Zorgverzekering 2020 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:52
Joris-Jansen schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:39:
Ik dacht dat dit topic over zorgverzekeringen ging? :?
Bedankt voor deze inhoudelijke reactie. Het staat je vrij om de discussie weer de juiste kant op te sturen of een mod te verwittigen.

[ Voor 17% gewijzigd door Drardollan op 21-11-2019 09:17 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koku
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:31

koku

Tnet Devver
Even proberen het topic de goede kant op te krijgen: Weet iemand wanneer vorig jaar de meeste contracten tussen verzekaars en ziekenhuizen rond waren? Ik wil weer wisselen, maar van de meeste verzekeraars staat het ziekenhuis bij mij om de hoek nog steeds als “in onderhandeling” erbij.

Vorig jaar naar Anderzorg gegaan. Overstap zonder problemen verlopen, maar heb nooit iets hoeven declareren. Nu aan het twijfelen of ik naar Ziezo ga of bij Anderzorg blijf. Kosten zijn hetzelfde, maar hou er bij Ziezo een gratis tandenborstel aan over die ik niet nodig heb. Iemand hier ervaring en een voorkeur voor de een of de ander?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 21:56
koku schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:28:
Even proberen het topic de goede kant op te krijgen: Weet iemand wanneer vorig jaar de meeste contracten tussen verzekaars en ziekenhuizen rond waren? Ik wil weer wisselen, maar van de meeste verzekeraars staat het ziekenhuis bij mij om de hoek nog steeds als “in onderhandeling” erbij.

Vorig jaar naar Anderzorg gegaan. Overstap zonder problemen verlopen, maar heb nooit iets hoeven declareren. Nu aan het twijfelen of ik naar Ziezo ga of bij Anderzorg blijf. Kosten zijn hetzelfde, maar hou er bij Ziezo een gratis tandenborstel aan over die ik niet nodig heb. Iemand hier ervaring en een voorkeur voor de een of de ander?
Wisselt een beetje per zorgverzekeraar; het is gewoon lastig om ieder jaar (op tijd) weer nieuwe contracten af te sluiten Er worden door de Overheid/NZa nieuwe tarieven vastgesteld, de lonen moeten omhoog (staking gisteren) etc etc. Dat zorgt voor heftige onderhandelingen die kunnen uitlopen.

Heb het al eerder gezegd, maar als je wat meer tijd nodig hebt om te kijken of jouw zorgaanbieder is gecontracteerd, zeg dan je verzekering op en kies voor 1 februari 2020 een nieuwe verzekering. Dat is een optie, niet mijn advies.

Je kan ook gebruik maken van een "contractmelder". Je laat je gegevens achter en je krijgt bericht wanneer jouw zorgaanbieder een contract heeft afgeloten (of niet). Bij Ziezo/ZK is dit de link. Durf niet te zeggen of Anderzorg iets vergelijkbaars heeft.

Anderzorg heeft wel een Zorgvinder, daar zie je ook of er contracten zijn afgesloten. Durf niet te zeggen hoe vaak daar een update plaatsvindt. Bij de Zorgzoeker van Ziezo / Zilveren Kruis is dat dagelijks.

• Drardollan

AnderZorg geeft aan dat je naar alle ziekenhuizen kunt gaan, dus de status daarvan doet er dan weinig toe denk ik.

Waarmee je wel een boeiend punt aanhaalt, waarom is dit niet tijdig geregeld zodat je een gedegen keus kunt maken.

• koku

koku

Tnet Devver
@GerardHenninger, die contractmelder kende ik nog niet, dat is wel handig! Wellicht ga ik opzeggen als eind december nog niks rond is.

@Drardollan, ja kans is klein dat ze geen contract rond krijgen, maar toch wil ik het risico liever niet lopen. Woon vlakbij een ziekenhuis, dus voor mij is het wel belangrijk dat ik juist daar terecht kan. Je weet maar nooit toch?

• Drardollan
koku schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:51:
@Drardollan, ja kans is klein dat ze geen contract rond krijgen, maar toch wil ik het risico liever niet lopen. Woon vlakbij een ziekenhuis, dus voor mij is het wel belangrijk dat ik juist daar terecht kan. Je weet maar nooit toch?
Klopt. Maar aangezien AnderZorg ermee adverteert dat je overal terecht kunt, is het hun probleem toch verder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:14
Nog een tip als je eigen bedrijf hebt. Even inschrijven bij ZZP Nederland (22,- excl. BTW).
Volgens mij kan je ook gewoon inschrijven als je geen bedrijf hebt ;-)

Dan krijg je 5% korting op je basis premie bij Zilverenkruis en 10% korting op de aanvullende verzekeringen. Ook voor andere gezinsleden, scheelt bij ons toch aardig wat geld op jaarbasis.

Zijn nog een paar andere verzekeraars waar je korting krijgt.
https://www.zzp-nederland...ering/zzp-zorgverzekering

[ Voor 7% gewijzigd door xares op 21-11-2019 16:54 ]

• Stofkapje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:00
[...]

Klopt. Maar aangezien AnderZorg ermee adverteert dat je overal terecht kunt, is het hun probleem toch verder?
Waar heb je die advertentie gezien? Heb ook op de site van AnderZorg gekeken maar kan deze bewering ook niet zo snel vinden. Ik ben nu verzekerd via AnderZorg en kan mij herinneren dat zij afgelopen periode wel een contract hadden met alle ziekenhuizen. Ik wil best bij AnderZorg blijven maar wil wel bij alle ziekenhuizen terecht kunnen. Vandaar de vraag.

• koku

koku

Tnet Devver
Drardollan schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:54:
[...]

In een perfecte wereld waar elk bedrijf zich houdt aan alle afspraken misschien wel. Je gelijk hebben en je gelijk krijgen zijn twee losse dingen.

• Drardollan
koku schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:15:
[...]

In een perfecte wereld waar elk bedrijf zich houdt aan alle afspraken misschien wel. Je gelijk hebben en je gelijk krijgen zijn twee losse dingen.
Dat is waar, maar als je alles wantrouwt dan kom je nergens.
Sowieso is spoedeisende hulp altijd en overal gedekt, dat is wettelijk geregeld en kunnen ze sowieso niets aan doen. Geplande zorg is dan een ander verhaal, maar ik kan mij niet voorstellen dat AnderZorg die afspraak schend.

Ik zit al jaren bij AnderZorg en heb ook wel het een en ander meegemaakt qua zorgvraag en kosten, en tot op heden nog niet teleurgesteld geweest.

• GerardHenninger
Drardollan schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:48:
[...]

AnderZorg geeft aan dat je naar alle ziekenhuizen kunt gaan, dus de status daarvan doet er dan weinig toe denk ik.

Waarmee je wel een boeiend punt aanhaalt, waarom is dit niet tijdig geregeld zodat je een gedegen keus kunt maken.
Waar heb je dat bij Anderzorg gezien?
Technisch gezien kan je met IEDERE (basis)verzekering naar IEDER ziekenhuis. Of je alles vergoed krijgt is een tweede. Ik zie niet bij Anderzorg staan dat je overal met 100% vergoeding naartoe kunt gaan. Sterker nog, als je iets verder doorklikt op hun website dan staat er dit :

Niet-gecontracteerd
Ga je naar een zorgaanbieder zonder contract met Anderzorg? Dan mogen wij de rekening niet rechtstreeks ontvangen. Je betaalt daarom de rekening eerst zelf en krijgt daarna tot 65% van de kosten vergoed.

Volgens mij is OHRA de enige die niet moeilijk doet over de keuze van de zorgverlener en die geeft overal 100% vergoeding (met een kleine adder onder het gras dat onredelijk hoge rekeningen niet vergoed worden).
xares schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:54:
Nog een tip als je eigen bedrijf hebt. Even inschrijven bij ZZP Nederland (22,- excl. BTW).
Volgens mij kan je ook gewoon inschrijven als je geen bedrijf hebt ;-)

Dan krijg je 5% korting op je basis premie bij Zilverenkruis en 10% korting op de aanvullende verzekeringen. Ook voor andere gezinsleden, scheelt bij ons toch aardig wat geld op jaarbasis.

Zijn nog een paar andere verzekeraars waar je korting krijgt.
https://www.zzp-nederland...ering/zzp-zorgverzekering
Goede tip! Toch zijn er vaak betere collectiviteiten voor klanten. 10% korting op je aanvullende verzekering vind ik niet heel spannend ;) Gewoon even contact opnemen met je zorgverzekering om te kijken wat bij je past.
Drardollan schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:27:
[...]

Dat is waar, maar als je alles wantrouwt dan kom je nergens.
Sowieso is spoedeisende hulp altijd en overal gedekt, dat is wettelijk geregeld en kunnen ze sowieso niets aan doen. Geplande zorg is dan een ander verhaal, maar ik kan mij niet voorstellen dat AnderZorg die afspraak schend.
Zoals ik hierboven zei; ook Anderzorg werkt met gecontracteerde zorg, even goed in de gaten houden dus voor volgend jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Theo schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:35:
[...]
Maar het risico op grote medische kosten, dat risico wil ik graag zelf dragen! Dat risico kan ik dragen.
Even afgezien van gevoel voor solidariteit.
Weet je dat graag dragen echt heel zeker? Zo ja, dan behoor je tot de zeer rijken en dan is een verzekering voor je huis ook niet nodig, evenmin als een eventuele autoverzekering, terecht is die (het WA-deel) ook verplicht. Letterlijk alle financiële risico's kun je immers zelf wel dragen Versta me goed, die rijkdom misgun ik je beslist niet.

Maar als je zo rijk bent, waarom maak je dan van dat voor jou geringe bedrag dan zo'n probleem? Met een piep klein beetje solidariteit zou je ook kunnen zeggen dat je dat je dat graag afdraagt.

Het kan ook zijn dat je niet half beseft wat die grote medische kosten die je noemt kunnen betekenen. b.v. een langdurig verblijf op intensive care. Dat graag dragen kan betekenen dat je door de enorme financiële schuld de rest van je leven na een toch al zware tijd het een stuk kariger dan nu krijgt. Glazen bollen die je vertellen dat dit nooit met je zal gebeuren zijn niet te koop en dat is maar goed ook.

