Zet je schrap voor een lange post.
Seizoen 1:
Keukenkampioen Divisie glansrijk gewonnen met een straatlengte voor op de rest.

In de beker de finale bereikt, maar moesten we de prijs helaas aan Groningen laten.
Qua transfers het gehele eerste seizoen met de reeds aanwezige spelers gespeeld. Enkel 4 huurlingen gehaald, de eerste 3 namen bleken later langdurig te blijven.
Seizoen 2:
Eerste Eredivisie seizoen en speelden letterlijk met 10 huurspelers (waaronder de 4 bovenstaande), aangevuld met oa Ethan Laird, Ki-Jana Hoever, Sepp van de Berg. Enige aankoop was Kun Temenuzhkov (230k, van Leeds United).
5e in het debuutseizoen op het hoogste niveau! Knappe prestatie.
Gezien Ajax' prestaties in de competitie is onverwacht te noemen dat de bekerfinale gewonnen werd:
Seizoen 3:
Doordat de bekerwinst gekwalificeerd voor de Johan Cruijff Schaal. Dit keer bleek Ajax wel sterker, ware het na penalties.
Net als in seizoen 2 een 5e plaats, al waren de verschillen wel wat kleiner.
Vanwege de 5e plaats in seizoen 2 gekwalificeerd voor de Europa League. 3e in een moeilijke poule:
Dit was tevens het moment dat ik wat nieuws leerde; blijkbaar is er een 3e Europese toernooi waar ik letterlijk nog nooit van had gehoord: de European Conference League. Door de 3e plaats in de Europa League waren we geplaatst voor de 1e ronde met knock-out.
Gewonnen van CFR Cluj:

Maar in de 2e ronde verloren van Atalanta:
In de beker bleek AZ in de halve finale te sterk.
Er werd ook dit seizoen met een bataljon aan huurspelers gespeeld, en enerzijds door de lage loonkosten voor die spelers en de Europese successen was er wat budget wat volledig aan 2 spelers besteed werd.
Adelino Salgado is een keeper wie voor 2,8 miljoen werd overgenomen van Guimarães en vanaf zijn komt onuitgezonderd in de basis heeft gespeeld tot en met nu.
Gustavo Sosa is een spijkerharde verdediger die werd overgenomen van Boca Juniors voor 5,25 miljoen en bleek van grote waarde. In seizoen 6 voldeed PSG aan zijn clausule van 83 miljoen en vertrok hij helaas.
Seizoen 4:
In het 4e seizoen werden de eerste spelers van naam aangetrokken: Marcelo & Edinson Cavani kwamen naar Almere om hun carriere af te sluiten. Eerlijkheid gebied te zeggen dat Cavani weinig waarde had, Marcelo kreeg nog wel een aantal wedstrijden door een blessure.
In de competitie de eerste podiumplaats behaald en op een haar na was het de hoogste trede. Er werd van Ajax verloren op de slotdag, waardoor zij de titel pakten.
De bekerfinale werd voor de 2e keer gewonnen, wederom van Ajax! Ditmaal na verlenging.
In de groepsfase van de European Conference League, waar de groep misschien nog wel moeilijker was dan vorig jaar in de Europa League. De resultaten logen er echter niet om; 18 uit 6.
In de knock-outfase via Krasnodar (2-0), Celtic (4-3) en Rangers (4-1) naar een finale tegen Levante, welke eveneens werd gewonnen. Almere's eerste Europese prijs!
Tot slot was dit ook het seizoen waarin de eerste noemenswaardige verkoop plaats vond. Kun Temenuzhkov werd voor 230k aangetrokken van Feyenoord en bleek de afgelopen 2 seizoenen goed voor veel goals. Helaas had hij een clausule in z'n contract van 9.75 miljoen en hieraan wilde Feyenoord voldoen. Zijn vervanger werd voor 1,5 miljoen uit de jeugd van Sparta gehaald:
Kevin de Wit welke ondanks zijn ietwat zwakke statistiek bij afwerken veelvuldig weet te scoren.
Seizoen 5
Bij aanvang van seizoen 5 kwamen er 3 spelers van naam: Luis Suarez & Ivan Rakitic kwamen bij Almere afbouwen, terwijl Man United het contract van Luke Shaw niet had verlengd. Hierdoor kwam ook hij transfervrij over.
De JC Schaal werd voor de tweede keer niet gewonnen en moest aan Ajax gelaten worden.
In de competitie was het wederom lang spannend, maar trok weer Ajax aan het langste einde.
In de Champions League bleek het een enorm spannende poule en werd op een haar na kwalificatie voor de knock-out fase bereikt.
PSG was de tegenstander en die maakten korte metten met Almere:
In de Nederlandse beker werd in de 3e ronde verloren van FC Utrecht (1-3). Hier heb ik helaas geen screen meer van.
Seizoen 6
In seizoen 6 meldde PSG zich voor Sosa (83 miljoen), vertrok Shaw voor 44,5 miljoen naar Aston Villa en werd Angel Gonzalez (in seizoen 5 gratis gekomen van Estudiantes) voor 7,25 miljoen verkocht aan Boca. Hierdoor konden een aantal spelers die al langere tijd gehuurd waren definitief overgenomen worden.
Het eerste landskampioenschap van Almere is een feit! Ongeslagen zelfs! 30x winst en 4x gelijk spel brachten Almere naar een puntentotaal van 94 met een fantastisch doelsaldo.
In de Champions League een zware loting met Man United & Barcelona als opponenten die te sterk bleken. Het was close, maar een 3e plaats werd behaald.
Hierdoor wel gekwalificeerd voor de eerste ronde van de knock-out fase van de Europa League en hierin werd tegen RB Salzburg gespeeld en gewonnen.

