Aanhakend op de brillen discussie.
Ik heb een BBB bril gekocht die ik leuk vond en het enigszins goed op mijn kop staat. Vervolgens ben ik direct naar de lokale opticien gegaan en fotochromatische lenzen op sterkte in laten zetten. Afhankelijk van de opties die je neemt kan het duur worden (ik heb extra dunne glazen bijvoorbeeld omdat mijn sterkte best hoog is), maar uiteindelijk is dit een van mijn beste fiets gerelateerde aankoop ooit.
Gekut met lenzen was ik zat. Duurde het klaar maken om te fietsen nog langer. Ik heb ook een tijd met een Adidas bril gefietst met een insert op sterkte maar je zichtsveld is toch beperkt omdat de insert klein is.
Fotochromatische lenzen is een must vind ik, ik fiets ook vaak in het donker en als brildrager heb ik altijd een bril nodig (naast het feit dat het troep en koude wind uit je ogen houdt).
Met mijn huidige bril op sterkte zie ik gewoon zoals met mijn normale bril, alles wat door de lens komt is zichtbaar. En aangezien het een groot bril is, is dat behoorlijk meer dan mijn oude met inserts.
Punt van aandacht is dat als je een sterkte hebt van boven de 3.5/4, het aanmeten van glazen in een sportbril een probleem wordt door de kromming van de lens. Slijpen wordt lastig en goed er door heen kijken is ook niet echt mogelijk uiteindelijk (hoe meer richting de rand van de bril je kijkt, hoe meer vervorming je dan krijgt). Ik heb dit opgelost door
deze BBB te kopen. Deze heeft een lichte kromming, iets tussen een normale bril op sterkte en echte sportbrillen.