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024

Klopt, veel verzekeraars zijn nog in onderhandeling met ziekenhuizen. Gelukkig is het prima mogelijk om gewoon rustig af te wachten: je hoeft pas uiterlijk 31 januari je verzekering af te sluiten. De oude opzeggen moet wel al uiterlijk 31 december. Volgens mij geld dat ook gewoon als je bij dezelfde verzekeraar blijft, geen probleem om m nu op te zeggen en half januari weer af te sluiten (mits je geen aanvullende pakketten wil die vanaf 2020 niet meer aangeboden worden voor 'nieuwe' klanten). Neem dus de tijd en laat je niet opnaaien door heel het media circus eromheen.

Die gratis tandenborstel ga je krijgen bij Zorgkiezer neem ik aan? Overweeg eens via Independer te gaan waar je er een gratis tandongevallenverzekering bij krijgt. Daar heb je wellicht ooit meer aan dan een tandenborstel waarvan je al zegt die nooit te gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Theo Er ligt een grote medische carrière met bakken geld te verdienen voor je klaar .... als je in staat bent om voor jezelf te voorspellen dat je nooit ziek wordt en je in kunt schatten dat je dat altijd zelf kunt betalen.
Heb je daar een model voor dat je dit met zoveel zekerheid hebt vast gesteld?
Heb je ook een disclaimer bij de notaris gedeponeerd wat het mag kosten al je een keer pech hebt en je niet in staat bent je te uiten wat je op dat moment had willen zeggen?
Sommige mensen hebben pech en liggen dan bijvoorbeeld 1 jaar in het ziekenhuis. Alleen aan liggeld is dat 365x 750 euro=273.750 euro en hoeveel erbij kan komen weet ik niet...

Maar er zijn ook mensen die amper hun premie kunnen betalen omdat ze toevallig in het verkeerde wiegje geboren zijn.... dus die hebben toch wel heel veel baat erbij dat de kosten verdeeld worden doordat iedereen mee doet in die kosten.

Voorspelt jouw model ook in welk wiegje je geboren wordt... ?
Dit is hoe het bij mij binnen komt, mss bedoel je het niet zo, maar leg het dan anders uit hoe je dan de andere problemen van mensen die het eigenlijk amper kunnen betalen vanwege bijv dat verkeerde wiegje denkt op te lossen?

Ook voor mij geldt dit: Versta me goed, die rijkdom misgun ik je beslist niet.

• koku

koku

Tnet Devver
Pieter van Ras schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:54:
[...]

Die gratis tandenborstel ga je krijgen bij Zorgkiezer neem ik aan? Overweeg eens via Independer te gaan waar je er een gratis tandongevallenverzekering bij krijgt. Daar heb je wellicht ooit meer aan dan een tandenborstel waarvan je al zegt die nooit te gebruiken.
Vorig jaar heb ik dat ook gedaan, maar dit jaar is Anderzorg niet via Independer af te sluiten. Mocht ik naar Ziezo gaan, neem ik zeker die tandongevallen-verzekering mee in de overweging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Antwoord gekregen van OHRA:

Ze nemen de lopende machtigingen gewoon over en ook al m'n andere vragen zijn gewoon heel netjes én volledig beantwoord. Dat ben ik niet gewend van zorgverzekeraars, dus ik ga de stap gewoon wagen, ik ga voor het eerst in jaren overstappen :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Hmmm ik zit eens naar mijn nieuwe zorgpolis van Anderzorg te kijken en vraag mij af of ik er wel goed aan doe om een aanvullende Anderzorg Jong er bij te hebben.
Mijn basis met standaard eigen risico is 110 euro + anderzorg Jong 17,95 (x12 is 215,40)
Brillen en contactlenzen
Per 2 jaar ontvang je een vergoeding van € 75 voor brillen of lenzen bij Pearle of Eyewish.

Tandarts
Periodieke controle bij de tandarts: we vergoeden 100% van elke rekening. Overige behandelingen, zoals consulten, verdovingen (A-codes), wortelkanaalbehandeling, chirurgische behandelingen, röntgenfoto's, vullingen en preventieve mondzorg: vergoeding van 80% van elke rekening. Totaal tot maximaal € 150 per jaar.
Die vergoeding voor een bril zal ik vast komend jaar een keer gebruiken en ik ga normaal gesproken elk halfjaar naar de tandarts/controle. Ik weet alleen niet op die 215,40 dan uit kan. Wat denken jullie?
Het is niet zo dat er zwaar aan mijn gebit verbouwd moet worden maar je weet natuurlijk maar nooit en ik heb ook wel eens een gaatje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
kaasaanfiets schreef op donderdag 21 november 2019 @ 22:47:
Hmmm ik zit eens naar mijn nieuwe zorgpolis van Anderzorg te kijken en vraag mij af of ik er wel goed aan doe om een aanvullende Anderzorg Jong er bij te hebben.
Mijn basis met standaard eigen risico is 110 euro + anderzorg Jong 17,95 (x12 is 215,40)

[...]

Die vergoeding voor een bril zal ik vast komend jaar een keer gebruiken en ik ga normaal gesproken elk halfjaar naar de tandarts/controle. Ik weet alleen niet op die 215,40 dan uit kan. Wat denken jullie?
Het is niet zo dat er zwaar aan mijn gebit verbouwd moet worden maar je weet natuurlijk maar nooit en ik heb ook wel eens een gaatje.
Natuurlijk kan dat nooit uit. In feite betaal je nu 215 euro om maximaal 225 vergoed te krijgen (150 tandarts + 75 bril). En dan moet je wel die nieuwe bril halen en moet je 150 euro tandartskosten hebben (op 80%, dus eigenlijk nog veel meer!).

Dat ene tientje heb je vast ook nog wel liggen in een slecht geval. De kans dat je veel minder kosten hebt is aanzienlijk. 2 controles en een gaatje is niet meer dan 100 euro. Als je dat al moet betalen.

GerardHenninger schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:43:
[...]

Waar heb je dat bij Anderzorg gezien?
Technisch gezien kan je met IEDERE (basis)verzekering naar IEDER ziekenhuis. Of je alles vergoed krijgt is een tweede. Ik zie niet bij Anderzorg staan dat je overal met 100% vergoeding naartoe kunt gaan. Sterker nog, als je iets verder doorklikt op hun website dan staat er dit :
Daar is blijkbaar recent iets in veranderd, tot voor kort adverteerden ze op hun site duidelijk met dat je in elk ziekenhuis terecht kunt.

Dit is wat ze nu zeggen:
Voor spoedeisende zorg kun je bij ieder ziekenhuis terecht. Voor een geplande operatie of behandeling willen we ook voor 2020 met alle ziekenhuizen een contract sluiten.

[ Voor 28% gewijzigd door Drardollan op 22-11-2019 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
GerardHenninger schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:43:
[...]

[...]
Goede tip! Toch zijn er vaak betere collectiviteiten voor klanten. 10% korting op je aanvullende verzekering vind ik niet heel spannend ;) Gewoon even contact opnemen met je zorgverzekering om te kijken wat bij je past.
[...]
5% korting op de basis verzekering en 10% op de aanvullende verzekering.

Kan mij niet voorstellen als je verder niet bij een collectief dat Zilverenkruis telefonisch meer korting gaat geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
xares schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 09:51:
[...]

5% korting op de basis verzekering en 10% op de aanvullende verzekering.

Kan mij niet voorstellen als je verder niet bij een collectief dat Zilverenkruis telefonisch meer korting gaat geven?
Korting "geven" doen ze niet. Maar kijken welke collectiviteit bij je zou passen doen ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
GerardHenninger schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:10:
[...]

Korting "geven" doen ze niet. Maar kijken welke collectiviteit bij je zou passen doen ze wel.
In de zin van: Als je je aansluit bij collectief X krijg je x% korting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
xares schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:19:
[...]

In de zin van: Als je je aansluit bij collectief X krijg je x% korting?
Dat kan. Maar soms zijn mensen lid van een bepaalde vereniging/bond en dan is er een korting/extra vergoeding mogelijk. Of ze zien dat er afspraken zijn gemaakt met je werkgever.
Het is aan de klant contact medewerker om te achterhalen wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Mijn verzekeringsagent heeft zelf een collectiviteit bij ONVZ. Wel zo makkelijk.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indir
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 14:37
'Gemeentepolis' voor mensen met laag inkomen duurder

"Uit het onderzoek van Zorgkiezer blijkt dat deze gemeentepolis in veel gemeenten in 2020 een stuk duurder wordt. "Dat komt doordat de zorgverzekeraar de collectiviteitskorting volgend jaar verlaagt of geheel schrapt", zegt Peter Ruys van vergelijkingssite Zorgkiezer."

En dat allemaal is mede te danken aan het toenmalige besluit van minister voor Medische Zorg & Sport Bruno Bruins;

"Het idee achter collectiviteiten is dat verzekeraars voor een specifieke groep verzekerden gericht bepaalde zorg inkopen, waardoor de zorg voor deze groep doelmatiger wordt. De besparing die dat kan opleveren, mag in de vorm van een korting worden teruggegeven aan deze groep verzekerden.

Maar volgens Bruins is in de praktijk van specifieke inkoop geen sprake. "De korting voor een collectiviteit wordt niet behaald door een inkoopvoordeel, maar door een opslag op de oorspronkelijke premie en is daarmee een sigaar uit eigen doos", zegt de bewindsman."

Even de jaren 2018, 2019 en 2020 op een rij voor mijzelf als lid van UnitedConsumers:
2018 €11,62 collectiviteitskorting, jaarlijkse besparing van €139,44 / 8.95%;
2019 €12,10 collectiviteitskorting, jaarlijkse besparing van €145,20 / 8.76%;
2020 €04,80 collectiviteitskorting, jaarlijkse besparing van €57,60 / 3.24%.

Daarentegen is de totale premie als volgt gestegen bij VGZ:
2018 Totale maandpremie €141,38;
2019 Totale maandpremie €150,28;
2020 Totale maandpremie €152,95.

Gaat lekker betreffende de "sigaar uit eigen doos" zoals minister Bruno Bruins dat verwoordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Indir op 22-11-2019 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:16
Wanneer valt het trekken van een verstandskies nu in de basis en wanneer in de aanvullende verzekering?
Mijn tandarts gaf aan dat het trekken van een verstandskies bij de kaakchirurg moest gebeuren (heb een doorverwijzing) en dat dit vanuit de basis verzekering wordt vergoed (eigen risico wordt dus aangesproken).

