We hebben net ons banksaldo verdubbeld door ons te kwalificeren voor de groepsronde van de Champions League!
Waar de tweede plaats in de eindstand van de Servische Super Liga voldoende was voor deelname aan de kwalificaties van de CL, was de hoop groot en de verwachting laag. Zeker toen bleek dat we tegen oude bekende Craiova uit Roemenië lootten. Echter, uit én thuis wisten we met 4-2 te winnen. 8-4 was natuurlijk een mooie eindstand. Veel te veel tegen, maar ook heel veel gescoord. Iets met meer scoren dan je tegenstander was het toch?
De volgende ronde moesten we aantreden tegen het Hongaarse Ferencvaros uit Boedapest. Aangezien zij in deze savegame maar 3 seizoenen niet eerste, tweede of derde werden, was de verwachting misschien nog wel lager dan in de wedstrijden tegen Craiova. Uit wisten we met 4-1 te winnen, gevolgd door een thuiswedstrijd die we met 5-2 onze kant op trokken. 9-3! Met de spitsen van IMT zit het dus wel goed. Nu nog de verdediging op orde krijgen
Met 17 voor en 7 tegen; en de volle 12 punten uit 4 kwalificatiewedstrijden hebben we ons daarmee veel makkelijker geplaatst voor de groepsronde, dan we aanvankelijk durfden te bedenken. De bonus van 12,7 miljoen euro voor deelname is voor onze begrippen enorm. Hiermee verdubbelden we ons banksaldo in 1 klap. Waar we bijna 12 seizoenen gespaard hadden voor de vorige 12 miljoen, was vier wedstrijden winnen, alles wat nodig was om 100% erbij te krijgen. Relaxed!
Het heeft dus even geduurd, maar na 12 jaar ben ik terug in de Champions League! Woei, jahoe, en jeej....
Wij nemen het in groep E op tegen tweevoudig winnaar van de EL en Super Cup FC Utrecht, dat met 9 landstitels aardig aan de weg timmert. Daarnaast treden we aan tegen Wolfsburg dat met 1 landstitel en 1 Europa League graag meer silverware in de prijzenkast wil zetten. Wij zijn dan weliswaar de underdog, maar Wolfsburg is waarschijnlijk ook niet meer dan een dark horse in deze groep. Onze poule wordt vervolledigd door Tottenham Hotspur. De Spurs zijn het beste team van Londen en het enige team in Engeland dat Manchester United en City van de titel heeft af weten te houden. Dat lukte overigens welgeteld 1 maal. In de continentale competities doen ze zeker mee, want achter de grote jongens wisten zij 3 maal de cup met de grote oren mee naar Noord-Londen te nemen; gevolgd door 2 Wereldbekers voor clubteams. Ik verwacht fel bevochten partijen tussen hen en Utrecht om te zien of de Dom of de Big Ben de vlag mag hijsen voor de 1e plaats in de groep. Aangezien Wolfsburg in een veel sterkere competitie speelt dan wij, schat ik in dat wij een roemloze tocht langs mooie stadions zullen volgen, waarbij 1 of 2 punten het hoogst haalbare zal zijn. Elk punt zal tijdens ons eerste Champions League-avontuur mooi meegenomen zijn.
In groep A nemen powerhouses City, Bayern en Feyenoord het op tegen ex-werkgever Dunav. Sinds mijn vertrek gaat het nog steeds goed in de nationale competitie en beker, maar is er Europees nog geen titel binnengehaald. Dat in schril contrast met City en Bayern die continu extra A4-tjes nodig hebben om hun palmares aan te vullen. Feyenoord is zoals eerder gezegd hét sterktste team van Nederland binnen én buiten de landsgrenzen. Inmiddels zitten zij op 32 landstitels, 2 CL's, 4 EL's en 1 CWC. Het is dus niet zomaar even gezegd dat Manchester en München om de eerste 2 plaatsen strijden. Feyenoord is prima in staat om eerste in deze groep te worden.
In groep B verwacht ik dat Vitesse en Barcelona de eerste 2 plekken innemen. Het zou me daarbij niets verbazen als Vitesse de groep wint en daarmee Barça achter zich houdt.
De Nederlandse inbreng wordt gecompletteerd door PSV dat in de competitie pas de laatste paar seizoen weer meedoet om de titel. Doordat zij zullen moeten wedijveren met Manchester United en Leverkusen, schat ik hen in op een 3e plaats. Alles daarboven is verdienstelijk, maar ook heel moeilijk.
De eerste groepswedstrijd was in Londen, uit bij Tottenham. We kwamen al heel snel op een 0-1 voorsprong door in de 6e minuut al te scoren.

Helaas bleek dat voor Tottenham-speler (en ex-Dunav-spits) Vicuna het startsein om er dan maar 3 namens de Spurs in te schieten. Gelukkig toonden wij veerkracht door de 3-2 en 3-3 op de teller te zetten. Een gelijkspel op het scorebord dus en daarmee ons eerste punt en weer een half miljoen euro mee naar huis.
De volgende wedstrijd die op het programma stond was thuis tegen FC Utrecht. Ook hier verwachtte ik weinig van. Utrecht kwam op voorsprong; wij maakten gelijk. Utrecht nam daarna nogmaals het heft in handen, waarna wij weer de aansluittreffer maakten. Wederom eindigde een Champions Leaguewedstrijd in een gelijkspel voor IMT. Weer een punt voor de ranglijst en 500k op ons spaarbankboekje.
2 Wedstrijden; 2 punten... en dat tegen de sterkste teams uit de poule. We hebben nu al het beoogde/gehoopte aantal punten binnengehaald. Dat was sneller dan ik had durven denken.
Dit jaar zijn we dus uitstekend begonnen!
[
Voor 11% gewijzigd door
Jorgen op 17-11-2019 01:54
]