Het grote fietskleding topic

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Nog tips voor een ondershirt met korte mouw? Geschikt voor rond de 15 a 20 graden. Max zo rond de 30 euro dacht ik aan.

Heb er nog 1 van dhb, huismerk van Wiggle destijds. Prima ding maar hij wordt grijzer en grijzer (en heb vooral de indruk dat hij minder fris begint te ruiken :') )

[ Voor 6% gewijzigd door BreadFan op 25-08-2025 22:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:56
Ik heb ondershirts van van Ryssel, Decathlon. Mouwloos ondershirt dat ik onder korte shirts draag vanaf 12 graden. Erg tevreden over, maar ik heb geen modern referentie materiaal. Mijn winter ondershirts komen ook van Decathlon (fiets- en ski ondershirts met lange mouw). De maat hoeft je niet te downsizen: deze zitten al lekker strak.
https://www.decathlon.nl/.../R-p-623?mc=8296143&c=Wit

Edit
Tegen geurtjes: na het drogen in een plastic zak en een paar nachten in de vriezer wil nog wel eens helpen om bacteriën te doden.

[ Voor 13% gewijzigd door guapper op 26-08-2025 06:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:20
BreadFan schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:45:
Nog tips voor een ondershirt met korte mouw?
Ja koop een zwarte.
(en heb vooral de indruk dat hij minder fris begint te ruiken :') )
- keertje wassen met scheut azijn
- keertje wassen met soda of HG “tegen nare Geurtjes in Sportkleding“
- keertje op 60 graden wassen (ook al staat er max 30 graden op). Geef geen garantie, maar bij mij altijd goed gegaan (doe het niet iedere keer natuurlijk).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
guapper schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:55:
Ik heb ondershirts van van Ryssel, Decathlon. Mouwloos ondershirt dat ik onder korte shirts draag vanaf 12 graden. Erg tevreden over, maar ik heb geen modern referentie materiaal. Mijn winter ondershirts komen ook van Decathlon (fiets- en ski ondershirts met lange mouw). De maat hoeft je niet te downsizen: deze zitten al lekker strak.
https://www.decathlon.nl/.../R-p-623?mc=8296143&c=Wit

Edit
Tegen geurtjes: na het drogen in een plastic zak en een paar nachten in de vriezer wil nog wel eens helpen om bacteriën te doden.
Die heb ik ook :) Gebruik ik als het echt warmer is.

In de vriezer ga ik eens proberen!
mhr-zip schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 23:03:
[...]

Ja koop een zwarte.

[...]

- keertje wassen met scheut azijn
- keertje wassen met soda of HG “tegen nare Geurtjes in Sportkleding“
- keertje op 60 graden wassen (ook al staat er max 30 graden op). Geef geen garantie, maar bij mij altijd goed gegaan (doe het niet iedere keer natuurlijk).
Azijn ja. Vind dat altijd wel bijzonder omdat ik azijn ook vind stinken :P Maar het is het proberen waard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:01
Azijn werkt uitstekend, gaat hier vrijwel standaard een scheut van bij de sportkleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:37
Wat vindt men hier van de kleding van LSRF? Zie het bijna nooit voorbij komenals aanrader, maar ik heb een setje gekocht en dit is met stip mij favo setje geworden. Rij op een gravelbike, dat is misschien een pre voor dit merk ;) Maar ben erg tevreden over de Bib en ben een groot fan van de designs... Meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:57
B-Force schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:13:
Wat vindt men hier van de kleding van LSRF? Zie het bijna nooit voorbij komenals aanrader, maar ik heb een setje gekocht en dit is met stip mij favo setje geworden. Rij op een gravelbike, dat is misschien een pre voor dit merk ;) Maar ben erg tevreden over de Bib en ben een groot fan van de designs... Meer?
Ik meen me te herinneren dat de kleding van LSRF wordt gemaakt door TACTIC. Is dus eigenlijk gewoon TACTIC custom.

Ik heb er zelf nooit mee gereden dus heb niet helemaal helder wat de kwaliteit en look/feel is van TACTIC. Wellicht heeft @Fisico er vanuit fietsclub nog meer verhaal omheen.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:50

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb vanmiddag in een opwelling een Assos Millie GT C2 besteld :+

Had een tijdje geleden al een alert aangezet bij Hopmans en kreeg vanmiddag een voorraad melding dus even getwijfeld maar voor €108 wel een erg scherpe prijs. Bijna even duur als mijn Castelli Endurance dus ben benieuwd :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-10 09:13

DeFeCt

je wéét toch

Stufferdt schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:42:
[...]

Ik meen me te herinneren dat de kleding van LSRF wordt gemaakt door TACTIC. Is dus eigenlijk gewoon TACTIC custom.

Ik heb er zelf nooit mee gereden dus heb niet helemaal helder wat de kwaliteit en look/feel is van TACTIC. Wellicht heeft @Fisico er vanuit fietsclub nog meer verhaal omheen.
Ik heb twee setjes van Tactic (Custom), de eerste bevalt erg goed, toen heette het alleen nog geen custom, de tweede net ontvangen, ziet er ook weer top uit, maar tot nu toe alleen het shirt kunnen testen. Fijne materialen.

Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 20:24

Fisico

by Fabian

Stufferdt schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:42:

Iedereen was over die sets echt te spreken veel meer dan bioracer. Ik geloof ook niet dat de kwaliteit / prijs een reden was om te wisselen. De shirts die ik nog zie rijden zien er nog steeds goed uit.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:15
TACTIC maakt, voor zover als ik er ervaring mee heb, prima spul. Dit voorjaar bij hen op bezoek geweest in Girona, waar je een rondleiding kan krijgen in hun fabriek. Daar zit hun winkel/showroom bij in. Absoluut een aanrader om te bezoeken als je er in de buurt bent.

[ Voor 8% gewijzigd door Koenbr op 30-08-2025 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:16

McMiGHtY

- burp -

Is dat gewoon aanbellen en vragen om de toer of hoe werkt het? En een adres enzo? :P

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16:50

Reginas

Queen of Core Stability

In Bergamo zit de Santini Store naast het atelier waar de kleding wordt vervaardigd. Ook een aanrader, als je toch in de omgeving bent. Mooie winkel en nagenoeg het hele assortiment. En hij heeft gewone openingstijden, dus het is geen kwestie van aanbellen en hopen dat ze opendoen.

Edit: oeps, ik had over het stukje over de toer heen gelezen.