Echter lees ik in de volgende link van Anderzorg dat het ook uit de aanvullende verzekering vergoed wordt.
https://www.anderzorg.nl/vergoedingen/t/trekken-tand-of-kies

Nu wil ik komend jaar alle 4 mijn verstandskiezen laten trekken dus neig er naar om laagste eigen risico te nemen (na 7 jaar maximaal) aangezien het trekken van 2 kiezen tussen de 200-400 is als ik internet moet geloven. Dit lijkt me de slimste aanpak kosten technisch gezien of heeft iemand anders goede input?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:08
Distoration schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 21:55:
Wanneer valt het trekken van een verstandskies nu in de basis en wanneer in de aanvullende verzekering?
Mijn tandarts gaf aan dat het trekken van een verstandskies bij de kaakchirurg moest gebeuren (heb een doorverwijzing) en dat dit vanuit de basis verzekering wordt vergoed (eigen risico wordt dus aangesproken).

Echter lees ik in de volgende link van Anderzorg dat het ook uit de aanvullende verzekering vergoed wordt.

Nu wil ik komend jaar alle 4 mijn verstandskiezen laten trekken dus neig er naar om laagste eigen risico te nemen (na 7 jaar maximaal) aangezien het trekken van 2 kiezen tussen de 200-400 is als ik internet moet geloven. Dit lijkt me de slimste aanpak kosten technisch gezien of heeft iemand anders goede input?
Volgens mij staat het duidelijk in je link.

Tandarts = aanvullend
Kaakchirurg = basis

Heb dit zelf ook zo ervaren.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
De collectiviteitskorting voor mensen met een laag inkomen via de gemeentepolis was soms al een stuk minder dan via andere collectiviteiten. Want, zo legde een behulpzame verzekeringspersoon uit, arme mensen hebben vaker zorg nodig. Dus logisch dat die dan ook meer moesten betalen. (En dat weet bijna niemand meer. Want niemand maakte zich er echt druk om.)
Dit is niet de schuld van Bruins. Dit is de schuld van een hele branche en een hele politiek die stelselmatig het draagvlak aan het ondermijnen zijn.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-09 00:54
Ik ben verzekerd via Anderzorg en zou mijn premie voor 2020 graag in 2019 nog volledig voldoen. Ik heb het totaalbedrag als automatische incasso ingesteld zijn, maar gaat dit ook (automatisch) nog in 2019 gebeuren of moet ik daar nog wat anders voor doen?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:43
Mesque schreef op maandag 25 november 2019 @ 10:41:
Ik ben verzekerd via Anderzorg en zou mijn premie voor 2020 graag in 2019 nog volledig voldoen. Ik heb het totaalbedrag als automatische incasso ingesteld zijn, maar gaat dit ook (automatisch) nog in 2019 gebeuren of moet ik daar nog wat anders voor doen?

Dank!
Je kunt ze het beste even een berichtje sturen, zo hebben wij het vorig jaar ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
Top, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 21:57

Dank!
De laatste jaren innen ze in januari. Zelf zorg ik ervoor dat ik het altijd zélf stort eind december. Gaat tot nu toe goed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• incaz
Voor mensen die ook de inhoud mee willen laten wegen: https://www.linkedin.com/...org-om-zeep-nico-terpstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 11-09 22:49
Naturapolissen zijn evil. Ik hoop dat de huisartsen massaal meedoen en op hun strepen blijven staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

incaz schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:17:
De collectiviteitskorting voor mensen met een laag inkomen via de gemeentepolis was soms al een stuk minder dan via andere collectiviteiten. Want, zo legde een behulpzame verzekeringspersoon uit, arme mensen hebben vaker zorg nodig. Dus logisch dat die dan ook meer moesten betalen. (En dat weet bijna niemand meer. Want niemand maakte zich er echt druk om.)
Dit is niet de schuld van Bruins. Dit is de schuld van een hele branche en een hele politiek die stelselmatig het draagvlak aan het ondermijnen zijn.
"Arme" mensen ontvangen zorgtoeslag, soms meer dan ze kwijt zijn aan de verzekering (kreeg ik als student ook voor elkaar). En gemeentepolisen hebben vaak niet eens een eigen risico. Mijn moeder heeft het ook en werkt prima, geen reden om te doen alsof het allemaal weer zo verschrikkelijk zielig zou zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door i7x op 01-12-2019 13:56 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incaz
i7x schreef op zondag 1 december 2019 @ 13:53:
[...]
"Arme" mensen ontvangen zorgtoeslag, soms meer dan ze kwijt zijn aan de verzekering (kreeg ik als student ook voor elkaar).
Als je daadwerkelijk geen zorgkosten maakt en geen zorg nodig hebt. (Overigens reden te meer dat het eigen risico belachelijk is.) En die budgetpolissen zijn zo laag omdat ze vooral gericht zijn op mensen die ook waarschijnlijk geen zorg hoeven. (Risicoselectie. Het mag niet, maar het kan prima.)
En gemeentepolisen hebben vaak niet eens een eigen risico.
Volgens mij zijn er geen gemeentepolissen waar je geen eigen risico hebt EN die goedkoper zijn dan wat je aan zorgtoeslag ontvangt. Mensen in de gemeentepolissen betalen voor het afdekken van het eigen risico.

Terzijde, een oproep Ik las dat sommige gemeentepolissen eenzijdig beeindigd worden. Dat betekent dat die mensen mogelijk zonder verzekering komen te zitten als ze zelf geen andere afsluiten. Als je mensen in de omgeving hebt die niet sterk zijn met administratie, hou het dan even in de gaten. Geen zorgverzekering hebben kan zoveel problemen geven.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 09:28

Theo

moederbord

Distoration schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 21:55:

Bereken even goed door wat de kosten zijn, en of je niet beter je ER op 885 euro kan houden.

Scenario 1: je hebt je ER op 385 euro. Je betaald hiervoor maandelijks 100 euro aan premie.
Scenario 2: je hebt je ER op 885 euro. Je betaald maandelijks 80 euro aan premie.

Als je medische kosten 385 euro, plus 12 maal 20 euro zijn pas dan is het voordeliger om je ER op 385 euro te zetten. Als je onder deze (385+12*20=) 625 euro zit is het ER op 885 euro houden voordeliger.

Het ER is dus geen 385 euro; het ER is 625 euro in de zorg. De basispremie is (als voorbeeld) 80 euro per maand. Maar je kan ervoor kiezen om maandelijks 20 euro extra te betalen om je eigen ER potje te vullen die de verzekering voor je heeft. Als je medische kosten maakt zal je zelf de eerste 385 euro moeten betalen. Hierna zal de verzekering jouw ER potje gebruiken. Pas hierna zal de verzekering zelf gaan betalen. Dit doen zij dus pas nadat jij zo'n 625 euro aan kosten hebt gemaakt. Aan het eind van het jaar is de eventuele inhoud van het potje voor de verzekering mocht je niet tot 625 euro aan kosten zijn gekomen.

Je kan ook kiezen om niet een potje voor het ER aan te leggen. Je betaald dan niet die 20 euro extra. In plaats daarvan is het ER 885 euro.

Met niks kun je beter liegen met cijfers die waar zijn. En we trappen er allemaal in....

Iedereen gelooft dat het ER 385 euro is; maar bijna niemand beseft dat het gewoon 625 euro is, en dat je kunt kiezen tussen 625 en 885 euro. Want per jaar 240 euro moeten betalen om het ER te verlagen is gewoon preventief 240 euro aan ER betalen, bovenop de 385 euro aan ER..

offtopic:
Net als bij tijdschrift abonnementen; je kan kiezen voor $item als welkomsgeschenk, of voor een éénmalige korting van (bijv) 20 euro. We trappen allemaal in deze marketingprul. Want wat ze bedoelen is dat als je een abonnement afsluit je kunt kiezen om voor 20 euro $item te kopen. Maar de meeste mensen kiezen toch voor 'gratis $item' terwijl ze nooit $item voor 20 euro zouden kopen. Wederom; met niks kun je beter liegen dan met cijfers die waar zijn

[ Voor 8% gewijzigd door Theo op 01-12-2019 21:00 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ankona schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:04:
Mijn verzekeringsagent heeft zelf een collectiviteit bij ONVZ. Wel zo makkelijk.
Mijn werkgever ook.

Ben me kapot geschrokken van de prijzen inclusief de collectiviteitskorting. Die liggen zowat hoger dan bij (bijvoorbeeld) Zilveren Kruis ZONDER korting... ;(

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
ONVZ is dan wel de absolute top qua kwaliteit.

Basispolis is ongeveer even duur. 133 ONVZ, 135 ZK (restitutie).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

t_captain schreef op zondag 1 december 2019 @ 23:07:

Vraag me af waar die kwaliteit dan op gebaseerd is: mijn huisarts zal geen stap harder lopen, mijn apotheek zal de medicijnen echt niet in vergulde tasjes stoppen en mijn tandarts zal ook niet ineens fluwelen handschoenen aan gaan doen als ik overstap naar ONVZ... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pietervs schreef op zondag 1 december 2019 @ 23:13:
[...]

Vraag me af waar die kwaliteit dan op gebaseerd is: mijn huisarts zal geen stap harder lopen, mijn apotheek zal de medicijnen echt niet in vergulde tasjes stoppen en mijn tandarts zal ook niet ineens fluwelen handschoenen aan gaan doen als ik overstap naar ONVZ... :?
De AV van ONVZ is heel riant en als je er gebruik van maakt is het fijn. Ook is de klantenservice bereikbaar. Qua zorg zal je niet perse wat merken, maar qua vrijheid en hulp zit je goed bij ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Verwijderd schreef op zondag 1 december 2019 @ 23:24:
[...]

De AV van ONVZ is heel riant en als je er gebruik van maakt is het fijn. Ook is de klantenservice bereikbaar. Qua zorg zal je niet perse wat merken, maar qua vrijheid en hulp zit je goed bij ze.
Dank voor je reactie.
Aangezien ik een redelijk "doorsnee" gebruiker ben denk ik toch dat ONVZ voor mij niet interessant is.

Ik wacht nog ff mijn tandarts bezoek af voor ik een beslissing neem: die kan me vertellen wat ik volgend jaar kan verwachten aan kosten. En het is wel fijn om daar rekening mee te kunnen houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Verwijderd schreef op zondag 1 december 2019 @ 23:24:
[...]

De AV van ONVZ is heel riant en als je er gebruik van maakt is het fijn. Ook is de klantenservice bereikbaar.
Wat valt onder "heel riant" volgens jou? Heb even snel gekeken en het is niet (veel) beter dan bijvoorbeeld Zilveren Kruis waar hierboven mee wordt vergelijken.

