Bij mijn weten zijn al deze merken (eigenlijk alle 'grote' outdoormerken) bezig met het verduurzamen. Ze hebben allemaal doelen als 'voor 20xx volledig PFC vrij' oid.
Maar ze doen het allemaal vanuit het oogpunt 'milieu' en niet omdat de gebruiker anders wordt blootgesteld aan chemicaliën oid. Bij mijn weten althans... Het lijkt erop dat 'niemand' zich daar druk over maakt, omdat de blootstelling geen (bewezen) schadelijke effecten heeft voor de mens (???).
Het lastige is natuurlijk dat ze echt anders moeten gaan produceren en als dan de kwaliteit omlaag gaat, dan zijn ze gelijk af. Als bv. Castelli met hun populaire Perfetto 'duurzame goretex' gaat gebruiken en de kwaliteit is dan de helft, dan is dat zo'n grote imagoschade... Daarom ben ik wat sceptisch over deze 'doelen' van fabrikanten en blijft het een gigantisch schimmige wereld waar ik niet echt door heb wat er gebeurt.
Om het een beetje goed te praten zegt Gore (fabrikant van goretex) zelfs: "Het meest duurzame product, is een product die heel lang meegaat." Daarmee lijken ze dus een beetje het goed te willen praten dat ze 'milieuonvriendelijke' stoffen gebruiken.
Ik heb mij een tijdje geleden ook verdiept in goretex omdat ik veel spullen met goretex heb. Goretex is niets anders dan (bewerkt) PTFE (dus teflon, wat de afgelopen jaren niet echt heel positief over gesproken is). Daarbij spelen allemaal chemische stoffen als PFAS en PFOA een rol. Goretex is dus niet echt heel milieuvriendelijk te noemen.
Ze zijn tegenwoordig wel voor 85% 'duurzaam' (oid), maar wat dat nou precies betekent: geen idee.
(maar goed... geen antwoord op je vraag. Sorry

ik denk wel dat geen enkele merk op dit moment dezelfde eigenschappen en kwaliteit aan hun kleding kan geven met duurzame materialen zoals we eigenlijk willen

)
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.