[ Voor 8% gewijzigd door Reginas op 01-09-2025 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Koenbr schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:26:
TACTIC maakt, voor zover als ik er ervaring mee heb, prima spul. Dit voorjaar bij hen op bezoek geweest in Girona, waar je een rondleiding kan krijgen in hun fabriek. Daar zit hun winkel/showroom bij in. Absoluut een aanrader om te bezoeken als je er in de buurt bent.
ah bummer, daar (Girona) was ik vorige week, maar had geen idee dat ze daar zaten

Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:15
McMiGHtY schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:53:
Is dat gewoon aanbellen en vragen om de toer of hoe werkt het? En een adres enzo? :P
Adres: https://share.google/3jSo0Te7zpCVLYqP8
Zie ook: https://indekopgroep.nl/tactic-sport-girona/

Zo’n toer staan ze uiteraard welwillend tegenover als je er iets hebt aanschaft. Geen idee of ze het ook doen als je niks bij hen hebt gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunderfury
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-10 12:48
Ik heb via dit topic deze zomer de bibs van Gobik (Lancer en Revolution) leren kennen en volop met plezier gedragen. Nu ben ik aan het zoeken voor een lange bibtight (Absolute model) voor aankomende maanden. Ik twijfel echter bijzonder hard over de maten.
Van de Lancer en Revolution shorts heb ik maat S, hoewel de size guide van Gobik mij een M aanraadt. Ik ben 1m82 en ongeveer 72kg, en heb dus blijkbaar toch een buitengemiddelde lichaamsbouw want ik heb niet het gevoel dat die broeken echt te klein zijn.
Nu twijfel ik bij de Absolute vooral over de lengte van de benen. Iemand ervaring met dit model die hierover iets kwijt kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
thunderfury schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:50:
Ik heb via dit topic deze zomer de bibs van Gobik (Lancer en Revolution) leren kennen en volop met plezier gedragen. Nu ben ik aan het zoeken voor een lange bibtight (Absolute model) voor aankomende maanden. Ik twijfel echter bijzonder hard over de maten.
Van de Lancer en Revolution shorts heb ik maat S, hoewel de size guide van Gobik mij een M aanraadt. Ik ben 1m82 en ongeveer 72kg, en heb dus blijkbaar toch een buitengemiddelde lichaamsbouw want ik heb niet het gevoel dat die broeken echt te klein zijn.
Nu twijfel ik bij de Absolute vooral over de lengte van de benen. Iemand ervaring met dit model die hierover iets kwijt kan?
Het belangrijkste aan een fietsbroek is toch hoe de zeem zit. Als de zemen van Gobik in maat S lekker zitten bij jou, zou ik daar bij blijven. Wat heb je aan een broek die de perfecte lengte heeft maar een schuivende zeem...
Wat blijkt uit jouw post en mijn ervaring met Gobik is dat ideale pasvorm toch heel persoonlijk is, ook al lijken onze afmetingen erg op elkaar.
Ik draag zemen van Gobik in maat M (Gobik Matt 2.0), terwijl ik dezelfde lengte heb en iets lichter ben. 1,82m en 70kg. Ik vind deze bibs zelfs redelijk strak om de benen en buik zitten, en zou ze niet in maat S willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Ik meen dat @DDX door lange benen en een kleine maat in broeken uitsliuitend werkt met beenstukken in verschillende vormen. Dus gevoerd of niet etc. Ook een optie :) Zo houd je gewoon je dure broeken met dito zeem en pasvorm en scheelt het je een dure winterbroek aanschaffen.

Ik heb zelf moeite met de juiste maat winterbroek vinden. Ben 1m80 met 68kg en dunne benen en een smalle bouw dus zelf in S of M zijn de pijpen van een lange broek eigenlijk altijd te lang. Heb 2 lange broeken uit mijn zwaardere periode (75 - 80kg) maar die passen helemaal niet meer momenteel.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:50

DDX

Klopt ja, dat zou ook mijn advies zijn.
Vorig jaar paar keer futurum lange broek gedragen (maatje s) die opzich wel aardig zit, maar het is het net niet. (zou dan eigenlijk xs broek moeten hebben en dan gaan beendelen wel erg straks zittten (misschien te kort zijn))
Maar doe mij maar gewoon lekker strakke korte broek (maatje xs of s, fietsbroek moet je lastig kunnen aantrekken zodat zeem goed op z'n plek zit) en dat icm beenstukken maatje m/l oid.

1m86 en rond de 68kg

[ Voor 17% gewijzigd door DDX op 02-09-2025 16:06 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 15:45
En je bbl? Ben dezelfde lengte (maar met een paar kg meer ;)) en xs zou bij mij echt maatje hotpants worden.... :X

Draag M of L afhankelijk van merk.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX

DDX

GerbenBK schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:07:
[...]

En je bbl? Ben dezelfde lengte (maar met een paar kg meer ;)) en xs zou bij mij echt maatje hotpants worden.... :X

Draag M of L afhankelijk van merk.
Volgens mij 87cm.
Lengte broeken is wel een dingetje ja. (zie ook YouTube: Bib shorts survey results: You really like premium spandex!)
Black sheep heeft gelukkig best wel lange broeken.
De futurum broek die ik heb is net iets te kort, maar die draag ik eigenlijk alleen icm beenstukken en dan maakt dat iets minder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 15:45
DDX schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:28:
[...]

Volgens mij 87cm.
Lengte broeken is wel een dingetje ja. (zie ook YouTube: Bib shorts survey results: You really like premium spandex!)
Black sheep heeft gelukkig best wel lange broeken.
De futurum broek die ik heb is net iets te kort, maar die draag ik eigenlijk alleen icm beenstukken en dan maakt dat iets minder uit.
Ja die video kende ik. Hij is idd ook dun :). Ik zal eens een s van black sheep proberen.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Kom ik weer: Kalas werkt met lengtematen. Ik heb zelf korte beentjes en slank(ig) dus heb maatje 2 in broeken. Maar een 2+ heeft dan dus wat langere bretels en pijpen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:35
Met een vergelijkbaar postuur (185 / 66) ben ik na lang zoeken bij de Castelli Espresso in M uitgekomen. Die heeft langere pijpen dan normaliter bij Castelli (Aero RC / Endurance). Erg tevreden over de pasvorm en zeem.

Kalas heb ik in maat 2. Op zich ook prima maar op het randje van te kort. Siroko SRX in M past mij ook prima.

Veel andere merken (Assos, Gobik, Lecol, Rapha) ofwel te los ofwel te kort.

Van Lecol heb ik wel twee lange broeken in M (Sport en Pro) die weer wel goed passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18:25
Hoe is de ervaring hier met thesyn.cc kleding? Toevallig ook iemand die wat kan vertellen over hoe de maten vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:42
Stevie-P schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:24:
[...]

Het is de black 320 zeem, de voorloper van de Platinum Grey Combi als ik deze pagina mag geloven:
https://agu.com/zemenoverzicht

Ik zie dat die broek nu trouwens maar 68 euro kost bij futurum; dus als iemand nog een goedkope winterbroek zoekt: https://www.futurumshop.n...grijs-heren-l.phtml?gQT=2
Note: hij heeft een heel slanke fit. Ik heb een maat groter gekocht dan m'n andere broeken en hij zit alsnog best strak om m'n kuiten en bovenbenen.
Ik heb de Agu onlangs ook gekocht, maar twijel toch over de maat/de broek.

