en ook wat Rapha-kleding zat voor geen meter mee.
Nou heb ik door de jaren heen al genoeg teleurstellingen meegemaakt qua kleding kopen op afstand, vooral mouwlengte blijft een issue als je lang bent, dus toog ik op een zaterdagmiddag naar een fysieke winkel van Mantel om alles te passen wat los en vast zit. Ik kwam thuis met de volgende 3 jasjes, die allemaal redelijk gelijk zitten qua pasvorm (voor mijn 1,97m, 100kg, borst 108, taille 93) en LANG GENOEG ZIJN QUA MOUWEN (rond de 70cm voor mij):
- Castelli Perfetto RoS 3 3XL (heel andere snit en dunner materiaal dan mijn oude Perfetto's)
- Sportful Classic jacket XXL
- GripGrab Ride Thermal LS XXL
Daarmee kan ik weer even vooruit wat betreft bukfietsen... XL-bibs zitten allemaal wat strakker bij m'n bovenbenen, maar meeste hebben genoeg stretch om nog ff mee te kunnen.
Alleen besloot ik mijn mountainbike weer inzetbaar te maken, en je raadt het al: de lange broek die ik daarvoor had (Mammut Eisfeld Light Softshell Pants 50 Long) kreeg ik niet eens meer fatsoenlijk om mijn bovenbenen. Sowieso een aanrader trouwens, Mammut, want die hebben de meeste broeken in 3 verschillende lengtes... alleen dit type niet meer.
Er volgde weer een hele zoektocht, waarbij de meeste merken überhaupt geen lengte vermelden, of zoals bij Fox de broeken vanaf maat L alleen nog maar in omvang toenemen, en niet in lengte.
Net zolang gezocht tot ik wel broeken met juiste lengtematen kon vinden, en toen kwam ik o.a. 7Mesh tegen, die zelfs een range qua bovenbeenomvang vermelden! (63cm in mijn geval)
Ik bestelde uiteindelijk deze twee, die me allebei perfect zitten:
- 7Mesh Glidepath Pants XL
- Mammut - Taiss Softshell Pants EU 54 (Long)
De 7Mesh is iets dunner dan mijn oude Mammut Eisfeld, de Taiss iets dikker, daarmee samen een mooie spreiding qua temperatuurrange voor de wintermaanden. Volgende uitdaging wordt MTB-jasje, want mijn geliefde AGU Venture capuchonvest wordt niet meer gemaakt, maar alles op z'n tijd...
Tot zover mijn TED-Talk over fietskleding voor grote mensen, hopelijk heeft iemand er wat aan!
Toen was het onlangs ineens weer koud/nat genoeg voor de winterkleding, en bleek het allemaal niet meer te passen. Mijn geliefde Castelli Perfetto RoS lange mouwen jas (waarvan ik er meerdere heb) paste ineens niet meer rond mijn borst en ook wat Rapha-kleding zat voor geen meter mee.
Nou heb ik door de jaren heen al genoeg teleurstellingen meegemaakt qua kleding kopen op afstand, vooral mouwlengte blijft een issue als je lang bent, dus toog ik op een zaterdagmiddag naar een fysieke winkel van Mantel om alles te passen wat los en vast zit. Ik kwam thuis met de volgende 3 jasjes, die allemaal redelijk gelijk zitten qua pasvorm (voor mijn 1,97m, 100kg, borst 108, taille 93) en LANG GENOEG ZIJN QUA MOUWEN (rond de 70cm voor mij):
- Castelli Perfetto RoS 3 3XL (heel andere snit en dunner materiaal dan mijn oude Perfetto's)
- Sportful Classic jacket XXL
- GripGrab Ride Thermal LS XXL
Daarmee kan ik weer even vooruit wat betreft bukfietsen... XL-bibs zitten allemaal wat strakker bij m'n bovenbenen, maar meeste hebben genoeg stretch om nog ff mee te kunnen.
Alleen besloot ik mijn mountainbike weer inzetbaar te maken, en je raadt het al: de lange broek die ik daarvoor had (Mammut Eisfeld Light Softshell Pants 50 Long) kreeg ik niet eens meer fatsoenlijk om mijn bovenbenen. Sowieso een aanrader trouwens, Mammut, want die hebben de meeste broeken in 3 verschillende lengtes... alleen dit type niet meer.
Er volgde weer een hele zoektocht, waarbij de meeste merken überhaupt geen lengte vermelden, of zoals bij Fox de broeken vanaf maat L alleen nog maar in omvang toenemen, en niet in lengte.
