even deze aanhalen.. ik ben redelijk tevreden mijn mijn oude osprey momentum 26 (redelijk vergelijkbare rugzak qua formaat, ook expandable wat handig is als er een keer een set kleding + schoenen mee moeten op een racefiets commute ritje, maar voor normale ritten met de trein en de brompton zit er alleen wat stanaard spul in (laptop, oplader, muis, etc).
bij de korte ritjes op de brompton heb ik geen moeite met deze tas, maar als ik op de racefiets naar kantoor ga, zit ie een stuk voller, dat helpt natuurlijk niet, maar het belangrijkste is denk ik dat je op de racefiets een stuk meer voorover zit en de osprey momentum rust dan echt met op een paar ruggewervels, wat behoorlijk vervelend is na een half uurtje.
Waar ik dus het minst tevreden over ben bij de momentum 26 is het rugpaneel, los van dat het niet echt helpt tegen zweten, is vooral de druk verdeling dus een probleem. Doordat het een vrij vlakke "plaat" is, die zowel verticaal als horizontaal vrij weinig kromming heeft, zeker met een laptop ertegen aan. Hierdoor heb je dus de druk op een paar wervels + de rugzak gaat wat heen en weer kantelen van links naar rechts..
het is een oud model zie ik en er zijn al updates op geweest, maar zo ziet de achterkant er uit:
/f/image/7Shf2uGeLvpZEYQXZzZMRpGa.png?f=fotoalbum_large)
geen mesh of extra kussentjes..
nou zie ik bij sommige rugzakken echt een vrij stuk in het midden (zodat er niks op je wervels rust denk ik). Dat lijkt me een hele verbetering.
bv de camelbak mule 22:
Bij een 22l ben ik echter wel bang dat ik niet alles mee kan nemen.. met name schoenen nemen een hoop ruimte in..
nou had ik dus ook de osprey radial 26/34 gezien, welke net zoals mijn oude tas dus een flexible inhoud heeft wat perfect is, maar wat ik uit de plaatjes niet goed kan opmaken is hoe deze op je rug zit met deze voorwaarden:
- racefiets houding, waarbij de rugzak dus behoorlijk op je rug ligt en minder aan je schouders hangt
- met een laptop in het dedicated vakje, waardoor deze dus het rug paneel een stuk minder flexibel maakt
- redelijk wat gewicht erin (laptop, oplader, kleding, schoenen, handdoek)
- 2 x 50km
Osprey radial rug panel
Ik weet dat bv een tailfin rack met pannier tassen een betere oplossing is voor commuting, maar dat vind ik voor af en toe toch vrij prijzig. Een goede rugzak is ook niet goedkoop, maar die gebruik ik elke dag.