Bij deze een iets uitgebreidere eerste indruk.
Ik had een C7 Partial Windstopper bib (maat M), de C7 Windstopper Pro jas (maat M) en de Gore-Tex Infinium handschoenen (maat S).
Gisteravond de boel al even gepast en het leek allemaal goed te passen. Andere reviews van de C7 bib hadden als klacht dat de broek bij de onderbenen losjes zat. Ik had daar geen last van, bij de benen sloot alles netjes aan. Bij het kruis sloot het niet helemaal goed aan, ik vermoed dat het komt doordat de windstopper stof geen echte stretch stof is. Tijdens het fietsen heb ik er geen moment last van gehad.
De jas kroop mij iets omhoog bij de buik, maar dat ligt niet aan de jas of stof maar aan mijn atletisch gevormde kantoorbuik. Hierdoor kroop de jas tijdens het fietsen ook iets omhoog aan de achterkant, ondanks een overvloed aan grippers.
De handschoenen waren voor mijn idee iets aan de kleine kant, maar sloten wel goed aan. Op de fiets bleek dat het stukje tussen de duim en de wijsvinger net iets te klein was waardoor ik het stuur niet helemaal lekker op mijn standaard manier vast kon houden. Ben alleen bang dat en maat groter weer net te groot is.
Het rondje wat ik gefietst heb is een 'speciaal' rondje om het dorp. Het is speciaal in de zin dat je zo'n beetje het hele rondje tegenwind hebt. Geen idee hoe, maar de wind waait aan de ene kant van het dorp een andere kant op dan aan de andere kant van het dorp. Van de 22 kilometer zo'n 16 km tegenwind gehad, windkracht 4 met stoten naar 6-7. Goeie mogelijkheid dus om de winddichtheid te testen!
Het was verder een graad of 10-11 met af en toe wat zon. Helaas dus zoals al gezegd net om de regenbui heen gefietst.
De broek heeft een zeem met wat Gore een 'cup' noemt. Dat is eigenlijk niet meer dan een stuk winddichte stof wat vooraan de zeem vast zit. De winddichte stof loopt zo van vlak onder de knieën helemaal door tot en met het kruis. Aan de zijkanten loopt het ook iets naar achteren door, maar dat lijkt meer van "We moeten ergens met dit lapje stof heen" dan echt doelgericht de dijen winddicht maken. Ik had tijdens de rit één keer het gevoel dat er wat wind bij het kruis door de broek heen kwam, maar dat kan ook een toevalstreffer van een windvlaag zijn geweest. Ik heb tijdens de rit verder echt geen moment last gehad van de wind. Broek was verder ook gewoon prima warm.
Bij de jas had ik aan het begin van de rit het idee dat de wind iets door de rits heen kwam, maar dat kan mijn fout zijn geweest. Er zit zo'n flap achter de rits en het kan zijn dat ik die niet goed had zitten. Verder hield de jas de wind prima tegen. Op momenten dat ik het te warm had kon ik de ritsen onder de oksels open ritsen om zo toch iets wind binnen te laten. Dat werkt echt ideaal! De ritsen zijn onder het rijden goed te vinden en te verzetten. Ik had verwacht dat het een gimmick zou zijn, maar het werkt echt goed om tijdens het fietsen de temperatuur te reguleren. Bij de onderarmen heb je ook een rits, die heb ik nog niet gebruikt. Het lijkt er op dat wanneer je je handschoenen over je mouwen heen trekt dat dan de rits niet goed te bereiken is omdat de handschoenen er dan overheen vallen.
Qua handschoenen kreeg ik eerst koude handen, maar na een minuutje of 10 was ik opgewarmd en heb ik de rest van de rit nergens last van gehad. De handschoenen zijn best dun en compleet winddicht. Ze doen dus precies wat ze moeten doen.
Na een rit heb ik er altijd last van dat ik ineens ontzettend ga zweten wanneer ik stil sta. Ik moet helm en handschoenen altijd zo snel mogelijk uit doen, en het shirt een eind open zetten. En dan nog kan het zijn dat het zweet met straaltjes van mijn hoofd begint te lopen. Ik had nu flink doorgetrapt en had het goed warm toen ik thuis kwam. Ik was dus heel benieuwd hoe erg ik zou gaan zweten. Tot mijn verrassing merkte ik dat ik maar heel ietsjes warmer werd, ik heb in alle rust de fiets in de garage kunnen zetten, radar er af, fietscomputer er af, bril af en helm af kunnen doen. Normaal moet ik dat heel snel doen en dan direct het shirt een eindje open zetten om af te koelen. Dat was nu gelukkig niet nodig!
Helaas kan ik nog niet zeggen hoe ze overweg kunnen met regen omdat ik, naast een paar spetters, nog geen regen heb gehad.