Ik bestelde uiteindelijk deze twee, die me allebei perfect zitten:
- 7Mesh Glidepath Pants XL
- Mammut - Taiss Softshell Pants EU 54 (Long)
De 7Mesh is iets dunner dan mijn oude Mammut Eisfeld, de Taiss iets dikker, daarmee samen een mooie spreiding qua temperatuurrange voor de wintermaanden. Volgende uitdaging wordt MTB-jasje, want mijn geliefde AGU Venture capuchonvest wordt niet meer gemaakt, maar alles op z'n tijd...
Tot zover mijn TED-Talk over fietskleding voor grote mensen, hopelijk heeft iemand er wat aan!
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Dat klinkt bekend, zo voelde ik het ook jaren. Ik ben uiteindelijk achter gekomen dat mijn maag rust nodig had. Nu eet ik alleen tussen 14:00 en 20:00 en gaat het gewicht veel makkelijker. Hoeveel ik train of hoeveel ik eet lijkt minder belangrijk dan ik dacht.MartijnGizmo schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:50:
Half jaar geleden tot de conclusie gekomen dat ik mezelf eigenlijk permanent aan het ondervoeden en overtrainen was. Daar wat stappen in gemaakt, en dat begint nogal z'n vruchten af te werpen...
Als ik het vragen mag, welke stappen heb jij gemaakt?
Coretraining iets minder maar wel intensiever (3x per week uurtje ipv 4-5x per week half uur), wat minder lange afstanden op hoge snelheden gaan gravelen (jaartotaal nu 10.000 ipv 12.000km) en meer gaan eten, vooral nog wat extra proteïnen aan m'n voeding toegevoegd. En wat vaker een rustdag inlassen...Delay schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:25:
[...]
Als ik het vragen mag, welke stappen heb jij gemaakt?
Ik hoop ook meer progressie te gaan maken. En daarvoor heb ik de volgende stappen gemaakt:
Zwift toegevoegd aan mijn routine (2blokken van 1 uur) en daarbij ook flink wat meer proteïne inname.
En ik merk vooral dat ik op de rustdagen veel meer energie heb dan eerst. Dus het herstel lijkt makkelijker te gaan dan voorheen.
Nu nog kijken wat mijn FTP en VO2max gaan doen 😅
Zwift toegevoegd aan mijn routine (2blokken van 1 uur) en daarbij ook flink wat meer proteïne inname.
En ik merk vooral dat ik op de rustdagen veel meer energie heb dan eerst. Dus het herstel lijkt makkelijker te gaan dan voorheen.
Nu nog kijken wat mijn FTP en VO2max gaan doen 😅
48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Ik doe recreatief aan wielrennen en heb nu afgelopen jaar 2 wielrenbroekjes bij de decathlon gekocht.
Een korte (39e) en een lange(42e).
Op zich prima broekjes alleen het verdikte stuk (spons, zeem, gelding) zit te ver naar voren heb ik het idee.
De zeem komt achter net niet onder mijn zitbotjes. Terwijl ik het op die plek het juist het hardst de zeem nodig heb. Maakt niet uit hoe ik de broek aan trek.
Hebben meer mensen dit probleem met de decathlon wielren broekjes?
Op zich prima broekjes alleen het verdikte stuk (spons, zeem, gelding) zit te ver naar voren heb ik het idee.
De zeem komt achter net niet onder mijn zitbotjes. Terwijl ik het op die plek het juist het hardst de zeem nodig heb. Maakt niet uit hoe ik de broek aan trek.
[ Voor 15% gewijzigd door Harribo op 09-12-2025 17:14 ]
Ik heb dat probleem niet met de Van Rysel RCR 4. Maarja, andere broek, ander lichaam en waarschijnlijk ook een ander zadel.Harribo schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:10:
Ik doe recreatief aan wielrennen en heb nu afgelopen jaar 2 wielrenbroekjes bij de decathlon gekocht.
Best een aardige zeem, zeker voor z'n prijsklasse (70 euro).
Die broek heb ik zelf ook, zeer tevreden mee. Ik heb nu ook een Bioracer (die van Alpe D'Huzes) maar die vind ik persoonlijk minder fijn als de van Rysel. Ik ben in de basis, zeer tevreden over de kwaliteit van van Rysel. Heb er ook een winterbroek, thermo setje, een windstopper en dunne handschoenen van.Stevie-P schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:17:
[...]
Ik heb dat probleem niet met de Van Rysel RCR 4. Maarja, andere broek, ander lichaam en waarschijnlijk ook een ander zadel.
Best een aardige zeem, zeker voor z'n prijsklasse (70 euro).
[ Voor 14% gewijzigd door EdwinC op 10-12-2025 08:00 ]
48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Ok. Dank voor jullie reacties.
Bij jullie loopt de zeem dus wel door tot onder de zitbotjes ga ik dan vanuit.
