Hier even een rant.
Ben echt teleurgesteld in deze game omdat het zoveel meer kan en moet zijn dan dat het nu is.
Even als achtergrond dit is mijn eerste Diablo game ooit en mijn enige vergelijkingsmateriaal qua dit soort games is Path of Exile. Ik ben een echte "filthy ARPG casual"
Ik kan niet echt een oorzaak aanwijzen, maar als ik deze game zou moeten omschrijven is het oppervlakkig en saai. Het voelt allemaal echt heel steriel aan, qua gameplay vind ik dat er een erg beperkt aantal aan skills is, volgens mij voelen veel builds hetzelfde aan omdat er een beperkt aantal aan skills is, en deze skills vaak niet de moeite waard zijn. Er is eigenlijk amper keuze. Daarnaast vonden ze het een goed idee om stun-lock skills en mechanics toe te voegen waardoor je eigenlijk nog minder keuze hebt.
Daarnaast is er een belachelijke level scaling waardoor van build switchen vaak niet eens de moeite is omdat je hierdoor gewoon zwakker wordt.
De hele manier van level scaling vind ik ook nergens op slaan; als ik een aantal levels geen item vind die echt een upgrade is (wat 95% van de tijd zo is vanaf een bepaald level) word je uiteindelijk zwakker omdat de monsters wel level omhoog gaan, maar jij geen upgrades vind en dat paragorn board er nauwelijks toe doet. Uitendelijk was ik level 70, maar de gameplay was eigenlijk hetzelfde op level 10 behalve wat kleine unique skill upgrades na.
Het energy/mana systeem vind ik ook waardeloos, het is ontzettend beperkend in hoevaak je skills kan gebruiken. Tegen de tijd dat je een beetje items hebt en het begint te lopen heb ik al geuninstalled.
Daarnaast vind ik de items die droppen niet spannend, er zijn geen items die de gameplay aanzienlijk veranderen op misschien wat uniques na. Meeste items krijg je een paar % van dit of dat erbij.
Even ter vergelijking met Path of Exile; ik begin op het strand met een knuppel en moet op level 1 rennen voor 5 zombies, terwijl ik op level 30 hordes aan monsters afslacht met allerlei gekke skills, op level 50 heb ik waarschijnlijk andere en veel meer skills die nog gekker zijn.
Als je filmpjes kijkt van mensen die hardcore PoE spelen op level 100 lijkt het net EMDR therapie. Er is totaal geen sense of progression in Diablo 4.
Het voelt alsof mensen die geen idee hebben wat games interessant en leuk maken deze game gemaakt hebben, heel jammer want de algehele sfeer, graphics en characters zijn heel vet gedaan maar ik had veel meer verwacht qua gameplay/progression.
Excuses voor de rant, maar ik heb spijt dat ik 70 euro hiervoor heb neergelegd. Ik had hoge verwachtingen vanwege de reputatie van Diablo en vanwege Blizzard en ik vind dat ze zich kapot moet schamen voor de abominatie die ze hebben gefabriceerd van al dat geld.
[
Voor 5% gewijzigd door
Celebrimbor op 29-01-2024 21:04
]