Klantenservice is niet bereikbaar in de avond of in het weekend volgens de website. Lastig als je gewoon een kantoorbaan hebt. Ik zie ook geen mogelijkheden om te chatten of Whatsapp. Er zijn andere zorgverzekeraars beter bereikbaar.
Qua zorg zal je niet perse wat merken, maar qua vrijheid en hulp zit je goed bij ze.
Wat versta je onder vrijheid? Ze hebben alleen een restitutiepolis, net zoals andere zorgverzekeraars. Ja dan kan je overal naartoe (kan trouwens ook met een budgetpolis of naturapolis) en dan betalen ze 100% van het marktconforme tarief (bepaalde door de overheid/NZa). Dat hebben andere zorgverzekeraars ook. En is de rekening absurd hoog? Dan mag je zelf bijbetalen.

Nee, ik zie niet in waarom ONVZ zo "duur" moet zijn, heel speciaal vind ik ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op zondag 1 december 2019 @ 23:07:

Vast een domme vraag .. maar wat is een 'top qua kwaliteit' bij de zorgverzekering. Het pakket staat vast, bij een natura verzekering betalen ze alles direct aan de zorgverzekeraar .. was is er meer te doen ? Extra mooie mails ? Daar heb ik geen geld voorover. Ik zit nu bij 'Just': domweg de goedkoopste gekozen, en dat doe ik elk jaar.

En dan zie ik ook staan dat dit restitutie polissen zijn. Daarvan zie ik ook het voordeel niet. Dan moet ik het geld voorschieten, en dan zelf zien terug te halen. Ik heb vast leukere dingen te doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2019 07:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Theo schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:35:
[...]

Behalve als je zelf het risico wil dragen. Simpel gezegd. Ik wil geen verzekering voor mijzelf. Afgelopen 12 jaren heb ik exact nul euro aan zorgkosten gemaakt. Nooit naar de dokter geweest. Nooit een medicijn nodig gehad (die ene paracetamol op een blauwe maandag uitgezonderd). Nooit voor mijzelf in het ziekenhuis geweest (enkel op bezoek). Mijn 'medische' kosten zijn gelimiteerd tot één pakje paracetamol, een bril op sterkte; en 10K aan verplichte premie.....

Ik zou mij graag niet willen verzekeren; al ruim tien jaar wil ik dit niet. Maar het moet. Het moet omdat wij zogenaamd solidair moeten zijn. Het staat letterlijk in de wet; je _moet_ je verzekeren, met een hele lijst wat de wetgever vindt dat je als minimumverzekering moet hebben.

Een verzekering heb je inderdaad om risico af te schuiven die je zelf niet wil, of kan, dragen. Ik heb daarom een woonhuisverzekering voor het geval dat mijn woning afbrandt. Een WA verzekering voor de auto en mijzelf voor het geval ik per ongeluk een paar ton aan schade veroorzaak.
Maar het risico op grote medische kosten, dat risico wil ik graag zelf dragen! Dat risico kan ik dragen. Maar helaas mag ik niet voor mijzelf bepalen dat ik dit risico zelf mag dragen. Want we moeten volgens de wet solidair zijn, en moeten daar verplicht voor betalen...
Gefeliciteerd met jouw goede gezondheid, jammer dat het solidaire gevoel niet even gezond is.

Juist doordat gezonde en ongezonde mensen allemaal verplicht verzekerd zijn is de zorg goedkoop. Je verzekerd niet jezelf, je verzekerd collectief het land. En daarom kan je je in Nederland als je, pak’m beet, kanker krijgt focussen op beter worden in plaats van op biet failliet gaan.

Tuurlijk is er genoeg te verbeteren, het hele concept markt werking, commerciële fraude, erhm, zorg bureautjes, en het jaarlijkse overstap circus met alle kosten van dien, maar overall hebben we het zo slecht nog niet, mede dank zij het verplicht verzekeren van jonge, gezonde mensen.

Dus: namens de maatschappij, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 19:04
@Theo als je echt ziek wordt, of deels invalide door een ongeluk, dan kán je die kosten niet zelf dragen. Die kosten zijn hoger dan een woonhuis verzekering.... En tenzij je er tussenuit knijpt terwijl je nog gezond bent (en dat zijn er maar weinig) gaat iedereen uiteindelijk voor de bijl.

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Aangezien we hier mensen niet laten creperen als ze failliet gaan hoort daar ook een verplichte zorgverzekering bij. Want als jij die kosten niet kan betalen laten we je niet sterven, maar hebben we wel weer andere potjes om je te helpen.

Linksom of rechtsom betaald de staat (en dus wij allemaal) voor mensen die het financieel niet redden, door eigen of andermans schuld. Daarom zijn ziektekosten en WA verplicht. (Die laatste bij autogebruik)

Dat je zegt dat je enkel verzekerd wil zijn voor kosten die je niet kan dragen (woonhuis) en niet voor zorg geeft wel aan dat je je totaal niet hebt verdiept in de kosten van invaliditeit (een ongeluk zit in een klein hoekje) of andere ziektes (kanker, hart en vaatziekten etc). De kosten daarvan kunnen hoger uitvallen dan de kosten van het herbouwen van je huis.... En de kans erop is groter dan dat je huis afbrand.

En juist omdat mensen dus niet altijd helder nadenken over dit soort gevolgen, is de ziektekostenverzekering voor iedereen verplicht :+

[ Voor 25% gewijzigd door Waah op 02-12-2019 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Theo je hoeft helemaal geen verzekering te betalen als je "gemoedsbezwaar" bent:

https://nos.nl/artikel/23...ns-het-woord-van-god.html

Zou zeggen probeer het eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op maandag 2 december 2019 @ 07:10:
[...]

Vast een domme vraag .. maar wat is een 'top qua kwaliteit' bij de zorgverzekering. Het pakket staat vast, bij een natura verzekering betalen ze alles direct aan de zorgverzekeraar .. was is er meer te doen ? Extra mooie mails ? Daar heb ik geen geld voorover. Ik zit nu bij 'Just': domweg de goedkoopste gekozen, en dat doe ik elk jaar.

En dan zie ik ook staan dat dit restitutie polissen zijn. Daarvan zie ik ook het voordeel niet. Dan moet ik het geld voorschieten, en dan zelf zien terug te halen. Ik heb vast leukere dingen te doen.
Restitutiepolis betekent niet “je moet alles zelf voorschieten”. Ik heb nooit een ander soort polis gehad, en veruit de meeste rekeningen zijn direct verrekend. Restitutiepolis betekent: “als we geen deal hebben met jouw zorgverlener, kun je de rekening via restitutie alsnog betaald krijgen”.

Her echte verschil: bij een naturaverzekering heb je geen vrije zorgkeuze.

Let op de “niet gecontracteerde zorgverleners.

Ziekenhuizen zijn meestal wel gecontracteerd. Met een belangrijke kanttekening, een contract met alle ziekenhuizen is iets anders dan een contract met alle ziekenhuizen voor alle behandelingen. En nog een: er kan een plafond op het contract zitten, waardoor je toch niet bij dat ene ziekenhuis terecht kan.

Andere soorten zoegverleners zijn vaak veel kleinschaliger en daar ligt het percentage contracten heel wat lager.

Kom je buiten het contract:
Dan vergoeden wij maximaal 75% van het gemiddeld door ons gecontracteerde tarief
(ZK website).

Lekkere statement. Je leest “75%”, maar dat is dus “75% van onbekend%”. Want ze vertellen er niet bij wat het gemiddelde gecontracteerde tarief is. Stel dat ze dat ene soort zorgverlener extreem hebben uitgeknepen en 40% korting hebben bedongen. Dan is de vergoeding maar 45%.

Een paar hekelpunten.
* verzekeraars zijn structureel dit probleem aan het bagetaliseren. Vrije zorgkeuze wordt vaak beantwoord met “je kunt terecht in alle ziekenhuizen in NL”. Dat is een tactiek van misleiding.
* verzekeraars zijn niet transparant over de vergoedingen die ze met zorgverleners hebben afgesproken. Dat is zogezegd niet jouw zaak, terwijl je er wel mee te maken kunt krijgen.
* er zijn delen van het contract zoals omzetplafonds die verscholen blijven voor de verzekerde, tot het moment dat hij ermee te maken krijgt.
* contracten worden (opzettelijk) extreem laat gesloten. je moet dus kiezen voordat je weet waarvoor je kiest.

Het hele plaatje telt op naar een machtsspel, zowel ten aanzien van de zorgverlener als ten aanzien van de verzekerde. Zorgverleners zien iets meer van de realiteit dan de mooie PR die het publiek krijgt te zien. Praat eens privé met een arts of andere zorgverlener.

Ik vind het in ieder geval slechte praktijken, en wil hier niet aan meewerken.

Als laatste:
* check je reisverzekering. Medische zorg in het buitenland wordt in een naturapolis ook niet altijd 100% NL tarief vergoed, terwijl een reisverzekering bijvoorbeeld dekt “vanaf 100% NL tarief”. Zo kan daar ook een gat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

incaz schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:43:

Volgens mij zijn er geen gemeentepolissen waar je geen eigen risico hebt EN die goedkoper zijn dan wat je aan zorgtoeslag ontvangt. Mensen in de gemeentepolissen betalen voor het afdekken van het eigen risico.
Nee dat was ook niet m'n punt (dat ging meer over "arme" mensen zoals studenten.) Wat betreft gemeentepolis, mijn moeder (bijstand) betaalt 140 euro per maand ofzo, maar je ontvangt wel ook nog dikke zorgtoeslag (~90? 99 euro) en er is 0 euro eigen risico. Netto is dat (euro of 50 40 per maand) veel goedkoper dan wat ik of mijn vrouw kwijt zijn. Eigenlijk vrijwel identiek aan het ziekenfonds waar ouderen vaak nog enthousiast aan terugdenken, wat wil je nog meer? Als dit al te veel zou zijn voor het ontvangen van zorg denk ik dat dat meer te maken heeft met mensen hun eigen onkunde dan dat de premie te hoog zou zijn.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
t_captain schreef op maandag 2 december 2019 @ 08:17:
(ZK website).

Lekkere statement. Je leest “75%”, maar dat is dus “75% van onbekend%”. Want ze vertellen er niet bij wat het gemiddelde gecontracteerde tarief is. Stel dat ze dat ene soort zorgverlener extreem hebben uitgeknepen en 40% korting hebben bedongen. Dan is de vergoeding maar 45%.
Dat is niet helemaal correct, want de tarieven van niet-gecontracteerde zorg staat op de website van Zilveren Kruis.