Normale maat is te klein, één maat groter zit op zich goed, maar de naad die dwars over je bovenbeen loopt 'snijdt' wel in m'n bovenbeen (niet oncomfortabel/pijnlijk, maar het 'rollade'-effect zullen we maar zeggen). Hoort dit nu eenmaal bij deze broek door de positie van deze stikselnaad?
Denk namelijk dat als ik nog een maat groter ga dit weliswaar minder is, maar dat hij dan rond m'n middel (de zeem) minder goed (net te los) zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
henri86 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:07:
[...]

Ik heb de Agu onlangs ook gekocht, maar twijel toch over de maat/de broek.

Normale maat is te klein, één maat groter zit op zich goed, maar de naad die dwars over je bovenbeen loopt 'snijdt' wel in m'n bovenbeen (niet oncomfortabel/pijnlijk, maar het 'rollade'-effect zullen we maar zeggen). Hoort dit nu eenmaal bij deze broek door de positie van deze stikselnaad?
Denk namelijk dat als ik nog een maat groter ga dit weliswaar minder is, maar dat hij dan rond m'n middel (de zeem) minder goed (net te los) zit.
Ik denk dat dat inderdaad hoort bij die broek. Ik heb het ook een beetje, maar zoals je al zegt: niet oncomfortabel.
Ik heb overigens een maat L bij 1.82m en 70kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-09 22:08
Ik heb al hele lange tijd een Castelli Perfetto RoS (dus niet de nieuwe versie) en ben er super tevreden mee. Toch is die voor sommige ritjes net wat te warm. Ik zoek eigenlijk een soortgelijk jack qua wind en waterdichtheid, maar dan net iets minder gevoerd. Mensen hier nog met goede tips? :)

ps. Ook ik heb onlang een Gobik Matt bib gekocht en ben er super tevreden over!

[ Voor 12% gewijzigd door 3dav0d3 op 21-09-2025 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swedish_Chef
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 23:00
3dav0d3 schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:47:
Ik heb al hele lange tijd een Castelli Perfetto RoS (dus niet de nieuwe versie) en ben er super tevreden mee. Toch is die voor sommige ritjes net wat te warm. Ik zoek eigenlijk een soortgelijk jack qua wind en waterdichtheid, maar dan net iets minder gevoerd. Mensen hier nog met goede tips? :)
Ik herken de vraag, zat met hetzelfde.
Wat mij het best bevalt is een shirt met lange mouwen (Fyts, type Snelst thermo) met daaronder een ondershirt met aan de voorkant stof die de wind blokkeert. Ik heb hem van de Decathlon en dat werkt prima. Dit helpt alleen niet tegen een buitje.
Ik heb ook een Sportful Fiandre shirt. Dat doet wel wat tegen regen en is dunner of minder warm dan de Perfetto. Geen idee verder over het type, dat vind ik bij Sportful niet zo doorzichtig. Het is er een uit de allereerste series.

Je kan verder eens kijken naar Endura. Heb van hen een fs260 pro en dat vind ik ook een erg goed jack, maar is niet heel veel koeler dan een Perfetto. Wel is ie met armstukken en dat geeft je net wat meer mogelijkheden op koeling/ ventilatie

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:43
Koenbr schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:13:
[...]

Adres: https://share.google/3jSo0Te7zpCVLYqP8
Zie ook: https://indekopgroep.nl/tactic-sport-girona/

Zo’n toer staan ze uiteraard welwillend tegenover als je er iets hebt aanschaft. Geen idee of ze het ook doen als je niks bij hen hebt gekocht.
Bedankt voor het zetje in de rug, vrije dag te besteden in de Buurt van Girona en even langsgewipt. Zocht nog een herfst Jersey met lange mouwen om m'n fiets rondjes straks in nederland te kunnen voortzetten.

Aardige mensen, rondleiding gekregen door de fabriek. Super kleinschalig, hoogwaardige producten en wordt allemaal in de regio gemaakt. Leuk om een keer mee te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

3dav0d3 schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:47:

ps. Ook ik heb onlang een Gobik Matt bib gekocht en ben er super tevreden over!
De Wind RoS van Castelli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reshi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-10 12:58
jasperz89 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:33:
Hoe is de ervaring hier met thesyn.cc kleding? Toevallig ook iemand die wat kan vertellen over hoe de maten vallen?
Ik heb er een kast vol van, ook toen het nog als Biehler verkocht werd. Zit lekker en ziet er mooi uit, maar mag ook wel voor dat geld. Dat de pasvorm elke collectie anders is, is voor zo’n A merk dat ze pretenderen te zijn wel echt matig en is voor mij een reden om in de toekomst naar een ander merk te kijken. Zelf geen ervaring met andere “dure” merken dus kan daar geen vergelijking van geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:37
Wat is voor jullie de perfecte mtb bibshort broek? Heb vrij snel last van zadelpijn op de mtb met nadelen van dien.
Op de racefiets heb ik minder last.
Heb nu bioracer bibshorts en 1 van agu. Moet zeggen dat ik het met de agu iets langer vol houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:11
Smeerkeezz schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:37:
Wat is voor jullie de perfecte mtb bibshort broek? Heb vrij snel last van zadelpijn op de mtb met nadelen van dien.
Heb nu bioracer bibshorts en 1 van agu. Moet zeggen dat ik het met de agu iets langer vol houd.
Is je zadel wel goed? Waar heb je pijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:53
Ik heb voor indoor/mtb/race alledrie een ander zadel. Ik zou daar naar kijken. En/of de hoogte, stand of eventueel een dropperpost overwegen als het bijv bij technische tracks gaat spelen?
Ik denk dat de kwaliteit van een bib meer verschil geeft bij lange ritten eigenlijk?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:40
Ik had eerder ook last van zadelpijn op de mtb. Toen een zadelmeting gedaan waardoor het wel wat minder werd, maar nog steeds wel last.
Sinds ik met de Rapha core bibshort fiets geen last meer.
Mistraller schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:35:
[...]
Ik denk dat de kwaliteit van een bib meer verschil geeft bij lange ritten eigenlijk?
Ik kreeg met een Bioracer bibshort na 30 minuten fietsen al last dus speelt niet alleen maar met lange ritten denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
@Smeerkeezz

Zadel issues kunnen heel veel oorzaken hebben. Op mijn gravelfiets, waarmee ik ook op de weg rijd, heb ik op de weg juist eerder last, omdat ik daarbij waarschijnlijk meer tijd vrij statisch in dezelfde houding zit, en daarmee de druk geconcentreerd op dezelfde plaats houd. Offroad zit je veel minder statisch op de fiets, en daarom heb ik (denk ik) dan ook minder last van drukpunten, ook bij langere ritten van 4 uur.

Gebruik je op beide fietsen dezelfde broek? Dan zou ik toch nog wat meer experimenteren met de standen hoogte, hoek, voor/achter.

