[vooraf]
Het is een lang topic dat door mij erg belangrijk wordt gevonden, dus mijn post is ook een beetje lang geworden. Het eerste deel mag je best skippen, maar het laatste deel is wel degelijk nieuw en belangrijk]
[/vooraf]
Het kost even wat tijd om door te lezen (maar ik heb wel degelijk de hele thread gelezen) en misschien dat het wat zaken betreft die inmiddels al gepasseerd zijn (had dan maar een ander topic geopend) en het is jammer dat ik dit topic niet eerder heb gevonden, ik weet er namelijk wel wat van af. Ik kan de WPR nog niet dromen, maar het gaat wel zo ver dat ik al eens (geheel vrijwillig en op eigen initiatief) een workshop van de registratiekamer heb gevolgd.
Een reactie op waar voornamelijk HlpDsk (jullie weten wel wie ik bedoel

) mee aankwam maar in de gehele thread regelmatig terugkeert:
De nickname zou geen persoonsgegeven zijn omdat je daarmee geen persoon identificeert. Niets is echter minder waar, je identificeert wel degelijk een persoon aan de hand van de nick. Om een persoon te identificeren hoef je niet de moleculen waar die persoon uit bestaan te kunnen aanwijzen, maar moet je duidelijk kunnen maken wie je bedoeld.
Als ik ga roepen "HlpDsk is wel/geen toffe gast" dan weet iedereen wie ik bedoel en is er 1 heel specifieke persoon die zich aangesproken voelt. En de volgende keer dat HlpDsk een reactie post, weet ik "dat is die gast die vorige keer .... schreef".
Ondanks dat ik niet weet wat de naam is waarmee HlpDsk bekend is bij de burgerlijke stand, hoe hij/zij er uit ziet, waar hij/zij woont of wat zijn/haar telefoonnummer/e-mail/IP is, gaat het hier toch om een persoonsgegeven aangezien ik hem/haar er heel duidelijk mee kan identificeren.
Als ik nou straks "HlpDsk" helemaal verrot ga schelden en vernederen tot in het diepst van zijn/haar ziel, krijg ik dan een ban? "HlpDsk" zal zelf vinden dat ik niet hem/haar heb beledigd/vernederd, maar slechts een annonieme nickname en een ban dus onterecht is. Of doet dit extreme voorbeeld misschien HlpDsks mening veranderen?
[Het gebruik van "HlpDsk" is niet persoonlijk tegen HlpDsk bedoeld, maar puur gebruikt ter verduidelijking. als ik telkens over"persoon X" had gesproken zou het onduidelijk zijn geweest]
Aangezien je een username MOET kiezen die ook nog eens uniek moet zijn kan er onmogelijk gesproken worden van annonimiteit. Iedereen die hier post is identificeerbaar aan de hand van zijn unieke nickname.
Het hele notes-systeem is juist gebaseerd op het feit dat je een persoon kan identificeren aan de hand van zijn/haar nickname.
Pas als ik kan kiezen om als "unregistered user" te posten kun je beweren dat ik annoniem kan posten.
IP-adressen is een heel ander verhaal. Die zijn zelden vast, kunnen telkens een ander persoon toebehoeren en garanderen niet dat er maar 1 persoon tegelijk achter schuilgaat, het zou wel eens een heel bedrijf kunnen betreffen. Toch was dit al voldoende onduidelijk of het een persoonsgegeven betrof om een zaak van te maken bij de registratiekamer. (Maar of IP-adres en echte naam/adres wel of niet te achterhalen zijn hoeft helemaal niet bij de discussie betrokken te worden, de nick is voldoende om iemand te identificeren.)
