Zo, voor de samenvatting van seizoen 2030/2031 moet ik even gaan zitten, want het was een goed jaar,met vooral heeeeel veel goals.
De competitie
Lang was ik zonder verliespunten, tot een 1-0 verliespartij bij Feyenoord, en uiteindelijk nog een 1-1 gelijkspel tegen PSV. De rest van de wedstrijden, alles gewonnen, en vaak met dikke cijfers.
Het doelsaldo onderstreept onze drift richting de goal, met +108, met maar liefst 125 gescoorde goals (een record).
De drie beste spelers (golden boot) van de eredivisie, en de drie topscorers, zijn allemaal van mij
De beker
Hier begon het al goed, na 2 rondes was het doelpunten record er al aan (32 goals in 2 wedstrijden),vorige record was 25. De beker werd uiteindelijk overtuigend gewonnen, met in totaal 47 goals in slechts 5 wedstrijden (ook dit was natuurlijk een record).
De champions league
Hier was natuurlijk alles om te doen, met een relatief makkelijke groep was dat ook niet echt een issue. Als groepswinnaar door, in een groep met Arsenal, Bayer04 en Anderlecht.
De eerste knockout ronde was tegen de ploeg die ons vorig jaar kansloos naar huis stuurde, Paris SG. Hier had ik wel wat angst voor, zeker toen de eerste wedstrijd in Amsterdam eindigde in 3-2 voor Paris....De return maakten mijn jongens hun naam wel waar, want Paris werd met maar liefst 5-1 verslagen in eigen hun eigen stadion.
De kwartfinale tegen Schalke 04, waar ik weinig tegenstand van verwachtte, de eerste wedstrijd bleek Schalke een sterke tegenstander, en een zwaarbevochten 1-1 als gevolg. De return was van Paris kwaliteit, alleen dit maal in Amsterdam, en Schalke werd met 6-0 teruggestuurd naar Duitsland.
De halve finale dan alweer, tegen Tottenham. Hierbij was het minder spannend, want we speelden zeer degelijk, resulterend in 2-0 en 2-1, ofwel een 4-1 totaaloverwinning.
De finale is tegen Real Madrid, een interessante wedstrijd, want ik heb hun topspits 18 maanden geleden weggekocht

Tevens staat er nog meer glorie op het spel, want met 1 goal in de finale evenaren we het goal-record van de Champions League, en met 2 vestigen we een nieuw record.
Het begin van de finale is aan Real, vooral qua balbezit, het eerste kwartier heeft Real 75% balbezit, echter zijn alle kansen voor ons, en in de 14e minuut valt de 1-0 voor ons! (door zowaar hun oud spits, Rios). Hierna trekken we die lijn door, met balbezit voor Real, en kansen voor ons. In de 22e minuut scoort Aleix de 2-0, en hebben we in ieder geval een nieuw doelpunten record neergezet

In de 34e minuut doet Real wat terug, met een mooi uitgespeelde 2-1, maar vanaf dat piunt krijgen we wat meer balbezit. Bij rust staat het nog 2-1, waarbij het balbezit redelijk gelijk is (47% om 53%).
Net na rust, scoort Real de 2-2 en zijn we terug bij af. Gelukkig gaat de wedstrijd gelijk op, en in minuut 58 scoort Rios de 3-2. Helaas antwoord Real in minuut 64 al met de 3-3....In minuut 74, scoort Ortiz een fantastische vrije trap voor ons, en staat het 4-3. In de 86e minuut scoort Haaland de 5-3, en dat moet het toch wel afmaken dan... We gaan verdedigender spelen, tijd rekken, wisselen, etc. EN HIJ IS BINNEN!!!!!!!
Samenvatting
De missie is geslaagd, Ajax is weer terug aan de top, na 2024/2025 is de grootste Europese titel weer eens van ons! We speelden supergoed, aanvallend voetbal dit seizoen, resulterend in een recordaantal doelpunten in alle competities. Een prestatie die ik nooit eerder heb kunnen doen denk ik.
Tevens is volgens de reputatie-ranking, Ajax de grootste club ter wereld.
Wat leuke cijfertjes:
218 goals dit jaar in 53 officiele wedstrijden (een waanzinnig gemiddelde van 4,11 per wedstrijd)
3 spitsen met meer als 30 goals (waarvan 2 zelfs met 40+)
Nieuwe records aantal doelpunten
Competitie - 125 goals
Champions League: 45 goals
Beker - 47 goals
Ik twijfel of ik nog een jaar door moet gaan, of dat ik op zoek moet naar een nieuwe uitdaging (of save...)