[ Voor 3% gewijzigd door guapper op 01-10-2025 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
rodiee schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:27:

[...]

Ik kreeg met een Bioracer bibshort na 30 minuten fietsen al last dus speelt niet alleen maar met lange ritten denk ik zo.
Tuurlijk kan een specifieke broek de klachten verminderen, maar ik zou zeggen dat de broek niet de oorzaak van je klacht is. Niet al zo snel. Maar goed, just my 2cents.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Let ook op dat een zadel slijt, doorzaakt.
Bij gravelbike kan dit eerder gebeuren door vele stuiteren/kuilen etc.

Toevallig deze week nog zadel vervangen omdat die wel erg veel flex had. (als in zakte aantal mm meer door dan ik met nieuw (zelfde merk/type) zadel heb)
Soms na 30k km, deze was zakte al door na 7k....
Geen barst oid te zien, maar veert te veel in.

[ Voor 15% gewijzigd door DDX op 01-10-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
418O2 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:40:
[...]

Is je zadel wel goed? Waar heb je pijn?
Zadel lijkt me prima, heb van bioracer een lange en korte broek, de zeem in de lange lijkt me dikker en iets meer gel-achtig. Met de lamge broek heb ik dus vele malen minder ongemak dan met de korte. Maar tis me gelukkig nog te warm voor de lange broek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
guapper schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:10:
@Smeerkeezz

Zadel issues kunnen heel veel oorzaken hebben. Op mijn gravelfiets, waarmee ik ook op de weg rijd, heb ik op de weg juist eerder last, omdat ik daarbij waarschijnlijk meer tijd vrij statisch in dezelfde houding zit, en daarmee de druk geconcentreerd op dezelfde plaats houd. Offroad zit je veel minder statisch op de fiets, en daarom heb ik (denk ik) dan ook minder last van drukpunten, ook bij langere ritten van 4 uur.

Gebruik je op beide fietsen dezelfde broek? Dan zou ik toch nog wat meer experimenteren met de standen hoogte, hoek, voor/achter.
Yes dezelfde broek, met de lange broek van bioracer heb ik veel minder last op dr racefiets bijvoorbeeld. Net of de zeem van de korte broek niet fantastisch is.
Op de mtb stuitert het nog meer dus vang je nog meer klappen op lijkt me. Vandaar de zoektocht naar de ultieme mtb-zeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:22
DDX schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:56:
Let ook op dat een zadel slijt, doorzaakt.
Bij gravelbike kan dit eerder gebeuren door vele stuiteren/kuilen etc.

Toevallig deze week nog zadel vervangen omdat die wel erg veel flex had. (als in zakte aantal mm meer door dan ik met nieuw (zelfde merk/type) zadel heb)
Soms na 30k km, deze was zakte al door na 7k....
Geen barst oid te zien, maar veert te veel in.
Grappig dat je dit meld, ik had een redelijk instap Specialized die na een goed jaar en ~10K voor m'n gevoel niet lekker meer zat.
Dit was voor mij de eerste keer dat ik dit had, in de winkel er vragen over gesteld, maar er kwam niet bijster veel response.
Dus een nieuw zadel besteld en voor m'n gevoel zat ik weer lekker.
M'n fiets maatjes hadden er ook twijfels over, maar gevoel zegt veel.

Als test een nog iets stijver S-Works zadel via MP op de kop getikt en dat zit nog lekkerder.
Het S-Works zadel zit nog steeds op de buitenfiets en voor de binnenfiets heb ik een Ryet (carbon en 3D) gekocht.
Naar mijn idee kan ik met de stijvere zadels mijn kracht beter op de pedalen krijgen.
Zowel IRL als op Zwift heb ik voor mijn doen een tweetal goeie PR's gefietst met de nieuwe zadels.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:03

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Smeerkeezz schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:55:
[...]
Op de mtb stuitert het nog meer dus vang je nog meer klappen op lijkt me. Vandaar de zoektocht naar de ultieme mtb-zeem
Ik heb op de MTB juist minder snel last, naar mijn idee juist doordat je vaker verzit, gaat staan en uit het zadel aanzet na een bocht.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

raymondw schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:39:
[...]

Grappig dat je dit meld, ik had een redelijk instap Specialized die na een goed jaar en ~10K voor m'n gevoel niet lekker meer zat.
Dit was voor mij de eerste keer dat ik dit had, in de winkel er vragen over gesteld, maar er kwam niet bijster veel response.
Dus een nieuw zadel besteld en voor m'n gevoel zat ik weer lekker.
M'n fiets maatjes hadden er ook twijfels over, maar gevoel zegt veel.

Als test een nog iets stijver S-Works zadel via MP op de kop getikt en dat zit nog lekkerder.
Het S-Works zadel zit nog steeds op de buitenfiets en voor de binnenfiets heb ik een Ryet (carbon en 3D) gekocht.
Naar mijn idee kan ik met de stijvere zadels mijn kracht beter op de pedalen krijgen.
Zowel IRL als op Zwift heb ik voor mijn doen een tweetal goeie PR's gefietst met de nieuwe zadels.
Niet helemaal gerelateerd maar ik heb dinsdag voor de 3e keer in 8 jaar mijn woon-werk fiets zadel vervangen.
Daarop ookal meerdere geprobeerd maar daar kan ik met een 'sportief' zadel ook beter mijn krachten kwijt. Ik had een Selle Italia Model X Superflow green, heerlijk zadel maar zonder zeem iets té hard en door dat deze extreem stroef is niet altijd even prettig icm spijkerbroek ondergoed en ondergoed. Nu was de punt gebroken dus maar vervangen door een Cube Gravel zadel. Iets zachter, iets gladder en iets minder hoog dus gelijk zadel 5mm hoger kunnen zetten maar lijkt een fijn zadel en beter dan de standaard tour/stadsfiets zadels.

Maargoed kleding....

Iemand nog een aanrader qua been/armstukken die wel een beetje warm zijn maar niet perse winddicht? Ik heb Dunne Lycra stukken maar die zijn nu al te koud en Nanoflex stukken en die zijn eigenlijk weer te warm want winddicht?
Setje Castelli Thermoflex stukken of Gribgrab, met die laatste goede ervaring tot nu toe met alle losse kledinggedingen als sokken, handschoentjes, etc.?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
@sapphire 2 jaar terug de armstukken van Van Rysel gekocht op aanraden van @McMiGHtY . Nog steeds erg content mee.
Het is een stevige, maar niet stijve, gebreide stof die de wind goed tegen houd maar toch prettig ademt.