In de tweede ronde was AC Milan opponent en was het over en uit.
In de Beker werd de finale bereikt en was niet Ajax de tegenstander, maar ging Feyenoord voor de bijl.
Seizoen 7:
In dit seizoen was het wederom cashen toen
Sander Maas voor 41,5 miljoen naar Fulham ging en
Gustavo Zella voor maar liefst 62 miljoen naar Juventus vertrok.
3 maal scheepsrecht zo bleek, dit keer werd de JC Schaal wel gewonnen.
In de competitie werd voor de 2e keer (op rij) de titel behaald. Het leek er even op dat dit weer ongeslagen zou zijn, maar FC Utrecht zorgde dmv een 0-1 nederlaag ervoor dat dit niet gebeurde.
In de Champions League een relatief eenvoudige poule, waar glansrijk doorgekomen werd.
In de eerste knock-out ronde bleek Bayern echter een maatje te groot.
Ook in dit seizoen bekerwinst, ditmaal door winst op Heerenveen.
Seizoen 8:
Seizoen 8 duurde slechts heel kort. Ik heb gespeeld tot en met de JC Schaal en erna ontslag genomen op zoek naar een nieuwe uitdaging. Op zich is de CL winnen met Almere ook nog een uitdaging, maar ik heb toch gekozen om te zoeken naar een nieuwe club. Ik hoop op een mooie club op het 2e niveau Frankrijk, Spanje of Italië.
Bijna traditie getrouw ging de JC Schaal, dit maal na strafschoppen verloren tegen Ajax.
Wat betreft persoonlijke prijzen heb ik in het 1e seizoen manager van de Keuken Kampioen Divisie gewonnen en tussen het 2e en 6e seizoen 4x de manager van de Eredivisie.
Spelers:
Billy Gilmour is een van de spelers die ik vanaf het 1e seizoen huurde, in alle seizoenen een belangrijke basisspeler bleef en we uiteindelijk in het 6e seizoen definitief konden
overnemen. Groeide gedurende de seizoenen ook uit tot club icoon.
Andere spelers welke we ook jarenlang huurden voor we ze overnamen zijn
Angel Gomes,
Curtis Jones (tevens Nederlands geworden),
Ethan Laird en
Conor Gallagher (ook Nederlander geworden).
Andere noemenswaardige spelers naast Salgado, Sosa, Zella de Wit en Maas welke al bovenstaand zijn genoemd, zijn:
Kristoffer Aagaard welke voortkwam uit onze jeugdopleiding en voor
32 miljoen naar BMG vertrok. Vreemde transfer want hij was niet meer dan backup en niet eens heel belangrijk.
Francisco Massa kwam voor
8 miljoen over van River Plate en sindsdien uitgegroeid tot steunpilaar en publiekslieveling.
Gabriel D'Ambrosio kwam voor 6 miljoen over van Vélez en groeide binnen no time uit tot belangrijke pion. Kort na mijn vertrek ging ook D'Ambrosio er vandoor: voor
79 miljoen naar Bayern München.
Gaspar Marengo werd in eerste instantie aangetrokken als backup van Sosa, maar ontwikkelde zich zo snel dat de twee Argentijnen al snel samen in de basis stonden. Hij kwam voor 5 miljoen over van Boca en speelt
nog steeds bij Almere.
Miguel Baeza is een speler welke ik niet kende. In seizoen 5 had ik een backup nodig voor Gallagher en stond hij op de transferlist bij Real Madrid Castilla. Hij speelde vanaf het begin echter de pannen van het dak en was gauw basisspeler. Kort na mijn ontslag is hij blijkbaar naar PSG gegaan voor maar liefst
95 miljoen euro!
Raul Rivas pikte ik in het 6e seizoen op voor 5,75 miljoen bij Atl. Tucuman en de linksback was snel een belangrijke kracht. Na mijn vertrek koos hij voor een
transfer naar Fulham.
Liam Nightingale kwam in seizoen 2 in de jeugdopleiding van Chelsea, maar brak nooit echt door. In seizoen 6 kon ik hem overnemen voor 2,1 miljoen en sindsdien heeft zijn transferwaarde, samen met z'n prestaties een behoorlijke
opwaartse beweging gemaakt.
Tot slot nog 1 aankoop welke iedereen wel zal kennen: in seizoen 6 stond ineens
Callum Hudson-Odoi op de transferlijst voor slechts
21 miljoen. Gezien zijn leeftijd en statistieken (en z'n naam/potentie) wilde ik hem graag hebben en hij heeft me niet teleurgesteld. Hij lijkt een patent te hebben op het maken van de winnende goal en is zodoende heel erg belangrijk geweest. Ook hij is behoorlijk in waarde gestegen sinds zijn entree.
Nu dus op zoek naar een nieuwe club en aangezien ik reeds in maart zit denk ik dat het eerst een volledige sabbatical van een jaar wordt en ik daarna pas weer in ga stappen. Oh en ik beloof hierbij dat ik volgende keer niet zoveel in 1 post zal proberen te proppen