Maar dan nog, het is zeer lastig om vooraf te bepalen wat je precies gaat betalen bij de meeste zorg.
"Ja ik moet naar de fysio, wat kost dat (bij een niet gecontracteerde fysiotherapeut)?"
Lastig, want welke behandeling ga je krijgen? Is het chronisch? Hoeveel behandelingen? Welke indicatiecode geeft de fysio? etc etc
Een paar hekelpunten.
* verzekeraars zijn structureel dit probleem aan het bagetaliseren. Vrije zorgkeuze wordt vaak beantwoord met “je kunt terecht in alle ziekenhuizen in NL”. Dat is een tactiek van misleiding.
Deels mee eens; je kan in ieder ziekenhuis terecht met iedere polis. Maar je krijgt niet altijd 100% vergoeding. Dus je bent vrij om te kiezen..... als je maar rekening houdt met eventuele kosten voor jezelf
* verzekeraars zijn niet transparant over de vergoedingen die ze met zorgverleners hebben afgesproken. Dat is zogezegd niet jouw zaak, terwijl je er wel mee te maken kunt krijgen.
Dat klopt, je kan niet zien wat er bij een vrij zorgproduct per zorgverlener wordt vergoed. Maar wanneer krijg je hiermee te maken? Je betaalt je eigen risico en de rest wordt vergoed. Als iets in het ziekenhuis in Zwolle 1000 euro kost en in Amsterdam 900 euro, dan is jouw aandeel nog steeds alleen je eigen risico (bij gecontracteerde zorg).
* er zijn delen van het contract zoals omzetplafonds die verscholen blijven voor de verzekerde, tot het moment dat hij ermee te maken krijgt.
Dat is voornamelijk lastig als je een nieuwe patient bent. Dan moet je vaak uitwijken naar een andere zorgverlener. Maar zolang je ergens zorg krijgt is er toch niet veel aan de hand? Behalve dat je ergens anders naartoe moet (maar ook reiskosten kunnen vaak vergoed worden).
* contracten worden (opzettelijk) extreem laat gesloten. je moet dus kiezen voordat je weet waarvoor je kiest.
Dat is zeker niet opzettelijk. Sterker nog, als je vorig jaar bij Achmea een bepaalde verzekering had gekozen en achteraf bleek dat je niet naar je (favoriete) ziekenhuis kon gaan, dan mocht je na 1 januari nog je verzekering wijzigen. Die maatregel is laat in januari genomen omdat de contractbesprekingen moeizaam verliepen. De macht ligt echt niet alleen bij zorgverzekeraars, ook zeker bij zorgaanbieders die heel goed weten dat er een druk op de zorgverzekering ligt.
Het hele plaatje telt op naar een machtsspel, zowel ten aanzien van de zorgverlener als ten aanzien van de verzekerde. Zorgverleners zien iets meer van de realiteit dan de mooie PR die het publiek krijgt te zien. Praat eens privé met een arts of andere zorgverlener.
Deels mee eens. Hou er rekening mee dat iedereen "zeurt" dat de premies ieder jaar omhoog gaan. Die zouden nog veel harder stijgen als zorgverzekeraars niet zo streng zouden zijn. Zorg moet betaalbaar blijven en zomaar iedere behandeling zonder controle vergoeden is een no-go. Daarnaast worden de meeste regels opgesteld door de overheid/NZa.
Ik vind het in ieder geval slechte praktijken, en wil hier niet aan meewerken.
Dan een politieke partij zoeken die meer in lijn is met jouw gedachtengang en wellicht daarop stemmen. De politiek kan dit veranderen.
Als laatste:
* check je reisverzekering. Medische zorg in het buitenland wordt in een naturapolis ook niet altijd 100% NL tarief vergoed, terwijl een reisverzekering bijvoorbeeld dekt “vanaf 100% NL tarief”. Zo kan daar ook een gat vallen.
Spoedzorg in het buitenland wordt vergoed als het in Nederland ook vergoed wordt tot aan het Nederlandse tarief. Het eigen risico blijft bestaan. Een aanvullende verzekering dekt vaak hogere tarieven.
Reisverzekeringen dekken vaak de hele behandeling (als als die in NL niet vergoed wordt) en vaak zonder een eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 14:34

Dank!
Uit nieuwsgierigheid, wat is het voordeel van de volledige premie al in 2019 betalen? Iets te maken met de vermogensbelasting oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Pietervs schreef op zondag 1 december 2019 @ 22:59:
[...]

Mijn werkgever ook.

Ben me kapot geschrokken van de prijzen inclusief de collectiviteitskorting. Die liggen zowat hoger dan bij (bijvoorbeeld) Zilveren Kruis ZONDER korting... ;(
Ik denk dat je dan vooral de aanvullende polissen bekijkt. Maar kijk eens naar de dekking. Een Benfit polis a 25euro/maand is ongeveer de top van wat de meeste anderen aanbieden. ONVZ gaat nog even door (al is de Superfit denk ik voor ongeveer iedereen wel overkill)

En het is allemaal restitutie.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
kgd92 schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:04:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, wat is het voordeel van de volledige premie al in 2019 betalen? Iets te maken met de vermogensbelasting oid?
Ineens betalen geeft een korting op de premie, wanneer ik dat ook nog eens in 2019 doe in plaats van 2020 dan scheelt het me inderdaad ook nog wat in box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 14:34
Mesque schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:47:
[...]

Ineens betalen geeft een korting op de premie, wanneer ik dat ook nog eens in 2019 doe in plaats van 2020 dan scheelt het me inderdaad ook nog wat in box 3.
Die korting van in een keer betalen wist ik ;) Maar voor mij zal het verschil in box 3 niet uitmaken gezien je daar best wat vermogen voor moet hebben staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Laatst online: 16:08
Mesque schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:47:
[...]

Mijn ervaring is dat de automatische incasso altijd plaatsvindt in Januari. Hoe zorg je dat je toch eerder betaalt?

Ik zag vorig jaar dat er nogal wat dubbele betalingen gedaan werden in mijn omgeving (zelf betalen en automatische incasso) en wil dat voorkomen..

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
evleerdam schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:02:
[...]

Mijn ervaring is dat de automatische incasso altijd plaatsvindt in Januari. Hoe zorg je dat je toch eerder betaalt?

Ik zag vorig jaar dat er nogal wat dubbele betalingen gedaan werden in mijn omgeving (zelf betalen en automatische incasso) en wil dat voorkomen..
Door de feestdagen worden betalingen vaak eerder/later naar de bank gestuurd. Dan kan de incassodag wat afwijken van wat je hebt aangegeven of gewend bent. Kan je inloggen bij je zorgverzekeraar en het openstaande saldo via iDeal betalen?

Anders even contact opnemen met je verzekering en vragen wanneer de incasso plaats gaat vinden. Maar zelf handmatig betalen is vaak de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
Als je niets doet dan wordt het in januari pas afgeschreven. Wil je het in 2019 doen (dit is wat ik gehoord heb van Anderzorg), dan kun je het zelf overmaken, in de omschrijving zet je je naam, geboortedatum en de tekst 'jaarpremie 2020'. Dan zou alles goed moeten komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
evleerdam schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:02:
[...]

Mijn ervaring is dat ik gewoon een rekening krijg die ik zelf mag voldoen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
Ankona schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:28:
[...]

Mijn ervaring is dat ik gewoon een rekening krijg die ik zelf mag voldoen.
Bij Anderzorg krijg je geen rekening, maar je kunt het bedrag wel zelf op je polisblad zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Mesque schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:19:
Als je niets doet dan wordt het in januari pas afgeschreven. Wil je het in 2019 doen (dit is wat ik gehoord heb van Anderzorg), dan kun je het zelf overmaken, in de omschrijving zet je je naam, geboortedatum en de tekst 'jaarpremie 2020'. Dan zou alles goed moeten komen!
Alleen naam + geboortedatum vind ik persoonlijk heel gevaarlijk als kenmerk. Heeft Anderzorg dit zelf aangegeven? Vaak is een polisnummer/relatienummer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Theo schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:52:
[...]

Bereken even goed door wat de kosten zijn, en of je niet beter je ER op 885 euro kan houden.

Scenario 1: je hebt je ER op 385 euro. Je betaald hiervoor maandelijks 100 euro aan premie.
Scenario 2: je hebt je ER op 885 euro. Je betaald maandelijks 80 euro aan premie.

Als je medische kosten 385 euro, plus 12 maal 20 euro zijn pas dan is het voordeliger om je ER op 385 euro te zetten. Als je onder deze (385+12*20=) 625 euro zit is het ER op 885 euro houden voordeliger.

Het ER is dus geen 385 euro; het ER is 625 euro in de zorg. De basispremie is (als voorbeeld) 80 euro per maand. Maar je kan ervoor kiezen om maandelijks 20 euro extra te betalen om je eigen ER potje te vullen die de verzekering voor je heeft. Als je medische kosten maakt zal je zelf de eerste 385 euro moeten betalen. Hierna zal de verzekering jouw ER potje gebruiken. Pas hierna zal de verzekering zelf gaan betalen. Dit doen zij dus pas nadat jij zo'n 625 euro aan kosten hebt gemaakt. Aan het eind van het jaar is de eventuele inhoud van het potje voor de verzekering mocht je niet tot 625 euro aan kosten zijn gekomen.

Je kan ook kiezen om niet een potje voor het ER aan te leggen. Je betaald dan niet die 20 euro extra. In plaats daarvan is het ER 885 euro.

Met niks kun je beter liegen met cijfers die waar zijn. En we trappen er allemaal in....

Iedereen gelooft dat het ER 385 euro is; maar bijna niemand beseft dat het gewoon 625 euro is, en dat je kunt kiezen tussen 625 en 885 euro. Want per jaar 240 euro moeten betalen om het ER te verlagen is gewoon preventief 240 euro aan ER betalen, bovenop de 385 euro aan ER..

offtopic:
Net als bij tijdschrift abonnementen; je kan kiezen voor $item als welkomsgeschenk, of voor een éénmalige korting van (bijv) 20 euro. We trappen allemaal in deze marketingprul. Want wat ze bedoelen is dat als je een abonnement afsluit je kunt kiezen om voor 20 euro $item te kopen. Maar de meeste mensen kiezen toch voor 'gratis $item' terwijl ze nooit $item voor 20 euro zouden kopen. Wederom; met niks kun je beter liegen dan met cijfers die waar zijn
Prima analyse waar ik inderdaad nog niet bij had stilgestaan. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
GerardHenninger schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:35:
[...]

