Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Volgens mijn laatste opticien heb je dan geluk want ze kon niet voorspellen hoe de gepolariseerde laag in het glas komt en of dat dan betekende dat je je scherm wel of niet kan zien. Als je je bril kantelt of op zn kop houdt zie je dat effect. Ik heb er gelukkig ook weinig tot geen last van bij het aflezen.Grin schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:28:
Hangt blijkbaar ook van je fietscomputer/scherm af want nagenoeg al mijn brillen zijn gepolariseerd en ik kan echt altijd alles lezen. Garmin 1040 maar ook met de 830 nooit een issue gehad...
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
De polariserende laag wordt gebruikt om schitteringen weg te nemen. Als de polariserende laag / het glas 90 graden gedraaid is, werkt dat dus niet. Of zelfs averechts, doordat een oppervlak ondoorzichtig wordt (letterlijk: zwart).
Maar dat kan dus ook aan het materiaal/afdekglas van je fietscomputer liggen.
Bij mijn Wahoo heb ik geen probleem, maar andere afdekschermen zoals dat van een alarminstallatie op kantoor wel, en kan ik het scherm niet aflezen omdat het zwart wordt wanneer ik de bril draag.
Raar spul.
[ Voor 30% gewijzigd door guapper op 13-10-2025 16:46 ]
Iemand hier een de gouden tip, zoals een populaire webshop waar we een cadeaubon voor kunnen halen? Ik heb er 0 verstand van, en wil 'm ook niet opschepen met een cadeaubon van een waardeloze webshop
Ander (tastbaar) cadeau mag ook, maar dan wel iets waar we zeker van weten dat ie er iets mee kan
[ Voor 10% gewijzigd door MisterMailman op 14-10-2025 10:36 ]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
https://www.wielervoeding...ingnl-kadobon,6751.html#pMisterMailman schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:34:
Een vertrekkende collega is ontzettend fiets-fan (mountainbike + racefiets + gravel). We willen hem iets cadeau doen (€100), maar heel veel cadeaus zijn ontzettend afhankelijk van persoonlijke voorkeur (zeker kleding).
Iemand hier een de gouden tip, zoals een populaire webshop waar we een cadeaubon voor kunnen halen? Ik heb er 0 verstand van, en wil 'm ook niet opschepen met een cadeaubon van een waardeloze webshop
Ander (tastbaar) cadeau mag ook, maar dan wel iets waar we zeker van weten dat ie er iets mee kan
zou ik wel blij mee zijn iig
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik heb er geen last van.. het zit wel strak, maar niet TE zeg maarAMD1800 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:42:
@Flipmo Knelt die broek je bovenbeenspieren (ik moet nog een paar jaar trainen om dat te bereiken volgens mij) niet af? Lijkt iig wel een beetje zo.
Heb ook gewoon dikke poten, net als de rest van mijn lijf..
Ik denk dat ik het niet goed uitleg. Maar ze kon dus niet voorspellen of ik mijn Garmin scherm zou kunnen zien. In de praktijk geen last van gelukkig, maar bij andere schermen wel. Als ik bij die schermen mijn hoofd dan 45 graden draai, werkt het wel. Vast wel wat science mensen hier die snappen hoe dit werk, maar ik nietguapper schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:42:
Als je niet weet hoe die laag is gepositioneerd, heb je er niets aan. Dan ben je beter af zonder.
De polariserende laag wordt gebruikt om schitteringen weg te nemen. Als de polariserende laag / het glas 90 graden gedraaid is, werkt dat dus niet. Of zelfs averechts, doordat een oppervlak ondoorzichtig wordt (letterlijk: zwart).
Maar dat kan dus ook aan het materiaal/afdekglas van je fietscomputer liggen.
Bij mijn Wahoo heb ik geen probleem, maar andere afdekschermen zoals dat van een alarminstallatie op kantoor wel, en kan ik het scherm niet aflezen omdat het zwart wordt wanneer ik de bril draag.