Ergens anders werd gesuggereerd dat je geld mag vragen voor het tonen van de notes. Inderdaad mag je geld vragen, maar het bedrag moet wel gerechtvaardigd worden door de gemaakte kosten. Als je een dossier van 4 ordners aan papierwerk moet dupliceren en verzenden dan is 4,50 euro een spotkoopje, maar eenzelfde bedrag voor een notes-pagina die binnen 0.1 seconden geautomatiseerd getoond kan worden is absurd hoog. Voor een geprinte versie is dat bedrag nog aannemelijk te maken, het betekent voor de crew namelijk wel degelijk wat werk (denk uurloon voor printen, vouwen, dichtlikken en posten) en kosten (papier, inkt/toner, postzegel)
(Om de privacy van de eigen medewerkers te waarborgen zou GoT wel de namen van degenen die de notes geplaatst hebben moeten verwijderen, de WPR is er ook om de individuele mods te beschermen. Maar dat terzijde)
Zo kan ik nog wel meer oude koeien uit de sloot halen (ik heb gemerkt dat bepaalde stukjes die ik eerder typte al gezegd waren, die heb ik dan ook zo veel mogelijk geschrapt) maar laat ik dat maar niet doen.
-------------------
Een ding, wil ik nog wel melden:
Ik proef een heel vervelende instelling van een aantal mods hier. Het lijkt wel alsof zij iets niet willen, daar door de wet nu toch toe gedwongen worden, maar ipv zich te conformeren met de wet alles op alles willen gaan zetten om toch hun zin door te drijven.
Zo is het vrij eenvoudig om de notes aan de eigenaar van de nickname te laten lezen, maar wordt er geopperd om het alleen schriftelijk te doen tegen betaling van de maximale heffing om zo maar zoveel mogelijk drempels op te werpen
- Er is geopperd users die inzage vragen direct te bannen
- Er wordt gewenst dat notes never nooit gewijzigd zullen gaan worden (en wat nu als die note door een misverstand is ontstaan? Het is aan de persoon om te beslissen welke informatie jullie over hem bijhouden, niet aan jullie, dat is het hele punt van die wet)
- Notes verwijderen wordt alleen maar in verband gebracht met moedwillig dwarsbomen van het forum. Word je in jullie ogen, al voor de reden waarom gegevens verwijderd gewenst worden bekend is, beschouwd als een misdadiger? Daar lijkt het iig wel op.
- Er worden al meteen uitwegen gezocht om te proberen notes niet als een persoonsgegeven te laten gelden (alles dat in een gestructureerd en geautomatiseerd systeem is vastgelegd en gebruikt kan worden bij het vormen van een mening over die persoon geldt als persoonsgegeven, dus feiten EN meningen), zo wordt er gemeld dat secretaresses die zelf info over klanten bijhouden 'persoonlijk gebruik' is. Helaas is het zo dat dat betekent dat ze die info niet op haar werk mag gebruiken, dat zou namelijk zakelijk gebruik zijn en dat valt onder de WPR. Maar afgezien daarvan wordt er overduidelijk op vele punten naar uitwegen gezocht. (En opmerkingen over users verplaatsen naar het CF heeft geen zin, al snel zal het zoveel worden dat je het gestructureerd gaat doen (bv in een apart topic) en dan zijn we weer terug bij een 'geautomatiseerd en gestructureerd systeem' en dus de WPR.)
- Ook het geruzie over dat je een persoon niet kunt identificeren als werkelijk die persoon, zie ik als domme uitvluchtpogingen. Bij het doen van postings (door een user) en het plaatsen van de note (over die user en zijn postings) is dat blijkbaar geen issue en volstaat inloggen als bewijs van identiteit, maar bij het bekijken ineens niet meer en moet er gemaild en met paspoorten gewerkt worden?
Je moet openlijkheid geven in wat je van een user bijhoudt en hoe veel redenen je ook aan kunt dragen waarom je het beter niet kunt doen, de wet gebiedt het je gewoon. Waarom dan nog een discussie?
Openheid van zaken in waarom een bepaalde beslissingen mbt het notes systeem zijn genomen zullen we ook niet al te snel krijgen geloof ik als ik zo de weerstand proef.
Dit vindt ik een zeer kwalijke instelling die suggereert dat er iets ernstigs verborgen moet worden. (Ik ben niet degenen die dat suggereert, dat doen jullie zelf) Zo'n soort indruk zou er wel eens toe kunnen leiden dat dit echt tot de bodem uitgezocht zal gaan worden door een onafhankelijke partij.
Ik ben geen persoon die zomaar moeilijk gaat doen (kijk maar in mijn notes

) maar als ik het idee krijg dat jullie opzettelijk dingen doen die niet in de haak zijn, dan wil ik dat nog wel eens aan de tand gaan stellen.