* disclaimer m.b.t. winddichtheid: ik woon niet in het westland. :+

https://www.decathlon.nl/...304081?mc=8529499&c=Zwart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX

DDX

sapphire schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:32:
Iemand nog een aanrader qua been/armstukken die wel een beetje warm zijn maar niet perse winddicht? Ik heb Dunne Lycra stukken maar die zijn nu al te koud en Nanoflex stukken en die zijn eigenlijk weer te warm want winddicht?
Setje Castelli Thermoflex stukken of Gribgrab, met die laatste goede ervaring tot nu toe met alle losse kledinggedingen als sokken, handschoentjes, etc.?
lsrf armstukken bevallen mij wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:34
als beginnende fietser op een racefiets heb ik vandaag wat kleding laten thuisbezorgen. Een AGU Essentials priime II broek en essentials II winter fietsjas beide zitten echt fantastisch tov het lidle spul wat ik hiervoor had. (en te groot blijkt/zeem verschuift steeds)

Nu had ik ook de AGU R410 racefiets schoenen meebesteld en daar heb ik eigenlijk een vraagje over, klopt het dat racefiets schoenen nooit gevoerd oid zijn aan de binnenkant? Ik sta versteld van hoe hard het is maar als ik verder zoek lijken alle schoenen zo te zijn. Nu ben ik mij bewust van dat dit echt de goedkoopste schoenen zijn die ik kon bestellen ongeveer maar twijfel nu dus wat of ik ze retourneer en voor iets meer comfort ga.

Opzich pas ik ze prima qua maat, ze zijn wat breder wat ik echt nodig heb (liefst misschien zelfs nog wat breder zelfs) en lengte is goed maar t zit allemaal wel strak en hard (niet pijnlijk) maar normaal loop ik op afgetrapte nikes.

Waar doe ik goed aan? toch meer geld uitgeven en gaan passen ergens? of gewoon uitproberen hiermee (voor het geld en de moeite retourneer ik ze wss toch niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Laatst online: 09-10 19:42
MisterEagle schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:58:
als beginnende fietser op een racefiets heb ik vandaag wat kleding laten thuisbezorgen. Een AGU Essentials priime II broek en essentials II winter fietsjas beide zitten echt fantastisch tov het lidle spul wat ik hiervoor had. (en te groot blijkt/zeem verschuift steeds)

Nu had ik ook de AGU R410 racefiets schoenen meebesteld en daar heb ik eigenlijk een vraagje over, klopt het dat racefiets schoenen nooit gevoerd oid zijn aan de binnenkant? Ik sta versteld van hoe hard het is maar als ik verder zoek lijken alle schoenen zo te zijn. Nu ben ik mij bewust van dat dit echt de goedkoopste schoenen zijn die ik kon bestellen ongeveer maar twijfel nu dus wat of ik ze retourneer en voor iets meer comfort ga.

Opzich pas ik ze prima qua maat, ze zijn wat breder wat ik echt nodig heb (liefst misschien zelfs nog wat breder zelfs) en lengte is goed maar t zit allemaal wel strak en hard (niet pijnlijk) maar normaal loop ik op afgetrapte nikes.

Waar doe ik goed aan? toch meer geld uitgeven en gaan passen ergens? of gewoon uitproberen hiermee (voor het geld en de moeite retourneer ik ze wss toch niet)
Langsgaan bij bikeshoe4u in Nijkerk aldus een groot aantal medetweakers is de beste move voor schoenen.

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:38

PeaceNlove

Deugleuter

@MisterEagle niks mis met die schoenen hoor. Hard en strak hoort zo, want dan breng je de kracht vanuit de benen goed over op de pedalen. Gewoon lekker gaan fietsen en kijken hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

DDX schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:38:
[...]

lsrf armstukken bevallen mij wel
Mooi spul zeg, zowaar ook echt een mooi design qua jacks en jerseys!

Al ben ik persoonlijk meer van de Live fast, ride slow :+

@guapper Ja ik heb ene soort haat-liefde verhouding met Decathlon spul. Super fijne winterjas van B'twinn nog, en mijn fijnste ondershirts komen van Decathlon. Maarja ook al 2x troep gekocht en zó vaak misgegrepen qua voorraad :(

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
@MisterEagle de zool hoort niet te bewegen. Je moet gewoon even gaan fietsen. Het hoeft niet heel strak te zitten, maar je voet moet ook niet bewegen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:34
418O2 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:49:
@MisterEagle de zool hoort niet te bewegen. Je moet gewoon even gaan fietsen. Het hoeft niet heel strak te zitten, maar je voet moet ook niet bewegen
vandaag rondje gedaan, schoenen zitten prima inderdaad. Geen beweging en wat is dat een verschil zeg met of zonder klikpedalen :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

MisterEagle schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:14:
[...]

vandaag rondje gedaan, schoenen zitten prima inderdaad. Geen beweging en wat is dat een verschil zeg met of zonder klikpedalen :o
Duurdere schoenen zullen alleen maar nog stijver zijn ;)

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-10 15:24

FFW

Die van rijssel kleding is vaak best goed. Ik koop het liever dan de merkkleding in de winkel er naast, want dat kost al gauw 3 tot 5 x duurder v(oor een logo dat er uit ziet als ongediertebestrijding).

Op vinted kun je ook mooie fietsmerk-shirts kopen voor een habbekrats (ik heb daar gesigneerde shirts kunnen kopen die ik ook draag bij het fietsen, hoe cool is dat) , een gedragen fietsbroek zou ik niet doen maar ieder zijn ding,.

[ Voor 56% gewijzigd door FFW op 06-10-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 09-10 20:26

Galois

1811 - 1832

FFW schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:58:
Die van rijssel kleding is vaak best goed. Ik koop het liever dan de merkkleding in de winkel er naast, want dat kost al gauw 3 tot 5 x duurder v(oor een logo dat er uit ziet als ongediertebestrijding).

Op vinted kun je ook mooie fietsmerk-shirts kopen voor een habbekrats (ik heb daar gesigneerde shirts kunnen kopen die ik ook draag bij het fietsen, hoe cool is dat) , een gedragen fietsbroek zou ik niet doen maar ieder zijn ding,.
Ik ben ook vaak prijsbewust en koop al mijn wielerkleding in de aanbieding. Wel altijd van 'de merken' en nooit van de Decathlon-merken. Ongetwijfeld net zo goed en veel goedkoper, maar fietsen is niet alleen sport, het is ook een lifestyle en imago is ook belangrijk.
Uiteraard... deze opmerking klinkt erg stom (en dat vind ik ook :)), maar voor veel mensen toch wel een belangrijke factor om bv. geen Decathlon-merken te kopen. Voor mij wel in ieder geval.

Tweedehands doe ik zeker niet. Als ik mijn eigen sportkleding ruik, heeft het zelfs net uit de was, toch een bijzonder geurtje wat geen wasmiddel is :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
rodiee schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:27:
[...]

Ik had eerder ook last van zadelpijn op de mtb. Toen een zadelmeting gedaan waardoor het wel wat minder werd, maar nog steeds wel last.
Sinds ik met de Rapha core bibshort fiets geen last meer.

[...]