Alleen naam + geboortedatum vind ik persoonlijk heel gevaarlijk als kenmerk. Heeft Anderzorg dit zelf aangegeven? Vaak is een polusnummer/relatienummer nodig.
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Ben benieuwd hoe Anderzorg dan omgaat met tweelingen met dezelfde voorletters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
GerardHenninger schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:12:
[...]

Ben benieuwd hoe Anderzorg dan omgaat met tweelingen met dezelfde voorletters.
Geluk hebben of pech hebben ;) Je kunt natuurlijk altijd voor de zekerheid je polisnummer vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 15:54
Zojuist de Ziezo Basis verzekering afgesloten, voor omgerekend €85,01 per maand (jaarbetaling uiteraard) zijn we weer een jaartje zoet.

Balen, de selectieve polis slaat de drie ziekenhuizen in mijn buurt gewoon over. Verder was alleen voor het academische ziekenhuis zekerheid dat ik er terecht kon. Ja (in onderhandeling) is geen ja mensen!

Zilveren Kruis had net iets hogere standaardvergoedingen dan anderen, en qua duurzaamheid stonden ze er ook beter voor.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
GerardHenninger schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:03:
[...]

Dat is niet helemaal correct, want de tarieven van niet-gecontracteerde zorg staat op de website van Zilveren Kruis.
Ik hoop dat daar wat journalisten induiken: voor mensen die niet heel erg bekend zijn met de materie zegt dit in elk geval niks. (Al is het nu in elk geval mogelijk om soms vooraf te weten wat je vermoedelijk moet betalen.)
Maar redelijke keuzes kun je als consument daarin niet maken, omdat het gewoon veel te breed en veel te complex is.
Deels mee eens; je kan in ieder ziekenhuis terecht met iedere polis. Maar je krijgt niet altijd 100% vergoeding. Dus je bent vrij om te kiezen..... als je maar rekening houdt met eventuele kosten voor jezelf
Dat is niet waar. Niet alleen krijg je dus niet zomaar vergoeding, maar ziekenhuizen weigeren je ook gewoon (want de nadelen zijn te groot, of het risico op geen betaling is te groot.)
Je krijgt dan gewoon geen afspraak. Misschien dat het via de rechter nog afgedwongen kan worden, maar zelfs als je zegt 'dan betaal ik het wel zelf' is de kans groot dat je niet zomaar toegelaten wordt.
Als iets in het ziekenhuis in Zwolle 1000 euro kost en in Amsterdam 900 euro, dan is jouw aandeel nog steeds alleen je eigen risico (bij gecontracteerde zorg).
Alleen... misschien krijg je de reiskosten vergoed (dat zou officieel wel zo moeten zijn maar in de praktijk zijn er een boel redenen waarom dat toevallig niet zo is), maar bijkomende kosten, extra vrijnemen of langere reistijd worden sowieso niet verrekend. Dus je levert erop in.

Overigens, het speculeren met het eigen risico is ook aanleiding voor ziekenhuizen om voor relatief kleine behandelingen meer te vragen (in samenspel met de zorgverzekeraars), zo kunnen ze iets meer declareren zonder dat het verschijnt op de begroting.
Dat is zeker niet opzettelijk.
:z
Het zijn eigenlijk hele lieve mensen bij de verzekeraars, en het is puur toeval dat er steeds weer van die rare kleine lettertjes verschijnen. Ze willen dat niet, het gebeurt gewoon. Zomaar, uit het niets. En dat weten we, want het is een transparant systeem waar we gewoon goed inzicht hebben in de beslissingen, jaarcijfers, motivatie en afspraken omdat de verzekeraars dit over zichzelf zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
[...]

offtopic:
Korting met max eigen risico verschilt ook per verzekeraar, vergelijk daar goed op als je max eigen risico pakt. Bereken wat voor jou de beste combinatie basisbeurs + korting eigen risico is .
Zekur heeft bijvoorbeeld de laagste basispremie, maar korting max eigen risico is beperkt.

Paar voorbeelden:
Verzekering - Korting Max eigen risico
Ziezo Selectief - 22 euro per maand / 264 per jaar
Anderzorg - 25 euro per maand / 300 per jaar
Zekur - 15 euro per maand / 180 per jaar
Just - 20 euro per maand / 240 per jaar

Tip: Als je max 1x per 2 jaar je volledige eigen risico er doorheen jaagt ben je vaak al goedkoper uit. Bij Ziezo maak je in dat geval 28 euro 'winst' (2x 264 besparen, 1x 500 uitgeven).

Tip: 885 klinkt als veel geld, maar in de praktijk betaal je in het slechts geval ~250 euro extra. Van die 885 betaal je 385 sowieso en van de overige 500 euro heb je ~250 euro al als korting op de premie gekregen.
Je bent pas nadelig uit als je meer dan 385 + 250 = 635 euro eigen risico moet betalen. Met een relatief kleine ingreep als een verstandskies laten trekken bij de kaakchirurg haal je dat niet.

Ik zie het zo: Het minimale eigen risico van 385 euro is een aanvullende verzekering. Je betaald 250 euro extra premie om een bedrag van 500 euro te verzekeren. Wat dat betreft vind ik het niets anders dan een tandartsverzekering waar je 150 euro premie betaald om een bedrag van 300 euro ofzo te verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enige idee wat ik nodig moet hebben voor een kaakfysio? ik zal volgend jaar naar de kaakfysio therapeut moeten vanwege wat kaak problemen alleen ik krijg continue verschillende antwoorden op mijn vraag van mijn huidige verzekeraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Waarschijnlijk is dat een specialisme op fysio en wordt het gewoon als fysio gefactureerd. (vraag het anders de behandelaar zelf, die weet wel hoe hij/zij ingeschreven is en factureert)

[ Voor 34% gewijzigd door Ankona op 05-12-2019 13:29 ]

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:19:
Enige idee wat ik nodig moet hebben voor een kaakfysio? ik zal volgend jaar naar de kaakfysio therapeut moeten vanwege wat kaak problemen alleen ik krijg continue verschillende antwoorden op mijn vraag van mijn huidige verzekeraar.
Waar ben je verzekerd dan?

Kaakfysiotherapie is "reguliere" fysiotherapie. Wordt vergoed vanuit een aanvullende verzekering.
Heeft dezelfde indicatiecode als fysio voor een tijdelijke (rug/schouder) klacht.
100% vergoeding bij gecontracteerde fysiotherapeuten. Zo is het tenminste bij Achmea.

Je zorgverzekeraar zou dit moeten weten. Het is wel aan de fysiotherapeut om te bepalen wat voor soort fysio het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

GerardHenninger schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:05:
[...]

Door de feestdagen worden betalingen vaak eerder/later naar de bank gestuurd. Dan kan de incassodag wat afwijken van wat je hebt aangegeven of gewend bent. Kan je inloggen bij je zorgverzekeraar en het openstaande saldo via iDeal betalen?

Anders even contact opnemen met je verzekering en vragen wanneer de incasso plaats gaat vinden. Maar zelf handmatig betalen is vaak de oplossing.
Even de verzekering bellen en aangeven dat je de jaarlijkse betaling al dit jaar wil doen. Dan wordt dat over het algemeen geregeld.

Bij Ziezo (de goedkoopste verzekering tot nu toe) moet je even bellen; je krijgt dan de keuze uit drie verschillende datums dit jaar waarop zij het bedrag zullen afschrijven, ipv dat zij het volgend jaar zullen afschrijven.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Theo schreef op donderdag 5 december 2019 @ 22:19:
[...]

Even de verzekering bellen en aangeven dat je de jaarlijkse betaling al dit jaar wil doen. Dan wordt dat over het algemeen geregeld.
Dat zei ik :P
Bij Ziezo (de goedkoopste verzekering tot nu toe) moet je even bellen; je krijgt dan de keuze uit drie verschillende datums dit jaar waarop zij het bedrag zullen afschrijven, ipv dat zij het volgend jaar zullen afschrijven.
Bij Ziezo is het afhankelijk of je een nieuwe verzekering hebt afgesloten of welke incassodag je hebt gekozen. Als je zeker wilt weten dat de betaling dit jaar plaatsvindt, dan zou ik inloggen en de betaling zelf doen (of even bellen voor passende instructies). Ook al heb je gekozen voor de 27ste van de maand als incassodag, dan is het onzeker of de bank dat de 27ste gaat doen deze maand.

Als je nieuw bent bij Ziezo en je hebt je deze maand aangemeld, dan is het helemaal spannend wanneer de incasso is. In dat geval zou ik zeker even inloggen/bellen voor een betaling dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:44
Ik heb dit jaar een verwijzing gehad voor het ziekenhuis voor een MRI vanwege een grote vetbult. Uit echo kwam niks bijzonders.

Loont het om pas in 2020 een afspraak te maken? Want kost mij dit jaar ook mijn eigen risico en betaal liever in januari 2020 mijn eigen risico over 2020 zodat ik de rest van het jaar klaar ben :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Iemand ervaring met Nationale Nederlanden? Ze bieden een fors bedrag klantenkorting omdat ik andere verzekeringen daar heb lopen en ze zeggen geen afwijzingsbeleid te hebben mits je alles wat je mankeert doorgeeft.. Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
President schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 07:00:
Ik heb dit jaar een verwijzing gehad voor het ziekenhuis voor een MRI vanwege een grote vetbult. Uit echo kwam niks bijzonders.

Loont het om pas in 2020 een afspraak te maken? Want kost mij dit jaar ook mijn eigen risico en betaal liever in januari 2020 mijn eigen risico over 2020 zodat ik de rest van het jaar klaar ben :-)
Ik kan natuurlijk niks stellen voor jouw specifieke situatie, maar goede kans dat het gewoon onder één behandeling valt die dit jaar is begonnen, en dat het dus geheel van je eigen risico van dit jaar af gaat, onafhankelijk wanneer je de MRI laat uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand al bij Just succesvol vooruit kunnen betalen van de jaarpremie?

Heb ze een mail gestuurd maar dat kan 7 (!) werkdagen duren voor antwoord.

