Is niet het hele probleem met de huidige games dat je hersenloos als een zombie de hele tijd dezelfde dungeons aan het grinden bent om iets betere gear te krijgen? I.p.v. obstakels te overwinnen met een goed verhaal als leidraad, waar ik altijd van genoten heb?
Ik vond het begin in D4 heel leuk en spannend; de gothic atmosfeer, het bouwen/levelen aan je karakter, maar als je eenmaal door de campagne heen bent en de de campagne en alle sitequest 2x hebt gedaan, is het wel klaar, dan ga je hersenloos grinden. Ik was tijdens S2 eigenlijk wel klaar met D4. vooral ook omdat levelen zo snel ging dat ik meerdere builds en classes kon spelen(tot lvl100) tijdens een seizoen, dus de variatie die je ervaart door andere classes te spelen was snel weg.
Persoonlijk heb ik liever uitgebreide campagne-uitbreidingen elk seizoen ipv de nieuwe mechanismes die ze sinds de D3 seizoenen toegevoegd hebben. Daar zou ik graag voor betalen. Maar het was in D3 al duidelijk dat dat teveel was voor Blizzard, daar hebben we act V en een necromanceruitbreiding gekregen als uitbreidingen, en die uitbreidingen waren behoorlijk duur in verhouding met het speelplezier dat we ervoor kregen. Ik vond act V behoorlijk matig, en de 2e uitbreiding was afgeschaft. Die necromancer was niet eens een echte uitbreiding, daar komt de teleurstellin misschien ook door.
Al met al denk ik dat ik niet ben meegegroeid met de tijd. Ik vermoed dat ik vlak na de overgang van gamen naar online gamen de afslag ergens heb gemist; ik heb de klik niet meer. Het begin met counterstrike-achtige games vond ik nog wel heel tof, in clans dmv samenwerking en skills andere clans verslaan,maar op gegeven moment ging het naar mijn mening ten koste van de single player campagnes, waar de focus niet meer op lag. En er kwamen teveel spelers online met bots en andere cheats. AI zal dit in de nabije toekomst allemaal niet beter maken, vrees ik.
Ik neem het gamemakers niet eens kwalijk dat ze pay to win hebben ontdekt, het zijn de klanten die bereid zijn voor shortcuts in suffe smartphone games(de zgn fremium games) te betalen en dat geld hebben ontwikkelaars op andere platform ook geroken. De schoorsteen moet roken en mensen zijn niet meer bereid moeite te doen en betalen liever ipv dat men via oefening iets bereikt. Al ben ik wel blij dat de EU een stokje gestoken heeft voor dat lootboxsysteem; dat mensen voor een skin willen betalen, vind ik prima.
Hoe dan ook, best een lang verhaal om te vertellen dat ik D4 zeer waarschijnlijk spoedig als verloren zal gaan beschouwen. Ik heb overigens niet de fiducie dat PoE2 het genre zal gaan redden. Ik denk dat er helemaal geen endgame moet zijn, het einde is altijd tegenvallend, dat is met alles in het leven zo. Films, games, boeken, totaan het leven zelf, dus ik kies voor het 'open einde' model.
[
Voor 20% gewijzigd door
ABD op 18-02-2024 17:52
]