Zal kijken wat ik hier mee doe. Nogmaals dank
Bij jullie loopt de zeem dus wel door tot onder de zitbotjes ga ik dan vanuit.
Zal kijken wat ik hier mee doe. Nogmaals dank
@Harribo is je broek niet te groot? Dan kan hij schuiven, waardoor de zeem ook niet meer op de juiste plek zit.
Ik heb 2XL waar ik normaal L heb. Maar die broeken vallen heel klein. Zei medewerker van decathlon ook.guapper schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:27:
@Harribo is je broek niet te groot? Dan kan hij schuiven, waardoor de zeem ook niet meer op de juiste plek zit.
Ik heb nog XL geprobeerd maar kreeg gelijk het idee dat mijn benen flink afgeknepen werden.
Ik kan die duurdere van decathlon nog proberen maar vrees dat het gewoon dat alle broeken bij hun zo zijn.
Dan moet ik verder kijken. Geen idee dan waar maar dat zal ik dan uitzoeken
[ Voor 18% gewijzigd door Harribo op 10-12-2025 20:59 ]
Je kan altijd online bij Futurum een broek van hun eigen merk kopen, bevalt het niet mag je zelfs gebruikt terugsturen.Harribo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:57:
[...]
Ik heb 2XL waar ik normaal L heb. Maar die broeken vallen heel klein. Zei medewerker van decathlon ook.
Ik heb nog XL geprobeerd maar kreeg gelijk het idee dat mijn benen flink afgeknepen werden.
Ik kan die duurdere van decathlon nog proberen maar vrees dat het gewoon dat alle broeken bij hun zo zijn.
Dan moet ik verder kijken. Geen idee dan waar maar dat zal ik dan uitzoeken
@Harribo ga eens shoppen bij een gewone winkel met meerdere merken in het assortiment; dan kan je ff proberen, heel wat handiger dan heen-en-weer sturen. Mantel, 12gobiking, fietsenwinkelgelderland, en tal van andere grotere en kleine fietsenwinkels hebben kleding én paskamers. (En ik denk dat je ook best even op een fiets mag gaan zitten om te checken.)
Een fietsbroek moet overigens zeker niet te los zitten. Je hebt al snel het gevoel dat de bretels te krap zijn als je staat, maar eenmaal in fietspositie voelt het ineens precies goed.
De zeem moet het volledige drukgebied ondersteunen, dus als je op je zadel zit moet de stiknaad nog zichtbaar zijn voor je achterligger.
Ik heb ook de indruk dat jouw broeken in de lengte te groot zijn
Een fietsbroek moet overigens zeker niet te los zitten. Je hebt al snel het gevoel dat de bretels te krap zijn als je staat, maar eenmaal in fietspositie voelt het ineens precies goed.
De zeem moet het volledige drukgebied ondersteunen, dus als je op je zadel zit moet de stiknaad nog zichtbaar zijn voor je achterligger.
---------------
Dat klopt, ik had hem in het verkeerde topic gezet. Inmiddels zijn de posts verplaatst.GWBoes schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:13:
meer iets voor het kleding topic maar goed.
Tijd zegt niet zoveel, gebruik wel. Is in die 16 maand de broek bijna dagelijks gebruikt en meerdere keren per week gewassen of om de week en ook om de paar weken gewassen? in het tweede geval zou ik het ook snel vinden. Ook het soort broeken maakt uit, dikkere voor/najaar broeken blijven langer goed dan super dunne zomerbroeken.
Ik vervang ongeveer 1 korte bib per jaar dus tussen de 5-10k km.
Maar je kan toch proberen garantie aan te vragen? Mijn ervaring met premium fietskleding is vaak ook wel premium klantenservice.
Alsnog Bedankt voor je reactie. Ik heb na jouw reactie besloten de broek alsnog voor garantie opgestuurd. En dat had een positief gevolg: Ik heb gisteren een geheel nieuwe broek ontvangen!
Misschien dat ik dat ook maar eens ga doen. Ik ben best fan van decathlon maar vrees dat al die broeken zo zijn.Mistraller schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:26:
@Harribo ga eens shoppen bij een gewone winkel met meerdere merken in het assortiment; dan kan je ff proberen, heel wat handiger dan heen-en-weer sturen. Mantel, 12gobiking, fietsenwinkelgelderland, en tal van andere grotere en kleine fietsenwinkels hebben kleding én paskamers. (En ik denk dat je ook best even op een fiets mag gaan zitten om te checken.)
Ik vind sowieso kleding iets om te passen in een winkel. Laatste 5 kledingstukken die ik bestelde pasten er 4 niet. Wat een gedoe.