Raar spul.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Afgelopen rit merkte ik dat ik mezelf te warm had aangekleed waardoor ik niet optimaal op de fiets zat.
Deep winter is vaak sub-zero kleding. Laagjes is vaak het veiligst, bijvoorbeeld een overjasjes/schoenen die je uit kan doen als het warmer wordt of als je het zelf warmer krijgt.mr.DJ95 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:31:
Hele stomme vraag maar wat is het verschil tussen Thermal en deep winter bij fietskleding? Ik heb een korte en lange bibs die zijn gevoerd (met een bontje) voor als het kouder wordt. De Jersey die ik heb heet dan weer thermal. Zit er daadwerkelijk verschil in of is het puur commercie/branding/totale willekeur van merken en ontbreekt het aan een standaard?
Afgelopen rit merkte ik dat ik mezelf te warm had aangekleed waardoor ik niet optimaal op de fiets zat.
Duidelijk! Mijn aanname is dan dat Thermal een beetje tussen de 5 en 10 graden geschikt is, klopt dat? Vind het in zo'n week als dit wel lastig kleden.418O2 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:36:
[...]
Deep winter is vaak sub-zero kleding. Laagjes is vaak het veiligst, bijvoorbeeld een overjasjes/schoenen die je uit kan doen als het warmer wordt of als je het zelf warmer krijgt.
ja dat is wel ongeveer zo. Maar het ligt ook aan jezelf, gevoelstemp, ga je bunkerhard intervallen rammen of vogeltjes kijken...mr.DJ95 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:07:
[...]
Duidelijk! Mijn aanname is dan dat Thermal een beetje tussen de 5 en 10 graden geschikt is, klopt dat? Vind het in zo'n week als dit wel lastig kleden.
Ik opteer altijd voor laagjes. Als je overschoenen, een vestje en een buff (voor je nek) hebt dan kan je best wat spelen met temperatuurregulatie
Thanks voor je hulp, stoute schoenen aangetrokken en een MAAP Team Evo Thermal Bib Tight besteld. Was mooi in de aanbieding van 290 voor 175 in precies de juiste maat en geschikt voor temperaturen tussen de 6 en 16 graden. Als het kouder wordt kan ik nog naar de Deep winter bib van PNS (418O2 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:09:
[...]
ja dat is wel ongeveer zo. Maar het ligt ook aan jezelf, gevoelstemp, ga je bunkerhard intervallen rammen of vogeltjes kijken...
Ik opteer altijd voor laagjes. Als je overschoenen, een vestje en een buff (voor je nek) hebt dan kan je best wat spelen met temperatuurregulatie
Ik ben erg fan van de Futurum merino baselayers. Die hebben korte, lange en lange dikke voor als het echt koud wordt.mr.DJ95 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:39:
[...]
Thanks voor je hulp, stoute schoenen aangetrokken en een MAAP Team Evo Thermal Bib Tight besteld. Was mooi in de aanbieding van 290 voor 175 in precies de juiste maat en geschikt voor temperaturen tussen de 6 en 16 graden. Als het kouder wordt kan ik nog naar de Deep winter bib van PNS () die hier in de garage hangt. Qua bovenlaagjes kan ik me inmiddels wel redden, al zal ik nog even wachten met thermal ondershirts totdat het echt koud is.
Ik heb een heel lang bovenlijf dus het is mij niet opgevallen. Beetje langer is ook wel prettig voor de koudere periodes vind ik persoonlijk. Geen koudevalDDX schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:21:
Groot nadeel van de futurum baselayers dat ze zo absurd lang zijn, zelfs maatje xs die ik draag komt eigenlijk te laag uit.
Helemaal als je dan bedenkt dat xs kleinste maat is, hou moet die dan wel niet vallen bij mensen waarvoor ze de xs eigenlijk in de markt zetten ?
