Robbaman schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:18:
Bovendien valt uberhaupt nog maar af te vragen of zelfs zonder verdere inzet en zonder shop en zonder DLC, dus gewoon "game uitbrengen en klaar" een spel van dit formaat nog rendabel is als je het verkoopt voor 7 tientjes. De toekomstige shop-inkomsten zijn denk ik noodzakelijk om een dergelijk grote game uit de rode cijfers te houden.
Het antwoord is daarop veelal gewoon nee. Ga je kijken naar ontwikkelkosten versus afzet uit losse verkoop, draait het merendeel van de games gewoonweg verlies. Additionele inkomsten zijn een vereiste. En hoewel een titel als Diablo IV met enkel losse verkoop mogelijk al wel aan de gunstige kant van het spectrum zal vallen, moet je niet vergeten dat met inkomsten uit deze game er ook andere meer risicovolle games van Activision-Blizzard afgedekt worden.
Zonder de hoge opbrengsten van een klein aantal cash cows, zou de gaming wereld er toch aanzienlijk somberder voorstaan.
Goed is om daarin een gezonde balans te vinden tussen wat nu uiteindelijk wordt aangeboden via microtransactions. Daarin spelen natuurlijk diverse belangen. Voor Activision-Blizzard als overkoepelende organisatie en voor aandeelhouders van dit soort bedrijven, gaat het onder de streep natuurlijk gewoon om de jaarcijfers. Niet om de manier waarop daar wordt gekomen.
Voor de game devs zelf van bijvoorbeeld Diablo 4, is het enkel relevant aan verwachtingen te voldoen. Dat geeft tenslotte baanzekerheid. Maar zal het onder de streep natuurlijk niet uitmaken of dit behaald wordt door pay to win of puur cosmetics. Dus indien de ambitie van het team zelf is om te voldoen aan de verwachtingen van investors, middels cosmetics, op basis van hun visie voor wat betreft hun product, is dat natuurlijk gewoon een optie.
Ohmarinus schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:09:
[...]
Ja, maar hier moet je dus betalen om mee te kunnen dingen. Je betaalt Blizzard niet direct natuurlijk, je betaalt de streamers en die maken dan weer reclame voor Blizzard. Eigenlijk wel een beetje een rare constructie voor de Twitchers zelf.. Als de campagne niet het beoogde doel haalt, moeten die streamers waarschijnlijk nog steeds aan hun contract voldoen en een x aantal uren streamen voor Blizz. En als ik de comments en reacties erop lees, lijkt het alsof veel mensen dit te duur vinden voor een mount.
Bijzondere constructie inderdaad. Vraag mij af hoe succesvol dit gaat zijn. Twitch heeft uiteraard wel een bijzonder groot publiek. Ik vraag mij overigens wel af bij dit soort deals wie hier nu uiteindelijk de echte grote winnaar is. Ik heb toch altijd een beetje het vermoeden dat dit overwegend eerder ten gunste ligt van Amazon dan bijvoorbeeld Blizzard in dit geval.
yinx84 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:06:
Lastig dit hoor. Ik voel de hype, maar ik weet ook nog toen Diablo 3 uitkwam, m'n hele leven on-hold ging. Ik wilde niks anders meer doen. Toen had ik de 'mazzel' dat de game nogal mager was bij de release... na het uitspelen van de hoogste difficulty was er niet veel reden om te blijven spelen. Maar Diablo 4 heeft al gelijk seasons waar je echt jaren zoet mee gaat zijn.
Het gaat letterlijk een eindeloze grind zijn. Een zeer verslavende, niet casual-friendly eindeloze grind. Denk dat ik 'm maar moet laten gaan.
Hier valt dat allemaal wel mee. Uiteindelijk is dit natuurlijk ook een beetje hoe je zelf als persoon in het leven staat. Ik ben zelf al decennia lang een gamer. Dat zal ook nooit anders worden. Maar het aantal uren is wel degelijk verandert. Zelfs op vrije dagen, kom ik echt nooit meer op dat oude niveau. Ik moet mijzelf dan echt forceren wil ik überhaupt maar in de buurt komen. Toen ik een jaar of 15 - 25 was kon ik tijdens vakanties bijvoorbeeld prima om 10 uur opstaan om vrijwel aaneengesloten tot een uur of 3 's nachts door te gamen. Een week of 2 op rij? Geen enkel probleem. En dan niet eens zozeer een beetje rondhangen en chatten met mensen. Nee, gewoon full on actief grinden, dungeon runs, raids.
Momenteel zijn er best nog dagen waarop ik wat meer kan spelen. Maar zoals toen ik jonger was, nee, gebeurd gewoon nooit meer. De wil is er ook gewoon niet zozeer toe

.