Ik dacht dat ik ook het alleen kon, ware niet dat monteur in de wijkcentrale nog iets moest aanpassen voordat het werkte. Ik bleef namelijk het signaal van mijn oude provider ontvangen.joey82 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:28:
We zitten nu bij kpn ( internet/tv )
Als we overstappen naar budget is het dan alleen een kwestie van de router omwisselen?
Of krijgen we ook een ander zwart kastje wat je over het witte kastje aan de muur moeten schuiven?
( alvast excuus, ik weet de juiste benaming niet van de 2 kastjes )
Vandaar ook de vraag.Veenbrandt schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:32:
[...]
Ik dacht dat ik ook het alleen kon, ware niet dat monteur in de wijkcentrale nog iets moest aanpassen voordat het werkte. Ik bleef namelijk het signaal van mijn oude provider ontvangen.
@Veenbrandt Ik zou die met WebGUI nemen (de 351565 volgens mij, is ook nog customized voor Ubiquity). Sorry, ik zie dat je sowieso met SSH of telnet moet inloggen om de PON-ID aan te passen op de FS. Dus dan heeft de WebGUI weinig toegevoegde waarde (en die verbruikt 1W meer energie).
Budget heeft namelijk geen proces om je eigen PON-ID (=serial) aan hen door te geven (om deze toegang te geven op de OLT), dus het gaat alleen werken als je de PON-ID clone-t van je Nokia ONT. Hoe je dat doet staat hier goed omschreven:
https://providerforum.nl/...-huawei-gpon.95394/page-3
Alleen is dat dus voor die van Aliexpress en niet die van FS, maar dat zal vergelijkbaar gaan.
Voor de FS staat het hier:
https://hack-gpon.org/ont-fs-com-gpon-onu-stick-with-mac/
Budget heeft namelijk geen proces om je eigen PON-ID (=serial) aan hen door te geven (om deze toegang te geven op de OLT), dus het gaat alleen werken als je de PON-ID clone-t van je Nokia ONT. Hoe je dat doet staat hier goed omschreven:
Alleen is dat dus voor die van Aliexpress en niet die van FS, maar dat zal vergelijkbaar gaan.
[ Voor 21% gewijzigd door nihilissimis op 08-07-2026 20:19 ]
@joey82 , dat hangt ervan af in welk gebied je zit. In de verzorgingsgebieden van FiberCrew (zie hiervoor Jonaz.nl), dan ga je over naar een andere belichter en krijg je zeker ook een nieuwe ONT ('kastje aan de muur'), anders misschien niet.
Lelystad of all places,nihilissimis schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:14:
@joey82 , dat hangt ervan af in welk gebied je zit. In de verzorgingsgebieden van FiberCrew (zie hiervoor Jonaz.nl), dan ga je over naar een andere belichter en krijg je zeker ook een nieuwe ONT ('kastje aan de muur'), anders misschien niet.
Hoe kom ik daar achter?
Kijken of je jonaz internet kan bestellen. Zo ja dan ga je via FiberCrew geleverd krijgen.
Via FiberCrew is het ook goedkoper (20 ipv 25 EUR/maand introductie)
Via FiberCrew is het ook goedkoper (20 ipv 25 EUR/maand introductie)
[ Voor 27% gewijzigd door nihilissimis op 08-07-2026 20:25 ]
Met die link van providerforum staat, hoe ik module kan bereiken wanneer ik een UDM gebruik. Hopelijk haalt het de UDM niet onderuitnihilissimis schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:01:
@Veenbrandt Ik zou die met WebGUI nemen (de 351565 volgens mij, is ook nog customized voor Ubiquity). Sorry, ik zie dat je sowieso met SSH of telnet moet inloggen om de PON-ID aan te passen op de FS. Dus dan heeft de WebGUI weinig toegevoegde waarde (en die verbruikt 1W meer energie).
Ja het veiligste is als je m even in een losse media-converter kan plaatsen voor de configuratie-stappen. Daarna hoef je er waarschijnlijk nooit meer bij.