Die kunnen ze als nachtjapon/ochtendjas gebruiken bij het bikepacken! multi-purposeDDX schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:50:
Beetje lang is prima, maar als ondershirt over je heup heen valt is mij te lang eigenlijk.
Helemaal als je dan bedenkt dat xs kleinste maat is, hou moet die dan wel niet vallen bij mensen waarvoor ze de xs eigenlijk in de markt zetten ?
Ik heb met al hun kleding het idee dat ze wat meer focussen op Nederlandse bouw dus dat het wat groter valt.DDX schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:50:
Beetje lang is prima, maar als ondershirt over je heup heen valt is mij te lang eigenlijk.
De engo2 sportbril met HUD is goed gebalanceerd en zit comfortabel. Hij verbindt eenvoudig met de telefoon app en eenvoudige ANT sensoren. Ik heb een garmin horloge nodig bij het rennen, of een garmin fietscomputer bij het fietsen. (ik heb momenteel een polar horloge en een wahoo computer, die zonder bril hartstikke goed werken)
De Hud is met een handbeweging via de neussensor aan of uit te zetten. Helaas heb ik een bril op sterkte en kan ik de kleine lettertjes op de HUD slecht lezen, als ik mijn ogen wat knijp gaat het net. Maar goed, zonder garmin fietscomputer heb ik er weinig aan dus die is besteld
Heeft de HUD zonder routeaanwijzingen meerwaarde? Mijn antwoord is Nee
[ Voor 6% gewijzigd door FFW op 17-10-2025 22:09 ]
ik ben op zoek naar een fietshelm die laag op het hoofd zit en aan de zijkanten niet te veel uitsteekt. Iets echt compacts dus. Ik geef niks om MIPS. Helmen die ik al gekocht heb :
Decathlon helm : geen paddestoel, maar zit te hoog op mijn hoofd
Abus gamechanger II : geen paddestoel maar te weinig padding achterop
Kask Mojito 3 : een echte paddestoel die ook erg hoog zit
Giro vanquish aero : echt een enorme paddestoel
welke fietshelm offert veiligheid op voor goede looks?
Giro Syntax? Trek Velocis?FFW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:08:
Ik heb een mooi maar relatief groot hoofd (61cm) en ik heb al heel wat helmen gekocht die me niet staan. De enige helm die redelijk passend zit is de Abus gamechanger, maar die heeft alleen padding aan de voorkant en op mijn achterhoofd zit die niet zo lekker.
ik ben op zoek naar een fietshelm die laag op het hoofd zit en aan de zijkanten niet te veel uitsteekt. Iets echt compacts dus. Ik geef niks om MIPS. Helmen die ik al gekocht heb :
hier wel een grappige discussie waarom nederlanders geen fietshelm op een stadsfiets dragenhttps://bicycledutch.word...le-helmets-the-dutch-way/
edit : waarom draag ik een helm : ik draag deze voornamelijk in gezamenlijke tourtochten waarin de kans om te vallen groter wordt dan normaal, dit door het onvoorspelbare weggedrag van andere fietsers. Ik bescherm daarmee voornamelijk mijn gezicht en handen. Mijn hersens worden namelijk al beschermd door mijn schedel.
[ Voor 39% gewijzigd door FFW op 22-10-2025 15:38 ]
Heb een POC besteld, maar die had hetzelfde paddestoel probleem dat jij beschrijft, heb nu een MET en ben erg tevreden met de looks, dat MIPS ervoor zorgt dat de helm groter is dan hij zou moeten zijn is volgens mij millimeter werk, misschien kun je dan beter voor een klassieke worstenhelm gaan. Maar als je er van overtuigd bent dat je schedel voldoende bescherming biedt zou ik gewoon lekker geen helm opzettenFFW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:59:
dank je wel, het zijn beide MIPS helmen en die zijn daardoor groter dan ze hoeven te zijn. De persfoto's laten het altijd kleiner lijken dan het is (alsof het een glad kapsel is, maar kijk je van voren dan toont het de lelijke waarheid). Ik zoek iets dat echt om het hoofd zit met minimale ruimte tussen hoofd en helm. Zoekopdrachten op minimalistic helmet of small helmet leveren helaas niks bruikbaars op.
