JohnnyV76 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:18:
Wat betreft de discussie over de magere content van season 1...
Heb een beetje t idee dat mensen er te veel van verwachtten. Het is natuurlijk geen expansion he. Daar kun je pas een uitgebreidere storyline en nieuw gebied verwachten. Een season is naar mijn mening eigenlijk ook niet veel meer dan een sausje over de bestaande content om het wat aantrekkelijker te maken om een nieuw character te levellen. Je kunt het ergens een beetje vergelijken met een league van Path of Exile alleen zijn die over het algemeen wel een stuk diepgaander.
Teveel verwachten? Het is een 'live service game' en van te voren hebben ze ons meermaals warm zitten maken met verhalen over alle content die we kunnen verwachten met elke seizoen, een quest line, nieuwe uniques die weer builds enablen blabla. Uiteindelijk komt season 1 er en is er eigenlijk gewoon bijna geen nieuwswaardige content toegevoegd. De uniques zijn vooral inspiratie loos en/of te zwak om met een simpele damage legendary aspect te kunnen competen. De nieuwe legendary aspects zorgen ook niet echt voor nieuwe unieke build mogelijkheden. Het gaat helemaal niet om story lines of nieuwe gebieden, er is gewoon geen boeiende end game content toegevoegd, geen diepgaande mechanics waar na een paar dagen spelen nog dingen te ontdekken valt.
De "content" zijn 32, vooral middelmatige, legendary gems waar eigenlijk alleen de necro gameplay veranderende gems krijgt (auto corpse skills + curse aura) en een paar general gems die met een beetje definitie uitrekken daar ook onder zouden kunnen vallen. De rest kunnen soms wel handig zijn maar zijn eerder wat quality of life dingen of oplossingen voor 'un-fun' mechanics die door Blizzard gecreeerd zijn (resource drain). En waar krijg je ze van? Van een paar reskinned mobs uit 6 (ofzoiets) tunnels ergens in de wereld. Het is niet eens echt goed geintegreerd met de core gameplay loop die er op dit moment is (nm dungeons). Was het echt zoveel moeite om wat extra details te plaatsen op monsters om te laten zien dat ze 'infected' zijn? Die hearts hebben allemaal tentakels, waarom hebben de monsters zoiets niet? Was het echt zo lastig om bijvoorbeeld in nightmare dungeons een (kans op) extra tunnel te maken waar je meer van die elites tegen kan komen? Blizzard hoeft niet eens zelf veel na te denken, de concurrentie laat precies zien hoe je (tot op zekere hoogte) een memorabele season op zet.
Dus nee, ik denk niet dat het zo raar is dat veel mensen toch wel wat meer verwachten van een studio als Blizzard. Zeker als je ziet waar GGG elke keer weer mee komt. Feit is nu eenmaal dat dat het vergelijkingsmateriaal is en dus ook de meetlat. Als je de depth van de content van een Path of Exile league als een zwembad ziet dan is die van Diablo 4 een opblaaszwembadje voor een peuter.
Als ik met je mee ga en enkel mag verwachten dat Blizzard een 'sausje' over de huidige content gooit dan heb ik nog steeds het gevoel dat ik een droge oude boterham zit te eten. Zelfs de balance patch heeft bijna geen enkele extra viable build gecreeerd, misschien zelfs het tegenovergestelde. Ik vind het oprecht zo jammer want ze zitten zo dichtbij een prima game die de aandacht voor een paar weken zou kunnen vast houden. Maar in deze staat krijg ik toch elke keer weer een beetje spijt van mijn vertrouwen in Blizzard en mijn aankoop. Blizzard loopt er met zulke "content" patches gewoon de kantjes van af, en het zal toch wel werken door de microtransactions
Sorry voor de rant.
[Edit] Ik wil ook nog even zeggen dat mijn ideaal niet is dat PoE en Diablo 4 helemaal hetzelfde zijn. Dat ze verschillen is alleen maar beter voor de variatie. Maar als liefhebber van het genre is het jammer dat ik eigenlijk zo snel al klaar ben met de ene en niet de andere. Je verwacht gewoon dat een grote studio met jaren van ervaring een spel kan afmaken.
[
Voor 4% gewijzigd door
stickfiguur op 24-07-2023 14:48
]