Je had je vraag ook in het Youfone topic gesteld en daar heb ik hem al beantwoord. en als je kijkt op de website van Fibercrew dan zie je dat Lelystad inderdaad een gebied is waar Fibercrew levert. Dus je mag er vanuit gaan dat je inderdaad Budget via Fibercrew krijgt en dan een andere ONT ontvangt.joey82 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:18:
[...]
Lelystad of all places,
Hoe kom ik daar achter?
Er is een hele kleine kans dat Budget in lelystad toch levert via KPN Wholesale. Er zijn sowieso twee golfpark-wijken met een eigen PoP waar Fibercrew niet op aangesloten heeft. Die in Noord en Buitenhof. En de bedrijventerreinen die nu aangelegd worden zijn allemaal gebouwd volgens het nieuwe principe waarbij elke partij via KPN moet leveren.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Werd vandaag gebeld door Budget Energie aangezien ze geconstateerd hadden dat mijn modem niet online was, lol
. Ze wilden gelijk een monteur sturen.
Waarom? Ik heb perfect internet met mijn UDM Pro, maar die stuurt natuurlijk niks terug aan hun.
Waarom? Ik heb perfect internet met mijn UDM Pro, maar die stuurt natuurlijk niks terug aan hun.
Voor zo ver ik weet komt internet niet bij Budget Energie vandaan
Vandaag bezorgde Dhl de spullen in 1 doos (Nokia, Draytek V2765AC en Sagemcom DIW253V).
Krap een week voor de 16e (geplande overstap), al ga ik uit van de 20e (monteur beschikbaar).
Btw, er zit geen glasvezel patchkabel bij, dat zou je niet zelf kunnen/mogen doen of de monteur regelt dat omdat het per ONT kan verschillen.
Vandaag bezorgde Dhl de spullen in 1 doos (Nokia, Draytek V2765AC en Sagemcom DIW253V).
Krap een week voor de 16e (geplande overstap), al ga ik uit van de 20e (monteur beschikbaar).
Btw, er zit geen glasvezel patchkabel bij, dat zou je niet zelf kunnen/mogen doen of de monteur regelt dat omdat het per ONT kan verschillen.
[ Voor 21% gewijzigd door Speedy-Andre op 11-07-2026 14:14 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Alles in 1 doos is een mooie verbetering.
Ben benieuwd hoe de DIW253V bevalt en of de specificaties kloppen.
Hoeveel opslag heeft de DIW253V? Kan je sideloaden? Staat er "Android TV 14" op?
Ben benieuwd hoe de DIW253V bevalt en of de specificaties kloppen.
Hoeveel opslag heeft de DIW253V? Kan je sideloaden? Staat er "Android TV 14" op?
De tv box begon met vragen om de remote te pairen (bluetooth) en verwelkomt je als Budget Thuis klant, vervolgens kreeg hij firmware 4.0.2 (duurt minuten, je kan NL of Engels kiezen).
Als dat is gebeurd kan je een eigen Google account toevoegen (gedaan) waarna hij een hele rits apps voorstelt om te installeren die je eerder hebt gebruikt.
Vervolgens krijgt de remote een update en dan start de tv box tot je strandt met aanmelden omdat je tv abo nog niet actief is
Geen nood, met de apps knop op de remote zie je alle apps en die werken zoals verwacht.
De tv bedienen lukt niet, behalve dat hij via hdmi cec aan en uit gaat (of de tv box gaat met de tv mee uit/aan).
Je zou verwachten dat er iets gebeurt als je de knop linksboven of de middelste bedient, niet dus.
Bij Budget internet (website) kom je niet verder dan een beschrijving van de knoppen, niks over hoe de remote je tv zou kunnen besturen of wat daar voor nodig is.
Er zit geen echte handleiding bij de tv box, enkel een papiertje over milieu e.d.
Met een Harmony hub verbinden werkt niet omdat hij geen IR lijkt te hebben, althans er is een venster voor maar hij zendt niks (niet zichtbaar met een camera).
Als dat is gebeurd kan je een eigen Google account toevoegen (gedaan) waarna hij een hele rits apps voorstelt om te installeren die je eerder hebt gebruikt.
Vervolgens krijgt de remote een update en dan start de tv box tot je strandt met aanmelden omdat je tv abo nog niet actief is
Geen nood, met de apps knop op de remote zie je alle apps en die werken zoals verwacht.