Vanmiddag met de agu bib shorts (met de red 120 zeem) gefietst en ik kan echt duidelijk verschil merken, echt praktisch geen last.
Denk dat ik de bioracer maar in de kast leg voor de korte indoor trainingen.
Of is de kwaliteit van de bib short bioracer gewoon slecht? De bib long zeem van bioracer voelt ook veel anders.
Meer gel-achtig terwijl de korte meer als een dikke stof voelt zonder gel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 09-10 20:26

Galois

1811 - 1832

Heeft iemand ervaring met de Castelli Perfetto Air Fietsjack? Ik kan er niet heel veel over vinden, maar het lijkt een alternatief op de 'gewone' Perfetto (ROS bv), maar dan zonder PFAS gebruik.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Laatst online: 08-10 15:24

FFW

Galois schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:45:
[...]
maar fietsen is niet alleen sport, het is ook een lifestyle en imago is ook belangrijk.
en dat is gewoon zo. Ik heb namelijk alleen een decathlon fietsbroek, en ik weet dat ze goede spullen verkopen. Decathlon verrast vaak. ik wil alleen niet dood gevonden worden in een compleet decathlon pak met Btwin fiets :) en ook niet in een jumbo of Rogelli of Castelli pak. Ik ben eigenlijk heel snobby. Het is of dit of dat.

Nu zoek ik een winterjas, een met ritsen onder de oksels, een ventilatie strook op de rug. met duimlussen. en een flap boven de achterzakken. Een van de achterzakken moet waterdicht zijn, met een rits. Ik wens mezelf succes.

[ Voor 4% gewijzigd door FFW op 07-10-2025 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Deze week wordt onze nieuwe Zwift fiets geleverd. M'n vrouw wil ook graag proberen hier mee te fietsen.
Ze heeft echter geen broekje met een zeem. Zou ze een oude van mij kunnen gebruiken, als die passen, of is het handiger om even langs de Decathlon een speciale broek voor vrouwen te halen?

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KW25
  • Laatst online: 16:20
Jan_V schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:37:
Deze week wordt onze nieuwe Zwift fiets geleverd. M'n vrouw wil ook graag proberen hier mee te fietsen.
Ze heeft echter geen broekje met een zeem. Zou ze een oude van mij kunnen gebruiken, als die passen, of is het handiger om even langs de Decathlon een speciale broek voor vrouwen te halen?
Lekker in de blote kano erop.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinslll
  • Laatst online: 19:03
Ik zou er niet speciaal een damesbroek voor halen. Ik fiets ook niet met een speciale damesbroek en fiets geregeld grotere rondjes dan 50km met een herenmodel (Joris van Futurum of q36.5) zonder problemen.
Maar ik ben ook niks anders gewend dus geen vergelijkingsmateriaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
Gewoon proberen, als het past dan past het.
Mijn vriendin rijdt soms op een joris pro van futurum (herenbroek) en die vindt ze volgens mij net zo comfortabel als haar damesbroeken. Damesbroeken hebben soms wel handige features, zoals een drukknoopje waarmee de bretels open kunnen, zodat je voor een plaspauze minder hoeft te strippen. Maar dat is vooral handig bij langere buitenritten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Liberpee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Stevie-P schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:25:
[...]

Gewoon proberen, als het past dan past het.
Mijn vriendin rijdt soms op een joris pro van futurum (herenbroek) en die vindt ze volgens mij net zo comfortabel als haar damesbroeken. Damesbroeken hebben soms wel handige features, zoals een drukknoopje waarmee de bretels open kunnen, zodat je voor een plaspauze minder hoeft te strippen. Maar dat is vooral handig bij langere buitenritten.
Mijn vrouw heeft een hekel aan bretellen. Bij een buitenrit dus ook geen gedoe. Ze is erg tevreden over Etxeondo.

Zelf rij ik met binnenritten overigens ook met broeken zonder bretels. En een eenvoudige fietsbroek kost je ook de kop niet.
Ik heb zelf ook een paar AliExpress broeken, er zijn een aantal merken die best prettig zijn, en zeker bij de korte broeken heb je meer kans dat het past.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:58
Na vorig najaar te zijn gestart met indoor fietsen op een Zwift Ride heb ik dit voorjaar ook de stap gezet om buiten te gaan fietsen op een Orbea Terra M20 Team. Ik heb gedurende het voorjaar en de zomer mooie ritjes kunnen maken, maar wel vastgesteld dat ik een mooi weer fietser ben. Het najaar zal ik dus vooral weer op de Zwift Ride te vinden zijn.
Omdat het er nog niet van gekomen is om op de Veluwe te fietsen, heb ik me voorgenomen volgend weekend nog een laatste gravelrit buiten te gaan maken. Mijn vraag is de volgende: wat is met de huidige weersomstandigheden nodig qua fietskleding. Ik heb al wat spullen gekocht ter voorbereiding, maar ben met name onzeker of ik de juiste bovenkleding heb (ben een kouwkleum). De volgende items heb ik al in mijn bezit welke mogelijk geschikt kunnen zijn:
  • Castelli Semifreddo Bibtight
  • Castelli Gabba (korte mouw)
  • Castelli armwarmers nanoflex 3G
  • Castelli thermoshirt Prosecco longsleeve
  • GOREWEAR Spinshift Jas
Ik had zelf gedacht met het thermoshirt, de gabba en evt. bij heel slecht weer/kou de armwarmers en het jasje voldoende te hebben. Of is dit teveel / te warm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
@hutch een merino ondershirt is eigenlijk altijd wel een goed idee. En voor de rest is het 100% afhankelijk van de intensiteit van je rit. Voor/najaar is altijd een beetje lastig inschatten vind ik. Gevoelstemperatuur kan ook nog eens fors schelen bij zon/bewolkt/mist/wind.
Een jas vind ik meer iets richting de winter gaan eerlijk gezegd.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:41

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Galois schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:01:
Heeft iemand ervaring met de Castelli Perfetto Air Fietsjack? Ik kan er niet heel veel over vinden, maar het lijkt een alternatief op de 'gewone' Perfetto (ROS bv), maar dan zonder PFAS gebruik.
Ja, ik heb een Perfetto Air. Geen ervaring met de RoS, maar ik begrijp dat de RoS iets meer water-resistant is (regendruppels rollen er vanaf?). Ik heb met de Air een enkele keer buien onderweg gehad, en zolang die niet lang aanhouden blijf ik met de Air ook droog. De afgelopen tijd met temperaturen tussen 10-15 graden gereden, en voor mij (geen koukleum) is die bij 10 graden lekker (met ondershirt), 15 graden iets warm (zonder ondershirt).

Groot voordeel persoonlijk vind ik dat de Air PFAS vrij is.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:12
Mistraller schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:14:
[...]

Mijn vrouw heeft een hekel aan bretellen. Bij een buitenrit dus ook geen gedoe. Ze is erg tevreden over Etxeondo.