hier wel een grappige discussie waarom nederlanders geen fietshelm op een stadsfiets dragenhttps://bicycledutch.word...le-helmets-the-dutch-way/
edit : waarom draag ik een helm : ik draag deze voornamelijk in gezamenlijke tourtochten waarin de kans om te vallen groter wordt dan normaal, dit door het onvoorspelbare weggedrag van andere fietsers. Ik bescherm daarmee voornamelijk mijn gezicht en handen. Mijn hersens worden namelijk al beschermd door mijn schedel.
Overigens wel erg benieuwd naar de redenatie hoe een helm je handen beschermt
Toevallig was ik afgelopen weekend in een Oakley store, waar ik naar een transparante bril stond te kijken.stevens20 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:09:
Thnx voor de adviezen, ik vind het nog steeds een lastige. PH klinkt wel fijn, maar is het dat ook, switcht het snel genoeg, is het donker en licht genoeg of is een bril met meerdere lenzen een betere optie? Soms even kijken welke ik gebruik is ook een optie. Voor de prijs van een Oakley kan ik drie andere brillen kopen die samen ook het hele spectrum coveren. Ik vind het een moeileijke keus.
Zit nu te denken aan een PH bril die dik binnen het budget past en er san nog een voor de echt zonnige ritten te doen. Dan heb je mooi een prima avond-bril en een vollebak zon bril.
Totdat de verkoper van dienst er met een UV pennetje over straalde, en de bril binnen 15 seconden donker werd.
Dat is toch wel andere koek dan die lenzen van AE.
De monturen voelen ook erg solide aan. Ik begrijp nu wat beter waar het prijsverschil in zit..
Grappig, ik heb namelijk de Oakley die ik in huis had teruggestuurd en ingewisseld voor een paar Decathlon brillen. Daar heb ik nu meermaals mee gefietst en ben ik erg tevreden over. Voelt voor mij beter dan de Oakley die kraakte en erg ver van mijn gezicht stond en te groot voelde.guapper schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:59:
[...]
Toevallig was ik afgelopen weekend in een Oakley store, waar ik naar een transparante bril stond te kijken.
Totdat de verkoper van dienst er met een UV pennetje over straalde, en de bril binnen 15 seconden donker werd.
Dat is toch wel andere koek dan die lenzen van AE.
De monturen voelen ook erg solide aan. Ik begrijp nu wat beter waar het prijsverschil in zit..
Het verkleuren zal ongetwijfeld sneller gaan maar ik heb er nog geen hinder van ondervonden dat deze langzamer zou zijn.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Ik heb zelf niet het idee dat mips een helm groter maakt, dat laagje is maar heel dun toch?FFW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:59:
De reden voor een helm is inderdaad vaak wel het gedrag van andere weggebruikers, maar aangereden worden door een auto is toch echt een slag heftiger.
Verder beschermt je schedel je hersenen niet zo goed als je zou denken. Ik heb in mijn vriendenkring meerdere mensen met permanent hersenletsel door een klap op het hoofd. Mijn schoonvader had een schedelfractuur toen hij een blackout kreeg na een pittig klimmetje in Limburg.
Maar goed, MIPS zou ik ook niet meteen zien als pré.
Ik heb zelf "gewoon 58"
- Giro Syntax (geen mips)
- BBB Cycling Dune 2 (mips) (mtb helm)
En nog een goedkope lidl helm maar dat vind ik zelf al een paddenstoel
Bij een MTB helm kan je natuurlijk ook meestal de klep eraf halen, en omdat de klep de helm optisch langer maakt oogt ie ook anders.
Ik vind de syntax in elk geval een best aardige helm.