Ook heb ik ergens in een menu de mogelijkheid gevonden om Incassomoment op "laatste week van voorgaande maand" te zetten, neem aan dat dan nog in december wordt geïncasseerd voor de premie die op 1-1 ingaat. Kan iemand bevestigen dat dit voldoende is?

Staat hier:

Mijn CZ > Klantenservice > Aanvraag of wijziging doorgeven > Wijzigen betaalgegevens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Frieda schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 07:32: ze zeggen geen afwijzingsbeleid te hebben mits je alles wat je mankeert doorgeeft..
Raar ... waarom willen ze het weten als het geen reden is voor afwijzing :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
pdukers schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 07:48:
[...]

Raar ... waarom willen ze het weten als het geen reden is voor afwijzing :?
Alles rondom zorgverzekeringen is raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

DBC's zijn lastige dingen, maar volgens deze website wordt de DBC al geopend bij een bezoek aan de huisarts.

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 06-12-2019 08:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 23:07
Cheesy schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:03:
[...]

DBC's zijn lastige dingen, maar volgens deze website wordt de DBC al geopend bij een bezoek aan de huisarts.
Normaliter wordt een DBC wordt geopend bij het eerst contact met een arts/behandelaar. Uitzondering hierop is inderdaad een onderzoek via de huisarts. Een DBC loopt in de GGZ maximaal 365 dagen, en in de ziekenhuiszorg ligt dat iets ingewikkelder (kort samengevat, een initieel traject (DBC) loopt 42 of 90 dagen, afhankelijk van of het diagnostisch is of niet, en elk vervolg loopt maximaal 120 dagen). DBC's zijn erg tricky omdat veel patiënten totaal geen inzicht hebben in hun lopende DBC (of uberhaupt het bestaan er van) en verwachten dat als ze voor een lopende zorgvraag op 1 januari in het ziekenhuis komen, dat hun zorgverzekeraar van dat jaar de rekening krijgt. Dit ligt echter anders. De begindatum van de DBC is hierin leidend. Wat betreft eigen risico kun je hiermee behoorlijk genaaid worden.

Ik heb bijna 10 jaar in de ziekenhuiszorg gewerkt als consultant en werk sinds een half jaar als zorgadministratief medewerker in de GGZ.

Op dit moment zijn wij bezig met het uitspitten van alle polisvoorwaarden en maximum te vergoeden tarieven om onze cliënten te informeren. Mijn conclusie: zorgverzekeraars liegen je keihard voor en 9/10 van de medewerkers die je te spreken krijgt hebben geen idee waar ze het over hebben.

Termen zoals marktconform tarief, gemiddeld gecontracteerd tarief en NZA tarieven (wettelijk maximale tarieven) zijn zeer verschillende dingen, en als een zorgverzekeraar zegt dat ze 100% vergoeden geven ze normaliter op voorhand niet aan van welk tarief dit is. Voor de gemiddelde cliënt is er geen touw aan vast te knopen en gaan dus vaak keihard het schip in.

Met oog op bovenstaande, bel het ziekenhuis even en vraag ze naar de status van je huidige DBC. Als deze nog loopt doe je er het beste aan om de operatie te proberen te plannen in die DBC, want die gaat sowieso je eigen risico opeten. Als je operatie buiten de DBC gaat vallen, gaan ze een nieuwe DBC openen en betaal je je volledige eigen risico opnieuw voor 2020.

[ Voor 35% gewijzigd door B00st3r op 06-12-2019 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger

Niet iedere MRI wordt zomaar vergoed. Ik hoef de reden niet te weten, maar bespreek dit met je zorgverzekeraar. Het ER geldt voor het jaar dat je voor het eerst op gesprek gaat in het ziekenhuis.
Als jij dit jaar al wat ER hebt verbruikt en je hebt nog 200 euro over, dan zou ik proberen dit jaar een afspraak te maken (maar ik geef je een kleine kans).

Sowieso duurt het een tijd voordat je zelf een rekening krijgt voor het eigen risico van je MRI-scan. Als je de behandeling in januari zou doen verwacht dan pas begin van de zomer de rekening.
Frieda schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 07:32:
Iemand ervaring met Nationale Nederlanden? Ze bieden een fors bedrag klantenkorting omdat ik andere verzekeringen daar heb lopen en ze zeggen geen afwijzingsbeleid te hebben mits je alles wat je mankeert doorgeeft.. Iemand ervaring?
Er geldt een acceptatieplicht voor de basisverzekering, daar mogen ze je niet voor afwijzen. Voor aanvullende verzekeringen mogen ze dat wel. Denk aan een dure tandartsverzekering die 1500 euro vergoed terwijl je al 10 jaar niet meer bij de tandarts bent geweest.
Verwijderd schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 07:41:
Ook heb ik ergens in een menu de mogelijkheid gevonden om Incassomoment op "laatste week van voorgaande maand" te zetten, neem aan dat dan nog in december wordt geïncasseerd voor de premie die op 1-1 ingaat. Kan iemand bevestigen dat dit voldoende is?

Staat hier:

Mijn CZ > Klantenservice > Aanvraag of wijziging doorgeven > Wijzigen betaalgegevens
Ik heb het eerder ook al aangegeven, maar ik zou er niet vanuit gaan dat incasso's perfect verlopen tegen het einde van december met de feestdagen. Zeker niet als je deze maand een nieuwe verzekering afsluit voor het nieuwe jaar. Neem contact op met CZ als je zeker wilt zijn dat de betaling dit jaar plaatsvindt.

[ Voor 50% gewijzigd door GerardHenninger op 06-12-2019 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

GerardHenninger schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 06:50:
[...]

Dat zei ik :P

[...]

Bij Ziezo is het afhankelijk of je een nieuwe verzekering hebt afgesloten of welke incassodag je hebt gekozen. Als je zeker wilt weten dat de betaling dit jaar plaatsvindt, dan zou ik inloggen en de betaling zelf doen (of even bellen voor passende instructies). Ook al heb je gekozen voor de 27ste van de maand als incassodag, dan is het onzeker of de bank dat de 27ste gaat doen deze maand.

Als je nieuw bent bij Ziezo en je hebt je deze maand aangemeld, dan is het helemaal spannend wanneer de incasso is. In dat geval zou ik zeker even inloggen/bellen voor een betaling dit jaar.
Ik heb ze (als nieuwe klant) opgebeld en kreeg drie opties wanneer de betaling zal worden gedaan. Voor de zekerheid iig niet de 27e als datum gekozen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 07:41:
Iemand al bij Just succesvol vooruit kunnen betalen van de jaarpremie?

Heb ze een mail gestuurd maar dat kan 7 (!) werkdagen duren voor antwoord.

Staat hier:

Goed dat je dit navraagt, ik geef je graag uitleg. Als jij jouw jaarpremie nog in 2019 wilt betalen, dan kun je dit doen door de incassodatum te wijzigen in Mijn CZ. Dit doe je onder het kopje 'Mijn gegevens' en dan 'Wijzig meteen mijn...Betaalgevens'. Je kiest dan voor 'Incasso in de laatste week voorgaande maand'. Wij schrijven de premie dan in de laatste week van december af.
Had die vraag onlangs naar CZ gedaan via Twitter en nu zo gewijzigd naar per jaar en laatste week voor ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Theo schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:24:
[...]

Ik heb ze (als nieuwe klant) opgebeld en kreeg drie opties wanneer de betaling zal worden gedaan. Voor de zekerheid iig niet de 27e als datum gekozen.
Top! De 27ste is deze maand inderdaad tricky.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:43
sambalbaj schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:25:
[...]

[...]

Had die vraag onlangs naar CZ gedaan via Twitter en nu zo gewijzigd naar per jaar en laatste week voor ...
Ik heb zojuist ook even gebeld met CZ (ivm mijn verzekering bij Just). Ze kunnen het afschrijfmoment naar voren trekken, dit wordt dan de 27e inderdaad. Vind ik ook wat tricky, men gaf aan dat je het ook zelf kunt overmaken:

Dit kan vanaf 21 dec. (anders wordt het mogelijk teruggestort) en moet dan naar NL85INGB0668339063. In de omschrijving zet je je relatienummer (staat bovenaan op je polis) en "jaarpremie 2020". Ik plan hem vast in via internetbankieren :)

Mocht je het niet vertrouwen en denken dat het mijn IBAN is :+ Hier staat hij ook genoemd: https://www.cz.nl/service-en-contact/rekeningnummer-cz

CC @Theo @Euler212

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 06-12-2019 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:41
Ik en mijn vrouw hebben al jaren een van de goedkoopste bij Anderzorg.

Ik heb al jaren één eigen risico van €885,- waardoor ik €25,- goedkoper uit bent €85,- en voor rond de €11,50,- heb ik tand vergoeding tot €250 tot dit jaar 100% maar vanaf 2020 75%.

Mijn vrouw heeft eigen risico op €385,- premie €110 (vanaf 2020) maar wil dit waarschijnlijk veranderen naar €885,-. Ze heeft net als ik tand vergoeding €11,50,- 75% tot €250.

Totaal €218,50,- (bij eigen risico €385,-)
Tot nu toe betaald wij €216,-

Als ik mijn vrouw op €885,- zet betalen we nog maar €193,- met tand vergoeding tot €250. Ieder €96,50;- per maand. Hierdoor besparen we €25 per maand op jaarbasis €300! In 5 jaar hebben €1500,- bespaard

[ Voor 6% gewijzigd door Van der Berg op 07-12-2019 09:41 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-09 17:44
Erg vervelend dat sommige ziekenhuizen nog steeds geen afspraken hebben gemaakt.. Ik wil in ieder geval 100% zeker weten dat ik ergens terecht kan zonder bij betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Crasheeee: dat weet je uiteindelijk alleen echt zeker met een goede restitutiepolis, en zelfs dan nog in de hoop dat je ziekenhuis niet ineens gesloten wordt.
Veel van de afspraken die nu nog gemaakt worden, zullen ook een budgetplafond omvatten, dus veel onzekerheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Mesque schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:19:
Wil je het in 2019 doen (dit is wat ik gehoord heb van Anderzorg), dan kun je het zelf overmaken, in de omschrijving zet je je naam, geboortedatum en de tekst 'jaarpremie 2020'. Dan zou alles goed moeten komen!
Niet helemaal correct, zie onder veelgestelde vragen:
Kan ik mijn jaarpremie voor 1 januari 2020 overmaken?