Zelf rij ik met binnenritten overigens ook met broeken zonder bretels. En een eenvoudige fietsbroek kost je ook de kop niet.
Ik heb zelf ook een paar AliExpress broeken, er zijn een aantal merken die best prettig zijn, en zeker bij de korte broeken heb je meer kans dat het past.
Die hekel aan bretels herken ik wel van mijn vrouw. Die heeft dat ook. Dus ook daar alle broeken zonder bretels. En wij beide zijn zeer tevreden over van Rijsel broeken en fietskleding in het algemeen.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

hutch schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:54:
Na vorig najaar te zijn gestart met indoor fietsen op een Zwift Ride heb ik dit voorjaar ook de stap gezet om buiten te gaan fietsen op een Orbea Terra M20 Team. Ik heb gedurende het voorjaar en de zomer mooie ritjes kunnen maken, maar wel vastgesteld dat ik een mooi weer fietser ben. Het najaar zal ik dus vooral weer op de Zwift Ride te vinden zijn.
Omdat het er nog niet van gekomen is om op de Veluwe te fietsen, heb ik me voorgenomen volgend weekend nog een laatste gravelrit buiten te gaan maken. Mijn vraag is de volgende: wat is met de huidige weersomstandigheden nodig qua fietskleding. Ik heb al wat spullen gekocht ter voorbereiding, maar ben met name onzeker of ik de juiste bovenkleding heb (ben een kouwkleum). De volgende items heb ik al in mijn bezit welke mogelijk geschikt kunnen zijn:
  • Castelli Semifreddo Bibtight
  • Castelli Gabba (korte mouw)
  • Castelli armwarmers nanoflex 3G
  • Castelli thermoshirt Prosecco longsleeve
  • GOREWEAR Spinshift Jas
Ik had zelf gedacht met het thermoshirt, de gabba en evt. bij heel slecht weer/kou de armwarmers en het jasje voldoende te hebben. Of is dit teveel / te warm?
Zelf rijd ik met dit weer met een Gabba en nanoflex armstukken. Qua weer pak ik dan een dun of warm ondershirt. Mocht het heel koud worden kun je ook een langemouwen ondershirt onder de armstukken doen :+
Eventueel met wind nog een nekwarmer :)

Als het nog kouder word pak ik een jasje.

@Mistraller Nou ben ik wel benieuwd naar welke Ali bibs je goede ervaring hebt.
Mijn ervaring, wel van jaren geleden, is niet best :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-10 15:09
EdwinC schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:12:
[...]

Die hekel aan bretels herken ik wel van mijn vrouw. Die heeft dat ook. Dus ook daar alle broeken zonder bretels. En wij beide zijn zeer tevreden over van Rijsel broeken en fietskleding in het algemeen.
Ik heb dat ook heel lang gehad met mijn vrouw. Die wou absoluut geen bretels maar klaagde wel over dat de elastiekband niet lekker zat. Totdat ze lid werd van de vereniging en ook een setje in de verenging wou. Die waren er alleen met bretels en nu is ze om. Zij draagt wel broeken met een vrouwenzeem maar ik kan weinig verschil zien als er naar kijk. Ze heeft ook wel eens van die "speciale" broeken geprobeerd zoals die met 1 bretel voor of met clips op de bretels maar die plastic stukken zitten toch niet lekker.

@Jan_V Je zou ook eventueel kunnen kijken naar een onderbroek met zeem. Kan ze haar eigen (sport)kleren blijven dragen zonder meteen helemaal iets nieuws te moeten kopen. Zoals bijvoorbeeld https://www.anwb.nl/webwi...undershort-dames-met-zeem en dat breekt ook de bank niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

[~Jan_V] Je zou ook eventueel kunnen kijken naar een onderbroek met zeem. Kan ze haar eigen (sport)kleren blijven dragen zonder meteen helemaal iets nieuws te moeten kopen. Zoals bijvoorbeeld https://www.anwb.nl/webwi...undershort-dames-met-zeem en dat breekt ook de bank niet.
Lekker schuren :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-10 15:09
Is dat zo? Dan heb ik niks gezegd. Ik heb er geen persoonlijk ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Seriph schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:31:
[...]

Is dat zo? Dan heb ik niks gezegd. Ik heb er geen persoonlijk ervaring mee.
Ik gelukkig ook niet maar een collega van me was ook begonnen met wielrennen en trok gewoon zijn bibshort over zijn boxershort aan. Die had na een paar korte tochtjes een paar flinke schuurplekken :X
Niemand had hem gezegd dat je bloot je bibshort in moet, ik was de eerste toen hij klaagde over de pijn :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

sapphire schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:30:
[...]

Zelf rijd ik met dit weer met een Gabba en nanoflex armstukken. Qua weer pak ik dan een dun of warm ondershirt. Mocht het heel koud worden kun je ook een langemouwen ondershirt onder de armstukken doen :+
Eventueel met wind nog een nekwarmer :)

Als het nog kouder word pak ik een jasje.

Ik heb er 3 van YKYWBIKE, zwart, donkerblauw en grijzig.
kosten zo tussen de 20 en 25 euro. Afhankelijk van de diverse aanbiedingen.
Fiets er geregeld ritten van 100km of meer mee.
Laatst de Strade Bianche Achterhoek nog a 114km.
Zeem vind ik erg prettig. Krijg geen last van mijn (dikke) reet ;)

De zwarte al 3 jaar in gebruik, blauwe 2 jaar en grijze 2 weken
Ik pak ze net zo graag uit de kast als de bioracer broek van de club.

Heb ooit een Spexcel gehad, maar die vond ik minder prettig. Die doe ik nu alleen aan op de Tacx. Daar ben ik met een uurtje toch wel klaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
sapphire schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:30:
[...]

Spexcel vond ik qua zeem er goed uitzien, maar kwam met mijn lange benen, dun lijf niet uit qua maat bij een lange bib. Niet mee gereden verder; retour gedaan. Lange bibs en jerseys is echt heel moeilijk met onze Nederlandse lijven.

Ik heb 2 Darevie broeken van AE, die zijn prima; kan ik prima een 100tje mee rijden. Ook nog een merkloze, maar dat ding heeft van die gelpadding als zeem, die zou ik mijden.

Maar goed ik ben niet heel merkvast ook verder, ik heb verder Craft, Castelli, Sportful en B'Twin. Wat maar in de aanbieding was.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Mijn vrouw rijdt ook met ondergoed, van die dunne naadloze hipsters. Dat is een groot verschil met herenslips.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:44
Mistraller schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:35:
[...]

Mijn vrouw rijdt ook met ondergoed, van die dunne naadloze hipsters. Dat is een groot verschil met herenslips.
maar waarom...? het is gewoon bedoeld zonder..
dit is natuurlijk wel bedoeld als 1e laag,. met het idee dat je er nog een laag overheen doet. Bij die 2e laag moet je nog steeds op naden etc letten, maar schuren zal het alleen als het niet goed op zijn plek blijft zitten.