Bovenal, een helm is altijd een paddenstoel; tenzij je een full-face neemt
---------------
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/e4Lt37NjN3dfYzBmb2Cuu6dE.jpg?f=user_large)
En een Mtb beany van rockbros
[ Voor 23% gewijzigd door FFW op 22-10-2025 18:56 ]
Waarschijnlijk omdat skateboarden iets minder snel gaat?FFW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:48:
Fietshelmen lijken allemaal te groot, geen idee waarom, dit terwijl skatehelmen al veel compacter zijn. ik zocht net op "beanyhelm" voor motorrijders en die zijn wel betrekkelijk dun.
[Afbeelding]
Ik snap je probleem hoor, ik zit aan de ondergrens van de maat L helmen. Dus M zit niet fijn en past geen helmmutsje meer onder voor de winter en L is gewoon groot maarja past wel goed.
Ik had ooit een Carrera helm die was niet zo paddestoel in mijn gedachte maar alle helmen die ik daarna gepast heb wel; Decathlon, Met, Kask en mijn huidige Lazer Genesis ook.
Het is niet anders en ik heb me er bij neergelegd, de Genesis vind ik erg mooi, past goed bij de look die ik voor ogen had en zit goed met mijn enorme Oakley Sutro
Na een mand zie het zelf amper meer
Net even wat recente foto’s van mezelf op de fiets teruggekeken en daar valt het me erg mee terwijl alanine de spiegel van voren kijk het écht wel een paddo is. Bij andere lijkt het ook altijd minder omdat je die vaker van opzij/achteren ziet
Ik heb die rockbros ebikefietshelm besteld. Mijn vijfde helm. Eens zien of het wat is.
Als het niks word kan je nog altijd voor de mode look gaan: https://ventete.com/products/ah-1?variant=55160896520567.FFW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:04:
Skaten op een halfpipe gaat best snel en je kunt van hoog vallen
Ik heb die rockbros ebikefietshelm besteld. Mijn vijfde helm. Eens zien of het wat is.
Kan je zelf nog kiezen hoe hard je hem opblaast
Een fietshelm is dikker, omdat die grote puntlasten moet kunnen absorberen. Denk aan stoepranden, losliggende stenen en dergelijke. (Zie ook de helm van Reginas, die onlangs met 20km/u op een steen viel.) Een skater valt meestal op vlakke stukken beton.
Die motorrijders met een beany helm geven nul fuckjes, en dragen dat ding alleen maar als excuus (voor een helm) omdat ze een helm moeten dragen..
[ Voor 66% gewijzigd door guapper op 22-10-2025 20:43 ]
De kans dat je precies zo valt als hoe de helm het best scoort is natuurlijk erg klein, ik ben bijvoorbeeld in de laatste 10 jaar 2x gevallen en in beide gevallen vingen mijn been en schouder de klap op. Ik denk dat de kans op een schuiver in de regen het meest waarschijnlijke scenario is, en ook dan vang je de klap grotendeels met je handen of schouder op. En zo extreem hard fiets ik nou ook niet. Ik rij bv niet met 70 van een berg af.
[ Voor 12% gewijzigd door FFW op 22-10-2025 20:51 ]
Je gaat hier uit van je eigen kunnen. en ik wil graag geloven dat je stevig op de fiets zit. Maar er rijden een hoop pannenkoeken met voertuigen van meer dan 1000 kilo rond en die kijken niet altijd even goed of in het geheel niet, want hun telefoon is zo superbelangrijk. Wat ga je daar aan doen?FFW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:46:
Nee maar dat is ook de bedoeling van een beanyhelm. Je levert in op safety standaarden maar wint op looks.
De kans dat je precies zo valt als hoe de helm het best scoort is natuurlijk erg klein, ik ben bijvoorbeeld in de laatste 10 jaar 2x gevallen en in beide gevallen vingen mijn been en schouder de klap op. Ik denk dat de kans op een schuiver in de regen het meest waarschijnlijke scenario is, en ook dan vang je de klap grotendeels met je handen of schouder op. En zo extreem hard fiets ik nou ook niet. Ik rij bv niet met 70 van een berg af.