Bretels heb ik niet. Het leek mij onhandig aangezien je ze vaak niet kunt stellen in de lengte. Kan ik ze eventueel beter los erbij doen was het idee.
Hoe kom je erbij dat mijn broeken in de lengte te groot zijn? Ze passen prima in de lengte (?)
De zemen van de decathlon ondersteunen dus niet het hele drukgebied bij mij . Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ik de enige ben. Ik heb een normaal postuur, zit normaal op mijn zadel.
Dank voor je reactie
Omdat ik er vanuit ging dat je wel bretels had dus vandaar de totale lengte. Want met te lange bretels zakt de boel vaak af. Bretels hebben als voordeel dat je broek niet gaat schuiven. Je kunt ze nooit verstellen maar ze zijn erg elastisch. Vandaar: staand voelt het strak, maar in fietspositie perfect.Harribo schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:34:
[...]
Misschien dat ik dat ook maar eens ga doen. Ik ben best fan van decathlon maar vrees dat al die broeken zo zijn.
Ik vind sowieso kleding iets om te passen in een winkel. Laatste 5 kledingstukken die ik bestelde pasten er 4 niet. Wat een gedoe.
Bretels heb ik niet. Het leek mij onhandig aangezien je ze vaak niet kunt stellen in de lengte. Kan ik ze eventueel beter los erbij doen was het idee.
Hoe kom je erbij dat mijn broeken in de lengte te groot zijn? Ze passen prima in de lengte (?)
Fietskleding heeft altijd een strakke snit.
Ik heb zelf 2 Btwin broeken. Buiten het feit dat zeem wat minder van kwaliteit is, is de vorm prima. Ik heb tal van merken en de zeem zit bij mij altijd op de goede plek. Zelfs de Ali Express broeken, maar ook Castelli, Sportful en Craft.De zemen van de decathlon ondersteunen dus niet het hele drukgebied bij mij . Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ik de enige ben. Ik heb een normaal postuur, zit normaal op mijn zadel.
Dank voor je reactie
Nog een tip: Neem je huidige broek mee naar de winkel en vergelijk de positie. En laat iemand met een beetje verstand eens meekijken. Zonder ervaring koop je een fietsbroek al snel te groot.
Laatste tip: fietsbroeken zijn bedoeld om zonder ondergoed te dragen
---------------
Om fietsbroeken aan te doen moet je wat moeite doen.
En staand fietskleding passen is ook niet handig, dat is nml niet je zitpositie.
En staand fietskleding passen is ook niet handig, dat is nml niet je zitpositie.
[ Voor 46% gewijzigd door DDX op 13-12-2025 06:45 ]
Ik heb eigenlijk nooit dat mijn broek verschuift. Ja deze broeken van de decathlon omdat ze voor strak zitten trekken ze de zeem nog verder naar voren.Mistraller schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 22:58:
[...]
Omdat ik er vanuit ging dat je wel bretels had dus vandaar de totale lengte. Want met te lange bretels zakt de boel vaak af. Bretels hebben als voordeel dat je broek niet gaat schuiven. Je kunt ze nooit verstellen maar ze zijn erg elastisch. Vandaar: staand voelt het strak, maar in fietspositie perfect.
Fietskleding heeft altijd een strakke snit.
Maar ik krijg ze sowieso al niet goed aan met de zeem op de juiste plaats. Bretels lijken mij tot dusverre onhandig
Ja dat las ik ook ergens. Waarom?[...]
Laatste tip: fietsbroeken zijn bedoeld om zonder ondergoed te dragen
Zo'n klein slipje ertussen zal het verschil niet maken en worden ze minder vies denk ik dan
[ Voor 83% gewijzigd door guapper op 14-12-2025 11:40 ]
Hij is al verschoven voor jij op je fiets zit, anders zat de zeem niet fout. Heb je niet gewoon per ongeluk een damesmodel gekocht. Ik ken je maten verder niet, maar als je een broek koopt voor iemand met een smal postuur en jij bent breder gebouwd, dan moet je niet verwachten dat het bij jou als gegoten zit, maar gewoon even verder shoppenHarribo schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:53:
[...]
Ik heb eigenlijk nooit dat mijn broek verschuift. Ja deze broeken van de decathlon omdat ze voor strak zitten trekken ze de zeem nog verder naar voren.
Maar ik krijg ze sowieso al niet goed aan met de zeem op de juiste plaats. Bretels lijken mij tot dusverre onhandig
Google even. Plz[...]
Ja dat las ik ook ergens. Waarom?
Zo'n klein slipje ertussen zal het verschil niet maken en worden ze minder vies denk ik dan
[ Voor 13% gewijzigd door Mistraller op 14-12-2025 12:09 ]
---------------
Geen idee of dit helemaal onder kleding valt maar een ‘pouch’ of etui om je telefoon in te doen?