Het voordeel van een bib short is dat het in principe goed blijft zitten ongeacht omstandigheden en dat is wel essentieel.

Voor mountainbikers die met baggy rondrijden is een "onderbroek met zeem" of een "liner" best gebruikelijk
https://enduro-mtb.com/en/mtb-padded-shorts-test/

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
Prulleman schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:16:
[...]

maar waarom...? het is gewoon bedoeld zonder..
Vrouwen.

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rinslll
  • Laatst online: 19:03
Euh...........🤔

Maarre dat bretels en wc verhaal.
Ik gebruik sinds een tijdje een liberpee en dat gaat prima met een bib met bretels en tijdens het fietsen.
Met de 11stedentocht stonden er rijen bij damestoilet en deze waren erg ranzig en toen ben ik met mijn liberpee in een plaskruis gaan staan.
No problemo en ideaal.

En met sommige gravelroutes ook handig want soms kom je weinig horeca tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
rinslll schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:33:
[...]

Euh...........🤔

Maarre dat bretels en wc verhaal.
Ik gebruik sinds een tijdje een liberpee en dat gaat prima met een bib met bretels en tijdens het fietsen.
Met de 11stedentocht stonden er rijen bij damestoilet en deze waren erg ranzig en toen ben ik met mijn liberpee in een plaskruis gaan staan.
No problemo en ideaal.

En met sommige gravelroutes ook handig want soms kom je weinig horeca tegen.
I know maar mijn vrouw vind het idee gewoon niet prettig en ergens snap ik dat anno 2025 goed. En dan is er ook nog die week in de maand; en ja, daar heb je dingen met een touwtje voor, maar toch, ik snap het.

Wat bretels betreft, het zit gewoon niet lekker zegt ze en dan vooral aan de bovenkant dus (iets met cupmaat en zo).
Nu fietst ze altijd solo verder dus als ze moet gaat ze gewoon het bos in.

Bovenal heeft ze lak aan "het hoort zo" en zit ze gewoon op haar fiets zoals ze zelf het fijnste fietst. O+

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Flipmo schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:13:
[...]

Ik heb er 3 van YKYWBIKE, zwart, donkerblauw en grijzig.
kosten zo tussen de 20 en 25 euro. Afhankelijk van de diverse aanbiedingen.
Fiets er geregeld ritten van 100km of meer mee.
Laatst de Strade Bianche Achterhoek nog a 114km.
Zeem vind ik erg prettig. Krijg geen last van mijn (dikke) reet ;)

De zwarte al 3 jaar in gebruik, blauwe 2 jaar en grijze 2 weken
Ik pak ze net zo graag uit de kast als de bioracer broek van de club.

Heb ooit een Spexcel gehad, maar die vond ik minder prettig. Die doe ik nu alleen aan op de Tacx. Daar ben ik met een uurtje toch wel klaar mee.
Dus als we iemand met zoiets zien rijden ben jij het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

McMiGHtY schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:04:
[...]

Dus als we iemand met zoiets zien rijden ben jij het?
Neen.. mijn broeken zijn goedkoper, en hebben de text in de band op je been staan, niet "verticaal" ;)

zo dus

en dat zijn ook de kleuren die ik heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Da's eeuhm, geen geld. Naja, sommige mensen kunnen echt alles hebben qua fietsbroek en anderen zijn wat gevoeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
McMiGHtY schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:43:
Da's eeuhm, geen geld. Naja, sommige mensen kunnen echt alles hebben qua fietsbroek en anderen zijn wat gevoeliger.
Duur betekent niet goed of beter voor gevoelige mensen. Net als dat goedkoop niet per se betekent dat het voor mensen met een stalen huid is. Ik merk vooral vooral verschil in naden en afwerking tussen mijn goedkope futurumbroeken en assos. Qua stof of zeem maakt het mij weinig uit

[ Voor 16% gewijzigd door 418O2 op 10-10-2025 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Dat is helemaal waar. Heb van Mantel een fietskleding set gewonnen (ja.. alweer wat gewonnen vorig jaar..)
Die was van Calobra, maar wat een verschrikkelijke broek is dat.. Die normaal 80 euro kost.
ritjes van 50km gaan nog.. langer is niet te doen. Pasvorm is ook gewoon niet fijn.
Net als dat shirtje van hen.. ook net niet..

De zeem van die Chinese broek vind ik persoonlijk erg prettig.
echt prima kwaliteit. Blijft ook erg goed na 3 jaar dragen.
Maat die ik heb is EU L, mocht je willen vergelijken

Wat 418O2 zegt dus..
(de YKYWbike broeken zijn echt netjes afgewerkt.. niks op aan te merken)

[ Voor 6% gewijzigd door Flipmo op 10-10-2025 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX

DDX

Tja belangrijkste verschil is gewoon pasvorm en voor mij persoonlijk ook lengte van broek.
En een duurdere broek wilt niet zeggen dat pasvorm ook ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:27

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Flipmo schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:54:
De zeem van die Chinese broek vind ik persoonlijk erg prettig.
echt prima kwaliteit. Blijft ook erg goed na 3 jaar dragen.
Maat die ik heb is EU L, mocht je willen vergelijken
Ivm die EU L = Hoe groot, hoe zwaar licht en hoe oud (bij 50+ zoals ik zitten de kilo's ergens anders :| ) bent u als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

jorrefunk schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

Ivm die EU L = Hoe groot, hoe zwaar licht en hoe oud (bij 50+ zoals ik zitten de kilo's ergens anders :| ) bent u als ik vragen mag?
heb je ff een DM gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
Sommige dingen zijn te geheim om hier te delen? :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

guapper schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:45:
Sommige dingen zijn te geheim om hier te delen? :+
Als je het zo graag wil weten O-) .. dacht dat ik met mijn kop herkenbaar op de foto zou staan..
Maar dat is niet het geval haha..
Dus kan gerust een foto plaatsen :+
(al heb ik al aardig wat Tweakers gezien bij social rides ;) dus who cares )

175cm, 89kg en 46 jaar.
Maat van de broek is EU L

Had het strade bianche Achterhoek shirt gekocht. Hoorde 2 weken voor de tocht van mijn fietsmaat dat hij bij bioracer de grijze broek erbij besteld had.
Ik dus snel bij Ali deze broek besteld waarvan ik al een zwarte en donkerblauwe had, en met een week had ik hem in huis. Broek van hem had de kleur van de mouwen. Die van mij de kleur van de baantjes in de mouwen :)

(alleen 20 euro vs 65 euro aan verschil in de prijs)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDaZyXtOV-JxOytrBSObj7lOi2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxznGEk83pPLkW9lPX189eQ6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Flipmo op 10-10-2025 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
Ik weeg ongeveer hetzelfde, maar ben 20cm langer en heb geen kont. Kledingmaten van AE gaan voor mij geen succes zijn vrees ik. :)
Pagina: 1 ... 62 63 Laatste