Mijns inziens weinig, als het dan toch misgaat kan je maar beter een goede helm ophebben.
Het is geen discussie over wel of geen helm, maar welke helm. En ik zocht dus een minimalistische helm. Bedankt voor de tip schilderstapePeaceNlove schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:02:
[...]
Je gaat hier uit van je eigen kunnen. en ik wil graag geloven dat je stevig op de fiets zit. Maar er rijden een hoop pannenkoeken met voertuigen van meer dan 1000 kilo rond en die kijken niet altijd even goed of in het geheel niet, want hun telefoon is zo superbelangrijk. Wat ga je daar aan doen?
Mijns inziens weinig, als het dan toch misgaat kan je maar beter een goede helm ophebben.
Nee maar als je looks zó boven je veiligheid stelt moet je niet verbaasd zijn dat mensen daarop reageren.FFW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 23:28:
[...]
Het is geen discussie over wel of geen helm, maar welke helm. En ik zocht dus een minimalistische helm. Bedankt voor de tip schilderstape
Een schuiver is zo erg nog niet voor je hoofd, als je over de kop slaat daarintegen
Ik was aangenaam verrast over deze helm en mijn ijdele zusje met hoofdmaat L ook.
Een wielrenner wil graag koeling. Een luchtgat is waar geen materiaal zit, en dus zal de plek waar wél materiaal zit, dikker moeten worden. Bovendien zitten er aan de binnenkant bij een fijne helm ook luchtkanalen zodat er flow is.FFW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:48:
Fietshelmen lijken allemaal te groot, geen idee waarom, dit terwijl skatehelmen al veel compacter zijn. ik zocht net op "beanyhelm" voor motorrijders en die zijn wel betrekkelijk dun.
Een dunne helm zoals een beany geeft een zweethoofd.
---------------
Je zou kunnen kijken naar de Limar Air Stratos in L.FFW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:08:
Ik heb een mooi maar relatief groot hoofd (61cm) en ik heb al heel wat helmen gekocht die me niet staan. De enige helm die redelijk passend zit is de Abus gamechanger, maar die heeft alleen padding aan de voorkant en op mijn achterhoofd zit die niet zo lekker.
Ik vind dit wel een mooie helm, die niet op een paddestoel lijkt (zelfs de mips variant die ik heb). Hij is niet zo aero, maar is wel erg goed geventileerd.
Enige probleem daarmee is dat wanneer ik hem afzet, ik de rand van de helm over m'n gehele voorhoofd heb lopen ondanks de helm niet te strak zit. Vind ik een nadeel(tje)
Do { Ping } while ( LOL )
Serieus!? Je hebt maar één stel hersenen, daar zou ik persoonlijk toch wel voorzichtig mee zijn en voor bewezen goede techniek kiezen. De kosten op de korte termijn staan in geen verhouding tot de gevolgen op de lange termijn als het wél mis gaat. Na mijn val afgelopen winter met “maar” 30 km/h was ik heel blij dat mijn helm zijn werk had gedaan. Liever de helm afschrijven dan in de WIA terechtkomenFFW schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:38:
Dank je wel , zo zie je maar dat alleen de omtrek van je hoofd niet veel zegt over de ideale pasvorm van je helm. Ik heb in elk geval die rockbros besteld, die komt over een maand aan, (er zit een Chinees veiligheidscertificaat bij dus dat moet dan wel goed zijn). Ik heb overigens ook gekeken naar de helmen van andere sporten, zoals paardrijden en rugby, waar ze ook vrij minimale hoofdbescherming dragen. Een soort dikke zweetband zou ook kunnen werken al staat dat nogal 80's porno
Jamaar zijn hersenen worden al beschermd door zijn schedel he!?Duclaasie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:28:
[...]