Ik heb er nu één van Rockbros van een paar euro en die was om te proberen, idee is helemaal prima alleen de waterdichtheid kan beter
Iemand met ervaring een aanrader?
En gezien dit Tweakers is ‘wat heb je zelf gevonden?’.
Lezyne heeft zoiets maar is te klein voor een beetje telefoon tegenwoordig.
Muc off essentials case ziet er goed uit alleen wisselende berichten over de kwaliteit en lomp uiterlijk voor zover dat boeit
The pack essentials case, stylish, licht, voldoet, wel wat prijziger maar ‘Nederlands’ product
The pack phone case, meer op telefoon gericht door zachte achterkant maar lijkt minder veelzijdig?
Velopac ridepack, voldoet lijkt me ook aan alles maar kan er minder over vinden.
Er moet een iPhone 16pro in passen en een paar tissues, brief geld, 2 pasjes en een huissleutel dus vrij plat spul
Ik heb er nu één van Rockbros van een paar euro en die was om te proberen, idee is helemaal prima alleen de waterdichtheid kan beter
Muc off essentials case ziet er goed uit alleen wisselende berichten over de kwaliteit en lomp uiterlijk voor zover dat boeit
The pack essentials case, stylish, licht, voldoet, wel wat prijziger maar ‘Nederlands’ product
The pack phone case, meer op telefoon gericht door zachte achterkant maar lijkt minder veelzijdig?
Velopac ridepack, voldoet lijkt me ook aan alles maar kan er minder over vinden.
Er moet een iPhone 16pro in passen en een paar tissues, brief geld, 2 pasjes en een huissleutel dus vrij plat spul
Die bevalt mij al jaren goed. In de winter prop ik er nog wat spullen uit mijn zadeltas bij ook. Ik vind hem in de zomer dan te zwaar worden en zo'n zadeltas wordt ook een al modder, daarom de wissel tussen zomer en winter. Nadeel, je paspoort past er eigenlijk net wel / net niet in.sapphire schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:01:
[ Voor 5% gewijzigd door Fisico op 14-12-2025 17:00 ]
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Ik gebruik gewoon van die IKEA ziplock zakjes. De huissleutel doe ik meestal los in een andere zak van mijn shirt, autosleutel gaat altijd wel mee in de ziplock. Pasjes zitten magnetisch vast op mijn telefoon en dat is het voor mij.
Ik gebruik al jaren een Ortlieb zakje @sapphire. Bevalt mij erg goed. Sterk tasje en (spat)waterdicht.
Ik had eerst een doorzichtige, deze hebben ze nog. Als is het wel een ander model dan ik had (die van mij had niet die hoekjes zo). Deze is kapotgegaan en ik heb nu een zwarte (ondoorzichtige). Die overigens niet kapot kan... Deze kan ik niet zo snel vinden (bestaan niet meer?).
Ik had eerst een doorzichtige, deze hebben ze nog. Als is het wel een ander model dan ik had (die van mij had niet die hoekjes zo). Deze is kapotgegaan en ik heb nu een zwarte (ondoorzichtige). Die overigens niet kapot kan... Deze kan ik niet zo snel vinden (bestaan niet meer?).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ik heb de broek inmiddels ingeleverd bij decathlon. De verkoper zei dat de zeem bij elke broek van hun op dezelfde plaats zat, dus ik moet verder kijken.Mistraller schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:07:
[...]
Hij is al verschoven voor jij op je fiets zit, anders zat de zeem niet fout. Heb je niet gewoon per ongeluk een damesmodel gekocht. Ik ken je maten verder niet, maar als je een broek koopt voor iemand met een smal postuur en jij bent breder gebouwd, dan moet je niet verwachten dat het bij jou als gegoten zit, maar gewoon even verder shoppen
Ik heb de broek gekocht met een medewerker van decathlon die daar verstand van heeft en zelf ook wielrent.
Dat zal wel goed zitten.
Ik heb meerdere malen voor en tijdens het wielrennen mijn broek geprobeerd recht te trekken, hij blijft aan de voorkant strak, geen beweging in te krijgen.
Ik zit al 30 jaar op een racefiets, dit probleem nog nooit gehad. Nu ben ik ook niet altijd op de hoogte hoor, ik fiets gewoon wat. Ik vind fietsen op een racefiets heel ontspannen.
Ah, gedaan, zonder onderbroek eronder is de zeem ter voorkoming van schuren, irritatie en het drijft beter de vocht af.[...]
Google even. Plz
Ik geloof het meteen.
Geen last van die dingen gehad. En op mijn tempo valt zweten mee maar zal het eens proberen.