Ja dat kan. Zet je verzekerdennummer bij de betaling en de tekst 'jaarpremie 2020'. Zo weten we waarvoor de betaling bestemd is.
Je moet dus het verzekerdennummer erin zetten, niet naam/geboortedatum

[ Voor 4% gewijzigd door hoevenpe op 07-12-2019 10:23 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 16:08
Deze heb ik nu afgesloten.
ZieZo Selectief € 105,25.
Basisverzekering ZieZo Selectief.
Eigen risico € 885,00 korting - € 22,00.
Premie per maand € 83,25.

[ Voor 25% gewijzigd door ghelsendoorn op 07-12-2019 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ook naar Ziezo overgestapt alleen met de 385 eigen risico :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:18
Zelf gebleven bij Anderzorg, opmerkelijk dat de samenwerking tussen hen en Anderzorg er niet meer is. Met wat extra klikken staan ze wel tussen de prijsvergelijking. Bij ZieZo is bijvoorbeeld het UMCG (Groningen) niet aangesloten, dat weerhoudt mij ervan om over te stappen en paar euro verschil. Daarnaast zit de maandelijkse premie met max eigen risico ook op €83,30 bij een jaarlijkse betaling.
[...]

offtopic:
Ik wil bovenstaande toch nog een keer aanhalen; bedankt voor deze zeer duidelijke analyse! Ik leefde altijd met de gedachte dat ik met twee jaar max eigen risico het er wel 'uit had gehaald' (of quitte zou draaien), maar dat blijkt eigenlijk al eerder te zijn als je er deze exacte vergelijking maakt.

(24 maanden * €25 minder premie = €600 en dat refereerde ik aan de €335 vs €885 max eigen risico, maar zoals hierboven wordt verteld is dan het verhaal nog niet compleet.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:44
Kan TS @CyberMania misschien de eerste post updaten met de meeste goedkope verzekering?

Jaarbetaling en 885 ER

Dat is waar de meeste tweakers hier altijd naar op zoek zijn;
Theo schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:17:
De goedkoopste zorgverzekeringen met max ER voor komend jaar lijken weer te zijn de Zilveren kruis Ziezo (83.25 euro) en Anderzorg (85 euro). Beide geven je een 2% korting wanneer je in één keer per jaar betaald.Bij Independer krijg je een soort van tandartsverzekering cadeau; bij Zorgkiezer krijg je een electrische tandenborstel cadeau.
De cashbasksites zijn niet denderend; via Shopbuddies naar Independer levert je 17.50 euro op; via hen naar Zorgkiezer levert je 20 euro op.

De goedkoopste verzekering lijkt dus 959 euro per jaar te kosten; Via shopbuddies naar Zorgkiezer en daar de Ziezo verzekering afsluiten.

Of heeft iemand een nóg goedkopere manier gevonden om de verplichte zorgverzekering af te sluiten?

[ Voor 71% gewijzigd door Cobb op 08-12-2019 17:23 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 23:07
ghelsendoorn schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 21:54:
Deze heb ik nu afgesloten.
ZieZo Selectief € 105,25.
Basisverzekering ZieZo Selectief.
Eigen risico € 885,00 korting - € 22,00.
Premie per maand € 83,25.
Eigen risico verhogen is zo gevaarlijk... Ik zie dit constant in mijn werk en mensen zijn hier totaal niet op voorbereid. Zorg in Nederland is duur. Als je naar het ziekenhuis gaat voor een consultje van 10 minuten ben je al door je eigen risico van 385 heen. Denk hier dus goed over na.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:30
Gevaarlijk is relatief, iedereen moet die keuze weloverwogen maken.
Heb je weinig/geen zorg nodig (naar verwachting) dan kun je prima je eigen risico verhogen. Scheelt zomaar 20eu per maand, zijn je zorgkosten onverhoopt 500eu dan moet je dat wel zelf ophoesten maar ben je per saldo nog steeds goedkoper uit.

Uiteraard moet je het eigen risico wel kunnen betalen, dus maandelijks hiervoor een bedrag opzij zetten is wel aan te raden.

Ook voor mensen met een laag inkomen kan het dus lonen om een hoog eigen risico te nemen, mits er weinig/geen zorg verwacht wordt én je het verschil in premie netjes spaart om een jaar met een tegenvaller op te kunnen vangen. Het scheelt zoals gezegd zomaar 240eu per jaar en dat lijkt me toch geld voor iemand met een laag inkomen.

Nogmaals, het is voor iedereen en voor iedere situatie anders maar stellen dat het per definitie gevaarlijk en dus niet slim is is niet (altijd) waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 19:22
B-Real schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:41:
Gevaarlijk is relatief, iedereen moet die keuze weloverwogen maken.
Heb je weinig/geen zorg nodig (naar verwachting) dan kun je prima je eigen risico verhogen. Scheelt zomaar 20eu per maand, zijn je zorgkosten onverhoopt 500eu dan moet je dat wel zelf ophoesten maar ben je per saldo nog steeds goedkoper uit.

Uiteraard moet je het eigen risico wel kunnen betalen, dus maandelijks hiervoor een bedrag opzij zetten is wel aan te raden.

Ook voor mensen met een laag inkomen kan het dus lonen om een hoog eigen risico te nemen, mits er weinig/geen zorg verwacht wordt én je het verschil in premie netjes spaart om een jaar met een tegenvaller op te kunnen vangen. Het scheelt zoals gezegd zomaar 240eu per jaar en dat lijkt me toch geld voor iemand met een laag inkomen.

Nogmaals, het is voor iedereen en voor iedere situatie anders maar stellen dat het per definitie gevaarlijk en dus niet slim is is niet (altijd) waar.
Grootste probleem vind ik dat je het niet zelf in de hand heb. Als een idioot door rood rijdt, jou raakt en je daardoor een been breekt. Vervolg is een ritje in de ambulance naar het ziekenhuis. Bye bye 885 euro i.p.v. 385 euro.

Steam

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:21
demo31051987 schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:47:
[...]

Grootste probleem vind ik dat je het niet zelf in de hand heb. Als een idioot door rood rijdt, jou raakt en je daardoor een been breekt. Vervolg is een ritje in de ambulance naar het ziekenhuis. Bye bye 885 euro i.p.v. 385 euro.
Het punt dat hier gemaakt wordt, is dat dat slechtste geval je dus netto geen €885 kost, maar "slechts":
€885-€385 (betaal je sowieso)-€228 (€19/maand korting op premie)=€272

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-09 14:46
Ik heb het uitgerekend als een investering met een mogelijk risico. Het verschil bij Ziezo is 22 euro per maand. 885 euro - 385 euro = 500 euro verschil bij mogelijke ziekenhuisopname of zwaardere behandeling / medicijnen dan alleen huisarts. Als je de 22 euro verschil deelt door 500 euro = is je terug verdientijd iets meer dan 22 maanden dus onder de 2 jaar. De vraag is hoe groot is de kans dat je eens in de twee jaar medicijnen hebt meer dan 385 euro of een ziekenhuis bezoek dat meer dan 385 euro kost. In mijn geval maak ik nooit gebruik van zorg dus een aantal jaren geleden deze strategie begonnen en dus de investering/risico is niets meer, bespaar daardoor al jaren. Vooral blij met een goede gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:30
Hoe dat juridisch zit weet ik niet exact, maar valt dat niet onder de aansprakelijkheidsverzekering van de tegenpartij?

En dan nog, je kunt een keer pech hebben maar ik word niet jaarlijks aangereden bijvoorbeeld. Er zijn zat mensen die jaarlijks maar beperkt zorg nodig zijn, keer een kuurtje/zalfje/bloedprikken kost allemaal geld maar je zit dan echt niet zomaar op de 385eu die je toch al moet betalen.

En stel dat je meer zorg nodig hebt, maar wat geen spoed heeft en je tegen het einde van het jaar loopt, kun je de behandeling wellicht in het nieuwe jaar laten plannen en dan je eigen risico verlagen.

Persoonlijk voorbeeld van mijn ouders:
Beide max risico afgelopen jaar. Afgelopen januari ben ik verhuisd en is mijn vader lelijk gevallen, hoop fysio en een operatie verder en het eigen risico van 885eu mag afgetikt worden. Jammer, maar de afgelopen jaren wel bespaard. Gevalletje, shit happens. Alles is weer goed, dus voor komend jaar gewoon weer max eigen risico.

Mijn moeder had afgelopen jaar niet heel veel bijzonders, maar we weten nu al dat komend jaar heel wat kosten gemaakt gaan worden. Dus heeft ze haar eigen risico verlaagd.

Nogmaals, de afweging is voor iedereen anders en je kunt dus niet klakkeloos van de mening van een ander uit gaan en dat geld dus zowel voor max eigen risico, wettelijk eigen risico en alles er tussenin. Denk er over na voor je eigen situatie en maak de keuze waarbij je jezelf het prettigst voelt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:02

Compizfox

Bait for wenchmarks

B00st3r schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:12:
[...]

Eigen risico verhogen is zo gevaarlijk... Ik zie dit constant in mijn werk en mensen zijn hier totaal niet op voorbereid. Zorg in Nederland is duur. Als je naar het ziekenhuis gaat voor een consultje van 10 minuten ben je al door je eigen risico van 385 heen. Denk hier dus goed over na.
Het is niet "gevaarlijk" zolang je het bedrag aan eigen risico kunt dragen, doordat je het in spaargeld hebt liggen.

Het kan ook uit en is dus aan te raden om het te maximaliseren zolang de verwachtingswaarde van je zorgkosten per jaar lager is dan je eigen risico. Mijn verwachtingswaarde ligt ergens heel dicht bij de €0 dus voor mij is het gewoon een no-brainer om mijn eigen risico te maximaliseren.

[...]
Dat klopt, daarom moet je zorgen dat je die €885 hebt liggen in spaargeld zodat je niet in de schulden raakt als je zoiets overkomt.

Je hebt het inderdaad niet zelf in de hand, maar de kans dat je zoiets overkomt is alsnog vrij klein waardoor het statistisch gewoon een goede zet is om dat risico wel te nemen, want gemiddeld bespaart het je veel geld per maand door de korting die je krijgt.

[ Voor 31% gewijzigd door Compizfox op 09-12-2019 14:04 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

[...]

Dan stel je die "idioot die door rood rijdt" aansprakelijk. Zelfs op een standaard declaratieformulier (papier) staat een checkbox die je aan kunt vinken als je van mening bent dat de schade door een derde veroorzaakt is.

20*350ZO45°

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste