Het grote fietskleding topic

Pagina: 1 ... 64 65 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Even wat recente ervaringen delen voor de grote medemensen... met mijn 1.97m lengte is fietskleding al een sinecure, maar ik bleef altijd stabiel rond de 94kg hangen, dus meeste kon prima in L of XL (of Castelli in XXL). Half jaar geleden tot de conclusie gekomen dat ik mezelf eigenlijk permanent aan het ondervoeden en overtrainen was. Daar wat stappen in gemaakt, en dat begint nogal z'n vruchten af te werpen...

Toen was het onlangs ineens weer koud/nat genoeg voor de winterkleding, en bleek het allemaal niet meer te passen. Mijn geliefde Castelli Perfetto RoS lange mouwen jas (waarvan ik er meerdere heb) paste ineens niet meer rond mijn borst en ook wat Rapha-kleding zat voor geen meter mee. :X

Nou heb ik door de jaren heen al genoeg teleurstellingen meegemaakt qua kleding kopen op afstand, vooral mouwlengte blijft een issue als je lang bent, dus toog ik op een zaterdagmiddag naar een fysieke winkel van Mantel om alles te passen wat los en vast zit. Ik kwam thuis met de volgende 3 jasjes, die allemaal redelijk gelijk zitten qua pasvorm (voor mijn 1,97m, 100kg, borst 108, taille 93) en LANG GENOEG ZIJN QUA MOUWEN (rond de 70cm voor mij):
- Castelli Perfetto RoS 3 3XL (heel andere snit en dunner materiaal dan mijn oude Perfetto's)
- Sportful Classic jacket XXL
- GripGrab Ride Thermal LS XXL

Daarmee kan ik weer even vooruit wat betreft bukfietsen... XL-bibs zitten allemaal wat strakker bij m'n bovenbenen, maar meeste hebben genoeg stretch om nog ff mee te kunnen.

Alleen besloot ik mijn mountainbike weer inzetbaar te maken, en je raadt het al: de lange broek die ik daarvoor had (Mammut Eisfeld Light Softshell Pants 50 Long) kreeg ik niet eens meer fatsoenlijk om mijn bovenbenen. Sowieso een aanrader trouwens, Mammut, want die hebben de meeste broeken in 3 verschillende lengtes... alleen dit type niet meer.

Er volgde weer een hele zoektocht, waarbij de meeste merken überhaupt geen lengte vermelden, of zoals bij Fox de broeken vanaf maat L alleen nog maar in omvang toenemen, en niet in lengte. 8)7 Net zolang gezocht tot ik wel broeken met juiste lengtematen kon vinden, en toen kwam ik o.a. 7Mesh tegen, die zelfs een range qua bovenbeenomvang vermelden! (63cm in mijn geval) _/-\o_

Ik bestelde uiteindelijk deze twee, die me allebei perfect zitten:
- 7Mesh Glidepath Pants XL
- Mammut - Taiss Softshell Pants EU 54 (Long)

De 7Mesh is iets dunner dan mijn oude Mammut Eisfeld, de Taiss iets dikker, daarmee samen een mooie spreiding qua temperatuurrange voor de wintermaanden. Volgende uitdaging wordt MTB-jasje, want mijn geliefde AGU Venture capuchonvest wordt niet meer gemaakt, maar alles op z'n tijd...

Tot zover mijn TED-Talk over fietskleding voor grote mensen, hopelijk heeft iemand er wat aan! :D

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-12 20:55

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-12 15:21
MartijnGizmo schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:50:
Half jaar geleden tot de conclusie gekomen dat ik mezelf eigenlijk permanent aan het ondervoeden en overtrainen was. Daar wat stappen in gemaakt, en dat begint nogal z'n vruchten af te werpen...
Dat klinkt bekend, zo voelde ik het ook jaren. Ik ben uiteindelijk achter gekomen dat mijn maag rust nodig had. Nu eet ik alleen tussen 14:00 en 20:00 en gaat het gewicht veel makkelijker. Hoeveel ik train of hoeveel ik eet lijkt minder belangrijk dan ik dacht.

Als ik het vragen mag, welke stappen heb jij gemaakt?

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Delay schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:25:
[...]

Als ik het vragen mag, welke stappen heb jij gemaakt?
Coretraining iets minder maar wel intensiever (3x per week uurtje ipv 4-5x per week half uur), wat minder lange afstanden op hoge snelheden gaan gravelen (jaartotaal nu 10.000 ipv 12.000km) en meer gaan eten, vooral nog wat extra proteïnen aan m'n voeding toegevoegd. En wat vaker een rustdag inlassen... :)

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:42
Ik hoop ook meer progressie te gaan maken. En daarvoor heb ik de volgende stappen gemaakt:
Zwift toegevoegd aan mijn routine (2blokken van 1 uur) en daarbij ook flink wat meer proteïne inname.

En ik merk vooral dat ik op de rustdagen veel meer energie heb dan eerst. Dus het herstel lijkt makkelijker te gaan dan voorheen.

Nu nog kijken wat mijn FTP en VO2max gaan doen 😅

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Pagina: 1 ... 64 65 Laatste