Ik heb ook nog een korte variant van dezelfde wielrenbroek. Veel eerder gekocht.
Zal die eens proberen zonder onderbroek.
Nou, dat betwijfel ik dus een beetje. Als je advies vraagt hoor je met de juiste broek naar buiten te stappen.Harribo schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:20:
[...]
Ik heb de broek inmiddels ingeleverd bij decathlon. De verkoper zei dat de zeem bij elke broek van hun op dezelfde plaats zat, dus ik moet verder kijken.
Ik heb de broek gekocht met een medewerker van decathlon die daar verstand van heeft en zelf ook wielrent.
Dat zal wel goed zitten.
Probeer gewoon eens wat verschillende merken uit en ook met/zonder bretels. De zeem zit in principe altijd wel hetzelfde en een zadel is ook altijd even groot (daar is de zeemgrootte op afgestemd), maar de pasvorm van de broek zelf maakt een wereld van verschil....
Verder moet je gewoon doen wat je fijn vind hoor. Mijn vrouw draagt er wel iets onder overigens maar dat is omdat ze zich anders gewoon niet prettig voelt, maar wel van die volledig naadloze dunne hipsters. Als man zijnde heb je nu eenmaal wat steun nodig normaliter dus dikkere stof + naden. Na wat onderzijdig ongemak was het voor mijzelf in elk geval duidelijk.
---------------
Ik heb zelf nu een waterdichte phone, briefje van 20 zit standaard achter mijn hoesje, en passen allemaal digitaal. Voor betaalpas voor nood ook nog Garmin Pay op horloge. Afstandsbediening van de garage doe ik in mijn zadeltasjesapphire schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:01:
Geen idee of dit helemaal onder kleding valt maar een ‘pouch’ of etui om je telefoon in te doen?
---------------
Huh watMistraller schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:17:
Probeer gewoon eens wat verschillende merken uit en ook met/zonder bretels. De zeem zit in principe altijd wel hetzelfde en een zadel is ook altijd even groot (daar is de zeemgrootte op afgestemd), maar de pasvorm van de broek zelf maakt een wereld van verschil.
Ja je weet best wat ik bedoel
Je koopt geen fietsbroek met een mini zeempje omdat je een kort zadel hebt. In de basis is een zeem meestal wel ongeveer even groot, en hoort altijd je zitbotjes, en perineum te beschermen, zonder op naden te zitten. Dat beperkt de variatie van de zeemgrootte en locatie nogal
---------------
Hier ook een tevreden gebruiker van "the pack", prettig ook dat deze vocht buiten houdt.sapphire schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:01:
Ik heb ook een van The Pack, waterdicht en groot genoeg. Ik neem er pasjes, huissleutel en wat briefgeld in mee en dan nog ruimte over. Ook de stuurtas is erg prettig in gebruik en perfect waterdicht.
Edit; even gekeken welke ik heb, maar de mijne is al jaren oud en toen had het ding nog geen titel. Ik denk dat het nu een Essential zou heten.
Edit; even gekeken welke ik heb, maar de mijne is al jaren oud en toen had het ding nog geen titel. Ik denk dat het nu een Essential zou heten.
[ Voor 43% gewijzigd door RobNemoo op 15-12-2025 12:06 ]
Lekker minimalistischsapphire schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:01:

Als ik wat uitdagendere MTB routes doe, steek ik de telefoon wel nog in een hoes.
Gisteren ‘the Pack’ binnengekregen en mooi ding hoor. iFöhn 16 pro past perfect en de andere zooi die ik er in kwijt wil ook.
Nu even kijken hoe die het houd komende jaren
Daarbij ook mijn Gorewear Everyday jacket maar ook deze weer te klein in M en geen L op voorraad. Vervelend want mijn Gore C3 is maat L en te groot en het na 7 jaar dagelijks gebruik aan het begeven
De Everyday jacked zou groot vallen dus mijn normale maat besteld maar aan de onderzijde zo strak dat hij omhoog kruipt en als ik diep inadem zit mijn borst klem
Vorige week een Sportful Metro geprobeerd, zou gewoon vallen maar M veel te klein en uiteraard geen grotere op voorraad
Beide wel erg mooi spul trouwens!
Blijkbaar is de markt voor softshell(achtige) jasjes die niet specifiek voor een racefiets of MTB zijn erg lastig.
Ik zoek dus een jasje die i.i.g. van voren winddicht is, tegen wat spetters kan, waar een dunne trui onder kan, hoeft niet super warm ofzo. Hogere nek, langere achterkant zijn fijn maar niet noodzakelijk.
Wel super belangrijk is dat het ademend is!
Vrijwel alles is heel erg strak/slim fit waardoor gewone kleding voor geen meter zit of juist compleet vormloos (á la ANWB fit) waardoor het als een gek flappert en op de fiets rot zit
Daarbij ook mijn Gorewear Everyday jacket maar ook deze weer te klein in M en geen L op voorraad. Vervelend want mijn Gore C3 is maat L en te groot en het na 7 jaar dagelijks gebruik aan het begeven
De Everyday jacked zou groot vallen dus mijn normale maat besteld maar aan de onderzijde zo strak dat hij omhoog kruipt en als ik diep inadem zit mijn borst klem
Vorige week een Sportful Metro geprobeerd, zou gewoon vallen maar M veel te klein en uiteraard geen grotere op voorraad
Blijkbaar is de markt voor softshell(achtige) jasjes die niet specifiek voor een racefiets of MTB zijn erg lastig.
Ik zoek dus een jasje die i.i.g. van voren winddicht is, tegen wat spetters kan, waar een dunne trui onder kan, hoeft niet super warm ofzo. Hogere nek, langere achterkant zijn fijn maar niet noodzakelijk.
Vrijwel alles is heel erg strak/slim fit waardoor gewone kleding voor geen meter zit of juist compleet vormloos (á la ANWB fit) waardoor het als een gek flappert en op de fiets rot zit
@sapphire Ik heb een Castelli Alpha Ros 2 Light Fietsjack, volgens mij voldoet hij aan jouw wensen. Weet alleen niet of deze nog goed verkrijgbaar is.
@guapper
Die ja, ik bedacht me net inderdaad dat de Duitse shops ook kleding hebben maar had die nog niet gezien. Thanx!
@BreadFan Ondanks mijn liefde voor Castelli is de fit van die jacks veel te racy om er comfortabel een trui onder te doen. Die specifieke kan ik me niet herinneren maar heb er bij Mantel flink wat gepast
Die ja, ik bedacht me net inderdaad dat de Duitse shops ook kleding hebben maar had die nog niet gezien. Thanx!
@BreadFan Ondanks mijn liefde voor Castelli is de fit van die jacks veel te racy om er comfortabel een trui onder te doen. Die specifieke kan ik me niet herinneren maar heb er bij Mantel flink wat gepast
Ah zo, ik snap je nu beter. Misschien dan kijken bij berg-/wandelsport?
@sapphire misschien moet je naar MTB jackets kijken, die zijn vaak wat minder aero/strak. Endura heeft best aardig spul, misschien zit hier wat tussen:
https://www.endurasport.c...subType_content%3AJackets
ik heb zelf ook een softshell achtig jasje van endura (geen idee welke, is al wat ouder kan zo snel niet iets vinden wat er op lijkt, maar daar kan ik prima van alles onder dragen.
/edit, gevonden:
https://www.cyclingweekly...ro-sl-hc-windproof-jacket
zo te zien niet specifiek mtb, maar misschien wat minder modern en daarom minder strak
,
of je neemt gewoon een maat groter, misschien had ik de mijne ook wel en maat kleiner kunnen pakken..
https://www.endurasport.c...subType_content%3AJackets
ik heb zelf ook een softshell achtig jasje van endura (geen idee welke, is al wat ouder kan zo snel niet iets vinden wat er op lijkt, maar daar kan ik prima van alles onder dragen.
/edit, gevonden:
https://www.cyclingweekly...ro-sl-hc-windproof-jacket
zo te zien niet specifiek mtb, maar misschien wat minder modern en daarom minder strak
of je neemt gewoon een maat groter, misschien had ik de mijne ook wel en maat kleiner kunnen pakken..
[ Voor 25% gewijzigd door Prulleman op 19-12-2025 14:50 ]
Edit
[ Voor 99% gewijzigd door FFW op 20-12-2025 19:56 ]
@sapphiresapphire schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:32:
Gisteren ‘the Pack’ binnengekregen en mooi ding hoor. iFöhn 16 pro past perfect en de andere zooi die ik er in kwijt wil ook.
Deze heb ik: https://www.bever.nl/p/go...ABBF00007.html?colour=934 destijds een beter kleur en andere prijs, geloof rond de 90 euro.
Draag nu een FYTS thermoshirt en dan dit jasje, bevalt goed. Verder een Buff nekwarmer en een Buff nekwarmer als muts / bandana.
Zijn er meer mensen die pijnlijke knieën krijgen bij een lange fietsbroek? Mijn Assos Mille GT Ultraz Winter Bibtight is lekker warm, maar zit dermate strak op mijn knieën dat dit echt enorm pijn gaat doen. Zijn er mensen met vergelijkbare ervaring die daar een oplossing voor hebben, zoals soepelere winter bibtights?