De tv bedienen lukt niet, behalve dat hij via hdmi cec aan en uit gaat (of de tv box gaat met de tv mee uit/aan).
Je zou verwachten dat er iets gebeurt als je de knop linksboven of de middelste bedient, niet dus.
Bij Budget internet (website) kom je niet verder dan een beschrijving van de knoppen, niks over hoe de remote je tv zou kunnen besturen of wat daar voor nodig is.
Er zit geen echte handleiding bij de tv box, enkel een papiertje over milieu e.d.
Met een Harmony hub verbinden werkt niet omdat hij geen IR lijkt te hebben, althans er is een venster voor maar hij zendt niks (niet zichtbaar met een camera).
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Hij is aardig dichtgetimmerd, geen uitgebreide settings zoals bij een Google tv of Shield tv.
De apps op een andere volgorde zetten lijkt niet te kunnen, maar ik keek daar niet lang naar.
Verder wel direct 4K met HDR (mijn tv heeft geen Dolby Vision) en wat ik kon doen ging vlot.
De Play store biedt veel apps, ook die niet met tv te maken hebben.
Morgen ga ik eens kijken hoe hij Prime doet wat geluid, beeld, stabiliteit en de bediening betreft.
De apps op een andere volgorde zetten lijkt niet te kunnen, maar ik keek daar niet lang naar.
Verder wel direct 4K met HDR (mijn tv heeft geen Dolby Vision) en wat ik kon doen ging vlot.
De Play store biedt veel apps, ook die niet met tv te maken hebben.
Morgen ga ik eens kijken hoe hij Prime doet wat geluid, beeld, stabiliteit en de bediening betreft.
Mogelijk kan je er een alternatieve launcher op zetten.
Als de alternatieve launcher het ondersteund kan je wel de apps volgorde aanpassen.
De standaard launcher kan je dan indien nodig bijvoorbeeld als app starten.
Bovenstaande is in ieder geval mogelijk bij de DIW7022 (van KPN).
Als de alternatieve launcher het ondersteund kan je wel de apps volgorde aanpassen.
De standaard launcher kan je dan indien nodig bijvoorbeeld als app starten.
Bovenstaande is in ieder geval mogelijk bij de DIW7022 (van KPN).
KPN Ontvanger (DIW7022) & LG Smart remote
Nog wat gepruts met de Kpn box om de Harmony hub te kunnen gebruiken of juist met de LG tv remote de Kpn box te bedienen, de situatie is vergelijkbaar.
:strip_exif()/f/image/KxF7GkJ2uKXt2dbnJlpAdh4p.jpg?f=fotoalbum_large)
Developer kom je niet in zonder een code, kan eventueel met een andere app.
Nog wat gepruts met de Kpn box om de Harmony hub te kunnen gebruiken of juist met de LG tv remote de Kpn box te bedienen, de situatie is vergelijkbaar.
:strip_exif()/f/image/KxF7GkJ2uKXt2dbnJlpAdh4p.jpg?f=fotoalbum_large)
Developer kom je niet in zonder een code, kan eventueel met een andere app.
[ Voor 50% gewijzigd door Speedy-Andre op 12-07-2026 18:10 ]
@nihilissimis Te vroeg gejuicht.....na 4,5 dag lag het internet eruit. DNS 8.8.8.8 was niet meer te bereiken. NTU weer herstart en nu werkt het weer naar behoren.nihilissimis schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:32:
Inmiddels 3 dagen stabiel in de lucht met eigen SFP, dus het werkt prima.
Overigens heb ik geen outages meer gehad zoals hiervoor, ondanks dat het ARP script niet meer loopt.
Ik vermoed dat het te maken heeft met de DHCP-client optie "check-gateway=ping" in RouterOS, waardoor er periodiek (elke 10 sec) een ping naar de gateway gestuurd wordt, maar er daardoor ook een ARP broadcast getriggerd wordt.
Edit: Te vroeg gejuigd, vanaf vannacht om 5 uur lag alles er weer uit. Om hal 10 kwam het spontaan weer in de lucht, om kwart over 10 weer eruit. Ik heb het ARP script maar weer aangezet, handmatig runnen bracht alles direct weer online. Het blijft raar..