Serieus!? Je hebt maar één stel hersenen, daar zou ik persoonlijk toch wel voorzichtig mee zijn en voor bewezen goede techniek kiezen. De kosten op de korte termijn staan in geen verhouding tot de gevolgen op de lange termijn als het wél mis gaat. Na mijn val afgelopen winter met “maar” 30 km/h was ik heel blij dat mijn helm zijn werk had gedaan. Liever de helm afschrijven dan in de WIA terechtkomen
Enfin ik snap de hele discussie niet zo. Die rockbros met zo'n hele visor erop is nu ook niet echt mijn idee van een minimalistische helm. Ik snap dat je geen paddestoelhoofd wil maar in mijn ervaring zoek je de verkeerde kant op als je juist naar kleinere helmen gaat zoeken want dan krijg je steeds meer een eikeldopjes effect wat ik nog veel lelijker vind.FFW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:59:
...
Eisen: MIPS, ventilatie, passend op mijn dikke kop, niet te zwaar en niet te duur, het is de Giro Fixture MIPS XL geworden.
In dat geval een zwemhelm op!Kluus schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:53:
[...]
Jamaar zijn hersenen worden al beschermd door zijn schedel he!?
BlaBlaBla
Ik heb voor weinig een setje gescoord om te proberen. In de tussentijd tussen kort en lang is het wel fijn, maar ze zijn vaak wel vrij lang dus van je sok tot je lies bijna.Strider schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:14:
Dragen jullie met deze temperaturen knie warmers? Ik heb ze zelf nooit gekocht maar lijkt me soms wel prettig om je knieën warm te houden zonder direct je hele benen in te pakken.
Ja, vind het alleen wel raar zitten als ik dan vervolgens ook nog overschoentjes er bij pak.Strider schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:14:
Dragen jullie met deze temperaturen knie warmers? Ik heb ze zelf nooit gekocht maar lijkt me soms wel prettig om je knieën warm te houden zonder direct je hele benen in te pakken.
Wanneer het tijd is voor overschoenen is het ook hoog tijd voor de lange broek toch?PeaceNlove schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:46:
[...]
Ja, vind het alleen wel raar zitten als ik dan vervolgens ook nog overschoentjes er bij pak.
Niet perse, vond het vanmorgen niet heel koud, maar wel een paar keer door de plassen en de troep heen gereden en dan zijn die overschoenen wel praktisch. Maar had ook wel zonder gekund, maar met de storm en regen van gisteren maar voor de zekerheid aan gedaan.nooberke schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:39:
[...]
Wanneer het tijd is voor overschoenen is het ook hoog tijd voor de lange broek toch?
Meestal is het bij mij ook de combo met lang.
Herkenbaar! Bij mij komen mijn kniewarmers van mijn liezen tot 2cm boven mijn sokken. Levert bijzondere tanlines op.418O2 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:18:
[...]
Ik heb voor weinig een setje gescoord om te proberen. In de tussentijd tussen kort en lang is het wel fijn, maar ze zijn vaak wel vrij lang dus van je sok tot je lies bijna.
Side note: ik ben 1,73m en ik draag kniewarmers maat XL/XXL.
Ik gebruik mijn ‘echte’ beenstukken nauwelijks meer. Bij kouder weer doe ik langere sokken aan, afhankelijk van mijn mate van uitgerustheid onder of over de kniewarmer.
[ Voor 5% gewijzigd door Reginas op 24-10-2025 19:18 ]
Sommige mensen hebben andere perceptie van temperatuur.
Terwijl ik echt geen koukleum ben, op werk loop ik gewoon in tshirt rond en collega's in dikke truien.
En gebruik je kniewarmers voor het geval je enkels te warm worden met beenstukken? En hoe zit dat dan met (lange) sokken?
Ik vind de fietsetiquette wel ingewikkeld moet ik zeggen. Ik doe ook steeds per ongeluk mijn brillenpoten onder de bandjes van mijn helm..