Ja. Ik probeer vaak wat ruimte rond de knieen te maken door eigenlijk de het onderste deel wat naar boven te trekken. Een beetje maar, zodat de broek wat minder strak om de knieen zit. Ik heb sowieso wel snel last van mijn knieen, zeker in de winter, daarom fiets ik nu eigenlijk alleen maar op Rouvy.Duclaasie schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:29:
Zijn er meer mensen die pijnlijke knieën krijgen bij een lange fietsbroek?
Dat ruimte creëren probeer ik ook, maar dat blijkt helaas niet toereikend. Als de broek “goed” zit kan ik 3 kwartier redelijk pijnvrij rijden, als hij verkeerd zit is het binnen 10 minuten al hommeles.
@Duclaasie Heb je er ook last van bij beenstukken? Of alleen bij lange bibs? Anders is een (gevoerde) korte bib met beenstukken wellicht een optie, die je beter passend kunt maken bij jouw specifieke bouw.
Goeie vraag, maar ik heb geen beenstukken. Ik heb het alleen bij mijn winter bib, bij mijn Fusion hardloop tight heb ik gelukkig geen last. Die is echter een stuk dunner en flexibeler. Ik denk dat de dubbele laag voor de windbreking van de Assos de grootste invloed heeft. Een flexibeler winter bib zou het waarschijnlijk ook al oplossen.Reginas schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:59:
@Duclaasie Heb je er ook last van bij beenstukken? Of alleen bij lange bibs? Anders is een (gevoerde) korte bib met beenstukken wellicht een optie, die je beter passend kunt maken bij jouw specifieke bouw.
Hier hetzelfde met beenstukken, niet met lange broeken overigens. Wellicht is een overbroek zonder zeem nog een optie? Of ander merk/model met een minder strakke passing.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Overboek heb ik wel eens gebruikt en ga ik nog over denken, maar dat wordt toch al snel weer schuiven op het zadel. Ik merk dat een goede warme winter bib dan toch de voorkeur heeft.
Dank voor je reactieMistraller schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:17:
[...]
Nou, dat betwijfel ik dus een beetje. Als je advies vraagt hoor je met de juiste broek naar buiten te stappen.
[...]
Probeer gewoon eens wat verschillende merken uit en ook met/zonder bretels. De zeem zit in principe altijd wel hetzelfde en een zadel is ook altijd even groot (daar is de zeemgrootte op afgestemd), maar de pasvorm van de broek zelf maakt een wereld van verschil.
Verder moet je gewoon doen wat je fijn vind hoor. Mijn vrouw draagt er wel iets onder overigens maar dat is omdat ze zich anders gewoon niet prettig voelt, maar wel van die volledig naadloze dunne hipsters. Als man zijnde heb je nu eenmaal wat steun nodig normaliter dus dikkere stof + naden. Na wat onderzijdig ongemak was het voor mijzelf in elk geval duidelijk.
Ik heb inmiddels een broek van Futurum binnen.
Deze loopt wél door tot aan mijn zitbotjes.
Heel bijzonder dat die broeken van decathlon dat niet deden. En dan heb ik hem nog getest met een onderbroek aan.
En deze broek voelt ook prettiger, heeft gewoon ritsjes bij de uiteinden en elastiek.
Simpele dingen die die broek van decathlon niet had.
Zeem is alleen niet zo dik, tenminste zo voelt het (12mm) , ik had het idee dat die van decathlon iets dikker waren maar enfin ik doe het hier voorlopig wel mee. Verder is hij perfect.
Ritsen wilde ik eerst ook, maar ik heb wel ontdekt dat het bij veel broeken niet uitmaakt. Maar omdat deze Craft een windstopper is, zal ie wel wat minder rek hebben. Was bij mijn Castelli RoS ook, die heeft ook ritsen. Zeemdikte hoeft niet perse iets te betekenen. Die nep gel dingen van Ali express zijn superdik, maar zitten voor geen meter...Harribo schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:57:
[...]
Dank voor je reactie
Ik heb inmiddels een broek van Futurum binnen.
Deze loopt wél door tot aan mijn zitbotjes.
Heel bijzonder dat die broeken van decathlon dat niet deden. En dan heb ik hem nog getest met een onderbroek aan.
En deze broek voelt ook prettiger, heeft gewoon ritsjes bij de uiteinden en elastiek.
Simpele dingen die die broek van decathlon niet had.
Zeem is alleen niet zo dik, tenminste zo voelt het (12mm) , ik had het idee dat die van decathlon iets dikker waren maar enfin ik doe het hier voorlopig wel mee. Verder is hij perfect.
Fijn dat je iets gevonden hebt naar wens!
---------------