Leon Zwiers schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:12:
[...]
Chapeau voor de mooie, realistische blik. Ik snap het gechagrijn op ETH ook niet. Die man kan er niets aan doen dat ie ondermaatse spelers heeft gekregen van Overmars en dat de jeugdspelers zoals Eiting gewoon tekort komen bij Ajax. De beste man is een prima trainer, heeft Ajax naar het beste seizoen in meer dan 20 jaar geleid en dan moet ie bij de eerste beste tegenslag, waar ie zelf niet echt heel veel aan kan doen meteen weg?
Als ze ETH wegsturen gaat het alleen nog maar slechter de komende tijd. Maar by all means, stuur m maar weg, ik wil m wel bij Feyenoord zien. En als kers op de taart mogen we dan naar allemaal drama bij Ajax gaan kijken

Waar ten Hag wel wat aan kan doen is de spelopvatting die blijkbaar totaal niet (meer) werkt met de huidige spelers(vorm), bijslijpen zodat die wel bij de spelers past en je daardoor aan je vertrouwen kan werken.
Over "Matige spelers" spreken vind ik op dit moment echt een zwaktebod, met een groot deel van deze spelers ging het in de CL poule, in de competitie (1e helft) en ook deels al vorig seizoen juist heel goed, maar nu zijn ze ineens allemaal slecht/ matig? Ik vind het gezien het kwaliteitsverschil in spelers (t.o.v. AZ viel het wel mee overigens, maar als je kijkt naar Heracles bijv. vorige week, ook al mis je een paar spelers) het echt schandalig dat Ajax geen vuist meer weet te maken. Er zijn blijkbaar te veel spelers die een seizoen lang boven hun kunnen hebben gespeeld, nu in een dip terecht komen, en niet weten hoe ze daarmee om moeten gaan.
Voor mij is het op die momenten aan de trainer/coach (Ten Hag dus) om daar mee om te gaan en te zorgen dat er weer een basis komt te staan, op dit moment is er voor mij geen enkel signaal dat die basis er weer aan zit te komen en dat er stabiliteit komt, ook niet met het terugkomen van je 2 belangrijkste spelers (volgens velen), waarmee je gevaar zou kunnen stichten. Ik heb daar gisteren maar weinig van gezien en dat neem ik ook Ten Hag kwalijk. Er is geen plan B bijvoorbeeld, wat AZ heel goed deed vond ik was snel inzakken en de ruimtes klein maken, verslaggever noemde het 'A la Getaffe', waarbij Idrissi en Stengs ook ver inzakten, zodat de ruimtes echt klein werden. Dan de lange bal erover en je staat redelijk snel 1-op-1 als Ajax in de aanval is.
Ajax heeft met Promes bijvoorbeeld echt wel snelheid voorin, waarom gokken ze daar dan niet soms wat meer op door als AZ in de aanval is (ik heb Wijndal en Svensson er ook heel veel overheen zien gaan) de bal er overheen te gooien? Een grote zwakte vind ik op dit moment dat ze maar blijven volharden in het proberen van dezelfde dingen die steeds niet lukken (vorig seizoen wel, maar dit seizoen niet). Maargoed, ik zeg dat al vaker over Ten Hag, het is echt iemand die maar 1 taktiek heeft en dat is de tegenstander jouw wil opleggen en dat die zich maar aan jou aan moeten passen.
--PSV - Feijenoord--
Feijenoord viel mij eerlijk gezegd best wel mee, ik had (zeker nadat PSV er weer een beetje lijkt te zijn) verwacht dat PSV zijn vorm weer redelijk terug had en wat sterker zou zijn dan Feyenoord. Na al die wedstrijden onder Dick is dit toch wel de eerste echte test en deze is toch (redelijk) goed doorstaan wat mij betreft. De power van Haps (aanvallend/ verdedigend, bewust in deze volgorde ivm zijn positie) helpt in de stabiliteit op de linkerkant en de samenwerking met Malacia ging prima, scheelt ook wel of daar een vooral aanvallende speler staat of een aanvallend ingestelde verdediger (in dit geval 2).
Goed om te zien, en denk dat dit beter werkte dan wanneer Larsson had gespeeld (niet dat dat nog kon, maar gaat om het idee.