Afgelopen ochtend zat ik ook nog in de korte broek op de fiets. De wind was hier wel vrij pittig trouwens!DDX schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:53:
Vanavond ook nog 4 man in korte broek gezien, ik was blij met beenstukken en 3 lagen bovenkleding...
Sommige mensen hebben andere perceptie van temperatuur.
Terwijl ik echt geen koukleum ben, op werk loop ik gewoon in tshirt rond en collega's in dikke truien.
Kniestukken zijn dunner dan echte beenstukken zegmaar.bwernsen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:01:
Zijn kniewarmers dan korte beenstukken? En verwarmen beenstukken dan níet je knieën? Ik vind het heel verwarrend. Een ouderwetse afritsbare driekwart legging zegmaar.
En gebruik je kniewarmers voor het geval je enkels te warm worden met beenstukken? En hoe zit dat dan met (lange) sokken?
En geen gedoe met over onder sokken doen.
Dat is gewoon kwestie van veiligheid, altijd over zodat bril afvliegt mocht het nodig zijn.Ik vind de fietsetiquette wel ingewikkeld moet ik zeggen. Ik doe ook steeds per ongeluk mijn brillenpoten onder de bandjes van mijn helm..
dit is geen discussie over wel of geen helm. maar ik herhaal mezelf, dus als je die discussie zoekt dan kun je een nieuw topic openen.
Overschoentjes wil ik er wel is bijpakken, maar dan wel van die sockeloen regenoverschoentjes, of teenstukken, om de smurrie van de schoenen te houden en iets warmere teentjes te hebben.
Nou... dat weet ik niet hoor... De wielersport is ook wel erg van 'zo hoort het gewoon'.DDX schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:26:
Dat is gewoon kwestie van veiligheid, altijd over zodat bril afvliegt mocht het nodig zijn.
In de wielersport is dit de standaard bij pro’s, deels uit veiligheid, deels uit gewoonte en omdat het er “strakker” uitziet qua aerodynamisch profiel.
Je zou ook kunnen zeggen dat mijn bril mij juist beschermt als ik val en deze op blijft zitten. Als ik met mijn hoofd over de grond schuur waar takken oid liggen, dan krijg ik niets in mijn ogen. En ook nog dat ik geen schaafwonden krijg omdat mijn bril mij op die plekken beschermt. Het risico dat het 'glas' van mijn bril versplintert als vensterglas, is m.i. uitgesloten.
Ik doe mijn bril altijd over de bandjes. Omdat het 'zo hoort' en niet vanwege het genoemde veiligheidsaspect.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Als het langdurig nat is heb je gewoon een waterdichte broek nodig.Gurby schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:00:
[...]
Ik vind winterschoenen wel fijner dan overschoenen voor koud weer, maar als het langdurig nat is, heb je toch nog overschoenen nodig.
Voor dagen zoals gisterochtend heb ik een 7mesh thunder broek.
Gisteren icm waterdichte sokken en dunne overschoenen en voeten bleven kurkdroog.
Ik heb er 1, maar kan tot op heden enkel commentaar geven over pasvorm (prettig) en gewicht (zeer laag). De keren dat ik het jasje bij me had, was het overbodig. Mogelijk dat ik komende week de waterdichtheid kan testen.3dav0d3 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:28:
Heeft iemand ervaring met de Gorewear Spinshift jasjes? https://www.gorewear.com/...mens-101064?variant=14791
Zeer regenwerend dus!hutch schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:06:
[...]
Ik heb er 1, maar kan tot op heden enkel commentaar geven over pasvorm (prettig) en gewicht (zeer laag). De keren dat ik het jasje bij me had, was het overbodig. Mogelijk dat ik komende week de waterdichtheid kan testen.
Ze hebben namelijk ook (extra) bescherming voor het achterhoofd, daarom is die tweede van rechts ook niet geschikt voor schaatsen; de 'punt' aan de achterkant is totaal ongeschikt.
Geen idee waarom ik (jou) advies geef want de hele discussie ergert mij enorm maar doe er je 'voordeel' mee.